GIGANTEA
I
Laatste Nieuws
Cheque-koersen
„VRIESIA” v.h. JAN DE VRIES
N.V. DROGISTERIJ EN CHEMICALIÉNHANDEL
ZAADMARKT TELEFOON 324 ALKMAAR
- PLATEI
o
o
o
o
SCHILDERSTUKKEN - ETSEN
KUNSTHANDEL
Fa. Gebr. v. d. MEER
AMSTERDAMSCHE BEURS
PAARDENSPORT
KERKNIEUWS
Geen beurskoersen
RADIO-NIEUWS
Opbellen in den trein
De „Tour de France”
ONZE OOST
ATHLETIEK
0
0
0
0
0
0
5
Z5
I
Relletje op de Eilanden
te Amsterdam
0
o
een reusachtig middel ter ver
delging van Kakkerlakken
In bussen a f 1.—
mVy
'm
nV,
TELEFOON 781
en foto’s
ZILVERSTRAAT, HOEK OUDE GRACHT
Speciaal adres voor het omlijsten van platen
0
o
c
D
0
n
'lOIQIOIOIQIOIOIOIOIIOIOIOIOIoioic^Qjog
Radio-boosdoeners vastgelegd
Doodelijk ongeval
De „Vorst van Geleen” veroordeeld
Wat kan men tegen radiostoringen
doen?
Hetgeen gebeurde
De Engelsche Aathletiek-
Kampioenschappen
De moord op den beer De Ruyter
Nadere bljsonderbeden
op het bericht van den
detachementscommandant
gemeld, dat het slachtoffer
muur van een café leunde,
Tobanees hem passeerde en
voegde bU twee Kawans, waarop
het drietal achter elkander over den smal-
den
Raido in den trein
Amsterdam I, 650, Dominicaan.
der
is
Er
zUn weduwe en zijn 12-jarig
(cable)
Gehuwde
Vrouwen.
MAANDAG 7 JULI 1930
Boerderij afgebrand
De bejaarde bewoonster bewusteloos geied
155%
367
101
Leducq wint de vijfde étappe
382/2
126
V.
In
449
en
1
15.2 a;
3.
1’/,
30
u
1 inch; X
Gordon 16
777/
den
mee-
van
aan-
De motiveering van de programma
commissie
'77777777 sTORMËStilVEAU
Industr. Buitenland
Anaconda
Cert. Fisk Rubber
Separator
Zweedse!» Lucifers
1919
1918
1916
1917
79
I86/2
164
144%
155%
81
188
nog
een
een
Scheepvaart
Holl. Amerika Lijn
dito Gem. Eigend
Kon. Ned. Stoomb.
Scheepvaart-Unie
Marine comm
Marine pref
447
38
131
101
101*/.
3
133/2
274
Vorige
Koersen
336
331%
40
348
285
*26%
97
34
399/,
166
17%
20%
be-
kos-
210
35»/,
14%
62
40%
286%
127*/,
93%
107
362%
101
102%,
101
101%
99
101
102%,
191%
191%
99
Koen
2.15
Rubber
A’dam Rubber
Bandar
Dell Batavia Rub.
Rott. Tapanoell
Serbadjadl
Sllau
V L C. O
Allied
Intercontln Rubber
Mijnbouw
Boeton Mijnbouw
Alg. Exploratie
Parijs
Brussel
Londen
New-York
Berlijn
Zürich
Rome
Madrid
Oslo
Stockholm
Kopenhagen
Praag
Weenen
Warschau
MAANDAG 7 JULI 1930
210
35
H’/s
61
44/,.
Petroleum
Dortsche Petr
Gaboes
Kon. Olie
Perlak
Peudawa
Continental OU
81
62
4*%.
144 V.
3% inch
Engeland.
Suiker
H. V. A.
Poerworedjo
Vorstenlanden
Actions Idem
Tabak
Dell Batavia
Oude DeU
Oostkust
Senembah
Maxwell
Spoorwegen
Union Pacific
Wabash --
Chic. Milw. St. Paul
Kansas City South
Erie RaUr
'7777/
'77777A
'7/7^
lOIOIOIOIOIOIOIOIOI'IOIOIDIOIOIOIOIOIOI1
77777^77777^7/77^
338»/,
333
70
347%
53*4
1
ROOSTER DER RETRAITEN
St. Petrus Canisius Retraitenhuis te
Bergen (N.-H.)
1315 Juli St Jos. Geaellen Vereenlglng,
Staatsleeningen
5% Nederland
5% Nederland
4H Nederl.
4H Nederl
4% N.Ind. 1926 B
naam:
trisch
contact vonk
De
25
24
66
160 */2
20%,
20*%.
Banken
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert. Handel Mij
Kannen electrische toestellen storing-
vrjj gemaakt worden?
Deze vraag kan bij den huldigen stand der
techniek reeds in bevestigenden zin beant
woord worden. Het is gelukt motoren en dy
namo's van elk vermogen, electrische schel
len. r poolwisselaars. telefoontoestellen, hoog-
frequentapparaten. warmtekussens. stofzui
gers, ventilatoren, enz. nagenoeg storingvrij
te maken. Middelen, welke men hiertoe te
baat kan nemen, zullen in een volgend arti
kel worden besproken.
9.77
34.70
12.08/2
2.48%
59.25
48.20
13.—
29.15
66.55
66.75
66.50
7.35
35.05
27.—
125
96%
83%
44%
87
.41/.
81%
65?
/>nder nummer A 308053 b wordt een
Odeon gramofoonplaat in den handel ge
bracht, waarop de verschillende radiosto
ringen. die door electrische toestellen worden
veroorzaakt, zijn opgenomen. Het is een
speciale opname, verzorgd door de Radio
Club te Bazel. De president van deze club,
Dr. O. Ess, geeft telkens toelichting.
De plaat is blijkbaar bedoeld als hulp
middel bij anti-stonngs-vergaderingen en
demonstraties en als zoodanig lijkt ze ons
zeer effectvol. De storingen worden zoo
verrassend natuurlijk weergegeven, dat de
vakman aa direct herkent.
912 Augustus: Mannen St. M. Mag
dalena Club. Amsterdam, 6.50. Passionist
1417 Augustus: Patronaatsjongens, Volen
dam, 650. Capucljn.
1316 September: Ongehuwde Mannen en
St. Joseph Gesellen, f 650, Augustijn.
1619 September: Dames Congregatie Am-
steldUk en Torentje, Amsterdam, 650, Do
minicaan.
2225 September:
650, Passionist.
Radio alt afleiding voor
de reizigers
Verder kan de ontvangst van radio
programma's in de treinen een welkome
T? Wagenlngen reed Zondagmiddag de 32-
jarige Juffrouw M Wlen, toen zij den
Harnjesweg langs fietste, met een Trtnh p de
fiets bij het oversteken van den grintweg
tegen de auto van den heer D. M. Bolkestein
uit Rott«-dam aart. Zij kwam zoo ernstig
tr vallen, dat zij met een schedelfractuur In
het ziekenhuis moest worden opgenomen,
waar zij gisterochtend Is overledm.
gisterochtend Is overleden. 1 j
Het kind bleef ongedeerd
Den automobollst treft _.en schuld.
3. Peters, Ne-
Welsenes 7.06 M.
Frankrijk, 45 V.
5 inch.
1. Van der Zee.
Nederland 3.73 M., X IJnrfhiad, Zweden; 3.
Smith, Nnaaiand.
Het kan soms voor de reizigers van groot
belang zijn, wanneer zij in den trein telefoon
gesprekken kunnen voeren met telefoon-
abonné’s, of telegrammen kunnen verzenden.
Ook dit is mogelijk geworden door de toe
passing van de radio. Op het traject Berlijn
Hamburg heeft men hiermede proefnemingen
gedaan. Dat deze ihderdaad succes hebber,
blijkt uit het feit, dat in den loop van twee
jaar op dit'traject 43030 telefoongesprekken
werden gevoerd en 6755 telegrammen werden
verzonden. Ook op de lijn ParijsLyon
Middellandsche Zee heeft men dergelijke
proefnemingen met succes gedaan. In
Amerika is men nog verder gegaan. Men is er
daar zelfs in geslaagd een telefonie-verbin-
ding tusschen twee rijdende treinen tot stand
te brengen. Misschien duurt het niet lang
meer, of men kan bij het afscheid aan het
station tegen zijn kennissen zeggen „Bel
me straks in den trein nog maar even op als
er iets bijzonders is
u
tengewoon smaakvol en chic, dat zij nergens
ter wereld ooit Is overtroffen. Ook de orde en
afwikkeling van het programma z.'|n voorbeel
dig. Voeg daarbij het uiterst gedistingeerde
publiek: de heeren in rok. de dames in
avondtoilet, terwijl ook op de goedkoopere
rangen de Engelschman keurig gekleed is,
dan kan men Engelscbe eigenaardigheden
overstappen en het vele goede waardeeren en
’«nieten.
De tuigpaard-nummers toch zijn -onover
troffen; vooral die der hackney-ponies
brengen prima dieren in den ring. Veel suc
ces hebben wederom de Fransche officieren
gehad, ofschoon zjj toch den landenwedstrjjd
om de cup van den Koning niet konden
winnen en deze aan Engeland moesten af
staan.
Duitschland werd in den Beker van den
Prins van Wales tweede achter .Engeland,
dat zich dit Jaar buitengewoon had inge
spannen, terwijl het toch een van zijn beste
hindemisruiters, den populairen generaal
Mallse Graham vorig Jaar te Dublin bij een
springconcours verloren had.
De Engelsche koning, die anders meestal
aanwezig is wanneer zUn Beker wordt verre
den, Het zich door den uiterst populairen
Karl of Lonsdale, den leider der show, ver
tegenwoordigen. De Earl of Lonsdale is een
verschijning zonder dewelke men zich een
International Horse Show nauwelijks kan
denken. Zijn hoogt hoed, zjjn cut away en
niet te vergeten zijn enorme groote sigaar
maken hem tot het middelpunt van Olympia.
Bij rangeeren de radio
Een andere toepassing van de radio voor
het spoorwegverkeer is bij het rangeeren.
Het gebruik van een signaalhoorn en van
optische signalen geeft soms moeilijkheden,
vooral op zeer uitgestrekte rangeeremplace-
menten. Zeer gunstige resultaten werden
bereikt door het uitrusten van de rangeerende
locomotieven met ontvangers, terwijl de
hoofd-signaal-post is voortien van een cen-
tralen zender. Op zeer duidelijke wijze kun
nen op deze manier alle opdrachten aan den
machinist worden overgebracht. In Amerika
heeft men ook reeds radio-installaties toe
gepast op goederentreinen, die in dat land
soms buitengewoon lang zijn. De machinist,
zoowel als de remmers zijn hierbij van een
zender en een ontvanger voorzien, zoodat
alle onregelmatigheden gedurende de reis
onmiddellijk kunnen worden overgeseind.
Het blijkt dus wel, dat de radio in treinen
van groot belang kan zijn, zoowel als amuse
ment voor de reizigers als voor zakelijk tele
foon- en telegraafverkeer.
9.77
34.73
Mr. Leufkens. zich noemende „Vorst van
Geleen" werd gisteren door de rechtbank te
Maastricht veroordeeld wegens huisvrede
breuk en vernlell.-.g tot 20 boete of 20 dagen
I ;chtenls
De stok, waarmede de ruit van het kastje
was Ingeslagen, werd Verbeürd Verklaard uit
vrees voor herhaling.
Het is gisternacht op de Eilanden te
Amsterdam rumoerig geweest. Op eenige
plaatsen'is het tot botsingen met de politie
gekomen. Op de Oosterburgergracht veroor
zaakten eenige dronken personen na het
sluiten van de'cafés een relletje, waarbij het
Uvechten kwam. De politie wilde tusschen -
belde komen, waarna het publiek zich tegen
de agenten kee. v. De politieagenten werden
bedreigd, doch toen dezen sabel en revolver
trokken, trok de menigte af zander dat het
tot ernstige botsingen kwam
Ook op Kattenburg had een relletje pla ts.
Hier kon het publiek met den gummunistok
uiteengedreven worden.
Tegen een der dronkaards is proces-verbaal
opgemaakt wegens het I staat van dronken
schap in gevaar brengen van de openbare
veiligheid.
telljk achterlijk persoon
leeftijd.
Geen van de drie gearresteerden was ooit
tevoren in een parkara gewikkeld.
Het Stoffelijk overschot van het slacht.
offer is Vrijdagavond om half zeven, onder
25 September: Patronaat Meisjes, Loos-
duinen, 650, Franciscaan.
58 September. St. Franciscus Liefdewerk.
ƒ6.50, H. Hart.
912 September: Dames en Meisjes St.
Ignatiusclub, Amsterdam en andere, 10.—,
Carmeliet.
2.48%,
59.27/,
48.26
13.02%
29.25
66.62%
66.82%
66.60
7.38
35.15
34
398*/,
164%
16
20»/le
Een van
stukken
1922 Augustus: Meisjes Patronaat. H-
Engelbewaarders, Den Haag, 6.50, Mont
fort aan.
2326 Augustus: Jongens Patronaten. Am
sterdam, ƒ650, Augustijn.
30 Augustus2 September: Mannen 8t
Ignatiusclub, Amsterdam, 6.50, H. Harten.
Reeds door Edison werden in het einde
der vorige e^uw proefnemingen gedaan met
telegrafie uit rijdende treinen. Langs den
spoorweg was hiertoe een draad aangebracht,
waarop de signalen langs inductieven weg
werden overgebracht.
Dit systeem is echter nooit op groote
schaal toegepast. De moderne radio-techmek
heeft het echter mogelijk gemaakt dat men
den laatsten tijd in verschillende landen is
begonnen met het in praktijk brengen van
radio-telefonie en -telegrafie in treinen
Dit communicatie-middel kan voot de
spoorwegen op verschillende manieren ge
bruikt worden zoowel voor het overbrengen
van berichten van en aan treinpassagiers
als voor het ontvangen van omroepprogram
ma’s in de tremen en voor het overseinen
van dienstberichten voor de spoorweg-
employé’s.
zeer groote belangstelling, begraven.
Vijftig volgauto’s reden mede In
stoet, welke een reeks van kransen
voerde.
Behalve alle Europeesche Inwoners
de plaats, waren op het kerkhof o. m.
wezlg de waarnemend gouverneur van d.
Oostkust, deputaties van dé veldpolitie uit
het geheele gewest en ambtenaren bij het
binnenlandse!) bestuur.
Zes personen voerden het woord, terwijl
de gewapende politie drie salvo’s loste bo>
ven het graf.
De heer De Ruyter aas een goed politie
man en een evenwichtig mensch.
is een inschrijving geopend ten be
hoeve - van
zoontje.
de meest urgente radio-vraag-
is zeker wel dat van de bestrijding
van radiostoringen.
De storingen, die wij hier bedoelen en die
helaak wel eens een schaduw werpen op het
genoegen, verschaft door radio-ontvangst.
worden voor verreweg het grootste deel ver
oorzaakt door electrische toestellen en gelei
dingen van den meest uiteenloopenden aard.
Zeer terecht betitelen de Amerikanen dit
soort storingen dan ook met den verzamel-
man-made static." Elk slecht elec-
contact, elke loszittende lamp, elk*1
kan als storlngs-generator op
treden. De schakelaar van de lamp in uW
huiskamer, de nummerschijf van de auto
matische telefoon, de electrische straatbel,
de tram voor de deur, deze stoorzenders ver
oorzaken op clandestiene wjjze „vloedgolven”
en „ontploffingen" in den aether, die niet
alleen in de onmiddellüke nabijheid, maar
zelfs tientallen, ja soms honderdtallen meters
ver, de radio-ontvangst kunnen bederven.
Oppervlakkig beschouwd zal men wellicht
meenen. dat hier een scherp belangenconflict
bestaat tusschen electrotechniek aan de eene
zijde en radiotechniek aan de andere. Bij
nadere beschouwing blijkt van een werkelijk
belangenconflict geen sprake te zijn. Het ver
oorzaken van radiostoring is niet inhaerent
aan het goed functloneeren van bedoelde
apparaten, maar veeleer te beschouwen als
een constructiefout, waartegen men tot dus
verre om verschillende redenen heeft ge
meend nog geen maatregelen te moeten tref
fen.
Niet alleen, dat het zeer wel mogelijk Is.
alle storingverwekkende electrische appara
ten nagenoeg storingvrij ~te maken, ook heeft
in vele gevallen het aanbrengen van een anti-
storings-inrichting een gunstlgen invloed op
de werking van het beveiligde apparaat.
Bovendien, en dit is een van de redenen
waarom de meeste electriciteltsbedrljven in
de V. S. A. er zelf eeji goed georganiseerden
radio-storingsdienst op na houden, is. dat
een of andere fout in den sterkstroomaanleg
zich vrijwel steeds aankondigt dóór radio
storingen, alvorens de fout van een dusdani-
gen ernst is geworden, dat storing in de
stroomvoorziening er hft gevolg van is. Uit
het laatste voorbeeld blijkt, dat, wel verre
van de uiting van een belangenconflict te zijn,
het verhelpen van radiostoringen in het be
lang van beide partijen is, ook al omdat de
moderne radiotoestellen voor wisselstroom-
aansluiting te zamen een niet te onderschat
ten en steeds groeiend aantal kWh consu-
meeren en goede klanten van de electriclteits-
fabrieken zijn.
Prohylaxe of therapie?
„Voorkomen is beter dan geneten" is een
bekend gezegde en het is ook ten volle toe
passelijk op radiostoringen. Om zoowel het
een als het ander te kunnen doen, moet men
weten, hoe de storingen kunnen worden voor
komen, of hoe zij kunnen worden opgeheven,
en daarom is het noodzakeljjk een Juist in
zicht te hebben in de wijze, waarop de sto
ringen ontstaan.
De beschouwing, die het meest dienstig is
gebleken, bestaat daarin, dat de storingen
beschouwd worden als te worden veroorzaakt
door de in de hoogspanningstechniek bekende
z.g. .Joopende golven” („Wanderwellen"). De
theorie van deze löqpende golven vormt een
betrekkelijk onbekend gebied van de theore
tische electriclteitsleer en tot dusverre is er
slechts betrekkelijk weinig aandacht aan be
steed, omdat zij hun invloed slechts doen ge
voelen bij hoopspanningsinstallaties, waarin
zij aanleiding kunnen geven tot ernstige sto
ringen, zooals het doorslaan van transforma
toren en kabels.
Thans, nu het blijkt, dat deze „loopende
golven" in vele gevallen de oorzaak zijn van
radiostoringen. is er een reden te meer om
deze interessante verschijnselen nader te be-
Industrieën
Marg. Unie
Calvé Delft
Alg. Kunstzijde
Van Berkel’s Pat
Nieuwe Philips „i...
De versiering, vooral met bloemen is zoo bui- ‘afleiding zijn voor de reizigers gedurende de
traag verioopende treinuren.
Deze methode wordt reeds op verschil
lende trajecten toegepast. In een der wagens
van den trein is dan een centrale ontvanger
genistalleerd, terwijl in de wagens stop
contacten zijn aangebracht voor het aan
sluiten van hoofdtelefoons de hoofdtele
foons kunnen tegen een matigen prijs ge
huurd worden. In Amerika en Canada wordt
dit systeem op verschillende trajecten reeds
geruimen tijd en met veel succes toegepast.
In den laatsten tijd doet men ook in ver
schillende landen van Europa proefnemingen
met het ontvangen van omroep-programma’s
in treingn. Zoo meldde de pers onlangs,
dat er op het traject Havre-Parijs proef
nemingen hiermede gedaan werden deze
proefnemingen hadden zeer veel succes.
Terwijl de trein zich met een snelheid van
lao K.M. per uur voortbewoog, was de ont
vangst van de radio-programtna’s uitstekend.
Bovendien heeft men in een der treinen een
kortegolfzender opgesteld, waarmede be
richten werden verzonden voor president
Doumergue en voor Tardieu. Men maakt
thans plannen in Frankrijk, om op meerdere
trajecten de treinen met een ontvanger uit
te rusten.
len Kali Lima terugslenterde langs
heer De Ruyter.
De middelste man trok een mes en dien
de het slachtoffer een 15 c.M. diepen steek
toe in de hartstreek, waarop de heer De
Ruyter, toeloeng roepende, ineenzakte
overleed.
De vluchtende moordenaar werd door de
bevolking gegrepen, geschopt en over den
grond gesleurd, waarop de politie hem ont
zette.
De moordenaar verklaarde, dat de heer
De Ruyter hem tweemaal zou hebben toe-
gevoègd: „Ptgi!", hetgeen hij koerang
adjar had geacht.
Zijn Kawans verklaarden echter, dat de
heer De Ruyter niet heeft gezegd.
De dader is een lichamelijk ziek en gees- Prolongatie
aansluiting
moord op den
wordt
tegen
toen
zich
De Algemeene Programma-Commissie
voor den Radio-omroep van den Radioraad
heeft aan het persbureau Vas Diaz te Am
sterdam het volgende schrijven gezonden,
omtrent haar beslissing Inzake de beurs
koersen.
De commissie heeft kennis genomen van
uw mededeellngen aan den secretaris der
commissie, aangaande de uitzending van de
beurskoersen als onderdeel van het alge
meen programma.
De commissie Ls overtuigd, dat het aantal
luisteraars naar deze koersen niet gering
is. Tegenover dezen kring van luisteraars
staat, echter een veel grootere groep, die in
de beurskoersen niet alleen geer, belang
stelt, maar voor wie de beurskoersen zelfs
een ongewenschte onderbreking vormen van
het radioprogramma.
Tenslotte meent de commissie, dat het
voldoende is, indien de beurskoersen op één
zendstation worden uitgezonden, waarvóór
de mogelijkheid blijft bestaan, omdat net al
gemeen programma telkens slechts op één
station wordt uitgezonden.
Op grond van deze overwegingen, heeft
de commissie geen aanleiding gevonden, op
haar besluit, tot afwijzing van de beurs
koersen als onderdeel van het algemeen
programma, terug te komen.
Het storingsniveau.
„De graad van hinderlijkheid" als men het
zoo noemen mag. van radiostoringen. wordt
bepaald door de verhouding tusschen signaal
sterkte, die van het zendstation ontvangen
wordt en het z.g. storingsnlveau. Is nu de
verhouding tusschen signaalsterkte en sto
ringsnlveau gunstig, d.w.z. de eerste groot ten
opzichte van het laatste, dan kan het ont
vangtoestel zoodanig worden Ingesteld, dat
de muziek meer dan voldoende luid is en de
storingen geheel of nagenoeg verdwenen zijn
In de figuur is deze toestand in beeld ge
bracht. De signaalsterkte (veldsterkte) wordt
uitgedrukt inmllllvcrtts spanningsverschil
per meter hoogteverschil.
Een signaalsterkte A van 30 mV/m is wat
men zou kunnen noemen „wegbaas-sterkte,”
omdat ontvangst van andere stations onder
deze omstandigheden is uitgesloten: een der-
gelijke toestand heeft men ook in de onmid-
dellijke nabijheid van zenders.
Veldsterkte B, 10 mV/m, geeft, wat de En
gelsche omroeplngenieurs noemen „A service."
Hierbij blijft goede ontvangst mogelijk, zelfs
bij krachtige storingen van trams, etc.
Veldsterkte C geeft een zg. „B” service.
Ook hierbij is zelfs bij storingen goede ont
vangst mogelijk en men heeft het voordeel,
dat de zender niet zulk een breeden golfband
stoort als bij ,A” service met gewone ont
vangtoestellen het geval is.
Veldsterkte D komt ongeveer overeen met
den hier te lande bestaanden toestand bU
ontvangst van Hilversum en Huizen, waarbij
de verhouding tusschen storingsnlveau en
signaalsterkte soms zeer ongunstig is.
Nu staan er twee wegen open om tot een
gunstige verhouding te komen tusschen sig
naal en storingsnlveau. De eerste is. dat de
signaalsterkte vergroot wordt, doordat het
zendstation met grootere energie gaat wer
ken, de laatste, dat de ontvangantenne verbe
terd wordt. Het Is n.I. een gelukkige omstan
digheid. dat bij het hooger maken van de an
tenne, het storingsnlveau niet evenredig toe
neemt met de ontvangen signaalsterkte. In
het algemeen kan de raad worden gegeven,
om de antenne zoo hoog mogelljk te maken,
zonder dat zij daarom noodzakelijk lang be
hoeft te zijn. Men bedenke, dat de ontvangen
signaalsterkte evenredig is aan het kwadraat
van de effectieve hoogte van de antenne, dus
dat een antenne, om zeer globaal te spreken,
op 2 x grootere hoogte aangebracht, een
4 X zoo sterk signaal ontvangt. Meerdere ge
vallen zijn bekend, waarin opvolgen van dit
advies de radiostoringen nagenoeg deed ver
dwijnen. Behalve door het verhoogen var. de
antenne en door het veranderen van haar
richting kan in sommige gevallen verbetering
worden verkregen door inplaats van een
aardverbinding een zg. tegen-capaciteit te
gebruiken.
In het algemeen kan men dus zeggen, dat
de oplossing van het storlng-probleem gezocht
zal moeten worden in:
a. het voorkomen van de radió-storingen
door passende voorzieningen aan electrische
toestellen.
b. het vergrooten van de energie der zend
stations en evt. verbetering van de antennes.
stud eer en. De loopende electrische golven
langs leidingen zijn van denzelfden aard, als
die welke optreden indien men een strak ge-
spannen touw op een bepaalde plaats een
t slag geeft. De golf loopt met een bepaalde
1 snelheid langs het touw en wordt onder ze
kere omstandigheden aan het einde weer te
ruggekaatst. Hetzelfde gebeurt weer aan bet
beginpunt en de golf loopt zoolang heen en
weer, totdat de energie ten slotte uitgeput
Is Men kan bU electrische leidingen ook een
dusdanlgen toestand scheppen, dat de golf
uitdooft, zoodra deze aan het einde van de
leiding gekomen Is
Volgens de theorie van prof. Larsen van de
Polytechnische Hcogeschool te Kopenhagen
is het vooral het scherpgekante golffront, dat
bij dergelijke electrische loopende golven op
treedt. dat door de zeer plotselinge verande
ring van het electrische en magnetische veld,
waarin het ontvangtoestel zich bevindt, de
radiostoringen veroorzaakt.
Indien men erin slaagt, om door bepaalde
electrische schakelingen dit steile golffront
„af te vlakken." zal hierdoor de radiostoring
verdwijnen.
Een complicatie, die bij radiostoringen op
treedt. is. dat deze het ontvangstation niet
steeds langs zuiver draadloozen weg bereiken,
maar vooral in steden worden voortgeplant,
langs de netwerken van electrische-, gas- en
waterleidingen. Indien wij ons even een mo
dern ingericht huls voorstellen en alle bouw
materialen verdwenen denken, dan blijft In
de ruimte een metalen kool staan met zeer
nauwe mazen, gevorad door ijzeren, kope
ren en looden buizen. Op deze wijze is het
duidelijk, hoe het mogelljk is. dat radiosto
ring optreedt, hoepel in de directe omgeving
geen storend toestel te vinden is.
Het schijnt ook voor te komen, dat tram-
storlngen zich langs bovengrond-sche telefoon
lijnen voortplanten.
Men zal zich nu afvragen, of het niet mo
gelljk is. om de radiostoringen aan de zijde
van het ontvangtoestel op te heffen. Men kan
toch zoo zal men wellicht redeneeren. met be
hulp van een selectief Sntvangtoestel. slechts
één zender ontvangen, terwijl er honderdtal
len gelijktijdig in werking zijn. Waarom zou
het dan ook niet mogelljk zijn, om de sto-
ringzenders op deze wijze. n.l. door het toe
passen van bijzondere ontvangschakellngen
te eliminceren. Tot dusverre is men van mee-
ning. dat in deze richting niet veel succes
kan worden verwacht, omdat de door de sto-
ringzenders veroorzaakte radiogolven een dus
danig sterk gedempt karakter hebben, dat
scherpe afstemming van het ontvangtoestel
weinig of geen Invloed heeft en wel omdat de
afstemketens van het ontvangtoestel als het
ware door stoot-excitatie in trilling worden
gebracht.
De toekomst zal moeten uitwijzen in hoe
verre deze zienswijze juist is. Toch zjjn er
een aantal middelen, die tot een beter resul
taat kunnen leiden. Als voornaamste van deze
middelen moet genoemd worden: het vergroo-
t*n van de energie der zendstations en het
verbeteren van de gebruikte antenne en wel
om de navolgende redenen:
De laatste weken waren weken van derby's!
Nadat 4e klaaslekste aller klassieke rennen,
de Engelsche derby, reeds In den aanvang
van Juni was gereden, volgden in de tweede
belft van de afgeloopen maand de ren-,
spring- en draverderby's In andere landen.
Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk. Denemar
ken en Duitschland, zij alle lieten de beste
hunner drle-Jarige paarden om het „blauwe
Hut", in navolging van het Engelsche „Blue
Ribbon", kampen.
Benig In dit soort is ongetwijfeld de «g
Riringderby, waarop Duitschland patent
heeft en die ieder Jaar in de week, waarin ook
de ren-derby wordt geloopen, te Hamburg
op het terrein te Kleln-Flottbeck gehouden
wordt. Het is een zeer zwaar spring-con-
eours, doch samengesteld uit zeer natuurlijke,
massale hindernissen. Alleen „klasse-paar-
den” kunnen mededingen met kans op succes
en absolute outsiders zullen hoogst zelden,
ta tegenstelling tot de rennen, hier kunnen
Winnen.
Onder de deelnemende paarden en ruiters
kwamen de meest bekende namen voor, zoo
als graaf Hohenau, Hans Koerier. Pulver-
mann en verschillende bekende rljksweer-
offlcieren. Winnaar werd ten slotte met
17 fouten de jeugdige ruiter Herbert Fick op
Morgenglanz van Miss Swinburne. Fick zal
ongeveer 26 Jaar zijn, doch heeft op de vele
internationale springconcoursen een uitne
mende leerschool gehad. HU komt voort uit
de landelijke rUvereenigingen! Major Lotz
kwam met Provinz met eenzelfde aantal fou
ten ook op de eerste plaats, doch toen er
over moest worden gesprongen bleef Fick
winnaar en werd de senior der aanwezige
hindernisruiters tweede.
Het concours-hipplque te Luzern is volop
aan den gang en met belangstelling verwach
ten we de berichten omtrent het verloop der
drsssuurproeven, waaraan enkele Nederland-
■che officieren zullen deelnemen en waar
vóór van bultenlandsche zijde zeer groote be
langstelling bestaat. Men kan deze proeven
als een voerkeuring voor 1932 beschouwen
Meer belangstelling van Nederlandse!»
Bjjde zal zonder twijfel het concours te Aken
<18 tot en met 28 Juli) trekken. Niet alleen
dat er meer Nederlandse!» deelnemers heen
sullen gaan, doch vooral van de zijde van
het publiek is er steeds groote belangstelling,
hetgeen niet te verwonderen is omdat Aken
zoo schitterend dicht aan de Nederlandse!»
grens is gelegen. Daarbij komt nog dat dit
jaar een groote paardenshow zal worden ge
houden. welke de Duitschers tot het „Du
blin” van het vasteland willen maken. Het
moet dus een jaarlUks terugkeerende show
>Un van hetgeen Duitschland aan warai-
bloed-paarden te koop heeft aan te bieden.
Die show zal enkele dagen vóór en tijdens
het eigenlijke internationale cóncours-hip-
pique worden gehouden, terwijl de paarden
aan de hand, onder het zadel, over hinder
nissen en in het terrein zullen worden ge
toond.
Een sensatie zal bij de springconcoursen
wel zUn het optreden der Italiaanse!» offi
cieren ZU toch staan zonder eenlgen twijfel
aan de spits van alle hindemisruiters der
wereld. En we denken daarbU maar eens aan
onzen „international”, ritmeester de Kruyff,
die springconcours op springconcours in Ne
derland wint en werkelijk eigenlijk door
niemand kan benaderd worden.. HU stamt
uit de Italiaanse!» school van Pinerolo en
Tor dl Quinto!
De Olympia-show te Londen is wederom
achter den rug. De traditie getrouw is er
niets veranderd. De springconcoursen waren
nog op dezelfde ouderwetse!». onmogelUke
manier opgebouwd als jaren geleden. De En
gelschman trekt zich van nieuwigheden al
heel weinig aan, gaat in vele dingen niet met
den tUd mede en het gevolg was b.v. in de
springsport dat, waar vroeger Londen steeds
bUna alle landen ter wereld tot de Olympla-
Hall trok, er heden niet dan met kunst- en
vliegwerk ’n drietal naties te samen te bren
gen waren. Dit neemt niet weg dat een
zoek aan de show de moeite en ook ae 1
ten, want die zUn niet voor de poes, loont.
De uitslag»» van de gehouden athletlek-
wedstrlJden om de kampioenschappen van
Eigeland is als volgt:
100 yards finale: 1. Berger, Holland. 9.9
sec. 2. Toette. Italië. 3. Engelhardt, Enge
land.
220 yards finale: 1. Hanlon, Engeland. 21
sec. 2. Berger 2 Meter. 3. Leigh Wood.
880 yards finale: Hampson, Engeland. 1 m.
531/5 sec.; 2. Marin. Fran'A-Uk. 1 m. 54 4/5
sec.; 3. Ellis, Engeland, 1 m. 55 sec.
4. Etogelsche mijl, finale: 1. Virtanen,
Finland. 19 m. 361/5 sec.; 2. Oty, Enge
land; 3. Wood, Engeland.
1 MUI finale: 1. Thomas 4 m.
X Oornes; 3. Beccalli. Italië.
440 yards: 1- Brengwin. Londen. 49.8
Hanlon, 3. Bird.
2 MUI, steeple chase: 1. Bailley, Engeland.
M m. 55.4 s.; 2. webster 10 m. 58 2 ses.;
X Oliver.
120 yards borden: 1. Lord Burgtaley 15J
WC.; X Folley.
440 yards horden: 1. Lord Burghley 53.8
■ec.; X FTisselll, Italië, 3. Neam. Engeland.
4 x 100 yards estafette: 1. Polytechnic
Barriers 43.6 sec.; X Surrey A. C. 3, Haar-
Jmn
Hoogspringen:
Bradbrook.
Verspringen: 1. Hallberg 736 M.; 2. De
Boer, Nederland. 7.30 M
derland 7.07 M. 4. v.
Kogeistooten: Noel,
S inch.; X Hoflan 44
PARIJS, 6 Juli (V. D.) Heden, Zondag,
vond de vUfde etappe plaats van de Tour de
France. De afstand bedroeg 202 K M. en
liep van Vannes tot Les Sables. Tot Nantes
waren de wegen uitstekend en het tempo,
dat de renners maakten, was zeer snel. Po
gingen tot wegloopen hadden geen succes. Na
Nantes werden de wegen minder goed en tal
van bandjes knapten. De finish werd In ge
sloten colonne bereikt. In den eindspurt
werd de Franschman Leducq winnaar. De
uitslagen lulden: 5e etappe Vannes—Les Sa
bles 202 K.M.: 1. Leducq, Frankrijk; 2 Char
les Pellssier, Frankrijk; 3. Binda Italië; 4.
J. jterts, België; 5. Berton, toerist allen tUd
6 uur 37 min. 24 sec.
Totaalklasaement1. Guerra, Italië; 2. Pe
llssier (Frankrijk); 3. Binda (Italië); 4. Ne-
be; 5. Manthey; 6. Molke; 7. Tletz; 8 Bon
duel; 9. A. Magne; 10. P. Magne; 11. leducq;
12. Fontane; 13. Bidot.
Landen klasse ment1. Frankrijk 101 uur 28
min. 5 sec.; 2. Italië 101 uur 28 mln. 57 sec.;
3. Duitschland 101 uur 29 min. 21. sec.; 4.
België 101 uur 33 min. 41 sec.; 5. Spanje 102
uur, 4 min. 28 sec.
1922 Juli Jongens Patronaten, Amster
dam. 6.50, H. Harten.
2225 Juli Jonge dames Congregatie
Kathedraal, ƒ630. Jezuïet.
2629 Juli Mannen H Familie. Amsteldljk
en Vredeskerk, f 630, Franciscaan.
58 Augustus: Dames onderwijzeressen,
10.Jezuïet.
Zondagnacht is de kapitale boerderij van
mevrouw de weduwe van der Koppel te
Dussen-Hanks tot den grond toe afge
brand. Niets kon worden gered Bewusteloos
werd de 85-jartge bewoonster door eenige
personen gered. De nieuw ingehaalde oogst
ging in vlammen op. De oo.-zaak van den
brand is onbekend. Zeraekering dekt de
schade.
van middelbaren
Kogelsllngeren: 1. Sk/Ud 167 v. 9 Inch. 2.
PogMo. Italië 154 v. 8j? inch.
Discuswerpen: 1. Noel. Frankrijk.
inch; 2. Carlson, Zweden. 142
7 mUl wandelen: 1. Tryde
53 m. 32.6 s., 2 Plump 54 m. 1.4 s.
Speerwerpen: 1. Palmlère, Italië, 202
2 inch., 2. Gradley, Noorwegen, 193
1H inch.