Binnenlandsch Nieuws f® ^-mn De behandeling van het Suikerwetje Voor de Huiskamer DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE wi w I' 1 X' TWEEDE KAMER Steun aan de electrificatie der tramlijn De hotelrat gearresteerd A msterdam Purmerend LANDBOUW EN VEETEELT De Landbouwweek te WagentatM Philips’ Gloeilampenfabrieken GEMENGD NIEUWS Van een hooiwagen gevallen De twee spoorweggidsen Lage wraakneming De gefopte Tol wachter Geboorte In bet Panamakanaal - iL 7A r «aS Tlfburgsche Brock way bus-Maatschappli bebossohing in den Wleringer- meerpolder De herdenking van Voltaire en de Radio Nederlandsche Banketbakkers- vereenlging V T Algemeene vergadering te Rotterdam Een kamermeisje zzngvliendrn Voordrachten Geen reden tot afstand van zendtijd Jewgdig landbouwer gedood De Spoorwegraad ie niet gehoerd Babetage deer Kamper veehoeden Aan brard van een Nederiandsch schip r v< den? Tegen 15 Juli wordt het bedrijf door de gemeente genaast over- van geen De Nederlandsche poschbotnrvereen’vfng bepleit haast 427. Terwijl Jokko overal heen keek of hü ergens onraad zag. hielp Plero schertsend Duimstok. Op diens gelaat verscheen een lach. „Kom Lange,” zei Plero lachend, „kom. Je hebt het niet zoo slecht, om Je heen neb Je 1 mode land weer en de rest komt wel terecht." drie Boerenbond. Voorta Het gemeentebestuur van Tilburg heeft de huurovereenkomst met de Ned. Brockwaybuz- MaatschappU te Amsterdam tegen 15 Juli aa. opgezegd. By dit VRIES—BRUINS Het aantal personen in dienst der vennootschap EXAMENS VER. FACULTEITEN Bij dit wetsontwerp zegt de heer BEU MER (A.-R.) aan dit wetsontwerp zün stem niet te kunnen geven omdat de „ge boorte” van deze regeling te onregelmatig Is geweest. TRAMWEG AMSTERDAM—EDAM ENZ. Bü dit wetsontwerp nr. 9 betuigt de heer VAN DER BILT (R K.) zjjn spijt, dat de belangen van de streek tusschen Purmerend en Alkmaar zoo weinig zwaar wegen. Spr. zal echter niet tegen dit wetsontwerp stem men. De MINISTER VAN WATERSTAAT, de heer REYMER. constateert, dat dit wetsont werp inderdaad toejuiching verdient Deze zaak Is in alle instanties onderzocht. De stoomtram tusschen Alkmaar en Purmerend had eigenlijk geen reden van bestaan Deze Hjn trok slechts weinig vervoer tot zich en vervalt dus. Het wetsontwerp wordt aangenomen zon der hoofdelijke stemming. VM<'- Het regeerlngustandpwnt De Minister van Blnnenlandsche Zaken en Landbouw, de heer RUYS DE BEEREN- BROUCK. zegt, dat eenigen tüd geleden aan zijn departement een vergadering Is gehouden met den voorzitter der Schfppersvereenlging. De Schlppersvereenlging heeft op sprs. ver- eoek haar wenschen schriftelljk medegedeeld. Zij vervocht om een steunregeling. 8pr. heeft zich hieromtrent laten voorlichten door de desbetreffende commissie van do^kundlgen, die overleg heeft gepleegd met den Inspec teur van de scheepvaart te Groningen. De eerste vraag kan spr. voorshands be vestigend beantwoorden. Hij heeft n.l. tot nu toe de mededeellngen omtrent de malaise uitsluitend van de besturen Her schippers- vereen iel neen vernomen. Op de tweede vraag antwoordt spr.. dat klachten alleen geult zijp door meergenoem de schippersverenigingen. Spr. twijfelt er niet aan. of waar nood is zullen de gemeen ten helpen. Zoo lang geen aanvragen van gemeente besturen zijn in gekomen, moet cpr. zich een antwoord op de derde en de vierde vraag voorbehouden. De moeilijkheden, aan een algemeene steunregeling verbonden, slaat spr. zoo hoog aan, dat hij twijfelt aan de moge lijkheid daarvan. Doch een definitief ant woord. een definitieve beslissing zal afhan kelijk zijn van den uitslag van het door de gemeenten naar den toestand Ingesteld onderzoek. De heer DE BOER dient een motie In lui dende: De Kamer, constateerende dat tengevol ge van de algemeene malaise groote werk loosheid heerscht in het binnenscheepvaart- bedrijf; van oordeel, dat niet langer een toestand mag worden bestendigd ten gevolge waar van al velen binnenschippers de mogelijk heid ontbreekt te voorzien in de eerste levens behoefte; verzoekt de regeering ten spoedigste voor de noodlijdende binnenschippers een steun regeling in het leven te roepen; en gaat over tot de orde van den dag. De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R.) verheugt zich erover, dat een sociaaldemo craat den noodtoestand der binnenschippers v heeft ter sprake gebracht, doch vraagt zich af. of hij de oorzaak van dien toestand wel Juist heeft gezien. De oorzaak van de slechte bedrüfsuitkomsten der schippers is vooreerst de toeneming der laadruimte en de beurt- vaart met vaste tarieven, voorts he’ opleggen van voorraden. Waarom wordt nu niet ge-komen; maar de regeering zegt: de komst BINNENSCHIPPER!!. Aan de orde is de Interpellatie van den heer De Boer aangaande den noodtoestand In de binnenschloperl) cn de maatregelen, door de regeering met oetrekklng tet dien noodtoestand te nemen of te bevorderen. De heer DE BOER (S D.) zegt dat spe ciaal de binnenschippers uit de noordelijke provincies met nog meer moeilijkheden te kampen hebben dan hun andere collega’s uit de andere deelen des lands. De regeering moet behoeftige schippers on dersteunen. Spr heeft een staat opgemaakt van 190 schepen In de eerste vier maanden van 1930. HU heeft deze in drie groepen Inge deeld naar de grootte der schepen, en komt tot een gemiddelde netto-verdienste per schip en per week voor de derde groep van f 10.73, voor de tweede groep van f 17 en voor de derde groep van f 22.75. En dit waren nog de beste maanden. De toestand is inmiddels slechter geworden. De malaise in het binnenschippersbedrljf Is er, o m. door de groote toeneming van het vervoer der vrachtauto’s. Ook de verlaging van de spoorwegtarieven voor het aardappe- lenvervoer, in verband met de landbouw crisis. levert groote concurrentie voor de bin nenschippers. De nood der boeren mag niet gelenigd worden ten koste van de binnen schippers. 8pr. stelt de volgende vragen: lo. Is het de regeering bekend dat als ge volg van de algemeene malaise sedert gerul- men tüd groote werkloosheid heerscht in het binnenscheepvaartbedrijf, en wei In zóó erge mate, dat in vele schippersgezinnen gebrek wordt geleden? 3o. Is het de legeering tevens bekend, dat aanvragen van noodlijdende binnenschipper^ cm ondersteuning bü de desbetreffende ge meentelijke instellingen in de meeste geval len worden ter zijde gelegd, zoodat zU prac- tisch van eiken onderstand in welken vorm ook zün uitgesloten? 3o. Acht de regeering onder deze omstan digheden het niet noodzakelijk, dat van rijks wege een speciale steunregeling In het leven wordt geroepen? 4o Is de regeering bereid een steunrege ling tot stand te brengen en deze ten spoe digste In werking te doen treden, eventueel In overleg met de gemeentebesturen, waar door in den beetaanden nood afdoende wordt voorzien? Eenigen tijd geleden meldde een Amerl- kaansch blad, dat op een Nederiandsch schip, varende in het Panamakanaal. een meisje is geboren het eerste kind, dat op een vaartuig In dit kanaal het levenslicht aanschouwde. De moeder, mevrouw Nieses, woont in Colon en was op weg naar huis, komende van Buenaventura (Columbia). Het dochter - En toen de boer nog eens angstig met een schuin oog naar de paarden keek en alleen maar eens zwijgend met het hoofd schudde, riep hU zUn ondergeschikten, liet den eenen zak na den andere van den wagen laden, met spitsen controle-Uzer doorsteken en af en, toe een zak openen en nazien. Na een uur lang gewerkt te hebben, w r er nog niets verdachts gevonden. Vol ergernis schudde de controleur het hoofd, en snauwde ten slotte het boertje toe: „Waarom was Je dan sou schuw, alsof er een geheim was .Moest ik dat dan niet?" antwoordde de boer. „De paarden mochten toch niet weten dat k n j haver had! Want zü hebben al in geen vier maanden iets gehad.” De controleur vloekte als een ketter en noemde hem een onbeschaamden vlegel! Hebei lachte echter smakelijk en zei alleen dit ééne woord: „Grapjas!" Op de vragen van den heer Van der Weer den in verband met de uitgave van twee spoorweggidsen der Nederlandsche Spoor- Gelijk wjj gemeld hebben, sfjn «9s liataM dagen uit een hotel in de Vogelstraat te .msterdam oa. een diamanten collier van 5 mille en een wltgouden dameshorloge B*" stolen. Deze gestolen kostbaarheden zijn thana bij een juwelier opgespoord. HU had as tar verkoop in commissie gekregen. Het under soek der politie neeft gisteren tot de aan houding van de .hotelrat" geleid. Aanga houden is n 1. een NederKndach Kamermeisje van het hotel. Het meisje heeft bekend de diefstallen te hebben gepleegd ZU wordt tar beschikking van de justitie gestekt. Te Kampen werd een perceel grasland publiek verpacht. Om de pachtprUzen te drukken wilden de aanwezige Kamper vee houders niet bieden. Een boer uit het nabu rige IJsselmulden bood evenwel en werd huurder. De Kamper boeren maakten zich hierover boos en dreigden den huurder, dat zU wel zouden beletten, dat hu het gras zou maaien. Toen de man nu met de maal- m ach Ine het gras wilde maaien, bleek hem dit onmogelUk. Men had nJL het land be strooid met oud Uzer en op verschillende plaatsen stukken in den grond gestoken. De messen der machine braken en de man was verplicht het werk te staken. In verband met het feit, dat de droog making van de Wieringermeer haar vol tooiing nadert, heeft de Nederlandsche Bosch louw vereen iglr.g zich met een verzoek schrift gewend tot den Minister van Binnen- landsche Zaken en Landbouw in zake de bebosschlng van de verscheidene honderden bunders zandplaten die niet voor den land bouw geschikt zijn, omdat de vruchtbare grond zich daar op te groote diepte oevlndt De vereenlging vestigt in haar request de aandacht op het belang der bebosschlng van deze onvruchtbare zandplaten, die anders gevaar voor overstuiving van de omliggende terreinen zullen gaan opleveren. Volgens deskundig oordeel zou de oppervlakte die waarschUniUk uitsluitend voor bebosschlng in aanmeklng komt, van genoegzame grootte zijn voor de stichting van een bosch- wachterU. Onoverkomelijke technische moeilijkheden de bij duin- en stulfzandbebosschlng ver kregen resultaten bevestigen dit zün voor een dergelijke onderneming niet te verwach ten. Wordt de bebosschlng niet ter hand genomen, dan zal men stellig op andere wijze tot de noodzakelUke vastlegging van den stulvenden bodem moeten overgaan Bebosschlng is veel economischer, niet in het minst wegens de voordeelen. welke daaraan zijn verbonden voor de toekomstige landbouwende bevolking en voor de tuin bouwbedrijven. die in deze streek op den duur ook wel tot ontwikkeling sullen komen. Men denke sDchts aan de gemakkelijku ver krijgbaarheid van allerlei voor de bedrijfsuit oefening onmisbare houtsertimenten aan de stabilisatie van de arbeidsgelegenheid (het bosch geeft vooral werk In den winter, de stille periode van den landbouw), om nog te zwUgen van allerlei bUkomstige, doch niet temin onschatbare voordeelen. als ver fraaiing van het landschep, breking van den wind enz. Vergadering van Dinsdag 1 Juli Aan de orde zUn o.m. Je volgende wets ontwerpen en conclusies: Wettelüke voorziening in verband met het door den brand van het raadhuis oer ge meente Leiden op 12 Febr 1929 verloren gaan van de op dien datum aanwezige mi nuten van krachtens de Hlr.drrwet en krach tens de vóór het In werking treden dier wet geldende Kon. besluiten verleende vergun ningen. Toekenning van een renteloos voorschot uit 's RUks schatkist ten behoeve var de in richting van de tramwegen van Amsterdam naar Edam en van Schouw naar Purmerend voor electriecbe beweegkracht Conclusie van het versrag der commissie voor de rjjksuitgaven omtrent de rekeningen van ontvangsten en uitgaven over 1927, ter zake als volgt: a. het Zuiderzeefouds; b. het Wegenfonds; c. het Fonds voor verbetering van de Kustverdediging; d het Fonds voor de voltooiing van het Vestlngstelsele. net Leenlngfonds 1914; f het Fonds voor uit voering van de Tiend wet 1907 (.JBtbl.” no. 322); g. het Alg. Burg Pensioenfonds In café-restaurant „Tlvoll" te Rotterdam heeft de Nederlandsche Banketbakkers- vereenlglng gisteren haar 45ste algemeene vergadering gehouden. De aftredende bestuursleden, de heeren W. H. Burgers uit Den Helder en A. Burger uit Alkmaar, werden bU acclamatie herkozen. In den Raad van Toezicht werd gekozen de heer K v. d. MUle Daarna werden diverse voorstellen van de afdeelingen In behandeling genomen. Nadat de lunch was gebruikt, werd een be zoek gebracht aan het RoCterdamache Stad huis. Des namiddags hield de heer J. M Polak een causerie over het onderwerp .Midden stands Economie". Het verder programma was gewijd aan amusement. Oa werd door de firma Ringers aan de leden een boottocht door de havens aangeboden. Suikerwetje Aan de orde is het wetsontwerp tot hef fing van het compenseerend invoerrecht op sommige soorten van suiker. De algemeene beschouwingen worden ge opend. De heer BRAAT (PB zal niet tegen stemmen, maar ziet toch geen heil in dit wetsontwerp voor de omstandigheden, waar in thans de landbouw verkeert. Dit wets ontwerp beoogt eigenlijk niet direct den landbouw uit de moeilijkheden te helnen Men moet den landbouw minimum prUzen garandeeren voor verschillende soorten pro ducten. Die prüzen behoeven niet zoo hoog te zU”, maar men moet den landbouw voor inzin king behoeden. Men heeft ook minlmum- salarlssen voor de ambtenaren. Men moet een grondslag hebben, waarop men kan kooneu en huren. De heer VAN DER SLUIS (S.D.) zegt. dat ieder den landbouw wil helnen. Het >s alleen de vraag hoe men dit wil doen. De regeering schUnt vandaag de bietenbouwerr te willen helpen, morgen de aardappelbou- wers, overmorgen de grambouwers. volgens het oude recept van: eiken dag een lepel. Spr. heeft daartegen bezwaren; men moet hulp verleenen volgens een bepaald plan We hebben deze crisis al jaren zien aanko men. De regeering heeft eehter eerst in Mei in allerijl een commissie benoemd van ver tegenwoordigers van belanghebbenden. Men wil nu de boeren helpen met 2.40 per 100 K.G. suiker; men wil de blnnenlandsche in dustrie beschermen. De kosten zijn 6 mil- lloen. Zullen de boeren daarmede geholpen wor- 8pr. acht dit zeer twUfelachtlg. Op den uitroer van bietsuiker zal worden ver loren. Ook acht spr. de pacht- en de koopprU- zen wel te hoog. ZU moeten naar beneden, met 50 p«rt. of meer. Dit proces van pacht- verlaglng is thans aan den gang, op veel e bescheiden schaal. Gaat de crisis echter voort, dan zal dit proces automatisch voort gaan. Dit proces kan worden geremd door maatregelen als van deze regeering. De regeering moet nu met de Pachtwet Eergisteren is. geljjk gemekt, te Wagsrün- ?en de landbouwweek, die van 30 Juni IM 4 Juli aldaar wordt gehouden, in de bnlj>- aula der Land bouwhoogescbool geopend door minister Ruys de Bcerenbrouck. Met de besturen der verschillende land bouworganisaties waren o.m. rnrssig de Commissaris der Koningin in Gelderland, mr. S, baron van Heemstra, de inspecteur van den landbouw, de heer L. O. J. Kake- beeke, de inspecteur van bet landbouwon derwijs, de heer mr. J. J. Wintennans. de President-Curator der Landbouwbooge- school. de heer Jhr. S. van CiUers en cu ratoren. de Rcctor-Magnificns der Land- bouwhoogeschool,, prol. dr. G. Grijns, afge vaardigden van verschillende Land- en tuinbouwbonden en drie a fgu i aai dlgilai i van den Belgischen ruim 200 deelnemers. Nadat de beer ir. 8. Louwen, voonttter van het Nederiandsch Genootschap voor Landbouwwetenschap de vergaders* ank een woord van welkom, speciaal tot de au toriteiten had geopend, sprak minister Ruys de Beerenbrouck, de openingwsety aiL Hierna vingen de voordrachten aan. BU de eerste, die vanwege de Ned. Federatie van Vereenigingeu van Bedrtjfiplulmvoo houders, sprak de heer Ir. J. G. Tukker over: „Uitvoercontróle van eieren." In 1929 werd uit ons land voor 68 mlRtnen gulden eieren uitgevoerd, aldus spr. De waarde van de blnnenlandsche consumptlB mag geschat worden op 40 mulleen gulden. Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de «f- zet als geheel op den duur ongunstig ml worden beïnvloed. De uitvoer van eieren zou moeten voktoen aan de volgende voorwaarden: indeeling der eieren in klassen, stempeling der eieren astf, soricerlng der eieren, opschriften op o< aan d» verpakking, en de verpakking zelve. Ek dezer 5 punten werd door spr. aan een uit voerige beschouwing onderworpen. Zoo zullen de eieren moeten worden ■»- schouwd op verschbekl. Alle eieren naar *a- geland te zenden zullen moeten worden Be stempeld met het woord Holland; voor Dultschland ware de stempeling voortooptg facultatief te stellen. Wat sorteering be treft. de onderlinge verschillen zouden niet meer uiteen moeten loopen dan hnngst— T gram, in één kist worden eieren van na*? noeg dezelfde grootte verlangd. De opschrif ten der verpakking zouden moeten bevatten aanduiding van de klasse, opgave van bet nettogewicht en aanduiding van den afaen- der. Wat de verpakking betreft, de kopstuk ken der kisten moeten een minimum bout- dlkte hebben van 13 mM„ bodem sU «n dekselplanken van 9 tnM, alle uit Mn stuk. In alle hoeken moeten aan de biniMn- zUde steunlatten aangebracht. Een aandui ding van de week, waarin de eieren «Ua verpakt en van het percentage bruine eie ren is gewenscht. 8pr. besloot met den wensch uit te spre ken. det wettelijke regeling op 1 October as. In werking zal treden. —ox» De heer L. O. fa. Simons te Swalmen. be handelde vervolgens de vraag: „Wat kan nog gedaan worden voor ense klppenlteu- ders.” Spr. deed dit aan de hand van de volgen de punten: 1. Het zoeken en bewerken van nieuwe afzetgebieden langs organisatorischen weg, gesteund door de Regeering. 2. Goede voor lichting. 3. Het verstrekken van goedko«*> en toch prima voedsel. 4. Het verhoogen van het peil van den pluimveeetapeL 5. Het klppenbedrUf niet verder uitbreiden, maar intensiever bewerken en meer aanrlecbt schenken aan het product. 6. Het voeren eener practische en doelbewuste reclame campagne voor meerder verbruik, zoo moge lijk met steun der Regeering. Luchtverkeer NederlandIndlë BU dit wetsontwerp zegt de heer WIJN KOOP (C.P.>. dat aan deze zaak geen be hoefte bestaat Het Rijk springt alleen bU omdat het alleen gaat om de belangen van het imperialisme. Deze luchtverbinding is een schakel in het Verbond tusschen Enge land en Holland ter verdediging van het im perialisme. Wjj kunnen onze stem aan dit wetsontwerp niet geven Geroep- Wij? Wie zijn die wU? De heer WIJNKOOP: De communisten! De heer SCHOUTEN (AR.) merkt op. dat de Regeering in haar nota naar aanlei ding van het Verslag verklaart, dat de ver liezen der K.L.M die voor 1930 en 1931 ge schat worden op 1 millloen per Jaar, ten laste moeten komen van 's RUks schatkist. Dit gaat te ver. DE MINISTER VAN WATERSTAAT, de heer REYMER, zegt, dat de opmerking van den heer WIJNKOOP eenlgszlns gaat bui ten het bestek van het Verslag. De heer Wijnkoop is te somber. HU weet toch ook wel. welke moeilijkheden er zijn geweest om te komen tot hervatting van den vllegdlenst naar Indlë. De strekklpg van dit wetsontwerp is geen ander dan om los te komen van de wet van 1927 De Staten-Generaal zullen dus van jaar tot Jaar moeten vltmaken wat van de exploitatiekosten der KLM., door het Rük zal moeten worden gedragen. De heer SCHOUTEN constateert, dat «Je Kamer door aanvaarding van dit ontwerp zich niet bindt aan de Nota naar aanleiding van het Verslag, volgens welke 100 pet van het verlies der K. L. M. voor ’s RUks kas zou komen. Het wetsontwerp wordt aangenomen. BEHANDELING VAN ZIEKE SCHEPELINGEN wetsontwerp stelt mevrouw DE (SB.) de vraag hoe de Regeering zich de uitvoering van deze over eenkomst denkt. ZU acht het een onjuist standpunt, dat de Regeering niets wil doen voor de schepelingen in «ie kleine havens. De heer JOEKES (VB.) sluit zich bU de vorige spreekster aan, en meent, dat de Regeering de conventie op een koopje wil uitvoeren. De MINISTER VAN ARBEID. HANDEL EN NIJVERHEID, de heer VERSCHUUR, zegt, dat een zekere mate van overleg noo- dlg was om tot de overeenkomst van 1924 toe te treden, daar deze financleele ver plichtingen aan ons oplegt. De Regeering wil voor het oogenbllk niet meer doen dan waartoe de Conventie haar verplicht. Arti kel 1 der Conventie spreekt alleen van de voorname havenplaatsen. Het ontwerp wordt aangenomen. Op de vragen van den heer WUnkoop in zake het niet verleenen van zendtijd aan den Vrljtienkers Radio-Omroep ter herdenking van Voltaire, heeft de Minister van Water staat geantwoord, dat met betrekking tot de door den Vrijdenkers Radio-Omroep ge vraagde gelegenheid tot uitzending op 30 Mei j.l. ter herdenking van het overlijden van Voltaire, de Minister deze vereenlging bjj zUn brief van 23 Mei 1930, no. 7. berichtte, dat hU de bedoelde uitzending niet van z«x>- danlg gewicht achtte, dat in afwachting van de totstandkoming van de deflntleve verdeellng van den zendtUd voor de bUzon- dere omroepen, waaromtrent het advies van Radioraad is gevraagd aan de op 30 Mei uitzendende algemeene omroepvereenlglngen. wc!ke niet bereid waren de gewenschte uren vrUwillig af te staan, afstand van zendtijd moest worden opgelegd. In verband met de tweede vraag merkt de Minister nog op. dat vraagstukken als door den steller der vragen bedoeld, steeds zoo spoedig mogeljjk worden behandeld, zoowel bU den betrokken dienst, als, naar de er varing leert, bU den Radioraad. die ook in deze aangelegenheid moest worden gekend. wegen, heeft de Minister van Waterstaat ge antwoord, dat de Spoorwegraad niet Is ge boord over de uitgave van de huidige reis gidsen der Nederlandsche Spooi wegen. Ech ter is in onderscheidene vergaderingen van den Spoorwegraad aangedrongen op aanvul ling en uitbreiding van de vroegere reisgid sen: door de tegenwoordige uitga is ge- tra«mt aan die wenschen tegemoet 7e komen. Het verschijnen van de nieuwe gidsen is te veren per advertentie in dagbladen be kend gemaakt, met vermelding van den da tum van verkrUgbaarstelling en van den prils van elk van beide gidsen. Het gehalte van den kleinen gids, welke overeenkomt met een tot dusver verkrijgbaar gestelde en blijkbaar gewaareeerde particuliere uitgave, is niet zoodanig, dat de groote meerderheid der afnemers er door moest worden gedupeerd. Dat de «rroote meerder heid dier afnemers zich den groeten gids heeft aangeschaft. is dan ook niet Juist. De bedoeling heeft voorgezeten aan twee algemeene wenseben tegemoet te komen, nl. een goedk«xm boekje van Hein formaat, dat eemakkelifk tn den rak kan worden meege dragen. en een ooekje dst uitvoerig naast de blnnenlandsche aansluitingen, ook de buitenlandsche verbindineen vermeldt. Aan deze beide wenschen kan moellilk anders dan op de thans rekorene wijze voldaan worden. Wat betreft den prijs van den grooten giiia, welke 464 bladzijden telt, waarvan sle«9its een twaalftal met advertenties zijn be drukt. en welke vergeaeld gaat van een aan weerszijden bedrukte kaart, nj aange- teekend dat dit boekwerk beneden den kost prijs verkocht wordt. In vergelijking met de prijzen, welke de officleele reisgidsen in het buitenland kosten, kan de prijs van 50 cents dan <r>k niet hoog genoemd worden. In verband met de opneming van de bul ten’ andsche verbindingen In den grooten reistdds is het niet motreUJk dezer, reeds ire"'k met den beknopten gids te doen ver schijnen. In de Maandagavond gehouden vergade ring van den raad der gemeente Eindhoven, heeft de heer Staal, onderdirecteur der Philips’ Gloeilampenfabrieken medege deeld. dat er thans nog 20 340 personen werkzaam zijn. Kr zUn ruim 2000 personen ontslagen. De toestand In de Phillps-indus- trie is dus niet zoö erg. als men het tri' sommige bladen heeft doen voorkomen, zoo verklaarde de eer StaaL 428. En Plero ging met hen nu verder, droeg de Lange op zijn beurt, „’t Is toch fUn.” relde Jokko. „te wandelen waar de meidoorn heerlijk geurt. Waar de vogels luide zingen. De leeuwerik fluit het hoogste lied. Zoo iets. Duimstok, moet Je goed doen. Treur dus. Lange, langer niet." Johan Hebei behoorde heel zUn leven tot de gelukkige menschen. die ondanks allen levensernst toch op UJd van een grapje houden. Van den tijd dat hij nog dorpsschool meester was. tot de Jaren dat hij al lang den eerbledwaardlgen titel van „kerkmees ter" voerde en lid van den gemeenteraad was, mengde hU zich bijzonder gaarne onder het volk en luisterde liefst on bemerkt naar hun gesprekken. Geen wonder, dat hU een nultputtelUken schat van de mooiste boertige guitenstreken kende, die hU bU gelegenheid aan zijn vrien den vertelde. Zoo zat Johan Peter Hebei op zekeren dag In een landelijk café en luisterde met genoegen naar een dispuut aan een tafeltje naast hem, over de vermeende sluwheid van een nieuwen tolwachter. Een boertje beweerde gehoord te hebben, dat de contro leur er zich op beroemd had, een onfeil- baren blik op grenssmokkelaars te hebben Een tweede boer uit een naburig dorp sloeg etditer met listige oogjes een weddenschap voor, dat hij den sluwen controleur toch zou foppen. Hebei hoopte door een rondje ach ter de plannen van den man te komen en ging bü de boeren zitten. Maar tevergeefs! Hü kwam alleen te weten, dat de wedden»- sedtap den anderen dag reeds zou plaats hebben. De zaak Interesseerde Hebei aóó sterk, dat hü den volgenden voormiddag reeds in de nabüheid van het tolstation verbleef, waar hü heel ongemerkt een gesperk met den controleur trachtte aan te knoopen. En werkelük, toen hü handig het gesprek op de moeilüke kunst der controle gebracht had, begon de tolwacher zich geweldig op te hemelen. Haast in hetzelfde oogenbllk echter kwam een zwaar beladen wagen met drie paarden bespannen aangerold en het sluwe boertje had warempel de leidsels In handen. Maar hü zag er vandaag absoluut niet schrander uit, maar leek nu een goedige .domme boer. Vlak bü den tolwachter en Hebei Het hü de paarden stilstaan, klom heel voorzichtig en omslachtig van de graanzakken, waarop hü gezeten had, naar beneden, ging naast dt paarden staan en legde de vingers op den mondtoen keek hü tngstig schuw naar de opgestapelde zakken en fluisterde nauwelüks hoorbaar „Haver 1" De controleur wendde zich naar Hebei en fluisterde; „Smokkelwaar!" Toen vroeg hü, om aan alle formaliteiten te voldoen: ,Js er anders niets in de zak ken?" van een goede Pachtwet wordt niet urgenter gemaakt door dit wetsontwerp. Spr acht dit antwoord ontstellend en viaagt den minister van Landbouw, spoed te maken mei zün memorie van antwoord inzake de Pachtwet. De minister van Financum zal in sljn schik zijn. Deze crisis brengt hem geld in 1 laatje, al is 1 niet veel. Zetter w, dat de Ne derlandsche suikergebrulkers een mihoen of zes meer sullen moeten óetalen. Dl-, is een nieuwe indirecte belasting. Daa_*voor is spr. niet te vinden. Dit ontwerp heeft zün voor- en nadeelen. De boeren kunnen nu f 2.40 per 100 K.G. suiker meer krijgen. Het geeft bun kans op een voordeel. Een der grootste na deelen daartegenover is dat ongeveer f 6 millloen aan indirecte belasting zal worden geheven. Spr. dient een motie in waarin de regee ring uit overweging, dat een der grootste be zwaren tegen dit eompenseerend Invoerrecht zou worden ondervangen indien de sulker- accüns met een gelük bedrag werd zerlaagd. wordt uttgenoodigd daartoe een wetsontwerp in te dienen. Wordt deze motie aanvaard, dan stemt spr vóór het wetsontwerp, anders zal hü tegenstemmen. De heer FLORIS VOS (M. P.) zegt dat we binnenkort een groote uitbreiding van de suikerbietenteelt te wachten hebben wan- neer de Zulderzeegronden rullen zün droog gelegd. daardoor zullen we een surplus aan suiker krijgen, dat zal moeten worden ge ëxporteerd. terwijl de boeren her verlies daarop zelf zullen moeten dragen.1 Een der- gelüke steunwet verzwakt de argumenten, die zün aan te voeren voor een wljz’ging in de verhouding tusschen ien grond» genaar en den pachter. Dit steunwetje zal niet hel pen. De heer BIEREMA (libverheugt zich er over dat thans algemeen de overtuiging heerscht dat er een crisistoestand m den landbouw is; waartegenover Regeering en volksvertegenwoordiging met afzijdig mogen staan. Dit is een algemeen belang van de eerste orde. Dit ontwerp wil aan de oevoorrechnng van het buitenlandsche product een einde ma ken. Is nu dit ontwerp doeltreffend? De heer Van der Sluis kwam In het schuitje van den heer Colijn: er zouden steeds meer bieten verbouwd worden hier te lande. Spr meent, dat men de proporties wel eenlgszlns uit het oog heeft verloren De blr tenter bouwers kragen hex*», tens f 2 per 100 K.G. suiker meer- daardoo- zal de verbouw van bieten niet reer sterk geprik keld worden. De Regeering behoeft dit niet door dwangmaatregelen beletten Op grond van dit wetsontwerp zaï nooit protectie kunnen worden bepleit. Een sulker- conventie die elke surtaxe zou re:bieden, zou spr van harte toe'u’chen. Dat is geen bezwaar om thans tot dit compenaeerend in voerrecht over te gaan. Een maatregel o>e eenlge verlichting kan brengen in den treurigen toestand van den landbouw wordt door de liberalen in de te genwoordige omstandigheden aanvaatd. zon der dat zij het voor en tegen te veel op een goudschaaltje wegen Zü z’ln dus bereid hun stem aan dezen maarregel te geven. De verraderng wordt je 5.30 verdaagd tot hedenmiddag 1 uur. dacht aan afschaffing der scheepvaarthef- fingen op de waterwegen terwUl op de land wegen de tollen worden afgeschatt? Ten slotte wijst spreker op de behoefte aan onderwijs voor de schipperskinderen. Spr heeft er geen barwaar tegen den land bouw te helpen, maar gelük recht voor allen! De beer BAKKER (C -H zegt, dat de interpeilant den toestand niet te donker heeft gekleurd. Maar hü Is, teleurgesteld over de motie van den interpeilant. HU zou meer in bet belang van de blnnenschlpperü hebben gehandeld door te spreken gelük de heer Duymaer van Twist heeft gedaan. Met nieuwe steunregelingen voor een nieuwe groep van menschen moet men zeer voor zichtig zijn. De MINISTER wil gaarne de opmerkin gen van den heer Duymaer van Twist aan zfn Aesbetreffer.de ambtgenooten brengen Wit het verlaagde tarief aardappelenvervoer betreft, hier is sprake van concurrentie met dc senippers Er is reeds een onderzoek vanwege de ge meenten naar den toestand der binnen schippers gaande Spr. kan de motie aan de Kamer niet aanraden. Zij is op dit oogenbllk praematuur. De motie wordt vei worpen met 51 tegen 19 stemmen. De interpellatie wordt gesloten. Dtt beteekent. dat met togang van dMa datum, bet bedrijf door de gemeente zal wor den genaast. Een en ander vindt kjn ooreaak in bet feit, dat de directie een aantal reserve-bua- sen. dat eigendom van de gemeente ia, ta een staat van verval beeft gebracht. Indien de Ned. Brockwaybus-Maatachappü. alsnog voor den gesteldet, datum een af doende revisie op het materiaal toepast, k' i de eigen déconfiture vermeden worden De 23-jarige landbouwer S. Moonen te Weert had bü het laden van l-ool het ongeluk van den wagen te vallen met het treurige ge volg, dat hü aan de bekomen kwetsuren is overleden. tje werd geboren, toen bet s«Mp M buurt van Gatum was, 1» cotoo werden moeder en dochter m het ziekenhuis ogenomen; den volgenden dag konden zü in goede gezondheid naar de woning van het echtpaar Nlezes wotxlen gebracht. De moeder deelde mede, «tot bM «.elsje Baraltina zou worden gedoopt, sneE1 het schip, waarop het geboren was: de Haralt” van de Kon. Ned. Stoombootmü. te Amsterdam, daonder commando van kapitein C. Duünker. een Beregelden post», pasagiers- en wachtdienst ondartioudt tue- schen Cristobal en Guayaquil met tussenen- ligger.de havens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 13