Van Alles en van Overal Z.V.T. ENKHUIZEN VAKKUNDIGE VERKOOPSTER S. KROM NETTE MEISJES S. KROM «4 mee naar TUBERCULOSE LIJDERS, itoomwasscherij van Stoomerij en Ververij van p De pi loten-staking bij de K.L.M. SPORT EN SPEL VOETBAL A. R. C. so DUIVENSPORT MARKTNIEUWS ELCK WAT WILS PROVINCIAAL NIEUWS AANBESTEDING ADVERTENTIËN Zuiderzee-Visscherij-Tentoonstelling Kont mee naar de Z.V.T.- Schitterende Attracties! en ▲▲AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AD VE R TEER EN Cherry Brandy R.K. ALKMAARSCH GEMENGD KOOR vraagt MEISJE om voor Chemisch Strijkster of Naaister te worden opgeleid DINSDAG 2 SEPTEMBER Bloemencorso, 45 prachtige groepen DONDERDAG 4 SEPTEMBER Zeilwedstrijden op de Zuiderzee. Attracties op het terrein. Maria Anna Wilhelmina Postduiven vereeniging „Steeds In Spanning Jacobus Maria n n ■t d FLINK MEISJE gevraagd in een klein gezin, van 8% tot 4 uur. Zelfstandig kunnende wer ken. Br. onder No. 3737, bur. van dit blad. vraagt flinke meisjes voor In pak- en vouw-afdeeling. Hoog loon. Kan geplaatst worden een Wnto^newtrihigeUongea. TEKÖOP openbaar verkoopen bü opbod en afslag: Een nieuw ge bouwd WOONHUIS met ERF aan den KONINGSWEG te AKERSLOOT, gr 11 A. Eigendom van den Heer C. Vis ser. Aanvaarding bij de betaling. BREEZAND WOENSDAG 3 SEPTEMBER Marker bruiloft. 200 gasten. Bezoek van H.M. de Koningin-Moeder. VRUDAG 5 SEPTEMBER Groote Vlootrevue. Bezoek van de Koninklijke Familie. Tooverachtige illuminatie. ZATERDAG 6 SEPTEMBER Volendammerdag. Zwemwedstrijden en demonstra ties. Groot schitterend Vuurwerk. H. J. EILERS - OEGSTGEEST WOENSDAG 3 SEPTEMBER MEISJE d HEEMSKERK HUIS, TUIN SCHUUR bevattende 400 eenruiters, 100 roeden beste aardbeien. Groet 80 A. en 30 c.A. i WINKELHUIS enW zien. ST. PANCRAS inzake n- o- M or DE de naar 90 ZOU 9 n F i HET LAND DER 32 UITVERKORENEN Jask. hebben. 6.00—6.50. ARTHUR TERVOOREN s i o REIZEN VAN KONINKLIJKE PERSONEN NAAR ROEMENIE I 1 I GEBOREN: dochter van B. BROERS en TH. BROERS—JANSSEN Alkmaar. 31 Augustus 1830 Fnldsen 125. zü hotels ACTE NUTTIGE HANDWERKEN STREKT TOT AANBEVELING. N.V. v.h. S. L DE VRIES - HOORN. Een wereld waarin men geen misdaden kent SCHOON! AMERIKAAN8CHE GRAAG TROUWT? te t> L 1 A e 3 B J. BREED en CORNELIA SNIP twen vol blijdschap kennis van de gbboorte van hun zoon Alkmaar, 31 Augustus 1930. graanvelden, waarop schapen 62 64 Klein o- ito 5 bekoring niet -worden, ‘and vóór >200 000 loemt jnen den .koning van l rt K m m el ■n sr» •s- en ue M. MP .00 n- m. 15 snees .GELEN DORSCHKOOL en le de 30 35 35 40 Ui o- ik De heer Lek acht dit onvoldoende er liever zeven lantaarns geplaatst De overige heeren willen het 19 uchtëre 361 vette varkens per KG 66--69. Zouters 60, handel Notaris LUYCKX te de Rijp zal WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1930 des avonds 7 uur zomertijd) in het café van den Heer VERDUTN te Aker sloot, in het Het R.K. Par. Kerkbestuur van den H. JOANNES EVANGELIST te BREE ZAND, N.-H. zal op DINSDAG 9 SEP TEMBER ss. klokslag 12 uur, in de lunchroom „SCHIPPERS”, hoek Zwar- teweg te Breezand, onder R.K. geor ganiseerde aannemers trachten aan te besteden Coöperatieve Bloembollenvellingvereeniging ..Breezand” C. A.) Vrijdagavond 29 Aug. 1990 hield deze vereeniging haar jaarlük-* sche ledenvergadering in de zaal van den heer Jb. van der Horst te Breezand (N.-H.). De vergadering was goed bezocht. In zijn openingswoord vermeldde de voor zitter, dat de vereeniging een moeilijk jaar achter den rug had. Gelukkig had de ver eeniging dit goed doorstaan. n- irt -■ e- Voor onze afdeeiing WOL en HANDWERKEN vragen wij een als in piloten Bandoeng de mecaniciens daar dezelfde gegeven, welke de piloten der Vydag 5 September aa. des avonds om 8 uur Ledenvergadering in het St. Rosa-pa tronaat. Varnebroek. Met het oog op de as. competitie is aller opkomst dringend ge- wenscht. Adspirant-leden hebben geen toe kan tot deze vergadering tentoonstelling ..Donkere Duinen" het bestuur de verdere regeling op zich zal nemen. Van de rondvraag maakte de direoteur- boekhouder gebruik om de leden dank te zeggen voor het groote vertrouwen in hem getteld en de hoop uit te spreken dat hij aan dit vertrouwen zal beantwoorden, zich steeds bereid verklarend met de wenschen der leden rekening te houden. bladen van Londen advertentie lezen: „Een eiland te koop, vruchtbaar, geschikt voor schapenteelt en landbouw, rijke vissche- rlj. Gemakkelijk te bereiken”. Sir Martin Coles Hannan, een bankier uit de Londensche City, las de advertentie en voelde wel tfat idee“ voor dit aanbod. Hier was bedoeld het kleine eiland Lundy-Island, dat een lengte van 55 KM. bezit en gelegen ’•Dé secretaris las de notulen van de twee laatste vergaderingen voor, waarna uit het voetloopig verslag van den heer Keesom werd medegedeeld, dat na rutme afschrij ving °P de dubieuse debiteuren een klein nadeel ig saldo te boeken was. Voorstel tot verhooging van het 2 ..i afgeyoerd. I een Bovengenoemde vereeniging hield op Zon dag 31 Augustus een wedvlucht met oude en jonge duiven vanuit Baarle-Nassau, afstand 132 KM Gelost om 10 uur 30 mln. aankomst als volgt: 1 M. Kroese 134 6 2 M Kroese 1.34 30; 3. M. Kroese 1.4157; 4. C. J. Paulisse 1.43.33; 6. C. J. Paulisse 132.13. De repetitie begint wederom DINS DAG 2 SEPTEMBER. 8 uur, in lokaal VAN GUZEN. Breedstraat. Dames en Heeren kunnen zich op dezen eersten avond als lid opgeven. bedrijf had Internationale Maandag aan. DEN BOUW VAN EEN R.K. MET PASTORIE TE BREEZAND. 4 teekeningen zijn te den architect, tegen per stel of na Na de aanbe- houdt zitting met ARTS, uitsluitend voor de behandeling van Tuberculose lijders te HOORN, in den Melksalod van den Heer BAAS, Veemarkt, van 9 tot 12 uur, op GEVRAAGD voor halve dagen. WESTERWEG 96. Ook tegenwoordig bestaat er nog op alle wereldzeeën een groot aantal eenzame, afge legen eilanden, zooals het eüand van Ro binson Crusoe. Hun bewoners leiden een rustig, gelijkvormig be^gan. Alle twisten en opwindingen van het publieke leven, de ze- nuwstorende hetze der moderne beschaving aijn hun volkomen vreemd. En in zooverre het een voorwaarde voor het geluk is om weinig behoeften te hebben, zijn die men- schen waarlijk gelukkig te prijzen. Dat men zulke „eilanden der zaligen" In exotische deelen van den Oceaan, ver van alle menschelijke cultuurcentra kan aan treffen, zooals het door de Robinsonade van Dr. Ritter kortgeleden weer vermelde Gala- pago-eiland, is niet te verwonderen. - Maar wel zeer interessant Is het feit, dat z*ch ook in Europa zoo n Robinson-eiland bevindt. In het begin van dit jaar kon men in de de volgende ongewone Burgerlijke Stand van 15 t/m 30 Augustus 1930. Geboren Christina, d. v. M. Gooyer en Com. van HooffClasina Johanna Gerarda, d. v. Petr. Kuijl en Cath. M. Baltus Lammert, z. v. J. van Achteren en J- Terpstra Adriana Harmijntjc, d. v. Th. van der Kolk en M. Admiraal Gijs- bertus, z. v. Alb. Beentjes en G. Duineveld. Ondertrouwd Ant. Joh. H. W. Luijckx en Jac. M. Hoogewerf Hendr. Joh. Beentjes en L. M. Lammers Jac. van de Wint en C. M. Eeltink. ïsssIs 1 I T Getrouwd Joh. Corn. Den ne man, 27 jt. «rGÖffir.de Wijdt, a5 jr. Adr. Kluft, 37 jr. en Adr^. Schipper, 19 jr. Overledén Joh. Mientjes, 4a j.Mej. M deBcer, €5 jr. 18 opdat klasse blijven. Tegenover de vermoeienissen van de reis staat een verblijf van 14 dagen tot 3 weken in Bandoeng, waar de piloten in vrijwel het Het lijkt wel een gril der geschiedenis, dat de troon-pretendenten voor den Balkan, meestal langs avontuurlijken weg hun reis moeten maken. Dit gekit zoowel voor Batten berger. toen hjj naar Bulgarije reisde, als voor Vorst Wied, toen hij naar Albanië wilde en evengoed voor Carol II van Roemenië. Maar ook zijn oudoom Carol I moest in 1866 een echt pijnlijke geheime reis door Oostenrijk maken om den troon van Roemenië te bestij gen. Den 20 April 1866 werd in de Europeesche bladen een telegram uit Boekarest gepubli ceerd: ..Heden werd prins Karei van Hohenaollem bij meerderheid van stemmen tot konlng van Roemenië geproclameerd.” Men had besloten, ondanks het dreigende gevaar den weg door Oostenrijk te nemen, want de oorlog stond voor de deur. Oostenrijk was natuurlijk (1860) tegen de benoeming van sen Duitschen prins op den Roemeenschen troon; ontdekte men hem dus, dan was zijn gevangenneming een feit. De passen waren spoedig in orde, die voor den prins stond op naam van .Karel Hettin gen,” die in gezelschap van een zekeren mijn heer Werner, voor zaken naar Odessa reisde. In Salzburg hadden zij lang oponthoud, om dat de passen streng gecontroleerd werden; ook de douane trad streng op. Aan de in gangsdeur naar de wachtzaal vroeg de be ambte, die met de paszen-contróle belast was, den prins op barschen toon naar zijn naam. dien deze in zijn groote gejaagdheid vergeten had. Gelukkig kwam mijnheer Wemer tus- schenbelde; hij vroeg enkele inlichtingen en gaf de passen af. In de stampvolle wachtzaal kwamen ver schillende Oostenrüksche officieren binnen, waaronder kennissen van den prins, met wien hU in Sleeswijk geweest was. Verschillende keeren gingen zü zijn tafeltje voorbij en tel kens verborg hij zich achter een krant, die hij schijnbaar met aandacht zat te lezen. Eindelijk kon men weer in den trein stappen Bij de aankomst in Weenen. den volgenden morgen om 7 uur, was het station vol mili tairen. Ook hier trof de prins verschillende Oostenrüksche generaals aan. die hü speciaal kende. maar die zelfs geen vaag vermoeden hadden, dat die eenvoudige reiziger met zün groote jas en stofbril een zoon van den vorst van Hohenzollern was. In den vroegen morgen van den 18den Mei kwam men in Baziasch aan, vanwaar men per schip verder zou reizen. Zonder eenig bericht te krijgen, moest men den kostbaren tijd in het ellendig nest en in het afschuwelük café, waarin nauwelijks on derdak te krijgen was. doorbrengen Daarbij hadden zij nog te luisteren naar allerlei poli tieke praatjes aan de bittertafel, met de vriendeUjke bemerkingen: „De nieuwe vorst zal zich wel even onmogelijk maken als zün voorganger,” of „het zal niet lang duren, dan gemiddeld terwül het de middelste bedraagt Voor de hierboven genoemde bedragen werken de piloten gemiddeld 3 uur per dag. Door de piloten Is ook gewezen op de moeielükheden van de Inüië-route. Die moelelükheden worden door de directie niet ÜKtkend, maar deze is van meening. dat '81e niet moeten worden bestreden door de salarissen buiten verhouding op te voeren, maar door verbetering van vliegtuigen, de grondorganisatle enz., waaraan dan ook krachtig wordt gewerkt. Voor de vluchten op Indië ontvangt de vliegtuigbestuurder trouwens meer dan voor de Europa-vluchten. Daaromtrent deelde de heer Plesman het volgende mee: Van het oogenbllk van vertrek van Schip hol tot den dag van terugkomst aldaar uit Indië, geniet hij een verblijfstoelage van 18.per dag- Door den vlieger Tepas werd gewezen op de moeilükheden, welke voor de lögiesverzorging bestaan. Zooals bekend, wordt slechts In de grootste steden overnacht, waar van 1ste klasse hotels ge bruik wordt gemaakt; slechts in de plaatsen Bushire. Jask, Akyab en Bangkok is het logies eenigszlns primitief. In Akyab is echter daarom door de K. L. M. een bun galow gebouwd, terwül in die plaats een agent is, welke de uiterste zorgen besteedt aan het comfort der bemannnlg. In Bang kok mag gebruik worden gemaakt van de officiersmess. Bovendien zün In alle plaat sen de agenten met de verzorging der bemanning belast, terwül, waar noodig, voor raden levensmiddelen zün opgeslagen. Ten einde In de hygiënische verzorging te voor zien, werd het vorige jaar door den vlie- ger-dokter Jongbloed in opdracht van de K. L. M. een heen- en terugvlucht gemaakt, waarvan een uitgebreid rapjx>rt werd uit gebracht. Dr. Jongbloed kwam tot de con clusie, dat het vliegen op de Indlë-route op het uithoudingsvermogen van de piloten eerder een gunstigen dan een ongunstigen invloed had. Aan de mecaniciens is op de Indië-route verblüfstoelage per dag toegestaan. waar mogelük, in dezelfde 1ste met de piloten kunnen ver- 1 1 1 n het rechtmaken der rooilijn achter de Kerkhoflaan. De voorzitter licht toe, dat deze saak nog niet geregeld is, zooals het behoort. H«t puntdraad op die hekken daar moet ver- wüderd worden en door spr Is aan Smit ge vraagd in dese druk uit te oefenen op Dirkmaat. De heer Lek bejammert den gang van aa ken. Wethouder Van Kampen is er voer, dat B. en W. den hr. Dirkmaat sommeeren dezen grond af te staan; opdat de roollün wordt zooals de paaltjes daar zün geplaatst, want in tegenwoordigheid van B. en W. is die grond afgestaan. Ten slotte stelt de voorzitter voor de zaak in B. en W. te bespreken en wel in over weging te nemen, wat de heer Koelemeü wenscht. om n.l. de rooifijn recht te maken Hiertoe wordt besloten, nadat de her Snel nogmaals aandringt op maatregelen tegen dat prikkeldraad in de Kerkhoflaan. Op een vraag van den heqr Slüker zegt de voorzitter, dat de beek, bü M. Nieuw land eigendom is der gemeente en dat de ge meente deze dan ook met recht kan dich ten. Van TE KOOP OF TE HUUR jaagt men hem ook weer weg” en dergelijke Toen^ginT*1;het stroomafwaarts langs de geweldige rivier. In Orsowa moest men op een kleiner schip overstappen, dat toen Tum-Severtn voer Hier verliet Kyel I het sctAu en kwam zonder herkend te worden naar Boekarest, waar hü feestelijk ontvang» werd De reis was gelukt, evenals 64 jaar tater de tocht van Carol II. Punt 4. f kapitaal, werd van de agenda Voor d behandeling van dit punt zal «tra-vergadering wrden uitgeschreven. Alvorens tot een bestuursverkiezing over te gaan besprak de vooaitte het feit, dat op de laatste veilingen niet zooveel werd aan gevoerd ajs zou mogen worden verwacht. Uit de bespreking omtrent de oorzaak daarvan. bleek, dat de meening dat op andere veilingen^ hoogere pritaën te behalen zouden zün, hierop van Invloed is geweest. De een sleept den ander mee, zonder dat op de anedre veilingen veel meer wordt bereikt. Daardoor echter* blijven de goede partijen van Breezand weg en is het voor de koo ikers ten slotte niet zoo loonend om naar bet Noorden te komen, de door hen zeer bollen vinden zij gewilde Breezandsche toch in de Zuid terug. Ook eenige andere punten werden voren gebracht, die door het bestuur nader onder het oog worden gezien. Als resultaat van deze bespreking, is te verwachten, dat de leden hun eigen veiling weer meer gaan steunen. Door samenwerking is de Breezandsche veiling onmisbaar te maken en zal deze dan ook door de koopers goed bezocht worden Na deze bespreking werd de heer D Lub bert met 36 van de 40 stemmen, waaronder 2 blanco, opnieuw tot voorzitter gekozen. Deze uitslag is voor onzep sympathleken voorzitter wel een bewjjs hoezeer zün on vermoeid werketj door de leden gewaardeerd wordt. Bü de benoeming der veilingmeesters wer den de heer D Lubbert met 36 en de heer H. Timmer met 37 stemmen herbenoemd. Ais plaatsvervanger van den heer P Ro zenbroek. die zich wegens te drukke werk zaamheden niet meer lyrkiesbaar had ge steld, werd gekozen de heer F Nijssen. Hierna bedankte de voorzitter, onder alge- heele instemming van de vergadering, den heer P. Rozenbroek voor zijn vele be moeiingen als veilingmeester. De heer F. Nüssen dankte de vergadering voor het in hem gesteld vertrouwen, en be nutte deze gelegenheid om de principalen er op te wijzen, vooral door goed sorteerea en afleveren, de kwaliteit der veiling op te voeren. Tenslotte werd besloten collectief deel te nemen aan de in Maart 1931 te houden ---- waarvoor Ged. Staten is bericht ingekomen, dat de legger der gemeente in orde is ge maakt en dat deze zal worden teruggezon den. De vootoil KERK ENZ. Bestek met verkrijgen bü betaling van 15.— toezending van f 16.- steding wordt voor ongeschonden stel len 10.gerestitueerd. Inlichtingen worden verstrekt eiken morgen van 1012 uur tot en met 8 September ten kantore van den architect, waar tevens teekeningen en monsters ter inzage gereed liggen. H P. J. DE VRIES. Architect, Oqstzeedük 210b, Rotterdam. TE HUVR Vondelstraat. Uitstekend geschikt voor melk-, groenten- of broodwük. Huur- prüs 8.per week. Te bevragen NIEUWLANDERSINGEL. Naar aanleiding van bet feit, dat de stakende KLM -vliegen aan de bladen een mededeeling hebben doen toekomen, ter motte weerinr; van hun houding, heeft de directeur der K LM de vertegenwoordigers van verschillende dagbladen verzocht Za terdagmiddag te zijnen kantore te 's-Gra- venhage bet standpunt der directie te komen vernemen. Allereerst deelde de heer Plesman ons daar mee, dat de mededeeling der vliegers, dat ZÜ het werk hadden neergelegd na^r aanleiding van het aan de piloten van Dük en Wiersma gegeven ontslag, onjuist is. Van den bedenktüd aan deze beide piloten, wien reeds op 27 Augustus was meegedeeld, dat sjj per 10 October ontslagen zouden worden, indien zü niet de route naar Indië zouden willen vliegen, is door de anderen gebruik gemaakt, om tot de staking te be sluiten. Bovendien, nog voor van Dük inderdaad zün ontslag had ontvangen, waren de in Londen vertoevende piloten reeds in staking. Van spontaneïteit Is geen sprake, verzekerde de heer Plesman: het conflict is reeds lang hangende -Reeds in een scbrüven van den 21sten Augustus hadden de piloten toch meegedeeld, dat zij, indien niet al hun eischen werden inge- I willigd, niet naar Indië zouden vertrekken. JJeze staking, aldus de directeur, draagt een blzonder karakter, in de eerste plaats, omdat slechts één maatschappij in Neder land het luchtverkeer e-ploiteert, maar vooral ook, omdat een grcot gedeelte van het personeel specialisten zün, die niet zonder meer vervangen kunnen worden. De eene partü heeft de andere dus volkomen noodig en van onderkruiping kan hier geen sprake zün”. In verband rnet deze mededeeling ant woordde de heer Plesman nog op een des betreffende vraag, dat hü er niet aan dacht te pogen den dienst met buitenlandsche ptolten. of met militairen voort te zetten het conflict was nu eenmaal uitgebroken en nu moest er ook maar meteen een goede en definitieve oplossing komen, op dat men niet elk oogenblik voor een der- gelfjk onaangenaam geval zou kunnen konen te staan./ De staking is' het gevolg van bet niet inwilligen van een eisch om meer loon. Daarom zou de heer Plesman graag zien, dat, zonder op de details der salansregellng in te gaan, bekend werd, dat de oudste piloten in de jaren 1928 en 1929 gemiddeld met respectievelijk 11.500 en 12.500 per jaar naar huis gingen aan salaris en vlieg- premie. Bü dit bedrag is niet inbegrepen de verblüfstoelage. welke zü in het buitenland genieten. Indien de diensten normaal waren voort gezet, dan zouden de oudste piloten in 1930 met 12.500 aan salaris en vllegpremie het jaar hebben kunnen afsluiten De jongste piloten van de K L M hebben in het eerste jaar van hun indiensttreding ƒ450.per maand verdiend, gemiddelde per jaar van piloten van 6000.tot 9000.- en dat van de ouderen 12.500.- is aan den uitgang van het bristol-kanaal. Op een K M. afstand van de kust van het graafschap Devonshire, dus in dén Zuid westhoek van Engeland. Het geheele eiland is particulier eigen dom van één bezitter Gevaarlijke klippen en granietrotaen zün oorzaak, dat het voor de schepen erg moeilük is om te landen, en hat to slechts mogelijk om in twee kleina, ondiepe bochten aan land te gaan. Lundy-tatand ligt geheel buiten de gewone scheeparoute. Slechts eenmaal per maand komt er een kustvaar tuig. dat de verbinding met de buitenwereld in stand houdt. Lundy-Island. neemt, zoo klein het is. ongeveer dezelfde positie" in als Australië. Het behoort wel tot Engeland, maar het is er geheel onafhankelijk van. Sir Harman kon de bekoring niet weer staan om eigenaar van dit eiland Den 8sten Maart kocht hü Lundy-1 een bedrag van 16000 pond, onjgevee Aan de Londensche Beurs hoe geldmagnaat schertsend d^n Lundy-Island.” Het aantal van zün onderdanen is niet büster groot Het eiland wordt nJ. door slechts 33 menschen bewoond16 mannen. 14 Vrouwen en 8 kinderen. De bewoners van Lundy-Island moeten wel uiterst tevreden menschen zün. Want sinds 200 jaar is er nog niemand van daar ver trokken Op het eilandje ziet men aardappelakkers en groene weiden, 50 koeien, twee paarden en 1500 weiden. Ooki s er 'n klein eikenbosch. De be woners bebouwen hun akkers, fokken hun vee en verzorgen hun appelboomen. Het kust- schip brengt iedere maand de post, tabak, specerijen en andere onmisbare dingen. Ter- zelfdertüd neemt het schapen en wol voor de markt in Bristol mee. Radio, telegraaf en telefoon bestaan er op Lundy-Island niet, maar men betaalt er ook geen belasting, er is geen gevangenis, geen politie, er zün geen advocaten, geen dokter, geen apotheker en ook geen enkele herberg De eenige officleele jjersoonlükheid is de zielverzorger Rev. James Heavan. Hü is geluk vrederechter en dokter en geeft kinderen onderwüs in lezen, schrijven en re kenen Bir Harman is nu van plan den toe stand van zün pupillen te verbeteren. Hü «il een radiostation bouwen en hun voorzien van een motorploeg. een dorschtnachine en ge neesmiddelen Aan het strand laat hü een zomervllla voor zün gezin oprichten. Op het eiland heerscht steeds de grootste orde. Sedert menschenheugenls is daar geen misdaad gepleegd Bü het kalme leven en het1 milde klimaat bereiken de menschen op Lundy-eiland in den regel een zeer hoogen leeftijd. Eenigen tijd geleden werd onder de vrou- welüke studenten der Amerikaansche Ur.i- versiteiten een stemming gehouden over de vraag- *'Bt wel het meest 8ewenscht voer zichzelf achtten, een huweiük en eigen ..tehuis” of wel een eigen goed betaald be roep Daarbü kwam men tot het geheel ver rassend resultaat, dat slechte 4 pet. der •tudenten principieel tegen een huwelijk waren 33 pet. beschouwden een goede car- Tiére en een gezellige hulselükheld met man en kinderen als het hoogst bereikbare ideaal. 60 pet. verkozen echter het nuwelvk. boven ieder beroep, waaruit wel blükt, dat ook de Intellects ele vrouw in het huwelijk haar ideaal ziet en zoo zal het wel eeuwig blüven. AIKMAAR. 1 September 1930 Veemarkt. Aanvoer: 64 vette koeien 300440. handel matig. 8 vette kalveren 60115, Vette kalve ren per K G 1.20—1.60, 19 urtitere kalv. I slacht, per stuk 1434, zware t goed. NOORD6CHARWOUDE. 1 September ’30 12.500 KG. Aardappelen: Schotsche Mui- ren 4.20—4 60, Groote, idem f 2.40—2.70. Eigenheimers 4.50. Blauwe Eigenheimers 4 80. Ronde Due 3.10—.370, Drielingen 490—5 30. 800 K.O. Spercieboonen 4.30 —8. Uien Grove f 2.90. Uien 2 20—2.60. Drielingen 130—1.70, 11.300 Nep 3 W, 280 stuks Bloemkool 3. No. 10 1 September WARMENHUIZEN. 1 September Schotsche Muizen 5.20, Grocte idem 2J0, Drielingen 5 Witte kool 0 90. AVENHORN, 30 Aug 1930 Coöp Land en Tuinbouw- en Marktvereen. Avenhom en omstreken Vroege aardappelen: Kleine Schotsche 4.70—5.20 per 100 K.G., aanv. 2000 KG; Groote (Due) Wilde 3.20—350 per 100 KG, aanv. 65000 K.G.; Groote Due II 2 70—3.00 per 100 K.G.. aanv. 3500 K G.; Uien: Gewone maat 1.602.40 per 100 KG aanv. 10.000 K.G.; Drielingen f 1.50—190 per 100 K.G.; aanv. 2000 K.G.; Nep 1.60—1.90 per 100 K.G.. aanv. 2500 KG.; Bieten: Groote 1150—15.80 per 1000 st., aanv. 7000 st.; Kleine 930 per 1000 st., aanv. 2000 st.; Augurken: Grof f 035 p. mand. Basterd 0.39—0.41 per mand. Stek ƒ0.040.07 per mand. Bommen 0.04 per mand. aanv. 10.000 manden; Slaboonen: Dubbele z. dr. 0.501 40 per zak. Dubbele met dr. 0.35—1.00 per zak, aanv 300 zak a 15 K.O. Komkommers I 7.2012.60 per 100 st., II 6.00 per 100 st. ALKMAAR. Aan voer 130.000 Kijaeieren 58 60 5.806.20. 60 62 5.90630, Bruin 60 66 6.10—6.70. 3.605.40 13000 Eendeieren f 4.404.70. tier zegt, dat deze er nog niet is, maar zoo spoedig ze ontvangen zal zün. in verband met de nieuwe wüzigingen der gemeentewegen zal worden gewijzigd. Evenzoo bericht van Ged. Staten betref fende de ontvangen verordening omtrent verhooging huur der woning van P. Keizer Mededeeling volgt van de «ingesteldheid van het Hoofd der O. L, School en van de onderwüzers waardoor de vacantie een week langer beeft geduurd. Daar thans hét hoofd der school ongesteld is, wordt voor de 6e en 7e klas ook thans nog vrij afgegeven. De uitvoering der plannen tot ondergrondse!) maken van het electrisch net gaan in ver band met het te verwachten rapport van het P.E.N., tot overname van het bedrijf; niet door. Het Hoofd der O.L. School de heer Jac Linjewel is benoemd tot Hoofd der O. L. School te Medenblik. B en W. stellen voor den heer Sinjewel het gevraagd eervol ontslag te verleenen. Goedgevonden. Oproeping voor sollicitanten voor deze be trekking is reeds geschied en sluit op 10 September e.k. Voorts stellen B. en W. voor om het Koedüker pad te verlichten, Zij achten het plaatsen van 5 lantaarns vol-' doende, bü de bruggen en hoeken van het pad komt dan een lantaarn. De overige heeren willen het v'oorloopig met vüf aahzien, Wkartoe dan ook wordt be sloten. De raad achtte het verkeerd dat door B en W. een voorloopige toestemming was ge geven aan M. Nieuwtand tot het bouwen van een brug. De voorzitter zal voortaan hiermede reke ning houden. Spr. beschouwde deze toestem ming v. d. raad meer en meer ’n formaliteit, deze brug voldoet aan de eischen en onder toezicht van den gemeenteopzichter is ge bouwd. meende spr. gerust een voorloopige toestemming tot bouwen te kunnen geven. De heer Slüker vindt het jammer dat er toestemming is gegeven. „Voortaan geen brug meer zonder toestemming van den raad,” zegt de heer Snel. De voorzitter kan zich hiermede vereenlglngen. Namens de commissie voor het na*gn der rekeningen der gemeente over 1929 rap porteert de heer Slüker dat deze correct zyn nagezien en in orde bevonden. 1 De rekening sluit met de vplgenfie cijfers” inkomsten f 5807008%, uitgaven f 5251336. batig saldo f 5356 52%, aldus vastgesteld. Dan volgt vaststelling rekening van ':,ëe lichtbedrüven. Het gasbedrijf sluit met batig saldo van f 764.54%. Het G. E. bedrijf met f 8091.54 - evenzoo aldus vastgesteld. De gemeentebe- grooting wordt bü deze aan den raad aange boden. De geheele raad wordt genoemd in de commissie behalve de wethouders. De begrooting sluit in ontvangsten en uit gaven op f 50.70031 gew. dienst. Kapitaal- dienst nihil. Van de commissie voor een legwedstrüd te Beemster was een verzoek om subsidie inge komen. Op voorstel van den heer Koelemeü wordt voor dezen keer f 5 toegestaan. B. en W. waren afwijzend omdat het gemeentebe lang h.i.z. hiermede niet gebaat is. De heer Duif is bang voor navolging van de tuinbouwvereenigingen enz. De heer Snel denkt hier anders over. Zü hebben he? misschien niet zoo gemakkelijk als de tuinbouwmannen die maar nemen en daarvan hun kasteelen in Broek op Langen- dük bouwen en daarom is het beter hier over verschillend te oordeelen. Ten slotte stellen Ged. Staten eenige wü zigingen voor terzake de financieele verhou ding, waartoe de raad was besloten. De wüzigingen zullen worden aangebracht waartoe de raad besluit. Daarna sluiting. Raadsvergadering Op Vnjdag 29 Augustus 1930. des namiddags om half acht, kwam de raad dezer gemeente bijeen. Burgemeester Jac. Kroopenburg, opent de voltallige vergadamig met een woord van welkom en leest de notulen der vorige vergadering, welke worden goedgekeurd. De heeren Koelemeü en Slüker komen op tegen het besluit der vorige vergadering beate klimaat van Indië kunnen uitrusten In een 1ste klasse hotel, waarvoor zü 18 per dag. Onkosten voor sichaelf heeft de ruimte in Bandoeng zeer uitgebreid is. wordt aan vergoeding r K. N. I. L. M. in Indië ontvangen, n.l. 12 per dag. Onkosten voro zichzelf heeft de bemanning op de reis dus niet. Hun Euro pee sch salaris wordt 'met 50 pet. vermeer derd. hetgeen beteekent. dat de oudere pilo ten 600 per maand salaris ontvangen, ter wül dit voor de jongeren op 450 uitkomt Men mag aannemen, dat hun familie ge durende hun afwezigheid van dit salaris behoorlük kan rondkomen. Als vlleggeld wordt aan de Jonge vlieg- tuigbestuurders 5 en aan de oudere 6 r»er vlieguur uitbetaald, terwül de betallngs- basls van een Indië-vlucht op 200 vlieguren Is gesteld. In werkelükheid bedraagt een retourvlucht pijn. 170 vlieguren. Dit betee kent dus, dat iedere vliegtuigbestuurder van een reis naar Indië 1000 4 1200 kan overhouden. De vergoeding voor de mecaniciens is 50 pet. op hun Europeesch salaris, terwül 3 per vlieguur wordt uitbetaald. Voor uitrustingskosten ontvangen de pilo ten 400 voor een eerste vlucht en voor iedere volgende vlucht 40 voor aanvulling van hun uitrusting: voor de mecaniciens zün deze bedragen resp. 250 en 25. Behalve de verzekering bü de Rüksverse- keringsbank, waarvoor de K. L. M. de pre mie betaalt, zün de piloten bovendien voor rekening van de K. L. M. nog verzekerd tegen een bedrag van 10.000 en de meca niciens tegen 5000. Bovendien is vóór het ontslag nog aan de piloten Van Dijk en Wiersma meege deeld. dat naar alle waarschünlükheid met 1 Januari 1931 voor het geheele personeel van de K. L. M. nog een voorzientngsfonds zou worden Ingesteld. Het is waar, dat in den laaisten tüd het inkomen der piloten is verminderd. In 1916 was dit gemiddeld 714 per maand; In 1927 777; in 1928 818; in 1929 750 en in 1930, tot nu toe, 634. Voor een goed deel is dit te wijten aan het feit, dat de vliegpremei per uur vliegen wordt berekend. Door het in dienst stellen van snellere machines, duren de reizen kor ter. Is dus het aantal vlieguren minder, zelfs al worden steeds meer uren berekend bü de vaststelling van de premie, dan in werkelükheid gevlogen zün. Ook is een der redenen, die hierop van Invloed waren, dat door de proefvluchten naar Indië meer pi loten In dienst genomen moesten worden, ieder hunner dus na afloop dier proefvluch ten minder werk te verrichten kreeg, wat echter met de a.s. invoering van den vasten dienst op Indië weer in orde zou komen. „Wie -weet, hoe de vliegdienst op onze Oost zich nog zal ontwikkelen?” zei de heer Plesman. „Het to best mogelük, dat de vliegtuigen steeds grooter zullen worden en ik weet niet, of ik in de toekomst drie, vier, of vjjf menschen voor de bediening zal noodig hebben. En die allen zouden dan de nu geëtochte betaling moeten ontvangen, wat eenvoudig onmogelük zou zün, daar dan de koeten te enorm werden." Maar bovendien, de directie meent, dat de betaling alleszins voldoende is en aü stelt, de vraag, of bü een salaris ata.-hier-j boven aangegeven en bü een bedrijf als dq K. L. M dienstweigering onder de gegeven omstandigheden op haar plaats is. Het mo ment, dat door de vllegtuigbestuurders ge kozen is, kan van hun züde niet anders dan zeer gunstig genoemd worden; na een lange regenperiode met slecht vervoer >s thans zeer gunstig weer gekomen, waarvan het bedrüf had kunnen profiteeren. Het vüfde Internationale Lucht vaartcongres vangt Maandag aan. De Nederlandsche luchtvaart had ook in het buitenland groote belangstelling, terwül het belang van de aj>. hervatting van de HollandIndië-vluchten niet nader behoeven te worden toegelicht. Ten slotte wees de heer Plesman er nog op, dat er geen sprake van Is dat, zooals Tepas het doet voorkomen, de directie een bond van vllegtuigbestuurders niet heeft willen erkennen. Zü heeft alleen gezegd, dat zü met een dergelüken bond niets te maken wilde hebben, wanneer daarin, zoo- de bedoeling lag, ook anderen dan lid van zouden kunnen zün. Met menschen, die met het vliegen nelts uit staande hebben, wil ik. zei hü. niet over zaken den dienst betreffende onderhande len. Dat is alles wat ik omtrent een bond gezegd heb. HOORN. 30 Aug 1930. Veemarkt. 27 Schrammen f 3046. 161 Biggen f 1725. 9 Schapen f 3640. Handel goed. BOVENKARSPEL (Station) 30 Aug. 1930. ..De Tuinbouw." Aardappelen. Groote muizen f 1 75—2.60 Kleine muizen f 2 90—3.20' Due. f 1.70—185. Blauwe f 2.45. Bonte f 2.20. Eigenheimers f 2.50235, alles per baal. Uien. Drielingen f 030—035. Nep f 1 80—1.85. 1ste soort bloemkool per 100 stuks f 35 90. ld. 2de soort f 130—2.80 ld. 3e soort f 0.75—1. Roode kool per 100 K.G. f 0.50—1. Gele kool per 100 K G f 0.50—0.90. Witte kool per 100 K G. f 1—1.40 Slaboonen per 15 K.G. f 1.10. Augurken fün per K.O. 1730 ct. ld. grof 414 ct. per K.G.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 3