ONS BLAD F DE TUINBOUW EN ONZE HANDELSPOLITIEK DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN WOENSDAG 16 JULI 1930 WINTIGSTE JAARGANG No. 165 EN VIER f 40 f 50 Voornaamste qKieuws en Zullen Weer boven Nederland De Voorcleelige klanten f 560.ontfutseld Brandstichting te Batavia Ongeveer 50 woningen afgebrand Telegrafisch Weerbericht Onbetrouwbare dochter VERZOEK Er zal geen weg worden aangelegd Noodlanding Door een slag van de lier gedood Liefdesdrama in De Beemster Het Bergerbosch behouden Nederlandscb schip gestrand Adverteerders Tjikandi" in de Chineesche kust geloopen Een Non-Stopvhicht van New-York naar Buenos-Aires Besprekingen onder leiding van Minister Verschuur Ongeluk bij de Zuiderzeewerken Besprekingen tusschen beide regee ringen Een verklaring van ziektevrij moet worden overgelegd De invoer van bloembollen I in Duitschland Opheffing van den pasdwang tusschen Nederland en Duitschland? AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN De laatste paardentram T RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL JOH. LAUWERS Barometers Thermometers PAYGLOP 3 alkmaar Een nieuwe reis van de „Graf Zeppelin” Stranding van schepen te Zandvoort en Wijk a. Zee De economische crisis NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD of De schippers gestraft n>ij den strijd kunnen volhouden Liefdesdrama te Beemater „Vereins- Het vliegongeval bij Soesterberg. Hevige opwinding in Duitschland. Generaal Nobile aan boord By de jonaste ongeregeldheden in A Lr ra n- drie «Un 17 betoogers gedood. De Finsche Rijksdag is ontbonden. Landarbeider werpt rich voor een auto Barometerstand 9 uur vjn.: 757, stilstand. Barometerstand 767.7 mM. te Stimson gestart barometerstand 744.6 m.M. te krachtige». bleek opge- omliggende uur J. GROEN Azn. De elect rische draad DB DIRECTTB aan groote naar •Jfp van de 'achterwege ng van het speciaal de ABONNEMENTSPRIJS: per kwartaal, voor Alkmaar f 2. Voor buiten Alkmaar 2.65 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger aan maar Een Reuter-telegram uit Shanghai meldt, dal de Nederlandsche stoomboot „Tjikandi' leen schip van 8000 ton van de Java-Chlna- Japaniyn) op weg naar Batavia en komen de van Dairen met een lading soyaboonen en cement Maandagnamiddag by Wenchow aan den grond Is geloopen. Te middernacht “Vwnm het schip weer vlot en kon den tocht naar Shanghai voortzetten. In ruim I staat twaalf voet water, ruim II is nog droog. Pseudomonas (Sclerotlnia kende hebben De Duitsche dekkingsvoorstellen. Dr. Bru ning aan het woord. Het Nederlandsche stoomschip „Tjikandi" op de Chineesche kust geloopen, maar weer vlot gekomen. Naar de opheffing van den pasdwang tos- schen Nederland én Duitschland. is weer dor- een groeten brand De brand is aangestoken door President Hindenburg weigert bezoeken te brengen aan Coblenz, Trier, Aken, en Wies baden in verband met het verbod van de Stahlhelm. De invoer van bloembollen in Duitschland wordt toegestaan, mits een verklaring wordt overgelegd, dat de bollen ziektevrij zijn. De „Graf Zeppelin" ral heden weer over Nederland vliegen. bit verlies van *n anderen vinger De toestand tn Egypte. Ernstige critiek op de Engelsche regeering. gevolg zaken land- a Is on- 4^7.14 uur, d. 1. 7.34 lid. Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door verlies van beide armen, beide bcenen of beide oogen Vandaag is de paardentram van Witmar- sum naar Makkum met eenige plechtigheid Geen weg door het Bergerbosch. Onder leiding ran Minister Verschuur zijn besprekingen gehouden over de economische crisis. bewoond door inlan- daklooaen loopt in de hon- f yro bijeen ongeval met f OCfl bij verilea ran een hand. f IOC bij verlies ran An f Kfl bileen breuk ran I f OU.” doodeliiken afloop een voet of een ooe I AU.“ duim of wipvinze, 1 been of arm Een millioen mark voor de achtergebleve- 1 nen van de mijnramp in Sllerie. Batavia geteisterd, een Chinees. uitsluitend op een of de Batavia is Maandagavond wederom door een feilen brand geteisterd. De brand woedde ditmaal „in het kam- pongcomplex Tangke. hetwelk zich uitstrekt den Jacatraweg en de Glowpkge- Een mataglap geworden Chinees de dader Zeppe- Neder- lucht- De Amerikaansche vlieger Stimson is he denmorgen te 1 uur M. E. T. van het vlieg veld te New-York opgestegen, ten einde een nonstopvlucht naar Buenos-Aires te ma ken Onderweg zal de vlieger eenige malen in de lucht door andere vliegtuigen zyn benzine- en olievoorraad laten byvullen. :hipper te varen op een schip irtikel 2 der Schepenwet voor rt dagen. Gisteren heeft de heer Assen, werkzaam bU het herstellen van het elektriciteitsnet te Hardenberg. een draad aangeraakt waarop stroom stond. Hy bleef er aan hangen. De monteur W. wierp een stuk Uzer over den draad, waardoor de zekering stuk ging en de stroom werd afgeleid, aoodat A. in een sloot vieL zyn toestand is redelyk. Hedenmorgen Amsterdamsche tl prachtig. helder opgestegen. Alle sbonné'. op dit bl.d zijn ingevolge de rarzekeringsvoorw.srden t tegen ongerallen verzekerd voor een der volgende uitkeerina^” f 3000. inging tegen den geest conventie. Intusschen land- en tulnbouwkrisis afmetingen aangeno- staten gaan rustig met vrijhandel welvaart «politiek uit te wijden. Maandagavond moest het vliegtuig D. 1454 toe beboerende aan het circus Alfred Schnei der, dat momenteel zyn tenten te Breda heeft opgeslagen en er een reclametocht mee liet maken, wegens een defect aan den mo tor een noodlanding maken op een weiland, gelegen aan den Hoevenschen weg, onder de gemeente Etten en Leur. Hlerby sloeg bet vliegtuig over den kop. waardoor het wij ernstig beschadigd werd en de schroef brak. Een der inzittenden bekwam een hoofdwon de. Het gedemonteerde vliegtuig weed later SOK naar Breda vervpenL LICHT OP Licht op. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 9.41 uur. In overeenstemming met de wenschen van het gemeentebestuur van Bergen hebben Provinciale Staten het vorig jaar door een gedeelte van het Bergerbosch. onlangs met steun van de provincie door de gemeente Bergen aangekocht, ten einde het als natuur reservaat te behouden, een nieuwen weg ge projecteerd. Het comité van actie, dat zich te Bergen gevormd heeft, ten einde aan de gemeente Bergen een bijdrage voor den aan koop van het bosch aan te bieden, heeft on langs door middel van een drukbezochte ver gadering van de burgerij, tevens den wensch uitgesproken, dat de bedoelde weg uit de provinciale wegenplannen zou vervallen, waarby de gemeenteraad zich heeft aange sloten De Noordhollandsche provinciale we- gencommissie heeft thans den toestand ter plaatse bezichtigd en naar de „Tel" verneemt is de kans wel groot, dat de weg door het Bergerbosch uit 't wegenplan zal verdwijnen nu de gemeenteraad op dezen weg die boven dien van gemeentewege zou moeten worden aangelegd, geen pnjs meer biykt te stellen. Het comité van actie heeft den wensch uitgesproken, dat In plaats daarvan op bet plan zal komen de verbinding Eeuwige Laan Komlaan. De gemeenteraad heeft zich ech ter nog niet uitgesproken. Ook schynt ern stig te worden overwogen op het plan te brengen het Nesdijkje—-Wiertdykje, waar door een betere verbinding zou worden ver kregen uit de richting Mimtir met Bergen laan Zee, uur 'is de „Graf Zeppelin” by prachtig. helder wéér en stralender! zonneschyn opgestegen. om zyn tweede vlucht naar het Noorden te maken, naar '.Tornt u en naar de Noordkaap. De vlucht geschiedt onder commando van kapitein Lehmann. Aan boord bevinden zich 22 passagiers, onder wie generaal Nobile. Gemeld wordt, dat het luchtschip dezelfde route zal volgen als de vorige week. Indien dit juist is, zal de „Graf lin” hedenmiddag tegen 12 uur de landsche gT?ns passeeren en het schip kan tusschen 1 en 2 uur weer boven Amsterdam zyn. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels f 1.25: elke regel meer 8.25. RECLAME per regel f 8.75 voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s 0 50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" by vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels: iedere regel meer f 0.12 Onder presidium van mr. T. J. Verschuur, minister van Arbeid, Handel en Nyverheid, heeft eergisteren de Commissie voor de Eco nomische Politiek ter bespreking van de hui dige economische crisis vergaderd. Blijkens het inleidend woord van den mi nister wenschte deze zich Inzonderheid te orlënteeren met betrekking tot de vraag. In hoeverre met de op heden op economisch gebied nationaal en Internationaal waar neembare crisisverschynselen by de eerlang ook door Nederland te nemen beslissing in zake ratificatie der Handelsconventie van Genève rekening moet worden gehouden. Na breedvoerige discussie werd besloten In een zoo mogeiyk in de eerste helft van September as. te houden vergadering der commissie deze vraag andermaal ampel te bespreken. De leden der commissie. de heeren E. Hel dring en dr. L. G. Kortenhorst,' verklaarden zich op verzoek van den minister bereid, in middels een ontwerp van alsdan te behan delen conclusies in gereedheid te brengen. Van deze gelegenheid zal gebruik worden gemaakt, om het onderwerp van eenigszins ruimer standpunt te bezien, derhalve in ver band met de byzondere elschen. welke de tegenwoordige omstandigheden aan de over heid en het overheidsapparaat stellen. uitzonderingspositie (het opvangen der rake en Beleefd verzoeken wy medewerking van onze HH. Adverteerders inzake net vroegtijdig toezenden van de voor de Zaterdag-num mers bestemde advertentie». Wy sullen het zeer op prijs stellen indien wy de an nonces. bestemd vooi Zater dag. reeds des Donderdags of ulteriyk des Vrtidagsmnrgvns ontvangen. Door bet vroegtijdig inzen den van advertentlèn kun nen wy aak aan da zdtrae- rtng, dus aan bet aetten van de advertentie, meer aandacht schenken, hetgeen vanzelfsprekend de reclame- waarde van de annonce tm goede komt. Mede m Ov eigen belang vertrouwen wy op Uwe medewerking tnaake een en ander te mogen rekenen, waarvoor bQ voorbaat omen dank. Op het crisis-congres van den R. K. Ned. Boeren- en Tuindersbond, 14 Mei JJ. tè~Utrecht gehouden, is in een der sectie-vergaderingen overduidelijk aan- getoond, wat de organisatie der tuin ders en zij zelve reeds hebben gedaan en nog doen voor het kweeken en het exporteeren van de meest superieure tuinbouwproducten, ten einde hiermede een plaats op de wereldmarkt te ver overen en te behouden. In de kringen van tuinbouwers is men er zich wel van bewust, dat dit op den duur het eenige middel Is, waarmede men den economi- achen strijd zal winnen. En daarom spant men zich nog meer in dan vroe ger, om door intensiveerlng. door selec- •tie, door vakkundig? behandeling, door betere sorteering en uitstekende ver pakking. eerste kwaliteit producten te kweeken en ten verkoop aan te bieden en schrikt men er niet voor terug be langrijke bedragen af te sta'an voor reclame voor deze producten in bin nen- en buitenland. Tot voor kort is men er dan ook in geslaagd om hiermede de velerlei in- voerbelemmerlngen, door het buiten land toegepast, het hoofd te bieden. Het goede en uitstekend verzorgde pro duct kon de concurrentie flink door staan en bracht minstens zooveel meer op als het bedrag, waarvoor wij wegens hoogere vrachten en tarieven hooger moesten aanbieden. De handel was energiek genoeg om afzetgebied te zoe ken en ook te vinden in gebieden, welke vroeger omwille van den afstand niet werden bewerkt. Het betere product en een sneller (hoewel niet goedkoop) ver voer werkten dit intusschen in de hand. Voor de grovere en tegen vervoer op langen duur daarom beter bestand zijnde artikelen, als uien en sluitkool, ward Amerika meer en meer een niet te versmaden afzetgebied en meerma- leh zijn ook groote partijen vroege aardappelen naar West-ïndlë afge scheept. Intusschen is op zich reeds begrijpe lijk, dat in normale omstandigheden (dus niet wanneer een misoogst elders oorzaak is van schaarschte en gebrek) die export op langen afstand alleen mogelijk is, wanneer de prijzen van in koop tamelijk laag zijn. Dit geldt ook hoe langer hoe meer voor den export van de fijnere artikelen, die slechts naar omliggende landen worden afge zet en voor welke dc moeilijkheden van hooge ijlvrachtprijzen onzer eigen spoorwegen en hooge buitenlandsche tarieven moeten overwonnen worden. Voor den tuinder en kweeker blijft daarbij niet ,méër over dan een lage tot matige belooning van zijn moelzamen arbeid. Maar men troost zich hierbij met de gedachte, dat behoud van het afzetgebied in mogelijk komende betere tijden rijkelijk zal beloond worden. Als men het hoofd maar boven water j houdt 1 Qr zijn meer moeilijke tijden te doorworstelen geweest in het nabije en meer verwijderde verleden. De Raad voor de Scheepvaart deed heden uitspraak inzake de stranding van den motorlogger ..Jacoba" K W. 172. op de Hol- landsche kust ten Zuiden van Zandvoort. De Raad spreekt als zyn oordeel uit. dat het ongeval is toe te schryven aan verkeerde navigatie aan de zijde van betrokkene, door dat deze te weinig heeft gelood, terwyi het schip voor de stranding met te veel vaart heeft geloopen. zonder dat hy dit heeft opge merkt, hoewel hy dit had moeten opmerken. De Raad oordeelt de nalatigheid van betrok kene van dien aard, dat een straf moet wor den opgelegd, doch tevens kan worden vol staan met na te melden straf, gelet op alle omstandigheden, waaronder het ongeval is geschied Mitsdien straft de Raad den schipper van de ..K.W. 172". door hem de bevoegdheid te ontnemen om als schipper te varen op een schip als bedoeld by artikel 2 der Schepen wet. voor den tyd van acht dagen. Uitspraak inzake de stranding*van het motorvisschersvaartuig ..Nederland V” K.W 36. op de kust ten Noorden van Wijk aan Zee tydens mist. De Raad spreekt als zijn oordeel uit. dat de oorzaak van het ongeval is toe te schry ven aan nalatigheid van betrokkene, doordien ,hii. nadat 7 vadem water was gelood, ia stede van de zee op te gaan en grootere diepte te zoeken dan wel te ankeren, in den dikken mist is blyven doorvaren naar de kust, ook toen hy op de 4 vadem diepte was gekomen, zonder het lood gaande te houden, terwijl hy rekening had moeten houden met het feit, dat de stroom naar den wa! toeliep, hetgeen hy evenmin heeft gedaan, waarby niet als verontschuldiging kan gelden, dat hem een verkeerd praaibericht zou zyn ge geven De Raad oordeelt de nalatigheid van be trokkene van dien aard, dat een straf moet worden opgelegd, anderzijds, dat als ver zachtende omstandigheid In aanmerking moet worden genomen, dat betrokkene voor den Raad heeft erkend te hebben verzuimd be- hooriyk te hebben doen looden. Mitsdien straft de Raad den schipner ran de ..K W. 36”Y door hem de bevoegdheid te ontnemen als als bedoeld bij den tyd van a Op bet werk ran de M. U. Z op het eiland Breezand, kreeg de beer J. Kamm* varende op een onderlosser. een aoodanigen Aag tegen zyn voorhoofd van een slinger der voorliet, dat de dood onmiddeliyk in trad. De getroffene waa ongehuwd, ongeveer 20 ooi m wa* ■rtrt.tat kUWen- bilkr Gistermiddag 4 uur kwam een viertel per sonen in den winkel by den slager P. M. aan den Jansweg te Haarlem. Hy kende deze personen. Toen ze hem zagen, hebben ze hun ouden bekende op harteiyke wijze de hand gedrukt, waarna ze roastbeef bestelden, die ze in den winkel opaten. Na een harteiyk afscheid vertrokken de vrienden. De slager miste even later echter 500, die hy in zyn vestzak had. Zouden de vrienden er meer van we ten? De politie is met de zaak in kennis ge steld. Dinsdagmiddag waa een acht-jarig meisje op den Leusderweg te Amersfoort inkoopen aan het doen. In verschillende speelgoedwin kels had zij een sportkarretje, schoppen, em mertjes enz. gekocht. Daarna was zy ver dwenen. In het middaguur kwam zy weer, maar nu gold het andere winkels. Er werd kaas, ham en dergeiyke gekocht. In een der winkels vroeg zy zelfs, of zy deze kon eten. De winkeliers vonden dat verdacht en tele foneerden de politie, dat het meisje meenam. Op het bureau vond men in haar zakken de helft van een retour-kaartje Hilversum— Amersfoort, maar het was de verkeerde helft Na vele fantastische v? -halen, kwam einde- lyk de waarheid er uit. Haar ouders, wonen de te Hilversum, hadden haar te logeeren gedaan by haar grootvader ook in Hilver sum. Zy is daar weggeloopen en van haar oom had zy volgens haar zeggen vyf gulden gekregen. Haar grootvader m*st echter m den loop van eenigen tyd honderdtachUg gulden uit een kistje. ALKMAAR Telefoon: Administratie Na. 433 Redactie No. 633 De Nederlandsche Kamer van Koophan del te Frankfurt a/M. deelt mede: In het Duitsche Rekhsgesetzblatt werd gisteren gepubliceerd een nieuwe verorde ning ter voorkoming van het binnendrin gen van ziekten en schadeiyke insecten van bloembollen en -knollen van 7 Juli 1930. waarvan de tekst als volgt luidt: Dp grond van Par. 2 van het zollgesetz" van 1 Juli 1869 «Bundesgesetz- blatt. blz. 317 wordt hlerby bepaald: Art. 1. De invoer van bloembollen en -knollen, die de volgende ziekten hebben of verdacht worden ze te hebben, wordt tot nader aankondiging verboden. Deze ziekten zyn: Gelber Hyazintbenrost Oelbkrankheit Pseudomonas hyazinthl)- Schwarzer Rost tSclerotinia bulborum). Sklerotlenkrankheit(Sclerotium tuliparum) botrytiskrankheit (Botrytis parasitica tuli- pae), Rinjelkrankheit tPenicillum Spec Nematodenkrankheit (Tylenchus hyazinthl dlpsacli. Narzissenfliege (Merodon Spec), Eumerus spec, of Wurzelmilbe (Rhizogly- phus echinopus) Art. 2. De invoer van bloembollen en -knollen is tot nader aankondiging alleen geoorloofd. wanneer iedere zending van een tn de Duitsche taal gestelde verklaring van den offlcleelen Plantenziektendeskun dige vergezeld Is. waarin deze bevestigt, dat de zending door hem onderzocht en vry van de in artikel 1 genoemde ziekten en schadelijke insecten is. Art. 3. De onmiddeliyke doorvoer van bloembollen en -knollen, onder douanebe- waking is geoorloofd. De besprekingen tusschen vertegenwoor digers der Nederlandsche en der Duitsche Regeering over vergemakkeiyklng van het verkeer tusschen beide landen, welke de vorige week waren aangevangen, zyn giste ren ten einde gebracht. Het resultaat ervan kan worden be schouwd als een stap voorwaarts op den weg naar de opheffing van den pasdwang tusschen Nederland en Duitschland. In het byzonder Is beoogd het maken van korte uitstapjes naar de twee landen aanzienlijk te vergemakkelijken. Er zal naar gestreefd worden, de hieromtrent ontvangen regelin gen, die nog de goedkeuring der wederzijd- sche Regeerlngen behoeven, nog in den loop van dezen zomer in werking te stellen. De 22-jarige landarbeider M Pool, woon achtig te Beemster gedurende eenige jaren. had daarvor verblijfplaats In Drente. Hy had hier een verhouding aangeknoopt met de 26-jarige G. Boos. Den laatsten tyd was er nog al eens on- eenlgheid tusschen het meisje en den man Eenmaal had hy gedreigd, dat wanneer zy van hem vandaan zou gaan, hy zich van het leven zou terooven. Maandagavond heeft hy aan dit vreeseiyk voornemen gevolg gegeven. Nadat hrt meisje de verloving had ver broken. liep de man de straat op en in een vlaag van wanhoop wierp hy zich on der een juist passeerenden zwaar beladen vrachtauto. Ernstig gewond werd hij opgenomen en kort daarop Is her slachtoffer overleden. Duitschland antwoordt eveneens instem mend op Briands memorandum. tusschen vangenls. Toen de brandweer op het terrein arri veerde. bleek het complex, dat meeren- deels werd ingenomen door uit bilik trokken hulzen, reeds in een vlammenzee te zyn herschapen. Door het natspuiten ran de perceelen slaagde men er in. den brand te local isee ren. Toch zyn er nog tusschen dc 40 en 50 woningen afgebrand. ders en Chineezen. Het aantal derden. De omvang ran de geleden schade, med de oorzaak van den brand zijn bekend. De brandweer was reeds tegen 11 gereed met het nablusschingswerk. De gloed was zichtbaar binnen een radius van ruim 10 K. M Een geweldige menachenmassa bewoog zich rond het terrein van den brand. Nader wordt gemeld, dat een complex woningen van circa 4000 M2 is uitgebrand De brand was te wijten aan opzet en werd veroorzaakt door een Chlneeschen houtza ger, die na een ruzie met eenige kameraden mataglap (oogenbllkkelyk waanzinnig) werd en br-nc stichtte. De man rende vervolgens den kampong in en liep binnen in een Chlneeschen toko, waar hy alles kort en klein sloeg. De brandstichter, die bereids werd gear resteerd, heeft volledig bekend. Op het oogenblik beerscht er echter een beklemming onder de tutndersbe- ▼olking, die, al zegt Marchant in de Kamer dat er alleen maar een crisis is In het akker bouwbedrijf (wat is die partijleider toch op de hoogte!) en het er overigens nog niet zoo slecht vóór staat, volstrekt niet ongemotiveerd is. De cultuur heeft zich de laatste jaren op ongezonde wijze uitgebreid, juist als van den slechten gang van in de overige takken van het en tuinbouwbedrijf. De concur rentie met het buitenland, waar men eveneens op ongezonde wijze door staatsbescherming de productie tracht te vergrooten, wordt steeds grooter, waarbij nog komt, dat daar de produc tiekosten veel geringer zijn dan in ons land. En wat het ergste is, men drijft de invoerbelemmerlngen zoodanig op de spits, dat zij vrijwel gelijk staan met Invoerverboden. De belde artikelen, waarover wij zoo even spraken, zijn door de Amerikaansche Regeering zoo danig belast, dat dit tarief alleen meer dan het dubbele vormt van den prijs, waarvoor men ze hier loonend kan tee- len; van import in Amerika kan dan ook geen sprake meer zijn. En om nu nog maar willekeurig een paar produc ten te noemen: sla en peen zijn in Duitschland onderhevig aan een tarief tot een bedrag, waarvoor elke tuinder ie hier graag zou kweeken; Import al daar is alleen mogelijk, als er absoluut gebrek is. De groote vraag rijst hier: Zullen wij dien strijd kunnen doorstaan, zelfs al is ons product nog zoo goed? Want het la duidelijk, dat in die landen feitelijk, er Invoer plaats heeft, het tarief tfocr den consument woglt tetaajd en 1 in slechte economische omstandighe den zal men zich tevreden stellen met een product van mindere kwaliteit van eigen bodem, wat ook veel minder kost De verschillen worden te groot. Het zou zeer dwaas zijn van onze tuinders om dit gezien, zich ftiet meer te richten op de voortbrenging van het goede product, omdat dit nog hun eenige kans is, maar feit is het. dat zij spoedig niet meer in staat zullen zijn den strijd zonder hulp, alleen, te voe ren. En hoezeer wij in deze toejuichen een verlaging der spoorvrachten, tot op heden den eenigen maatregel, welke genomen is om onzen bedreigden tuin bouw te hulp te komen, dit zijn per saldo slechts lapmiddelen. Wij wijzen deze daarom niet af. maar er zal meer en beter noodig zijn om deze kategorie der land- en tuinbouwbevolking en trouwens alle groepen hiervan te steu nen in den moeilijken ekonomischen strijd. Het is begrijpelijk dat wij. Hollan ders. in het algemeen voorstanders zijn van het vrije ruilverkeer. De vrijhandel heeft hier in een reeks van jaren wel vaart gebracht en het stelsel zelf, in dien het -overal werd toegepast, zou voor ons land met zijn gunstige bodem en klimatologische gesteldheid een voordeelige positie schappen. Daarom is het eenigszins begrijpelijk, dat men elders, waar déze omstandigheden voor de cultuur minder gunstig zijn, eei\ compenseerend ta”’: als middel van bescherming gaat toepassen. Zelfs dit is voor ons te dragen, zooals wij in den aan vang uiteen hebben gezet. Maar het is in den huldigen tijd, nu men ons stelselmatig* ekonomisch dood tracht te drukken, èen dwaasheid om te veronderstellen, dat het voorstaan van een doctrinairen vrijhandel ver standige welvaartspolitiek zou zijn. Daarover uit te wijden, achten wij overbodig, omdat men in kringen, waar men logisch over dit vraagstuk nadenkt en men het weet te scheiden van zui vere partijpolitiek, allang die dwaas heid heeft begrepen. Ook onze Regee ring scheen dit in te zien bij haar op treden, toen in de Troonrede van 192» althans een onderhandellngstarief werd aangekondigd. In principe beteekent dit toch een laten varen van onze uitzon derlijke houding op handelspolitiek ge bied. Intusschen is het merkwaardig, dat. terwijl tal van staten ontrouw worden aan de tarievenconventie van Genève, elke daad, die het prim Regeering zou bevestigend blijft en er bij de behandel! suikerwetje onlangs, nog nadruk op werd gelegd, dat dit wetje volstrekt niet van genoemde heeft de 1 schrikbarende men, andere hun dooddruksysteem voort en er is.... niets aan de lucht, wat ook maar op eenige verandering op handelspolitiek gebied duldt. Na de aanneming van het suikerwetje, tegelijk met de mededee- ling, dat van 1 Juli tot 15 Augustus de vrachten voor vroege aardappelen met 30 pet. zouden worden verlaagd, is de Kamer op vacantie gegaan. Men had voorlooplg voor land- en tuinbouw ge noeg gedaan. Alle hoop is thans weer gevestigd op de commissie-Lovink, die maar onderzoekt en speurt naar oor zaken en middelen, maar de nietbereid- heid van Regeering en Volksvertegen woordiging om hulp te bieden, is tot heden wel zoo overtuigend gebleken, dat onze hoop ten deze niet zeer groot meer is. Het groote, de radicale daad, waarbij niet uitsluitend het oog gericht moet worden op een bepaalde noodlijdende Industrie of kategorie der bevolking, doei), op de algémeene welvaart, de daad, die een einde zou moeten maken onze geduldig harde klappen, die het buitenland ons toedient) blijft uit. Hoogste Lsafjord. Laagste Holyhead. Verwachting: Matige tot krachtige». Zuidwestelijke tot Westelijken, later moge- iyk Noordwesteiyken wind, zwaar bewolkt mes regenbuien en tydeiyke opklaringen, mogelijk onweer, weinig verandering temperatuur. BUREAU: HOF

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8