Hl
I
tweede blad
I
IT
Burgerlijke Stand
van Alkmaar
BL/Ai>Z.i u i
WOENSDAG 6 AUGUSTUS 1930
STADSNIEUWS
OFFICIEELE
PROVINCIAAL NIEUWS
MEDEDEELINGEN
Plepkulkenmarkt
PURMEREND
7
RECHTSZAKEN
Zij waren van de
MARKTNIEUWS
Uit den coupé
Een vertraagde begrafenis
Ziekentriduum
Door een adder gebeten -
ELCK WAT WILS
Ruimte bij ongelukken
Slachtoffer van een kaartlegster
De veldslag in de
Krommertstraat
Autobusdienst BeverwijkUitgeest
Alkmaar
ning plan van uitbreiding der
gemeente (le gedeelte)
Weisjes-Congregatle der
St. Dominicuskerk
7500ste spaarder bij de
Nutsspaarbank
Het nieuwe Duitsche Zeppelin»
Luchtschip de L. Z. 128
EGMOND AAN ZEE
Sloep
alhier
Hertlèi
politie
BEEMSTER
te
Nasleep van de vechtpartii tusschen
Syndicalistische en R.K. Steenzetters 74S*
7719 17751
18’09
WORMERVEER
Vanavond gaan we terug.
Hoe snel wij leven
portemonnaiee met Inhoud. P
16068 elk f V»
den
11121
12314
12340
14890
en
Hl
’8
E.M.OB.
één
aan
Men was het Wk onderweg verloren
(Nadruk verboden).
niet.
Belangrijke diefstal te Gent
VaMes met jaweelen uit een ante ontvreemd
n
PERSONALIA
te
PROF. 1. J. HENNEMAN
sn
Slangenbezweerder omgekomen
GEVONDEN VOORWERPEN
Een practisch advies
Si
Wegens het dragen van wapens voor den
Kantonrechter
13509
14026
17979
15404
18697
19008
104’9
19826
?f«?30 20’99
2O7O« 20746
16558
16778
17073
276
897
1186
1501
18«
2099
2378
2675
2973
3345
3739
3912
4147
45S9
15405
15543
16307
999
1155
1421
1714
1908
2357
2536
2858
3131
3710
3865
4127
4540
5021
5251
5667
6055
6384
6953
7083
7761
8085
8434
8878
9145
9528
9827
14028
14503
14*38
15f>80
X 3 m
tahoud;
5275
5763
605Ï
6490
6980
717!
7776
8146
8585
8984
9312
954’
9805
16394
10612
562
1139
1304
1670
1905
*321
0566
^2848
3118
3607
3853
4116
4492
4890
5241
5616
5954
6378
6923
7080
7722
8009
8431
8812
9128
9565
9795
Het hoofd van het gemeentebestuur van
Alkmaar brengt ter algemeene kennis, dat ter
secretarie dezer gemeente van 7 Augustus tot
en met 3 September ajs. voor een ieder ter
inzage ligt het ontwerp tot herziening van
het uitbreidingsplan, le gedeelte voor zoover
gelegen tusschen de Bleekerssloot. de Molen
tocht. de Nieuwlandersingel en den Baan-
singel.
van
Een slangenbezweerder die in de bocschen
bU Poitiers op de slangenjacht was, is door
een roode adder gebeten. De man kreeg den
gevaarlijken beet toen hU zijn hand naar de
slang uitstak meenende. dat hij het dier
reeds geheel onder zijn invloed had. Het gif
werkte zeer snel en daar er geen hulp in de
buurt was. stierf de man spoedig.
In bet Tijdschrift van den Kon. Ned. Bond
voor Reddlngsweaen en Eerste Hulp bij On
gelukken ..Het Oranje Kruis”, wijst de heer
Utermdhlen op de lastige nieuwsgierigheid
van bet publiek dat bij ongevallen op straat
vaak aoo dicht opdringt, dat de eerste-bulp-
vrriewitng ernstig wordt bemoeilijkt, SchrU-
Donderdagavond heb ik alle Congreganls-
ten noodig Want Donderdagavond zal vóór
le preek de voorlezing plaats hebben van
Uegenen onder de trouwe bezoeksters, die
in aanmerking komen voor het verloten van
de gratls-bedevaart naar den Briel. Ook zul-
wederom enkele mededeelingen plaats
omtrent ons uitgebreid winterpro-
Postambtenaar uit bed gehaald
btfna verdronken
201
825
1179
1456
1735
1973
2371
’642
2920
3144
.’737
3896
4136
daartoe zijn 4549
5123 5I2S
5253
5733
6056
6409
6965
12160
’2355
12517
’2821
13128 13184
13514
13904
’4121
1M13
15563
16315
16677
1684’
17261
17625 17665
170’6
18424
18684
19086
1943’
108! 1
!90?1
12394
12703
12883 1 2922
13240 1’276 13425
1 3682 13698
14076
1460?
len
hebben
gramma.
Van de uitgedeelde inschrijvingsbiljetten
mor het Retraitefonds, zijn er nog te weinig
tngevuld teruggebracht.
Congreganfcten. vergeet niet. Donderdag
avond uw biljet mee te brengen, maar dan
Ingevuld! Ouders, die dit leest: spoort uw
oudere dochters aan, lid van het Retraite-
spaarfonds der Congregatie te worden. Het
te noodig voor den bloei van ons retraite-
werk.
Pater N. VAN RIJN. OJ».
Directeur.
Voor het examen hoofdacte slaagde
Haarlem de heer O. J. Bommaar alhier.
Te Haarlem slaagde voor het examen han
denarbeid mej. J. H. A. Wortelboer.
laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit
26 Juli 1928, nr. 8, goedgekeurd door
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bij
besluit van 26 September 1928, nr. 78.
Alkma&r. 6 Augustus 1930.
Het hoofd van het gemeentebestuur,
WENDELAAR.
kippen f 0 90—189; Oude Hanen
Ou-
Personalia Te Haarlem slaagde voor
het examen handenarbeid de heer A. Weber,
alhier.
3CO
103*
1215
15.-1
853
2270
’4’7
7685
29*5
3486
3*16
4056
43-X'
478’
5198
5420
5SO3 5S44
615-
6520
700"
7215
7803
8214
86>0
8996
9.M0
5600
9911
1O4G4
10641
20081 5000.
2000.
f 1000.
Te Locmiquelic zou een zeetnan begraven
worden. De geestelijkheid, familie en vrien
den bevonden zich op betiterkhof en wacht
ten daar op de vrachtauto, die de lijkkist
met het stoffelijk overschot van den over
leden matroos moest brengen. Toen de wa
gen voor het kerkhof kwam, bleek de bodem
er onderweg uitgezakt te zijn. De lijkkist
met haar inhoud was zoodoende eveneens
uit den wagen gevallen. Onmlddellljk ging
men op zoek. Een paar kilometer voor het
dorpje vond men de lijkkist op den weg lig
gen.
14994
*”«5
5 546.5
15917
16645
Wederom namen tal van zieken, een ne
gentigtal, deel aan het 2e Ziekentriduum te
HeUoo.
Evenals de vorige week was de verzor
ging wee. uitstekend.
Lj eerste dag verliep dan ook best.
Vier Eerwaarde Zusters en vijf verpleeg
sters uit het St. Ellsabethsziekenhuis te
Alkmaar, verzorgden de zieken.
De dames-Ieden van het comité met meer
dere dames-helpstera hadden de zorg voor de
verfrisschingen.
I> geestelijke oefeningen werden even
als altijd geleid door den Zeereerw. Pater
Huissen, uit het klooster te Nieuwe Nie-
Het dames-zangkoor voerde op «eer ver-
wijze meerdere meerstemmige
Burgemeester en Wethouders van Alk
maar brengen ter algemeene kennis, dat *n
het gemeenteblad van Alkmaar, nr. 1178, is
opgenomen het besluit van den Raad dier
gemeente van 24 Juli 1930, waarbij te
vastgesteld een verordening tot wijziging
der verordening, bevattende het tarief en
de voorwaarden voor de levering van elec-
trtechen stroom door bet Gemeentelijk Elec-
triclteitsbedrijf te Alkmaar.
Deze verordening te heden afgekondtgd
en gedurende 3 maanden ter gemeente
secretarie ter lezing neergelegd, waar zij te
vens in afdruk tegen betaling der kosten
verkrijgbaar te.
Alkmaar, C Augustus 1930.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd:
WENDELAAR. Burgemeester.
L. VEENDORP, Loco-secr.
Een onnoozele vroaw door stgeanen
beetgenomen
Wegens beëindiging van het seizoen zullen
de ter markt aangevoerde piepkuikens voor-
looplg, evenals voorbeen, op het Hofplein
worden verhandeld.
Onder de aandacht van belanghebbenden
wordt derhalve gebracht, dat met ingang van
16 Augustus a.s. tot den aanvang van het
nieuwe seizoen de plepkulkenmarkt van de
Paardenmarkt wordt verplaatst naar het
Hofplein.
De Directeur van het Marktwezen,
D. SCHENK.
Aanwezig aan het bureau van politie, Lan-
•“waat en aldaar te bevragen op alle werk-
tusschen 11 en 1 uur, de navolgende
"’«werpen als gevonden gedeponeerd op: 1.
,2’ 3en 4 Augustus 1930: Portemonnaie met
“ihoud; zangboekje; doos Cigaretten; muts;
“Mnestasch met Inhoud; sleutels; handschoe-
7?**nden van mantels en jassen; japon-
«mtuurtjes.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgende
“*®*tenen, onderstaande voorwerpen, als ge-
aangegeven op: 1, 3. 3 en 4 Augustus
”8®- Belastlngmerk in etui, A. Siegers, St.
"“thonlusstraat 1; portemonnaie inh. por-
en geld, S. Koppes, Schouw Akersloot;
"•■''••lil. J. Bases Koorstraat 30; kinder-
op het traject Alkmaar-Llmmen, dood
ikken. Om concurrentie op dit traject
voorkomen, zou op dat gedeelte eventueel
pen vervoerverbod gelegd kunnen worden,
hoewel spr. meent, dat daarmede in de
practUk de hand wordt gelicht
Voor den Bond van Autobusondernemers
trad op de heer Kraak Steeman, die de be
langen van de K. V. Mooy en van den
ondernemer Verduijn te Akersloot bepleitte.
Deze spreker ontkende de behoefte aan een
nieuwen dienst voor Heemskerk. Deze ge-
Getrouwd: Nlcolaas Out en Elselina van
der Post. Jacob Molenaar en Dieuwertje
van Vliet.
Geboren: Johannes Nlcolaas. z. v. Dirk
Blom en Agnes Dijkman. Maria Helena
Antonia, d. v. Nlcolaas Praat en Agnes
Vader. Willem Nlcolaas. z. v. Willem Hop
man en Maria Kerkhoven. Johannes Nlco
laas. z. v. Theodoras Wlering en Catharina
Jansen.
Overleden: Aafje Hartog. gehuwd met Jan
Joosten. 54 J. Hendrika van den Burg,
gehuwd met Nlcolaas rxiljneveld, 64 j.
naar.
Klaver,
B. W.
krans. G. Waalboer,
tels. B. W. de Groot,
zwarte kous. Knecht
schebrug; regenmantel,
Bergerweg 126.
Wanneer men weder in het bezit is van het
verloren voorwerp, wordt men verzocht hier
van kennis te geven aan het Bureau van
Politie.
zestal steenzetters .eden van den Kath.
Steenzettersbond „Eendracht maakt Macht”,
werkzaam bij 'n bouwwerk aan den Baarsjes
weg bij de Krommertstr te A'dam overval
len door 'n groot aantal leden van den synd<-
callstischen Bond E.M.O.S. (Eendracht
maakt ons Sterk).
Bij de hevige kloppartij, waarbij de E.M.
OS.-leden met steenen wierpen, maakten de
Katholieke steenzetters gebruik van wape
nen. ca. een revolver en een wapenstok, die
zij in hun bezit hadden.
Gisteren had een tweetal leden van den
R K. Steenzettersbond „Eendracht maakt
Macht” G. en B zich te verantwoorden voor
den waarnemend Kantonrechter Mr. E. W.
Cats, wegens het dragen van verboden wa
penen. Als verdediger van beide verdachten
trad op Mr. Blinker.
Als eerste getuige werd gehoord de steen
zetter J. H. die den overval had medege
maakt.
Hij vertelde, hoe op den bewusten morgen
ongeveer 300 syndicalistische steenzetters aan
kwamen stormen onder het geroep van
..Maakt ze af!", „slaat ze dood.” Het Varen
allen E.M.OS.-leden ze bekogelden ons, al
dus get. met cteenen. Het duurde gerulmen
tijd voor de politie ter plaatse was. Verd. B
had zich met een bijl verdedigd, had hjj dit
niet gedaan, dan zou hjj afgemaakt zijn, hij
moest de vlucht nemen voor een waren stee-
nenregen Door verd. K. was geschoten, óók
al uit zelfverdediging.
Kantonrechter: „Toen kwam toch zeker de
politie gauw?”
Get.: „Toen kwam er één. en een oogen-
blik later arriveerde de versterking.”
Een tweede collega-steenzetter P.CJi.. óók
tot de aangevallenen behoorend. verklaarde,
dat hij, toen hu naar zijn werk ging, groote
troepen E.M.O.S.-leden -ontmoette.
Kantonrechter: „U vermoedde toch
dat er zou worden gevochten.”
Geu: „Dat zijn we altijd te wachten.”
Ook volgens dezen getuige waren er min
stens 300 aanvallers, het duurde pl.m. 20
minuten voor oe politie ter plaatse was. Get.
noemde verschillende syndicalistische steen
zetters, die met steenen hadden geworpen.
Get. had niet zien ol hooren schieten,
waarschijnlijk, zoo verklaarde hij, tengevol-^
van m’n zenuwachtigheid
We staan, aldus getuige, altijd aan aan
vallen bloot en dragen daarom altijd een
ol ander wapen. De wrijving dateert vanaf
het begjn van de syndicalteiiscne actie, we
werden overal belemmerd en uitgescholden.
De E. M. o. S.-leden dulden ons niet naast
zich. Korten tijd heeft er ook een moderne
bond bestaan, maar hij werd geprest zich
bi! de E. M. O. s. aan te sluiten.
De verdachten bekenden wapens te heb
ben gedragen, doch- zó zouden niet, zooals
in t proces-verbaal stond, m bet bezit
van een wapenstok zijn aangetroften. Toen
de rust n.l. hersteld was, had de politie ter
plaatse- een onderzoek naar de wapens in
gesteld.
De verbalisant was echter niet verschenen
daar njj met vacantie was.
De Kantonrechter achtte het noodzakelijk
den agent alsnog te hooren.
Op 14 October ante 2 uur zal
verhoor worden hervat.
Door Gebr. Beentjes te Heemskerk, die
reeds eenlge jaren een autobusdienst exploi-
teeren van Beverwijk naar Alkmaar en terug,
was tot Ged. Staten een aanvrage gericht
om vergunning tot het in werking brengen
van een autobusdienst van Beverwijk over
Uitgeest naar Alkmaar en terug. Dezer
dagen werden ter Provinciale Griffie de
Ingekomen bezwaarschriften behandeld door
een commissie uit Ged. Staten. De bijeen
komst stond onder voorzitterschap van den
heer Mr. A. Bruch.
Bezwaren bleken te zijn Ingekomen van
de Ned. Spoorwegen, het gemeentebestuur
van Alkmaar, de autobusondernemers van
Geelen te Alkmaar, De Bruin te Heiloo en
de N. V. P. Mooy en Zonen te Beverwijk.
De gemeentebesturen van Heemskerk en
Uitgeest hadden met de aanvrage adhaesie
betuigd.
De gemeente Alkmaar vreesde in de toe
komst een ongewenschten concurrentiestrijd
op 't traject Alkmaar-Llmmen, omdat van de
voor den nieuwen dienst Ontworpen dienst
regeling verschillende vertrekuren samenval
len met die van reeds bestaande diensten.
De gemeentebesturen van Uitgeest en
Heemskerk meenden, dat de nieuwe dienst
in een behoefte zal -oorzien. De ondernemer
Van Geelen voorzag een wedstrijd langs den
weg, wat zeker niet in bet belang van het
verkeer is te achten. Spr. beschouwt de aan
vrage als een verkapte uitbreiding van den
reeds bestaanden dierst der Gebr Beentjes.
Voor den heer De Bruin sprak Mr. Rite,
die in de aanvrage een poging zag. om zijn
cïï“
gespeld, vroeg zij of mevr. Lauwers in
klap 30.000 frank wilde verdienen.
Graag I antwoordde de goedgeloovige vrouw.
De zigeunerin nam daarop de geldtasch
van mevr. Lauwers, waarin zU dertig frank
moest stoppen. Mevr. Lauwers werd daarna
geblinddoekt. Met een doek voor haar oogen
moest zij zes maal de kamer rond loopen.
De kaartlegster en 3 zigeuners, die er intus-
schen bijgekomen waren, zouden dan intus-
schen voor de tooverij en de 30.000 frank zor
gen Zij deden echter heel iets anders. Zij
stalen al het geld van de onnoozele vrouw,
ruim 1600 frank, en maakten zich uit de
voeten.
De waarzegster is naderhand in hechtenis
genomen. ZU weet natuurlijk van niets!
"2613I6
55 3 B54
1093 1112
12’8. 1239
1533
1854
2280
2496
2701
3031
3550
3827
4076
4453
4795
5213
5541
5914
6264
67.59
7061
735.5
7966
*313
8770
9090
9443
97SO
Directie der Nutsspaarbank. alhier,
^ddt ons, dat bij deze instelling het aantal
omloop zijnde spaarbankboekjes tot 7500
jg geklommen. Van dit aantal behooren circa
gOOO aan personen of instellingen te Alkmaar
—vestigd, 1000 aan personen elders woon
achtig en 500 aan op school sparende kin
deren.
Opmerkelijk Is de regelmaat in den groei
van het spaardersaantal. Bedroeg dit aantal
Jn November 1927 4500, een jaar later steeg
het tot 5500, nog een jaar later tot 6500.
terwijl gistertn het getal 7500 werd over-
gchreden.
OngetwUfeld is het, uit een oogpunt van
«Weeleen maatschappelijk belang, een zeer
verblijdend verschUnsel. dat steeds meerderen
het nut van het aanhouden eener spaar
rekening gaan inzlèh.
Personalia Bij Koninklijk besluit van
22 Juli is. met Ingang van 1 Sept.
Het uitgangspunt voor de trans-atlantische meente is niet geïsoleerd, evenmin als Uit
geest.
Mr. Buys uit Schagen. optredende namens
Gebr. Beentjes, bestreed deze meening en
meende, dat Inderdaad behoefte bestaat om
Heemskerk en Uitgeest met verkeerscentra
als Alkmaar en Beverwijk te verbinden,
vooral voor de tusschenllggende plaatsen.
Immers bij verïeenlng van dé concessie zou
het mogelijk kunnen zijn tusschen Haarlem
en Alkmaar een 20 minutendienst te ope
nen. Ook voor Beverwijk acht spr. den nieu
wen dienst van belang, omdat met Uitgeest
nog geen busverbinding bestaat.
Door deze aanvrage zal bet belang van
betere verbindingen gediend worden.
BU de replieken zei de heer Van Geelen
nog, dat een 40 minutendienst Haarlem-
Alkmaar. zooals deze thans bestaat, ruim
voldoende is te achten.
De voorzitter informeerde nog naar de
verbinding tusschen Uitgeest en Heemskerk,
doch deze blijkt niet te bestaan.
Mr. Buys bepleitte nogmaals de wensche-
lijkheld van de nieuwe lUn, waarna de zit
ting gesloten werd. Gedeputeerde Staten zul
len later uitspraak doen.
De nieuwbenoemde hoogleeraar in de Ker
kelijke Geschiedenis te Warmond, de Zeer-
Berw. Hooggel. Heer J. J. Henneman. werd in
1697 te Alkmaar geboren. HU is een biS>eder
dr. A. J. Henneman, geneesheer-dlrec-
teur van het Sanatorium „Dekkerswald” te
Groesbeek. HU studeerde aan de Seminaria
het Bisdom en ontving de H. Priester-
*Uding in 1921.
Vervolgens was hU in de zielzorg werk-
eaam te Overschie, welke standplaats hü tn
1922 verwisselde voor Den Haag, waar hU
“Pelaan werd aan de parochiekerk van
®en H. Antonius Abt aan den Ouden Sche-
’enlngschen Weg.
Sinds 1924 vervulde de nieuw oenoemde
PiiXessor de functie van leeraar aan het
Kletn-Seminarie „Hageveld” te Heemstede,
***r hU de profane geschiedenis cn de na
tuurlijke historie doceerde.
1575
1876
2 300
25dO
2789
3J00
3588
3828
4108
449!
4843
5221
5550
5947
6286
6864
7063
7465
7993
*40!
8803
9115
9489
9791
10!!0 10116 10142
10455 10466
10785 10843
Zekere mevr. Lauwers ging bij een kaart
legster op bezoek om zich de toekomst te la
ten voorspellen. Nadat de zigeunerin baar
bezoekster allerlei praatje* op de mouw had
1046 11072
1690 11729
12186 L21R7 1224?
12’76 12385 12393
12639 12641 126OQ
12837
12775 12789
13059 13120
13483 13499
13735 13866
14080 14100
14614 14616
149’9 14961
15178 1 5304
15420 15421
1.5683 15068
16807
17104
1759!
7719 17751 .7R10
18264 18’09 18383
18529 18609 1R6?’
19029 19054
19311 19324
19640 19658
Op 24 Juni omstreeks 7 uur ’s morgens ■’873 19*76
werden zooals men zich zal herinneren een 'fl76
?03’6 2T.537 2055)
.’0800 2081’ 20SM
Personalia Te 's-Gravenhage slaagde
voor het examen Duitsch M. O. de heer W. 7148
Kafser. alhier. 7774
8125
8534
8963
9152
9531
9855
0.300 1W94 1<MG4 10466
_.r. 1930. '6191 10-12 1064! 10663
benoemd tot leeraar aan" de RUks H. B. 8. ,,n,3A,1
alhier. P. Hildering, thans tüdelijk leeraar
aan die school.
11078 11121 11|67 1l!60 111^2 11194
119’8 11953 11965 12078 12148
U187 12242 1’272 12’76
1’453 12470 12495
12709
1’05.3
Zeppellndiensten. respectlevelUk vertrek-
haven, blijft voorloopig Friedrichshafen a/B.
De „Graf Zeppelin” heeft van September
1928 tot November 1929 vUftig vluchten ge
slaakt. waarbij 1574 passagiers (buiten de
bemanning) en 4882 K.G. post werden ver
voerd. De afgelegde route bedroeg 116985
KM. (d.l. een afstand 3% maal rond de
aarde) deze afstand werd af gelegd in 1186
uur en 20 minuten.
6225
6682
7010
7275
7888
8259
8713
FÏSO
9397
9656
100’2 16055
KM 12 KM 34
10715 10754
aangespocld Dinsdagmorgen is
aangespoeld een sloep, gemerkt
..Stoomloodsboot 4”. Het vaartuig, dat zich
tusschen den 4den en 5den paal om de
Zuid bevond, werd door de gebroeders Gul
naar het dorp gesleept.
Ongrlak Geneeskundige hulp werd in
geroepen voor een knaapje, dat bU het
ontkurken van een limonadeflesch een stuk
glas in het oog had gekregen.
De toestand was zoo ernstig, dat de arts
onmiddellljke overbreng.ng naar Amster
dam noodzakeluk achtte en
eigen au*x> beschikbaar stelde.
fNlal- 0111 c I n
454* NfD. STAA7S1OTERU
Trekklag van Wocasdaz Angastos 1938.
2« Klas 3e Lttat.
Hooge priizen.
Engelsche vrowweHJSe studenten hebben zich geamuseerd met zich in een optocht te
kleeden naar de mode van 1*98 en ze hadden een rewsachtlg succes. Ook «n
teaenuacn zullen er van genieten wellicht. Wel een bewjifc dat wU zeer snel leven
iwwnonnaiee met inhoud. P t. <l Heyden,
Hof 6; kinderwagenzelltje. J. Roobeek, Laat;
^aroot' Baanstraat 22; kerkboekje,
G. Way boer, HouttU 48; ringetje, B. Kommer,
Paygiop 16; hondepennlng, Buter Baanpad
11; bronzen medaille, K Vroom, Tulpstraat
ISa; roode mute, NUoUe, Nleuwesloot 27;
3 zakdoekjes, J. Willen borg, Mient 25; dames-
portemonnaie met Inhoud. Schoenmaker
Velserstraat 6, Haarlem; gummimantel, J.
Stokman, Fabrleksweg 8; klndertaschje, H.
de Wolf, Oranjestraat 9, Helder; rozenkrans
ta etui, A. v. Veen, Baanslngel 37; dames-
portemonnale met inhoud. G. Keysper, St.
Annastr. 5; manchetknoop,J. Koot. Vrouwen
straat 1; badmuts. M. J. Poortenaar, Doelen
straat 11; papiertje met geld, M. J. Porte-
Doelenstraat 11; horlogeketting, C.
Helloërdljk 31. leege kolenzakken,
de Groot, Stuartstraat 100; rozen-
HouttU 48; paar bre-
Stuartstraat 100;
brugwachter. Frle-
B. van Winsum,
In een voorstad van Hamburg is een in
specteur van de posterijen door twee man
nen. die zich voor politle-agenten uitgaven
en daardoor toegang tot zijn woning verkre
gen, uit zUn bed gelicht en bewusteloos ge
slagen. De aanranders droegen den postamb
tenaar door zijn tuin naar een gereedstaan-
den auto. De bedoeling was om hem in de
Elbe te verdrinken. In dit voornemen wer
den de bandieten verhinderd, doordat de
postambtenaar nog voordat men den auto
had bereikt. zUn bezinning terugkreeg, zich
verzette en alarm maakte, zoodat de buren
te hulp konden komen. Toen de politie na
drie kwartier kwam opdagen, waren de aan
randers verdwenen. Men heeft er echter één,
die herkend was. achteraf gevangen kunnen
nemen. Men vermoedt, dat de aanslag een
wraakneming is.
12641
12881
1323.3
13516 1.3565
13969 13990
14149 14170 14477
14733 14798 14880
15049 15055 15072
15397
15466
16193
16668 16675
679.3 1686M
7074 17696
ver heeft eenlge keeren een proef genomen
met een zeer eenvoudig middel, om zich de
noodlge ruimte te verzekeren, en deed daarbU
de ervaring op, dat het schitterend werkt.
„Ik heb in mUn auto een touw van c a. 8 M.
lengte meegenomen. Op afstanden van 2 M.
maakte ik in dat touw een lus. Dit touw nu
gaf ik aan enkele welwillende omstanders in
handen met het verzoek zóó ver uit ekaar
te gaan staan, dat om den gewonde been een
vrUe ruimte van ca. 3X2 M. ontstaat. Zoo
doende verkreeg ik voldoende ruimte van
beweging. terwUl de gewonde ongehinderd
kon blUven liggen.
Niemand nam aan dezen gang van zaken
aanstoot, verscheidene personen noemden de
vinding zefs practisch en verleenden gaarne
hun medewerking.
Het komt mij voor, dat het in het algemeen
belang zal zUn. indien deze wijze van doen
allerwege ingang vindt. Er bevinden zich
tegenwoordig zoo verbazend veel menschen
langs den weg (automobilisten. motorrUders
wielrijders, padvinders, enz., enz.i, voor wie
het ónmogelijk een bezwaar kan zijn, zulk
een touw mede te voeren, dat de verwezen-
lUking van mUn idee al zeer gemakkelUk is
Het zoude wellicht aan den goeden gang van
zaken nog bevorderlUk zUn. indien zulk een
touw werd voorzien van het een of andere
embleem, bUv. een klein rond bouten schUfje.
waarop een kruis en stempel, zoodat iedereen
onmiddelIUk kan zien, dat een ongeval heeft
plaats gehad en dat het noodzakeluk is alle
medewerking te verleencn. die de helper
mocht vragen.
HlerbU kunnen politie en veldwacht zoo
noodig goede diensten bewijzen Wellicht
zoude het zelfs practisch zUn aangenomen
dat de algemeene bruikbaarheid van zulk een
touw wordt erkend Indien overal, waar
mogelijk, het publiek met de bedoeling er van
wordt in kennis gesteld. Ik denk o.a aan de
school, een bU uitstek geschikt middel om
den as. volwassen toeschouwers het besef bU
te brengen van het groote belang van een
doelmatige en ongestoorde eerste-hulp-ver-
leening.
167’4
17045
17415 17477
17702 17713
18169 18247
18511 18519
1’855 18895
19’43
19564
19861
De heer A. Höhle, de bekende luchtvaart-
(peciallteit alhier. schrUft ons over het nieuw
Zeppelin-luchtschip het volgende
Een ieder, die de „Graf Zeppelin”, met
het bouwnummer L. Z. 127 met eigen oogen
aanschouwd heeft, kan zich nauwelUks een
begrip vormen van hetgeen in de laatste
jaren bereikt werd op het gebied van lucht-
achepenbouw.
Dit luchtschip is echter het eerste van een
geheele serie en wordt thans reeds opgevolgd
door de L. Z. 128
Dit nieuwe Duitsche luchtschip wordt uit
gerust met 8 Maybach-motoren. elk van 13
cylinders, met een gezamenlijke capaciteit
van 4240 P.K. De motoren worden in vier
aaitor-gondels ondergebracht. (De „Graf Zep
pelin” heeft maar 5 motoren met tezamen
2650 PK.) Daardoor zal een grootere snel
heid bereikt kunnen worden van ongeveer
140 tot 150 K.M. pe» uur.
De afmetingen van U Z 128 worden
338 meter lang en 38 nftter hoog, met 145000
kub. meter ruimte-inhoud. zoodat dit lucht
schip de Engelsche luchtschepen. R. 100 en
R 101. met eenlge tienduizenden meters
overtreft.
De vorm van het nieuwe luchtschip wordt
meer langwerpig dan die van genoemde
Engelsche luchtschepen. Het Interieur en de
kamers voor de passagiers komen te liggen
binnen in den romp, meer naar het midden
van het luchtschip. Alleen de commando
brug en het stuur-rulm blijven voor tn den
gondel, zooals bü de „Graf Zeppelin”.
t
Onder .JBpHntrfs” in „Spoor- en Tramw.”
vertelt I. A-B-Kér het volgende:
Aan boord van de „Van Hasselt".
t Is wel .geen spoorcoupé, maar de veer
dienst EnkhulzenStavoren vormt een zoo
integreerend onderdeel van ons spoor, dat
ik bet onderstaande toch maar onder boven-
staanden titel schrijf.
Wanneer we rechts uit ons coupé-raampje
van de voorstuivende No. 353 den grooten.
langwerplgen plas water in de weiden zien .dan
komt aan de linkerhand a| spoedig het
mooie, ouderwetsche poortje aan den ’weg
naar Lutjebroek te Enkhulzen opdagen, wat
het sein is om te rUzen, de jas aan te trek
ken en de acte-tasch te pakken, want dra
staan we dan aan Enkhuizen-station en op
hetzelfde moment, dat de laatste schok ge
voeld wordt, laat de mooie, witte stoomer
zijn zwaar basgeluid hooren.
De trein stormt leeg en iedereen loopt snel
over het open perron naa; de boot.
1 Is nogal koud en daarom aangenaam in
het lekker-verwarbmde binnenste van de
„Van Hasselt.”
BU het binnentreden van het schip, loopen
we eerst langs den „Ober” en den hofmees
ter, met z'n snor azu.oja, van wanneer
en die altijd bij de deur van de vestibule hun
standplaats schónen te nemen. Ze kennen
hun klantjes! De vaste en de goede, de
klanten-ln-spé en de geheel vreemden, maar
voor allen hebben zó een vriendelQken groet
en onophoudelijk gaat de rechterhand naar
boven, tot aan de klep van de pet.
Ik loop de restauratiezaal binnen; er is
nog niemand.
De tafels, met de eeuwig lelie-witte tafel
lakens. de rubber vloer, de buffetspiegl in den
linkerhóek. het glaswerk op het buffet; dit
alles glanst van helderheid. Het lókt wel
alsof hier nooit iemand komt en of hier
niets dienst heeft te doen! ’t Is alles en altód
zoo smetteloos! Trouwens, ook de andere
verbtijven, de rook- en de niet-rooksalon en
ook de dekken zien er zonder uitzondering
zoo keurig zindeUjk uit 't Is alleen reeds
daarom een waar genot aan boord te zón.
We varen de haven uit, rondom de strek
dammen en zón spoedig in zee. De winter
zon werpt een fletse schaduw op het stille
water aan bakboordskant. Na een half uur
zien we in de verte een witte stip: de
„Bosman” die van JStavoren komt. Normaal
moet de „Van Hasselt" de tegenboot passee-
ren. op ongeveer 100 meter beoosten. Vandaag
is het anders. Er zal een foto gemaakt wor
den: de .JJosman” in volle zee. De fotoman
staat met z'n camera op de brug. Onze boot
wUkt in zooverre van haar koers af, dat we
recht op de .Bosman” afvaren, zoo zelfs, dat
bet lókt, alsof we deze zullen rammen!
t Loopt echter goed af en we passeeren
elkaar zóó rakelings, dat de opvarenden
elkaar „bUna” een hand kunnen geven. We
bemerken nu tevei^ hoe snel de booten
varen, want na enkele seconden zón de
schepen elkaar reeds gepasseerd, onder ge
weldig gewuif van passagiers en bemanning.
Beneden in den rooksalon zón verschil
lende clubjes aan het kaart spelen of doml-
neeren. Als ik binnen kom verneem ik. dat
„schoppen troef' en dubbel-zes verkeerd is
aangezet. Ik ga weer naar boven, waar we
aan stuurboord weldra den lichtboei van
„Het Vrouwenzand” voorbU stoomen en door
den wazigen horizont de Friesche kust reeds
kunnen ontwaren.
Nog ruim een kwartier en de stoomfluit
kondigt het einde van de reis aan. Terwijl
we .kwaaien” om slaags te liggen voor het
binnenloopen van de haven, verdringen de
reizigers zich reeds bU den uitgang, om toch
maar zoo spoedig mogelUk weer van boord
en in den wachtenden trein te komen. Even
later zón we binnen. De touwen, waaraan
de dikke trossen bevestigd zijn, worden naar
den wal geworpen en door wal-matrowen op
gevangen Deze sjorren de trossen naar zich
toe en maken ae vast. De loopplank wordt op
bet schip geplaatst en ligt ternauwernood
goed, of de menigte duwt en dringt, om op
een holletje te loopen naar trein No. 353, 3e
gedeelte.
dlenstelóke
liederen uit.
vrU groot -aantal zieken bleef dee
nachts op Kapel in verschillende gelegen
heden over, waar zU verpleegd werden.
Deze eerste dag is weer een indrukwek
kende, plechtige dag geweest, die ongetwU-
fe't bó allen, die aan dit Triduum deel
namen in overgetelUke herinnering zal blU
ven.
De L. Z. 128 zal waarschijnlijk 80 passa
giers kunnen vervoeren met circa 10.000 K.G.
lading aan boord; zU zal op zón vroegst
to tiet midden van den zomer 1931 gereed
komen.
Iets nieuws in dit luchtschip zal zUn een
rook-cablne, zoodat men bU zón overtocht
naar Amerika rustig zón póp. sigaar of
sigaret kan rooken, hetgeen tot dusverre op
luchtschepen verboden was. Het is n.l. den
architect, prof. Breuhaus, uit Düsseldorf ge
takt een plan te maken voor een brandvrije
en afgesloten rook-cabtne.
Dr. Hugo Eckener is er van overtuigd, dat
de wedstród ta het bouwen van luchtschepen
tusschen Amerika. Engeland en Dultschland
to de komende jaren onverwacht groote af
metingen zal aannemen.
14985
15.342
154.34 1 5459
15’’? 1’8’6
1636.3 164’2 16538
16698 I67H
16860 16.86.3
17’86 17”0
17689
18013
1’405
18’28
19061 100.86 19008 10?J2 19’4.3 19273
19309 194” 104’9 10451 10564 19612
1070 10811 10’26 10’50 10561 10866
10888 10021 10030 10048 19972 20051
20117 2ö’28 20157 20107
20’85 20632 2068!
20908 20914 20924 20926 20935
2G8O7
14404
5089 927*'êlk f 40A
11658. 1545 eta f 20.
622. 5353. 5958 6’79. 8600. 11261,
Prezen va» 1.34.
277
9K
1203
ISJO
18'.;
2170
2418
2682
29/5
3444
3797
398’
4188
541'
AMSTERDAM, 6 Aug. Aardappelenmarkt.
De prijren waren heden onveranderd. Aan
voer 2 ladingen, 706 HL
AMSTERDAM. 6 Augustus Veemarkt
358 vette kalveren, le kw. 0.961.05, 2e
kw. 0 88—0.94. 3e kw 0 80—0 86 per
K.G levend gewicht; 48 nuchtere kalveren
121»; 510 varkens, vleeschvarkens van
90—110 KG., f 0.75—0 76 Een enkel boven
noteering, zware 0.72—0.74. vette f 0.70
0.72 per K.G. slachtgewicht.
No. 10 6 Augustus
HOORN. 6 Aug. Veemarkt. Vette
Varkens f 0.60—0.66, Zouters f 0.60—0.63.
Handel vlug.
BROEK OP LANGENDIJK, 6 Aug. Lan-
gedóker Groentenveiling Aanvoer 9800
K.G. Aardappelen. Schotsche Muizen 3.00
4.10, Schoolmeesters 3.20. Bla uwe Eigenhei
mers 430. Drielingen 3.403.90. 3900 stuks
Bloemkool. 1ste soort 7.70—14.00, idem 2de
soort 050—230, 5C000 K.G. Roode Kool 0.60
—2.00, 40000 K.G. Gele Kool 0.70—230,
52000 K.G. Vroege Witte. Kool 050—2.10,
Zllverdriellngen 1.503.10. 1500 K.G. ZUver-
nep 6.70—930, 1250 K G. slaboonen 7.00—7 80,
250 K.G. SnUboonen 9.40—1230, 1000 KG.
Bieten 2 90. 4500 K.G.' Gele Uien 6.00. Gele
Nep 7.70930, Gele Drielingen 2.204.00.
NOORDSCHARWOUDE. 6 Augustus
1930 32.600 kilo Aardappelen: Schotsche
muizen f 2.803 60. Groote idem f 3.50—
4.30. Blauwe Eigenheimers f 4.70. Drielingen
f 2.503.70. 5700 kilo Spercieboonen f 650
f 8.10, 26200 kilo Zilveruien, Nep f 47.10,
Drieling f 1.30—2 70. Uien f 0 20—0.40. 18-200
kilo gele uien f 4—5.20, Drielingen f 3 70—
4.50, Nep f 6.508.40, 1900 kilo Kroten f 1.70
2 35 000 kilo Roode kool f 0 601.70..
16.200 kilo Gele kool f 0.701.90. 83.000
kilo Witte kool f 0.602.10, 200 stuks Bloem-
PURMEREND. 5 AUG. Coöperatieve
Centrale Eierveiling Purmerend, G. A.
Afdeellng eieren: Aangevoerd 78095 eend-
eieren f 4 404.70. 97671 kippeneieren. 70-80
KG. f 6 90—8.00 65-66 KG. f 6.20—
6.60; 63-64 Kg. 15.90—6 40 60-62 Kg. f 5 60—,
6 20 58-59 Kg. f 5.60—550; 56-57 Kg. f 550
tot 5.70 53-55 Kg f 5.305.60 - 50-52 Kg
45-49 Kg f 350—5
Te Gent had een stoutmoedige diefstal
plaats in een der drukst bevolkte wijken der
stad. De heer en mevr. August Fournier, uit
Parijs, rue Popalncourt, Juweliers, waren per
auto op bezoek te Gent. Omstreeks 20 mi
nuten over twee 's namiddags, waren de heer
Fournier en zón vrouw de 8t. Baafskerk bin
nengegaan langs den kant van de Maasetk-
straat. Zoowat een half uur later verlieten
zó de kerk weer. Hun auto scheen onaange
roerd te zón. maar toen de beer Fournier de
deur opende stelde hU met ontzetting vast,
dat een valies, inhoudende juweelen. klee-
dlngstukken en papieren was gestolen. Een
behendige dief moet door middel van een
looper de deur hebben geopend en het va
lies hebben ontvreemd.
Men veronderstelt dat men hier te doen
heeft met de leden van een internationale
dievenbende. De gestolen valies was vervaar
digd van geel leder. 1 meter lang, 60 centi
meter breed en 25 centimeter hoog, bevat
tende o.m een beurs inhoudende een gou
den kruisring met parelen en kleine briljan
ten bezet, ter waarde van 4000 Fransche
frank, een - platina halssnoer met briljanten
bezet, waarde 7000 Fransche frank, een gou
den armband bezet met steenen en briljan
ten ter waarde van 1000 Fransche frank, ver
der kleedtagstukken. een Kodak, kaarten en
verzekeringspolis, twee boeken, een dames
bont van groote waarde. De bestolen persoon
diende een klacht in op het politiebureau.
Onmlddellljk werd een onderzoek ingesteld.
f 5—5.20
Oude
f 1.201.00; Jonge Hanen f 0.402.90;
de Benden f 0.30; Oude kippen per Kg.
f 0 600.73; Jonge Hanen per Kg i 0.65
1.20.
WARMENHUIZEN. 5 Augustus 1930
Marktbericht Zllvernep f 5.307.10 id
drielingen f 1.40—1.60, ld. uien f O.lO-M)5o’
Gele nep f 6508.60. ld. drielingen f 3.40
3.60, Schotsche muizen f 2.703, idem
(groote) f 3.303.60, Eigenheimers f 5 60
blauwe f 450—5.40 Gele kool f 1.20 per
100 kilo, .Qele nep uien t 5.60—550.
HOOG KARSPEL, 5 Aug. 1930 Vereen,
het Eendracht” Schotsche f 1.75—150,
Due 155, Kleine Aardappelen 1.15l.ïo'