ONS BLAD
F
DE TUINBOUW EN ONZE
HANDELSPOLITIEK
DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN
WOENSDAG 16 JULI 1930
WINTIGSTE JAARGANG No. 165
EN
VIER
f 40
f 50
Voornaamste qKieuws
en
Zullen
Weer boven Nederland
De
Voorcleelige klanten
f 560.ontfutseld
Brandstichting te Batavia
Ongeveer 50 woningen afgebrand
Telegrafisch Weerbericht
Onbetrouwbare dochter
VERZOEK
Er zal geen weg worden aangelegd
Noodlanding
Door een slag van de lier gedood
Liefdesdrama in
De Beemster
Het Bergerbosch
behouden
Nederlandscb schip
gestrand
Adverteerders
Tjikandi" in de Chineesche
kust geloopen
Een Non-Stopvhicht van New-York
naar Buenos-Aires
Besprekingen onder leiding van
Minister Verschuur
Ongeluk
bij de Zuiderzeewerken
Besprekingen tusschen beide
regee ringen
Een verklaring van ziektevrij moet
worden overgelegd
De invoer van bloembollen I
in Duitschland
Opheffing van den
pasdwang tusschen
Nederland en Duitschland?
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN
De laatste paardentram
T
RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
alkmaar
Een nieuwe reis van de
„Graf Zeppelin”
Stranding van schepen te
Zandvoort en Wijk a. Zee
De economische crisis
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
of
De schippers gestraft
n>ij den strijd kunnen volhouden
Liefdesdrama te Beemater
„Vereins-
Het vliegongeval bij Soesterberg.
Hevige opwinding in Duitschland.
Generaal Nobile aan boord
By de jonaste ongeregeldheden in A Lr ra n-
drie «Un 17 betoogers gedood.
De Finsche Rijksdag is ontbonden.
Landarbeider werpt rich voor een auto
Barometerstand
9 uur vjn.: 757, stilstand.
Barometerstand
767.7 mM. te
Stimson gestart
barometerstand
744.6
m.M. te
krachtige».
bleek
opge-
omliggende
uur
J. GROEN Azn.
De elect rische draad
DB DIRECTTB
aan
groote
naar
•Jfp van de
'achterwege
ng van het
speciaal de
ABONNEMENTSPRIJS:
per kwartaal, voor Alkmaar f 2.
Voor buiten Alkmaar 2.65
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
aan
maar
Een Reuter-telegram uit Shanghai meldt,
dal de Nederlandsche stoomboot „Tjikandi'
leen schip van 8000 ton van de Java-Chlna-
Japaniyn) op weg naar Batavia en komen
de van Dairen met een lading soyaboonen
en cement Maandagnamiddag by Wenchow
aan den grond Is geloopen. Te middernacht
“Vwnm het schip weer vlot en kon den tocht
naar Shanghai voortzetten. In ruim I staat
twaalf voet water, ruim II is nog droog.
Pseudomonas
(Sclerotlnia
kende
hebben
De Duitsche dekkingsvoorstellen. Dr. Bru
ning aan het woord.
Het Nederlandsche stoomschip „Tjikandi"
op de Chineesche kust geloopen, maar weer
vlot gekomen.
Naar de opheffing van den pasdwang tos-
schen Nederland én Duitschland.
is weer dor- een groeten brand
De brand is aangestoken door
President Hindenburg weigert bezoeken te
brengen aan Coblenz, Trier, Aken, en Wies
baden in verband met het verbod van de
Stahlhelm.
De invoer van bloembollen in Duitschland
wordt toegestaan, mits een verklaring wordt
overgelegd, dat de bollen ziektevrij zijn.
De „Graf Zeppelin" ral heden weer over
Nederland vliegen.
bit verlies van *n
anderen vinger
De toestand tn Egypte. Ernstige critiek op
de Engelsche regeering.
gevolg
zaken
land-
a Is
on-
4^7.14 uur, d. 1. 7.34
lid.
Levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door
verlies van beide armen, beide bcenen of beide oogen
Vandaag is de paardentram van Witmar-
sum naar Makkum met eenige plechtigheid
Geen weg door het Bergerbosch.
Onder leiding ran Minister Verschuur zijn
besprekingen gehouden over de economische
crisis.
bewoond door inlan-
daklooaen loopt in de hon-
f yro bijeen ongeval met f OCfl bij verilea ran een hand. f IOC bij verlies ran An f Kfl bileen breuk ran
I f OU.” doodeliiken afloop een voet of een ooe I AU.“ duim of wipvinze, 1 been of arm
Een millioen mark voor de achtergebleve-
1 nen van de mijnramp in Sllerie.
Batavia
geteisterd,
een Chinees.
uitsluitend
op een
of
de
Batavia is Maandagavond wederom door
een feilen brand geteisterd.
De brand woedde ditmaal „in het kam-
pongcomplex Tangke. hetwelk zich uitstrekt
den Jacatraweg en de Glowpkge-
Een mataglap geworden Chinees
de dader
Zeppe-
Neder-
lucht-
De Amerikaansche vlieger Stimson is he
denmorgen te 1 uur M. E. T. van het vlieg
veld te New-York opgestegen, ten einde een
nonstopvlucht naar Buenos-Aires te ma
ken Onderweg zal de vlieger eenige malen
in de lucht door andere vliegtuigen zyn
benzine- en olievoorraad laten byvullen.
:hipper te varen op een schip
irtikel 2 der Schepenwet voor
rt dagen.
Gisteren heeft de heer Assen, werkzaam bU
het herstellen van het elektriciteitsnet te
Hardenberg. een draad aangeraakt waarop
stroom stond. Hy bleef er aan hangen. De
monteur W. wierp een stuk Uzer over den
draad, waardoor de zekering stuk ging en de
stroom werd afgeleid, aoodat A. in een sloot
vieL zyn toestand is redelyk.
Hedenmorgen
Amsterdamsche tl
prachtig. helder
opgestegen.
Alle sbonné'. op dit bl.d zijn ingevolge de rarzekeringsvoorw.srden t
tegen ongerallen verzekerd voor een der volgende uitkeerina^” f 3000.
inging tegen den geest
conventie. Intusschen
land- en tulnbouwkrisis
afmetingen aangeno-
staten gaan rustig met
vrijhandel
welvaart «politiek
uit te wijden.
Maandagavond moest het vliegtuig D. 1454
toe beboerende aan het circus Alfred Schnei
der, dat momenteel zyn tenten te Breda
heeft opgeslagen en er een reclametocht mee
liet maken, wegens een defect aan den mo
tor een noodlanding maken op een weiland,
gelegen aan den Hoevenschen weg, onder de
gemeente Etten en Leur. Hlerby sloeg bet
vliegtuig over den kop. waardoor het wij
ernstig beschadigd werd en de schroef brak.
Een der inzittenden bekwam een hoofdwon
de. Het gedemonteerde vliegtuig weed later
SOK naar Breda vervpenL
LICHT OP
Licht op. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 9.41 uur.
In overeenstemming met de wenschen van
het gemeentebestuur van Bergen hebben
Provinciale Staten het vorig jaar door een
gedeelte van het Bergerbosch. onlangs met
steun van de provincie door de gemeente
Bergen aangekocht, ten einde het als natuur
reservaat te behouden, een nieuwen weg ge
projecteerd. Het comité van actie, dat zich
te Bergen gevormd heeft, ten einde aan de
gemeente Bergen een bijdrage voor den aan
koop van het bosch aan te bieden, heeft on
langs door middel van een drukbezochte ver
gadering van de burgerij, tevens den wensch
uitgesproken, dat de bedoelde weg uit de
provinciale wegenplannen zou vervallen,
waarby de gemeenteraad zich heeft aange
sloten De Noordhollandsche provinciale we-
gencommissie heeft thans den toestand ter
plaatse bezichtigd en naar de „Tel" verneemt
is de kans wel groot, dat de weg door het
Bergerbosch uit 't wegenplan zal verdwijnen
nu de gemeenteraad op dezen weg die boven
dien van gemeentewege zou moeten worden
aangelegd, geen pnjs meer biykt te stellen.
Het comité van actie heeft den wensch
uitgesproken, dat In plaats daarvan op bet
plan zal komen de verbinding Eeuwige Laan
Komlaan. De gemeenteraad heeft zich ech
ter nog niet uitgesproken. Ook schynt ern
stig te worden overwogen op het plan te
brengen het Nesdijkje—-Wiertdykje, waar
door een betere verbinding zou worden ver
kregen uit de richting Mimtir met Bergen
laan Zee,
uur
'is de „Graf Zeppelin”
by prachtig. helder wéér en stralender!
zonneschyn opgestegen. om zyn tweede
vlucht naar het Noorden te maken, naar
'.Tornt u en naar de Noordkaap.
De vlucht geschiedt onder commando van
kapitein Lehmann.
Aan boord bevinden zich 22 passagiers,
onder wie generaal Nobile.
Gemeld wordt, dat het luchtschip dezelfde
route zal volgen als de vorige week.
Indien dit juist is, zal de „Graf
lin” hedenmiddag tegen 12 uur de
landsche gT?ns passeeren en het
schip kan tusschen 1 en 2 uur weer boven
Amsterdam zyn.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels f 1.25: elke regel meer 8.25.
RECLAME per regel f 8.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s 0 50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
by vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels:
iedere regel meer f 0.12
Onder presidium van mr. T. J. Verschuur,
minister van Arbeid, Handel en Nyverheid,
heeft eergisteren de Commissie voor de Eco
nomische Politiek ter bespreking van de hui
dige economische crisis vergaderd.
Blijkens het inleidend woord van den mi
nister wenschte deze zich Inzonderheid te
orlënteeren met betrekking tot de vraag. In
hoeverre met de op heden op economisch
gebied nationaal en Internationaal waar
neembare crisisverschynselen by de eerlang
ook door Nederland te nemen beslissing in
zake ratificatie der Handelsconventie van
Genève rekening moet worden gehouden.
Na breedvoerige discussie werd besloten In
een zoo mogeiyk in de eerste helft van
September as. te houden vergadering der
commissie deze vraag andermaal ampel te
bespreken.
De leden der commissie. de heeren E. Hel
dring en dr. L. G. Kortenhorst,' verklaarden
zich op verzoek van den minister bereid, in
middels een ontwerp van alsdan te behan
delen conclusies in gereedheid te brengen.
Van deze gelegenheid zal gebruik worden
gemaakt, om het onderwerp van eenigszins
ruimer standpunt te bezien, derhalve in ver
band met de byzondere elschen. welke de
tegenwoordige omstandigheden aan de over
heid en het overheidsapparaat stellen.
uitzonderingspositie (het
opvangen der rake en
Beleefd verzoeken wy
medewerking van onze HH.
Adverteerders inzake net
vroegtijdig toezenden van
de voor de Zaterdag-num
mers bestemde advertentie».
Wy sullen het zeer op prijs
stellen indien wy de an
nonces. bestemd vooi Zater
dag. reeds des Donderdags of
ulteriyk des Vrtidagsmnrgvns
ontvangen.
Door bet vroegtijdig inzen
den van advertentlèn kun
nen wy aak aan da zdtrae-
rtng, dus aan bet aetten
van de advertentie, meer
aandacht schenken, hetgeen
vanzelfsprekend de reclame-
waarde van de annonce tm
goede komt.
Mede m Ov eigen belang
vertrouwen wy op Uwe
medewerking tnaake een en
ander te mogen rekenen,
waarvoor bQ voorbaat omen
dank.
Op het crisis-congres van den R. K.
Ned. Boeren- en Tuindersbond, 14 Mei
JJ. tè~Utrecht gehouden, is in een der
sectie-vergaderingen overduidelijk aan-
getoond, wat de organisatie der tuin
ders en zij zelve reeds hebben gedaan
en nog doen voor het kweeken en het
exporteeren van de meest superieure
tuinbouwproducten, ten einde hiermede
een plaats op de wereldmarkt te ver
overen en te behouden. In de kringen
van tuinbouwers is men er zich wel van
bewust, dat dit op den duur het eenige
middel Is, waarmede men den economi-
achen strijd zal winnen. En daarom
spant men zich nog meer in dan vroe
ger, om door intensiveerlng. door selec-
•tie, door vakkundig? behandeling, door
betere sorteering en uitstekende ver
pakking. eerste kwaliteit producten te
kweeken en ten verkoop aan te bieden
en schrikt men er niet voor terug be
langrijke bedragen af te sta'an voor
reclame voor deze producten in bin
nen- en buitenland.
Tot voor kort is men er dan ook in
geslaagd om hiermede de velerlei in-
voerbelemmerlngen, door het buiten
land toegepast, het hoofd te bieden.
Het goede en uitstekend verzorgde pro
duct kon de concurrentie flink door
staan en bracht minstens zooveel meer
op als het bedrag, waarvoor wij wegens
hoogere vrachten en tarieven hooger
moesten aanbieden. De handel was
energiek genoeg om afzetgebied te zoe
ken en ook te vinden in gebieden, welke
vroeger omwille van den afstand niet
werden bewerkt. Het betere product en
een sneller (hoewel niet goedkoop) ver
voer werkten dit intusschen in de hand.
Voor de grovere en tegen vervoer op
langen duur daarom beter bestand
zijnde artikelen, als uien en sluitkool,
ward Amerika meer en meer een niet
te versmaden afzetgebied en meerma-
leh zijn ook groote partijen vroege
aardappelen naar West-ïndlë afge
scheept.
Intusschen is op zich reeds begrijpe
lijk, dat in normale omstandigheden
(dus niet wanneer een misoogst elders
oorzaak is van schaarschte en gebrek)
die export op langen afstand alleen
mogelijk is, wanneer de prijzen van in
koop tamelijk laag zijn. Dit geldt ook
hoe langer hoe meer voor den export
van de fijnere artikelen, die slechts
naar omliggende landen worden afge
zet en voor welke dc moeilijkheden van
hooge ijlvrachtprijzen onzer eigen
spoorwegen en hooge buitenlandsche
tarieven moeten overwonnen worden.
Voor den tuinder en kweeker blijft
daarbij niet ,méër over dan een lage tot
matige belooning van zijn moelzamen
arbeid. Maar men troost zich hierbij
met de gedachte, dat behoud van het
afzetgebied in mogelijk komende betere
tijden rijkelijk zal beloond worden.
Als men het hoofd maar boven water j
houdt 1 Qr zijn meer moeilijke tijden te
doorworstelen geweest in het nabije en
meer verwijderde verleden.
De Raad voor de Scheepvaart deed heden
uitspraak inzake de stranding van den
motorlogger ..Jacoba" K W. 172. op de Hol-
landsche kust ten Zuiden van Zandvoort.
De Raad spreekt als zyn oordeel uit. dat
het ongeval is toe te schryven aan verkeerde
navigatie aan de zijde van betrokkene, door
dat deze te weinig heeft gelood, terwyi het
schip voor de stranding met te veel vaart
heeft geloopen. zonder dat hy dit heeft opge
merkt, hoewel hy dit had moeten opmerken.
De Raad oordeelt de nalatigheid van betrok
kene van dien aard, dat een straf moet wor
den opgelegd, doch tevens kan worden vol
staan met na te melden straf, gelet op alle
omstandigheden, waaronder het ongeval is
geschied
Mitsdien straft de Raad den schipper van
de ..K.W. 172". door hem de bevoegdheid te
ontnemen om als schipper te varen op een
schip als bedoeld by artikel 2 der Schepen
wet. voor den tyd van acht dagen.
Uitspraak inzake de stranding*van het
motorvisschersvaartuig ..Nederland V” K.W
36. op de kust ten Noorden van Wijk aan
Zee tydens mist.
De Raad spreekt als zijn oordeel uit. dat
de oorzaak van het ongeval is toe te schry
ven aan nalatigheid van betrokkene, doordien
,hii. nadat 7 vadem water was gelood, ia
stede van de zee op te gaan en grootere
diepte te zoeken dan wel te ankeren, in den
dikken mist is blyven doorvaren naar de
kust, ook toen hy op de 4 vadem diepte was
gekomen, zonder het lood gaande te houden,
terwijl hy rekening had moeten houden met
het feit, dat de stroom naar den wa! toeliep,
hetgeen hy evenmin heeft gedaan, waarby
niet als verontschuldiging kan gelden, dat
hem een verkeerd praaibericht zou zyn ge
geven
De Raad oordeelt de nalatigheid van be
trokkene van dien aard, dat een straf moet
worden opgelegd, anderzijds, dat als ver
zachtende omstandigheid In aanmerking moet
worden genomen, dat betrokkene voor den
Raad heeft erkend te hebben verzuimd be-
hooriyk te hebben doen looden.
Mitsdien straft de Raad den schipner ran
de ..K W. 36”Y door hem de bevoegdheid te
ontnemen als
als bedoeld bij
den tyd van a
Op bet werk ran de M. U. Z op het
eiland Breezand, kreeg de beer J. Kamm*
varende op een onderlosser. een aoodanigen
Aag tegen zyn voorhoofd van een slinger
der voorliet, dat de dood onmiddeliyk in
trad.
De getroffene waa ongehuwd, ongeveer 20
ooi m wa* ■rtrt.tat kUWen-
bilkr
Gistermiddag 4 uur kwam een viertel per
sonen in den winkel by den slager P. M.
aan den Jansweg te Haarlem.
Hy kende deze personen. Toen ze hem
zagen, hebben ze hun ouden bekende op
harteiyke wijze de hand gedrukt, waarna
ze roastbeef bestelden, die ze in den winkel
opaten.
Na een harteiyk afscheid vertrokken de
vrienden.
De slager miste even later echter 500,
die hy in zyn vestzak had.
Zouden de vrienden er meer van we
ten?
De politie is met de zaak in kennis ge
steld.
Dinsdagmiddag waa een acht-jarig meisje
op den Leusderweg te Amersfoort inkoopen
aan het doen. In verschillende speelgoedwin
kels had zij een sportkarretje, schoppen, em
mertjes enz. gekocht. Daarna was zy ver
dwenen. In het middaguur kwam zy weer,
maar nu gold het andere winkels. Er werd
kaas, ham en dergeiyke gekocht. In een der
winkels vroeg zy zelfs, of zy deze kon eten.
De winkeliers vonden dat verdacht en tele
foneerden de politie, dat het meisje meenam.
Op het bureau vond men in haar zakken
de helft van een retour-kaartje Hilversum—
Amersfoort, maar het was de verkeerde helft
Na vele fantastische v? -halen, kwam einde-
lyk de waarheid er uit. Haar ouders, wonen
de te Hilversum, hadden haar te logeeren
gedaan by haar grootvader ook in Hilver
sum. Zy is daar weggeloopen en van haar
oom had zy volgens haar zeggen vyf gulden
gekregen. Haar grootvader m*st echter m den
loop van eenigen tyd honderdtachUg gulden
uit een kistje.
ALKMAAR
Telefoon: Administratie Na. 433
Redactie No. 633
De Nederlandsche Kamer van Koophan
del te Frankfurt a/M. deelt mede:
In het Duitsche Rekhsgesetzblatt werd
gisteren gepubliceerd een nieuwe verorde
ning ter voorkoming van het binnendrin
gen van ziekten en schadeiyke insecten van
bloembollen en -knollen van 7 Juli 1930.
waarvan de tekst als volgt luidt:
Dp grond van Par. 2 van het
zollgesetz" van 1 Juli 1869 «Bundesgesetz-
blatt. blz. 317 wordt hlerby bepaald:
Art. 1. De invoer van bloembollen en
-knollen, die de volgende ziekten hebben of
verdacht worden ze te hebben, wordt tot
nader aankondiging verboden.
Deze ziekten zyn: Gelber Hyazintbenrost
Oelbkrankheit Pseudomonas hyazinthl)-
Schwarzer Rost tSclerotinia bulborum).
Sklerotlenkrankheit(Sclerotium tuliparum)
botrytiskrankheit (Botrytis parasitica tuli-
pae), Rinjelkrankheit tPenicillum Spec
Nematodenkrankheit (Tylenchus hyazinthl
dlpsacli. Narzissenfliege (Merodon Spec),
Eumerus spec, of Wurzelmilbe (Rhizogly-
phus echinopus)
Art. 2. De invoer van bloembollen en
-knollen is tot nader aankondiging alleen
geoorloofd. wanneer iedere zending van
een tn de Duitsche taal gestelde verklaring
van den offlcleelen Plantenziektendeskun
dige vergezeld Is. waarin deze bevestigt, dat
de zending door hem onderzocht en vry
van de in artikel 1 genoemde ziekten en
schadelijke insecten is.
Art. 3. De onmiddeliyke doorvoer van
bloembollen en -knollen, onder douanebe-
waking is geoorloofd.
De besprekingen tusschen vertegenwoor
digers der Nederlandsche en der Duitsche
Regeering over vergemakkeiyklng van het
verkeer tusschen beide landen, welke de
vorige week waren aangevangen, zyn giste
ren ten einde gebracht.
Het resultaat ervan kan worden be
schouwd als een stap voorwaarts op den
weg naar de opheffing van den pasdwang
tusschen Nederland en Duitschland. In het
byzonder Is beoogd het maken van korte
uitstapjes naar de twee landen aanzienlijk
te vergemakkelijken. Er zal naar gestreefd
worden, de hieromtrent ontvangen regelin
gen, die nog de goedkeuring der wederzijd-
sche Regeerlngen behoeven, nog in den loop
van dezen zomer in werking te stellen.
De 22-jarige landarbeider M Pool, woon
achtig te Beemster gedurende eenige jaren.
had daarvor verblijfplaats In Drente.
Hy had hier een verhouding aangeknoopt
met de 26-jarige G. Boos.
Den laatsten tyd was er nog al eens on-
eenlgheid tusschen het meisje en den man
Eenmaal had hy gedreigd, dat wanneer zy
van hem vandaan zou gaan, hy zich van het
leven zou terooven.
Maandagavond heeft hy aan dit vreeseiyk
voornemen gevolg gegeven.
Nadat hrt meisje de verloving had ver
broken. liep de man de straat op en in
een vlaag van wanhoop wierp hy zich on
der een juist passeerenden zwaar beladen
vrachtauto.
Ernstig gewond werd hij opgenomen en
kort daarop Is her slachtoffer overleden.
Duitschland antwoordt eveneens instem
mend op Briands memorandum.
tusschen
vangenls.
Toen de brandweer op het terrein arri
veerde. bleek het complex, dat meeren-
deels werd ingenomen door uit bilik
trokken hulzen, reeds in een vlammenzee
te zyn herschapen.
Door het natspuiten ran de
perceelen slaagde men er in. den brand te
local isee ren.
Toch zyn er nog tusschen dc 40 en 50
woningen afgebrand.
ders en Chineezen.
Het aantal
derden.
De omvang ran de geleden schade,
med de oorzaak van den brand zijn
bekend.
De brandweer was reeds tegen 11
gereed met het nablusschingswerk.
De gloed was zichtbaar binnen een radius
van ruim 10 K. M
Een geweldige menachenmassa bewoog
zich rond het terrein van den brand.
Nader wordt gemeld, dat een complex
woningen van circa 4000 M2 is uitgebrand
De brand was te wijten aan opzet en werd
veroorzaakt door een Chlneeschen houtza
ger, die na een ruzie met eenige kameraden
mataglap (oogenbllkkelyk waanzinnig) werd
en br-nc stichtte.
De man rende vervolgens den kampong in
en liep binnen in een Chlneeschen toko, waar
hy alles kort en klein sloeg.
De brandstichter, die bereids werd gear
resteerd, heeft volledig bekend.
Op het oogenblik beerscht er echter
een beklemming onder de tutndersbe-
▼olking, die, al zegt Marchant in de
Kamer dat er alleen maar een crisis is
In het akker bouwbedrijf (wat is die
partijleider toch op de hoogte!) en het
er overigens nog niet zoo slecht vóór
staat, volstrekt niet ongemotiveerd is.
De cultuur heeft zich de laatste jaren
op ongezonde wijze uitgebreid, juist als
van den slechten gang van
in de overige takken van het
en tuinbouwbedrijf. De concur
rentie met het buitenland, waar men
eveneens op ongezonde wijze door
staatsbescherming de productie tracht
te vergrooten, wordt steeds grooter,
waarbij nog komt, dat daar de produc
tiekosten veel geringer zijn dan in ons
land.
En wat het ergste is, men drijft de
invoerbelemmerlngen zoodanig op de
spits, dat zij vrijwel gelijk staan met
Invoerverboden. De belde artikelen,
waarover wij zoo even spraken, zijn
door de Amerikaansche Regeering zoo
danig belast, dat dit tarief alleen meer
dan het dubbele vormt van den prijs,
waarvoor men ze hier loonend kan tee-
len; van import in Amerika kan dan
ook geen sprake meer zijn. En om nu
nog maar willekeurig een paar produc
ten te noemen: sla en peen zijn in
Duitschland onderhevig aan een tarief
tot een bedrag, waarvoor elke tuinder
ie hier graag zou kweeken; Import al
daar is alleen mogelijk, als er absoluut
gebrek is.
De groote vraag rijst hier: Zullen wij
dien strijd kunnen doorstaan, zelfs al
is ons product nog zoo goed? Want het
la duidelijk, dat in die landen feitelijk,
er Invoer plaats heeft, het tarief
tfocr den consument woglt tetaajd en 1
in slechte economische omstandighe
den zal men zich tevreden stellen met
een product van mindere kwaliteit van
eigen bodem, wat ook veel minder kost
De verschillen worden te groot.
Het zou zeer dwaas zijn van onze
tuinders om dit gezien, zich ftiet meer
te richten op de voortbrenging van het
goede product, omdat dit nog hun
eenige kans is, maar feit is het. dat zij
spoedig niet meer in staat zullen zijn
den strijd zonder hulp, alleen, te voe
ren.
En hoezeer wij in deze toejuichen een
verlaging der spoorvrachten, tot op
heden den eenigen maatregel, welke
genomen is om onzen bedreigden tuin
bouw te hulp te komen, dit zijn per
saldo slechts lapmiddelen. Wij wijzen
deze daarom niet af. maar er zal meer
en beter noodig zijn om deze kategorie
der land- en tuinbouwbevolking en
trouwens alle groepen hiervan te steu
nen in den moeilijken ekonomischen
strijd.
Het is begrijpelijk dat wij. Hollan
ders. in het algemeen voorstanders zijn
van het vrije ruilverkeer. De vrijhandel
heeft hier in een reeks van jaren wel
vaart gebracht en het stelsel zelf, in
dien het -overal werd toegepast, zou
voor ons land met zijn gunstige bodem
en klimatologische gesteldheid een
voordeelige positie schappen. Daarom is
het eenigszins begrijpelijk, dat men
elders, waar déze omstandigheden voor
de cultuur minder gunstig zijn, eei\
compenseerend ta”’: als middel van
bescherming gaat toepassen. Zelfs dit
is voor ons te dragen, zooals wij in den
aan vang uiteen hebben gezet.
Maar het is in den huldigen tijd, nu
men ons stelselmatig* ekonomisch dood
tracht te drukken, èen dwaasheid om te
veronderstellen, dat het voorstaan van
een doctrinairen vrijhandel ver
standige welvaartspolitiek zou zijn.
Daarover uit te wijden, achten wij
overbodig, omdat men in kringen, waar
men logisch over dit vraagstuk nadenkt
en men het weet te scheiden van zui
vere partijpolitiek, allang die dwaas
heid heeft begrepen. Ook onze Regee
ring scheen dit in te zien bij haar op
treden, toen in de Troonrede van 192»
althans een onderhandellngstarief werd
aangekondigd. In principe beteekent dit
toch een laten varen van onze uitzon
derlijke houding op handelspolitiek ge
bied.
Intusschen is het merkwaardig, dat.
terwijl tal van staten ontrouw worden
aan de tarievenconventie van Genève,
elke daad, die het prim
Regeering zou bevestigend
blijft en er bij de behandel!
suikerwetje onlangs, nog
nadruk op werd gelegd, dat dit wetje
volstrekt niet
van genoemde
heeft de 1
schrikbarende
men, andere
hun dooddruksysteem voort en er is....
niets aan de lucht, wat ook maar op
eenige verandering op handelspolitiek
gebied duldt. Na de aanneming van het
suikerwetje, tegelijk met de mededee-
ling, dat van 1 Juli tot 15 Augustus de
vrachten voor vroege aardappelen met
30 pet. zouden worden verlaagd, is de
Kamer op vacantie gegaan. Men had
voorlooplg voor land- en tuinbouw ge
noeg gedaan. Alle hoop is thans weer
gevestigd op de commissie-Lovink, die
maar onderzoekt en speurt naar oor
zaken en middelen, maar de nietbereid-
heid van Regeering en Volksvertegen
woordiging om hulp te bieden, is tot
heden wel zoo overtuigend gebleken,
dat onze hoop ten deze niet zeer groot
meer is.
Het groote, de radicale daad, waarbij
niet uitsluitend het oog gericht moet
worden op een bepaalde noodlijdende
Industrie of kategorie der bevolking,
doei), op de algémeene welvaart, de
daad, die een einde zou moeten maken
onze
geduldig
harde klappen, die het buitenland ons
toedient) blijft uit.
Hoogste
Lsafjord.
Laagste
Holyhead.
Verwachting: Matige tot krachtige».
Zuidwestelijke tot Westelijken, later moge-
iyk Noordwesteiyken wind, zwaar bewolkt
mes regenbuien en tydeiyke opklaringen,
mogelijk onweer, weinig verandering
temperatuur.
BUREAU: HOF