I SPAARBOEKJES E DE ^ivcuiderjttei^n. 1 R 7e KATHOLIEKE LANDDAG IN HOLLANDS-NOORDERKW ARTIER FIRMA DE LANGE DE MORAAZ - ALKMAAR ijk VIERDE BLAD ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1930 BLADZIJDE 1 MEDEDEELINGEN OFFICIEELE Brand in een kapokfabriek rente 3i|2 procent 31 Twee gevaarlijke Italianen gevat GEMENGD NIEUWS Het auto-ongeval van den heer Valk m. N Oud-Pastoor J. D. M. Meijer Ongeregeldheden te Oosterwijk HEEREN-BAAI Levendige smokkelhandel langs de grens Het &ezag in den modernen tijd Een schitterend es laadde manifestatie in Den Helder Ruim 1000 bezoekers Auto door een trein gegrepen te Waarland Geen persoonlijke ongelukken EGMOND AAN ZEE SltiiflnTSuur kermis 1930 Voor Café’s ens. HEILOO 40 jaar priester UITGEEST W i 3F 1 het 2O-5Ottp*raa» t ta- Den Helder kwartier gehouden. rant a te geen Van nature I>e schade beperkt gebleven I tenschap aan God. hetgeen Goede vangst van de Haagsche politie De politie te Den Haag heeft gearresteerd mr. Glünis Angents en Hierop volgde applaus. 1400 als ander Uit de hechtenis ontslagen doch Heerwas. ZeergeL Heer Prof. J. Nlekel - GROOTE PAARDENMARKT te Alkmaar, op Woensdag 3 September ka. laro. 1.55 hter t van Hoogmis opgedragen. te zijn maatschappü Ontstaan door een ergernis gevende tamiMe en ■ae- >ver- elsje. nden 8 te een ader igen uier, voor hier den mo le nz uen bestaande vergunning dorp ikele man igde ti z(j stao jgb- ECHTE FWESCHE ood, ,Kl KT. Hen U) re an- Ja, □aar De 1 Ut om ider- !1 in h« ook 1 ik. heb IKen, i be tere! eeu- die zjjn nger f hü wam sent. die leri- erst agd. Ita- mag van ond sar rare roer en 'eek Een familie te Oosterwük gaf sinds eenl- gen tijd door twist ergernis, hetgeen de laatste dagen tot ernstige ongeregeldheden heeft geleld. Des avonds hadden voor de woning van bedoelde familie samenscholingen plaats, en daarbij is het tot ernstige relletjes geko men. dieren ver- toeienkoningen, beslist BesmetteliJke ziekte In de afgelopcen week is alhier één geval van buiktyphus ge constateerd. <i Burgert Stand Geboren: d. van Wil helmus van Tunen en Elisabeth Johanna Venneker d. van Petrus Bartholomeu' Beenker en Harmanna Nolden. Ondertrouwd: Gerrit Vlottes en Grietje van den Kommer. Gehuwd: Teunis Christina Brasser. De burgemeester moest als hoofd der poli tie ingrijpen en liet de menigte na haar tot driemaal toe gesommeerd te heboen, door marechaussee en de politie met den gummi stok uiteen drijven. U Woensdagavond vooral was het ergru moerig en werden er gevoelige klappen uit gedeeld. r. De betrokken familie beeft inmiddels de gemeente verlaten. De Katholieken van Hollands Noorder kwartier. bijeen op den Katholieken Land dag, betuigen Uwe Doorluchtige Hoogwaar digheid eerbied en aanhankelijkheid. PINKXTER, Secretaris. bedenken, dat juist de moderne tijd zoo ge- makkeljjk er toe leidt den eerbiedt voor het gezag te ondermünen. eenerzfjds doordat de ouders geen oog hebben voor den modernen tijd, anderzijds omdat de Jongeren de grenzen van de vrijheid uit het oog verliezen. Vrij heid mag niet leiden tot ongebondenheid. De jeugd is vrijer dan vroeger, ze is criti- scher en gauw bereid een veroordeelend vonnis te vellen. De jeugd mist over het algemeen de kracht om zich neer te leggen Spr. schetste nader de verbeteringen, die op veler terrein zijn tot stand gekomen. Hoe is de toestand op godsdienstig gebied. Hier zijn de klachten nog al talrijk en toch waarschuwt spr.: wees ook hier ta v. den modernen tijd niet onrechtvaardig. Waren er ooit zooveel klndercommuniën en pries terroepingen als tegenwoordig. Was ooit de belangstelling en hét medeleven met de kerk door de geloovigen zoo innig en zoo levendig? Denkt eens aan het katholiek vereenigingsleven, onze congregaties, aan onze organisatie van de jeugd, het toene mend aantal parochies en kerken, aan den geweldigen arbeid, dag aan dag van onze priesters, en denk vooral aan den man, die onzen modernen tijd zoo heerlijk blijkt te begrijpen, aan ons aller herder Mgr. Aen- genent (Applaus). Gistermorgen om half 8 is bij het in bedrijf stéllen der machines door kortsluiting brand ontstaan in de kapokfabriek te Huizen (N.-H.) van de firma Alph. Fermin Jr. te Amsterdam Bij het overzetten van een schakelaar sloegen de vlammen uit het schakelbord en langs de met kapokstof bezette geleidingsbuizen, wel ke stof vlam vatte, werd het vuur naar alle kanten verspreid. Met handbluschapparaten werd tevergeefs getracht den brand te blusschen, waarna het personeel, met de fabrieksslang op de wa terleiding. het vuur aantasttte. Spoedig ver scheen ook de Huizee brandweer op het ter rein. die met vlerslangen op de waterleiding den brand bestreed. Deze bleef gelukkig be perkt tot de fabrieksrulmte en de kamers met gekaarde kapok, (enkele duizenden kilo’s).-Dft machines hebben alleen waterschade. Na ongeveer een uur was men den brand meester De schade is door beurspolis gedekt. De electrische kracht- en lichtinstallatie was vanwege de assuradeurs nog slechts een paar maanden geleden geïnspecteerd. De opening De voorzitter van het Comité van den Landdag, burgemeester H Nolet, van War- menhulzen, o|»nde de bijeenkomst met den Cbristelijken Groet, waarna spreker alle aanwezigen welkom heette, in het bijzonder den H. E. Deken van Behagen, in wien spr. de geestelijkheid uit heel het dekenaat be groette. üw tegenwoordigheid aldus spr. sterkt ons in ons geloof, dat u Instemt met deze actie. Tot zijn spijt kan spr. niet be groeten den Pastoor van de parochie van de H H. Petrus en Paulus, die het Landdag- abmité bij de eerste bespreking zoo enthou- siast ontving en er zich over verheugde, dat In zijn parochie zoo'n groote gebeurtenis zou plaats vinden. Spr. uit den wensch dat Pastoor De Jong spoedig hersteld mag wezen. Vrijdagmiddag waren te Waarland tenige inspecteurs van het electrlsch bedrijf bezig de werken langs de spoorlijn te bezichtigen Na afloop hiervan werd de auto, waarin zjj waren gearriveerd, door den chauffeur op den overweg gereden, om hen te laten instappen. In den korten tijd, dat hü daar wachtte, kwam juist een trein voorbü. De chauffeur het gevaar ziende, wist zich, door uit den auto te springen, in veiligheid te stellen. De machinist, hoewel krachtig remmende, was niet bij machte, een botsing te voor komen. De auto werd deerlijk gehavend en later door een kraanwagen naar Bloemendaal ge- •teent. Des morgens werd in de beide parochie kerken van Den Helder een plechtige het ongeloof stellen wü de oprechte trouw aan de kerk. In deze streken heeft St. Adal bert geleefd en gewerkt, hier hebben de martelaren van Alkmaar het geloof verde digd. Drie eeuwen lang hebben wü geweten wat onderdrukking beteekent. Thans leven wü in den modernen tüd, ook hier gaat het cm geloof of ongeloof, om geazg of anarchie, maar ’t ongelof toont zün innerlüke zwak heid en het gelofsleven ontbrandt overal. Overal volle kerken, overal actieve en mo- dern-voelende priesters te midden van een modem voelend volk en allen onder het wüs bestuur van den modem voelenden socia len bisschop Mgr. Aengenent. Als de moderne jeugd vasthoudt aan de beginselen van de truw in het huwelük. aan de liefde in het gezin aan den eerbied en de gehoorzaamheid jegens de kerk, dan zal die moderne jeugd onder de ineenstor ting van het moderne ongeloof het wonder zich zien voltrekken, dat in. den modemen tijd zal blüken: het katholicisme is van alle tüden. Het Katholicisme heeft stand gehouden en de klokken van de Haarlemsche St. Bavo en van de herstelde Abdü van Egmond zullen het in deze landen uitbeieren: het geloovig volk van Noord-Holland. het geloovig volk van Alkmaar tot den Helder heeft den mo dernen tüd wederom hervormd, doch thans hervormd in den geest van de eene Heilige Apostolische Kerk. (Langdurig applaus). De voorzitter, de heer Nolet, sloot hierna de bijeenkomst met een woord van dank aan de sprekers, spr. was er van overtuigd, dat hunne woorden weerklank zullen vin den. Spr. bracht speciaal dank aan het Ka merlid van de Bilt, die een buitenlandsche reis had willen onderbreken, om hier tegen woordig te zün; dank voorts aan allen die medegewerkt hadden aan het welslagen van den landdag. Na het zingen van Aan U o Koning der Eeuwen, formeerden de landdagbezoekers een lange optocht die met vaandels en muziek naar de kerk trok van de H.H. Petrus en Paulus, waar met een plechtig Lof en Te Deum de dag besloten werd. Gedeeltelijk gecorigeerd voor den modem entüd en willen het ware christendcftn. dat is het katholicisme, hou den en verbreiden. Daarvoor is noodig eerbied voor het ker kelük gezag. Met onze priesters moeten wü dit gewest, dat zooveel aan de Kerk te dan ken heeft. Roomsch houden en als het kan meer Roomsch maken. Het ongeloof is een maatschappü-ontbln- dende macht; het in practük omgezette ge loof is de macht, die de maatschappij red den kan. Ouderen en jongeren, aan u is de katho lieke toekomst, tegenover de ontbinding van tal van huwelüken stellen wü de hechtheid van het huwelük: tegenover de ontaarding van het gezinsleven stellen wü de degelük- heid en de heiligheid van het gezin, tegen over de toenemende verwildering in het maatschappelijk leven handhaven wü de be proefde beginselen, tegenover den afval naar te dat Hü met ons menschen nog Te Den Helder werd gisteren de 7de gatholieke Landdag in Hollands Noorder- Tweede vergadering van „Koninginnedag" Woensdagavond hield bovengenoemde vereenlglng haar tweede vergadering. Het bestuur, dat volgens de konlnkli?. goedgekeurde statuten uit 9 personen moest bestaan werd met 3 leden aangevuld. Bü de eerste vrije stemming wist de heer Blaauboer de besliste meerderheid te ver krijgen. De heer Blaauboer nam zün be noeming aan. Bü de t.. meerderheid en Wegens het ongunstige weer kon de mee ting niet gehouden worden op het voorma lige sportterrein van Geel-Wlt. zooals het plan was. doch moest ter elfder ure het groote Casino aan den Kanaalweg worden af gehuurd. Ruim 1000 katholieke mannen en vrouwen hadden zich in deze .zaal tegen drieën verzameld. 1 Het ongeveer 50 man groote muziekcorps .Winnubst” speelde onder leiding van den beer H. B. Schenkels, vroolüke muziek De zaal was aan weerskanten gedeco reerd met vaandels van de R. K. organisa ties te Den Helder. Op het podium hadden, behalve de be stuursleden van het Comité van R. K. Landdagen, verschillende autoriteiten plaats genomen, o. a. de Hoogeerw. Deken w. Gulllourd van Schagen, de Vlootaalmocze- nier H. J. M. M. Alink, de luitenant ter z’e le klas L. C. Doorman, voorzitter van ..Ka tholiek Den Helder”, het Tweede Kamerlid Ch. d. Bilt, de heer P. Smits, wethouder van Den Helder, vertegenwoordiger van 't gemeentebestuur, en de heer H. van Nu land, lid van Prov. Staten. bü de beslissingen van ouderen. Men moet van den modernen tüd alleen de vruchten en niet het onkruid nemen. De kerk is van alle tüden, dus ook van de zen tijd. Als moderne menschen hebben wü den plicht ook moneme katholieken te zün, d. L het Koningschap van Christus ook In dezen modernen tüd uit te breiden, hetgeen wü doen door een goed katholiek voorbeeld: handhaven en .Jersterken van het gezin. Het gezag van den staat heeft in den modernen tüd geleden. Op den oorlog met de wapens is gevolgd de oorlog met econo mische dwangmaatregelen. Er is anarchie in de productie in de verdeeling en in de consumptie en als gevolg daarvan overal on tevredenheid. De arbeiders klagen over lage loonen en werkloosheid, de middenstanders over de hooge belastingen, de boeren over de prijzen en de werkgevers over de ma laise. en allen roepen zü de overheid ter hulp. Het valt voor de overheid moeilük aan de dikwijls talrüke en tegenstrijdige verwach tingen te voldoen. Is het dan wonder, dat de eerbied voor het overheidsgezag vermin dert. Er zün er. die juist dien eerbied voor het gehoorzamen aan het wereldlük gezag willen ondermünen en van de tegenwoordige onrust en ontevredenheid misbruik maken. Onnadenkende menschen laten zich al te gemakkelijk verleiden aan deze hetze mede te doen, omdat het modern staat. Het gevaar nu schuilt In de ondermijning van het Overheidsgezag, in de propaganda voor de anarchie en het communisme. Na tuurlijk behoort de vrüe meeningsulting die wel overwogen is te worden toegestaan, maar het gezag als zoodanig wordt in onze dagen aangerand. Het gezag, dat van God is. om dat het maatschappelijk leven van God is, wil men doen verzwakken en als het moge- lük is zelfs doen verdwijnen en daartegen moet ieder katholiek op zün hoede zün, wil men niet de propaganda voor het commu nisme bevorderen. Spr. behoeft in deze vergadering niet op te wekken tot trouw aan het kerkelük ge- zg. Het is de trots van het diocees Haar lem; speciaal van deze kaholieke streken, dat het katholieke volk eendracntig staat rondom zün Bisschop. rondom zün pastoor en zün priesters. Eerbied voor het kerke lük gezag sluit eerbied voor het wereldlük gezag en eerbeld voor het ouderlük gezag vanzelf in. Wü hebben geen reden te vree- zen, dat onder de onzen de eerbied voor het kerkelük gezag zal verminderen. In deze ■Streek met zün opgewekt .katholiek leven, met zün talrüke kerken, met zün actieve priesters zeker niet, ook niet bü het op komende geslacht. Spr. kan het niet gelooven al zün de gevaren voor het opkomende ge slacht veel ernstiger dan voor de ouderen; daarom ouderen en Jongeren, kent uwe ver- antwoordelükheid. Wü zün niet bevreesd Rede Mr. Kropman. Na de pauze hield Mr. Kropman uit Am sterdam zün rede over hetzelfde onderwerp. Het onderwerp dezer dagen is het gezag in den modernen tüd. Een van de eigenaardigheden onder de katholieken is bevreesd te zün;voor alles wat modem is. Wü moeten in onzen tüd niet te bang wezen als iets modem is, want daarom is alles nog niet verkeerd! Spr. wüst erop, dat alles wat wü gewoon noemen het vtdgêode geslacht wel weer ouderwetach Als sluitingsuur voor de kermis-, café- en andere inrichtingen is vastgesteld: van 23 tot en met 29 Augustus ƒ930 tot des nachts 1 uur en op 30 en 31 Augustus 1930 tot des nachts 2 uur. De Commissaris van Politie der Gemeen te Alkmaar maakt bekend, dat tijdens de kermis van 23 Augustus tot en met 31 Au gustus 1930. slechts voor een beperkt aan tal straatorgels (uitsluitend boekorgels) of straatmuziekcorpsen (minstens uit vier spelende muzikanten) za! worden verleend. Kunstenmakers. acrobaten, toe nir. gen. straatzangers, degenslikkers enz enz., worden niet op den openbaren weg toegelaten. Verder wordt de aandacht gevestigd op de tepaling in de Arbeidswet, betrekkeljjk jeugdige personen, die luidt: Een jeugdig persoon - mag geen arbeid verrichten, bestaande in gevaarlijke kunst verrichtingen en in het deelnemen aan kunstverrichtingen voor zoover dit gevaar oplevert. (De wet verstaat onder jeugdige personen, icowel jongens als meisjes bene den 18 jaar). Dc arr.-rechtbank te Budweis (Tsjecho- Stowaküe) heeft de zaak behandeld tegen den heer W. Valk., leeraar aan de 2e H. B. H. te Amsterdam, die, zooals Donderdag is ge meld. bü een auto-ongeval tusschen Budweis en Trebonj een wegwerker heeft aangereden en verwond De heer Valk verklaarde ncn met schuldig te voelen. Wel bed hü den wegwerker aangereden, maar d>t geschiedde niet ten gevolge van nalatigheid zünerzüds he* rüden. Bü net neuseeren van een wageé) kreeg de auto een ruk, werd naar rechts geslingerd en liep in een greppel. Daar reed de heer Valk toen den wegwerker aan. dien hü tevoren niet had gezien. De auto botste tegen den greppelberm en mn- telde. Toen hij weer on den weg was ge bracht vroeg de heer Valk den wegwerker, die in den greppel zat, m het Duitsch at deze niet gewend was. De man verstond dit echter b>ükbaar niet, althans hü gaf geen antwoord Daar de heer Valk geen verwon dingen bü hem za» en zün vrouw daaren tegen sterk bloedd z. .te xnj de laatste in den auto en reed naar Budweis terug. - Daar de wegwerker niet als getuige wr.3 verschenen, verdaagde de rechtbank de be- eandeiing der ze’’- - De heer Valk is op gegever w.-ewoord uit de hech tenis ontslagen. De advocaat van d.n wegwerker heeft op heffing van het beslag toegezegd indMn 30.000 kronen cautie wordt ge****1* Personalia Voor he’ examen handen arbeid slaagde te Haarlem, de he-r J. H. v.t d Berg, alhier. Speldjesdag De speldjesdag voor „Her wonnen Levenskracht" op vorigen Zondai heeft opgebracht 85.,i. Die te Llmmen welke ook van het Comité Heiloo was uit gegaan 68.59, tezamen dus 154.30. Voor waar een mooi bedrag voor een zeer schoon doel. God loone de gevers. heer tweede vrüe stemming werd de I verkregen door de heeren C Koopman en D. Dekker, die belden hun benoeming aannamen. De voorzitter sprak den wensch uit. dat de nleuw-benoemde bestuursleden vol ü'-*r zouden werken in het belang der vereer.i ging. Hierna volgden eenlge besprekingen be treffende het feest. De heer Bosschaart stelde voor een alge meen feest te houden en zoo spoedig moee lijk te beginnen met het uitgeven van kin- derkaarten. Na eenlge discussie werd dit voorstel aangenomen en sloot de voorzttte. de vergadering. Maar natuurlük onze moderne tüd heeft ook zün schaduwzüde, zoowel op ma.ni- schappelük als op godsdienstig gebied. We- en techniek maken enorme vor deringen, maar het komt er op aan, die vor deringen niet ten goede te doen komen enkelen, doch aan de geheele maatschappü- niet geschiedt. De loonen mogen in naam wat hooger geworden zün daarte genover staat dat het leven duurder gewor den is en de behoeften zün toegenomen. Met de toeneming der beschaving zün dc mogelijkheden voor een hooger levenspeil tegelük toegenomen, doch twee ernstige verschünselen doen zich tevens voor: niet de natuurlüke doch de onnatuurlijke be hoeften bederven een volk. Op de tweede plaats: tegenover een verbeterd levenspeil staat de geweldig toenemende werkloos heid. Ziedaar een aanklacht tegen den mo dernen tüd. Spr. wüst dan nog op de geva ren van dancing, bioscoop, het egoïsme, dat de prüzen op peil houdt en de productie wil beperken en de werkgelegenheden wil stopzetten. Ondanks een verhoogd levens peil is er leed en bezorgdheid in duizenden arbeidersgezinnen en zoolang eenerzyds de anarchie in de productie voortduurt, ander- züds enkele machtige wereldconcerns het economische leven beheerschen met alleen als motief: meer winst en meer macht met verwaarloozing van het algemeen welzü'i. met ontkenning van sociale plichten, zoo lang zal den ood in tienduizenden arbeiders gezinnen en dus ook in middenstandsgezin- nen blüven bestaan. Spr. wüst vervolgens op het kwaad der echtscheidingen, hetgeen een gevolg daar van is. dat het huwelük niet meer wordt beschouwd als een sacrament. Ook onder werpt spr. het geboortecüfer aan eenlge be schouwingen en concludeert, dat slechte woningtoestanden. werkloosheid en tegen werking der groote gezinnen daarvan de oorzaken zün. Onze drang om van het moderne leven te genieten, brengt ons in gevaar ook het goe de. het voor het geordende leven noodzake- lüke te verwaarloozen. In iedere gemeenschap is het gezag nood- zakelük, de wereldlüke zoowel als de kerke- lüke maatschappü kunnen het gezag niet missen. Verwüdering van het gezag brengt anar chie en ongeloof. We behoeven voor onzen modernen tüd niet bezorgd te zün, indien wü maar het gezag handhaven en eerbie digen in het gezin, de staat en in de kerk Dit is noodzakelük, willen wü de voordeelen van de moderne maatschappü bëhauden en de nadeelen er van uitroeien. ^K>3homas ziet in het gezin drie gez^gsbeirejp:Ingen. nJ. van den man tot zün perSöteeel, van den man tot zün vrouw en van den man tot zün kinderen, en hü stelt het vaderlük gezag zelfs boven het wereldlüke gezag. Ook Paus Leo XIII leerde, dat de staat bulten het heiligdom Van het gezin moet blüven. Het gezin is de waarachtige en eigenlijke ge meenschap, welke nog natuurlüker en ge wichtiger is dan de staat. In onzen tüd is allereerst noodig verster king van den gezlnsband en de ouderen en i de jongeren mogen dit overwegen. Laten ty zal vinden. Op zich zelf beteekent moderne tüd volstrekt niet: slechte tüd. Wü genieten allen van de moderne uitvindingen en van de verbeterde inzichten. De oude tüd had veel goeds, maar ook veel kwaads en met den modernen tüd is het niet anders. Onze taak is dus niet te zuchten naar de terug komst van het verleden, maar het heden zoo goed mogelük te maken en de toekomst voor te bereiden en met het meest moge- lüke goed en het minst mogelüke kwaad. Er zün veel pessimisten onder ons, die meenen, dat het einde der wereld nabü is. die klagen over lichtzinnigheid en bedor venheid der jeugd. Spr. waarschuwt voor overdrüving. Zü. die klagen, zün altüd de ouderen, doch meestal zün het zü. die de Jeugd te weinig begrüpen. Onze moderne tüd is in vele opzichten een goede tüd. La ten we het algemeen maatschappelük ter rein overzien. twee Italianen, 8. P. en L. G.. als verdacht van diefstal van een koffer met instrumenten ter waarde van 400.— uit een doktersauto op den Ged. Burgwal, aldaar. Hiermede heeft zü een goeden slag gesla gen. De Italianen waren uit Parüs naar Den Haag gekomen, naar hun zeggen om hie. werk te zoeken. Zü hadden hun koffers aan het Hollandsche Spoorstation achtergelaten. Toen zü zich op den Ged. Burgwal bevon den. werd hun oponthoud bü den auto opge merkt door twee personen, zonder dat de Ita lianen er erg in hadden, dat zü werden be spied. Deze «broers) zagen, dat de door hun uiterlijk reeds opvallende vreemdelingen het portier van den auto opengooiden en een tasch of koffer uit den wagen haalden, om daarop hun weg te vervolgen. De vreemde typen liepen naar de richting Boekhorststraat en werden gevolgd door de beide mannen, die toen zü een paar agenten ontmoetten, dezen oumlddellijk op de hoogte stelden van het geen zij hadden waargenomen. Zoo konden de Italianen, terwül zü den koffer van den dok ter nog bü zich hadden, worden gearresteerd en naar het hoofdbureau van politie overge bracht, waar zü na voorlooplg verhoor in voorloopige bewaring werden gesteld. De bagage van de beide Italianen, die aan het station door de politie is gehaald, bleek o.a een volledige collectie inbrekerswerktul- gen te bevatten. Thans wort van pohtlezüde onderzocht of en mhoeverre zü mede schuldig zün aan een paar andere diefstallen. Veel smokkelwaar wordt in beslag genomen Men schrüft uit Kerkrade, dat langs de Nederlandsch-Duitsche grens een omvang- rüke smokkelhandel wordt gedreven, voor- namelük in koffie. Woensdag v m. werd in het gehucht Worm, bü Ketkrade. wederom een smokkel auto aangehouden, die behalve 1400 pond koffie, ook een groot kwantum gkcao frau duleus over de grens had gebracht. De smok kelaar reed met groote snelheid "fn de rich ting Aken, waar de boofdkwartieren der smokkelaars zün gevestigd en waar voor de smokkelaars een ruim afzetgebied wordt ge vonden Patrouilleerende douanebeambten kregen argwaan, ze gaven een teeken om te stoppen en schoten in de lucht. De wagen hield stil De chauffeur werd gearresteerd en de smokkelwaar, tot een totaal gewicht van 800 K.G. werd in beslag genomen De num mers van den smokkelauto waren vervalscht. De steeds toenemende werkloosheid in Duitschland is aan de toename van den smokkelhandel niet vreemd. Den douanebeambten, wier aantal belang rijk is versterkt, is opdracht gegeven den sluikhandel met de strengste middelen te be- strüden. Veel smokkelwaar valt hun in han den. doch van de hoeveelheid smokkelwaar die in veiligheid kan worden gebracht, is bü benadering geen overzicht le geven. Behalve het smokkelen in het groot, per auto, houden honderden personen zich on ledig met het smokkelen van allerlei zaken, die ze onder de kléeren verstoppen. Den vertegenwoordiger van het gemeente- 1 kPn IeYe"’ bestuur heet spr. voorts welkom; spr. ziet hierin een oewüs, dat het gemeentebestuur I van Den Helder er prüs op Stelt alle rich- tingen van cultureel en geestelük leven te volgen. Welkom heet spr. de oude getrouwen on- der de bezoekers van den Landdag; welkom ook degenen, die voor het eerst den Land dag bezoeken, in het büzonder de inwoners van Den Helder, die tot dusverre grooten- deels op de landdagen gemist werden. Spr. hoopt, dat deze Landdag hun de oogen mag openen en zü het voorbeeld zullen vol gen van de andere aanwezigen. U züt hier tegenwoordig om door bekende sprekers te «orden voorgelicht; om door gebed, zang en daad trouw aan God en onderdanigheid aan de Kerk van Christus te toonen. Spr. wekt allen op om den Landdag te steunon door lidmaatschap, niet alleen om een fi- nancleele basis te vormen, maar ook om het Llnddagbe.' tuur moreel te steunen en te sterken om voort te gaan op den Ingeslagen weg. Met voldoening constateert spreker, dat de actie in verschillende parochies goed geslaagd is. Ons Ideaal aldus spr. is: in ieder Roomsch gezin een lid van den Katholiekendag. Spr. wekt daarom de aan wezigen op, ieder in eigen omgeving mtae te werken, dat ieder jaar het ledental groele. Het doet spr. genoegen welkom te hee- ten de belde sprekers, prof. Nlekel, directeur van het Philosoflcum te Warmond, en Kropman, wethouder te Amsterdam. Spr. eindigt met den wensch. dat de Landdagbezoekers uit hunne woorden vrucht bare lessen zullen trekken. (Applaus). Nadat met b-gel'lding van „Winnubst" Roomsche Blüdschap gezongen was. deed de voorzitter voorlezing van het volgende telegram aan Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, bisschop van Haarlem: ZAADMARKT 94 MODERNE KLOKKEN ▼an ƒ2®.tot De Zeereerw. heer J D. M. Meüer. oud- pastoor der SI. Martinus-parochie te We.xt- woud. herdacht Vrüdag in het St. Bavo-ge- sticht te. Heemstede, waar hü zün eervol emeritaat doorbrengt den dag. waarop hü vóór 40 Jaar het H. Priesterschap ontving. Volgens den uitdrukkelijke^ wensch van Z Eerw. werd het feit alleen kerkelük her dacht. Des morgens droeg de Jubilaris in de kapel van huize St. Bavo een plechtige H Mis op. Van 11 tot 13 uur werd In de re gentenkamer van het huis een druk be zochte receptie gehouden, waar wü ó.m op merkten tal van Eerw. geestelüken uit Haar lem en den verren omtrek. De feestdag werd besloten met een1 plechtig Lof. gecelebreerd door den feesteling. Onnoodig is het voor zeker te vermelden, dat door de Eerw. zus ters de kapel een heerlijk, feestelijk kleed van bloemen en waslicht was aangetrokken. Vele telegrammen, brieven, bloemen en ge schenken. vooral uit West woud, toonden wel aan. dat Z Eerw. in ruimen kring groote sympathie geniet. Door den Jubilaris zün ter gelegenheid van zün feest aan de kapel van het St. Bavo-gesticht zes vergulde can- delabres geschonken en door de familie een fraai kruis. Verder werd aan de kapel een vergulde godslamp gegeven. Dinsdag, den dag van Z.Eerw.’s perste plechtige H. Mis. zal meer in familiekring gevierd worden. Dien dag draagt Z.Eerw. een plechtige H Mis op. waarbü assistentie verleenen de Zeereerw. heeren pastoor Meijer van Leider dorp als diaken en pastoor W. v. d Bosch, als sub-diaken. Rede Prof. J. H. ’Nlekel Hierna hield prof. J. H. Nlekel zün rede over het gezag in den modernen tüd. Voor den zevenden keer, aldus spr., züt 8Ü op dezen Landdag büeengekomen, als katho lieken, om uw houding te bepalen omtrent de vragen van dezen tüd. Een samenkomst met zoodanig doel is voor u-zelf en ook voor anderen, die niet eenzelfde overtuiging zün toegodaan, van onschatbare waarde. Voor u-zelf, omdat gij als katholiek niet slechts den Inhoud van uw catechismus dient te kennen en te beleven, maar ook u te bezinnen hebt op de stroomingen en strevingen, die tot uiting komen bü de menschen met wie gü leeft en te midden 7*0 wie gü uw zaligheid moet bewerken. Niet alle stroomingen en strevingen leiden im mers tot dat doel; velen leiden er zelfs van af en zouden u verke?rd kunnen doen be- ïanden. wü hebben noodig katholieke Slapte in ’t bedrijf De malaise, welke zich elders in verschillende bedrijven open baart. begint zich ook hier langzamerhand te vertoonen. In een der meubelfabrieken hier ter plaatse werden dezer dagen ook reeds eenige werklieden, wegens slapte, ont slagen. Schoolfeest Door ’t ongunstige weer was de commissie voor schoolfeesten der openb. school verplicht Donderdagmiddag het schoolfeest voor de laagste klassen dier school hier ter plaatse te houden. Een goo chelaar wist de kleinen aardig bezig te hou den en de noodlge tractaties ontbraken na tuurlük evenmin. De kinderen hebben zien danig geamuseerd en gingen na afloop hoogst voldaan huiswaarts. locratle en de gezag- aan de leden daar- verantwoordlnè schuldig. Van medezeggingsschap der leden kan dan ook rechtens geen sprake zün. Hetzelfde geldt tot op zekere hoogte in het huisgezin. Spreker licht dit nader uitvoerig toe en besluit zün betoog met een opmerking tot versterking van het gezag in dezen modernen tüd. (Applaus). mannen en vrouwen, die niet slechts weten, waarom zü katholiek zün in hun gods dienstige geloofsovertuiging, maar ook we ten wat zü als katholieken te denken heb ben van bepaalde ideeën en leuzen, b.v. op maatschappelük en op politiek gebied en zich bewust zün of en waarom zü daarin niet kunnen meegaan met anderen. Tot de vorming van zoodanige katholieken dragen deze Katholieke Landdagen veel toe bü. Komende tot zün onderwerp: Het gezag in den modernen tüd. stelde spr. voorop, dat iedere mensch staat onder het gezag van God. Onderscheiden van deze wereld en in volkomenheid al het wereld- sche onetalg overtreffend staat God. de oorsprong en het eind van al het gescha pene. dus ook van ben mensch. Zün schep pingsdaad. waardoor Hü aan alle dingen het aanzün gaf, is zooveel als een woord, waarin HU te kennen geeft, hoe wü ons leven hebben in te richten. Op zün gezag moet ieder onzer leven als mensch, omdat Hü ons tot mensch gemaakt heeft en ons door verstand en wil de vermogens ge schonken heeft, om zelf de richting van ons leven te bepalen. Het is aan God om ons op bovennatuurlüke wüze bekend maken. hoogere bedoelingen heeft. Op zijn gezag aanvaarden wü dan waar heden. die wü wellicht met ons natuurlük verstand niet achterhaald hadden en zelfs niet kunnen begrüpen, op Zün gezag rich ten wü ons handelen op het door Hem ge steld bovennatuurlük levensdoel. Het Is bekend, dat velen bü de Inrichting van hun leven zich niet laten leiden door wat zü op eenlge wüze kunnen erkennen als Gods wil. Gewoon!ijk wordt met gezag meer be doeld. dan zeggingsmacht, die de eene mensch over den anderen uitoefent. Wan neer nu God den mensch zoo geschapen had, dat hü in en op zich zelve voldoende was en de eene mensch den anderen niet noodig hed. zou zulk een gezag van den eenen mensch over den ander niet bestaan. God heeft den mensch echter zoo gemaakt, dat bü krachtens de behoeften züner na tuur zelf is aangewezen op een gemeen- 1 schapsverband met anderen. Vandaar dat de mensch een sociaal wezen is en in de natuurlüke en bovennatuurlüke orde niet zooals het behoort, tenzü in gemeenschap met anderen. wordt hü en groeit hü op in het gezin, maakt hü deel uit van het samenlevingsverband, dat wü staat noemen. En als hü den waren godsdienst beleid, kan hü dit niet zonder itatnaat te zün van de wcreld-omvattende maatschappü der Katholieke Kerk. Deze verbanden kunnen alleen beant woorden aan hun doel als er in zulke ver banden macht aanwezig is. die uitmaakt wat leder te doen en te laten heeft, om wille van het na te streven doel. Zulk een macht noemen wü: Het gezag en dit gezag is in een of meerdere personen belichaamd. Dezen hebben gezag, niet over medemenschen, maar over leden van de maatschappü. waarvan zü het gezag ver tegenwoordigen. In de maatschappijen, die steunen op Gods ordening, is het gezag van Goddelüken oorsprong, en zü die daar aan gehoorzamen, gehoorzamen aan die deze orde stelde. Spr. kwaïh hierna tot de vraag: ken merkt onze moderne samenleving zich door de ontkenning van de noodzakelükheid van het gezag? Lpr. antwoordt hierop: neen. De tüd der propaganda voor anarchie ligt achter ons. Het was de uiterste consequen tie der liberale gedachte, dat de mensch van nature slechts individu is en d? hoogste volmaking des menschen gezocht moest worden in de vrüe ontplooiing züner per soonlijkheid Sindsdien echter zün de oogen der menschheld weer open gegaan voor 's men schen socialen aard en alom is er een stre ven merkbaar naar beperking der indlvidu- eele vrijheid. En daar maatschappü en gezag zoo aller nauwst samenhangen, spreekt het vanzelf, dat met den drang om de maatschappelüke banden te vermenigvuldigen, ook aan het gezag steeds meer beteekenls gehecht wordt. Al mogen de socialisten en communisten de rechtmatigheid van het bestaande gezag ontkennen, het gezag als zoodanig erken nen zü als noodzakelük. Het is alleen Jam mer, dat zü met het hooghouden van het gezag als zoodanig in de tegenwoordige maatschappelüke orde niets zien dan ellen de en niets dan critlek uitoefenen op de ge zagsdaden der huidige overheid. Het gezag ondervindt veel critlek. Bü zeer velen echter komt de critiek niet voort uit de overtui ging dat het algemeen welzün andere eischen stelt, doch uit het besef, dat een of ander particulier of partybelang door de regeeringsdaden geschaad of niet voldoen de behartigd wordt. Ook in onze kringen is men niet geheel vrü van deze critlek. die er alleen is om te critlseeren. als wü op deze manier aan onze lust tot critiek toegeven, ondermünen wü het gezag evenzeer als wanneer wü openlük gehoorzaamheid wei gerden. Het gezag is er nu eenmaal voor, dat het bepaalde handelingen kan opleggen en eerbiediging ervan kan vorderen, ook al hadden de onderdanen zelf anders gedacht. Wie alleen een gezag eerbiedigt dat aller inzicht vertolkt, staat niet meer op den bo dem der werkelükheld en zoolets te widen is hetzelfde als alle gezag onmogelük m.en. Een ander euvel der gezagskwestie in onze dagen Is, dat men bepaalde methoden, die passen bü een maatschappü, die on der verschillende regeeringsvormen bestaan en monarchistisch zoowel als democratisch bestuurd kan worden, zooals de staat, wil overdragen ook op andere maatschappe lüke verhoudingen. Christus heeft in Zün Kerk het ,ezag aan speciale leden opge dragen door instelling van de hlerachie en het gezag daar zoo te regelen, dat de Paus zün gezag onmlddellük van God ontvangt en de andere gezagsdragers door middel van Hem. De kerk is dus geen dum hebbers der Kerk zün a van geen enkel van God.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11