Bmnenlandsch Nieuws to A De behandeling van het Suikerwetje Voor de Huiskamer DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE '1' ie TWEEDE KAMER De hotelral gearresteerd LANDED EN VEETEELT De LandbouWweek te Wageningen Philips* Gloeilampenfabrieken GEMENGD NIEUWS Van een hooiwagen gevallen De twee spoorweggidsen Lage wraakneming De gefopte Tol wachter Geboorte in het Panamakanaal V I AZ9 Bebossching in den Wleringer- meerpolder De herdenking van Voltaire en de Radio Tilburgscbe Broek waybus-Maatschappij Nederlandsche Banketbakkers- vereeniglng de electrificatie der tramlijn Amsterdam Purmerend Steun aan I tje Algemeene vergadering te Rotterdam Een kamermeisje aangehouden maar gelijk aan- I- no. tien Geen reden tot afstand van zendtijd De Jeugdig landbouwer gedood 23-jarige landbouwer S Moonen De De Spoorwegraad is niet gehoord Sabotage door Kamper veehouders de volgen- Aan boord van een Nederlandsch schip f - ÜJ' t é/'X. den? zen le Tegen 15 Juli wordt het bedrijf door de gemeente genaast De Nederlandsche Boochbouwvereeniging bepleit haast over- van geen heeft Philips' deeld. Het aantal personen in dienst der vennootschap sorteering der eieren, opscl de verpakking, en de verp aan dit Het gemeentebestuur van Tilburg heeft de huurovereenkomst met de Ned. Brockwaybus- MaatschappU te Amsterdam tegen 15 Juli a-S. opgezegd. In making tooling 428, En Piero ging met hen nu verder, droeg de Lange op 1 beurt. „’t Is toch fün,” zelde Jokko, „te wandelen waar meidoorn heerlijk geurt. Waar de vogels luide zingen, leeuwerik fluit het hoogste lied. Zoo iets, Duimstok, m je goed doen. Treur dus, Lange, langer niet.” alsnog doende kan de eigene déconfiture vermeden worden. EXAMENS VER. FACULTEITEN Bij dit wetsontwerp zegt de heer BEU MER (A.-R.) aan dit wetsontwerp zjjn stem niet te kunnen geven, omdat de „ge boorte" van deze regeling te onregelmatig is geweest. te Weert had bjj het laden van hooi het ongeluk van den wagen te vallen met het treurige ge volg, dat hjj aan de bekomen kwetsuren is overleden. 427. Terwijl Jokko overal heen keek of bij ergens onraad zag. hielp Piero schertsend Duimstok. Op diens gelaat verscheen een lach. „Kom Lange," rei Piero lachend, „kom, je hebt het niet zoo slecht, om je heen heb je 't mooie land weer en de rest komt wel tereoht” Dit beteekent, dat met ingang van dien datum, het bedrijf door de gemeente zal wor den genaast. Een en ander vindt zijn oorzaak in bet feit, dat de directie een aantal reserve-bus- sen, dat eigendom van de gemeente is, in een staat van verval heeft gebracht. Indjen de Ned. Brockwaybus-MaatschappU, voor den gestelden datum een af- revisie op het materiaal toepast. BÜ dit VRIES—BRUINS ÖedrlJISUlVKUUlsveil UCI 0U.XUPPC1O M» - de toeneming der laadruimte en de Eergisteren is, gel gen de landbouwWe verband met het feit, dat de droog- van de Wleringermeer haar vol- nadert, heeft de Nederlandsche Boschbouwvereenlglng zich met een verzoek schrift gewend tot den Minister van Binnen landsche Zaken en Landbouw in zake de bebossching van de verscheidene honderden bunders zandplaten, die niet voor den land bouw geschikt zfjn, omdat de vruchtbare grond zich daar op te groote diepte bevindt. De vereeniging vestigt in haar request de aandacht op het belang der bebossching van deze onvruchtbare zandplaten, die anders gevaar voor ©verstuiving van de omliggende terreinen zullen gaan opleveren. Volgens deskundig oordeel zou de oppervlakte, die waarschijnlijk uitsluitend voor bebossching in aanmerking komt, van genoegzame grootte zijn voor de stichting van een bosch- wachterjj. Onoverkomelijke technische moeilijkheden de bij duin- en stulfzandbebossching ver kregen resultaten bevestigen dit zijn voor een dergelijke onderneming niet te verwach ten. Wordt de bebossching niet ter hand genomen, dan zal men stellig op andere wijze tot de noodzakelijke vastlegging van den stulvenden bodem moeten overgaan. Bebossching is veel economischer, niet in het minst wegens de voordeelen, welke daaraan zjjn verbonden voor de toekomstige landbouwende bevolking en voor de tuin bouwbedrijven. die in deze streek op den duur ook wel tot ontwikkeling zullen komen. Men denke slechts aan de gemakkelijke ver krijgbaarheid van allerlei voor de bedrijfsuit oefening onmisbare houtsortlmenten. aan de stabilisatie van de arbeidsgelegenheid (het bosch geeft vooral werk in den winter, de stille periode van den landbouw), om nog te zwijgen van allerlei bijkomstige, doch niet temin onschatbare voordeelen, als ver fraaiing van het landschep, breking van den wind enz. gulden eieren uitgevoerd, waarde van de binnen! mag geschat worden op Het gevaar Is niet den zet als geheel op den worden beïnvloed. De uitvoer van eieren zóu moeten voldoen aan de volgende voorwaarden: indeellng der eieren In klassen, stempeling der eieren zelf, 'ten op of aan ting zelve. Elk dezer 5 punten werd door spr. aan een uit werd geboren, toen het schip in de buurt van Gatum was. Te Colon werden moeder en dochter in het ziekenhuis ^pgenomen; den volgenden dag konden zij in goede gezondheid naar de woning van het echtpaar Niezes worden gebracht. De moeder deelde mede, dat bet meisje Baraltlna zou worden gedoopt, naar het schip, waarop het geboren ^was: de „Baralt”. van de Kon. Ned. StoombootmU. te Amsterdam, dat, onder commando van kapitein C. IXiUnker een geregelden post-, pasagiers- en wachtdienst onderhoudt tus schen Cristobal en Guayaquil met tnmehen- liggende havens. ander dan om los te komen van de van 1927. De Staten-Generaal zullen van jaar tot jaar moeten uitmaken wat van de exploitatiekosten der K.L.M., door het Rijk zal moeten worden gedragen. De heer SCHOUTEN constateert, dat de Kamer door aanvaarding van dit ontwerp zich niet bindt aan de Nota naar aanleiding van het Verslag, volgens welke 100 pct. van het verlies der KLM voor 's Rijks kas zou komen. Het wetsontwerp wordt, aangenomen. Eenlgen tijd geleden meldde een Ameri- kaansch blad, dat op een Nederlandsch schip, varende in het Panamakanaal. een meisje is geboren het eerste kind, dat op een vaartuig in dit kanaal het levenslicht aanschouwde. De moeder, mevrouw Niezes, woont in Colon en was op weg naar huis, komende van Buenaventura (Columbia). Het dochter- Te Kampen werd een perceel grasland publiek verpacht. Om de pachtprijzen te drukken wilden de aanwezige Kamper vee houders niet bieden. Een boer uit het nabu rige IJsselmulden bood evenwel en werd huurder. De Kamper boeren maakten zich hierover boos en dreigden den huurder, dat zfj wel zouden beletten, dat hjj het gras zou maaien. Toen de man nu met de maal- machlne het gras wilde maaien, bleek hem dit onmogelijk. Men had nX het land be strooid met oud ijzer en op verschillende plaatsen stukken in den grond gestoken. De messen der machine braken en de man was verplicht het werk te staken. TRAMWEG AMSTERDAM—EDAM, ENZ. Bij dit wetsontwerp nr. 9 betuigt de heer VAN DER BILT (R. K.) zijn spijt, dat de belangen van de streek tusschen Purmerend en Alkmaar zoo weinig zwaar wegen. Spr. zal echter niet tegen dit wetsontwerp stem men. De MINISTER VAN WATERSTAAT, de heer REYMER, constateert, dat dit wetsont werp Inderdaad toejuiching verdient. Deze zaak is in alle instanties onderzocht. De stoomtram tusschen Alkmaar en Purmerend had eigenlijk geen reden van bestaan. Deze Ujn trok slechts weinig vervoer tot zich en vervalt dus. Het wetsontwerp wordt aangenomen zon der hoofdelijke stemming. Op de vragen van den heer Van der Waer- den in verband met de uitgave van twee spoorweggidsen der Nederlandsche Spoor- Gelijk wu gemeld hebben, zijn de laatrte dagen uit een hotel in de Vijzelstraat te Amsterdam o.a. een diamanten collier van 5 mille en een wltgouden dameshorloge gw- Het regeeringsstandpunt De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, de heer RUYS DE BeEKEN- BROUCK, zegt, dat eenlgen tijd geleden aan zijn departement een vergadering is gehouden met den voorzitter der Schlppersvereeniging. De Schlppersvereeniging heeft op sprs. ver zoek haar wenschen schriftelijk medegedeeld. Zij verzocht om een steunregeling. Spr. heeft zich hieromtrent laten voorlichten door de desbetreffende commissie van deskundigen, die overleg heeft gepleegd met den inspec teur van de scheepvaart te Groningen. De eerste vraag kan spr. voorshands be- vestigend beantwoorden. Hij heeft nX tot nu toe de mededeellngen omtrent de malaise uitsluitend van de besturen der schippers- vereenlgingen vernomen. Op de tweede vraag antwoordt spr., dat klachten alleen geuit zijn door meergenoem de schlppersvereenlgingen. Spr. twijfelt er niet aan. of waar nood is zullen de gemeen ten helpen. Zoo lang geen aanvragen van gemeente besturen zijn ingekomen, moet spr. zich een antwoord op de derde en de vierde vraag voorbehouden. De moeilijkheden, aan een algemeene steunregeling verbonden, slaat spr. aoo hoog aan, dat hij twijfelt aan de moge lijkheid daarvan. Doch een definitief ant woord, een definitieve beslissing zal afhan kelijk zijn van den uitslag van het door de gemeenten naar den toestand ingesteld onderzoek. De heer DE BOER dient een motie in lui- den de i De Kamer,constateerende dat tengevol ge van de algemeene malaise groote werk loosheid heerscht in het binnenscheepvaart- bedrijf; van oordeel, dat niet langer een toestand mag worden bestendigd ten gevolge waar van al velen binnenschippers de mogelijk heid ontbreekt te voorzien in de eerste levens behoefte; verzoekt de regeering ten spoedigste voor de noodlijdende binnenschippers een steun regeling in het leven te roepen; en gaat over tot de orde van den dag. De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R) verheugt zich erover, dat een sociaaldemo craat den noodtoestand der binnenschippers beeft ter sprake gebracht, doch vraagt zich afof hij de oorzaak van dien toestand wel juist, heeft gezien. De oorzaak van de slechte bedrtlfsuitkomsten der schippers is vooreerst - -■-) beurt- En toen de boer nog eens angstig met een schuin oog naar de paarden keek en alleen maar eens zwijgend met het hoofd schudde, riep hij zijn ondergeschikten, liet den eenen zak na den andere van den wagen laden, met spitsen controle-ijrer doorsteken en af en toe een zak openen en nazien. Na een uur lang gewerkt te hebben, was er nog niets verdachts gevonden. Vol ergernis schudde de controleur het hoofd, en snauwde ten slotte het boertje toe: „Waarom was je dan zoo schuw, alsof er een geheim was „Moest ik dat dan niet?” antwoordde de boer. „De paarden mochten toch niet weten dat ik neg haver had! Want zij hebben al in geen vier maanden iets gehad.” De controleur vloekte als een ketter en noemde hem een onbeschaamden vlegel! Hebei lachte echter smakelijk en rel alleen dit ééne woord: „Grapjas!” m nieuwe Xien weg. jede voor goed koop verhoogen d. 5. Het Jen, maar intensiever bewerken en meer aandacht schenken aan het product. 6. Het voeren eener practische en doelbewuste reclame campagne voor meerder verbruik, zoo moge- HJk met steun der Regeering. van de Kustverdediging; d. het Fonds voor de voltooiing van het Vestingstelsele. het Leeningfonds 1914; f. het Fonds voor uit voering van de Tlendwet 1907 (,J3tbl.” 122); g. het Alg. Burg Pensioenfonds. In café-restaurant „Tlvoli" te Rotterdam heeft de Nederlandsche Banketbakkers- vereeniglng gisteren haar 45ste algemeene vergadering gehouden. De aftredende bestuursleden, de heeren W. H. Burgers uit Den Helder en A. Burger uit Alkmaar, werden bij acclamatie herkozen. In den Raad van Toezicht werd gekozen de heer E. v. d. Mfjle. Daarna werden diverse voorstellen van de afdeelingen in behandeling genomen. Nadat de lunch was gebruikt, werd een be zoek gebracht aan het Rotterdamsche Stad- ltenA^ Des namiddags hield de heer J. M Polak een causerie over het onderwerp „Midden stands Economie". Het verder programma was gewijd aan amusement. O.a. werd door de firma Ringers aan de leden een boottocht door de havens aangeboden. maatregelen als van deze regeering. De regeering moet nu met de Pachtwet Luchtverkeer NederlandIndië Bij dit wetsontwerp zegt de heer WIJN KOOP (C.P.), dat aan deze zaak geen be hoefte bestaat. Het Rijk springt alleen bij omdat het alleen gaat om de belangen van het imperialisme. Deze luchtverbinding is een schakel in het Verbond tusschen Enge land en Holland ter verdediging van het im perialisme. Wij kunnen onze stem aan dit wetsontwerp niet geven. Geroep: Wij? Wie zijn die wij? De heer WIJNKOOP: De communisten! De heer SCHOUTEN (A.R.) merkt op. dat de Regeering in haar nota naar aanlei ding van het Verslag verklaart, dat de ver liezen der K.L.M., die voor 1930 en 1931 ge schat worden op 1 millioen per jaar, ten laste moeten komen van 's Rijks schatkist. Dit gaat te ver. DE MINISTER VAN WATERSTAAT, de heer REYMER. zegt, dat de opmerking van den heer WIJNKOOP eenigszins gaat bul ten het bestek van het Verslag. De heer Wijnkoop is te somber. Hij weet toch ook wel, welke moeilijkheden er zijn geweest om te komen tot hervatting van den vliegdienst naar Indië. De strekking van dit wetsontwerp is geen wet dus stolen. Deze gestolen kostbaarheden zijn thans bij een juwelier opgespoord. HU had ze ter verkoop in commissie gekregen. Het onder zoek der politie heeft gisteren tot de houden is n.L een Nederlandsch kamermeisje houden is nJ. een Nederlandch kamermeisje van het hotel. Het meisje heeft bekend de diefstallen te hebben gepleegd. Zij wordt ter beschikking van de justitie gesteld. BINNENSCHIPPERIJ. Aan de orde is de interpellatie van den heer De Boer aangaande den noodtoestand in de binnenschipperij cn de maatregelen, door de regeering met betrekking tot dien noodtoestand te nemen of te bevorderen. De heer DE BOER (S. D.) zegt, dat spe ciaal de binnenschippers uit de noordelijke provincies met nog meer moeilijkheden te kampen hebben dan hun andere collega's uit de andere deelen des lands. De regeering moet behoeftige schippers on dersteunen. Spr. heeft een staat opgemaakt van 190 schepen in de eerste vier maanden van 1930. HU heeft deze in drie groepen Inge deeld naar de grootte der schepen, en komt tot een gemiddelde netto-verdlenste per schip en per week voor de 4erde groep van f 10.73, voor de tweede groep van f 17 en voor de derde groep van f 22.75. En dit waren nog de beste maanden. De toestand Is inmiddels slechter geworden. De malaise in het binnenschippersbedrUf ts er, om. door de groote toeneming van het vervoer der vrachtauto's Ook de verlaging van de spoorwegtarieven voor het aardappe- lenvervoer, in verband met de landbouw crisis, levert groote concurrentie voor de bin nenschippers. De nood der boeren mag niet gelenigd worden ten koste van de binnen schippers. Spr. stelt de volgende vragen: lo. Is het de regeering bekend, dat als ge volg van de algemeene malaise sedert gerui- men tijd groote werkloosheid heerscht in het binnenscheepvaartbedrijf. en wel in zóó erge mate, dat in vele 'Schippersgezinnen gebrek wordt geleden? 2o. Is het de regeering tevens bekend, dat aanvragen van noodlijdende binnenschippers om ondersteuning bjj de desbetreffende ge meentelijke instellingen in de meeste geval len worden ter zUde gelegd, zoodat zij prac- tisch van eiken onderstand in welken vorm ook zijn uitgesloten? So. Acht de regeering onder deze omstan digheden het niet noodzakelUk, dat van rijks wege een speciale steunregeling in het leven wordt geroepen? 4o. Is de regeering bereid een steunrege ling tot stand te brengen en deze ten spoe digste in werking te doen traden, eventueel in overleg'met de gemeentebesturen, waar door in den bestaanden nood afdoende wordt voorzien? Suikerwetje Aan de orde is het wetsontwerp tot hef fing van het compenseerend Invoerrecht op sommige soorten van suiker. De algemeene beschouwingen worden ge opend. De heer BRAAT (P.B.) zal niet tegen stemmen, maar ziet toch geen heil in dit wetsontwerp voor de omstandigheden, waar in thans de landbouw verkeert. Dit wets ontwerp beoogt eigenlijk niet direct den landbouw uit de moeilijkheden te helpen. Men moet den lAndbouw minimumprijzen garandeeren voor verschillende soorten pro ducten. Die prUren behoeven niet zoo hoog te zUn, maar men moet den landbouw voor inzin king behoeden. Men heeft ook mlnimum- salarissen voor de ambtenaren. Men moet een grondslag hebben, waarop men kan koopeu en huren. De heer VAN DER SLUIS (S.D.) zegt, dat ieder den landbouw wil helpen. Het is alleen de vraag hoe men dit wil doen. De regeering schijnt vandaag de bietenbouwers In de Maandagavond gehouden vergade ring van den raad der gemeente Eindhoven, de heer Staal, onderdirecteur der Gloeilampenfabrieken medege- dat er thans nog 20.340 personen werkzaam zijn. Er zijn nlim 2000 personen ontslagen. De toestand in de Philips-Indus trie is dus niet zoo erg. als men het in sommige bladen heeft doen voorkomen, zoo verklaarde de ..eer Staal. velschillende en drie afgevaardigden Boerenbond. Voorts van een goede Pachtwet wordt niet urgenter gemaakt door dit wetsontwerp. Spr. acht dit antwoord ontstellend en viaagt den minister van Landbouw, spoed te maken met zUn memorie van antwoord inzake de Pachtwet. De minister van Financiën zal In zijn schik zUn. Deze crisis brengt hem geld in 't laatje, al is 't niet veel. Zeker is, dat de Ne derlandsche suikergebruikers een mihoen of zes meer zullen moeten betalen. Dit is een nieuwe indirecte belasting. Daarvoor is spr. niet te vinden. Dit ontwerp'heeft zUn voer en nadeelen. De boeren kunnen nu f 2.40 per 100 K.G. suiker meer krijgen. Het geeft hun kans op een voordeel. Een der grootste na deelen daartegenover is dat ongeveer f 6 millioen aan indirecte belasting zal worden geheven. Spr. dient een motie in, waarin de regee ring uit overweging, dat een der grootste be zwaren tegen dit compenseerend invoerrecht zou worden ondervangen indien de sulker- accijns met een gelijk bedrag werd verlaagd, wordt uitgenoodigd daartoe een wetsontwerp in te dienen. Wordt deze motie aanvaard, dan stemt spr. vóór het wetsontwerp, anders zal hU tegenstemmen. De heer FLORIS VOS (M. P.) zegt dat we binnenkort een groote uitbreiding van de suikerbietenteelt te wachten hebben, wan neer de Zuiderzeegrqnden zullen zUn droog gelegd, daardoor zullen we een surplus aan suiker krijgen, dat zal moeten worden ge ëxporteerd. terwijl de boeren het verlies daarop zelf zullen moeten dragen. Een der gelijke steunwet verzwakt de argument..., die zijn aan te voe»en voor een wUz(ging In de verhouding tusschen den grondeigenaar en den pachter. Dit steunwetje zal niet hel pen. De heer BIEREMA (11b.) verheugt zich er over dat thans algemeen de overtuiging heerscht dat er een crisistoestand In den landbouw is; waartegenover Regeering en volksvertegenwoordiging niet afzijdig mogen staan. Dit is een algemeen belang van de eerste orde. Dit ontwerp wil aan de bevoorrechting van het bultenlandsche product een einde ma ken. Is nu dit ontwerp doeltreffend? De heer Van der Sluis kwam in het schuitje van den heer ColUn: er zouden steeds meer bieten verbouwd worden hier te lande. Spr meent, dat men de proporties wel eenigszins uit het oog heeft verloren. De bieten verbouwers krUgen hoogstens f2 per 100 K.G. suiker meer; daardoo- zal de verbouw van bieten niet zeer sterk geprik keld worden. De Regeering behoeft dit niet door dwangmaatregelen te beletten. Op grond van dit wetsontwerp zal nooit protectie kunnen worden bepleit. Een Aiiker- conventie die elke surtaxe zou verbieden, zou spr. van harte toeju*chen. Dat Is geen bezyraar om thans tot dit compenseerend in voerrecht over te gaan. Een maatregel die eenlge verlichting kan brengen in den treurlgen toestand van den landbouw wordt door de liberalen in de te genwoordige omstandigheden aanvaard, zon der dat zU het voor en tegen te veel op een goudschaaltje wegen. ZU zijn dus bereid hun stem aan dezen maatregel te geven. De vergadering wordt te 5.30 verdaagd tot hedenmiddag 1 uur. BEHANDELING VAN ZIEKE SCHEPELINGEN wetsontwerp stelt mevrouw DE <S.D.) de vraag hoe de Regeering zich de uitvoering van deze over eenkomst denkt. ZU acht het een onjuist standpunt, dat de Regeering niets wil doen voor de schepelingen in de kleine havens. De heer JOEKES (VX>.) sluit zich bU de vorige spreekster aan, en meent, dat de Regeering de conventie op een koopje wil uitvoeren. De MINISTER VAN ARBEID, HANDEL EN NIJVERHEID, de heer VERSCHUUR, zegt, dat een zekere mate van overleg noo- dig was om tot de overeenkomst van 1924 toe te treden, daar deze financieele ver plichtingen aan ons oplegt. De Regeering wil voor het oogenbllk niet meer doen dan waartoe de Conventie haar verplicht. Arti kel 1 der Conventie spreekt alleen van de voorname havenplaatsen. Het ontwerp wordt aangenomen. Johan Hebei behoorde heel zUn leven tot de gelukkige menschen, die ondanks allen levensernst toch op tijd van een grapje houden. Vanden tüd dat hU nog dorpsschool meester was, tot de jaren dat hU al lang den eerbledwaardlgen titel van „kerkmees ter” voerde en lid van den gemeenteraad was, mengde hU zich bijzonder gaarne onder het volk en luisterde liefst on gemerkt naar hun gesprekken. Geen wonder, dat hU een orfultputtelljken schat van de mooiste boertige guitenstreken kende, die hU bU gelegenheid aan zUn vrien den vertelde. Zoo zat Johan Peter Hebei op zekeren dag in een landelijk café en luisterde met genoegen naar een dispuut aan een tafeltje naast hem. over de vermeende sluwheid van een nieuwen tolwachter. Een boertje beweerde gehoord te hebben, dat de contro leur er zich op beroemd had, een onfell- baren blik op grenssmokkelaars te hebben. Een tweede boer uit een naburig dorp sloeg echter met listige oogjes een weddenschap voor, dat hij den sluwen controleur toch zou foppen. Hebei hoopte door een rondje ach ter de plannen van den man te komen en ging bU de boeren zitten. Maar tevergeefs! HU kwam alleen te weten, dat de wedden schap den anderen dag reeds zou plaats hebben. De zaak Interesseerde Hebei zóó sterk, dat hU den volgenden voormiddag reeds in de nabUheid van het tolstation verbleef, waar hU heel ongemerkt een gesperk met den controleur trachtte aan te knoopen. En werkelUk, toen hU handig het gesprek op de moeilijke kunst der- controle gebracht had, begon de tolwacher zich geweldig op te hemelen. Haast in hetzelfde oogenbllk echter kwam een zwaar beladen wagen met drie paarden bespannen aangerold en het sluwe boertje had warempel de leidsels In handen. Maar hU zag er vandaag absoluut niet schrander uit, maar leek nu een goedige .domme boer. Vlak bU den tolwachter en Hebei liet hu de paarden stilstaAn, klom heel voorzichtig en omslachtig van de graanzakken, waarop hU gezeten had. naar beneden, ging naast de paarden staan en legde de vingers op den mondtoen keek hU angstig schuw naar de opgestapelde zakken en fluisterde nauwelUks hoorbaar ..Haver I” De controleur wendde zich naar Hebei en fluisterde; „Smokkelwaar!” Toen vroeg hU, om aan alle formaliteiten te voldoen: Ja er anders njets in de zak- wegen. heeft de Minister van Waterstaat ge antwoord, dat de Spoorwegraad niet Is ge hoord over de uitgave van de huidige reis gidsen der Nederlandsche Spoorwegen. Ech ter Is In onderscheidene vergaderingen van den Spoorwegraad aangedrongen op aanvul ling en uitbreiding van de vroegere reisgid sen; door de tegenwoordige uitga ze is ge tracht aan die wenschen tegemoet te komen. Het verschijnen van de nieuwe gidsen is te voren per advertentie In dagbladen be kend gemaakt, met vermelding van den da tum van verkrUgbaarstelling en van den prUs van elk van beide gidsen. Het gehalte van den kleinen gids, welke overeenkomt met een tot dusver verkrijgbaar gestelde en blijkbaar gewaarceerde particuliere uitgave, is niet zoodanig, dat de groote meerderheid der afnemers er door moest worden gedupeerd. Dat de groote meerder heid dier afnemers zich den grooten gids heeft aangeschaft, is dan ook niet juist. De bedoeling heeft voorgezeten aan twee algemeene wenschen tegemoet te komen, n.l. een goedkoop boekje van klein formaat dat gemakkelUk In den zak kan worden meege dragen, en een boekje. «1st uitvoerig naast de binnenlandsche aansluitingen, ook de buitenlandsche verbindingen vermeldt. Aan deze beide wenschen kan moellUk anders dan op de thans gekozene wijze voldaan worden. Wat betreft den prijs van den grooten gids, welke 464 bladzUden telt, waarvan slechts een twaalftal met advertenties zUn be drukt, en welke vergezeld gaat van een aan weerszUden bedrukte kaart. zU aange- teekend dat dit boekwerk beneden den kost prijs verkocht wordt. In vergelijking met de prUren. welke de offlcleele reisgidsen in het buitenland kosten, kan de prüs van 50 cents dart ook niet hoog genoemd worden. In verband met de opneming van de bui tenlandsche verbindingen in den grooten reisgids is het niet mogelijk dezen reeds gelijk met den beknopten gids te doen ver schijnen. Met de besturen der verschillende land bouworganisaties waren om. aanwezig de Commissaris der Koningin In Gelderland, mr 8. baron van Heemstra, de Inspecteur van den landbouw, de heer L. O. J. Kake- beeke, de Inspecteur van het landbouwon derwijs. de heer mr. J. J. Wintermans, de President-Curator der Landbouwhooge- school, de heer Jhr. 8. van Cltters en cu ratoren. de Rector-Magnlflcus der Land- bouwhoogeschool,, prof. dr. G. GrUns, afge vaardigden van velschillende Land- en tuin bouwbonden van den Belgischen ruim 200 deelnemers. Nadat de heer Ir. 8 Louwers, voorzitter van het Nederlandsch Genootschap voor Landbouwwetenschap de vergademg met een woord van welkom, speciaal tot de au toriteiten had geopend, sprak minister Ruys de Beerenbrouck, de openingsrede uit. Hierna vingen de voordrachten aan. BU de eerste, die vanwege de Ned. Federatie van Vereeniglngen van BedrUfsplulmvee- houders. sprak de heer Ir. J. G. Tukker over: „Uitvoercontróle van eieren." In 1929 werd uit ons land voor 68 millioen eieren uitgevoerd, aldus spr. De idsche consumptie 0 millioen gulden. >eeldlg, dat de at- luur ongunstig zal Op de vragen van den heer Wijnkoop in zake het niet verleenen van zendtUd aan den VrUdenkers Radio-Omroep ter herdenking van Voltaire, heeft de Minister van Water staat geantwoord, dat met betrekking tot de door den VrUdenkers Radio-Omroep ge vraagde gelegenheid tot uitzending op 30 Mei j.l. ter herdenking van het overlüden van Voltaire, de Minister deze vereeniging bij zUn brief van 23 Mei 1930, no. 7, berichtte, dat hU de bedoelde uitzending niet van zoo danig gewicht achtte, dat In afwachting van de totstandkoming van de deftntieve verdeeling van den zendtUd voor de bUzon- dere omroepen, waaromtrent het advies van Radloraad is gevraagd aan de op 30 Mei uitzendende algemeene omroepvereenlgingen, welke niet bereiJt waren de gewenschte uren vrUwillig af te staan, afstand van zendtUd moest worden opgelegd. In verband met de tweede vraag merkt de Minister nog op, dat vraagstukken als door den steller der vragen bedoeld, steeds zoo spoedig mogelUk wordën behandeld, zoowel bU den betrokken dienst, ais, naar de er varing leert. bU den Radloraad. die ook In deze aangelegenheid moest worden gekend. dacht aan afschaffing der scheepvaarthef- flngen op de waterwegen terwUl op de land wegen de tollen worden afgeschaft? Ten slotte wUst spreker op de behoefte aan onderwijs voor de schipperskinderen Spr. heeft er geen bezwaar tegen den land bouw te helpen, maar gelUk recht voor allen! De heer BAKKER (C.-H.) zegt, dat de Interpeilant den toestand niet te donker heeft gekleurd. Maar hU is teleurgesteld over de motie van den interpeilant. Hij zou meer in het belang van de binnenschipjierU hebben gehandeld, door te spreken gelijk de heer Duymaer van Twist heeft gedaan. Met nieuwe steunregelingen voor een nieuwe greep van menschen moet men zeer voor zichtig zyn. Do MINISTER wil gaarne de opmerkin gen van den heer Duymaer van Twist aan >ifn desbetreffende ambtgenooten >rengen. Wat het verlaagde tarief aardappelenvervoer betreft, hier is sprake van concurrentie met de schippers. Er is reeds een onderzoek vanwege de ge meenten naar den toestand der binnen schippers gaande. Spr. kan de motie de Kamer niet aanradeer. ZU is op oogenbllk praematuur. De motie wordt verworpen met 51 tegen 19 stemmen. J De interpellatie wordt gesloten. Vergadering van Dinsdag 1 Juli Aan de orde zjjn om. de volgende wets ontwerpen en conclusies: WettelUke voorziening in verband met het door den brand van het raadhuis der ge meente Leiden op 12 Febr. 1929 verloren gaan van de op dien datum aanwezige mi nuten van krachtens de Hinderwet en krach tens de vóór het in werking treden dier wet geldende Kon. besluiten verleende vergun ningen. Toekenning van een renteloos voorschot uit 's RUks schatkist ten behoeve var de in richting van de tramwegen van Amsterdam naar Edam en van Schouw naar Purmerend voor electrische beweegkracht Conclusie van het verslag der commissie voor de rUksuitgaven omtrent de rekeningen van ontvangsten en uitgaven over 1927, ter zake als volgt: a. het Zuiderzeefonds; b. het Wegenfonds; c. het Fonds voor verbetering te willen helpen, morgen de aardappelbou- wers, overmorgen de graanbouwers, volgens het oude recept van: eiken dag een lepel. Spr. heeft daartegen bezwaren; men moet hulp verleenen volgens een bepaald plan. We hebben deze crisis al jaren zien aanko men. De regeering heeft echter eerst in Mei in allerUl een commissie benoemd van ver tegenwoordigers van belanghebbenden. Men wil nu de boeren helpen met 2.40 per 100 K.G. suiker; men wil de binnenlandsche in dustrie beschermen. De kosten zUn 6 mil lioen. Zullen de boeren daarmede geholpen wor- Spr acht dit zeer twUfelachtig. Op den uitvoer van bietsuiker zal worden ver loren. Ook acht spr. de pacht- en de koopprU- wel te hoog. ZU moeten naar beneden, met 50 pet. of meer. Dit proces van pacht- verlaglng is thans aan den gang, op veel bescheiden schaal. Gaat de crisis echter voort, dan zal dit proces automatisch voort gaan. Dit proces kan worden geremd door dijk gemeld, te Wagenin- reek. die van 30 Juni tot 4 Juli aldaar wordt gehouden, in de hulp- aula der LandbOuwhoogeschooi geopend door minister Ruys de Beerenbrouck. voerlge beschouwing onderworjren. Zoo zullen de eieren moeten worden ge schouwd op verschheid. Alle eieren naar En geland te zenden zullen moeten worden ge stempeld met het woord Holland; voor Duitschland ware de stempeling voorlooplg facultatief te stellen. Wat sorteertng be treft, de onderlinge verschillen zouden niet meer uiteen moeten loopen dan hoogstens 7 gram, in één kist worden eieren van nage noeg dezelfde grootte verlangd. De opschrif ten der verpakking zouden moeten bevatten aanduiding van de klasse, opgave van het nettogewlcht en aanduiding van den afzen der. Wat de verpakking betrelt, de kopstuk ken der kisten moeten een minimum hout- dlkte hebben van 13 mM., bodem zU en dekselplanken van 9 m M.. alle uit één stuk. In alle hoeken moeten aan de binnen zijde steunlatten aangebracht. Een aandui ding van de week, waarin de eieren zUn verpakt en van het percentage bruine eie ren is gewenscht. Spr. besloot met den wensch uit te spre ken. dat wettelUke regeling op 1 October as. in werking zal treden. De heer L' G. H. Simons te éwalmen, be handelde vervolgens de vraag: „Wat kan nog gedaan worden voor onze kippenhou- dejs." Spr. deed dit aan de hand va de punten: 1. Het zoeken en bewerken afzetgebieden langs organisatoi gesteund door de Regeering. 2. lichting. 3. Het verstrekken v en toch prima voedsel. 4. H( van het peil van den pluimveestApe! klppenbedrUf niet verder ultbreldei bewerken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8