U .ill J CENTRAAL GRAALHUIS TE SCHEVENINGEN Voor de Huiskamer DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE DE HOOGE WAARDIGHEID EN VERHEVEN ROEPING DER CHRISTENEN Plechtige inzc&enin# door M#r. Aen#enent Eerste herderlijk schrijven D 7 STOOMVAARTLIJNEN Donkere wolken i 1 Katholiek Film-Congres te Brussel van M#r. J. H. G. Jansen en en, ST u- Een nieuw Moederhuis voor de Vrouwen van Nazareth te Heiloo en Belangrijke TM ■4 nieuwe Moederhuis zal ge- geen offers kunnen is reeds eigendom van het «3 STOOMVAART M»J. VtDrRLAMD, Amsterdam te het n I en van is een i andere overal i ik In (Van onzen eigen correspondent) ant- r. IM 1 **9 44». 460. JAVA—JVEW rnVT-T.TTV TOSARI 12 Juli van Nws York n. Java. le- ee zou der Het Centrale dezelfde onmiddellüke schutse van de Nazareth, O. L. Vrouw ter eL it- le- s 1 1 s 5 den tot i!e ks >3 '4 >5 d, e 7 9 ii m- ta an en »or is n: *e o- n- in o- mededeeling Mgr. Aengenent. Mgr. Aengenent kon nog een verbidden- de mededeeling doen. Centrale Graalhuis hebben van Nazareth ook nog een je zoo in ongerustheid te laten zitten, I heb er zoo'n spijt van, maar die meneer Ro gers. verder kwam zjj niet, maar viel Rob snikkend om den hals. Rob, die van de situatie eerst niets be greep, herhaalde de woorden geschrokken en ongerust. „Hoe bedoel je kindje, ik weet van niets, ik kom juist thuis.” „O,” zei ze. „ik dacht dat meneer Rogers mee zou komen vanavond en daarom ben ik naar tante Louise gegaan.” Rob schoot in een lach. „Welnu vrouwtje”, zei hü, ,Jk zal nu ook maar bekennen, ik heb óók heel leeljjk gedaan, want Rogers was verhinderd en Ik dacht: dat zou jij toch niet gelooven. Ik wilde jou je zin niet geven en daarom kwam ik niet direct naar huis. Kijk hier is het telegram dat ik nog stuurde. Ik kreeg ook split, net als JU en daarom staan we nu hier zóó. Het onweer was overgedreven en het vrién delijke zonnetje scheen weer volop. Beiden lachten ze om hunne kinderachtige koppig heid, die zoo geheel verkeerd was uitgekomen. Ennemeneer Rogers.wanneer komt hij nu weer eten?” vroeg Annie, terwijl zij haar hoofd tegen Rob's borst vleide. „Alleen dan, als Jij hem inviteert,” woordde Rob zacht. STOOMVAJLBT MIJ. OCEAAJT. ORESTES, Japan-Rott. 12 Juli te Suex. De Lange, blij met de ontdekking, riep: „Jokko, zoek langer niet. Je kunt den dief dadelijk vinden, als je In den schoorsteen ziet” „Wat,” riep Jokko, „zit hü in den schoorsteen?” Hij keek, verbaasd, met open mond. „Nou. dat is voor ons zeker geen beswaar. We volgen hem dan ook terstond.” Rob van Aalten kon dien dag niet met lust zijn werk verrichten. Die kibbelarij za! hem dwars. Hij had het ook niet zoo bedoeld, maar direct maar toegevenneen, dat ging toch ook niet. Toch had Annie eigenlijk wel gelijk, dacht hij. X Was waar. HU was in zijn werk den geheelen dag, had niet dat gevoel van alleen-zUn. Maar daarom behoef de Annie toch niet zoo boos te worden. Huis vrienden voor hem! Het was belachelijk. HU deed het toch alleen voor Fred. Terwül hij zoo zat te peinzen, stapte Ro gers het kantoor binnen. HU kwam even aan om te zeggen, dat hij niet zou komen eten, want hij moest de stad uit. „Spüt me", zei Rob kort. Samen stapten ze naar het station en namen afscheid. Beroer der bad fact al njpt Mnoep, Z$>u hij L Pas kort waren zfj getrouwd en geen enkel wolkje had nog den helderen huwelijkshemel verduisterd. Toen zU na hun huwelUksreis in het nieu we, smaakvol Ingerichte, landhuisje hun in trek hadden genomen, hadden zü zich geluk kig gevoeld en niet gedacht aan groote. noch kleine stormen die op 4» woelige levenszee kunnen woeden. In den eersten tijd had het jonge vrouwje het wel erg stil gevonden In huls, dacht zij er nooit aan te zullen wennen den geheelen dag alleen te zUn, hetgeen nog al eens zou gebeuren als Rob, door zUn drukke bezighe den verhinderd, niet thuis zou komen koffie drinken. ZU wist zich er echter dapper door heen te slaan en ook verraste Rob haar wel met wat vroeger thuis te komen, als hij er maar even voor In de gelegenheid was. X Werd herfst en het drukke verkeer op den weg. dat voor Annie zoo'n welkome af leiding was in de uren, dat zU alleen was. werd minder. Op die sombere, druilerige najaarsdagen leek het haar, of er geen einde aan den dag zou komen, scheen haar de tUd voorbij te krulpen. Met ongeduld verbeidde zü dan het oogenblik, dat Rob thuis zou komen. Tenminsteals hjj geen zaken vriend meebracht. Aan dit laatste dacht zü ook dezen avond, terwul zü op Rob wachtte. De haard brandde zachtjes en de groote staande schemerlamp verspreidde een zacht goudgeel licht in de kamer. „Hé, X was toch zoo knus," dacht ze, „als zü, op de groote divan gezeten, luister den naar de radiomuziek of als Rob voor las!” Daar hield zü zoo van. Waarom moest MBDEBLAMDSCKE SCKXPIur. HAVIK. m..A, 14 Juli van Stettin naar Geile ROSSUM 13 Juli 136 mbl N.N.O. van Las Pal- Palmas, Rott naar Nigeria. RUURLO 11 Juli van Tulcaa te Brala. TROMP, ma, 10 Juli van Londen te Duin kerken. VALK, ma, 14 Juli Brunabattel gen., Hudlka- vali naar Amsterdam *- Hebt dien moed! En met den dag zult gij daardoor versterken en verrijken uw eigen geloofsleven en dat van de uwen en gü zult bü vele anderen door de steeds meer duide- lük waarneembare harmonie tusschen uw ge loof en uw leven meer nog bereiken dan de priester met de prediking, omdat uw leven uit uw geloof gezien wordt ook door hen, die de prediking niet hooren. Maar wanneer de christenmoed ontbreekt, de durf om als christen te leven, verlaagt de christen zich en daalt af van het goddelük leven naar 't gewoon-menschelüke. uit het bovennatuurlük naar het zuiver-natuurlUk leven, van het geestelük in het materialis tisch leven; dan verloochent hü in zün leven het leven en de leer van Christus, dan ver slapt hü zün geloofsleven en zal hü. naar mate hü dieper en meerdere malen afdaalt, allengs zün geloof zelfs geheel verliezen. In plaats van anderen op te heffen, gaat hü af dalen tot hen en maa.kt hü zich meer en meer gclük aan hen. In- plaats van zich meer en meer gelük te maken aan Christus, wiens leerling en volgeling hü moest zün door zün Doopsel en zün Vormsel. Dat is de christen in naam, die natuurmensch werd met den na- tuurmensch. wereldling met den wereldilng, aardschgezind met den aardschgezinde, stof- mensch met den stofmensch. Christen, wanneer gü den christelüken le vensdurf mist, zult gü de wetten van Chris tus in het huwelük ontduiken, eerst in het geheim, later in het openbaar; dan zult gü ir. de maatschappü u begeven volgens zuiver menschelüke overeenkomsten, gebruiken en gewoonten; dan zult gü in uw sociaal leven zonder hoogere levenib?-..-hou wing u scharen bij hen. die u op aarde het meeste bieden; dan zult gü uwe kinderen, ook met voorbü- zien van hunne hoogere belangen, bpvoeden en plaatsen daar, waar zij naar menschelijke berekening maatschappelijk het hoo—t zullen stügen; dan zal de vrouw zich zelve en de moeder haar kind met of tegen goedvin den van den christen-echtgenoot en vader kleeden, halsstarrig en eigendunkelük naar overheerschende mode en niet naar wil en wensch van Paus en Bisschoppen, al geeft zü ook velen ergernis en berooft zü zich zelf, hare eigen kinderen en zoovele anderen toch zeker van het kleed der zedigheid, waarmede onder christenen de kuischheid eerbaar wordt gedekt en kostelijk getooid: dan zal oud en jong ontspanning zoeken langs vrüe banen, onschuld der ge- vQT.T.ivn swwziTwa t-ttw GAASTERDIJK 13 Juli van Baltimore te Rot terdam. HOLLAND—BarTSCH-DTOIe-LIJM. ^IJsE^lkerk ^buisr-l H Juli te Colombo. Het geloof geve richting aan uw leven! Welaan, Christenen, hebt den moed om uw geloofsovertuiging te volgen in uw privaat leven, in uw gezinsleven en in uw openbaar leven in al züne levensuitingen van gedach ten, verlangens, woorden en werken. botteadamsche llotd. PALEMBANG 13 Juli van Batavia 1. v Havre te Rotterdam. KOTA RADJA 13 Juli van Bremen te Rotter- dam. minister Deckers en de andere aanwezigen voor de mtnoodiging van deze schoone plech tigheid. Als voorzitter van den Diocesanen Jeugd raad sprak prof. Niekel er zün vreugde over uit, hier tegenwoordig te hebben mo gen zijn. Mej. Kersbergen. een der Vrouwen van Nazareth, dankte Mgr. Aengenent hierna. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan der parochie van den H Antonius Abt aan den Ouden Scheveningschen weg te Scheve- nlngen. dat de volgende week zal worden ge vierd. heeft het kerkbestuur dier parochie als feestgeschenk aan Z. D. H. den Bisschop van Hat-lem aangeboden de voormalige villa Plantenlust” aan den Ouden Scheve ningschen weg 90 aldaar, welke tüdens den bouw van de nieuwe kerk. tijdelük als pastorie is gebruikt. Mgr. Aengenent heeft dit geschenk aan vaard en de villa bestemd als het Centrale Graalhuis voor de Vrouwen van Nazareth. Zondagmiddag heeft Mgr. Aengenent zelf de inzegening van het Centrale Graalhuis verricht. Te ongeveer half zes arriveerde Mgr. Aengenent per auto, vergezeld van zün se cretaris, den weleerw. heer Th. W. Plchot. Intussc.ien hadden in de stemmige kapel, welke zich op de eerste verdieping van het Centrale Graalhuis bevindt, de genoodigden plaats genomen. Onder hen waren de hoog- eerw. deken van Den Haag, kanunnik H. A Th? van Dam. prof. Niekel. voorzitter van derf ^fcentralen Jeugdraad in bet Bisdom Haarlem, mr. T. J. Verschuur, minister mr dr. L. N. Deckers, staatsraad mr. dr. D. A. P. N. Kooien, en de overige leden van het Retraite-Comlté. prof. mr. P. J. M. Aal- berse. zo». HOLL. LLOYD. KËNNEMERLAND (thulsr.) 13 Juli te Bahia. MAASLAND (ultr.) 13 Juli te Bantoe. MONTFERLAND (thuier.) pasa U Juli nam. 7 uur Palmas. RIJNLAND 13 Juli van Hamburg te Amst. WATERLAND 13 Juli van Amst. te amburg. ZAANLAND (ultr.) pass. 13 Juli nam. 3 uur Dungeness. De nationale afdeeling België van het inter nationale katholieke filmcomité, opgericht in 1928 te Keulen, hield dezer dagen haar jaarcongres te Brussel. Als voornaamste punten van het program ma, dat voor de korte spanne tijds Welke beschikbaar was, wel wat overladen scheen, waren aangegeven de sprekende film en de censuur-kwestie. Opvallend was de rijke deelname van geestelijke zijde aan deze samenkomst, welke in den voormiddag geopend werd in de prach tige 'Coliseumschouwburg. Na een inlei dend woord yan den voorzitter kanunnik Brohee, werd het woord verleend aan den Eerw. Br. Memoire, die een beschouwing hield over de sprekende film, een uitvinding, welke in ons modern leven, dat wel op alle wonderen voorbereid lijkt, alreeds volle burgerrecht verkreeg. Hoe verkreeg de technieker een nauw aan sluitend verband tusschen het beeld op het filmboek, en de daarbij ingeschakelde syn chronisatie. Spr.ging de ontwikkeling hieraan titvoerig na. Spr. voorspelt aan den spre kenden film een buitengewoon schitterende toekomst. Een typisch cijfer In Amerika waren er, einde 1923, 1500 sprekende filmen. In Januari 1.1. was dit getal geklommen tot 8500. In Europa noteert men er tot nog toe een 1500, In afwachting dat de „rationeele film” ge boren worde (een superpositie van het beeld en den klank op een plaat), acht de spreker dat de sprekende film „le huitiéme art” aan de optredende artiesten meer mogelijkheden voor een homogene prestatie biedt, dan aan de theaterkunstenaars e.a. Voor wat de paedagogische middelen van den sprekenden film betreft, acht hij ook hier de toekomst ongewoon rijk aan beloften. De geheele rede, welke een vurig pleidooi was voor de sprekende film, besloot met de vaststelling, dat deze nieuwe uitvinding als een zelfstandige kunstvorm volle recht van bestaan heeft. Hierna kreeg de heer Delgronge, onder voorzitter van het K. F. C. het woord over het thema. „Hoe kunnen de katholieken er toe komen om hun film-programma's aldus in te richten, dat het succes gewaarborgd is.? Vooreerst dient er meer werk gemaakt te worden van de inrichting onzer schouwburgen Zoodat er niet alleen een indruk van orde van uitgaat, doch mede een impressie van stem- ''^sprsker deelt tal wn JuiisbowMute” getrouw aan blijven. De katholieke pers moet vanaf dit oogenblik alle mogelijke krachten in den strijd werpen cm op gebied van het filmleyen te redden wat er nog te redden is. Want wij strijden voor vele zaken op verlocen posten, omdat wij, als katholieken, niet tijdig de oogen hebben geopend en niet tijdig ingegrepen met het radicalisme dat een St. Paulus bezielde. De katholieke pers moet voorlichten, leiden, inlichten. Het vormen van het katho liek geweten, aangaande de levenskwestie van den film, is een kapitale plicht voor de Katholieke journalisten. Vormend optredend, zal de katholieke pers ook een voorlichtende actie kunnen voeren. Een wekelijksche filmrubriek dringt zich hier op, welke naar het voorbeeld der Katholieke pers in Holland moet aanduiden wat strookt of strijrfr met de katholieke viüe. In algemeenen zm dan wenscht spreker, dat onze pers een veel ruimere activiteit op filmgebied zou voeren. Al het moderne in de wereld moeten wij durven aanpakken en in onze katholieke beweging inschakelen, en „Ad majorem Dei Gloriam” doen christal- liseeren tot een hoogste uiting van schoon heid Het vraagstuk van de film-censuur werd behandeld door den HoogEerw. Heer Roose, die van meening was, dat de censuur in België niet streng genoeg optreedt en te veel JOHAN V. OLDENBARNEVELT (thuisr.j 12 Juli van Port Said. POELAU BROS 33 Juli van Hamburg. ROTT1 13 Juli van Antwerpen te Amst. TALISSE 13 Juli van Amst. naar Java, vla Antwerpen. ook al worden daar de leliën der geknakt en de schünschoone vruchten ondeugd met bitteren nasmaak aldoor geten. O Chrlstenmensch, wiens ziel, door Doopsel uit God geboren, moet huizen In een lichaam, dat rondtrekt In een ongewüde we reld. houd op. hoog en fier, uw goddelüke waardigheid en ga niet krulpen angstig en slaafs gebukt onder de gangbare mode van niet-christelüke levensleuzen. Wees toch u zelf, wees christen, steek door uw chrlstelük leven hoog uit boven het zuiver-materialis- tisch, enkel-natuurlijk, niet-chfisteljk leven. Neem tot richtsnoer uw bovennatuurlük levensbeginsel, dat gü van Christus ontvan gen hebt in uw Doopsel, dat gü versterkt hebt in uw Vormsel en leef als medeapostelen sa men met uw priesters een leven uit het ge loof, en voed dat geloofsleven door ernstig en geregeld gebed en goed en veelvuldig ontvan gen der H. H. Sacramenten, vooral van de H. Communie, ons geestelijk en goddelük voedsel bü uitstek. De praktük der Christenen, van slechten, lauwen en goeden wüst het uit; Geen werkdadig geloofsleven zonder veelvul dige geestelijke voeding. Gesterkt door zulke genademiddelen, zult gü uw geloofsleven opvoeren tot heiliging van u zelf en van vele anderen, en zoo meer en meer worden „een uitverkoren geslacht, een koninklük priesterdom, een heilige natie, een aangeworven volk, om de deugden te verkon digen van Hem. die U riep tot Zün wonder baar licht”. I Petr. 2, 9. Christenzielen, aan Onze herderlüke zorgen toevertrouwd, zet om in vruchtbare levensda den deze eerste woorden, dfe Uw Vader in Christus rioht tot U. zün welbeminde kinde ren in Christus Jezus, onzen Heer. NauweUjks had Jokko gesproken, of Duim voegde bü 1 woord de daad. „Dat ta flink van Jou," riep Jokko Jk volg je daad'Ujk kameraad.” En met het hoofd now boven den schoorsteen, Dujpi stiekum aan Jokko vroeg: „Jokko, pas op niet op mü te vallen, "k Heb aan één keer zat genoeg.'* KON. »ED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ. ACIIILL.ES 12 Juli van Lissabon n. Amsu AJAX 12 Juli van Triest te Fiume. AMOR 11 Juli van New York naar Port au Prinre. Venezuela en Curasao. ARIADNE 12 Juli van Algiers naar Amster dam. BARALT 13 Juli van Chrietobal naar Buena ventura. BRIELLE 14 Juli van CVra^ao te Umuiden en vertrok nar Hamburg. PRION 12 Juli van Vigo naar Amsterdam. HAARLEM 14 Juli van AmsL te Hamburg. BERENICE 12 Juli van Valencia naar Ali cante. NERET’S 12 Juli van Kopenhagen n. Stettin. ODYSSEUS, Amst.-Odense, p. 13 Juli Holte- nau. ORPHEUS. AmsL-Kopenh., p. 13 Juli Holte- nau. PERSEUS 12 Juli van Gibraltar n. Oran. PLUTO 14 Juli van Amsterdam te Hamburg, PROTEUS, Stettin-Amst.. p. 14 Juli Brunsb. SATURNUS. Algiers-Amst., p. 12 Juli Gibr. SIMON BOLIVAR (thulsr.) 13 Juli van Ply- mouth naar Havre. STELLA 12 Juli van Gibraltar naar Algiers. THESEUS 13 Juli van Kopenhagen te Amit, TRAJANUS 13 Juli van Hamburg te Amst. LLYSSES 13 Juli van Smyrna te Stamboul. VAN RENSSELAER 13 Juli van Hamb. te Am sterdam. VENUS 12 Juli te en van Torrevieja naar Faro. VESTA. Rott.-Barcelona, pass. 12 Juli Gibr. wenken mede, welke in staat zijn dit vraag stuk op te lossen. Daar moet ook aan dacht worden gewijd aan degelijke bewaking (de katholieken hebben hier 'a groote ver antwoordelijkheid te dragen) aan een vol doende belichting, aan net heerschen der gewenschte stilte tijdens de voorstelling en dies meer. Voor wat samenstelling der pro gramma’s aangaat, is de spreker van oordeel, dat er zooveel mogelijk verscheidenheid dient te zijn. Het publiek komt niet naar de Cinema om er een preek te hooren, maar om een deftig vermaak te zoeken. Onderwijzen en stichten, terwijl men verstrooit en vermaakt, dient ae leuze te zijh. Nauwlettend dient ook gezorgd voor een goede muziekbegeleiding. Liever een goed gestemde piano, welke met den tekst mede leeft, dan een orkestje dat krijscht en tingel- tangelt, en een foxtrot speelt, terwijl op den film een begrafenis defileert Ook de ge bruikte projectie-apparaten laten vaak veel te wenschen over onvoldoende belichting, onvoldoende „mise a point” enz. Te a uur werd de namiddagvergadering geopend in het O. L. Vrouwgesticht te Cureghem. Ook thans was de geestelijkheid in de meerderheid, ’n Verblijdend teeken I Immers haar belangstelling kan van groote beteekenis worden in de ontwikkeling der Katholieke cinematographic haar leiding kan richting-gevend en bevruchtend werken naast de deskundige activ.teit der leeken. - oogluikend toelaat, wat niet door den beugel Onder de talrijke aanwezigen dienen genoemd den Z. E. H. Kan. Brohée, Eerw. H. Maurits Van Hoeck, letterkundige Van Marcke, bestuurder der Katholieke Filmcentrale. Onder de buitenlandsche aanwezigen stip pen wij aan. Dr. H. Hoeben (Holland). De Weleerw. Heer van Hoeck hield een belangwekkende inleiding over de pers en de film. Over alle grenzen heen, aldus spr., dient de pers bij te springen om het groote offensief tegen den verderfelijken film ,met succes door te zetten Alle Katholieken van Europa moeten hier een tegenwicht van het Amerikaansche materialisme vormen, en op dit terrein kan de katholieke pers bij uit- st.k opbouwend werk verrichten. Spreker spreekt in dit verband over de prachtige brieven van den staatssecretaris Kardinaal Pacelli, waarin er op geiéezen wordt, welk een groote rol de katholieke pers in de maat schappij heeft te spelen, en hoe zij aan dit souvereine ordeningsprinciep uitgaande van de absolute waarheid van het kruis zelf, onwankelbaar moet onderworpen zijn en er In alle kerken van het Aartsbisdom is Zon dag bet volgende herderlük schrüven van Mgr. J. H. G. Jansen voorgelezen: Aan Züne Heiligheid Paus Plus XI heeft het behaagd Ons uit te kiezen tot Aartsbis schop van Utrecht en WU hebben in die keuze ten duidelükste gezien den vinger Gods. De benoeming volgde en Wü hebben aan vaard den wil van God. Nog trillen na de aandoeningen bij de aan vaarding van een zoo hoog en zoo verant woordelijk ambt, en toen hebben Wij Onze hoop verankerd in God volgens de aanspo ring van Sint Bonifaas tot züne vonne'in^cn. Nog steeds roept bü U en bij Ons de herin nering de geestelüke' ontroeringen wakker van de heilige momenten uit die treffende ceremoniën der Bisschopswüding, die wü hebben meegemaakt persoonlijk of door de radio. Nog dreunt het „Te Deum” en zien Wü Onze handen zegenend opgeheven. Hartgron dig zeggen Wü U dank In Onze offeranden I en gebeden voor Uwe langdurige gebeden en Uwe talrijke offers. U, gelocvigen. rclig’euzen en priesters van het Aartsbisdom, in geheel de Kerkprovincie van Fcderland en velen nog daarbuiten. Gü hebt voor Ons verkregen veel licht en groote sterkte, moed totofler, blüdschap van geest en rust des harten. Wel hebben Wü den krachtigen steun ge voeld van het Nederlandscli Episcopaat rondom Zün nieuwen Aartsbisschop, één met Hem door de hechte banden van 'lefóe en onderhoorigheidwei zagen Wü om Onzen troon geschaard de priesters, seculier en ré gulier, in passenden eerbied en trouwe ge hoorzaamheid vanaf den eersten dag: wel zegden Ons in geheel de Kerkprovincie van f Nederland de mannelüke en vrouwelüke reli gieuzen toe hun beste grachten hun offers en gebeden; wel volgden de geloovigen ondub belzinnig met hunne betuigingen van eerbied, liefde en gehoorzaamheid; wei weten Wü Ons verzekerd van de enorme geestelüke kracht, die met Ons samenwerkt, maar, terwül Wü met vast vertrouwen rekenen op die machtige medewerking van Bisschoppen, priesters, religieuzen en geloovigen veranke ren Wü Onze hoop in God, die wasdom geeft, aan hen, die planten en besproeien. Wü allen samen, zullen Gods werk verrich ten, Zün zaak behandelen. Züne beiahgen behartigen. Zün eer zoeken, ZUn wil vervul len, Zün Rijk uitbreiden onder Zün onmis- baren zegen Hiervoor is hot echter noodig, dat wü levendig doordrongen zün van onze saamhoo- rlgheld in één Doopsel, één Vormsel één Priesterschap, dat wij zijn medechristenen, medestrüders, medepriesters. Welaan dan, Christenen, besef uwe hooge waardigheid, uwe verhevene roeping. Door het Doopsel toch zün wij onttrokken aan dc ongewijde wereld, bedeeld met godde lijk leven, aangenomen kind van God, inge- lijfd als lidmaat in het geheimzinnig Lichaam van Christus, Züne Kerk op aarde. Door het Vormsel werd dat bovennatuurlük leven versterkt, om krachtiger nog naar bul ten uit te belijden en mede te werken aan den opbouw van Christus' Lichaam. Zoo is de gedoopte’ en gevormde opgenomen in Christus' Hoogepriesterschap met den pries ter, die door de sacramenteels würfing daarin in den verhevensten vorm werd ingelüfd- Zoo zün wü, allen te zanien het zichtbare getuigenis van Christus, voortlevend en voort werkend op aarde in de ledematen van dat Lichaam, van hetwelk Hü zelf het onzicht baar Opperhoofd is. Zoo zün Christenvolk en 'priester één. als ledematen van Christus door hun geloofsge meenschap op het innigst verbonden in één Doopsel, één Vormsel, één Priesterschap, één samenleven in wederkeerige uitwisseling en vruchtbaie beïnvloeding van samen bid den en samen offeren voor zich zelf en voor anderen. De etgenlüke en voornaamste dra gers van dat apostolaat zün de opvolgers van de Apostelen, de bisschoppen, die met éénën opvolger van den éénen Petrus eenheid verbonden, door den H. Geest zijn gesteld om te besturen de Kerk Gods. Hand. 20. 2g. Immers aan de uitgekozen leerlingen is de verkondiging van het Evangelie opgedragen, sinds de Verrezen Christus hen de wereld in zond met de belofte, dat HU met hen blijven alle dagen tot aan het einde wereld. Mt. 28, 18. In hun overeenstemmend getuigenis, W hun aanhankelijkheid aan Petrus' leerstoel - te Rome hebben de christenen van alle tüden veiligrn waarborg en onverbreekbaar zegel gezien van het ware apostolisch geloof tegen over alle eigen Inzicht. Het leven echter van het geloof, het doel van de prediking, de bovennatuurlüke vrucht baarheid van het geloof, al wat opbloelt uit het geloof is het werk van geheel de gemeen schap, van priester en christenvolk samen. Het leergezag in de Kerk is het orgaan, dat de waarheid draagt en de gemeenschap is het orgaan, dat de waarheid doet leven. Aan de gemeenschap is de taak opgelegd, om de waarheid, die door het Kerkelfjk leer gezag wordt verkondigd, te beleven, van de waarheid getuigenis af te leggen door het le ven uit het geloof. De taak der christengemeenschap is door een rük christelük leven voor Christus’ leer te getuigen. Wie naar het geloof leeft, legt getuigenis af van zün geloof en elk leven, volgens het geloof is een propagandistisch leven werkelük apostolaat, meebouwen aan het Rük van Christus in zich en in anderen. Dit Is het levend en het meest overtuigend bewijs voor het Christendom en werkt dik- wüls meer uit dan het levend woord. Deze uit het levend geloof opbloeiende be lijdenis moet worden vervuld op velerlei wü- zen. naar eigen aard, aanleg, begaafdheid, in eigen beroep, in eigen omgeving en naar de omstandigheden, waaronder men leeft in steeds nieuwe vormen en steeds nieuwe ont wikkeling. De oorspronkelükste echter, eenvoudigste en vruchtbaarste vorm, waarin het practisch geloof vooral getuigt, zal aitüd het christelük huisgezin blijven. Als geen andere maatschap, pelijke instelling weerspiegelt dit het geheim van de H. Kerk, het werkelük verband met Christus. Nergens straalt het leekenpriester- schap zoo helder uit als in het huisgezin, waarin man en vrouw, krachtens hun pries terlijk karakter, hun huwelükssacrament be leven en onder den zegen daarvan hun eigen vroom geloof tot vruchtbaar leven brengen in kinderen en kindskinderen. a Die belüdenis moet zich verder uiten in het maatschappelijk leven, dat gü leeft, in uw sociaal leven in al züne standen en verhou dingen, ambten, betrekkingen en vakken en elk verkeer met anderen, in de jeugdorgani saties, in clubs van studie en ontwikkeling op elk gebied, in kleedlng en in omgang, in sport en ontspanning, in pers, film en radio, in het gebruik van alle nieuwe uitvindingen van de techniek, nu en later. Het geloot geve richting aan kon. In zijn slotwoord zeide de voorzitter, dat de katholieken op filmgebied^ 30 jaar ten achter zijn en terrein moeten winnen. Katholieke filmen afdraaien is niet vol doende. Onze leus moet zijn publieke film- vertooningen 1 Onze H. Vader de Paus vraagt zulks dringend van initiatief van alle over tuigde katholieken, en hier te groot zijn, s Een groote moCTlijkheid blijft de creatie van katholieke filmen. De eenige zich hier voordoende oplóssing is dat de katholieken zelf hun filmen samen stellen. Wij moeten filmen fabriceeren, gespecia liseerd voor onze katholieke zalen, zooals wij een gespecialiseerde tooneellitteratuur heb ben. Hiermede was het welgeslaagde congres geëindigd. Er werden nog enkele filmen vertoond, o. a. de Paramount film De Vier Verren "die als een geschikte film voor katholieken wordt aangemerkt. plichtvrüe meisjes. Voor deze laatsten is het verband parochieel gemaakt. De Vrouwen van Nazareth hebben dus een dubbele taak. Zoodoende krügen wü eenheid in de organisatie van de meisjes, omdat de opperlelding is toevertrouwd aan de Vrouwen van Nazareth. In dte eenheid zeer groote kracht gelegen om de meisjes In de organisatie te houden, omdat zü, ook al verhuizen zü naar een stad. overal dezelfde organisatie zullen vinden. Wü staan nu in dit huis, dat is het Cen trale Huis van de meisjesbeweging, van de Graalbeweging. Het Centrale Graalhuis, van waaruit dezelfde geest en dezelfde methode worden overgeplant in de meisjes organisaties van het heele bisdom Haar lem. De bestemming van dit huis is van groote beteekenis voor de toekomst van dit bis dom, want als de Vrouwen van Nazareth de meisjes weten te vormen tot overtuigde, diep Katholieke vrouwen, dan is dat een daad van groote beteekenis voor het gods dienstig leven in Ons bisdom. Vervolgens wensch Ik. dat de leidsters der meisjesbeweging uit alle parochies van Ons bisdom tc gelegener türf hier zullen komen om de cursussen, die hier gegeven worden, te volgen en den geest van de Vrouwen van Nazareth in zich op te nemen. Dat dus alle leidsters in het heele bisdom, ook die tot nu toe niet aan de Graalbeweging verbonden waren, zich scharen om de Vrouwen van Nazareth, teneinde dien geest zoo innig mogelük In zich op te nemen. Dat hoop en wensch ik van harte, want alleen als die eenheid van geest er is. eerst dan zal de meisjesbeweging tot kracht komen. Moge de zegen van God, over dit huls en over zijn bewaarsters afgesmeekt, hier blij ven rusten tot in lengte van dagen, dan zul len we krügen echt Roomsche huismoeders en een opluikend katholiek leven in Ons bisdom. Minister Verschuur dankte mede namens De plechtige inzegening Nadat Mgr. Aengenent zich In de links van de kapel gelegen sacristie met de bis- schoppelüke gewaden had bekleed, zegende Z. D. H., daarbij geassisteerd door de wel eerw. heeren kapelaans C. Kempen en w Paimans, eerst de kajiel. het altaar en het tabernakel. Terwül Mgr vervolgens de overige vertrekken van het huls Inzegende, bracht kapelaan J. van den Bergh het Ons Heer naar de nieuwe kapel over. Na de Inzegening van het huis, keerde Mgr. Aengenent naar de kapel terug en celebreerde daar een plechtig Lof, waaronder eenige leerlingen van het St. Aloysiuscollege aan de Obstdulnlaan, onder leiding van pater J. Vollaerts S.J., de kerkelüke gezan gen zongen. Na het Lof vereenlgden de genoodigden zich in de benedenzalen van het huis. Hier hield Mgr. Aengenent een toespraak tot de aanwezigen, waaraan wü het vol gende ontleenen: Vanaf het eerste oogenblik, dat Ik de bisschoppelüke bestuurfunctle heb aan vaard. heb Ik mijn aandacht gewüd aan de organisatie van de schoolvrije mannelijke en vrouwelüke Jeugd. Omdat de organisatie van de schoolvrije jongens tot groote bloei was gekomen dan die der meisjes, meende Ik eerst aan de meisjes myn aandacht te moeten schen ken. Ik heb toen bereid gevonden, om Mü daarbij behulpzaam te zün, de Vrouwen van Nazareth? Ik heb aan de vrouwen van Nazareth opgedragen niet alleen de organisatie van de fabrteks- en ateliermeisjes, maar boven dien ook de organisatie van de gewone leer- HOLLAMD—ATMKA.LIJM. GRIJPEKERK (thuisr.) 13 Juli te Dar ee Sa laam. JAGERSFONTEIN 13 Juli van Port Natal L v, Antwerpen te Rotterdam. KLIPFONTEIN (thuiar.ï 18 Juli te en van Las Palmas naar Duinkerken. SUMATRA (thuisr.) 11 Juli van Kaapstad a. Duinkerken. Behalve dit de Vrouwen Moederhuis. Welnu, heï boun d worden in Heiloo op het terrein van O. L. Vrouw ter Nood. Schooner plaats, aldus Mgr., is niet te vinden. De Vrouwen van Nazareth komen nu onder di Vrouwe vi Nood. j Het terrel Bisdom Binnenkort zal met den bouw een aan vang worden' gemaakt. De vrouwen van Nazareth zullen dan on der het oog van de Vrouwe van Nazareth worden opgekweekt. nu naar huis gaan en zeggen, dat zü alleen zouden zün vanavond? Misschien zou Annie toch niet gelooven, dat Rogers verhinderd was en denken dat hü had toegegeven en Rogers afgezégd. Neen, dat deed hü niet. Hü wilde haar nu eens r.iet haar zin geven. Hü telegrafeerde, dat hü pas laat zou thuis komen. Zachtjes süpelde de regen door het dikke mistgordün, toen Rob naar een restaurant slenterde. Het eten smaakte hem niet. Waar om deed hü dit nu feitelük. vroeg hü zich af. Waarom zat hü nu hier in zoo’n naar ver velend restaurant in plaats van thuis bü Annie? Wat is stijfhoofdigheid toch een gek ding, dacht hü Ofdeed hü nu zoo dwaas terwille van Fred? Neen, maar dat zou toch te ver gaanl Hü dacht er aan wat zün Annie nu wel zou doen? Het telegram had zü natuurlük al gelezen. Den geheelen dag was zü nu alleen, ook den avond nog. Misschien was zü wel zóó verdrie tig datDe koppigheid viel van hem af. Hij begon te voelen, dat hü toch wel ver keerd had gedaan. En dwaas was hü ook. vond hij. Wat een onaangenaamheden! Neen dat niet meer, dan moest Rogers maar niet meer komen. Hij nam den eerstvolgenden trein, die hem in een half uur thuis bracht. In weinige mi nuten was hü met een taxi voor de deur van zün woning. Het verbaasde hem het geheele huis in duisternis gehuld te vinden. In de bus lag nog het telegram. Juist had hü het licht in de hal aangeknipt, toen een auto voor het huls stilhield. Annie! In een wip was zü binnen en beiden keken elkaar verwonderd aan „O, Rob, ben je niet vreeselük geschrok ken ja, X was ook wel erg leelük van mü Rob dan dien vervelenden Fred Rogers invi- teeren? Dien verwaanden vent met zün blceke gezicht, zün hooge stem en zün lieve ma niertjes. Zü had vreeselük het land aan dien man. Onultstaanbaarder mensch zou zü zich niet kunnen indenken. Maar nu had zü het Rob gezegd. Als hü huisvrienden er op na wilde houden, dan moest hü dat maar doen, maar dan ging zü er uit. Zü voelde zich dan toch maar overbodig. Juist aitüd, als rij zoo verlangd had met Rob alleen te zün, kwam dat mispunt mee. 't Toppunt van verwaar- loozing had zü het genoemd. Rob had het niet erg gevonden, ’t Was toch een zakenvriend en hü deed hem er zoo'n pleizier mede, want Fred stond geheel alleen, 't Was een heele opluchting voor hem. als hü den avond eens ergens anders dan in een café of op zün saaie kamer kon door brengen. Allemaal goed en wel had zij gezegd, maar dan kun je toch ook wel eens vragen, hoe ik daarover denk. Donkere wolken hadden zich boven hunne hoofden samengepakt en het dreigende on weer was losgebroken. Rob had zich geknecht gevoeld in* zün rechten als hoofd van het gezin. En Annie.had zich verwaarloosd, mis kend gevoeld. Niets hadden zij elkaar toe gegeven. Zü hadden echt gekibbeld, van .jilet waar" en „wél waar" met het besluit, dat Rob zün zin zou doorzetten en Fred den vol genden dag mee ten eten zou brengen. .Dan ga Ik weg en kook niet.” had zü kortaf ge zegd, maar Rob had het niet willen gelooven en terwül hü haar hoofdje in zün handen nam, had hü haar recht in de oogen geke ken en gezegd: „dat doet mün vrouwtje niet!” Zü had geen antwoord meer gegeven en den verderen avond hadden zü In X geheel niet meer tegen elkaar gesproken. Vanmor gen was Rob weggegaan zonder haar gceden dag gekust en zonder tot op den hoek ge wuifd te hebben. Eerst had zü gehuild, maar toen kwam haar grief, dat Rob niet toegeven wilde, weer boven. Kloek nam zü het besluit; zü zou haar betoog in daden omzetten en naar tante Louise gaan. Dat zou een goede les voor Rob zün. Vlug kleedde zü zich aap. Zü aarzelde met weggaan. Zou Rob nu niet vreeselijk schrikken, denken aan een onge luk.... Och kom. gekheid, dan zou hü tóch wel bü tante Louise komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7