DE VELSERBRUG WEER GEOPEND KLAAS GROOT DE VOLENDAMMERS, a I il ONDERAARDSCH PARIJS „DE GEKROONDE VALK” Peperstraat •’I 1% Café '1 w br.DE BLAD BLADZIJ Db i DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1930 BRIEVEN, UIT FRANKRIJK - 1 ?ir-: Personalia B STADSNIEUWS Jubileum D. A. Klomp Het toezicht op het Noordzeekanaal onvoldoende Verplaatsing zaak Karussel - - Meisjescongregatie der St. Dominicuskerk Politiemaatregelen tijdens de motorwedstrijden op Zondag 24 Augustus 1930 Geen tramlijn Alkmaar Purmerend? De heer J. Syffert havenmeester te IJmuiden? itoor geheel Eeropa bekend door de Radio, konen net geheel nieuwe inatnunenten, waaronder een net nenscho- lijko sten, tijdens de kernis hij Si A K De stremming van het scheepvaartverkeer op^eheven Het treinverkeer blijft voorloopt gestremd s fi Is Installatie Kapelaan C. Persoon TO* maa< schaarsch aangebrachte electri- geval is. nooit in Holland weer reederf) HET BESTUUR. jubilaris het en de tusschen poozen, korte de l het stee jennen, zooals b.v. met ons Hollanders het geval is. Eenige mijner kennissen vertel den me zelfs, dat ze het metrorijden pret- Partjs spoorweg Naar wij vernemen zal in de vacature van havenmeester voor het Noordzeekanaal te IJmuiden, ontstaan door het vertrek van den heer Brutel de la Rlvière naar Amsterdam, met groote waarschijnlijkheid worden voor zien door de benoeming van den heer J. Syf- fert, gezagvoerder van de Stoomvaart Maat schappij „Nederland". Over de buitengewoon Interessante voor stellingen. welke Zondag 24 en Maandag 25 Augustus in *t Gulden Vlies voor aan heeft groote bood spr. als blijk bloemenmand aan. de nog de de het den daarbij |pUec- »echt Te Haarlem Is geslaagd voor het examen hoofdakte mej. A. M Antonioli alhier. De gevolgen voor de van de „Amazon". van als het Men had ons aan het is de lange wand staan is tot een tigen bodem van een geweldige grot de eeuwige nac..t eenlgszins verlicht werd door eenige honderden lichtpuntjes twee lange koorden. nen klpkarretjes aankomen, maar de duisternis ons ze te zien, voordat ze vlak als uit den nacht opdoemden. Naar reeds kort is medegedeeld, de Nederlandsche Spoorwegen de van het Grleksche Stoomschip -s en auto’s is Een vergadering Zaterdag ,6 September wordt ten Raad- hulze te Purmerend een vergadering gehou den van sociaal-democratische gemeente raadsleden uit de gemeenten tusschen Alk maar en Purmerend Jn verband met de nota van B. en W. van Purmerend over de opheffing van de tramlijn Purmerend— Alkmaar. Filmavond Vrijdagavond filmavond! Alle leden worden verwacht om half 8 in het gymnastieklokaal der St. Jozefschool aan de Nieuwlandersingel. Ik heb de hand weten te leggen op een zeer komische film In zes acten'. Daarvoor ben ik in onderhandeling getreden met de beste filmmaatschappij der wereld: de Me- tro-Goldwyn. met als resultaat, dat men ons uit Amerika een fonkelnieuwe film heeft tcegezonden, getiteld: „De Waterrat", zoo komisch, dat het lachen niet van de lucht zal zijn. Tot dezen filmavond heeft ieder lid der Meisjescongregatie gratis toegang. Omdat echter ons aantal zoo groot geworden is, en er dus geen plaatsje in de zaal onbezet zal blijven, zal er aan den Ingang een zeer strenge contróle worden uitgeoefend door een paar vrouwelijke rechercheurs, opdat niet één meisje, dat geen lid is. het wage binnen te sluipen. Wie dus persé deze be roemde film wil zien, worde tevoren lid der Congregatie. Ofschoon ieder lid vrijen toegang heeft, staat het toch vrij, een kleine bijdrage voor de kas der Congregatie te storten, waarvan de grootte aan ieders beleefdheid wordt overgelaten. Dus tot Vrijdagavond, precies half 8, in ons filmtheater achter de St. Jozefschool, Nieuwlandersingel. Pater N. A. VAN RIJN OP Een mededeeling van bet bestoor De leden worden nogmaals herinnerd aan de H. Mis as. Vrijdagochtend 7 uur. Onder de H. Mis gaan alle leden gezamenlijk te Communie: wij vertrouwen dat er niemand zal ontbreken om onze erkentelijkheid aan onzen directeur te betuigen, dus allen pre sent! Gisteravond heeft de installatie plaats gehad van kapelaan C. Persoon als praeses der St. Joaefgezellenvereenlging In het ge bouw van bedoelde vereenlglng aan het Ver- dronkenoord alhier. In de benedenzaal hadden zich vele ge zellen, benevens de heeren Van Doornik en Koelman, leden van den Raad van Bestuur, verzameld. De „Vlctoria-band”, samengesteld uit le den van de Muziekkapel „St. Louis”, hield gedurende den geheelen avond de stemming erin. Vergezeld van den HoogEerw. Heer Deken C P. Rengs trad te ongeveer 9 uur de nieuwbenoemde praeses de zaal binnen. Nadat de Deken de bijeenkomst met het Gezellengebed had geopend, excuseerde hij zich voor het te laat aanwezig zijn, wegens zfjn deelndtaie aan de processie naar Keve laer. .Xe rol est mort, vive le rol”, aldus ving Deken Rengs zijn toespraak aan. De een is weg, de ander komt weer. Spr. was over tuigd. dat de Josephgezellenvereeniging in kapelaan Lips een ijverigen praeses had ver- -loren, doch waar de Blsschop heeft gespro ken. is de priester verplicht dit woord op te volgen. In den korten tijd dat kapelaan Lips hier praeses is geweest, is door de Ge zellen veel van hem geprofiteerd kunnen worden. Vervolgens stelde Deken Rengs den nieuw- benoemden praeses, onder luid applaus, aan de verzamelde Gezellen voor en heette nem in deze kwaliteit welkom. Hij meende goed te doen, hier eenige hoedanigheden van aen nieuwen praeses naar voren te brengen, hoe wel dit. wegens zijn persoonlijke aanwezig- helK* moeilijk ging. Spr.. achtte kapelaan Persoon een geschikt persoon om het ambt van praeses te ver vullen. niet enkel omdat hij reeds te Bos koop als zoodanig werkzaam is geweest, doch ook omdat hij door God. door bemiddeling van den Blsschop. hier was aangesteld en God. door Zijn genade en zegeningen nem geschikt maakt de hem opgelegde taak te vervullen Niet enkel van theoretische zijde be schouwd is kapelaan Persoon gezien, doch ook als persoon steekt hij een stuk boven alle anderen uit, een enkele uitzondering daargelaten. Na gewezen te hebben op den grooten steun, welke de praeses van de zijde van den Raad van Bestuur zou ondervinden, uitte de Deken den wensch, dat de vereenlglng sterk in le dental zou toenemen, dat onder Gods ae- gen en onder leiding van den nieuwen prae ses de vereenlglng tot grooten bloei zou mogen komen; hiermede verklaarde spr. den nieu wen praeses voor geïnstalleerd (applaus*. Kapelaan Persoon, hierna het woord ne mende. feliciteerde onder luiden bijval van de aanwezigen, den H. Deken met zqn verjaardag, hierbij den wensch uitspreken de. dat de goede God den Deken nog jaren van gezondheid zou mogen geven,- om te werken voor het zielenheil van Alkmaar» Katholieken. Zich tot, de Gezellen wendende, zeide spr. met vreugde de taak van praeses te hebben aanvaard, om te Kunnen werken voor het zielenheil van zooveel jonge mannen. Hij hoopte met Gods zegen, de door den Deken gekoesterde wenschen tot uitvoering te kun nen brengen; en dat in samenwerking vroo- Hjkheid en arbeidzaamheid het geïoele devies van de St. Jozefgezellen zou mogen worden vervuld. Spr. ging daarna na, wat de praeses voor de Jozefgezellen moest zijn en hoe de gezel len zich als leden hebben te gedragen, waar bij vooral de aandacht gevestigd werd op de eensgezindheid, die in de vereenlglng moet heerschen. Met een opwekking het beeld van St. Jozef en Adolph Koiping voor oogen te houden, eindigde de nieuwe praeses zfjn toe spraak, waarop een luid applaus volgde. De heer P. K. van Doornik voerde namens den Raad van Bestuur het woord. Spr. betuigde zfjn spijt bij het afscheid van kapelaan Llps niet tegenwoordig te heb ben kunnen zijn, vestigde de aandacht op de aangename wijze, waarop immer met kapelaan Llps Is samengewerkt en bracht hem een woord van hulde, voor den onder vonden steun In moeilijke en flnancleeie omstandigheden, die door spr. als penning meester, zeer geapprecieerd waren geworden. Vervolgens uitte de heer v. Doornik den wensch, dat met den nieuwen praeses op de zelfde aangename wijze zou mogen worden samengewerkt, als dit met den vorige het geval Is geweest, en dankte voorts voor een ondervonden blijk van belangstelling bij een huiselijk feest. j De senior, de heer J. Bakker, was er van overtuigd, dat de vereenlglng een „pracht”- praeses had gekregen. Spr. zegde toe. dat het bestuur op alle mogeltjk wijze zal medehel- pen om de zware taak van den praeses ta verlichten. Hopende dat de leden veel van hun nieu wen praeses zouden proflteeren, eindigde de senior zijn toespraakje. Nadat de praeses vervolgens eenige huis houdelijke mededeelingen had gedaan volgde door het sluiting. De heer D. Houwing heeft zijn zaak in ijzerwaren en huishoudelijke artikelen ver plaatst van de Mient naar Langestraat 71, wat ongetwijfeld een geweldige verbetering mag genoemu worden. Dit nieuwe perceel toch heeft een zeer groote oppervlakte, wat juist In deze bran che zoo noodlg is. om de massa artikelen goed tot hun recht te doen komen. Zoo Is het b.v. nu mogeltjk de zaak splitsenvoor Ingang aan ▼Oor vreemdelingen die voor het eerst in komen, heeft de ondergrondsche j een groote aantrekkelijkheid. Vodtal natuurlijk voor hen, die in hun eigen land dit practisch vervoermiddel niet te ijzerwaïen een afzonderlijke de Breedstraat, terwijl huishoudelijks artikelen het gedeelte is. laatste tig vonden terwijl de vrouw van een mijner vrienden bepaald een zwak had voor de ,Nord-Sud” (een maatschappij, die vroeger onafhankelijk was en thans met de metro vereenlgd is). Nu zijn de wagens der Nord- Sud inderdaad veel ruimer en veel zinde lijk» dan die der metro, maar dat men voor zijn genoegen een half uurtje onder den grond gaat doorbrengen dat heb ik toch altijd een zonderlinge liefhebberij ge vonden. Vooral 's zomers is het In de Pa- rjjsche metropolltain onaangenaam en ge durende de uren der ..affluence", dat zijn de uren, dat de kantoren en ateliers aan- en uitgaan, Is het In de metro voor hen. die er niet aan gewend zijn, vrijwel onmogelijk reizen. Het is dan benauwd in de onder grondsche stations en in de overvolle wa gens is het dan muf en ongezond warm. Toen dan ook een mijner kennissen, die stadredacteur aan een Parjjsch blad is, me voorstelde hem op een wandeling onder den grond te vergezellen, voelde Ik er aanvan kelijk niet veel voor om zjjn uitnoodiglng te accepteeren maar toen hjj mij er op wees, dat In een „Verkenningstocht under de boulevards", ongetwijfeld Interessante copy zou zitten werd de journalist in me wakke, en een uur later was Ik bezig met ware doodsverachting een lange en naar het me toescheen niet zeer sterke lad der af te dalen. Hoe lang ik daalde en hoe veel treden er waren, weet ik niet, maar uit het feit, dat Ik vijf maal meende dat ik er was, maak ik op dat ik op mijn tocht „naar het middelpunt der aarde" vijf eta ges gepasseerd heb. Ten slotte voelde ik grond en bleek ik aangeland op den voch- waar terecht. En dat is precies alles, wal de buitenwe reld bespeurt van dezen maandenlangen. geweldigen arbeid onder ien grond. H. d. J. voertulgenverkeer gaat over de Nieuwpoorts laan ingang Vlerstaten. Voor het Sportpark zijn drie ingangen; ge rekend vanaf den Hout, is de eerste ingang bestemd voor leden van V. V. V. en rijwielen, de tweede ingang uitsluitend voor voetgan gers en de derde ingang voor motorrijtuigen en andere voertuigen. Het tarief van stalling op het terrein is: auto's 50 ct.. motorrijwielen 25 ct. Op de Zandersloot waar een ingang is voor het loopende publiek, worden geen rijwielen toegelaten en mogen aldaar ook niet aan de hand worden vervoerd. Op het middenterrein wordt niemand toe gelaten. die niet voorzien is van een daar voor geldige kaart, welke strikt persoonlijk is. Voertuigen mogen niet langer dan noodlg is voor het in- en uitlaten van passagiers zich in de Nieuw poor tslaan ophouden. Voor statlonneerende rijtuigen gelegenheid bij de Vlerstaten. Vruchten- en ijswagens worden bij de Vier- staten' niet toegelaten. Voetgangers, die zich van en naar het ter rein begeven, worden verzocht den rechter kant van den weg te houden. Het einde der motorraces wordt door bel- luiden bekend gemaakt. Na afloop kan het publiek door ai’.e uitgangen, welke op het sportterrein aanwezig zijn vertrekken. Bij het uitgaan moeten de voertuigen en rijwielen, ook die op particulier terrein ge stald zijn, wachten, tot het loopende publiek vertrokken is en is het rjjverkeer uitsluitend in één richting vla NieuwpoortslaanRegu- lierslaan naar den Kermemerstraatweg. Publiek hetwelk zich op het terrein bevindt en na afloop met auto's of andere voertui gen wenscht te vertrekken, moet aan den derden ingang instappen. Voor den derden ingang zal voor inzitten den van motorrijtuigen gelegenheid zijn zich van kaarten te voorzien, zonder het motor rijtuig te behoeven verlaten. Een hartelijke huldiging' Heden herdacht de heer D. A. Klomp, redacteur-verslaggever van de Aikmaarsche Courant, den dag. waarop hij vóór 25 ja ar in dienst trad bij de fa. v.h. Herms. Coster en Zoon, alhier. Om half 12 had in het gebouw van de A. C. een hartelijke huldiging plaats van den jubilaris door de directie van de fa v.h. Herms. Coster, de redactie en verder administratief en technisch personeel van de firma. Ook de directie en redactie van het Noord-Hollandsch Dagblad was bij deze huldiging tegenwoordig, n.l. door de heeren N. Andriesma, Jac. Baart en P. Otten. Nadat de heer Klomp, vergezeld van zijn vrouw en zijn vader, te midden van een schat van bloemstukken had plaats geno men trad de directeur van de N. V. Henria- nus Coster, de heer C. Krak, naar voren, om den jubilaris toe te spreken. Spr. her innerde er aan, hoe de heer Klomp eerst niets van eenige huldiging wilde weten, doch tenslotte in een bescheiden Viering van dit jubileum toestemde. Spr. had dit willen doen, niet uit louter conventie met een handdruk en een felicitatie, doch met een hartelijke huldiging in intlem-zakeljjken kring. Spr. wil niet het wel en wee van de voorbije 25 jaar ophalen, doch slechts er aan herinneren, dat de heer Klomp reeds voor 1905 In relatie stond met de firma Coster en door «ijn be moeiingen daarvoor blijk gaf, dat de zaak reeds toen een plaats in zijn hart innam. Namens de zaak bood spr. den jubilaris een encyclopaedic van Oosthoek aan. waar na spr. hem feliciteerde namens alle aan de zaak verbondenen, die in den heer Klomp steeds een vriend en medewerker hebben ge vonden. In deze felicitatie wilde spr. ook betrek ken haar, die de jubilaris altijd noemde „de beste vriend in zijn leven", nJ. mevrouw Klomp, van wie hij steeds, ook in het belang van de zaak, de beste samenwerking onder vond. Aan Mevrouw Klom; van huldiging een grot aan. Spr. eindigde met den wensch, dat jubilaris nog vele jaren zijn werkkracht en energie aan de zaak mocht geven en allen nog lang rich mochten verheugen in zjjn trouwe kameraadschap. (Applaus). De heer Tj. Adema, hoofdredacteur van de „Alkm. Crt wees er op, dat de heer Klomp zeer vele vrienden heeft onder het personeel van de firma Coster, hetgeen bleek b(j de voorbereidingen van deze huldiging. Spr. prees den heer Klomp als het zon netje van de redactie, waar hij door zijn werkzaamheden leden achting afdwingt. Namens het geheele personeel van de fir ma Coster bood spr. den jubilaris een pla- fond-verllchtlng aan voor zjjn wonina, den wensch uitsprekende, dat zijr® tie schilderijen bij avond meer tot haai zou komen. Als blijk van waardeering voor 'erkzame aandeel, dat Mevrouw Klomp r* heeft in bet werk van den jubilaris, bood spr. haar, namens de redactie, een bou quet witte en roode anjers aan. Spr. eindigde met den wensch dat aDe aanwezigen in zoo groot mogelijken getale bij Klomp’s gouden jubileum zouden aanwe zig mogen zijn en dat de vriendschap met den jubilaris blijvend mocht sün, (Applaus). Steun De gemeenteraad van Ilpendam heeft met 2 stemmen tegen een renteloos voor schot van 5000 verleend voor de electrifi- catle van de tramlijn AmsterdamPur merend. De heer Bus. chef van de administratie, complimenteerde den heer Klomp als oud- vriend en dankte hem voor de steeds onder vonden prettige samenwerking, daarbij den wensch uitende, dat deze steeds mocht strek ken tot meerderen bloei van de firma Coe- ter. Spr. bood den jubilaris, mede namens de heeren Krak en Adema. een clubfau teuil aan. Namens de correspondenten werd door den correspondent van Helloo, onder eenige toe passelijke woorden, een rooktafel aangebo den. De heer N. A. Andriesma rekende het zich tot een buitengewoon aangenamen plicht, na mens de reactie van het „Noord-Hollandsch Dagblad", den jubilaris te mogdn gelukwen- schen. Spr. herinnerde er aan. dat het alarm- schot voor deze jubileumviering in het „Noord-Hollandsch Dagblad" gegeven werd en dat de redactie deze gelegenheid spon taan wilde aangrijpen, om vriend en collega Dirk Klomp te huldigen. Als het ooit is gebleken, aldus spr.. dat verschil van inzicht op velerlei gebied niet behoeft te leiden tot persoonlijke vijandschap, dan is het gebleken uit de verhouding met den heer Klomp, die steeds als een ideaal collega gold en vooral voor de Jongeren een steun was in geestelijk en materieel opzicht; de heer Klomp was voor alle Aikmaarsche journalisten een vraagbaak en het was steeds een genoegen, met hem samen te werken. Zelfs het Haarlemsche redactielid, de heer Joop Vermeulen, liet weten, dat hij gaarne wilde meedoen aan deze huldiging. Namens de redactie van het ..Noord-Hol landsch Dagblad” bood spr den jubilaris een boek aan: ..De VrUheldzoeker" van Maurits Wagen voort, een journalistiek werk. dat. naar spr. hoopte, in den geest van den heer Klomp zou zijn. Spr. eindigde met den wensch. dat Dirk Klomp nog lang de vriend en collega mocht zijn van de Aikmaarsche journalisten. (Ap plaus). De heer Klomp bracht dank aan de ver schillende sprekers, ieder afzonderlijk en wees er op. dat waardeering in dit leven noodlg is en ofschoon spr. uiterljjk liefst wars is van alle hulde, stelt hij deze waardeering dubbel op prijs. Spr. dankte voorts ook voor de geschen ken. Het verheugde spr. zeer; dat ook de chef redacteur van het .Noord-Hollandsch Dag blad" hier aanwezig was, daarmede de pret tige verstandhouding onderling demonstree- rende; spr. zeide. dat met de aanbieding van het geschenk zeer in zijn geest gehandeld was. Met des te meer belangstelling zou spr. het boek nu lezen en het een goed plaatsje geven in zijn bibliotheek. Daarna richtte spr. zich tot de arbeiders van de firma Cos ter. erop wijzende, dat de goede samenwer king tusschen de geschoolde en ongeschoolde arbeiders een kenteeken is van dezen tijd. Voor deze samenwerking was spr. zeer dank baar. Groot genoegen had het spr. gedaan, dat In deze hulde ook zyn vrouw was betrokken; voor de haar hier in het openbaar gebrachte waardeering uitte spr. zijn grooten dank. applaus Hierna werd de eerewün rondgediend en een foto genomen. Van de ingekomen bloemstukken noemen wij die van V. V. V. Bergen, commissar! sen van de firma Coster. Berger Kunstkring, den heer en mevrouw Krak. „Nrd. Holl. Dagbl." Schager Courant en voorts van enkele parti culieren. Om half vier had hedenmiddag een hul diging plaats te Bergen door hét comité. Hierop komen w(j in ons nummer van mor gen nader terug. de Langestraat gereserveerd Vanzelfsprekend trekt dit meeste aandacht. Buitengewoon interessant rü haarden, welke langs den op^esteld. Deze heele wand reuzen schoorsteen omgebouwd en wanneer het electrische licht al deze haarden doet gloeien, of ze in vol’en brand staan, Is dit een werkelijk feeëriek schouwspel In het ruime winkelperceel en de keurige etalages staan verder de speciaal-artikelen van deze firma opgesteld: Jaarsma-haar- den. Junker Ruh gasfornuizen, Tlger- kachels, E. D. Y. en Beek-emaille enz. Een bijzonderheid is ook de met Pyrofix- lak voorziene haarden, welke door dit pro cédé niet meer kaalbranden. De betimmering is geleverd door den heer Bolten. terwijl de heer J. Genefaas de electrische installatie in den winkel niet minder dan 2000 kaars plaatste. Wij Wenschen den heer Houwing. die zijn cllënteele tot 6 Septemb r als openin gs- gesebenk 5 pet. der waarde van het ge kochte aanbiedt, veel succes. nebben reederU „Amazon” aansprakelijk gesteld voor de aan de Vel- serbrug toegebrachte schade. In dit verband vernemen wij, dat de Nederlandsche Spoor wegen een cautie nebben geeischt van één ton, hetgeen er op wijzen zou, dat de ra ming van de schade oip en nabij dit bedrag valt. Wij vernemen voorts, dat deze cau tie is toegezegd, zoodat de „Amazon” na ontvangst van de borg door de Nederland sche Spoorwegen zal worden vrijgegeven. Hiermede bestaat echter geen zekerheid, dat het schip zijn reis zal kunnen vervol gen, aangezien het waarschijnlijk is, dat van den kant van reederljen, welke door het ophouden hunner schepen schade hebben geleden, actie zal worden ontketend. Voor al de stagnatie der weekbooten, welker la ding direct voor de markt is bestemd, brengt aanzienlijke schade met zich mede. Weinig steun der gemeenten Alvorens te beslissen op de aanvraag van renteloos voorschot voor de electrificatie van de tramlijnen Amsterdam naar Pur merend en Edam heeft, gelijk bekend, het gemeentebestuur van Purmerend ernstige pogingen aangewend om ook het behoud van de lijn AlkmaarPurmerend alsnog te verzekeren. Intusschen zou daartoe zeker grooter flnancleeie steun noodlg zijn dan voor de lijnen naar Purmerend en Edam, waartoe aan rentclooze voorschotten 675.000 moet worden bijeengebracht Daarentegen is de draagkracht van de ge meenten in de streek PurmerendAlkmaar stellig geringer, voornamelijk omdat Am sterdam hierbij niet betrokken is, schrijft de „Tel." Vanwege de provincie mag wel op steun gerekend worden, als de streek zeil blijk geeft het belang van behoud der tram zij het dan niet door electrificatie in te zien en zich daarvoor een voldoend geldelijk offer wil getroosten. Wat dit laatste betreft, zijn echter de voordeelen weinig bemoedigend. Alkmaar schijnt slechts een gering offer te willen brengen, de raad van Beemster besloot reeds niet mee te doen, er blijven dus over Purmerend en de kleine gemeenten de Rijp. Oterleek en Schermerhorn. De laatste zegde toe 2000 voor eenmaal. Van de zijde van het rijk is er ook wel eenig uitzicht op steun, maar de Nederlandsche Spoorwegen wenschen voor deze lijn niet verder bij te dragen. Dat ziet er dus, alles bijeengenomen, voor het behoud van de lijn AlkmaarPurmer end niet zeer bemoedigend uit, indien niet allereerst de voornaamste gemeenten Beem ster en Alkmaar zich alsnog tot belangrij ken steun bereid verklaren, belangrijk, om dat naar verluidt de N. Z.-Hollandsche tramwegmaatschappij de exploitatie ook van deze lün op zich wil nemen als haar dekking van het geheele Jaarljjksche exploi- tatle-tekort, dat thans jaarlijks in de tien duizenden moet loopen, wordt gegaran deerd. Dinsdagavond tegen zeven uur lagen aan de Westzijde van de spoorwegbrug te Vel- sen het sa. „Erato” van de Koninklijke Ne derlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam en aan den anderen kant als eerste van een aantal uitgaande schepen het Grleksche sa. ..Amazon". Nadat te 655 de trein naar Velsen gepas seerd was, zou de brug van 7.01 tot 7.08 voor de scheepvaart worden opengesteld. Als teeken dat de brug zou worden ge draaid. gaf de brugwachter het voorge schreven sein: he^Jjp- en neerhalen van de bal. JDe „Erato" was het eerst voor de brug gearriveerd en had derhalve voor het pas- seeren den voorrang. De brugwachter heesch in verband hiermede den kegel met de punt naar boven, het voorgeschreven sein voor het passeeren van schepen uit Weste lijke richting. Daar evenwel de ..Amazon’’ veel dichter bij de brug lag dan de .Erato” en eerstgenoemd schip vlugger kon passee ren, haalde de brugwachter den kegel weer jieer en heesch hem daarna met de punt naar beneden, hetgeen >beteekende dat de „Amazon" den voorrang kreeg. Het voorschrift luidt, dat de schepen eerst mogen passeeren wanneer' op de brug de manden bal is geheschen. Dit teeken heeft de loods, die het Grleksche ss. .Ama zon” naar buiten zou brengen, evenwel niet afgewacht. Toen op de brug het sein was gegeven, dat de ..Amazon” het eerst mocht passeeren. is aan boord van dit schip on- mlddellljk „vooruit" gegeven, hetgeen ten gevolge van een defect aan de brug daarna tot de aanvaring heeft geleid. Toen toch de brug. die electrisch bediend wordt, ongeveer 45 graden gedraaid was zjj draalt naar het Oosten bleef zij tot groote verwondering van den brugwachter plotseling steken. In het bedlenlngshuisje sloegen de velligheldslampen door en brug bleef staan. Tot dusver is dit nimmer voorgekomen. Toen men op .Amazon” bemerkte, dat de brug niet ge heel werd geopend, heeft men nog getracht een aanvaring te voorkomen. Onmiddelliik werd .Achteruit” gegeven, terwijl men ook nog het anker liet vallen. Het schip had echter reeds te veel vaart en een aanva ring kon niet meer worden vermeden. Met groote kracht voer de ..Amazon” te gen de spoorbrug en drukte deze niet alleen zoq goed als dicht, doch schoof haar ook ongeveer 2 d.M. naar links, waardoor de geheele brug ontzet werd en de toegang tot de Amsterdamsche haven gesloten werd. langs en slaven, groeven en - j geschreeuw de bevelen der opzichters. aan niet bewerkt was en L_„„ vette aarde en de modderige plassen, zet ten w’ onzen tocht moeizaam voort. Op passen was de boodschap: hier moest een smalle loopplank voorzichtig gepasseerd worden, daar moesten we de hoofden bui gen om een onzachte aanraking met een neerhangenden balk te vermijden. De trei nen kipkarretj'és hoorden we in de verte verhinderde voor ons Dan kondigde het gejaagde'-KUgen een batterij pompen en het kabbelen van een beekje ons de nabijheid van station Strasbourg^ tien liaü wus aan nei vorige station verteld, dat daar veel water uit den grond gekomen was. waardoor het werk natuurlijk ten zeerste vertraagd werd. Dit station zal dan ook wei het laatste gereed komen, maar daarentegen nadert het station Salnt-Martln, vaar we kwamen via een zijweg onder een HJn, waarop het verkeer in vollen gang was, zijn voltooiing. I wil eerlijk bekennen, dat ik me op dat zijweggetje niet bijzonder op mijn gemak voelde: de rails der lijn boven ons waren wat opgehoogd, zoodat we met gebogen hoofd er juist onder door konden. En de wielen der in sneltreinvaart rijdendè matro’s maak ten van zoo vlak bij, ’n verbazennd unheim isch aandoend geweld. Gelukkig behoefden we niet langs denzelfden weg terug om weer aan de oppervlakte te komen Een afvoerbuis, die later overgaat in een soort gang stijgt tot aan het kanaal Salnt- Martln, waar de schepen liggen, die het uitgegraven zand weg- en de bouw-materia- len a nvoeren. De lange treinen (sommige bestonden uit twintig tot dertig kerretjees) volgen en kruisen elkaar hier onophoudelijk. Ge heel aan het einde van de gang staat een groote hijschmachlne, die de ledige kar- retjv- vult en de volle, met een snelle be weging, waardoor de bak achterover gewipt wordt, ledigt. Via groote trechters, komt dan alles wat overtollig Is, in de schepen Niet minder dan 320.000 kubieke meter <rr.l>en a*Ide moet op dle tnanier wegge- graven worden, vertelde een der oprichters orui, terwijl 100.000 ton steen en ander ma- *2“** “gevoerd wordt. Lange treinen kleine karretjes kipkarretjes. meen ik rijden daartoe dag en nacht naar en van de schepen in het kanaal Saint Martin. Wij vervolgden onzen weg onder den einde- ioozen tunnel, langs schilders, die het gewelf met het alg diamant schitterende céramique beschilderden. De karretjes rolden, luk! bellend, ons heen; half-naakte mannen, zwart bezweet als Egyptische cl timmerden, onder de luidkeels - We kwamen nu gedeelte, waarvan de grond nog baggerend door de i. zet- wereldberoemde Russische Künstler „Karussel” gegeven worden, schrijft dd W». De Telegraaf: goede stemmen, Tocr- treffeijjke danaers, charmeentrain en overgave..;.. De Ttjd: Het „Feest in Oekranië WMVa een meesleepende feestpret, mooi van atm en wervelend van dans. Nieuwe Bot*. Courant: de stemma» zün goed, de dansers uitstekend, door he» talrijke publiek met groot enthousiasme ont vangeneen goed getraind ballet maakt de charme van dit gezelschap uit. Bas Ma- rtasches een imponeerend geluid. Maasbode: „Feest in Oekranië”. waar in dans en zang een vaart kwam, een bonte en wilde kleurigheid, die meesleepte. Er i» wisseling van tafereel en en van stemming, die humor, tragiek, sentimentaliteit en folklore kris kras dooreen haalt en toch in ieder tafereel sterke suggestie weet te geven. Een bewijs dus, dat deze artisten talent hebben en hun metier verstaan. Két talrijke publiek was zeer Ingenomen met het vertoonde en liet het niet aan dank betuigingen ontb-eken. De Courant: Charme van beweeglijkheid en snelle opeenvolging. Zoo buitengewoon nog gezien. Op Zondag 24 Augustus 1930 wordt zoo wel bij den aanvang als bij afloop het rjjver- keer in één richting geleid en wel door de Nieuwpoortslaan in de richting Heiloo en langs den Kermemerstraatweg in de rich- ting Alkmaar. Vanaf 12 uur des middags zijn de Nieuw- poortssteeg en Regulierslaan aan de straat- wegaUda voor het rijverkeer gealotan. Alle Te Amsterdam lagen zestien schepen, waaronder de „Gelria” en voor de brug een twaalftal schepen voor de vaart naar Am sterdam. De schepen, die te IJmuiden binnenkwa men en de haven van Amsterdam nog niet konden bereiken, waren de Engelsche ..Ni gerian’ en de tankboot „Asperity”, de Duit- sche „Westfalla”, „Plnnau”. „Metcur” en „Ella Halm", de Nederlandsche „Erato”, .Aurora" en „Orlon.” Voorts arriveerde de Zweedsche „Irma” met hout voor Zaandam. In scheepvaartkrlngen te Amsterdam en te IJmuiden wordt de oorzaak van deze aan varing, die zulke ernstige gevolgen voor de Amsterdamscre scheepvaart had kunnen heb ben, wanneer de brug nog geruimen tijd had blijven vastzitten, mede toegeschreven aan het absoluut onvoldoende toezicht op de scheep vaart in het Noordzeekanaal. Ook wordt nog steeds gewacht op de benoeming van een nieuwen Rjjkshavenmeester te IJmuiden. waardoor het toezicht aldaar ook onvol doende is. Door deze aanvaring is weer gebleken, de noodzakelijkheid van op beide bruggen van *t kanaal kgestationneerd nautisch onderlegd personeel^ mannen, die verstand van zaken hebben en overleg. Zij moeten meer weten van het meeren van schepen, van zuigingen en de afstanden tusschen schepen. Er hangt te veel van dit personeel af. zoo ook van de loodsen. Het blijkt nu weer, welke ernstige gevolgen een aanvaring, verkeerde manoeu vre of het niet opvolgen van seinen Kan heb ben. In de tweede plaats is wederom duidelijk gebleken, dat er voortdurend toezicht in dit kanaal moet zijn, niet van ingenieurs, maar van een nautlcus. die weet wat hij wil en durft optreden tegen ongewenschte toe standen. Constant toezicht zal niet elk ongeval kun nen vermijden, want dan zou een snelle boot aan één stuk door heen-en-weer moeten va ren, maar van een goed toezicht, waarop door de deskundigen reeds vroeger is aange drongen, gaat een preventieve werking uit. Toevallig, zoo zeide de heer v. d. Boom, in specteur van de scheepvaart, aan de „Tel.", zag' Ik vanmorgen nog, dat een kolen-aak, door een sleepboot losgelaten, in het kanaal dreef. Nogmaals, sluizen, bruggen en het ka naal zijn voor het geheele scheepvaartver keer der hoofdstad en haar havens van te groot belang. Wat of er nu verder met de brug zal gebeuren, is nog niet bekend. De brug blijft voorlooplg zoo liggen, zoo dat het treinverkeer vooreerst nog ge stremd blijft De schade zal nog nader moeten worden vastgesteld. Het sa „Amazon’ dat de aan varing veroorzaakte, is minder ernstig be schadigd. Aan bakboordsboeg zijn eenige pla ten ingedrukt. De directie van de Nederlandsche Spoor wegen heeft Intusschen In afwachting van de regeling der schade het Grleksche ba „Ama zon” doen aanhouden, zoodat dit niet mag vertrekken. Woensdagavond lag het nog In het Noordzeekanaal voor de brug. Den geheelen namiddag en ook des avonds was de publieke belangstelling bU de brug zeer groot v»n de ranvaring vernemen wu van Ml- ümb EUde nog bet volgende; aan Mijn vriend vertelde me, «tat dit de gang was der lijnen ^cht en negen, welke met het oog op de aan staande koloniale tentoonstelling ver lengd worden. Deze lijnen loopen geruimen tijd parallel, d. w. z. de negen loopt onder de acht. Het is een eigenaardige gewaar wording. zoo gemoedelijk met z’n tweeën, onder Parijs te wandelen. Vooral eigenaar dig voor iemand, die de stad goed kent en die. uit den loop der metrogangen. kan op maken, waar hij rich ongeveer bevindt. Wij waren onder de groote boulevards en tot aan de Place de la Républlque was het hoewel de lucht wat bedompt en de grond wat modderig was een rustige en werke lijk niet onaangename wandeling. Maar daarna was het voor goed met onze rust gedaan: we waren namelijk aan een station In wording gearriveerd en de werklieden waren juist bezig de enorme massa aarde en zand, die dat, wat eens de uitgang ml zijn, maskeerde, weg te werken en het zand stortte met donderend geweld van de bovenste etages naar beneden: droge ounrmamiddag, omstreeks 6 uur. is men er In geslaagd de Velserbrug te openen en het scheepvaartverkeer doorgang te ver- leenen. Den geheelen dag werd voortgewerkt met hydraulische vijzels. Tegen vier uur in den namiddag werd met een kracht van onge veer 1400 ton het gewicht van de brug gewerkt, doch er was in het gevaarte geen beweging te krijgen. Daarop werd besloten de hulp in te roe pen van een grooten drtfvenden bok van 150 ton van de Amsterdamsche Droog dok Maatschappij. Tot nu toe had men van dit hulpmiddel liever geen gebruik gemaakt, omdat men bevreesd was. dat de brug van de rollen zou loopen en in het watar terecht komen. Het spreekt vanzelf, dat dit een gevaar lijke onderneming zou zijn, doch het groote belang, gelegen in de opheffing van de strem ming van het scheepvaartverkeer, zal ten slotte den doorslag hebben gegeven. Amsterdam kon en mocht niet langer verstoken blijven van den toegang naar zee en dies werd dit kracht-lnstrument naar Velsen ontboden. Zooals begrijpelijk is, zou de bok niet be- stemd zijn om te heffen. Het was te doen om* den grooten winch, waarover de bok beschikt en waarmede dan ook getrokken i »ou worden. De bok werd daartoe aan den oostelij- ken rust-pijler vastgelegd, waarna aan het noordelijke (het beschadigde) brugelnde een strop bevestigd werd. De leider van het werk, de heer P. Fe- ninga, uit Amsterdam, begaf zich op brug, gewapend met een fluitje, om sein tot het inwerkingstellen van winch te geven. Langzaam, met draaide de winch. Er kwam beweging in het geraamte en spoedig kon men constateeren, dat de doorvaart-opening langzamerhand vrij werd. Ingenieurs hadden zich bij de rollen op den midden-pij Ier opgesteld om te controleeren, of daar alles goed ging. Het opendraaien werd door "ele .autoritei ten van de Ned. Spoorwegen en van den Rijkswaterstaat bijgewoond De heeren Dr. Joosting en Maas Geesteranus. hoofd-lnge- nleurs van de Ned. Spoorwegen, alsmede de Ingenieur van de sectie Alkmaar van den Rijkswaterstaat, waren den geheelen dag aanwezig, zoomede waren er de hoofd-inge- nieur-directeur te Haarlem, ir. W. G. C. Ge- linck en de hoofd-lngenieur In het arrondis sement van het Noordzeekanaal. ir. H. Re- deker. Omstreeks zes uur was de doorvaart ip zooverre wederom vrij, dat de .JKoningih Wilhelmina", van de .Alkmaar Packet” kon passeeren. Intusschen bleek het andere eind van de brug vast te loopen in de ijzeren loopbrug, welke aan de zuidzijde van den Kanaal-' oever naar den westelijken pijler voert. Een bewijs dus. hoever de brug van haar Plaats is gebracht. Men was genoodzaakt een gedeelte van deze loopbrug af te branden, waarna de brug geheel opengetrokken kon worden. Onmiddellijk werd hierna begonnen, met het doorlaten van de wachtende schepen. De uitgaande schepen Uet men het eerste pas seeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11