'I,
Smakelijk eten
voor meisjes van
van
Kleurcombinatie bij het
aankleëden van de kamer
8 jaar
Rond het kopje koffie
.Welke schoenen zullen wij
koopen
Zomerzon
en
zegen
Er komen gasten
OVERNEMING UIT DEZE
rubriek zonder toestemming verboden
Plafond
BQLA. -
a
8“
it
u.
Dii
GEVI LDE TOMATEN (4 personen)
>or
GEVULDE EIEREN (4 personen)
it-
sel
Herman. J. Haijemaije.
ek
ANEMOON.
Hoofdkleur
Wanden
^Gordijnen
Houtwerk
Karpet
Kussens
Zacht mauve
Perkament
Diep blauw
Zacht mauve
Wit lila
Violet
Ivoorwit
Zacht rose
Diep rose
Warm crème
Crème
Zonkleur
Oud ivoor
Goudbruin
Ivoor
Groen
Zocht grija
Zacht lavendel
Zilvergrijs
"Zocht mauve
Lavendel
Zacht groen
Warm grijs
Bladgroen
Diep groen
Rose en grija
Ivoor
Oud Ivoor
Zandgeel
Zacht roer
Rossen mauw
Wit ivoor
Oker licht
Ivoor
wet
Blauw of
groen
Blauw met
roee gevlekt
Zomerzon en zegen
lachen ons weer toe
Aller-allerwegen,
juichen wij ze tegen,
nimmer-nimmer moe.
Delphinium
blauw
Zonnebloem
of goud
4 hardgekookte, koude eieren
1 schrale eetlepel slaolie
5 eetlepel azijn of citroensap
Delphinium
gebL cretonne
tel
lie
Zomerzon en zegen,
balsemen het hart
aller-allerwegen
van wie worstelt, tegen
*s levens smaad en smart
in den aomer
uitnemendheid
Violet in 2
kleuren
Sits ruikertjes
viooltjes
Lavendel ea
groen
Zelfde als
gordijnen
Goudkleur
Zonnebrand
Drakenbloed
aa Bladgroen
en
or
en
u>
op
Ud
ttn
iet
iet
5t.
de
en
en
en
chrootnleer ot voor
of crêpe de chine.
Benoodigd: 1.20 M. stof van 80 c.M.
breed. 3 kleine drukknoopjes, 1% el smal
stevig lint.
Goudgeel
Zonnetint
Zeer bleek
groen
Oud
perkament
Violet of
prune
Lavendelgroen
echt Engelsch
motief
Urème onder
grond met
gouden en brui
ne Chrysanten
Meubél-
bekleedsel
Zelfde ala de
gordijnen
Zelfde als
gordijnen
Purper, goud
of hoog geel
Zacht geel en
bleek rose
in
ok
er
nt
BIJ de heerschende overdaad van mo
dellen en leersoorten is deze vraag we)
eenige overweging waard. Het allereerst
wordt onze keus echter al bepaald door
de eigenaardigheden van onzen voet of
van onae beenen, want wie zich niet in
Vkm wt «tji
o
Madelief jen
wit
Zachte
vleeschkleur
Goudgeel
eikenblad-
kleur
Gevlekt
Mauw met
groen
Rose met
crème
l>-
rt
et
»P
>P
er
5,
e-
A
Cretonne
rtiHrfjee
patroon
Roee en
mauwe mot
good
Vroolijke reld-
ruiker op
groenen grond
of lelietjes
dalen-motief
Ut
sid
de
in,
an
er
nd
ras
rel.
us
ok
rd
d-
o.
m
i-
in
Je
to
te
de
an
ral
uk
fr
iet
Met rozen
gepatroneerde
cretonne
Crème
ondergrond
Ivoor en
oranje
zonnebloem^
patroon
Duizend bloemen kleuren,
vol van rijke* aroom
Woud en velden fleuren,
wekken grootsch gebeuren,
in deez* duizel-droom.
Btjjde blauwe luchten
boven weide’ en veld
Vogels* feest-geruchten,
wijl geen kou zij duchten
hen geen honger kwelt.
1 theelepeltje Maggis Aroma
y, eetlepel fijngehakte groene kruiden
(peterselie, dragon, pimpernel enz.)
ietsje peper en zout.
8 kleine gelijke stevige tomaatjes
1 flinke komkommer
1 flinke komkommer at ongeveer 8 eet
lepels koude gekookte doperwtjes
wat peper en zout
1 eetlepel slaolie
1 eetlepel azijn
- theelepel Maggi s Aroma
wat peterselie
Snijd de gepelde eieren doormidden en
neem er voorzichtig de dooiers uit; wrijf
die fijn met wat peper en zout en vorm
er met de Maggi’s Aroma, de s&oiie en
den azijn een zalfachtig mengsel van.
Roer er de gehakte groene kruiden door
en gebruik dan bet mengsel om er de
acht eiwltbakjes mee te vullen.
Snijd aan den onderkant de eiwitbak-
jes als X noodig blijkt, wat bij, zoodat ze
stevig op hun grondvlak staan; schik ze
op gelijke afstanden rondom de sla.
Wasch de tomaten, snijd er met een
scherp mes bet bovenste kapje af en hol
dan de vruchten voorzichtig uit; bestrooi
ze van binnen met een ietsje fijn tafel
zout, waardoor naar verkiezing wat peper
is gemengd.
Schil de komkommer en vorm er met
behulp van een sambalschaaf je dunne
draden va tot op. het zaadgedeelte.
Roer deze sambal door elkaar met de
Maggl’s \roma. de slaolie, den azijn,
wat peper en wat zout; vul er vervolgens
de tomatenbakjes mee en strooi er ten
slotte wat fijngehakte peterselie over.
Meng, als koude doperwtjes worden
gebruikt in plaats van komkommers, de
erwtjes aan met de door elkaar geklopte
olie, azijn, Maggi’s Aroma, peper en zout,
vul er de tomaten mee en strooi gr dan
de fijngehakte peterselie over.
Gebruik die gevulde tomaatjes als rand
rondom een schotel kropsla.
onderdanen, moet haar keus al dadelijk
bmaalde richting sturen. Een
moet uitsluitend omkleed
fijn
sattjn
daar boxcalf, peau de suède en fluweel
den voet in *k gemeen Wfr
in een
zware vo
worden met
avonddracht
maken. Een middelsoort Amerikaansche
hak en ’n niet al te gedécolleteerd mo
del zijn voor ’n dergeljjken voet aan te
bevelen.
De nieuwste schoentjes zijn eigenlijk
'niet meer dan muiltjes, die door kunstig
bewerkte banden en riempjes om den
voet gehouden worden. Een klein ele
gant voetje kleedt dit model uitstekend.
Wie begiftigd is met een al te dunnen
enkel, moet geen pumps dragen, doch
een handschoentje, dat juist om den
enkel sluit. Dames met slanke beenen
dragen gerust een hooge hak; zij met
de stevige kuiten kunnen beter een wat
lagere hak dragen, ofschoon de heel
platte hakken, die ’n paar jaar geleden
gelanceerd werden, over X algemeen heel
onflatteus waren en dus weer gauw uit
de modewereld verdwenen zijn. Dezen
zomer hebben we ons overigens kunnen
verheugen in een zeldzame weelde, wat
betreft model en ledersoort. Slangen- en
hagedissenleer, zoowel imitatie als echt,
zien wij veel, evenals gebatikte stof en
leder. We zien ook combinaties van wit
peau de suède of linnen met bruin,
blauw of zwart leer. We zien schoentjes
van zijde in de kleur van het toilet met
'n kunstig ingewerkt strikje of smal
goud of zilver blesje. Molières worden
bij sport- en morgencostumes weer ge
dragen. De échte sportschoenen zijn van
wit of gekleurd linnen met crêpe zolen,
zeer solide afgewerkt en versterkt met
bruin leer.
Bij alle schoenen, zoowel witte ala
donkere, worden donkere kousen gedra
gen, zooals muisgrijs, donker beige of
bruin. Gelukkig, want de vleeschkleurlge
kousen met modderspatjes en vuile hie
len om slechtgevormde beenen deden al
lesbehalve aesthetiscb aan.
Daar hebben we
het reisseizoen bij
veel kans op.
En of ze zich van te voren hebben aan-
gekondigd als logé’s die een stukje
vacantie bij ons komen doorbrengen, dan
wel of ze bij gelegenheid van fiets- of
wandeltocht onverwachts komen binnen
vallenals huisvrouw voelen we er
voor om hun te toonen, dat we het be
zoek waardeeren, en we uiten dat gevoel
onder andere in het tikje extra-zorg. dat
we aan de maaltijden besteden.
Al te veel tijd en moeite mag ons dat
echter ook weer niet kosten. Immers, een
gastvrouw, die zich achter de schermen
houdt en het voortdurend druk heeft met
de verzorging van de materiëele belan
gen. doet èn haar gasten èn zichzelf te
kort; liever onttrekt ze zich zoo min
mogelijk aan het gezelschap.
Ons „extraatje” mag ons dus niet te
lang bezig houden, en dat hoeft ook niet,
als we het te voorschijn brengen in den
vorm van een fleurigen koude® schotel,
één van die vele mogelijkheden op sla-
gebied, waarmee vooral de Amerikaan
sche huisvrouw haar maaltijden aan
trekkelijk weet te maken.
Als we er ons op toeleggen een stuk of
wat variaties in de puntjes te kunnen
klaarmaken, dan tjjn we eigenlijk voor
alle voorkomende gevallen geholpen; aan
onze vroege gasten presenteeren we de
sla als een lunchschotel die er tege
lijkertijd feestelijk uitziet en goed
smaakt; aan onze gasten, die het mid
dagmaal komen gebruiken, zetten we
het gerecht voor als z.g. tusschenschotel,
met de bedoeling den maaltijd iets uit-
gebrelder te maken en dat te doen in een
vorm, die ’s zomers vooral waardeeting
vindt. 1
De smakelijkheid hangt voor een groot
deel af van de manier waarop het sla
sausje wordt bereid. De vrij grove be
reidingswijze. waarbij in den slabak een
voudig een scheutje olie en azijn over
„De beste zelfs kan niet in vrede
leven, zoo het den boozen buurman niet
belieft” of zelfs ook maar de buur
vrouw. En de meest te vreezen buurvrou
wen zijn de van oudsher beruchte,
nooit uitstervende babbelkousen.
Van oudsher ook was het kopje koffie
het klassieke plèce de milieu, waar de
wandelende informatie-bureaux zich knus
omheen schaarden, waar met de genoeg
lijke wasem allerlei versche. nog warme
nieuwsberichten over de tafel zweefden.
Het kopje koffie der niet meer al te jonge
dames, beroemd in eigen rangen, be
rucht bij de slachtoffers......
Tegenwoordig zijn tea's en cocktail-
fuifjes en bridge-partijtjes wijd en zijd
in de plaats getreden van de vorlge-
eeuwsche koffie-visites. Of de begeleiden
de conversatie heel veel veranderd is? En
of het altijd oude vrouwen zijn, die niet
veel anders meer te doen hebben dan te
babbelen?
Als men eens hier en daar om zich
heen kijkt of misschien in zijn onmlddel-
Hjke omgeving beleeft, hoe het bestaan
van stille menschen, die niet anders wen-
schen dan in vrede gelaten te wordèn,
kan vergiftigd worden, hoe fijngevoelige
naturen eenvoudig te gronde gaan in
een atmosfeer van bespied- en becriti-
seerd-worden wanneer men het getal
der processen wegens beleediging en las
ter optelt, die in één enkele plaats tieren
en gedijen, dan kan men onmogelijk
meer de meening deelen van gemoede-
HJke menschen, die graag beweren: „Oêh,
dat is allemaal toch niet zoo kwaad be
doeld! Dat is het bescheiden genoegen
van menschen. wier horizon nu eenmaal
niet verder reikt dan het tuinhekje van
hun buurman
Zulke babbelkousen kijn verreweg in
de minderheid. Enze zijn de onscha-
delijkste. Hun belangstelling reikt inder
daad in de meeste gevallen niet verder
dan de gebeurlijkheden rond braadpan
nen en wasch. mitsdien strekt ze zich nog
uit tot de kinderen en de groote schoon
maak der buren. Maar erger wordt het
en het is maar één enkel stapje daar
heen wanneer dingen van meer be
lang met de haren erbjj gesleept worden,
zooals daar zijn huwelijks-, vriendschaps-
en beroeps-aangelegenheden. Dan komt
z"O heel licht de eer en goede naam der
bebabbelden in het gedrang. Want merk
waardig genoeg zijn het nooit of te nim
mer goede en voor de betrekkenen gun
stige dingen, die ter tafel gebracht en
besproken worden 1
Hoe dat toch eigenlijk zou komen?
Waarom hooren we zoo zelden ons zelf
en anderen den lof zingen van de per
sonen die het onderwerp van ons gesprek
zijn? Is misschien juist het lofwaardige
ons niet pikant en sensationeel genoeg
om het tot een onderwerp van gesprek
te maken? Willen we misschien beweren,
dat er helaas zoo weinig groote lofwaar
dige gestes plegen voor te komen? Dan
kunnen we ons afvragen of de dingen,
die we afkeurend meenen te moeten be
spreken, altijd zoo bizonder veel om X lijf
hebben, zoo groot en belangrijk zijn. Of
zijn het misschien niets dan futiliteiten
en zouden we niet met een weinigje goe
den wil evenveel gunstige en beminne
lijke trekjes in iemands gedrag kunnen
opmerken als we er nu laakbare of be
lachelijke te vermelden weten?
Ik houd vol. dat X niets dan gewoonte
is en volstrekt geen noodzakelijkheid, bij
alle beoordeeling steeds het ongunstige
naar voren te brengen. Het is een ge
woonte, die buitengewoon vlug wordt
overgenomen, die we misschien opgeloo-
pen hebben in den omgang met men
schen, wier geest van kritiek, onaange
name, hatelijke, kleinzielige kritiek, bij
zonder sterk ontwikkeld was. Zoo hebben
we ten slotte geleerd, door hun oogen te
zien.
In een van zijn sprookjes heeft Ander-
Willen we de kamer op zijn voordeeligst doen uitkomen, dau
dienen we in de eerste plaats rekening te houden met de kleur
combinaties.
Veel, ja alles kan bedorven worden door het verkeerde toe
voegen van een enkele kleur. Daarom moeten we ons in kun
nen denken, dat een kamer, waar men met de samenvoeging
van kleuren geen rekening heeft gehouden, er weinig smaakvol
kan uitzien en het zal iemand met een beetje gevoel voor
kleurharmonie bij het binnentreden van uw kamer direct
opvallen en onaangenaam aandoen.
De natuur maakt zelden fouten wat betreft de kleuren. Kijkt
u maar eens naar de lathyrus, scabosia’s, leeuwenbekjes, om de
bekendste bloemen nu maar te noemen, ze harmonieeren
onderling zeldzaam. En zoo is het ook met de bloemen, welke
in twee kleuren uitkomen, soms gevlekt, of gespikkeld, alle
kleuren passen bij elkaar.
WH laten hier thans een lijstje volgen van kleuren, welke
we te zamen in een kamer kunnen toepassen, en schitterend
komen hierbij de nieuwe cretonnes van pas, welke speciaal
ontworpen zijn naar de meest bekende tuinbloemen.
de sla wordt gegoten, terwijl dan verder
alles met wat zout, wat peper en mis
schien wat mosterd door elkaar wordt
geroerd, leidt zeker niet tot het gun
stigste resultaat. Om dit te bereiken,
maken we de saus afzonderlijk klaar; we
wrijven (in een diep bord b.v.) een hard
gekookt ei fijn met wat zout en mis
schien ook een tikje mosterd en peper,
we roeren daar de olie door en liefst ook
wat Maggis Aroma (vooral niet te veel!),
verdunnen het papje dan met den azijn
en beginnen dan luchtig de saus door de
sla te werken met behulp van slalepel en
slavork. Als we er dan bovendien voor
gezorgd hebben, dat de olie in iets ruimer
hoeveelheid wordt toegevoegd dan de
azjjn, dan kan het niet anders, of onze
gasten laten zich de sla goed smaken.
Het „aesthetlsche element” van den
schotel verkrijgt men b.v. met een in
partjes of plakjes verdeeld hardgekookt
el, een randje frlssehe tomatenschijven
of dakpansgewijs over elkaar geschikte
komkommerplakjes, ook wel een paar
grof geraspte worteltjes, of een geraspt
rauw zomerbietje het zijn alle voor
beelden van toevoegsels, die door hun
kleur de gewenschte variatie voor het oog
aanbrengen; zelfs een combinatie van
kropsla met koude aardappelplakjes is te
aanvaarden mits die plakjes dan eerst
eer. uurtje hebben gestaan in een meng
sel van olie, azün en Maggi s Aroma en
eerst daarna in een of ander aardig
figuur op de kropsla worden gelegd.
Een alleraardigst effect rondom een
schotel kropsla maken ook „gevulde
eieren” of ..gevulde tomaten", waarvan
hier nog even de recepten volgen.
sen een alleraardigste gelijkenis waarin
deze hebbelijkheid gehekeld wordt. De
duivel, had uit kwaadaardigheid een
grooten, grooten spiegel gemaakt, die de
eigenaardigheid bezat, dat aUe goede en
mooie dingen, die erin weerspiegeld wer
den, afschuwelijk verwrongen en ver
minkt werden, terwijl het slechte en lee-
Hlke nog veel duidelijker uitkwam en
ééns zoo groot werd. Maar toen hij en
zijn trawanten nu met den spiegel naar
den hemel opvlgen om zich vrooljjk te
gaan maken over de engelen en Onzen
Lieven Heer, begon de spiegel zóó gewel
dig te truien, dat hjj uit hun handen
viel en in honderdduizend stukken en
stukjes brak, die over de heele aarde ver
spreid werden, en al die stukjes behiel
den dezelfde eigenschappen, die de heele
spiegel had gehad. Van sommige werden
vensterruiten en brillen gemaakt, en als
men daardoor naar zijn buurman keek,
overbodig te vertellen wat men dan zag.
Sommige menschen kregen ook een
scherfje in het oog of in het hart met
dezelfde gevolgen
Wanneer we zoon scherfje, dat zich
eenmaal per ongeluk bij ons heeft vast
gezet, echter willen verwijderen, zullen
we bemerken, dat dit heu/fch niet zoo n
hopdlooze taak is. Het is opvallend, hoe
vlug we aanleeren, wanneer we onszelf
eenmaal gedwongen hebben tot vriénde
lijk denken en zacht oordeelen.
En wat onze kinderen betreft, hun ont
wikkeling in dit opzicht hangt al heele-
maal at van ons voorbeeld, van wat ze
van ons zien en hooren. Een kind is
nooit van nature hatelijk-kritisch en
wanneer X steeds vfiendelijk en waardee-
rend over anderen hoort spreken, zal X
niet vanzelf op X idee komen, dadelijk
vol leedvermaak al het minder loffelijke
naar voren te brengen. Hoort het daar
entegen moeder steeds afgeven op haar
kennissen en familieleden, dan zal het
haar verwonderlijk vlug gaan navolgen,
en de beste bedoelingen smalend in het
belachelijke trekken of ongunstig uit
leggen.
Zelfs voor ons zelf moeten we oppassen.
Zucht tot liefdeloos spreken is heel be-
smettelijk. Zoolang men in den oorlog
geen medelijden kent met den franc-tl-
reur, zoo moet men'dat ook met babbel
kousen en kwaadspreeksters tot op ze
kere hoogte niet hebben. Zeker, achter
hun kleinzielig gedoe ligt veel geestelijke
armoe en innerlijke schamelheid, ach
ter hun gloeiende belangsteUing in an-
derer doen en laten gaapt een vreeselij-
ke leegte aan eigen beleven, zoodat men
steeds weer geneigd is, hen te beklagen.
Ze moeten gaan leenen en bedelen, ze
leeren het leven slechts uit de tweede
hand kennen, maar men mag niet verge
ten, dat men zulke wezens in de dieren
en plantenwereld parasieten noemt en
er korte metten mee maakt! Zonder hen
te beleedigen en grof te worden, meet
men aan de kwaadspreeksters toch heel
bondig te verstaan geven, dat1 zij aan X
vèrkeerde adres zijn. Wanneer we
standva- üg blijven weigeren, llefdelooze
praatjes in onze conversatie toe te laten,
zullen er zeer zeker zijn, die ons ver
velend noemen en vinden, dat er met ons
„niet te praten" valt, maar op den <juur
zullen we bij de meesten eerbied afdrin
gen, ons voorbeeld zal anderen tot na
denken stemmen en ook tot „taalkul-
feraars” maken.
B Onze strijd is niet meer zóó zwaar als
■voor ’n dertigtal jaren. Waar wij vrou
wen tegenwoordig zoo vérstrekkende be
langen hebben, waar ons gezichtsveld
heusch niet meer beperkt is tot onze
huishoudelijke aangelegenheden en die
van anderen, kunnen we toch werkelijk
bij ons kopje koffie, of wat daar dan
voor in de plaats mag zijn getreden, wel
andere onderwerpen van gesprek vinden
dan juist de klassieke Kaffee-Klatsch I
MACHTELD.
Bovenstaand jurkje maakt ge van wol
len mousseline, tobralco, of voile. Kraag
je en manchetjes kunt ge desgewenscht
van een andere kleur nemen als het
jurkje. Men maakt van het mouwtje en
het bovenstukje even een patroontje;
rokje en kraagje kunt ge meteen van
stof knippen. Men legt de patronen zóó
op de stof, dat ge eerst de twee kanten
van het rokje onder elkaar, daaronder
de beide mouwtjes naast elkaar met een
naad kunt wegknippen. Aan de zijkan
ten blijven het bovenstukje, kraag en
manchetten nog gemakkelijk over. Is
het jurkje geknipt, dan stikt ge de na
den van het rokje, de schouder- en
mouwnaadjes dicht, waarna ge in het
rokje een zoom maakt van 4 cM. De
bovenkant wordt met de machine 4 x
ingerimpeld, steeds een c.M. verder, ter
wijl men 2 cM. voor het armsgat be
gint en eindigt. Het ingerimpelde stuk
moet passen op het bovenstuk, waarna ge
dit voor en achter aan den binnenkant
opstikt. Midden voor knipt ge een spllt-
je in, dat minstens 14 cM. lang moet
zijp, waarna ge aan beide kanten een
stukje langs stikt, dat 4 c.M. breed ge
knipt is. De mouwtjes rimpelt ge onder
aan in, waarna ge een manchetje aan
stikt, dat ge 18 c.M. lang en 10 c.M.
breed knipt en dat aan den achterkant
overgezoomd wordt. Van het kraagje
stikt ge de schuine kantjes dicht, waar
na ge den binnenkant opstikt, en den
achterkant overzoomt. Bij het Inzetten
der mouwtjes moet ge er om denken, dat
de naad 2 c.M. meer naar voren komt,
dan de zijnaad van het Jurkje'. Na het
jurkje gestreken te hebben, worden de
drukknoopjes en het lintje aangezet.
DINY.
Er zijn verder nog creton
nes, welke speciaal passen
bij uw oud meubelwerk.
Deze cretonnes hebben een
perkamentkleurigen onder
grond met motieven van
bladen en vogels in groen.
Ook bij dese bekleedsels
kieken we perkament- at
ivoor-muren, het donkere
meubelwerk zal daar het
mooist tegen staan. Kussens
kunnen dan in groen en
goud genomen worden.
Houdt u echter niet van
de cretonnes, dan kunt u
onderstaand lijstje toch heel
goed gebruiken, want de
zelfde kleuren kunt u top
passen en de
stof of patro
nen naar eigen
Idee uitzoeken.
I
de
en
en
de
n-
ed
en
[e-
iw
en
rr-
de
en
sr-
ter
Ce-
re
in
bit
ek
«t