Binnenlandsch cd^ieuws Voor de Huiskamer DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE I ONZE OOST Een gevolg van den Boycot H. M. de Koningin-Moeder Indische Dienst Te water lating Rijnsleepschip „De Hanze” in het Aartsbisdom LUCHTVAART Nog eens de Maastrichtsche relletjes Een dure kop chocola De Italiërondvlucht SOCIAAL LEVEN Vrijaf op Koninginnedag 1 De K. N. I. L M. iï 1- 4 fc 1 7 Jl) Antenne van K. L. M.-machine raakt stroomdraad van een tram De rondvlucht boven de Kleine Entente De aanslag op het wereldduurrecord dames mislukt Slachtoffer der luchtraces in Chicago De moord op den snijveidemployé Bellink 4/ 580 KM.. i-t Naar h.et Loo Arbeidstijd In wtefteta. stond 6 Stellingen na reetar Beta. Boa het „Valk” onwaarheden verspreid in brand en schouwer gewond werd. ten Door de warmte Arbeidstijd In fabrieken of werkplaataen al één leugen van „Het Volk”- Gedurende het eerste halfjaar 1930 s -• I F 15 1929 •l 524. 633. SM -4 41 De maar H. M. de Kon>ngln-Moeder zal in verband met den verjaardag van H. M. de Koningin 1-3. Zaterdag voor enkele dagen naar het Loo vertrekken. een e. die al even weinig goede handelstrouw als ing tot ontduiking der 'i.-ia A en aardbeien van Bandoeng Batavia. Palembang en Singapore, rozen Soerabaja naar Semarang en Batavia. De vervoercijfers van de K. N. I. L. M. voor de eerste helft van 1930 geven een interes sant beeld van de ontwikkeling van het luchtverkeer in Nederlandsch-Indië. De cijfers van de eerste helft van het Jtmr en die van dit jaar naast elkaar •nde, krijgt men de volgende resul- Het laatst kwam Duim van t touw gegleden, sprong op den trein als de andere twee. „Ais jullie den autodief zoeken, Help ik graag een handje mee.” De dief was weer voor den dag gekomen, had wel zeer geducht het land. Zag, waar hij ook keek, den vijand komen, was omringd aan allen kant. Gistermiddag is met goed gevolg van de werf der N. V. Internationale Scheepsbouw Maatschappij ,,De Maas", te Slikkerveer, te water gelaten het Rijnsleepschip „In No mine Dei" bij hare werf in aanbouw voor Duitsche rekening. De hoofdafmetingen van het schip zijn: Lengte over alles 105 M. Breedte op bultenkantspanten 12 M. Holte van basis af 2.75 M. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van den mijnenlegger „Gou den Leeuw”, die evenals de tweede in aan bouw zijnde mfjnenlegger „Prins van Oranje", bestemd is voor Nederlandsch- Indië. De Minister van Arbeid, Handel en Nijver heid heeft, gelet op het bepaalde bU de arti kelen 28, vijfde lid, en 97, vierde lid, der Ar beidswet 1919; A. aan hoofden of bestuurders van onder nemingen, waarin aan arbeiders, werkzaam in fabrieken of werkplaatsen, op 1 September 1930 gedurende den geheelen dag of een deel van den dag vacantle wordt verleend in ver band met feesten ter viering van den verjaar dag van H. M. de Koningin, vergund, dat net ten gevolge daarvan -ontstane verzuim, met afwijking van het bepaalde bU artikel 24 der Arbeidswet 1919, geheel of ten deele door die arbeiders wordt ingehaald op de eerste 5 werkdagen der week in het tijdvak van 38 Augustus tot en met 24 September 1930, onder voorwaarde, dat: 1. in genoemd tijdvak van 4 weken door de betrokken arbeiders niet langer arbeid wordt verricht dan ten hoogste 9V. uur per dag en ten hoogste 192 uren in totaal; 2. de arbeidstijd van de betrokken arbeiders op de eerste vjjf werkdagen der week in zijn geheel is gelegen tusschen 7 uur des voormid- dags en 7 uur des namiddags, of, in de geval len, waarin krachtens het Werktijdenbesluit voor fabrieken of werkplaatsen 1923, ruimere tljdgrenzen zijn toegestaan, tusschen de daar aangegeven tljdgrenzen; Gistermiddag zjjn te Warschau 24 militaire vliegtuigen gestart voor de rondvlucht boven Polen en de staten der Kleine Entente. Een Poolsche machine stortte kort na den start in een plas. Hierbij verdronk de waarnemer, terwijl de bestuurder zich in veiligheid kon stellen door middel van een parachute. Een tweede Poolsche machine, die een noodlan ding op Tsjechnlsch gebied moest maken, werd buiten mededinging gesteld. De Minister van Arbeid, Handel en Nijver heid heeft, gelet op het bepaalde in art. 3 van het Werktijdenbesluit voor winkels 1929, en in art. 68, veertiende lid, van de Arbeidswet 1919; bepaald, dat Indien in verband met de fees ten ter viering van den verjaardlg van Hare Majesteit de Koningin de vrije halve dag van een arbeider, werkzaam in een winkel, In de week van 1 tot 6 September 1930, in afwijking van het te zijnen aanzien op de arbeidslijst vermelde, wordt gegeven op den dag of één der dagen, waarop ter plaatse dat feest wordt gevierd, de vermelding daarvan kan geschie den door op een naast de arbeidslijst op te hangen geschrift met inkt aan te ter kenen den naam van den betrokken arbeider en den datum van den feestdag, waarop dese rege ling wordt toegepast. B. hoofden of bestuurders van de ooder A genoemde ondernemingen er aan te berinne ren dat: 1. indien van de vergunning gebruik wordt gemaakt, overeenkomstig het bepaalde bü artikel 10, derde lid, van het Rusttijden- en Arbeidsltjstenbeslutt voor fabrieken of werk plaatsen 1923, uit een geschrift, hetwelk ge durende bedoeld tijdvak naast de arbeidslos* moet zjjn opgehangen, zoodanig, dat daarvan gemakkelijk kan worden kennisgenomen, op duidelijke wijze de regeling van de arbeids- rusttijden moet blijken, 2. op de dagen, waarop Ingevolge deze ver gunning langer dan 8H uur per dag arbeid wordt verricht, overeenkomstig het bepaalde bij artikel 3 van vorengenoemd Rusttijden en Arbeidstijdenbesluit, de arbeidstijd van een arbeider niet na ten hoogste 4H uur arbeid behoeft te worden afgewisseld door een onaf gebroken rusttijd van ten minste een half uur. onder voorwaarde, dat zijn arbeidstijd telkens na ten hoogste 4’4 uur arbeid wordt afgewis seld door een onafgebroken rusttijd van ten minste een kwartier en bovendien na ten hoogste 6K uur na het begin van zün dage- lljkschen werktijd door een onafgebroken rusttijd van minstens een half uur. Bestemd voor uitzending naar Ned. Indlë: J. L. M. de Ketfser, leeraar M. O. in Ned.- Indië, Amsterdam; G. Gelling. Voorschoten; J. G. Post, Weesp; W. Koningstem, Umul- den. allen onderw. b. h. openb. lager onderw.; A. Hoogerwerf, taxidermist b. h. Zoölogisch Museum van 's Lands Plantentuin, IJmuiden; dr. R. Renunelts, hoogleeraar a. d. Geneesk. Hoogesch. te Batavia, Amsterdam; ir. H. Pomes, ing 3e kl. b. d. Dienst v. d. Mljnb., Delft; J. H. A. van Ass, hoofdonderw. b. h. openb. lager onderw., Heel (L). Verlofgangers: r. W. van Santwljk, contr. Ie kl. b. h. Binn. Best, 's-Gravenhage; mr. L. M. Cahen. voorz. v. d. Landraad te Sitoebondo, Amsterdam; O. Ph. van der MeUde, teekenaar, burg. ambt. b. d. Topogr. Dienst, 's«Gravenhage; H. W. Ha zenberg, onderw. Ie kl. b. h. openb. Westersch lager onderw.. Voorst; O F. A. de Costa, waar nemend hoofdradlocomm. b. d. P.T.T, 's-Gra venhage; J. P. Engelenburg, boscharch. Ie kl. 's-Gravenhage; J. F. Post, Amsterdam; H. J. Smit, Haarlem, beiden hoofdagent v. pol. le kl.; H. J. Frledericy, contr. le kl. b. h. wtnn Best., Velp; W. v. Asdonk, techn. ambt. 2e kl. b. d. P.T.T.. Amsterdam; W. L. Wasch, opz. le kl. b. d. Staatssp. en tramw„ 's-Gravenhage; E. Th. Klerks, techn. ambten. 3e kl. b. d. P.T. T., 's-Gravenhage; F. Laurens, Hoofdcomm. b. h. Hoofdkant, der I.ÜA,, 's-Gravenhage; P. Tjlo, stationskl. le kl. b. d. Staatssp. en tram wegen, 's-Gravenhage; P. Blok, opperhoutv. b. h. Boschwezen, 's-Gravenhage; A. Voets, plaatsverv. insp. V. h. Westersch lager onderw. i. h. 3e ressort, 's-Gravenhage; Z. G. van der Toom, onderw. 3e kl b. h. openb. Westersch lager onderw.. Harderwijk; W. E. Jaspers, boscharchit. le kl„ 's-Gravenhage; J. Koppel- le, ambt. 3e kl b. d. Dienst der In- en Vit- voerr. en Acc., Ommen; jhr. E. J. van der Brandeler, contr. b. d. Dienst der Landel. Ink. s-Gravenhage; H. Huyding, comm. b. h. Dep. van Landb., Njjverh. en Handel, 's-Graven hage; K. W. Pretzsch. politleops. b. d. Alg. Politie, Leipzig; J. Meijnderts, comm. b. d. Kan too rd. v. h. Binn. Best., 's-Gravenhage; M. O. Nowack, statlonscomm b. d. Staatssp. Bodjonegoro 's-Gravenhage; P. M. Huis man. adm. b.d. Staatsp. en tram, 's-Graven hage. Gepensionneerden: A. C. Deenik, direct. Opleidlngssch. Inl. ambt, te Bandoeng. Schevenlngen; H. V. Schaap, werktuigk. b.d. Dienst der Staatssp. en tramw, Tilburg; I. J. MUborn, hoofd van het Bedr. der Posterijen, 's-Gravenhage; H. J. Coops, afdeellngsh. der posterijen, 's-Gra venhage. gelijk, doch hij maakte daarbij fouten. Met zUn primitieve natuur van weinig ontwik kelden Indischen jongen, begreep hjj niet, dat hij door zijn schelden bitterheid in de harten van de werklui verwekte. Hjj was al eens door zijn chef gewaarschuwd. En toen had hij gevraagd, als htj dan niet slaan mocht, en ook geen boeten mocht ultdeelen, hoe hjj dan het werk moest uit gevoerd krijgen door deze lieden, die zoo gaarne de lijn trekken. Dat het dan toch met woorden moest gebeuren! En inder daad, daar zat een groote moeilijkheid. Want wU weten allen hoe de Inlandsche werkman het bloed onder de nagels vandaan kan halen. Doch Bellink ging te ver. aldus de verklaringen: hij, in zijn vloeiend Ja- vaansch, schold de koelies op de meest be- leedlgende wijze uit, met woorden, die wij hier niet kunnen herhalen. En vóelen wij de zaak goed aan, zijn onze conclusies juist, dan moet hjj ook wel de hand, dan wel den stok opgeheven hebben. Zoo is het langzamerhand, bQ de overigens rustige be volking van het Magetansche, gaan gisten en woelen. Want rustig en kalm is de dessa- man daarginder, dat verzekerde ons de heer Van Gheel Glldemeester bij herhaling, dat verklaarde ons ook de regent van Magetan met grooten nadruk. De regent van Magetan, in wiens familie deze functie van vader op zoon overging, kent zjjn regent schap. Onze oude Doortje moest op reis; voor de tweede of derde maal van baar leven. Er was een neef van haar in een Noord-Hollandsch dorp gestorven, en ze had een ultnoodiging gekregen om de begrafenis en de opening van het testament bij te wonen. Ze was nogal practisch en voelde daarom weinig voor het eerste en veel voor het tweede. „Wat zal ik je zeggen,” antwoordde ze op onze grappen daarover; ,3ieef Bernard is altijd een zonderling geweest, met wlen we geen van allen erg veel ophadden. Als ik nu van hem kom te erven, dan is dat eigenlijk de eerste aardigheid die ik van hem heb; maar ik moet het eerst nog zien eer ik het ge loof. Het kkn wel, want de oude man had kind noch kraai en zat er warmpjes in." „Ja, ja Doortje, ik zie je al met een zak vol gouden tientjes terug komen", plaagde een van ons. „We zullen er van avond een Wees Ge- groetje voor bidden, hoor”, lachte een ander. „Als je toch bidden wil”, sprak onze oude dienstbode, een beetje strak, „bid dan maar voor de zielerust van den man zelf. Dat katf hij nog hard noodig hebben! En zeg me nu eens," ging ze wat vroolUk voort, „wie van de jongeheeren mij morgenochtend naar 1 spoor brengt." „Ik, ik, ik,” klonk het van drie kanten, en de meisjes lachten: „Ziezoo, Doortje, nu heb je maar te kiezen." En Doortje koos mij. Den volgenden morgen vroeg reden we met de tram naar 't station, want de oude meld kon dat lange eind onmogelijk loopen. 't Was trouwens maar goed, dat we vroeg weg waren gegaan en de tram genomen hadden, want toen wij aan 't station waren, hadden we nog maar netdrie en veertig minuten voor 't vertrek van Doortje's trein. Het was echter van m’n jongensgeduld te veel gevergd om zoo lang te wachten. „Doortje,zei ik, „nu zal ik je in de wacht kamer brengen en dan moet je maar goed opletten of er aan dezen kant een trein aan komt. Je hebt je nog niet te haasten, want de trein stopt hier acht minuten, en je kunt dus op je dooie gemak maken dat je er In komt." Ik Installeerde de oude juffrouw in een rustig hoekje van de wachtkamer en verliet haar, weinig vermoedend welke wederwaardig heden de arme meid, die zoo weinig bereisd was, boven het hoofd hingen. Ze heeft me later alles in de puntjes verteld. Doortje had ongeveer een half uur in de wachtkamer gezeten, toen de deur der wacht kamer opengetrokken werd en een conduc teur met stentorstem riep: „Den Haag, Leiden, Haarlem en Amster dam!" Doortje, die wel weinig bereisd was, maar volstrekt niet dom of sufferig, wist dat ze In Haarlem de tram moest nemen naar het dorp, waar neef Bernhard het lijdelijke met het eeuwige verwisseld bad. Toen ze dus een aantal reizigers zag opstaan, volgde zij het voorbeeld, en jawel, nauwelijks was ze op het perron of daar kwam met oorverdoo- vend geraas een trein binnenrollen. Maar wat was dat? In plaats van te stoppen, don derde de trein onder de overkapping door en was, eer de oude ziel van haar verbazing bekomen was, alweer aan den anderen kant van 't station in de verte verdwenen. „Dat Is me wat moois!" mompelde ze en zonder ditmaal op haar meer ervaren medereizigers te letten stapte ze naar de wachtkamer terug, en bestelde In haar bal- oorigheid een kop waterchocolade. In den regel is waterchocolade nog al tamelijk heet Pas had Doortje de lippen er aan gezet, toen de trein, dien ze hebben moest, kort achter den expresse, die zooeven haar verontwaar diging zoo had opgewekt, binnen kwam. „Jawel, wacht nu maar eens op mij,” mom pelde het oudje; Johan zei immers, dat ik op mjjn gemak tijd had om een plaats te zoeken, als de trein er stond.” En kalmpjes bleef ze den heerlijke drank oplepelen, totdat een kellner haar naderde met de vraag: .Moet u niet mee. Juffrouw?" „Ja zeker; een oogenblikje nog." g „Maar juffrouw, de trein staat op vertrek ken.” waarschuwde de kellner en dit was zóó waar, dat, toen Doortje zoo haastg haar booge jaren het toeliet,en het perron kwam opgesneld het gevaarte zich juist in bewe ging zette en de arme meid achterliet in dui zend angsten, bij de gedachte, hoe ze nog op tijd ter begrafenis zou komen. Daar zat ze nu; drie kwartier te vroeg aan den trein en toch nog te laat! De arme meld was diep ter neer geslagen en zelfs niet te troosten door de geruststellende ver klaring van een paar vriéndelijke mederei- zlgsters, dat er binnen een goed half uur weer een andere trein ging. Eindelijk toch liet ze zich eenigszlns tot kalmte brengen. Een half uur te laat, dat kon toch ónmogelijk zoo heel erg zijn, en des gulden per week, dus voor zes uren arbeids ea dan begrijpt men. dat niemand het in zijn hoofd zal halen, om zich allerlei narigheden den hals te halen voor het verkrijgen een dergelljke „belooning is de derde leugen van „Het Volk” Toen een Nederlandsch vliegtuig bezig was te landen op Croydon, raakte de antenne van zijn draadlooze den stroomdraad der electrische tram; deze draad brak, maar het vliegtuig vloog door en maakte een normale landing. Van de aan de Italië-rondvlucht deel nemende vliegtuigen, zijn gistermorgen vroeg 44 gestart voor de race van Rimlnl naar Venetië. Aanvankelijk hadden de beide Duitschers. Lusser en Notx de leiding. Na Monposa echter verloitn zjj hun lei dende positie, zoodat zij “ten slotte als vierde en vijfde landden. .■perste werd overste Sachl, tweede Miss Spooner. De thans te Chicago plaats vindende luchtraces, hebben een slachtoffer geëischt. liet vliegtuig van luitenant Deshazo raakte gedurende de 50 mijlsrace stortte neer. Deshazo werd gedood, -XerwUl een toe- schUnHjk in de tweede helft van Septem ber as. proefvluchten worden gehouden en hoopt men op den eersten Zaterdag van October dezen dienst officieel te kunnen openen. „Wel Doortje, heeft het nog al wat opge leverd? vroeg ik lachend, toen ik haar van den trein kwam afhalen, dien ze ditmaal niet gemist had. Maar Doortje's gezicht stond zóó strak en donker, dat ik maar niet verder vroeg en kalmpjes afwachtte, wat ze zeggen zou. Ik moest wachten tot we thuis waren, maar toen brak de bom los! „Tweeduizend gulden zou ik gehad hebben, als die akelige kerel, 't is zonde dat ik het zeg, maar 't is waar het niet in z’n hoofd gekregen had om niemand te laten erven, of hU moest bij de begrafenis geweest zijn! En jullie weten toch allemaal, hoe ik m’n best gedaan heb om er op tijd te wezen.” Zoo klaagde de arme, oude zieL Mn moeder schudde het hoofd en keek toornig. „Dus als die kwaje bengel” dat was ik „bU je gebleven was, totdat de trein ging, dan zou jjj je tweeduizend gulden gekregen hebben! Daar had Je je .mee in een gesticht kunnen koopen, Doortje, en het werken er heelemaal aan kunnen geven." Moeder trok zich het geval bijna nog meer aan dan Doortje zelf. .Meen mevrouw, dat moet u niet zeggen,” zoo begon die goede Door. „Jongeheer Johan heeft goed genoeg voor me gezorgd, maar die gekke trein, die daar voor m’n neus voorbij holde heeft me in de war gebracht. En in een gesticht,” hier kwamen de wa terlanders „In een gesticht wil ik heele maal niet. Ik hoop hier bU mevrouw en de kinderen te blijven tot aan m’n dood, en dan heb ik eigenlijk die tweeduizend gulden ook heelemaal niet noodig.” Doortje Pennlngs bleef bij ons en ze is ook bij ons maar pas vele Jaren later gestorven, de goede ziel. Een paar dagen na haar thuiskomst van de begrafenis bestelde zjj bij den pastoor een H. Mis voor de zielerust van haar neef Bernard. De Res.bode schrijft: socialistische pers wringt zich nog steeds in allerlei kronkelingen, waarbij bovendien niet veel eerbied voor de waarheid blijkt, om de massa maar te kunnen suggereeren, dat de katholieken in Maastricht laakbare dingen hebben ge daan. Het was niet genoeg om op indiscrete wijze onvolledig het rapport te publioeeren, ofschoon „Het Volk" natuurlijk ook weet, dat halve waarheden erger kunnen zijn dan leugen. Toen ook uit deze halve waarheden niets houdsbaars tegen de katholieken kon worden uitgespeeld is men gaan verzinnen. Een der meest ergerlijke verzinsels op dit gebied was de beweru.g. dat de z.g. aanval op 16 October der Maastrichtsche agenten «p de stakers, was geschied door lager katho- ïek politle-personeel, buiten weten der ver- satwoordelljke autoriteiten om. Alléén katholiek georganiseerde politie agenten waren daarvoor aangezocht. Dus, zoo redeneerde men, hier had de kath. geestelijkheid de leiding, die zich stelde op' ée plaats van den Commissaris. .Hkndelsblad”, „Haagsche Post", zelfs de „Nederlander” vlogen hier in en meenden, dst hier toch wel gebleken was. dat de kath. geestelijkheid buiten haar bevoegdheid was gegaan. En wat blijkt nu van dit socialistisch verhaal, dat uitsluitend katholiek politie personeel voor dezen aanval was geënga geerd naar zij meedeelden, waar te zijn? Een niet kath.-polltieman deelde hierom trent het volgende in de .Limburger Koerier" mee: „De bewering, als zouden de reserves, die in den avond van 16 October dienst deden, zooveel mogelijk hebben bestaan uit R. K. georganiseerde politiemannen, is absoluut bezijden de waarheid. Die reserve om de zaak juist te noe men zooals ze was bestond uit negen Personen; n.l. de volontair van den com missaris en acht agenten. De volontair is niet katholiek georganiseerd. Van de acht agenten waren er drie niet katholiek en vah de vijf overigen, die wel katholiek waren, was er bovendien nog een niet katholiek georganiseerd. De leider van deze groep was een nlet-kathollek en dus niet R. K. ge organiseerd. De begeleiders der werkwilli gen van dezen avond, zes in aantal, waren allen niet-katholiek georganiseerd. Wanneer werkelijk de wil aanwezig was geweest, om de heele reserve uit katholiek georganlseerden te doen bestaan, dan had men daar heel gemakkelijk vijf agenten voer kunnen vinden. Maar van dergelljke tendensen, die men van alle kanten tracht te signaleeren is geen, maar dan ook absoluut geen sprake geweest” verhaal afdoende gesignaleerd. Wat de be wei ing betreft, dat het politio neel optreden geheel bulten de bevoegde autoriteiten om is gegaan, wordt het vol- gendb aan de Limburger Koerier" meege deeld. „De plannen van den 16den October, die overigens geen buitenissig karakter vertoon- «ten, werden in den ochtend van dien dag reeds aan een inspecteur, dus aan den direc- ten chef van Dh. Boersma, voorgelegd, die er niets bezwaarlijks in zag, zoodat den heer Boersma geen eigendunkelijkheid kan worden toegeechreven”. Hieruit blijkt dus ook duidelijk, dat het verhaal, al zou de adj. inspecteur Boersma buiten zijn chefs om gehandeld hebben en alleen op aandrang van de kath. geestelijk heid, pure laster is. De gewone dlenstweg is door den inspec teur gevolgd. En voor <fe derde bewering van „Het Volk”, nX dat de Inspecteur Boersma als belooning voor zijn optreden door de kath. geestelijkheid is beloond met een leeraar- schap aan den R K. pplltle-cursus. Hier zijn de feiten als volgt: „Op 8 October werd den heer Boersma dit leraarschap aangeboden en op 10 October kree- hij schriftelijk zijn benoeming, terwijl de geïncrimineerde gebeurtenissen, waarna hij als belooning het leeraarschap zou krU- 8cn, op 16 October eerst plaats hadden. Uit de correspondentie over de zaak gevoerd, blijkt duldelUk, dat dese kwestie geheel zake- Mfk is geregeld. Bovendien wat beteekent dit leeraarschap? Het brengt .aede: Het les geven gedurende een uur per week aan 20 A 30 man. Men telle daarbij een uur of vUf voor 1 prepareeren van de lessen en voor het corrigeeren van het werk van al die cursusvolgers. Daarvoor ontvangt dz leer» ar een vergoeding van bijna twee van hare eerste internationale luchtlljn van Batavia vla Palembang b ir Singapore, welke zich in een toenemende belangstelling zoowel van Java als van den overwal mag verheugen. Aanvankelijk was besloten om bü het ope nen van de BataviaSingaporelljn vla Palembang. het In Augustus 1929 geopende traject Batavia Palembang op te nemen In de BataviaSingapore verbinding. Echter bleek, op grond van de zeer goede resul taten, dat het noodig was de plannen te wijzigen, omdat van de BataviaPalembang HJn In een dusdanige mate gebruik werd ge maakt, dat een tweemaal weeksche verbin ding met Palembang volkomen gerechtvaar digd was. De in Maart geopende internatio nale lijn BataviaSingapore loopt dan ook via Palembang met een afwijkende dienst regeling. Het drukke verkeer op beide Ujnen vindt voor een groot deel zjjn oorzaak in de tijd besparing welke wordt verkregen door ge bruik te maken van het vliegtuig. Ter illu stratie diene het volgende: x BataviaPalembang Vliegtuig; Luchtafstand tijd3 uur, 30 minuten. Gecombineerde Spoor- en Bootverblnding 's Morgens ongeveer 7 uur per spoor uit Weltevreden. 4 uur later, om 11 uur op de veerboot te Merak; na 6 uur waren te Oost- haven om 5 uur des middags; dan een’ klein uur met het spoor naar Tandjong Ka- rang en den volgenden morgen om half zeven in den trein, om na ongeveer 12 uur sporen des avonds te zeven uur te Palem bang aan te komen. Tijdbesparing: 32 uur en 30 minuten. BataviaSingapore, vla Palembang; VUegtuigafstand1080 KM. tijd uur, 30 minuten. Boot 48 uur. Tijdbesparing 41 uur en 30 minuten. Krachtig wordt op het oogenbllk en door het Departement van Gouvernementsbedrij- ven en door de K. N. I. L. M. gewerkt aan de voorbereiding voor de opening van de Batavia—Medan HJn, een afstand van 1600 K.M., welke in 10 uur zal worden afgelegd. Deze Hjn zal eenmaal per week v.v. bevlo gen worden in aansluiting aan de mailbooten. Zooals de zaken nu staan, zullen waar- Langzaam ging de dief naar dm tender, maar de aap kwam hem heel nabU- ^e zult dezen keer niet meer ontsnappen, ditmaal,” dacht hjj, „behoor je mU De dief zag Jokko komen. En voor hem waren staker en machinist. „O, ik nou er heel wat voor geven, als Ik," riep hij, „maar een uitkomst wist,” De aviatrice Maryse Bastie is opnieuw gedwongen geweest haar aanval op het wereldduurrecord vliegen voor dames te on derbreken. ZU was door de warmte lichtelijk onwel geworden. Om 11 uur 34 is zjj op het vliegveld te Le Bourget gedaald. noods ging ze dan maar recht naar 't kerk hof in plaats van eerst naar 't sterfhuis. Ze kon dan ten minste de begrafenis zelf nog bijwonen. Maar helaas, ze had niet gedacht aan de tram, die niet zoo goed was om een half uur op juffrouw Dora Penning» te wachten! Toen ze in Haarlem aankwam en met behulp van de aanwijzingen van een vriendelljken reiziger voor de stoomtram stond, hoorde ze dat ze daar opnieuw een half uur wachten moest! Nu was alle kans verkeken, dat ze nog op tijd zou komen, en met een diepen zucht over zooveel tegenspoed, ging ze maar zitten wach ten tot de tram haar mee zou voeren. Ze kwam natuurlijk veel te laat, want «vn t sterfhuis vernam zij, dat de stoet al meer dan een uur weg was, en dat ,xie familie” wel spoedig terug zou komen. Enfin, ze moest zich schikken in t onvermijdelijke en deed haar best om, toen ze straks haar wederwaar digheden vertelde, de ongeloovige glim lachjes niet' te zien van een paar jonge snuiters, achterneven van den overledene, die blijkbaar met haar aanwezigheid niet erg w'iren ingenomen. Men meldt aan het „.Ibid." uit Alphen ad. RUn: Een merkwaardig gevolg van de boycot- bewegtng ten opzichte van Duitsche waren, heeft zich in gemeente geopenbaard bü de water- en Bchtbedrjjven, die vorig jaar bü een Duitsche firma een electrische laad- inrichting en een klelnkameroven, volgens een hier te lande nog niet gebruikt systeem voor de gasfabriek bestelden, ten bedrage van ruim 70.000. Dew dagen is <te nieuwe installatie ge reed gekomen, doch door de ingezetenen werd leen algemeen geklaagd over een minder goede gaslevering. «n dé heden gehouden raadsvergadering voegen daarom eenige leden, of B. en W. bereid waren inlichtingen te geven omtrent de oorzaak van een en ander, waaftip de voorzitter, dr. H. J. Lovink, meedeelde, dat door de boyoot-beweging de Duitsche firma thans hier te lande een Nederlandsche Maatschappü heeft gevestigd, die niet over die deskundigen beschikt, als die, waarop de leverende Duitsche firma kon bogen, zoodat moeiHJkheden bU de installatie het gevolg waren. Volgens een der raadsleden zou de Duit sche firma zich thans niet meer verant- woordeUjk stellen voor een goede oplevering van de nieuwe inrichting, terwijl de Neder landsche Maatschappü op haar beurt geen verantwoordelükheld wenschte te aanvaarden voor hetgeen door de Duitsche frima ge leverd is. De Gasfabriek schijnt daardoor in een nlterst moeilijk parket te zjjn geraakt, waar van B. en W. een oplossing echter nog wel mogelük achten. Het JHbld.” voegt hieraan toe, dat de Duitsche firma, die zoo optreedt, haar eigen belang slechts verder schaden kan door politiek van sabot eerbied heeft voor de aanvankelijk»i Zooals wij reeds meldden, houdt Hars- ze" in het Aartsbisdom haar jaarvergade ring (Centrale Raadsvergadering) dit jaae te Hilversum en wel op Woensdag 16 en Donderdag 11 September ba. In het Palace- hotel. De vergadering wordt ontvangen dooe den Gooischen Kring van R-KMlddenstands- vereeniglngen. welke o.a. ’s avonds van den eersten dag een gezellig samenzijn aanbiedt en den tweeden dag een auto-tocht dooe het Gooi. Den tweeden dag aal de Zeereerw. beer Rector J. F. A. Bots een rede houden ge titeld: ,J> Broeder, die door zjjn Broeder geholpen wordt, is als een sterke stad”, aaet de hand van de navolgende stellingen: 1. Recht is het begin der liefde en dus aal in een samenleving als de onze, waarin de rechtsorde ligt verstoord, ook door de liefde voor alles een gezonde sociale actie worden geëischt. We zien selfs rondom ons, hoe zonder die sodale bemoeiingen de cha ritatieve actie wantrouwen wekt en tegen- 2. Daartegenover kan de aodaal-eccnomi- sche actie wel gezonde vormen en verhou dingen scheppen maar niet vuca Manen, dab door ziekte, ongeluk, eigen sobuld, enn, nood-gevalien ontstaan. Daarom zal het charitatieve vraagstuk eveneens een belangrüke plaats in het leven innemen, niet het minst in dezen tüd van socialen nood. 3. Die Uefdes-taak, de meert karakteris tieke plicht van het Christendom, strekt zich uit tot allen, maar laat toch voorkeur toe. waarop noodlijdende standgenooten zich tegenover ons zeker kunnen beroepen. Temeer, daar evenueele moeilijkheden van een middenstander meestal van dien aard zijn, dat onze bestaande charitatieve wree- nlgingen daarop niet berekend zijn. 4. Voor middenstanda-noodgevaBen la een dubbele vorm van hulpverteening noodaake- Hjk: 1. Materieele hulp, welke neerknmt op geldverrulming bü den betrokken midden stander. Daartoe streeft men naar eigen Voorschotbanken ct dergelljke instituten, die echter ter goede functtoneering noodza kelijk steunen moeten op een gezonde zake- UJke basis, maar daardoor ook nood zak rlljk sterk beperkt zjjn in hunne bemiddrting. ZJJ blijven hier verder buiten beschouwing, wat niet beteekent, dat zü van minder brtang zün. 2. Moreele hulp. 5. Tot het verleenen van die moreele hulp worde in onze afdeelingen in bet leven ge roepen „een Commissie van Bijstand”. Daarin kan de liefde van menseh tot mensch op een vruchtbare wijze in praktijk worden gebracht. Niet bet grid, maar de persoon moet en kan hier helpen door be middeling en voorlichting. 6. De gedragslijn van zulk een em«wni»<de moet soepel zün. maar boe men het ook aanlegt, zeker is, dat zulk een commissie aan de betrokken leden veel tüd kost, veel werk medebrengt en ondanks dat toch nog wel teleurstellingen en mislukkingm be zorgt; maar daartegenover staan de geval len, dat een bedrijf weer gezond is gewor den en de positie van een middenstandsge- zin gered. Is dat de proef niet waard? De broeder, die door zün broeder geholpen wordt, is als een sterke stad. Slachtoffer van zün temperament Een redacteur van het Boer. Hbld. heeft een bezoek gebracht aan de suikerfabriek Poerwodadl. naar aanleiding van den moord op den snüveld-employé Bellink, en heeft *n onderhoud gehad met den administrateur, den heer Van Gheel Glldemeester. Zijn oordeel Is van belang in verband met de overhaaste gevolgtrekkingen welke naar aanleiding van dit drama ten aanzien van de algemeene mentaliteit van Oostersch werkvolk zijn gemaakt. Het broeide reeds eenigen tüd daar in de afdeeling van Bellink aldus het blad. Bel link stond goed aangeschreven bü zün chefs; zün werk was in orde het werk van den 40-jarlgen snüveldopzichter. Hjj de uit Hollandsche ouders, in Indië geborene, nimmer naar Holland geweëht weinig ontwikkeld haalde uit zjjn werkvolk, wat cr te halen viel, is. gedeeltelijk, als slacht offer van zün plicht gevallen. Doch slechts gedeeltelük, omdat hü dien plicht niet ge heel juist opvatte. Bellink is ook gevallen als slachtoffer van zün temperament, van het temperament van den Indischen jon gen, trotsch, opvliegend, zich niets latende zeggen door een Inlander, zich, meer dan de echte blanda (Hollander), boven dezen verheven wanende, branl betoel (overmoe dig). ondanks zün veertig jaren. Met zijn sterke body bereid, den strüd tegen velen op te nemen. Vooral tegen deze inlanders, wier meester hü zich dacht. Zoo heeft het drama, het vreeselüke dra ma zich daarginds in een afgelegen tuin van Poerwodadl ontwikkeld. langzaam, doch zeker. Bellink deed zün plicht, ontegenzeg- post helft helft 1929. over droeg den ken). Werd in de overeenkomstige periode van ongeveer 7500 KM. per week gevlo gen op de regelmatige lijnen, thans vliegt de K. N. I. L. M ongerekend de extra- vluchten bijna 15.000 KM. per week. In Au gustus 1930 werd inmiddels het eerste mll- lioen KM. sinds haar bestaan voltooid met een dienstregelmaaf van 100 pet. Het vrachtvervoer ontwikkelde zich gun stig. Het grootste vervoer is bloemen, ver- sche groenten naar f van l couranten van Bataia naar Bandoeng, films, motoronderdeelen e.d. op alle luchtlijnen. De voornaamste gebeurtenis van de K. N. I. L. M. in de eerste helft van 1930 was de opening op van Dit Is de derde leugen van „Het Volk” aan de kaak gesteld. eHt socialistisch blad slaat wel weer een fün figuur in deze zaak en het bewijst opnieuw, tet welke schandelüke middelen de socialistische pers haa. toevlucht neemt In haar anti-katholieke campagne. De bijnaam van „Het Volk", n.l. „Het Liegt", doet het aan vooral alle eer aan. vorige jt plaatse: taten: f Passagiers ven-oer: le helft 1929 6577, le helft 1930 8037; vrachtvervoer le helft 1929 17.714 K.G.. le helft 1930 52.272 K.G.; post vervoer le helft 1929 755 K.G„ le helft 1930 3.306 K.G.; een toename dus in het vervoer van passagiers van 22 pct., van vracht van 195 pet. en van luchtpost van 338 pet. Vooral de toename in de vervoerde lucht- is merkwaardig. Gedurende de eerste van 1930 was het vervoer juist de grooter dan het vervoer over geheel Het gemiddelde vervoer per maand de eerste 6 maanden van 1929 be- 126 K.G.. alleen In Juni 1930 wer- vervoerd 661 K.G. (ruim 46.000 stuk-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7