Van Alles en van Overal
Z.V.T. ENKHUIZEN
VAKKUNDIGE VERKOOPSTER
S. KROM
NETTE MEISJES
S. KROM
«4 mee naar
TUBERCULOSE LIJDERS,
itoomwasscherij van
Stoomerij en Ververij
van
p
De pi loten-staking bij de K.L.M.
SPORT EN SPEL
VOETBAL
A. R. C.
so
DUIVENSPORT
MARKTNIEUWS
ELCK WAT WILS
PROVINCIAAL NIEUWS
AANBESTEDING
ADVERTENTIËN
Zuiderzee-Visscherij-Tentoonstelling
Kont mee naar de Z.V.T.- Schitterende Attracties!
en
▲▲AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AD VE R TEER EN
Cherry Brandy
R.K. ALKMAARSCH
GEMENGD KOOR
vraagt MEISJE om voor
Chemisch Strijkster of
Naaister te worden opgeleid
DINSDAG 2 SEPTEMBER
Bloemencorso, 45 prachtige groepen
DONDERDAG 4 SEPTEMBER
Zeilwedstrijden op de Zuiderzee. Attracties op het
terrein.
Maria Anna
Wilhelmina
Postduiven vereeniging
„Steeds In Spanning
Jacobus Maria
n
n
■t
d
FLINK MEISJE
gevraagd in een klein gezin, van 8%
tot 4 uur. Zelfstandig kunnende wer
ken. Br. onder No. 3737, bur. van dit
blad.
vraagt flinke meisjes voor In
pak- en vouw-afdeeling. Hoog
loon. Kan geplaatst worden een
Wnto^newtrihigeUongea.
TEKÖOP
openbaar verkoopen
bü opbod en afslag: Een nieuw ge
bouwd WOONHUIS met ERF aan den
KONINGSWEG te AKERSLOOT, gr
11 A. Eigendom van den Heer C. Vis
ser. Aanvaarding bij de betaling.
BREEZAND
WOENSDAG 3 SEPTEMBER
Marker bruiloft. 200 gasten. Bezoek van H.M. de
Koningin-Moeder.
VRUDAG 5 SEPTEMBER
Groote Vlootrevue. Bezoek van de Koninklijke
Familie. Tooverachtige illuminatie.
ZATERDAG 6 SEPTEMBER
Volendammerdag. Zwemwedstrijden en demonstra
ties. Groot schitterend Vuurwerk.
H. J. EILERS - OEGSTGEEST
WOENSDAG 3 SEPTEMBER
MEISJE
d HEEMSKERK
HUIS, TUIN
SCHUUR
bevattende 400 eenruiters, 100 roeden
beste aardbeien. Groet 80 A. en 30 c.A.
i
WINKELHUIS
enW
zien.
ST. PANCRAS
inzake
n-
o-
M
or DE
de
naar
90
ZOU
9
n
F
i
HET LAND DER 32 UITVERKORENEN
Jask.
hebben.
6.00—6.50.
ARTHUR TERVOOREN
s
i
o
REIZEN VAN KONINKLIJKE PERSONEN
NAAR ROEMENIE
I
1
I
GEBOREN:
dochter van
B. BROERS en
TH. BROERS—JANSSEN
Alkmaar. 31 Augustus 1830
Fnldsen 125.
zü
hotels
ACTE NUTTIGE HANDWERKEN STREKT TOT AANBEVELING.
N.V. v.h. S. L DE VRIES - HOORN.
Een wereld waarin men geen misdaden
kent
SCHOON! AMERIKAAN8CHE
GRAAG TROUWT?
te
t>
L
1
A
e
3
B
J. BREED en
CORNELIA SNIP
twen vol blijdschap kennis van de
gbboorte van hun zoon
Alkmaar, 31 Augustus 1930.
graanvelden,
waarop
schapen
62 64
Klein
o-
ito
5
bekoring niet
-worden,
‘and vóór
>200 000
loemt jnen den
.koning van
l
rt
K
m
m
el
■n
sr»
•s-
en
ue
M.
MP
.00
n-
m.
15 snees .GELEN DORSCHKOOL en
le
de
30
35
35
40
Ui
o-
ik
De heer Lek acht dit onvoldoende
er liever zeven lantaarns geplaatst
De overige heeren willen het
19 uchtëre
361 vette varkens
per KG 66--69. Zouters 60, handel
Notaris LUYCKX te de Rijp zal
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1930
des avonds 7 uur zomertijd) in het
café van den Heer VERDUTN te Aker
sloot, in het
Het R.K. Par. Kerkbestuur van den
H. JOANNES EVANGELIST te BREE
ZAND, N.-H. zal op DINSDAG 9 SEP
TEMBER ss. klokslag 12 uur, in de
lunchroom „SCHIPPERS”, hoek Zwar-
teweg te Breezand, onder R.K. geor
ganiseerde aannemers trachten aan te
besteden
Coöperatieve Bloembollenvellingvereeniging
..Breezand” C. A.) Vrijdagavond 29 Aug.
1990 hield deze vereeniging haar jaarlük-*
sche ledenvergadering in de zaal van den
heer Jb. van der Horst te Breezand (N.-H.).
De vergadering was goed bezocht.
In zijn openingswoord vermeldde de voor
zitter, dat de vereeniging een moeilijk jaar
achter den rug had. Gelukkig had de ver
eeniging dit goed doorstaan.
n-
irt -■
e-
Voor onze afdeeiing WOL en HANDWERKEN vragen wij een
als in
piloten
Bandoeng
de mecaniciens daar dezelfde
gegeven, welke de piloten der
Vydag 5 September aa. des avonds om
8 uur Ledenvergadering in het St. Rosa-pa
tronaat. Varnebroek. Met het oog op de as.
competitie is aller opkomst dringend ge-
wenscht. Adspirant-leden hebben geen toe
kan tot deze vergadering
tentoonstelling ..Donkere Duinen"
het bestuur de verdere regeling op zich zal
nemen.
Van de rondvraag maakte de direoteur-
boekhouder gebruik om de leden dank te
zeggen voor het groote vertrouwen in hem
getteld en de hoop uit te spreken dat hij
aan dit vertrouwen zal beantwoorden, zich
steeds bereid verklarend met de wenschen
der leden rekening te houden.
bladen van Londen
advertentie lezen:
„Een eiland te koop, vruchtbaar, geschikt
voor schapenteelt en landbouw, rijke vissche-
rlj. Gemakkelijk te bereiken”.
Sir Martin Coles Hannan, een bankier uit
de Londensche City, las de advertentie en
voelde wel tfat idee“ voor dit aanbod. Hier
was bedoeld het kleine eiland Lundy-Island,
dat een lengte van 55 KM. bezit en gelegen
’•Dé secretaris las de notulen van de twee
laatste vergaderingen voor, waarna uit het
voetloopig verslag van den heer Keesom
werd medegedeeld, dat na rutme afschrij
ving °P de dubieuse debiteuren een klein
nadeel ig saldo te boeken was.
Voorstel tot verhooging van het
2 ..i afgeyoerd.
I een
Bovengenoemde vereeniging hield op Zon
dag 31 Augustus een wedvlucht met oude en
jonge duiven vanuit Baarle-Nassau, afstand
132 KM Gelost om 10 uur 30 mln. aankomst
als volgt:
1 M. Kroese 134 6 2 M Kroese 1.34 30;
3. M. Kroese 1.4157; 4. C. J. Paulisse 1.43.33;
6. C. J. Paulisse 132.13.
De repetitie begint wederom DINS
DAG 2 SEPTEMBER. 8 uur, in lokaal
VAN GUZEN. Breedstraat.
Dames en Heeren kunnen zich op
dezen eersten avond als lid opgeven.
bedrijf had
Internationale
Maandag aan.
DEN BOUW VAN EEN R.K.
MET PASTORIE
TE BREEZAND.
4 teekeningen zijn te
den architect, tegen
per stel of na
Na de aanbe-
houdt zitting met ARTS, uitsluitend voor de behandeling van Tuberculose
lijders te HOORN, in den Melksalod van den Heer BAAS, Veemarkt, van 9 tot
12 uur, op
GEVRAAGD
voor halve dagen. WESTERWEG 96.
Ook tegenwoordig bestaat er nog op alle
wereldzeeën een groot aantal eenzame, afge
legen eilanden, zooals het eüand van Ro
binson Crusoe. Hun bewoners leiden een
rustig, gelijkvormig be^gan. Alle twisten en
opwindingen van het publieke leven, de ze-
nuwstorende hetze der moderne beschaving
aijn hun volkomen vreemd. En in zooverre
het een voorwaarde voor het geluk is om
weinig behoeften te hebben, zijn die men-
schen waarlijk gelukkig te prijzen.
Dat men zulke „eilanden der zaligen" In
exotische deelen van den Oceaan, ver van
alle menschelijke cultuurcentra kan aan
treffen, zooals het door de Robinsonade van
Dr. Ritter kortgeleden weer vermelde Gala-
pago-eiland, is niet te verwonderen.
- Maar wel zeer interessant Is het feit, dat
z*ch ook in Europa zoo n Robinson-eiland
bevindt.
In het begin van dit jaar kon men in de
de volgende ongewone
Burgerlijke Stand van 15 t/m 30
Augustus 1930. Geboren Christina, d. v.
M. Gooyer en Com. van HooffClasina
Johanna Gerarda, d. v. Petr. Kuijl en Cath.
M. Baltus Lammert, z. v. J. van Achteren
en J- Terpstra Adriana Harmijntjc, d. v.
Th. van der Kolk en M. Admiraal Gijs-
bertus, z. v. Alb. Beentjes en G. Duineveld.
Ondertrouwd Ant. Joh. H. W. Luijckx
en Jac. M. Hoogewerf Hendr. Joh. Beentjes
en L. M. Lammers Jac. van de Wint en
C. M. Eeltink.
ïsssIs 1 I T Getrouwd Joh. Corn. Den ne man, 27 jt.
«rGÖffir.de Wijdt, a5 jr. Adr. Kluft, 37
jr. en Adr^. Schipper, 19 jr.
Overledén Joh. Mientjes, 4a j.Mej. M
deBcer, €5 jr.
18
opdat
klasse
blijven.
Tegenover de vermoeienissen van de reis
staat een verblijf van 14 dagen tot 3 weken
in Bandoeng, waar de piloten in vrijwel het
Het lijkt wel een gril der geschiedenis, dat
de troon-pretendenten voor den Balkan,
meestal langs avontuurlijken weg hun reis
moeten maken. Dit gekit zoowel voor Batten
berger. toen hjj naar Bulgarije reisde, als voor
Vorst Wied, toen hij naar Albanië wilde en
evengoed voor Carol II van Roemenië. Maar
ook zijn oudoom Carol I moest in 1866 een
echt pijnlijke geheime reis door Oostenrijk
maken om den troon van Roemenië te bestij
gen.
Den 20 April 1866 werd in de Europeesche
bladen een telegram uit Boekarest gepubli
ceerd:
..Heden werd prins Karei van Hohenaollem
bij meerderheid van stemmen tot konlng van
Roemenië geproclameerd.” Men had besloten,
ondanks het dreigende gevaar den weg door
Oostenrijk te nemen, want de oorlog stond
voor de deur. Oostenrijk was natuurlijk (1860)
tegen de benoeming van sen Duitschen prins
op den Roemeenschen troon; ontdekte men
hem dus, dan was zijn gevangenneming een
feit. De passen waren spoedig in orde, die voor
den prins stond op naam van .Karel Hettin
gen,” die in gezelschap van een zekeren mijn
heer Werner, voor zaken naar Odessa reisde.
In Salzburg hadden zij lang oponthoud, om
dat de passen streng gecontroleerd werden;
ook de douane trad streng op. Aan de in
gangsdeur naar de wachtzaal vroeg de be
ambte, die met de paszen-contróle belast was,
den prins op barschen toon naar zijn naam.
dien deze in zijn groote gejaagdheid vergeten
had. Gelukkig kwam mijnheer Wemer tus-
schenbelde; hij vroeg enkele inlichtingen en
gaf de passen af.
In de stampvolle wachtzaal kwamen ver
schillende Oostenrüksche officieren binnen,
waaronder kennissen van den prins, met wien
hU in Sleeswijk geweest was. Verschillende
keeren gingen zü zijn tafeltje voorbij en tel
kens verborg hij zich achter een krant, die
hij schijnbaar met aandacht zat te lezen.
Eindelijk kon men weer in den trein stappen
Bij de aankomst in Weenen. den volgenden
morgen om 7 uur, was het station vol mili
tairen. Ook hier trof de prins verschillende
Oostenrüksche generaals aan. die hü speciaal
kende. maar die zelfs geen vaag vermoeden
hadden, dat die eenvoudige reiziger met zün
groote jas en stofbril een zoon van den vorst
van Hohenzollern was.
In den vroegen morgen van den 18den Mei
kwam men in Baziasch aan, vanwaar men
per schip verder zou reizen.
Zonder eenig bericht te krijgen, moest men
den kostbaren tijd in het ellendig nest en in
het afschuwelük café, waarin nauwelijks on
derdak te krijgen was. doorbrengen Daarbij
hadden zij nog te luisteren naar allerlei poli
tieke praatjes aan de bittertafel, met de
vriendeUjke bemerkingen: „De nieuwe vorst
zal zich wel even onmogelijk maken als zün
voorganger,” of „het zal niet lang duren, dan
gemiddeld
terwül het
de middelste
bedraagt
Voor de
hierboven genoemde bedragen werken de
piloten gemiddeld 3 uur per dag.
Door de piloten Is ook gewezen op de
moeielükheden van de Inüië-route. Die
moelelükheden worden door de directie niet
ÜKtkend, maar deze is van meening. dat
'81e niet moeten worden bestreden door de
salarissen buiten verhouding op te voeren,
maar door verbetering van vliegtuigen, de
grondorganisatle enz., waaraan dan ook
krachtig wordt gewerkt.
Voor de vluchten op Indië ontvangt de
vliegtuigbestuurder trouwens meer dan
voor de Europa-vluchten. Daaromtrent
deelde de heer Plesman het volgende mee:
Van het oogenbllk van vertrek van Schip
hol tot den dag van terugkomst aldaar uit
Indië, geniet hij een verblijfstoelage van
18.per dag- Door den vlieger Tepas
werd gewezen op de moeilükheden, welke
voor de lögiesverzorging bestaan. Zooals
bekend, wordt slechts In de grootste steden
overnacht, waar van 1ste klasse hotels ge
bruik wordt gemaakt; slechts in de plaatsen
Bushire. Jask, Akyab en Bangkok is het
logies eenigszlns primitief. In Akyab is
echter daarom door de K. L. M. een bun
galow gebouwd, terwül in die plaats een
agent is, welke de uiterste zorgen besteedt
aan het comfort der bemannnlg. In Bang
kok mag gebruik worden gemaakt van de
officiersmess. Bovendien zün In alle plaat
sen de agenten met de verzorging der
bemanning belast, terwül, waar noodig, voor
raden levensmiddelen zün opgeslagen. Ten
einde In de hygiënische verzorging te voor
zien, werd het vorige jaar door den vlie-
ger-dokter Jongbloed in opdracht van de
K. L. M. een heen- en terugvlucht gemaakt,
waarvan een uitgebreid rapjx>rt werd uit
gebracht. Dr. Jongbloed kwam tot de con
clusie, dat het vliegen op de Indlë-route op
het uithoudingsvermogen van de piloten
eerder een gunstigen dan een ongunstigen
invloed had.
Aan de mecaniciens is op de Indië-route
verblüfstoelage per dag toegestaan.
waar mogelük, in dezelfde 1ste
met de piloten kunnen ver-
1 1 1 n
het rechtmaken der rooilijn achter
de Kerkhoflaan.
De voorzitter licht toe, dat deze saak nog
niet geregeld is, zooals het behoort. H«t
puntdraad op die hekken daar moet ver-
wüderd worden en door spr Is aan Smit ge
vraagd in dese druk uit te oefenen op
Dirkmaat.
De heer Lek bejammert den gang van aa
ken.
Wethouder Van Kampen is er voer, dat
B. en W. den hr. Dirkmaat sommeeren dezen
grond af te staan; opdat de roollün wordt
zooals de paaltjes daar zün geplaatst, want
in tegenwoordigheid van B. en W. is die
grond afgestaan.
Ten slotte stelt de voorzitter voor de zaak
in B. en W. te bespreken en wel in over
weging te nemen, wat de heer Koelemeü
wenscht. om n.l. de rooifijn recht te maken
Hiertoe wordt besloten, nadat de her Snel
nogmaals aandringt op maatregelen tegen
dat prikkeldraad in de Kerkhoflaan.
Op een vraag van den heqr Slüker zegt
de voorzitter, dat de beek, bü M. Nieuw land
eigendom is der gemeente en dat de ge
meente deze dan ook met recht kan dich
ten.
Van
TE KOOP OF TE HUUR
jaagt men hem ook weer weg” en dergelijke
Toen^ginT*1;het stroomafwaarts langs de
geweldige rivier. In Orsowa moest men op een
kleiner schip overstappen, dat toen
Tum-Severtn voer Hier verliet Kyel I het
sctAu en kwam zonder herkend te worden
naar Boekarest, waar hü feestelijk ontvang»
werd De reis was gelukt, evenals 64 jaar tater
de tocht van Carol II.
Punt 4. f
kapitaal, werd van de agenda
Voor d behandeling van dit punt zal
«tra-vergadering wrden uitgeschreven.
Alvorens tot een bestuursverkiezing over
te gaan besprak de vooaitte het feit, dat op
de laatste veilingen niet zooveel werd aan
gevoerd ajs zou mogen worden verwacht.
Uit de bespreking omtrent de oorzaak
daarvan. bleek, dat de meening dat op
andere veilingen^ hoogere pritaën te behalen
zouden zün, hierop van Invloed is geweest.
De een sleept den ander mee, zonder dat
op de anedre veilingen veel meer wordt
bereikt.
Daardoor echter* blijven de goede partijen
van Breezand weg en is het voor de koo
ikers ten slotte niet zoo loonend om naar
bet Noorden te komen, de door hen zeer
bollen vinden zij
gewilde Breezandsche
toch in de Zuid terug.
Ook eenige andere punten werden
voren gebracht, die door het bestuur nader
onder het oog worden gezien.
Als resultaat van deze bespreking, is te
verwachten, dat de leden hun eigen veiling
weer meer gaan steunen.
Door samenwerking is de Breezandsche
veiling onmisbaar te maken en zal deze dan
ook door de koopers goed bezocht worden
Na deze bespreking werd de heer D Lub
bert met 36 van de 40 stemmen, waaronder
2 blanco, opnieuw tot voorzitter gekozen.
Deze uitslag is voor onzep sympathleken
voorzitter wel een bewjjs hoezeer zün on
vermoeid werketj door de leden gewaardeerd
wordt.
Bü de benoeming der veilingmeesters wer
den de heer D Lubbert met 36 en de heer
H. Timmer met 37 stemmen herbenoemd.
Ais plaatsvervanger van den heer P Ro
zenbroek. die zich wegens te drukke werk
zaamheden niet meer lyrkiesbaar had ge
steld, werd gekozen de heer F Nijssen.
Hierna bedankte de voorzitter, onder alge-
heele instemming van de vergadering, den
heer P. Rozenbroek voor zijn vele be
moeiingen als veilingmeester.
De heer F. Nüssen dankte de vergadering
voor het in hem gesteld vertrouwen, en be
nutte deze gelegenheid om de principalen
er op te wijzen, vooral door goed sorteerea
en afleveren, de kwaliteit der veiling op te
voeren.
Tenslotte werd besloten collectief deel te
nemen aan de in Maart 1931 te houden
---- waarvoor
Ged. Staten is bericht ingekomen,
dat de legger der gemeente in orde is ge
maakt en dat deze zal worden teruggezon
den.
De vootoil
KERK
ENZ.
Bestek met
verkrijgen bü
betaling van 15.—
toezending van f 16.-
steding wordt voor ongeschonden stel
len 10.gerestitueerd.
Inlichtingen worden verstrekt eiken
morgen van 1012 uur tot en met
8 September ten kantore van den
architect, waar tevens teekeningen en
monsters ter inzage gereed liggen.
H P. J. DE VRIES. Architect,
Oqstzeedük 210b, Rotterdam.
TE HUVR
Vondelstraat. Uitstekend geschikt voor
melk-, groenten- of broodwük. Huur-
prüs 8.per week. Te bevragen
NIEUWLANDERSINGEL.
Naar aanleiding van bet feit, dat de
stakende KLM -vliegen aan de bladen een
mededeeling hebben doen toekomen, ter
motte weerinr; van hun houding, heeft de
directeur der K LM de vertegenwoordigers
van verschillende dagbladen verzocht Za
terdagmiddag te zijnen kantore te 's-Gra-
venhage bet standpunt der directie te
komen vernemen.
Allereerst deelde de heer Plesman ons
daar mee, dat de mededeeling der vliegers,
dat ZÜ het werk hadden neergelegd na^r
aanleiding van het aan de piloten van Dük
en Wiersma gegeven ontslag, onjuist is.
Van den bedenktüd aan deze beide piloten,
wien reeds op 27 Augustus was meegedeeld,
dat sjj per 10 October ontslagen zouden
worden, indien zü niet de route naar Indië
zouden willen vliegen, is door de anderen
gebruik gemaakt, om tot de staking te be
sluiten. Bovendien, nog voor van Dük
inderdaad zün ontslag had ontvangen,
waren de in Londen vertoevende piloten
reeds in staking. Van spontaneïteit Is geen
sprake, verzekerde de heer Plesman: het
conflict is reeds lang hangende -Reeds in
een scbrüven van den 21sten Augustus
hadden de piloten toch meegedeeld, dat zij,
indien niet al hun eischen werden inge-
I willigd, niet naar Indië zouden vertrekken.
JJeze staking, aldus de directeur, draagt
een blzonder karakter, in de eerste plaats,
omdat slechts één maatschappij in Neder
land het luchtverkeer e-ploiteert, maar
vooral ook, omdat een grcot gedeelte van
het personeel specialisten zün, die niet
zonder meer vervangen kunnen worden. De
eene partü heeft de andere dus volkomen
noodig en van onderkruiping kan hier geen
sprake zün”.
In verband rnet deze mededeeling ant
woordde de heer Plesman nog op een des
betreffende vraag, dat hü er niet aan dacht
te pogen den dienst met buitenlandsche
ptolten. of met militairen voort te zetten
het conflict was nu eenmaal uitgebroken
en nu moest er ook maar meteen een
goede en definitieve oplossing komen, op
dat men niet elk oogenblik voor een der-
gelfjk onaangenaam geval zou kunnen
konen te staan./
De staking is' het gevolg van bet niet
inwilligen van een eisch om meer loon.
Daarom zou de heer Plesman graag zien,
dat, zonder op de details der salansregellng
in te gaan, bekend werd, dat de oudste
piloten in de jaren 1928 en 1929 gemiddeld
met respectievelijk 11.500 en 12.500 per
jaar naar huis gingen aan salaris en vlieg-
premie. Bü dit bedrag is niet inbegrepen de
verblüfstoelage. welke zü in het buitenland
genieten.
Indien de diensten normaal waren voort
gezet, dan zouden de oudste piloten in 1930
met 12.500 aan salaris en vllegpremie het
jaar hebben kunnen afsluiten De jongste
piloten van de K L M hebben in het eerste
jaar van hun indiensttreding
ƒ450.per maand verdiend,
gemiddelde per jaar van
piloten van 6000.tot 9000.-
en dat van de ouderen 12.500.-
is aan den uitgang van het bristol-kanaal.
Op een K M. afstand van de kust van het
graafschap Devonshire, dus in dén Zuid
westhoek van Engeland.
Het geheele eiland is particulier eigen
dom van één bezitter Gevaarlijke klippen en
granietrotaen zün oorzaak, dat het voor de
schepen erg moeilük is om te landen, en hat
to slechts mogelijk om in twee kleina, ondiepe
bochten aan land te gaan. Lundy-tatand ligt
geheel buiten de gewone scheeparoute. Slechts
eenmaal per maand komt er een kustvaar
tuig. dat de verbinding met de buitenwereld
in stand houdt. Lundy-Island. neemt, zoo
klein het is. ongeveer dezelfde positie" in als
Australië. Het behoort wel tot Engeland,
maar het is er geheel onafhankelijk van.
Sir Harman kon de bekoring niet weer
staan om eigenaar van dit eiland
Den 8sten Maart kocht hü Lundy-1
een bedrag van 16000 pond, onjgevee
Aan de Londensche Beurs hoe
geldmagnaat schertsend d^n
Lundy-Island.”
Het aantal van zün onderdanen is niet
büster groot Het eiland wordt nJ. door
slechts 33 menschen bewoond16 mannen. 14
Vrouwen en 8 kinderen.
De bewoners van Lundy-Island moeten wel
uiterst tevreden menschen zün. Want sinds
200 jaar is er nog niemand van daar ver
trokken
Op het eilandje ziet men
aardappelakkers en groene weiden,
50 koeien, twee paarden en 1500
weiden. Ooki s er 'n klein eikenbosch. De be
woners bebouwen hun akkers, fokken hun
vee en verzorgen hun appelboomen. Het kust-
schip brengt iedere maand de post, tabak,
specerijen en andere onmisbare dingen. Ter-
zelfdertüd neemt het schapen en wol voor de
markt in Bristol mee.
Radio, telegraaf en telefoon bestaan er op
Lundy-Island niet, maar men betaalt er ook
geen belasting, er is geen gevangenis, geen
politie, er zün geen advocaten, geen dokter,
geen apotheker en ook geen enkele herberg
De eenige officleele jjersoonlükheid is de
zielverzorger Rev. James Heavan. Hü is
geluk vrederechter en dokter en geeft
kinderen onderwüs in lezen, schrijven en re
kenen Bir Harman is nu van plan den toe
stand van zün pupillen te verbeteren. Hü «il
een radiostation bouwen en hun voorzien van
een motorploeg. een dorschtnachine en ge
neesmiddelen Aan het strand laat hü een
zomervllla voor zün gezin oprichten.
Op het eiland heerscht steeds de grootste
orde. Sedert menschenheugenls is daar geen
misdaad gepleegd Bü het kalme leven en
het1 milde klimaat bereiken de menschen op
Lundy-eiland in den regel een zeer hoogen
leeftijd.
Eenigen tijd geleden werd onder de vrou-
welüke studenten der Amerikaansche Ur.i-
versiteiten een stemming gehouden over de
vraag- *'Bt wel het meest 8ewenscht
voer zichzelf achtten, een huweiük en eigen
..tehuis” of wel een eigen goed betaald be
roep Daarbü kwam men tot het geheel ver
rassend resultaat, dat slechte 4 pet. der
•tudenten principieel tegen een huwelijk
waren 33 pet. beschouwden een goede car-
Tiére en een gezellige hulselükheld met man
en kinderen als het hoogst bereikbare
ideaal. 60 pet. verkozen echter het nuwelvk.
boven ieder beroep, waaruit wel blükt, dat
ook de Intellects ele vrouw in het huwelijk
haar ideaal ziet en zoo zal het wel eeuwig
blüven.
AIKMAAR. 1 September 1930 Veemarkt.
Aanvoer: 64 vette koeien 300440. handel
matig. 8 vette kalveren 60115, Vette kalve
ren per K G 1.20—1.60, 19 urtitere kalv.
I slacht, per stuk 1434,
zware t
goed.
NOORD6CHARWOUDE. 1 September ’30
12.500 KG. Aardappelen: Schotsche Mui-
ren 4.20—4 60, Groote, idem f 2.40—2.70.
Eigenheimers 4.50. Blauwe Eigenheimers
4 80. Ronde Due 3.10—.370, Drielingen
490—5 30. 800 K.O. Spercieboonen 4.30
—8. Uien Grove f 2.90. Uien 2 20—2.60.
Drielingen 130—1.70, 11.300 Nep 3 W,
280 stuks Bloemkool 3.
No. 10 1 September
WARMENHUIZEN. 1 September
Schotsche Muizen 5.20, Grocte idem 2J0,
Drielingen 5 Witte kool 0 90.
AVENHORN, 30 Aug 1930 Coöp Land
en Tuinbouw- en Marktvereen. Avenhom en
omstreken Vroege aardappelen: Kleine
Schotsche 4.70—5.20 per 100 K.G., aanv.
2000 KG; Groote (Due) Wilde 3.20—350
per 100 KG, aanv. 65000 K.G.; Groote
Due II 2 70—3.00 per 100 K.G.. aanv. 3500
K G.; Uien: Gewone maat 1.602.40 per
100 KG aanv. 10.000 K.G.; Drielingen
f 1.50—190 per 100 K.G.; aanv. 2000 K.G.;
Nep 1.60—1.90 per 100 K.G.. aanv. 2500
KG.; Bieten: Groote 1150—15.80 per 1000
st., aanv. 7000 st.; Kleine 930 per 1000
st., aanv. 2000 st.; Augurken: Grof f 035 p.
mand. Basterd 0.39—0.41 per mand. Stek
ƒ0.040.07 per mand. Bommen 0.04 per
mand. aanv. 10.000 manden; Slaboonen:
Dubbele z. dr. 0.501 40 per zak. Dubbele
met dr. 0.35—1.00 per zak, aanv 300 zak
a 15 K.O. Komkommers I 7.2012.60 per
100 st., II 6.00 per 100 st.
ALKMAAR. Aan voer 130.000 Kijaeieren
58 60 5.806.20. 60 62 5.90630,
Bruin 60 66 6.10—6.70.
3.605.40 13000 Eendeieren f 4.404.70.
tier zegt, dat deze er nog niet
is, maar zoo spoedig ze ontvangen zal zün.
in verband met de nieuwe wüzigingen der
gemeentewegen zal worden gewijzigd.
Evenzoo bericht van Ged. Staten betref
fende de ontvangen verordening omtrent
verhooging huur der woning van P. Keizer
Mededeeling volgt van de «ingesteldheid
van het Hoofd der O. L, School en van de
onderwüzers waardoor de vacantie een week
langer beeft geduurd. Daar thans hét hoofd
der school ongesteld is, wordt voor de 6e
en 7e klas ook thans nog vrij afgegeven.
De uitvoering der plannen tot ondergrondse!)
maken van het electrisch net gaan in ver
band met het te verwachten rapport van
het P.E.N., tot overname van het bedrijf;
niet door.
Het Hoofd der O.L. School de heer Jac
Linjewel is benoemd tot Hoofd der O. L.
School te Medenblik.
B en W. stellen voor den heer Sinjewel
het gevraagd eervol ontslag te verleenen.
Goedgevonden.
Oproeping voor sollicitanten voor deze be
trekking is reeds geschied en sluit op 10
September e.k. Voorts stellen B. en W. voor
om het Koedüker pad te verlichten, Zij
achten het plaatsen van 5 lantaarns vol-'
doende, bü de bruggen en hoeken van het
pad komt dan een lantaarn.
De overige heeren willen het v'oorloopig
met vüf aahzien, Wkartoe dan ook wordt be
sloten.
De raad achtte het verkeerd dat door B
en W. een voorloopige toestemming was ge
geven aan M. Nieuwtand tot het bouwen
van een brug.
De voorzitter zal voortaan hiermede reke
ning houden. Spr. beschouwde deze toestem
ming v. d. raad meer en meer ’n formaliteit,
deze brug voldoet aan de eischen en onder
toezicht van den gemeenteopzichter is ge
bouwd. meende spr. gerust een voorloopige
toestemming tot bouwen te kunnen geven.
De heer Slüker vindt het jammer dat er
toestemming is gegeven. „Voortaan geen
brug meer zonder toestemming van den
raad,” zegt de heer Snel. De voorzitter kan
zich hiermede vereenlglngen.
Namens de commissie voor het na*gn
der rekeningen der gemeente over 1929 rap
porteert de heer Slüker dat deze correct zyn
nagezien en in orde bevonden. 1
De rekening sluit met de vplgenfie cijfers”
inkomsten f 5807008%, uitgaven f 5251336.
batig saldo f 5356 52%, aldus vastgesteld.
Dan volgt vaststelling rekening van ':,ëe
lichtbedrüven.
Het gasbedrijf sluit met batig saldo van
f 764.54%. Het G. E. bedrijf met f 8091.54 -
evenzoo aldus vastgesteld. De gemeentebe-
grooting wordt bü deze aan den raad aange
boden. De geheele raad wordt genoemd in de
commissie behalve de wethouders.
De begrooting sluit in ontvangsten en uit
gaven op f 50.70031 gew. dienst. Kapitaal-
dienst nihil.
Van de commissie voor een legwedstrüd te
Beemster was een verzoek om subsidie inge
komen. Op voorstel van den heer Koelemeü
wordt voor dezen keer f 5 toegestaan. B. en
W. waren afwijzend omdat het gemeentebe
lang h.i.z. hiermede niet gebaat is.
De heer Duif is bang voor navolging van
de tuinbouwvereenigingen enz.
De heer Snel denkt hier anders over. Zü
hebben he? misschien niet zoo gemakkelijk
als de tuinbouwmannen die maar nemen en
daarvan hun kasteelen in Broek op Langen-
dük bouwen en daarom is het beter hier
over verschillend te oordeelen.
Ten slotte stellen Ged. Staten eenige wü
zigingen voor terzake de financieele verhou
ding, waartoe de raad was besloten.
De wüzigingen zullen worden aangebracht
waartoe de raad besluit. Daarna sluiting.
Raadsvergadering Op Vnjdag 29
Augustus 1930. des namiddags om half acht,
kwam de raad dezer gemeente bijeen.
Burgemeester Jac. Kroopenburg, opent
de voltallige vergadamig met een woord
van welkom en leest de notulen der vorige
vergadering, welke worden goedgekeurd.
De heeren Koelemeü en Slüker komen op
tegen het besluit der vorige vergadering
beate klimaat van Indië kunnen uitrusten
In een 1ste klasse hotel, waarvoor zü 18
per dag. Onkosten voor sichaelf heeft de
ruimte in Bandoeng zeer uitgebreid is.
wordt aan
vergoeding r
K. N. I. L. M. in Indië ontvangen, n.l. 12
per dag. Onkosten voro zichzelf heeft de
bemanning op de reis dus niet. Hun Euro
pee sch salaris wordt 'met 50 pet. vermeer
derd. hetgeen beteekent. dat de oudere pilo
ten 600 per maand salaris ontvangen, ter
wül dit voor de jongeren op 450 uitkomt
Men mag aannemen, dat hun familie ge
durende hun afwezigheid van dit salaris
behoorlük kan rondkomen.
Als vlleggeld wordt aan de Jonge vlieg-
tuigbestuurders 5 en aan de oudere 6
r»er vlieguur uitbetaald, terwül de betallngs-
basls van een Indië-vlucht op 200 vlieguren
Is gesteld. In werkelükheid bedraagt een
retourvlucht pijn. 170 vlieguren. Dit betee
kent dus, dat iedere vliegtuigbestuurder van
een reis naar Indië 1000 4 1200 kan
overhouden.
De vergoeding voor de mecaniciens is
50 pet. op hun Europeesch salaris, terwül
3 per vlieguur wordt uitbetaald.
Voor uitrustingskosten ontvangen de pilo
ten 400 voor een eerste vlucht en voor
iedere volgende vlucht 40 voor aanvulling
van hun uitrusting: voor de mecaniciens
zün deze bedragen resp. 250 en 25.
Behalve de verzekering bü de Rüksverse-
keringsbank, waarvoor de K. L. M. de pre
mie betaalt, zün de piloten bovendien voor
rekening van de K. L. M. nog verzekerd
tegen een bedrag van 10.000 en de meca
niciens tegen 5000.
Bovendien is vóór het ontslag nog aan
de piloten Van Dijk en Wiersma meege
deeld. dat naar alle waarschünlükheid met
1 Januari 1931 voor het geheele personeel
van de K. L. M. nog een voorzientngsfonds
zou worden Ingesteld.
Het is waar, dat in den laaisten tüd het
inkomen der piloten is verminderd. In 1916
was dit gemiddeld 714 per maand; In 1927
777; in 1928 818; in 1929 750 en in
1930, tot nu toe, 634.
Voor een goed deel is dit te wijten aan
het feit, dat de vliegpremei per uur vliegen
wordt berekend. Door het in dienst stellen
van snellere machines, duren de reizen kor
ter. Is dus het aantal vlieguren minder,
zelfs al worden steeds meer uren berekend
bü de vaststelling van de premie, dan in
werkelükheid gevlogen zün. Ook is een der
redenen, die hierop van Invloed waren, dat
door de proefvluchten naar Indië meer pi
loten In dienst genomen moesten worden,
ieder hunner dus na afloop dier proefvluch
ten minder werk te verrichten kreeg, wat
echter met de a.s. invoering van den vasten
dienst op Indië weer in orde zou komen.
„Wie -weet, hoe de vliegdienst op onze
Oost zich nog zal ontwikkelen?” zei de heer
Plesman. „Het to best mogelük, dat de
vliegtuigen steeds grooter zullen worden en
ik weet niet, of ik in de toekomst drie, vier,
of vjjf menschen voor de bediening zal
noodig hebben. En die allen zouden dan de
nu geëtochte betaling moeten ontvangen,
wat eenvoudig onmogelük zou zün, daar
dan de koeten te enorm werden."
Maar bovendien, de directie meent, dat
de betaling alleszins voldoende is en aü
stelt, de vraag, of bü een salaris ata.-hier-j
boven aangegeven en bü een bedrijf als dq
K. L. M dienstweigering onder de gegeven
omstandigheden op haar plaats is. Het mo
ment, dat door de vllegtuigbestuurders ge
kozen is, kan van hun züde niet anders
dan zeer gunstig genoemd worden; na een
lange regenperiode met slecht vervoer >s
thans zeer gunstig weer gekomen, waarvan
het bedrüf had kunnen profiteeren. Het
vüfde Internationale Lucht vaartcongres
vangt Maandag aan. De Nederlandsche
luchtvaart had ook in het buitenland groote
belangstelling, terwül het belang van de aj>.
hervatting van de HollandIndië-vluchten
niet nader behoeven te worden toegelicht.
Ten slotte wees de heer Plesman er nog
op, dat er geen sprake van Is dat, zooals
Tepas het doet voorkomen, de directie een
bond van vllegtuigbestuurders niet heeft
willen erkennen. Zü heeft alleen gezegd,
dat zü met een dergelüken bond niets te
maken wilde hebben, wanneer daarin, zoo-
de bedoeling lag, ook anderen dan
lid van zouden kunnen zün. Met
menschen, die met het vliegen nelts uit
staande hebben, wil ik. zei hü. niet over
zaken den dienst betreffende onderhande
len. Dat is alles wat ik omtrent een bond
gezegd heb.
HOORN. 30 Aug 1930. Veemarkt. 27
Schrammen f 3046. 161 Biggen f 1725. 9
Schapen f 3640. Handel goed.
BOVENKARSPEL (Station) 30 Aug. 1930.
..De Tuinbouw." Aardappelen. Groote muizen
f 1 75—2.60 Kleine muizen f 2 90—3.20' Due.
f 1.70—185. Blauwe f 2.45. Bonte f 2.20.
Eigenheimers f 2.50235, alles per baal. Uien.
Drielingen f 030—035. Nep f 1 80—1.85. 1ste
soort bloemkool per 100 stuks f 35 90. ld.
2de soort f 130—2.80 ld. 3e soort f 0.75—1.
Roode kool per 100 K.G. f 0.50—1. Gele kool
per 100 K G f 0.50—0.90. Witte kool per 100
K G. f 1—1.40 Slaboonen per 15 K.G. f 1.10.
Augurken fün per K.O. 1730 ct. ld. grof
414 ct. per K.G.