Tüsschen hemel en r r 1 1i1r’ Y i i aarde ft o r Een góede vangst Beroemde meesters l 1 KUNST EN KENNIS A 7. Hoe ouder hoe verstandiger 17 Kind in brand Bescherming van den landbouw Handelsspionnage Van zijn fiets gevallen GEMENGD NIEUWS Jongeman overreden en gedood Auto te water gereden BINNENLANDSCH NIEUWS De Zuiderzeewerken naar Doodelijke val uit een trein RECHTSZAKEN Kantongerecht te Alkmaar Een drieling DeF Spaansche bouwwerken KERKNIEUWS Mgr. Dr. J. Sramek Nederlandsche Spoorwegen Een raadselachtige misdaad •X 'W. H. M. de Koningin Enkhuizen Het Nederlandsch eskader te Antwerpen Oorspronkelijke Nederlandsche composities Een serum tegen de kinderverlamming? d« co r* ver 1 I ■te aoc kin en at* JkK daa tot wer del teri. een te 1 O kok Slav wee ot xout mar pers, ren i Moordenaar na 9 jaar gearresteerd hi 1 3 Een prijsvraag Vrü ernstige brandwonden opgeloopen „De vioolspeler” van Adriaen van Ostade, in bezit van ’t Mauritshuis te ’s-Gravenhage vorm De heer Braat vraagt maatregelen moeilijke Door Amerikaan in Fransche modezaken. En door een auto overreden worden De Inzittenden gered De Wieringermeer aan Voorloopig programma firma Een geheimzinni geschiedenis grootindustrieel het be- Mondelinge uitspraak 8 Augustus 1930 Een telegram van vice-admiraal Quant za) Zestig jaar. Snelheden van 100 K.M. Twee lijken in een anto gevonden he< Alcazar, k Hij wilde een jongetje voor overreding behoeden redden door het valscherm, hebben vereeragd in de z.g. Caterpillar Club, club spoedig naar hü ge- meest 1 dit wt OOI Ch ■et •cl tor 1 rot Di mee te 1 huil van b te e Sc mem heef Ge coxnx onwt baar word En gems mart hals Vai En De meldt De Duitse een pi te kor tikeler ken, 1 Daa: ding 1 artikel gings-i Duitse een vo van D In t ter no betrek! dat h< ding 3 wachte met ai telen 1 een ze ken. te verder Zond het mi nachtc houdt, “en, d het hi ••n sU C. Boei ■Mvcniui hoot je vel de hield <1 ait Met «onder kwam 1 kust nl noodsei kwam 1 v*l nie Tbt 1 ten nft| van den G. G. en G. D. was plaatse, en de ongelukkige kon Rijksklinieken worden vervoerd. Tijdens het transport daarheen is evenwel overleden. De overledene was huwd. Den bestuurder treft geen schuld. Het gezin van den heer Willem de Vries te Groningen werd gisteren verblijd met de geboorte van een drieling, n.l. een jongen en twee meisjes. Enkele dagen geleden meldde zich bij de politie te Keulen een bedelaar aan, die on derdak kwam vragen. Daar de politie hem er van verdacht, dat hij valsche papieren be zat, fouilleerde zjj hem en slaagde er, mede geholpen door vingerafdrukken, tenslotte in vast te stellen, dat het een oude bekende uit Rochum betrof, die wegens moord al negen jaar lang door de politie gezocht wordt. De man is in 1921 in de gevangenis opgeslo ten om een langdurige vrijheidsstraf te on dergaan. Na eenlge maanden wist hjj echter te ontsnappen en vond onderdak bij een vriendin, die hjj later bU een woordenwisse ling doodschoot. De dader vluchtte en wist zich tot nu toe door middel van valsche pa pieren steeds aan de politie te onttrekken. Een droevig ongeval heeft zich gistermid dag in het Ondiep te Utrecht afgespeeld. De ongeveer 28-jarige N. Eshuis, werkzaam te Middelburg, was op bezoek bij zijn ouders in de Abrikoosstraat. Met een zoontje van zjin zuster wandelde hjj in het Ondiep, met het doel sigaren te gaan koopen. Op een ge geven moment wilde het jongetje bij de Vjj- geboomstraat den weg oversteken. Juist toen een autobus van den gemeentelijken dienst naderde. De jongeman zag het gevaar waar in het knaapje verkeerde, en deed een po ging om overrjjding te voorkomen. Die po ging gelukte, want hij kon het kind nog juist wegrukken. Zelf kwam hij daarbij echter te vallen, en hoewel de bestuurder krachtig remde, kon hij toch niet verhinderen dat een der wielen over 's mans lichaam ging. Aanvankelijk scheen het. dat de gevallene minder ernstig gewond zou zijn, want, hoe wel ondersteund, liep hij nog een nabijzijnde woning binnen. Daar werd hij neergelegd, doch de toestand verergerde snel. De auto ter de De burgemeester van Antwerpen heeft hel volgende telegram van vice-admiraal Quart ontvangen. „Betuig u nogmaals hartelijk dank voor de spontane gastvrijheid welke door uwe stad aan mij, mijn officieren en de overige opva renden van het Nederlandsche eskader werd verleend. Het waren voor ens onvergectebjke dagen vol aangename herinneringen van gulle hartelijkheid. In het medische vakblad ..Rinascenza Me dical" deelt dokter Pancaro de resultaten mee, die hij het laatste jaar in België heeft verkregen met een serum-inspuiting tegen de kinderverlamming. Van de 500 behandelde gevallen, zoo resu meert „Bruxelles Medical”, bleek er zeker bij 94% volkomen genezing te volgen na behan deling met poliomyelite. Dr. Pancaro schrijft aan zijn behandeling hetzelfde succes toe, dat verkregen werd met de serum-behande- ling tegen de dlphtheritis. Heden viert Monseigneur Dr. Jan SrAmek voorzitter van de katholieke Tsjechoslowaak- sche volkspartij, minister voor de unificatie der wetten der Tsjechoslowaaksche Republiek en professor in de Sociologie aan het Theolo gisch Seminarie te Brno, zijn 60sten geboor tedag. Mgr. SrAmek. die zich als priester in het begin ijverig toelegde op de oplossing van so ciale vraagstukken in ’t belang van het volk, had zün werkkring in Moravië, hetwelk het meest katholieke gedeelte is van Tsjecho Slo wakije. HU stichtte in 1899 de katholieke volkspartij in Moravië, welke later haar werk kring uitbreidde over Bohemen en na 1918 ook over Slowakije. Mgr. Sr&mek, die voor den oorlog zitting had als afgevaardigde van deze partij in den Moravlschen landdag te Brno en in den Oostenrijkschen parlements- raad te Weenen, was van 1918 af een van de leidende leden van de constitueerende ver gadering der Tsjechoslowaaksche Republiek en had een grooten invloed op den tnhoud der constitutie en de nieuwe wetgeving, waar hij vooral veel tot stand bracht ten gunste der katholieke gedachte Afgezien o.a. tengevolge van het vervangen van voorloopige waaiers door de definitieve, ble ven de gemalen „Lely" en „Leemans” gere geld in bedrijf. De waterstand in de Wieringermeer is thans gedaald tot 3.25 M. N. A. P.. waar bij reeds groote oppervlakten, vooral in het Noorden en Westen van den polder zijn drooggevallen. Het drooggevallen gebied bedroeg op 1 Juli omstreeks 7000 H A. Isaac E. Pedlow, oud Canadeesch Parle mentslid, gaat de politiek vaarwel zeggen en in plaats van op de parlementsbanken zitting nemen op de collegebanken van Queen’s Uni versity", Kingston (Ontario). Hij stelt zich voor rechten te gaan studee- ren. Zijn dokter heeft verklaard, dat Pedlow physiek nog even krachtig is, als dertig Jaar geleden. Pedlow is van meening, dat studee- ren hem meer voldoening schenken zal dan politiek. het vroegere koninklijk patoto, toen Toledo nog de hoofdatod *m vertraging van den trein van deze goed keuring gebruik maken om de snelheid der bovengenoemde treinen op te voeren, met Inachtneming van de voorgeschreven snel- heidsbegrenzing. Dit olies wanneer de grootste snelheid van de door hem bereden locomotief 100 kilometer in het uur bedraagt. door een derden persoon tot aan het hotel is gebracht. f, De overledenen stonden ato groote jacht liefhebbers bekend en het was bekend, dat zij, om aan hun jachtlust te kunnen vol doen, zich ook wel op verboden terrein be gaven. Men vraagt zich daarom af. of dit wel licht ook thans het geval is geweest en of daarbij schoten gelost zijn. De politie is ijverig in de weer, om het raadselachtige geval op te helderen. Op den rijksstraatweg te Haren (Gron.) is de Duitscher A. A., die van zijn flets was gevallen, door een vrachtauto van gebr. C. te Acfuard overreden. Hij werd levensgevaar lijk aan het hoofd gewond en in het zieken huis te Groningen opgenomen. Zijn toestand is zorgwekkend. HU vertegenwoordigde de partU in alle kabinetten en bekleedde achtereenvolgen! functies in verschillende ministeries, hjj was o.a. minister der posterijen, spoorwegen, openbare gezondheid, sociale zorgen en njj is tegenwoordig minister voor unificatie der wetgeving. Gedurende zUn werkzaamheid alt minister voor sociale zorgen kwam een uit gebreide regeling der sociale verzekering tot stand. Minister Sr&mek is, behalve geestelUke en politicus een groote kunstliefhebber en een sterk ondersteuner der katholieke letterkun digen. Nu het een feit is geworden dat de Z.V.T. te Enkhuizen zal worden bezocht door H.M. de Koningin en zeer waarschijnlijk ook door H. M. de Koningin-Moeder, Prinses Juliana en Prins Hendrik is door ’t bestuur der Z.V. T. een programma ontworpen, dat echter slechts als zeer voorloopig moet worden aan genomen. Bij aankomst ,van H.M. de Konin gin, die heeft te kennen gegeven de Ten toonstelling te willen bezoeken als Staats hoofd, zal ter verwelkoming aan het Sta tion aanwezig zijn de Burgemeester de Edel achtbare Heer Zimmerman. Gereden wordt hierna over de Wilhelminabrug, langs Ve- nedie, Wester straat en Breedstraat naar het Gemeentehuis, waar de begroeting zal plaats hebben in de Witte Zaal. H.M. zal worden toegesproken door den Burgemeester Hierna zal H. M. een aubade worden gebracht door alle schoolkinderen waarbü H. M. zal vertoeven op het balkon van het gemeentehuis. Vervolgens zal worden gereden naar het Tentoonstellingsterrein, waar vooreerst de tentoonstelling zal worden bezichtigd. Ver volgens zal door H. M m oogenschouw wor den genomen het in rUen-orde begeven van de vele honderden vaartuigen. Indien het weer gunstig is, zullen de vaartuigen zich opstellen naar gelang van plaats van op komst tüsschen den vuurtoren De Ven en den Westelijken geleidedam bij de stad. Van af den Wlerdijk zal dit een onvergefelijk schouwspel moeten opleveren, hetwelk HM zal worden, aangeboden. Het ligt in de be doeling H. M. en gevolg vervolgens in een Marineboot of het opleidingsschip Prins - Hendrik te voeren langs de inmiddels gean kerde visschersvaartuigen. Mocht nog tijd beschikbaar zijn d*n nog het tentoongestelde in het Rijksbeton- ningsmagazün worden bezichtigd. Het gemeentebestuur en het tentoonstel- lingsbestuur wekken de geheele burgerU op zooveel mogelük de gemeente te versieren en vooral de vlaggen uit te steken. Zaterdagmorgen vonden arbeiders te Viry- Chatillon in de buurt van Parijs voor het hotel Bellevue een met bloed bevlekten auto staan en vonden tot hun ontzetting in den auto zelf 2 lijken, nl. dat van den bezitter van bet hotel, en dat van zijn vriend, den eigenaar van een hotel te Parijs. De politie, die terstond gewaarschuwd werd, stelde vast, dat beiden gedood waren door een schot in het hoofd, dat uit een jacht geweer gelost moet zün. Dit geweer werd ook in den auto gevonden. De bloedsporen nagaande, kwam de po litie tot de overtuiging, dat de schoten gelost moeten zijn uit een tuin in de buurt van het hotel, waar zich ook konUnenhokken be vonden. - Hoe de bestuurder, ondanks zijn zware verwonding, er in geslaagd is, den auto nog tot het hotel te sturen, is onbegrijpelük. zoodat de vraag zich voordoet, of de auto het r i rrm r s 1 C. A. v. Z. te Heemstede, B. de W. te Hille- gom, J. A. K. te Heemstede, A. v. N. te Sassenheim, L. D., J. S. te Heiloo, N. A. J- te Lisse, J. J. v. d. K. te Rotterdam P- B. te Schermerhorn, W. A. Z., H. V. te Amster dam, M. B. te Purmerend, C. V. te Hugo- waard, P. G., H. B. te Arnhem, P. V. te Venhuizen, A. P. te Broek op Langendij k, G. de G. te Oudorp, J. de V. te St. Pancras, J. P-, A. K. te Noordscharwoude, J. J. G. N. te Zijpe, N. W. W. T., G. K., N. L., L. Th. I., A. K., P. A. v. d. H., H. P. B-- P. de B. te Alkmaar. Overtreding Motor en Rijwielwet de ie, 3e en 4e ieder xo. boete of 10 dagen hechtenis de ze, 16e, 17®» 19e, 20e, axe, 22e, 23e, 28e, 29e, 30e, 31e, 32e, en 33e ieder 4.boete of 4 dagen hechtenis de 5e, 6e, 9e, 11e, i2d, i4e> J8e» ieder 6.boete of 6 dagen hechtenis de 24e vrijgesproken de 13e en 25e ieder 7.boete of 7 cgen hechtenis de 26e en 27e ieder ontslag van rechtsvervolging de 7e, 10e en 15e ieder 2.boete of 2 dagen hechtenis de 8e 5.boete of 5 dagea hechtenis. Zaterdagmiddag, toen het 10-jarige meisje A. I-. R. stond te kuken voor den schoen winkel in de Vaillantlaan. hoek v. Ostadë- s’raat te Den Haag, bemerkte een voort ij- grande Juffrouw, dat de kleeren van het -jic in brand stonden. I. plaats, dat de kleine afwachtte, dat zij geholpen zou wor den, zetfe zij het op een loopen, tengevolge waarvan zij vrij ernstige brandwonden be kwam en in het ziekenhuis aan den Zuldwal moe.'.t worden opgenomen. Hoe de kleeren van het kind vlam hadden gevat, is niet met zekerheid te zeggen. WaarschUnlUk is een pUp. sigaar of sigaret van een voorbijganger de schuldige. Ten gevolge van te ver uitwUken voor een passeerenden auto, geraakte de luxe auto van den heer van der Vliet, wonende te Leeu warden, te water tüsschen Sondel en TacozUl (Fr.). In den auto bevonden zich behalve den heer v. d. Vliet diens echtgenoote en zoon. De inzittenden konden door tc hulp gescho ten voorbijgangers worden gered. Mevrouw van der Vliet werd door glasscherven het hoofd gewond. Het Tweede Kamerlid, de heer Braat, heeft aan den Minister van Binnenlandsche zaken en Landbouw de volgende vragen ge steld: Is de Minister bereid, te overwegen, ter bescherming van den Nederar.dschen land bouw om den invoer van gerst en rogge uit Rusland en van tarwe uit Argentinië stop te zetten, omdat wU met die landen toch geen noemenswaardige andere handelsrela- ties hebben en Rusland zelfs weigert om destijds geleende gelden te erkennen en wil de Minister mogelijk onoverkomelUke be zwaren van dien maatregel aan de Kamer meedeelen Voorts heeft de heer Braat den Minister gevraagd of het hem bekend en of hU bereid is, de Kamer mede te deelen, wanneer ver- moedelUk het rapport van de Staatscommis- sie-Lovink gereed zal zUn? hing, of hU in het zware vliegpak en de opgevouwen parachute zich vlug genoeg uit de cockpit kon bevrUden. HU zweefde nauwelUks aan het geopende valzeil óp nog slechts geringe hoogte, toen hij beneden zich de machine in den grond zag boren. Het landingstoestel knapte af, de romp stak diep in den bodem, het vliegtuig werd totaal verbogen en in elkaar gedrukt. Vliegers, dk in den oorlog of tUdens proefvluchten met nieuwe machines in de angstige situaties hebben verkeerd en hun leven zich Deze club wat doel of nut er van is, wordt niet vermeld telt ruim 400 leden Al deze vierhonderd kunnen «ensationeele verhalen dren uit hun beroep, verhalen dat zij hun brandende machine bUna n^et kon den verlaten, dat zU met het hoofd omlaag als een steen naar beneden vielen vóórdat het scherm zich opende, dat zU met een andere machine in botsing kwamen en daarna. bU het springen, verward raakten in elkanders parachutes, dat zU, na hun sprong, aan hun scherm daalden met de zelfde snelheid als hun defect geraakt vliegtuig, soms met een tusschenruimte van 25 of 40 M. Een van de leden, luitenant Hickam. vloog tijdens den oorlog enkele K.M. achter het front, toen boven hem een kleine Jager, die hij niet gezien of gehoord had. door een vijancelijke vlieger werd neergeschoten. De Jager viel onmiddelluk als een steen om laag; toen Hickam hem zag. was het reeds te laat om hem te vermijden. De vallende machine de vlieger was er reeds uitge-' sprongen raakte zijn rechtervleugel, die terstond brak, terwijl enkele stangen - door het omhulsel van den romp boorden, dicht bij de cockpit. Zijn machine kantelde en Hickam maakte zich gereed om te sprin gen, toen hij bemerkte dat de schok ook doorgedrongen was in de cockpit en daar iets beschadigd had. waardoor hij met de riemen van zijn parachute in iets verward geraakt was. Vastgebonden aan zyn stuur stoel, viel hU in het ontredderd vliegtuig naar beneden, vanaf meer dan 1000 M. hoog. Op gevaar af dat hU de riemen zou breken, rukte hü zich in doodsangst los. en gelukkig begaven de riemen het niet, maar brak een gedeelte van den beschadigden stuurstoel af. Behouden landde Hickam in een weiland. W. A. J. te Heiloo, overtreding art. 427 W. v. S., 10.boete of 10 dagen hechtenis. H. B. te Alkmaar, overtreding art. 458 W. v. S., 20.boete of 20 dagen hechtenis. J. de G. te Egmond aan Zee. Loopen ver boden grond,/5.boete of 5 dagen hechte nis. D. v. B. te Rotterdam. Overtreding Pro vinciale verordening, 3.boete of 3 dagen hechtenis. P. de W. te Broek op Langendijk. J. J- te Grootschermer. Overtreding Arbeidswet de ie 4 x ƒ4.boete of 4 x 4 dagen hechte nis de 2de 4.boete of 4 dagen hechtenis. D. N. te Oudkarspel, D. G. te Alkmaar, N. S. te Medemblik. Dronkenschap de ie en 3e ieder 3.boete of 3 dagen hechtenis de 2e 4.boete of 4 dagen hechtenis. H. B. te Haarlem, S. P. S. te Haarlemmer meer, A. K-, M. v. Z. te St. Pancras, J. B. to 's Gravenhage, M. G., H. P., F. W. F-, J. J- S. D. P., P. V. te Alkmaar. Overtreding Politie verordening de ie 2 X 3.boete of 2 x 3 dagen hechtenis de 2e en 11e ieder I. boete of 1 dag hechtenis de 3e 6.boete of 6 dagen hechtenis de 4e en 8e ieder 2.boete of 2 dagen hechtenis de 5e, 7e en 10e ieder 3.boete of 3 dagen hechtenis; de 6e 4.boete of 4 dagen hechetms de 9e 10.boete of 10 dagen hechtenis. H. H. te Beverwijk, J. H. v. L. te Bergen, De BerlUnsche grootindustrieel Arthur Nathan, is, naar Wolff meldt, op het tra ject BerlynHamburg, bü Breddin dood tus. schen de rails gevonden. Aangenomen wordt, dat de verongelukte een reiziger van een anderen trein wilde toewenken én bü het uitkUken naar den naderen trein uit den coupé is gevallen en daarbU gedood is. Uit het verhoor van het treinpersoneel is gebleken, dat de stoker, nadat de trein het station Breddin was gepasseerd, merkte dat van het eerste personenrijtuig, na den goederenwagen een portier openstond. De hoofdconducteur werd gewaarschuwd, doch deze vond blükbaar niets verdachts in het geval, want er werd geen onderzoek in gesteld; het portier werd alleen dicht ge daan. Zoo kwam het, dat in het volgende sta tion, waar de trein doorreed en waarheen een selnwachte. telefonisch had meegedeeld, dat er een portier openstond, geen open staand portier meer werd waargenomen. Aangenomen wordt, dat de heer Nathan ver uit het raampje heeft geleund en daarbU bU ongeluk de kruk naar beneden heeft geduwd, waardoor het portier open ging. Niet opgebelderd is evenwel een geheim zinnige aanteekening in het notitieboekje van den heer Nathan, omtrent de juiste tU- den, waarop de F.D.-trein het station pas seerde. In het spoorboekje kan hU het in elk ge val niet gevonden hebben, daar de F.D.- trein aan dit station niet stopt en een reizi ger dus niet op de minuut af vooruit kan uitmaken, wanneer de trein den trein uit tegenovergestelde richting op een of an der klein station passeert. De verongelukte kan dit alleen van een spoorbeambte vernomen hebben. Of en waarom dit geschied is, moet nog opgehelderd worden. Na een langdurig onderzoek is te Parijs een uitgebreide organisatie voor handels spionnage ontdekt, welke copieën deed ma ken van modellen der groote dames-mode- magazijnen om ze naar de Vereenigde Sta ten te zenden. Rechercheurs vergezeld van vertegenwoor digers der groote modezaken hebben een huiszoeking gedaan bij twee Amerikaansche vertegenwoordigsters te Parijs van Ameri kaansche hulzen, waarbU zij een groote hoe veelheid copieën en een geheime correspon- dentle-code in beslag nam. De benadeelde zaken hebben een ver volging Ingesteld. De directie van de Nederlandsche Spoor wegen heeft per dienstorder aan het perso neel medegedeeld, dat personentreinen samengesteld uit vierassig personenmate- rieel, met uitzondering van de rUtuigen A.B. 38, 4701 tot 4706 en 4711 tot 4718 op de baanvakken Amsterdam C.S.Rotter dam, Amsterdam W.P.Utrecht grens bij Woudrichem, UtrechtGouda, Utrecht EindhovenVenlo. UtrechtAmersfoort, AmersfoortZ„-olle (alleen in de richting naar Zwolle), ZwolleGroningen. Amster dam CB.—Amersfoort en Deventergrens bU Oldenzaal met een snelheid van honderd K.M. per uur vervoerd mogen worden. Deze snelheid mag evenwel alleen worden toege past, om vertraging in te halen. BU bochten met een straal van 750 tot 1000 meter mag de snelheid niet meer dan 90 K.M. in een uur bedragen. BU het afreden van hellingen, die over een lengte van BOO meter iets steiler zün dan: 1 200 mag de snelheid 100 kilometer in uur bedragen. De machinist moet bU Wanneer de volgende week een bericht ■ou verschUnen, dat het paleis op den Dam in de hoofdstad een onoverkomelUke hin derpaal zou zUn voor ’n gezonde regeling van ’t verkeer en dat het daarom opgeruimd »u moeten worden; dat men het rijke bouwwerk van Jacob van Campen echter niet wilde vernietigen; dat men het daarom Wilde overbrengen naar een ander gedeelte van de stad, waar het geen sta-in-den-weg «ou zUn; dat men het losgroef van de fun damenten en met zes speciaal gebouwde luchtschepen driehonderd meter in de lucht trok en netjes naar de nieuwe standplaats vervoerde, om het daar op nieuwe funda menten te plaatsen wanneer men uit bericht zou lezen, zou men ongeloovig glimlachend de schouders ophalen en mis schien een briefje naar de krant schrUven. dat de redactie niet al te Jules Vernc- achtig moest doen. Maar wanneer de nieuwe verhuismethode werkelUk werd toegepast, ■ou den eersten keer half Nederland naar Amsterdam stroomen om het evenement mee te maken; den tweeden keer zou de andere helft der Nederlanders komen. Jen derden, vierdem vUfien en zesden keer zou het ook bovenmatig druk zUn. maar spoe dig zou de belangstelling verminderen. WU worden te gauw aan alles gewoen. Wij ver wonderen ons niet spoedig, en wanneer er werkelUk Iets verwonderlijks gebeurt, ver- dwUnt de verbazing weer gauw. Het is een noodzakelUk gevolg van de technische won deren, welke wU dagelijks zien en hooren. Geen leek denkt bUv. aan het wondere sa menstel van machines en instrumenten, die muziek en menschelijke stem op 4000 K M. even duidelük maken als in de onmidd»!- lUke nabijheid; aan een „eenvoudige" post- vlucht naar Indië zUn vele en zware moei lijkheden verbonden, maar bUna niemand acht het nog de moeite waard om op /Schiphol het vertrek van zoo’n postvliegtuig bU te wonen. De reis naar Indië door de lucht is nu even gewoon als per mailschip. Toch is er wel eenlg verschil. De techniek neeft het vliegen veilig gemaakt, maar zooals de sterkste Oceaanstoomer wel eens de reddingsbooten noodig heeft, komt ook soms de vlieger in omstandigheden, waarin hU een toestel noodig heeft om zUn vliegtuig te verlaten, zonder op de aarde te pletter te vallen. En dan is er nog steeds aanmer- kelijk verschil tüsschen een lek schip in een orkaan en een nietig samenstel van vleugels en schroef ergens in de ruimte tüsschen wolken en aarde. Het is onmogelUk zich voor te stellen wat men gevoelt wanneer op groote hoogte de motor van een vliegtuig weigert, de vleugels beschadigd worden, een roer wordt afgesla gen of de machine in brand vliegt. Hulpeloos, zonder houvast in de ruimte. Een klein pakje op den rug van den vlieger is dan de eenige redding. Maar men stelle zich voor, wat het kost, om, honder den meters boven den veiligen grond, zich in de leege ruimte te laten vallen, volkomen afhankelijk van 't pakje met een zeildoek en wat riemen. Of wanneer men door de lucht suizend ontdekt, dat de parachute zich niet opent! Als een zware steen naar de aarde schietend, naar een zekeren doodMaar zelfs als de parachute werkt, is alle gevaar niet geweken. In mist, in wolken of ■s nachts weet men niet op welke onaange name plaats men de aarde zal bereiken. Lindbergh, de Amerikaansche held met het goeiige gezicht, vloog eens *s nachts tUdens een postvlucht in de omgeving van St. Louis, waar hU wegens den dikken mist de lichten van het landingsveld niet kon zien. HU moest zoolang in het rond vliegen, dat hU zonder benzine raakte. De parachute was het eenige redmiddel. HU sprong in de onbekende ruimte van mist en duisternis, maar toen hij aan de geopende parachute ■weefde, zag hU tot zUn ontzetting, dat het stuurlooze vliegtuig enkele honderden me ters boven hem cirkelde, recht op hem af. Dicht bij hem sloeg zijn machine enkele keeren om, waardoor het gevaar vermin derde, maar enkele seconden later zag hU het dreigende gevaar weer op hem toeko men. VUf keer zag hU aldus een vreese- lUken dood door het vallende vliegtuig op hem toestormen, terwijl hjj met wilde be wegingen van zUn lichaam den koers van de parachute trachtte te veranderen. Ten slofte schoot de machine langs hem heen en ver dween in het donker, terwUl Lindbergh door den mist boorde en ëlndelUk ongedeerd in een korenveld terecht kwam. Nog onaangenamer was de toestand, waarin de Amerikaansche vlieger McClel lan kwam, toen hij een nieuw type machine invloog. Hu voerde verschillende manoeu vres uit om te onderzoeken, of het vliegtuig aan alle bewegingen gehoorzaamde, maakte glijvluchten en steeg ten laatste tot onge veer. 2000 M., waar hij het vliegtuig op de hoogste snelheid bracht. TerwUl hu door de lucht sneed met een snelheid van buna 100 M. per seconde, hoorde hU plotseling een gekraak en een fluitend geluid: de vleugels waren afgebroken. Alleen het gedeelte no- ven de cockpit was niet weggeslagen, doch door de kracht van den wind werd het naar beneden gedrukt boven het hoofd van Mc Cfellan, zoodat deze in de cockpit ge vangen was. En onderwUl schoot de ma chine in duizelende vaart naar beneden! De vlieger realiseerde het gevaar volkomen Met alle kracht drukte hij het stuk van den vleugel boven zijn hoofd weg; toen het hem gelukte enkele decimeters op te lichten, sloeg de wind er onder en dreef het weg Snel maakte McClellan zich nu los van zUn zitplaats de machine schoot bijna lood recht naar den grond hurkte in elkaar in de cockpit en maakte zich gereed voor den sprong, waarbU zijn leven er van af- Om te kunnen voorzien in de algemeen gevoelde behoefte aan oorspronkelUke Ne derlandsche composities, geschikt om in har monie- en fanfarebezetting uitgevoerd te worden zonder bijzondere moeilijkheden op te leveren, terwUl de muziek toch artistieke waarde bezit, heeft de firma „Harmonla- Uitgave” te Hilversum besloten een groote prijsvraag uit te schrUven, waaraan alle Ne derlandsche componisten kunnen deelnemen. Verlangd wordt: le. een compositie moeilUkheidsgraad le afdeeling harmonie, fanfare, in den eener suite, ouverture of fantaisie. 2e. een compositie, geschikt voor de 2e af deeling (ouverture, fantaisie); 3e. een compositie, geschikt voor de 3e af deeling (ouverture, fantaisie, en ’n dans van artistieke conceptie); 4e Een marsch. die geen al te elschen aan de uitvoerenden stelt. De toonwerken moeten gezet zUn in par- tituurvorm voor harmonie en met aangege- <en arrangement bU uitvoering door fanfare (b.v kleine noten in de bugelpartUen, die de clarinetten vervangen) Een duldelUke en volledige directlepartU moet bijgevoegd wor den. Getailleerde directlepartUen kunnen zonder ’n orkestpartltuur ter mededinging ingezonden worden maar bij bekroning worden de kos ten van het arrangement van den prUs afge trokken .tenzU de componist zelf dit arran gement bezorgt. Manuscripten moeten gezonden aan de firma „Harmonia-Uitgave" te Hil versum, franco en zonder vermelding van naam en adres van den componist. Ook op het manuscript mag de naam niet voor komen en alleen een motto, dat ook ge plaatst wordt op een verzegelde enveloppe, die naam ei. adres van den componist be vat. De le prijs bedraagt voor iedere afdee- f 100. Werken die de jury ter uitgave aan- wUst, behalve de bekroonde composities, worden door de firma aangekocht, In over eenkomst met de componisten. De uiterste termijn voor inzending is ge steld op 1 Oct. 1930. De jury wordt gevormd door de heeren Nic. Gerharz, Amsterdam, A. L. Hazebroek, Haarlem, M C. van de Rovaart, Amsterdam en Joh. Schuitmaker, Amsterdam. Nadere inlichtingen verschaft de „Harmonia-Uitgave". De Juli-uitgave van het „Driemaande- Hjksch Bericht” betreffende de Zuiderzee werken is voor een groot deel gewUd aan de Wieringermeer. Met betrekking tot het baggeren vap hoofdkanalen en van tochten in de Wierin germeer lezen wU Voortgegaan werd met het afmaken van enkele nog niet voltooide tochten. De reeds gebaggerde kanalen en tochten, waarvan de oevers bU het dalen van den waterstand over groote afstanden droogval len, moeten thans nauwkeuriger aan het profiel worden gebracht. Hiermede werd een begin gemaakt in het van de Haukes Zuid waarts loopende kanaal. Omtrent het graven van kavel- en weg- slooten in de Wieringermeer zegt richt: Met het oog op een goede ontwatering der droogvallende gronden is het gewenscht spoedig een begin te maken met het graven van slooten. Daar het hier een zeer groot grondverzet betreft (ruim 4 000 000 M3.) is het van belang na te gaan op welke wUze dit onder verschillende omstandigheden en in verschillende deelen van den polder het voordeellgst kan geschieden. In verband daarmede zUn onderhandelin- >gen gevoerd om door het voorloopig op be- trekkelUk beperkte schaal te werk stallen van verschillende soorten graafmachines, als ook van ploegen grondwerkers de 1 economische wUze van uitvoering van grondverzet vast te stellen. De droogmaiing van het geringe oponthouden. de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 13