I
SPAARBOEKJES
E
DE
^ivcuiderjttei^n.
1
R
7e KATHOLIEKE LANDDAG IN
HOLLANDS-NOORDERKW ARTIER
FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR
ijk
VIERDE BLAD
ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1930
BLADZIJDE 1
MEDEDEELINGEN
OFFICIEELE
Brand in een kapokfabriek
rente 3i|2 procent
31
Twee gevaarlijke Italianen gevat
GEMENGD NIEUWS
Het auto-ongeval van den heer Valk
m.
N
Oud-Pastoor
J. D. M. Meijer
Ongeregeldheden te Oosterwijk
HEEREN-BAAI
Levendige smokkelhandel langs
de grens
Het &ezag in den modernen tijd
Een schitterend es laadde manifestatie in Den Helder
Ruim 1000 bezoekers
Auto door een trein
gegrepen te Waarland
Geen persoonlijke ongelukken
EGMOND AAN ZEE
SltiiflnTSuur kermis 1930
Voor Café’s ens.
HEILOO
40 jaar priester
UITGEEST
W i
3F
1 het
2O-5Ottp*raa»
t ta-
Den Helder
kwartier gehouden.
rant
a te
geen
Van nature
I>e schade beperkt gebleven
I
tenschap
aan
God.
hetgeen
Goede vangst van de Haagsche politie
De politie te Den Haag heeft gearresteerd
mr.
Glünis
Angents
en
Hierop volgde applaus.
1400
als
ander
Uit de hechtenis ontslagen
doch
Heerwas. ZeergeL Heer Prof. J. Nlekel
-
GROOTE PAARDENMARKT
te Alkmaar, op Woensdag 3 September ka.
laro.
1.55
hter
t van
Hoogmis opgedragen.
te zijn
maatschappü
Ontstaan door een ergernis gevende
tamiMe
en
■ae-
>ver-
elsje.
nden
8 te
een
ader
igen
uier,
voor
hier
den
mo
le
nz
uen
bestaande
vergunning
dorp
ikele
man
igde
ti z(j
stao
jgb-
ECHTE FWESCHE
ood,
,Kl
KT.
Hen
U)
re
an-
Ja,
□aar
De
1 Ut
om
ider-
!1 in
h«
ook
1 ik.
heb
IKen,
i be
tere!
eeu-
die
zjjn
nger
f hü
wam
sent.
die
leri-
erst
agd.
Ita-
mag
van
ond
sar
rare
roer
en
'eek
Een familie te Oosterwük gaf sinds eenl-
gen tijd door twist ergernis, hetgeen de
laatste dagen tot ernstige ongeregeldheden
heeft geleld.
Des avonds hadden voor de woning van
bedoelde familie samenscholingen plaats, en
daarbij is het tot ernstige relletjes geko
men.
dieren ver-
toeienkoningen,
beslist
BesmetteliJke ziekte In de afgelopcen
week is alhier één geval van buiktyphus ge
constateerd. <i
Burgert Stand Geboren: d. van Wil
helmus van Tunen en Elisabeth Johanna
Venneker d. van Petrus Bartholomeu'
Beenker en Harmanna Nolden.
Ondertrouwd: Gerrit Vlottes en Grietje
van den Kommer.
Gehuwd: Teunis
Christina Brasser.
De burgemeester moest als hoofd der poli
tie ingrijpen en liet de menigte na haar
tot driemaal toe gesommeerd te heboen, door
marechaussee en de politie met den gummi
stok uiteen drijven. U
Woensdagavond vooral was het ergru
moerig en werden er gevoelige klappen uit
gedeeld. r.
De betrokken familie beeft inmiddels de
gemeente verlaten.
De Katholieken van Hollands Noorder
kwartier. bijeen op den Katholieken Land
dag, betuigen Uwe Doorluchtige Hoogwaar
digheid eerbied en aanhankelijkheid.
PINKXTER,
Secretaris.
bedenken, dat juist de moderne tijd zoo ge-
makkeljjk er toe leidt den eerbiedt voor het
gezag te ondermünen. eenerzfjds doordat de
ouders geen oog hebben voor den modernen
tijd, anderzijds omdat de Jongeren de grenzen
van de vrijheid uit het oog verliezen. Vrij
heid mag niet leiden tot ongebondenheid.
De jeugd is vrijer dan vroeger, ze is criti-
scher en gauw bereid een veroordeelend
vonnis te vellen. De jeugd mist over het
algemeen de kracht om zich neer te leggen
Spr. schetste nader de verbeteringen, die
op veler terrein zijn tot stand gekomen.
Hoe is de toestand op godsdienstig gebied.
Hier zijn de klachten nog al talrijk en toch
waarschuwt spr.: wees ook hier ta v. den
modernen tijd niet onrechtvaardig. Waren
er ooit zooveel klndercommuniën en pries
terroepingen als tegenwoordig. Was ooit de
belangstelling en hét medeleven met de
kerk door de geloovigen zoo innig en zoo
levendig? Denkt eens aan het katholiek
vereenigingsleven, onze congregaties, aan
onze organisatie van de jeugd, het toene
mend aantal parochies en kerken, aan den
geweldigen arbeid, dag aan dag van onze
priesters, en denk vooral aan den man, die
onzen modernen tijd zoo heerlijk blijkt te
begrijpen, aan ons aller herder Mgr. Aen-
genent (Applaus).
Gistermorgen om half 8 is bij het in bedrijf
stéllen der machines door kortsluiting brand
ontstaan in de kapokfabriek te Huizen (N.-H.)
van de firma Alph. Fermin Jr. te Amsterdam
Bij het overzetten van een schakelaar sloegen
de vlammen uit het schakelbord en langs de
met kapokstof bezette geleidingsbuizen, wel
ke stof vlam vatte, werd het vuur naar alle
kanten verspreid.
Met handbluschapparaten werd tevergeefs
getracht den brand te blusschen, waarna het
personeel, met de fabrieksslang op de wa
terleiding. het vuur aantasttte. Spoedig ver
scheen ook de Huizee brandweer op het ter
rein. die met vlerslangen op de waterleiding
den brand bestreed. Deze bleef gelukkig be
perkt tot de fabrieksrulmte en de kamers met
gekaarde kapok, (enkele duizenden kilo’s).-Dft
machines hebben alleen waterschade.
Na ongeveer een uur was men den brand
meester De schade is door beurspolis gedekt.
De electrische kracht- en lichtinstallatie was
vanwege de assuradeurs nog slechts een paar
maanden geleden geïnspecteerd.
De opening
De voorzitter van het Comité van den
Landdag, burgemeester H Nolet, van War-
menhulzen, o|»nde de bijeenkomst met den
Cbristelijken Groet, waarna spreker alle
aanwezigen welkom heette, in het bijzonder
den H. E. Deken van Behagen, in wien spr.
de geestelijkheid uit heel het dekenaat be
groette.
üw tegenwoordigheid aldus spr.
sterkt ons in ons geloof, dat u Instemt met
deze actie. Tot zijn spijt kan spr. niet be
groeten den Pastoor van de parochie van de
H H. Petrus en Paulus, die het Landdag-
abmité bij de eerste bespreking zoo enthou-
siast ontving en er zich over verheugde, dat
In zijn parochie zoo'n groote gebeurtenis
zou plaats vinden. Spr. uit den wensch dat
Pastoor De Jong spoedig hersteld mag
wezen.
Vrijdagmiddag waren te Waarland tenige
inspecteurs van het electrlsch bedrijf bezig
de werken langs de spoorlijn te bezichtigen
Na afloop hiervan werd de auto, waarin
zjj waren gearriveerd, door den chauffeur
op den overweg gereden, om hen te laten
instappen.
In den korten tijd, dat hü daar wachtte,
kwam juist een trein voorbü.
De chauffeur het gevaar ziende, wist zich,
door uit den auto te springen, in veiligheid
te stellen.
De machinist, hoewel krachtig remmende,
was niet bij machte, een botsing te voor
komen.
De auto werd deerlijk gehavend en later
door een kraanwagen naar Bloemendaal ge-
•teent.
Des morgens werd in de beide parochie
kerken van Den Helder een plechtige
het ongeloof stellen wü de oprechte trouw
aan de kerk. In deze streken heeft St. Adal
bert geleefd en gewerkt, hier hebben de
martelaren van Alkmaar het geloof verde
digd. Drie eeuwen lang hebben wü geweten
wat onderdrukking beteekent. Thans leven
wü in den modernen tüd, ook hier gaat het
cm geloof of ongeloof, om geazg of anarchie,
maar ’t ongelof toont zün innerlüke zwak
heid en het gelofsleven ontbrandt overal.
Overal volle kerken, overal actieve en mo-
dern-voelende priesters te midden van een
modem voelend volk en allen onder het wüs
bestuur van den modem voelenden socia
len bisschop Mgr. Aengenent.
Als de moderne jeugd vasthoudt aan de
beginselen van de truw in het huwelük.
aan de liefde in het gezin aan den eerbied
en de gehoorzaamheid jegens de kerk, dan
zal die moderne jeugd onder de ineenstor
ting van het moderne ongeloof het wonder
zich zien voltrekken, dat in. den modemen
tijd zal blüken: het katholicisme is van alle
tüden.
Het Katholicisme heeft stand gehouden en
de klokken van de Haarlemsche St. Bavo en
van de herstelde Abdü van Egmond zullen
het in deze landen uitbeieren: het geloovig
volk van Noord-Holland. het geloovig volk
van Alkmaar tot den Helder heeft den mo
dernen tüd wederom hervormd, doch thans
hervormd in den geest van de eene Heilige
Apostolische Kerk. (Langdurig applaus).
De voorzitter, de heer Nolet, sloot hierna
de bijeenkomst met een woord van dank
aan de sprekers, spr. was er van overtuigd,
dat hunne woorden weerklank zullen vin
den. Spr. bracht speciaal dank aan het Ka
merlid van de Bilt, die een buitenlandsche
reis had willen onderbreken, om hier tegen
woordig te zün; dank voorts aan allen die
medegewerkt hadden aan het welslagen van
den landdag.
Na het zingen van Aan U o Koning der
Eeuwen, formeerden de landdagbezoekers een
lange optocht die met vaandels en muziek
naar de kerk trok van de H.H. Petrus en
Paulus, waar met een plechtig Lof en Te
Deum de dag besloten werd.
Gedeeltelijk gecorigeerd
voor den modem entüd en willen het ware
christendcftn. dat is het katholicisme, hou
den en verbreiden.
Daarvoor is noodig eerbied voor het ker
kelük gezag. Met onze priesters moeten wü
dit gewest, dat zooveel aan de Kerk te dan
ken heeft. Roomsch houden en als het kan
meer Roomsch maken.
Het ongeloof is een maatschappü-ontbln-
dende macht; het in practük omgezette ge
loof is de macht, die de maatschappij red
den kan.
Ouderen en jongeren, aan u is de katho
lieke toekomst, tegenover de ontbinding van
tal van huwelüken stellen wü de hechtheid
van het huwelük: tegenover de ontaarding
van het gezinsleven stellen wü de degelük-
heid en de heiligheid van het gezin, tegen
over de toenemende verwildering in het
maatschappelijk leven handhaven wü de be
proefde beginselen, tegenover den afval naar
te
dat Hü met ons menschen nog
Te Den Helder werd gisteren de 7de
gatholieke Landdag in Hollands Noorder-
Tweede vergadering van „Koninginnedag"
Woensdagavond hield bovengenoemde
vereenlglng haar tweede vergadering.
Het bestuur, dat volgens de konlnkli?.
goedgekeurde statuten uit 9 personen moest
bestaan werd met 3 leden aangevuld.
Bü de eerste vrije stemming wist de heer
Blaauboer de besliste meerderheid te ver
krijgen. De heer Blaauboer nam zün be
noeming aan.
Bü de t..
meerderheid
en
Wegens het ongunstige weer kon de mee
ting niet gehouden worden op het voorma
lige sportterrein van Geel-Wlt. zooals het
plan was. doch moest ter elfder ure het
groote Casino aan den Kanaalweg worden
af gehuurd.
Ruim 1000 katholieke mannen en
vrouwen hadden zich in deze .zaal tegen
drieën verzameld. 1
Het ongeveer 50 man groote muziekcorps
.Winnubst” speelde onder leiding van den
beer H. B. Schenkels, vroolüke muziek
De zaal was aan weerskanten gedeco
reerd met vaandels van de R. K. organisa
ties te Den Helder.
Op het podium hadden, behalve de be
stuursleden van het Comité van R. K.
Landdagen, verschillende autoriteiten plaats
genomen, o. a. de Hoogeerw. Deken w.
Gulllourd van Schagen, de Vlootaalmocze-
nier H. J. M. M. Alink, de luitenant ter z’e
le klas L. C. Doorman, voorzitter van ..Ka
tholiek Den Helder”, het Tweede Kamerlid
Ch. d. Bilt, de heer P. Smits, wethouder
van Den Helder, vertegenwoordiger van 't
gemeentebestuur, en de heer H. van Nu
land, lid van Prov. Staten.
bü de beslissingen van ouderen. Men moet
van den modernen tüd alleen de vruchten
en niet het onkruid nemen.
De kerk is van alle tüden, dus ook van de
zen tijd. Als moderne menschen hebben wü
den plicht ook moneme katholieken te zün,
d. L het Koningschap van Christus ook In
dezen modernen tüd uit te breiden, hetgeen
wü doen door een goed katholiek voorbeeld:
handhaven en .Jersterken van het gezin.
Het gezag van den staat heeft in den
modernen tüd geleden. Op den oorlog met
de wapens is gevolgd de oorlog met econo
mische dwangmaatregelen. Er is anarchie
in de productie in de verdeeling en in de
consumptie en als gevolg daarvan overal on
tevredenheid. De arbeiders klagen over lage
loonen en werkloosheid, de middenstanders
over de hooge belastingen, de boeren over
de prijzen en de werkgevers over de ma
laise. en allen roepen zü de overheid ter hulp.
Het valt voor de overheid moeilük aan de
dikwijls talrüke en tegenstrijdige verwach
tingen te voldoen. Is het dan wonder, dat
de eerbied voor het overheidsgezag vermin
dert. Er zün er. die juist dien eerbied voor
het gehoorzamen aan het wereldlük gezag
willen ondermünen en van de tegenwoordige
onrust en ontevredenheid misbruik maken.
Onnadenkende menschen laten zich al te
gemakkelijk verleiden aan deze hetze mede
te doen, omdat het modern staat.
Het gevaar nu schuilt In de ondermijning
van het Overheidsgezag, in de propaganda
voor de anarchie en het communisme. Na
tuurlijk behoort de vrüe meeningsulting die
wel overwogen is te worden toegestaan, maar
het gezag als zoodanig wordt in onze dagen
aangerand. Het gezag, dat van God is. om
dat het maatschappelijk leven van God is,
wil men doen verzwakken en als het moge-
lük is zelfs doen verdwijnen en daartegen
moet ieder katholiek op zün hoede zün, wil
men niet de propaganda voor het commu
nisme bevorderen.
Spr. behoeft in deze vergadering niet op
te wekken tot trouw aan het kerkelük ge-
zg. Het is de trots van het diocees Haar
lem; speciaal van deze kaholieke streken,
dat het katholieke volk eendracntig staat
rondom zün Bisschop. rondom zün pastoor
en zün priesters. Eerbied voor het kerke
lük gezag sluit eerbied voor het wereldlük
gezag en eerbeld voor het ouderlük gezag
vanzelf in. Wü hebben geen reden te vree-
zen, dat onder de onzen de eerbied voor
het kerkelük gezag zal verminderen. In deze
■Streek met zün opgewekt .katholiek leven,
met zün talrüke kerken, met zün actieve
priesters zeker niet, ook niet bü het op
komende geslacht. Spr. kan het niet gelooven
al zün de gevaren voor het opkomende ge
slacht veel ernstiger dan voor de ouderen;
daarom ouderen en Jongeren, kent uwe ver-
antwoordelükheid. Wü zün niet bevreesd
Rede Mr. Kropman.
Na de pauze hield Mr. Kropman uit Am
sterdam zün rede over hetzelfde onderwerp.
Het onderwerp dezer dagen is het gezag
in den modernen tüd.
Een van de eigenaardigheden onder de
katholieken is bevreesd te zün;voor alles
wat modem is. Wü moeten in onzen tüd
niet te bang wezen als iets modem is, want
daarom is alles nog niet verkeerd! Spr.
wüst erop, dat alles wat wü gewoon noemen
het vtdgêode geslacht wel weer ouderwetach
Als sluitingsuur voor de kermis-, café- en
andere inrichtingen is vastgesteld: van 23 tot
en met 29 Augustus ƒ930 tot des nachts 1 uur
en op 30 en 31 Augustus 1930 tot des nachts
2 uur.
De Commissaris van Politie der Gemeen
te Alkmaar maakt bekend, dat tijdens de
kermis van 23 Augustus tot en met 31 Au
gustus 1930. slechts voor een beperkt aan
tal straatorgels (uitsluitend boekorgels) of
straatmuziekcorpsen (minstens
uit vier spelende muzikanten)
za! worden verleend.
Kunstenmakers. acrobaten,
toe nir. gen. straatzangers,
degenslikkers enz enz., worden
niet op den openbaren weg toegelaten.
Verder wordt de aandacht gevestigd op de
tepaling in de Arbeidswet, betrekkeljjk
jeugdige personen, die luidt:
Een jeugdig persoon - mag geen arbeid
verrichten, bestaande in gevaarlijke kunst
verrichtingen en in het deelnemen aan
kunstverrichtingen voor zoover dit gevaar
oplevert. (De wet verstaat onder jeugdige
personen, icowel jongens als meisjes bene
den 18 jaar).
Dc arr.-rechtbank te Budweis (Tsjecho-
Stowaküe) heeft de zaak behandeld tegen
den heer W. Valk., leeraar aan de 2e H. B. H.
te Amsterdam, die, zooals Donderdag is ge
meld. bü een auto-ongeval tusschen Budweis
en Trebonj een wegwerker heeft aangereden
en verwond De heer Valk verklaarde ncn
met schuldig te voelen. Wel bed hü den
wegwerker aangereden, maar d>t geschiedde
niet ten gevolge van nalatigheid zünerzüds
he* rüden. Bü net neuseeren van een
wageé) kreeg de auto een ruk, werd naar
rechts geslingerd en liep in een greppel.
Daar reed de heer Valk toen den wegwerker
aan. dien hü tevoren niet had gezien. De
auto botste tegen den greppelberm en mn-
telde. Toen hij weer on den weg was ge
bracht vroeg de heer Valk den wegwerker,
die in den greppel zat, m het Duitsch at
deze niet gewend was. De man verstond dit
echter b>ükbaar niet, althans hü gaf geen
antwoord Daar de heer Valk geen verwon
dingen bü hem za» en zün vrouw daaren
tegen sterk bloedd z. .te xnj de laatste in
den auto en reed naar Budweis terug. -
Daar de wegwerker niet als getuige wr.3
verschenen, verdaagde de rechtbank de be-
eandeiing der ze’’- - De heer
Valk is op gegever w.-ewoord uit de hech
tenis ontslagen.
De advocaat van d.n wegwerker heeft op
heffing van het beslag toegezegd indMn
30.000 kronen cautie wordt ge****1*
Personalia Voor he’ examen handen
arbeid slaagde te Haarlem, de he-r J. H. v.t
d Berg, alhier.
Speldjesdag De speldjesdag voor „Her
wonnen Levenskracht" op vorigen Zondai
heeft opgebracht 85.,i. Die te Llmmen
welke ook van het Comité Heiloo was uit
gegaan 68.59, tezamen dus 154.30. Voor
waar een mooi bedrag voor een zeer schoon
doel. God loone de gevers.
heer
tweede vrüe stemming werd de
I verkregen door de heeren C
Koopman en D. Dekker, die belden hun
benoeming aannamen.
De voorzitter sprak den wensch uit. dat
de nleuw-benoemde bestuursleden vol ü'-*r
zouden werken in het belang der vereer.i
ging.
Hierna volgden eenlge besprekingen be
treffende het feest.
De heer Bosschaart stelde voor een alge
meen feest te houden en zoo spoedig moee
lijk te beginnen met het uitgeven van kin-
derkaarten. Na eenlge discussie werd dit
voorstel aangenomen en sloot de voorzttte.
de vergadering.
Maar natuurlük onze moderne tüd heeft
ook zün schaduwzüde, zoowel op ma.ni-
schappelük als op godsdienstig gebied. We-
en techniek maken enorme vor
deringen, maar het komt er op aan, die vor
deringen niet ten goede te doen komen
enkelen, doch aan de geheele maatschappü-
niet geschiedt. De loonen mogen
in naam wat hooger geworden zün daarte
genover staat dat het leven duurder gewor
den is en de behoeften zün toegenomen.
Met de toeneming der beschaving zün dc
mogelijkheden voor een hooger levenspeil
tegelük toegenomen, doch twee ernstige
verschünselen doen zich tevens voor: niet
de natuurlüke doch de onnatuurlijke be
hoeften bederven een volk. Op de tweede
plaats: tegenover een verbeterd levenspeil
staat de geweldig toenemende werkloos
heid. Ziedaar een aanklacht tegen den mo
dernen tüd. Spr. wüst dan nog op de geva
ren van dancing, bioscoop, het egoïsme, dat
de prüzen op peil houdt en de productie
wil beperken en de werkgelegenheden wil
stopzetten. Ondanks een verhoogd levens
peil is er leed en bezorgdheid in duizenden
arbeidersgezinnen en zoolang eenerzyds de
anarchie in de productie voortduurt, ander-
züds enkele machtige wereldconcerns het
economische leven beheerschen met alleen
als motief: meer winst en meer macht met
verwaarloozing van het algemeen welzü'i.
met ontkenning van sociale plichten, zoo
lang zal den ood in tienduizenden arbeiders
gezinnen en dus ook in middenstandsgezin-
nen blüven bestaan.
Spr. wüst vervolgens op het kwaad der
echtscheidingen, hetgeen een gevolg daar
van is. dat het huwelük niet meer wordt
beschouwd als een sacrament. Ook onder
werpt spr. het geboortecüfer aan eenlge be
schouwingen en concludeert, dat slechte
woningtoestanden. werkloosheid en tegen
werking der groote gezinnen daarvan de
oorzaken zün.
Onze drang om van het moderne leven te
genieten, brengt ons in gevaar ook het goe
de. het voor het geordende leven noodzake-
lüke te verwaarloozen.
In iedere gemeenschap is het gezag nood-
zakelük, de wereldlüke zoowel als de kerke-
lüke maatschappü kunnen het gezag niet
missen.
Verwüdering van het gezag brengt anar
chie en ongeloof. We behoeven voor onzen
modernen tüd niet bezorgd te zün, indien
wü maar het gezag handhaven en eerbie
digen in het gezin, de staat en in de kerk
Dit is noodzakelük, willen wü de voordeelen
van de moderne maatschappü bëhauden en
de nadeelen er van uitroeien. ^K>3homas
ziet in het gezin drie gez^gsbeirejp:Ingen.
nJ. van den man tot zün perSöteeel, van den
man tot zün vrouw en van den man tot zün
kinderen, en hü stelt het vaderlük gezag
zelfs boven het wereldlüke gezag. Ook Paus
Leo XIII leerde, dat de staat bulten het
heiligdom Van het gezin moet blüven. Het
gezin is de waarachtige en eigenlijke ge
meenschap, welke nog natuurlüker en ge
wichtiger is dan de staat.
In onzen tüd is allereerst noodig verster
king van den gezlnsband en de ouderen en
i de jongeren mogen dit overwegen. Laten ty
zal vinden. Op zich zelf beteekent moderne
tüd volstrekt niet: slechte tüd. Wü genieten
allen van de moderne uitvindingen en van
de verbeterde inzichten. De oude tüd had
veel goeds, maar ook veel kwaads en met
den modernen tüd is het niet anders. Onze
taak is dus niet te zuchten naar de terug
komst van het verleden, maar het heden
zoo goed mogelük te maken en de toekomst
voor te bereiden en met het meest moge-
lüke goed en het minst mogelüke kwaad.
Er zün veel pessimisten onder ons, die
meenen, dat het einde der wereld nabü is.
die klagen over lichtzinnigheid en bedor
venheid der jeugd. Spr. waarschuwt voor
overdrüving. Zü. die klagen, zün altüd de
ouderen, doch meestal zün het zü. die de
Jeugd te weinig begrüpen. Onze moderne
tüd is in vele opzichten een goede tüd. La
ten we het algemeen maatschappelük ter
rein overzien.
twee Italianen, 8. P. en L. G.. als verdacht
van diefstal van een koffer met instrumenten
ter waarde van 400.— uit een doktersauto
op den Ged. Burgwal, aldaar.
Hiermede heeft zü een goeden slag gesla
gen.
De Italianen waren uit Parüs naar Den
Haag gekomen, naar hun zeggen om hie.
werk te zoeken. Zü hadden hun koffers aan
het Hollandsche Spoorstation achtergelaten.
Toen zü zich op den Ged. Burgwal bevon
den. werd hun oponthoud bü den auto opge
merkt door twee personen, zonder dat de Ita
lianen er erg in hadden, dat zü werden be
spied. Deze «broers) zagen, dat de door hun
uiterlijk reeds opvallende vreemdelingen het
portier van den auto opengooiden en een
tasch of koffer uit den wagen haalden, om
daarop hun weg te vervolgen. De vreemde
typen liepen naar de richting Boekhorststraat
en werden gevolgd door de beide mannen, die
toen zü een paar agenten ontmoetten, dezen
oumlddellijk op de hoogte stelden van het
geen zij hadden waargenomen. Zoo konden de
Italianen, terwül zü den koffer van den dok
ter nog bü zich hadden, worden gearresteerd
en naar het hoofdbureau van politie overge
bracht, waar zü na voorlooplg verhoor in
voorloopige bewaring werden gesteld.
De bagage van de beide Italianen, die aan
het station door de politie is gehaald, bleek
o.a een volledige collectie inbrekerswerktul-
gen te bevatten.
Thans wort van pohtlezüde onderzocht of
en mhoeverre zü mede schuldig zün aan een
paar andere diefstallen.
Veel smokkelwaar wordt in beslag genomen
Men schrüft uit Kerkrade, dat langs de
Nederlandsch-Duitsche grens een omvang-
rüke smokkelhandel wordt gedreven, voor-
namelük in koffie.
Woensdag v m. werd in het gehucht
Worm, bü Ketkrade. wederom een smokkel
auto aangehouden, die behalve 1400 pond
koffie, ook een groot kwantum gkcao frau
duleus over de grens had gebracht. De smok
kelaar reed met groote snelheid "fn de rich
ting Aken, waar de boofdkwartieren der
smokkelaars zün gevestigd en waar voor de
smokkelaars een ruim afzetgebied wordt ge
vonden Patrouilleerende douanebeambten
kregen argwaan, ze gaven een teeken om te
stoppen en schoten in de lucht. De wagen
hield stil De chauffeur werd gearresteerd en
de smokkelwaar, tot een totaal gewicht van
800 K.G. werd in beslag genomen De num
mers van den smokkelauto waren vervalscht.
De steeds toenemende werkloosheid in
Duitschland is aan de toename van den
smokkelhandel niet vreemd.
Den douanebeambten, wier aantal belang
rijk is versterkt, is opdracht gegeven den
sluikhandel met de strengste middelen te be-
strüden. Veel smokkelwaar valt hun in han
den. doch van de hoeveelheid smokkelwaar
die in veiligheid kan worden gebracht, is bü
benadering geen overzicht le geven.
Behalve het smokkelen in het groot, per
auto, houden honderden personen zich on
ledig met het smokkelen van allerlei zaken,
die ze onder de kléeren verstoppen.
Den vertegenwoordiger van het gemeente- 1 kPn IeYe"’
bestuur heet spr. voorts welkom; spr. ziet
hierin een oewüs, dat het gemeentebestuur I
van Den Helder er prüs op Stelt alle rich-
tingen van cultureel en geestelük leven te
volgen.
Welkom heet spr. de oude getrouwen on-
der de bezoekers van den Landdag; welkom
ook degenen, die voor het eerst den Land
dag bezoeken, in het büzonder de inwoners
van Den Helder, die tot dusverre grooten-
deels op de landdagen gemist werden. Spr.
hoopt, dat deze Landdag hun de oogen
mag openen en zü het voorbeeld zullen vol
gen van de andere aanwezigen. U züt hier
tegenwoordig om door bekende sprekers te
«orden voorgelicht; om door gebed, zang
en daad trouw aan God en onderdanigheid
aan de Kerk van Christus te toonen. Spr.
wekt allen op om den Landdag te steunon
door lidmaatschap, niet alleen om een fi-
nancleele basis te vormen, maar ook om het
Llnddagbe.' tuur moreel te steunen en te
sterken om voort te gaan op den Ingeslagen
weg.
Met voldoening constateert spreker, dat
de actie in verschillende parochies goed
geslaagd is. Ons Ideaal aldus spr.
is: in ieder Roomsch gezin een lid van den
Katholiekendag. Spr. wekt daarom de aan
wezigen op, ieder in eigen omgeving mtae
te werken, dat ieder jaar het ledental
groele.
Het doet spr. genoegen welkom te hee-
ten de belde sprekers, prof. Nlekel, directeur
van het Philosoflcum te Warmond, en
Kropman, wethouder te Amsterdam.
Spr. eindigt met den wensch. dat de
Landdagbezoekers uit hunne woorden vrucht
bare lessen zullen trekken. (Applaus).
Nadat met b-gel'lding van „Winnubst"
Roomsche Blüdschap gezongen was. deed
de voorzitter voorlezing van het volgende
telegram aan Z. D. H. Mgr. J. D. J.
Aengenent, bisschop van Haarlem:
ZAADMARKT 94
MODERNE KLOKKEN
▼an ƒ2®.tot
De Zeereerw. heer J D. M. Meüer. oud-
pastoor der SI. Martinus-parochie te We.xt-
woud. herdacht Vrüdag in het St. Bavo-ge-
sticht te. Heemstede, waar hü zün eervol
emeritaat doorbrengt den dag. waarop hü
vóór 40 Jaar het H. Priesterschap ontving.
Volgens den uitdrukkelijke^ wensch van Z
Eerw. werd het feit alleen kerkelük her
dacht. Des morgens droeg de Jubilaris in de
kapel van huize St. Bavo een plechtige H
Mis op. Van 11 tot 13 uur werd In de re
gentenkamer van het huis een druk be
zochte receptie gehouden, waar wü ó.m op
merkten tal van Eerw. geestelüken uit Haar
lem en den verren omtrek. De feestdag werd
besloten met een1 plechtig Lof. gecelebreerd
door den feesteling. Onnoodig is het voor
zeker te vermelden, dat door de Eerw. zus
ters de kapel een heerlijk, feestelijk kleed
van bloemen en waslicht was aangetrokken.
Vele telegrammen, brieven, bloemen en ge
schenken. vooral uit West woud, toonden
wel aan. dat Z Eerw. in ruimen kring groote
sympathie geniet. Door den Jubilaris zün ter
gelegenheid van zün feest aan de kapel
van het St. Bavo-gesticht zes vergulde can-
delabres geschonken en door de familie een
fraai kruis. Verder werd aan de kapel een
vergulde godslamp gegeven. Dinsdag, den dag
van Z.Eerw.’s perste plechtige H. Mis. zal
meer in familiekring gevierd worden.
Dien dag draagt Z.Eerw. een plechtige
H Mis op. waarbü assistentie verleenen de
Zeereerw. heeren pastoor Meijer van Leider
dorp als diaken en pastoor W. v. d Bosch,
als sub-diaken.
Rede Prof. J. H. ’Nlekel
Hierna hield prof. J. H. Nlekel zün rede
over het gezag in den modernen tüd.
Voor den zevenden keer, aldus spr., züt 8Ü
op dezen Landdag büeengekomen, als katho
lieken, om uw houding te bepalen omtrent
de vragen van dezen tüd. Een samenkomst
met zoodanig doel is voor u-zelf en ook
voor anderen, die niet eenzelfde overtuiging
zün toegodaan, van onschatbare waarde.
Voor u-zelf, omdat gij als katholiek niet
slechts den Inhoud van uw catechismus
dient te kennen en te beleven, maar ook u
te bezinnen hebt op de stroomingen en
strevingen, die tot uiting komen bü de
menschen met wie gü leeft en te midden
7*0 wie gü uw zaligheid moet bewerken. Niet
alle stroomingen en strevingen leiden im
mers tot dat doel; velen leiden er zelfs van
af en zouden u verke?rd kunnen doen be-
ïanden. wü hebben noodig katholieke
Slapte in ’t bedrijf De malaise, welke
zich elders in verschillende bedrijven open
baart. begint zich ook hier langzamerhand
te vertoonen. In een der meubelfabrieken
hier ter plaatse werden dezer dagen ook
reeds eenige werklieden, wegens slapte, ont
slagen.
Schoolfeest Door ’t ongunstige weer
was de commissie voor schoolfeesten der
openb. school verplicht Donderdagmiddag
het schoolfeest voor de laagste klassen dier
school hier ter plaatse te houden. Een goo
chelaar wist de kleinen aardig bezig te hou
den en de noodlge tractaties ontbraken na
tuurlük evenmin. De kinderen hebben zien
danig geamuseerd en gingen na afloop
hoogst voldaan huiswaarts.
locratle en de gezag-
aan de leden daar-
verantwoordlnè schuldig.
Van medezeggingsschap
der leden kan dan ook rechtens geen sprake
zün.
Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte in
het huisgezin. Spreker licht dit nader
uitvoerig toe en besluit zün betoog met
een opmerking tot versterking van het
gezag in dezen modernen tüd. (Applaus).
mannen en vrouwen, die niet slechts weten,
waarom zü katholiek zün in hun gods
dienstige geloofsovertuiging, maar ook we
ten wat zü als katholieken te denken heb
ben van bepaalde ideeën en leuzen, b.v.
op maatschappelük en op politiek gebied en
zich bewust zün of en waarom zü daarin
niet kunnen meegaan met anderen. Tot de
vorming van zoodanige katholieken dragen
deze Katholieke Landdagen veel toe bü.
Komende tot zün onderwerp: Het gezag
in den modernen tüd. stelde spr. voorop,
dat iedere mensch staat onder het
gezag van God. Onderscheiden van deze
wereld en in volkomenheid al het wereld-
sche onetalg overtreffend staat God. de
oorsprong en het eind van al het gescha
pene. dus ook van ben mensch. Zün schep
pingsdaad. waardoor Hü aan alle dingen
het aanzün gaf, is zooveel als een woord,
waarin HU te kennen geeft, hoe wü ons
leven hebben in te richten. Op zün gezag
moet ieder onzer leven als mensch, omdat
Hü ons tot mensch gemaakt heeft en ons
door verstand en wil de vermogens ge
schonken heeft, om zelf de richting van
ons leven te bepalen. Het is aan God om
ons op bovennatuurlüke wüze bekend
maken.
hoogere bedoelingen heeft.
Op zijn gezag aanvaarden wü dan waar
heden. die wü wellicht met ons natuurlük
verstand niet achterhaald hadden en zelfs
niet kunnen begrüpen, op Zün gezag rich
ten wü ons handelen op het door Hem ge
steld bovennatuurlük levensdoel. Het Is
bekend, dat velen bü de Inrichting van hun
leven zich niet laten leiden door wat zü
op eenlge wüze kunnen erkennen als Gods
wil. Gewoon!ijk wordt met gezag meer be
doeld. dan zeggingsmacht, die de eene
mensch over den anderen uitoefent. Wan
neer nu God den mensch zoo geschapen
had, dat hü in en op zich zelve voldoende
was en de eene mensch den anderen niet
noodig hed. zou zulk een gezag van den
eenen mensch over den ander niet bestaan.
God heeft den mensch echter zoo gemaakt,
dat bü krachtens de behoeften züner na
tuur zelf is aangewezen op een gemeen-
1 schapsverband met anderen. Vandaar dat
de mensch een sociaal wezen is en in de
natuurlüke en bovennatuurlüke orde niet
zooals het behoort, tenzü in
gemeenschap met anderen.
wordt hü en groeit hü op
in het gezin, maakt hü deel uit van het
samenlevingsverband, dat wü staat noemen.
En als hü den waren godsdienst beleid, kan
hü dit niet zonder itatnaat te zün van
de wcreld-omvattende maatschappü der
Katholieke Kerk.
Deze verbanden kunnen alleen beant
woorden aan hun doel als er in zulke ver
banden macht aanwezig is. die uitmaakt
wat leder te doen en te laten heeft, om
wille van het na te streven doel.
Zulk een macht noemen wü: Het gezag
en dit gezag is in een of meerdere personen
belichaamd. Dezen hebben gezag, niet over
medemenschen, maar over leden van de
maatschappü. waarvan zü het gezag ver
tegenwoordigen. In de maatschappijen, die
steunen op Gods ordening, is het gezag
van Goddelüken oorsprong, en zü die daar
aan gehoorzamen, gehoorzamen aan
die deze orde stelde.
Spr. kwaïh hierna tot de vraag: ken
merkt onze moderne samenleving zich door
de ontkenning van de noodzakelükheid van
het gezag? Lpr. antwoordt hierop: neen.
De tüd der propaganda voor anarchie ligt
achter ons. Het was de uiterste consequen
tie der liberale gedachte, dat de mensch
van nature slechts individu is en d? hoogste
volmaking des menschen gezocht moest
worden in de vrüe ontplooiing züner per
soonlijkheid
Sindsdien echter zün de oogen der
menschheld weer open gegaan voor 's men
schen socialen aard en alom is er een stre
ven merkbaar naar beperking der indlvidu-
eele vrijheid.
En daar maatschappü en gezag zoo aller
nauwst samenhangen, spreekt het vanzelf,
dat met den drang om de maatschappelüke
banden te vermenigvuldigen, ook aan het
gezag steeds meer beteekenls gehecht wordt.
Al mogen de socialisten en communisten de
rechtmatigheid van het bestaande gezag
ontkennen, het gezag als zoodanig erken
nen zü als noodzakelük. Het is alleen Jam
mer, dat zü met het hooghouden van het
gezag als zoodanig in de tegenwoordige
maatschappelüke orde niets zien dan ellen
de en niets dan critlek uitoefenen op de ge
zagsdaden der huidige overheid. Het gezag
ondervindt veel critlek. Bü zeer velen echter
komt de critiek niet voort uit de overtui
ging dat het algemeen welzün andere
eischen stelt, doch uit het besef, dat een
of ander particulier of partybelang door de
regeeringsdaden geschaad of niet voldoen
de behartigd wordt. Ook in onze kringen is
men niet geheel vrü van deze critlek. die er
alleen is om te critlseeren. als wü op deze
manier aan onze lust tot critiek toegeven,
ondermünen wü het gezag evenzeer als
wanneer wü openlük gehoorzaamheid wei
gerden. Het gezag is er nu eenmaal voor,
dat het bepaalde handelingen kan opleggen
en eerbiediging ervan kan vorderen, ook al
hadden de onderdanen zelf anders gedacht.
Wie alleen een gezag eerbiedigt dat aller
inzicht vertolkt, staat niet meer op den bo
dem der werkelükheld en zoolets te widen
is hetzelfde als alle gezag onmogelük
m.en.
Een ander euvel der gezagskwestie in
onze dagen Is, dat men bepaalde methoden,
die passen bü een maatschappü, die on
der verschillende regeeringsvormen bestaan
en monarchistisch zoowel als democratisch
bestuurd kan worden, zooals de staat, wil
overdragen ook op andere maatschappe
lüke verhoudingen. Christus heeft in Zün
Kerk het ,ezag aan speciale leden opge
dragen door instelling van de hlerachie en
het gezag daar zoo te regelen, dat de Paus
zün gezag onmlddellük van God ontvangt
en de andere gezagsdragers door middel
van Hem.
De kerk is dus geen dum
hebbers der Kerk zün a
van geen
enkel van God.