DE VELSERBRUG
WEER GEOPEND
KLAAS GROOT
DE VOLENDAMMERS,
a
I
il
ONDERAARDSCH PARIJS
„DE GEKROONDE VALK” Peperstraat
•’I
1%
Café
'1 w br.DE BLAD
BLADZIJ Db i
DONDERDAG 21 AUGUSTUS 1930
BRIEVEN, UIT FRANKRIJK
-
1
?ir-:
Personalia
B
STADSNIEUWS
Jubileum D. A. Klomp
Het toezicht op het Noordzeekanaal onvoldoende
Verplaatsing zaak
Karussel -
-
Meisjescongregatie der
St. Dominicuskerk
Politiemaatregelen tijdens de
motorwedstrijden op Zondag 24
Augustus 1930
Geen tramlijn Alkmaar
Purmerend?
De heer J. Syffert havenmeester te
IJmuiden?
itoor geheel Eeropa bekend
door de Radio, konen net
geheel nieuwe inatnunenten,
waaronder een net nenscho-
lijko sten, tijdens de kernis hij
Si
A
K
De stremming van het scheepvaartverkeer op^eheven
Het treinverkeer blijft voorloopt gestremd
s
fi
Is
Installatie Kapelaan C. Persoon
TO*
maa< schaarsch aangebrachte electri-
geval is.
nooit in Holland
weer
reederf)
HET BESTUUR.
jubilaris
het
en
de
tusschen poozen,
korte
de
l
het
stee
jennen, zooals b.v. met ons Hollanders het
geval is. Eenige mijner kennissen vertel
den me zelfs, dat ze het metrorijden pret-
Partjs
spoorweg
Naar wij vernemen zal in de vacature van
havenmeester voor het Noordzeekanaal te
IJmuiden, ontstaan door het vertrek van den
heer Brutel de la Rlvière naar Amsterdam,
met groote waarschijnlijkheid worden voor
zien door de benoeming van den heer J. Syf-
fert, gezagvoerder van de Stoomvaart Maat
schappij „Nederland".
Over de buitengewoon Interessante voor
stellingen. welke Zondag 24 en Maandag
25 Augustus in *t Gulden Vlies
voor
aan
heeft
groote
bood spr. als blijk
bloemenmand aan.
de
nog
de
de
het
den
daarbij
|pUec-
»echt
Te Haarlem Is geslaagd voor het examen
hoofdakte mej. A. M Antonioli alhier.
De gevolgen voor de
van de „Amazon".
van
als
het
Men had ons aan het
is de lange
wand staan
is tot een
tigen bodem van een geweldige grot
de eeuwige nac..t eenlgszins verlicht werd
door eenige honderden lichtpuntjes
twee lange koorden.
nen klpkarretjes
aankomen, maar de duisternis
ons ze te zien, voordat ze vlak
als uit den nacht opdoemden.
Naar reeds kort is medegedeeld,
de Nederlandsche Spoorwegen de
van het Grleksche Stoomschip
-s
en auto’s is
Een vergadering
Zaterdag ,6 September wordt ten Raad-
hulze te Purmerend een vergadering gehou
den van sociaal-democratische gemeente
raadsleden uit de gemeenten tusschen Alk
maar en Purmerend Jn verband met de
nota van B. en W. van Purmerend over de
opheffing van de tramlijn Purmerend—
Alkmaar.
Filmavond
Vrijdagavond filmavond!
Alle leden worden verwacht om half 8 in
het gymnastieklokaal der St. Jozefschool aan
de Nieuwlandersingel.
Ik heb de hand weten te leggen op een
zeer komische film In zes acten'. Daarvoor
ben ik in onderhandeling getreden met de
beste filmmaatschappij der wereld: de Me-
tro-Goldwyn. met als resultaat, dat men
ons uit Amerika een fonkelnieuwe film
heeft tcegezonden, getiteld: „De Waterrat",
zoo komisch, dat het lachen niet van de
lucht zal zijn.
Tot dezen filmavond heeft ieder lid der
Meisjescongregatie gratis toegang. Omdat
echter ons aantal zoo groot geworden is,
en er dus geen plaatsje in de zaal onbezet
zal blijven, zal er aan den Ingang een zeer
strenge contróle worden uitgeoefend door
een paar vrouwelijke rechercheurs, opdat
niet één meisje, dat geen lid is. het wage
binnen te sluipen. Wie dus persé deze be
roemde film wil zien, worde tevoren lid der
Congregatie.
Ofschoon ieder lid vrijen toegang heeft,
staat het toch vrij, een kleine bijdrage voor
de kas der Congregatie te storten, waarvan
de grootte aan ieders beleefdheid wordt
overgelaten.
Dus tot Vrijdagavond, precies half 8, in
ons filmtheater achter de St. Jozefschool,
Nieuwlandersingel.
Pater N. A. VAN RIJN OP
Een mededeeling van bet bestoor
De leden worden nogmaals herinnerd aan
de H. Mis as. Vrijdagochtend 7 uur. Onder
de H. Mis gaan alle leden gezamenlijk te
Communie: wij vertrouwen dat er niemand
zal ontbreken om onze erkentelijkheid aan
onzen directeur te betuigen, dus allen pre
sent!
Gisteravond heeft de installatie plaats
gehad van kapelaan C. Persoon als praeses
der St. Joaefgezellenvereenlging In het ge
bouw van bedoelde vereenlglng aan het Ver-
dronkenoord alhier.
In de benedenzaal hadden zich vele ge
zellen, benevens de heeren Van Doornik en
Koelman, leden van den Raad van Bestuur,
verzameld.
De „Vlctoria-band”, samengesteld uit le
den van de Muziekkapel „St. Louis”, hield
gedurende den geheelen avond de stemming
erin.
Vergezeld van den HoogEerw. Heer Deken
C P. Rengs trad te ongeveer 9 uur de
nieuwbenoemde praeses de zaal binnen.
Nadat de Deken de bijeenkomst met het
Gezellengebed had geopend, excuseerde hij
zich voor het te laat aanwezig zijn, wegens
zfjn deelndtaie aan de processie naar Keve
laer.
.Xe rol est mort, vive le rol”, aldus ving
Deken Rengs zijn toespraak aan. De een is
weg, de ander komt weer. Spr. was over
tuigd. dat de Josephgezellenvereeniging in
kapelaan Lips een ijverigen praeses had ver-
-loren, doch waar de Blsschop heeft gespro
ken. is de priester verplicht dit woord op
te volgen. In den korten tijd dat kapelaan
Lips hier praeses is geweest, is door de Ge
zellen veel van hem geprofiteerd kunnen
worden.
Vervolgens stelde Deken Rengs den nieuw-
benoemden praeses, onder luid applaus, aan
de verzamelde Gezellen voor en heette nem
in deze kwaliteit welkom. Hij meende goed
te doen, hier eenige hoedanigheden van aen
nieuwen praeses naar voren te brengen, hoe
wel dit. wegens zijn persoonlijke aanwezig-
helK* moeilijk ging.
Spr.. achtte kapelaan Persoon een geschikt
persoon om het ambt van praeses te ver
vullen. niet enkel omdat hij reeds te Bos
koop als zoodanig werkzaam is geweest, doch
ook omdat hij door God. door bemiddeling
van den Blsschop. hier was aangesteld en
God. door Zijn genade en zegeningen nem
geschikt maakt de hem opgelegde taak te
vervullen
Niet enkel van theoretische zijde be
schouwd is kapelaan Persoon gezien, doch
ook als persoon steekt hij een stuk boven
alle anderen uit, een enkele uitzondering
daargelaten.
Na gewezen te hebben op den grooten steun,
welke de praeses van de zijde van den Raad
van Bestuur zou ondervinden, uitte de Deken
den wensch, dat de vereenlglng sterk in le
dental zou toenemen, dat onder Gods ae-
gen en onder leiding van den nieuwen prae
ses de vereenlglng tot grooten bloei zou mogen
komen; hiermede verklaarde spr. den nieu
wen praeses voor geïnstalleerd (applaus*.
Kapelaan Persoon, hierna het woord ne
mende. feliciteerde onder luiden bijval van
de aanwezigen, den H. Deken met zqn
verjaardag, hierbij den wensch uitspreken
de. dat de goede God den Deken nog jaren
van gezondheid zou mogen geven,- om te
werken voor het zielenheil van Alkmaar»
Katholieken.
Zich tot, de Gezellen wendende, zeide spr.
met vreugde de taak van praeses te hebben
aanvaard, om te Kunnen werken voor het
zielenheil van zooveel jonge mannen. Hij
hoopte met Gods zegen, de door den Deken
gekoesterde wenschen tot uitvoering te kun
nen brengen; en dat in samenwerking vroo-
Hjkheid en arbeidzaamheid het geïoele
devies van de St. Jozefgezellen zou mogen
worden vervuld.
Spr. ging daarna na, wat de praeses voor
de Jozefgezellen moest zijn en hoe de gezel
len zich als leden hebben te gedragen, waar
bij vooral de aandacht gevestigd werd op de
eensgezindheid, die in de vereenlglng moet
heerschen. Met een opwekking het beeld van
St. Jozef en Adolph Koiping voor oogen te
houden, eindigde de nieuwe praeses zfjn toe
spraak, waarop een luid applaus volgde.
De heer P. K. van Doornik voerde namens
den Raad van Bestuur het woord.
Spr. betuigde zfjn spijt bij het afscheid
van kapelaan Llps niet tegenwoordig te heb
ben kunnen zijn, vestigde de aandacht op
de aangename wijze, waarop immer met
kapelaan Llps Is samengewerkt en bracht
hem een woord van hulde, voor den onder
vonden steun In moeilijke en flnancleeie
omstandigheden, die door spr. als penning
meester, zeer geapprecieerd waren geworden.
Vervolgens uitte de heer v. Doornik den
wensch, dat met den nieuwen praeses op de
zelfde aangename wijze zou mogen worden
samengewerkt, als dit met den vorige het
geval Is geweest, en dankte voorts voor een
ondervonden blijk van belangstelling bij een
huiselijk feest. j
De senior, de heer J. Bakker, was er van
overtuigd, dat de vereenlglng een „pracht”-
praeses had gekregen. Spr. zegde toe. dat het
bestuur op alle mogeltjk wijze zal medehel-
pen om de zware taak van den praeses ta
verlichten.
Hopende dat de leden veel van hun nieu
wen praeses zouden proflteeren, eindigde de
senior zijn toespraakje.
Nadat de praeses vervolgens eenige huis
houdelijke mededeelingen had gedaan volgde
door het sluiting.
De heer D. Houwing heeft zijn zaak in
ijzerwaren en huishoudelijke artikelen ver
plaatst van de Mient naar Langestraat 71,
wat ongetwijfeld een geweldige verbetering
mag genoemu worden.
Dit nieuwe perceel toch heeft een zeer
groote oppervlakte, wat juist In deze bran
che zoo noodlg is. om de massa artikelen
goed tot hun recht te doen komen.
Zoo Is het b.v. nu mogeltjk de zaak
splitsenvoor
Ingang aan
▼Oor vreemdelingen die voor het eerst in
komen, heeft de ondergrondsche
j een groote aantrekkelijkheid.
Vodtal natuurlijk voor hen, die in hun
eigen land dit practisch vervoermiddel niet
te
ijzerwaïen een afzonderlijke
de Breedstraat, terwijl
huishoudelijks artikelen het gedeelte
is.
laatste
tig vonden terwijl de vrouw van een mijner
vrienden bepaald een zwak had voor de
,Nord-Sud” (een maatschappij, die vroeger
onafhankelijk was en thans met de metro
vereenlgd is). Nu zijn de wagens der Nord-
Sud inderdaad veel ruimer en veel zinde
lijk» dan die der metro, maar dat men
voor zijn genoegen een half uurtje onder
den grond gaat doorbrengen dat heb ik
toch altijd een zonderlinge liefhebberij ge
vonden. Vooral 's zomers is het In de Pa-
rjjsche metropolltain onaangenaam en ge
durende de uren der ..affluence", dat zijn
de uren, dat de kantoren en ateliers aan-
en uitgaan, Is het In de metro voor hen. die
er niet aan gewend zijn, vrijwel onmogelijk
reizen. Het is dan benauwd in de onder
grondsche stations en in de overvolle wa
gens is het dan muf en ongezond warm.
Toen dan ook een mijner kennissen, die
stadredacteur aan een Parjjsch blad is, me
voorstelde hem op een wandeling onder den
grond te vergezellen, voelde Ik er aanvan
kelijk niet veel voor om zjjn uitnoodiglng
te accepteeren maar toen hjj mij er op
wees, dat In een „Verkenningstocht under
de boulevards", ongetwijfeld Interessante
copy zou zitten werd de journalist in me
wakke, en een uur later was Ik bezig met
ware doodsverachting een lange en naar
het me toescheen niet zeer sterke lad
der af te dalen. Hoe lang ik daalde en hoe
veel treden er waren, weet ik niet, maar
uit het feit, dat Ik vijf maal meende dat
ik er was, maak ik op dat ik op mijn tocht
„naar het middelpunt der aarde" vijf eta
ges gepasseerd heb. Ten slotte voelde ik
grond en bleek ik aangeland op den voch-
waar
terecht.
En dat is precies alles, wal de buitenwe
reld bespeurt van dezen maandenlangen.
geweldigen arbeid onder ien grond.
H. d. J.
voertulgenverkeer gaat over de Nieuwpoorts
laan ingang Vlerstaten.
Voor het Sportpark zijn drie ingangen; ge
rekend vanaf den Hout, is de eerste ingang
bestemd voor leden van V. V. V. en rijwielen,
de tweede ingang uitsluitend voor voetgan
gers en de derde ingang voor motorrijtuigen
en andere voertuigen.
Het tarief van stalling op het terrein is:
auto's 50 ct.. motorrijwielen 25 ct.
Op de Zandersloot waar een ingang is voor
het loopende publiek, worden geen rijwielen
toegelaten en mogen aldaar ook niet aan de
hand worden vervoerd.
Op het middenterrein wordt niemand toe
gelaten. die niet voorzien is van een daar
voor geldige kaart, welke strikt persoonlijk
is.
Voertuigen mogen niet langer dan noodlg
is voor het in- en uitlaten van passagiers
zich in de Nieuw poor tslaan ophouden.
Voor statlonneerende rijtuigen
gelegenheid bij de Vlerstaten.
Vruchten- en ijswagens worden bij de Vier-
staten' niet toegelaten.
Voetgangers, die zich van en naar het ter
rein begeven, worden verzocht den rechter
kant van den weg te houden.
Het einde der motorraces wordt door bel-
luiden bekend gemaakt. Na afloop kan het
publiek door ai’.e uitgangen, welke op het
sportterrein aanwezig zijn vertrekken.
Bij het uitgaan moeten de voertuigen en
rijwielen, ook die op particulier terrein ge
stald zijn, wachten, tot het loopende publiek
vertrokken is en is het rjjverkeer uitsluitend
in één richting vla NieuwpoortslaanRegu-
lierslaan naar den Kermemerstraatweg.
Publiek hetwelk zich op het terrein bevindt
en na afloop met auto's of andere voertui
gen wenscht te vertrekken, moet aan den
derden ingang instappen.
Voor den derden ingang zal voor inzitten
den van motorrijtuigen gelegenheid zijn zich
van kaarten te voorzien, zonder het motor
rijtuig te behoeven verlaten.
Een hartelijke huldiging'
Heden herdacht de heer D. A. Klomp,
redacteur-verslaggever van de Aikmaarsche
Courant, den dag. waarop hij vóór 25 ja ar
in dienst trad bij de fa. v.h. Herms. Coster
en Zoon, alhier.
Om half 12 had in het gebouw van de
A. C. een hartelijke huldiging plaats van
den jubilaris door de directie van de fa
v.h. Herms. Coster, de redactie en verder
administratief en technisch personeel
van de firma.
Ook de directie en redactie van het
Noord-Hollandsch Dagblad was bij deze
huldiging tegenwoordig, n.l. door de heeren
N. Andriesma, Jac. Baart en P. Otten.
Nadat de heer Klomp, vergezeld van zijn
vrouw en zijn vader, te midden van een
schat van bloemstukken had plaats geno
men trad de directeur van de N. V. Henria-
nus Coster, de heer C. Krak, naar voren,
om den jubilaris toe te spreken. Spr. her
innerde er aan, hoe de heer Klomp eerst
niets van eenige huldiging wilde weten, doch
tenslotte in een bescheiden Viering van dit
jubileum toestemde. Spr. had dit willen doen,
niet uit louter conventie met een handdruk
en een felicitatie, doch met een hartelijke
huldiging in intlem-zakeljjken kring. Spr. wil
niet het wel en wee van de voorbije 25 jaar
ophalen, doch slechts er aan herinneren, dat
de heer Klomp reeds voor 1905 In relatie
stond met de firma Coster en door «ijn be
moeiingen daarvoor blijk gaf, dat de zaak
reeds toen een plaats in zijn hart innam.
Namens de zaak bood spr. den jubilaris
een encyclopaedic van Oosthoek aan. waar
na spr. hem feliciteerde namens alle aan de
zaak verbondenen, die in den heer Klomp
steeds een vriend en medewerker hebben ge
vonden.
In deze felicitatie wilde spr. ook betrek
ken haar, die de jubilaris altijd noemde „de
beste vriend in zijn leven", nJ. mevrouw
Klomp, van wie hij steeds, ook in het belang
van de zaak, de beste samenwerking onder
vond.
Aan Mevrouw Klom;
van huldiging een grot
aan.
Spr. eindigde met den wensch, dat
jubilaris nog vele jaren zijn werkkracht en
energie aan de zaak mocht geven en allen
nog lang rich mochten verheugen in zjjn
trouwe kameraadschap. (Applaus).
De heer Tj. Adema, hoofdredacteur van
de „Alkm. Crt wees er op, dat de heer
Klomp zeer vele vrienden heeft onder het
personeel van de firma Coster, hetgeen bleek
b(j de voorbereidingen van deze huldiging.
Spr. prees den heer Klomp als het zon
netje van de redactie, waar hij door zijn
werkzaamheden leden achting afdwingt.
Namens het geheele personeel van de fir
ma Coster bood spr. den jubilaris een pla-
fond-verllchtlng aan voor zjjn wonina,
den wensch uitsprekende, dat zijr®
tie schilderijen bij avond meer tot haai
zou komen. Als blijk van waardeering voor
'erkzame aandeel, dat Mevrouw Klomp
r* heeft in bet werk van den jubilaris,
bood spr. haar, namens de redactie, een bou
quet witte en roode anjers aan.
Spr. eindigde met den wensch dat aDe
aanwezigen in zoo groot mogelijken getale
bij Klomp’s gouden jubileum zouden aanwe
zig mogen zijn en dat de vriendschap met
den jubilaris blijvend mocht sün, (Applaus).
Steun
De gemeenteraad van Ilpendam heeft
met 2 stemmen tegen een renteloos voor
schot van 5000 verleend voor de electrifi-
catle van de tramlijn AmsterdamPur
merend.
De heer Bus. chef van de administratie,
complimenteerde den heer Klomp als oud-
vriend en dankte hem voor de steeds onder
vonden prettige samenwerking, daarbij den
wensch uitende, dat deze steeds mocht strek
ken tot meerderen bloei van de firma Coe-
ter. Spr. bood den jubilaris, mede namens
de heeren Krak en Adema. een clubfau
teuil aan.
Namens de correspondenten werd door den
correspondent van Helloo, onder eenige toe
passelijke woorden, een rooktafel aangebo
den.
De heer N. A. Andriesma rekende het zich
tot een buitengewoon aangenamen plicht, na
mens de reactie van het „Noord-Hollandsch
Dagblad", den jubilaris te mogdn gelukwen-
schen. Spr. herinnerde er aan. dat het alarm-
schot voor deze jubileumviering in het
„Noord-Hollandsch Dagblad" gegeven werd
en dat de redactie deze gelegenheid spon
taan wilde aangrijpen, om vriend en collega
Dirk Klomp te huldigen.
Als het ooit is gebleken, aldus spr.. dat
verschil van inzicht op velerlei gebied niet
behoeft te leiden tot persoonlijke vijandschap,
dan is het gebleken uit de verhouding met
den heer Klomp, die steeds als een ideaal
collega gold en vooral voor de Jongeren een
steun was in geestelijk en materieel opzicht;
de heer Klomp was voor alle Aikmaarsche
journalisten een vraagbaak en het was steeds
een genoegen, met hem samen te werken.
Zelfs het Haarlemsche redactielid, de heer
Joop Vermeulen, liet weten, dat hij gaarne
wilde meedoen aan deze huldiging.
Namens de redactie van het ..Noord-Hol
landsch Dagblad” bood spr den jubilaris een
boek aan: ..De VrUheldzoeker" van Maurits
Wagen voort, een journalistiek werk. dat. naar
spr. hoopte, in den geest van den heer Klomp
zou zijn.
Spr. eindigde met den wensch. dat Dirk
Klomp nog lang de vriend en collega mocht
zijn van de Aikmaarsche journalisten. (Ap
plaus).
De heer Klomp bracht dank aan de ver
schillende sprekers, ieder afzonderlijk en wees
er op. dat waardeering in dit leven noodlg is
en ofschoon spr. uiterljjk liefst wars is van
alle hulde, stelt hij deze waardeering dubbel
op prijs.
Spr. dankte voorts ook voor de geschen
ken.
Het verheugde spr. zeer; dat ook de chef
redacteur van het .Noord-Hollandsch Dag
blad" hier aanwezig was, daarmede de pret
tige verstandhouding onderling demonstree-
rende; spr. zeide. dat met de aanbieding van
het geschenk zeer in zijn geest gehandeld
was.
Met des te meer belangstelling zou spr.
het boek nu lezen en het een goed plaatsje
geven in zijn bibliotheek. Daarna richtte
spr. zich tot de arbeiders van de firma Cos
ter. erop wijzende, dat de goede samenwer
king tusschen de geschoolde en ongeschoolde
arbeiders een kenteeken is van dezen tijd.
Voor deze samenwerking was spr. zeer dank
baar.
Groot genoegen had het spr. gedaan, dat
In deze hulde ook zyn vrouw was betrokken;
voor de haar hier in het openbaar gebrachte
waardeering uitte spr. zijn grooten dank.
applaus
Hierna werd de eerewün rondgediend en
een foto genomen.
Van de ingekomen bloemstukken noemen
wij die van V. V. V. Bergen, commissar! sen
van de firma Coster. Berger Kunstkring, den
heer en mevrouw Krak. „Nrd. Holl. Dagbl."
Schager Courant en voorts van enkele parti
culieren.
Om half vier had hedenmiddag een hul
diging plaats te Bergen door hét comité.
Hierop komen w(j in ons nummer van mor
gen nader terug.
de Langestraat gereserveerd
Vanzelfsprekend trekt dit
meeste aandacht.
Buitengewoon interessant
rü haarden, welke langs den
op^esteld. Deze heele wand
reuzen schoorsteen omgebouwd en wanneer
het electrische licht al deze haarden doet
gloeien, of ze in vol’en brand staan, Is
dit een werkelijk feeëriek schouwspel
In het ruime winkelperceel en de keurige
etalages staan verder de speciaal-artikelen
van deze firma opgesteld: Jaarsma-haar-
den. Junker Ruh gasfornuizen, Tlger-
kachels, E. D. Y. en Beek-emaille enz.
Een bijzonderheid is ook de met Pyrofix-
lak voorziene haarden, welke door dit pro
cédé niet meer kaalbranden.
De betimmering is geleverd door den
heer Bolten. terwijl de heer J. Genefaas de
electrische installatie in den winkel niet
minder dan 2000 kaars plaatste.
Wij Wenschen den heer Houwing. die
zijn cllënteele tot 6 Septemb r als openin gs-
gesebenk 5 pet. der waarde van het ge
kochte aanbiedt, veel succes.
nebben
reederU
„Amazon”
aansprakelijk gesteld voor de aan de Vel-
serbrug toegebrachte schade. In dit verband
vernemen wij, dat de Nederlandsche Spoor
wegen een cautie nebben geeischt van één
ton, hetgeen er op wijzen zou, dat de ra
ming van de schade oip en nabij dit bedrag
valt. Wij vernemen voorts, dat deze cau
tie is toegezegd, zoodat de „Amazon” na
ontvangst van de borg door de Nederland
sche Spoorwegen zal worden vrijgegeven.
Hiermede bestaat echter geen zekerheid,
dat het schip zijn reis zal kunnen vervol
gen, aangezien het waarschijnlijk is, dat
van den kant van reederljen, welke door het
ophouden hunner schepen schade hebben
geleden, actie zal worden ontketend. Voor
al de stagnatie der weekbooten, welker la
ding direct voor de markt is bestemd, brengt
aanzienlijke schade met zich mede.
Weinig steun der gemeenten
Alvorens te beslissen op de aanvraag van
renteloos voorschot voor de electrificatie
van de tramlijnen Amsterdam naar Pur
merend en Edam heeft, gelijk bekend, het
gemeentebestuur van Purmerend ernstige
pogingen aangewend om ook het behoud
van de lijn AlkmaarPurmerend alsnog te
verzekeren. Intusschen zou daartoe zeker
grooter flnancleeie steun noodlg zijn dan
voor de lijnen naar Purmerend en Edam,
waartoe aan rentclooze voorschotten
675.000 moet worden bijeengebracht
Daarentegen is de draagkracht van de ge
meenten in de streek PurmerendAlkmaar
stellig geringer, voornamelijk omdat Am
sterdam hierbij niet betrokken is, schrijft
de „Tel." Vanwege de provincie mag wel op
steun gerekend worden, als de streek zeil
blijk geeft het belang van behoud der tram
zij het dan niet door electrificatie
in te zien en zich daarvoor een voldoend
geldelijk offer wil getroosten.
Wat dit laatste betreft, zijn echter de
voordeelen weinig bemoedigend. Alkmaar
schijnt slechts een gering offer te willen
brengen, de raad van Beemster besloot
reeds niet mee te doen, er blijven dus over
Purmerend en de kleine gemeenten de Rijp.
Oterleek en Schermerhorn. De laatste zegde
toe 2000 voor eenmaal. Van de zijde van
het rijk is er ook wel eenig uitzicht op
steun, maar de Nederlandsche Spoorwegen
wenschen voor deze lijn niet verder bij te
dragen.
Dat ziet er dus, alles bijeengenomen, voor
het behoud van de lijn AlkmaarPurmer
end niet zeer bemoedigend uit, indien niet
allereerst de voornaamste gemeenten Beem
ster en Alkmaar zich alsnog tot belangrij
ken steun bereid verklaren, belangrijk, om
dat naar verluidt de N. Z.-Hollandsche
tramwegmaatschappij de exploitatie ook
van deze lün op zich wil nemen als haar
dekking van het geheele Jaarljjksche exploi-
tatle-tekort, dat thans jaarlijks in de tien
duizenden moet loopen, wordt gegaran
deerd.
Dinsdagavond tegen zeven uur lagen aan
de Westzijde van de spoorwegbrug te Vel-
sen het sa. „Erato” van de Koninklijke Ne
derlandsche Stoomboot Maatschappij te
Amsterdam en aan den anderen kant als
eerste van een aantal uitgaande schepen het
Grleksche sa. ..Amazon".
Nadat te 655 de trein naar Velsen gepas
seerd was, zou de brug van 7.01 tot 7.08
voor de scheepvaart worden opengesteld.
Als teeken dat de brug zou worden ge
draaid. gaf de brugwachter het voorge
schreven sein: he^Jjp- en neerhalen van de
bal. JDe „Erato" was het eerst voor de brug
gearriveerd en had derhalve voor het pas-
seeren den voorrang. De brugwachter
heesch in verband hiermede den kegel met
de punt naar boven, het voorgeschreven sein
voor het passeeren van schepen uit Weste
lijke richting. Daar evenwel de ..Amazon’’
veel dichter bij de brug lag dan de .Erato”
en eerstgenoemd schip vlugger kon passee
ren, haalde de brugwachter den kegel weer
jieer en heesch hem daarna met de punt
naar beneden, hetgeen >beteekende dat de
„Amazon" den voorrang kreeg.
Het voorschrift luidt, dat de schepen
eerst mogen passeeren wanneer' op de brug
de manden bal is geheschen. Dit teeken
heeft de loods, die het Grleksche ss. .Ama
zon” naar buiten zou brengen, evenwel niet
afgewacht. Toen op de brug het sein was
gegeven, dat de ..Amazon” het eerst mocht
passeeren. is aan boord van dit schip on-
mlddellljk „vooruit" gegeven, hetgeen ten
gevolge van een defect aan de brug daarna
tot de aanvaring heeft geleid.
Toen toch de brug. die electrisch bediend
wordt, ongeveer 45 graden gedraaid was
zjj draalt naar het Oosten bleef zij tot
groote verwondering van den brugwachter
plotseling steken. In het bedlenlngshuisje
sloegen de velligheldslampen door en
brug bleef staan. Tot dusver is dit
nimmer voorgekomen. Toen men op
.Amazon” bemerkte, dat de brug niet ge
heel werd geopend, heeft men nog getracht
een aanvaring te voorkomen. Onmiddelliik
werd .Achteruit” gegeven, terwijl men ook
nog het anker liet vallen. Het schip had
echter reeds te veel vaart en een aanva
ring kon niet meer worden vermeden.
Met groote kracht voer de ..Amazon” te
gen de spoorbrug en drukte deze niet alleen
zoq goed als dicht, doch schoof haar
ook ongeveer 2 d.M. naar links, waardoor de
geheele brug ontzet werd en de toegang tot
de Amsterdamsche haven gesloten werd.
langs
en
slaven, groeven en
- j geschreeuw
de bevelen der opzichters.
aan
niet bewerkt was en L_„„
vette aarde en de modderige plassen, zet
ten w’ onzen tocht moeizaam voort. Op
passen was de boodschap: hier moest een
smalle loopplank voorzichtig gepasseerd
worden, daar moesten we de hoofden bui
gen om een onzachte aanraking met een
neerhangenden balk te vermijden. De trei
nen kipkarretj'és hoorden we in de verte
verhinderde
voor ons
Dan kondigde het gejaagde'-KUgen
een batterij pompen en het kabbelen
van een beekje ons de nabijheid van
station Strasbourg^ tien liaü wus aan nei
vorige station verteld, dat daar veel water
uit den grond gekomen was. waardoor het
werk natuurlijk ten zeerste vertraagd werd.
Dit station zal dan ook wei het laatste
gereed komen, maar daarentegen nadert
het station Salnt-Martln, vaar we kwamen
via een zijweg onder een HJn, waarop het
verkeer in vollen gang was, zijn voltooiing.
I wil eerlijk bekennen, dat ik me op dat
zijweggetje niet bijzonder op mijn gemak
voelde: de rails der lijn boven ons waren
wat opgehoogd, zoodat we met gebogen hoofd
er juist onder door konden. En de wielen
der in sneltreinvaart rijdendè matro’s maak
ten van zoo vlak bij, ’n verbazennd unheim
isch aandoend geweld. Gelukkig behoefden
we niet langs denzelfden weg terug om
weer aan de oppervlakte te komen Een
afvoerbuis, die later overgaat in een soort
gang stijgt tot aan het kanaal Salnt-
Martln, waar de schepen liggen, die het
uitgegraven zand weg- en de bouw-materia-
len a nvoeren.
De lange treinen (sommige bestonden
uit twintig tot dertig kerretjees) volgen en
kruisen elkaar hier onophoudelijk. Ge
heel aan het einde van de gang staat een
groote hijschmachlne, die de ledige kar-
retjv- vult en de volle, met een snelle be
weging, waardoor de bak achterover gewipt
wordt, ledigt. Via groote trechters, komt
dan alles wat overtollig Is, in de schepen
Niet minder dan 320.000 kubieke meter
<rr.l>en a*Ide moet op dle tnanier wegge-
graven worden, vertelde een der oprichters
orui, terwijl 100.000 ton steen en ander ma-
*2“** “gevoerd wordt. Lange treinen
kleine karretjes kipkarretjes. meen ik
rijden daartoe dag en nacht naar en van
de schepen in het kanaal Saint Martin.
Wij vervolgden onzen weg onder den einde-
ioozen tunnel, langs schilders, die het gewelf
met het alg diamant schitterende céramique
beschilderden.
De karretjes rolden, luk! bellend,
ons heen; half-naakte mannen, zwart
bezweet als Egyptische cl
timmerden, onder de luidkeels
- We kwamen nu
gedeelte, waarvan de grond nog
baggerend door de
i. zet-
wereldberoemde Russische Künstler
„Karussel” gegeven worden, schrijft dd W».
De Telegraaf: goede stemmen, Tocr-
treffeijjke danaers, charmeentrain en
overgave..;..
De Ttjd: Het „Feest in Oekranië WMVa
een meesleepende feestpret, mooi van atm
en wervelend van dans.
Nieuwe Bot*. Courant: de stemma»
zün goed, de dansers uitstekend, door he»
talrijke publiek met groot enthousiasme ont
vangeneen goed getraind ballet maakt
de charme van dit gezelschap uit. Bas Ma-
rtasches een imponeerend geluid.
Maasbode: „Feest in Oekranië”. waar in
dans en zang een vaart kwam, een bonte en
wilde kleurigheid, die meesleepte. Er i»
wisseling van tafereel en en van stemming,
die humor, tragiek, sentimentaliteit en
folklore kris kras dooreen haalt en toch in
ieder tafereel sterke suggestie weet te
geven. Een bewijs dus, dat deze artisten
talent hebben en hun metier verstaan. Két
talrijke publiek was zeer Ingenomen met
het vertoonde en liet het niet aan dank
betuigingen ontb-eken.
De Courant: Charme van beweeglijkheid
en snelle opeenvolging.
Zoo buitengewoon nog
gezien.
Op Zondag 24 Augustus 1930 wordt zoo
wel bij den aanvang als bij afloop het rjjver-
keer in één richting geleid en wel door de
Nieuwpoortslaan in de richting Heiloo en
langs den Kermemerstraatweg in de rich-
ting Alkmaar.
Vanaf 12 uur des middags zijn de Nieuw-
poortssteeg en Regulierslaan aan de straat-
wegaUda voor het rijverkeer gealotan. Alle
Te Amsterdam lagen zestien schepen,
waaronder de „Gelria” en voor de brug een
twaalftal schepen voor de vaart naar Am
sterdam.
De schepen, die te IJmuiden binnenkwa
men en de haven van Amsterdam nog niet
konden bereiken, waren de Engelsche ..Ni
gerian’ en de tankboot „Asperity”, de Duit-
sche „Westfalla”, „Plnnau”. „Metcur” en
„Ella Halm", de Nederlandsche „Erato”,
.Aurora" en „Orlon.”
Voorts arriveerde de Zweedsche „Irma” met
hout voor Zaandam.
In scheepvaartkrlngen te Amsterdam en
te IJmuiden wordt de oorzaak van deze aan
varing, die zulke ernstige gevolgen voor de
Amsterdamscre scheepvaart had kunnen heb
ben, wanneer de brug nog geruimen tijd had
blijven vastzitten, mede toegeschreven aan het
absoluut onvoldoende toezicht op de scheep
vaart in het Noordzeekanaal. Ook wordt
nog steeds gewacht op de benoeming van
een nieuwen Rjjkshavenmeester te IJmuiden.
waardoor het toezicht aldaar ook onvol
doende is.
Door deze aanvaring is weer gebleken, de
noodzakelijkheid van op beide bruggen van *t
kanaal kgestationneerd nautisch onderlegd
personeel^ mannen, die verstand van zaken
hebben en overleg. Zij moeten meer weten
van het meeren van schepen, van zuigingen
en de afstanden tusschen schepen. Er hangt
te veel van dit personeel af. zoo ook van de
loodsen. Het blijkt nu weer, welke ernstige
gevolgen een aanvaring, verkeerde manoeu
vre of het niet opvolgen van seinen Kan heb
ben.
In de tweede plaats is wederom duidelijk
gebleken, dat er voortdurend toezicht in dit
kanaal moet zijn, niet van ingenieurs,
maar van een nautlcus. die weet wat hij wil
en durft optreden tegen ongewenschte toe
standen.
Constant toezicht zal niet elk ongeval kun
nen vermijden, want dan zou een snelle boot
aan één stuk door heen-en-weer moeten va
ren, maar van een goed toezicht, waarop
door de deskundigen reeds vroeger is aange
drongen, gaat een preventieve werking uit.
Toevallig, zoo zeide de heer v. d. Boom, in
specteur van de scheepvaart, aan de „Tel.",
zag' Ik vanmorgen nog, dat een kolen-aak,
door een sleepboot losgelaten, in het kanaal
dreef. Nogmaals, sluizen, bruggen en het ka
naal zijn voor het geheele scheepvaartver
keer der hoofdstad en haar havens van te
groot belang.
Wat of er nu verder met de brug zal
gebeuren, is nog niet bekend.
De brug blijft voorlooplg zoo liggen, zoo
dat het treinverkeer vooreerst nog ge
stremd blijft
De schade zal nog nader moeten worden
vastgesteld. Het sa „Amazon’ dat de aan
varing veroorzaakte, is minder ernstig be
schadigd. Aan bakboordsboeg zijn eenige pla
ten ingedrukt.
De directie van de Nederlandsche Spoor
wegen heeft Intusschen In afwachting van de
regeling der schade het Grleksche ba „Ama
zon” doen aanhouden, zoodat dit niet mag
vertrekken. Woensdagavond lag het nog In
het Noordzeekanaal voor de brug.
Den geheelen namiddag en ook des
avonds was de publieke belangstelling bU
de brug zeer groot
v»n de ranvaring vernemen wu van Ml-
ümb EUde nog bet volgende;
aan
Mijn vriend vertelde
me, «tat dit de gang was der lijnen ^cht en
negen, welke met het oog op de aan
staande koloniale tentoonstelling ver
lengd worden. Deze lijnen loopen geruimen
tijd parallel, d. w. z. de negen loopt onder
de acht. Het is een eigenaardige gewaar
wording. zoo gemoedelijk met z’n tweeën,
onder Parijs te wandelen. Vooral eigenaar
dig voor iemand, die de stad goed kent en
die. uit den loop der metrogangen. kan op
maken, waar hij rich ongeveer bevindt. Wij
waren onder de groote boulevards en tot
aan de Place de la Républlque was het
hoewel de lucht wat bedompt en de grond
wat modderig was een rustige en werke
lijk niet onaangename wandeling. Maar
daarna was het voor goed met onze rust
gedaan: we waren namelijk aan een station
In wording gearriveerd en de werklieden
waren juist bezig de enorme massa aarde
en zand, die dat, wat eens de uitgang ml
zijn, maskeerde, weg te werken en het
zand stortte met donderend geweld van
de bovenste etages naar beneden: droge
ounrmamiddag, omstreeks 6 uur. is men
er In geslaagd de Velserbrug te openen en
het scheepvaartverkeer doorgang te ver-
leenen.
Den geheelen dag werd voortgewerkt met
hydraulische vijzels. Tegen vier uur in den
namiddag werd met een kracht van onge
veer 1400 ton het gewicht van de brug
gewerkt, doch er was in het gevaarte
geen beweging te krijgen.
Daarop werd besloten de hulp in te roe
pen van een grooten drtfvenden bok van
150 ton van de Amsterdamsche Droog
dok Maatschappij. Tot nu toe had men van
dit hulpmiddel liever geen gebruik gemaakt,
omdat men bevreesd was. dat de brug van
de rollen zou loopen en in het watar terecht
komen.
Het spreekt vanzelf, dat dit een gevaar
lijke onderneming zou zijn, doch het groote
belang, gelegen in de opheffing van de strem
ming van het scheepvaartverkeer, zal ten
slotte den doorslag hebben gegeven.
Amsterdam kon en mocht niet langer
verstoken blijven van den toegang naar zee
en dies werd dit kracht-lnstrument naar
Velsen ontboden.
Zooals begrijpelijk is, zou de bok niet be-
stemd zijn om te heffen. Het was te doen
om* den grooten winch, waarover de bok
beschikt en waarmede dan ook getrokken
i »ou worden.
De bok werd daartoe aan den oostelij-
ken rust-pijler vastgelegd, waarna aan het
noordelijke (het beschadigde) brugelnde
een strop bevestigd werd.
De leider van het werk, de heer P. Fe-
ninga, uit Amsterdam, begaf zich op
brug, gewapend met een fluitje, om
sein tot het inwerkingstellen van
winch te geven.
Langzaam, met
draaide de winch.
Er kwam beweging in het geraamte en
spoedig kon men constateeren, dat de
doorvaart-opening langzamerhand vrij werd.
Ingenieurs hadden zich bij de rollen op den
midden-pij Ier opgesteld om te controleeren,
of daar alles goed ging.
Het opendraaien werd door "ele .autoritei
ten van de Ned. Spoorwegen en van den
Rijkswaterstaat bijgewoond De heeren Dr.
Joosting en Maas Geesteranus. hoofd-lnge-
nleurs van de Ned. Spoorwegen, alsmede
de Ingenieur van de sectie Alkmaar van den
Rijkswaterstaat, waren den geheelen dag
aanwezig, zoomede waren er de hoofd-inge-
nieur-directeur te Haarlem, ir. W. G. C. Ge-
linck en de hoofd-lngenieur In het arrondis
sement van het Noordzeekanaal. ir. H. Re-
deker.
Omstreeks zes uur was de doorvaart ip
zooverre wederom vrij, dat de .JKoningih
Wilhelmina", van de .Alkmaar Packet” kon
passeeren.
Intusschen bleek het andere eind van de
brug vast te loopen in de ijzeren loopbrug,
welke aan de zuidzijde van den Kanaal-'
oever naar den westelijken pijler voert.
Een bewijs dus. hoever de brug van haar
Plaats is gebracht.
Men was genoodzaakt een gedeelte van
deze loopbrug af te branden, waarna de
brug geheel opengetrokken kon worden.
Onmiddellijk werd hierna begonnen, met
het doorlaten van de wachtende schepen. De
uitgaande schepen Uet men het eerste pas
seeren.