L £&ude of F u d Schoone zielen d3e spiegel öYb<§ eenige zomermodellen Wat zullen koken we fPyama voor jongens van 13 jaar nieuwe z/_ IV. Het schild den vrouw! I OP VERZOEK .1 U 1 u d zi st d st k' zi Ff bi 'A t O ïv is de hoffelijkheid der ko- OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMING VERBODEN K. de hoffelijkheid der ko- POLA KOansax. KERSEN EN BESSEN O. VIS, Rector. Füne tijd 1 ADRIANA KNUIST—POLLEPEL Bessensap maak ik zoo: Ik laat de bes- i I vc der I t I V, I I I I I Benoodigd; 6 el pyamaflanel, 3 el py- ^mahand. 4 kHOOpeh. Alvorens UL 1— - patroon over te gaan, de beupwtfdte ong. Cl I I I 1 i i i I I 4 i l f I I I i I I I I l dat dan De l I i i I i le m te til ni m th ca de di hc nt m bc ee ni bc bc m bc vc ei.’ ee oi al le ci CN zc st gc m d( bc kl gf st le sc lii n te 21 di I I t 1 J 1 i I 1 1 1 1 1 Kenen met kruisbessen, samengestoofd met suiker, zijn fijn om In "n vuurvast schoteltje te doen met ’n laagje stijf geklopt eiwit er over heen en dan iri den oven zetten om er ’n bruin korstje op te krijgen. Ik neem daar tweemaal zoo veel kersen voor als kruisbessen. Vruchtensla van aardbeien, kersen en plakjes bananen, goed door mekaar ge roerd is een heerlijk schoteltje. Rauwe worteltjes, fijn geraspt met *n o beetje citroensap en suiker erdoor is lekker en gezond en goedkoop op de bo terham. Onze kinderen zijn der dol op. Kersenvla maak ik van 1 ons poeder suiker. geroerd met 3 eierdooiers tot ze schuimig zijn. Daar komt dan nog *n scheutje room bij en dat roer ik op het vuur tot 't gaat binden maar t mag niet koken. Dat gaat dan over de kersen, die ik eerst ontpit heb, in een glazen schaal tje en dat garneer ik dan nog met ’n stuk of wat kersen. In sierlijke, toen aan zijn stralend sen eerst koken en uitdruipen, net als voor de gelei. Het sap doe ik dan in gezwavelde flesschen, doe er uitgekookte kurken op en lak die dicht. De overge bleven bessen, waar ik *t nat niet heb uitgewrongen, kook ik dan nog eens op met 'n beetje water, Iaat weer uitlekken en wring ’t sap flink uit den doek. Dat sap is dan heel geschikt om het eerst gebruikt te worden, want je kan het niet zoo lang bewaren als het andere. glansd sits, in een kleur, welke het meest overheerschend is in het behangsel. Tusschen de vensterbank en de plint, of tegen een vlakken muur tegenover het A raam. is een spiegel geplaatst, welke een illusie van meer ruimte aan de kamer Heeft men nieuwe meubels noodig, in een reeds gedeeltelijk ingerichte kamer, overleg dan, wat er het best bij past, maar kies geen modem buffet bij uw stoelen en geheele aankleedlng in ouden stijl, want dat past niet, en iedereen met een weinig kennis en smaak op meubel- gebied, die uw kamer 'binnentreedt zal dit direct ontwaren. Even dient nog gezegd te worden, dat, wat. de meesten niet ver moeden, het modems' kamerinterieur mln- it dan het ouderwetsche interieur. te bij voegt, daar dit bij kinderen van een- aelfden leeftijd soms zoo verschillend kan zijn. Ge maakt deze pyama van ge streepte flanel of zephir. Men teekent het patroon op de aangegeven maten, waarna ge het op de vaste lijnen uit knipt en zóó op de stof legt, dat ge on deraan de jas, aan de beide voorkan ten en aan de mouwen een «M br*- Dit praatje met teekeningen is bedoeld om aan te toonen, hoe dezelfde kamer een heel verschillenden aanblik zal geven, wanneer men haar aankleedt met twee sterk contrasteerende stijlen. De een houdt van den nieuwen, de ander van den ouden stijl. den zoom bij kunt knippen. Verder knipt ge alles met een één cM. breeden naad uit. Nu kunt ge schouders-, zij- en mouw naden, benevens den achtemaad van de broek met een platten naad ver binden; van den voornaad stikt ge pl.m. 8 c.M. dicht. Het resteerende gedeelte is voor het split. Hiervoor zet ge links een stukje tegen, wat na afwerking 3 c.M. breed is, terwijl ge rechts een stukje aanstikt van gelijke breedte. Dan kan men ook den kruisnaad (pijpen) met een platten naad verbinden, waarna ge bo venaan een 3 cM. breeden zoom instikt, waardoor later het pyamaband wordt gehaald. Onderaan de püpen maakt ge een 4 c.M. breeden zoom in naar den goe den kant, waarna ge dezen met een c.M. naad langs stikt. Ook de beide mou wen worden op dezelfde manier afge werkt Aan de beide voorkanten van bet jasje stikt ge een 0 cJH, breedgn man Kersen met rabarber en suiker tót moes gekookt is ook iets fijns en fris- scher dan enkel kersen. Aslhrssengelei heb ik natuurlijk ook gemaakt ’t Komt ‘n beetje duurder uit dan jam van pruimen of zoo. omdat je enkel 't sap van de vruchten gebruikt, maar dan heb je ook wat fijns. Je hebt er niet zoo veel werk aan as 't Hikt, want de bessen hoeven alleen maar flink gewasschen en uitgezocht te worden. Je hoeft za niet af te rissen. Het heele zaakje gaat in de pan tot 't sap goed los komt en dan moet t door 'n doek uit druipen. ’n Omgekeerde stóel op de aan recht. 'n doek tusschen de pooten ge bonden en ’n kom daaronder om 1 sap op te vangen, en klaar is Keesje. Die ge schiedenis laat ik dan ’n heelen nacht kalmpjes staan en den volgenden och tend wordt 1 sap gekookt met hetzelfde gewicht aan suiker. Telkens afschuimen om de gelei mooi helder rood te krijgen. Ook de altijd wisselende mode heeft haar komkommertijd. De groote maga zijnen houden zomeroprutming, de mode bladen brengen nog geen nieuws, want de Parjjsche couturiers laten nog geen glimpje van de komende wintermode zien. Wie dus nog een nieuw tolletje noodig heeft, zal zich moeten tevreden stellen met de modellen van het begin v. h. zomerseizoen. Dat er nog wel Iets aardigs bij deze collectie te vinden is, bewijzen de bijgaande costumes. Fig. 5552 kunnen we nemen van effen stof of van ’n stofje met ’n klein regel matig dessin. De drievoudige zoom van het bolerootje, die ook terugkeert aan het heupstuk, geeft het toiletje dat vlugge jeugdige cachet, evenals het platte kraagje met de groote das. Wij kunnen er een- Frambozenkoekjes. Weet u wat ik wel is maak van frambozen? 'n Soort beig nets. Ik maak eerst een beslagje van ’n kopje vol gezeefde bloem, een half kop je water, 1 theelepeltje bakpoeder, 1 theelepeltje zout en drie eieren. Van de eieren hou ik het wit apart cm stijf te kloppen. De rest gaat door mekaar. Dan druk ik de gewasschen frambozen door me paardeharen zeef tot ik twee kop jes vol heb. Die puree kluts ik dan flink, roer ’m door het beslag met ’t stijf ge klopte eiwit en daar bak ik dan mooie bruine balletjes van in kokend frituur vet. Ik laat ze na het bakken uitdrui pen en bestrooi ze met poedersuiker. Op onze teekeningen zien we dezelfde kamer op twee verschillende manieren ge meubileerd. Bij aanschaffing kan het U een Idee geven welken stijl u wilt kiezen. Niet alleen het meubelwerk zelf geeft de kamer zoo'n verschillenden aanbllk, maar ook de onderdeelen (stoffeering), gordij nen, lampen en vloerbedekking, en de schikking dsr onderdeelen. De muren van de kamer, in een ouden stijl gemeubileerd, zijn gewaterverfd in een zacht gele kleur. De verf van het houtwerk kan een tint donkerder geno men worden. De vloer is bedekt met een beige bruin harig karpet.. De gordijnen zijn van sits of zijden daniast. met een ouderwetsch bloem-patroon. We kunnen een licht- blauwen. of goud-gelen ondergrond kie zen, dat harmonieert uitstekend met de meubels van vroeger, de val kan ge schulpt zijn of uitgesneden. Boven den schoorsteen komt een schil derij met een lijst te hangen, welke geheel bij het interieur past, en die geflankeerd wordt door twee vergulde wand-kande laars. De arrangeering van zoo’n kamer Is voornaam, deftig, en doet toch aangenaam aan. omdat men over het algemeen houdt van een welnigje excentriciteit, en dit verkrijgt men juist door toepassing van ouderwetsch meubelwerk. De moderne kamer heeft muren, welke bedekt zijn met een van die afwaschbare behangsel-papieren, welke in vele soorten, en in prachtige patronen verkrijgbaar zijn. De geschilderde of geoliede grand is be dekt met een effen tapijt in strakke pa- vroeg vorst haastig het schild en spoedde zich naar het tooneel van den krijg. Nauwelijks was hü ais overwinnaar te ruggekeerd. of hjj Het een tweede schild maken, dat de beeltenis van zijn gemalin nog veel grooter en duidelijker weerspie gelde. Dit mocht zij in haar vertrekken behouden, zoodat hü nooit meer in on gelegenheid zou geraken, wanneer hij ten strijde moest gaan. Het gebeurde was spoedig wijd en zijd bekend en er was geen krijgsman meer, die zeker was van zijn schild, zoodat leder aan zijn vrouw een tweede schild als spiegel ten geschenke moest geven. Eerst later kwamen de spiegels van glas in gebruik. Maar glas of niet, de spiegel is altijd een wapen voor de vrouw gebleven, een schild, dat zij gebruikt als trouw wapen, teneinde zoo mooi mogelijk voor den dag te komen. ‘n Fijne tijd is ’t toch maar als er volop aardbeien zijn en bessen en ker sen! Daar ken: „Wie heeft hier mijn schild heenge bracht om het doör allerlei vrouwelijke beuzelarij te ontwijden?" Met neergeslagen oogen en heel zacht sprekend bekende de schoone vorstin haar gebieder, dat zij reeds lang gele den, toen zjj hem eens het schild had afgenomen, bemerkt had, dat haar beeld daar veel helderder in werd weerkaatst dan In het water van de beek, dat door den wind zoo gemakkelijk gerimpeld werd Van dien gelukkigen dag had zü zich herhaaldelijk in het schild bekeken en het ten laatste gebruikt bij het ma ken van haar tollet. Zij had ontdekt, dat zi). met het schild voor zich, dat haar ten voeten uit weerkaatste, veel beter aan de vrouwen kon aangeven, hoe zjj haar moesten optooien, wanneer zij zoo mooi mogelijk voor haar echt genoot wilde verschijnen. Zij had het enkel gedaan om haar gemaal beter te behagen. Als zij geweten had dat zij er iets verkeerds mee had gedaan, of iets hem in moeilijkheden zou brengen, zü hem nederig vergiffenis, gaf haar die gaarne, greep tot bet teekenen van het -, meet ge even of 92 c.M. is. Tevens maak ik de lezeressen er even op op merkzaam, dat ge, indien ge een patroon vraagt voor een bepaalden leeftijd even mo enkele maat als beupwüdte en leng- ln alles stiptheid betracht, ver- de bewondering als een overwin naar, die gelauwerd uit den strijd keert! Hij is een held en draagt in zich een heldenziel Kan daarom de toekomst en de ernst van het latere beroep den rijpenden man een wijzer woord toeroepen dan dit: wees stipt in alles; stipt in uw dagtaak, in uw gegeven woord: wees stipt in uw spel en ontspanning, in alle omstandig heden des levens! Zeker, dat kost moeite, vraagt offers. Maar wie in den herfst op oogst rekent, moet zich de moeite getroosten, in de lente te zaaien. Wie een meester wil worden, moet voor de offers van den leertijd niet terug schrikken Wie triumfen wil behalen, moet den strijd niet schuwen. Wie iets groots wil bereiken, moet het kleine niet versmaden. Niet ieder kan iets buitengewoons ver richten. maar ieder kan het gewone bui tengewoon volbrengen! profiteeren we altijd goed van. Me man zegt altijd: beter naar den bak ker dan naar den dokter, zegt ie en ik vind: je ken beter wat' geld uitgeven voor fruit dan voor drankies uit de apo theek. Aardbeien op de boterham of bessen, die we goed afwasschen en dan 's avonds, as we gezellig bij mekaar zitten, afrissen om ze met suiker weg te zetten tot den volgenden dag, dat vinden we allemaal even heerlijk. Voor 's Zondags of met ’n verjaardag of zoo, geef ik ook wellis bessen met slagroom. Die roer ik der dan pas op 't laatste oogenblik door heen, anders blijft de kleur niet mooi. De bessen moeten tevoren in de sui ker zün gezet. Ook leg ik den room der wellis boven op en dan garneer ik den schotel met wat mooie bessentakjes. Hoe is de spiegel ontstaan? Dat is een heel eigenaardige geschiedenis, welke al len en vooral de vrouwen belang moet inboezemen. In zeer lang vervlogen tijd, en nog vroeger dan toen Thetis de wapenrus ting en het kostbare schild van haar heidenzoon, Achilles, bjj Hephaïtis be stelde. leefde er een dappere en hoog geëerde vorst, die de schrik was zijner vijanden, wanneer hij op zün strijdkar kwam aangestormd. Op zekeren dag gebeurde het, dat hij onverwacht van een naburigen vorst het verzoek kreeg nem onverwijld ter hulp te komen, daar vijanden zUn land waren binnengedrongen. De held Het ijlings zjjn strijdwagen Inspannen, verzamelde zijn krijgslieden en Het zich de wapenen aangorden. Zijn schild was echter ner gens te vinden, hoe men ook zocht Ang stig renden de slaven van het eene ver trek naar het andere, bevend voor den toorn van den vorst, maar het schild werd niet gevonden. Het werd een uiterst penibele toestand, want de eer van den krijgsman was er mede gemoeid. Hjj kon van den strijd niet wegblijven, maar even ónmogelijk was het zonder schild ten strijde te trekken. Niet we tende wat te doen, liep de byorst naar zijn gemalin, om te zien of z(j hem raad zou kunnen geven. HU had reeds meer malen ondervonden, dat vrouwelUke raad uitkomst had gebracht. Toen hü de deur van haar vertrek opende, bleef hü als aan den grond vastgenageld staan! De schoone vorstin rat daar midden in het vertrek, omringd van hare slavinnen, die haar tooiden met ringen en kettin gen. Maar vóór haar stond.... het schild van den krijgsman, dat de beeltenis der vrouw geheel en duideiyk weerkaatste. De vorst bleef eerst perplex staan; toen gloeide hevige toorn in hem op. Deze was echter niet bestand tegen het llefe- IUk beeld, dat hem aanschouwde, en reeds minder streng klonk zUn vraag, dan hü haar eerst had willen doen klin- Beesen met kersen door mekaar ge stoofd, is nog lekkerder dan kersen al leen. Die twee soorten vruchten komen best bü mekaar en as ik kersenjam maak, dan doe ik ter altUd wat bessen bU. jam van kersen alleen is lastig stüf te krijgen en daar helpen de aalbessen dan weer bü. Voor kersenjam neem ik 6 ons suiker op 2 pond kersen, het sap van *n citroen en dan wat bessensap of bessen. Stiptheid ningen Wat een koningschap oefent zü uit op het leven met al zün grillige omstandig heden en onbegrensde toevaUlgheden Hier zou men met Schillers „Bürg- schaft" in herinnering kunnen brengen en er op wijzen, dat voor hem. die wer- kelljk stapt wil zUn. alle verontschuldi gingen wegvallen. Voor den stipte geldt het spreekwoord: waar een wil is, is ook een weg. De berekenende stiptheid zal altijd de noodige speelruimte open houden voer onvoorziene verhindering en de kunst verstaan, om zich van ernstige verplich tingen waardoor de stiptheid in het ge drang zou komen, vooraf te kwijten. Waar een wil is, daar is ook een weg! Een sterke wil laat zich door geen toe valligheden of onvoorziene omstandighe den. door geen veelkleurige bloemen of bonte vlinders verlokken zün hooge plicht te vervullen. Deze onoverwinne lijke kracht van den wil in alle omstan digheden en wisselvalligheden des le vens en de daaruit voor den mensch voortvloeiende verantwoordelükheid schildert ons Dante ergens aldus in zijn ..Paradiso". HU orjtmoet in een lagere sfeer van het paradijs keizerin Con stance. die als non uit het klooster ge roofd en door haar vader tot het huwe lijk gedwongen werd. Dante vraagt ver wonderd aan Beatrice, hoe het komt, dat deze edele ziel niet in de bovenste kring vertoeft. HU krijgt ten antwoerd: „ofschoon wü het „overweldiging" noe men, wanneer de gedwongene het met dengene die hem dwingt, in ’t geheel niet eens is. zün deze zielen door den op haar uitgeoefenden dwang toch niet ge heel en al verontschuldigd. Want de wH kan niet onderdrukt worden hü is als vuur, dat telkens weer opvlamt, al onderdrukt het geweld het duizendmaal. Slechts wanneer de ziel een tüd lang of voor goed toegeeft, raakt zü in de macht van het booze; dit nu hebben deze zie len gedaan.” Stiptheid is ningen! Wie diept) „A iet ieder lean iets buitengewoons verrichten. n>aar ieder kan het gewone in een buiten&ewonen &eest vol- brenèeH. (Booker- Washin* -on). in, waarna ge onderaan een 4 cM. bree den zoom inmaakt. Het rechte kraagje, dat ge 38 c.M. lang en 18 c.M. breed knipt, wordt aan de zükanten dichtgestikt en op de jas gestikt, precies tot midden voor. 3 cM. bHjft dus aan beide züden over, waar na men hier een knipje geeft, den in slag naar binnen toe slaat en tegen el kaar innaait. BU het inzetten der mouw neemt ge den naad 3 c M. meer naar vo ren dan den zijnaad van het jasje. De mouw stikt ge op het jasje over. De zak ken, welke ge 18 C.M. lang en 15 c.M. breed knipt, voorziet ge aan den boven kant van een 3 c M breeden zoom, waar na ge ze op de jas stikt. De knoopsga ten maakt ge in de linkerhelft, op 13 cJd. afstands van elkaar, waarna ge aan den anderen kant de knoopen aanzet. Het meubelwerk is genomen van beu kenhout. streng eenvoudig van Hjn. Buffet en tafels zün practisch, door de vakken, waarin we porselein en tüdschriften kun nen bergen. Op den schoorsteenmantel staat een ontwerp van een dier van creme gebar sten aardewerk. De verlichting werkt mede om een mooi modem geheel te verkrijgen. Men vindt In verschillende hoeken der kamer licht, be nevens een hanglamp en een leeslamp op de tafel. Dit licht geeft een warmen gezelligen aanblik, want de moderne verlichting is sierlük en het al te scherpe licht, dat uitgestraald wordt uit de bolletjes, wordt weggewerkt, achter zacht gekleurd albast, of melkglas. Men moet bü het inrichten serieus te werk gaan, waar smaak ontbreekt, wende men zich tot een expert op dat ge’ led. Men kan het best eerst LnHchtingen in winnen. want hoe vaak gebeurt het niet, dat men alle stülen door elkaar haspelt, en dit is zeer leeHjk. en onsmaakvoL Heeft men nieuwe meubels noodig, Niemand zal wel zonder medelüden en I tegenzin lezen. Moe keizer Augustus den dood 'inging. Als deze machtige heesneher bemerkte, dat zün einde naderde, aldus verhaalt ons ’n romeinsch geschledschrüver, Sue tonius. vroeg hü om een gladgepolüste Mlveren plaat, die in de oudheid als spiegel dienst deed. Lang en aandachtig beschouwde hü zich in dit blinkend metaal, kamde daarna zorgvuldig z’n weelderlgen haar tooi in sierlUke, golvende krullen en vroeg toen aan de rijksgrooten. die rond zün stralend praalbed stonden: „Nietwaar, ik heb toch de komedie van het leven goed gespeeld? Nu. applaudis seer dan en laat het scherm vallen!" Wat een armzalige, erbarmelüke op vatting bU dezen roemrüken heiden, over levenswaarde en levensdoel des men- schen! En toch, het wil mü voorkomen, dat dit het levensdogma van velen is, die. hoewel zü zich christenen noemen, zich toch geen rekenschap geven van den ont- aettenden ernst des levens en de groote Verantwoordelükheid van de jeugdjaren. Het beste en vruchtbaarste protest te gen een van een zulk een treurige levensopvatting is blüvende en duurzame overwinning alle middelmatigheid en halfheid; doelbewust streven naar de hooge lichte toppen der ziele-schoonheid, stap voor stap, lederen dag, getrouw in het kleine, telkens weer het .gewone" „bui tengewoon” doende. Stiptheid! Een schünbaar onbeduidend woord en toch een woord dat een som van plichten en eischen, een rijk van grenzenlooze mogelijkheden insluit, om het karakter te vormen en den wil te stalen1 „Stiptheid is de hoffeHjkheid der ko- ningen," heet een bekend spreekwoord. En inderdaad, stiptheid heeft iets ko- ninklüks aan zich, omdat zü een konlnk- Hjke heerschappü uitoefent over het le ven. Stiptheid is de dagelüks geopende school om bü ontelbare gelegenheden de hoogste levenskunst aan te leeren, n.l. wilskracht en karakter-sterkte, die den mensch maken, niet enkel tot korting der schepping, maar ook tot konlng der menschen. Stiptheid is nauwgezetheid in het kleine, is het buitengewone in het ge wone I Het spreekt vanzelf, dat men zich deze groote opvoedende kracht niet eigen maakt zonder edelen offergeest. Stiptheid betrachten heet bü aHe voorvallen des levens, ook bü de gering ste, zich met geweld boven alle toeval ligheden verheffen; zich gedurig in den heeten strijd tusschen plicht en gemak zucht overwinnaar weten; tegenover het „ik wil niet” van onze trage natuur, het onverblddelük ,_gü moet ei) zult" van ons hooger plichtsgevoel stellen. Alleen sterke karakters hebben den moed om in leder voorval des levens pHcht te steUen boven toeval. Koevele zwakke naturen laten zich steeds door toeval en omstandigheden beheerschen, gelükend op een argeloos kind, dat zich telkens weer van zün plan laat weglok ken, door iedere bonte bloem, die het kinder-oog boeit langs den weg; door lederen veelkleurigen vlinder, die in haaf rijke kleuren-pracht het kinderhart be koort. öi ra pn I voudig ’n wit blousje zonder mouwen onder dragen, daar wij toch het bolero- jakje niet zoo gauw uit zullen laten. Fig. 5551 is niet zoo jeugdig, maar dan ook iets meer ^gekleed. De loshangende mantel, die inat geheel geen sluiting of kraag heeft, is'geheel omgeschulpt, even als de voomaden van den rok, die tegen elkaar aan vallen. De gebloemde corsage is met puflten aan het effen rokje gezet. Een kleine jabot sluit aan bü de v-vor- mige halsultsnüding. Flg. 5579 is een eenvoudig patroon voor gebloemde stof. Een glad schouderstuk eindigt van voren in een gestrikte das; twee klokvormige volants vormen het rokje. Meer versiering hebben wü bü zoo’n drukke stof meestal niet noodig. o 8 e K h< j 8 d r o k Tl S< 3 f JaSV w -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 12