ONS BLAD
LEEKEPREEKEN
Ij
Gruwelijke daad van een
vader
ZATERDAG 12 JULI 1930
dit nummer bestaat uit vier bladen
EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 162
VIER
f 750
f 250
f 40
R.K. Gemeenteambtenaren
r 6»
Voornaamste qKieuws
Kinderverlamming
Audiëntie
van
Boven Amsterdam
De Vieeschaccijns
Rijwielbelasting
Verkeersongeval
Een groot aantal dooden
Oneerlijke post-ambtenaar
z
Het Steenzettersconflict
te Amsterdam
De R. K. Bouwvakarbeidersbond
verbreekt de samenwerking met de
Landelijke Federatie
Drama in de Rubroekstraat te
Rotterdam
Een beslissing van het Doorluchtig
Episcopaat
JGRUHO’s
BAAI TABAK
De warmte te Chicago
JOH. LAUWERS
Barometers Thermomef
PAYGLOP 3
ALKMAAR
De tocht van de
„Graf Zeppelin”
EN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
RECHTEN, GESCHIED
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN
De geruchten
over een verloving
Prinses Juliana
Zware overstroomincren
O
in Korea
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
of
KERNVORMING
levensfaevaarlij k
Indië
De „Zeppelin” weer boven ons land.
Meer dan veertig dooden
vanaf
16
kennis
Weer een doodelUke afloop
HOMO SAPIENS.
Te
Nieuwe relletjes in Britsch-Indiê.
J
Tegenspraak uit Stockholm.
9 uur v-m.: 758, achter-
Geen afschaffing ervan bepleit
verlangen
iw-
•m-
ALKMAAR
No. 433
Gistermiddag kwart over twee kwam
Voorburg de wielrijder, zekere Driest.
Licht op. De lant
overmorgen worden
De nationale verdediging van Frankrijk
Debatten in de Kamer.
De Joodsche immigratie in Palestina.
Verklaring van Lord Passfield.
dfch-
r «m
•ergte
Ook
be-
De
ten.
De rjjwielbelastingplaatjes zijn
Juli aa. weer verkrijgbaar.
Algemeene vergadering van aandeelhouders
van de Hanzebank in het Bisdom Haarlem in
liquidatie.
Aan
dat
De ramp in Silezië Nadere bijzonderhe
den.
bij verlies van ”n
anderen vinger
van
nomen.
3
ECHTE FRIE5CHE
Va»,
n
Kt
Ua»4.
■nede,
«H
f MS-
Imet-
moeten morgen
.token om 9.45 uur.
•Een kind gedood en een i
f gewond
Wolff seint uit Stockholm:
Volgens een mededeeling van het depar
tement van den hofmaarschalk moet ten
aanzien van in buitenlandsche bladen op
genomen berichten, als zou een verloving te
wachten zijn van Prins Slgward, den twee
den zoon van den Zweedschen Kroonprins,
met Prinses Juliana der Nederlanden, gezegd
worden, dat «fit bericht allen grond mist.
Vader pleegt te Rotterdam een aanslag op
z|jn beide kinderen; het dochtertje gedood,
het zoontje zwaar gewond.
De R.K. Bouwvakarbeidersbond verbreekt
officieel de samenwerking met de Landelijke
Federatie van Bouwvakarbeiders.
ABONNEMENTSPRIJ s
Per kwartaal, voor Alkmaar f 2.
Voor buiten Alkmaar 2.85
Mei Geïllustreerd Zondagsblad
1 0.60 hooger
Barometerstand
uit.
Met ingang van 16 Juli as. zullen op de
kantoren der posterijen verkrijgbaar zijn de
rijwielbelastingmerken voor het belasting
tijdvak, aanvangende 1 Augustus as. en ein
digende 31 Juli 1931.
Het geval zal zich kunnen voordoen dat
op een postkantoor en in bijzonder op een
hulpkantoor tijdelijk geen belastingmer-
ken voorhanden zijn. Het verdient daarom
aanbeveling, het koopen van een merk niet
uit te stellen tot het tijdstip, waarop men
het moet gebruiken.
Voorts wordt er met nadruk op gewezen,
dat de contróle op Het gebruiken van gel
dige belastingmerken reeds dadelijk na den
aanvang van bet nieuwe belastingtijdperk
zal weden ingesteld.
De hitte te Chicago heeft reeds 40 dooden
geeischt.
tl. V
ADVERTENTIEPRIJS! Van 1—S
regels 1.25: elke regel meer 0-2K
RECLAME per regel 0-75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina's f 0.50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bij vooruitbetaling per plaatsing
0.80 per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 0.12
Een spannend boeK voor jou.
Die fraaie pyp voor my.
Wie BAAI TABAA van GHUNO rookt
Die kryq) ze er gratis bij!
Het gerucht, waarop bovenstaande tegen
spraak betrekking heeft, is gepubliceerd als
een radio-bericht uit Den Haag in de Ber
liner Zeitung am Mittag. met het opschrift:
De nieuwe Prins-gemaal en luidende als
volgt:
„Morgen zal de Nederlandsche Minister
raad een buitengewone zitting houden en
wel op verlangen van Koningin Wilhelmina,
die zich met Prinses Juliana in Noorwegen
bevindt. Volgens wel ingelichte kringen zal
den Ministerraad in deze zitting worden voor
gesteld zijn toestemming te geven tot de
verloving van Prinses Juliana met den twee
den zoon van den Zweedschen Kroonprins.
De Nederlandsche minister van Buitenland
sche Zaken. Beelaerts van Blokland, is ver
leden week met onbekende bestemming op
reis gegaan; men heeft intusschen echter
vernomen, dat hij Koningin Wilhelmina in
Noorwegen heeft opgezocht,”
bij een ongeval met f JCQ t>ij verlies van een hand. f 4OK bi) verlies van een f Efl bij een breuk van
doodehjken afloop fcwV. een voet oj een I I duim ot wiiavingei **V. been of arm
Ten postkantore te Noordwijk is een kas
tekort ontdekt van f 400.In verband
Wielrijder levensgevaarlijk gewond
De Landelijke Federatie heeft, door haar
optreden, zich de antipathie, ook van de
bouwvakbonden, op den hals gehaald.
Door het bestuur van den R. K. Bouwvak
arbeidersbond is daarom een schrijven aan
genoemde Federatie gezonden; waarin het
constateert, dat bestuur en federatie volledig
staan achter het door E.M.OS in het leven
geroepen conflict, de in dit conflict door
E.M.OB. toegepaste strijdmethodes, alsmede
de besmetverklaring der door de R. K. groep
geloste steenen. volledig dekt.
Deze houding noopt het bestuur van den
R. K. Bond de samenwerking met de Fede
ratie geheel te verbreken, waaruit volgt, dat
voortaan elke relatie zoowel tusschen de be
sturen alsmede tusschen leden van de Fede
ratie en de afdeelingsbesturen van den R. K.
Bond niet meer bestaat.
Het *s< gegeven de boven geschetste fei
ten, voor ernstige^ werkende vakbonden niet
meer mogelijk betrekkingen met de Federa
tie te onderhouden. -
Er is te Oldeberkoop (Fr.) «en geval van
kinderverlamming geconstateerd.
Het Doorluchtig Episcopaat heeft beslist,
dat de R. K. Gemeente-ambtenaren zich be-
hooren te organiseeren in de A. R. K. A.
Levenslange Keheele ongeschiktheid tot werken door
verlies vsn beide armen, belde beenen of beide oogen
ken in plaats van van hun behoorlijk In-,,
komen ten minste nog iets voor de
armen af te zonderen; dat zij lectuur:
In hun huis dulden, die vergiftigd ia;
dat zij, wanneer zij in het buitenland
zijn, zich niet ontzien om gelegenheden?
van vermaak te bezoeken waarin een1
passagierende matroos nog blozen
moet? Het komt, omdat zij niet ge
traind worden in een christelijken
levenswandel; daardoor slaan zij on-
middelljjk overstag, wanneer de verlei
ding lokt of het menschelijk opzicht
het hun lastig maakt.
De wijsheid der Kerk roept de katho
lieken in godsdienstige genootschappen,
om daar te leeren en te beoefenen de
geregelde vervulling van den christe
lijken plicht. Daar wordt niets bijzon
ders, niets buitengewoons gevraagd.
Maar juist die „gewone”v christenen, die
hun plicht doen onder alle omstandig
heden. die nimmer grovelijk afwijken,
vormen het zout van onze samenleving;
zij vormen de kern onzer maatschappij.
Evenals In de eerste tijden de chris
tenen te midden der heidenen leefden
en alleen door hun stipte plichtsbe
trachting, door hun eenvoudige levens
wijze en hun naastenliefde de aandacht
en bewondering van hun omgeving
trokken en daardoor het voornaamste
Apostolaat uitoefenden, zoo vormen in
onze dagen de godsdienstige genoot
schappen de kweekplaatsen voor deugd
zame en voorbeeldige menschen. Als de
hedendaagsche tijdgeest van wuftheid,
weelde- en genotzucht, van roekeloos
- -1 kan
worden, dan is het met dergelijke ge
nootschappen. Wie er toe behooren mo
gen de beteeka^is er van wel beseffen
en wie er buRen staan zullen verstan
dig doen eens oprecht te onderzoeken,
waarom zij tot op heden buiten deze
kern van Roomsch leven gebleven zijn!
r ceö buitengewoons
tegen teer lagen prys.
Alle sbonné’s op dit blad zijn ingevolge de verzekerlngsvoorwaarden f QHflf)
tege» ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: «JtlUU
richt Is op de bestrijding van
scherp omschreven euvel, n.m.
brulk van alcoholische dranken,
drankbestrijding heeft van
de bladen wordt uit Tokio gemeld,
er in Korea overstroamingan hebben
plaats gehad zoo ernstig als er in vele jaren
niet zijn vóórgekomen. Er is een groot
aantal dooden. Duizenden hulzen zjjn ver
nield en de oogst is over groote uitgestrekt
heden verwoest. De verbindingen zijn ver
broken.
Het luchtschip „Graf Zeppelin”, dat een
reis naar het Noorden heeft gemaakt, waar-
bij o.a. Hammerfest en de Noordkaap wer
den gepasseerd, verscheen gistermiddag te
omstreeks kwart over 5 geheel onverwacht
boven de Nederlandsche Hoofdstad. Eens
klaps werd in het Noordwesten een dof ge
ronk van zware motoren hoorbaar, veel ster
ker dan wjj het gewend zijn van gewone
vliegmachines. Groote scharen angstig ge
worden vogels vlogen, als opgejaagd door een
onbekende natuurkracht, schichtig door het
luchtruim, en Inderdaadeenige oogen-
blikken later werd in het noordwesten der
stad de majestueus voortglijdende „Graf Zep
pelin” zichtbaar, waarvan de grjjs-groene
kleur van de huid, tusschen twee buitjes in.
vroolijk in het zomermiddagzonnetje glans
de. Onmiddellijk stroomden de straten en
pleinen vol nieuwsgierigen. Een ieder liet
zijn werk eenige oogenblikken in den steek
en liep naar buiten of klom op dak of
balcan om het zeldzame gevaarte, dat on-
dertusschen voor Amsterdam al een oude
bekende is geworden, gade te slaan. De
vreugde was slechts van korten duur, doch
daar tegenover staat, dat bet luchtschip
door zijn enorme lengte vrijwel overal te
gelijk gezien werd.
De Zeppelin, die blijkbaar geen tijd of
geen lust had zich al te lang te laten bewon
deren. verdween al heel spoedig in Ocstelljke
richting, nagestaard door de tallooze nieuws
gierigen, die hoopten, dat de luchtreus ten
minste nog één keer zou terugkomen.
Maar alle wachten was vergeefs
Te 5.40 uur passeerde de „Graf Zeppelin”
Bilthoven te 5.50 uur Doorn en te 6.15 uur
Groesbeek aan de Nederlandsch-Duitsche
Trens, waarna het luchtschip den tocht in
Zuidelijke richting voortzette.
Düsseldorf werd te 18.20 (Dultsche tijd)
gepasseerd. Het luchtschip verdween in de
richting Keulen. Keulen werd te 18.37
(Duitsche tijd) gepasseerd.
Weer thuis.
De „Graf Zeppelin" is gisteravond kort
voor tien uur van zijn groote Noorsche reis
weer te Freidrichshafen teruggekeerd. Daar
echter een krachtige en lage wind boven de
luchtschepenwerf woei, werd de brandweer
van Friedrichshafen ter assistentie gealar
meerd. Nadat het luchtschip 10.37 wederom
boven de stad was verschenen werd met de
landing begonnen, welke om 10.40 in goede
orde volbracht was. Om 23.15 rustte het
luchtschip weer in de hal.
De nieuwe plaatjes. Van 16 Juli a-s. af
verkrijgbaar
De ergste hittegolf sedert meer dan tien
jaren voorgekomen heeft in de centrale sta
ten aan meer dan 40 menschen het leven
I gekost. Een temperatuur van 100 gr. F. In de
rchaduw had tot gevolg, dat dagelijks een
groot aantal personen in onmacht vielen.
Door het Centraal Bestuur van de Pro
vinciale Bonden van Melveehoudefs is aan
de Landbouw-Crisiscommissie een adres ge
richt. waarin er o.m. op wordt gewezen, dat
afschaffing van den vieeschaccijns bijna, of
in het geheel geen voordeel zal brengen aan
de vetweiders en/of mesters, wijl niet te ver
wachten is, dat daardoor de slachtveeprtjzen
10 pet. zullen stijgen, doch wel de prijzen in
den détallhandel 10 pet. zullen dalen.
De Nederlandsche veehouderij zal echter
zeer gebaat zijn met een ernstige bestrijding
van het mond- en klauwzeer, tuberculose,
uierziekte en dergelijke, welke goed uitge
voerd, kan leiden tot een algemeen veehou
ders- en landsbelang.
Hoewel de kosten daarvan, mede door het
verstrekken van gratis serum nog al hoog
zullen zijn, meent het Centraal Bestuur toch,
dat daar het een zoo buitengewoon groot
algemeen belang raakt, door de algemeene
kas (Staatskas) de kosten gedragen moeten
worden.
Ten slotte wordt in ernstige overweging ge
geven. niet over te gaan tot afschaffing van
den accijns. doch deze gelden in hun geheel
aan te wenden tot bestrijding van boven
vermelde veeziekten.
te
van
midelbaren leeftijd, op den Schenkweg bij
de Ternooystraat, bekneld tusschen een
vrachtauto en een voorbijkomende luxe
auto, juist toen de wielrijder de bocht wil
de nemen. Zijn been werd verbrijzeld, ter
wijl hij een ernstige hoofdwonde bekwam
In zorgwekkender! toestand is hij naar het
Gemeente-ziekenhuis aan den Zuidwal ver
voerd, waar hij ter verpleging is opgenomen.
Den chauffeur treft geen aehuld.
Reeuwijk bij Gouda heeft zich een
derde geval van kinderverlamming voorge
daan, dat bovendien een doodehjken afloop
had. Het betreft hier een meisje van vijf
jaar, dat een dag na de openbaring van de
ziekte overleed.
Reeuwijksche bewaarschool is geslo-
rV
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week alleen Zaterdag audltatie
verleenen.
Aansluiting bU de A. R. K. A. verplichtend
gesteld
In zijn vergadering van 16 en 17 Juni jJ.
heeft het Doorluchtig Episcopaat eene uit
spraak gedaan omtrent de reeds eenige ja
ren hangende kwestie der organlseerlng van
de R. K. Gemeeate-ambtenaren.
Beslist is thans, dat deze ambtenaren thuis
hooren in de Algemeene Roomsch-Katho-
lieke Ambtenarenvereeniging (A. R. K. A.).
De uitspraak van het Doorluchtig Episco
paat luidt:
le. Het is en blijft de ernstige en uitdruk
kelijke wensch der Hoogwaardige Bisschop
pen, dat de katholieke ambtenaren ook
de katholieke gemeente-ambtenaren zich
vereenigen en vereenlgd blijven in de katho
lieke organisatie van ambtenaren.
2e. Zij. die reeds lid waren van een neu
trale ambtenarenvereenlgir.g, mogen daar
van niet lid blijven, tenzij het opzeggen van
het lidmaatschap groote financieele schade
met zich brengt. In dit geval kunnen zij
contrlbueerende leden blijven, maar nimmer
een bestuursfunctie aanvaarden (zie de be-
aankomst slisslng van het Doorl. Episcopaat van 16 en
17 Juni 1919. c.f. Analecten van het Bisdom
Roermond jg. 1919, blz. 124).
op den duur blijkt die enkele overtui
ging bij de meesten ook al niet vol
doende. Die overtuiging moet levendig
worden gehouden, gevoed en in daden
omgezet. Die overtuiging moet tot een
levenspractijk worden gemaakt. En zie
daar het doel, dat de Kerk nastreeft^
wanneer zij haar leden in godsdienstige
genootschappen vereenigt. Men kent
de uitspraak van Goethe, dat voor het
godsdienstig leven de goede sleur, de
gewoonte, van onberekenbaar nut is.
Zeker, er is in den sleurgang gevaar
voor verstijving en verdorring. Daar
tegen dient gewaakt. Maar er Is een
ander - en veel gevaarlijker uiterste,
n.m. alleen maar bidden, alleen maar
zijn plicht van Godsvereering vervullen,
wanneer het gevoel daartoe drijft
Godsdienst is niet allereerst een daad
van gevoel, maar van verstand. De zin
nelijke mensch moet zichzelf dwingen tot
Godsdienstplicht, wanneer het gevoel
hem daartoe niet vanzelf drijft. Dat
zegt hem zijn verstand, zijn overtuiging.
En geen betere manier om ^veilig te
gaan dan door zich te verbinden, ex
presselijk en plechtig, om ten allen,tijde
en in alle omstandigheden een chris
telijken levenswandel te leiden.
Wanneer een oningewijde
neemt van de verplichtingen, welke
bijv, aan de leden van de wereldlijke uitleven, ooit Jen ergens bestreden
derde orde van St. Franciscus worden
opgelegd, dan roept hij uit: maar dat 1
is niets bijzonders; dat moet elk be- I
hoorlijk christenmensch doen! Juist, 1
en dat is ook het eenige doel van zulke
vereenigingen„niets bijzonders, alleen
maar «en normaal christelijk leven.”
Waarofn zich daartoe dan nog eens
extra te verbinden? Omdat de practijk
uitwijst, dat de mensch over het alge-
meen zoo zwak is, dat hij een vasten en
steeds merkbaren band noodig heeft om
niet van dien normalen weg af te wij
ken. Dit geldt zeer bijzonder voor onzen
tUd. Wanneer er een samenleving is,
die het mogelijk en zelfs tot regel
maakt, dat men van 's ochtends tot
avonds werkt en niet veel anders kanA
doen dan de plichten van zijn staat
vervullen; dat de Zondag wordt gehei
ligd, omdat heel het openbare leven
daarop is ingericht; dat, in één woord,
verleiding tot groot kwaad uitzondering
is, ja. dan is het zoo moeilijk niet om
een normaal christelijk leven te leiden.
Maar waar ter wereld vindt men tegen
woordig zulk een paradijs? In de steden
zeker niet, maar ook niet meer op de
dorpen. De verleiding lokt lederen dag
en den geheelen dag. De menschen
zijn niet slechter of braver dan vroeger;
wanneer wij het kwaad van alle kanten
zien uitlaaien als een niet te stuiten
boschbrand, dan komt het, omdat het
verzengende vuur door een wuften tijd
geest, door gelddorstlge speculanten op
de lage hartstochten vooral, wordt
levendig gehouden en er zoo weinig bol
werken zijn, waartegen het stuit. De
christen, die het tegenwoordig waagt
met het beetje godsdienstkennis uit zijn
catechismusjaren, met een vroegmisje
op Zondag zonder meer, staande te blij
ven in den levensstrijd, is wel erg
roekeloos. Zijn wil is goed; hij wenscht
te leven volgens Gods gebod en de ge
boden der kerk. En wanneer er niets
fti den weg komt gaat dat bij normaal
aangelegde menschen ook van een leien
dakje. Maar er komen zorgen; men
heeft vrienden, die rijker zijn en meer
verteringen kunnen makenhet gezin
elscht zuinigheid, ontbering zelfs. Dan
begint het geweten te spreken. De hu-
welijksplichten moeten vervuld worden.
Er is maar één weg: zich veel ontzeg
gen, in eenvoud blijven buiten alle over
daad en opschik, buiten alles waartoe
de wereld lokt, of: verwaarloozing der
huwelijksplichten, leven boven zijn
stand, dat is boven zijn inkomen, met
als gevolg schulden maken en dikwijls
erger. Is dit niet het probleem waarvoor
ontelbaren in onzen tijd staan? En
later, wanneer de kleine kinderen groot
zijn geworden: hetzelfde probleem in
een anderen vorm. Men wil nu toch wel
eens genieten; het gezin heeft al zoo
veel gevraagd. De kinderen stellen
elschen, waartegen de christelijke voor
zichtigheid zich verzet. Juist dan vraagt
het gezin meer toezicht en toewijding
dan ooit. Al weer dus: zelfverlooche
ning, afwijzen van den tijdgeest. Waar
zal men bij dit alles de kracht vinden?
Alleen de godsdienst kan die geven. En
die godsdienstige practijk wordt aan
gekweekt in de vereenlglng, die een
levensregel voorschrijft, die den zwak
ken mensch leert zich dagelijks te oefe
nen om in oogenblikken van verleiding
en bekoring niet te vallen.
Hoe komt het, dat zoovelen, van huis
uit goede katholieken, zooveel ergernis
geven, doordat men hun vrouwen en
dochters opeens aan een diner, op een
partij of in een schouwburg ziet ver
schijnen op een manier, welke stzijdt
met alle christelijk fatsoen; dat zij zich
Gisteravond te ongeveer kwart over zeven
heeft zich in de Rubroekstraat, te Rotter
dam, een vreeselijk drama afgespeeld.
In deze straat woont de familie De Paauw.
Bfj hen in huis woonde de gepenslon-
neerde muzikant yan het Indische leger, de
ongeveer 40-jarige P. Stap met zijn beide
kinderen, den 9-jarigen Piet en de 11-jarige
Helèna.
Zijn vrouw is reeds eenige jaren dood en
de kinderen hebben, voordat hun vader
ongeveer drie maanden geleden uit
terugkeerde, In het kinderhuis te Rotter
dam vertoefd.
De vader heeft, kort na zijn
uit Indië, zijn Intrek genomen bij de
familie De Pauw, die hij nog uit Schoon
hoven kende.
Hij genoot een pensioen van f 12 per
week en het schijnt, dat de geringhefti van
dit bedrag hem zeer wrevelig heeft gestemd
tegenover deze maatschappij.
Aanvankelijk was hij zonder werk, daarna
had hij een betrekking als portier bij een
lunchroom op de Blaak.
Toert men hem een aanmerking maakte
op zijn werk, nam hjj op staanden voet
ontslag. Nadien is hij werkloos geweest, met
uitzondering van eerf week, gedurende welke
hij op een fabriek werkte.
Donderdagavond heeft hij zich zeer moe
deloos uitgelaten naar aanleiding van den
kindermoord te Den Haag. Hij kon, zoo i
zeide hij, nu wel zelfmoord plegen.
Gistermiddag is hij met de kinderen gaan
wandelen en een uur later dan anders thuis
gekomen.
Bü zijn thuiskomst werd hem hiervan
een verwijt gemaakt door mej. Paauw.
Hij is toen naar de gang geloopen, waar
zijn jas hing, en kwam terug met een
revolver. Hij nam de kinderen In den arm
en schoot ze beiden door het hoofd. De
vrouw liep gillende de straat op en waar
schuwde een buurman, die op zijn beurt
weer twee politie-agenteh heeft gehaald.
Toen deze boven kwamen, had de man het
jongetje, dat nog teekenen van leven
vertoonde, juist met een peimemes in het
hart gestoken.
Daarna heeft hij de revolver op zichzelf
gericht, doch het wapen ketste. Ten slotte
heeft hjj getracht zich te doorsteken met
het pennemes, doch dit had geen ander
resultaat dan een paar onbeduidende
schrammen.
De toestand van het jongetje is vrijwel
hopeloos. Er beslaat slechts een zeer ge
ringe kans het in het leven te behouden.
De dader were gearresteerd en in 't zieken
huis aan den Bergweg verbonden en daarna
in bewaring gesteld. Hij is zeer kalm en
heeft een volledige bekentenis afgelegd.
Als motief schijnen zijn financieele
moeilijkheden te moeten dienen.
De politie heeft het jongetje, dat in
levensgevaarlijken toestand verkeerde, naar
het ziekenhuis laten brengen, waar onmld-
deljjk operatief is ingegrepen.
In het huis van den moord waren o. a.
commissaris Dijkstra, de Officier van Justi
tie mr. Höffelman en de rechter-commlssa-
ris, mr. Franken, aanwezig.
De vermoedelijke aanleiding
Inspecteur Hermans heeft hem een voor-
loopig verhoor afgenomen, waarbij het vol
gende aan het licht is gekomen.
Om te beginnen gedroeg de man zich zeer
cynisch. Hij had absoluut geen spijt over
het gebeurde en verklaarde:
„Ik had ze niet meer levend terug willen
zien!”
Het Is gebleken, dat de man in finan
cieele moeilijkheden verkeerde. Waarschijn
lijk heeft hjj al een paar weken met het
afschuwelijke plan rondgeloopen en het is
niet buitengesloten, dat het zijn bedoeling
was zijn voornemen om de kinderen te doo
den reeds ’s middags, toen hij met hen
wandelde, te vol voeren.
Hij is zeer gebeten op de maatschappij en
heeft zich herhaaldelijk beklaagd over zijn
laag pensioen. Zijn jongen zou nooit in
militairen dienst gaan. Ook tegen den gods
dienst had hjj verschillende bezwaren.
O. m. had hij mej. de P. zijn
kenbaar gemaakt, om de kinderen die ka
tholiek gedoopt zijn, in de protstantsche
kerk te laten opnemen.
Mej. de P. vertelde, dat ztf hem nooit
tot iets dergeljjks in staat had geacht,
tegenover haar had hjj zich dikwijls
klaagd over de behandeling, die hij in het
algemeen en speciaal bij zjjn pensionnee-
ring ondervonden had.
Bij een gesprek, daags te voren, schreef
Stap den Haagschen moord toe aan den vol
gens hem funesten invloed van den gods
dienst.
Wel heeft hij zich laten ontvallen ,dat hjj
de hand aan zichzelf wilde slaan, maar
deze bewering werd geen notitie ge-
BUREAU: HOF
Telefoon: Administratie
Redartie No, 633
Een zoo algemeen verbreide en diep
Ingekankerde kwaal als de genotzucht
is niet afdoende te bestrijden door den
kamp daartegen aan de geheelonthou
ding vast te koppelen.
We meenen dat in onze vorige be
schouwingen genoegzaam bewezen te
hebben. Het betoog, dat pater Larners
In dit blad daartegen ingebracht heeft,
toonde o. i. het onweerlegbare van onze
stellingen •- 1 zeer juist aan. Immers,
op de meeste van onze argumenten
ging de eerwaarde inzender niet in en
de herhaling van de uitspraken, In het
I manifest vaaT Sobriëtas gedaan, Is al
evenmin In Staat om een onbevooroor
deelde tot de overtuiging te brengen,
dat een algemeen mensojielijke, door
ontelbare Tactoren beïnvloede kwaal
als de genotzucht afdoende te bestrij
den Is door een actie, welke, onder bij
zondere omstandigheden geboren, ge-
één
mis-
De
haar
standpunt zeer te recht altijd be
toogd: alcohol Is schadelijk voor ieder
een; de strijd moet geschieden door
geheelonthouding. Dat is efen program
op zich, een wapen, dat zijn kracht
vindt in zijn scherpte en in zijn één
zijdigheid. Maar genotzucht, wat is
dat? Wat voor den één genot en weelde
beteekent, Is voor een ander walging
en armoede. Genotzucht komt voort uit
een verkeerde mentaliteit. Het koopen
van een paar zijden keusen voor enkele
guldens is zeker nog geen uiting van
genotzucht. Maar het kan dit wel zijn
voor het fabrieksmeisje, dat aan dien
drang toegeeft enkel om te pronken,
om iets anders te schijnen dan ze wer
kelijk is, terwijl ze diende te sparen of
andere nuttige zaken te koopen, die
zooveel noodiger waren. Die weelde
zucht, dat verlangen om boven den
maatschappeiyken stand te leven,
.waarin men geplaatst is, bestrijdt men
niet met geheelonthouding van alcoho
lische dranken ais uitgangspunt te
nemen. De schrijver van het ingezon
den stuk, waarop wij boven doelden,
had het juiste middel heel wat dichter
bij huls kunnen vinden; in de pij, die
hij draagt, in de letters, welke achter
zijn naam staan, in den geest van
Franciscus, van wlen hij zich een zoon
mag noemen.
Geen kwaal, wij geven het gaame
toe, teistert de menschheid in onzen
tijd zoo zeer als de genotzucht. En geen
organisatie is krachtens haar roeping
en haar middelen meer aangewezen om
dien strijd te voeren dan de Katholieke
Kerk. Welnu, wanneer wij de uitspra-
ken van het bestuur dier kerk geduren
de de laatste halve eeuw nagaan, dan
zullen wij als het geëigende strijdmid
del tegen de hedendaagsche weelde- en
genotzucht voortdurend het lidmaat
schap van een geestelijk genootschap,
speciaal dat der derde orde van St.
Franciscus, zien aangewezen.
En dit ligt ook voor de h4nd! Weelde-
en genotzucht is niet anders dan „de
geest der wereld’' waartegen Christus
zelf in Zijn toespraken, in Zijn para
bels, in Zijn predicaties herhaaldelijk
opkwam, waartegenover Hij Zijn nieu
we wet kwam stellen. Het gaat hier
dus om een zuiver godsdienstig pro
bleem, dat alleen met godsdienstige
middelen kan worden opgelost. Bij an
dere kwalen kan men meer mensche-
lijke mee in den strijd opnemen. Door
sociale verbeteringen, door betere wo
ningtoestanden, door meer onderwijs
kan men dronkenschap, woeker, zede
loosheid, prostitutie, ruwheid, tuchte
loosheid helpen onderdrukken. Maar
den wereldschen geest bestrijdt men
niet met wetten of .verordeningen, met
sociale verbeteringen, met mooiere
scholen en langer onderwijs. De weel
de- en genotzucht onderdrukt men in
het Individu en in de samenleving
alleen door een omzAting van den
geest. Van nature is iedere mensch ge
neigd om zijn kwade driften te volgen
en deze drijven hem tot gemak- en
genotzucht, tot ijdel vermaak, tot uit
leven van zijn zinnen. De geest van de
wereld komt hem daarbij op alle moge
lijke wijzen tegemoet; de gouddorst,
welke in het meerendeel der menschen
brandt, speculeert met gelegenheden
van vermaak, met sieraden, met eere-
ambten, met mooie /kleeren, met aller
lei zinnenprikkeling op dien drang naar
uitleven. Waarom zal de mensch daar
aan niet voldoen, wanneer geen hooger
beginsel hem tegenhoudt? Alleen de
diepe overtuiging, dat hij een redelijk
schepsel is met een ziel, welke onster
felijk is en voor de eeuwigheid gescha
pen; dat hij afhankelijk is van zijn
Schepper, Dien hij moet liefhebben,
dienen en eeren, alleen die overtuiging
kan hem tot versterving, tot zelfbeheer-
sching, tot geestelijk leven brengen. En niet ontzien om grove schulden te ma-