L
£&ude of
F
u
d
Schoone zielen
d3e spiegel
öYb<§ eenige zomermodellen
Wat zullen
koken
we
fPyama voor jongens van 13 jaar
nieuwe
z/_
IV.
Het schild den vrouw!
I
OP VERZOEK
.1
U
1
u
d
zi
st
d
st
k'
zi
Ff
bi
'A
t
O
ïv
is
de hoffelijkheid der ko-
OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN
K.
de hoffelijkheid der ko-
POLA
KOansax.
KERSEN EN BESSEN
O. VIS, Rector.
Füne tijd
1
ADRIANA KNUIST—POLLEPEL
Bessensap maak ik zoo: Ik laat de bes-
i
I
vc
der
I
t
I
V,
I
I
I
I
I
Benoodigd; 6 el pyamaflanel, 3 el py-
^mahand. 4 kHOOpeh.
Alvorens UL 1— -
patroon over te gaan,
de beupwtfdte ong. Cl
I
I
I
1
i
i
i
I
I
4
i
l
f
I
I
I
i
I
I
I
I
l
dat
dan
De
l
I
i
i
I
i
le
m
te
til
ni
m
th
ca
de
di
hc
nt
m
bc
ee
ni
bc
bc
m
bc
vc
ei.’
ee
oi
al
le
ci
CN
zc
st
gc
m
d(
bc
kl
gf
st
le
sc
lii
n
te
21
di
I
I
t
1
J
1
i
I
1
1
1
1
1
Kenen met kruisbessen, samengestoofd
met suiker, zijn fijn om In "n vuurvast
schoteltje te doen met ’n laagje stijf
geklopt eiwit er over heen en dan iri den
oven zetten om er ’n bruin korstje op te
krijgen. Ik neem daar tweemaal zoo veel
kersen voor als kruisbessen.
Vruchtensla van aardbeien, kersen en
plakjes bananen, goed door mekaar ge
roerd is een heerlijk schoteltje.
Rauwe worteltjes, fijn geraspt met *n
o beetje citroensap en suiker erdoor is
lekker en gezond en goedkoop op de bo
terham. Onze kinderen zijn der dol op.
Kersenvla maak ik van 1 ons poeder
suiker. geroerd met 3 eierdooiers tot ze
schuimig zijn. Daar komt dan nog *n
scheutje room bij en dat roer ik op het
vuur tot 't gaat binden maar t mag niet
koken. Dat gaat dan over de kersen, die
ik eerst ontpit heb, in een glazen schaal
tje en dat garneer ik dan nog met ’n
stuk of wat kersen.
In sierlijke,
toen aan
zijn stralend
sen eerst koken en uitdruipen, net als
voor de gelei. Het sap doe ik dan in
gezwavelde flesschen, doe er uitgekookte
kurken op en lak die dicht. De overge
bleven bessen, waar ik *t nat niet heb
uitgewrongen, kook ik dan nog eens op
met 'n beetje water, Iaat weer uitlekken
en wring ’t sap flink uit den doek. Dat
sap is dan heel geschikt om het eerst
gebruikt te worden, want je kan het niet
zoo lang bewaren als het andere.
glansd sits, in een kleur, welke het meest
overheerschend is in het behangsel.
Tusschen de vensterbank en de plint,
of tegen een vlakken muur tegenover het
A raam. is een spiegel geplaatst, welke een
illusie van meer ruimte aan de kamer
Heeft men nieuwe meubels noodig, in
een reeds gedeeltelijk ingerichte kamer,
overleg dan, wat er het best bij past,
maar kies geen modem buffet bij uw
stoelen en geheele aankleedlng in ouden
stijl, want dat past niet, en iedereen met
een weinig kennis en smaak op meubel-
gebied, die uw kamer 'binnentreedt zal dit
direct ontwaren. Even dient nog gezegd
te worden, dat, wat. de meesten niet ver
moeden, het modems' kamerinterieur mln-
it dan het ouderwetsche interieur.
te bij voegt, daar dit bij kinderen van een-
aelfden leeftijd soms zoo verschillend
kan zijn. Ge maakt deze pyama van ge
streepte flanel of zephir. Men teekent
het patroon op de aangegeven maten,
waarna ge het op de vaste lijnen uit
knipt en zóó op de stof legt, dat ge on
deraan de jas, aan de beide voorkan
ten en aan de mouwen een «M br*-
Dit praatje met teekeningen is bedoeld
om aan te toonen, hoe dezelfde kamer
een heel verschillenden aanblik zal geven,
wanneer men haar aankleedt met twee
sterk contrasteerende stijlen. De een
houdt van den nieuwen, de ander van
den ouden stijl.
den zoom bij kunt knippen. Verder knipt
ge alles met een één cM. breeden naad
uit. Nu kunt ge schouders-, zij- en
mouw naden, benevens den achtemaad
van de broek met een platten naad ver
binden; van den voornaad stikt ge pl.m.
8 c.M. dicht. Het resteerende gedeelte is
voor het split. Hiervoor zet ge links een
stukje tegen, wat na afwerking 3 c.M.
breed is, terwijl ge rechts een stukje
aanstikt van gelijke breedte. Dan kan
men ook den kruisnaad (pijpen) met een
platten naad verbinden, waarna ge bo
venaan een 3 cM. breeden zoom instikt,
waardoor later het pyamaband wordt
gehaald. Onderaan de püpen maakt ge
een 4 c.M. breeden zoom in naar den goe
den kant, waarna ge dezen met een
c.M. naad langs stikt. Ook de beide mou
wen worden op dezelfde manier afge
werkt Aan de beide voorkanten van bet
jasje stikt ge een 0 cJH, breedgn man
Kersen met rabarber en suiker tót
moes gekookt is ook iets fijns en fris-
scher dan enkel kersen.
Aslhrssengelei heb ik natuurlijk ook
gemaakt ’t Komt ‘n beetje duurder uit
dan jam van pruimen of zoo. omdat je
enkel 't sap van de vruchten gebruikt,
maar dan heb je ook wat fijns. Je hebt
er niet zoo veel werk aan as 't Hikt,
want de bessen hoeven alleen maar flink
gewasschen en uitgezocht te worden. Je
hoeft za niet af te rissen. Het heele
zaakje gaat in de pan tot 't sap goed los
komt en dan moet t door 'n doek uit
druipen. ’n Omgekeerde stóel op de aan
recht. 'n doek tusschen de pooten ge
bonden en ’n kom daaronder om 1 sap
op te vangen, en klaar is Keesje. Die ge
schiedenis laat ik dan ’n heelen nacht
kalmpjes staan en den volgenden och
tend wordt 1 sap gekookt met hetzelfde
gewicht aan suiker. Telkens afschuimen
om de gelei mooi helder rood te krijgen.
Ook de altijd wisselende mode heeft
haar komkommertijd. De groote maga
zijnen houden zomeroprutming, de mode
bladen brengen nog geen nieuws, want de
Parjjsche couturiers laten nog geen
glimpje van de komende wintermode zien.
Wie dus nog een nieuw tolletje noodig
heeft, zal zich moeten tevreden stellen
met de modellen van het begin v. h.
zomerseizoen. Dat er nog wel Iets aardigs
bij deze collectie te vinden is, bewijzen
de bijgaande costumes.
Fig. 5552 kunnen we nemen van effen
stof of van ’n stofje met ’n klein regel
matig dessin. De drievoudige zoom van
het bolerootje, die ook terugkeert aan het
heupstuk, geeft het toiletje dat vlugge
jeugdige cachet, evenals het platte kraagje
met de groote das. Wij kunnen er een-
Frambozenkoekjes. Weet u wat ik wel
is maak van frambozen? 'n Soort beig
nets. Ik maak eerst een beslagje van ’n
kopje vol gezeefde bloem, een half kop
je water, 1 theelepeltje bakpoeder, 1
theelepeltje zout en drie eieren. Van de
eieren hou ik het wit apart cm stijf te
kloppen. De rest gaat door mekaar. Dan
druk ik de gewasschen frambozen door
me paardeharen zeef tot ik twee kop
jes vol heb. Die puree kluts ik dan flink,
roer ’m door het beslag met ’t stijf ge
klopte eiwit en daar bak ik dan mooie
bruine balletjes van in kokend frituur
vet. Ik laat ze na het bakken uitdrui
pen en bestrooi ze met poedersuiker.
Op onze teekeningen zien we dezelfde
kamer op twee verschillende manieren ge
meubileerd. Bij aanschaffing kan het U
een Idee geven welken stijl u wilt kiezen.
Niet alleen het meubelwerk zelf geeft de
kamer zoo'n verschillenden aanbllk, maar
ook de onderdeelen (stoffeering), gordij
nen, lampen en vloerbedekking, en de
schikking dsr onderdeelen.
De muren van de kamer, in een ouden
stijl gemeubileerd, zijn gewaterverfd in
een zacht gele kleur. De verf van het
houtwerk kan een tint donkerder geno
men worden.
De vloer is bedekt met een beige bruin
harig karpet.. De gordijnen zijn van sits
of zijden daniast. met een ouderwetsch
bloem-patroon. We kunnen een licht-
blauwen. of goud-gelen ondergrond kie
zen, dat harmonieert uitstekend met de
meubels van vroeger, de val kan ge
schulpt zijn of uitgesneden.
Boven den schoorsteen komt een schil
derij met een lijst te hangen, welke geheel
bij het interieur past, en die geflankeerd
wordt door twee vergulde wand-kande
laars.
De arrangeering van zoo’n kamer Is
voornaam, deftig, en doet toch aangenaam
aan. omdat men over het algemeen houdt
van een welnigje excentriciteit, en dit
verkrijgt men juist door toepassing van
ouderwetsch meubelwerk.
De moderne kamer heeft muren, welke
bedekt zijn met een van die afwaschbare
behangsel-papieren, welke in vele soorten,
en in prachtige patronen verkrijgbaar
zijn.
De geschilderde of geoliede grand is be
dekt met een effen tapijt in strakke pa-
vroeg
vorst
haastig het schild en spoedde zich naar
het tooneel van den krijg.
Nauwelijks was hü ais overwinnaar te
ruggekeerd. of hjj Het een tweede schild
maken, dat de beeltenis van zijn gemalin
nog veel grooter en duidelijker weerspie
gelde. Dit mocht zij in haar vertrekken
behouden, zoodat hü nooit meer in on
gelegenheid zou geraken, wanneer hij ten
strijde moest gaan.
Het gebeurde was spoedig wijd en zijd
bekend en er was geen krijgsman meer,
die zeker was van zijn schild, zoodat
leder aan zijn vrouw een tweede schild
als spiegel ten geschenke moest geven.
Eerst later kwamen de spiegels van
glas in gebruik. Maar glas of niet, de
spiegel is altijd een wapen voor de vrouw
gebleven, een schild, dat zij gebruikt als
trouw wapen, teneinde zoo mooi mogelijk
voor den dag te komen.
‘n Fijne tijd is ’t toch maar als er
volop aardbeien zijn en bessen en ker
sen!
Daar
ken: „Wie heeft hier mijn schild heenge
bracht om het doör allerlei vrouwelijke
beuzelarij te ontwijden?"
Met neergeslagen oogen en heel zacht
sprekend bekende de schoone vorstin
haar gebieder, dat zij reeds lang gele
den, toen zjj hem eens het schild had
afgenomen, bemerkt had, dat haar beeld
daar veel helderder in werd weerkaatst
dan In het water van de beek, dat door
den wind zoo gemakkelijk gerimpeld
werd Van dien gelukkigen dag had zü
zich herhaaldelijk in het schild bekeken
en het ten laatste gebruikt bij het ma
ken van haar tollet. Zij had ontdekt,
dat zi). met het schild voor zich, dat
haar ten voeten uit weerkaatste, veel
beter aan de vrouwen kon aangeven,
hoe zjj haar moesten optooien, wanneer
zij zoo mooi mogelijk voor haar echt
genoot wilde verschijnen. Zij had het
enkel gedaan om haar gemaal beter te
behagen. Als zij geweten had dat zij er
iets verkeerds mee had gedaan, of iets
hem in moeilijkheden zou brengen,
zü hem nederig vergiffenis,
gaf haar die gaarne, greep
tot bet teekenen van het
-, meet ge even of
92 c.M. is. Tevens
maak ik de lezeressen er even op op
merkzaam, dat ge, indien ge een patroon
vraagt voor een bepaalden leeftijd even
mo enkele maat als beupwüdte en leng-
ln alles stiptheid betracht, ver-
de bewondering als een overwin
naar, die gelauwerd uit den strijd keert!
Hij is een held en draagt in zich een
heldenziel
Kan daarom de toekomst en de ernst
van het latere beroep den rijpenden man
een wijzer woord toeroepen dan dit:
wees stipt in alles; stipt in uw dagtaak,
in uw gegeven woord: wees stipt in uw
spel en ontspanning, in alle omstandig
heden des levens!
Zeker, dat kost moeite, vraagt offers.
Maar wie in den herfst op oogst rekent,
moet zich de moeite getroosten, in de
lente te zaaien.
Wie een meester wil worden, moet voor
de offers van den leertijd niet terug
schrikken
Wie triumfen wil behalen, moet den
strijd niet schuwen.
Wie iets groots wil bereiken, moet het
kleine niet versmaden.
Niet ieder kan iets buitengewoons ver
richten. maar ieder kan het gewone bui
tengewoon volbrengen!
profiteeren we altijd goed van.
Me man zegt altijd: beter naar den bak
ker dan naar den dokter, zegt ie en ik
vind: je ken beter wat' geld uitgeven
voor fruit dan voor drankies uit de apo
theek.
Aardbeien op de boterham of bessen,
die we goed afwasschen en dan 's avonds,
as we gezellig bij mekaar zitten, afrissen
om ze met suiker weg te zetten tot den
volgenden dag, dat vinden we allemaal
even heerlijk. Voor 's Zondags of met ’n
verjaardag of zoo, geef ik ook wellis
bessen met slagroom. Die roer ik der
dan pas op 't laatste oogenblik door
heen, anders blijft de kleur niet mooi.
De bessen moeten tevoren in de sui
ker zün gezet. Ook leg ik den room der
wellis boven op en dan garneer ik den
schotel met wat mooie bessentakjes.
Hoe is de spiegel ontstaan? Dat is een
heel eigenaardige geschiedenis, welke al
len en vooral de vrouwen belang moet
inboezemen.
In zeer lang vervlogen tijd, en nog
vroeger dan toen Thetis de wapenrus
ting en het kostbare schild van haar
heidenzoon, Achilles, bjj Hephaïtis be
stelde. leefde er een dappere en hoog
geëerde vorst, die de schrik was zijner
vijanden, wanneer hij op zün strijdkar
kwam aangestormd.
Op zekeren dag gebeurde het, dat hij
onverwacht van een naburigen vorst het
verzoek kreeg nem onverwijld ter hulp te
komen, daar vijanden zUn land waren
binnengedrongen. De held Het ijlings
zjjn strijdwagen Inspannen, verzamelde
zijn krijgslieden en Het zich de wapenen
aangorden. Zijn schild was echter ner
gens te vinden, hoe men ook zocht Ang
stig renden de slaven van het eene ver
trek naar het andere, bevend voor den
toorn van den vorst, maar het schild
werd niet gevonden. Het werd een uiterst
penibele toestand, want de eer van den
krijgsman was er mede gemoeid.
Hjj kon van den strijd niet wegblijven,
maar even ónmogelijk was het zonder
schild ten strijde te trekken. Niet we
tende wat te doen, liep de byorst naar
zijn gemalin, om te zien of z(j hem raad
zou kunnen geven. HU had reeds meer
malen ondervonden, dat vrouwelUke
raad uitkomst had gebracht. Toen hü
de deur van haar vertrek opende, bleef
hü als aan den grond vastgenageld
staan!
De schoone vorstin rat daar midden in
het vertrek, omringd van hare slavinnen,
die haar tooiden met ringen en kettin
gen. Maar vóór haar stond.... het schild
van den krijgsman, dat de beeltenis der
vrouw geheel en duideiyk weerkaatste.
De vorst bleef eerst perplex staan; toen
gloeide hevige toorn in hem op. Deze
was echter niet bestand tegen het llefe-
IUk beeld, dat hem aanschouwde, en
reeds minder streng klonk zUn vraag,
dan hü haar eerst had willen doen klin-
Beesen met kersen door mekaar ge
stoofd, is nog lekkerder dan kersen al
leen. Die twee soorten vruchten komen
best bü mekaar en as ik kersenjam
maak, dan doe ik ter altUd wat bessen
bU. jam van kersen alleen is lastig stüf
te krijgen en daar helpen de aalbessen
dan weer bü.
Voor kersenjam neem ik 6 ons suiker
op 2 pond kersen, het sap van *n citroen
en dan wat bessensap of bessen.
Stiptheid
ningen
Wat een koningschap oefent zü uit op
het leven met al zün grillige omstandig
heden en onbegrensde toevaUlgheden
Hier zou men met Schillers „Bürg-
schaft" in herinnering kunnen brengen
en er op wijzen, dat voor hem. die wer-
kelljk stapt wil zUn. alle verontschuldi
gingen wegvallen. Voor den stipte geldt
het spreekwoord: waar een wil is, is
ook een weg.
De berekenende stiptheid zal altijd de
noodige speelruimte open houden voer
onvoorziene verhindering en de kunst
verstaan, om zich van ernstige verplich
tingen waardoor de stiptheid in het ge
drang zou komen, vooraf te kwijten.
Waar een wil is, daar is ook een weg!
Een sterke wil laat zich door geen toe
valligheden of onvoorziene omstandighe
den. door geen veelkleurige bloemen of
bonte vlinders verlokken zün hooge
plicht te vervullen. Deze onoverwinne
lijke kracht van den wil in alle omstan
digheden en wisselvalligheden des le
vens en de daaruit voor den mensch
voortvloeiende verantwoordelükheid
schildert ons Dante ergens aldus in zijn
..Paradiso". HU orjtmoet in een lagere
sfeer van het paradijs keizerin Con
stance. die als non uit het klooster ge
roofd en door haar vader tot het huwe
lijk gedwongen werd. Dante vraagt ver
wonderd aan Beatrice, hoe het komt,
dat deze edele ziel niet in de bovenste
kring vertoeft. HU krijgt ten antwoerd:
„ofschoon wü het „overweldiging" noe
men, wanneer de gedwongene het met
dengene die hem dwingt, in ’t geheel
niet eens is. zün deze zielen door den op
haar uitgeoefenden dwang toch niet ge
heel en al verontschuldigd. Want de wH
kan niet onderdrukt worden hü is
als vuur, dat telkens weer opvlamt, al
onderdrukt het geweld het duizendmaal.
Slechts wanneer de ziel een tüd lang of
voor goed toegeeft, raakt zü in de macht
van het booze; dit nu hebben deze zie
len gedaan.”
Stiptheid is
ningen!
Wie
diept)
„A iet ieder lean iets buitengewoons verrichten. n>aar
ieder kan het gewone in een buiten&ewonen &eest vol-
brenèeH. (Booker- Washin* -on).
in, waarna ge onderaan een 4 cM. bree
den zoom inmaakt.
Het rechte kraagje, dat ge 38 c.M.
lang en 18 c.M. breed knipt, wordt aan
de zükanten dichtgestikt en op de jas
gestikt, precies tot midden voor. 3 cM.
bHjft dus aan beide züden over, waar
na men hier een knipje geeft, den in
slag naar binnen toe slaat en tegen el
kaar innaait. BU het inzetten der mouw
neemt ge den naad 3 c M. meer naar vo
ren dan den zijnaad van het jasje. De
mouw stikt ge op het jasje over. De zak
ken, welke ge 18 C.M. lang en 15 c.M.
breed knipt, voorziet ge aan den boven
kant van een 3 c M breeden zoom, waar
na ge ze op de jas stikt. De knoopsga
ten maakt ge in de linkerhelft, op 13
cJd. afstands van elkaar, waarna ge aan
den anderen kant de knoopen aanzet.
Het meubelwerk is genomen van beu
kenhout. streng eenvoudig van Hjn. Buffet
en tafels zün practisch, door de vakken,
waarin we porselein en tüdschriften kun
nen bergen.
Op den schoorsteenmantel staat een
ontwerp van een dier van creme gebar
sten aardewerk.
De verlichting werkt mede om een mooi
modem geheel te verkrijgen. Men vindt In
verschillende hoeken der kamer licht, be
nevens een hanglamp en een leeslamp op
de tafel.
Dit licht geeft een warmen gezelligen
aanblik, want de moderne verlichting is
sierlük en het al te scherpe licht, dat
uitgestraald wordt uit de bolletjes, wordt
weggewerkt, achter zacht gekleurd albast,
of melkglas.
Men moet bü het inrichten serieus te
werk gaan, waar smaak ontbreekt, wende
men zich tot een expert op dat ge’ led.
Men kan het best eerst LnHchtingen in
winnen. want hoe vaak gebeurt het niet,
dat men alle stülen door elkaar haspelt,
en dit is zeer leeHjk. en onsmaakvoL
Heeft men nieuwe meubels noodig,
Niemand zal wel zonder medelüden en I
tegenzin lezen. Moe keizer Augustus den
dood 'inging.
Als deze machtige heesneher bemerkte,
dat zün einde naderde, aldus verhaalt
ons ’n romeinsch geschledschrüver, Sue
tonius. vroeg hü om een gladgepolüste
Mlveren plaat, die in de oudheid als
spiegel dienst deed.
Lang en aandachtig beschouwde hü
zich in dit blinkend metaal, kamde
daarna zorgvuldig z’n weelderlgen haar
tooi in sierlUke, golvende krullen en
vroeg toen aan de rijksgrooten. die
rond zün stralend praalbed stonden:
„Nietwaar, ik heb toch de komedie van
het leven goed gespeeld? Nu. applaudis
seer dan en laat het scherm vallen!"
Wat een armzalige, erbarmelüke op
vatting bU dezen roemrüken heiden, over
levenswaarde en levensdoel des men-
schen!
En toch, het wil mü voorkomen, dat
dit het levensdogma van velen is, die.
hoewel zü zich christenen noemen, zich
toch geen rekenschap geven van den ont-
aettenden ernst des levens en de groote
Verantwoordelükheid van de jeugdjaren.
Het beste en vruchtbaarste protest te
gen
een
van
een
zulk een treurige levensopvatting is
blüvende en duurzame overwinning
alle middelmatigheid en halfheid;
doelbewust streven naar de hooge
lichte toppen der ziele-schoonheid, stap
voor stap, lederen dag, getrouw in het
kleine, telkens weer het .gewone" „bui
tengewoon” doende.
Stiptheid! Een schünbaar onbeduidend
woord en toch een woord dat een som
van plichten en eischen, een rijk van
grenzenlooze mogelijkheden insluit, om
het karakter te vormen en den wil te
stalen1
„Stiptheid is de hoffeHjkheid der ko-
ningen," heet een bekend spreekwoord.
En inderdaad, stiptheid heeft iets ko-
ninklüks aan zich, omdat zü een konlnk-
Hjke heerschappü uitoefent over het le
ven.
Stiptheid is de dagelüks geopende
school om bü ontelbare gelegenheden de
hoogste levenskunst aan te leeren, n.l.
wilskracht en karakter-sterkte, die den
mensch maken, niet enkel tot korting
der schepping, maar ook tot konlng der
menschen.
Stiptheid is nauwgezetheid in het
kleine, is het buitengewone in het ge
wone I
Het spreekt vanzelf, dat men zich deze
groote opvoedende kracht niet eigen
maakt zonder edelen offergeest.
Stiptheid betrachten heet bü aHe
voorvallen des levens, ook bü de gering
ste, zich met geweld boven alle toeval
ligheden verheffen; zich gedurig in den
heeten strijd tusschen plicht en gemak
zucht overwinnaar weten; tegenover het
„ik wil niet” van onze trage natuur, het
onverblddelük ,_gü moet ei) zult" van
ons hooger plichtsgevoel stellen.
Alleen sterke karakters hebben den
moed om in leder voorval des levens
pHcht te steUen boven toeval. Koevele
zwakke naturen laten zich steeds door
toeval en omstandigheden beheerschen,
gelükend op een argeloos kind, dat zich
telkens weer van zün plan laat weglok
ken, door iedere bonte bloem, die het
kinder-oog boeit langs den weg; door
lederen veelkleurigen vlinder, die in haaf
rijke kleuren-pracht het kinderhart be
koort.
öi ra pn
I
voudig ’n wit blousje zonder mouwen
onder dragen, daar wij toch het bolero-
jakje niet zoo gauw uit zullen laten.
Fig. 5551 is niet zoo jeugdig, maar dan
ook iets meer ^gekleed. De loshangende
mantel, die inat geheel geen sluiting of
kraag heeft, is'geheel omgeschulpt, even
als de voomaden van den rok, die tegen
elkaar aan vallen. De gebloemde corsage
is met puflten aan het effen rokje gezet.
Een kleine jabot sluit aan bü de v-vor-
mige halsultsnüding.
Flg. 5579 is een eenvoudig patroon voor
gebloemde stof. Een glad schouderstuk
eindigt van voren in een gestrikte das;
twee klokvormige volants vormen het
rokje. Meer versiering hebben wü bü zoo’n
drukke stof meestal niet noodig.
o
8
e
K
h<
j
8
d
r
o
k
Tl
S<
3
f JaSV w -