Binnenlandsch cd^ieuws
Voor de Huiskamer
DE VLUCHT UIT DE POPPENKAST
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE
I
ONZE OOST
Een gevolg van den Boycot
H. M. de Koningin-Moeder
Indische Dienst
Te water lating Rijnsleepschip
„De Hanze” in het Aartsbisdom
LUCHTVAART
Nog eens de Maastrichtsche relletjes
Een dure kop chocola
De Italiërondvlucht
SOCIAAL LEVEN
Vrijaf op Koninginnedag
1
De K. N. I. L M.
iï
1-
4
fc
1
7
Jl)
Antenne van K. L. M.-machine raakt
stroomdraad van een tram
De rondvlucht boven de Kleine
Entente
De aanslag op het wereldduurrecord
dames mislukt
Slachtoffer der luchtraces in
Chicago
De moord op den snijveidemployé
Bellink
4/
580
KM..
i-t
Naar h.et Loo
Arbeidstijd In wtefteta.
stond
6
Stellingen na reetar Beta.
Boa het „Valk” onwaarheden verspreid
in brand en
schouwer gewond werd.
ten
Door de warmte
Arbeidstijd In fabrieken of werkplaataen
al één leugen van „Het Volk”-
Gedurende het eerste halfjaar 1930
s
-• I
F
15
1929
•l
524.
633.
SM
-4
41
De
maar
H. M. de Kon>ngln-Moeder zal in verband
met den verjaardag van H. M. de Koningin
1-3. Zaterdag voor enkele dagen naar het Loo
vertrekken.
een
e. die al even weinig
goede handelstrouw als
ing tot ontduiking der
'i.-ia
A
en aardbeien van Bandoeng
Batavia. Palembang en Singapore, rozen
Soerabaja naar Semarang en Batavia.
De vervoercijfers van de K. N. I. L. M. voor
de eerste helft van 1930 geven een interes
sant beeld van de ontwikkeling van het
luchtverkeer in Nederlandsch-Indië.
De cijfers van de eerste helft van het
Jtmr en die van dit jaar naast elkaar
•nde, krijgt men de volgende resul-
Het laatst kwam Duim van t touw gegleden, sprong
op den trein als de andere twee. „Ais jullie den autodief
zoeken, Help ik graag een handje mee.” De dief was
weer voor den dag gekomen, had wel zeer geducht het
land. Zag, waar hij ook keek, den vijand komen, was
omringd aan allen kant.
Gistermiddag is met goed gevolg van de
werf der N. V. Internationale Scheepsbouw
Maatschappij ,,De Maas", te Slikkerveer, te
water gelaten het Rijnsleepschip „In No
mine Dei" bij hare werf in aanbouw voor
Duitsche rekening.
De hoofdafmetingen van het schip zijn:
Lengte over alles 105 M.
Breedte op bultenkantspanten 12 M.
Holte van basis af 2.75 M.
Op de vrijgekomen helling zal de kiel
worden gelegd van den mijnenlegger „Gou
den Leeuw”, die evenals de tweede in aan
bouw zijnde mfjnenlegger „Prins van
Oranje", bestemd is voor Nederlandsch-
Indië.
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver
heid heeft, gelet op het bepaalde bU de arti
kelen 28, vijfde lid, en 97, vierde lid, der Ar
beidswet 1919;
A. aan hoofden of bestuurders van onder
nemingen, waarin aan arbeiders, werkzaam in
fabrieken of werkplaatsen, op 1 September
1930 gedurende den geheelen dag of een deel
van den dag vacantle wordt verleend in ver
band met feesten ter viering van den verjaar
dag van H. M. de Koningin, vergund, dat net
ten gevolge daarvan -ontstane verzuim, met
afwijking van het bepaalde bU artikel 24 der
Arbeidswet 1919, geheel of ten deele door die
arbeiders wordt ingehaald op de eerste 5
werkdagen der week in het tijdvak van 38
Augustus tot en met 24 September 1930, onder
voorwaarde, dat:
1. in genoemd tijdvak van 4 weken door de
betrokken arbeiders niet langer arbeid wordt
verricht dan ten hoogste 9V. uur per dag en
ten hoogste 192 uren in totaal;
2. de arbeidstijd van de betrokken arbeiders
op de eerste vjjf werkdagen der week in zijn
geheel is gelegen tusschen 7 uur des voormid-
dags en 7 uur des namiddags, of, in de geval
len, waarin krachtens het Werktijdenbesluit
voor fabrieken of werkplaatsen 1923, ruimere
tljdgrenzen zijn toegestaan, tusschen de daar
aangegeven tljdgrenzen;
Gistermiddag zjjn te Warschau 24 militaire
vliegtuigen gestart voor de rondvlucht boven
Polen en de staten der Kleine Entente. Een
Poolsche machine stortte kort na den start in
een plas. Hierbij verdronk de waarnemer,
terwijl de bestuurder zich in veiligheid kon
stellen door middel van een parachute. Een
tweede Poolsche machine, die een noodlan
ding op Tsjechnlsch gebied moest maken,
werd buiten mededinging gesteld.
De Minister van Arbeid, Handel en Nijver
heid heeft, gelet op het bepaalde in art. 3 van
het Werktijdenbesluit voor winkels 1929, en
in art. 68, veertiende lid, van de Arbeidswet
1919;
bepaald, dat Indien in verband met de fees
ten ter viering van den verjaardlg van Hare
Majesteit de Koningin de vrije halve dag van
een arbeider, werkzaam in een winkel, In de
week van 1 tot 6 September 1930, in afwijking
van het te zijnen aanzien op de arbeidslijst
vermelde, wordt gegeven op den dag of één
der dagen, waarop ter plaatse dat feest wordt
gevierd, de vermelding daarvan kan geschie
den door op een naast de arbeidslijst op te
hangen geschrift met inkt aan te ter kenen
den naam van den betrokken arbeider en den
datum van den feestdag, waarop dese rege
ling wordt toegepast.
B. hoofden of bestuurders van de ooder A
genoemde ondernemingen er aan te berinne
ren dat:
1. indien van de vergunning gebruik wordt
gemaakt, overeenkomstig het bepaalde bü
artikel 10, derde lid, van het Rusttijden- en
Arbeidsltjstenbeslutt voor fabrieken of werk
plaatsen 1923, uit een geschrift, hetwelk ge
durende bedoeld tijdvak naast de arbeidslos*
moet zjjn opgehangen, zoodanig, dat daarvan
gemakkelijk kan worden kennisgenomen, op
duidelijke wijze de regeling van de arbeids-
rusttijden moet blijken,
2. op de dagen, waarop Ingevolge deze ver
gunning langer dan 8H uur per dag arbeid
wordt verricht, overeenkomstig het bepaalde
bij artikel 3 van vorengenoemd Rusttijden en
Arbeidstijdenbesluit, de arbeidstijd van een
arbeider niet na ten hoogste 4H uur arbeid
behoeft te worden afgewisseld door een onaf
gebroken rusttijd van ten minste een half uur.
onder voorwaarde, dat zijn arbeidstijd telkens
na ten hoogste 4’4 uur arbeid wordt afgewis
seld door een onafgebroken rusttijd van ten
minste een kwartier en bovendien na ten
hoogste 6K uur na het begin van zün dage-
lljkschen werktijd door een onafgebroken
rusttijd van minstens een half uur.
Bestemd voor uitzending naar Ned. Indlë:
J. L. M. de Ketfser, leeraar M. O. in Ned.-
Indië, Amsterdam; G. Gelling. Voorschoten;
J. G. Post, Weesp; W. Koningstem, Umul-
den. allen onderw. b. h. openb. lager onderw.;
A. Hoogerwerf, taxidermist b. h. Zoölogisch
Museum van 's Lands Plantentuin, IJmuiden;
dr. R. Renunelts, hoogleeraar a. d. Geneesk.
Hoogesch. te Batavia, Amsterdam; ir. H.
Pomes, ing 3e kl. b. d. Dienst v. d. Mljnb.,
Delft; J. H. A. van Ass, hoofdonderw. b. h.
openb. lager onderw., Heel (L).
Verlofgangers:
r. W. van Santwljk, contr. Ie kl. b. h. Binn.
Best, 's-Gravenhage; mr. L. M. Cahen. voorz.
v. d. Landraad te Sitoebondo, Amsterdam; O.
Ph. van der MeUde, teekenaar, burg. ambt. b.
d. Topogr. Dienst, 's«Gravenhage; H. W. Ha
zenberg, onderw. Ie kl. b. h. openb. Westersch
lager onderw.. Voorst; O F. A. de Costa, waar
nemend hoofdradlocomm. b. d. P.T.T, 's-Gra
venhage; J. P. Engelenburg, boscharch. Ie kl.
's-Gravenhage; J. F. Post, Amsterdam; H. J.
Smit, Haarlem, beiden hoofdagent v. pol. le
kl.; H. J. Frledericy, contr. le kl. b. h. wtnn
Best., Velp; W. v. Asdonk, techn. ambt. 2e kl.
b. d. P.T.T.. Amsterdam; W. L. Wasch, opz. le
kl. b. d. Staatssp. en tramw„ 's-Gravenhage;
E. Th. Klerks, techn. ambten. 3e kl. b. d. P.T.
T., 's-Gravenhage; F. Laurens, Hoofdcomm.
b. h. Hoofdkant, der I.ÜA,, 's-Gravenhage; P.
Tjlo, stationskl. le kl. b. d. Staatssp. en tram
wegen, 's-Gravenhage; P. Blok, opperhoutv.
b. h. Boschwezen, 's-Gravenhage; A. Voets,
plaatsverv. insp. V. h. Westersch lager onderw.
i. h. 3e ressort, 's-Gravenhage; Z. G. van der
Toom, onderw. 3e kl b. h. openb. Westersch
lager onderw.. Harderwijk; W. E. Jaspers,
boscharchit. le kl„ 's-Gravenhage; J. Koppel-
le, ambt. 3e kl b. d. Dienst der In- en Vit-
voerr. en Acc., Ommen; jhr. E. J. van der
Brandeler, contr. b. d. Dienst der Landel. Ink.
s-Gravenhage; H. Huyding, comm. b. h. Dep.
van Landb., Njjverh. en Handel, 's-Graven
hage; K. W. Pretzsch. politleops. b. d. Alg.
Politie, Leipzig; J. Meijnderts, comm. b. d.
Kan too rd. v. h. Binn. Best., 's-Gravenhage;
M. O. Nowack, statlonscomm b. d. Staatssp.
Bodjonegoro 's-Gravenhage; P. M. Huis
man. adm. b.d. Staatsp. en tram, 's-Graven
hage.
Gepensionneerden:
A. C. Deenik, direct. Opleidlngssch. Inl.
ambt, te Bandoeng. Schevenlngen; H. V.
Schaap, werktuigk. b.d. Dienst der Staatssp.
en tramw, Tilburg; I. J. MUborn, hoofd van
het Bedr. der Posterijen, 's-Gravenhage; H.
J. Coops, afdeellngsh. der posterijen, 's-Gra
venhage.
gelijk, doch hij maakte daarbij fouten. Met
zUn primitieve natuur van weinig ontwik
kelden Indischen jongen, begreep hjj niet,
dat hij door zijn schelden bitterheid in de
harten van de werklui verwekte. Hjj was al
eens door zijn chef gewaarschuwd. En
toen had hij gevraagd, als htj dan niet
slaan mocht, en ook geen boeten mocht
ultdeelen, hoe hjj dan het werk moest uit
gevoerd krijgen door deze lieden, die zoo
gaarne de lijn trekken. Dat het dan toch
met woorden moest gebeuren! En inder
daad, daar zat een groote moeilijkheid.
Want wU weten allen hoe de Inlandsche
werkman het bloed onder de nagels vandaan
kan halen. Doch Bellink ging te ver. aldus
de verklaringen: hij, in zijn vloeiend Ja-
vaansch, schold de koelies op de meest be-
leedlgende wijze uit, met woorden, die wij
hier niet kunnen herhalen. En vóelen wij
de zaak goed aan, zijn onze conclusies
juist, dan moet hjj ook wel de hand, dan
wel den stok opgeheven hebben. Zoo is het
langzamerhand, bQ de overigens rustige be
volking van het Magetansche, gaan gisten
en woelen. Want rustig en kalm is de dessa-
man daarginder, dat verzekerde ons de
heer Van Gheel Glldemeester bij herhaling,
dat verklaarde ons ook de regent van
Magetan met grooten nadruk. De regent
van Magetan, in wiens familie deze functie
van vader op zoon overging, kent zjjn regent
schap.
Onze oude Doortje moest op reis; voor de
tweede of derde maal van baar leven. Er was
een neef van haar in een Noord-Hollandsch
dorp gestorven, en ze had een ultnoodiging
gekregen om de begrafenis en de opening
van het testament bij te wonen. Ze was nogal
practisch en voelde daarom weinig voor het
eerste en veel voor het tweede.
„Wat zal ik je zeggen,” antwoordde ze op
onze grappen daarover; ,3ieef Bernard is
altijd een zonderling geweest, met wlen we
geen van allen erg veel ophadden. Als ik nu
van hem kom te erven, dan is dat eigenlijk
de eerste aardigheid die ik van hem heb;
maar ik moet het eerst nog zien eer ik het ge
loof. Het kkn wel, want de oude man had
kind noch kraai en zat er warmpjes in."
„Ja, ja Doortje, ik zie je al met een zak
vol gouden tientjes terug komen", plaagde
een van ons.
„We zullen er van avond een Wees Ge-
groetje voor bidden, hoor”, lachte een ander.
„Als je toch bidden wil”, sprak onze oude
dienstbode, een beetje strak, „bid dan maar
voor de zielerust van den man zelf. Dat katf
hij nog hard noodig hebben! En zeg me nu
eens," ging ze wat vroolUk voort, „wie van de
jongeheeren mij morgenochtend naar 1 spoor
brengt."
„Ik, ik, ik,” klonk het van drie kanten,
en de meisjes lachten:
„Ziezoo, Doortje, nu heb je maar te kiezen."
En Doortje koos mij.
Den volgenden morgen vroeg reden we met
de tram naar 't station, want de oude
meld kon dat lange eind onmogelijk loopen.
't Was trouwens maar goed, dat we vroeg
weg waren gegaan en de tram genomen
hadden, want toen wij aan 't station waren,
hadden we nog maar netdrie en veertig
minuten voor 't vertrek van Doortje's trein.
Het was echter van m’n jongensgeduld te
veel gevergd om zoo lang te wachten.
„Doortje,zei ik, „nu zal ik je in de wacht
kamer brengen en dan moet je maar goed
opletten of er aan dezen kant een trein aan
komt. Je hebt je nog niet te haasten, want de
trein stopt hier acht minuten, en je kunt dus
op je dooie gemak maken dat je er In komt."
Ik Installeerde de oude juffrouw in een
rustig hoekje van de wachtkamer en verliet
haar, weinig vermoedend welke wederwaardig
heden de arme meid, die zoo weinig bereisd
was, boven het hoofd hingen. Ze heeft me
later alles in de puntjes verteld.
Doortje had ongeveer een half uur in de
wachtkamer gezeten, toen de deur der wacht
kamer opengetrokken werd en een conduc
teur met stentorstem riep:
„Den Haag, Leiden, Haarlem en Amster
dam!"
Doortje, die wel weinig bereisd was, maar
volstrekt niet dom of sufferig, wist dat ze In
Haarlem de tram moest nemen naar het
dorp, waar neef Bernhard het lijdelijke met
het eeuwige verwisseld bad. Toen ze
dus een aantal reizigers zag opstaan, volgde
zij het voorbeeld, en jawel, nauwelijks was ze
op het perron of daar kwam met oorverdoo-
vend geraas een trein binnenrollen. Maar
wat was dat? In plaats van te stoppen, don
derde de trein onder de overkapping door
en was, eer de oude ziel van haar verbazing
bekomen was, alweer aan den anderen kant
van 't station in de verte verdwenen.
„Dat Is me wat moois!" mompelde ze en
zonder ditmaal op haar meer ervaren
medereizigers te letten stapte ze naar de
wachtkamer terug, en bestelde In haar bal-
oorigheid een kop waterchocolade. In den
regel is waterchocolade nog al tamelijk heet
Pas had Doortje de lippen er aan gezet, toen
de trein, dien ze hebben moest, kort achter
den expresse, die zooeven haar verontwaar
diging zoo had opgewekt, binnen kwam.
„Jawel, wacht nu maar eens op mij,” mom
pelde het oudje; Johan zei immers, dat ik
op mjjn gemak tijd had om een plaats te
zoeken, als de trein er stond.” En kalmpjes
bleef ze den heerlijke drank oplepelen, totdat
een kellner haar naderde met de vraag:
.Moet u niet mee. Juffrouw?"
„Ja zeker; een oogenblikje nog." g
„Maar juffrouw, de trein staat op vertrek
ken.” waarschuwde de kellner en dit was zóó
waar, dat, toen Doortje zoo haastg haar
booge jaren het toeliet,en het perron kwam
opgesneld het gevaarte zich juist in bewe
ging zette en de arme meid achterliet in dui
zend angsten, bij de gedachte, hoe ze nog
op tijd ter begrafenis zou komen.
Daar zat ze nu; drie kwartier te vroeg
aan den trein en toch nog te laat! De arme
meld was diep ter neer geslagen en zelfs
niet te troosten door de geruststellende ver
klaring van een paar vriéndelijke mederei-
zlgsters, dat er binnen een goed half uur
weer een andere trein ging.
Eindelijk toch liet ze zich eenigszlns tot
kalmte brengen. Een half uur te laat, dat kon
toch ónmogelijk zoo heel erg zijn, en des
gulden per week, dus voor zes uren arbeids
ea dan begrijpt men. dat niemand het in zijn
hoofd zal halen, om zich allerlei narigheden
den hals te halen voor het verkrijgen
een dergelljke „belooning
is de derde leugen van „Het Volk”
Toen een Nederlandsch vliegtuig bezig
was te landen op Croydon, raakte de antenne
van zijn draadlooze den stroomdraad der
electrische tram; deze draad brak, maar het
vliegtuig vloog door en maakte een normale
landing.
Van de aan de Italië-rondvlucht deel
nemende vliegtuigen, zijn gistermorgen vroeg
44 gestart voor de race van Rimlnl naar
Venetië.
Aanvankelijk hadden de beide Duitschers.
Lusser en Notx de leiding.
Na Monposa echter verloitn zjj hun lei
dende positie, zoodat zij “ten slotte als
vierde en vijfde landden.
.■perste werd overste Sachl, tweede Miss
Spooner.
De thans te Chicago plaats vindende
luchtraces, hebben een slachtoffer geëischt.
liet vliegtuig van luitenant Deshazo raakte
gedurende de 50 mijlsrace
stortte neer.
Deshazo werd gedood, -XerwUl een toe-
schUnHjk in de tweede helft van Septem
ber as. proefvluchten worden gehouden
en hoopt men op den eersten Zaterdag van
October dezen dienst officieel te kunnen
openen.
„Wel Doortje, heeft het nog al wat opge
leverd? vroeg ik lachend, toen ik haar van
den trein kwam afhalen, dien ze ditmaal niet
gemist had.
Maar Doortje's gezicht stond zóó strak en
donker, dat ik maar niet verder vroeg en
kalmpjes afwachtte, wat ze zeggen zou. Ik
moest wachten tot we thuis waren, maar
toen brak de bom los!
„Tweeduizend gulden zou ik gehad hebben,
als die akelige kerel, 't is zonde dat ik
het zeg, maar 't is waar het niet in z’n
hoofd gekregen had om niemand te laten
erven, of hU moest bij de begrafenis geweest
zijn! En jullie weten toch allemaal, hoe ik
m’n best gedaan heb om er op tijd te wezen.”
Zoo klaagde de arme, oude zieL
Mn moeder schudde het hoofd en keek
toornig.
„Dus als die kwaje bengel” dat was ik
„bU je gebleven was, totdat de trein ging,
dan zou jjj je tweeduizend gulden gekregen
hebben! Daar had Je je .mee in een gesticht
kunnen koopen, Doortje, en het werken er
heelemaal aan kunnen geven."
Moeder trok zich het geval bijna nog meer
aan dan Doortje zelf.
.Meen mevrouw, dat moet u niet zeggen,”
zoo begon die goede Door. „Jongeheer Johan
heeft goed genoeg voor me gezorgd, maar
die gekke trein, die daar voor m’n neus
voorbij holde heeft me in de war gebracht.
En in een gesticht,” hier kwamen de wa
terlanders „In een gesticht wil ik heele
maal niet. Ik hoop hier bU mevrouw en de
kinderen te blijven tot aan m’n dood, en
dan heb ik eigenlijk die tweeduizend gulden
ook heelemaal niet noodig.”
Doortje Pennlngs bleef bij ons en ze is
ook bij ons maar pas vele Jaren later
gestorven, de goede ziel.
Een paar dagen na haar thuiskomst van
de begrafenis bestelde zjj bij den pastoor
een H. Mis voor de zielerust van haar neef
Bernard.
De Res.bode schrijft:
socialistische pers wringt zich nog
steeds in allerlei kronkelingen,
waarbij bovendien niet veel eerbied voor
de waarheid blijkt, om de massa maar
te kunnen suggereeren, dat de katholieken
in Maastricht laakbare dingen hebben ge
daan.
Het was niet genoeg om op indiscrete
wijze onvolledig het rapport te publioeeren,
ofschoon „Het Volk" natuurlijk ook weet,
dat halve waarheden erger kunnen zijn dan
leugen.
Toen ook uit deze halve waarheden niets
houdsbaars tegen de katholieken kon worden
uitgespeeld is men gaan verzinnen.
Een der meest ergerlijke verzinsels op dit
gebied was de beweru.g. dat de z.g. aanval
op 16 October der Maastrichtsche agenten
«p de stakers, was geschied door lager katho-
ïek politle-personeel, buiten weten der ver-
satwoordelljke autoriteiten om.
Alléén katholiek georganiseerde politie
agenten waren daarvoor aangezocht.
Dus, zoo redeneerde men, hier had de kath.
geestelijkheid de leiding, die zich stelde op'
ée plaats van den Commissaris.
.Hkndelsblad”, „Haagsche Post", zelfs de
„Nederlander” vlogen hier in en meenden,
dst hier toch wel gebleken was. dat de kath.
geestelijkheid buiten haar bevoegdheid was
gegaan.
En wat blijkt nu van dit socialistisch
verhaal, dat uitsluitend katholiek politie
personeel voor dezen aanval was geënga
geerd naar zij meedeelden, waar te zijn?
Een niet kath.-polltieman deelde hierom
trent het volgende in de .Limburger Koerier"
mee:
„De bewering, als zouden de reserves, die
in den avond van 16 October dienst deden,
zooveel mogelijk hebben bestaan uit R. K.
georganiseerde politiemannen, is absoluut
bezijden de waarheid.
Die reserve om de zaak juist te noe
men zooals ze was bestond uit negen
Personen; n.l. de volontair van den com
missaris en acht agenten. De volontair is
niet katholiek georganiseerd. Van de acht
agenten waren er drie niet katholiek en vah
de vijf overigen, die wel katholiek waren,
was er bovendien nog een niet katholiek
georganiseerd. De leider van deze groep was
een nlet-kathollek en dus niet R. K. ge
organiseerd. De begeleiders der werkwilli
gen van dezen avond, zes in aantal, waren
allen niet-katholiek georganiseerd.
Wanneer werkelijk de wil aanwezig was
geweest, om de heele reserve uit katholiek
georganlseerden te doen bestaan, dan had
men daar heel gemakkelijk vijf agenten voer
kunnen vinden.
Maar van dergelljke tendensen, die men
van alle kanten tracht te signaleeren is
geen, maar dan ook absoluut geen sprake
geweest”
verhaal afdoende gesignaleerd.
Wat de be wei ing betreft, dat het politio
neel optreden geheel bulten de bevoegde
autoriteiten om is gegaan, wordt het vol-
gendb aan de Limburger Koerier" meege
deeld.
„De plannen van den 16den October, die
overigens geen buitenissig karakter vertoon-
«ten, werden in den ochtend van dien dag
reeds aan een inspecteur, dus aan den direc-
ten chef van Dh. Boersma, voorgelegd, die
er niets bezwaarlijks in zag, zoodat den heer
Boersma geen eigendunkelijkheid kan worden
toegeechreven”.
Hieruit blijkt dus ook duidelijk, dat het
verhaal, al zou de adj. inspecteur Boersma
buiten zijn chefs om gehandeld hebben en
alleen op aandrang van de kath. geestelijk
heid, pure laster is.
De gewone dlenstweg is door den inspec
teur gevolgd.
En voor <fe derde bewering van „Het
Volk”, nX dat de Inspecteur Boersma als
belooning voor zijn optreden door de kath.
geestelijkheid is beloond met een leeraar-
schap aan den R K. pplltle-cursus.
Hier zijn de feiten als volgt:
„Op 8 October werd den heer Boersma dit
leraarschap aangeboden en op 10 October
kree- hij schriftelijk zijn benoeming, terwijl
de geïncrimineerde gebeurtenissen, waarna
hij als belooning het leeraarschap zou krU-
8cn, op 16 October eerst plaats hadden. Uit
de correspondentie over de zaak gevoerd,
blijkt duldelUk, dat dese kwestie geheel zake-
Mfk is geregeld.
Bovendien wat beteekent dit leeraarschap?
Het brengt .aede:
Het les geven gedurende een uur per
week aan 20 A 30 man. Men telle daarbij
een uur of vUf voor 1 prepareeren van de
lessen en voor het corrigeeren van het werk
van al die cursusvolgers. Daarvoor ontvangt
dz leer» ar een vergoeding van bijna twee
van hare eerste internationale luchtlljn van
Batavia vla Palembang b ir Singapore,
welke zich in een toenemende belangstelling
zoowel van Java als van den overwal mag
verheugen.
Aanvankelijk was besloten om bü het ope
nen van de BataviaSingaporelljn vla
Palembang. het In Augustus 1929 geopende
traject Batavia Palembang op te nemen In
de BataviaSingapore verbinding. Echter
bleek, op grond van de zeer goede resul
taten, dat het noodig was de plannen te
wijzigen, omdat van de BataviaPalembang
HJn In een dusdanige mate gebruik werd ge
maakt, dat een tweemaal weeksche verbin
ding met Palembang volkomen gerechtvaar
digd was. De in Maart geopende internatio
nale lijn BataviaSingapore loopt dan ook
via Palembang met een afwijkende dienst
regeling.
Het drukke verkeer op beide Ujnen vindt
voor een groot deel zjjn oorzaak in de tijd
besparing welke wordt verkregen door ge
bruik te maken van het vliegtuig. Ter illu
stratie diene het volgende:
x BataviaPalembang
Vliegtuig; Luchtafstand
tijd3 uur, 30 minuten.
Gecombineerde Spoor- en Bootverblnding
's Morgens ongeveer 7 uur per spoor uit
Weltevreden. 4 uur later, om 11 uur op de
veerboot te Merak; na 6 uur waren te Oost-
haven om 5 uur des middags; dan een’
klein uur met het spoor naar Tandjong Ka-
rang en den volgenden morgen om half
zeven in den trein, om na ongeveer 12 uur
sporen des avonds te zeven uur te Palem
bang aan te komen.
Tijdbesparing: 32 uur en 30 minuten.
BataviaSingapore, vla Palembang;
VUegtuigafstand1080 KM. tijd
uur, 30 minuten.
Boot 48 uur.
Tijdbesparing 41 uur en 30 minuten.
Krachtig wordt op het oogenbllk en door
het Departement van Gouvernementsbedrij-
ven en door de K. N. I. L. M. gewerkt aan
de voorbereiding voor de opening van de
Batavia—Medan HJn, een afstand van 1600
K.M., welke in 10 uur zal worden afgelegd.
Deze Hjn zal eenmaal per week v.v. bevlo
gen worden in aansluiting aan de mailbooten.
Zooals de zaken nu staan, zullen waar-
Langzaam ging de dief naar dm tender, maar de aap
kwam hem heel nabU- ^e zult dezen keer niet meer
ontsnappen, ditmaal,” dacht hjj, „behoor je mU De
dief zag Jokko komen. En voor hem waren staker en
machinist. „O, ik nou er heel wat voor geven, als Ik,"
riep hij, „maar een uitkomst wist,”
De aviatrice Maryse Bastie is opnieuw
gedwongen geweest haar aanval op het
wereldduurrecord vliegen voor dames te on
derbreken.
ZU was door de warmte lichtelijk onwel
geworden.
Om 11 uur 34 is zjj op het vliegveld te
Le Bourget gedaald.
noods ging ze dan maar recht naar 't kerk
hof in plaats van eerst naar 't sterfhuis. Ze
kon dan ten minste de begrafenis zelf nog
bijwonen.
Maar helaas, ze had niet gedacht aan de
tram, die niet zoo goed was om een half
uur op juffrouw Dora Penning» te wachten!
Toen ze in Haarlem aankwam en met behulp
van de aanwijzingen van een vriendelljken
reiziger voor de stoomtram stond, hoorde ze
dat ze daar opnieuw een half uur wachten
moest!
Nu was alle kans verkeken, dat ze nog op
tijd zou komen, en met een diepen zucht over
zooveel tegenspoed, ging ze maar zitten wach
ten tot de tram haar mee zou voeren.
Ze kwam natuurlijk veel te laat, want «vn
t sterfhuis vernam zij, dat de stoet al meer
dan een uur weg was, en dat ,xie familie”
wel spoedig terug zou komen. Enfin, ze moest
zich schikken in t onvermijdelijke en deed
haar best om, toen ze straks haar wederwaar
digheden vertelde, de ongeloovige glim
lachjes niet' te zien van een paar jonge
snuiters, achterneven van den overledene,
die blijkbaar met haar aanwezigheid niet erg
w'iren ingenomen.
Men meldt aan het „.Ibid." uit Alphen
ad. RUn:
Een merkwaardig gevolg van de boycot-
bewegtng ten opzichte van Duitsche waren,
heeft zich in gemeente geopenbaard bü
de water- en Bchtbedrjjven, die vorig jaar
bü een Duitsche firma een electrische laad-
inrichting en een klelnkameroven, volgens
een hier te lande nog niet gebruikt systeem
voor de gasfabriek bestelden, ten bedrage
van ruim 70.000.
Dew dagen is <te nieuwe installatie ge
reed gekomen, doch door de ingezetenen werd
leen algemeen geklaagd over een minder
goede gaslevering.
«n dé heden gehouden raadsvergadering
voegen daarom eenige leden, of B. en W.
bereid waren inlichtingen te geven omtrent
de oorzaak van een en ander, waaftip de
voorzitter, dr. H. J. Lovink, meedeelde, dat
door de boyoot-beweging de Duitsche firma
thans hier te lande een Nederlandsche
Maatschappü heeft gevestigd, die niet over
die deskundigen beschikt, als die, waarop de
leverende Duitsche firma kon bogen, zoodat
moeiHJkheden bU de installatie het gevolg
waren.
Volgens een der raadsleden zou de Duit
sche firma zich thans niet meer verant-
woordeUjk stellen voor een goede oplevering
van de nieuwe inrichting, terwijl de Neder
landsche Maatschappü op haar beurt geen
verantwoordelükheld wenschte te aanvaarden
voor hetgeen door de Duitsche frima ge
leverd is.
De Gasfabriek schijnt daardoor in een
nlterst moeilijk parket te zjjn geraakt, waar
van B. en W. een oplossing echter nog wel
mogelük achten.
Het JHbld.” voegt hieraan toe, dat de
Duitsche firma, die zoo optreedt, haar eigen
belang slechts verder schaden kan door
politiek van sabot
eerbied heeft voor
de aanvankelijk»i
Zooals wij reeds meldden, houdt Hars-
ze" in het Aartsbisdom haar jaarvergade
ring (Centrale Raadsvergadering) dit jaae
te Hilversum en wel op Woensdag 16 en
Donderdag 11 September ba. In het Palace-
hotel. De vergadering wordt ontvangen dooe
den Gooischen Kring van R-KMlddenstands-
vereeniglngen. welke o.a. ’s avonds van den
eersten dag een gezellig samenzijn aanbiedt
en den tweeden dag een auto-tocht dooe
het Gooi.
Den tweeden dag aal de Zeereerw. beer
Rector J. F. A. Bots een rede houden ge
titeld: ,J> Broeder, die door zjjn Broeder
geholpen wordt, is als een sterke stad”, aaet
de hand van de navolgende stellingen:
1. Recht is het begin der liefde en dus
aal in een samenleving als de onze, waarin
de rechtsorde ligt verstoord, ook door de
liefde voor alles een gezonde sociale actie
worden geëischt. We zien selfs rondom ons,
hoe zonder die sodale bemoeiingen de cha
ritatieve actie wantrouwen wekt en tegen-
2. Daartegenover kan de aodaal-eccnomi-
sche actie wel gezonde vormen en verhou
dingen scheppen maar niet vuca Manen, dab
door ziekte, ongeluk, eigen sobuld, enn,
nood-gevalien ontstaan.
Daarom zal het charitatieve vraagstuk
eveneens een belangrüke plaats in het leven
innemen, niet het minst in dezen tüd van
socialen nood.
3. Die Uefdes-taak, de meert karakteris
tieke plicht van het Christendom, strekt
zich uit tot allen, maar laat toch voorkeur
toe. waarop noodlijdende standgenooten
zich tegenover ons zeker kunnen beroepen.
Temeer, daar evenueele moeilijkheden van
een middenstander meestal van dien aard
zijn, dat onze bestaande charitatieve wree-
nlgingen daarop niet berekend zijn.
4. Voor middenstanda-noodgevaBen la een
dubbele vorm van hulpverteening noodaake-
Hjk:
1. Materieele hulp, welke neerknmt op
geldverrulming bü den betrokken midden
stander. Daartoe streeft men naar eigen
Voorschotbanken ct dergelljke instituten,
die echter ter goede functtoneering noodza
kelijk steunen moeten op een gezonde zake-
UJke basis, maar daardoor ook nood zak rlljk
sterk beperkt zjjn in hunne bemiddrting. ZJJ
blijven hier verder buiten beschouwing, wat
niet beteekent, dat zü van minder brtang
zün. 2. Moreele hulp.
5. Tot het verleenen van die moreele hulp
worde in onze afdeelingen in bet leven ge
roepen „een Commissie van Bijstand”.
Daarin kan de liefde van menseh tot
mensch op een vruchtbare wijze in praktijk
worden gebracht. Niet bet grid, maar de
persoon moet en kan hier helpen door be
middeling en voorlichting.
6. De gedragslijn van zulk een em«wni»<de
moet soepel zün. maar boe men het ook
aanlegt, zeker is, dat zulk een commissie
aan de betrokken leden veel tüd kost, veel
werk medebrengt en ondanks dat toch nog
wel teleurstellingen en mislukkingm be
zorgt; maar daartegenover staan de geval
len, dat een bedrijf weer gezond is gewor
den en de positie van een middenstandsge-
zin gered. Is dat de proef niet waard?
De broeder, die door zün broeder geholpen
wordt, is als een sterke stad.
Slachtoffer van zün temperament
Een redacteur van het Boer. Hbld. heeft
een bezoek gebracht aan de suikerfabriek
Poerwodadl. naar aanleiding van den moord
op den snüveld-employé Bellink, en heeft *n
onderhoud gehad met den administrateur,
den heer Van Gheel Glldemeester.
Zijn oordeel Is van belang in verband met
de overhaaste gevolgtrekkingen welke naar
aanleiding van dit drama ten aanzien van
de algemeene mentaliteit van Oostersch
werkvolk zijn gemaakt.
Het broeide reeds eenigen tüd daar in de
afdeeling van Bellink aldus het blad. Bel
link stond goed aangeschreven bü zün
chefs; zün werk was in orde het werk van
den 40-jarlgen snüveldopzichter. Hjj de
uit Hollandsche ouders, in Indië geborene,
nimmer naar Holland geweëht weinig
ontwikkeld haalde uit zjjn werkvolk, wat
cr te halen viel, is. gedeeltelijk, als slacht
offer van zün plicht gevallen. Doch slechts
gedeeltelük, omdat hü dien plicht niet ge
heel juist opvatte. Bellink is ook gevallen
als slachtoffer van zün temperament, van
het temperament van den Indischen jon
gen, trotsch, opvliegend, zich niets latende
zeggen door een Inlander, zich, meer dan
de echte blanda (Hollander), boven dezen
verheven wanende, branl betoel (overmoe
dig). ondanks zün veertig jaren. Met zijn
sterke body bereid, den strüd tegen velen
op te nemen. Vooral tegen deze inlanders,
wier meester hü zich dacht.
Zoo heeft het drama, het vreeselüke dra
ma zich daarginds in een afgelegen tuin
van Poerwodadl ontwikkeld. langzaam, doch
zeker. Bellink deed zün plicht, ontegenzeg-
post
helft
helft
1929.
over
droeg
den
ken).
Werd in de overeenkomstige periode van
ongeveer 7500 KM. per week gevlo
gen op de regelmatige lijnen, thans vliegt
de K. N. I. L. M ongerekend de extra-
vluchten bijna 15.000 KM. per week. In Au
gustus 1930 werd inmiddels het eerste mll-
lioen KM. sinds haar bestaan voltooid met
een dienstregelmaaf van 100 pet.
Het vrachtvervoer ontwikkelde zich gun
stig. Het grootste vervoer is bloemen, ver-
sche groenten
naar f
van l
couranten van Bataia naar Bandoeng, films,
motoronderdeelen e.d. op alle luchtlijnen. De
voornaamste gebeurtenis van de K. N. I. L.
M. in de eerste helft van 1930 was de opening
op
van
Dit Is de derde leugen van „Het Volk”
aan de kaak gesteld.
eHt socialistisch blad slaat wel weer een
fün figuur in deze zaak en het bewijst
opnieuw, tet welke schandelüke middelen
de socialistische pers haa. toevlucht neemt
In haar anti-katholieke campagne.
De bijnaam van „Het Volk", n.l. „Het
Liegt", doet het aan vooral alle eer aan.
vorige jt
plaatse:
taten: f
Passagiers ven-oer: le helft 1929 6577, le
helft 1930 8037; vrachtvervoer le helft 1929
17.714 K.G.. le helft 1930 52.272 K.G.; post
vervoer le helft 1929 755 K.G„ le helft 1930
3.306 K.G.; een toename dus in het vervoer
van passagiers van 22 pct., van vracht van
195 pet. en van luchtpost van 338 pet.
Vooral de toename in de vervoerde lucht-
is merkwaardig. Gedurende de eerste
van 1930 was het vervoer juist de
grooter dan het vervoer over geheel
Het gemiddelde vervoer per maand
de eerste 6 maanden van 1929 be-
126 K.G.. alleen In Juni 1930 wer-
vervoerd 661 K.G. (ruim 46.000 stuk-