ONS BLAD I Èi l! II H DE HEL IN RUSLAND I JOH. LAUWERS i Voornaamste cJCieuws aangihe moet op straffe van verlies van rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na het ohgeval dit nummer bestaat uit twee bladen WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 2M f 40. Door den trein gegrepen Vrachtauto vernield Motorongeluk te Noord wijkerhout PAYGLOP 3 De grootsche deelneming Vervroegde aflossing Moordaanslag op zijn vronw Een vijftal ontwerpen gekozen Dr. Rem melts naar Indië Frankrijk winnaar Vliegtuigstatlon in de Poolstreken p. s. CREMATIE EN MILITAIRE EER I Geen sprake van ziekte r De Nederlandsche reis van de „Graf Zeppelin** Om het wereldkampioenschap Wielerbal te 5 pCt. leening; Bloemendaal 1925 De gezondheidstoestand van Z. H. den Paus De vaandelgroet aan H. M. de Koningin NH I tnli Bij het zwemmen in zee verdronken Een vlag voor den Volkenbond NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD c= (Slot) aardappel** ▼aa i Frankrijk is winnaar geworden van iber niet He* luchtschip komt 6 Se] niet minder een i Beeprekinc van moeOtfUteden der i1%Bm llii HIutBotoV udtne ria*r Barometerstand 9 uur vjh. 770, stilstand. rr» ïa groeten Dinsdag Dr. R. Remmelts. te Amsterdam, sal be noemd worden tot hoogteroer aan de Me dische Hoogeschool te Batavia. LICHT OP. De lantaarns moeten nwwgn worden opgestoken om 8A6 uur. ABONNEMENTSPRIJS! Per kwartaal, roer Alkmaar f 2.— Voor hutten Alkmaar f 2A5 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 booger I De „Graf ZeppeHn" komt September niet naar Nederland j Een Invoerverbod Argentinië. De aankomst van den vlieger Ven Ornu te New-York. pi! Naar het „Hbd.” meldt, aal de door Jiet Leven" georganiseerde vlucht van de Zeppe lin naar ons land met een tusschenlan- ding op Schiphol, op 6 September in ieder geval niet doorgaan. Men tracht nu het plan in de maand October te verwezenlijken. In den Ruigenhoek te Noordwijkerhout had gisteren een ernstig motorongeluk plaats. Bij het gevaarlijke kruispunt botste de zee officier Sanders te Voorburg tegen een ahto van den landbouwer O. Met een versplinterd been is hij per ziekenauto naar een ziekenhuis te Leiden vervoerd. I Gisteren is bij de Hulk onder de gemeente Hoorn, een benzinetractor van den dienst ZaandamHoorn in botsing gekomen met een fruitwagen. die den onbewaakten over weg passeerde. De vrachtwagen, behoorende aan den heer Blom te Schelllnkhout. werd eenige meters meegesleurd, waarna deze tegen den wallekant terecht kwam en geheel werd vernield. De spoorwagen werd ernstig beschadigd. De passagiers kregen geen let sel. De chauffeur van den auto werd licht gewond De treinen hadden 40 minuten ver traging AU. .bonne dit M.d rit» Ingevolge de ver~kering.voorw.wden tta- ongevallen venekerd voor een der volgende uitkeerlnaew i B. ea W. van Bloemendaal «trllcn da nog uitztaande oH. der 5 pCt leenlng van 19SS in totaal f 8M.000 per 1 Sept. as. afkm- baar. Een juist woord Onlangs kwam in een ingezonden stuk in het „Handelsblad” de klacht tot uiting, dat minister Deckers geweigerd had, aan een ridder Militaire Willems orde. die uit hoofde van zijn ridder schap aanspraak kon maken op een be grafenis met militaire eer, deze militaire eer te verleenen. Het feit, dat de overleden ridder niet begraven, maar gecremeerd werd, was den minister hiertoe aanleiding. Het geval verwekte eenige sensatie. De Katholieke en Christelijke pers nam den minister natuurlijk in bescher ming. en wel op dezen grond, dat een minister moeilijk door militair eerbewijs goedkeuring kon hechten aap een begra fenis. die naar de letter van de wet geen begrafenis is. Van andere zijde meende men den minister echter wel een verwijt te mogen maken in verband met diens weigering. en mevrouw Van Itallie-van Embden stelde den minister vragen. Thans spreekt het „Handelsblad", waarin de kwestie aan de orde gesteld werd, zichzelf over het geval uit. en het doet ons genoegen dat de redactie hier in toont een julsten kijk op de zaak te hebben. De redactie schrijft: „Hier wordt de oude vraag over de ge oorloofdheid van verssschlng en de ter- der voi^a.-^,^ f 3000- f 750- f 250- f 125- 50- aardebestelling van de asch, weer opge-* rakeld. Men weet dat art. 1, eerste lid, van de Begrafeniswet bepaalt: „Elk over leden persoon en doodgeboren kind wordt in eene gesloten kist begraven op eene begraafplaats, overeenkomstig deze wet aangelegd of volgens de overgangs-bepa- Ungen dezer wet toegelaten" De strekking van dit artikel is dus dat elk lijk moet worden begraven. .Aan dit voorschrift", schrijft dr. G. G. Pekel haring In de toelichting in de uitgave i der Nederlandsche staatswetten van Schuurman Jordens, „wordt niet vol daan wanneer na verbranding van bet HJk, de overgebleven asch en de uitge gloeide beenderen worden begraven. Even wel heeft de wetgever verzuimd de per sonen aan te wijzen die met de zorg voor het begraven worden belast, zoodat we gens nlet-nalevlng van ’t voorschrift van art. 1. eerste lid. der Begrafeniswet, nie mand strafrechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld. Bij de vaststelling van de Begrafeniswet heeft de wetgever zich ge steld op het standpunt, dat lijkverbran ding niet geoorloofd zou zijn. Die bedoe ling heeft echter In de wet geen uitdruk king gevonden, aangezien daarin een uit drukkelijk verbod van verbranden ntet wordt aangetroffen." En een zoodanig verbod met strafrechtelijk gevolg kan ook niet langs deductieven weg worden ge construeerd. De minister die zich in de eerste plaats aan de wet wil houden, vindt daarin dus wel is waar niet in alle opzichten hou vast, maar kan zich tenslotte op de letter van art. 1. eerste lid, beroepen, wanneer dit bovendien nog strookt met zijn per soonlijke gevoelens, en een verbod con- strueeren. zelfs al kan hij daaraan geen strafrechtelljke consequenties verbinder Wij betreuren dat door dezen staat van zaken geen gevolg kon worden gegeven aan den laatsten wensch van een ridder M. W. O-, een wensch die in zekeren zin op zichzelf een goed recht was. Maar van eerbied voor de wet kunnen wij een lid der regeering moeilijk een verwijt maken." O. L behoeft het „Handelsblad” het ook niet te betreuren, dat in dit geval geen gevolg gegeven kon worden aan «Jen laatsten wensch van een ridder W. W. O. (de overledene had de welge- ring van de militaire eer aan zichzelf te wjjten), maar overigens achten wij de uiteenzetting van het „Handels- iflad” zóó juist, dat wij er gaarne de aandacht op gevestigd hebben. Om het wereldkampioenschap Wielerbal werden gisteren te Antwerpen de finales ge speeld. De beslissingswedstrijd om de derde ea vierde plaats tusschen België AWander lust (Frankfort) luidt 13. Ruststand 02. Finale om de eerste en tweede plaats Frankrijk—Duitschland 2—0. Ruststand 1—0 De volgorde is dus: Frankrijk (wereld kampioen), Duitschland, Wanderlust (Frankfort), België A. „godsdienstvervolging” is, dan? Laat de vervolging minder bloe dig zijn, ze is daarom intens. Wat zal de toekomst brengen? Langs welke Hjn zal de evolutie zich voltrek ken? Er is omtrent Rusland zoo weinig te prognostlceeren. Op een en denzelfden dag kan men lezen, dat het godsdien stig leven te Moskou hard achteruit gaat, doch dat de toestand te Perm zeer hoopvol stemt voor de toekomst. En wat is voor ons het begrip „Rusland”? Tus schen de Oekrainers in het Westen en de Kamtsjadalen in het Oosten liggen honderden rassen en godsdiensten, doch het vormt politiek een eenheid, een unie van „Russ. socialistische Sowjet- Republleken.” Wil men het brutale optreden, waar mede de Sow jets den strijd tegen de kerk voeren, begrijpen, dan moet men wel bedenken, dat in Rusland in den Tsarentijd heel wat aan de Orthodoxe kerk mankeerde, dat in vele streken van Rusland het grofste bijgeloof welig tier de, zoodat het geen verwondering wekt, dat men de jeugd van het geloof aftrekt door te wijzen op het schandelijks! bij geloof. Nog eenige decennia en het oude, voor-revolutionnaire geslacht zal zjjn ver dwenen. Daarvoor in de plaats zal ge komen zijn de huidige communistische jeugd, de studenten, de arbeiders, de boeren, die gedrenkt worden in de com munistische ideologie, die slechts een averechtsch denkbeeld hebben van Wes- tersche beschaving, godsdienst, politiek, economie en sociaal leven. Rusland, het „heilige” Rusland, zal dan van gedaante veranderd zijn. Zeker moge God ver hoeden dat het geheele land aan onge loof ten prooi valt, doch de tijdsperiode van één generatie kan het aanschijn van een land radicaal wijzigen, vooral in Rusland, waar zich thans een proces van industrialisatie en materialisatie op groote schaal voltrekt, ook al gaat dit gepaard met het uitknijpen van het hartebloed van het volk. Want waar is het, wat (door de „Vrije Vereeniglng van Bootwerkers” in een open brief) aan Maxim Gorklj geschreven werd: „Thans, Alexej Maximowitsj, is er meer nood en verdrukking in Rusland, dan zandkorrels In de Wolbal” Gisterenmiddag begaven zich twee Duit- schers. in dienst van de Mekog aan het Noorderstrand bij IJmuiden te water. Zij be gaven zich te ver in zee, met het gevolg, dat belden door den stroom werden weggetrokken. Een van de beide mannen kon met uiterste krachtsinspanning het strand bereiken, de ander, de 28-jarige B. verdween echter in de diepte, om niet meer boven te komen. De motorreddingboot „Neeltje Jacoba" ver trok spoedig nadat het ongeval te IJmuiden bekend werd, naar de plaats des onheils. Men begon direct naar het lijk te dreggen, maar tot dusver slaagde^ men er niet in dit te vinden. De verdachte van den moordaanslag op een gescheiden vrouw te TTrnikihaan gisteren te Heerlen gearresteerd. Naar wjj vernemen is dr. R. Remmelts. vrouwenarts te Amsterdam en hoofdassis tent van Prof. Dr. A. H. M. J van Rooy aan de Universiteits-Vrouwenkllniek, be stemd om benoemd te worden tot Hoog- leeraar in de Verloskunde en Gynaecologie aan de Medische Hoogeschool te Batavia. 31 October as. zal hjj naar Indië vertrek ken ter aanvaarding van zijn nieuwe ambt. Dr. Remmelts werd 7 November 1890 te Zaandam geboren, was leerling der H. B. 8. te Haarlem van 1902 tot 1907 en werd In 1907 student in de geneeskundige faculteit aan de Universiteit te Amsterdam In 1915 werd hij tot arts bevorderd, waarna hjj as sistent werd in het St. Elisabeths Gasthuis te Haarlem Daarna werd hij in 1917 assis tent van Prof. Hector Treub In de Unl- versiteits-Vrouwenkliniek te Amsterdam. In 1919 vestigde hij zich als vrouwenarts te Haarlem en werd tegelijkertijd assistent van Dr. A. H. M. J. van Rooy. die destijds Di recteur van de Vrouwenkliniek der ..Johan na van Lyndenstichting" aldaar was. Bij diens benoeming tot Hoogleeraar te Am sterdam. werd Dr Remmelts op voorstel van Prof. v. Rooy aangesteld als zijn Hoofd assistent aan de Universiteits-Vrouwenkllniek te Amsterdam, in welk ambt hij tot heden nog werkzaam is. Tevens was hij de laatste jaren als Gynaecoloog verbonden aan het Juliana-Ziekenhuis te dezer stede. In 1923 promoveerde Dr. Remmelts tot doctor in de geneeskunde, op een proef schrift over ..Buitenbaarmoederlijke zwan gerschap". Daarna verschenen nog tal van wetenschappelijke publicaties van zijn hand. In een interview, dat de ..Msb." met Kar dinaal Van Rossum had. zeide deze o.m over de ziektegeruchten van Z. H. den Paus: „ZIJ schijnen gedurende de plechtigheden van het huwelijk van den Italiaansohen kroonprins in de wereld te zijn gekomen. Er zijn toen hooge Fransche families in de Antichambres van het Vaticaan geweest en deze hebben daar verkeerdelijk verstaan,, dat Z. H. de ziekte had van den heer Poin caré. dus lijdende was aan prostaat. Dit is, zooals ik u reeds gezegd heb. absoluut on juist en wjj mogen er ons over verheugen dat. ondanks anders luidende berichten, de H. Vader een goede gezondheid geniet, die Hem in staat stelt Zijn vele en drukke dit feit geen geheim. Men huldigt de opvatting, dat godsdienst in het alge meen en Christendom in het bijzonder rechtstreeks in strijd zijn met de fun- damenteele beginselen van het com munisme. De huidige heerschers beken nen openlijk, dat zij den godsdienst In Rusland ten slotte willen doen verdwij nen en zij willen dit doel bereiken door de jeugd aan allen godsdienstigen In vloed te onttrekken. Priesters worden automatisch van alle burgerrechten beroofd, d. w. z. zij krij gen zelfs geen rantsoenkaarten en krij gen geen wonlngruimte toegewezen. Hun geringste overtreding wordt als contra-revolutionnaire actie gebrand merkt. Hierop volgt di/ect doodstraf, gevangenis, verbanning. Overal, vooral in de steden, worden de kerken steeds leeger en leeger en het meerendeel der Christenen in Rus land is boven de dertig jaar oud. De jonge generatie is communistisch en daarom niet-christelljk. Over het alge meen zijn gemiddeld twee leden per gezin godsdienstig en dit terwijl de ge zinnen meestal zeer groot zijn. In Mos kou is het aantal kerkbezoekers in ver houding met de bevolking klein; jonge menschen ziet men thans zelden in de kerk. Indien dit geen moderne manier van wat is het ADVERI EN IIEFRUS» Va« 1— regeb f IA»: elke regel «»eer f R3*. RECLAME per regel A7» veer de eerste pagina; voee de overige pagina s f «AR RUBRIEK .VRAAG RN AANBOD" b(j vooruitbetaling per plaatsing SA» per advertentie van 5 regels: Mere regel meer 9.12 Uit Williamstown (Massachusetts) wordt bericht, dat op de vergadering van Ameri- kaansche politici en technici de moeilijkhe den zjjn besproken, welke zich voordoen bfl het vestigen van vllegtuigstations in de Noordelijke Poolstreken. Men ging hierbij van bet standpunt uit, dat het aanleggen van zulke stations in onzen tijd van even groot belang is als het maken van kolensta tions voor schepen In vroegere jaren, maar zoo werd verder betoogd, de nog niet geheel vastgestelde eigendomsrechten van Europee- sche staten op enkele der landen en eilanden in de noordelijke zeeën belemmeren de uit voering van deze voor Amerika zoo gewich tige plannen. Als stations komen vooral in aanmerking het Wrangel-eiland, Spitsber gen, Frans Josephland. Noord Groenland en Ysland. maar voor de eigendomsrechten op het Wrangel-eiland. Frans Josephland en Noord-Groenland rijn vastgelegd, zullen wel zeer langdurige onderhandellngen noodig zijn. Voor het eerstgenoemde eiland staan, ondanks de beweringen van Rusland, de rechten van Engeland, onbetwistbaar vast, terwijl de tegenstelling tusschen Noorwegen en Denemarken wat betreft Noord -Groenland en tusschen Noorwegen en Rusland over Frans Josephland niet heel gemakkelijk tot een beslissing zal kunnen worden gebracht. Het kan, in verband met de tegen woordje verhoudingen nog jaren duren voor dergelijke stations, die via het verkeer met het Noor delijke deel van Noord-Amerika van veel bo- teekenis z(jn, aangelegd kunnen worden. Zulke stations zjjn evenwel dringend nondte, niet alleen, omdat de weg, ondanks zjjn ge varen. de snelste is, maar ook omdat de be schaving daardoor nog meer dan thans hst geval is, kan dringen in de tot dusver ver waarloosde poolstreken. Bovendien elscht het gezamenlijke overzee-vliegverkeer de op richting van talrijke meteorologische stations in de nabijheid van den Pool, wanneer het UMi. langs vefligen weg. wfl ontwikkelen. mate een bestemming aan had kunnen geven, kerkgebouwen leenen zich nu eenmaal slecht voor andere doeleinden en verbouwing voor concert-, theater- of vergaderzalen gaat met hooge kosten gepaard. Tegen den tijd der groote feesten, zooals Paschen en Kerstmis, vonden steeds de weerzinwekkendste vertoonin- gen en de grofste parodieën op allen godsdienst plaats. God, Christus, de H. Maagd, en andere heiligen werden zoo afschuwelijk afgebeeld, dat het schaam tegevoel in opstand komt om het neer te schrijven. Ook figuren als Boeddha en Mohammed werden door afzichtelijke caricatures voorgesteld. Het werd zóó grof, dat aalfs de Sowjet-autoriteiten zich gedwongen zagen om zulke vertoo- ningen in het openbaar te verbieden. De jaren van 1923—1928 zagen slechts weinig verandering in de systemati sche kerkvervolging. Opzien barende bui tensporigheden hadden niet of slechts sporadisch plaats, doch de strijd tegen den godsdienst werd in het geniep nog steeds voortgezet. o.a. door hooge huren te elschen voor het gebruik van kerkge bouwen. Een radicale verandering kwam er weer op het einde van 1928, toen Stalin in zijn strijd tegen de oppositie door de uiterste jongere groepen, pro ducten van de atheïstische opvoeding ir vereenigingen als van de „strijdende goddeloozen” gedwongen werd tot een meer aanyillende anti-godsdienstige campagne. Een der eerste stappen was, do constitutie van den Sowjet-staat te her zien. De oorspronkelijke van 1918 ver klaarde: „vrijheid van godsdienstige en anti-godsdlenstlge propaganda wordt erkend voor alle burgers”, doch het 14de al-Russische Congres der Sowjets in Mei 1929 maakte er van: „ten einde aan arbeiders werkelijke gewetensvrijheid te bezorgen worden godsdienstvrijheid en vrijheid van anti-godsdlenstlge propa ganda voor alle burgers erkend.” Dit beteekent dus, dat geen godsdienstige propaganda, doch alleen antl-gods- dienstige volgens de wet is. Priesters en monniken, rabbijnen, predikanten, zijn verstoken van burger rechten en kunnen feitelijk geen gods dienstonderricht geven, daar dit als godsdienstige propaganda kan worden opgevat. Dan nog alle mogelijke hate lijke beperkingen, welke een ongestoord uitoefenen van den godsdienst, laat staan het cultlveeren van een hoog religieus leven, ten zeerste belemmeren. Om eens eenige belemmeringen als voorbeeld aan te halen: Elke godsdien stige vereeniglng moet goedgekeurd en ingeschreven zijn en iemand mag slechts van één vereeniglng lid zijn. Zoo mag iemand niet lid zijn van een Christelijke Jongelieden-vereeniging en tegelijk van ’n Chr. Studenten-yereeniging. Algemee- ne vergaderingen mogen slechts gehou den worden na bekomen vergunning van de overheid. Godsdienstige vereenigingen mogen slechts één gebouw gebruiken. Priesters mogen slechts werkzaam zijn in het h«i toegewezen district en niet elders. Kerken mogen hun leden geen materieelen steun verleenen (liefdadig heid naar buiten), zij mogen geen spe ciale samenkomsten houden, b.v. voor studieclubs; zij mogen geen sanatoria oprichten of medische hulp verleenen; zij mogen voor de kinderen geen uit stapjes organiseeren. geen speelterrei nen, leeszalen of bibliotheken oprichten. Algemeene of diocesane vergaderingen mogen slechts gehouden worden na be komen verlof der autoriteiten, enz. enz. Het zou te vjsr voeren om alles te vermelden, wat uitgedacht is om den godsdienst zoo mogelljk uit te roeien in het ideale vrljheidsland. Zomer en herfst van het vorige en begin van dit jaar waren getuige van een steeds toenemende agitatie tegen allen godsdienst. De vervolging nam steeds in hevigheid, toe, ja zelfs om allen schijn van eenig officieel Christen dom uit te vagen vernietigde de regee ring den Zondag, door een week van vijf dagen in te voeren. Talrijke kerken werden verwoest, honderden en honder den kerken en kloosters gesloten, vele geestelijken tot den kogel veroordeeld, verbannen of gevangen gezet. Zoo Ver men kan nagaan zijn sedert de revo lutie 11 bisschoppen. 1560 priesters er. 7000 monniken en nonnen gedood en op den huldigen dag verblijven nog 43 bisschoppen, 3700 priesters en 8700 mon niken en nonnen in de Russische gevan genissen en in Siberië. Tóch werd er gezegd, dat in formeelen zin geen „godsdienstvervolging” In Rus land heerschte. Zóó luidde zelfs het rap port van den Britschen gezant te Mos kou, doch de feiten waren van dien aard, dat Lord Parmoor op 2 April jJ. in het Hoogerhuis aan de hand van dit rapport het tegendeel aanwees. Dit officieele rapport immers zegt, aldus de „Manches ter Guardian”: De Sowjet-regeering Is absoluut antl-godsdlenstig en mankt van BUREAU: HOF R ALKMAAR TalelMn: Administratie No. <33 Redartie Na. 633 Men herinnert zich, dat in den loop van het vorig jaar, door een edelmoedig Neder lander ter beschikking van de „Vereeniglng voor Volkenbond en Vrede" een bedrag ter beschikking is gesteld om te komen tot het ontwerpen voor een vlag voor den Volken bond. Vlag, of ulterlljk kenteeken in het algemeen, die. naarmate de arbeid van den Volkenbond zich uitbreidt, nuttig en noodig wordt geacht. De Union der Volkenbondsvereenigingen schreef op voorstel der Nederlandsche Ver- eenigtng een prijsvraag uit. waarop bijkans 3000 antwoorden inkwamen. De jury, waar van de algemeen secretaris van de Neder landsche Vereeniglng voorzitter was. koos uit deze ontwerpen een vijftal, waaraan twee tweede en drie derde prijzen werden toege kend. zulks tengevolge van het feit, dat men den eersten prijs niet kon toekennen. Het is niet de bedoeling van jury of Union, dat bl) den Volkenbond vooral er op zal worden aangedrongen om juist een dezer ontwerpen als vlag aan te nemen, het gaat er voornamelijk om. dat de Volkenbond de vraag van een vlag principieel in behan deling zal nemen, waarna dan de Volken bond zelf wel zal vaststellen, op welke wijze hij ’t beste aan een geschikte vlag kan komen. Teneinde nu de aandacht van de leden van den Volkenbond voor dit initiatief te vra gen. is besloten, dat de nationale Volken bondsvereenigingen. die In de jury voor de prijsvraag vertegenwoordigd waren, zich tot haar respectieve regeeringen zullen wen den. De minister van Buitenlandsche Zaken, de heer Beelaerts van Blokland, ontving daar toe een delegatie uit .tiet midden van het Hoofdbestuur der Vereeniglng voor Volken bond en Vrede, bestaande uit de vlce-pre- sidente mevr. C. Bakkervan Bosse en de heeren H. Ch. G. J. van der Mandere en K. G. Surie. Door deze delegatie werd uit eengezet welke de bedoelingen zijn geweest van de prijsvraag en er nadruk op gelegd, dat het op hoogen prijs zou worden gesteld, indien de Nederlandsche Regeering aandacht aan dit vraagstuk kan schenken en wel licht tot initiatief overgaan. Van de zijde van den minister werd be langstelling voor deze aangelegenheid ge toond en toegezegd, dat nadere overweging zal geschieden. De leden van de jury zijn thans doende om aan de verschillende regeeringen der Europeesche leden van den Volkenbond de vlagontwerpen aan te bieden. Dit is reeds geschied in Finland en de Baltische landen; het geschiedt dezer dagen in Spanje en Portugal, tn Zweden. Noorwegen en Dene marken en In Ierland, terwijl het eveneens reeds geschied Is in Tsjecho-Slowaklje. Ooa- tenrijk en Hongarije en voor Polen en de werkzaamheden ononderbroken en volledig I Balkanlanden nog een afzonderiUke rete op voort te zetten.” 1 bet programma staat. Aan den door de Koninklijke Vereeniglng Oranjebond te Den Haag In samenwerking met de Oranjevereeniging „Voor Oranje en Vaderland” te Rotterdam gsorganieerrrtrn natlonalen vaandelgroet. welke 16 September in bet Huls tan Bosch te Den Haag zal worden gehouden, zullen niet minder dan 400 vereenigingen en bonden uit het geheel» land met banie ren, vlaggen en vaandels deelnemen. Ongeveer 12000 personen zullen deze ver eenigingen vertegenwoordigen. Achttien muziekkorpsen zullen In den op tocht meeloopen en een koor van 1300 da mes en heeren zullen een speciaal voor de ze gelegenheid gedicht Koninginnelled ten gehoore brengen. De godsdienstvervolging Op 23 Januari 1918 vaardigde de Sowjet-regeering een decreet uit, waarbij Kerk en Staat gescheiden werden, de vrijheid van den Godsdienst werd ge waarborgd en.... beslag gelegd werd op de eigendommen der Kerk. Tevens wer den godsdienstige ceremoniën in het openbaar verboden en mocht voortaan op de scholen geen godsdienstonderricht gegeven worden. Ofschoon deze besluiten op zich reeds hard genoeg waren, vooral voor de in den Tsarentijd zoo machtige orthodoxe kerk, kon men nog niet van een „vervolging” spreken. Wel werden velen van de hortere en lagere geeste lijkheid gearresteerd en ter dood ge bracht, doch dit was het lot van een groot percentage der bourgeoisie in den tijd van het ooriogs-communlsme. De regeering was in die dagen nog tame lijk tolerant, wenschte niet de godsdien- stige gevoelens der boeren, van het over- groote deel der natie te kwetsen, had geen belang bij het ontketenen van nieuwe, felle hartstochten, had zelf de handen reeds meer dan vol genoeg om den nieuwgeschapen toestand te conso- hdeeren. De toestand veranderde in 1922. Als verderf-engel streek de hongers nood neer over de streken aan de Wolga en nog andere Russische gebieden. Er heerschte een ellende, zooals het menaohdom sedert zijn verschijning op aarde nog slechts zelden gekend had: de jaren van den wereldoorlog hadden het Russische Rijk geweldig geteisterd, daarna kwam de revolutie in al haar verschrikkingen en toen de hongers nood, die de menschen tot zulk een kannibalisme in eenige streken bracht, dat gevallen geconstateerd zijn dat ouders hun kinderen opaten om zelf hun bestaan te rekken en de kleinen uit hun lijden te verlossen. De regeering deed wat in haar ver- ■wgen was, trad met onverbiddelijke gestrengheid op. Zij elschte nu van de Kerk, dat zU de kerkschatten zou uit leveren die in 1918 tot „eigendom des volks” waren verklaard, doch aan de kerken in bruikleen wafen gelaten. De Sowjet wenschte hiervan geld te maken om den nood in de hongergebieden te helpen lenigen. De Kerk had nu een kans om op dit gebied eendrachtig met het nieuwe be wind samen te werken en haar loyali teit te toonen, doch zij Uet dit uur voor bijgaan. Weliswaar leverden eenige bis schoppen de kerkschatten uit, doch het meerendeel onder aanvoering van patri arch Tichon weigerde zulks. Dit maakte over het algemeen een slechten indruk. Terwijl honderdduizenden gebrek leden en in het buitenland ondersteu ningsfondsen werden opgericht, beza ten vele kathedralen schatten van honderdduizenden en millloenen gul dens. Toch moet men de houding van den patriarch en .van de meesten zijner bisschoppen niet te spoedig hard beoor- deelen, daar zij absoluut geen garanties hadden, dat de opbrengst aan de nood lijdenden geheel ten goede zou komen en de mogelijkheid zeker niet denkbeel dig was, dat de Bolsjewiki er zich zelf mee zouden volproppen en het voor hunne agltatie-doeleinden zouden mis bruiken. Het gevolg was allerverschrikkelijkst en diep bedroevend. Met geweld, met moord en doodslag, maakten de commu nisten met hulp der roode troepen zich nu van de kerkschatten meester. Er werden korte metten met de weigeraars gemaakt en velen werden na kort ge ding doodgeschoten, verbannen, of tot lange, zware gevangenisstraf veroor deeld. Het geheele jaar 1922 woedde de storm en er werd een speciaal departement aan bet Volkscommissariaat voor Justitie opgericht ter controle van den gods dienst, bijgestaan door een bijzondere afdeellng van de gevreesde Tsjeka (latere G. P. U.). De arrestaties van geestelijken bleven aan de orde van den dag; tallooze kerken werden onder een of ander voorwendsel in beslag genomen. Meestal was het, dat een plaatselijk museum noodig was of een communis tisch clubgebouw, waarvoor de kerk moest dienst doen. De kerk van St. Pimen te Moskou werd bijvoorbeeld in beslag genomen, omdat de bewaker in een der torens sterken drank had ge distilleerd, en zij werd overgedragen aan de communistische partij. De gou den kruisen werden van de koepels neer gehaald en door roode vlaggen vervan gen; midden op het altaar werd een ge weldige buste geplaatst van Karl Marx. Opschriften, den spot drijvend met God en godsdienst, werden rondom op de muren aangebracht en jong-communis- tische clubs vierden er hun anti-gods dlenstlge orgiën. Zonder twijfel zou men in Moskou, de stad der honderden kerken, nog wel meer tempelgebouwen in beslag hebben ge nomen, indien men maar eeniger-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1