U .ill
J
CENTRAAL GRAALHUIS TE
SCHEVENINGEN
Voor de Huiskamer
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
DE HOOGE WAARDIGHEID EN
VERHEVEN ROEPING DER
CHRISTENEN
Plechtige inzc&enin# door M#r. Aen#enent
Eerste herderlijk schrijven
D
7
STOOMVAARTLIJNEN
Donkere wolken
i
1
Katholiek Film-Congres
te Brussel
van M#r. J. H. G. Jansen
en
en,
ST
u-
Een nieuw Moederhuis voor de Vrouwen van Nazareth te Heiloo
en
Belangrijke
TM
■4
nieuwe Moederhuis zal ge-
geen offers kunnen
is reeds eigendom van het
«3
STOOMVAART M»J. VtDrRLAMD,
Amsterdam
te
het
n
I
en van
is een
i
andere
overal
i
ik
In
(Van onzen eigen correspondent)
ant-
r.
IM 1
**9
44».
460.
JAVA—JVEW rnVT-T.TTV
TOSARI 12 Juli van Nws York n. Java.
le-
ee
zou
der
Het Centrale
dezelfde
onmiddellüke schutse van de
Nazareth, O. L. Vrouw ter
eL
it-
le-
s
1
1
s
5
den
tot
i!e
ks
>3
'4
>5
d,
e
7
9
ii
m-
ta
an
en
»or
is
n:
*e
o-
n-
in
o-
mededeeling
Mgr. Aengenent.
Mgr. Aengenent kon nog een verbidden-
de mededeeling doen.
Centrale Graalhuis hebben
van Nazareth ook nog een
je zoo in ongerustheid te laten zitten,
I heb er zoo'n spijt van, maar die meneer Ro
gers. verder kwam zjj niet, maar viel Rob
snikkend om den hals.
Rob, die van de situatie eerst niets be
greep, herhaalde de woorden geschrokken en
ongerust. „Hoe bedoel je kindje, ik weet van
niets, ik kom juist thuis.”
„O,” zei ze. „ik dacht dat meneer Rogers
mee zou komen vanavond en daarom ben ik
naar tante Louise gegaan.”
Rob schoot in een lach. „Welnu vrouwtje”,
zei hü, ,Jk zal nu ook maar bekennen, ik heb
óók heel leeljjk gedaan, want Rogers was
verhinderd en Ik dacht: dat zou jij toch niet
gelooven. Ik wilde jou je zin niet geven en
daarom kwam ik niet direct naar huis. Kijk
hier is het telegram dat ik nog stuurde. Ik
kreeg ook split, net als JU en daarom staan
we nu hier zóó.
Het onweer was overgedreven en het vrién
delijke zonnetje scheen weer volop. Beiden
lachten ze om hunne kinderachtige koppig
heid, die zoo geheel verkeerd was uitgekomen.
Ennemeneer Rogers.wanneer komt
hij nu weer eten?” vroeg Annie, terwijl zij
haar hoofd tegen Rob's borst vleide.
„Alleen dan, als Jij hem inviteert,”
woordde Rob zacht.
STOOMVAJLBT MIJ. OCEAAJT.
ORESTES, Japan-Rott. 12 Juli te Suex.
De Lange, blij met de ontdekking, riep: „Jokko, zoek
langer niet. Je kunt den dief dadelijk vinden, als je In
den schoorsteen ziet” „Wat,” riep Jokko, „zit hü in den
schoorsteen?” Hij keek, verbaasd, met open mond. „Nou.
dat is voor ons zeker geen beswaar. We volgen hem dan
ook terstond.”
Rob van Aalten kon dien dag niet met
lust zijn werk verrichten. Die kibbelarij za!
hem dwars. Hij had het ook niet zoo bedoeld,
maar direct maar toegevenneen, dat
ging toch ook niet. Toch had Annie eigenlijk
wel gelijk, dacht hij. X Was waar. HU was in
zijn werk den geheelen dag, had niet dat
gevoel van alleen-zUn. Maar daarom behoef
de Annie toch niet zoo boos te worden. Huis
vrienden voor hem! Het was belachelijk. HU
deed het toch alleen voor Fred.
Terwül hij zoo zat te peinzen, stapte Ro
gers het kantoor binnen. HU kwam even aan
om te zeggen, dat hij niet zou komen eten,
want hij moest de stad uit.
„Spüt me", zei Rob kort. Samen stapten ze
naar het station en namen afscheid. Beroer
der bad fact al njpt Mnoep, Z$>u hij L
Pas kort waren zfj getrouwd en geen enkel
wolkje had nog den helderen huwelijkshemel
verduisterd.
Toen zU na hun huwelUksreis in het nieu
we, smaakvol Ingerichte, landhuisje hun in
trek hadden genomen, hadden zü zich geluk
kig gevoeld en niet gedacht aan groote. noch
kleine stormen die op 4» woelige levenszee
kunnen woeden.
In den eersten tijd had het jonge vrouwje
het wel erg stil gevonden In huls, dacht zij
er nooit aan te zullen wennen den geheelen
dag alleen te zUn, hetgeen nog al eens zou
gebeuren als Rob, door zUn drukke bezighe
den verhinderd, niet thuis zou komen koffie
drinken. ZU wist zich er echter dapper door
heen te slaan en ook verraste Rob haar wel
met wat vroeger thuis te komen, als hij er
maar even voor In de gelegenheid was.
X Werd herfst en het drukke verkeer op
den weg. dat voor Annie zoo'n welkome af
leiding was in de uren, dat zU alleen was.
werd minder. Op die sombere, druilerige
najaarsdagen leek het haar, of er geen einde
aan den dag zou komen, scheen haar de tUd
voorbij te krulpen. Met ongeduld verbeidde
zü dan het oogenblik, dat Rob thuis zou
komen. Tenminsteals hjj geen zaken
vriend meebracht.
Aan dit laatste dacht zü ook dezen avond,
terwul zü op Rob wachtte. De haard brandde
zachtjes en de groote staande schemerlamp
verspreidde een zacht goudgeel licht in de
kamer. „Hé, X was toch zoo knus," dacht ze,
„als zü, op de groote divan gezeten, luister
den naar de radiomuziek of als Rob voor
las!” Daar hield zü zoo van. Waarom moest
MBDEBLAMDSCKE SCKXPIur.
HAVIK. m..A, 14 Juli van Stettin naar Geile
ROSSUM 13 Juli 136 mbl N.N.O. van Las Pal-
Palmas, Rott naar Nigeria.
RUURLO 11 Juli van Tulcaa te Brala.
TROMP, ma, 10 Juli van Londen te Duin
kerken.
VALK, ma, 14 Juli Brunabattel gen., Hudlka-
vali naar Amsterdam *-
Hebt dien moed! En met den dag zult gij
daardoor versterken en verrijken uw eigen
geloofsleven en dat van de uwen en gü zult
bü vele anderen door de steeds meer duide-
lük waarneembare harmonie tusschen uw ge
loof en uw leven meer nog bereiken dan de
priester met de prediking, omdat uw leven
uit uw geloof gezien wordt ook door hen, die
de prediking niet hooren.
Maar wanneer de christenmoed ontbreekt,
de durf om als christen te leven, verlaagt de
christen zich en daalt af van het goddelük
leven naar 't gewoon-menschelüke. uit het
bovennatuurlük naar het zuiver-natuurlUk
leven, van het geestelük in het materialis
tisch leven; dan verloochent hü in zün leven
het leven en de leer van Christus, dan ver
slapt hü zün geloofsleven en zal hü. naar
mate hü dieper en meerdere malen afdaalt,
allengs zün geloof zelfs geheel verliezen. In
plaats van anderen op te heffen, gaat hü af
dalen tot hen en maa.kt hü zich meer en
meer gclük aan hen. In- plaats van zich meer
en meer gelük te maken aan Christus, wiens
leerling en volgeling hü moest zün door zün
Doopsel en zün Vormsel. Dat is de christen in
naam, die natuurmensch werd met den na-
tuurmensch. wereldling met den wereldilng,
aardschgezind met den aardschgezinde, stof-
mensch met den stofmensch.
Christen, wanneer gü den christelüken le
vensdurf mist, zult gü de wetten van Chris
tus in het huwelük ontduiken, eerst in het
geheim, later in het openbaar; dan zult gü
ir. de maatschappü u begeven volgens zuiver
menschelüke overeenkomsten, gebruiken en
gewoonten; dan zult gü in uw sociaal leven
zonder hoogere levenib?-..-hou wing u scharen
bij hen. die u op aarde het meeste bieden;
dan zult gü uwe kinderen, ook met voorbü-
zien van hunne hoogere belangen, bpvoeden
en plaatsen daar, waar zij naar menschelijke
berekening maatschappelijk het hoo—t zullen
stügen; dan zal de vrouw zich zelve en de
moeder haar kind met of tegen goedvin
den van den christen-echtgenoot en vader
kleeden, halsstarrig en eigendunkelük naar
overheerschende mode en niet naar wil en
wensch van Paus en Bisschoppen, al geeft zü
ook velen ergernis en berooft zü zich zelf,
hare eigen kinderen en zoovele anderen toch
zeker van het kleed der zedigheid, waarmede
onder christenen de kuischheid eerbaar wordt
gedekt en kostelijk getooid: dan zal oud en
jong ontspanning zoeken langs vrüe banen,
onschuld
der
ge-
vQT.T.ivn swwziTwa t-ttw
GAASTERDIJK 13 Juli van Baltimore te Rot
terdam.
HOLLAND—BarTSCH-DTOIe-LIJM.
^IJsE^lkerk ^buisr-l H Juli te Colombo.
Het geloof geve richting aan uw leven!
Welaan, Christenen, hebt den moed om uw
geloofsovertuiging te volgen in uw privaat
leven, in uw gezinsleven en in uw openbaar
leven in al züne levensuitingen van gedach
ten, verlangens, woorden en werken.
botteadamsche llotd.
PALEMBANG 13 Juli van Batavia 1. v Havre
te Rotterdam.
KOTA RADJA 13 Juli van Bremen te Rotter-
dam.
minister Deckers en de andere aanwezigen
voor de mtnoodiging van deze schoone plech
tigheid.
Als voorzitter van den Diocesanen Jeugd
raad sprak prof. Niekel er zün vreugde
over uit, hier tegenwoordig te hebben mo
gen zijn.
Mej. Kersbergen. een der Vrouwen van
Nazareth, dankte Mgr. Aengenent hierna.
Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan
der parochie van den H Antonius Abt aan
den Ouden Scheveningschen weg te Scheve-
nlngen. dat de volgende week zal worden ge
vierd. heeft het kerkbestuur dier parochie
als feestgeschenk aan Z. D. H. den Bisschop
van Hat-lem aangeboden de voormalige
villa Plantenlust” aan den Ouden Scheve
ningschen weg 90 aldaar, welke tüdens den
bouw van de nieuwe kerk. tijdelük
als pastorie is gebruikt.
Mgr. Aengenent heeft dit geschenk aan
vaard en de villa bestemd als het Centrale
Graalhuis voor de Vrouwen van Nazareth.
Zondagmiddag heeft Mgr. Aengenent zelf
de inzegening van het Centrale Graalhuis
verricht.
Te ongeveer half zes arriveerde Mgr.
Aengenent per auto, vergezeld van zün se
cretaris, den weleerw. heer Th. W. Plchot.
Intussc.ien hadden in de stemmige kapel,
welke zich op de eerste verdieping van het
Centrale Graalhuis bevindt, de genoodigden
plaats genomen. Onder hen waren de hoog-
eerw. deken van Den Haag, kanunnik H. A
Th? van Dam. prof. Niekel. voorzitter van
derf ^fcentralen Jeugdraad in bet Bisdom
Haarlem, mr. T. J. Verschuur, minister mr
dr. L. N. Deckers, staatsraad mr. dr. D. A.
P. N. Kooien, en de overige leden van het
Retraite-Comlté. prof. mr. P. J. M. Aal-
berse.
zo». HOLL. LLOYD.
KËNNEMERLAND (thulsr.) 13 Juli te
Bahia.
MAASLAND (ultr.) 13 Juli te Bantoe.
MONTFERLAND (thuier.) pasa U Juli nam.
7 uur Palmas.
RIJNLAND 13 Juli van Hamburg te Amst.
WATERLAND 13 Juli van Amst. te amburg.
ZAANLAND (ultr.) pass. 13 Juli nam. 3 uur
Dungeness.
De nationale afdeeling België van het inter
nationale katholieke filmcomité, opgericht
in 1928 te Keulen, hield dezer dagen haar
jaarcongres te Brussel.
Als voornaamste punten van het program
ma, dat voor de korte spanne tijds Welke
beschikbaar was, wel wat overladen scheen,
waren aangegeven de sprekende film en de
censuur-kwestie.
Opvallend was de rijke deelname van
geestelijke zijde aan deze samenkomst, welke
in den voormiddag geopend werd in de prach
tige 'Coliseumschouwburg. Na een inlei
dend woord yan den voorzitter kanunnik
Brohee, werd het woord verleend aan den
Eerw. Br. Memoire, die een beschouwing
hield over de sprekende film, een uitvinding,
welke in ons modern leven, dat wel op alle
wonderen voorbereid lijkt, alreeds volle
burgerrecht verkreeg.
Hoe verkreeg de technieker een nauw aan
sluitend verband tusschen het beeld op het
filmboek, en de daarbij ingeschakelde syn
chronisatie. Spr.ging de ontwikkeling hieraan
titvoerig na. Spr. voorspelt aan den spre
kenden film een buitengewoon schitterende
toekomst. Een typisch cijfer In Amerika
waren er, einde 1923, 1500 sprekende filmen.
In Januari 1.1. was dit getal geklommen tot
8500. In Europa noteert men er tot nog toe
een 1500,
In afwachting dat de „rationeele film” ge
boren worde (een superpositie van het beeld
en den klank op een plaat), acht de spreker
dat de sprekende film „le huitiéme art” aan
de optredende artiesten meer mogelijkheden
voor een homogene prestatie biedt, dan aan
de theaterkunstenaars e.a.
Voor wat de paedagogische middelen van
den sprekenden film betreft, acht hij ook hier
de toekomst ongewoon rijk aan beloften.
De geheele rede, welke een vurig pleidooi
was voor de sprekende film, besloot met de
vaststelling, dat deze nieuwe uitvinding als
een zelfstandige kunstvorm volle recht van
bestaan heeft.
Hierna kreeg de heer Delgronge, onder
voorzitter van het K. F. C. het woord over
het thema.
„Hoe kunnen de katholieken er toe komen
om hun film-programma's aldus in te richten,
dat het succes gewaarborgd is.?
Vooreerst dient er meer werk gemaakt te
worden van de inrichting onzer schouwburgen
Zoodat er niet alleen een indruk van orde van
uitgaat, doch mede een impressie van stem-
''^sprsker deelt tal wn JuiisbowMute”
getrouw aan blijven. De katholieke pers
moet vanaf dit oogenblik alle mogelijke
krachten in den strijd werpen cm op gebied
van het filmleyen te redden wat er nog te
redden is. Want wij strijden voor vele zaken
op verlocen posten, omdat wij, als katholieken,
niet tijdig de oogen hebben geopend en niet
tijdig ingegrepen met het radicalisme dat
een St. Paulus bezielde.
De katholieke pers moet voorlichten,
leiden, inlichten. Het vormen van het katho
liek geweten, aangaande de levenskwestie
van den film, is een kapitale plicht voor de
Katholieke journalisten.
Vormend optredend, zal de katholieke
pers ook een voorlichtende actie kunnen
voeren. Een wekelijksche filmrubriek dringt
zich hier op, welke naar het voorbeeld der
Katholieke pers in Holland moet aanduiden
wat strookt of strijrfr met de katholieke viüe.
In algemeenen zm dan wenscht spreker,
dat onze pers een veel ruimere activiteit
op filmgebied zou voeren. Al het moderne
in de wereld moeten wij durven aanpakken
en in onze katholieke beweging inschakelen,
en „Ad majorem Dei Gloriam” doen christal-
liseeren tot een hoogste uiting van schoon
heid
Het vraagstuk van de film-censuur werd
behandeld door den HoogEerw. Heer Roose,
die van meening was, dat de censuur in
België niet streng genoeg optreedt en te veel
JOHAN V. OLDENBARNEVELT (thuisr.j 12
Juli van Port Said.
POELAU BROS 33 Juli van
Hamburg.
ROTT1 13 Juli van Antwerpen te Amst.
TALISSE 13 Juli van Amst. naar Java, vla
Antwerpen.
ook al worden daar de leliën der
geknakt en de schünschoone vruchten
ondeugd met bitteren nasmaak aldoor
geten.
O Chrlstenmensch, wiens ziel, door
Doopsel uit God geboren, moet huizen In een
lichaam, dat rondtrekt In een ongewüde we
reld. houd op. hoog en fier, uw goddelüke
waardigheid en ga niet krulpen angstig en
slaafs gebukt onder de gangbare mode van
niet-christelüke levensleuzen. Wees toch u
zelf, wees christen, steek door uw chrlstelük
leven hoog uit boven het zuiver-materialis-
tisch, enkel-natuurlijk, niet-chfisteljk leven.
Neem tot richtsnoer uw bovennatuurlük
levensbeginsel, dat gü van Christus ontvan
gen hebt in uw Doopsel, dat gü versterkt hebt
in uw Vormsel en leef als medeapostelen sa
men met uw priesters een leven uit het ge
loof, en voed dat geloofsleven door ernstig en
geregeld gebed en goed en veelvuldig ontvan
gen der H. H. Sacramenten, vooral van de H.
Communie, ons geestelijk en goddelük voedsel
bü uitstek. De praktük der Christenen, van
slechten, lauwen en goeden wüst het uit;
Geen werkdadig geloofsleven zonder veelvul
dige geestelijke voeding.
Gesterkt door zulke genademiddelen, zult
gü uw geloofsleven opvoeren tot heiliging van
u zelf en van vele anderen, en zoo meer en
meer worden „een uitverkoren geslacht, een
koninklük priesterdom, een heilige natie, een
aangeworven volk, om de deugden te verkon
digen van Hem. die U riep tot Zün wonder
baar licht”. I Petr. 2, 9.
Christenzielen, aan Onze herderlüke zorgen
toevertrouwd, zet om in vruchtbare levensda
den deze eerste woorden, dfe Uw Vader in
Christus rioht tot U. zün welbeminde kinde
ren in Christus Jezus, onzen Heer.
NauweUjks had Jokko gesproken, of Duim voegde bü 1
woord de daad. „Dat ta flink van Jou," riep Jokko Jk
volg je daad'Ujk kameraad.” En met het hoofd now
boven den schoorsteen, Dujpi stiekum aan Jokko vroeg:
„Jokko, pas op niet op mü te vallen, "k Heb aan één keer
zat genoeg.'*
KON. »ED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ.
ACIIILL.ES 12 Juli van Lissabon n. Amsu
AJAX 12 Juli van Triest te Fiume.
AMOR 11 Juli van New York naar Port au
Prinre. Venezuela en Curasao.
ARIADNE 12 Juli van Algiers naar Amster
dam.
BARALT 13 Juli van Chrietobal naar Buena
ventura.
BRIELLE 14 Juli van CVra^ao te Umuiden
en vertrok nar Hamburg.
PRION 12 Juli van Vigo naar Amsterdam.
HAARLEM 14 Juli van AmsL te Hamburg.
BERENICE 12 Juli van Valencia naar Ali
cante.
NERET’S 12 Juli van Kopenhagen n. Stettin.
ODYSSEUS, Amst.-Odense, p. 13 Juli Holte-
nau.
ORPHEUS. AmsL-Kopenh., p. 13 Juli Holte-
nau.
PERSEUS 12 Juli van Gibraltar n. Oran.
PLUTO 14 Juli van Amsterdam te Hamburg,
PROTEUS, Stettin-Amst.. p. 14 Juli Brunsb.
SATURNUS. Algiers-Amst., p. 12 Juli Gibr.
SIMON BOLIVAR (thulsr.) 13 Juli van Ply-
mouth naar Havre.
STELLA 12 Juli van Gibraltar naar Algiers.
THESEUS 13 Juli van Kopenhagen te Amit,
TRAJANUS 13 Juli van Hamburg te Amst.
LLYSSES 13 Juli van Smyrna te Stamboul.
VAN RENSSELAER 13 Juli van Hamb. te Am
sterdam.
VENUS 12 Juli te en van Torrevieja naar
Faro.
VESTA. Rott.-Barcelona, pass. 12 Juli Gibr.
wenken mede, welke in staat zijn dit vraag
stuk op te lossen. Daar moet ook aan
dacht worden gewijd aan degelijke bewaking
(de katholieken hebben hier 'a groote ver
antwoordelijkheid te dragen) aan een vol
doende belichting, aan net heerschen der
gewenschte stilte tijdens de voorstelling en
dies meer. Voor wat samenstelling der pro
gramma’s aangaat, is de spreker van oordeel,
dat er zooveel mogelijk verscheidenheid dient
te zijn. Het publiek komt niet naar de Cinema
om er een preek te hooren, maar om een deftig
vermaak te zoeken. Onderwijzen en stichten,
terwijl men verstrooit en vermaakt, dient ae
leuze te zijh.
Nauwlettend dient ook gezorgd voor een
goede muziekbegeleiding. Liever een goed
gestemde piano, welke met den tekst mede
leeft, dan een orkestje dat krijscht en tingel-
tangelt, en een foxtrot speelt, terwijl op den
film een begrafenis defileert Ook de ge
bruikte projectie-apparaten laten vaak veel
te wenschen over onvoldoende belichting,
onvoldoende „mise a point” enz.
Te a uur werd de namiddagvergadering
geopend in het O. L. Vrouwgesticht te
Cureghem. Ook thans was de geestelijkheid
in de meerderheid, ’n Verblijdend teeken I
Immers haar belangstelling kan van groote
beteekenis worden in de ontwikkeling der
Katholieke cinematographic haar leiding
kan richting-gevend en bevruchtend werken
naast de deskundige activ.teit der leeken. - oogluikend toelaat, wat niet door den beugel
Onder de talrijke aanwezigen dienen genoemd
den Z. E. H. Kan. Brohée, Eerw. H. Maurits
Van Hoeck, letterkundige Van Marcke,
bestuurder der Katholieke Filmcentrale.
Onder de buitenlandsche aanwezigen stip
pen wij aan. Dr. H. Hoeben (Holland).
De Weleerw. Heer van Hoeck hield een
belangwekkende inleiding over de pers en
de film. Over alle grenzen heen, aldus spr.,
dient de pers bij te springen om het groote
offensief tegen den verderfelijken film ,met
succes door te zetten Alle Katholieken
van Europa moeten hier een tegenwicht van
het Amerikaansche materialisme vormen, en
op dit terrein kan de katholieke pers bij uit-
st.k opbouwend werk verrichten. Spreker
spreekt in dit verband over de prachtige
brieven van den staatssecretaris Kardinaal
Pacelli, waarin er op geiéezen wordt, welk
een groote rol de katholieke pers in de maat
schappij heeft te spelen, en hoe zij aan dit
souvereine ordeningsprinciep uitgaande van
de absolute waarheid van het kruis zelf,
onwankelbaar moet onderworpen zijn en er
In alle kerken van het Aartsbisdom is Zon
dag bet volgende herderlük schrüven van
Mgr. J. H. G. Jansen voorgelezen:
Aan Züne Heiligheid Paus Plus XI heeft
het behaagd Ons uit te kiezen tot Aartsbis
schop van Utrecht en WU hebben in die
keuze ten duidelükste gezien den vinger Gods.
De benoeming volgde en Wü hebben aan
vaard den wil van God.
Nog trillen na de aandoeningen bij de aan
vaarding van een zoo hoog en zoo verant
woordelijk ambt, en toen hebben Wij Onze
hoop verankerd in God volgens de aanspo
ring van Sint Bonifaas tot züne vonne'in^cn.
Nog steeds roept bü U en bij Ons de herin
nering de geestelüke' ontroeringen wakker
van de heilige momenten uit die treffende
ceremoniën der Bisschopswüding, die wü
hebben meegemaakt persoonlijk of door de
radio. Nog dreunt het „Te Deum” en zien Wü
Onze handen zegenend opgeheven. Hartgron
dig zeggen Wü U dank In Onze offeranden
I en gebeden voor Uwe langdurige gebeden en
Uwe talrijke offers. U, gelocvigen. rclig’euzen
en priesters van het Aartsbisdom, in geheel
de Kerkprovincie van Fcderland en velen
nog daarbuiten.
Gü hebt voor Ons verkregen veel licht en
groote sterkte, moed totofler, blüdschap van
geest en rust des harten.
Wel hebben Wü den krachtigen steun ge
voeld van het Nederlandscli Episcopaat
rondom Zün nieuwen Aartsbisschop, één met
Hem door de hechte banden van 'lefóe en
onderhoorigheidwei zagen Wü om Onzen
troon geschaard de priesters, seculier en ré
gulier, in passenden eerbied en trouwe ge
hoorzaamheid vanaf den eersten dag: wel
zegden Ons in geheel de Kerkprovincie van
f Nederland de mannelüke en vrouwelüke reli
gieuzen toe hun beste grachten hun offers en
gebeden; wel volgden de geloovigen ondub
belzinnig met hunne betuigingen van eerbied,
liefde en gehoorzaamheid; wei weten Wü
Ons verzekerd van de enorme geestelüke
kracht, die met Ons samenwerkt, maar,
terwül Wü met vast vertrouwen rekenen op
die machtige medewerking van Bisschoppen,
priesters, religieuzen en geloovigen veranke
ren Wü Onze hoop in God, die wasdom geeft,
aan hen, die planten en besproeien.
Wü allen samen, zullen Gods werk verrich
ten, Zün zaak behandelen. Züne beiahgen
behartigen. Zün eer zoeken, ZUn wil vervul
len, Zün Rijk uitbreiden onder Zün onmis-
baren zegen
Hiervoor is hot echter noodig, dat wü
levendig doordrongen zün van onze saamhoo-
rlgheld in één Doopsel, één Vormsel één
Priesterschap, dat wij zijn medechristenen,
medestrüders, medepriesters.
Welaan dan, Christenen, besef uwe hooge
waardigheid, uwe verhevene roeping.
Door het Doopsel toch zün wij onttrokken
aan dc ongewijde wereld, bedeeld met godde
lijk leven, aangenomen kind van God, inge-
lijfd als lidmaat in het geheimzinnig Lichaam
van Christus, Züne Kerk op aarde.
Door het Vormsel werd dat bovennatuurlük
leven versterkt, om krachtiger nog naar bul
ten uit te belijden en mede te werken aan
den opbouw van Christus' Lichaam. Zoo is
de gedoopte’ en gevormde opgenomen in
Christus' Hoogepriesterschap met den pries
ter, die door de sacramenteels würfing daarin
in den verhevensten vorm werd ingelüfd-
Zoo zün wü, allen te zanien het zichtbare
getuigenis van Christus, voortlevend en voort
werkend op aarde in de ledematen van dat
Lichaam, van hetwelk Hü zelf het onzicht
baar Opperhoofd is.
Zoo zün Christenvolk en 'priester één. als
ledematen van Christus door hun geloofsge
meenschap op het innigst verbonden in één
Doopsel, één Vormsel, één Priesterschap,
één samenleven in wederkeerige uitwisseling
en vruchtbaie beïnvloeding van samen bid
den en samen offeren voor zich zelf en voor
anderen. De etgenlüke en voornaamste dra
gers van dat apostolaat zün de opvolgers van
de Apostelen, de bisschoppen, die met
éénën opvolger van den éénen Petrus
eenheid verbonden, door den H. Geest zijn
gesteld om te besturen de Kerk Gods. Hand.
20. 2g.
Immers aan de uitgekozen leerlingen is de
verkondiging van het Evangelie opgedragen,
sinds de Verrezen Christus hen de wereld in
zond met de belofte, dat HU met hen
blijven alle dagen tot aan het einde
wereld. Mt. 28, 18.
In hun overeenstemmend getuigenis,
W hun aanhankelijkheid aan Petrus' leerstoel
- te Rome hebben de christenen van alle tüden
veiligrn waarborg en onverbreekbaar zegel
gezien van het ware apostolisch geloof tegen
over alle eigen Inzicht.
Het leven echter van het geloof, het doel
van de prediking, de bovennatuurlüke vrucht
baarheid van het geloof, al wat opbloelt uit
het geloof is het werk van geheel de gemeen
schap, van priester en christenvolk samen.
Het leergezag in de Kerk is het orgaan,
dat de waarheid draagt en de gemeenschap
is het orgaan, dat de waarheid doet leven.
Aan de gemeenschap is de taak opgelegd,
om de waarheid, die door het Kerkelfjk leer
gezag wordt verkondigd, te beleven, van de
waarheid getuigenis af te leggen door het le
ven uit het geloof.
De taak der christengemeenschap is door
een rük christelük leven voor Christus’ leer
te getuigen. Wie naar het geloof leeft, legt
getuigenis af van zün geloof en elk leven,
volgens het geloof is een propagandistisch
leven werkelük apostolaat, meebouwen aan
het Rük van Christus in zich en in anderen.
Dit Is het levend en het meest overtuigend
bewijs voor het Christendom en werkt dik-
wüls meer uit dan het levend woord.
Deze uit het levend geloof opbloeiende be
lijdenis moet worden vervuld op velerlei wü-
zen. naar eigen aard, aanleg, begaafdheid,
in eigen beroep, in eigen omgeving en naar
de omstandigheden, waaronder men leeft in
steeds nieuwe vormen en steeds nieuwe ont
wikkeling.
De oorspronkelükste echter, eenvoudigste
en vruchtbaarste vorm, waarin het practisch
geloof vooral getuigt, zal aitüd het christelük
huisgezin blijven. Als geen andere maatschap,
pelijke instelling weerspiegelt dit het geheim
van de H. Kerk, het werkelük verband met
Christus. Nergens straalt het leekenpriester-
schap zoo helder uit als in het huisgezin,
waarin man en vrouw, krachtens hun pries
terlijk karakter, hun huwelükssacrament be
leven en onder den zegen daarvan hun eigen
vroom geloof tot vruchtbaar leven brengen
in kinderen en kindskinderen.
a Die belüdenis moet zich verder uiten in het
maatschappelijk leven, dat gü leeft, in uw
sociaal leven in al züne standen en verhou
dingen, ambten, betrekkingen en vakken en
elk verkeer met anderen, in de jeugdorgani
saties, in clubs van studie en ontwikkeling op
elk gebied, in kleedlng en in omgang, in
sport en ontspanning, in pers, film en radio,
in het gebruik van alle nieuwe uitvindingen
van de techniek, nu en later.
Het geloot geve richting aan
kon.
In zijn slotwoord zeide de voorzitter, dat
de katholieken op filmgebied^ 30 jaar ten
achter zijn en terrein moeten winnen.
Katholieke filmen afdraaien is niet vol
doende. Onze leus moet zijn publieke film-
vertooningen 1 Onze H. Vader de Paus vraagt
zulks dringend van initiatief van alle over
tuigde katholieken, en
hier te groot zijn, s
Een groote moCTlijkheid blijft de creatie
van katholieke filmen.
De eenige zich hier voordoende oplóssing
is dat de katholieken zelf hun filmen samen
stellen.
Wij moeten filmen fabriceeren, gespecia
liseerd voor onze katholieke zalen, zooals wij
een gespecialiseerde tooneellitteratuur heb
ben.
Hiermede was het welgeslaagde congres
geëindigd. Er werden nog enkele filmen
vertoond, o. a. de Paramount film De
Vier Verren "die als een geschikte film
voor katholieken wordt aangemerkt.
plichtvrüe meisjes. Voor deze laatsten is het
verband parochieel gemaakt.
De Vrouwen van Nazareth hebben dus
een dubbele taak. Zoodoende krügen wü
eenheid in de organisatie van de meisjes,
omdat de opperlelding is toevertrouwd aan
de Vrouwen van Nazareth. In dte eenheid
zeer groote kracht gelegen om de
meisjes In de organisatie te houden, omdat
zü, ook al verhuizen zü naar een
stad. overal dezelfde organisatie zullen
vinden.
Wü staan nu in dit huis, dat is het Cen
trale Huis van de meisjesbeweging, van de
Graalbeweging. Het Centrale Graalhuis,
van waaruit dezelfde geest en dezelfde
methode worden overgeplant in de meisjes
organisaties van het heele bisdom Haar
lem.
De bestemming van dit huis is van groote
beteekenis voor de toekomst van dit bis
dom, want als de Vrouwen van Nazareth
de meisjes weten te vormen tot overtuigde,
diep Katholieke vrouwen, dan is dat een
daad van groote beteekenis voor het gods
dienstig leven in Ons bisdom.
Vervolgens wensch Ik. dat de leidsters der
meisjesbeweging uit alle parochies van Ons
bisdom tc gelegener türf hier zullen komen
om de cursussen, die hier gegeven worden,
te volgen en den geest van de Vrouwen van
Nazareth in zich op te nemen. Dat dus alle
leidsters in het heele bisdom, ook die tot nu
toe niet aan de Graalbeweging verbonden
waren, zich scharen om de Vrouwen van
Nazareth, teneinde dien geest zoo innig
mogelük In zich op te nemen. Dat hoop en
wensch ik van harte, want alleen als die
eenheid van geest er is. eerst dan zal de
meisjesbeweging tot kracht komen.
Moge de zegen van God, over dit huls en
over zijn bewaarsters afgesmeekt, hier blij
ven rusten tot in lengte van dagen, dan zul
len we krügen echt Roomsche huismoeders
en een opluikend katholiek leven in Ons
bisdom.
Minister Verschuur dankte mede namens
De plechtige inzegening
Nadat Mgr. Aengenent zich In de links
van de kapel gelegen sacristie met de bis-
schoppelüke gewaden had bekleed, zegende
Z. D. H., daarbij geassisteerd door de wel
eerw. heeren kapelaans C. Kempen en w
Paimans, eerst de kajiel. het altaar en het
tabernakel. Terwül Mgr vervolgens de
overige vertrekken van het huls Inzegende,
bracht kapelaan J. van den Bergh het Ons
Heer naar de nieuwe kapel over.
Na de Inzegening van het huis, keerde
Mgr. Aengenent naar de kapel terug en
celebreerde daar een plechtig Lof, waaronder
eenige leerlingen van het St. Aloysiuscollege
aan de Obstdulnlaan, onder leiding van
pater J. Vollaerts S.J., de kerkelüke gezan
gen zongen.
Na het Lof vereenlgden de genoodigden
zich in de benedenzalen van het huis.
Hier hield Mgr. Aengenent een toespraak
tot de aanwezigen, waaraan wü het vol
gende ontleenen:
Vanaf het eerste oogenblik, dat Ik de
bisschoppelüke bestuurfunctle heb aan
vaard. heb Ik mijn aandacht gewüd aan de
organisatie van de schoolvrije mannelijke
en vrouwelüke Jeugd.
Omdat de organisatie van de schoolvrije
jongens tot groote bloei was gekomen dan
die der meisjes, meende Ik eerst aan de
meisjes myn aandacht te moeten schen
ken.
Ik heb toen bereid gevonden, om Mü
daarbij behulpzaam te zün, de Vrouwen van
Nazareth?
Ik heb aan de vrouwen van Nazareth
opgedragen niet alleen de organisatie van
de fabrteks- en ateliermeisjes, maar boven
dien ook de organisatie van de gewone leer-
HOLLAMD—ATMKA.LIJM.
GRIJPEKERK (thuisr.) 13 Juli te Dar ee Sa
laam.
JAGERSFONTEIN 13 Juli van Port Natal L v,
Antwerpen te Rotterdam.
KLIPFONTEIN (thuiar.ï 18 Juli te en van
Las Palmas naar Duinkerken.
SUMATRA (thuisr.) 11 Juli van Kaapstad a.
Duinkerken.
Behalve dit
de Vrouwen
Moederhuis.
Welnu, heï
boun d worden in Heiloo op het terrein van
O. L. Vrouw ter Nood.
Schooner plaats, aldus Mgr., is niet te
vinden. De Vrouwen van Nazareth komen
nu onder di
Vrouwe vi
Nood. j
Het terrel
Bisdom
Binnenkort zal met den bouw een aan
vang worden' gemaakt.
De vrouwen van Nazareth zullen dan on
der het oog van de Vrouwe van Nazareth
worden opgekweekt.
nu naar huis gaan en zeggen, dat zü alleen
zouden zün vanavond? Misschien zou Annie
toch niet gelooven, dat Rogers verhinderd
was en denken dat hü had toegegeven en
Rogers afgezégd. Neen, dat deed hü niet. Hü
wilde haar nu eens r.iet haar zin geven. Hü
telegrafeerde, dat hü pas laat zou thuis
komen.
Zachtjes süpelde de regen door het dikke
mistgordün, toen Rob naar een restaurant
slenterde. Het eten smaakte hem niet. Waar
om deed hü dit nu feitelük. vroeg hü zich af.
Waarom zat hü nu hier in zoo’n naar ver
velend restaurant in plaats van thuis bü
Annie? Wat is stijfhoofdigheid toch een gek
ding, dacht hü Ofdeed hü nu zoo dwaas
terwille van Fred? Neen, maar dat zou toch
te ver gaanl Hü dacht er aan wat zün Annie
nu wel zou doen?
Het telegram had zü natuurlük al gelezen.
Den geheelen dag was zü nu alleen, ook den
avond nog. Misschien was zü wel zóó verdrie
tig datDe koppigheid viel van hem af.
Hij begon te voelen, dat hü toch wel ver
keerd had gedaan. En dwaas was hü ook.
vond hij. Wat een onaangenaamheden! Neen
dat niet meer, dan moest Rogers maar niet
meer komen.
Hij nam den eerstvolgenden trein, die hem
in een half uur thuis bracht. In weinige mi
nuten was hü met een taxi voor de deur
van zün woning.
Het verbaasde hem het geheele huis in
duisternis gehuld te vinden. In de bus lag
nog het telegram. Juist had hü het licht in
de hal aangeknipt, toen een auto voor het
huls stilhield. Annie! In een wip was zü
binnen en beiden keken elkaar verwonderd
aan
„O, Rob, ben je niet vreeselük geschrok
ken ja, X was ook wel erg leelük van mü
Rob dan dien vervelenden Fred Rogers invi-
teeren? Dien verwaanden vent met zün blceke
gezicht, zün hooge stem en zün lieve ma
niertjes. Zü had vreeselük het land aan dien
man. Onultstaanbaarder mensch zou zü zich
niet kunnen indenken. Maar nu had zü het
Rob gezegd. Als hü huisvrienden er op na
wilde houden, dan moest hü dat maar doen,
maar dan ging zü er uit. Zü voelde zich dan
toch maar overbodig. Juist aitüd, als rij zoo
verlangd had met Rob alleen te zün, kwam
dat mispunt mee. 't Toppunt van verwaar-
loozing had zü het genoemd.
Rob had het niet erg gevonden, ’t Was
toch een zakenvriend en hü deed hem er
zoo'n pleizier mede, want Fred stond geheel
alleen, 't Was een heele opluchting voor hem.
als hü den avond eens ergens anders dan in
een café of op zün saaie kamer kon door
brengen. Allemaal goed en wel had zij gezegd,
maar dan kun je toch ook wel eens vragen,
hoe ik daarover denk.
Donkere wolken hadden zich boven hunne
hoofden samengepakt en het dreigende on
weer was losgebroken. Rob had zich geknecht
gevoeld in* zün rechten als hoofd van het
gezin.
En Annie.had zich verwaarloosd, mis
kend gevoeld. Niets hadden zij elkaar toe
gegeven. Zü hadden echt gekibbeld, van .jilet
waar" en „wél waar" met het besluit, dat
Rob zün zin zou doorzetten en Fred den vol
genden dag mee ten eten zou brengen. .Dan
ga Ik weg en kook niet.” had zü kortaf ge
zegd, maar Rob had het niet willen gelooven
en terwül hü haar hoofdje in zün handen
nam, had hü haar recht in de oogen geke
ken en gezegd: „dat doet mün vrouwtje
niet!”
Zü had geen antwoord meer gegeven en
den verderen avond hadden zü In X geheel
niet meer tegen elkaar gesproken. Vanmor
gen was Rob weggegaan zonder haar gceden
dag gekust en zonder tot op den hoek ge
wuifd te hebben. Eerst had zü gehuild, maar
toen kwam haar grief, dat Rob niet toegeven
wilde, weer boven. Kloek nam zü het besluit;
zü zou haar betoog in daden omzetten en
naar tante Louise gaan. Dat zou een goede
les voor Rob zün. Vlug kleedde zü zich aap.
Zü aarzelde met weggaan. Zou Rob nu niet
vreeselijk schrikken, denken aan een onge
luk.... Och kom. gekheid, dan zou hü tóch
wel bü tante Louise komen.