Bmnenlandsch Nieuws
to
A
De behandeling van het Suikerwetje
Voor de Huiskamer
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
'1'
ie
TWEEDE KAMER
De hotelral gearresteerd
LANDED
EN VEETEELT
De LandbouWweek te Wageningen
Philips* Gloeilampenfabrieken
GEMENGD NIEUWS
Van een hooiwagen gevallen
De twee spoorweggidsen
Lage wraakneming
De gefopte Tol wachter
Geboorte in het Panamakanaal
V
I
AZ9
Bebossching in den Wleringer-
meerpolder
De herdenking van Voltaire en de
Radio
Tilburgscbe
Broek waybus-Maatschappij
Nederlandsche Banketbakkers-
vereeniglng
de electrificatie der tramlijn
Amsterdam Purmerend
Steun aan
I
tje
Algemeene vergadering te Rotterdam
Een kamermeisje aangehouden
maar gelijk
aan-
I-
no.
tien
Geen reden tot afstand van zendtijd
De
Jeugdig landbouwer gedood
23-jarige
landbouwer S Moonen
De
De Spoorwegraad is niet gehoord
Sabotage door Kamper veehouders
de volgen-
Aan boord van een Nederlandsch schip
f
- ÜJ'
t
é/'X.
den?
zen
le
Tegen 15 Juli wordt het bedrijf door de
gemeente genaast
De Nederlandsche Boochbouwvereeniging
bepleit haast
over-
van
geen
heeft
Philips'
deeld.
Het aantal personen in dienst der
vennootschap
sorteering der eieren, opscl
de verpakking, en de verp
aan
dit
Het gemeentebestuur van Tilburg heeft de
huurovereenkomst met de Ned. Brockwaybus-
MaatschappU te Amsterdam tegen 15 Juli a-S.
opgezegd.
In
making
tooling
428, En Piero ging met hen nu verder, droeg de Lange op 1
beurt. „’t Is toch fün,” zelde Jokko, „te wandelen waar
meidoorn heerlijk geurt. Waar de vogels luide zingen,
leeuwerik fluit het hoogste lied. Zoo iets, Duimstok, m
je goed doen. Treur dus, Lange, langer niet.”
alsnog
doende
kan de eigene déconfiture vermeden worden.
EXAMENS VER. FACULTEITEN
Bij dit wetsontwerp zegt de heer BEU
MER (A.-R.) aan dit wetsontwerp zjjn
stem niet te kunnen geven, omdat de „ge
boorte" van deze regeling te onregelmatig
is geweest.
te
Weert had bjj het laden van hooi het ongeluk
van den wagen te vallen met het treurige ge
volg, dat hjj aan de bekomen kwetsuren is
overleden.
427. Terwijl Jokko overal heen keek of bij ergens onraad zag.
hielp Piero schertsend Duimstok. Op diens gelaat verscheen
een lach. „Kom Lange," rei Piero lachend, „kom, je hebt
het niet zoo slecht, om je heen heb je 't mooie land weer
en de rest komt wel tereoht”
Dit beteekent, dat met ingang van dien
datum, het bedrijf door de gemeente zal wor
den genaast.
Een en ander vindt zijn oorzaak in bet
feit, dat de directie een aantal reserve-bus-
sen, dat eigendom van de gemeente is, in een
staat van verval heeft gebracht.
Indjen de Ned. Brockwaybus-MaatschappU,
voor den gestelden datum een af-
revisie op het materiaal toepast.
BÜ dit
VRIES—BRUINS
ÖedrlJISUlVKUUlsveil UCI 0U.XUPPC1O M» -
de toeneming der laadruimte en de
Eergisteren is, gel
gen de landbouwWe
verband met het feit, dat de droog-
van de Wleringermeer haar vol-
nadert, heeft de Nederlandsche
Boschbouwvereenlglng zich met een verzoek
schrift gewend tot den Minister van Binnen
landsche Zaken en Landbouw in zake de
bebossching van de verscheidene honderden
bunders zandplaten, die niet voor den land
bouw geschikt zfjn, omdat de vruchtbare
grond zich daar op te groote diepte bevindt.
De vereeniging vestigt in haar request de
aandacht op het belang der bebossching van
deze onvruchtbare zandplaten, die anders
gevaar voor ©verstuiving van de omliggende
terreinen zullen gaan opleveren. Volgens
deskundig oordeel zou de oppervlakte, die
waarschijnlijk uitsluitend voor bebossching
in aanmerking komt, van genoegzame
grootte zijn voor de stichting van een bosch-
wachterjj.
Onoverkomelijke technische moeilijkheden
de bij duin- en stulfzandbebossching ver
kregen resultaten bevestigen dit zijn voor
een dergelijke onderneming niet te verwach
ten. Wordt de bebossching niet ter hand
genomen, dan zal men stellig op andere
wijze tot de noodzakelijke vastlegging van
den stulvenden bodem moeten overgaan.
Bebossching is veel economischer, niet in
het minst wegens de voordeelen, welke
daaraan zjjn verbonden voor de toekomstige
landbouwende bevolking en voor de tuin
bouwbedrijven. die in deze streek op den
duur ook wel tot ontwikkeling zullen komen.
Men denke slechts aan de gemakkelijke ver
krijgbaarheid van allerlei voor de bedrijfsuit
oefening onmisbare houtsortlmenten. aan de
stabilisatie van de arbeidsgelegenheid (het
bosch geeft vooral werk in den winter, de
stille periode van den landbouw), om nog te
zwijgen van allerlei bijkomstige, doch niet
temin onschatbare voordeelen, als ver
fraaiing van het landschep, breking van den
wind enz.
gulden eieren uitgevoerd,
waarde van de binnen!
mag geschat worden op
Het gevaar Is niet den
zet als geheel op den
worden beïnvloed.
De uitvoer van eieren zóu moeten voldoen
aan de volgende voorwaarden: indeellng der
eieren In klassen, stempeling der eieren zelf,
'ten op of aan
ting zelve. Elk
dezer 5 punten werd door spr. aan een uit
werd geboren, toen het schip in de
buurt van Gatum was.
Te Colon werden moeder en dochter in
het ziekenhuis ^pgenomen; den volgenden
dag konden zij in goede gezondheid naar
de woning van het echtpaar Niezes worden
gebracht. De moeder deelde mede, dat bet
meisje Baraltlna zou worden gedoopt, naar
het schip, waarop het geboren ^was: de
„Baralt”. van de Kon. Ned. StoombootmU.
te Amsterdam, dat, onder commando van
kapitein C. IXiUnker een geregelden post-,
pasagiers- en wachtdienst onderhoudt tus
schen Cristobal en Guayaquil met tnmehen-
liggende havens.
ander dan om los te komen van de
van 1927. De Staten-Generaal zullen
van jaar tot jaar moeten uitmaken wat van
de exploitatiekosten der K.L.M., door het
Rijk zal moeten worden gedragen.
De heer SCHOUTEN constateert, dat de
Kamer door aanvaarding van dit ontwerp
zich niet bindt aan de Nota naar aanleiding
van het Verslag, volgens welke 100 pct. van
het verlies der KLM voor 's Rijks kas
zou komen.
Het wetsontwerp wordt, aangenomen.
Eenlgen tijd geleden meldde een Ameri-
kaansch blad, dat op een Nederlandsch
schip, varende in het Panamakanaal. een
meisje is geboren het eerste kind, dat op
een vaartuig in dit kanaal het levenslicht
aanschouwde.
De moeder, mevrouw Niezes, woont in
Colon en was op weg naar huis, komende
van Buenaventura (Columbia). Het dochter-
Te Kampen werd een perceel grasland
publiek verpacht. Om de pachtprijzen te
drukken wilden de aanwezige Kamper vee
houders niet bieden. Een boer uit het nabu
rige IJsselmulden bood evenwel en werd
huurder. De Kamper boeren maakten zich
hierover boos en dreigden den huurder, dat
zfj wel zouden beletten, dat hjj het gras zou
maaien. Toen de man nu met de maal-
machlne het gras wilde maaien, bleek hem
dit onmogelijk. Men had nX het land be
strooid met oud ijzer en op verschillende
plaatsen stukken in den grond gestoken. De
messen der machine braken en de man was
verplicht het werk te staken.
TRAMWEG AMSTERDAM—EDAM, ENZ.
Bij dit wetsontwerp nr. 9 betuigt de heer
VAN DER BILT (R. K.) zijn spijt, dat de
belangen van de streek tusschen Purmerend
en Alkmaar zoo weinig zwaar wegen. Spr.
zal echter niet tegen dit wetsontwerp stem
men.
De MINISTER VAN WATERSTAAT, de
heer REYMER, constateert, dat dit wetsont
werp Inderdaad toejuiching verdient. Deze
zaak is in alle instanties onderzocht. De
stoomtram tusschen Alkmaar en Purmerend
had eigenlijk geen reden van bestaan. Deze
Ujn trok slechts weinig vervoer tot zich en
vervalt dus.
Het wetsontwerp wordt aangenomen zon
der hoofdelijke stemming.
Op de vragen van den heer Van der Waer-
den in verband met de uitgave van twee
spoorweggidsen der Nederlandsche Spoor-
Gelijk wu gemeld hebben, zijn de laatrte
dagen uit een hotel in de Vijzelstraat te
Amsterdam o.a. een diamanten collier van
5 mille en een wltgouden dameshorloge gw-
Het regeeringsstandpunt
De Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw, de heer RUYS DE BeEKEN-
BROUCK, zegt, dat eenlgen tijd geleden aan
zijn departement een vergadering is gehouden
met den voorzitter der Schlppersvereeniging.
De Schlppersvereeniging heeft op sprs. ver
zoek haar wenschen schriftelijk medegedeeld.
Zij verzocht om een steunregeling. Spr. heeft
zich hieromtrent laten voorlichten door de
desbetreffende commissie van deskundigen,
die overleg heeft gepleegd met den inspec
teur van de scheepvaart te Groningen.
De eerste vraag kan spr. voorshands be-
vestigend beantwoorden. Hij heeft nX tot nu
toe de mededeellngen omtrent de malaise
uitsluitend van de besturen der schippers-
vereenlgingen vernomen.
Op de tweede vraag antwoordt spr., dat
klachten alleen geuit zijn door meergenoem
de schlppersvereenlgingen. Spr. twijfelt er
niet aan. of waar nood is zullen de gemeen
ten helpen.
Zoo lang geen aanvragen van gemeente
besturen zijn ingekomen, moet spr. zich een
antwoord op de derde en de vierde vraag
voorbehouden. De moeilijkheden, aan een
algemeene steunregeling verbonden, slaat spr.
aoo hoog aan, dat hij twijfelt aan de moge
lijkheid daarvan. Doch een definitief ant
woord, een definitieve beslissing zal afhan
kelijk zijn van den uitslag van het door
de gemeenten naar den toestand ingesteld
onderzoek.
De heer DE BOER dient een motie in lui-
den de i
De Kamer,constateerende dat tengevol
ge van de algemeene malaise groote werk
loosheid heerscht in het binnenscheepvaart-
bedrijf;
van oordeel, dat niet langer een toestand
mag worden bestendigd ten gevolge waar
van al velen binnenschippers de mogelijk
heid ontbreekt te voorzien in de eerste levens
behoefte;
verzoekt de regeering ten spoedigste voor
de noodlijdende binnenschippers een steun
regeling in het leven te roepen;
en gaat over tot de orde van den dag.
De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R)
verheugt zich erover, dat een sociaaldemo
craat den noodtoestand der binnenschippers
beeft ter sprake gebracht, doch vraagt zich
afof hij de oorzaak van dien toestand wel
juist, heeft gezien. De oorzaak van de slechte
bedrtlfsuitkomsten der schippers is vooreerst
- -■-) beurt-
En toen de boer nog eens angstig met een
schuin oog naar de paarden keek en alleen
maar eens zwijgend met het hoofd schudde,
riep hij zijn ondergeschikten, liet den eenen
zak na den andere van den wagen laden,
met spitsen controle-ijrer doorsteken en af
en toe een zak openen en nazien. Na een uur
lang gewerkt te hebben, was er nog niets
verdachts gevonden. Vol ergernis schudde
de controleur het hoofd, en snauwde ten
slotte het boertje toe: „Waarom was je dan
zoo schuw, alsof er een geheim was
„Moest ik dat dan niet?” antwoordde de
boer. „De paarden mochten toch niet weten
dat ik neg haver had! Want zij hebben al
in geen vier maanden iets gehad.”
De controleur vloekte als een ketter en
noemde hem een onbeschaamden vlegel!
Hebei lachte echter smakelijk en rel
alleen dit ééne woord: „Grapjas!”
m nieuwe
Xien weg.
jede voor
goed koop
verhoogen
d. 5. Het
Jen, maar
intensiever bewerken en meer aandacht
schenken aan het product. 6. Het voeren
eener practische en doelbewuste reclame
campagne voor meerder verbruik, zoo moge-
HJk met steun der Regeering.
van de Kustverdediging; d. het Fonds voor
de voltooiing van het Vestingstelsele. het
Leeningfonds 1914; f. het Fonds voor uit
voering van de Tlendwet 1907 (,J3tbl.”
122); g. het Alg. Burg Pensioenfonds.
In café-restaurant „Tlvoli" te Rotterdam
heeft de Nederlandsche Banketbakkers-
vereeniglng gisteren haar 45ste algemeene
vergadering gehouden.
De aftredende bestuursleden, de heeren W.
H. Burgers uit Den Helder en A. Burger uit
Alkmaar, werden bij acclamatie herkozen.
In den Raad van Toezicht werd gekozen
de heer E. v. d. Mfjle.
Daarna werden diverse voorstellen van de
afdeelingen in behandeling genomen.
Nadat de lunch was gebruikt, werd een be
zoek gebracht aan het Rotterdamsche Stad-
ltenA^ Des namiddags hield de heer J. M Polak
een causerie over het onderwerp „Midden
stands Economie".
Het verder programma was gewijd aan
amusement. O.a. werd door de firma Ringers
aan de leden een boottocht door de havens
aangeboden.
maatregelen als van deze regeering.
De regeering moet nu met de Pachtwet
Luchtverkeer NederlandIndië
Bij dit wetsontwerp zegt de heer WIJN
KOOP (C.P.), dat aan deze zaak geen be
hoefte bestaat. Het Rijk springt alleen bij
omdat het alleen gaat om de belangen van
het imperialisme. Deze luchtverbinding is
een schakel in het Verbond tusschen Enge
land en Holland ter verdediging van het im
perialisme. Wij kunnen onze stem aan dit
wetsontwerp niet geven.
Geroep: Wij? Wie zijn die wij?
De heer WIJNKOOP: De communisten!
De heer SCHOUTEN (A.R.) merkt op.
dat de Regeering in haar nota naar aanlei
ding van het Verslag verklaart, dat de ver
liezen der K.L.M., die voor 1930 en 1931 ge
schat worden op 1 millioen per jaar, ten
laste moeten komen van 's Rijks schatkist.
Dit gaat te ver.
DE MINISTER VAN WATERSTAAT, de
heer REYMER. zegt, dat de opmerking van
den heer WIJNKOOP eenigszins gaat bul
ten het bestek van het Verslag. De heer
Wijnkoop is te somber. Hij weet toch ook
wel, welke moeilijkheden er zijn geweest om
te komen tot hervatting van den vliegdienst
naar Indië.
De strekking van dit wetsontwerp is geen
wet
dus
stolen.
Deze gestolen kostbaarheden zijn thans
bij een juwelier opgespoord. HU had ze ter
verkoop in commissie gekregen. Het onder
zoek der politie heeft gisteren tot de
houden is n.L een Nederlandsch kamermeisje
houden is nJ. een Nederlandch kamermeisje
van het hotel. Het meisje heeft bekend de
diefstallen te hebben gepleegd. Zij wordt ter
beschikking van de justitie gesteld.
BINNENSCHIPPERIJ.
Aan de orde is de interpellatie van den
heer De Boer aangaande den noodtoestand
in de binnenschipperij cn de maatregelen,
door de regeering met betrekking tot dien
noodtoestand te nemen of te bevorderen.
De heer DE BOER (S. D.) zegt, dat spe
ciaal de binnenschippers uit de noordelijke
provincies met nog meer moeilijkheden te
kampen hebben dan hun andere collega's
uit de andere deelen des lands.
De regeering moet behoeftige schippers on
dersteunen.
Spr. heeft een staat opgemaakt van 190
schepen in de eerste vier maanden van
1930. HU heeft deze in drie groepen Inge
deeld naar de grootte der schepen, en komt
tot een gemiddelde netto-verdlenste per schip
en per week voor de 4erde groep van f 10.73,
voor de tweede groep van f 17 en voor
de derde groep van f 22.75. En dit
waren nog de beste maanden. De toestand
Is inmiddels slechter geworden.
De malaise in het binnenschippersbedrUf
ts er, om. door de groote toeneming van het
vervoer der vrachtauto's Ook de verlaging
van de spoorwegtarieven voor het aardappe-
lenvervoer, in verband met de landbouw
crisis, levert groote concurrentie voor de bin
nenschippers. De nood der boeren mag niet
gelenigd worden ten koste van de binnen
schippers.
Spr. stelt de volgende vragen:
lo. Is het de regeering bekend, dat als ge
volg van de algemeene malaise sedert gerui-
men tijd groote werkloosheid heerscht in het
binnenscheepvaartbedrijf. en wel in zóó erge
mate, dat in vele 'Schippersgezinnen gebrek
wordt geleden?
2o. Is het de regeering tevens bekend, dat
aanvragen van noodlijdende binnenschippers
om ondersteuning bjj de desbetreffende ge
meentelijke instellingen in de meeste geval
len worden ter zUde gelegd, zoodat zij prac-
tisch van eiken onderstand in welken vorm
ook zijn uitgesloten?
So. Acht de regeering onder deze omstan
digheden het niet noodzakelUk, dat van rijks
wege een speciale steunregeling in het leven
wordt geroepen?
4o. Is de regeering bereid een steunrege
ling tot stand te brengen en deze ten spoe
digste in werking te doen traden, eventueel
in overleg'met de gemeentebesturen, waar
door in den bestaanden nood afdoende wordt
voorzien?
Suikerwetje
Aan de orde is het wetsontwerp tot hef
fing van het compenseerend Invoerrecht op
sommige soorten van suiker.
De algemeene beschouwingen worden ge
opend.
De heer BRAAT (P.B.) zal niet tegen
stemmen, maar ziet toch geen heil in dit
wetsontwerp voor de omstandigheden, waar
in thans de landbouw verkeert. Dit wets
ontwerp beoogt eigenlijk niet direct den
landbouw uit de moeilijkheden te helpen.
Men moet den lAndbouw minimumprijzen
garandeeren voor verschillende soorten pro
ducten.
Die prUren behoeven niet zoo hoog te zUn,
maar men moet den landbouw voor inzin
king behoeden. Men heeft ook mlnimum-
salarissen voor de ambtenaren. Men moet
een grondslag hebben, waarop men kan
koopeu en huren.
De heer VAN DER SLUIS (S.D.) zegt,
dat ieder den landbouw wil helpen. Het is
alleen de vraag hoe men dit wil doen. De
regeering schijnt vandaag de bietenbouwers
In de Maandagavond gehouden vergade
ring van den raad der gemeente Eindhoven,
de heer Staal, onderdirecteur der
Gloeilampenfabrieken medege-
dat er thans nog 20.340 personen
werkzaam zijn. Er zijn nlim 2000 personen
ontslagen. De toestand in de Philips-Indus
trie is dus niet zoo erg. als men het in
sommige bladen heeft doen voorkomen, zoo
verklaarde de ..eer Staal.
velschillende
en drie afgevaardigden
Boerenbond. Voorts
van een goede Pachtwet wordt niet urgenter
gemaakt door dit wetsontwerp. Spr. acht dit
antwoord ontstellend en viaagt den minister
van Landbouw, spoed te maken met zUn
memorie van antwoord inzake de Pachtwet.
De minister van Financiën zal In zijn
schik zUn. Deze crisis brengt hem geld in 't
laatje, al is 't niet veel. Zeker is, dat de Ne
derlandsche suikergebruikers een mihoen of
zes meer zullen moeten betalen. Dit is een
nieuwe indirecte belasting. Daarvoor is spr.
niet te vinden. Dit ontwerp'heeft zUn voer
en nadeelen. De boeren kunnen nu f 2.40 per
100 K.G. suiker meer krijgen. Het geeft hun
kans op een voordeel. Een der grootste na
deelen daartegenover is dat ongeveer f 6
millioen aan indirecte belasting zal worden
geheven.
Spr. dient een motie in, waarin de regee
ring uit overweging, dat een der grootste be
zwaren tegen dit compenseerend invoerrecht
zou worden ondervangen indien de sulker-
accijns met een gelijk bedrag werd verlaagd,
wordt uitgenoodigd daartoe een wetsontwerp
in te dienen. Wordt deze motie aanvaard,
dan stemt spr. vóór het wetsontwerp, anders
zal hU tegenstemmen.
De heer FLORIS VOS (M. P.) zegt dat we
binnenkort een groote uitbreiding van de
suikerbietenteelt te wachten hebben, wan
neer de Zuiderzeegrqnden zullen zUn droog
gelegd, daardoor zullen we een surplus aan
suiker krijgen, dat zal moeten worden ge
ëxporteerd. terwijl de boeren het verlies
daarop zelf zullen moeten dragen. Een der
gelijke steunwet verzwakt de argument...,
die zijn aan te voe»en voor een wUz(ging In
de verhouding tusschen den grondeigenaar
en den pachter. Dit steunwetje zal niet hel
pen.
De heer BIEREMA (11b.) verheugt zich er
over dat thans algemeen de overtuiging
heerscht dat er een crisistoestand In den
landbouw is; waartegenover Regeering en
volksvertegenwoordiging niet afzijdig mogen
staan. Dit is een algemeen belang van de
eerste orde.
Dit ontwerp wil aan de bevoorrechting van
het bultenlandsche product een einde ma
ken.
Is nu dit ontwerp doeltreffend? De heer
Van der Sluis kwam in het schuitje van den
heer ColUn: er zouden steeds meer bieten
verbouwd worden hier te lande. Spr meent,
dat men de proporties wel eenigszins uit het
oog heeft verloren.
De bieten verbouwers krUgen hoogstens f2
per 100 K.G. suiker meer; daardoo- zal de
verbouw van bieten niet zeer sterk geprik
keld worden. De Regeering behoeft dit niet
door dwangmaatregelen te beletten.
Op grond van dit wetsontwerp zal nooit
protectie kunnen worden bepleit. Een Aiiker-
conventie die elke surtaxe zou verbieden,
zou spr. van harte toeju*chen. Dat Is geen
bezyraar om thans tot dit compenseerend in
voerrecht over te gaan.
Een maatregel die eenlge verlichting kan
brengen in den treurlgen toestand van den
landbouw wordt door de liberalen in de te
genwoordige omstandigheden aanvaard, zon
der dat zU het voor en tegen te veel op een
goudschaaltje wegen. ZU zijn dus bereid hun
stem aan dezen maatregel te geven.
De vergadering wordt te 5.30 verdaagd tot
hedenmiddag 1 uur.
BEHANDELING VAN ZIEKE
SCHEPELINGEN
wetsontwerp stelt mevrouw DE
<S.D.) de vraag hoe de
Regeering zich de uitvoering van deze over
eenkomst denkt. ZU acht het een onjuist
standpunt, dat de Regeering niets wil doen
voor de schepelingen in de kleine havens.
De heer JOEKES (VX>.) sluit zich bU de
vorige spreekster aan, en meent, dat de
Regeering de conventie op een koopje wil
uitvoeren.
De MINISTER VAN ARBEID, HANDEL
EN NIJVERHEID, de heer VERSCHUUR,
zegt, dat een zekere mate van overleg noo-
dig was om tot de overeenkomst van 1924
toe te treden, daar deze financieele ver
plichtingen aan ons oplegt. De Regeering
wil voor het oogenbllk niet meer doen dan
waartoe de Conventie haar verplicht. Arti
kel 1 der Conventie spreekt alleen van de
voorname havenplaatsen.
Het ontwerp wordt aangenomen.
Johan Hebei behoorde heel zUn leven tot
de gelukkige menschen, die ondanks allen
levensernst toch op tijd van een grapje
houden. Vanden tüd dat hU nog dorpsschool
meester was, tot de jaren dat hU al lang
den eerbledwaardlgen titel van „kerkmees
ter” voerde en lid van den gemeenteraad
was, mengde hU zich bijzonder gaarne
onder het volk en luisterde liefst on
gemerkt naar hun gesprekken.
Geen wonder, dat hU een orfultputtelljken
schat van de mooiste boertige guitenstreken
kende, die hU bU gelegenheid aan zUn vrien
den vertelde.
Zoo zat Johan Peter Hebei op zekeren
dag in een landelijk café en luisterde met
genoegen naar een dispuut aan een tafeltje
naast hem. over de vermeende sluwheid
van een nieuwen tolwachter. Een boertje
beweerde gehoord te hebben, dat de contro
leur er zich op beroemd had, een onfell-
baren blik op grenssmokkelaars te hebben.
Een tweede boer uit een naburig dorp sloeg
echter met listige oogjes een weddenschap
voor, dat hij den sluwen controleur toch zou
foppen. Hebei hoopte door een rondje ach
ter de plannen van den man te komen en
ging bU de boeren zitten. Maar tevergeefs!
HU kwam alleen te weten, dat de wedden
schap den anderen dag reeds zou plaats
hebben.
De zaak Interesseerde Hebei zóó sterk,
dat hU den volgenden voormiddag reeds in
de nabUheid van het tolstation verbleef,
waar hU heel ongemerkt een gesperk met
den controleur trachtte aan te knoopen.
En werkelUk, toen hU handig het gesprek
op de moeilijke kunst der- controle gebracht
had, begon de tolwacher zich geweldig op
te hemelen.
Haast in hetzelfde oogenbllk echter kwam
een zwaar beladen wagen met drie paarden
bespannen aangerold en het sluwe boertje
had warempel de leidsels In handen. Maar
hU zag er vandaag absoluut niet schrander
uit, maar leek nu een goedige .domme boer.
Vlak bU den tolwachter en Hebei liet hu de
paarden stilstaAn, klom heel voorzichtig en
omslachtig van de graanzakken, waarop
hU gezeten had. naar beneden, ging naast
de paarden staan en legde de vingers op
den mondtoen keek hU angstig schuw
naar de opgestapelde zakken en fluisterde
nauwelUks hoorbaar ..Haver I”
De controleur wendde zich naar Hebei en
fluisterde; „Smokkelwaar!”
Toen vroeg hU, om aan alle formaliteiten
te voldoen: Ja er anders njets in de zak-
wegen. heeft de Minister van Waterstaat ge
antwoord, dat de Spoorwegraad niet Is ge
hoord over de uitgave van de huidige reis
gidsen der Nederlandsche Spoorwegen. Ech
ter Is In onderscheidene vergaderingen van
den Spoorwegraad aangedrongen op aanvul
ling en uitbreiding van de vroegere reisgid
sen; door de tegenwoordige uitga ze is ge
tracht aan die wenschen tegemoet te komen.
Het verschijnen van de nieuwe gidsen is
te voren per advertentie In dagbladen be
kend gemaakt, met vermelding van den da
tum van verkrUgbaarstelling en van den
prUs van elk van beide gidsen.
Het gehalte van den kleinen gids, welke
overeenkomt met een tot dusver verkrijgbaar
gestelde en blijkbaar gewaarceerde particuliere
uitgave, is niet zoodanig, dat de groote
meerderheid der afnemers er door moest
worden gedupeerd. Dat de groote meerder
heid dier afnemers zich den grooten gids
heeft aangeschaft, is dan ook niet juist.
De bedoeling heeft voorgezeten aan twee
algemeene wenschen tegemoet te komen, n.l.
een goedkoop boekje van klein formaat dat
gemakkelUk In den zak kan worden meege
dragen, en een boekje. «1st uitvoerig naast
de binnenlandsche aansluitingen, ook de
buitenlandsche verbindingen vermeldt. Aan
deze beide wenschen kan moellUk anders dan
op de thans gekozene wijze voldaan worden.
Wat betreft den prijs van den grooten
gids, welke 464 bladzUden telt, waarvan
slechts een twaalftal met advertenties zUn be
drukt, en welke vergezeld gaat van een
aan weerszUden bedrukte kaart. zU aange-
teekend dat dit boekwerk beneden den kost
prijs verkocht wordt. In vergelijking met
de prUren. welke de offlcleele reisgidsen in
het buitenland kosten, kan de prüs van 50
cents dart ook niet hoog genoemd worden.
In verband met de opneming van de bui
tenlandsche verbindingen in den grooten
reisgids is het niet mogelijk dezen reeds
gelijk met den beknopten gids te doen ver
schijnen.
Met de besturen der verschillende land
bouworganisaties waren om. aanwezig de
Commissaris der Koningin In Gelderland,
mr 8. baron van Heemstra, de Inspecteur
van den landbouw, de heer L. O. J. Kake-
beeke, de Inspecteur van het landbouwon
derwijs. de heer mr. J. J. Wintermans, de
President-Curator der Landbouwhooge-
school, de heer Jhr. 8. van Cltters en cu
ratoren. de Rector-Magnlflcus der Land-
bouwhoogeschool,, prof. dr. G. GrUns, afge
vaardigden van velschillende Land- en
tuin bouwbonden
van den Belgischen
ruim 200 deelnemers.
Nadat de heer Ir. 8 Louwers, voorzitter
van het Nederlandsch Genootschap voor
Landbouwwetenschap de vergademg met
een woord van welkom, speciaal tot de au
toriteiten had geopend, sprak minister
Ruys de Beerenbrouck, de openingsrede uit.
Hierna vingen de voordrachten aan. BU
de eerste, die vanwege de Ned. Federatie
van Vereeniglngen van BedrUfsplulmvee-
houders. sprak de heer Ir. J. G. Tukker over:
„Uitvoercontróle van eieren."
In 1929 werd uit ons land voor 68 millioen
eieren uitgevoerd, aldus spr. De
idsche consumptie
0 millioen gulden.
>eeldlg, dat de at-
luur ongunstig zal
Op de vragen van den heer Wijnkoop in
zake het niet verleenen van zendtUd aan den
VrUdenkers Radio-Omroep ter herdenking
van Voltaire, heeft de Minister van Water
staat geantwoord, dat met betrekking tot de
door den VrUdenkers Radio-Omroep ge
vraagde gelegenheid tot uitzending op 30
Mei j.l. ter herdenking van het overlüden
van Voltaire, de Minister deze vereeniging
bij zUn brief van 23 Mei 1930, no. 7, berichtte,
dat hU de bedoelde uitzending niet van zoo
danig gewicht achtte, dat In afwachting
van de totstandkoming van de deftntieve
verdeeling van den zendtUd voor de bUzon-
dere omroepen, waaromtrent het advies van
Radloraad is gevraagd aan de op 30 Mei
uitzendende algemeene omroepvereenlgingen,
welke niet bereiJt waren de gewenschte uren
vrUwillig af te staan, afstand van zendtUd
moest worden opgelegd.
In verband met de tweede vraag merkt de
Minister nog op, dat vraagstukken als door
den steller der vragen bedoeld, steeds zoo
spoedig mogelUk wordën behandeld, zoowel
bU den betrokken dienst, ais, naar de er
varing leert. bU den Radloraad. die ook In
deze aangelegenheid moest worden gekend.
dacht aan afschaffing der scheepvaarthef-
flngen op de waterwegen terwUl op de land
wegen de tollen worden afgeschaft?
Ten slotte wUst spreker op de behoefte
aan onderwijs voor de schipperskinderen
Spr. heeft er geen bezwaar tegen den land
bouw te helpen, maar gelUk recht voor
allen!
De heer BAKKER (C.-H.) zegt, dat de
Interpeilant den toestand niet te donker
heeft gekleurd. Maar hU is teleurgesteld
over de motie van den interpeilant. Hij zou
meer in het belang van de binnenschipjierU
hebben gehandeld, door te spreken gelijk de
heer Duymaer van Twist heeft gedaan. Met
nieuwe steunregelingen voor een nieuwe
greep van menschen moet men zeer voor
zichtig zyn.
Do MINISTER wil gaarne de opmerkin
gen van den heer Duymaer van Twist aan
>ifn desbetreffende ambtgenooten
>rengen. Wat het verlaagde tarief
aardappelenvervoer betreft, hier is
sprake van concurrentie met de schippers.
Er is reeds een onderzoek vanwege de ge
meenten naar den toestand der binnen
schippers gaande. Spr. kan de motie
de Kamer niet aanradeer. ZU is op
oogenbllk praematuur.
De motie wordt verworpen met 51 tegen
19 stemmen. J
De interpellatie wordt gesloten.
Vergadering van Dinsdag 1 Juli
Aan de orde zjjn om. de volgende wets
ontwerpen en conclusies:
WettelUke voorziening in verband met het
door den brand van het raadhuis der ge
meente Leiden op 12 Febr. 1929 verloren
gaan van de op dien datum aanwezige mi
nuten van krachtens de Hinderwet en krach
tens de vóór het in werking treden dier wet
geldende Kon. besluiten verleende vergun
ningen.
Toekenning van een renteloos voorschot
uit 's RUks schatkist ten behoeve var de in
richting van de tramwegen van Amsterdam
naar Edam en van Schouw naar Purmerend
voor electrische beweegkracht
Conclusie van het verslag der commissie
voor de rUksuitgaven omtrent de rekeningen
van ontvangsten en uitgaven over 1927, ter
zake als volgt: a. het Zuiderzeefonds; b. het
Wegenfonds; c. het Fonds voor verbetering
te willen helpen, morgen de aardappelbou-
wers, overmorgen de graanbouwers, volgens
het oude recept van: eiken dag een lepel.
Spr. heeft daartegen bezwaren; men moet
hulp verleenen volgens een bepaald plan.
We hebben deze crisis al jaren zien aanko
men. De regeering heeft echter eerst in Mei
in allerUl een commissie benoemd van ver
tegenwoordigers van belanghebbenden. Men
wil nu de boeren helpen met 2.40 per 100
K.G. suiker; men wil de binnenlandsche in
dustrie beschermen. De kosten zUn 6 mil
lioen.
Zullen de boeren daarmede geholpen wor-
Spr acht dit zeer twUfelachtig. Op
den uitvoer van bietsuiker zal worden ver
loren.
Ook acht spr. de pacht- en de koopprU-
wel te hoog. ZU moeten naar beneden,
met 50 pet. of meer. Dit proces van pacht-
verlaglng is thans aan den gang, op veel
bescheiden schaal. Gaat de crisis echter
voort, dan zal dit proces automatisch voort
gaan. Dit proces kan worden geremd door
dijk gemeld, te Wagenin-
reek. die van 30 Juni tot
4 Juli aldaar wordt gehouden, in de hulp-
aula der LandbOuwhoogeschooi geopend
door minister Ruys de Beerenbrouck.
voerlge beschouwing onderworjren.
Zoo zullen de eieren moeten worden ge
schouwd op verschheid. Alle eieren naar En
geland te zenden zullen moeten worden ge
stempeld met het woord Holland; voor
Duitschland ware de stempeling voorlooplg
facultatief te stellen. Wat sorteertng be
treft, de onderlinge verschillen zouden niet
meer uiteen moeten loopen dan hoogstens 7
gram, in één kist worden eieren van nage
noeg dezelfde grootte verlangd. De opschrif
ten der verpakking zouden moeten bevatten
aanduiding van de klasse, opgave van het
nettogewlcht en aanduiding van den afzen
der. Wat de verpakking betrelt, de kopstuk
ken der kisten moeten een minimum hout-
dlkte hebben van 13 mM., bodem zU en
dekselplanken van 9 m M.. alle uit één
stuk. In alle hoeken moeten aan de binnen
zijde steunlatten aangebracht. Een aandui
ding van de week, waarin de eieren zUn
verpakt en van het percentage bruine eie
ren is gewenscht.
Spr. besloot met den wensch uit te spre
ken. dat wettelUke regeling op 1 October
as. in werking zal treden.
De heer L' G. H. Simons te éwalmen, be
handelde vervolgens de vraag: „Wat kan
nog gedaan worden voor onze kippenhou-
dejs."
Spr. deed dit aan de hand va
de punten:
1. Het zoeken en bewerken
afzetgebieden langs organisatoi
gesteund door de Regeering. 2.
lichting. 3. Het verstrekken v
en toch prima voedsel. 4. H(
van het peil van den pluimveestApe!
klppenbedrUf niet verder ultbreldei
bewerken