Binnenlandsch Nieuws
f®
^-mn
De behandeling van het Suikerwetje
Voor de Huiskamer
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
wi
w
I'
1
X'
TWEEDE KAMER
Steun aan de electrificatie der tramlijn
De hotelrat gearresteerd
A msterdam Purmerend
LANDBOUW EN VEETEELT
De Landbouwweek te WagentatM
Philips’ Gloeilampenfabrieken
GEMENGD NIEUWS
Van een hooiwagen gevallen
De twee spoorweggidsen
Lage wraakneming
De gefopte Tol wachter
Geboorte In bet Panamakanaal
- iL
7A
r
«aS
Tlfburgsche
Brock way bus-Maatschappli
bebossohing in den Wleringer-
meerpolder
De herdenking van Voltaire en de
Radio
Nederlandsche Banketbakkers-
vereenlging
V T
Algemeene vergadering te Rotterdam
Een kamermeisje zzngvliendrn
Voordrachten
Geen reden tot afstand van zendtijd
Jewgdig landbouwer gedood
De Spoorwegraad ie niet gehoerd
Babetage deer Kamper veehoeden
Aan brard van een Nederiandsch schip
r
v<
den?
Tegen 15 Juli wordt het bedrijf door de
gemeente genaast
over-
van
geen
De Nederlandsche poschbotnrvereen’vfng
bepleit haast
427. Terwijl Jokko overal heen keek of hü ergens onraad zag.
hielp Plero schertsend Duimstok. Op diens gelaat verscheen
een lach. „Kom Lange,” zei Plero lachend, „kom. Je hebt
het niet zoo slecht, om Je heen neb Je 1 mode land weer
en de rest komt wel terecht."
drie
Boerenbond. Voorta
Het gemeentebestuur van Tilburg heeft de
huurovereenkomst met de Ned. Brockwaybuz-
MaatschappU te Amsterdam tegen 15 Juli aa.
opgezegd.
By dit
VRIES—BRUINS
Het aantal personen in dienst der
vennootschap
EXAMENS VER. FACULTEITEN
Bij dit wetsontwerp zegt de heer BEU
MER (A.-R.) aan dit wetsontwerp zün
stem niet te kunnen geven omdat de „ge
boorte” van deze regeling te onregelmatig
Is geweest.
TRAMWEG AMSTERDAM—EDAM ENZ.
Bü dit wetsontwerp nr. 9 betuigt de heer
VAN DER BILT (R K.) zjjn spijt, dat de
belangen van de streek tusschen Purmerend
en Alkmaar zoo weinig zwaar wegen. Spr.
zal echter niet tegen dit wetsontwerp stem
men.
De MINISTER VAN WATERSTAAT, de
heer REYMER. constateert, dat dit wetsont
werp inderdaad toejuiching verdient Deze
zaak Is in alle instanties onderzocht. De
stoomtram tusschen Alkmaar en Purmerend
had eigenlijk geen reden van bestaan Deze
Hjn trok slechts weinig vervoer tot zich en
vervalt dus.
Het wetsontwerp wordt aangenomen zon
der hoofdelijke stemming.
VM<'-
Het regeerlngustandpwnt
De Minister van Blnnenlandsche Zaken en
Landbouw, de heer RUYS DE BEEREN-
BROUCK. zegt, dat eenigen tüd geleden aan
zijn departement een vergadering Is gehouden
met den voorzitter der Schfppersvereenlging.
De Schlppersvereenlging heeft op sprs. ver-
eoek haar wenschen schriftelljk medegedeeld.
Zij vervocht om een steunregeling. 8pr. heeft
zich hieromtrent laten voorlichten door de
desbetreffende commissie van do^kundlgen,
die overleg heeft gepleegd met den Inspec
teur van de scheepvaart te Groningen.
De eerste vraag kan spr. voorshands be
vestigend beantwoorden. Hij heeft n.l. tot nu
toe de mededeellngen omtrent de malaise
uitsluitend van de besturen Her schippers-
vereen iel neen vernomen.
Op de tweede vraag antwoordt spr.. dat
klachten alleen geult zijp door meergenoem
de schippersverenigingen. Spr. twijfelt er
niet aan. of waar nood is zullen de gemeen
ten helpen.
Zoo lang geen aanvragen van gemeente
besturen zijn in gekomen, moet cpr. zich een
antwoord op de derde en de vierde vraag
voorbehouden. De moeilijkheden, aan een
algemeene steunregeling verbonden, slaat spr.
zoo hoog aan, dat hij twijfelt aan de moge
lijkheid daarvan. Doch een definitief ant
woord. een definitieve beslissing zal afhan
kelijk zijn van den uitslag van het door
de gemeenten naar den toestand Ingesteld
onderzoek.
De heer DE BOER dient een motie In lui
dende:
De Kamer, constateerende dat tengevol
ge van de algemeene malaise groote werk
loosheid heerscht in het binnenscheepvaart-
bedrijf;
van oordeel, dat niet langer een toestand
mag worden bestendigd ten gevolge waar
van al velen binnenschippers de mogelijk
heid ontbreekt te voorzien in de eerste levens
behoefte;
verzoekt de regeering ten spoedigste voor
de noodlijdende binnenschippers een steun
regeling in het leven te roepen;
en gaat over tot de orde van den dag.
De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R.)
verheugt zich erover, dat een sociaaldemo
craat den noodtoestand der binnenschippers
v heeft ter sprake gebracht, doch vraagt zich
af. of hij de oorzaak van dien toestand wel
Juist heeft gezien. De oorzaak van de slechte
bedrüfsuitkomsten der schippers is vooreerst
de toeneming der laadruimte en de beurt-
vaart met vaste tarieven, voorts he’ opleggen
van voorraden. Waarom wordt nu niet ge-komen; maar de regeering zegt: de komst
BINNENSCHIPPER!!.
Aan de orde is de Interpellatie van den
heer De Boer aangaande den noodtoestand
In de binnenschloperl) cn de maatregelen,
door de regeering met oetrekklng tet dien
noodtoestand te nemen of te bevorderen.
De heer DE BOER (S D.) zegt dat spe
ciaal de binnenschippers uit de noordelijke
provincies met nog meer moeilijkheden te
kampen hebben dan hun andere collega’s
uit de andere deelen des lands.
De regeering moet behoeftige schippers on
dersteunen.
Spr heeft een staat opgemaakt van 190
schepen In de eerste vier maanden van
1930. HU heeft deze in drie groepen Inge
deeld naar de grootte der schepen, en komt
tot een gemiddelde netto-verdienste per schip
en per week voor de derde groep van f 10.73,
voor de tweede groep van f 17 en voor
de derde groep van f 22.75. En dit
waren nog de beste maanden. De toestand
is inmiddels slechter geworden.
De malaise in het binnenschippersbedrljf
Is er, o m. door de groote toeneming van het
vervoer der vrachtauto’s. Ook de verlaging
van de spoorwegtarieven voor het aardappe-
lenvervoer, in verband met de landbouw
crisis. levert groote concurrentie voor de bin
nenschippers. De nood der boeren mag niet
gelenigd worden ten koste van de binnen
schippers.
8pr. stelt de volgende vragen:
lo. Is het de regeering bekend dat als ge
volg van de algemeene malaise sedert gerul-
men tüd groote werkloosheid heerscht in het
binnenscheepvaartbedrijf, en wei In zóó erge
mate, dat in vele schippersgezinnen gebrek
wordt geleden?
3o. Is het de legeering tevens bekend, dat
aanvragen van noodlijdende binnenschipper^
cm ondersteuning bü de desbetreffende ge
meentelijke instellingen in de meeste geval
len worden ter zijde gelegd, zoodat zU prac-
tisch van eiken onderstand in welken vorm
ook zün uitgesloten?
3o. Acht de regeering onder deze omstan
digheden het niet noodzakelijk, dat van rijks
wege een speciale steunregeling In het leven
wordt geroepen?
4o Is de regeering bereid een steunrege
ling tot stand te brengen en deze ten spoe
digste In werking te doen treden, eventueel
In overleg met de gemeentebesturen, waar
door in den beetaanden nood afdoende wordt
voorzien?
Eenigen tijd geleden meldde een Amerl-
kaansch blad, dat op een Nederiandsch
schip, varende in het Panamakanaal. een
meisje is geboren het eerste kind, dat op
een vaartuig In dit kanaal het levenslicht
aanschouwde.
De moeder, mevrouw Nieses, woont in
Colon en was op weg naar huis, komende
van Buenaventura (Columbia). Het dochter -
En toen de boer nog eens angstig met een
schuin oog naar de paarden keek en alleen
maar eens zwijgend met het hoofd schudde,
riep hU zUn ondergeschikten, liet den eenen
zak na den andere van den wagen laden,
met spitsen controle-Uzer doorsteken en af
en, toe een zak openen en nazien. Na een uur
lang gewerkt te hebben, w r er nog niets
verdachts gevonden. Vol ergernis schudde
de controleur het hoofd, en snauwde ten
slotte het boertje toe: „Waarom was Je dan
sou schuw, alsof er een geheim was
.Moest ik dat dan niet?" antwoordde de
boer. „De paarden mochten toch niet weten
dat k n j haver had! Want zü hebben al
in geen vier maanden iets gehad.”
De controleur vloekte als een ketter en
noemde hem een onbeschaamden vlegel!
Hebei lachte echter smakelijk en zei
alleen dit ééne woord: „Grapjas!"
Op de vragen van den heer Van der Weer
den in verband met de uitgave van twee
spoorweggidsen der Nederlandsche Spoor-
Gelijk wjj gemeld hebben, sfjn «9s liataM
dagen uit een hotel in de Vogelstraat te
.msterdam oa. een diamanten collier van
5 mille en een wltgouden dameshorloge B*"
stolen.
Deze gestolen kostbaarheden zijn thana
bij een juwelier opgespoord. HU had as tar
verkoop in commissie gekregen. Het under
soek der politie neeft gisteren tot de aan
houding van de .hotelrat" geleid. Aanga
houden is n 1. een NederKndach Kamermeisje
van het hotel. Het meisje heeft bekend de
diefstallen te hebben gepleegd ZU wordt tar
beschikking van de justitie gestekt.
Te Kampen werd een perceel grasland
publiek verpacht. Om de pachtprUzen te
drukken wilden de aanwezige Kamper vee
houders niet bieden. Een boer uit het nabu
rige IJsselmulden bood evenwel en werd
huurder. De Kamper boeren maakten zich
hierover boos en dreigden den huurder, dat
zU wel zouden beletten, dat hu het gras zou
maaien. Toen de man nu met de maal-
m ach Ine het gras wilde maaien, bleek hem
dit onmogelUk. Men had nJL het land be
strooid met oud Uzer en op verschillende
plaatsen stukken in den grond gestoken. De
messen der machine braken en de man was
verplicht het werk te staken.
In verband met het feit, dat de droog
making van de Wieringermeer haar vol
tooiing nadert, heeft de Nederlandsche
Bosch louw vereen iglr.g zich met een verzoek
schrift gewend tot den Minister van Binnen-
landsche Zaken en Landbouw in zake de
bebosschlng van de verscheidene honderden
bunders zandplaten die niet voor den land
bouw geschikt zijn, omdat de vruchtbare
grond zich daar op te groote diepte oevlndt
De vereenlging vestigt in haar request de
aandacht op het belang der bebosschlng van
deze onvruchtbare zandplaten, die anders
gevaar voor overstuiving van de omliggende
terreinen zullen gaan opleveren. Volgens
deskundig oordeel zou de oppervlakte die
waarschUniUk uitsluitend voor bebosschlng
in aanmeklng komt, van genoegzame
grootte zijn voor de stichting van een bosch-
wachterU.
Onoverkomelijke technische moeilijkheden
de bij duin- en stulfzandbebosschlng ver
kregen resultaten bevestigen dit zün voor
een dergelijke onderneming niet te verwach
ten. Wordt de bebosschlng niet ter hand
genomen, dan zal men stellig op andere
wijze tot de noodzakelUke vastlegging van
den stulvenden bodem moeten overgaan
Bebosschlng is veel economischer, niet in
het minst wegens de voordeelen. welke
daaraan zijn verbonden voor de toekomstige
landbouwende bevolking en voor de tuin
bouwbedrijven. die in deze streek op den
duur ook wel tot ontwikkeling sullen komen.
Men denke sDchts aan de gemakkelijku ver
krijgbaarheid van allerlei voor de bedrijfsuit
oefening onmisbare houtsertimenten aan de
stabilisatie van de arbeidsgelegenheid (het
bosch geeft vooral werk In den winter, de
stille periode van den landbouw), om nog te
zwUgen van allerlei bUkomstige, doch niet
temin onschatbare voordeelen. als ver
fraaiing van het landschep, breking van den
wind enz.
Vergadering van Dinsdag 1 Juli
Aan de orde zUn o.m. Je volgende wets
ontwerpen en conclusies:
Wettelüke voorziening in verband met het
door den brand van het raadhuis oer ge
meente Leiden op 12 Febr 1929 verloren
gaan van de op dien datum aanwezige mi
nuten van krachtens de Hlr.drrwet en krach
tens de vóór het In werking treden dier wet
geldende Kon. besluiten verleende vergun
ningen.
Toekenning van een renteloos voorschot
uit 's RUks schatkist ten behoeve var de in
richting van de tramwegen van Amsterdam
naar Edam en van Schouw naar Purmerend
voor electriecbe beweegkracht
Conclusie van het versrag der commissie
voor de rjjksuitgaven omtrent de rekeningen
van ontvangsten en uitgaven over 1927, ter
zake als volgt: a. het Zuiderzeefouds; b. het
Wegenfonds; c. het Fonds voor verbetering
van de Kustverdediging; d het Fonds voor
de voltooiing van het Vestlngstelsele. net
Leenlngfonds 1914; f het Fonds voor uit
voering van de Tiend wet 1907 (.JBtbl.” no.
322); g. het Alg. Burg Pensioenfonds
In café-restaurant „Tlvoll" te Rotterdam
heeft de Nederlandsche Banketbakkers-
vereenlglng gisteren haar 45ste algemeene
vergadering gehouden.
De aftredende bestuursleden, de heeren W.
H. Burgers uit Den Helder en A. Burger uit
Alkmaar, werden bU acclamatie herkozen.
In den Raad van Toezicht werd gekozen
de heer K v. d. MUle
Daarna werden diverse voorstellen van de
afdeelingen In behandeling genomen.
Nadat de lunch was gebruikt, werd een be
zoek gebracht aan het RoCterdamache Stad
huis.
Des namiddags hield de heer J. M Polak
een causerie over het onderwerp .Midden
stands Economie".
Het verder programma was gewijd aan
amusement. Oa werd door de firma Ringers
aan de leden een boottocht door de havens
aangeboden.
Suikerwetje
Aan de orde is het wetsontwerp tot hef
fing van het compenseerend invoerrecht op
sommige soorten van suiker.
De algemeene beschouwingen worden ge
opend.
De heer BRAAT (PB zal niet tegen
stemmen, maar ziet toch geen heil in dit
wetsontwerp voor de omstandigheden, waar
in thans de landbouw verkeert. Dit wets
ontwerp beoogt eigenlijk niet direct den
landbouw uit de moeilijkheden te helnen
Men moet den landbouw minimum prUzen
garandeeren voor verschillende soorten pro
ducten.
Die prüzen behoeven niet zoo hoog te zU”,
maar men moet den landbouw voor inzin
king behoeden. Men heeft ook minlmum-
salarlssen voor de ambtenaren. Men moet
een grondslag hebben, waarop men kan
kooneu en huren.
De heer VAN DER SLUIS (S.D.) zegt.
dat ieder den landbouw wil helnen. Het >s
alleen de vraag hoe men dit wil doen. De
regeering schUnt vandaag de bietenbouwerr
te willen helpen, morgen de aardappelbou-
wers, overmorgen de grambouwers. volgens
het oude recept van: eiken dag een lepel.
Spr. heeft daartegen bezwaren; men moet
hulp verleenen volgens een bepaald plan
We hebben deze crisis al jaren zien aanko
men. De regeering heeft eehter eerst in Mei
in allerijl een commissie benoemd van ver
tegenwoordigers van belanghebbenden. Men
wil nu de boeren helpen met 2.40 per 100
K.G. suiker; men wil de blnnenlandsche in
dustrie beschermen. De kosten zijn 6 mil-
lloen.
Zullen de boeren daarmede geholpen wor-
8pr. acht dit zeer twUfelachtlg. Op
den uitroer van bietsuiker zal worden ver
loren.
Ook acht spr. de pacht- en de koopprU-
zen wel te hoog. ZU moeten naar beneden,
met 50 p«rt. of meer. Dit proces van pacht-
verlaglng is thans aan den gang, op veel e
bescheiden schaal. Gaat de crisis echter
voort, dan zal dit proces automatisch voort
gaan. Dit proces kan worden geremd door
maatregelen als van deze regeering.
De regeering moet nu met de Pachtwet
Eergisteren is. geljjk gemekt, te Wagsrün-
?en de landbouwweek, die van 30 Juni IM
4 Juli aldaar wordt gehouden, in de bnlj>-
aula der Land bouwhoogescbool geopend
door minister Ruys de Bcerenbrouck.
Met de besturen der verschillende land
bouworganisaties waren o.m. rnrssig de
Commissaris der Koningin in Gelderland,
mr. S, baron van Heemstra, de inspecteur
van den landbouw, de heer L. O. J. Kake-
beeke, de inspecteur van bet landbouwon
derwijs, de heer mr. J. J. Wintennans. de
President-Curator der Landbouwbooge-
school. de heer Jhr. S. van CiUers en cu
ratoren. de Rcctor-Magnificns der Land-
bouwhoogeschool,, prol. dr. G. Grijns, afge
vaardigden van verschillende Land- en
tuinbouwbonden en drie a fgu i aai dlgilai i
van den Belgischen
ruim 200 deelnemers.
Nadat de beer ir. 8. Louwen, voonttter
van het Nederiandsch Genootschap voor
Landbouwwetenschap de vergaders* ank
een woord van welkom, speciaal tot de au
toriteiten had geopend, sprak minister
Ruys de Beerenbrouck, de openingwsety aiL
Hierna vingen de voordrachten aan. BU
de eerste, die vanwege de Ned. Federatie
van Vereenigingeu van Bedrtjfiplulmvoo
houders, sprak de heer Ir. J. G. Tukker over:
„Uitvoercontróle van eieren."
In 1929 werd uit ons land voor 68 mlRtnen
gulden eieren uitgevoerd, aldus spr. De
waarde van de blnnenlandsche consumptlB
mag geschat worden op 40 mulleen gulden.
Het gevaar is niet denkbeeldig, dat de «f-
zet als geheel op den duur ongunstig ml
worden beïnvloed.
De uitvoer van eieren zou moeten voktoen
aan de volgende voorwaarden: indeeling der
eieren in klassen, stempeling der eieren astf,
soricerlng der eieren, opschriften op o< aan
d» verpakking, en de verpakking zelve. Ek
dezer 5 punten werd door spr. aan een uit
voerige beschouwing onderworpen.
Zoo zullen de eieren moeten worden ■»-
schouwd op verschbekl. Alle eieren naar *a-
geland te zenden zullen moeten worden Be
stempeld met het woord Holland; voor
Dultschland ware de stempeling voortooptg
facultatief te stellen. Wat sorteering be
treft. de onderlinge verschillen zouden niet
meer uiteen moeten loopen dan hnngst— T
gram, in één kist worden eieren van na*?
noeg dezelfde grootte verlangd. De opschrif
ten der verpakking zouden moeten bevatten
aanduiding van de klasse, opgave van bet
nettogewicht en aanduiding van den afaen-
der. Wat de verpakking betreft, de kopstuk
ken der kisten moeten een minimum bout-
dlkte hebben van 13 mM„ bodem sU «n
dekselplanken van 9 tnM, alle uit Mn
stuk. In alle hoeken moeten aan de biniMn-
zUde steunlatten aangebracht. Een aandui
ding van de week, waarin de eieren «Ua
verpakt en van het percentage bruine eie
ren is gewenscht.
8pr. besloot met den wensch uit te spre
ken. det wettelijke regeling op 1 October
as. In werking zal treden. —ox»
De heer L. O. fa. Simons te Swalmen. be
handelde vervolgens de vraag: „Wat kan
nog gedaan worden voor ense klppenlteu-
ders.”
Spr. deed dit aan de hand van de volgen
de punten:
1. Het zoeken en bewerken van nieuwe
afzetgebieden langs organisatorischen weg,
gesteund door de Regeering. 2. Goede voor
lichting. 3. Het verstrekken van goedko«*>
en toch prima voedsel. 4. Het verhoogen
van het peil van den pluimveeetapeL 5. Het
klppenbedrUf niet verder uitbreiden, maar
intensiever bewerken en meer aanrlecbt
schenken aan het product. 6. Het voeren
eener practische en doelbewuste reclame
campagne voor meerder verbruik, zoo moge
lijk met steun der Regeering.
Luchtverkeer NederlandIndlë
BU dit wetsontwerp zegt de heer WIJN
KOOP (C.P.>. dat aan deze zaak geen be
hoefte bestaat Het Rijk springt alleen bU
omdat het alleen gaat om de belangen van
het imperialisme. Deze luchtverbinding is
een schakel in het Verbond tusschen Enge
land en Holland ter verdediging van het im
perialisme. Wjj kunnen onze stem aan dit
wetsontwerp niet geven
Geroep- Wij? Wie zijn die wU?
De heer WIJNKOOP: De communisten!
De heer SCHOUTEN (AR.) merkt op.
dat de Regeering in haar nota naar aanlei
ding van het Verslag verklaart, dat de ver
liezen der K.L.M die voor 1930 en 1931 ge
schat worden op 1 millloen per Jaar, ten
laste moeten komen van 's RUks schatkist.
Dit gaat te ver.
DE MINISTER VAN WATERSTAAT, de
heer REYMER, zegt, dat de opmerking van
den heer WIJNKOOP eenlgszlns gaat bui
ten het bestek van het Verslag. De heer
Wijnkoop is te somber. HU weet toch ook
wel. welke moeilijkheden er zijn geweest om
te komen tot hervatting van den vllegdlenst
naar Indlë.
De strekklpg van dit wetsontwerp is geen
ander dan om los te komen van de wet
van 1927 De Staten-Generaal zullen dus
van jaar tot Jaar moeten vltmaken wat van
de exploitatiekosten der KLM., door het
Rük zal moeten worden gedragen.
De heer SCHOUTEN constateert, dat «Je
Kamer door aanvaarding van dit ontwerp
zich niet bindt aan de Nota naar aanleiding
van het Verslag, volgens welke 100 pet van
het verlies der K. L. M. voor ’s RUks kas
zou komen.
Het wetsontwerp wordt aangenomen.
BEHANDELING VAN ZIEKE
SCHEPELINGEN
wetsontwerp stelt mevrouw DE
(SB.) de vraag hoe de
Regeering zich de uitvoering van deze over
eenkomst denkt. ZU acht het een onjuist
standpunt, dat de Regeering niets wil doen
voor de schepelingen in «ie kleine havens.
De heer JOEKES (VB.) sluit zich bU de
vorige spreekster aan, en meent, dat de
Regeering de conventie op een koopje wil
uitvoeren.
De MINISTER VAN ARBEID. HANDEL
EN NIJVERHEID, de heer VERSCHUUR,
zegt, dat een zekere mate van overleg noo-
dlg was om tot de overeenkomst van 1924
toe te treden, daar deze financleele ver
plichtingen aan ons oplegt. De Regeering
wil voor het oogenbllk niet meer doen dan
waartoe de Conventie haar verplicht. Arti
kel 1 der Conventie spreekt alleen van de
voorname havenplaatsen.
Het ontwerp wordt aangenomen.
Op de vragen van den heer WUnkoop in
zake het niet verleenen van zendtijd aan den
Vrljtienkers Radio-Omroep ter herdenking
van Voltaire, heeft de Minister van Water
staat geantwoord, dat met betrekking tot de
door den Vrijdenkers Radio-Omroep ge
vraagde gelegenheid tot uitzending op 30
Mei j.l. ter herdenking van het overlijden
van Voltaire, de Minister deze vereenlging
bjj zUn brief van 23 Mei 1930, no. 7. berichtte,
dat hU de bedoelde uitzending niet van z«x>-
danlg gewicht achtte, dat in afwachting
van de totstandkoming van de deflntleve
verdeellng van den zendtUd voor de bUzon-
dere omroepen, waaromtrent het advies van
Radioraad is gevraagd aan de op 30 Mei
uitzendende algemeene omroepvereenlglngen.
wc!ke niet bereid waren de gewenschte uren
vrUwillig af te staan, afstand van zendtijd
moest worden opgelegd.
In verband met de tweede vraag merkt de
Minister nog op. dat vraagstukken als door
den steller der vragen bedoeld, steeds zoo
spoedig mogeljjk worden behandeld, zoowel
bU den betrokken dienst, als, naar de er
varing leert, bU den Radioraad. die ook in
deze aangelegenheid moest worden gekend.
wegen, heeft de Minister van Waterstaat ge
antwoord, dat de Spoorwegraad niet Is ge
boord over de uitgave van de huidige reis
gidsen der Nederlandsche Spooi wegen. Ech
ter is in onderscheidene vergaderingen van
den Spoorwegraad aangedrongen op aanvul
ling en uitbreiding van de vroegere reisgid
sen: door de tegenwoordige uitga is ge-
tra«mt aan die wenschen tegemoet 7e komen.
Het verschijnen van de nieuwe gidsen is
te veren per advertentie in dagbladen be
kend gemaakt, met vermelding van den da
tum van verkrUgbaarstelling en van den
prils van elk van beide gidsen.
Het gehalte van den kleinen gids, welke
overeenkomt met een tot dusver verkrijgbaar
gestelde en blijkbaar gewaareeerde particuliere
uitgave, is niet zoodanig, dat de groote
meerderheid der afnemers er door moest
worden gedupeerd. Dat de «rroote meerder
heid dier afnemers zich den groeten gids
heeft aangeschaft. is dan ook niet Juist.
De bedoeling heeft voorgezeten aan twee
algemeene wenseben tegemoet te komen, nl.
een goedk«xm boekje van Hein formaat, dat
eemakkelifk tn den rak kan worden meege
dragen. en een ooekje dst uitvoerig naast
de blnnenlandsche aansluitingen, ook de
buitenlandsche verbindineen vermeldt. Aan
deze beide wenschen kan moellilk anders dan
op de thans rekorene wijze voldaan worden.
Wat betreft den prijs van den grooten
giiia, welke 464 bladzijden telt, waarvan
sle«9its een twaalftal met advertenties zijn be
drukt. en welke vergeaeld gaat van een
aan weerszijden bedrukte kaart, nj aange-
teekend dat dit boekwerk beneden den kost
prijs verkocht wordt. In vergelijking met
de prijzen, welke de officleele reisgidsen in
het buitenland kosten, kan de prijs van 50
cents dan <r>k niet hoog genoemd worden.
In verband met de opneming van de bul
ten’ andsche verbindingen In den grooten
reistdds is het niet motreUJk dezer, reeds
ire"'k met den beknopten gids te doen ver
schijnen.
In de Maandagavond gehouden vergade
ring van den raad der gemeente Eindhoven,
heeft de heer Staal, onderdirecteur der
Philips’ Gloeilampenfabrieken medege
deeld. dat er thans nog 20 340 personen
werkzaam zijn. Kr zUn ruim 2000 personen
ontslagen. De toestand In de Phillps-indus-
trie is dus niet zoö erg. als men het tri'
sommige bladen heeft doen voorkomen, zoo
verklaarde de eer StaaL
428. En Plero ging met hen nu verder, droeg de Lange op zijn
beurt, „’t Is toch fUn.” relde Jokko. „te wandelen waar de
meidoorn heerlijk geurt. Waar de vogels luide zingen. De
leeuwerik fluit het hoogste lied. Zoo iets. Duimstok, moet
Je goed doen. Treur dus. Lange, langer niet."
Johan Hebei behoorde heel zUn leven tot
de gelukkige menschen. die ondanks allen
levensernst toch op UJd van een grapje
houden. Van den tijd dat hij nog dorpsschool
meester was. tot de Jaren dat hij al lang
den eerbledwaardlgen titel van „kerkmees
ter" voerde en lid van den gemeenteraad
was, mengde hU zich bijzonder gaarne
onder het volk en luisterde liefst on
bemerkt naar hun gesprekken.
Geen wonder, dat hU een nultputtelUken
schat van de mooiste boertige guitenstreken
kende, die hU bU gelegenheid aan zijn vrien
den vertelde.
Zoo zat Johan Peter Hebei op zekeren
dag In een landelijk café en luisterde met
genoegen naar een dispuut aan een tafeltje
naast hem, over de vermeende sluwheid
van een nieuwen tolwachter. Een boertje
beweerde gehoord te hebben, dat de contro
leur er zich op beroemd had, een onfeil-
baren blik op grenssmokkelaars te hebben
Een tweede boer uit een naburig dorp sloeg
etditer met listige oogjes een weddenschap
voor, dat hij den sluwen controleur toch zou
foppen. Hebei hoopte door een rondje ach
ter de plannen van den man te komen en
ging bü de boeren zitten. Maar tevergeefs!
Hü kwam alleen te weten, dat de wedden»-
sedtap den anderen dag reeds zou plaats
hebben.
De zaak Interesseerde Hebei aóó sterk,
dat hü den volgenden voormiddag reeds in
de nabüheid van het tolstation verbleef,
waar hü heel ongemerkt een gesperk met
den controleur trachtte aan te knoopen.
En werkelük, toen hü handig het gesprek
op de moeilüke kunst der controle gebracht
had, begon de tolwacher zich geweldig op
te hemelen.
Haast in hetzelfde oogenbllk echter kwam
een zwaar beladen wagen met drie paarden
bespannen aangerold en het sluwe boertje
had warempel de leidsels In handen. Maar
hü zag er vandaag absoluut niet schrander
uit, maar leek nu een goedige .domme boer.
Vlak bü den tolwachter en Hebei Het hü de
paarden stilstaan, klom heel voorzichtig en
omslachtig van de graanzakken, waarop
hü gezeten had, naar beneden, ging naast
dt paarden staan en legde de vingers op
den mondtoen keek hü tngstig schuw
naar de opgestapelde zakken en fluisterde
nauwelüks hoorbaar „Haver 1"
De controleur wendde zich naar Hebei en
fluisterde; „Smokkelwaar!"
Toen vroeg hü, om aan alle formaliteiten
te voldoen: ,Js er anders niets in de zak
ken?"
van een goede Pachtwet wordt niet urgenter
gemaakt door dit wetsontwerp. Spr acht dit
antwoord ontstellend en viaagt den minister
van Landbouw, spoed te maken mei zün
memorie van antwoord inzake de Pachtwet.
De minister van Financum zal in sljn
schik zijn. Deze crisis brengt hem geld in 1
laatje, al is 1 niet veel. Zetter w, dat de Ne
derlandsche suikergebrulkers een mihoen of
zes meer sullen moeten óetalen. Dl-, is een
nieuwe indirecte belasting. Daa_*voor is spr.
niet te vinden. Dit ontwerp heeft zün voor-
en nadeelen. De boeren kunnen nu f 2.40 per
100 K.G. suiker meer krijgen. Het geeft bun
kans op een voordeel. Een der grootste na
deelen daartegenover is dat ongeveer f 6
millloen aan indirecte belasting zal worden
geheven.
Spr. dient een motie in waarin de regee
ring uit overweging, dat een der grootste be
zwaren tegen dit eompenseerend Invoerrecht
zou worden ondervangen indien de sulker-
accüns met een gelük bedrag werd zerlaagd.
wordt uttgenoodigd daartoe een wetsontwerp
in te dienen. Wordt deze motie aanvaard,
dan stemt spr vóór het wetsontwerp, anders
zal hü tegenstemmen.
De heer FLORIS VOS (M. P.) zegt dat we
binnenkort een groote uitbreiding van de
suikerbietenteelt te wachten hebben wan-
neer de Zulderzeegronden rullen zün droog
gelegd. daardoor zullen we een surplus aan
suiker krijgen, dat zal moeten worden ge
ëxporteerd. terwijl de boeren her verlies
daarop zelf zullen moeten dragen.1 Een der-
gelüke steunwet verzwakt de argumenten,
die zün aan te voeren voor een wljz’ging in
de verhouding tusschen ien grond» genaar
en den pachter. Dit steunwetje zal niet hel
pen.
De heer BIEREMA (libverheugt zich er
over dat thans algemeen de overtuiging
heerscht dat er een crisistoestand m den
landbouw is; waartegenover Regeering en
volksvertegenwoordiging met afzijdig mogen
staan. Dit is een algemeen belang van de
eerste orde.
Dit ontwerp wil aan de oevoorrechnng van
het buitenlandsche product een einde ma
ken.
Is nu dit ontwerp doeltreffend? De heer
Van der Sluis kwam In het schuitje van den
heer Colijn: er zouden steeds meer bieten
verbouwd worden hier te lande. Spr meent,
dat men de proporties wel eenlgszlns uit het
oog heeft verloren
De blr tenter bouwers kragen hex*», tens f 2
per 100 K.G. suiker meer- daardoo- zal de
verbouw van bieten niet reer sterk geprik
keld worden. De Regeering behoeft dit niet
door dwangmaatregelen beletten
Op grond van dit wetsontwerp zaï nooit
protectie kunnen worden bepleit. Een sulker-
conventie die elke surtaxe zou re:bieden,
zou spr van harte toe'u’chen. Dat is geen
bezwaar om thans tot dit compenaeerend in
voerrecht over te gaan.
Een maatregel o>e eenlge verlichting kan
brengen in den treurigen toestand van den
landbouw wordt door de liberalen in de te
genwoordige omstandigheden aanvaatd. zon
der dat zij het voor en tegen te veel op een
goudschaaltje wegen Zü z’ln dus bereid hun
stem aan dezen maarregel te geven.
De verraderng wordt je 5.30 verdaagd tot
hedenmiddag 1 uur.
dacht aan afschaffing der scheepvaarthef-
fingen op de waterwegen terwUl op de land
wegen de tollen worden afgeschatt?
Ten slotte wijst spreker op de behoefte
aan onderwijs voor de schipperskinderen.
Spr heeft er geen barwaar tegen den land
bouw te helpen, maar gelük recht voor
allen!
De beer BAKKER (C -H zegt, dat de
interpeilant den toestand niet te donker
heeft gekleurd. Maar hü Is, teleurgesteld
over de motie van den interpeilant. HU zou
meer in bet belang van de blnnenschlpperü
hebben gehandeld door te spreken gelük de
heer Duymaer van Twist heeft gedaan. Met
nieuwe steunregelingen voor een nieuwe
groep van menschen moet men zeer voor
zichtig zijn.
De MINISTER wil gaarne de opmerkin
gen van den heer Duymaer van Twist aan
zfn Aesbetreffer.de ambtgenooten
brengen Wit het verlaagde tarief
aardappelenvervoer betreft, hier is
sprake van concurrentie met dc senippers
Er is reeds een onderzoek vanwege de ge
meenten naar den toestand der binnen
schippers gaande Spr. kan de motie aan
de Kamer niet aanraden. Zij is op dit
oogenbllk praematuur.
De motie wordt vei worpen met 51 tegen
19 stemmen.
De interpellatie wordt gesloten.
Dtt beteekent. dat met togang van dMa
datum, bet bedrijf door de gemeente zal wor
den genaast.
Een en ander vindt kjn ooreaak in bet
feit, dat de directie een aantal reserve-bua-
sen. dat eigendom van de gemeente ia, ta een
staat van verval beeft gebracht.
Indien de Ned. Brockwaybus-Maatachappü.
alsnog voor den gesteldet, datum een af
doende revisie op het materiaal toepast,
k' i de eigen déconfiture vermeden worden
De 23-jarige landbouwer S. Moonen te
Weert had bü het laden van l-ool het ongeluk
van den wagen te vallen met het treurige ge
volg, dat hü aan de bekomen kwetsuren is
overleden.
tje werd geboren, toen bet s«Mp M
buurt van Gatum was,
1» cotoo werden moeder en dochter m
het ziekenhuis ogenomen; den volgenden
dag konden zü in goede gezondheid naar
de woning van het echtpaar Nlezes wotxlen
gebracht. De moeder deelde mede, «tot bM
«.elsje Baraltina zou worden gedoopt, sneE1
het schip, waarop het geboren was: de
Haralt” van de Kon. Ned. Stoombootmü.
te Amsterdam, daonder commando van
kapitein C. Duünker. een Beregelden post»,
pasagiers- en wachtdienst ondartioudt tue-
schen Cristobal en Guayaquil met tussenen-
ligger.de havens.