koken
h
Neem
niet kwalijk
me
Snijbloemen
dames
Japonschort
voor
Wat zullen
we
Wenken en Raadgevingen
Over blanketsel
l*
OP VERZOEK
mwr.
v/n-
l
1
r I
8*-
OVERNEMING UIT DEZE RUBRIEK ZONDER TOESTEMMI NG VERBODEN
toch
I
Rozen In den
knop
MACHTELD.
(Bovenwijdte 96 c.M.)
-TTI
JAM EN GELEI
aangegeven
‘ï-'xrr.-.
naar
1
l
1
ont-
du-
reeds
niet
te
Pruimenjam Is ook iets waar je nogal
gauw mee klaar komt. De pruimen moe
ten enkel gewasschen worden en dan haal
Je der de pitten uit. D»'s wel *n kliederig
werkje, maar X schiet nogal gauw op as
je der eenmaal den slag van beet hebt. Ik
Schroeivlekken uit het linnengoed kun
nen we uitmaken met het volgende pro
bate middel: een hall ons voldersaarde
wordt gekookt in een kwart liter azijn en
het sap van drie uien.
kamers onder de bedden geaet, doet den-
zelfden dienst.
Wasch haarborstels uit In koud water
met een weinig ammonia.
AAlbeswnffdol. Met me aalbessengelei
had Ik vroeger heel wat meer werk dan
tegenwoordig. By mevrouw zaliger wasch-
ten we de bessen eerst flink *n keer of
wat en dan werden ze uitgezócht en af
geritst. Nou, dat wasschen en ultsoeken
doe ik nou natuurlijk ook nog, maar af
ritsen doe ik de bessen niet meer. Voor
bessensap en bessengelei is dat niet noo
dig. omdat je Immers toch alleen maar
X ultloopende sap gebruikt. En dat af-
In den zomer kan men in sommige stre
ken wel eens veel last hebben van de sg.
zwarte torren. Een prachtig middel om
ze te vangen is, des nachts een kommetje
met bier in de keuken neer te zetten.
tx>
hei
sw
hu
I
op
Ka
2
ver
fes
feil
der
tho
Brc
dru
is 1
ove
den
led<
en i
ge ti
kan
J
ovei
leze
bloe
beel
zint
berg
rukl
mur
heel
burt
krac
kom
staa
sche
rich’
tem]
hun
Ui
die
aans
aanv
dat
klaai
gen
Ge
held<
licht
de f
oord<
Zij
die d
in gi
He
luist
genot
twee
moge
Ch
pen
kunst
kers
«ter i
GU
mens
jaar
De
U te
laren
thans
gert.
Words
Ooi
k mi
doth
Bewaar macaroni in een luchtdichte
trommel en dompel het voor het koken in
kokend water (met zout).
neem der altijd van die goedkoope kleine
pruimpjes voor. Die zijn best voor Jam.
Maar van reine claude pruimen maak je
ze nog fijner.
bessen, dat was me anders *n werkje om
zeeziek van te worden, want er ging zoo
veel tijd mee heen, dat Je andere werk
bleef liggen. Nou gaan ze met steeltjes
en al de pan In tot X sap flink uitloopt
en dan laat ik ze door *n doek uitdrui
pen. 1 Sap weeg ik later en daar komt
dan hetzelfde gewicht an suiker by. ik
schuim me Jam en gelei altijd goed af
da’s vooral noodig voor bessengelei, die
dan zoo fijn mooi doorschijnend rood
wordt En X .’afschulmsel krijgen de kin
deren as voorproefje op de boterham.
X Smaakt eigenlijk net zoo goed as de
rest, X ziet er enkel niet zoo mooi uit
Goudsbloemen, donkerroode leeuwen
bekjes, riddersporen In een grijs met
blauwen Keulschen pot. Houd de «ten
gels lang en laat de bloemen wijd ult-
eenstaan.
naamd.
De Romelnsche vrouwen gebruikten
reeds schoonheidsmiddelen. Zij beschouw,
den rijstemeel als een kosmetisch mid
del.
Volgens Martinus. den bekenden punt
dichter, vermengden zij het rijstemeel
met boonenmeel en bereidden uit dit
mengsel een schoonheidswater, JLomen-
tum" genaamd.
De kruisridders brachten uit het Oosten
het gebruik over om wenkbrauwen
wimpels zwart te maken (s. g.
maqulller).
Zoo heeft alles zijn kringloop. Nooit la
er wat nieuws onder de zon.
LOU8 VAN H.
Nog enkele combinaties:
Een enkele fijne roos in een slank gfaz
zal voldoende schoonheid geven.
Voor we de nieuwe aardappelen gaan
schrappen (een werkje waaraan menigeen
een broertje dood heeft) is het goed ze
gedurende 5 minuten in warm water te
laten staan, waarin een klont soda is op-
gelost. Dat maakt de schil los en verge
makkelijkt het schrappen veel.
In een koperen bak of schaal: gouds
bloemen in didp oranje en geel.
Goudsbloemen in een tinnen kan, ge
plaatst op een gepolijste Engelsche tafel
of ouderwetsche kast, geven een mooie
weerspiegeling.
Heeft u ooit vuurroode geraniums voor
tafel-decoratie geprobeerd, een stuk of
zes roode bollen met hun eigen bladeren
in een tinnen kan, of één of 2 bloem
kronen drijvend in een tinnen schotel?
Het vuurrood, het groen en het koude
zilvergrijs staan bijzonder goed bij elkaar.
Een heerlijk onderwetsch idee wordt
verkregen wanneer verschillende tuin-
bloemen door elkaar gerangschikt wor
den. Zoon tuinbouquet, waarvan de ste
len een enkele maal kort uitvallen, vol
doet aardig op de ontbijttafel in een
melk-glas met voet
Men neemt hiervoor bijvoorbeeld ge
mengde violen, een kortstellge roos, wat
madelieven, anjers en flox.
Eieren die te lang gekookt hebben en
daardoor te hard zouden geworden «ijn,
leggen we een minuut in een bak met
koud water. Dat maakt ze zachter.
Om in vochtige kamers het schimmelen
van verschillende voorwerpen te voorko
men, zet men er een schoteltje gebrande
ongebluschte kalk neer. Een schoteltje
met zout in vochtige slaap- en zieken-
nog warmer gelijken. Daarentegen sullen
de kleuren blauw, geel en lila minder
Intens worden, en daarom worden ze bij
voorkeur niet op een verlichte diner
tafel gebruikt.
Over het algemeen Is bij het schikken
harmonieeren nog van meer belang
dan contrasteeren. om de beste kleur-
schema’s te verkrijgen.
In den winter gebruiken we by voor
keur takken van vroege boomen, hees
ters, en struiken.
Een kan vroege katjes of een tak met
Jonge knoppen in een lichte venstemls
geplaatst, zal ons een heerlijk lente
achtig gevoel geven.
In een modernen geslepen glazen bowl
licht-mauve anemonen, met daar bis
lange stengels vederachtige nepeta.
Anemonen staan In een aardewerk-kan
ook uitstekend.
En als X arme schaap de „bende'’ had
laten liggen waar ze lag, en meteen thee
was gaan zetten? Dan had Riet X haar
nooit vergeven, dat ze haar rustig in
zoo’n ongezelllgen rommel liet zitten.
JBnap jy nou dat ze zich niet geneerde,
Bep? Gemoedelijkheid Is heel goed, maar
zóó! Ik nam X haar kwkiyk hoor, dat
wil Tr best weten!”
Ja, die onverbeteriyke kwaïyk-nemers
kennen we allemaal! Of liever: we ken
nen ze niét; ze schuilen onder onze In
tiemste kennissen, zooals samenzweerders
onder de gunstelingen aan ’n hof. Want
in ons gezicht zyn ze de vcrdraagsg^ws^
heid zelf; we kunnen geen kwaad bij ze
doen! Niemand verstaat zóó goed de
kunst, ons volmaakt op ons gemak te zet
ten als de echte geniepige kwalyk-neem-
ster!
Dat is wel X allerkleingeestigste soort,
te onsympathieker, daar er ook nog ’n
goede dosis onoprechtheid en lafheid by
komt En we hoeven geen boetpredikaties
aan ae te verspillen, want ze zijn toch
ten eenenmale ongeneesiyk.
Maar betrappen wy ons zelf er óók niet
dlkwyis op, dat we X een of ander kwalijk
nemen, niet zoozeer t_. -Z-ZZ'
bekrompenheid, maar tegen eigen beter
weten in, Juist ondanks ons gezond ver
stand, dat ons voorhoudt, hoe er toch
werkelijk niet de minste reden voor is?
Onze tafel is feesteiyk gedekt, we heb
ben voor extraatjes gezorgd, X afgespro
ken uur Is daa£ alle gerechten zyn kant
en klaar en Juist „au point" maar de
gast laat op zich wachten. We begrijpen
er niets van; hy is anders de stiptheid
zelf. Nog vyf, nog tien minuten verloopen.
We worden wrevelig. We hebben een hek-
Een lieflijke zomer-decoratle wordt ge
maakt door een groeten tumbler, gevuld
met korenbloemen en eenlge kleinere
glazen er rondom heen, gevuld met
slaapmutsjes.
Ruikende lathyrus met daar tusschen
fyn groen, In een bowl van Venetieansch
glas of Boheemsch kristal.
Een aardewerk kan of pot met koren
bloemen, korenaren en papavers.
Een Japansche kom in rood-bruin en
goud is aardig met gele en bronzen tuln-
bloemen, gemengde violen, tuln-anjelle-
ren en muurbloemen door elkaar.
In een blauw-wlt Delftschen pot, blau
we en purper riddersporen, vermengd
met goudsbloemen en korenbloemen.
Een groote kan of vaas met roee en
zachtmauve vingerhoedskruid, omgeven
met grove varens even boven den rand,
kan men plaatsen in de hal.
Zalmkleurige oranje gladiolen, omge
ven met varenkruid, staan X mooist in
een zeer donkere goudsche laan.
De zacht rose prunistakken hebben een
slanke, blank kristallen vaas noodig.
ANEMQöB,
Reeds in de maand Augustus hebben
we enkele van die dagen, waarop we het
komende najaar om een hoekje zien glu
ren.
Als we de eerste herfstasters in ons
tuintje zien, het eerste gele blad, dat
naar beneden dwarrelt, de nevelige
Augustusavonden en last not least de
eerste winterhoedjes in de etalage, dan
wat
„Hemel, Riet, dat Je me Juist in die
bende moet vinden! Tracht in 's hemels
naam niet te kyken; ga diAr even zit
ten. over ’n paar minuten heb ik weer
orde geschapen. Gelukkig, dat ik juist
alweer aan X inwrijven ben; dit is de
laatste plank! Ik mag m wel even af
maken, hè; je neemt me toch niet kwa-
llijk?"
„Welnee dot, maak toch niet zoo
veel strijkages! Ik ben X toch maar! Ga
gerust je gang, ik amuseer me zoolang
wel met dit blaadjeGeneer Je vooral
niet, zeg!”
Wanneer men op een ongepoiysten ge
woon houten vloer vet heeft gemorst,
byv. in de keuken of in een kast, moet
men er dadeiyk wat koud water op
gooien. Daardoor stolt het vet en ver
spreidt zich niet in het hout. Men kan
het daarna rfiet een mes er af lichten.
maakt ge van
Ge kunt b.v. Iets
gewerkte nemen en de bles effen. Men
maakt het patroon op de aangegeven
maten, waarna ge het op de stof legt,
en wel zóó, dat ge eerst het rugpand, en
daarna de beide voorpanden onder
elkaar kunt wegknippen. De mouwen
legt ge zoo neer, dat deze bü de halsult-
snyding aan den voorkant een flink stuk
in kunnen vallen. Alles wordt met één
cM naad uitgeknipt, terwyl ge onder
aan nog een 4 c.M. breeden zoom byre-
kent Nu kunt ge «U-, schouder-, en
mouwnaden met een platten naad ver
binden, waarna ge onderaan het schort
een 4 cM. breeden zoom inmaakt. De bies,
welke na afwerking 4 cM. breed te.
wordt 6 cJd. breed geknipt, en op den
binnenkant aan, en op den goeden kant
overgestikt. De bies langs den voorkant
en de mouwen te recht, terwyl het stukje
achteraan even op vorm geknipt moet
worden. Nu kunt ge de mouwen Inzet
ten; deze worden op het schort overge
stikt. De ceintuur, welke mipst?ns 3 M.
net vrouweiux gesiacnt, ziet men het
tersluiks te voorschijn komen om er
gauw even een streek mee over het glim.,
neusje te geven.
Maar dit poedergebruik kan men
eigenlijk geen blanketsel noemen, zooals
er mede bedoeld werd in de 15e en 16e
eeuw. Dat was eenvoudig zich het gelaat
bedekken met witte verf.
In de 18e eeuw toen het mode werd,
het haar te poederen, kwam het roode
blanketsel in zwang.
In den eersten tyd werd het witte
poeder om het gelaat een fraaier teint te
bezorgen, bereid uit Indische kastanjes
en later uit eierschalen.
Catharina de Medici voerde in Frank
rijk in een „poudre dirts" (vioolwortel.
„En je hebt geen idee, Bep, wat *n
bende daar uit die kast kwam! En zy
zag eruit, zeg, om ’n cent te geven! Ik
heb wel 'n half uur op ’n droogje moeten
zitten tot ze den rommel er weer zoo-
wat in had; ze maakte eerst doodleuk X
karweitje af, hoor! Ik kan er niks aan
doen, maar ik vond X vry onhebbelijk en
niet byster gastvrij. zelfs tegenover ’n
goeie kennis! Ik nam X 'r echt kwa
llik!’*
Appelgelei maakten we vroeger by
mevrouw zaliger altyd van onrijpe af
gevallen appels. Mevrouw had *n reuze
tuin met veel vruchtboomen en zoodoen
de hadden we veel afval ook. Alle soorten
appels, meer of minder rijp, wormstekig
en al, kunnen er voor gebruikt worden.
En as ik nou es zoo'n zoodje krijgen kan
voor *n koople, ben ik der ac de kippen
by. De appels worden enkel maar gewas
schen, niet geschild, en in vieren gesne
den. Het wormstekige worde er uit ge
haald. maar de klokhuizen biyven der in.
Ik doe op die appels dan zoo veel water
tot ze net onder staan en kook ae met
•n citroenschil en ’n paar kruidnagelen
tot ze heelemaal gaar zyn. Dan laat ik
al X sap uitdruipen door ’n doek en kook
X met de suiker tot X styf genoeg is. Die
gelei wordt prachtig rood en zoo helder,
dat je der doorheen kan kyken. En wie
zelf appelboomen heeft, kan der alle ap
pels voor gebruiken, die anders wegge
gooid worden.
ADMAftA X JSOgte, en strikken de bloemen losjes.
Iedere tulnbezltter beplant natuuriyk een stuk van
zyn tuin met snybloemen. Tegenwoordig kunnen we
dit met de groote tuinen wel doen. Achter de meeste
nieuwgebouwde huizen liggen tameiyk groote tui
nen. Den tuin heelemaal voor snybloe
men houden, raden we natuuriyk
aan, daar hy dan In vele gevallen
wild zal worden, indien we er niet heel
zorg aan besteden. We houden dus een
flink stuk om snybloemen te telen.
Alle soorten moeten haar plaats
hebben, willen we den heelen zomer
door snyden. Van het vroege voor
jaar: sneeuwklokjes, nar
cissen, tulpen, anemonen,
leeuwenbekjes, scabiosa,
gladiolen, duizendschoon -
tjes, dahlia’s en tot in
het late najaar zelfs
chrysanthen, om alleen
nog maar de bekendste
te noemen.
Bloemen In den eer
sten staat van
wikkeling geplukt
ren langer dan
geheel geopende
Maak aluminium vaatwerk nooit met
soda schoon. Afwasschen met water en
zeep (en dan nog zoo vlug mogeiyk af
drogen) is ruimschoots voldoende.
beginnen we weer te denken aan
steviger japonnetjes ter vervanging van
al die yie bloemerige dlngskes, die we
dezen zomer gedragen hebben. Een tol
letje, zooals op flg. 5536, te al van ’n wat
warmer Engelsche stof, of wollen jersey
in een beige-brulne tint. De bruln-zyden
era vatte is op orlgineele wyze aange
bracht; van voren in een punt, die met
een knoop op de taille bevestigd te en
van achteren vallen twee lange einden
naar beneden. By ’n beetje frisch weer
kunnen we één ervan om den hals slaan.
De rok te zoo geknipt, dat ’n breede
plooi juist in het midden wat langer
valt.
volle pracht
prykende exem
plaren. Langer
b.v. zullen duren:
geplukt, gladiolen, wanneer het eerste
bloempje onderaan zich begint te ont
vouwen, vroege narcissen, nog half In
knop; papavers plukken we nog geheel in
den knop; ze zullen spoedig opengaan en
lang duren, terwyl het zien ontvouwen
van de prachtige zyde-achtige bloembla
den zeer mooi te.
Wanneer we bloemen uit den tuin
plukken, moet het snyden altyd gebeu
ren In den vroegen morgen of den laten
avond, voordat ze nog zon hebben, of als
de zon weg Is. Ze worden met een scherp
mes schuin gesneden, dus liever niet met
een schaar afgeknipt. Dit schuin sny
den gebeurt om de bloemen het water
goed op te laten zuigen, hetgeen niet
kan gebeuren als de stengel recht afge
sneden wordt en vaak plat op den bodem
der vaas komt te staan.
Nadat de bloemen gesneden «ün, leg
gen we ze zoo ver mogeiyk met de ste
len in een bak met frisch water. We
laten ze daar een fllnken tyd in liggen,
daar de stengels dan voldoende vocht
kunnen ophalen. Dit te vooral van be
lang, wanneer we langdurige droogte
hebben gehad.
In de kamer moeten de bloemen altyd
koel staan en buiten de zon; ze duren
langer in de koude dan in de warmte.
Het wegzetten In een koeler vertrek, dan
waarin ze reeds stonden, doet ze merk
waardig veel opleven.
Het water wordt lederen dag ververscht
en de stengels moet men lederen dag
schuin afsnyden. Wanneer wy houtach
tige takken in X water zetten, b.v. pruim-
takken. katjes enz., worden de stengels
van onderen gespleten en wordt een
reepje van den bast afgehaald. Chrysan
ten hangen hoofdzakelyk van deze be
handeling af.
Verschillende chemicaliën zyn gepro
beerd om slappe bloemen weer te doen
opleven, zooals kamfer, ammoniak, aspe-
rlne. Asperlne wordt vaker toegepast;
een half tabletje in een vaas met water
is voldoende.
By het schikken der bloemen denken
we In de eerste plaats aan het kiezen
van de juiste vaas.
Er zyn twee manieren.
De eerste, waar de kan of pul het
meest tot zyn recht moet komen; dan
zetten we weinig bloemen van een niet
overheerschende kleur In zoo’n kan.
De tweede manier te juist het kiezen
van een bescheiden vaas om de schoon
heid der bloemen tot haar volle recht te
laten komen. De vazen moeten voldoen
de groot zyn om de bloemstengels in X
water te laten staan.
Lage pullen gebruiken we by voorkeur
voor kort gestoelde, en hooge vazen voor
langstelige bloemen.
Lage pulletjes zyn by uitstek geschikt
voor de vroege voorjaarsbloemen, prtmu-
laveris, sneeuwklokjes, lelletjes van dalen,
blauwe duifjes, viooltjes en ook voor de
latere anemonen, lathyrus enz., terwyl
groote vazen gebruikt worden voor gla
diolen, irissen, rosen, dahlia's, chrysan
ten, enz.
Te nauwe vazen vermyde men beslist,
tenzy we ze gebruiken voor een enkele
bloem. In een te nauwe vaas kunnen
bloejtnen niet leven; ze verstikken.
Een vaas mag niet, indien gevuld, top
zwaar zyn. Een laagje zand op den bo
dem kan In zoo’n geval helpen.
Bloemen met een teere kleur vooral
zetten we niet alle met de stengels even
diep in de vaas; dit zal de natuuriyke
schoonheid der bloemen schaden.
We snyden de stengels op verschillende
sentoer met de aardappelen, en de dop
erwtjes worden er niet lekkerder op. Om
niet te spreken van X geklopte eiwit op
de puddingNa nog vyf minuten
nemen we het gloeiend kwaïyk.
De gast komt. We ontvangen hem met
nauweiyks te verbergen gemeiykheid. Als
straks X maal niet dit te, wyt hy X hei-
meiyk aan óns natuuriyk. Had eens
moeten zien hoe prachtig alles een kwar
tier geleden er uit zag! Duizend veront
schuldigingen. Hy te meer dan tydig van
huls gegaan; er te stagnatie met de trams
geweestErgens In onze hersens ont
spant zich iets» Hy te geen man. die zich
met uitvluchtjes ophoudt. „Hy kan er
volstrekt niets aan doen.” zegt ons ge
zond verstand. Helpt dat Iets? Welneen,
ons gevoel gaat door, onze wrevel biyft,
we nemen X hem nog steeds kwaïyk
en wéten al den tyd, dat we onredelük
zyn! Doet er niet toe!
„U néémt X me toch niet kwaïyk?”
vraagt hy. „O néé!” meesmuilen we. „U
kon X toch heelemaal niet helpen!” Als
we ons eigen zuurzoete gezicht eens kon
den zienEen goede gastvrouw moest
steeds tegenover den spiegel zitten! En
we behooren nog tot de allerbeste zeld
zaamheden, als we onze knorrigheid in
ons eigen gastvrouweiyk hart begraven
en niemand den volgenden dag van ons
hoort; die Martens zeg, komt die me
daar toch om over zevenen aanzetten!
Lóllig, als je je den heelen middag hebt
uitgesloofd om alles in orde te hebben!
Ik was woedend!” Net als die Riet, weet
u wel, die we daarstraks zoo'n spook von
den
Weet u wel, dat kwalyk-nemen 'n ge
woonte is? Je doet X niet zoo maar zoo
nu en dan je doet X eeuwig en altyd,
of Je doet X nooit. Je krygt er gevaariyk
gauw den smaak van te pakken. Je begint
op ‘n dag kwaïyk te nemen en houdt er
niet meer mee op. Wat wél ophoudt op
den duur, dat is X gewetens-stemmetje
van X verstand. We raken eiken keer
dieper en ontroerder overtuigd van ons
eigen geiyk en goed recht Op X laatst
zyn we er aan verslaafd, we dorsten er
naar, iets kwaïyk te kunnen nemen. We
zyn de klassieke „verongeUJkte” vrouw
geworden, de martelares, tegen wie vrten-
uit verstandeiykê den en vreemden samenspannen. We zyn
goedaardige, self-made vervolglngs-waan-
zlnnigen. Hebt u lust t zoover te bren
gen? Ik niet! Laten we samen probeeren,
ons zelf bytyds te genezen! Coué-metho-
de I „Martens-kon-er-niks-aan-doen
Twintig maal Tót u X gelooft 1 Niet
alleen met uw verstand, maar met een
glimlach van instemming en verzoening!
Gelukkige Martensen der toekomstige
gastmalen
lang moet zyn en 10 cM. breed geknipt
wordt wordt dubbel gestikt omgehaald
en aan den vóórkant bevestigd, terwyl
men op de zijnaden, op 30 cJC vanaf
het armsgat, even een lusje maakt
waardoor de ceintuur wordt gehaald. Om
het wegzakken van den onderslag te
voorkomen, zet men aan den binnenkant
een paar bard (es aan, welke men dicht-
strikt
Fig. 5537 geeft het idéé van mantel-
japon. De lange revers laten een smalle
V-vormige opening voor een lichtge
kleurd vest. Het half-hooge boordje zal
misschien niet iedereen flatteeren, maar
wie het kan hebben, zal het zeer gedis
tingeerd staan. By dit costume dragen
we geen ceintuur, hetgeen het by uit
stek geschikt maakt voor zwaardere fi
guren. Het rokje heeft ’n paar platte
plooien.
Fig. 5568 zal In crêpe georgette of
crêpe de chine een buitengewoon chique
namlddagtollet zyn. De punt in de taille
en het heupstuk zyn geheel geplteseerd
en natuuriyk op voering gezet. De ble
zen, die er kruislings overheen loopen,
geven er de sleriyke lyn en tevens de
versiering aan. Juist onder den elleboog
is de mouw versierd door een schuine
bles, die rond den arm loopt en In een
strik afhangt. Een ruime volant Is laag
aan de taille gezet en verleent dit cos
tume haar byzondere élégance.
POLA.
Benoodigd: 3.50 M. stof van 70 c.M.
breed, 1 M. stof voor de bles en de
ceintuur.
Bovenstaand schort
goed waschbare stof.
Kralsbessenjam. 'n Mensch wordt toch
hoe langer hoe wyzer. Ik heb altyd Jam
gemaakt van klapbessen. Die kan je nog
allls goedkoop krijgen en der is niks geen
atval aan om zoo te zeggen en niet veel
werk ook, want we haalden alleen maar
de kroontjes en de steeltjes van de bessen
af en dan goed gewasschen en klaar was
Keesje. Nou, de kinderen vonden die bes
senjam altyd heel lekker, maar me man
had X land aan die groote schillen en
onze Llentje kon der ook niet goed mee
overweg en dat vond ik jammer, want
iets wat goedkoop is en makkeiyk te ma
ken en lekker en gezond, nou, als huis
vrouw zynde is dat net wat Je hebben
moet, waar of niet? En nou heb ik er
wat op gevonden. As ik nou me klapbes
sen gewasschen heb en de kroontjes en
steeltjes zyn der af, dan haal ik ze dood
gewoon door den vleeschmolen en dan
kook Ik ze met de suiker als bessen en dan
hoeft X heele zaakje maar ’n goed kwar
tier te koken en X te in orde. En nou te
me Jam zóó, dat ze der allemaal even fyn
van smullen, want van de schillen merk
je nou om zoo te zeggen niks meer.
Van aanbranden heb ik ook geen last.
Weet u waarom? Ik leg altyd Xi paar
knikkers onder in me pan als Ik Jam
kook. En roeren doe Ik natuuriyk ook.
zoo lang als X zaakje kookt. Je kan die
jam van groene, gele of roode klapbes
sen maken. Ik heb nu roode genomen en
de jam ziet er prachtig uit en dat is
ook wat waard vind ik.
7
k
d
d
d
Het poederdoosje met donsje ontbreekt
tegenwoordig byna in geen enkel dames,
taschje.
Zelfs by de jongere generatie onder
t
o
E
poeder) het tegenwoordige „poudre de
ris”. De hertogin van Aumoat bracht
meer een fynere soort poeder in omloop,
n.l. het beroemde „poudre 4 la maré-
liefst é*n voor één,
„I zoodat elke bloem
11 apart tot haar recht
II komt, en ze _niet sa-
men op een hoopje
II staan.
II By enkele fyne soor-
II ten, waar het bloem-
II blad zelf niet ge-
Dw bruikt wordt, voegen
Ew we wat ragfyn groen
"k toe, zooals by lathy-
t Jy rus, rozen, anjers ens.
jK' De kwestie der kleurschlk-
king hangt veel van per-
sooniyken smaak af, doch
als gids willen we hier en
kele gegevens behandelen.
Voor tafelversiering by avondlicht
(kunstlicht) staan rose en rood prachtig:
\x
I
Bi
L4