'I, Smakelijk eten voor meisjes van van Kleurcombinatie bij het aankleëden van de kamer 8 jaar Rond het kopje koffie .Welke schoenen zullen wij koopen Zomerzon en zegen Er komen gasten OVERNEMING UIT DEZE rubriek zonder toestemming verboden Plafond BQLA. - a 8“ it u. Dii GEVI LDE TOMATEN (4 personen) >or GEVULDE EIEREN (4 personen) it- sel Herman. J. Haijemaije. ek ANEMOON. Hoofdkleur Wanden ^Gordijnen Houtwerk Karpet Kussens Zacht mauve Perkament Diep blauw Zacht mauve Wit lila Violet Ivoorwit Zacht rose Diep rose Warm crème Crème Zonkleur Oud ivoor Goudbruin Ivoor Groen Zocht grija Zacht lavendel Zilvergrijs "Zocht mauve Lavendel Zacht groen Warm grijs Bladgroen Diep groen Rose en grija Ivoor Oud Ivoor Zandgeel Zacht roer Rossen mauw Wit ivoor Oker licht Ivoor wet Blauw of groen Blauw met roee gevlekt Zomerzon en zegen lachen ons weer toe Aller-allerwegen, juichen wij ze tegen, nimmer-nimmer moe. Delphinium blauw Zonnebloem of goud 4 hardgekookte, koude eieren 1 schrale eetlepel slaolie 5 eetlepel azijn of citroensap Delphinium gebL cretonne tel lie Zomerzon en zegen, balsemen het hart aller-allerwegen van wie worstelt, tegen *s levens smaad en smart in den aomer uitnemendheid Violet in 2 kleuren Sits ruikertjes viooltjes Lavendel ea groen Zelfde als gordijnen Goudkleur Zonnebrand Drakenbloed aa Bladgroen en or en u> op Ud ttn iet iet 5t. de en en en chrootnleer ot voor of crêpe de chine. Benoodigd: 1.20 M. stof van 80 c.M. breed. 3 kleine drukknoopjes, 1% el smal stevig lint. Goudgeel Zonnetint Zeer bleek groen Oud perkament Violet of prune Lavendelgroen echt Engelsch motief Urème onder grond met gouden en brui ne Chrysanten Meubél- bekleedsel Zelfde ala de gordijnen Zelfde als gordijnen Purper, goud of hoog geel Zacht geel en bleek rose in ok er nt BIJ de heerschende overdaad van mo dellen en leersoorten is deze vraag we) eenige overweging waard. Het allereerst wordt onze keus echter al bepaald door de eigenaardigheden van onzen voet of van onae beenen, want wie zich niet in Vkm wt «tji o Madelief jen wit Zachte vleeschkleur Goudgeel eikenblad- kleur Gevlekt Mauw met groen Rose met crème l>- rt et »P >P er 5, e- A Cretonne rtiHrfjee patroon Roee en mauwe mot good Vroolijke reld- ruiker op groenen grond of lelietjes dalen-motief Ut sid de in, an er nd ras rel. us ok rd d- o. m i- in Je to te de an ral uk fr iet Met rozen gepatroneerde cretonne Crème ondergrond Ivoor en oranje zonnebloem^ patroon Duizend bloemen kleuren, vol van rijke* aroom Woud en velden fleuren, wekken grootsch gebeuren, in deez* duizel-droom. Btjjde blauwe luchten boven weide’ en veld Vogels* feest-geruchten, wijl geen kou zij duchten hen geen honger kwelt. 1 theelepeltje Maggis Aroma y, eetlepel fijngehakte groene kruiden (peterselie, dragon, pimpernel enz.) ietsje peper en zout. 8 kleine gelijke stevige tomaatjes 1 flinke komkommer 1 flinke komkommer at ongeveer 8 eet lepels koude gekookte doperwtjes wat peper en zout 1 eetlepel slaolie 1 eetlepel azijn - theelepel Maggi s Aroma wat peterselie Snijd de gepelde eieren doormidden en neem er voorzichtig de dooiers uit; wrijf die fijn met wat peper en zout en vorm er met de Maggi’s Aroma, de s&oiie en den azijn een zalfachtig mengsel van. Roer er de gehakte groene kruiden door en gebruik dan bet mengsel om er de acht eiwltbakjes mee te vullen. Snijd aan den onderkant de eiwitbak- jes als X noodig blijkt, wat bij, zoodat ze stevig op hun grondvlak staan; schik ze op gelijke afstanden rondom de sla. Wasch de tomaten, snijd er met een scherp mes bet bovenste kapje af en hol dan de vruchten voorzichtig uit; bestrooi ze van binnen met een ietsje fijn tafel zout, waardoor naar verkiezing wat peper is gemengd. Schil de komkommer en vorm er met behulp van een sambalschaaf je dunne draden va tot op. het zaadgedeelte. Roer deze sambal door elkaar met de Maggl’s \roma. de slaolie, den azijn, wat peper en wat zout; vul er vervolgens de tomatenbakjes mee en strooi er ten slotte wat fijngehakte peterselie over. Meng, als koude doperwtjes worden gebruikt in plaats van komkommers, de erwtjes aan met de door elkaar geklopte olie, azijn, Maggi’s Aroma, peper en zout, vul er de tomaten mee en strooi gr dan de fijngehakte peterselie over. Gebruik die gevulde tomaatjes als rand rondom een schotel kropsla. onderdanen, moet haar keus al dadelijk bmaalde richting sturen. Een moet uitsluitend omkleed fijn sattjn daar boxcalf, peau de suède en fluweel den voet in *k gemeen Wfr in een zware vo worden met avonddracht maken. Een middelsoort Amerikaansche hak en ’n niet al te gedécolleteerd mo del zijn voor ’n dergeljjken voet aan te bevelen. De nieuwste schoentjes zijn eigenlijk 'niet meer dan muiltjes, die door kunstig bewerkte banden en riempjes om den voet gehouden worden. Een klein ele gant voetje kleedt dit model uitstekend. Wie begiftigd is met een al te dunnen enkel, moet geen pumps dragen, doch een handschoentje, dat juist om den enkel sluit. Dames met slanke beenen dragen gerust een hooge hak; zij met de stevige kuiten kunnen beter een wat lagere hak dragen, ofschoon de heel platte hakken, die ’n paar jaar geleden gelanceerd werden, over X algemeen heel onflatteus waren en dus weer gauw uit de modewereld verdwenen zijn. Dezen zomer hebben we ons overigens kunnen verheugen in een zeldzame weelde, wat betreft model en ledersoort. Slangen- en hagedissenleer, zoowel imitatie als echt, zien wij veel, evenals gebatikte stof en leder. We zien ook combinaties van wit peau de suède of linnen met bruin, blauw of zwart leer. We zien schoentjes van zijde in de kleur van het toilet met 'n kunstig ingewerkt strikje of smal goud of zilver blesje. Molières worden bij sport- en morgencostumes weer ge dragen. De échte sportschoenen zijn van wit of gekleurd linnen met crêpe zolen, zeer solide afgewerkt en versterkt met bruin leer. Bij alle schoenen, zoowel witte ala donkere, worden donkere kousen gedra gen, zooals muisgrijs, donker beige of bruin. Gelukkig, want de vleeschkleurlge kousen met modderspatjes en vuile hie len om slechtgevormde beenen deden al lesbehalve aesthetiscb aan. Daar hebben we het reisseizoen bij veel kans op. En of ze zich van te voren hebben aan- gekondigd als logé’s die een stukje vacantie bij ons komen doorbrengen, dan wel of ze bij gelegenheid van fiets- of wandeltocht onverwachts komen binnen vallenals huisvrouw voelen we er voor om hun te toonen, dat we het be zoek waardeeren, en we uiten dat gevoel onder andere in het tikje extra-zorg. dat we aan de maaltijden besteden. Al te veel tijd en moeite mag ons dat echter ook weer niet kosten. Immers, een gastvrouw, die zich achter de schermen houdt en het voortdurend druk heeft met de verzorging van de materiëele belan gen. doet èn haar gasten èn zichzelf te kort; liever onttrekt ze zich zoo min mogelijk aan het gezelschap. Ons „extraatje” mag ons dus niet te lang bezig houden, en dat hoeft ook niet, als we het te voorschijn brengen in den vorm van een fleurigen koude® schotel, één van die vele mogelijkheden op sla- gebied, waarmee vooral de Amerikaan sche huisvrouw haar maaltijden aan trekkelijk weet te maken. Als we er ons op toeleggen een stuk of wat variaties in de puntjes te kunnen klaarmaken, dan tjjn we eigenlijk voor alle voorkomende gevallen geholpen; aan onze vroege gasten presenteeren we de sla als een lunchschotel die er tege lijkertijd feestelijk uitziet en goed smaakt; aan onze gasten, die het mid dagmaal komen gebruiken, zetten we het gerecht voor als z.g. tusschenschotel, met de bedoeling den maaltijd iets uit- gebrelder te maken en dat te doen in een vorm, die ’s zomers vooral waardeeting vindt. 1 De smakelijkheid hangt voor een groot deel af van de manier waarop het sla sausje wordt bereid. De vrij grove be reidingswijze. waarbij in den slabak een voudig een scheutje olie en azijn over „De beste zelfs kan niet in vrede leven, zoo het den boozen buurman niet belieft” of zelfs ook maar de buur vrouw. En de meest te vreezen buurvrou wen zijn de van oudsher beruchte, nooit uitstervende babbelkousen. Van oudsher ook was het kopje koffie het klassieke plèce de milieu, waar de wandelende informatie-bureaux zich knus omheen schaarden, waar met de genoeg lijke wasem allerlei versche. nog warme nieuwsberichten over de tafel zweefden. Het kopje koffie der niet meer al te jonge dames, beroemd in eigen rangen, be rucht bij de slachtoffers...... Tegenwoordig zijn tea's en cocktail- fuifjes en bridge-partijtjes wijd en zijd in de plaats getreden van de vorlge- eeuwsche koffie-visites. Of de begeleiden de conversatie heel veel veranderd is? En of het altijd oude vrouwen zijn, die niet veel anders meer te doen hebben dan te babbelen? Als men eens hier en daar om zich heen kijkt of misschien in zijn onmlddel- Hjke omgeving beleeft, hoe het bestaan van stille menschen, die niet anders wen- schen dan in vrede gelaten te wordèn, kan vergiftigd worden, hoe fijngevoelige naturen eenvoudig te gronde gaan in een atmosfeer van bespied- en becriti- seerd-worden wanneer men het getal der processen wegens beleediging en las ter optelt, die in één enkele plaats tieren en gedijen, dan kan men onmogelijk meer de meening deelen van gemoede- HJke menschen, die graag beweren: „Oêh, dat is allemaal toch niet zoo kwaad be doeld! Dat is het bescheiden genoegen van menschen. wier horizon nu eenmaal niet verder reikt dan het tuinhekje van hun buurman Zulke babbelkousen kijn verreweg in de minderheid. Enze zijn de onscha- delijkste. Hun belangstelling reikt inder daad in de meeste gevallen niet verder dan de gebeurlijkheden rond braadpan nen en wasch. mitsdien strekt ze zich nog uit tot de kinderen en de groote schoon maak der buren. Maar erger wordt het en het is maar één enkel stapje daar heen wanneer dingen van meer be lang met de haren erbjj gesleept worden, zooals daar zijn huwelijks-, vriendschaps- en beroeps-aangelegenheden. Dan komt z"O heel licht de eer en goede naam der bebabbelden in het gedrang. Want merk waardig genoeg zijn het nooit of te nim mer goede en voor de betrekkenen gun stige dingen, die ter tafel gebracht en besproken worden 1 Hoe dat toch eigenlijk zou komen? Waarom hooren we zoo zelden ons zelf en anderen den lof zingen van de per sonen die het onderwerp van ons gesprek zijn? Is misschien juist het lofwaardige ons niet pikant en sensationeel genoeg om het tot een onderwerp van gesprek te maken? Willen we misschien beweren, dat er helaas zoo weinig groote lofwaar dige gestes plegen voor te komen? Dan kunnen we ons afvragen of de dingen, die we afkeurend meenen te moeten be spreken, altijd zoo bizonder veel om X lijf hebben, zoo groot en belangrijk zijn. Of zijn het misschien niets dan futiliteiten en zouden we niet met een weinigje goe den wil evenveel gunstige en beminne lijke trekjes in iemands gedrag kunnen opmerken als we er nu laakbare of be lachelijke te vermelden weten? Ik houd vol. dat X niets dan gewoonte is en volstrekt geen noodzakelijkheid, bij alle beoordeeling steeds het ongunstige naar voren te brengen. Het is een ge woonte, die buitengewoon vlug wordt overgenomen, die we misschien opgeloo- pen hebben in den omgang met men schen, wier geest van kritiek, onaange name, hatelijke, kleinzielige kritiek, bij zonder sterk ontwikkeld was. Zoo hebben we ten slotte geleerd, door hun oogen te zien. In een van zijn sprookjes heeft Ander- Willen we de kamer op zijn voordeeligst doen uitkomen, dau dienen we in de eerste plaats rekening te houden met de kleur combinaties. Veel, ja alles kan bedorven worden door het verkeerde toe voegen van een enkele kleur. Daarom moeten we ons in kun nen denken, dat een kamer, waar men met de samenvoeging van kleuren geen rekening heeft gehouden, er weinig smaakvol kan uitzien en het zal iemand met een beetje gevoel voor kleurharmonie bij het binnentreden van uw kamer direct opvallen en onaangenaam aandoen. De natuur maakt zelden fouten wat betreft de kleuren. Kijkt u maar eens naar de lathyrus, scabosia’s, leeuwenbekjes, om de bekendste bloemen nu maar te noemen, ze harmonieeren onderling zeldzaam. En zoo is het ook met de bloemen, welke in twee kleuren uitkomen, soms gevlekt, of gespikkeld, alle kleuren passen bij elkaar. WH laten hier thans een lijstje volgen van kleuren, welke we te zamen in een kamer kunnen toepassen, en schitterend komen hierbij de nieuwe cretonnes van pas, welke speciaal ontworpen zijn naar de meest bekende tuinbloemen. de sla wordt gegoten, terwijl dan verder alles met wat zout, wat peper en mis schien wat mosterd door elkaar wordt geroerd, leidt zeker niet tot het gun stigste resultaat. Om dit te bereiken, maken we de saus afzonderlijk klaar; we wrijven (in een diep bord b.v.) een hard gekookt ei fijn met wat zout en mis schien ook een tikje mosterd en peper, we roeren daar de olie door en liefst ook wat Maggis Aroma (vooral niet te veel!), verdunnen het papje dan met den azijn en beginnen dan luchtig de saus door de sla te werken met behulp van slalepel en slavork. Als we er dan bovendien voor gezorgd hebben, dat de olie in iets ruimer hoeveelheid wordt toegevoegd dan de azjjn, dan kan het niet anders, of onze gasten laten zich de sla goed smaken. Het „aesthetlsche element” van den schotel verkrijgt men b.v. met een in partjes of plakjes verdeeld hardgekookt el, een randje frlssehe tomatenschijven of dakpansgewijs over elkaar geschikte komkommerplakjes, ook wel een paar grof geraspte worteltjes, of een geraspt rauw zomerbietje het zijn alle voor beelden van toevoegsels, die door hun kleur de gewenschte variatie voor het oog aanbrengen; zelfs een combinatie van kropsla met koude aardappelplakjes is te aanvaarden mits die plakjes dan eerst eer. uurtje hebben gestaan in een meng sel van olie, azün en Maggi s Aroma en eerst daarna in een of ander aardig figuur op de kropsla worden gelegd. Een alleraardigst effect rondom een schotel kropsla maken ook „gevulde eieren” of ..gevulde tomaten", waarvan hier nog even de recepten volgen. sen een alleraardigste gelijkenis waarin deze hebbelijkheid gehekeld wordt. De duivel, had uit kwaadaardigheid een grooten, grooten spiegel gemaakt, die de eigenaardigheid bezat, dat aUe goede en mooie dingen, die erin weerspiegeld wer den, afschuwelijk verwrongen en ver minkt werden, terwijl het slechte en lee- Hlke nog veel duidelijker uitkwam en ééns zoo groot werd. Maar toen hij en zijn trawanten nu met den spiegel naar den hemel opvlgen om zich vrooljjk te gaan maken over de engelen en Onzen Lieven Heer, begon de spiegel zóó gewel dig te truien, dat hjj uit hun handen viel en in honderdduizend stukken en stukjes brak, die over de heele aarde ver spreid werden, en al die stukjes behiel den dezelfde eigenschappen, die de heele spiegel had gehad. Van sommige werden vensterruiten en brillen gemaakt, en als men daardoor naar zijn buurman keek, overbodig te vertellen wat men dan zag. Sommige menschen kregen ook een scherfje in het oog of in het hart met dezelfde gevolgen Wanneer we zoon scherfje, dat zich eenmaal per ongeluk bij ons heeft vast gezet, echter willen verwijderen, zullen we bemerken, dat dit heu/fch niet zoo n hopdlooze taak is. Het is opvallend, hoe vlug we aanleeren, wanneer we onszelf eenmaal gedwongen hebben tot vriénde lijk denken en zacht oordeelen. En wat onze kinderen betreft, hun ont wikkeling in dit opzicht hangt al heele- maal at van ons voorbeeld, van wat ze van ons zien en hooren. Een kind is nooit van nature hatelijk-kritisch en wanneer X steeds vfiendelijk en waardee- rend over anderen hoort spreken, zal X niet vanzelf op X idee komen, dadelijk vol leedvermaak al het minder loffelijke naar voren te brengen. Hoort het daar entegen moeder steeds afgeven op haar kennissen en familieleden, dan zal het haar verwonderlijk vlug gaan navolgen, en de beste bedoelingen smalend in het belachelijke trekken of ongunstig uit leggen. Zelfs voor ons zelf moeten we oppassen. Zucht tot liefdeloos spreken is heel be- smettelijk. Zoolang men in den oorlog geen medelijden kent met den franc-tl- reur, zoo moet men'dat ook met babbel kousen en kwaadspreeksters tot op ze kere hoogte niet hebben. Zeker, achter hun kleinzielig gedoe ligt veel geestelijke armoe en innerlijke schamelheid, ach ter hun gloeiende belangsteUing in an- derer doen en laten gaapt een vreeselij- ke leegte aan eigen beleven, zoodat men steeds weer geneigd is, hen te beklagen. Ze moeten gaan leenen en bedelen, ze leeren het leven slechts uit de tweede hand kennen, maar men mag niet verge ten, dat men zulke wezens in de dieren en plantenwereld parasieten noemt en er korte metten mee maakt! Zonder hen te beleedigen en grof te worden, meet men aan de kwaadspreeksters toch heel bondig te verstaan geven, dat1 zij aan X vèrkeerde adres zijn. Wanneer we standva- üg blijven weigeren, llefdelooze praatjes in onze conversatie toe te laten, zullen er zeer zeker zijn, die ons ver velend noemen en vinden, dat er met ons „niet te praten" valt, maar op den <juur zullen we bij de meesten eerbied afdrin gen, ons voorbeeld zal anderen tot na denken stemmen en ook tot „taalkul- feraars” maken. B Onze strijd is niet meer zóó zwaar als ■voor ’n dertigtal jaren. Waar wij vrou wen tegenwoordig zoo vérstrekkende be langen hebben, waar ons gezichtsveld heusch niet meer beperkt is tot onze huishoudelijke aangelegenheden en die van anderen, kunnen we toch werkelijk bij ons kopje koffie, of wat daar dan voor in de plaats mag zijn getreden, wel andere onderwerpen van gesprek vinden dan juist de klassieke Kaffee-Klatsch I MACHTELD. Bovenstaand jurkje maakt ge van wol len mousseline, tobralco, of voile. Kraag je en manchetjes kunt ge desgewenscht van een andere kleur nemen als het jurkje. Men maakt van het mouwtje en het bovenstukje even een patroontje; rokje en kraagje kunt ge meteen van stof knippen. Men legt de patronen zóó op de stof, dat ge eerst de twee kanten van het rokje onder elkaar, daaronder de beide mouwtjes naast elkaar met een naad kunt wegknippen. Aan de zijkan ten blijven het bovenstukje, kraag en manchetten nog gemakkelijk over. Is het jurkje geknipt, dan stikt ge de na den van het rokje, de schouder- en mouwnaadjes dicht, waarna ge in het rokje een zoom maakt van 4 cM. De bovenkant wordt met de machine 4 x ingerimpeld, steeds een c.M. verder, ter wijl men 2 cM. voor het armsgat be gint en eindigt. Het ingerimpelde stuk moet passen op het bovenstuk, waarna ge dit voor en achter aan den binnenkant opstikt. Midden voor knipt ge een spllt- je in, dat minstens 14 cM. lang moet zijp, waarna ge aan beide kanten een stukje langs stikt, dat 4 c.M. breed ge knipt is. De mouwtjes rimpelt ge onder aan in, waarna ge een manchetje aan stikt, dat ge 18 c.M. lang en 10 c.M. breed knipt en dat aan den achterkant overgezoomd wordt. Van het kraagje stikt ge de schuine kantjes dicht, waar na ge den binnenkant opstikt, en den achterkant overzoomt. Bij het Inzetten der mouwtjes moet ge er om denken, dat de naad 2 c.M. meer naar voren komt, dan de zijnaad van het Jurkje'. Na het jurkje gestreken te hebben, worden de drukknoopjes en het lintje aangezet. DINY. Er zijn verder nog creton nes, welke speciaal passen bij uw oud meubelwerk. Deze cretonnes hebben een perkamentkleurigen onder grond met motieven van bladen en vogels in groen. Ook bij dese bekleedsels kieken we perkament- at ivoor-muren, het donkere meubelwerk zal daar het mooist tegen staan. Kussens kunnen dan in groen en goud genomen worden. Houdt u echter niet van de cretonnes, dan kunt u onderstaand lijstje toch heel goed gebruiken, want de zelfde kleuren kunt u top passen en de stof of patro nen naar eigen Idee uitzoeken. I de en en de n- ed en [e- iw en rr- de en sr- ter Ce- re in bit ek «t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7