M. Boersen
ALCMARIA-GARAGE
J. ZIJP
H.H.WaardL-T®*-23
jj
^adio-^mroep
Kunst
Kennis
en
A. J. J. Kühne
|bu de|
Bezoekt het Concert
KERMIS TE
WAARLAND
J. SCHOORL
BEZOEKT
BRANDSTOFFEN
tegen vereenigingsprljs. Aanbev.:
G. STROOM BERG’s
HUISBRAND HAND EL
C. DE GROOT - BAKKUM
(N.-H.) TELEFOON 501
OPSLAGTERREIN TE AKERSLOOT
LUXE AUTO-VERHUUR
Lyceum-Boekhandel
Stedelijk Muziekcorps van Enkhuizen
zLUIT UW
VERZEKE;
RING AF
4
BE STIJL DER DIENSTEN
FA ILLISSEMENTEN
ELCK WAT WILS
BOEKBESPREKING
In den Kleinen Fietswinkel van
HELPT ONZE R.K. KLEUTERS
Schagen
20000 Loten.
i 15 cent per Kilometer. Vrije benzine.
Beëedigd Makelaar
TELEFOON 82
BOTERSTRAAT 22
Zaak va»
Bedden -
WELOF DE VRIES, Dijk- Kursiesakanursckt, Tal. 1038
Laagzijde B28 - Schagen
vindt U de beste karretjes voor
den laagsten prijs.
de gr. Enschedesche automobiel-verloting
ten bate van de oprichting van het
R. K. TWENTSCH KLEUTERHUIS
LEVENSVER
ZEKERING MIJ
NILLMIJ
BASALTSLAG
N.V. W. F. STOEL &Za.’i
20, 21 en 22 JULI
Beleefd aanbevelend:
G v. OPHEM
Prlaa ANKERNORLOGES
Zeer voordeeüg.
JO IBINK
TIJDENS DE KERMIS
TE WAARLAND
op 20, 21 en 22 JULI as. het
CA^E DE TORTELDUIF
van den heer W. DEKKER, alwaar U
wederom suit vinden hei gunstig
bekend staande ORKEST van GEBR.
VAN MEURS.
GEBR. SCHOEN
Bekend adres voor Hotels en Kerkgoederen
FrUw—isnl op aanvraag
Beleefd aanbev. GEBR. SCHOEN
Schuit tegenover gebouw
Raad v. Arbeid
Kermis aan het Kruis
H.H. WAARD
op
Verlichting van het slot Heldeibej-g
Nederlanders te Wiesbaden
op Zondig 20 Jali *s avonds 8 aar ia don Stedolijkoa
Muziektuia - Bewijzen vaa toegang verkrijgbaar
saa den tain a 40 cent, alle rechten inbegrepen
Sneeuwbaflenfeest in den zomer
Prijs per lot 2.
Trekking 1 Augustus a.s.
vertrouw» I
Ledikanten I
In ruime"
voorre®0 en I
In alle prllten. 1
GEZOWDHEW-
vanal 9 gulden
'"••"•"•’urHtte.
ook eenige
restanten voor
veel vermin
derden prils.
HANDEL IN BOUWMATERIALEN
ZONDAG N JULI
een
(Humorist)
B.
MANNENADEL EN VROUWENEER
Juli-aflevering
MAANDAG 11 JULI.
ïli
door een of meer loten te nemen in
1 3715.—
svceeasie-memorie. akte ran boedelscheiding).
VLUGGE AFWERKING EN ZEER BILLIJKE TARIEVEN.
INSPECTEUR C van VIE6EN
STATIONSWEG 33. ALKMAAR
TELEFOON 1211
het
WIJ
VOOR IEDERE BEURS EEN FIETS
Uit groote keuze kunt U uitzoeken
Reparatie Verhuren
KUIZEN. 298 M. Na 6 uur 1971 M. UitaL
NCRV-Ultaending. 8.15—930 Concert, 10.30
tot 11.00 Ziekendienst, 1330—1.45 Orgelcon
cert door W. Knopers, 3.15—3.45 Knipcur
sus. 4.00—5.00 Ziekenuurtje. 5.00—6.30 Goo
die ontzien moeten worden; en dus gebeurt
het niet.
Agent: (tot Jones, in wiens huis werd Ingebroken) „Juist, mijnheer
zilveren lepel, gewonnen bü het kegelen. Anders nog iets gestolen?"
Jones: „Oh eh ja. Al de Juweelen van mijn vrouw en meer van
die dingetjes."
Goedgekeurd bij Ministerieel Besluit van 17 Febr. 1930, No. 981.
(ta voorraad Z—4. 2—3, 1—3,
12 en 0H e.M.
BOUWMATERIAALBEDRUF
ALKMAAR
te geven door het
Dir. de heer Fr. v. Diepenbeek. A'dam
LAAT, tegenover RK. Kerk.
vK Ie bediende fa. Kerm. Has.
Koop en verkoop van huizen en landerijen.
Opmaken van koopakten, huurcontracten, volmachten, schuldbekentenissen,
firma-contracten. borgstelling, eau. -
Loten warden U franco toegezonden na inzending van een post
wissel of storting op Giro 32624, (Kantoor Enschede) ten name van
Dr. COPFES, Arts, ENSCHEDE. Voor 1 lot pl. porto pl. trekklngs-
lljst 230; 2 loten idem 4.20; 5 loten 1030; 10 loten 18.—.
Loten verkrijgbaar te ALKMAAR bü ABR. DE VRIES,
Huigbrouwerstraat 10.
Tevens gelegenheid tot stalling
van fietsen.
VRIJ ENTREE! VRU ENTREE
Beleefd aanbevelend:
W. DEKKER
Het principe, dat de muziekbeoefening ge
regeld moet worden naar de ruimte, omvang
en verdeeling van het kerkgebouw wordt
vooral door de Oregorlaansch-manlakken
miskend. En toch is dit beginsel zoowel otn
echt-liturgische als muztkaal-accoustlsche
redenen van het grootste gewicht. De muziek
als zelfstandig levend wezen behoort niet
tot een gedeelte der ruimte, maar tot de ge-
heele kerk en behoort als liturgisch element
de ooren en zielen der geloovlgen te door
dringen. Voor ons Europeanen is de liturgi
sche plechtigheid geen geheimzinnig tooneel-
stuk, waar wü naar gluren, maar een waar
achtigheid waaraan wü deelnemen. De ge
dachte aan het zingen der gemeente komt
hlerbü weer vanzelf op. Inderdaad behooren
minstens de korte antwoorden aan den zang
van den priester door X volk te geven. Bul
ten alle aesthetlca spreekt hier tot ons de
onmiskenbare aandoenlükheld van de ge-
meenschappelüke uiting. Toen de roemruch
tige Hervormers de Schoonheid verjoegen
begingen zü een hunner grofste fouten, maar
toen ze den gemeentezang meteen bevorder-
Stoomwasecherti en 8*rt|kfairiehUng
Opgericht 1874 OpgerieM Bh
VIS8CHER8LAAN 11 - ALKMAAR
Tot en met einde Augustus leveren
wij alle soorten
Or-
3.505 50 Concert en toe
spraken 6 407.10 Concert. Hannonlca-
duo 8.20935 Orkestconcert 10.00
11.05 Orkest- en sol is tenconcert 11.05
12.50 Dansmuziek.
BRUSSEL. 5083 M. 3.20 Concert uit de
Kursaal Ostende 5.20 Dansmuziek
6.20 Klnderuurtje 6.50 Gramofoonpl.
835 Oramofoonpl. 8.40 Concert. Orkest
Hr. Mazy (baa). 9.30 Concert uit de
Kurzaal te Ostende. Orkest en solisten.
11.00 (338.2 M Oramofoonpl.
ZEESEN, 1635 M. 650 Lezing 730 Con
cert 8.20—9.10 Lezingen 9.10 Morgen
wijding en klokgelui 10.20 Herdenking
van in den oorlog gevallenen. Koor, lu
strum. kwartet en sprekers 11.05 Lering
—11.25 Orkestconcert, mannenkoor en
sprekers. 1.20 Concert Orkest en pianiste
2304.20 Lezingen 4.20 Concert bar.
en sopr. 5.00 Sportber. 5.25 Conc. door
Blaasorkest 6308.20 Lezingen 830
„Rosen aus Florida". Operette in 3 bedrij
ven. Muziek van Leo FalL Daarna tot 1230
Dansmuziek.
ZONDAG 20 en MAANDAG 21 JULL
Maaaadagnamiddag ringsteken op
fietsen, 2 uur (zonnetijd).
Tevens ruime bergplaats voor fietsen
Beleefd aanbevelend
C. SCHUT
Het slot Heidelberg zal dit Jaar alleen nog
op 20 Juli en 11 Augustus worden verlicht.
De verlichting gaat gepaard met een groot
vuurwerk.
Wiesbaden is in de maand Juni bezocht
door 16317 personen, waarvan 5.811 buiten
landers. Hierbij bevonden zich 1.961 Ame
rikanen, 1.260 Nederlanders en 1.203 Engel-
schen.
Onder bovenstaanden titel schrijft de heer
Hendrik Andriessen in „De Gemeenschap”
een artikel, hetwelk aller aandacht verdient
um de belangrijkheid van het behandelde
onderwerp, het gezag van den schrijver en
bovenal om de zakelijke en hoogst weten-
schappelüke inleiding.
Aanvankelijk meenden wü niet tot afdruk
ken van dit artikel in ons blad te moeten
overgaan, omdat sommige door den heer
Andriessen gebruikte termen o.l. voor en
kele categorieën van personen zoo niet be-
leedigentL dan toch onnoodlg onaangenaam
rijn.
Daar het wellicht echter niet onwensche-
Ujk dBt onze lezers kennis nemen van het
standpunt der „jongeren" inzake kerkmu
ziek Cn ieder is er toch van overtuigd, dat
deze nog veel verbetering noodlg heeft) druk
ken we heeren Andriessen artikel af met
weglating van eenige zinnen:
En daar maakt dan de weemoed om de
verdwaalde heerlijkheid een romantisch deel
van het genieten uit Slechts de gedachte
aan het lieflijke Requiem van Mozart wekt
onmlddellük de ergerlüke spüt om alles wat
wü, katholieken, geboren muzikanten van
God, verloren hebben. Met vaderlüke wüsheid
laat Rome toe. dat de Duitschers en Oosten
rijken soms hun genieën het* lied in de
kakken laten aanheffen, maar in het brave
Nederland, het oude land der roemrijke scho
len, is na de zestiende eeuw geen enkel mees
terwerk voor de kerk meer geschreven als
Ik één stuk (de Mis van Dlepenbrock) uit
zonder.
Het zün zü diq zender eenlg besef van muzi
kaliteit, met volkomen miskenning van den
musicus, met honderd procent pedanterie
hun dilettantische hebbelijkheden aan den
dag leggen. Het zün zü, die zonder onder
scheidingsvermogen alle meerstemmige mu
ziek en het orgel honen en zich aigenwüs
bezighouden met het Gregoriaansch, waarbij
zü het optelsommetje en cirkelende draale-
rijtjes leerden en dan meenen dat zü .jhyth-
mlsch voelen."
Door deze be de overal ingekankerde en In-
geburgerde draken is de kerkmuziek aan den
grond genageld en het beeld der tegenwoor
dige muziekdiensten in de kerk vertoont de
wezenlooze tweeslachtigheid van op elkaar
volgende 19e eeuwsche meerstemmigheden
met orgel en gregorlaansche kleine stukjes
(natuurlük met orgel)de vaste en wisselende
gezangen der Mis. Rondom deze Missen voe
ren de oude en nieuwe draken oorlog; de
oude haten X Gregoriaansch en willen met
hun misselijke lledertafel achter en boven
In de kerk gezellig zingen; de nieuwe voelen
zich superieur en willen met een soort litur
gisch onder-onsje het Gregoriaansch bepeu-
teren met ot zonder harmonium, dicht bü
het altaar
In vogelvlucht gezien vertoont het beeld
der Kerkmuziekgeschiedenls drie tüdperken:
de eenstemmige kunst, tot en met de tiende
eeuw; de meerstemmige kunst, tot het einde
der zestiende eeuw; de overheerschlng der
instrumentallteit, van de Renaissance tot he
den. Van de „componisten" der eerste perio
de weten wü soo goed als niets; van de kun
stenaars der polyphonle weten wü méér; van
de persoonlijkheden uit de 17e, 18e en 19e
eeuw weten wü veel, veel te veel. De vooruit
gang der schoonheid was niet evenredig aan
de evolutie per persoonlijkheid, dat wil zeggen
de muziek verloor aan vrijheid, waar de be
wustheid van den maker aan macht won.
Van de vierde of vijfde eeuw af kan men
rekenen dat de levensbeweging tusschen de
muziek en de muzikaliteit duurt cn in dezen
edelen strijd teekent zich het wijde beeld
dat ik boven aanduldde, op andere wijze af:
in den eersten tüd heerschte de muziek over
den eerbiedigen mensch, in de tweede periode
komt de levenskrachtige nadering van het
persoonlijk vermogen tot de altüdheerschend
blijvende natuurmuriek; in het laatste
rijdperk leeft de strijd tusschen het natuur-
phenotneen en de Individueele muzikaliteit.
De eenstemmigheid, het zoogenaamde Ore-
goriaansch, was subliem; dat Is, zonder on
macht van den mensch, aan den zang der
vogelen gelijk de meerstemmigheid was
klinkende rijkdom; zonder het gezag van de
natuur aan te randen, deed de mensch alle
zangkrachten aanwenden: men had zich van
kracht en plicht bewust gemaakt. Maar de
weelde verwekte eindelijk macht en recht
en de muriek-zelve, die slechts door de men-
schen tot de menschen spreken kan, leefde
van toen af in de wereld en niet meer In de
Kerk.
Wü hooren in de kerk géén missen van
Mozart, Beethoven, Schubert en Bruckner,
en liet door den Paus bekrachtigde argument
is, dat deze werken niet Ir. het liturgisch ver
band passen. Dit Is juist. Het Is helaas
noodzakelijk dat wie de hymnisch-muztkale
kracht dezer schoonheid hooren wil, naar de
stomme, heldensche concertzalen moet gaan.
Met buitengewoon veel genoegen zien we
in het laatste artikel dezer aflevering, dat
Pater Kronenburg weer zün rijke ondervin
ding op dit gebied weer ten dienste gaat
stellen van het maandblad. Hü opent een
serie artikelen over „Losse wenken voor
de opvoeding tot kuischheid”.
Pater van Grinsven beantwoordt in het
volgend artikel de vaak gemaakte veront
schuldiging: ,Jdaar het is mü ónmogelijk
de naaste gelegenheid te verlaten".
Een derde artikel geeft In vertaling de
zeer belangrijke rede door Karl Adam ge
houden op den 68sten Algemeenen Katho
liekendag te Freiburg lm Breisgau, over
,J> Sacramenteels wijding des huwelijks".
Een lid den Liga tot bestrijding dsr <m-
zsdeljjks vrouwsnklseding, geeft gsestlg een
droom weer, waarin ze de kostscholen voor
meisjes, de houdsters van damespensiona,
de leden van den R.K. Vrouwenbond, der
vak- en standsorganlsaties en ten slotte
de katholieke pers Ijverig ziet samenwerken
tot het in praktükbrengen van de Pause-
lijke voorschriften tegen de onzedelüke
vrouwenkleeding. Waarom, helaas, is zoo
iets alleen in een droom te zien?
Volgen nog de rubrieken „Uit Boek en
Blad" en „Van hier en ginds”.
moet In de toekomst een eervolle aanduiding
worden Wü moeten niet den rijken luister
ignoreeren maar wel de slechte muziek af
schaffen. Wü moeten niet de groote koren
wegjagen maar de organisatie veranderen
vaste plaatsen, strenge tucht (voorbeeld de
proteetantsche oratorium-concerten!)
zingen slechts door gebed afwisselen.
moeten niet de directeuren hinderen, honen
of afjakkeren, maar bekwame vakmenschen
aanstellen, hen vertrouwen en honderdmaal
beter honoreeren. Wü moeten het orgel niet
afschaffen, maar echte organisten roepen,
die vorstelük spelen kunnen. De waarachtige
„groote luister". het oude karakter van
katholiek feestleven wordt door de oude
en nieuwe draken onmogelijk gemaakt. De
enthousiaste zingburgers met hun maat-
slaanders zijn m de steden vooral juist op
feestdagen weerzinwekkend. Maar hoe er
gerlijk zün de moderne notengroep-drfjvers
wanneer zü de majeetelt der muziek verge
ten. de schoonheid der expansie ontkennen,
en waarlük de oer-echte feestvreugde neu-
trallseeren door hun ijdel en benepen dilet
tantisme.
Nadat de heer Andriessen er op heeft ge
wezen, dat tusschen die beide personen zich
een derde beweegt: „de behoudzucht der pre
sidenten." besluit hü:
De nieuwe tüd wacht op zün Kerkmuziek.
Alle geloovlgen hebben onmlddellük met
deze groote zaak te maken en er zijn er zeer
velen die aan dit alles denken. Zü wachten
de verbetering door de vijanden, die zij voor
vrienden aanzien En die vrienden begriJpes
de klacht niet en weten niet hoe groot het
aantal der wachtenden is.
Te Bad Grund In den Harz, worden elk
jaar in de maanden Juli en Augustus
„sneeuwballenfeesten'’ gevierd. Hiervoor
wordt echte sneeuw gebruikt, die gedurende
den winter in den Harz is gevallen en in de
talrijke gletscherkullen op den Iberg bü
Bad Grund wordt bewaard. In de schaduw
van de machtige sparren smelt de sneeuw
zelfs niet bü de grootste warmte.
Tijdens de zomermaanden kan de jeugd
zich dus ook hier vermaken met het wer
pen van sneeuwballen.
In onae dagen heeft de Kerkmuziek nog
geen karakteristiek wezen; dat wil zeggen
het gevoelsleven van den geloovlgen katho
liek van dezen tüd wordt niet tot superieure
en levende schoonheid In de kerkmuziek ge
transponeerd. De muziek in de kerk is mees
tal niet alleen leelljk, maar ook orureloof-
wkardig. Dit is niet alleen de schuld der
machtelooze composities, maar ook van de
stljUooee muzlek-lndpellng als „programma"
en niet het minst van de Inrichting der ko
ren. Wie in onzen eigen tüd de kerkelüke
diensten naar een elsch van waardige en
waarlüke schoonheid wil regelen, heeft bijna
uitsluitend de beschikking over oude muziek:
het Gregoriaansch en de werken der klas
sieke polyphonle, waarvan Palestrina de
grootste en laatste meester is
Wie X mocht wagen de geestelijke oorza
ken te onderzoeken, waarom de Engel der
muriek na de Renaissance uit de Kerk Is ge
vlucht, zou voor een duisteren afgrond ko
men. Men vergeve het den muzikant dat
hü een meditatie over deze ellende in zich
terugdringt en bü dé gedachte aan de
schoonheldszekerheden der toekomst zich
hier slechts even bezighoudt met eenige
vraagstukken der praktük.
Een zéér beknopt historisch overzicht moge
voorafgaan
Met godsdienstlg-bezielde schoonheid
heeft dit alles niets te maken. Een volkomen
eenheid van levende schoonheid kan al
tijd bereikt worden door ultsluitend-Gregorl-
aansche missen of door aesthetlsch en litur
gisch geheel verantwoorde dóórgecomponeer-
de missen. Sommige polyphone werken (geen
enkele der 19e eeuw) verdragen bevredigende
verbinding met het één-stemmlge Gregoïi-
aansch: dit is afhankelijk van de modaliteit
der meerstemmigheid. Monumentale beurt
zang tusschen koor en gemeente, verbonden
en geleid door streng-modaal orgelspel (nooit
harmonium I) Is vóór alles ideaal, want reeds
principieel Is deze wüze van „gezongen
dienst" in overeenstemming met elk kerkge
bouw. Het gebeurt maar al te zelden, dat
men uitsluitend Gregoriaansch ringtde
eerstgenoemde draak verzet er rich tegen;
het beest heeft bovendien zün vrienden in
vele benedenzitters,
eert Mevr. A. Lambrechts (zang). Haas de
Bock piano)6.30—6.40 Koersen. 6.40—8J»
Gramofoonplaten. 8.0011.00 Ultzendavond
Spreker: Dr. J. C. Roose. Muzikale mede
werking van het Chr. Radio-orkest. Mej.
H. Scheffelaar—Klote (viool). Else NolthS-
nius (plano). 10.00 Persberichten.
HILVERSUM, 1875 M. AVRO-Ultaendtag.
8.0110.30 Gramofoonplaten. 103012.00
Concert door het orkest van het Rembrandt
Theater te Amsterdam. 12 151.30 Concert
AVRO-Octet. 1.30—2.00 Lezing, 2.00230
Piano-recital door Egbert Veen. 2 303.00
Gramofoonplaten, 3.003 30 J. de Meza:
„Het leven van de bü®n”. 330—4.00 Gra
mofoonplaten, 4.00—5.00 Concert AVRO-
Kwlntet. 5 00—5 30 voor da kinderen, 830—
6 45 Concert door het orkest van het Theater
Tuschlnsky te Amsterdam. 6.45—7.15 Boeken-
halfuurtje. Dr. P. H. Rltter Jr.: „Dodswarth*
van Sinclair Lewis, 7.15—7.45 Orgelconcert
door Frans Hasselaar. Fernando Zepparoni
8.159 15 Concert. Lla Fuldauer, Lottl Mus-
kens-Bleurs. Willy Keüser en Henk Vlskfl
(zang) het versterkt Omroep-orkest, 8.15
9.45 zang door Carin Edelberg. 9.45—11.00
Concert Omroeporkest, 10.00 Persberichten.
Daarna vervolg concert. 11.00 aansluiting
van het Carlton Hotel te Amsterdam. 1130
12.00 Gramofoonplaten.
DAVENTRY, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij
ding, 11.06 Lering. 12.20 Orgelspel door E. T.
Cook, M. Leigh (viool). 135 Orkestconcert,
2.20230 Gramofoonplaten. 4.20 Dansmuziek,
430 Concert. Kwintet E. Mellor (sopraan),
D. Evans (bariton), 5.35 Klnderuurtje. 6.20
Lering. 6 35 Nleuwsber., 7.00 Zang door H.
Heyner 7 207.40 Lezing. 7.45 Fransche les,
8.05 Concert Militair Orkest J. CoUinsen
(tenor), M. Dilling (harp), 9.20 Nleuwsber
9.45 Lezing, 10.00 Concert, O. Haley (mezzo
sopraan). I. Menges (viool), 1130—12.20
Dansmuziek.
PARIJS ..RADIO FARIS”, 1725 M. 12.50
tot 2.20 Gramofoonplaten, 4.05 Orkestcon
cert, 8.20 Tooneelultzendlng, solisten-concert
en strijkkwartet.
LANGENBERG, 473 M. 7.25—730 Gra
mofoonplaten, 7.50830 Orkestconcert, 10.35
tot 11.35 Gramofoonplaten, 12.30 Gramofoon-
platen, 1352.50 Orkestconcert, 5306.50
Orkestconcert, 8.20 Orkestconcert, 930—10 20
.Kirmes”. Hoorspel van H MUller—Schlfls-
ser. Daarna tot 12.20 Orkestconcert.
KALUNDBORG, 1153 M. 1230—330 Or
kestconcert. 3.555 55 Concert. Orkest en
pianiste. 8.209.35 Concert. Orkest en vocale
soliBten. 9.35—1005 „Duet”. Hoorspel van
O. Sundberg, 10.25—1135 Orkestconcert.
BRUSSEL, 508.5 M. 330 Concert. 530
Dansmuziek. 630 Gramofoonplaten, 835 Po
pulaire melodieën, 930 Concert uit de Kur-
zsal te Ostende. I
ZEESEN. 1625 M. 6.10—730 Leringen.
7 207.50 Gramofoonplaten, 1030 Berichten
12.20— 1.15 Gramofoonplaten, 1.15—130 Be
richten, 2.203.20 Gramofoonplaten, 3.20
430 Lezingen. 4.20430 Gramofoonplaten.
430—530 Concert. 550—8.20 Lezingen. 830
Orkestconcert. 9.20 .Kirmes*!. Hoorspel van
H. MUller—Schlösser. Daarna tot 1230
TMniwnuxiek,
HOOFDPRIJS: EEN HUDSON COACH. 8 cylinders, model 1930,
ter waarde van
2e PRIJS: EEN ESSEX COACH, 6 cylinders, model 1930,
ter waarde van 2900.—
3e PRUS: EEN NIEUWE FORD TOURING, model 1930,
ter waarde van f 1M6.
4e PRUS: EEN B. 8. A. MOTORRIJWIEL. 3M PJL.
ter waarde van f SM^—
5e PRUS: EEN COMPLEET RADIOTOESTEL, merk „Waldorp".
met Chrystallophone-luidspreker, ter waarde van 250.—
4 7. 8. 9 tot en met 15den PRUS: elk een HEEREN- of DAMES-
RIJWIEL (naar keuze) van Nederlandsch fabrikaat.
Verder tal van schitterende en waardevolle prijzen: als GOUDEN
en ZILVEREN DAMES- en HEERENHORLOGES. een VELO-
WASCHMACHINE, een SINGER-NAAIMACHINE, complete EET-
en ONTBIJTSERVIEZEN, TAFELZILVER, SCHILDERIJEN,
THEETAFELS, enz. enx.
IN TOTAAL 1900 WAARDEVOLLE PRIJZEN.
HÏLVERSL’M. 1875 M. 9 00 VARA Be
richten omtrent Postduivenvluchten 9.05
VARA. Orgelconcert door Joh. Jong 9.30
VARA-halfuurtje voor tuinliefhebbers. S.
8. Lantinga: „Volkstuinen” 10.00 VARA
Concert. VARA-orkest In de pauze: Zon-
dsgmorgentoMpraak 13.001230 AVRO
Radio-Volksuniversiteit Dr. W. O. N.
d. Öieen: „Zomerweelde in het Bosch"
12.302.00 Concert. A V R O-orkest
2.002.30 AVRO-boekenhalfuurtje. C. J.
Kelk: Gedichten van E. du Perron 2.30
—3.00 Concert door Hannonie-Orkeat
3 003.30 Gramofoonplaten 3304.00
Vervolg Concert 4.00—6.00 Gramofoon
platen 5.00 VARA. Orgelconcert dooi
Joh. Jong. Hary Wiggelaar (viool) 8.00
Tijdsein AVRO-klok. Pers- en Sportberich
ten 8.15—9.15 Concert Vereen. „Zang-
lust” (Gemengd Koor) met Afd. Kinder
koor. Orkest Hélène Cals (sopraan) 9.15
—9 30 Piano-recltal door Coba Rüncke.
9.309.40 Vervolg Concert. Omroeporkest.
10 00 Vervolg piano-recltal 10.10—11.00
Vervolg concert 11.00—12.00 Gramofoon
platen.
HUIZEN, 1971 M. 9.00—10.00 KRO-Misuit-
zending 10.00—12.00 KRO-uitzendlng
van de pontificale Hoogmis te Scheve-
ningen 12.0112.20 KRO Gramofoon
platen 12.2012.30 KRO-toesprsak door
den KRO-voorriter 12.30—130 KRO-
Concert door KRO-Sextet 1302.00
KRO Gerh. Krekelberg: „De wetenschap
pelijke en sociale beteekenis der Volkskun
de en hare godsdienstige en paedagogische
elementen 2.004.30 KRO-concert
door Wlttenburg's Fanfare 4305.00
KRO Ziekenhalfuurtje 530 NCRV
Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk (Noor-
derkerk) te Groningen 7.458.15 KRO
Dr. Alph. Mulders: „De Wezensverhoudlng
van Geloof en Liefde. De bepaling van die
verhouding” 8.1510.45 KRO-Concert
door KRO-Orkest 9 30 ca. Persberichten
10.45—11 00 KRO Epiloog door Klein Koor
DAVENTRY, 1554.4 M. 3.20 Kerk-cantate
no. 93 van Bach 4.05 Klnderuurtje
4.20 Lezing 4.35 Concert. Instrum.
Kwintet A. d’Orme (sopraan), John. Morel
(bariton) 6.20—6 40 Lezing 6.50 Kerk
dienst 8.20 Kerkdienst 9.05 Liefda-
digheldsoproep 9.10 Nieuwsberichten
9.25 Concert. Orkest. F. Salmond (cello)
10.50 Epiloog
PARIJS, „RADIO PARIS", 1725 M. 12.50
Gewüde Muziek 1 202.20 Gramofoon
platen 230 Gramofoonplaten 430
Gramofoonplaten 6.50 Dansmuziek
7.50 Circus Radio-Parts 8.30 Concert
Orkest en solisten 1030 Orkestconcert.
LANGENBERG. 473 M. 7.30—8.30 Concert
8.20830 Gramofoonplaten 93010.30
Morgenwijding 11.35— 1.05 Bevrijdings
feest uit Malnz. Concert en toespraken
1.302.50 Orkestconcert 4.30—430 Ver
slag van auto-wedstrüden 4306.20 Or
kestconcert 830 Concert Orkest en
cëllo. Daarna tot 12.20 Orkestconcert.
KALUNDBURG, 1153 M. 13.20—130
kestconcert
17 Juli opgegeven
door v. d. Graaf en Co. n| V.
(Afd. Handelslnformatles).
Uitgesproken:
15 Juli. N. V. Chroom Industrie .Rawas”,
Swalmen. Rx, Mr. v. d. Grinten. Cur. Mr. J.
Windhansen, Roermond.
18 Juli. Joh. Streek, meelhandelaar. Win
terswijk. R.c. Mr. H. L. Mees. Cur. Mr. G. W.
Toebes, Winterswijk.
16 Juli. N.V. Banketbakkerij ,JJe Aman
delboom" Bellamystraat 89, Amsterdam.
R.c. Mr. M. D. K. S. van Lier. Cur. Mr. M.
Schorlesheim, Weteringschans 241, Amster
dam.
16 Juli. M. Barmentloo Kzn„ koopman,
's Graveland Zuldereind 398. R.c. Mr. M. D.
K. S. van Lier. Cur. Mr. Th. F. Boerlage,
Amsterdam, Prinsengracht 460.
16 Juli. N. Cox, kapper, Weesp, Nieuw-
straat 131. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr.
E. C. E. de Froe, Amsterdam, Nlc. Maes-
straat 82.
16 Juli. N.V. Constructlewerkplaatsen v. h.
Du Croc en Brauns, Valkenweg 1, Amster
dam. R.c. Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. Th.
P. J. Masthof, Heerengracht 286, Amster
dam en Ir. D. Goedkoop Dzn„ Prins Hen-
drlklaan 41 Amsterdam.
16 JulL M. R. J. Dekker (Maurite Dekker)
auteur, laatstelijk gewoond hebbende Joker-
straat 19 III, Amsterdam. R.c. Mr. W. J. H.
Dons. Cur. Mr. H. W. J. M Keuls, Wete
ringschans 10 Amsterdam.
16 Juli. C. van Egmond a. b. van het schip
„Op Hoop van Zegen”, waladres Sloterkade
82hs„ Amsterdam. R.c. Mr. M. D. K. 8. van
Lier. Cur. Mr. C. M. Bergsma, Keizersgracht
305309, Amsterdam.
16 JulL J. A. Goedings, meelagent. Noorder
Amstellaan 40 Amsterdam. R.c. Mr. W. J.
H. Dons. Cur. Mr. M. van Vugt, N. Z. Voor
burgwal 176 A'dam.
16 JulL Jan Heimenberg, zilversmid en
koopman in zaden, Saenredamstraat 19 hs„
Amsterdam. R.c. Mr. M. D. K. S. van Lier.
Cur. Mr. 8. M. 8. de Ranitz, Heerengracht
399 Amsterdam.
16 Juli, de Handelsvennootechap onder de
firma Gebr. A. J. en A. L. van de Laar en
hare leden A. J. van de Laar Jr. en A. L.
van de Laar, Sparreweg 18, Amsterdam. Rx.
Mr. W. J. H. Dons. Cur. Mr. E. C. E. de Free,
Nic. Maesstraat 82 Amsterdam.
den en elschten. hadden ze méér besef van
klinkend geloofsleven bü den dienst, dan de
tegenwoordige Gregorlaansch-drüvers, die *n
precieuze kunstnijverheid maken, liefdeloos
en eigendunkelijk.
Wü behooren te juister tijd en te Juister
plaats het Gregoriaansch aan te wenden.
Voor alle kleine kerken is het raadzaam zoo
goed als altüd alles Gregoriaansch te zingen
als 't eentgszins mogelük 11 bü 1 altaar
maar in ieder geval op die plaats, waar de
zang voor iedereen X mooiste en duldelükste
klinkt: dit moet een primair standpunt s|jn.
Over den zang van het Gregoriaansch in
groote kerken sprak ik reeds.
De koren der groote kerken moéten een
uitgebreid gebied van kerkmuziek bewerken.
De oude term „met grooten luister”
Levert U concurreerend alle voorkomende BOUWSTOFFEN alsook Run™.
BAKKEN. GIERPUTTEN en VERDERE BETONWERKEN.' Alvorens ergens
Prijs te vragen verzulme men niet, bü bovenstaand adres eens aan te vragen.
Er zün twee draken, welke de bevordering
der schoonheid in de kerkmuziek gestadig
belemmeren; een oude draak en een nieuwe.
De oude is de vroolljke domheid van den
mlddenstands-kerkzanger, de nieuwe is de
liturgische ketterjacht van den Gregori
aansch-maniak. De oude drakerigheid is aan
geboren. De nieuwe Is een besetenheld,