Hl I tweede blad I IT Burgerlijke Stand van Alkmaar BL/Ai>Z.i u i WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1930 STADSNIEUWS OFFICIEELE PROVINCIAAL NIEUWS MEDEDEELINGEN Plepkulkenmarkt PURMEREND 7 RECHTSZAKEN Zij waren van de MARKTNIEUWS Uit den coupé Een vertraagde begrafenis Ziekentriduum Door een adder gebeten - ELCK WAT WILS Ruimte bij ongelukken Slachtoffer van een kaartlegster De veldslag in de Krommertstraat Autobusdienst BeverwijkUitgeest Alkmaar ning plan van uitbreiding der gemeente (le gedeelte) Weisjes-Congregatle der St. Dominicuskerk 7500ste spaarder bij de Nutsspaarbank Het nieuwe Duitsche Zeppelin» Luchtschip de L. Z. 128 EGMOND AAN ZEE Sloep alhier Hertlèi politie BEEMSTER te Nasleep van de vechtpartii tusschen Syndicalistische en R.K. Steenzetters 74S* 7719 17751 18’09 WORMERVEER Vanavond gaan we terug. Hoe snel wij leven portemonnaiee met Inhoud. P 16068 elk f V» den 11121 12314 12340 14890 en Hl ’8 E.M.OB. één aan Men was het Wk onderweg verloren (Nadruk verboden). niet. Belangrijke diefstal te Gent VaMes met jaweelen uit een ante ontvreemd n PERSONALIA te PROF. 1. J. HENNEMAN sn Slangenbezweerder omgekomen GEVONDEN VOORWERPEN Een practisch advies Si Wegens het dragen van wapens voor den Kantonrechter 13509 14026 17979 15404 18697 19008 104’9 19826 ?f«?30 20’99 2O7O« 20746 16558 16778 17073 276 897 1186 1501 18« 2099 2378 2675 2973 3345 3739 3912 4147 45S9 15405 15543 16307 999 1155 1421 1714 1908 2357 2536 2858 3131 3710 3865 4127 4540 5021 5251 5667 6055 6384 6953 7083 7761 8085 8434 8878 9145 9528 9827 14028 14503 14*38 15f>80 X 3 m tahoud; 5275 5763 605Ï 6490 6980 717! 7776 8146 8585 8984 9312 954’ 9805 16394 10612 562 1139 1304 1670 1905 *321 0566 ^2848 3118 3607 3853 4116 4492 4890 5241 5616 5954 6378 6923 7080 7722 8009 8431 8812 9128 9565 9795 Het hoofd van het gemeentebestuur van Alkmaar brengt ter algemeene kennis, dat ter secretarie dezer gemeente van 7 Augustus tot en met 3 September ajs. voor een ieder ter inzage ligt het ontwerp tot herziening van het uitbreidingsplan, le gedeelte voor zoover gelegen tusschen de Bleekerssloot. de Molen tocht. de Nieuwlandersingel en den Baan- singel. van Een slangenbezweerder die in de bocschen bU Poitiers op de slangenjacht was, is door een roode adder gebeten. De man kreeg den gevaarlijken beet toen hU zijn hand naar de slang uitstak meenende. dat hij het dier reeds geheel onder zijn invloed had. Het gif werkte zeer snel en daar er geen hulp in de buurt was. stierf de man spoedig. In bet Tijdschrift van den Kon. Ned. Bond voor Reddlngsweaen en Eerste Hulp bij On gelukken ..Het Oranje Kruis”, wijst de heer Utermdhlen op de lastige nieuwsgierigheid van bet publiek dat bij ongevallen op straat vaak aoo dicht opdringt, dat de eerste-bulp- vrriewitng ernstig wordt bemoeilijkt, SchrU- Donderdagavond heb ik alle Congreganls- ten noodig Want Donderdagavond zal vóór le preek de voorlezing plaats hebben van Uegenen onder de trouwe bezoeksters, die in aanmerking komen voor het verloten van de gratls-bedevaart naar den Briel. Ook zul- wederom enkele mededeelingen plaats omtrent ons uitgebreid winterpro- Postambtenaar uit bed gehaald btfna verdronken 201 825 1179 1456 1735 1973 2371 ’642 2920 3144 .’737 3896 4136 daartoe zijn 4549 5123 5I2S 5253 5733 6056 6409 6965 12160 ’2355 12517 ’2821 13128 13184 13514 13904 ’4121 1M13 15563 16315 16677 1684’ 17261 17625 17665 170’6 18424 18684 19086 1943’ 108! 1 !90?1 12394 12703 12883 1 2922 13240 1’276 13425 1 3682 13698 14076 1460? len hebben gramma. Van de uitgedeelde inschrijvingsbiljetten mor het Retraitefonds, zijn er nog te weinig tngevuld teruggebracht. Congreganfcten. vergeet niet. Donderdag avond uw biljet mee te brengen, maar dan Ingevuld! Ouders, die dit leest: spoort uw oudere dochters aan, lid van het Retraite- spaarfonds der Congregatie te worden. Het te noodig voor den bloei van ons retraite- werk. Pater N. VAN RIJN. OJ». Directeur. Voor het examen hoofdacte slaagde Haarlem de heer O. J. Bommaar alhier. Te Haarlem slaagde voor het examen han denarbeid mej. J. H. A. Wortelboer. laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit 26 Juli 1928, nr. 8, goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bij besluit van 26 September 1928, nr. 78. Alkma&r. 6 Augustus 1930. Het hoofd van het gemeentebestuur, WENDELAAR. kippen f 0 90—189; Oude Hanen Ou- Personalia Te Haarlem slaagde voor het examen handenarbeid de heer A. Weber, alhier. 3CO 103* 1215 15.-1 853 2270 ’4’7 7685 29*5 3486 3*16 4056 43-X' 478’ 5198 5420 5SO3 5S44 615- 6520 700" 7215 7803 8214 86>0 8996 9.M0 5600 9911 1O4G4 10641 20081 5000. 2000. f 1000. Te Locmiquelic zou een zeetnan begraven worden. De geestelijkheid, familie en vrien den bevonden zich op betiterkhof en wacht ten daar op de vrachtauto, die de lijkkist met het stoffelijk overschot van den over leden matroos moest brengen. Toen de wa gen voor het kerkhof kwam, bleek de bodem er onderweg uitgezakt te zijn. De lijkkist met haar inhoud was zoodoende eveneens uit den wagen gevallen. Onmlddellljk ging men op zoek. Een paar kilometer voor het dorpje vond men de lijkkist op den weg lig gen. 14994 *”«5 5 546.5 15917 16645 Wederom namen tal van zieken, een ne gentigtal, deel aan het 2e Ziekentriduum te HeUoo. Evenals de vorige week was de verzor ging wee. uitstekend. Lj eerste dag verliep dan ook best. Vier Eerwaarde Zusters en vijf verpleeg sters uit het St. Ellsabethsziekenhuis te Alkmaar, verzorgden de zieken. De dames-Ieden van het comité met meer dere dames-helpstera hadden de zorg voor de verfrisschingen. I> geestelijke oefeningen werden even als altijd geleid door den Zeereerw. Pater Huissen, uit het klooster te Nieuwe Nie- Het dames-zangkoor voerde op «eer ver- wijze meerdere meerstemmige Burgemeester en Wethouders van Alk maar brengen ter algemeene kennis, dat *n het gemeenteblad van Alkmaar, nr. 1178, is opgenomen het besluit van den Raad dier gemeente van 24 Juli 1930, waarbij te vastgesteld een verordening tot wijziging der verordening, bevattende het tarief en de voorwaarden voor de levering van elec- trtechen stroom door bet Gemeentelijk Elec- triclteitsbedrijf te Alkmaar. Deze verordening te heden afgekondtgd en gedurende 3 maanden ter gemeente secretarie ter lezing neergelegd, waar zij te vens in afdruk tegen betaling der kosten verkrijgbaar te. Alkmaar, C Augustus 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd: WENDELAAR. Burgemeester. L. VEENDORP, Loco-secr. Een onnoozele vroaw door stgeanen beetgenomen Wegens beëindiging van het seizoen zullen de ter markt aangevoerde piepkuikens voor- looplg, evenals voorbeen, op het Hofplein worden verhandeld. Onder de aandacht van belanghebbenden wordt derhalve gebracht, dat met ingang van 16 Augustus a.s. tot den aanvang van het nieuwe seizoen de plepkulkenmarkt van de Paardenmarkt wordt verplaatst naar het Hofplein. De Directeur van het Marktwezen, D. SCHENK. Aanwezig aan het bureau van politie, Lan- •“waat en aldaar te bevragen op alle werk- tusschen 11 en 1 uur, de navolgende "’«werpen als gevonden gedeponeerd op: 1. ,2’ 3en 4 Augustus 1930: Portemonnaie met “ihoud; zangboekje; doos Cigaretten; muts; “Mnestasch met Inhoud; sleutels; handschoe- 7?**nden van mantels en jassen; japon- «mtuurtjes. Aanwezig en te bevragen bij de navolgende “*®*tenen, onderstaande voorwerpen, als ge- aangegeven op: 1, 3. 3 en 4 Augustus ”8®- Belastlngmerk in etui, A. Siegers, St. "“thonlusstraat 1; portemonnaie inh. por- en geld, S. Koppes, Schouw Akersloot; "•■''••lil. J. Bases Koorstraat 30; kinder- op het traject Alkmaar-Llmmen, dood ikken. Om concurrentie op dit traject voorkomen, zou op dat gedeelte eventueel pen vervoerverbod gelegd kunnen worden, hoewel spr. meent, dat daarmede in de practUk de hand wordt gelicht Voor den Bond van Autobusondernemers trad op de heer Kraak Steeman, die de be langen van de K. V. Mooy en van den ondernemer Verduijn te Akersloot bepleitte. Deze spreker ontkende de behoefte aan een nieuwen dienst voor Heemskerk. Deze ge- Getrouwd: Nlcolaas Out en Elselina van der Post. Jacob Molenaar en Dieuwertje van Vliet. Geboren: Johannes Nlcolaas. z. v. Dirk Blom en Agnes Dijkman. Maria Helena Antonia, d. v. Nlcolaas Praat en Agnes Vader. Willem Nlcolaas. z. v. Willem Hop man en Maria Kerkhoven. Johannes Nlco laas. z. v. Theodoras Wlering en Catharina Jansen. Overleden: Aafje Hartog. gehuwd met Jan Joosten. 54 J. Hendrika van den Burg, gehuwd met Nlcolaas rxiljneveld, 64 j. naar. Klaver, B. W. krans. G. Waalboer, tels. B. W. de Groot, zwarte kous. Knecht schebrug; regenmantel, Bergerweg 126. Wanneer men weder in het bezit is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hier van kennis te geven aan het Bureau van Politie. zestal steenzetters .eden van den Kath. Steenzettersbond „Eendracht maakt Macht”, werkzaam bij 'n bouwwerk aan den Baarsjes weg bij de Krommertstr te A'dam overval len door 'n groot aantal leden van den synd<- callstischen Bond E.M.O.S. (Eendracht maakt ons Sterk). Bij de hevige kloppartij, waarbij de E.M. OS.-leden met steenen wierpen, maakten de Katholieke steenzetters gebruik van wape nen. ca. een revolver en een wapenstok, die zij in hun bezit hadden. Gisteren had een tweetal leden van den R K. Steenzettersbond „Eendracht maakt Macht” G. en B zich te verantwoorden voor den waarnemend Kantonrechter Mr. E. W. Cats, wegens het dragen van verboden wa penen. Als verdediger van beide verdachten trad op Mr. Blinker. Als eerste getuige werd gehoord de steen zetter J. H. die den overval had medege maakt. Hij vertelde, hoe op den bewusten morgen ongeveer 300 syndicalistische steenzetters aan kwamen stormen onder het geroep van ..Maakt ze af!", „slaat ze dood.” Het Varen allen E.M.OS.-leden ze bekogelden ons, al dus get. met cteenen. Het duurde gerulmen tijd voor de politie ter plaatse was. Verd. B had zich met een bijl verdedigd, had hjj dit niet gedaan, dan zou hjj afgemaakt zijn, hij moest de vlucht nemen voor een waren stee- nenregen Door verd. K. was geschoten, óók al uit zelfverdediging. Kantonrechter: „Toen kwam toch zeker de politie gauw?” Get.: „Toen kwam er één. en een oogen- blik later arriveerde de versterking.” Een tweede collega-steenzetter P.CJi.. óók tot de aangevallenen behoorend. verklaarde, dat hij, toen hu naar zijn werk ging, groote troepen E.M.O.S.-leden -ontmoette. Kantonrechter: „U vermoedde toch dat er zou worden gevochten.” Geu: „Dat zijn we altijd te wachten.” Ook volgens dezen getuige waren er min stens 300 aanvallers, het duurde pl.m. 20 minuten voor oe politie ter plaatse was. Get. noemde verschillende syndicalistische steen zetters, die met steenen hadden geworpen. Get. had niet zien ol hooren schieten, waarschijnlijk, zoo verklaarde hij, tengevol-^ van m’n zenuwachtigheid We staan, aldus getuige, altijd aan aan vallen bloot en dragen daarom altijd een ol ander wapen. De wrijving dateert vanaf het begjn van de syndicalteiiscne actie, we werden overal belemmerd en uitgescholden. De E. M. o. S.-leden dulden ons niet naast zich. Korten tijd heeft er ook een moderne bond bestaan, maar hij werd geprest zich bi! de E. M. O. s. aan te sluiten. De verdachten bekenden wapens te heb ben gedragen, doch- zó zouden niet, zooals in t proces-verbaal stond, m bet bezit van een wapenstok zijn aangetroften. Toen de rust n.l. hersteld was, had de politie ter plaatse- een onderzoek naar de wapens in gesteld. De verbalisant was echter niet verschenen daar njj met vacantie was. De Kantonrechter achtte het noodzakelijk den agent alsnog te hooren. Op 14 October ante 2 uur zal verhoor worden hervat. Door Gebr. Beentjes te Heemskerk, die reeds eenlge jaren een autobusdienst exploi- teeren van Beverwijk naar Alkmaar en terug, was tot Ged. Staten een aanvrage gericht om vergunning tot het in werking brengen van een autobusdienst van Beverwijk over Uitgeest naar Alkmaar en terug. Dezer dagen werden ter Provinciale Griffie de Ingekomen bezwaarschriften behandeld door een commissie uit Ged. Staten. De bijeen komst stond onder voorzitterschap van den heer Mr. A. Bruch. Bezwaren bleken te zijn Ingekomen van de Ned. Spoorwegen, het gemeentebestuur van Alkmaar, de autobusondernemers van Geelen te Alkmaar, De Bruin te Heiloo en de N. V. P. Mooy en Zonen te Beverwijk. De gemeentebesturen van Heemskerk en Uitgeest hadden met de aanvrage adhaesie betuigd. De gemeente Alkmaar vreesde in de toe komst een ongewenschten concurrentiestrijd op 't traject Alkmaar-Llmmen, omdat van de voor den nieuwen dienst Ontworpen dienst regeling verschillende vertrekuren samenval len met die van reeds bestaande diensten. De gemeentebesturen van Uitgeest en Heemskerk meenden, dat de nieuwe dienst in een behoefte zal -oorzien. De ondernemer Van Geelen voorzag een wedstrijd langs den weg, wat zeker niet in bet belang van het verkeer is te achten. Spr. beschouwt de aan vrage als een verkapte uitbreiding van den reeds bestaanden dierst der Gebr Beentjes. Voor den heer De Bruin sprak Mr. Rite, die in de aanvrage een poging zag. om zijn cïï“ gespeld, vroeg zij of mevr. Lauwers in klap 30.000 frank wilde verdienen. Graag I antwoordde de goedgeloovige vrouw. De zigeunerin nam daarop de geldtasch van mevr. Lauwers, waarin zU dertig frank moest stoppen. Mevr. Lauwers werd daarna geblinddoekt. Met een doek voor haar oogen moest zij zes maal de kamer rond loopen. De kaartlegster en 3 zigeuners, die er intus- schen bijgekomen waren, zouden dan intus- schen voor de tooverij en de 30.000 frank zor gen Zij deden echter heel iets anders. Zij stalen al het geld van de onnoozele vrouw, ruim 1600 frank, en maakten zich uit de voeten. De waarzegster is naderhand in hechtenis genomen. ZU weet natuurlijk van niets! "2613I6 55 3 B54 1093 1112 12’8. 1239 1533 1854 2280 2496 2701 3031 3550 3827 4076 4453 4795 5213 5541 5914 6264 67.59 7061 735.5 7966 *313 8770 9090 9443 97SO Directie der Nutsspaarbank. alhier, ^ddt ons, dat bij deze instelling het aantal omloop zijnde spaarbankboekjes tot 7500 jg geklommen. Van dit aantal behooren circa gOOO aan personen of instellingen te Alkmaar —vestigd, 1000 aan personen elders woon achtig en 500 aan op school sparende kin deren. Opmerkelijk Is de regelmaat in den groei van het spaardersaantal. Bedroeg dit aantal Jn November 1927 4500, een jaar later steeg het tot 5500, nog een jaar later tot 6500. terwijl gistertn het getal 7500 werd over- gchreden. OngetwUfeld is het, uit een oogpunt van «Weeleen maatschappelijk belang, een zeer verblijdend verschUnsel. dat steeds meerderen het nut van het aanhouden eener spaar rekening gaan inzlèh. Personalia Bij Koninklijk besluit van 22 Juli is. met Ingang van 1 Sept. Het uitgangspunt voor de trans-atlantische meente is niet geïsoleerd, evenmin als Uit geest. Mr. Buys uit Schagen. optredende namens Gebr. Beentjes, bestreed deze meening en meende, dat Inderdaad behoefte bestaat om Heemskerk en Uitgeest met verkeerscentra als Alkmaar en Beverwijk te verbinden, vooral voor de tusschenllggende plaatsen. Immers bij verïeenlng van dé concessie zou het mogelijk kunnen zijn tusschen Haarlem en Alkmaar een 20 minutendienst te ope nen. Ook voor Beverwijk acht spr. den nieu wen dienst van belang, omdat met Uitgeest nog geen busverbinding bestaat. Door deze aanvrage zal bet belang van betere verbindingen gediend worden. BU de replieken zei de heer Van Geelen nog, dat een 40 minutendienst Haarlem- Alkmaar. zooals deze thans bestaat, ruim voldoende is te achten. De voorzitter informeerde nog naar de verbinding tusschen Uitgeest en Heemskerk, doch deze blijkt niet te bestaan. Mr. Buys bepleitte nogmaals de wensche- lijkheld van de nieuwe lUn, waarna de zit ting gesloten werd. Gedeputeerde Staten zul len later uitspraak doen. De nieuwbenoemde hoogleeraar in de Ker kelijke Geschiedenis te Warmond, de Zeer- Berw. Hooggel. Heer J. J. Henneman. werd in 1697 te Alkmaar geboren. HU is een biS>eder dr. A. J. Henneman, geneesheer-dlrec- teur van het Sanatorium „Dekkerswald” te Groesbeek. HU studeerde aan de Seminaria het Bisdom en ontving de H. Priester- *Uding in 1921. Vervolgens was hU in de zielzorg werk- eaam te Overschie, welke standplaats hü tn 1922 verwisselde voor Den Haag, waar hU “Pelaan werd aan de parochiekerk van ®en H. Antonius Abt aan den Ouden Sche- ’enlngschen Weg. Sinds 1924 vervulde de nieuw oenoemde PiiXessor de functie van leeraar aan het Kletn-Seminarie „Hageveld” te Heemstede, ***r hU de profane geschiedenis cn de na tuurlijke historie doceerde. 1575 1876 2 300 25dO 2789 3J00 3588 3828 4108 449! 4843 5221 5550 5947 6286 6864 7063 7465 7993 *40! 8803 9115 9489 9791 10!!0 10116 10142 10455 10466 10785 10843 Zekere mevr. Lauwers ging bij een kaart legster op bezoek om zich de toekomst te la ten voorspellen. Nadat de zigeunerin baar bezoekster allerlei praatje* op de mouw had 1046 11072 1690 11729 12186 L21R7 1224? 12’76 12385 12393 12639 12641 126OQ 12837 12775 12789 13059 13120 13483 13499 13735 13866 14080 14100 14614 14616 149’9 14961 15178 1 5304 15420 15421 1.5683 15068 16807 17104 1759! 7719 17751 .7R10 18264 18’09 18383 18529 18609 1R6?’ 19029 19054 19311 19324 19640 19658 Op 24 Juni omstreeks 7 uur ’s morgens ■’873 19*76 werden zooals men zich zal herinneren een 'fl76 ?03’6 2T.537 2055) .’0800 2081’ 20SM Personalia Te 's-Gravenhage slaagde voor het examen Duitsch M. O. de heer W. 7148 Kafser. alhier. 7774 8125 8534 8963 9152 9531 9855 0.300 1W94 1<MG4 10466 _.r. 1930. '6191 10-12 1064! 10663 benoemd tot leeraar aan" de RUks H. B. 8. ,,n,3A,1 alhier. P. Hildering, thans tüdelijk leeraar aan die school. 11078 11121 11|67 1l!60 111^2 11194 119’8 11953 11965 12078 12148 U187 12242 1’272 12’76 1’453 12470 12495 12709 1’05.3 Zeppellndiensten. respectlevelUk vertrek- haven, blijft voorloopig Friedrichshafen a/B. De „Graf Zeppelin” heeft van September 1928 tot November 1929 vUftig vluchten ge slaakt. waarbij 1574 passagiers (buiten de bemanning) en 4882 K.G. post werden ver voerd. De afgelegde route bedroeg 116985 KM. (d.l. een afstand 3% maal rond de aarde) deze afstand werd af gelegd in 1186 uur en 20 minuten. 6225 6682 7010 7275 7888 8259 8713 FÏSO 9397 9656 100’2 16055 KM 12 KM 34 10715 10754 aangespocld Dinsdagmorgen is aangespoeld een sloep, gemerkt ..Stoomloodsboot 4”. Het vaartuig, dat zich tusschen den 4den en 5den paal om de Zuid bevond, werd door de gebroeders Gul naar het dorp gesleept. Ongrlak Geneeskundige hulp werd in geroepen voor een knaapje, dat bU het ontkurken van een limonadeflesch een stuk glas in het oog had gekregen. De toestand was zoo ernstig, dat de arts onmiddellljke overbreng.ng naar Amster dam noodzakeluk achtte en eigen au*x> beschikbaar stelde. fNlal- 0111 c I n 454* NfD. STAA7S1OTERU Trekklag van Wocasdaz Angastos 1938. 2« Klas 3e Lttat. Hooge priizen. Engelsche vrowweHJSe studenten hebben zich geamuseerd met zich in een optocht te kleeden naar de mode van 1*98 en ze hadden een rewsachtlg succes. Ook «n teaenuacn zullen er van genieten wellicht. Wel een bewjifc dat wU zeer snel leven iwwnonnaiee met inhoud. P t. <l Heyden, Hof 6; kinderwagenzelltje. J. Roobeek, Laat; ^aroot' Baanstraat 22; kerkboekje, G. Way boer, HouttU 48; ringetje, B. Kommer, Paygiop 16; hondepennlng, Buter Baanpad 11; bronzen medaille, K Vroom, Tulpstraat ISa; roode mute, NUoUe, Nleuwesloot 27; 3 zakdoekjes, J. Willen borg, Mient 25; dames- portemonnaie met Inhoud. Schoenmaker Velserstraat 6, Haarlem; gummimantel, J. Stokman, Fabrleksweg 8; klndertaschje, H. de Wolf, Oranjestraat 9, Helder; rozenkrans ta etui, A. v. Veen, Baanslngel 37; dames- portemonnale met inhoud. G. Keysper, St. Annastr. 5; manchetknoop,J. Koot. Vrouwen straat 1; badmuts. M. J. Poortenaar, Doelen straat 11; papiertje met geld, M. J. Porte- Doelenstraat 11; horlogeketting, C. Helloërdljk 31. leege kolenzakken, de Groot, Stuartstraat 100; rozen- HouttU 48; paar bre- Stuartstraat 100; brugwachter. Frle- B. van Winsum, In een voorstad van Hamburg is een in specteur van de posterijen door twee man nen. die zich voor politle-agenten uitgaven en daardoor toegang tot zijn woning verkre gen, uit zUn bed gelicht en bewusteloos ge slagen. De aanranders droegen den postamb tenaar door zijn tuin naar een gereedstaan- den auto. De bedoeling was om hem in de Elbe te verdrinken. In dit voornemen wer den de bandieten verhinderd, doordat de postambtenaar nog voordat men den auto had bereikt. zUn bezinning terugkreeg, zich verzette en alarm maakte, zoodat de buren te hulp konden komen. Toen de politie na drie kwartier kwam opdagen, waren de aan randers verdwenen. Men heeft er echter één, die herkend was. achteraf gevangen kunnen nemen. Men vermoedt, dat de aanslag een wraakneming is. 12641 12881 1323.3 13516 1.3565 13969 13990 14149 14170 14477 14733 14798 14880 15049 15055 15072 15397 15466 16193 16668 16675 679.3 1686M 7074 17696 ver heeft eenlge keeren een proef genomen met een zeer eenvoudig middel, om zich de noodlge ruimte te verzekeren, en deed daarbU de ervaring op, dat het schitterend werkt. „Ik heb in mUn auto een touw van c a. 8 M. lengte meegenomen. Op afstanden van 2 M. maakte ik in dat touw een lus. Dit touw nu gaf ik aan enkele welwillende omstanders in handen met het verzoek zóó ver uit ekaar te gaan staan, dat om den gewonde been een vrUe ruimte van ca. 3X2 M. ontstaat. Zoo doende verkreeg ik voldoende ruimte van beweging. terwUl de gewonde ongehinderd kon blUven liggen. Niemand nam aan dezen gang van zaken aanstoot, verscheidene personen noemden de vinding zefs practisch en verleenden gaarne hun medewerking. Het komt mij voor, dat het in het algemeen belang zal zUn. indien deze wijze van doen allerwege ingang vindt. Er bevinden zich tegenwoordig zoo verbazend veel menschen langs den weg (automobilisten. motorrUders wielrijders, padvinders, enz., enz.i, voor wie het ónmogelijk een bezwaar kan zijn, zulk een touw mede te voeren, dat de verwezen- lUking van mUn idee al zeer gemakkelUk is Het zoude wellicht aan den goeden gang van zaken nog bevorderlUk zUn. indien zulk een touw werd voorzien van het een of andere embleem, bUv. een klein rond bouten schUfje. waarop een kruis en stempel, zoodat iedereen onmiddelIUk kan zien, dat een ongeval heeft plaats gehad en dat het noodzakeluk is alle medewerking te verleencn. die de helper mocht vragen. HlerbU kunnen politie en veldwacht zoo noodig goede diensten bewijzen Wellicht zoude het zelfs practisch zUn aangenomen dat de algemeene bruikbaarheid van zulk een touw wordt erkend Indien overal, waar mogelijk, het publiek met de bedoeling er van wordt in kennis gesteld. Ik denk o.a aan de school, een bU uitstek geschikt middel om den as. volwassen toeschouwers het besef bU te brengen van het groote belang van een doelmatige en ongestoorde eerste-hulp-ver- leening. 167’4 17045 17415 17477 17702 17713 18169 18247 18511 18519 1’855 18895 19’43 19564 19861 De heer A. Höhle, de bekende luchtvaart- (peciallteit alhier. schrUft ons over het nieuw Zeppelin-luchtschip het volgende Een ieder, die de „Graf Zeppelin”, met het bouwnummer L. Z. 127 met eigen oogen aanschouwd heeft, kan zich nauwelUks een begrip vormen van hetgeen in de laatste jaren bereikt werd op het gebied van lucht- achepenbouw. Dit luchtschip is echter het eerste van een geheele serie en wordt thans reeds opgevolgd door de L. Z. 128 Dit nieuwe Duitsche luchtschip wordt uit gerust met 8 Maybach-motoren. elk van 13 cylinders, met een gezamenlijke capaciteit van 4240 P.K. De motoren worden in vier aaitor-gondels ondergebracht. (De „Graf Zep pelin” heeft maar 5 motoren met tezamen 2650 PK.) Daardoor zal een grootere snel heid bereikt kunnen worden van ongeveer 140 tot 150 K.M. pe» uur. De afmetingen van U Z 128 worden 338 meter lang en 38 nftter hoog, met 145000 kub. meter ruimte-inhoud. zoodat dit lucht schip de Engelsche luchtschepen. R. 100 en R 101. met eenlge tienduizenden meters overtreft. De vorm van het nieuwe luchtschip wordt meer langwerpig dan die van genoemde Engelsche luchtschepen. Het Interieur en de kamers voor de passagiers komen te liggen binnen in den romp, meer naar het midden van het luchtschip. Alleen de commando brug en het stuur-rulm blijven voor tn den gondel, zooals bü de „Graf Zeppelin”. t Onder .JBpHntrfs” in „Spoor- en Tramw.” vertelt I. A-B-Kér het volgende: Aan boord van de „Van Hasselt". t Is wel .geen spoorcoupé, maar de veer dienst EnkhulzenStavoren vormt een zoo integreerend onderdeel van ons spoor, dat ik bet onderstaande toch maar onder boven- staanden titel schrijf. Wanneer we rechts uit ons coupé-raampje van de voorstuivende No. 353 den grooten. langwerplgen plas water in de weiden zien .dan komt aan de linkerhand a| spoedig het mooie, ouderwetsche poortje aan den ’weg naar Lutjebroek te Enkhulzen opdagen, wat het sein is om te rUzen, de jas aan te trek ken en de acte-tasch te pakken, want dra staan we dan aan Enkhuizen-station en op hetzelfde moment, dat de laatste schok ge voeld wordt, laat de mooie, witte stoomer zijn zwaar basgeluid hooren. De trein stormt leeg en iedereen loopt snel over het open perron naa; de boot. 1 Is nogal koud en daarom aangenaam in het lekker-verwarbmde binnenste van de „Van Hasselt.” BU het binnentreden van het schip, loopen we eerst langs den „Ober” en den hofmees ter, met z'n snor azu.oja, van wanneer en die altijd bij de deur van de vestibule hun standplaats schónen te nemen. Ze kennen hun klantjes! De vaste en de goede, de klanten-ln-spé en de geheel vreemden, maar voor allen hebben zó een vriendelQken groet en onophoudelijk gaat de rechterhand naar boven, tot aan de klep van de pet. Ik loop de restauratiezaal binnen; er is nog niemand. De tafels, met de eeuwig lelie-witte tafel lakens. de rubber vloer, de buffetspiegl in den linkerhóek. het glaswerk op het buffet; dit alles glanst van helderheid. Het lókt wel alsof hier nooit iemand komt en of hier niets dienst heeft te doen! ’t Is alles en altód zoo smetteloos! Trouwens, ook de andere verbtijven, de rook- en de niet-rooksalon en ook de dekken zien er zonder uitzondering zoo keurig zindeUjk uit 't Is alleen reeds daarom een waar genot aan boord te zón. We varen de haven uit, rondom de strek dammen en zón spoedig in zee. De winter zon werpt een fletse schaduw op het stille water aan bakboordskant. Na een half uur zien we in de verte een witte stip: de „Bosman” die van JStavoren komt. Normaal moet de „Van Hasselt" de tegenboot passee- ren. op ongeveer 100 meter beoosten. Vandaag is het anders. Er zal een foto gemaakt wor den: de .JJosman” in volle zee. De fotoman staat met z'n camera op de brug. Onze boot wUkt in zooverre van haar koers af, dat we recht op de .Bosman” afvaren, zoo zelfs, dat bet lókt, alsof we deze zullen rammen! t Loopt echter goed af en we passeeren elkaar zóó rakelings, dat de opvarenden elkaar „bUna” een hand kunnen geven. We bemerken nu tevei^ hoe snel de booten varen, want na enkele seconden zón de schepen elkaar reeds gepasseerd, onder ge weldig gewuif van passagiers en bemanning. Beneden in den rooksalon zón verschil lende clubjes aan het kaart spelen of doml- neeren. Als ik binnen kom verneem ik. dat „schoppen troef' en dubbel-zes verkeerd is aangezet. Ik ga weer naar boven, waar we aan stuurboord weldra den lichtboei van „Het Vrouwenzand” voorbU stoomen en door den wazigen horizont de Friesche kust reeds kunnen ontwaren. Nog ruim een kwartier en de stoomfluit kondigt het einde van de reis aan. Terwijl we .kwaaien” om slaags te liggen voor het binnenloopen van de haven, verdringen de reizigers zich reeds bU den uitgang, om toch maar zoo spoedig mogelUk weer van boord en in den wachtenden trein te komen. Even later zón we binnen. De touwen, waaraan de dikke trossen bevestigd zijn, worden naar den wal geworpen en door wal-matrowen op gevangen Deze sjorren de trossen naar zich toe en maken ae vast. De loopplank wordt op bet schip geplaatst en ligt ternauwernood goed, of de menigte duwt en dringt, om op een holletje te loopen naar trein No. 353, 3e gedeelte. dlenstelóke liederen uit. vrU groot -aantal zieken bleef dee nachts op Kapel in verschillende gelegen heden over, waar zU verpleegd werden. Deze eerste dag is weer een indrukwek kende, plechtige dag geweest, die ongetwU- fe't bó allen, die aan dit Triduum deel namen in overgetelUke herinnering zal blU ven. De L. Z. 128 zal waarschijnlijk 80 passa giers kunnen vervoeren met circa 10.000 K.G. lading aan boord; zU zal op zón vroegst to tiet midden van den zomer 1931 gereed komen. Iets nieuws in dit luchtschip zal zUn een rook-cablne, zoodat men bU zón overtocht naar Amerika rustig zón póp. sigaar of sigaret kan rooken, hetgeen tot dusverre op luchtschepen verboden was. Het is n.l. den architect, prof. Breuhaus, uit Düsseldorf ge takt een plan te maken voor een brandvrije en afgesloten rook-cabtne. Dr. Hugo Eckener is er van overtuigd, dat de wedstród ta het bouwen van luchtschepen tusschen Amerika. Engeland en Dultschland to de komende jaren onverwacht groote af metingen zal aannemen. 14985 15.342 154.34 1 5459 15’’? 1’8’6 1636.3 164’2 16538 16698 I67H 16860 16.86.3 17’86 17”0 17689 18013 1’405 18’28 19061 100.86 19008 10?J2 19’4.3 19273 19309 194” 104’9 10451 10564 19612 1070 10811 10’26 10’50 10561 10866 10888 10021 10030 10048 19972 20051 20117 2ö’28 20157 20107 20’85 20632 2068! 20908 20914 20924 20926 20935 2G8O7 14404 5089 927*'êlk f 40A 11658. 1545 eta f 20. 622. 5353. 5958 6’79. 8600. 11261, Prezen va» 1.34. 277 9K 1203 ISJO 18'.; 2170 2418 2682 29/5 3444 3797 398’ 4188 541' AMSTERDAM, 6 Aug. Aardappelenmarkt. De prijren waren heden onveranderd. Aan voer 2 ladingen, 706 HL AMSTERDAM. 6 Augustus Veemarkt 358 vette kalveren, le kw. 0.961.05, 2e kw. 0 88—0.94. 3e kw 0 80—0 86 per K.G levend gewicht; 48 nuchtere kalveren 121»; 510 varkens, vleeschvarkens van 90—110 KG., f 0.75—0 76 Een enkel boven noteering, zware 0.72—0.74. vette f 0.70 0.72 per K.G. slachtgewicht. No. 10 6 Augustus HOORN. 6 Aug. Veemarkt. Vette Varkens f 0.60—0.66, Zouters f 0.60—0.63. Handel vlug. BROEK OP LANGENDIJK, 6 Aug. Lan- gedóker Groentenveiling Aanvoer 9800 K.G. Aardappelen. Schotsche Muizen 3.00 4.10, Schoolmeesters 3.20. Bla uwe Eigenhei mers 430. Drielingen 3.403.90. 3900 stuks Bloemkool. 1ste soort 7.70—14.00, idem 2de soort 050—230, 5C000 K.G. Roode Kool 0.60 —2.00, 40000 K.G. Gele Kool 0.70—230, 52000 K.G. Vroege Witte. Kool 050—2.10, Zllverdriellngen 1.503.10. 1500 K.G. ZUver- nep 6.70—930, 1250 K G. slaboonen 7.00—7 80, 250 K.G. SnUboonen 9.40—1230, 1000 KG. Bieten 2 90. 4500 K.G.' Gele Uien 6.00. Gele Nep 7.70930, Gele Drielingen 2.204.00. NOORDSCHARWOUDE. 6 Augustus 1930 32.600 kilo Aardappelen: Schotsche muizen f 2.803 60. Groote idem f 3.50— 4.30. Blauwe Eigenheimers f 4.70. Drielingen f 2.503.70. 5700 kilo Spercieboonen f 650 f 8.10, 26200 kilo Zilveruien, Nep f 47.10, Drieling f 1.30—2 70. Uien f 0 20—0.40. 18-200 kilo gele uien f 4—5.20, Drielingen f 3 70— 4.50, Nep f 6.508.40, 1900 kilo Kroten f 1.70 2 35 000 kilo Roode kool f 0 601.70.. 16.200 kilo Gele kool f 0.701.90. 83.000 kilo Witte kool f 0.602.10, 200 stuks Bloem- PURMEREND. 5 AUG. Coöperatieve Centrale Eierveiling Purmerend, G. A. Afdeellng eieren: Aangevoerd 78095 eend- eieren f 4 404.70. 97671 kippeneieren. 70-80 KG. f 6 90—8.00 65-66 KG. f 6.20— 6.60; 63-64 Kg. 15.90—6 40 60-62 Kg. f 5 60—, 6 20 58-59 Kg. f 5.60—550; 56-57 Kg. f 550 tot 5.70 53-55 Kg f 5.305.60 - 50-52 Kg 45-49 Kg f 350—5 Te Gent had een stoutmoedige diefstal plaats in een der drukst bevolkte wijken der stad. De heer en mevr. August Fournier, uit Parijs, rue Popalncourt, Juweliers, waren per auto op bezoek te Gent. Omstreeks 20 mi nuten over twee 's namiddags, waren de heer Fournier en zón vrouw de 8t. Baafskerk bin nengegaan langs den kant van de Maasetk- straat. Zoowat een half uur later verlieten zó de kerk weer. Hun auto scheen onaange roerd te zón. maar toen de beer Fournier de deur opende stelde hU met ontzetting vast, dat een valies, inhoudende juweelen. klee- dlngstukken en papieren was gestolen. Een behendige dief moet door middel van een looper de deur hebben geopend en het va lies hebben ontvreemd. Men veronderstelt dat men hier te doen heeft met de leden van een internationale dievenbende. De gestolen valies was vervaar digd van geel leder. 1 meter lang, 60 centi meter breed en 25 centimeter hoog, bevat tende o.m een beurs inhoudende een gou den kruisring met parelen en kleine briljan ten bezet, ter waarde van 4000 Fransche frank, een - platina halssnoer met briljanten bezet, waarde 7000 Fransche frank, een gou den armband bezet met steenen en briljan ten ter waarde van 1000 Fransche frank, ver der kleedtagstukken. een Kodak, kaarten en verzekeringspolis, twee boeken, een dames bont van groote waarde. De bestolen persoon diende een klacht in op het politiebureau. Onmlddellljk werd een onderzoek ingesteld. f 5—5.20 Oude f 1.201.00; Jonge Hanen f 0.402.90; de Benden f 0.30; Oude kippen per Kg. f 0 600.73; Jonge Hanen per Kg i 0.65 1.20. WARMENHUIZEN. 5 Augustus 1930 Marktbericht Zllvernep f 5.307.10 id drielingen f 1.40—1.60, ld. uien f O.lO-M)5o’ Gele nep f 6508.60. ld. drielingen f 3.40 3.60, Schotsche muizen f 2.703, idem (groote) f 3.303.60, Eigenheimers f 5 60 blauwe f 450—5.40 Gele kool f 1.20 per 100 kilo, .Qele nep uien t 5.60—550. HOOG KARSPEL, 5 Aug. 1930 Vereen, het Eendracht” Schotsche f 1.75—150, Due 155, Kleine Aardappelen 1.15l.ïo'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 10