ONS BLAD
leekepreeken
8
9
L. FRANKENBERG, Alkmaar
N
JORRITSMA
IETS UIT DEN GRAALBOND
WA S S C H E RIJ
I
te
min
4
aangifte moet op straffe van verlies van rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na het ohgeval
a
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER
ZATERDAG 28 JUNI 1930
BLADEN
EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 150
VIER
f 40
I
ALLE SOORTEN KOFFERS
voornaamste cXieuws
Een waarschuwing
llllli
J. J. G. baron van Voorst tot Voorst
Geneeskundige Rechtspraak
Audiëntie
Ansjovisvisscheri]
Bedevaart naar Lisieux
De eleren-export
Mgr. J. Aerts bij Z. H. den Paus
•d
'tls maar een vraag
-Pookt U J GRUrtO '3
I KHU HME.XHE GAAfTABAK
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
ALKMAAR
Rectoraat R. K. Handelshoogeschool
Voormeer 3, Alkmaar
Speciaal inèericht
voor alle fijne goederen
Die ruin ik zelfs
dol graag 11
Moeilijkheden
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
in
i die ach meer
(die
-M*at-
belofte en
van
Onweer in de Ver. Staten 33 dooden.
(in
de
De wet treedt 1 Juli as. in werking
EEN OUDE ZONDE EN HAAR
BESTRIJDING
Bfl Kon. besluit van 16 Juni is bepaald,
dat de wet van 2 Juli 1928, houdende nadere
voorschriften ten aanzien van de uitoefening
der geneeskunst de zoogenaamde wet op
de Geneeskundige rechtspraak op 1 Juli
a s. in werking treedt.
(voor wie de
het
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week alleen Maandag en Zaterdai
audiëntie verleenen.
De vliegers van de ..Southern Cross” ztyn
benoemd tot eereburgers van New-Yorfc.
Het rapport-de Visser inuke de crisis In
de Ned. ReLsvereeniging.
De ontploffing in Canada heeft 45 dooden
geëischt.
de
H.
ie het verlies van
■e geen voer
De wet op de Geneeskundige rechtspraak
treedt 1 Juli as. in werking.
ABONNEMENTSPRIJS;
psr kwartaal, voor Alkmaar 2.—
Vote buiten Alkmaar gjj
Met Geïllustreerd Zondagsblad
8.60 hooger
oil verlies *n
anderen viueer
Barometerstand 9 uur v.m.: 762. vooruit.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
aorden opgestoken om: 9.54 uur en overmor
gen om 9.53 uur.
Algemeene vergadering der Ned.
vchappU voor Nijverheid en Handel.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—4
regels f 1.85; elke regel meer R2&
RECLAME per regel f 8.75 TMt
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s ».5d.
RUBRIEK VRAAG EN AANBOD”
bij vooruitbetaling per plaaMng
f 8.68 per advertentie van 5 regels;
iedere regel meer 8.12
biieen breuk ven
been of erm
drankbestrijding in onzen tijd?
vraag is gewettigd. Er is echter
groot verschil In de onmatigheid
Door den Minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw is bepaald, met afwij
king in zoover van het voorgeschrevene dat
de gesloten tijd voor het visschen met het
staand ansjovisnet. het ansjovissleepnet en
den wonderkuil in de Zuiderzee en de Wad
denzee in 1930 zal ingaan op 15 Juli in plaat
van op 1 Juli.
Toen onlangs onze landgenoot Mgr. Bouter,
Bisschop van Nellore (Britsch Indië) op zijn
reis naar Holland ook Rome bezocht, werd
hij in audiëntie ontvangen door Z. H. den
Paus. Bij die gelegenheid gaf onze H. Vader
aan Mgr. Bouter twee kostbare relieken van
de kleine Heilige Theresia en stelde zijn dio
cees Nellore onder de bijzondere bescher-
•ming van die groote Missiën Patronesse.
Wij zien hierin weer de groote devotie
van Paus Pius XI, tot de Kleine Heilige
Theresia, die de Paus noemt Zijn Heilige,
Zijn tweede Engelbewaarder.
Wanneer de Paus zoo voorgaat, laten wij
onzen Vader dan volgen door onze devotie
tot de Heilige Theresia.
Toonen wij die vereering door dagelijks tot
dat Rozenstrooistertje Theresia te bidden,
maar ook door Lisieux, die stad in Norman-
ge-
leefd heeft en gestorven is en te gaan knie
len op het praalgraf van die machtige Hei
lige en te gaan bidden in die rijke grafkapel
waar de marmeren engelen met de onzicht
bare schare van hemelgeesten het graf
bewaken dier kleine Heilige, die daar vooral
haar rozen uitstrooit over de aarde.
Er bestaat gelegenheid om naar Lisieux
te gaan. De Hollandsche bedevaart gaat 18
Aug. en keert terug 22 Aug.
Op de heenreis wordt ook bezocht,
statig oprijzende blanke Basiliek van het
Hart op Montmartre te Parijs.
Prospectussen verkrijgbaar bij Pater A. Pe
ters, Carmelieten Klooster te Aalsmeer, bij
wien men ook de noodige Inlichtingen kan
verkrijgen.
Qeeft U sooedig op!
groot leger vurige
strijders tegen drank-
door geheel-onthouding; an-
een zwijgend, meerendeels niet
begrijpend en onverschillig toezien van
öe overigen. Verklaarbaar is het bij de-
*«n stand van zaken, dat i>. mand bui
ten de rijen der eigenlijke drankbestrii-
Er is iets niet In orde met dit echtpaar. Betreuren
telg? Of zjjn de arbeidsuren te lang? Misschien ook kriteen
genoeg. Vast staat, dat er moeilijkheden rijn.
lie hoogere vreugde in
Dr. Were volgt mgr. Goossens op
Lam Gods (waar
in het geduld van
De toestand van luitenant-generaal baron
Van Voorst tot Voorst, oud-voorzitter der
Eerste Kamer, blijft naar omstandigheden
goed vooruitgaan. De patiënt mocht reeds van
de buitenlucht genieten.
Begin Juli hoopt de heer Van Voorst tot
Voorst Gorssel te kunnen verlaten.
ging bepaalde middelen kan aanwen
den. Maar de strijd tegen een aange
boren menschelijke ondeugd als gierig
heid en hebzucht valt niet door middel
van een nuchtere humanitaire ver-
eeniging te bestrijden. Die taak is weg
gelegd aan de Kerk, die zielen moet
vormen, en aan allen, die haar daarin
bijstaan: het gezin, de school, de pers.
Algemeen menschelijke kwalen vinden
haar verzorging In de organen, die ge
richt zijn op de algemeen menschelijke
opvoeding. Speciale misbruiken, die zich
of tijdelijk voordoen, kun-
zeer bijzondere strijdwijze
eigen organisatie
Op het 35ste Gezondheidscongres is de
westelijke regeling van het ziekenfonds be
sproken.
Het curatorium van de R. K. Handels
hoogeschool te Tilburg, heeft besloten, het
ambt van rector-magniflcus In het vervolg
bij beurten aan de hoog leeraren dier Hooge-
school op te dragen.
Dientengevolge zal de Hoogeerw. Hooggei
heer Mgr. Dr. Th. J. A, J. Qoossens met
hei einde van dit studiejaar als zoodanig
aftreden en zijn ambt overdragen aan den
Zeereerw. Hooggei. Pater Pro/. Dr. A. Weve.
WIJ BREIEN en REPAREEREN alle soor
ten wollen Heeding, kousen en sokkenook de
allerfijnste.
JAAP SNOR - Zuidstraat 15 - Den Helder.
Let op den geien winkel.
Depót Alkmaar: Mej. J. Floris. Boomkamp-
straat 18.
Voor Schagen en omgeving: mejuffr C. de
Moei, Noord. Overige plaatsen met den
vrachtrijder.
De conventie inzake den arbeidstijd van
handels- en kantoorbedienden in eerste le
zing aangenomen, in den Volkenbond.
De Communistische aanval op de Roomsch-
Katholieke steenzetters, die hun zelfstandig
heid tegenover Syndicalisten willen hand
haven, verdient de aandacht van Overheid
en volk. In dezen aanval zien wij weer eens,
schrijft de .Standaard"' hoezeer ook hier
de vrijheid van arbeid wordt bedreigd. Tal
van andere voorbeelden zouden ter illustra
tie van deze stelling kunnen worden ge
noemd. Ten onzent wordt de revolutlonnaire
overmoed nog zooveel mogelijk gekeerd, maar
de Overheid kan niet op eiken overval, voor
al hiet als die zoo zorgvuldig beraamd en met
volledige tactiek wordt uitgevoerd, bedacht
zjjn. Zoo gelukt het in menig geval toch
een terreur uit te oefenen, die de vrees doet
rijzen, dat patroons, om zeker te zljjn van de
rust op hun i 'I' -
len gaan uitsluiten. En zoo zou zelfs hier te
lande voor een deel kunnen gelukken, wat
Socialisten en Communisten in Oostenrijx
gedurende enkele jaren ten volle aandurf
den. Opmerkelijk is. dat, wat de Communisten
in Amsterdam thans waagden, door ’t hoofd
orgaan der Sociaal-Democraten wordt goed
gepraat. Zelfs zoo, dat de schuld op de aan
gevallenen wordt gelegd, waarvan er een in
het bezit van een revolver bleek.
Het lijdt geen twijfel, of In ons land vindt
de Christelijke arbeider by de Overheid de
bescherming, die zij vermag te geven. Maar
in het gebeurde ziet men weer een klein
staaltje van hetgeen hem boven het hoofd
hangt, als bij de Overheid de moed of de
lust zou ontbreken, om krachtig tegen de
terreur op het terrein van den arbeid op te
treden. Alleen een sterk gezag, dat uit be
ginsel de vrijheid handhaaft, kan hier den
weerstand bieden, die meer en meer eisch
wordt.
Z. H. de Paus heeft mgr. J. Aarts, apos
tolisch vicafts van Nederlandsen Nieuw
Guinea, in particuliere audiëntie ontvangen.
Toen Z. H. van mgr. Aerts vernam, dat
mgr. met zoovele Nederlandsche missiona
rissen werkte, zeide Z. H met nadruk: Het
is toch wonderbaar, dat Holland, dat toch
niet overwegend katholiek is. zoovele roe
pingen telt voor de vreemde Missiën."
Op hartelijke wyze nam Z. H. alscheid van
mgr. Aerts.
(die de ultt/chten en wandelingen voorbe
reiden. en ceremoniemeesters leveren);
qe de club der egelantieren 'voor vele
kleine vrouwelt'ke liefdediensten in onver
wachte moeilijkheden);
7e. de club van flerield (vaar gestreng
alle vulgaire ondeugden worden geweerd)
8e. de club van het ahaar (waar paramen
ten en altaarlinnen worden bewerkt);
9 de club .an meed en durf (waar het
menscheiyk opzicht wordt bestreden).
Tot den tweeden graad behooren
10e. de club van soberheid (geheelonthou
ders. die ook niet snoepen)
lie de club van wüsheid
dingen alleen hun waarde hebben in
licht der eeuwigheid'
12e. de club van devotie
aan het gebed wijden'
13e. de club „van gehoorzaamneid
zender kritiek eleeren gehoorzamen);
14e. de club vin zielenyver (waar werk
wordt gemaakt van de vreemde missiën);
15e. de club van de liturgie (die propa
ganda maakt en onderricht wordt in het
georuik van het missaal, en het inleven in
den geest van het ke-xelyk jaar)
16e de club van het reddingswerk (die
afgedwaalde vriendinnen cp den weren weg
terugbrengt)
17e. de club van trouw (aan
voornemens)
18e. de club van eendracht en vrede (die
overal arbitrage aanbiedt waar twist en on-
eenigheid is)
19e. de cluo van den Leeuw van Juda
(voor de navolging van Christus naar «ten
strengen kant);
20e. de club der lelietjes van dalen (die
wegschuilen en vooral de reinheid des har
ten beoefenen'.
Tot den de: den graad behooren
21e. de club van offerweelde (die blij alle
offers brengen)
22e. de club van
den zin van Franciscus van Assisië)
23e. de club
Het behoort tot de liefhebberijen van
j de samenstellers onzer tegenwoordige
I dagbladen en tijdschriften, om zeden
I en gebruiken van vroeger dagen op te
1 halen en deze met de onze te vergelij-
1 ken. Een der meest geliefkoosde onder-
I werpen is naast een beeld van de ont-
I wikkeling der klederdrachten een
1 schildering van de hoeveelheden dran
ken en etenswaren, welke onze voor-
j ouders konden verzwelgen.
In veel mogen wij, twintlgste-eeuwers,
records slaan; in zeer veel zaken mogen
I wy de meerderen van de oude volkeren
J en de middeleeuwers zijn; als eters en
J drinkers blijven wij ver bij hen achter!
I Wü behoeven ons daarover niet te
I schamen, integendeel! Een der meest
1 jafstootende ondeugden irt vroegere ge-
I slachten is juist de onmatigheid, die
I maar al te vaak tot het dierlijke ver
laagde.
I De onmatigheid is een der oudste
I zonden van het menschelijk geslacht.
I wy lezen er al over in de eerste hoofd-
I stukken van het scheppingsverhaal; en
I zoover wij in de geschiedenis kunnen
I teruggaan by Egyptenaren, Indiërs,
I Grieken of Romeinen, overal vinden wij
I gewag gemaakt van smul- en zwelgpar-
I tyen; overal lezen wy van drinkgela-
I gen, van bachanallën; de walgiykstc
I en meest weerzinwekkende verhalen zijn
I ons bewaard gebleven van de wyze.
I waarop de menschen den hartstocht van
I hun tong te streelen uitvierden. Lieten
I Romelnsche patriciërs niet de lichamen
I van slaven en slavinnen in hun visch-
I vijvers werpen, omdat zij een smake-
I lijker gerecht verwachtten van dieren,
I die met menschenvleesch waren ge-
I voed?
I De Kerk heeft in haar worsteling om
I het christendom ingang te doen vin-
I den, altijd tegen die ondeugd van onma-
L— Ugheid een feilen strijd moeten voeren.
Christendom beteekent zelfverlooche
ning, losmaken van den geest, verhef-
I ien van de ziel, kruisigen van het
lichaam. Dit alles is in directen stryd
met de heidensche onmatigheid. En nu
moge het waar zyn, dat ook de middel
eeuwen niet enkel asceten heeft voort
gebracht; dat ook de geschiedenis van
dien tyd melding maakt van ongeloofe-
lyke eet- en drinkpartyen; toch is er
I i al groot verschil met vroeger eeuwen
I merkbaar. Het gelukte de Kerk, zeer
zware vasten- en onthoudingswetten in
te voeren, waaraan over het algemeen
streng de hapd werd gehouden, zoodat
het volk lange tijdperken in grooter
versterving doorbracht, «dan wij nu
kennen. En wanneer wy in de levens
van talryke heilige mannen en vrou
wen kennis maken met een voor dien
tyd ongehoorde en bewonderenswaar-
dige onthouding van alles wat boven
de nooddruft uitging, dan weten wij,
dat dit de vrucht was van de prediking
der Kerk, die op Christus’ bevel voort
durend tot zelfverloochening en matig
heid aanspoorde.
Hoe staan wy met deze oude ondeugd
ül onzen tyd? Deze vraag kwam by ons
op, toen wij een dezer dagen een ma
nifest lazen van „Sobriëtas”, de R.K.
federatie van drankbestrydersvereeni-
glngen In ons land. In dat manifest
wordt aangekondigd, dat de beweging
haar bakens gaat verzetten en in plaats
van uitsluitend, zooals tot nog toe,
strijd tegen den drankduivel te voeren,
nu voortaan als bestrijdster van de
bedendaagsche genotzucht in het alge
meen zal optreden.
Een dergeiyke koersverandering in
een zoo groote en steeds in volle open
baarheid werkende organisatie als So
briëtas is wel de moeite waard om eens
nader bekeken te worden. Mogeiyk be
teekent zy een nieuwe phase in den
tijdgeest, een verandering in de massa-
mentallteit. In ieder geval verwonderde
het ons, dat van onze vaderlandsche
zedenmeesters, die dag aan dag heel
wat onbenulliger zaken aangrijpen om
in de couranten te betuttelen, tot op
heden er geen één aandacht schonk
aan dit merkwaardig manifest van So
briëtas.
De verklaring hiervan ligt waar-
schyniyk niet in onachtzaamheid of
onverschilligheid, maar hierin, dat de
drankbestrijding jaren lang een „tee-
ken van tegenspraak” in onze kringen
was. Er was zelfs een tyd, dat over het
nut,»en de wenschelykheid van katho
lieke drankbestrijding fel gestreden
werd. Die stryd is geluwd en opgelost
In eenerzyds een
georganiseerde
misbruik
derzijds
De toestand van baron van Voorst tot
Voorst blijft vooniitcaan.
plaatselijk
nen een zeer byzondere
rechtvaardigen, een
in het leven roepen.
Zoo greep Sobriëtas vast, toen zy de
onmatigheid in drankmisbruik by de
keel vatte. Stryd tegen den alcohol is
een
het
..de
schiet
bubeau: BOF ALKMAAR
Telefoon: Administratie No. 433
Redactie No. 633
program op zich. Maar zy pakt in
yie, zonder houvast, wanneer zy
genotzucht” gaat bestryden. Zy
haar doel voorbij en voor haar
daden van vroeger zullen nu veel luid-
klinkende woorden in de plaats komen.
Of er dan geen genotzucht bestaat en
of die Juist In onzen tyd geen bestrij
ding verlangt? Die vraag behoeft niet
gesteld te worden. Van het bevestigend
antwoord zyn we allen overtuigd. Maar
de stryd daartegen dient een andere
te zyn dan Sobriëtas zich denkt.
Daarover een volgenden keer.
HOMO SAPIENS.
Samenwerking met Londenscbe importeurs
Naar het Ned. Weekblad voor Kruideniers-
waren verneemt, hebben de importeilrs van
Hollandsche eieren te Londen een vereeniglng
opgericht, ten doel hebbende samenwerking
met de exporteurs in Nederland om betere
toestanden in het leven te roepen.
Op 12 Juli zullen hier te lande besprekin
gen met de Ned. exporteursorganisatle plint;*
hebben waarby meerdere Londensche firma’s
aanwezig zullen zyn.
In de eerste plaats wordt afschaffing van
den consignatiehandel beoogd.
Alls abonntf. op dit blad zijn ingevolge de veriekeringsvoorwa de 1 1,1
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende f 3000 - Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f TCf! Dl) een ongeval met f OCft verlies van een band 4 OC Dii verlies van een f CA
verliea van beide armen beide beenen ol beide oogen doodeliiken afloop AöV.“ een voet nt een om I I AU.” duim of wlisvingc' 1
wy hebben gisteren uitvoerige n.ededeelm-
gen gedaan over de organisatie van de R K
leerplichtige meisjes in den Graalbond.
Om een Idee van de inwendige organi
satie van dez» vereenigingen te gever
nemen wy het volgende over uit bet orgaan
van den Bond: De Zilveren Trompet.
Dank zy haar fyner en ster.er gemoeds
leven is de vrouw vanzelf meer geschikt en
geschapen tot het uitleven barer irdividueele
persoonlijkheid. Voor de vrouw lijken alle
mannen mln of meer op elkander; maar zells
voor den man. schijnt elke vrouw weer iets
nieuws. Als wy dus alle Graalleden willen
laten uitgroeien tot waar Gv a. voor ge
maakt heeft, moet de Graalbond Laar gele
genheid geven tot een rijke verscheidenheid
van vorming et. ontwikkeling van de natuur-
lijke gaven; en vooral tot een waaiervor
mige ontplooiing der bovennatuuriyke inge-
storte deugden, overeenkomstig de werking
van den H. Geest, in leder van baars onster-
feiyke ziel.
ilaast de reeds lang bestaande vormings-
en ontwikkelingsclubs van vriendinneri uit
eenzelfde milieu hebben wy van lieverlede in
onzen Graalbond dan ook een nieuwe divisie
opgericht voor de Clubs v: de daad; die
wel vaak maar slechts kort vergaderen, en
waarin telkens een twaalftal van overeen
komende karakters, door een centraal oe-
noemde leidster werden bijeengenoodigd, uit
overigens zooveel mogeiyk verschillende
standen en milieu’s, zoodat in elke club
byna alle soorten van plaatselyke Graal
leden vertegenwoordigd zyn: om in het
bijzonder de deugd te beoefenen, waartoe zij
van nature èn door bovennatvuriyke genade
den meesten aanleg toonen. Niet allen be
hoeven lid te zyn van zoo'n Club van de
daad; maar alleen zy. die voor de een 01
andere deugdoefening voorbeeldig geschikt
lyken en dus wèl: alle leden die behooren tot
den tweeden of derden graad. Het ligt in de
bedoeling deze clubs op oen duur al langer
hoe verder uit te breiden. Voorloopig echter
denken wy ons tot een dertigtal te bepalen.
Deze Clubs van de daad zullen zich verder
door coöptatie voltallig houden, zoodat. als
er hier of daar een plaats openvalt, er ge
legenheid is, om zich kandidaat te stellen.
^"èh^teJUke dan tW“
-it. hi~- w den proeftyd al of niet aangenomen en in
de costuymen van de Club ingewijd. Want al
hebben zy alle een scherp omschreven doel
en al voeren zy alle een duldeiyk spreken
den naam. op een klein driehoeksvaantje
de wyze, waarop elke club hare leden in de
haar toegewezen deugd pleegt te oefenen,
wordt niet aan de groote klok gehangen.
Elk van onze drie graden heeft nu zyn
eigen Clubs van de daad.
Tot den eersten graad behooren
le de Club der roode pioenen (het beeld
der vurigheid voor alle gceds)
2e. de club van laaiende geestdrift (voor
«te enthousiaste propaganda)
3e. de club van het groene kruis (EJI.B.
O. voor de werken der lichamelijke barm
hartigheid)
4e. de club van tucht en orde (die te
aorgen hebben voor de regelmaat en het
gedrag van allen by talryker uittochten of
samenkomsten)
5e. de club der feestgidsen en pinoiers.
van het eerste gebod (die
God dienen en beminnen met heel haar
hart, en al haar krachten)
24e. de club van heilig geweld (om utt te
boeten de zonden der wereld)
25e. de club van deemoed en stille kracht
(waarvan de buitenwereld nooit Iets merken
mag)
26e. de club van grootmoedigheid (in Tho-
mlstlsch-Aristotelischen zin)
27e. de club van standvastigheid
moeiiykheden)
28e. de club van hebben en zyn (waar de
rijkdom wordt veracht en de armoede ge
oefend)
29e. de club der Violieren (waar de Enge-
lendfeugd wordt beoefend)
30e. de club van het
Jezus wordt nagevolgd
Zyn Godtjeiyk Hart).
Het is byna te mooi om allemaal waar te
worden. Maar, geiyk Vondel zegt
Het pogen zelfs is schoon in ’t worstel
perk der eer.
En Jezus zeide Waar er twee of drie
samenkosnen in Mijnen naam. daar ben
Ik in hun midden. Met een groot geloof,
een machtige hoop en een brandende liefde
zal uit ons groeien, waar God ons allen en
leder van ons voor gemaakt heeft. Amen.
ders .zich gedreven voelt, om over ge
heelonthouding of wat daarmee samen
hangt, te spreken of te schrijven.
Het verschynsel, dat Sobriëtas van
koers verandert, lijkt ons toch te
merkwaardig, dan dat wy het zwijgend
voorby zouden laten gaan. Er valt hier
wat te vragen en vermoedeiyk ook wel
wat te leeren. Welke kan de reden zyn,
dat Sobriëtas haar program gaat ver
anderen, of, zoo men liever wil, uitbrei
den? Er staat in het manifest één
zinsnede, die op een verklaring.iykt.
„Sobriëtas heeft de laatste tien jaren
haar ledental met duizenden achteruit
zien gaan. Zelfs het grootsche congres
te Nymegen In 1928 heeft tegen ver
wachting in den achteruitgang nog
niet tot stilstand gebracht.”
De leiding verwacht dus van een
koersverandering een nieuwe opleving
in het ledental. Is dit juist? Het is voor
iedere beweging altyd een gevaariyk
experiment, te veel naar het getal
van haar aanhang te kyken. Het getal
kan beteekenis hebben; veel meer ech
ter zegt het gehalte. Wanneer een
vereeniging een aantal onverschillige
of werklooze leden verliest, zal zy dit
eerder als vooruit- dan als achteruit
gang moeten beschouwen. De vraag had
daarom moeten luiden: is er nog plaats
voor
Die
een
van dezen tyd en In die van een halve
en een heele eeuw geleden te bespeu
ren. De ergeriyke openbare dronken
schap van vroeger, het zwieren van
dronken mannen langs de straten;
tafereelen op Zaterdagavonden en op
Maandagen van beschonken mannen
en vrouwen zelfs, die op handkarren
naar het politiebureau werden vervoerd,
die tijd is voorby. Er is onmiskenbaar
iets veranderd. De jongelui, die vroeger
Zondags en ’s avonds na werktijd sa
men hokten in benauwde café’s en al
vroeg tot dronkaards werden, trekken
nu frisch naar de sportvelden. Werklie
den, die na een onmatig lange arbeids
week in ongezonde lokalen hun troost
zochten In een borrel of uit een krot
woning naar de kroeg liepen, hebben
daartoe door den korteren arbeidsdag,
de beveiliging van den arbeid en de
betere woningtoestanden minder aan
leiding- De algeheele verbetering van
de sociale verhoudingen heeft tot
afneming van alcoholmisbruik meege
werkt. Maar deze niet alleen. Juist in
de dagen van kentering naar andere,
betere sociale opvattingen stond de
drankbestryding klaar om mee te hel
pen aan een omzetting der men^alite'.t.
Verdiensten ultmeien is moeiiyk. Hoe
groot het aandeel van de georgani
seerde drankbestryding in de geconsta
teerde verbetering is, valt niet te zeg
gen. Maar wie den stryd tegen den
alcohol aandachtig heeft gevolgd en
weet, wat de drankbestryding aan re
sultaten bereikt heeft, hoeveel duizen
den naar ziel en lichaam in en dcor
deze beweging zyn gered, die kan haar
verdiensten moeiiyk overschatten.
Wanneer men ons nu vraagt: is
drankbestryding voor onzen tild over
bodig geworden, dan zouden wy ant
woorden helaas, neen
Niet meer als vroeger uit Tich de
onmatigheid In drank byna uitsluitend
door het glas jenever te veel. Er zyn
tal van andere vormen van drankmis
bruik, er zyn ook nieuwe opgekomen en
vooral: de drinkgewoonte, die gaat
buiten de perken van wat gezondheid
en moraal toelaten, is nog algemeen
waarneembaar. Misdadigheid ten ge
volge van alcoholisme is verder nog
altyd een der voornaamste factoren in
de strafprocessen, wy gelooven dus, dat
al degenen, die zich geroepen voelen
om tegen drankmisbruik te strijden en
te werken aan de verheffing van de
slachtoffers van het alcoholisme of ook
alleen maar door het offer der geheel
onthouding een voorbeeld en een ver
maning in hun omgeving willen zyn,
dat zij allen nog bestaansreden te over
hebben in onze hedendaagsche maat-
schappij.
Wanneer echter de georganiseerde
drankbestryding door een utterlyk min-
<jer dramatisch arbeidsveld en daar
door minder enthousiasme by de jon- {üg gaan bezoeken, waar Theresia
geren, door verloop in haar ryen of
wat ook meent haar program te moeten
veranderen en nu „bestrijding van ge
notzucht” in plaats van „strijd tegen
alcoholmisbruik” in haar vaandel laat
schrijven, dan zouden wy haar willen
raden, zich wel tienmaal te bedenken,
alvorens daartoe over te gaan. Zij zou
hetzelfde doen als een bond tegen den
woeker, die zich omzette in een ver
eeniging tot bestryding van gierigheid
en hebzucht. Woeker is aan te vatten;
’t is een kankergezwel waartegen is
op te treden en waarvoor een vereeni-
A