M. Boersen ALCMARIA-GARAGE J. ZIJP H.H.WaardL-T®*-23 jj ^adio-^mroep Kunst Kennis en A. J. J. Kühne |bu de| Bezoekt het Concert KERMIS TE WAARLAND J. SCHOORL BEZOEKT BRANDSTOFFEN tegen vereenigingsprljs. Aanbev.: G. STROOM BERG’s HUISBRAND HAND EL C. DE GROOT - BAKKUM (N.-H.) TELEFOON 501 OPSLAGTERREIN TE AKERSLOOT LUXE AUTO-VERHUUR Lyceum-Boekhandel Stedelijk Muziekcorps van Enkhuizen zLUIT UW VERZEKE; RING AF 4 BE STIJL DER DIENSTEN FA ILLISSEMENTEN ELCK WAT WILS BOEKBESPREKING In den Kleinen Fietswinkel van HELPT ONZE R.K. KLEUTERS Schagen 20000 Loten. i 15 cent per Kilometer. Vrije benzine. Beëedigd Makelaar TELEFOON 82 BOTERSTRAAT 22 Zaak va» Bedden - WELOF DE VRIES, Dijk- Kursiesakanursckt, Tal. 1038 Laagzijde B28 - Schagen vindt U de beste karretjes voor den laagsten prijs. de gr. Enschedesche automobiel-verloting ten bate van de oprichting van het R. K. TWENTSCH KLEUTERHUIS LEVENSVER ZEKERING MIJ NILLMIJ BASALTSLAG N.V. W. F. STOEL &Za.’i 20, 21 en 22 JULI Beleefd aanbevelend: G v. OPHEM Prlaa ANKERNORLOGES Zeer voordeeüg. JO IBINK TIJDENS DE KERMIS TE WAARLAND op 20, 21 en 22 JULI as. het CA^E DE TORTELDUIF van den heer W. DEKKER, alwaar U wederom suit vinden hei gunstig bekend staande ORKEST van GEBR. VAN MEURS. GEBR. SCHOEN Bekend adres voor Hotels en Kerkgoederen FrUw—isnl op aanvraag Beleefd aanbev. GEBR. SCHOEN Schuit tegenover gebouw Raad v. Arbeid Kermis aan het Kruis H.H. WAARD op Verlichting van het slot Heldeibej-g Nederlanders te Wiesbaden op Zondig 20 Jali *s avonds 8 aar ia don Stedolijkoa Muziektuia - Bewijzen vaa toegang verkrijgbaar saa den tain a 40 cent, alle rechten inbegrepen Sneeuwbaflenfeest in den zomer Prijs per lot 2. Trekking 1 Augustus a.s. vertrouw» I Ledikanten I In ruime" voorre®0 en I In alle prllten. 1 GEZOWDHEW- vanal 9 gulden '"••"•"•’urHtte. ook eenige restanten voor veel vermin derden prils. HANDEL IN BOUWMATERIALEN ZONDAG N JULI een (Humorist) B. MANNENADEL EN VROUWENEER Juli-aflevering MAANDAG 11 JULI. ïli door een of meer loten te nemen in 1 3715.— svceeasie-memorie. akte ran boedelscheiding). VLUGGE AFWERKING EN ZEER BILLIJKE TARIEVEN. INSPECTEUR C van VIE6EN STATIONSWEG 33. ALKMAAR TELEFOON 1211 het WIJ VOOR IEDERE BEURS EEN FIETS Uit groote keuze kunt U uitzoeken Reparatie Verhuren KUIZEN. 298 M. Na 6 uur 1971 M. UitaL NCRV-Ultaending. 8.15—930 Concert, 10.30 tot 11.00 Ziekendienst, 1330—1.45 Orgelcon cert door W. Knopers, 3.15—3.45 Knipcur sus. 4.00—5.00 Ziekenuurtje. 5.00—6.30 Goo die ontzien moeten worden; en dus gebeurt het niet. Agent: (tot Jones, in wiens huis werd Ingebroken) „Juist, mijnheer zilveren lepel, gewonnen bü het kegelen. Anders nog iets gestolen?" Jones: „Oh eh ja. Al de Juweelen van mijn vrouw en meer van die dingetjes." Goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 17 Febr. 1930, No. 981. (ta voorraad Z—4. 2—3, 1—3, 12 en 0H e.M. BOUWMATERIAALBEDRUF ALKMAAR te geven door het Dir. de heer Fr. v. Diepenbeek. A'dam LAAT, tegenover RK. Kerk. vK Ie bediende fa. Kerm. Has. Koop en verkoop van huizen en landerijen. Opmaken van koopakten, huurcontracten, volmachten, schuldbekentenissen, firma-contracten. borgstelling, eau. - Loten warden U franco toegezonden na inzending van een post wissel of storting op Giro 32624, (Kantoor Enschede) ten name van Dr. COPFES, Arts, ENSCHEDE. Voor 1 lot pl. porto pl. trekklngs- lljst 230; 2 loten idem 4.20; 5 loten 1030; 10 loten 18.—. Loten verkrijgbaar te ALKMAAR bü ABR. DE VRIES, Huigbrouwerstraat 10. Tevens gelegenheid tot stalling van fietsen. VRIJ ENTREE! VRU ENTREE Beleefd aanbevelend: W. DEKKER Het principe, dat de muziekbeoefening ge regeld moet worden naar de ruimte, omvang en verdeeling van het kerkgebouw wordt vooral door de Oregorlaansch-manlakken miskend. En toch is dit beginsel zoowel otn echt-liturgische als muztkaal-accoustlsche redenen van het grootste gewicht. De muziek als zelfstandig levend wezen behoort niet tot een gedeelte der ruimte, maar tot de ge- heele kerk en behoort als liturgisch element de ooren en zielen der geloovlgen te door dringen. Voor ons Europeanen is de liturgi sche plechtigheid geen geheimzinnig tooneel- stuk, waar wü naar gluren, maar een waar achtigheid waaraan wü deelnemen. De ge dachte aan het zingen der gemeente komt hlerbü weer vanzelf op. Inderdaad behooren minstens de korte antwoorden aan den zang van den priester door X volk te geven. Bul ten alle aesthetlca spreekt hier tot ons de onmiskenbare aandoenlükheld van de ge- meenschappelüke uiting. Toen de roemruch tige Hervormers de Schoonheid verjoegen begingen zü een hunner grofste fouten, maar toen ze den gemeentezang meteen bevorder- Stoomwasecherti en 8*rt|kfairiehUng Opgericht 1874 OpgerieM Bh VIS8CHER8LAAN 11 - ALKMAAR Tot en met einde Augustus leveren wij alle soorten Or- 3.505 50 Concert en toe spraken 6 407.10 Concert. Hannonlca- duo 8.20935 Orkestconcert 10.00 11.05 Orkest- en sol is tenconcert 11.05 12.50 Dansmuziek. BRUSSEL. 5083 M. 3.20 Concert uit de Kursaal Ostende 5.20 Dansmuziek 6.20 Klnderuurtje 6.50 Gramofoonpl. 835 Oramofoonpl. 8.40 Concert. Orkest Hr. Mazy (baa). 9.30 Concert uit de Kurzaal te Ostende. Orkest en solisten. 11.00 (338.2 M Oramofoonpl. ZEESEN, 1635 M. 650 Lezing 730 Con cert 8.20—9.10 Lezingen 9.10 Morgen wijding en klokgelui 10.20 Herdenking van in den oorlog gevallenen. Koor, lu strum. kwartet en sprekers 11.05 Lering —11.25 Orkestconcert, mannenkoor en sprekers. 1.20 Concert Orkest en pianiste 2304.20 Lezingen 4.20 Concert bar. en sopr. 5.00 Sportber. 5.25 Conc. door Blaasorkest 6308.20 Lezingen 830 „Rosen aus Florida". Operette in 3 bedrij ven. Muziek van Leo FalL Daarna tot 1230 Dansmuziek. ZONDAG 20 en MAANDAG 21 JULL Maaaadagnamiddag ringsteken op fietsen, 2 uur (zonnetijd). Tevens ruime bergplaats voor fietsen Beleefd aanbevelend C. SCHUT Het slot Heidelberg zal dit Jaar alleen nog op 20 Juli en 11 Augustus worden verlicht. De verlichting gaat gepaard met een groot vuurwerk. Wiesbaden is in de maand Juni bezocht door 16317 personen, waarvan 5.811 buiten landers. Hierbij bevonden zich 1.961 Ame rikanen, 1.260 Nederlanders en 1.203 Engel- schen. Onder bovenstaanden titel schrijft de heer Hendrik Andriessen in „De Gemeenschap” een artikel, hetwelk aller aandacht verdient um de belangrijkheid van het behandelde onderwerp, het gezag van den schrijver en bovenal om de zakelijke en hoogst weten- schappelüke inleiding. Aanvankelijk meenden wü niet tot afdruk ken van dit artikel in ons blad te moeten overgaan, omdat sommige door den heer Andriessen gebruikte termen o.l. voor en kele categorieën van personen zoo niet be- leedigentL dan toch onnoodlg onaangenaam rijn. Daar het wellicht echter niet onwensche- Ujk dBt onze lezers kennis nemen van het standpunt der „jongeren" inzake kerkmu ziek Cn ieder is er toch van overtuigd, dat deze nog veel verbetering noodlg heeft) druk ken we heeren Andriessen artikel af met weglating van eenige zinnen: En daar maakt dan de weemoed om de verdwaalde heerlijkheid een romantisch deel van het genieten uit Slechts de gedachte aan het lieflijke Requiem van Mozart wekt onmlddellük de ergerlüke spüt om alles wat wü, katholieken, geboren muzikanten van God, verloren hebben. Met vaderlüke wüsheid laat Rome toe. dat de Duitschers en Oosten rijken soms hun genieën het* lied in de kakken laten aanheffen, maar in het brave Nederland, het oude land der roemrijke scho len, is na de zestiende eeuw geen enkel mees terwerk voor de kerk meer geschreven als Ik één stuk (de Mis van Dlepenbrock) uit zonder. Het zün zü diq zender eenlg besef van muzi kaliteit, met volkomen miskenning van den musicus, met honderd procent pedanterie hun dilettantische hebbelijkheden aan den dag leggen. Het zün zü, die zonder onder scheidingsvermogen alle meerstemmige mu ziek en het orgel honen en zich aigenwüs bezighouden met het Gregoriaansch, waarbij zü het optelsommetje en cirkelende draale- rijtjes leerden en dan meenen dat zü .jhyth- mlsch voelen." Door deze be de overal ingekankerde en In- geburgerde draken is de kerkmuziek aan den grond genageld en het beeld der tegenwoor dige muziekdiensten in de kerk vertoont de wezenlooze tweeslachtigheid van op elkaar volgende 19e eeuwsche meerstemmigheden met orgel en gregorlaansche kleine stukjes (natuurlük met orgel)de vaste en wisselende gezangen der Mis. Rondom deze Missen voe ren de oude en nieuwe draken oorlog; de oude haten X Gregoriaansch en willen met hun misselijke lledertafel achter en boven In de kerk gezellig zingen; de nieuwe voelen zich superieur en willen met een soort litur gisch onder-onsje het Gregoriaansch bepeu- teren met ot zonder harmonium, dicht bü het altaar In vogelvlucht gezien vertoont het beeld der Kerkmuziekgeschiedenls drie tüdperken: de eenstemmige kunst, tot en met de tiende eeuw; de meerstemmige kunst, tot het einde der zestiende eeuw; de overheerschlng der instrumentallteit, van de Renaissance tot he den. Van de „componisten" der eerste perio de weten wü soo goed als niets; van de kun stenaars der polyphonle weten wü méér; van de persoonlijkheden uit de 17e, 18e en 19e eeuw weten wü veel, veel te veel. De vooruit gang der schoonheid was niet evenredig aan de evolutie per persoonlijkheid, dat wil zeggen de muziek verloor aan vrijheid, waar de be wustheid van den maker aan macht won. Van de vierde of vijfde eeuw af kan men rekenen dat de levensbeweging tusschen de muziek en de muzikaliteit duurt cn in dezen edelen strijd teekent zich het wijde beeld dat ik boven aanduldde, op andere wijze af: in den eersten tüd heerschte de muziek over den eerbiedigen mensch, in de tweede periode komt de levenskrachtige nadering van het persoonlijk vermogen tot de altüdheerschend blijvende natuurmuriek; in het laatste rijdperk leeft de strijd tusschen het natuur- phenotneen en de Individueele muzikaliteit. De eenstemmigheid, het zoogenaamde Ore- goriaansch, was subliem; dat Is, zonder on macht van den mensch, aan den zang der vogelen gelijk de meerstemmigheid was klinkende rijkdom; zonder het gezag van de natuur aan te randen, deed de mensch alle zangkrachten aanwenden: men had zich van kracht en plicht bewust gemaakt. Maar de weelde verwekte eindelijk macht en recht en de muriek-zelve, die slechts door de men- schen tot de menschen spreken kan, leefde van toen af in de wereld en niet meer In de Kerk. Wü hooren in de kerk géén missen van Mozart, Beethoven, Schubert en Bruckner, en liet door den Paus bekrachtigde argument is, dat deze werken niet Ir. het liturgisch ver band passen. Dit Is juist. Het Is helaas noodzakelijk dat wie de hymnisch-muztkale kracht dezer schoonheid hooren wil, naar de stomme, heldensche concertzalen moet gaan. Met buitengewoon veel genoegen zien we in het laatste artikel dezer aflevering, dat Pater Kronenburg weer zün rijke ondervin ding op dit gebied weer ten dienste gaat stellen van het maandblad. Hü opent een serie artikelen over „Losse wenken voor de opvoeding tot kuischheid”. Pater van Grinsven beantwoordt in het volgend artikel de vaak gemaakte veront schuldiging: ,Jdaar het is mü ónmogelijk de naaste gelegenheid te verlaten". Een derde artikel geeft In vertaling de zeer belangrijke rede door Karl Adam ge houden op den 68sten Algemeenen Katho liekendag te Freiburg lm Breisgau, over ,J> Sacramenteels wijding des huwelijks". Een lid den Liga tot bestrijding dsr <m- zsdeljjks vrouwsnklseding, geeft gsestlg een droom weer, waarin ze de kostscholen voor meisjes, de houdsters van damespensiona, de leden van den R.K. Vrouwenbond, der vak- en standsorganlsaties en ten slotte de katholieke pers Ijverig ziet samenwerken tot het in praktükbrengen van de Pause- lijke voorschriften tegen de onzedelüke vrouwenkleeding. Waarom, helaas, is zoo iets alleen in een droom te zien? Volgen nog de rubrieken „Uit Boek en Blad" en „Van hier en ginds”. moet In de toekomst een eervolle aanduiding worden Wü moeten niet den rijken luister ignoreeren maar wel de slechte muziek af schaffen. Wü moeten niet de groote koren wegjagen maar de organisatie veranderen vaste plaatsen, strenge tucht (voorbeeld de proteetantsche oratorium-concerten!) zingen slechts door gebed afwisselen. moeten niet de directeuren hinderen, honen of afjakkeren, maar bekwame vakmenschen aanstellen, hen vertrouwen en honderdmaal beter honoreeren. Wü moeten het orgel niet afschaffen, maar echte organisten roepen, die vorstelük spelen kunnen. De waarachtige „groote luister". het oude karakter van katholiek feestleven wordt door de oude en nieuwe draken onmogelijk gemaakt. De enthousiaste zingburgers met hun maat- slaanders zijn m de steden vooral juist op feestdagen weerzinwekkend. Maar hoe er gerlijk zün de moderne notengroep-drfjvers wanneer zü de majeetelt der muziek verge ten. de schoonheid der expansie ontkennen, en waarlük de oer-echte feestvreugde neu- trallseeren door hun ijdel en benepen dilet tantisme. Nadat de heer Andriessen er op heeft ge wezen, dat tusschen die beide personen zich een derde beweegt: „de behoudzucht der pre sidenten." besluit hü: De nieuwe tüd wacht op zün Kerkmuziek. Alle geloovlgen hebben onmlddellük met deze groote zaak te maken en er zijn er zeer velen die aan dit alles denken. Zü wachten de verbetering door de vijanden, die zij voor vrienden aanzien En die vrienden begriJpes de klacht niet en weten niet hoe groot het aantal der wachtenden is. Te Bad Grund In den Harz, worden elk jaar in de maanden Juli en Augustus „sneeuwballenfeesten'’ gevierd. Hiervoor wordt echte sneeuw gebruikt, die gedurende den winter in den Harz is gevallen en in de talrijke gletscherkullen op den Iberg bü Bad Grund wordt bewaard. In de schaduw van de machtige sparren smelt de sneeuw zelfs niet bü de grootste warmte. Tijdens de zomermaanden kan de jeugd zich dus ook hier vermaken met het wer pen van sneeuwballen. In onae dagen heeft de Kerkmuziek nog geen karakteristiek wezen; dat wil zeggen het gevoelsleven van den geloovlgen katho liek van dezen tüd wordt niet tot superieure en levende schoonheid In de kerkmuziek ge transponeerd. De muziek in de kerk is mees tal niet alleen leelljk, maar ook orureloof- wkardig. Dit is niet alleen de schuld der machtelooze composities, maar ook van de stljUooee muzlek-lndpellng als „programma" en niet het minst van de Inrichting der ko ren. Wie in onzen eigen tüd de kerkelüke diensten naar een elsch van waardige en waarlüke schoonheid wil regelen, heeft bijna uitsluitend de beschikking over oude muziek: het Gregoriaansch en de werken der klas sieke polyphonle, waarvan Palestrina de grootste en laatste meester is Wie X mocht wagen de geestelijke oorza ken te onderzoeken, waarom de Engel der muriek na de Renaissance uit de Kerk Is ge vlucht, zou voor een duisteren afgrond ko men. Men vergeve het den muzikant dat hü een meditatie over deze ellende in zich terugdringt en bü dé gedachte aan de schoonheldszekerheden der toekomst zich hier slechts even bezighoudt met eenige vraagstukken der praktük. Een zéér beknopt historisch overzicht moge voorafgaan Met godsdienstlg-bezielde schoonheid heeft dit alles niets te maken. Een volkomen eenheid van levende schoonheid kan al tijd bereikt worden door ultsluitend-Gregorl- aansche missen of door aesthetlsch en litur gisch geheel verantwoorde dóórgecomponeer- de missen. Sommige polyphone werken (geen enkele der 19e eeuw) verdragen bevredigende verbinding met het één-stemmlge Gregoïi- aansch: dit is afhankelijk van de modaliteit der meerstemmigheid. Monumentale beurt zang tusschen koor en gemeente, verbonden en geleid door streng-modaal orgelspel (nooit harmonium I) Is vóór alles ideaal, want reeds principieel Is deze wüze van „gezongen dienst" in overeenstemming met elk kerkge bouw. Het gebeurt maar al te zelden, dat men uitsluitend Gregoriaansch ringtde eerstgenoemde draak verzet er rich tegen; het beest heeft bovendien zün vrienden in vele benedenzitters, eert Mevr. A. Lambrechts (zang). Haas de Bock piano)6.30—6.40 Koersen. 6.40—8J» Gramofoonplaten. 8.0011.00 Ultzendavond Spreker: Dr. J. C. Roose. Muzikale mede werking van het Chr. Radio-orkest. Mej. H. Scheffelaar—Klote (viool). Else NolthS- nius (plano). 10.00 Persberichten. HILVERSUM, 1875 M. AVRO-Ultaendtag. 8.0110.30 Gramofoonplaten. 103012.00 Concert door het orkest van het Rembrandt Theater te Amsterdam. 12 151.30 Concert AVRO-Octet. 1.30—2.00 Lezing, 2.00230 Piano-recital door Egbert Veen. 2 303.00 Gramofoonplaten, 3.003 30 J. de Meza: „Het leven van de bü®n”. 330—4.00 Gra mofoonplaten, 4.00—5.00 Concert AVRO- Kwlntet. 5 00—5 30 voor da kinderen, 830— 6 45 Concert door het orkest van het Theater Tuschlnsky te Amsterdam. 6.45—7.15 Boeken- halfuurtje. Dr. P. H. Rltter Jr.: „Dodswarth* van Sinclair Lewis, 7.15—7.45 Orgelconcert door Frans Hasselaar. Fernando Zepparoni 8.159 15 Concert. Lla Fuldauer, Lottl Mus- kens-Bleurs. Willy Keüser en Henk Vlskfl (zang) het versterkt Omroep-orkest, 8.15 9.45 zang door Carin Edelberg. 9.45—11.00 Concert Omroeporkest, 10.00 Persberichten. Daarna vervolg concert. 11.00 aansluiting van het Carlton Hotel te Amsterdam. 1130 12.00 Gramofoonplaten. DAVENTRY, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij ding, 11.06 Lering. 12.20 Orgelspel door E. T. Cook, M. Leigh (viool). 135 Orkestconcert, 2.20230 Gramofoonplaten. 4.20 Dansmuziek, 430 Concert. Kwintet E. Mellor (sopraan), D. Evans (bariton), 5.35 Klnderuurtje. 6.20 Lering. 6 35 Nleuwsber., 7.00 Zang door H. Heyner 7 207.40 Lezing. 7.45 Fransche les, 8.05 Concert Militair Orkest J. CoUinsen (tenor), M. Dilling (harp), 9.20 Nleuwsber 9.45 Lezing, 10.00 Concert, O. Haley (mezzo sopraan). I. Menges (viool), 1130—12.20 Dansmuziek. PARIJS ..RADIO FARIS”, 1725 M. 12.50 tot 2.20 Gramofoonplaten, 4.05 Orkestcon cert, 8.20 Tooneelultzendlng, solisten-concert en strijkkwartet. LANGENBERG, 473 M. 7.25—730 Gra mofoonplaten, 7.50830 Orkestconcert, 10.35 tot 11.35 Gramofoonplaten, 12.30 Gramofoon- platen, 1352.50 Orkestconcert, 5306.50 Orkestconcert, 8.20 Orkestconcert, 930—10 20 .Kirmes”. Hoorspel van H MUller—Schlfls- ser. Daarna tot 12.20 Orkestconcert. KALUNDBORG, 1153 M. 1230—330 Or kestconcert. 3.555 55 Concert. Orkest en pianiste. 8.209.35 Concert. Orkest en vocale soliBten. 9.35—1005 „Duet”. Hoorspel van O. Sundberg, 10.25—1135 Orkestconcert. BRUSSEL, 508.5 M. 330 Concert. 530 Dansmuziek. 630 Gramofoonplaten, 835 Po pulaire melodieën, 930 Concert uit de Kur- zsal te Ostende. I ZEESEN. 1625 M. 6.10—730 Leringen. 7 207.50 Gramofoonplaten, 1030 Berichten 12.20— 1.15 Gramofoonplaten, 1.15—130 Be richten, 2.203.20 Gramofoonplaten, 3.20 430 Lezingen. 4.20430 Gramofoonplaten. 430—530 Concert. 550—8.20 Lezingen. 830 Orkestconcert. 9.20 .Kirmes*!. Hoorspel van H. MUller—Schlösser. Daarna tot 1230 TMniwnuxiek, HOOFDPRIJS: EEN HUDSON COACH. 8 cylinders, model 1930, ter waarde van 2e PRIJS: EEN ESSEX COACH, 6 cylinders, model 1930, ter waarde van 2900.— 3e PRUS: EEN NIEUWE FORD TOURING, model 1930, ter waarde van f 1M6. 4e PRUS: EEN B. 8. A. MOTORRIJWIEL. 3M PJL. ter waarde van f SM^— 5e PRUS: EEN COMPLEET RADIOTOESTEL, merk „Waldorp". met Chrystallophone-luidspreker, ter waarde van 250.— 4 7. 8. 9 tot en met 15den PRUS: elk een HEEREN- of DAMES- RIJWIEL (naar keuze) van Nederlandsch fabrikaat. Verder tal van schitterende en waardevolle prijzen: als GOUDEN en ZILVEREN DAMES- en HEERENHORLOGES. een VELO- WASCHMACHINE, een SINGER-NAAIMACHINE, complete EET- en ONTBIJTSERVIEZEN, TAFELZILVER, SCHILDERIJEN, THEETAFELS, enz. enx. IN TOTAAL 1900 WAARDEVOLLE PRIJZEN. HÏLVERSL’M. 1875 M. 9 00 VARA Be richten omtrent Postduivenvluchten 9.05 VARA. Orgelconcert door Joh. Jong 9.30 VARA-halfuurtje voor tuinliefhebbers. S. 8. Lantinga: „Volkstuinen” 10.00 VARA Concert. VARA-orkest In de pauze: Zon- dsgmorgentoMpraak 13.001230 AVRO Radio-Volksuniversiteit Dr. W. O. N. d. Öieen: „Zomerweelde in het Bosch" 12.302.00 Concert. A V R O-orkest 2.002.30 AVRO-boekenhalfuurtje. C. J. Kelk: Gedichten van E. du Perron 2.30 —3.00 Concert door Hannonie-Orkeat 3 003.30 Gramofoonplaten 3304.00 Vervolg Concert 4.00—6.00 Gramofoon platen 5.00 VARA. Orgelconcert dooi Joh. Jong. Hary Wiggelaar (viool) 8.00 Tijdsein AVRO-klok. Pers- en Sportberich ten 8.15—9.15 Concert Vereen. „Zang- lust” (Gemengd Koor) met Afd. Kinder koor. Orkest Hélène Cals (sopraan) 9.15 —9 30 Piano-recltal door Coba Rüncke. 9.309.40 Vervolg Concert. Omroeporkest. 10 00 Vervolg piano-recltal 10.10—11.00 Vervolg concert 11.00—12.00 Gramofoon platen. HUIZEN, 1971 M. 9.00—10.00 KRO-Misuit- zending 10.00—12.00 KRO-uitzendlng van de pontificale Hoogmis te Scheve- ningen 12.0112.20 KRO Gramofoon platen 12.2012.30 KRO-toesprsak door den KRO-voorriter 12.30—130 KRO- Concert door KRO-Sextet 1302.00 KRO Gerh. Krekelberg: „De wetenschap pelijke en sociale beteekenis der Volkskun de en hare godsdienstige en paedagogische elementen 2.004.30 KRO-concert door Wlttenburg's Fanfare 4305.00 KRO Ziekenhalfuurtje 530 NCRV Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk (Noor- derkerk) te Groningen 7.458.15 KRO Dr. Alph. Mulders: „De Wezensverhoudlng van Geloof en Liefde. De bepaling van die verhouding” 8.1510.45 KRO-Concert door KRO-Orkest 9 30 ca. Persberichten 10.45—11 00 KRO Epiloog door Klein Koor DAVENTRY, 1554.4 M. 3.20 Kerk-cantate no. 93 van Bach 4.05 Klnderuurtje 4.20 Lezing 4.35 Concert. Instrum. Kwintet A. d’Orme (sopraan), John. Morel (bariton) 6.20—6 40 Lezing 6.50 Kerk dienst 8.20 Kerkdienst 9.05 Liefda- digheldsoproep 9.10 Nieuwsberichten 9.25 Concert. Orkest. F. Salmond (cello) 10.50 Epiloog PARIJS, „RADIO PARIS", 1725 M. 12.50 Gewüde Muziek 1 202.20 Gramofoon platen 230 Gramofoonplaten 430 Gramofoonplaten 6.50 Dansmuziek 7.50 Circus Radio-Parts 8.30 Concert Orkest en solisten 1030 Orkestconcert. LANGENBERG. 473 M. 7.30—8.30 Concert 8.20830 Gramofoonplaten 93010.30 Morgenwijding 11.35— 1.05 Bevrijdings feest uit Malnz. Concert en toespraken 1.302.50 Orkestconcert 4.30—430 Ver slag van auto-wedstrüden 4306.20 Or kestconcert 830 Concert Orkest en cëllo. Daarna tot 12.20 Orkestconcert. KALUNDBURG, 1153 M. 13.20—130 kestconcert 17 Juli opgegeven door v. d. Graaf en Co. n| V. (Afd. Handelslnformatles). Uitgesproken: 15 Juli. N. V. Chroom Industrie .Rawas”, Swalmen. Rx, Mr. v. d. Grinten. Cur. Mr. J. Windhansen, Roermond. 18 Juli. Joh. Streek, meelhandelaar. Win terswijk. R.c. Mr. H. L. Mees. Cur. Mr. G. W. Toebes, Winterswijk. 16 Juli. N.V. Banketbakkerij ,JJe Aman delboom" Bellamystraat 89, Amsterdam. R.c. Mr. M. D. K. S. van Lier. Cur. Mr. M. Schorlesheim, Weteringschans 241, Amster dam. 16 Juli. M. Barmentloo Kzn„ koopman, 's Graveland Zuldereind 398. R.c. Mr. M. D. K. S. van Lier. Cur. Mr. Th. F. Boerlage, Amsterdam, Prinsengracht 460. 16 Juli. N. Cox, kapper, Weesp, Nieuw- straat 131. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. E. C. E. de Froe, Amsterdam, Nlc. Maes- straat 82. 16 Juli. N.V. Constructlewerkplaatsen v. h. Du Croc en Brauns, Valkenweg 1, Amster dam. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. Th. P. J. Masthof, Heerengracht 286, Amster dam en Ir. D. Goedkoop Dzn„ Prins Hen- drlklaan 41 Amsterdam. 16 JulL M. R. J. Dekker (Maurite Dekker) auteur, laatstelijk gewoond hebbende Joker- straat 19 III, Amsterdam. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. H. W. J. M Keuls, Wete ringschans 10 Amsterdam. 16 Juli. C. van Egmond a. b. van het schip „Op Hoop van Zegen”, waladres Sloterkade 82hs„ Amsterdam. R.c. Mr. M. D. K. 8. van Lier. Cur. Mr. C. M. Bergsma, Keizersgracht 305309, Amsterdam. 16 JulL J. A. Goedings, meelagent. Noorder Amstellaan 40 Amsterdam. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. M. van Vugt, N. Z. Voor burgwal 176 A'dam. 16 JulL Jan Heimenberg, zilversmid en koopman in zaden, Saenredamstraat 19 hs„ Amsterdam. R.c. Mr. M. D. K. S. van Lier. Cur. Mr. 8. M. 8. de Ranitz, Heerengracht 399 Amsterdam. 16 Juli, de Handelsvennootechap onder de firma Gebr. A. J. en A. L. van de Laar en hare leden A. J. van de Laar Jr. en A. L. van de Laar, Sparreweg 18, Amsterdam. Rx. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. E. C. E. de Free, Nic. Maesstraat 82 Amsterdam. den en elschten. hadden ze méér besef van klinkend geloofsleven bü den dienst, dan de tegenwoordige Gregorlaansch-drüvers, die *n precieuze kunstnijverheid maken, liefdeloos en eigendunkelijk. Wü behooren te juister tijd en te Juister plaats het Gregoriaansch aan te wenden. Voor alle kleine kerken is het raadzaam zoo goed als altüd alles Gregoriaansch te zingen als 't eentgszins mogelük 11 bü 1 altaar maar in ieder geval op die plaats, waar de zang voor iedereen X mooiste en duldelükste klinkt: dit moet een primair standpunt s|jn. Over den zang van het Gregoriaansch in groote kerken sprak ik reeds. De koren der groote kerken moéten een uitgebreid gebied van kerkmuziek bewerken. De oude term „met grooten luister” Levert U concurreerend alle voorkomende BOUWSTOFFEN alsook Run™. BAKKEN. GIERPUTTEN en VERDERE BETONWERKEN.' Alvorens ergens Prijs te vragen verzulme men niet, bü bovenstaand adres eens aan te vragen. Er zün twee draken, welke de bevordering der schoonheid in de kerkmuziek gestadig belemmeren; een oude draak en een nieuwe. De oude is de vroolljke domheid van den mlddenstands-kerkzanger, de nieuwe is de liturgische ketterjacht van den Gregori aansch-maniak. De oude drakerigheid is aan geboren. De nieuwe Is een besetenheld,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9