ONS BLAD EÉN REIS DOOR HET AARDBEVINGSGEBIED IN ITALIË Alcmaria V.V.V. RF7.OFKT OP IS AUGUSTUS DEN KATHOLIEKEN LANDDAG TE DEN HF.I .D>FR DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN MAANDAG 28 JULI 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 175 f 40 )ST Voornaamste cKieuws Onder de tram Telegrafisch Weerbericht 75 Rijwielpad Heiloo Egmond De Egyptische troon Een nieuwe pretendent? Leening Noord-Holland Gedenkteeken voor Mgr. Dr. Ariëns Pech op een proefvaart Ernstig auto-ongeluk DE A.V .R.O.-KOERS Kosten vermoedelijk 8V2 pCt. beneden de raming De arrestatie van den Penghoeloe van Pendok DE ZONDERLINGE MARSKRAMER Niet meer voorbijrijden van stilstaande trams JOH. LAUWERS Barometers Thermometers PAYGLOP 3 ALKMAAR UCHT OP Brand op de „Sumatra” - f 750.- f 250.- ^wv,^’*?^Dh^ f 125.- f 50.- *^bSuk.’“ AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL Directie van Werkspoor De afsluiting en droogmaking van de Zuiderzee A NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD x. Haarlem te treinverkeer regelen. van De Europarond vlucht Twee deelnemers verongelukt het aan- van Dijk is te Plymouth aangeko- Met een verbrjjaeld been opgenomen Barometerstand 764.8 m.M. te Barometerstand: 747.4 mM. te te Belangrijke vermindering toewijzing ffie, Onthuld op het kerkhof te Maarssen Eén doode en een zwaar gewonde ge- Het onderzoek naar de arrestatie f Begrafenis van van ver- hoogspanningsmast een Bljjkens een wetaonwerp tot wijziging van de begrooting van het Zuiderzeefonds kan de raming over 1929 mt 8.5 pCt verminderd worden. Evert men. bij verlies vso 'o anderen vinger ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voor Alkmaar f 2.— Voor buiten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad f #.60 hooger Verboden ten opzichte van alle „Intercommunale” trams hetzelfde onverminderd Ernstige stremming in het over Deventer. De noodverordening In genomen. H. M. de Koningin en Prinses Juliana te Oslo aangekomen. Op het R.K. Kerkhof te Maarssen is een gedenkteeken voor Mgr. dr. Ariëns onthuld. roug# 1 VM De zijn. De gedenksteen voor Outgert Jacobsz Vrijdag op Jan Mayeneiland onthuld. •pinazzola. langdurig Bezoekt hedenavond 8 uur het Openluchtspel in den Muzlektuin idië t Ooes- lerij inenL van het ref- de de der Ier» leg. in- eer- 11U- ten ver» be de van lar.* mr. e te mond pad. heeft ;teek« or de xl te ’bben nsge- i het ang- Een reuel, foerr. r. bij t der lam penb. eem- b. d. :cht chts- C. E. rsd. M.o.; Gra- r.T„ b. d. nder- :cht Aar.- lerw. J- J- iven- est. itssp. b. d. Mor- ister- L W. ld); ions- laar; kl„ en Wie- zen ndh. isen, A. dr. ndh, staf, Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging van de wet tot instelling eener Rjjkspost- spaarbank; verhooging van de rente-vergoe ding tot 3 pCt. maximum en van het rente- gevend maximum der inlagen. ^ari Q^elfi cJfapels (Telegrafische brief Met de stoomtram run half drie richting Haarlem had Zaterdagnamiddag te Lisse een zeer ernstig ongeluk plaats. Het 10-jarig zoontje van den heer V. L. uit Hlllegom lijde lijk gelogeerd bjj zijn grootmoeder de wed. v. Stijn in de Vreewykstraat te Lósse, wilde op de reeds rijdende tram swingen en viel De ramp te Koblenz, slachtoffers. De eerste resultaten onderzoek. Tegen 5 uur landden de Engelschman Thorn met de K 1 en de Dultscber Poes met de B 8. De aardbeving in Italië De reis van den Koning. Volgens de laatste telling 2142 doo den. De Kathedraalfeesten schitterend geslaagd. Barometerstand 9 uur vrn.: 761. Stilstand. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 9 28 uur. ADVERTENT1UR regels f 1.25: elke per regel #.T5 Bij de inschrijving op 5.264.000 4 obli gation Noord-Holiana is voor dusdanige be dragen ingeschreven, dat bij de toewijzing eene belangrijke vermindering op de grootere inschrijvingen zal moeten geschie den. Naar aanleiding van de arrestatie van den Penhoeloe van Pendok, waarvan onlangs melding werd gemaakt, deelt de Dellcoujant mede, dat bij nader onderzoek inderdaad Is gebleken, dat de voornaamste actie van dien Penghoeloe en diens volgelingen, welke door hun arrestatie werd verijdeld, gericht was tegen de „Kompenie’dat de grondoorzaak daarbij gezocht moet worden in een vijan delijke gezindheid jegens het Europeesch bestuur is vooralsnog onbekend. Een onderzoek wordt daarnaar ingesteld. Hoogste Lacoruna. Laagste Blacksod. Verwachting: Meest matige, tijdelljk wel licht krachtige, meest zuidwestelijke wind, zwaar bewolkt, waarschijnlijk met regen, mogelijk onweer en met lijdelijke opklaring, weinig verandering in temperatuur. ’RIJS: Van 1— regel meer f tM. RECLAME per regel #-H voor de eerste pagina; voor de overige pagina's #.50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” bti vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels; Iedere regel meer f 0.12 De kruiser moet weer langdurige reparatie ondergaan Nadat Hr. Ms. kruiser „Sumatra” na lang durige reparatie te Soerabaja de volle kracht proef met succes had doorstaan brak aan boord, toen het schip op den terugweg naar Soerabaja was, brand uit in ketelruim no. 3. ten gevolge van lekkage In een leiding van de speciale brandstofolle. Aanvankelijk werd het gevaar zoo groot geacht, dat noodseinen werden afgegeven. Echter gelukte het in den namiddag van den 27sten Juli, den brand geheel te blusschen Persoonlijke ongelukken zijn niet voorge komen. Het schip stoomt nu op naar Soerabaja, begeleid door een paar oorlogsbodems. reparatie zal vermoedelijk langdurig Een auto, bestuurd door den heer Rlckerk, adjunct-adminlstrateur van de afdeelings- bank te Blitai, botste bjj Bojolali tegen een telefoonpaal op. De heer Rlckerk werd op slag gedood; de kornet werd zwaar gewond. Aan boord van Hr. Ms. .Sumatra” brand uitgebroken; het schip zal een lang durige reparatie moeten ondergaan. -in Alexandrië wordt het gerucht, dat in het midden van de vorige week opdook, n.1. dal een nieuwEgyptische parlement voor Novem ber zal bijeenkomen, niet bevestigd. Invloed rijke personen verklaren echter, dat de ge beurtenissen zich waarschijnlijk wel in deze richting zullen ontwikkelen. Het nieuwe parlement zou echter niet door algemeene verkiezingen maar door uit poli tieke overwegingen aangewezen personen ge vormd worden. daarbij ten gevolge waarvan een der wielen hem over de beenen ging. Direct werd Dr. de Graaf per auto ge haald die den jongen ter plaatse verbond. Met den ziekenauto van den heer Scheep maker werd het ventje naar het Zieken huis te Leiden vervoerd. Een der beenen zal vermoedelijk geamputeerd moeten worden. De aanleg van het rijwielpad HeilooEg- is reeds zoovci gevorderd, dat het zooals verwacht was. op Vrijdag 1 Augustus as. voor het publiek kan worden opengesteld. De offlceele opening beeft plaats te Heiloo bij den aanvang van bet pad aldaar, des namiddags om 2% uur. Dan wordt over het pad naar Egmond aan Zee gereden, alwaar in Hotel Zeezicht een ontvangst zal plaats hebben door het ge meentebestuur van Egmond aan Zee. Zondagavond om half acht, had op het R. K. kerkhof te Maarssen de onthulling plaats van een gedenkteeken voor Mgr. dr. Ariëns. pastoor van Maarssen. Na een kort Lof in de stemmingsvolle parochiekerk, trok een groote stoet nair het op ongeveer tien minuten afstand gele gen stille kerkhof. Onder de zeer talrijke aanwezigen, die zich daar op de paden langs de grafzerken hadden verzameld, waren ojn. Mgr. Sloet, van Abcoude, 'de hoogeerw. heer Plek, de ken van Breukelen. Van de burgerlijke autoriteiten was om aanwezig de burgemeester van Maarssen en Maarsseveen, de heer Eggink. Allereerst werd het woord gevoerd door den tegenwoordige^ pastoor van Maarssen. den zeereerw. heer Rientjes, die, naar aan leiding van de spreuk: Gelukkig een volk, dat zjjn groote mannen waardeert, namens het comité van oprichting alle aanwezigen hartelijk welkom heette op deze laatste rustplaats van pastoor Ariëns en oprecht dankte voor de getoonde groote belangstel ling. Het woord werd vervolgens gevoerd door den heer J. G. Suring, lid van de Tweede Kamer. AMSTERDAM, 28 JulL In de heden gehouden vergadering van commissarissen van Werkspoor N.V., heeft, op uitnoodlglng van commissarissen, de heer J. A. Kalff, president-commissaris, zich bereid verklaard, zich voorlooplg met de werkzaamheden der directie te belasten. De diplomatieke medewerker van de „Daily Telegraph” weet te berichten, dat de onderkoning van Egypte Abbas II Hilmi, ew in November 1914 door Engeland wegens zijn vriendschappelijke gezindheid jegens de Tur ken werd afgezet, gebruik wil maken van de huidige situtatie in Egypte om op den troon terug te keeren. Abbas zou vertegenwoor digers naar Londen hebben gezonden, die echter onmogelijk noch officieel noch parti culier door de leden der Britsche regeering ontvangen kunnen worden. De achtergrond van deze plotselinge aanspraken op dén Egyp- tischen troon is nog donker. Ook is het onbe kend of Nahas Pasja Aböuu. Hilmi als werk tuig tegen Koning Foead gebruiken wil. Het staat echter vast, dat de leidende Wafdisten Koning Foead door een lid van een andere dynastie willen vervangen, desnoods door den tienjarigen zcon van Koning Foead, die dan aan het bewind zou komen met Nahas Pasja als regent. Abbas Hilmi, die in 1874 geboren werd, volgde zijn vader Mohammed Tewflk Pasja in 1892 als khedive op den troon op. Reeds kort voor den oorlog richtte de Brtt- sche Hooge Commissaris In Egypte, Lord Kitchener, een drastische waarschuwing tot hem: ,,De hand, die op den troon heeft bracht, kan u er ook weer afhalen.” In officleele Egyptische kringen Naai de leiding van de Europa-rondvlucnt mej-ceelt is het vilegto.-g O. 4 met Offer- mi:en Jerz -„cski aan boora bij de lan ding te Lyon tegen een antenne gestooten er. naar beneden ge<oit Beide vlxgers wa ren op slag dood. Poss te Warschau aangekomen Als eerste Europa-rondvlieger is de Dult- scher Poss met de B. 8 te 17.24 uur uit Posen op het Warschausche vliegveld Moko- tow aangekomen. Ten gevolge van het re genachtige weer zal hij waarich. nlijk eerst Zondag verder vliegen. De Engelschen K. 1 en K 3 zijn eveneens uit Posen naar War schau gestart. De eerste groep te Berlijn terug Gisterenmiddag tegen half vijf is het En- gelsche vliegtuig K 3. bestuurd door Broad, en de K 5, bestuurd door den Engelschman Butler, na een tocht van 7500 KM., versierd met talrijke vlaggen op het vliegveld Tem pelhof vlot geland. Zij werden door een vertegenwoordiger van het Duitsche Rijksmlnisterie van Verkeers wezen en door het bestuur der Aero-club ver welkomd. De muziek bracht het Engelsche Volkslied ten gehoore. Tegep 5 uur landden de Hij schetste het werk van pastoor Ariëns en vervolgde dan: Het werk van Ariëns te af. doch het werken in Maarssen is nog niet af. Moge dan het monument een krachtige aansporing zijn, om zijn lichtend voorbeeld te volgen. Vervolgens wordt door spreker het monument namens de parochie aan het kerkbestuur overgedragen. Tweede spreker was pastoor dr. Van Koc- vorden. Het weldoen was in dr. Ariëns’ oogen een genade Gods, zegt spreker, en hU, de rijke stierf als een arme, en rust thans in zen gekregen kist en in een gekregen graf. Maa; dat graf zal dan ook heerlijk zijn. Eert zitn nagedachtenis door zijn voorbeeld te volgen dan zal pastoor Ariëns thans onze voor spreker en weldoener zijn. Pastoor Rientjes dahkte de belde spre kers, bracht hulde aan den kunstenaar, die het monument vervaardigde, en noodigdc uit tot het bidden van vjjf Onze Vaders en Wees Gegroeten voor de zlelerust van den overledene. Toen knielde oud en jong neder, werden de hoofden ontbloot en drong een vurig smeekgebed tot voor den troon van den Al lerhoogste. De plechtigheid was daarmede geëindigd Het gedenkteeken is ruim een meter hoog en 80 A 90 c.M. breed. Het is uitge voerd In marmer en bevat in brons de prachtig weergegeven kop van den groe ten doctor, schitterend geslaagd. Het werk is van den kunstenaar Elot Brom en bevat als eenlg opschrift: Ariëns. priester. van een de menschen: militairen, doctoren, zus ters, alies loopt ordeloos door elkaar! Ook nog enkele dorjbelingen. Hier en daar ziet men een weenende vrouw of een boer die niet van zijn huis is af te slaan Sommigen er van lijken wel waanzinnig: hun gezicht vertoont een wanhopige angstultdrukking solda ten gaan met hun draagbaren voorbij onder een wit laken zie ik, slap naar beneden hangend, een vermorzelde hAnd. In de kerk, die wonder boven wonder gespaard is. heeft zich een am bulance opgesteld. Hier liggen de gewon den en 35 dooden. Tien minuten verder; Rajxilla. Dit stadje ligt aan de kromming van de rivier. Eertijds een paradijs, dat door vele vreemdelingen bezocht werd, omdat hét zo<i echt Italiaansch was en nu Een paar witgekalkte hotelletjes staan nog overeind, melancholisch en verla ten! Wij rijden er oiji heen, want de weg door het stadje is verspard. 23 doo den zegt Kien! Achter de hotelletjes op een soort sportterrein is het kamp der vluchtelingen. Zij staan met verwe zen gezichten naar ons te kijken: het is een menschenslag, dat niet veel kan verdragen Weer een kwartier verder ligt Melfi. de stad der Hohenstaufen. Het nieuwe stads-gedeelte met tallooze villa's en landhuizen is ongedeerd, maar de be woners zijn gevlucht. In de binnenstad zien wjj echter puinhoopen, die even hoog zijn als de enkele huizen, die nog niet verwoest zijn! De kerktoren is in gestort en ook de burcht, het prachtige bouwwerk van Frederik II, heeft twee hoektorens verloren. Op de markt ver- dnLngt zich het volk. Soldaten deelen brood en kaas uit. Vlak daarbij liggen onder lakens de dooden. Melfi heeft 120 dooden in totaal! De aanblik is meer dan verschrikkelijk. Het lijkt wel een stad in de vuurlinie. Een humorls- tischen plakkaat van een Amerikaansche filmklucht schijnt dit alles te willen hoonen: de bioscoop is er echter niet meer. Een eindje verder doet een ezel zich te goed aan geraniums, die uit een venster zijn gevallen. Twee kinderen gaan zingend door de stratenvlak daarachter komt een colonne soldaten met een baar. Wij verlaten deze stad des Doods en rijden verder langs Lacedonia, Bisaccia, Aqullona. Overal hetzelfde beeld. Langs de straatwegen kampeert de bevolking. Verscheidene malen worden wij aange houden. Men heeft honger en er wordt geen eten gebracht. Mussolini kan niet overal voor zorgen. Boven ons cirkelen vliegtuigen. Langzamerhand valt de duisternis. In Barila kan ik juist een trein nemen, die met vluchtelingen en gewonden naar Potenza gaat! Uit een gesprek met deze ongelukkigen verneem ik, dat er nau- welljks één gezin is, waar men geen man, vrouw of kind verloren heeft. Ik laat mij nu vertellen, hoe alles gebeurd is, hoe de eerste stooten de daken reeds deden instorten en hoe men, in den slaap gestoord, door het puin naar de straat moest kruipen. Steeds weer hoort men weenen en vloeken. Te middernacht krijg ik den sneltrein naar Napels te pakken. De duisternis spreidt zich langzaam over de woeste nij langs de spoorbaan uit.... Napels heeft ook geleden. Wat men hier ziet, zijn echter de voorboden van het onheil, dat het binnenland heeft getroffen De eerste officleele schattingen wor den juist genoemd: 1800 dooden! 4000 gewonden (Nadruk verboden.) „Staatsblad" 275 bevat een wijziging het Trumwe&Teglenient. waardoor het boden wordt, tram?ljtulgen, welke stilhou den tot het In- en uitlaten van reizigers, voorb'J te rijden aan de zijde, waar moet worden* in- of uitgestapt, tenzij aan die zijde langs de trambaan een vluchtheuvel aanwezig is. Vóór deze wijziging -Verbood het regle ment alleen om tramrijtulgen. welke stll- borden tot het in- en uitlaten van rei zigers. op zoodanige wijze voorbij te rijden, dat daardoor de veiligheid der in- of uit stappende reizigers in gevaar wordt ge bracht. Ondanks de nieuwe bepaling blijven de gemeent'’lijke verordeningen die onderverp kracht. Het begin der ontginnlngswerkzaamheden B(j de Tweede Kamer is Ingediend een wetsontwerp tot wijziging en verhooging van de begrooting van het Zulderzeefonds voor 1930. Ter toelichting wijst de regeering op de verwachting dat de afsluiting van de Zuider zee reeds in 1932 tot stand zal kunnen wor den gebracht. Het gevolg van deze snellere uitvoering is, dat het voor het loopende jaar aangevraagd bedrag, niet toereikend zal blij ken. Deze werken zijn een gedeelte dijkvak op het Breezand en een gedeelte dijkvak Gaatje-Vlleter, waarvoor f 6.085.000 noodlg wordt geacht. Deze verhoogde aanvrage be- teekent dus niet een overechrijding van de laatste raming integendeel Is uit de cijfers van het afgeloopen jaar gebleken, dat deze vermoedelijk met 8J4 pet. verminderd zal kunnen worden doch de behoefte aan meer geld voor het loopende jaar als gevolg van de snellere uitvoering. De toelichting zegt verder: Had en heeft tot dusver in hoofdzaak de stoute technische conceptie van het geheele plan tot de verbeelding der bevolking gespro ken. thans dringt zich hoe langer hoe meer op den voorgrond het belang, dat het in cultuur brengen der gronden en hun uitgifte, met hetgeen daaraan behoort vooraf te gaan en daarmede overigens samenhangt, voor het welslagen der onderneming heeft. Het wetsontwerp beoogt met deze materie thans een practfsch begin te maken. Deze poging strekt zich niet verder uit dan tot het geen thans onmlddellljk verelscht wordt. Een en ander berust op de ervaringen met het werk der CotnmLssie-Lovink opgedaan. De regeering verwijst naar het verkave- lingsplan, afgedrukt in het bericht der Zui derzeewerken van October 1929. Op enkele gedeelten zal de verkaveling eenlgszins af wijkend van het rapport-Lovink geschieden, gebaseerd op ruimere scheepvaartmogelijk- hedep. Het is de regeering doelmatig vóórgeko men. onderscheidene werkzaamheden op te dragen aan een tijdelijken dienst, die één en ander zal moeten ter hand nemen. Daaron der valt werk van landbouwkundigen aard tot het geschikt maken van den bodem voor eerste cultuur, het werk van economischen aard tot het beschikbaarstellen van den grond en dat tot aantrekken van werkkrach ten. Deze lijdelijke dienst zal worden samenge steld uit drie Rijksambtenaren, thans werk zaam onder het Departement van Binnen- landsche Zaken en Landbouw, die daartoe aan het Dept. v. Waterstaat worden gedeta cheerd. Om met de ontginningswerken een aan vang te maken wordt voor 1930 aangevraagd f 1.700.000. De A. V. R. O. hield Zaterdagmiddag haar jaarlljksche algemeene vergade ring en de vergadering benoemde tot voorzitter, ter vervanging van oud- minister Westerveld die reeds lang geleden genoeg kreeg van de A. V. R. O Dr. H. Molhuyzen. Wij zeggen het Pastoor Perquin in zijn radio-praatje van gisterenmiddag na: Deze benoeming spijt ons niet om den persoon van Dr. Molhuyzen natuur lijk, maar om de richting, welke hij in het A. V. R. O.-bestuur voorstaat. Dr. Molhuyzen toch vertegenwoordigt de onverzoenlijkheid: In zijn Zaterdag ter vergadering ult- onzer correspondenten te Rome) Napels, 25 Juli Mijn pogingen om Donderdag vroeg van Rome over Napels het aa#dbevings gebied te bezoeken, moest ik al gauw opgeven. Overal waar ik op de een of andere wijze trachtte vanuit Napels het binnenland te bereiken, werd ik tegen gehouden fhet de woorden: „Uitgeslo ten, uitgesloten,, de treinen worden slechts gebruikt voor het vervoeren van de hulptroepen. De straten zijn geheel en al versperd door groote troepen vluchtelingen.” Ik wilde echter niet werkeloos blijven en zoo besloot Ik langs een omweg het geteisterde gebied te bereiken. Vanuit Rome bestaat er een-even voortreffelijke als weinig gebruikte vliegverbinding naar Barl. Deze route nam ik. Na een vlucht van twee en een half uur. liggen de Appenijnen reeds achter mij en was Barl bereikt, waar de lijn rechte kust het groen van de Apulische Hoogvlakte van het blsnfw dér Adrlati- sche Zee scheidt. In Barl verschilt het roezemoezige leven van de reeds eenlgszins aan het Oosten herinnerende havenstad niet met dat van andere dagen; tot nu toe z|jn de „golven der verschrikking” hier nauwelijks doorgedrongen. Alleen aan het station gaat het veel drukker toe De eerste vluchtelingen waren juist aangekomen. Dit zijn echter hoofdza kelijk meer gegoeden, die uit vrees voor hun leven de bedreigde streek ontvlucht zijn. Eenige angst is hun niet aan te den. Van Barl voert de trein ons naar Altamura, door en door een provincie stadje. Het lijkt wel uitgestorven en Biets wijst hier nog op de catastrophe Met een boemeltreintje reis Ik naa*- Op alle stations is er een oponthoud. Wij moeten nJ. op de eerste hulptreinen wachten. Vee wagens vol fascistische soldaten snel len ons voorbij evenals vele D-treinèn met gekwetsten. De kleine dorpjes In het dal van de Oravina hebben klaar blijkelijk weinig geledenEen schaapherder blaast ergens op zijn fluit..., waarschijnlijk een vreedzaam liedje. Spinazzola bereiken wij om 2 uur ’s middags. Hier begint de ellende eerst, want hoewel de stad zelf ongedeerd is, lijkt het in de buurt van het station wel een verstoorde mierenhoop. Ik zie hier de eerste vluchtelingen, lieden met hun heele hebben en houden bij zich. Vrou wen bidden en mannen uiten hun ellende door lulde vloeken echt Ita liaansch! De stationschef weet niet, wat te doen. Zijn wagenpark Is gerequireerd, de dienst is totaal in de war! Hij wil on zen trein wel verder l^ten gaan, doch kan ons geen garantie geven of wij Venosa, het eigenlijke doel van de reis wel bereiken kunnen. Een taxi-chauf- feur, die onmlddellljk den journalist in mij herkent, brengt uitkomst! Met een stortvloed van woorden beveelt hij mij een bezoek aan het verwoeste gebied In zijn wankele Fiat aan. Hij beschouwt de geheele catastrophe als een onver wacht buitenkansje, een bezienswaar digheid!.... Ik ga op zijn voorstel in en spoedig zijn wij op reis. Met een bewonderens- waardlge kalmte rijdt hij over de ver woeste wegen overal vertoonen zich reeds scheuren en op sommige plaatsen is de weg bijna voor de helft weggesla gen. Mijn chauffeur suist verder en tracht mij te doen gevoelen wat „aard schokken” eigenlijk zijn. Na een half uur rijden komen wij tn Venosa aan. Soldaten zijn juist bezig #an den Ingang van de stad een neer- gesmakten hoogspanningsmast op te ruimeneen tolboom voor de Hel, want Venosa Is er erg aan toe! De Apulische hulzen van samenge kitte kalktuf zijn gebarsten, alsof zij uit gips waren opgetrokken. Het zijn slechts puinhoopen. Enkele hulzen die van baksteen zijn blijven staan De stad Is uitgestorven. De carabinieri wijzen met de band naar de bergen: daar bevindt zich de bevolking. Nie mand durft blijven deze men- schen hebben het Instinct van een dier dat zich ook verbergt om het onheil biet te zien. Vijf dooden zoo vertelt men mij heeft Venosa te beklagen. No. 10 28 Juli Nu volgt de eene verwoesting na de sndere. Eerst vreedzame landerijen, olyfboomen, bloemenvelden, citroenen gaarden, goudgele vijgen en dan plotse ling: Barlle totaal verwoest! De dorpsstraat lijkt wel een holle weg tus- schen puinhoopen. Het wemelt er van BUREAU: HOF 6. ALKMAAR Telefoon: Administratie No. 433 Redactie No. 633 gesproken rede heeft hij het nog heel kras gezegd: „geen samenwerking met het zend - tijdbesluit van 15 Mei als grondslag”. De A. V. R. O. heeft thans dus een voorzitter, die van geen verzoening weten Wil en zich alleen nog maar tot samenwerking bereid verklaart, als de Regeering. de Kamer en de bijzondere omroepvereeniglngen voor de A. V. R. O' vlak valien. Hij kan de werkelijke verhoudingen nog maar steeds niet zien; de A. V. R. O. is voor hem nog steeds de alge meene, de nationale vereeniglng. hoe zeer de honderdduizenden leden der bijzondere omroepen, die in de Kamer hun tolken hebben, hem ook van het tegendeel hadden moeten overtuigen. Hoe scheef Dr. Molhuyzen de verhou dingen ziet en hoe hij In zijn vooroor deel de rollen volmaakt omkeert, blijkt uit wat hij zei over het zwijgen van den Phohi-zender: Dit zwijgen weet hij aan de „splijt- zucht” In Nederland, aan het werken der bijzondere omroepen. Hoe hebben we 1 nu? Wie zijn het. die den Phohi-zender heel opzettelijk en heel demonstratief het zwijgen hebben opgelegd? Zijn dat niet de liberale geldmagna ten, die nog vóór er lets van hen ge- eischt werd hun onwil toonden? Waren zij het niet, die in dit gevat praktisch hun „splijtzucht" uitvierden? Gingen zij in hun kapitalistisch libe ralisme niet na Ast het Nederlandsche volk staan, omdat zij niet volledig hun zin konden krijgen? Hoe kunnen overigens de bijzondere omroepen het helpen, dat de Phohl- heeren hun willetje stelden bovennet algemeen belang?! 1 Is toch niet op commando var Pastoor Perquin, Mr. v. d. Deure of m’nheer Zwertbroek, dat de Phohi-zen der stopgezet is? Met een voorzitter nu, die leeft In een gedachtengang, als hier aangeduirt. gaal de A. V. R. O. thans verder in zee De A. V. R. O.-koers zal er voor het Nederlandsche volk niet gelukkiger op worden. Het „Handelsblad” opperde dezer da gen nog het denkbeeld, dat de A. V R. O. haar deuren eens open moest zet ten, en een bestuur moest zien samen te stellen, „waarin vrijzinnigen naast katholieken, cMristelijken en socialisten zouden figureeren,” opdat dan zelfs minister Reymer de A. V. R. O. niet langer voor „eenzijdig-liberaal” zou kunnen verslijten. - Indien het gelukte, een a&htal „vol doende onafhankelijke geesten” te vin den, „die werkelijke Nederlandsche algemeenheid boven politieke partij- overweglngen zouden willen en kunnen stellen, zou het cachet „eenzijdig-llbe- raal” verdwijnen. (Men merke op, hoe dergelijke half bakken katholieken, ditp christelijken en dito socialisten, die zich voor het libe rale karretje willen laten spannen, bij voorbaat hoog«lijk geroemd worden!) Lukte het plan echter niet, „dan zou de A. V. R. O. het bewijs hebben gele verd, dat zij bereid is haar algemeen heid ook In haar eigen samenstelling te consolideeren.” W(j voor ons zien in het plan niet anders dan een poging om het welbe kende karakter van de A. V. R. O. slechts in schijn te doen Veranderen en verwarring te stichten in de kampen der bijzondere omroepen; de werkelijk- principieelen, die in de onderscheiden richtingsgroepen prestige bezitten, zou den er o.i. tóch al niet ingevlogen zijn. Met Dr. Molhuyzen als kapitein op het A. V. R. O.-schip zal er echter van samenwerking (gesteld eens ’n oogen- blik, dat het plan van het „Handels blad” eerlijk bedoeld is en toenadering beoogt) heelemaal niets kunnen komen. r/’ïy CS

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9