GIGANTEA I Laatste Nieuws Cheque-koersen „VRIESIA” v.h. JAN DE VRIES N.V. DROGISTERIJ EN CHEMICALIÉNHANDEL ZAADMARKT TELEFOON 324 ALKMAAR - PLATEI o o o o SCHILDERSTUKKEN - ETSEN KUNSTHANDEL Fa. Gebr. v. d. MEER AMSTERDAMSCHE BEURS PAARDENSPORT KERKNIEUWS Geen beurskoersen RADIO-NIEUWS Opbellen in den trein De „Tour de France” ONZE OOST ATHLETIEK 0 0 0 0 0 0 5 Z5 I Relletje op de Eilanden te Amsterdam 0 o een reusachtig middel ter ver delging van Kakkerlakken In bussen a f 1.— mVy 'm nV, TELEFOON 781 en foto’s ZILVERSTRAAT, HOEK OUDE GRACHT Speciaal adres voor het omlijsten van platen 0 o c D 0 n 'lOIQIOIOIQIOIOIOIOIIOIOIOIOIoioic^Qjog Radio-boosdoeners vastgelegd Doodelijk ongeval De „Vorst van Geleen” veroordeeld Wat kan men tegen radiostoringen doen? Hetgeen gebeurde De Engelsche Aathletiek- Kampioenschappen De moord op den beer De Ruyter Nadere bljsonderbeden op het bericht van den detachementscommandant gemeld, dat het slachtoffer muur van een café leunde, Tobanees hem passeerde en voegde bU twee Kawans, waarop het drietal achter elkander over den smal- den Raido in den trein Amsterdam I, 650, Dominicaan. der is Er zUn weduwe en zijn 12-jarig (cable) Gehuwde Vrouwen. MAANDAG 7 JULI 1930 Boerderij afgebrand De bejaarde bewoonster bewusteloos geied 155% 367 101 Leducq wint de vijfde étappe 382/2 126 V. In 449 en 1 15.2 a; 3. 1’/, 30 u 1 inch; X Gordon 16 777/ den mee- van aan- De motiveering van de programma commissie '77777777 sTORMËStilVEAU Industr. Buitenland Anaconda Cert. Fisk Rubber Separator Zweedse!» Lucifers 1919 1918 1916 1917 79 I86/2 164 144% 155% 81 188 nog een een Scheepvaart Holl. Amerika Lijn dito Gem. Eigend Kon. Ned. Stoomb. Scheepvaart-Unie Marine comm Marine pref 447 38 131 101 101*/. 3 133/2 274 Vorige Koersen 336 331% 40 348 285 *26% 97 34 399/, 166 17% 20% be- kos- 210 35»/, 14% 62 40% 286% 127*/, 93% 107 362% 101 102%, 101 101% 99 101 102%, 191% 191% 99 Koen 2.15 Rubber A’dam Rubber Bandar Dell Batavia Rub. Rott. Tapanoell Serbadjadl Sllau V L C. O Allied Intercontln Rubber Mijnbouw Boeton Mijnbouw Alg. Exploratie Parijs Brussel Londen New-York Berlijn Zürich Rome Madrid Oslo Stockholm Kopenhagen Praag Weenen Warschau MAANDAG 7 JULI 1930 210 35 H’/s 61 44/,. Petroleum Dortsche Petr Gaboes Kon. Olie Perlak Peudawa Continental OU 81 62 4*%. 144 V. 3% inch Engeland. Suiker H. V. A. Poerworedjo Vorstenlanden Actions Idem Tabak Dell Batavia Oude DeU Oostkust Senembah Maxwell Spoorwegen Union Pacific Wabash -- Chic. Milw. St. Paul Kansas City South Erie RaUr '7777/ '77777A '7/7^ lOIOIOIOIOIOIOIOIOI'IOIOIDIOIOIOIOIOIOI1 77777^77777^7/77^ 338»/, 333 70 347% 53*4 1 ROOSTER DER RETRAITEN St. Petrus Canisius Retraitenhuis te Bergen (N.-H.) 1315 Juli St Jos. Geaellen Vereenlglng, Staatsleeningen 5% Nederland 5% Nederland 4H Nederl. 4H Nederl 4% N.Ind. 1926 B naam: trisch contact vonk De 25 24 66 160 */2 20%, 20*%. Banken Koloniale Bank Indische Bank Cert. Handel Mij Kannen electrische toestellen storing- vrjj gemaakt worden? Deze vraag kan bij den huldigen stand der techniek reeds in bevestigenden zin beant woord worden. Het is gelukt motoren en dy namo's van elk vermogen, electrische schel len. r poolwisselaars. telefoontoestellen, hoog- frequentapparaten. warmtekussens. stofzui gers, ventilatoren, enz. nagenoeg storingvrij te maken. Middelen, welke men hiertoe te baat kan nemen, zullen in een volgend arti kel worden besproken. 9.77 34.70 12.08/2 2.48% 59.25 48.20 13.— 29.15 66.55 66.75 66.50 7.35 35.05 27.— 125 96% 83% 44% 87 .41/. 81% 65? />nder nummer A 308053 b wordt een Odeon gramofoonplaat in den handel ge bracht, waarop de verschillende radiosto ringen. die door electrische toestellen worden veroorzaakt, zijn opgenomen. Het is een speciale opname, verzorgd door de Radio Club te Bazel. De president van deze club, Dr. O. Ess, geeft telkens toelichting. De plaat is blijkbaar bedoeld als hulp middel bij anti-stonngs-vergaderingen en demonstraties en als zoodanig lijkt ze ons zeer effectvol. De storingen worden zoo verrassend natuurlijk weergegeven, dat de vakman aa direct herkent. 912 Augustus: Mannen St. M. Mag dalena Club. Amsterdam, 6.50. Passionist 1417 Augustus: Patronaatsjongens, Volen dam, 650. Capucljn. 1316 September: Ongehuwde Mannen en St. Joseph Gesellen, f 650, Augustijn. 1619 September: Dames Congregatie Am- steldUk en Torentje, Amsterdam, 650, Do minicaan. 2225 September: 650, Passionist. Radio alt afleiding voor de reizigers Verder kan de ontvangst van radio programma's in de treinen een welkome T? Wagenlngen reed Zondagmiddag de 32- jarige Juffrouw M Wlen, toen zij den Harnjesweg langs fietste, met een Trtnh p de fiets bij het oversteken van den grintweg tegen de auto van den heer D. M. Bolkestein uit Rott«-dam aart. Zij kwam zoo ernstig tr vallen, dat zij met een schedelfractuur In het ziekenhuis moest worden opgenomen, waar zij gisterochtend Is overledm. gisterochtend Is overleden. 1 j Het kind bleef ongedeerd Den automobollst treft _.en schuld. 3. Peters, Ne- Welsenes 7.06 M. Frankrijk, 45 V. 5 inch. 1. Van der Zee. Nederland 3.73 M., X IJnrfhiad, Zweden; 3. Smith, Nnaaiand. Het kan soms voor de reizigers van groot belang zijn, wanneer zij in den trein telefoon gesprekken kunnen voeren met telefoon- abonné’s, of telegrammen kunnen verzenden. Ook dit is mogelijk geworden door de toe passing van de radio. Op het traject Berlijn Hamburg heeft men hiermede proefnemingen gedaan. Dat deze ihderdaad succes hebber, blijkt uit het feit, dat in den loop van twee jaar op dit'traject 43030 telefoongesprekken werden gevoerd en 6755 telegrammen werden verzonden. Ook op de lijn ParijsLyon Middellandsche Zee heeft men dergelijke proefnemingen met succes gedaan. In Amerika is men nog verder gegaan. Men is er daar zelfs in geslaagd een telefonie-verbin- ding tusschen twee rijdende treinen tot stand te brengen. Misschien duurt het niet lang meer, of men kan bij het afscheid aan het station tegen zijn kennissen zeggen „Bel me straks in den trein nog maar even op als er iets bijzonders is u tengewoon smaakvol en chic, dat zij nergens ter wereld ooit Is overtroffen. Ook de orde en afwikkeling van het programma z.'|n voorbeel dig. Voeg daarbij het uiterst gedistingeerde publiek: de heeren in rok. de dames in avondtoilet, terwijl ook op de goedkoopere rangen de Engelschman keurig gekleed is, dan kan men Engelscbe eigenaardigheden overstappen en het vele goede waardeeren en ’«nieten. De tuigpaard-nummers toch zijn -onover troffen; vooral die der hackney-ponies brengen prima dieren in den ring. Veel suc ces hebben wederom de Fransche officieren gehad, ofschoon zjj toch den landenwedstrjjd om de cup van den Koning niet konden winnen en deze aan Engeland moesten af staan. Duitschland werd in den Beker van den Prins van Wales tweede achter .Engeland, dat zich dit Jaar buitengewoon had inge spannen, terwijl het toch een van zijn beste hindemisruiters, den populairen generaal Mallse Graham vorig Jaar te Dublin bij een springconcours verloren had. De Engelsche koning, die anders meestal aanwezig is wanneer zUn Beker wordt verre den, Het zich door den uiterst populairen Karl of Lonsdale, den leider der show, ver tegenwoordigen. De Earl of Lonsdale is een verschijning zonder dewelke men zich een International Horse Show nauwelijks kan denken. Zijn hoogt hoed, zjjn cut away en niet te vergeten zijn enorme groote sigaar maken hem tot het middelpunt van Olympia. Bij rangeeren de radio Een andere toepassing van de radio voor het spoorwegverkeer is bij het rangeeren. Het gebruik van een signaalhoorn en van optische signalen geeft soms moeilijkheden, vooral op zeer uitgestrekte rangeeremplace- menten. Zeer gunstige resultaten werden bereikt door het uitrusten van de rangeerende locomotieven met ontvangers, terwijl de hoofd-signaal-post is voortien van een cen- tralen zender. Op zeer duidelijke wijze kun nen op deze manier alle opdrachten aan den machinist worden overgebracht. In Amerika heeft men ook reeds radio-installaties toe gepast op goederentreinen, die in dat land soms buitengewoon lang zijn. De machinist, zoowel als de remmers zijn hierbij van een zender en een ontvanger voorzien, zoodat alle onregelmatigheden gedurende de reis onmiddellijk kunnen worden overgeseind. Het blijkt dus wel, dat de radio in treinen van groot belang kan zijn, zoowel als amuse ment voor de reizigers als voor zakelijk tele foon- en telegraafverkeer. 9.77 34.73 Mr. Leufkens. zich noemende „Vorst van Geleen" werd gisteren door de rechtbank te Maastricht veroordeeld wegens huisvrede breuk en vernlell.-.g tot 20 boete of 20 dagen I ;chtenls De stok, waarmede de ruit van het kastje was Ingeslagen, werd Verbeürd Verklaard uit vrees voor herhaling. Het is gisternacht op de Eilanden te Amsterdam rumoerig geweest. Op eenige plaatsen'is het tot botsingen met de politie gekomen. Op de Oosterburgergracht veroor zaakten eenige dronken personen na het sluiten van de'cafés een relletje, waarbij het Uvechten kwam. De politie wilde tusschen - belde komen, waarna het publiek zich tegen de agenten kee. v. De politieagenten werden bedreigd, doch toen dezen sabel en revolver trokken, trok de menigte af zander dat het tot ernstige botsingen kwam Ook op Kattenburg had een relletje pla ts. Hier kon het publiek met den gummunistok uiteengedreven worden. Tegen een der dronkaards is proces-verbaal opgemaakt wegens het I staat van dronken schap in gevaar brengen van de openbare veiligheid. telljk achterlijk persoon leeftijd. Geen van de drie gearresteerden was ooit tevoren in een parkara gewikkeld. Het Stoffelijk overschot van het slacht. offer is Vrijdagavond om half zeven, onder 25 September: Patronaat Meisjes, Loos- duinen, 650, Franciscaan. 58 September. St. Franciscus Liefdewerk. ƒ6.50, H. Hart. 912 September: Dames en Meisjes St. Ignatiusclub, Amsterdam en andere, 10.—, Carmeliet. 2.48%, 59.27/, 48.26 13.02% 29.25 66.62% 66.82% 66.60 7.38 35.15 34 398*/, 164% 16 20»/le Een van stukken 1922 Augustus: Meisjes Patronaat. H- Engelbewaarders, Den Haag, 6.50, Mont fort aan. 2326 Augustus: Jongens Patronaten. Am sterdam, ƒ650, Augustijn. 30 Augustus2 September: Mannen 8t Ignatiusclub, Amsterdam, 6.50, H. Harten. Reeds door Edison werden in het einde der vorige e^uw proefnemingen gedaan met telegrafie uit rijdende treinen. Langs den spoorweg was hiertoe een draad aangebracht, waarop de signalen langs inductieven weg werden overgebracht. Dit systeem is echter nooit op groote schaal toegepast. De moderne radio-techmek heeft het echter mogelijk gemaakt dat men den laatsten tijd in verschillende landen is begonnen met het in praktijk brengen van radio-telefonie en -telegrafie in treinen Dit communicatie-middel kan voot de spoorwegen op verschillende manieren ge bruikt worden zoowel voor het overbrengen van berichten van en aan treinpassagiers als voor het ontvangen van omroepprogram ma’s in de tremen en voor het overseinen van dienstberichten voor de spoorweg- employé’s. zeer groote belangstelling, begraven. Vijftig volgauto’s reden mede In stoet, welke een reeks van kransen voerde. Behalve alle Europeesche Inwoners de plaats, waren op het kerkhof o. m. wezlg de waarnemend gouverneur van d. Oostkust, deputaties van dé veldpolitie uit het geheele gewest en ambtenaren bij het binnenlandse!) bestuur. Zes personen voerden het woord, terwijl de gewapende politie drie salvo’s loste bo> ven het graf. De heer De Ruyter aas een goed politie man en een evenwichtig mensch. is een inschrijving geopend ten be hoeve - van zoontje. de meest urgente radio-vraag- is zeker wel dat van de bestrijding van radiostoringen. De storingen, die wij hier bedoelen en die helaak wel eens een schaduw werpen op het genoegen, verschaft door radio-ontvangst. worden voor verreweg het grootste deel ver oorzaakt door electrische toestellen en gelei dingen van den meest uiteenloopenden aard. Zeer terecht betitelen de Amerikanen dit soort storingen dan ook met den verzamel- man-made static." Elk slecht elec- contact, elke loszittende lamp, elk*1 kan als storlngs-generator op treden. De schakelaar van de lamp in uW huiskamer, de nummerschijf van de auto matische telefoon, de electrische straatbel, de tram voor de deur, deze stoorzenders ver oorzaken op clandestiene wjjze „vloedgolven” en „ontploffingen" in den aether, die niet alleen in de onmiddellüke nabijheid, maar zelfs tientallen, ja soms honderdtallen meters ver, de radio-ontvangst kunnen bederven. Oppervlakkig beschouwd zal men wellicht meenen. dat hier een scherp belangenconflict bestaat tusschen electrotechniek aan de eene zijde en radiotechniek aan de andere. Bij nadere beschouwing blijkt van een werkelijk belangenconflict geen sprake te zijn. Het ver oorzaken van radiostoring is niet inhaerent aan het goed functloneeren van bedoelde apparaten, maar veeleer te beschouwen als een constructiefout, waartegen men tot dus verre om verschillende redenen heeft ge meend nog geen maatregelen te moeten tref fen. Niet alleen, dat het zeer wel mogelijk Is. alle storingverwekkende electrische appara ten nagenoeg storingvrij ~te maken, ook heeft in vele gevallen het aanbrengen van een anti- storings-inrichting een gunstlgen invloed op de werking van het beveiligde apparaat. Bovendien, en dit is een van de redenen waarom de meeste electriciteltsbedrljven in de V. S. A. er zelf eeji goed georganiseerden radio-storingsdienst op na houden, is. dat een of andere fout in den sterkstroomaanleg zich vrijwel steeds aankondigt dóór radio storingen, alvorens de fout van een dusdani- gen ernst is geworden, dat storing in de stroomvoorziening er hft gevolg van is. Uit het laatste voorbeeld blijkt, dat, wel verre van de uiting van een belangenconflict te zijn, het verhelpen van radiostoringen in het be lang van beide partijen is, ook al omdat de moderne radiotoestellen voor wisselstroom- aansluiting te zamen een niet te onderschat ten en steeds groeiend aantal kWh consu- meeren en goede klanten van de electriclteits- fabrieken zijn. Prohylaxe of therapie? „Voorkomen is beter dan geneten" is een bekend gezegde en het is ook ten volle toe passelijk op radiostoringen. Om zoowel het een als het ander te kunnen doen, moet men weten, hoe de storingen kunnen worden voor komen, of hoe zij kunnen worden opgeheven, en daarom is het noodzakeljjk een Juist in zicht te hebben in de wijze, waarop de sto ringen ontstaan. De beschouwing, die het meest dienstig is gebleken, bestaat daarin, dat de storingen beschouwd worden als te worden veroorzaakt door de in de hoogspanningstechniek bekende z.g. .Joopende golven” („Wanderwellen"). De theorie van deze löqpende golven vormt een betrekkelijk onbekend gebied van de theore tische electriclteitsleer en tot dusverre is er slechts betrekkelijk weinig aandacht aan be steed, omdat zij hun invloed slechts doen ge voelen bij hoopspanningsinstallaties, waarin zij aanleiding kunnen geven tot ernstige sto ringen, zooals het doorslaan van transforma toren en kabels. Thans, nu het blijkt, dat deze „loopende golven" in vele gevallen de oorzaak zijn van radiostoringen. is er een reden te meer om deze interessante verschijnselen nader te be- Industrieën Marg. Unie Calvé Delft Alg. Kunstzijde Van Berkel’s Pat Nieuwe Philips „i... De versiering, vooral met bloemen is zoo bui- ‘afleiding zijn voor de reizigers gedurende de traag verioopende treinuren. Deze methode wordt reeds op verschil lende trajecten toegepast. In een der wagens van den trein is dan een centrale ontvanger genistalleerd, terwijl in de wagens stop contacten zijn aangebracht voor het aan sluiten van hoofdtelefoons de hoofdtele foons kunnen tegen een matigen prijs ge huurd worden. In Amerika en Canada wordt dit systeem op verschillende trajecten reeds geruimen tijd en met veel succes toegepast. In den laatsten tijd doet men ook in ver schillende landen van Europa proefnemingen met het ontvangen van omroep-programma’s in treingn. Zoo meldde de pers onlangs, dat er op het traject Havre-Parijs proef nemingen hiermede gedaan werden deze proefnemingen hadden zeer veel succes. Terwijl de trein zich met een snelheid van lao K.M. per uur voortbewoog, was de ont vangst van de radio-programtna’s uitstekend. Bovendien heeft men in een der treinen een kortegolfzender opgesteld, waarmede be richten werden verzonden voor president Doumergue en voor Tardieu. Men maakt thans plannen in Frankrijk, om op meerdere trajecten de treinen met een ontvanger uit te rusten. len Kali Lima terugslenterde langs heer De Ruyter. De middelste man trok een mes en dien de het slachtoffer een 15 c.M. diepen steek toe in de hartstreek, waarop de heer De Ruyter, toeloeng roepende, ineenzakte overleed. De vluchtende moordenaar werd door de bevolking gegrepen, geschopt en over den grond gesleurd, waarop de politie hem ont zette. De moordenaar verklaarde, dat de heer De Ruyter hem tweemaal zou hebben toe- gevoègd: „Ptgi!", hetgeen hij koerang adjar had geacht. Zijn Kawans verklaarden echter, dat de heer De Ruyter niet heeft gezegd. De dader is een lichamelijk ziek en gees- Prolongatie aansluiting moord op den wordt tegen toen zich De Algemeene Programma-Commissie voor den Radio-omroep van den Radioraad heeft aan het persbureau Vas Diaz te Am sterdam het volgende schrijven gezonden, omtrent haar beslissing Inzake de beurs koersen. De commissie heeft kennis genomen van uw mededeellngen aan den secretaris der commissie, aangaande de uitzending van de beurskoersen als onderdeel van het alge meen programma. De commissie Ls overtuigd, dat het aantal luisteraars naar deze koersen niet gering is. Tegenover dezen kring van luisteraars staat, echter een veel grootere groep, die in de beurskoersen niet alleen geer, belang stelt, maar voor wie de beurskoersen zelfs een ongewenschte onderbreking vormen van het radioprogramma. Tenslotte meent de commissie, dat het voldoende is, indien de beurskoersen op één zendstation worden uitgezonden, waarvóór de mogelijkheid blijft bestaan, omdat net al gemeen programma telkens slechts op één station wordt uitgezonden. Op grond van deze overwegingen, heeft de commissie geen aanleiding gevonden, op haar besluit, tot afwijzing van de beurs koersen als onderdeel van het algemeen programma, terug te komen. Het storingsniveau. „De graad van hinderlijkheid" als men het zoo noemen mag. van radiostoringen. wordt bepaald door de verhouding tusschen signaal sterkte, die van het zendstation ontvangen wordt en het z.g. storingsnlveau. Is nu de verhouding tusschen signaalsterkte en sto ringsnlveau gunstig, d.w.z. de eerste groot ten opzichte van het laatste, dan kan het ont vangtoestel zoodanig worden Ingesteld, dat de muziek meer dan voldoende luid is en de storingen geheel of nagenoeg verdwenen zijn In de figuur is deze toestand in beeld ge bracht. De signaalsterkte (veldsterkte) wordt uitgedrukt inmllllvcrtts spanningsverschil per meter hoogteverschil. Een signaalsterkte A van 30 mV/m is wat men zou kunnen noemen „wegbaas-sterkte,” omdat ontvangst van andere stations onder deze omstandigheden is uitgesloten: een der- gelijke toestand heeft men ook in de onmid- dellijke nabijheid van zenders. Veldsterkte B, 10 mV/m, geeft, wat de En gelsche omroeplngenieurs noemen „A service." Hierbij blijft goede ontvangst mogelijk, zelfs bij krachtige storingen van trams, etc. Veldsterkte C geeft een zg. „B” service. Ook hierbij is zelfs bij storingen goede ont vangst mogelijk en men heeft het voordeel, dat de zender niet zulk een breeden golfband stoort als bij ,A” service met gewone ont vangtoestellen het geval is. Veldsterkte D komt ongeveer overeen met den hier te lande bestaanden toestand bU ontvangst van Hilversum en Huizen, waarbij de verhouding tusschen storingsnlveau en signaalsterkte soms zeer ongunstig is. Nu staan er twee wegen open om tot een gunstige verhouding te komen tusschen sig naal en storingsnlveau. De eerste is. dat de signaalsterkte vergroot wordt, doordat het zendstation met grootere energie gaat wer ken, de laatste, dat de ontvangantenne verbe terd wordt. Het Is n.I. een gelukkige omstan digheid. dat bij het hooger maken van de an tenne, het storingsnlveau niet evenredig toe neemt met de ontvangen signaalsterkte. In het algemeen kan de raad worden gegeven, om de antenne zoo hoog mogelljk te maken, zonder dat zij daarom noodzakelijk lang be hoeft te zijn. Men bedenke, dat de ontvangen signaalsterkte evenredig is aan het kwadraat van de effectieve hoogte van de antenne, dus dat een antenne, om zeer globaal te spreken, op 2 x grootere hoogte aangebracht, een 4 X zoo sterk signaal ontvangt. Meerdere ge vallen zijn bekend, waarin opvolgen van dit advies de radiostoringen nagenoeg deed ver dwijnen. Behalve door het verhoogen var. de antenne en door het veranderen van haar richting kan in sommige gevallen verbetering worden verkregen door inplaats van een aardverbinding een zg. tegen-capaciteit te gebruiken. In het algemeen kan men dus zeggen, dat de oplossing van het storlng-probleem gezocht zal moeten worden in: a. het voorkomen van de radió-storingen door passende voorzieningen aan electrische toestellen. b. het vergrooten van de energie der zend stations en evt. verbetering van de antennes. stud eer en. De loopende electrische golven langs leidingen zijn van denzelfden aard, als die welke optreden indien men een strak ge- spannen touw op een bepaalde plaats een t slag geeft. De golf loopt met een bepaalde 1 snelheid langs het touw en wordt onder ze kere omstandigheden aan het einde weer te ruggekaatst. Hetzelfde gebeurt weer aan bet beginpunt en de golf loopt zoolang heen en weer, totdat de energie ten slotte uitgeput Is Men kan bU electrische leidingen ook een dusdanlgen toestand scheppen, dat de golf uitdooft, zoodra deze aan het einde van de leiding gekomen Is Volgens de theorie van prof. Larsen van de Polytechnische Hcogeschool te Kopenhagen is het vooral het scherpgekante golffront, dat bij dergelijke electrische loopende golven op treedt. dat door de zeer plotselinge verande ring van het electrische en magnetische veld, waarin het ontvangtoestel zich bevindt, de radiostoringen veroorzaakt. Indien men erin slaagt, om door bepaalde electrische schakelingen dit steile golffront „af te vlakken." zal hierdoor de radiostoring verdwijnen. Een complicatie, die bij radiostoringen op treedt. is. dat deze het ontvangstation niet steeds langs zuiver draadloozen weg bereiken, maar vooral in steden worden voortgeplant, langs de netwerken van electrische-, gas- en waterleidingen. Indien wij ons even een mo dern ingericht huls voorstellen en alle bouw materialen verdwenen denken, dan blijft In de ruimte een metalen kool staan met zeer nauwe mazen, gevorad door ijzeren, kope ren en looden buizen. Op deze wijze is het duidelijk, hoe het mogelljk is. dat radiosto ring optreedt, hoepel in de directe omgeving geen storend toestel te vinden is. Het schijnt ook voor te komen, dat tram- storlngen zich langs bovengrond-sche telefoon lijnen voortplanten. Men zal zich nu afvragen, of het niet mo gelljk is. om de radiostoringen aan de zijde van het ontvangtoestel op te heffen. Men kan toch zoo zal men wellicht redeneeren. met be hulp van een selectief Sntvangtoestel. slechts één zender ontvangen, terwijl er honderdtal len gelijktijdig in werking zijn. Waarom zou het dan ook niet mogelljk zijn, om de sto- ringzenders op deze wijze. n.l. door het toe passen van bijzondere ontvangschakellngen te eliminceren. Tot dusverre is men van mee- ning. dat in deze richting niet veel succes kan worden verwacht, omdat de door de sto- ringzenders veroorzaakte radiogolven een dus danig sterk gedempt karakter hebben, dat scherpe afstemming van het ontvangtoestel weinig of geen Invloed heeft en wel omdat de afstemketens van het ontvangtoestel als het ware door stoot-excitatie in trilling worden gebracht. De toekomst zal moeten uitwijzen in hoe verre deze zienswijze juist is. Toch zjjn er een aantal middelen, die tot een beter resul taat kunnen leiden. Als voornaamste van deze middelen moet genoemd worden: het vergroo- t*n van de energie der zendstations en het verbeteren van de gebruikte antenne en wel om de navolgende redenen: De laatste weken waren weken van derby's! Nadat 4e klaaslekste aller klassieke rennen, de Engelsche derby, reeds In den aanvang van Juni was gereden, volgden in de tweede belft van de afgeloopen maand de ren-, spring- en draverderby's In andere landen. Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk. Denemar ken en Duitschland, zij alle lieten de beste hunner drle-Jarige paarden om het „blauwe Hut", in navolging van het Engelsche „Blue Ribbon", kampen. Benig In dit soort is ongetwijfeld de «g Riringderby, waarop Duitschland patent heeft en die ieder Jaar in de week, waarin ook de ren-derby wordt geloopen, te Hamburg op het terrein te Kleln-Flottbeck gehouden wordt. Het is een zeer zwaar spring-con- eours, doch samengesteld uit zeer natuurlijke, massale hindernissen. Alleen „klasse-paar- den” kunnen mededingen met kans op succes en absolute outsiders zullen hoogst zelden, ta tegenstelling tot de rennen, hier kunnen Winnen. Onder de deelnemende paarden en ruiters kwamen de meest bekende namen voor, zoo als graaf Hohenau, Hans Koerier. Pulver- mann en verschillende bekende rljksweer- offlcieren. Winnaar werd ten slotte met 17 fouten de jeugdige ruiter Herbert Fick op Morgenglanz van Miss Swinburne. Fick zal ongeveer 26 Jaar zijn, doch heeft op de vele internationale springconcoursen een uitne mende leerschool gehad. HU komt voort uit de landelijke rUvereenigingen! Major Lotz kwam met Provinz met eenzelfde aantal fou ten ook op de eerste plaats, doch toen er over moest worden gesprongen bleef Fick winnaar en werd de senior der aanwezige hindernisruiters tweede. Het concours-hipplque te Luzern is volop aan den gang en met belangstelling verwach ten we de berichten omtrent het verloop der drsssuurproeven, waaraan enkele Nederland- ■che officieren zullen deelnemen en waar vóór van bultenlandsche zijde zeer groote be langstelling bestaat. Men kan deze proeven als een voerkeuring voor 1932 beschouwen Meer belangstelling van Nederlandse!» Bjjde zal zonder twijfel het concours te Aken <18 tot en met 28 Juli) trekken. Niet alleen dat er meer Nederlandse!» deelnemers heen sullen gaan, doch vooral van de zijde van het publiek is er steeds groote belangstelling, hetgeen niet te verwonderen is omdat Aken zoo schitterend dicht aan de Nederlandse!» grens is gelegen. Daarbij komt nog dat dit jaar een groote paardenshow zal worden ge houden. welke de Duitschers tot het „Du blin” van het vasteland willen maken. Het moet dus een jaarlUks terugkeerende show >Un van hetgeen Duitschland aan warai- bloed-paarden te koop heeft aan te bieden. Die show zal enkele dagen vóór en tijdens het eigenlijke internationale cóncours-hip- pique worden gehouden, terwijl de paarden aan de hand, onder het zadel, over hinder nissen en in het terrein zullen worden ge toond. Een sensatie zal bij de springconcoursen wel zUn het optreden der Italiaanse!» offi cieren ZU toch staan zonder eenlgen twijfel aan de spits van alle hindemisruiters der wereld. En we denken daarbU maar eens aan onzen „international”, ritmeester de Kruyff, die springconcours op springconcours in Ne derland wint en werkelijk eigenlijk door niemand kan benaderd worden.. HU stamt uit de Italiaanse!» school van Pinerolo en Tor dl Quinto! De Olympia-show te Londen is wederom achter den rug. De traditie getrouw is er niets veranderd. De springconcoursen waren nog op dezelfde ouderwetse!». onmogelUke manier opgebouwd als jaren geleden. De En gelschman trekt zich van nieuwigheden al heel weinig aan, gaat in vele dingen niet met den tUd mede en het gevolg was b.v. in de springsport dat, waar vroeger Londen steeds bUna alle landen ter wereld tot de Olympla- Hall trok, er heden niet dan met kunst- en vliegwerk ’n drietal naties te samen te bren gen waren. Dit neemt niet weg dat een zoek aan de show de moeite en ook ae 1 ten, want die zUn niet voor de poes, loont. De uitslag»» van de gehouden athletlek- wedstrlJden om de kampioenschappen van Eigeland is als volgt: 100 yards finale: 1. Berger, Holland. 9.9 sec. 2. Toette. Italië. 3. Engelhardt, Enge land. 220 yards finale: 1. Hanlon, Engeland. 21 sec. 2. Berger 2 Meter. 3. Leigh Wood. 880 yards finale: Hampson, Engeland. 1 m. 531/5 sec.; 2. Marin. Fran'A-Uk. 1 m. 54 4/5 sec.; 3. Ellis, Engeland, 1 m. 55 sec. 4. Etogelsche mijl, finale: 1. Virtanen, Finland. 19 m. 361/5 sec.; 2. Oty, Enge land; 3. Wood, Engeland. 1 MUI finale: 1. Thomas 4 m. X Oornes; 3. Beccalli. Italië. 440 yards: 1- Brengwin. Londen. 49.8 Hanlon, 3. Bird. 2 MUI, steeple chase: 1. Bailley, Engeland. M m. 55.4 s.; 2. webster 10 m. 58 2 ses.; X Oliver. 120 yards borden: 1. Lord Burgtaley 15J WC.; X Folley. 440 yards horden: 1. Lord Burghley 53.8 ■ec.; X FTisselll, Italië, 3. Neam. Engeland. 4 x 100 yards estafette: 1. Polytechnic Barriers 43.6 sec.; X Surrey A. C. 3, Haar- Jmn Hoogspringen: Bradbrook. Verspringen: 1. Hallberg 736 M.; 2. De Boer, Nederland. 7.30 M derland 7.07 M. 4. v. Kogeistooten: Noel, S inch.; X Hoflan 44 PARIJS, 6 Juli (V. D.) Heden, Zondag, vond de vUfde etappe plaats van de Tour de France. De afstand bedroeg 202 K M. en liep van Vannes tot Les Sables. Tot Nantes waren de wegen uitstekend en het tempo, dat de renners maakten, was zeer snel. Po gingen tot wegloopen hadden geen succes. Na Nantes werden de wegen minder goed en tal van bandjes knapten. De finish werd In ge sloten colonne bereikt. In den eindspurt werd de Franschman Leducq winnaar. De uitslagen lulden: 5e etappe Vannes—Les Sa bles 202 K.M.: 1. Leducq, Frankrijk; 2 Char les Pellssier, Frankrijk; 3. Binda Italië; 4. J. jterts, België; 5. Berton, toerist allen tUd 6 uur 37 min. 24 sec. Totaalklasaement1. Guerra, Italië; 2. Pe llssier (Frankrijk); 3. Binda (Italië); 4. Ne- be; 5. Manthey; 6. Molke; 7. Tletz; 8 Bon duel; 9. A. Magne; 10. P. Magne; 11. leducq; 12. Fontane; 13. Bidot. Landen klasse ment1. Frankrijk 101 uur 28 min. 5 sec.; 2. Italië 101 uur 28 mln. 57 sec.; 3. Duitschland 101 uur 29 min. 21. sec.; 4. België 101 uur 33 min. 41 sec.; 5. Spanje 102 uur, 4 min. 28 sec. 1922 Juli Jongens Patronaten, Amster dam. 6.50, H. Harten. 2225 Juli Jonge dames Congregatie Kathedraal, ƒ630. Jezuïet. 2629 Juli Mannen H Familie. Amsteldljk en Vredeskerk, f 630, Franciscaan. 58 Augustus: Dames onderwijzeressen, 10.Jezuïet. Zondagnacht is de kapitale boerderij van mevrouw de weduwe van der Koppel te Dussen-Hanks tot den grond toe afge brand. Niets kon worden gered Bewusteloos werd de 85-jartge bewoonster door eenige personen gered. De nieuw ingehaalde oogst ging in vlammen op. De oo.-zaak van den brand is onbekend. Zeraekering dekt de schade. van middelbaren Kogelsllngeren: 1. Sk/Ud 167 v. 9 Inch. 2. PogMo. Italië 154 v. 8j? inch. Discuswerpen: 1. Noel. Frankrijk. inch; 2. Carlson, Zweden. 142 7 mUl wandelen: 1. Tryde 53 m. 32.6 s., 2 Plump 54 m. 1.4 s. Speerwerpen: 1. Palmlère, Italië, 202 2 inch., 2. Gradley, Noorwegen, 193 1H inch.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 13