Firma Jan Kiihne VREESEL1JK ONGELUK IN RIJNLAND Een pseudo-mlssionarls Waarschuwing Ruime steun dringend noodzakclilk De Europa-rondvlucht ONZE OOST De werking van den Krakatau Door een motorfiets aangereden SOCIAAL LEVEN LUCHTVAART GEMENGD NIEUWS Van Dijk vertelt Geraamte gevonden te Ootmarsum RADIO-NIEUWS Oslo eischt ze op Lijk aangespoeld R.K. Werkliedenverbond in Nederland Noodlanding JEP FINANCIËN Scdalitas Medicorum - Bij de bevrijdingsfeesten stortte een bru& in Verliest Nederland de 1070 M. golf? De Oceaansprong van een Nederlander Schoolboekhandel Leermiddelen engros. Boek binderij. Drukkerij. Aanvul ling van studieboeken en leermiddelen uit voorraad. Herstellen, inbinden en kaf ten vlug, net en goedkoop. Fnidien, hoek St. Jacobstraot De R.K. Steenzetters en E. M. O. S. den op* Reeds meer dan 50 dooden &ebor&en 9412 van werden gedeeltelijk 13251 omkantelende pontons >ndei water ge- het 15761 grootste deel der tn het water te* 16301 16921 na van 17898 15696 18669 18'S’ 19359 Is ver- Het verhaal van een ooggetuige >r C. mge- Een vlieger gedood. ia. I Mi- zich hoogere gezelschap is naar de lam* Ant- wanhoop klonken schril over stop <34 erupties in een etmaal De waarnemingspost op Lang-Eiland meldt, orga nisatie, Plesman en de K. L M* te oea- lott Bor- üiiy. Jonge vrouw gedood 1 Ool- Plan voor een terugtocht vervolgde De identiteit vastgesteld verhaal rt gen oir en ten veel igen ssle we- aan- RJjkspresiden1 ont bet De tam 11e var het meisje te Neuenhaus is diep onder den tndruk van het gebeurde. afloop daarvan naar Berlijn terug te kee- rta. de brug aan een kant te zwaar ■rd, toen de menigte de brug be- zjj» naar het Westen. Toen de koeten. aan rijwielen Het 6214 6556 6935 7506 7674 7901 8381 8S01 9162 9,41 10253 KV.G3 11130 11418 11604 11989 12384 12755 K13<6 10864 11156 11499 188 497 736 1113 1473 2068 2884 3228 3714 4277 3t>39 4833 5084 5491 5869 6038 6567 6786 7341 7643 7842 8216 8711 8997 9368 9658 10096 10317 11063 11227 11501 11708 12048 12533 12867 13012 13244 13624 13807 I. 720 diten. i. 2 20 4.20 Con- 1050 a. te. Lar. Pon nde. Iron, naar t to en nende maakt gens Thana eerst te bericht ontvangen, dat bet vliegtuig dat 11 Zaterdagmiddag 18 Juli 4.15 traden op In 76 series. Het uitbarstingen per serie be- 156 448 654 999 1429 2008 2517 3145 3568 4102 4515 4750 5014 5266 5711 5976 6442 6700 7169 7572 7779 8170 8628 8958 9228 9615 10068 170 487 713 1056 1457 2023 2782 3169 3685 4126 4576 4796 5054 5268 5730 6030 6472 6777 7306 7594 7781 8208 8700 8995 9231 9644 10092 toe- lange M 564 739 1149 1512 2070 2898 3290 3762 4298 3668 4863 5098 5601 3872 6050 6640 6872 7412 7649 7874 8227 8741 9010 9389 9722 10103 Or- 8 20— ■derne luziek Dans- Het een zoo HU ter pa- steunen 47 353 57v 864 1184 1767 2389 3(64 3376 3870 4464 4710 4927 5107 5648 118<X» 12252 127.49 igel lult- I de ora, De gevonden horloge gekccht In schrijving geven van het me overeenstemt met politie beschikt. ge- IOU- van ot> 6 55 9 20 >rkest DE KERKELIJKE OVERHEID HEEFT NIET DE MINSTE AANSPRAKELIJK HEID VOOR HET GEBEURDE ratno- 0.35- I. 125 530— Daar* leb* tee- ruk U 20 be- Ar- ■ndtng. orgen- irkest- wintet. listen* 1- fan Egbert o. <46 oncert Radio ibach: Kiertje ■edrjjf. ladio- ta 1 'ervolg ting, enwij. Ward. door Kerk. Forst, Or dering, gdoor 720- Mill- wsber. 711300, 11.05 sle 12.50 1 930 isch vin- uur van Waalhaven vertrok naar Antwer pen (dienst AmsterdamParus, Parmen- MJj.) op 17 K.M. afstand van Antwerpen, bij Brasschaet op Belgisch-milltair terrein een noodlanding heeft gemaakt tengevolge van een gebrek aan den motor. De landing ver liep vlot zonder ongevallen. De inzittenden werden door de Belgische militairen onge veer twee uur opgehouden tot het vervul len van formaliteiten Daarna werden ze per auto naar Antwerpen vervoerd om vunH»-- hun reis voort te zetten. 92 421 645 914 1387 1999 2490 3067 3615 4093 4499 4739 4980 5214 5702 5971 6342 6676 7055 7570 7760 8057 8484 8928 9216 9455 10023 10639 een en werklirdenorga- van alle* richting maar hun wil I 12606 12886 12890 16528 16742 17177 17558 17733 17949 18225 18389 18769 19052 193S2 19799 19827 a heschen Ook te Aken heerschte aez’lfde ontstelte nis bij het vernemen van het bericht. Ook hier waren verscheidene voorberei dingen getroffen, doch xUn alle feestelUk- naar teschrevan aan bet feit, ir.diyk duister de tnen- ken In hun doodsangst aan elkaar vast klemden en elkaar In de diepte meetrok ken. ZU geveer een uur - - radioverbinding geweest was. ik vermoeden geuit, zoo vervolgde hU. dat de rad o-manr.en Mededeeling van den president Het gemeentebestuur heeft de mededeeling van den RUkspresldent ontvangen, met de verklaring, dat hjj door de tragische cata strophe te Koblenz niet In staat Is om bfj de feestelijkheden te Trier tegenwoordig te zün. De president zal neden alleen nog te genwoordig zijn bU de rouwniechtigheden te Coblenz, waarna hjj terstond naar Berlijn zal terugkeeren. HU geeft echter uiting aan de hoop, dat hU spoedig zijn, door zulke tra gische omstandigheden afgebroken reis za: kunnen voortzetten. dichtopgepropte werd mede in het wat tesleurd, dat ter plaatse heel diep is. Kreten van i het donkere water Daar ik dicht bij den oever was, gelukte het mü, verscheidene zich in de buurt bevin dende personen dooi handreiKing te redden Intusschen sloegen de ongerakkigen in hun doodsangst wild om ztc.i heen. Juist deze doodsangst heelt directe redding ónmogelijk gemaakt. Een ongekende wilde paniek greep allen aan. De lUken der geborgen slachtoffers zul len tn de hall van het Telegraafkantoor worden opgebaard De begrafenis zal op kos ten der stad plaats hebben. De 36-jarige mevrouw P. A HaarmsPaal werd te Bandoeng door een motorfiets aan gereden Het slachtoffer Is aan de gevol gen hiervan overleden. Dezer dagen is te Ootmarsum gevonden het geraamte van een twintig-jarig meisje, waar van thans de Identiteit kon worden vast gesteld. Het skelet is afkomstig van een Israëlitisch meisje uit Neuenhaus, dat ongeveer twintig jaar geleden op geheim zinnige wijze verdwenen is. Een nader onder zoek wees erop, dat het slachtoffer inderdaad het verdwenen meisje is. Omtrent de doods oorzaak tast men echter nog in het duister. winkelier. waarbU het op het geraamte kon een be- velke gebeel degegevem waarover de Niets van Amerika te leeren Van Dijk sprak nog over zjjn laatste er varingen op het vliegveld in Califomié. Hij moest lachen om de ang tvaliigheid van piloten, die in een lichten morgennevel, n.et op bepaalden tijd durfden te vertrekken Wanneer die 70 piloten bU de K.L.M. waren, zouden zU nooit vertrekken. BU ons in Ne derland is er altijd of bijna altijd morgen nevel. Doch al onze K.L.M.'-vliegers weten wat „blindvliegen" is. Van Dijk kwam tot de conclusie, dat onze Nederlandsche pilo ten wem g te leeren hebben van hun Ame- rlkaanschc collegas. Op organisatorisch ge bied kan de K.L.M. zich naar zijn meenlng met lederen Amerikaanschen vliegdienst meten. Hij roemde den heer Plesman. die het Nederlandsche vllegwezen groote dien sten heeft bewezen, en prees ook Anthony Fokker, den beroemden vliegtuigbouwer. Mededeclingen. Na de rede van den voorzitter, waarop een spontaan applaus volgde, deelde deze mede, dat het verbondsbestuur overweegt het vol gend jaar een massale demonstratie te orga- niseeren ter herdenking van bet feit, dat het alsdan 40 jaar geleden zal zijn, dat de encycliek „Rerum Novarum" verscheen. Verder werd medegedeeld, dat door de kunstcommissie een voorstel wordt uitgewerkt om te komen tot een permanente uitgave van litteraire werken tegen geringen prUs. Het verbondsbestuur heeft zich, deelde de voorzitter mede, in beginsel uitgesproken voor het doen vervaardigen van een film, met een sterk sociaal karakter. wyi objectief beschouwd, de film belangrijk aandeel kan nemen In het werk der organisatie. Daarvoor wenscht men een speciaal filmfonds te stichten waarin het verbondsbestuur 5000 zal storten, terwijl 20.000 voor de exploitatie zal noodig zjjn. «.Ik NCRV. NCRV, ienstig KRO.. 200— Cursp, NCRV, t. HH. Mej. Koer* Kmcert ofoon- avond. Muz. muels, fluit; De politie te Poeldijk heeft aangehouden den 27-Jarigen schoenmaker J. B K„ uit Den Haag, die zich in prlesterkieedlng had gesto ken en bij inwoners van PoeldUk onder roe rende verhalen geld Inzamelde, naar hU voor gaf voor het missiehuis te Uden. vaartuigen. Vele motorbooten en kano's snelden naar de plaats van de ramp. Direct na het ongeval werden ongeveer 50 personen gered. De glooiing aan beide zijden van de ri vier Is vrü steil, zoodat zij. die zich zwem mende naar den oever konden begeven, toch nog In groot gevaar verkeerden. Na redding van de In het water drUvende menschen. werd onmiddellijk begonnen met het zoeken naar slachtoffers. 18302 18304 18634 18638 18988 19002 19206 19278 19530 19605 19977 19994 20160 20226 20324 20659 10239 10251 10431 10521 11043 H059 11379 11387 11540 11542 11772 12063 1269* 12935 12926 Sprekend over „kisten" en piloten zei hU: ..Zoolang er piloten <Un. die onverschillig of overmoedig met de allerbeste vliegtuigen omgaan, zullen er ongelukken gebeuren ije K.L.M. bewijst op welke manier er commer cieel gevlogen kan woiden. De heer Plesman is, laat ik dit ronduit zeggen, de ziel van de geheeie ontwikkel ng der Europeesche vlieg- dlensten. Niet tlleen vkn Nederland, doch van geheel Europa en spoedig, zeer sposdlg van Azië. Als Ik voor een man respect en booge waardeering koester, dan Is het voor dien energieken Nederlander, een man met groote visie en kolossale werkkracht. Ér wordt van ons verwacht^ dat wij vl.egtuigen zullen bouwen, die zonder pilo ten. zonder „air pockets" kunnen vl egen" Spottend liet Fokker er op volgen: „In die toekomstige kisten zullen we gecompri meerde lucht in metalen houders meevoe ren: en voor ons uit zal een kleine machine het loodsje varen, dat electrlsch iedere „air pocket" azmgeeft. Dan spuit de piloot dat luchtgat vol met gecocnpr.meeide lucht en iedere passagier Is blij!!” De grijze mcerdenaar „Het te de moeilykste en meest inspan- vliegtocht geweest, dien ik ooit ge- heb. aldus vertelde Van Dijk vol de „TeL" Wjj weten In Nederlane wat mist Is en „blind” vliegen. Doch u.er en uren achtereen vliegen met den «erve enden grijzen moo deniar vóór, achter en onder je. is meer dan een gewoon ster- vallng kan verdragen. Een menscb ia geen machine, die zonder zenuwen zijn plicht kan doen. Je bent zoowat tegen a lies’be stand. maar op een zeker oogenbllk voelt ge, dat uw zenuwen overspannen kunnen raken en verslappen. Kingsford Smith, die al boo dikwijls op tejn zenuwen geleefd en dat den listen Juli jl 434 erupties van den vulcaan Kr: atau zijn geregistreerd. De hoogste daarvan bereikte een hoogte van 600 mer-". De erupties grootste aantal droeg 7. Verder werden 79 knallen gehoord en 23 lichtflitsen waargenomen. Het aantal erupties, dat een hoogte bereikte van meer dan 500 meter, bedroeg 14. Er hadden voortdurend ontsnappingen van ’a sen plaats. De waarnemers ondervonden veel hinder van stoomgordijnen, welke het eiland Anak Krakatau, dat thans 33 meter hoog is ge worden, omhulden. Fokker is enthousiast De leden van de Nederlandsche C ub te New York hebben aan den eersten Neder- landschen Oceaanvheger, Evert van Dijk, die met Kingsford Smith in de ..Southern een emotievolle oceaanvlucht vol op Oramercy Park een feestdiner 21 304 566 821 1167 1661 2093 2903 gebouwd heeft, voelde precies eenzelfde re- 3792 actie. Men kan er zich moeilijk een voer- 3782 beeld van maken wat het zeggen wil, om 4350 zoo laag op het water te vliegen, dat men de radio-antenne binnen meet halen en dat alleen, om ergens een „hou vast" te vinden. De ,,’s-Hert. Crt." treft het volgende be richt aan in het Dultsche rad:o-Hjdschrift .X>er Funk”: ,JJe nieuwe zender te Oslo, die met een energie van 70 kw op 493.4 meter werkt, is in het eigen land -lecht te hooren, ter wijl hij in het buitenland uitstekend opge nomen kan worden Het rian is nu. dezen krachteen Ier ozn te :etten op een golflengte tusseben 1060 en 1260 meter. Telefunken heeft voor deze omzetting reeds opdracht gekregen" We willen hier ten oveivloede aan voegen, dat, waaneer Oslo op deze begint, de historische Hilversumsehe golf van 1070 m definitief verdwijnen moet, dus ook des avonds na S uur. Aldus voegt genoemd blad er aan toe. Fokker's eerste moe lijkheden heer Fokker, die mede aanzat, ver- hoe hij met het bouven van vlieg- Na-iere bijzonderheden Hedenmorgen om 5 uur waren de /ijken van 38 slachtoffers geborgen, terwijl 10 ge wonden naar het ziekenhuis vervoerd wer den. De brandweer was binnen 10 minuten aanwezig en talrijke Schupjxi-beambten zorgden voor behoorlijke afzetting bij bet licht van meegebrachte schijnwerpers. Vele booten waren spoedig ter plaatse en met lange stokken en haken werd de stroom afgezocht. De oorzaak is te zoeken *n de te kleine draagkracht van de Pontonbrug, die niet bestand was voor het geweldige verkeer, dat In verband met de bevrijdingsfeesten te Co blenz. samengestroomd waA. Daar bet vermoeden gerechtvaardigd dat nog meer dooden te betreuren zullen zijn Is het reddingswerk deo geheelen nacht voortgezet. Een zuster met een klasse schoolkinderen verdween o.a. in de diepte. Later werden de lijken van zes jonge meisjes opgehaald. Nabij den vuurtoren te Huisduinen is een In verregaanden staat van ontbinding reik.ee- rend UJk aangespoeld. De versieringen zijn Inderhaast van de I of ook hopen, dat de troons hen in hun strijd willen het beste en krachtigste middel: Cross" bracht, aangeboden. Van Dijk heeft bij deze gelegenheid eeu belangwekkend verhaal gedaan over zijn moeilijken tocht. 14316 14801 15041 15067 15293 15345 1 5422 15657 15687 15722 15742 15M)5 15806 1 5975 16059 16304 16340 16355 16556 16569 16587 16613 16953 16997 17018 17183 17216 17293 17300 17559 17580 17629 17667 17762 17823 17864 18008 13011 18040 18074 18243 18’97 18410 18484 18853 18931 19132 19181 19428 19519 19840 19852 20131 20138 20762 20798 te groote propoities heeft aangenomen, ut 17650 17691 17732 raar te doen. Wij, In ver- BerUJn onder den indruk Te Berlijn is men diep >nder den Indruk van de vreeselijke ramp te Koblenz. Onmiddellijk na het ontvangen van bericht werden van alle openbare gebouwen de vlaggen halfstoks geheschen. Offi'.leel heeft men bericht ontvangen, dat de RUkspresldent, na de rouwplechtigheid ts 12.20 uur uit Koblenz naar Berlijn terug keert. Ter plaatse van de ramp is de rivier 7 tot 8 Meter diep. De verongelukten zUn metst jonge meis jes van 16 tot 20 jaar en vrouwen. Onder de slachtoffers zUn ook enkele kinderen en mannen. Het was niet moge! Uk alle lUken te iden- tlficeeren, daar vele vrouwen en meisjes geen papieren bU zich hadden. Gedurende den nacht is niet aleen de op perburgemeester van Koblenz, doch ook I de opp:rpresident van de RUnprovlncle ter plaatse verschenen. Hedenmorgen arriveerde de Pruisische minister-president Braun om zich op de hoogte te stellen van den voortgang der reddingswerkzaamheden. Hedenmorgen te acht uur waren de brand weer en politie nog met de bergingswerk zaamheden bezig. Het is tot nu toe echter niet gelukt de omgeslc en brug te lichten en de slacht offers, die vermoedelijk onder de brug lig gen, te bergen. Intusschen worden vele kleedingstukken. h .ndtasscb.en. foto-toestellen e. d. uit het wuter opgehaald. BU het politiebureau te Koblenz komen voortdurend berichten binnen omtrent ver miste personen. Een groot aautal slachtoffers komt van bulten Koblenz. Onder hen bevinden zich tien dames uit een pension te Rheinbrohl. De Ingestorte brug is een brug, die gelegd 13 over de ongeveer 25 M. breede invaart* van de Moezel In de vluchthaven. Toen de feestverlichting tegen elf uur geëindigd was, stroomde de menigte naar deze brug, die daarvoor niet geschikt was. De brug rustte op twee pontons, op elk waarvan twee pel lers waren aangebracht, waarover het brug dek van den eenen naar den anderen oever ligt. Doordat belast vië: trad zonk menigte nog grooter werd, sloeg zU geheel om. j Naar: schatting zün 120 tot 150 menschen te water gevallen, van wie een groot aan tal zich zelf kon redden. De brug. die niet aan een hoofdverkeers weg ligt, had geen verlichting, zoodat ’een groote verwarring en een geweldige paniek ontstonden. Het hulpgeroep was tot op verren afstand In den nacht te hooren. Het kon zelfs aan de tegenovergelegen oevers van de Moezel en den Ryn worden vernomen. De brandweer was binnen acht minuten ter plaatse, terwUl tegelUkertUd een groote politiemacht verscheen De technische noodhulp stelde zich ook direct beschikbaar, evenals een groot aantal als Ik zeil zijn tot de overtuiging gekomen, dat die kompas en In orde waren. Door H tekort aan zenuwspanning, door te *e.in g slaap en overmatige inspanning van geest »n lichaam, hebten wij het aan ons self te wyten gehad, dat de boel verkeerd liep. Waarsch.inlUk hebben onze instrumenten richting verloren, omdat wü te lang en te onophoudelijk in den blinde gevlogen had den. Kingsford Smith en ik zijn er loans vau overtuigd, dat de instrumenten goed waren en dat wU zelf de schuld droegen, dat zU op een gegeven oogenbllk hun dienst verzaakten.” Arbeldersbank Aan de orde kwam hierna een voorstel van den Bouwvakarbeidersbond Inzake be- studeering van het vraagstuk der werkloos heid. Het Verbondsbestuur adviseerde de verga dering een commissie te benoemen tot be- studeerlng van de kwestie. In verband met <Bt voorstel werden eenige vragen gesteld omtrent de teak en De telde tuigen begonnen was. hoe hij van zijn vader eerst duizend, teen twee, daarna drie en ten slotte achtduizend gulden had „afge- troggeld”, om zijn eeiste vliegtuig-„fabriek" te beginnen. Maar zyn vader zei hem, dat hij niet vin plan was, zich ter wille van zijn zoon, uit te klecden voor hij naar bed ging Daarop volgde een lang en „duur" inter communaal telefoongesprek met zijn oom ui Den Haag. Deze zou het een schande vinden, wanneer de naam Fokker beklad zou worden door financieele moeilijkheden. Zoo is Fokker begonnen en aan zijn glun deren lach ziet men, hoeveel pleizler hij nu nog heeft In die aanvangsjjogingen. De heer Fokker is thans bezig aan een boek over de ontwikkeling van het vllegwe- 1 zen en zijn e.gen ondervindingen. door het beste werkverschaffing. Voor hen moet het. dunkt ons. toch ook van belang zijn, dat er een eind komt aan het bouwen van cellen, dat er orde is en vrijheid in het bedrijf en dat het uit Is met de sympathlestaklngen. Maar daarnaast kunnen ook particulieren hen steunen. Allereerst natuurlijk de katholieke arbei dersbeweging, welke zich zeker niet afzij dig zal houden. Het zou echter ook. niet zoozeer om het geld, dat ze evenwel goed kunnen gebruiken, maar meer als sterkend en steurend blijk van medeleven, zeer wenschelijk en goed zijn, indien mede uit andere kringen en uit het land aan deze actie werd deelgenomen. Omdat het hier gaat om de kracht en het bestaansrecht eener Katholieke omdat het voor de geheele Room- sche arbeidersbeweging zaak is, dat deze zaak wordt gewonnen en eens en voor goed het onbetwistbaar recht, dat dese katho lieke arbeiders de gelegenheid moeten heb ben rustig en ongestoord hun werk te ver richten, wekken wij er gaarne toe op en dringen wij er met klem op aan. dat men goed nota neemt van en bijdragen stort op het Rijksgiro-nummer van den R. K. Bouwvakarbeidersbond te Amsterdam ot ajjn bijdragen opstuurt naar de 3e Hugo de Grootstraat no. 7 te Amsterdam. Het Rijksgironummer Is No. 55900. 16637 1500 3(<92 6500 J 400. 16203 *7487 2C0. 5276 «441 If". PrHzaa vsz f M- 73 3'5 6 4 901 1307 19’1 2412 3065 3386 3975 4465 4725 4966 5186 5663 5945 6273 6665 6945 7519 7754 8053 8467 8923 9180 9445 samenstelling der commissie die door voorzitter werden beantwoord. Hierop werden de concept-statuten handeld voor de N. V. Nederlandsche beldersbank. De heer van Tongeren achtte een rlchtlngskaplteal van 30.000 en een aan delenkapitaal van 250.000 veel te gering om goede bankzaken te. kunnen voeren. Verder was zijns Inziens de bevoegdheid der directie te groot en het aandelenkapi taal niet elastisch genoeg. De heer Steinmetz verklaarde weinig on derscheid te zien tusschen den opzet dezer Arbeidersbank en andere kapitalistische banken. Mr. Van Maarseveen. rechtskundig advi seur, beantwoordde de gemaakte opmerkin gen en wees erop, dat men klein moet be ginnen en het geenszins in de bedoeling ligt om de allure van een grootbank aan te nemen Daarom moet alles eenvoiftiig worden Ingericht en heeft men geen kan toren enz. noodig. Spr. achtte dan ook het maatschappelijk kapitaal voor' den opzet der Arbeidersbank voldoende. Wat de aandeelen betreft moeten deze niet zjjn In handen van jjarticblieren, doch van organisaties. De concept-statuten werden ’Uangenomen. Nadat pastoor J de Kroon een woord van dank had gesproken voor <de bij den Mnvang der vergadering tot hem gerichte gelukwenschen. werd de bijeenkomst ver daagd tot hedenmorgen negen uur. Door het gemeentebestuur van Breda werd des avonds aan de congressisten een concert aangeboden in de Sociëteit „Con cordia". Thans 52 dooden geborgen Naar de Oberprüsident der Rijnprovincie omtrent de :amp mededeelt, waren heden middag om 12 uur 52 dooden geborgen. De RUkspresldent heeft, ter leniging van den eersten nood, onmiddellijk 10.000 Mark ter beschikking gesteld. De voorgenomen reis van den RJjkspresi- dent naar Trier en Aken zal In den az. herfst plaats hebben. Te 11 uur hedenmorgen werden ten teeken van rouw alle kerkklokken geluid. De indruk te Trier en te Aken Met groote droefheid heeft men te Trier en omgeving het bericht van de ramp te Ko blenz ontvangen en met leedwezen de fees- telUkheden algezegd, die reeds zoo ver voor bereid waren. Reeds zeer vroeg was de bevolking op de been, omdat de opstelling van de leerlin gen der scholen en van de leden der deel nemer e vereenlgingen reeds om 8 uur op het nieuwe sportpark zou geschieden. De eerste extra-treinen uit de omgeving van Trier, die te Trier aankwamen, waren gevuld met feestgangers, die het droeve nieuws met groote ontsteltenis vernamen Vele auto’s en autobussen uit het Saar- en Moezelgebied arriveerden hedenmorgen te Trier en moesten weer onverrichter zake terugkeeren. Een extra-trein, die te Saarbrücken ge reed stond om te vertrekken .ging niet door. Alle vlaggen op de particuliore g?bouwen en woningen werden weer ingenomen, die op aopenbare gebouwen halfstoks ge- Dan weer ern tig, vervolgde spreker: „Evert van Dijk is een bekend, beproefd en kranig piloot. HU beeft de kleuren van Je KL.M en van Nederland hoog gehouden. Dat Klngslord Smith naar Nederland en naar de K. L. M. gekomen Is, verwondert of verbaast mU niet. Ik ken de K. L M. en ik ken de schooi van de Nederlandsche pi loten. Zoo goed staan onze Nederlandsche vliegers over de geheele wereld aangeschre ven, dat zelfs menschen zonder moed of fantasie, een reis met de K. L. M. durven wagen. Deze tocht heeft Nederland en de X.LAf. onschatbare diensten bewezen. Het spijt my. dat mijn „Board of D rectors" niet Jurfde toettaan, om onze nieuwste vlieg- kist" voor 34 persenen aan Evert van Dyk -2 geven, om Urug naar Eu. opa te vl egen an Dijk wilde dal. onder bepaalde weers- irristandl-heden, dren er. ik oen ten soil svertuigd. dat hU met even groot succes de terugreis zou vo.biacht hebten. Een treurplechtigheid in wezigheid van Von Hindenburg. vreeselUk ongeluk te Koblenz, dat tragisch einde heeft gemaakt aan de bevrydlngsfeesten, is het grootste, dat de stad Koblenz ooit heeft getroffen. Van de 38 lUken, die zijn opgebaald, hiel den vele elkaar vast omklemd. Na op de welden aan den oever te zijn nserg legd, werden zU bU het aanbreken van den dag naar de Falkenstein-kazeme overgebracht. 7olge.is het onderzoek zUn 25 personen Ml het instorten van de brug gewond, waar, tan zes met schedel-, been- en armbreuken Baar een ziekenhuis vervoerd mossten wor- i den. Door do Een te Hulp en door de brandweer konden met succes de levensgeesten van 30 drenkelingen opgewekt worden. Nog een groot aantal personen wordt nog vonnis*, o. a. een groot untal meisjes uit «t- nabU Koblenz gevestigd meis.es-jxmslo- naat. De t.eisjes bevonden zich tijdens het ongeluk op de brug. Van vier hunner zUn de lijken reeds ojogehaald. De directrice deelde mede, dat nog vijf meisjes vermist worden. Men vreest, dat zü ook onder het Puin van de Ingestorte brug op den bodem van de rivier rusten. Koblenz, dat gisteren nog jubelend en ta feesttooi dm Rjjk'president verwelkomde, in droefheid en rouw gehuld. (Nlsi-nil (clean. 184a NFO. STAATS'OTI R1L Tiekslac vaa V.’oeasdas 23 1, Klasre. 3a tlooaa PriUaa: Zooals bekend is. kon op de Maandagavond gehouden vergadering van obligatlehouders het ingediende rapport der commissie van onderzoek niet in bespreking komen. Dr.' Jordan, advocaat te Budapest, was wederom naar Den Haag gekomen om in dien dit noodig mocht biy.ien nog nadere inlichtingen te geven en eventueel de in zyn bezit zijnde documenten over te leggen. Waar echter net rapport der commissie met in bespreking kon worden geJracht, Is dr. Jor dan niet aan bet woord gekomen en kon hjj enkele aanvullende mededeelmgen po bet rapport ter vergadering niet doen. In verband hiermede heeft hU gisteren aan de pers deze mededeelmgen verstrekt, welke dus felgeniyk voor de vergadering van Maandagavond bestemd waren. Dr. Jordan wil in de kwestie - der Sodall- tas Mcdlcorum niemand beschuldigen, heeft slechts de orlgineele documenten beschikking van üe commissie gesteld en de conclusies, welke die getrokken heeft, vindt men in bet rapport. In bet kort komt bet Hierop neer, dat dr. Leenes (Burgers en Co’s Bank) de Hongaarsche kerk verantwoorde- Ijjk stelt, zyn eigen verantwoardeiykheid be strijdt en bU de taneermg pressie op de Hon gaarsche Kerk wil uitoefenen. In den breede ging dr. Jordan vervolgens na hoe de hypothecaire obligatleleening tot stand was gekomen. In de door Koch onderteekende schuldbe kentenis staat dat Burgers en Co.'s Bank het recht heeft in te grUjjen als de zaken verkeerd gingen. Dit nad de heer Leenes moeten doen; hU was dit verplicht geweest als vertrouwens man der obligatlehouders. Eveneens bad Burgers en Co.'s Bank de bevoegdheid de boeken te controleeren. Waarom heeft zij van dit recht geen c gemaakt? Het was niet alleen haar recht,, maar ook haar plicht. Wat betreft de rol. welke de Hongaarsche kerk In deze geschiedenis heeft gespeeld, deelde dr. Jordan het volgende mede: Reeds bU de oprichting had de Sodalitas bepaalde voorschriften niet gehouden en enkele vau- schuwingen der kefkelUke overheid gekregen Met betrekking tot de financieele aangele genheid. Is de kerk niet verantwoord voor verplichtingen der orde. Niet de leening zelve is goedgekeurd, slechts het doel, waarvoor geld gevraagd werd, had de instemming van de kerkeiyke overheid. Toen de heer Leenes bij den aartsbisschop van Esztergom op audiëntie was, is hij zelfs gewaarschuwd niet zulke hooge bedragen in deze zaak te steken. Toen de heer Leenes echter antwoordde, dat er voldoende dekking aanwezig was, heeft de kanselarij toch nog een verklaring van hem gevraagd, opdat er later voor het aartsbisdom geen financieele verplichtingen zouden voortvloeien. Uit een en ander volgt duidelijk aldus dr. Jordan dat de kerkelijke overheid niet de minste aansprakelykheld voor het ge beurde heeft. De eenige, die de verantwoor delijkheid draagt is Burgers en Co.'s Bank, i.c. de heer Leenes. Reeds verschillende malen heeft men ge- tracht net Salzbad te verkoopen, maar ten- j gevolge van fantastische prijzen, welke de heer Leenes door zjjn advocaat, dr. Vizdos, liet vragen, kon men niet tot zaken komen. Wat den tegenwoordlgen toestand betreft, het bad functioneert goed. Maar de inkom sten komen alle bU den heer Leenes. Ook I kan er nog veel bouwgrond verkocht worden en per saldo zal er dan werkelijk niet zoo- veel te saneeren overblijven. Weliswaar zUn er schulden, doch deze zijn niet zoo druk kend en met de schuldeischers valt te pra- ten. Er wordt wel gesproken over een drei- 1 gend faillissement, doch sinds 1928 is er geen enkele faillissementsaanvrage Ingediend. Het Is absoluut niet noodig het geheele ob ject te verkoopen. Laat men het houden en rustig verder exploiteeren. De strijd tusschen de RK. Steenzetters Ck. E.MOB. te Amsterdam is nog lang niet geluwd. Integendeel worden er door de syndicalisten voortdurend neg methodes uitgedacht, om het den katholieken toch maar onmogelUk te maken werk te krijgen of werk te kunnen uitvoeren. Dat E.M OB. veel aandurft, is bovendien wel gebleken, drt men door tot besmet-verklai Ing der stee- i.en over te gaan, in conflict is gekomen met de federatie van Bouwvakarbeiders. En 1 tlaarbare E.M.OB. capituleert niet, ook al hebben de scne «eten, dat zU van gediei d zijn, toch wel eens van E M O.S. is toch wer- paar honderd Een ooggetuige van de vreeselijke ramp geeft het volgende relaas van net gebeurde Ik had my met eenige bekenden naar den Neuendorfer-oever begeven, om vandaar bet vuurwerk beter te kunnen zien. De laatste stukken vuurwerk schitterden nog aan den nacbtelijken hemel, toen vele toeschouwers om de grootste drukte te ontloopen. reeds huiswaarts begaven over de smalle Pontonbrug. Ik bevond mij in gezelschap van een troepje vrootyke jongelui, dichtbij den oever toen plotseling onder luid gekraak en angstig hartverscheurend gegil de brug onder menigte Instortte. Ik zeil daar door de neer- stortende balken gedood. gedeeltelUk door heden afgelast, oe t - -- drukt Slechts eenige personen, die zich In de nabUheld van den oever bevonden, konden zich redden; de anderen werden er uit ge- vischt Het *■- recht gekomen personen verdronk. De polltie-presldent heeft direct na het bekend worden van de ramp alle fee.'t’l‘’k- heden in het gebied van Koblenz laten atenen- Tegen het einde der bevrijdingsfeesten te Koblenz vond gisteren een ernstig on geluk plMts. Toen de menschenmenlgte van Neuendorfer Eek naar de voorstad Koblenz- Luetzel terugkeerde, stortte een brug over den „Floss-Sicherheit hafen" in. Ongevee. 100 menschen die zich op de brug bevonden vleien te water. OnmiddellUk snelden brand weer. politie en burgers te hulp. Een groot aantal drenkelingen slaagde er In om zon der hulp den oever te bereiken. Tal van anderen werden nog gered BU het red dingswerk werden tot dusverre 12 dooden geborgen. Het reddingswerk wordt voort gezet. Nadere details zlln nog niet bekend Het bergingswerk Is op het oogenbllk nog gaande Men houdt gr rekening mede, dat nog meer lijken gevonden zullen worden. De pontonbrug bevindt zich aan de Schlosshaven. aan de Moezel. Het water is op deze plaste ongevee. zes meter diep De ernst van de ramp moet, naar men meent worden toeai dat rich ii het avbi s Naar het Persbureau van de Internationa le Europa-rondvlucht 1930 mededeelt, is de vlieger Von Redern die den wedstrijd als mecanicien met net vliegtuig D. II mee maakt oy de landing te Heston met de propeller van het toestel In aanraking ge komen; ny was op slag dood. De D. II zal niet meer aan de Europa-rondvlucht deel nemen. Nader w. It gemeld, dat Von Redern bjj de landing op het vliegveld Heston uit het vliegtuig stapte om de voorgeschreven con- troleformaliteften te vervullen. In de naast sloeg njj geen acht op de draaiende pro peller en werd zwaar aan net noofd gewond. Doodelyk getroffen stortte hU ter aarde. Ge neeskundige hulp mocht niet meer baten. 4673 4899 5104 5614 5922 5925 Van Dyk herinnerde er aan. dat de be- 6098 manning van de ..Southern Cross" van on- 6651) s nachts tot vyf uur zonder 6965 geweest was. ..ik heb het 7677 op Amerikaanschen bodem j jj gezond hebber} geslapen, toen wU hen het 8744 hardst noodig hadden. John Stannage, de 9103 onvergelUkeiyke radio-expert van onze „kist” werd er benauwd van. 10133 10207 10226 hulzen af gebaad. De vlag-en heeft men halfstoks ia en zakken. De RUkspr.sident was ten zeerste roerd toen men hem hedenmorgen treu._ge nieuws mededeelde. In het Raadhuis vindt hedenmorgen een rouwplechtigheid plaats, die Von Hinden burg nog zal bywonen. om onmlddelhjk na De burgemeester van Baarle-Nassau waar schuwt een leder voor de firma Frans Mer tens, Molenstraat 128 te Baarle-Nassau. Deze -firma is niet te Baarle-Nassau gevestigd, doch hoort ergens In België thuis en heeft bU haar bezoeken aan ons land pied A terre In de in Baarle-Nassau gelgen Belgische ge meente Baerle-Hertog. Molenstrat 129. Genoemde firma maakt door middel van voorgewende lotery (vroeger door prUsraad- sels) en het In uitzicht stellen van photogra- phlsehe vergrootlngen. tegen geringe vergoe ding voor portokosten, misbruik van de goed gelovigheid van het publiek door de gezon den photo en de beloofde vergrootlng niet af te zenden zonder dat eerst een lyst wordt ge kocht, die te duur betaald moet worden. K253 10725 11149 11426 11617 11629 I2-X4) 12046 12398 12424 12778 12840 12970 12995 13001 13172 13209 13230 13453 13495 1360’ 13716 13742 13778 13918 14001 14014 14233 14273 14281 14625 14720 14741 15(>32 15035 15227 13239 13359 13420 I 13585 13692 138-0 1390' .4104 14200 14666 Federatiemannen laten deze strijdmethode niet Ongetwyteld wordt het nu tUd, dat tegen het dryven stelling wordt genomen. Het kelyt ongehoord, dat mannen aan patroons- nisatles opleggen. ZUn de .duizenden katholiek, chrlsteiyk of modem georganii eerden dan geen baas meer In eigen huis? En wat Is van zulk een drijven het einde? Op dezelfde wyze, waarop E.M O.S. thans het alleenrecht voor zich opeischt wat be treft het lossen van steenen, kan dl- or ganisatie straks ook gaan elschen en af dwingen, dat op de bouwwerken, waarvoor zt steenen hebben geloet, alleen arbeiders- metsclaars, timmerlieden, schildira enz. worden te werk gesteld, die hun richting zUn toegedaan. Het gaat zoo langzamer hand lijken op een Imitatie der Stalin-poll- tlek. Dansen naar onze pijpen of de boel gebruik moet maar kajx>t en koppen In elkaar. r nwhud Maar gelukkig, onze stofthd heeft nog helden. Doch men moet ':e niet alleen laten staan en rustig toezien, hoe ze de kastanjes uit het vuur halen. De moellUkheden zijn groot. De strUd is zwaar en vraagt offers. De arbeid onder vindt veel stagnatie. Het liggeld der schui ten loopt op. Het vervoer eischt Er Is schade aan het materieel, en aan kleeding. eerst noodige is werk. Ze hebben het b j tijd en wyie. Jfttar ze moeten het ook houden. Laten wU dan gevaarlijk kou geen tien kilometer vliegen of je zakte 1«10 14822 14929 14975 met je „kist” door de lucht als een schaat- senryder door jjs van 6ën nacht. Ik heb ondervonden dat dn kletspraatjes waren. Kletspraatjes 103M 1W3I Ik moet nog iets vertellen dat u alien zal][^® ''3% Interesseeren. Het wordt hoog U)d een einde ||<24 11536 te maken aan een legende, die het toekom-11719 11730 stige’ "liegen over den Atlantischen Oceaan '2074 12077 in gevaar zou brengen. Er zyn van die ver- 12571 halen. <Le evenals laster, blyvende indruk-'”— - ken achterlaten. Teen Ik jaren ge.eden 1 naar Indlé trok, vroegen de mensenen of ik 136?6 het In m n hoofd had. IndUi :tond bekend jjms 13851 als zeer gevaarlijk om te vliegen. ,»Alr 14C35 14074 pockets” als gaten in Zwitrersche kaas. Je 14423 14467 14*42 4 4010 13C7T IAO9O 15C99 15113 15119 15196 15519 15527 15630 15647 15797 159(1015804 16160 16170 16252 16295 16447 16-159 165 0 Waarom de Inst; menten weigerden 16617 16626 167(7 I7C86 17099 17175 Nu moet Ik een ander verhaal, dat veel 17392 i7-t4O 17448 te groote propoities heeft aangenomen, ut I7tto 17691 rondvlogen, begonnen onze kompassen en JS'f* m trumenlen raar te doen. WU, in ver- ls,s, onschuld, dachten, dat magneli- |Wu ]9O43 ,9951 storingen invlosd uitoefenden op die 1974,5 19353 instrumenten, maar zoowel Klngslord Smith 19697 19711 2:024 20037 2W)83 ’0088 20275 2<298 2Y 64 23469 20890 20925 20960 20978 20996

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9