Firma Jan Kiihne
VREESEL1JK ONGELUK IN
RIJNLAND
Een pseudo-mlssionarls
Waarschuwing
Ruime steun dringend noodzakclilk
De Europa-rondvlucht
ONZE OOST
De werking van den Krakatau
Door een motorfiets aangereden
SOCIAAL LEVEN
LUCHTVAART
GEMENGD NIEUWS
Van Dijk vertelt
Geraamte gevonden te Ootmarsum
RADIO-NIEUWS
Oslo eischt ze op
Lijk aangespoeld
R.K. Werkliedenverbond
in Nederland
Noodlanding
JEP
FINANCIËN
Scdalitas Medicorum
-
Bij de bevrijdingsfeesten stortte een bru& in
Verliest Nederland de
1070 M. golf?
De Oceaansprong van een
Nederlander
Schoolboekhandel
Leermiddelen engros. Boek
binderij. Drukkerij. Aanvul
ling van studieboeken en
leermiddelen uit voorraad.
Herstellen, inbinden en kaf
ten vlug, net en goedkoop.
Fnidien, hoek St. Jacobstraot
De R.K. Steenzetters
en E. M. O. S.
den
op*
Reeds meer dan 50 dooden &ebor&en
9412
van
werden gedeeltelijk
13251
omkantelende pontons >ndei water ge-
het
15761
grootste deel der tn het water te*
16301
16921
na
van
17898
15696
18669 18'S’
19359
Is
ver-
Het verhaal van een ooggetuige
>r C.
mge-
Een vlieger gedood.
ia.
I Mi-
zich
hoogere
gezelschap
is
naar
de
lam*
Ant-
wanhoop klonken schril over
stop
<34 erupties in een etmaal
De waarnemingspost op Lang-Eiland meldt,
orga
nisatie,
Plesman en de K. L M*
te
oea-
lott
Bor-
üiiy.
Jonge vrouw gedood
1
Ool-
Plan voor een terugtocht
vervolgde
De identiteit vastgesteld
verhaal
rt gen oir en
ten
veel
igen
ssle
we-
aan-
RJjkspresiden1
ont
bet
De tam 11e var het meisje te Neuenhaus is
diep onder den tndruk van het gebeurde.
afloop daarvan naar Berlijn terug te kee-
rta.
de brug aan een kant te zwaar
■rd, toen de menigte de brug be-
zjj» naar het Westen. Toen de
koeten.
aan rijwielen
Het
6214
6556
6935
7506
7674
7901
8381
8S01
9162
9,41
10253
KV.G3
11130
11418
11604
11989
12384
12755
K13<6
10864
11156
11499
188
497
736
1113
1473
2068
2884
3228
3714
4277
3t>39
4833
5084
5491
5869
6038
6567
6786
7341
7643
7842
8216
8711
8997
9368
9658
10096
10317
11063
11227
11501
11708
12048
12533
12867
13012
13244
13624
13807
I. 720
diten.
i. 2 20
4.20
Con-
1050
a.
te.
Lar.
Pon
nde.
Iron,
naar
t to
en
nende
maakt
gens
Thana eerst te bericht ontvangen, dat bet
vliegtuig dat 11 Zaterdagmiddag 18 Juli 4.15
traden op In 76 series. Het
uitbarstingen per serie be-
156
448
654
999
1429
2008
2517
3145
3568
4102
4515
4750
5014
5266
5711
5976
6442
6700
7169
7572
7779
8170
8628
8958
9228
9615
10068
170
487
713
1056
1457
2023
2782
3169
3685
4126
4576
4796
5054
5268
5730
6030
6472
6777
7306
7594
7781
8208
8700
8995
9231
9644
10092
toe-
lange
M
564
739
1149
1512
2070
2898
3290
3762
4298
3668
4863
5098
5601
3872
6050
6640
6872
7412
7649
7874
8227
8741
9010
9389
9722
10103
Or-
8 20—
■derne
luziek
Dans-
Het
een zoo
HU
ter
pa-
steunen
47
353
57v
864
1184
1767
2389
3(64
3376
3870
4464
4710
4927
5107
5648
118<X»
12252
127.49
igel
lult-
I de
ora,
De
gevonden horloge gekccht In
schrijving geven van het me
overeenstemt met
politie beschikt.
ge-
IOU-
van
ot>
6 55
9 20
>rkest
DE KERKELIJKE OVERHEID HEEFT
NIET DE MINSTE AANSPRAKELIJK
HEID VOOR HET GEBEURDE
ratno-
0.35-
I. 125
530—
Daar*
leb*
tee-
ruk
U
20
be-
Ar-
■ndtng.
orgen-
irkest-
wintet.
listen*
1- fan
Egbert
o. <46
oncert
Radio
ibach:
Kiertje
■edrjjf.
ladio-
ta 1
'ervolg
ting,
enwij.
Ward.
door
Kerk.
Forst,
Or
dering,
gdoor
720-
Mill-
wsber.
711300,
11.05
sle
12.50
1 930
isch
vin-
uur van Waalhaven vertrok naar Antwer
pen (dienst AmsterdamParus, Parmen-
MJj.) op 17 K.M. afstand van Antwerpen, bij
Brasschaet op Belgisch-milltair terrein een
noodlanding heeft gemaakt tengevolge van
een gebrek aan den motor. De landing ver
liep vlot zonder ongevallen. De inzittenden
werden door de Belgische militairen onge
veer twee uur opgehouden tot het vervul
len van formaliteiten Daarna werden ze per
auto naar Antwerpen vervoerd om vunH»--
hun reis voort te zetten.
92
421
645
914
1387
1999
2490
3067
3615
4093
4499
4739
4980
5214
5702
5971
6342
6676
7055
7570
7760
8057
8484
8928
9216
9455
10023 10639
een
en werklirdenorga-
van alle* richting maar hun wil
I 12606
12886 12890
16528
16742
17177
17558
17733
17949
18225
18389
18769
19052
193S2
19799 19827
a
heschen
Ook te Aken heerschte aez’lfde ontstelte
nis bij het vernemen van het bericht.
Ook hier waren verscheidene voorberei
dingen getroffen, doch xUn alle feestelUk-
naar
teschrevan aan bet feit,
ir.diyk duister de tnen-
ken In hun doodsangst aan elkaar vast
klemden en elkaar In de diepte meetrok
ken.
ZU
geveer een uur - -
radioverbinding geweest was. ik
vermoeden geuit, zoo vervolgde hU. dat de
rad o-manr.en
Mededeeling van den president
Het gemeentebestuur heeft de mededeeling
van den RUkspresldent ontvangen, met de
verklaring, dat hjj door de tragische cata
strophe te Koblenz niet In staat Is om bfj de
feestelijkheden te Trier tegenwoordig te
zün. De president zal neden alleen nog te
genwoordig zijn bU de rouwniechtigheden te
Coblenz, waarna hjj terstond naar Berlijn
zal terugkeeren. HU geeft echter uiting aan
de hoop, dat hU spoedig zijn, door zulke tra
gische omstandigheden afgebroken reis za:
kunnen voortzetten.
dichtopgepropte
werd mede in het wat tesleurd, dat
ter plaatse heel diep is.
Kreten van i
het donkere water
Daar ik dicht bij den oever was, gelukte
het mü, verscheidene zich in de buurt bevin
dende personen dooi handreiKing te redden
Intusschen sloegen de ongerakkigen in hun
doodsangst wild om ztc.i heen. Juist deze
doodsangst heelt directe redding ónmogelijk
gemaakt.
Een ongekende wilde paniek greep allen
aan. De lUken der geborgen slachtoffers zul
len tn de hall van het Telegraafkantoor
worden opgebaard De begrafenis zal op kos
ten der stad plaats hebben.
De 36-jarige mevrouw P. A HaarmsPaal
werd te Bandoeng door een motorfiets aan
gereden Het slachtoffer Is aan de gevol
gen hiervan overleden.
Dezer dagen is te Ootmarsum gevonden het
geraamte van een twintig-jarig meisje, waar
van thans de Identiteit kon worden vast
gesteld. Het skelet is afkomstig van een
Israëlitisch meisje uit Neuenhaus, dat
ongeveer twintig jaar geleden op geheim
zinnige wijze verdwenen is. Een nader onder
zoek wees erop, dat het slachtoffer inderdaad
het verdwenen meisje is. Omtrent de doods
oorzaak tast men echter nog in het duister.
winkelier. waarbU het op het geraamte
kon een be-
velke gebeel
degegevem waarover de
Niets van Amerika te leeren
Van Dijk sprak nog over zjjn laatste er
varingen op het vliegveld in Califomié. Hij
moest lachen om de ang tvaliigheid van
piloten, die in een lichten morgennevel, n.et
op bepaalden tijd durfden te vertrekken
Wanneer die 70 piloten bU de K.L.M. waren,
zouden zU nooit vertrekken. BU ons in Ne
derland is er altijd of bijna altijd morgen
nevel. Doch al onze K.L.M.'-vliegers weten
wat „blindvliegen" is. Van Dijk kwam tot
de conclusie, dat onze Nederlandsche pilo
ten wem g te leeren hebben van hun Ame-
rlkaanschc collegas. Op organisatorisch ge
bied kan de K.L.M. zich naar zijn meenlng
met lederen Amerikaanschen vliegdienst
meten. Hij roemde den heer Plesman. die
het Nederlandsche vllegwezen groote dien
sten heeft bewezen, en prees ook Anthony
Fokker, den beroemden vliegtuigbouwer.
Mededeclingen.
Na de rede van den voorzitter, waarop een
spontaan applaus volgde, deelde deze mede,
dat het verbondsbestuur overweegt het vol
gend jaar een massale demonstratie te orga-
niseeren ter herdenking van bet feit, dat
het alsdan 40 jaar geleden zal zijn, dat de
encycliek „Rerum Novarum" verscheen.
Verder werd medegedeeld, dat door de
kunstcommissie een voorstel wordt uitgewerkt
om te komen tot een permanente uitgave
van litteraire werken tegen geringen prUs.
Het verbondsbestuur heeft zich, deelde de
voorzitter mede, in beginsel uitgesproken
voor het doen vervaardigen van een film,
met een sterk sociaal karakter. wyi objectief
beschouwd, de film belangrijk aandeel kan
nemen In het werk der organisatie. Daarvoor
wenscht men een speciaal filmfonds te
stichten waarin het verbondsbestuur 5000
zal storten, terwijl 20.000 voor de exploitatie
zal noodig zjjn.
«.Ik
NCRV.
NCRV,
ienstig
KRO..
200—
Cursp,
NCRV,
t. HH.
Mej.
Koer*
Kmcert
ofoon-
avond.
Muz.
muels,
fluit;
De politie te Poeldijk heeft aangehouden den
27-Jarigen schoenmaker J. B K„ uit Den
Haag, die zich in prlesterkieedlng had gesto
ken en bij inwoners van PoeldUk onder roe
rende verhalen geld Inzamelde, naar hU voor
gaf voor het missiehuis te Uden.
vaartuigen. Vele motorbooten en kano's
snelden naar de plaats van de ramp.
Direct na het ongeval werden ongeveer 50
personen gered.
De glooiing aan beide zijden van de ri
vier Is vrü steil, zoodat zij. die zich zwem
mende naar den oever konden begeven, toch
nog In groot gevaar verkeerden.
Na redding van de In het water drUvende
menschen. werd onmiddellijk begonnen met
het zoeken naar slachtoffers.
18302 18304
18634 18638
18988 19002
19206 19278
19530 19605
19977 19994
20160 20226
20324 20659
10239 10251
10431 10521
11043 H059
11379 11387
11540 11542
11772
12063
1269*
12935 12926
Sprekend over „kisten" en piloten zei hU:
..Zoolang er piloten <Un. die onverschillig
of overmoedig met de allerbeste vliegtuigen
omgaan, zullen er ongelukken gebeuren ije
K.L.M. bewijst op welke manier er commer
cieel gevlogen kan woiden. De heer Plesman
is, laat ik dit ronduit zeggen, de ziel van de
geheeie ontwikkel ng der Europeesche vlieg-
dlensten. Niet tlleen vkn Nederland, doch
van geheel Europa en spoedig, zeer sposdlg
van Azië. Als Ik voor een man respect en
booge waardeering koester, dan Is het voor
dien energieken Nederlander, een man met
groote visie en kolossale werkkracht.
Ér wordt van ons verwacht^ dat wij
vl.egtuigen zullen bouwen, die zonder pilo
ten. zonder „air pockets" kunnen vl egen"
Spottend liet Fokker er op volgen: „In die
toekomstige kisten zullen we gecompri
meerde lucht in metalen houders meevoe
ren: en voor ons uit zal een kleine machine
het loodsje varen, dat electrlsch iedere „air
pocket" azmgeeft. Dan spuit de piloot dat
luchtgat vol met gecocnpr.meeide lucht en
iedere passagier Is blij!!”
De grijze mcerdenaar
„Het te de moeilykste en meest inspan-
vliegtocht geweest, dien ik ooit ge-
heb. aldus vertelde Van Dijk vol
de „TeL" Wjj weten In Nederlane
wat mist Is en „blind” vliegen. Doch u.er
en uren achtereen vliegen met den «erve
enden grijzen moo deniar vóór, achter
en onder je. is meer dan een gewoon ster-
vallng kan verdragen. Een menscb ia geen
machine, die zonder zenuwen zijn plicht
kan doen. Je bent zoowat tegen a lies’be
stand. maar op een zeker oogenbllk voelt
ge, dat uw zenuwen overspannen kunnen
raken en verslappen. Kingsford Smith, die
al boo dikwijls op tejn zenuwen geleefd en
dat den listen Juli jl 434 erupties van den
vulcaan Kr: atau zijn geregistreerd. De
hoogste daarvan bereikte een hoogte van 600
mer-".
De erupties
grootste aantal
droeg 7. Verder werden 79 knallen gehoord
en 23 lichtflitsen waargenomen. Het aantal
erupties, dat een hoogte bereikte van meer
dan 500 meter, bedroeg 14.
Er hadden voortdurend ontsnappingen van
’a sen plaats.
De waarnemers ondervonden veel hinder
van stoomgordijnen, welke het eiland Anak
Krakatau, dat thans 33 meter hoog is ge
worden, omhulden.
Fokker is enthousiast
De leden van de Nederlandsche C ub te
New York hebben aan den eersten Neder-
landschen Oceaanvheger, Evert van Dijk,
die met Kingsford Smith in de ..Southern
een emotievolle oceaanvlucht vol
op Oramercy Park een feestdiner
21
304
566
821
1167
1661
2093
2903
gebouwd heeft, voelde precies eenzelfde re- 3792
actie. Men kan er zich moeilijk een voer- 3782
beeld van maken wat het zeggen wil, om 4350
zoo laag op het water te vliegen, dat men
de radio-antenne binnen meet halen en
dat alleen, om ergens een „hou vast" te
vinden.
De ,,’s-Hert. Crt." treft het volgende be
richt aan in het Dultsche rad:o-Hjdschrift
.X>er Funk”:
,JJe nieuwe zender te Oslo, die met een
energie van 70 kw op 493.4 meter werkt,
is in het eigen land -lecht te hooren, ter
wijl hij in het buitenland uitstekend opge
nomen kan worden
Het rian is nu. dezen krachteen Ier ozn te
:etten op een golflengte tusseben 1060 en
1260 meter.
Telefunken heeft voor deze omzetting reeds
opdracht gekregen"
We willen hier ten oveivloede aan
voegen, dat, waaneer Oslo op deze
begint, de historische Hilversumsehe
golf van 1070 m definitief verdwijnen moet,
dus ook des avonds na S uur. Aldus voegt
genoemd blad er aan toe.
Fokker's eerste moe lijkheden
heer Fokker, die mede aanzat, ver-
hoe hij met het bouven van vlieg-
Na-iere bijzonderheden
Hedenmorgen om 5 uur waren de /ijken
van 38 slachtoffers geborgen, terwijl 10 ge
wonden naar het ziekenhuis vervoerd wer
den. De brandweer was binnen 10 minuten
aanwezig en talrijke Schupjxi-beambten
zorgden voor behoorlijke afzetting bij bet
licht van meegebrachte schijnwerpers.
Vele booten waren spoedig ter plaatse en
met lange stokken en haken werd de stroom
afgezocht.
De oorzaak is te zoeken *n de te kleine
draagkracht van de Pontonbrug, die niet
bestand was voor het geweldige verkeer, dat
In verband met de bevrijdingsfeesten te Co
blenz. samengestroomd waA.
Daar bet vermoeden gerechtvaardigd
dat nog meer dooden te betreuren zullen zijn
Is het reddingswerk deo geheelen nacht
voortgezet.
Een zuster met een klasse schoolkinderen
verdween o.a. in de diepte. Later werden de
lijken van zes jonge meisjes opgehaald.
Nabij den vuurtoren te Huisduinen is een
In verregaanden staat van ontbinding reik.ee-
rend UJk aangespoeld.
De versieringen zijn Inderhaast van de
I
of
ook hopen, dat de
troons hen in hun strijd willen
het beste en krachtigste middel:
Cross"
bracht,
aangeboden.
Van Dijk heeft bij deze gelegenheid eeu
belangwekkend verhaal gedaan over zijn
moeilijken tocht.
14316
14801
15041 15067
15293 15345 1 5422
15657 15687 15722 15742
15M)5 15806 1 5975 16059
16304 16340 16355
16556 16569 16587 16613
16953 16997 17018
17183 17216 17293 17300
17559 17580 17629 17667
17762 17823 17864
18008 13011 18040 18074
18243 18’97
18410 18484
18853 18931
19132 19181
19428 19519
19840 19852
20131 20138
20762 20798
te groote propoities heeft aangenomen, ut 17650 17691 17732
raar te doen. Wij, In ver-
BerUJn onder den indruk
Te Berlijn is men diep >nder den Indruk
van de vreeselijke ramp te Koblenz.
Onmiddellijk na het ontvangen van
bericht werden van alle openbare gebouwen
de vlaggen halfstoks geheschen.
Offi'.leel heeft men bericht ontvangen, dat
de RUkspresldent, na de rouwplechtigheid
ts 12.20 uur uit Koblenz naar Berlijn terug
keert.
Ter plaatse van de ramp is de rivier 7
tot 8 Meter diep.
De verongelukten zUn metst jonge meis
jes van 16 tot 20 jaar en vrouwen.
Onder de slachtoffers zUn ook enkele
kinderen en mannen.
Het was niet moge! Uk alle lUken te iden-
tlficeeren, daar vele vrouwen en meisjes geen
papieren bU zich hadden.
Gedurende den nacht is niet aleen de op
perburgemeester van Koblenz, doch ook I
de opp:rpresident van de RUnprovlncle ter
plaatse verschenen.
Hedenmorgen arriveerde de Pruisische
minister-president Braun om zich op de
hoogte te stellen van den voortgang der
reddingswerkzaamheden.
Hedenmorgen te acht uur waren de brand
weer en politie nog met de bergingswerk
zaamheden bezig.
Het is tot nu toe echter niet gelukt de
omgeslc en brug te lichten en de slacht
offers, die vermoedelijk onder de brug lig
gen, te bergen.
Intusschen worden vele kleedingstukken.
h .ndtasscb.en. foto-toestellen e. d. uit het
wuter opgehaald.
BU het politiebureau te Koblenz komen
voortdurend berichten binnen omtrent ver
miste personen.
Een groot aautal slachtoffers komt van
bulten Koblenz. Onder hen bevinden zich
tien dames uit een pension te Rheinbrohl.
De Ingestorte brug is een brug, die gelegd
13 over de ongeveer 25 M. breede invaart*
van de Moezel In de vluchthaven. Toen de
feestverlichting tegen elf uur geëindigd was,
stroomde de menigte naar deze brug, die
daarvoor niet geschikt was. De brug rustte
op twee pontons, op elk waarvan twee pel
lers waren aangebracht, waarover het brug
dek van den eenen naar den anderen oever
ligt.
Doordat
belast vië:
trad zonk
menigte nog grooter werd, sloeg zU geheel
om. j
Naar: schatting zün 120 tot 150 menschen
te water gevallen, van wie een groot aan
tal zich zelf kon redden.
De brug. die niet aan een hoofdverkeers
weg ligt, had geen verlichting, zoodat ’een
groote verwarring en een geweldige paniek
ontstonden.
Het hulpgeroep was tot op verren afstand
In den nacht te hooren. Het kon zelfs aan
de tegenovergelegen oevers van de Moezel
en den Ryn worden vernomen.
De brandweer was binnen acht minuten
ter plaatse, terwUl tegelUkertUd een groote
politiemacht verscheen
De technische noodhulp stelde zich ook
direct beschikbaar, evenals een groot aantal
als Ik zeil zijn tot de overtuiging gekomen,
dat die kompas en In orde waren. Door H
tekort aan zenuwspanning, door te *e.in g
slaap en overmatige inspanning van geest
»n lichaam, hebten wij het aan ons self te
wyten gehad, dat de boel verkeerd liep.
Waarsch.inlUk hebben onze instrumenten
richting verloren, omdat wü te lang en te
onophoudelijk in den blinde gevlogen had
den. Kingsford Smith en ik zijn er loans
vau overtuigd, dat de instrumenten goed
waren en dat wU zelf de schuld droegen,
dat zU op een gegeven oogenbllk hun dienst
verzaakten.”
Arbeldersbank
Aan de orde kwam hierna een voorstel
van den Bouwvakarbeidersbond Inzake be-
studeering van het vraagstuk der werkloos
heid.
Het Verbondsbestuur adviseerde de verga
dering een commissie te benoemen tot be-
studeerlng van de kwestie.
In verband met <Bt voorstel werden
eenige vragen gesteld omtrent de teak en
De
telde
tuigen begonnen was. hoe hij van zijn vader
eerst duizend, teen twee, daarna drie en
ten slotte achtduizend gulden had „afge-
troggeld”, om zijn eeiste vliegtuig-„fabriek"
te beginnen. Maar zyn vader zei hem, dat
hij niet vin plan was, zich ter wille van zijn
zoon, uit te klecden voor hij naar bed ging
Daarop volgde een lang en „duur" inter
communaal telefoongesprek met zijn oom
ui Den Haag. Deze zou het een schande
vinden, wanneer de naam Fokker beklad
zou worden door financieele moeilijkheden.
Zoo is Fokker begonnen en aan zijn glun
deren lach ziet men, hoeveel pleizler hij nu
nog heeft In die aanvangsjjogingen.
De heer Fokker is thans bezig aan een
boek over de ontwikkeling van het vllegwe- 1
zen en zijn e.gen ondervindingen.
door het beste
werkverschaffing.
Voor hen moet het. dunkt ons. toch ook
van belang zijn, dat er een eind komt aan
het bouwen van cellen, dat er orde is en
vrijheid in het bedrijf en dat het uit Is
met de sympathlestaklngen.
Maar daarnaast kunnen ook particulieren
hen steunen.
Allereerst natuurlijk de katholieke arbei
dersbeweging, welke zich zeker niet afzij
dig zal houden.
Het zou echter ook. niet zoozeer om het
geld, dat ze evenwel goed kunnen gebruiken,
maar meer als sterkend en steurend blijk
van medeleven, zeer wenschelijk en goed
zijn, indien mede uit andere kringen en uit
het land aan deze actie werd deelgenomen.
Omdat het hier gaat om de kracht en
het bestaansrecht eener Katholieke
omdat het voor de geheele Room-
sche arbeidersbeweging zaak is, dat deze
zaak wordt gewonnen en eens en voor goed
het onbetwistbaar recht, dat dese katho
lieke arbeiders de gelegenheid moeten heb
ben rustig en ongestoord hun werk te ver
richten, wekken wij er gaarne toe op en
dringen wij er met klem op aan. dat men
goed nota neemt van en bijdragen stort op
het Rijksgiro-nummer van den R. K.
Bouwvakarbeidersbond te Amsterdam ot ajjn
bijdragen opstuurt naar de 3e Hugo de
Grootstraat no. 7 te Amsterdam.
Het Rijksgironummer Is No. 55900.
16637 1500
3(<92 6500 J 400.
16203 *7487 2C0.
5276 «441 If".
PrHzaa vsz f M-
73
3'5
6 4
901
1307
19’1
2412
3065
3386
3975
4465
4725
4966
5186
5663
5945
6273
6665
6945
7519
7754
8053
8467
8923
9180
9445
samenstelling der commissie die door
voorzitter werden beantwoord.
Hierop werden de concept-statuten
handeld voor de N. V. Nederlandsche
beldersbank.
De heer van Tongeren achtte een
rlchtlngskaplteal van 30.000 en een aan
delenkapitaal van 250.000 veel te gering
om goede bankzaken te. kunnen voeren.
Verder was zijns Inziens de bevoegdheid
der directie te groot en het aandelenkapi
taal niet elastisch genoeg.
De heer Steinmetz verklaarde weinig on
derscheid te zien tusschen den opzet dezer
Arbeidersbank en andere kapitalistische
banken.
Mr. Van Maarseveen. rechtskundig advi
seur, beantwoordde de gemaakte opmerkin
gen en wees erop, dat men klein moet be
ginnen en het geenszins in de bedoeling
ligt om de allure van een grootbank aan
te nemen Daarom moet alles eenvoiftiig
worden Ingericht en heeft men geen kan
toren enz. noodig. Spr. achtte dan ook het
maatschappelijk kapitaal voor' den opzet
der Arbeidersbank voldoende.
Wat de aandeelen betreft moeten deze
niet zjjn In handen van jjarticblieren, doch
van organisaties.
De concept-statuten werden ’Uangenomen.
Nadat pastoor J de Kroon een woord
van dank had gesproken voor <de bij den
Mnvang der vergadering tot hem gerichte
gelukwenschen. werd de bijeenkomst ver
daagd tot hedenmorgen negen uur.
Door het gemeentebestuur van Breda
werd des avonds aan de congressisten een
concert aangeboden in de Sociëteit „Con
cordia".
Thans 52 dooden geborgen
Naar de Oberprüsident der Rijnprovincie
omtrent de :amp mededeelt, waren heden
middag om 12 uur 52 dooden geborgen.
De RUkspresldent heeft, ter leniging van
den eersten nood, onmiddellijk 10.000 Mark
ter beschikking gesteld.
De voorgenomen reis van den RJjkspresi-
dent naar Trier en Aken zal In den az.
herfst plaats hebben.
Te 11 uur hedenmorgen werden ten
teeken van rouw alle kerkklokken geluid.
De indruk te Trier en te Aken
Met groote droefheid heeft men te Trier
en omgeving het bericht van de ramp te Ko
blenz ontvangen en met leedwezen de fees-
telUkheden algezegd, die reeds zoo ver voor
bereid waren.
Reeds zeer vroeg was de bevolking op de
been, omdat de opstelling van de leerlin
gen der scholen en van de leden der deel
nemer e vereenlgingen reeds om 8 uur op
het nieuwe sportpark zou geschieden.
De eerste extra-treinen uit de omgeving
van Trier, die te Trier aankwamen, waren
gevuld met feestgangers, die het droeve
nieuws met groote ontsteltenis vernamen
Vele auto’s en autobussen uit het Saar-
en Moezelgebied arriveerden hedenmorgen
te Trier en moesten weer onverrichter
zake terugkeeren.
Een extra-trein, die te Saarbrücken ge
reed stond om te vertrekken .ging niet door.
Alle vlaggen op de particuliore g?bouwen
en woningen werden weer ingenomen, die
op aopenbare gebouwen halfstoks ge-
Dan weer ern tig, vervolgde spreker:
„Evert van Dijk is een bekend, beproefd en
kranig piloot. HU beeft de kleuren van Je
KL.M en van Nederland hoog gehouden.
Dat Klngslord Smith naar Nederland en
naar de K. L. M. gekomen Is, verwondert
of verbaast mU niet. Ik ken de K. L M. en
ik ken de schooi van de Nederlandsche pi
loten. Zoo goed staan onze Nederlandsche
vliegers over de geheele wereld aangeschre
ven, dat zelfs menschen zonder moed of
fantasie, een reis met de K. L. M. durven
wagen. Deze tocht heeft Nederland en de
X.LAf. onschatbare diensten bewezen. Het
spijt my. dat mijn „Board of D rectors" niet
Jurfde toettaan, om onze nieuwste vlieg-
kist" voor 34 persenen aan Evert van Dyk
-2 geven, om Urug naar Eu. opa te vl egen
an Dijk wilde dal. onder bepaalde weers-
irristandl-heden, dren er. ik oen ten soil
svertuigd. dat hU met even groot succes de
terugreis zou vo.biacht hebten.
Een treurplechtigheid in
wezigheid van
Von Hindenburg.
vreeselUk ongeluk te Koblenz, dat
tragisch einde heeft gemaakt aan
de bevrydlngsfeesten, is het grootste, dat de
stad Koblenz ooit heeft getroffen.
Van de 38 lUken, die zijn opgebaald, hiel
den vele elkaar vast omklemd.
Na op de welden aan den oever te zijn
nserg legd, werden zU bU het aanbreken
van den dag naar de Falkenstein-kazeme
overgebracht.
7olge.is het onderzoek zUn 25 personen
Ml het instorten van de brug gewond, waar,
tan zes met schedel-, been- en armbreuken
Baar een ziekenhuis vervoerd mossten wor- i
den.
Door do Een te Hulp en door de brandweer
konden met succes de levensgeesten van 30
drenkelingen opgewekt worden.
Nog een groot aantal personen wordt nog
vonnis*, o. a. een groot untal meisjes uit
«t- nabU Koblenz gevestigd meis.es-jxmslo-
naat.
De t.eisjes bevonden zich tijdens het
ongeluk op de brug. Van vier hunner zUn
de lijken reeds ojogehaald. De directrice
deelde mede, dat nog vijf meisjes vermist
worden. Men vreest, dat zü ook onder het
Puin van de Ingestorte brug op den bodem
van de rivier rusten.
Koblenz, dat gisteren nog jubelend en
ta feesttooi dm Rjjk'president verwelkomde,
in droefheid en rouw gehuld.
(Nlsi-nil (clean.
184a NFO. STAATS'OTI R1L
Tiekslac vaa V.’oeasdas 23
1, Klasre. 3a
tlooaa PriUaa:
Zooals bekend is. kon op de Maandagavond
gehouden vergadering van obligatlehouders
het ingediende rapport der commissie van
onderzoek niet in bespreking komen.
Dr.' Jordan, advocaat te Budapest, was
wederom naar Den Haag gekomen om in
dien dit noodig mocht biy.ien nog nadere
inlichtingen te geven en eventueel de in zyn
bezit zijnde documenten over te leggen. Waar
echter net rapport der commissie met in
bespreking kon worden geJracht, Is dr. Jor
dan niet aan bet woord gekomen en kon hjj
enkele aanvullende mededeelmgen po bet
rapport ter vergadering niet doen.
In verband hiermede heeft hU gisteren
aan de pers deze mededeelmgen verstrekt,
welke dus felgeniyk voor de vergadering van
Maandagavond bestemd waren.
Dr. Jordan wil in de kwestie - der Sodall-
tas Mcdlcorum niemand beschuldigen,
heeft slechts de orlgineele documenten
beschikking van üe commissie gesteld en de
conclusies, welke die getrokken heeft, vindt
men in bet rapport. In bet kort komt bet
Hierop neer, dat dr. Leenes (Burgers en Co’s
Bank) de Hongaarsche kerk verantwoorde-
Ijjk stelt, zyn eigen verantwoardeiykheid be
strijdt en bU de taneermg pressie op de Hon
gaarsche Kerk wil uitoefenen.
In den breede ging dr. Jordan vervolgens
na hoe de hypothecaire obligatleleening tot
stand was gekomen.
In de door Koch onderteekende schuldbe
kentenis staat dat Burgers en Co.'s Bank
het recht heeft in te grUjjen als de zaken
verkeerd gingen.
Dit nad de heer Leenes moeten doen; hU
was dit verplicht geweest als vertrouwens
man der obligatlehouders.
Eveneens bad Burgers en Co.'s Bank de
bevoegdheid de boeken te controleeren.
Waarom heeft zij van dit recht geen c
gemaakt? Het was niet alleen haar recht,,
maar ook haar plicht.
Wat betreft de rol. welke de Hongaarsche
kerk In deze geschiedenis heeft gespeeld,
deelde dr. Jordan het volgende mede: Reeds
bU de oprichting had de Sodalitas bepaalde
voorschriften niet gehouden en enkele vau-
schuwingen der kefkelUke overheid gekregen
Met betrekking tot de financieele aangele
genheid. Is de kerk niet verantwoord voor
verplichtingen der orde.
Niet de leening zelve is goedgekeurd,
slechts het doel, waarvoor geld gevraagd
werd, had de instemming van de kerkeiyke
overheid.
Toen de heer Leenes bij den aartsbisschop
van Esztergom op audiëntie was, is hij zelfs
gewaarschuwd niet zulke hooge bedragen in
deze zaak te steken.
Toen de heer Leenes echter antwoordde,
dat er voldoende dekking aanwezig was,
heeft de kanselarij toch nog een verklaring
van hem gevraagd, opdat er later voor het
aartsbisdom geen financieele verplichtingen
zouden voortvloeien.
Uit een en ander volgt duidelijk aldus
dr. Jordan dat de kerkelijke overheid niet
de minste aansprakelykheld voor het ge
beurde heeft. De eenige, die de verantwoor
delijkheid draagt is Burgers en Co.'s Bank,
i.c. de heer Leenes.
Reeds verschillende malen heeft men ge-
tracht net Salzbad te verkoopen, maar ten- j
gevolge van fantastische prijzen, welke de
heer Leenes door zjjn advocaat, dr. Vizdos,
liet vragen, kon men niet tot zaken komen.
Wat den tegenwoordlgen toestand betreft,
het bad functioneert goed. Maar de inkom
sten komen alle bU den heer Leenes. Ook I
kan er nog veel bouwgrond verkocht worden
en per saldo zal er dan werkelijk niet zoo-
veel te saneeren overblijven. Weliswaar zUn
er schulden, doch deze zijn niet zoo druk
kend en met de schuldeischers valt te pra-
ten. Er wordt wel gesproken over een drei- 1
gend faillissement, doch sinds 1928 is er geen
enkele faillissementsaanvrage Ingediend.
Het Is absoluut niet noodig het geheele ob
ject te verkoopen. Laat men het houden en
rustig verder exploiteeren.
De strijd tusschen de RK. Steenzetters
Ck. E.MOB. te Amsterdam is nog lang
niet geluwd. Integendeel worden er door
de syndicalisten voortdurend neg methodes
uitgedacht, om het den katholieken toch
maar onmogelUk te maken werk te krijgen
of werk te kunnen uitvoeren. Dat E.M OB.
veel aandurft, is bovendien wel gebleken,
drt men door tot besmet-verklai Ing der stee-
i.en over te gaan, in conflict is gekomen
met de federatie van Bouwvakarbeiders. En 1 tlaarbare
E.M.OB. capituleert niet, ook al hebben de scne
«eten, dat zU van
gediei d zijn,
toch wel eens
van E M O.S.
is toch wer-
paar honderd
Een ooggetuige van de vreeselijke ramp
geeft het volgende relaas van net gebeurde
Ik had my met eenige bekenden naar den
Neuendorfer-oever begeven, om vandaar bet
vuurwerk beter te kunnen zien. De laatste
stukken vuurwerk schitterden nog aan den
nacbtelijken hemel, toen vele toeschouwers
om de grootste drukte te ontloopen.
reeds huiswaarts begaven over de smalle
Pontonbrug.
Ik bevond mij in gezelschap van een
troepje vrootyke jongelui, dichtbij den oever
toen plotseling onder luid gekraak en angstig
hartverscheurend gegil de brug onder
menigte Instortte. Ik zeil
daar
door de neer-
stortende balken gedood. gedeeltelUk door heden afgelast,
oe t - --
drukt
Slechts eenige personen, die zich In de
nabUheld van den oever bevonden, konden
zich redden; de anderen werden er uit ge-
vischt
Het *■-
recht gekomen personen verdronk.
De polltie-presldent heeft direct na het
bekend worden van de ramp alle fee.'t’l‘’k-
heden in het gebied van Koblenz laten
atenen-
Tegen het einde der bevrijdingsfeesten
te Koblenz vond gisteren een ernstig on
geluk plMts. Toen de menschenmenlgte van
Neuendorfer Eek naar de voorstad Koblenz-
Luetzel terugkeerde, stortte een brug over
den „Floss-Sicherheit hafen" in. Ongevee.
100 menschen die zich op de brug bevonden
vleien te water. OnmiddellUk snelden brand
weer. politie en burgers te hulp. Een groot
aantal drenkelingen slaagde er In om zon
der hulp den oever te bereiken. Tal van
anderen werden nog gered BU het red
dingswerk werden tot dusverre 12 dooden
geborgen. Het reddingswerk wordt voort
gezet. Nadere details zlln nog niet bekend
Het bergingswerk Is op het oogenbllk
nog gaande
Men houdt gr rekening mede, dat nog
meer lijken gevonden zullen worden.
De pontonbrug bevindt zich aan de
Schlosshaven. aan de Moezel. Het water
is op deze plaste ongevee. zes meter diep
De ernst van de ramp moet, naar men
meent worden toeai
dat rich ii het avbi
s
Naar het Persbureau van de Internationa
le Europa-rondvlucht 1930 mededeelt, is de
vlieger Von Redern die den wedstrijd als
mecanicien met net vliegtuig D. II mee
maakt oy de landing te Heston met de
propeller van het toestel In aanraking ge
komen; ny was op slag dood. De D. II zal
niet meer aan de Europa-rondvlucht deel
nemen.
Nader w. It gemeld, dat Von Redern bjj
de landing op het vliegveld Heston uit het
vliegtuig stapte om de voorgeschreven con-
troleformaliteften te vervullen. In de naast
sloeg njj geen acht op de draaiende pro
peller en werd zwaar aan net noofd gewond.
Doodelyk getroffen stortte hU ter aarde. Ge
neeskundige hulp mocht niet meer baten.
4673
4899
5104
5614
5922 5925
Van Dyk herinnerde er aan. dat de be- 6098
manning van de ..Southern Cross" van on- 6651)
s nachts tot vyf uur zonder 6965
geweest was. ..ik heb het
7677
op Amerikaanschen bodem j jj
gezond hebber} geslapen, toen wU hen het 8744
hardst noodig hadden. John Stannage, de 9103
onvergelUkeiyke radio-expert van onze
„kist” werd er benauwd van. 10133
10207 10226
hulzen af gebaad.
De vlag-en heeft men
halfstoks ia en zakken.
De RUkspr.sident was ten zeerste
roerd toen men hem hedenmorgen
treu._ge nieuws mededeelde.
In het Raadhuis vindt hedenmorgen een
rouwplechtigheid plaats, die Von Hinden
burg nog zal bywonen. om onmlddelhjk na
De burgemeester van Baarle-Nassau waar
schuwt een leder voor de firma Frans Mer
tens, Molenstraat 128 te Baarle-Nassau. Deze
-firma is niet te Baarle-Nassau gevestigd,
doch hoort ergens In België thuis en heeft
bU haar bezoeken aan ons land pied A terre
In de in Baarle-Nassau gelgen Belgische ge
meente Baerle-Hertog. Molenstrat 129.
Genoemde firma maakt door middel van
voorgewende lotery (vroeger door prUsraad-
sels) en het In uitzicht stellen van photogra-
phlsehe vergrootlngen. tegen geringe vergoe
ding voor portokosten, misbruik van de goed
gelovigheid van het publiek door de gezon
den photo en de beloofde vergrootlng niet af
te zenden zonder dat eerst een lyst wordt ge
kocht, die te duur betaald moet worden.
K253
10725
11149
11426
11617 11629
I2-X4) 12046
12398 12424
12778 12840
12970 12995 13001
13172 13209 13230
13453 13495 1360’
13716 13742 13778
13918 14001 14014
14233 14273 14281
14625 14720 14741
15(>32 15035
15227
13239 13359 13420
I 13585 13692
138-0 1390'
.4104 14200
14666
Federatiemannen laten
deze strijdmethode niet
Ongetwyteld wordt het nu
tUd, dat tegen het dryven
stelling wordt genomen. Het
kelyt ongehoord, dat
mannen aan patroons-
nisatles
opleggen.
ZUn de .duizenden katholiek, chrlsteiyk
of modem georganii eerden dan geen baas
meer In eigen huis? En wat Is van zulk
een drijven het einde?
Op dezelfde wyze, waarop E.M O.S. thans
het alleenrecht voor zich opeischt wat be
treft het lossen van steenen, kan dl- or
ganisatie straks ook gaan elschen en af
dwingen, dat op de bouwwerken, waarvoor
zt steenen hebben geloet, alleen arbeiders-
metsclaars, timmerlieden, schildira enz.
worden te werk gesteld, die hun richting
zUn toegedaan. Het gaat zoo langzamer
hand lijken op een Imitatie der Stalin-poll-
tlek. Dansen naar onze pijpen of de boel
gebruik moet maar kajx>t en koppen In elkaar.
r nwhud Maar gelukkig, onze stofthd heeft nog
helden. Doch men moet ':e niet alleen laten
staan en rustig toezien, hoe ze de kastanjes
uit het vuur halen.
De moellUkheden zijn groot. De strUd is
zwaar en vraagt offers. De arbeid onder
vindt veel stagnatie. Het liggeld der schui
ten loopt op. Het vervoer eischt
Er Is schade aan het materieel,
en aan kleeding.
eerst noodige is werk. Ze hebben
het b j tijd en wyie. Jfttar ze moeten het
ook houden.
Laten wU dan
gevaarlijk
kou geen tien kilometer vliegen of je zakte 1«10 14822 14929 14975
met je „kist” door de lucht als een schaat-
senryder door jjs van 6ën nacht. Ik heb
ondervonden dat dn kletspraatjes waren.
Kletspraatjes 103M 1W3I
Ik moet nog iets vertellen dat u alien zal][^® ''3%
Interesseeren. Het wordt hoog U)d een einde ||<24 11536
te maken aan een legende, die het toekom-11719 11730
stige’ "liegen over den Atlantischen Oceaan '2074 12077
in gevaar zou brengen. Er zyn van die ver- 12571
halen. <Le evenals laster, blyvende indruk-'”— -
ken achterlaten. Teen Ik jaren ge.eden 1
naar Indlé trok, vroegen de mensenen of ik 136?6
het In m n hoofd had. IndUi :tond bekend jjms 13851
als zeer gevaarlijk om te vliegen. ,»Alr 14C35 14074
pockets” als gaten in Zwitrersche kaas. Je 14423 14467 14*42
4 4010 13C7T IAO9O
15C99 15113 15119 15196
15519 15527 15630 15647
15797 159(1015804
16160 16170 16252 16295
16447 16-159 165 0
Waarom de Inst; menten weigerden 16617 16626 167(7
I7C86 17099 17175
Nu moet Ik een ander verhaal, dat veel 17392 i7-t4O 17448
te groote propoities heeft aangenomen, ut I7tto 17691
rondvlogen, begonnen onze kompassen en JS'f*
m trumenlen raar te doen. WU, in ver- ls,s,
onschuld, dachten, dat magneli- |Wu ]9O43 ,9951
storingen invlosd uitoefenden op die 1974,5 19353
instrumenten, maar zoowel Klngslord Smith 19697 19711
2:024 20037 2W)83 ’0088
20275 2<298 2Y 64 23469
20890 20925 20960 20978 20996