Binnenlandsch cJ^ieuws
EXTRA VOOR SOPLA ROOKERS
50 OPEL RIJWIELEN GRATIS!
Voor de Huiskamer
5
ie
n
i,
e
n
e
P
VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE;
LUCHTVAART
SOCIAAL LEVEN
Moedertje wacht
VERKEER EN
POSTERIJEN
e
n
Koningin Wilhelmina
50 jaar
De hulde, door Indië
Haar gebracht
Verslag Algemeene Rekenkamer
over 1929
Het grootste vliegtuig ter wereld op
Waalhaven geland
r
KERKNIEUWS
I
moes*
t
u
t
AMERSFOORT
Het conflict .bij de K. L. M.
r
De Italië-rondviucht
vol
tocht
Bultenlandsche solidariteit?
op
van
Besprekingen ten stadhuize
waren niet minder dan XI ge-
Mgr. Dr. Nolens zeventig jaar
I
De Junkers G 38
Kon. Hoflandsche Lloyd
De „Graf Zeppelin” naar Moskou
Misstanden in gezinsverpleging
Vragen van het Kamerlid Van der Heide
vier
bank
dan
a
v
P
r
r
Uit 4e Maastrichtsche Aardewerk*
industrie
Congres voor Bestuursleden der
Derde Orde
t
i*
i
k
I
I
Dienstregeling met ingang van
heden
Voorts ontvingen de piloten nog twee tele
grammen. resp. afkomstig van de dageljjksche
besturen der .Vereeniging van Scheepswerk -
tulgkundigen te Rotterdam en van liet Ver
bond van Hoofdarbelders.
Het eerste telegram luidt:
Wij wenschen u moed en volharding toe In
rechtvaardigen strijd.
Het tweede telegrah luidt: Wenschen voor
u veel succes in strijd voor rechtspositie en
erkenning van organisatie.
Honderdduizenden personen ultgenoodigd
voor de ontvangst
t
11
Een wijziging in de onteigeningswet
te verwachten
Sahalve de fraaie geschenken, welke in once flesehenkenlijst staan afgebeeld,
zenden wij aan de 50 personen, die ons in de maand October 1930 het grootste
aantal SOPLA-bons doen toekomen, gratis en franco
1 OPEL RIJWIEL COMPLEET, (voor Heer of Dame), met een jaar garantie-
Oe inzendingen moeten dus uiterlijk 1 Nov. a.s des voormiddags in ons bezit komen.
Oe namen dargenen, die een rijwiel ontvangen, worden met het ingezonden aantal
bons, door ons bekend gemaakt.
N.V. F. M HOUBAER Go’s SOPLA FABRIEKEN
i
ding barer brieven en opmerkingen
wachten.
In 1821 deed de kamer der Regeering het
denkbeeld aan de hand, door eene wijziging
van de onteigeningswet te koenen tot eene
aanzienlijke besparing op de hooge adverten-
tlekosten. die onder de tegenwoordige bepa
lingen onvermijdelijk zijn.
De Regeering nam dat denkbeeld in over
weging.
Sedert is de kamer schier van jaar tot jaar
op dit onderwerp teruggekomen.
Thans beeft de minister vah Binnenland-
sche Zaken en Landbouw medegedeeld, dat
binnenkort de indiening van een wetsont
werp zal kunnen worden tegemoet gezien.
it
u
ir
b
u
Door frankeermachines gefrankeerde
poststukken
Aneta seint, dat Curacao Radio heeft
geseind, dat de uitvoering volkomen is ge
lukt Beide stations waren 'joed te volgen,
alhoewel veel last van fading werd onder
vonden. Paramaribo heeft geseind dat de
Indische eender zwak hoorbaar was en de
Kootwijksche sender goed hoorbaar was
met- weinig fading en goed constant, echter
alleen hoorbaar op telefoon en onvoldoende
voor behoorlijke versterking.
Nadere uiteenzetting der verkeersvliegers
Van de „Nederlandsche Vereeniging van
Verkeersvliegers" ontvingen wij het volgende
communiqué:
De overeenkomst met den Nord-Deutscher
Lloyd
nhagen en Malmö, van
1 Schiphol 13.
van Waalhaven 1150, van
Even later
landsch-Indiè
ft
n
S
>r
s
u
Het Congres voor Bestuursleden der
Derde Orde, uitgeschreven door het Centr.
Bureau der Derde Orde, dat 8 Sept. ajs.
te Weert wordt gehouden, verheugt zich
in groote belangstelling
Z.D.H. de Bisschep van Roermond, Mgr.
L Schrijnen, heeft zijn bijzonderen zegen
geschonken
Uit alle deelen des lands komen de op
gaven van congressisten, directeuren en
bestuursleden te Weert binnen. Utterljjk
tot 4 September kan .men zich opgeven. Van
Utrecht af bestaat gelegenheid om per
trein collectief te reizen. Zij, die hiervan
wenschen gebruik te maken, gelieven zich
onmiddellijk hiervoor aan te melden bij
den ZeerEerw Heer G. W. Bolder, pastoor.
Kanaalstraat. Utrecht.
Weldra luistert het vaartuig niet biesr
naar 't roer. De passagiers, eerst beneden
gehouden door 't bevel van den gezagvoer
der willen daar niet langer blijven en loopen
radeloos over 't dek. De kapitein en de stuur
man zien den toestand hoe langer hoe ern
stiger in. In de verte dreigen de rotsen, over
een uur is 't donker en ’t schip, waarvan het
roer defeet is geworden, Is aan de genade
van wind en golven prijs gegeven. Hartroe
rende tooneelen spelen zich op 't dek af. Kin
deren kruipen angstig bU hun moeders, man
nen plaatsen zich beschermend voor hun
weenende vrouwen.! De kapitein beveelt de
booten klaar te maken en de aanwezige
reddingsgordels uit te deelen. Zoo gaat men
angstig den nacht tegemoet. En terwijl de
stem van den kapitein nauw hoorbaar is
boven ’t geloei van ‘den storm, schuilen de
passagiers samen en doet de bemanning haar
best de bevelen van den gezagvoerder op te
volgen.
Plotseling, een schok. Alles vliegt verward
door elkaar, 't schip helt merkbaar op zijde.
..Booten uit!" beveelt de kapitein.
Met de geladen revolver, leder bedreigend,
die vreennd voor zijn leven ’t eerst een
plaats wil bemachtigen, bestuurt hij ’t red
dingswerk. Eenige booten worden bemand
met passagiers. Een deel der bemanning
gaat mee. om te trachten de schipbreuke
lingen veilig aan wal te brengen. De kapitein
blijft op z’n post. Enkele van z'n manschap
pen blijven bij hem. Onder hen behoort ook
Eduard. Uiterljjk kalm heeft hij ’t reddings
werk aanschouwd. Doch nu 't schip merk
baar begint te zinken, en bijna allen in de
boot zijn ondergebracht, wordt het ook hem
bang te moede. Hij denkt aan z'n moeder en
werpt weemoedig een blik op de plaats waar
z’n sulsterren geborgen waren.
De laatste boot wordt met moeite neer
gelaten. Daarin nemen de kapitein metde
rest van de bemanning plaats. Ook Eduard
bemachtigt een plekje. Vreeseljjk wordt de
kleine boot heen en weergeslagen. De ande
re zijn niet meer te onderscheiden. Daar
komt een reusachtige golf aanrollen. Een
schok, één hartverscheurende kreet gesmoord
door 't geweld van den bruischenden, koken
den vloedde boot drijft omg-k-erd op
de golven, 's Anderendaags spoelen
lijken op 't strand
Moedertje wacht vergeefs haar jongen.
Intusschen verneemt ,,Het Volk”, dat het
zeer waarschijnlijk is, dat het passagiersver
voer vandaag niet meer zoo vlot zal gaan.
De piloten der bultenlandsche maatschap
pijen zouden n.l. te kennen hebben gegeven,
dat zij uit solidariteit met hun Hollandscho
collega's gisteren aan hun directies zouden
mededeelen, dat zU wel bereid zijn hun eigen
dienst te doen, maar niet het passagiersver
voer van de K L M.-piloten zullen oveme-
men.
Inmiddels hoopt men, dat de directie der
K L M. zich bereid zal toonen met haar
piloten tot overleg te komen.
Hetb lad verneemt voorts, dat op 't oogen-
blik zeven van de zeventien K.L.M.-plloten
nog in militair dienstverband staan, zoodat
dit zevental, als hun verbintenis met de bur-
gerluchtvaartmaatschappij geen voortgang
heeft, in militairen dienst terug geroepen sou
kunnen worden.
Het wordt echter niet waarschijnlijk ge
acht. dat dit geschieden za! en van eenigen
invloed op het conflict met de K L M.-directie
zou dit toch in ieder geval niet kunnen zijn
Verschenen is het verslag van de Alge
meene Rekenkamer betreffende hare werk
zaamheden over 1929.
Ook in 1929 is de kamer genöodzaakt ge
weest de aandacht van verschillende minis- f
ters te vragen voor de omstandigheid, dat,
zü meermalen onredelijk lang op beantwoor-
Vcor de ontvangst van de ..Graf Zeppelin
die dezer dagen een tocht zal maken naai
Moskou en daar zal landen, heeft zich een
commissie van ontvangst gevormd, waarvan
luchtvaartmaatschappij. Oskaviachem Ma-
linowsky.
Honderdduizenden i>eraonen zijn ultgenoo
digd om bij de landing aanwezig te zijn.
Twee honderd vijftig arbeiders zullen bij de
landingsmanoeuvre helpen.
■en drietal telegrammen
He&olgende telegram heeft de Ruksbemid-
dclaai mr. S. de Vries Czn., in verband met
hét conflict bij de K. L. M. aan de piloten
dezer maatschappij gezonden:
..In verband met conflict bij K. L. M. zal
ik gaarne op grond van artikel 5 Arbeids
geschillenwet spoedig Inlichtingen van u
ontvangen omtrent oorzaak conflict en aantal
piloten, dat daarbij is betrokken. Voor verdere
bijzonderheden, voor mij van belang ter be-
oordeeling vraag of mijn tusschenkomst ge-
wenscht Is, houd Ik mij aanbevolen."
Zondag 7 September as. wordt Z. Exc.
Mgr. Prof. Dr. W H. Nolens zeventig jaar.
Mgr. Nolens zal dien dag afwezig zijn. Er
zal dus geen gelegenheid zijn, om hem per
soonlijk gelukwenschen aan te bieden.
Maar velen zullen hem op dien gedenk-
waardlgen Zondag des ochtends wel op an
dere wijze willen gedenken. Dit Is de beste
wijse, waarop wij dezen Katholieken Staats
man oni^zen dank en hulde kunnen bren
gen.
burg, Parijs en Malmö.
Hiervan
heel vol.
Verder werd gevlogen met Pandervllegtui-
gen van de Nationale Luchtvaartschool en
kwamen r.og een Engelsch en een .Dultsch
sportvllegtuig aan.
Zoo men ziet is dus een bezoek aan
Schiphol dus nog alleszins de moeite waard.
Voortaan kunnen bij uitzondering door
middel van frankeermachines gefrankeerde
stukken in een brievenbus worden geworpen,
en wel nadat vooraf door de gebruikers dezer
machines overleg is gepleegd met den
directeur van het betrokken postkantoor.
Deze stukken moeten alsdan worden ge
sloten in een omslag van helder roode kleur,
welke in den linkerbovenhoek van de voor
zijde voorzien is van de aanduiding „dadelijk
openen" en alagonaalsgewjjae over de voor
zijde het woord „frankeermachine” draagt.
Op de achterzijde van den omslag moet een
aanwijzing van het type en het identiteits-
nummer der betrokken machine voorkomen.
De bedoelde omslagen zijn onderworpen aan
de goedkeuring van den betrokken post
directeur.
Zaterdag had ten gemeen tehulze te
Maastricht een conferentie plaats van B. en
Wde directie van de glas- en aardewerk
fabriek „De Sphinx" en vertegenwoordigers
van de samenwerkende fabrieksarbéidere-
bonden.
De vertegenwoordigers van „De Sphinx"
brachten ter tafel een uitvoerig schrijven,
waarin werd betoogd, dat de oorzaak van de
monumenteele depressie in de aardewerken
industrie te Maastricht ligt in het verwerpéWn
van het noodwetje. De direetie meent daarom
de zaak principieel te moeten stellen en de
verwerpers van de wet te moeten stellen voor
de feiten en kan derhalve niet overgaan tot
het treffen van afdoende maatregelen,
noodig ter bestrijding van de steeds toene
mende werkloosheid.
Na langdurige besprekingen verklaarden
de vertegenwoordigers van ..De Splnx" zich
bereid alsnog te overleggen met de aandeel
houders, of de mogelijkheid bestaat tot het
in het leven roepen van een wachtgeldrege
ling, waartoe deze conferentie eigenlijk was
belegd.
De „Fortuna" had een voorspoedige reis
achter den rug. Kalm weer maakte het rei
zen voor de passagiers bijna tot een genot.
Toch waren allen zonder onderscheid blijde,
de Golf van Biscaye gepasseerd te zijn. Het
kanaal lag voor hen en Indien de voorspel
ling van den eersten stuurman bewaarheid
zou worden en het mooie weer aanhield, zou
den onze reizigers over enkele dagen de va-
derlandsche kust in 't zicht hebben.
De ..Fortuna" was een nieuw gebouwd pas
sagiersschip. Voor enkele jaren van stapel
geloopen te Glasgow. voor rekening eener
groote Rotterdamsche Maatschappij, had 't
reeds dadelijk bij z'n eerste reis naar Batavia
volkomen aan de verwachtingen van snel-
loopend vaartuig beantwoord.
De luxe en het comfort voldeden volkomen
aan de eischen, welke vervoerde passagiers
maar konden stellen.
Doch niet alleen de passagiers vonden het
reizen met de „Fortune" een genot. Ook de
bemanning was trotsch op haar bodem. Zij
vonden het een eer op zoo'n boot aangemon-
stèrd te zijn Onder hen bevond zich Eduard
Strafford. Hu was de soon van een weduwe,
die van een zeer bescheiden pensioentje
moest leven. Zijn vader was kapitein geweest
op een flinke boot van de kleine vaart.
Door een noodlottig toeval had deze het
leien verloren, z’n vrouw en eenig zoontje
vrijwel zonder middelen van bestaan achter
latend. Oelukklg had de Maatschappij zich
hun lot aangetrokken. De vrouw werd In
staat gesteld, door middel van een klem
maandgeld rond te komen, terwijl Eduard op
kosten der Maatschappij mocht studeeren
voor stuurman op de groote vaart. Met hart
en ziel had onze knaap zich op die studie
toegelegd en z’n eerste reis als derde stuur
man op de ..Fortuna” was de beloonlng voor
zijn volharding.
Met
Naar aanleiding van het officieele com
muniqué van de Directie der Kon. Lucht-
vaart-Maatschappu, neergelegd in de
avondbiadqn van 30 Augustus, vaarin een
geheel verkeerde voorstelling van den tos
stand zooals deze zich heeft ontwikkeld,
wordt gegeven, meent het bestuur der Ne-
derlandsche Vereeniging van Verkeersvlie
gers .niet tot een gedetailleerde uiteenzet
ting hiervan in de dagbladen over te moeten
gaan. Alleen moge het nogmaals uitdrukke
lijk de aandacht vestigen op het feit, dat
geen enkele dienst, ook niet vanuit het bui
tenland. is stopgezet alvorens door de di
rectie der K. L. M. definitief ontslag aan
Van Dijk was aangezegd.
Te 9.05 uur, op 29 Augustus j.I., deelde
Van Dijk dit aan Schiphol mede en tien
minuten later was bericht aan Rotterdam en
Londen doorgegeven, zoodat nog juist voor
het vertrek van den 9 20 uur-dienst (9 uur
Eng. tijd' de piloot op het Croydon-vlleg-
tuig op de hoogte werd gesteld.
Het zou ongetwijfeld niet moeilijk zijn,
meer onjuistheden In het betoog van de
Directie aan te toonen evenwel wenschen
de vliegtuigb stuurden ondanks het feit,
d. hun ontslag is verleend, geen mededee-
ling te doen publiceeren. die aan het
nog zoo jonge luchtverkeersbedruf schade
zou kunnen berokkenen. Veel meer achten
zu het van belang deze voor beide partijen
zoo onaangename, pijnlijke aangelegenheid
binnenkamers te behandelen en zal daarom
het aanbod van den Rjjksbemiddelaar vol
gaarne worden aanvaard, ten einde te ge
raken tot een spoedige hervatting van den
vliegdienst in Europa, alsmede tot het zon
der vertraging doorzetten van de voor
Nederland zoo uiterst selangrijke vluch
ten AmsterdamBatavia.
voering van H M de Koningin geklonken
hadden, viel een stilte in en daarna sprak
de omroeper van den K R O woorden van
dankbaarheid voor het feit, dat deze Ver
eeniging de belangrijke uitzending had mo-
gen rel^yeeren. Deze mag inderdaad als
geslaagd beschouwd worden.
De eenige maanden geleden tusschen den
Koninklijken Hollandschen Lloyd en Nord-
deutscher Lloyd gesloten overeenkomst
voor de uitoefening van een gemeen
schapsdienst op Brazilië en La Plata, zal
de volgende maand in werking treden.
Het vaarplan zal binnen eenige dagen
worden gepubliceerd.
De nauwe samenwerking tusschen de Ne-
derlandsch-Indtsche en Nederlandsche Te-
legraaf-Adminlstraties heeft ’t mogelijk ge
maakt, dat de hulde, weïKe Zaterdag op ini
tiatief van het Algemeen Nederlandsch Ver
bond te Batavia aan onze Koningin ge
bracht Is geworden, een imperiale aanhan-
kelijkheidsdemonstratle - werd, waarin het
Moederland en de Overzeesche Gewesten
«ich een wijle innig verbonden hebben ge
voeld.
Het Indische concert werd uitgezonden
door de zenders P.L.E. op 15.93 Meter en
P.M.C. op 16.55. Een ontvangst had plaat
op Noordwjjk-Radio, waar iedere zender
dubbel werd ontvangen, welke vier ontvang-
•ten wederom middels twee combinatorer.
gemengd werden. Van iecer stel ontvangers
was er een geplaatst In de groote ontvang-
aaa! van Noordwjjk-Radio en een in de z.g.
„hut", welke zich op 50 meter afstand in
het Duin bevindt, zulks ter voorkoming van
fading. Deze gecombineerde ontvangst werd
vervolgens doorgegeven aan de versterkers-
kamer van den radio-dienst te Amsterdam.
De verster kerskamer had twee verbindingen,
ten eerste een rechtstreeksche, langs spe
ciaal daartoe uitgezóchte geleidingen ge
voerde. met het Paleis Het Loo, waar luid
sprekers waren opgesteld In den salon, waar
«ich het Koninklijk geselschap bevond. Een
tweede verbinding was aangelegd met den
Hilversumscl.cn zender, waar de K R O. voor
de har-uitzendlng zorgde.
De uizending van de redevoering van
H-MjtorKonlngln was technisch zoodanig
gerègefll dat niet slechts Nederlandsch-
Oost-Indié, maar cok de gewesten in We t-
Indie deze zouden kunnen volgen, terwijl
voorts ook aangenomen mocht worden, dat
vele bultenlandsche luisteraars door de Ko
ninklijke redevoering verrast zouden wor
den. aangez.cn deze werd uitgesproken op
het uur. dat bestemd is voor de wekeljjk-
sche uitzending van „De Stem van Hol
land’. De uitzending had plaats op de pa
rallel geschakelde telefoon-zenders van den
RÜks-radio-dienst te Kootwijk P.C.K. op
16.3 meter en P C V. op 16.85 meter. Een sa
lon in het Paleis Het Loo. waar H.M. Hare
redevoering zou uitspreken was speciaal
daartoe ingericht met een microfoon en
rechtstreeks! he verbinding naar Kootwijk,
met een aftakking naar Ajjeldoorn, Am ter-
dam en Hilversum, de laatste voor de her
uitzending van den K.R.O. op 1071 meter.
Dr ir. N. Koomans. chef van het Rüks
Radio-laboratorium, die deze geheele rege
ling op zich genomen en voorbereid had, was
ten Paleize Het Loo aanwezig en regelde
uitzending en ontvangst.
Om 13 uur 30 was het geheelë betaalde
radlo-telefonische vei keer Nederland-Ned.-
Indië v.v. stopgezet ter voorbereiding van
de grcotsche gebeurtenis.
Precies op tijd ving de uitzending van het
muzikaal gedeelte van de huldiging, welke
op de Pasar Gambir te Batavia plaats vond,
aan.
Onmiddellijk nadat het Wilhelmus had
geklonken ten teeken dat de uitzending een
aanvang bad genomen, volgde de reveille
door de tamboers, hoornblazers, tromiietters
en vereenigde muziekkorpsen, onder leiding
van den kapelmeester Fuchs van het derde
regiment infanterie. De verschillende onder
deden waren uitstekend te onderscheiden.
Vooral de tonen der fiuitorkesten klonken
zoer zuiver. Dit geldt ook voor de speciale
nummers van de Menadoneesche en Ambo-
neesche fiuitorkesten, welke hierop volgden.
Ook de overige muzieknummers werden
uitstekend ontvangen.
De zanghulde, waaraan door ongeveer
150 zangers en zangeressen onder leiding
van den heer J. F. Bakker, werd deelgeno
men, vtng aan met „Wilt heden nu treden"
uit Valerius’ Gedenkklanck door een man
nenkoor, gevolgd dcor ,.O Heer die daai
des Hemels tenten spreidt eveneens uit
Valerius’ Gedenkklanck. gezongen door een
meisjeskoor. Het dameskoor viel daarna in
met „Eln fester Burcht ist unscr Gott”.
Vervolgens klonk het forsche ..Merk toch
hoe sterek" uit Valerius’ Gedenkklanck, ge
zongen door het mannenkoor. Het „Princes-
•elled’’ Jubileumcantate van mevr. E. Schu-
mann-Van den Bosch was het volgend
nummer van het programma, gevolgd door
„Lied" van Catharina van Rennes, gezongen
door een dameskoor.
De eerste twee coupletten van het Wil
helmus van Nassouwe, oude zetting, werden
vervolgens door het gemengd koor gezongen,
waarna het publiek aan de hulde deelnam
door uit volle borst het eerste couplet mede
te zingen. Een driewerf hoera besloot de
Uitzending.
De heer Dr. Ir. N. Koomans sprak daarna
de Indische luisteraars toe en deelde mede,
dat van IJ.M. de Koningin bericht was ont
vangen dat Zij wilde antwoorden op het
gebodene. Alvorens H.M te verzoeken voor
de microfoon plaats te nemen zou hij
gaarne lang' den dlensttelefoon vernemen
of In Nederlandsch-Indië alles voor de ont
vangst in orde was. Op spoedig bericht werd
door hem gewacht. Hij deelde den betrok
ken dienst in Indlé mede, dat men dezer
zijds niet kon antwoorden op het straks
verwachte bericht, omdat beide zenders pa
rallel staan.
Gisteren werd de laatste étappe van de
'talié-rondvlucht afgelegd. Minister Balho
was op het vliegveld te Rome aanwezig OOB
de aankomende aviateurs tc begroeten.
37 deelnemers hebben den
bracht. Als eerste arriveerde gisteren d*
Dultscher Lusser. tweede werd Miss Spoo
ner. Overste Sachi landde als vijfde.
Het Tweede Kamerlid, de heer Van der
Heide, heeft den minister van Justitie de
volgende vragen gesteld:
Is de minister niet van oordeel dat aan
de misstanden In de gezinsverpleging, ge
schetst in het artikel daarover van de hand
van jhr. W. A. Ortt, voorkomende In het
„Tijdschrift voor Armwezen. Maatschappe
lijke Hulp en Kinderbescherming", 8ste
jaargang, nos. 185 en 186 en waarvan de
strekking steun vindt in het rapport over
„Gezinsverpleging" van" Mei 1928, uitge
bracht aan 't bestuur van den Nederl. Bond
tot Kinderbescherming indien bedoelde
misstanden zich geheel of zelfs ook maar
ten deele voordoen zooals de heer Ortt ze
teekent zoo spoedig als dit mogelijk is, een
einde moet worden gemaakt?
Is de minister niet van oordeel, dat hier
mede een taak ligt voor de regeering.
naardien voor een deel met gelden van het
Rijk voogdijvereenlgingen werk verrichten,
haar door Rjjksorganen opgedragen, ter
uitvoering van Rljkswetten en -besluiten?
Heeft de minister kennis genomen van de
voorwaaxden. waaraan naar de meenlng
van de samenstellers van 't bovengenoemde
rapport moet zijn voldaan .zal een behoor
lijke goede gezinsverpleging gewaarborgd
zijn?
Wil de minister zich in verbinding stellen
en overleg plegen met het bestuur van den
Bond tot Kinderbescherming, opdat de
voorwaarden, in de vorige vraag bedoeld,
zoo spoedig mogelijk kunnen worden ver
vuld?
Nadere bijzonderheden
Ruim 60.000 enthousiaste bezoekers
Pasar Gambir woonden de indrukwekken
de serenade bjj. welke voor H.M. de Konin
gin werd uitgezonden, op de ^eretribune
hadden plaats genomen alle leden van den
Raad van Nederlaridsch-Indië, de algemeen
secretaris, de hooiden der Departementen
en kopstukken uit den handel, terwijl de
landvoogd ter voorkoming van verkeersop
stoppingen te zijnen paelize door middel van
een koptelefoon de demonstratie volgdé.
Een diepe ontroering maakte zich van
de menschenmassa meester toen de Konink
lijke stem doorklonk. De hoorders waren
Innig dankbaar dat H. M de Koningin de
serenade en ovaties uitstekend had ver
staan. Nimmer tevoren werd de saamhoorig-
heid tusschen Nederlandsch-India en Neder
land zoo duidelük geveeld. Direct na de In
drukwekkende plechtigheid barstte een reeds
uren dreigende regenbui los.
Bediljvigheid op 8chipb<<l
De heer Dellaert. havenmeester van Schip
hol, deelt ons het volgende mede:
„Niettegenstaande de pilotenstaking bij de
K. L. M.. heerscht op Schiphol nog groote
bedrijvigheid.
Weliswaar wordt niet gevlogen met K.
L. M -vliegtuigen, doch niettemin kwamen
heden 17 verkeersvliegtuigen der internatio
nale routes op Schiphol aan. beboerende
tot de maatschappijen: Deutsche Lufthansa.
Ltgnes Fatman, de Zweedsche Mij. Aero-
Transport en de Zwitsersche Dalair.
Voorts vertrokken er 15 verkeersvliegtui
gen^ naar Londen, Keulen, Genève, Ham-
H. M. de Koningin spreekt
werd bhjkbaar uit Neder-
bericht ontvangen dat daar
alles voor de ontvangst gereed was en on
middellijk daarop trad H M. de Koningin
voor de microfoon.
Hare Majesteit sprak als volgt:
„Door tien Gouvemeur-Generaal ingelicht
omtrent het voornemen van het ccnuté,
gevormd op voorstel van het Algemeen Ne
derlandsch Verbond, eener feestelijke vie
ring van mijn vüftigsten verjaardag en
dankbaar gebruik makende van de Mij ge
boden moge! jkheid het program per radio
aan te hooren is het Mij aangenaam te
kunnen mededeelen dat de uilvosrlng vol
komen duidelijk door Mij en de Mijnen is
gehoord, dank zu de voortreffelijke Inrich
ting van den radiodienst. Onder den verschen
indruk van het gehoorde voel Ik mij ge
drongen het comité en allen, die aan deze
uitvoering hebben medegewerkt en den dui
zenden belangstellenden aanwezigen, Mijn
warmen dank te betuigen voor hun aan-
hankelijkheid en medeleven. Dat alle groe
pen der bevolking van hun belangstelling
hebben doen blijken, stemt MU tot bijzon
dere erkentelijkheid. Ik besluit met den
Oprechten wensch dat zoowel hier In Ne
derland als in Nederlandsch-Indië liet
ztreven vaardig blijve naar een Innige sa
menwerking ter behartiging van het ge
meenschappelijk doel, waarnaar wjj allen
streven, hst welzijn van het land onzer
inwoning en het welzijn van het geheele
»tik.
Kaóat de taaiste woorden van de rede-
gemengd gevoel van trots op haar
Hinken zoon en angst voor ’t kind, dat haar
voor langen tud venaten ging, had moeder
haar jongen zien vertrekken; was zij een
van de laatsten geweest, die op de kade
't schip hadden nageoogd. Doch dit lag nu
gelukkig al ver in ’t verleden. Eduard bevond
zleh op de thuisreis Hij zelf niet het minst
verheugde zich op ’t weerzien. Een gelukkige
tijd bfak nu weer aan. Zijn examen voor
tweeden stuurman zou hem een tijd aan eten
wal binden en geregeld zou hjj nu z’n moe
dertje weerzien. HIJ haakte naar ’t oogenblik
waarop hij haar in de armen kon vliegen.
Beneden had hü een koffer staan, gevuld
met herinneringen aan z’n eerste reis; geen
dure cadeaux; meest snuisterijen, maar
waar toch uit ieder voorwerp de liefde tot
moeder sprak. Büna geen dag ging er voorbij
at de koffer, die in zjn kajuit stond, werd
opengedaan om geïnspecteerd te worden of
z’n schatten nog aanwezig waren.
Ook nu zien we hem juist van z'n Inspec
tiereis terugkomen als de eerste stuurman
hem terzijde roept:
„Eduard", zegt hu, Jk geloof jongen dat
we ons mooiste weer gehad hebben. Die
daar in ’t Noord-Westen bevalt me
niets. En voor allee zat ik liever in open zee
dan hier In dat verwenschte kanaal.
Ik zie die rotsen liever van verre
dichtbij."
Met die minder troostvolle ontboezeming
laat hij Eduard staan en gaat den kapitein
opzoeken. In t eerst schijnt het of de stuur
man te zwartgallig is geweest. Wel wordt
de horizon donkerder en stapelen zleh zwar
te wolken op. doch ’t weer blijft kalm, de
zee effen.
Doch zie. na eenige uren treedt er 'n plot
selinge verandering In. Het water begint on
rustig te worden en te koken, ‘t gaat waaien,
eerst zachtjes, doch spoedig harder en wel
dra giert de wind over de boot De lucht
wordt dreigender; ieder, die niet noodzakeltjk
op t dek noodig is, wordt, In t begin met
zachten drang, later met streng verbod ge
dwongen. naar beneden te gaan. 1 Schip
stampt op een verschrikkelijke manier en een
vreeseljjke sterm bestookt de „Fortuna" aan
alle kanten.
Zondagavond ongeéeer half acht is op
het vliegveld te Waalhaven het grootste
landvliegtuig ter wereld, de Junkers G. 38
aangekomen uit Dessau. Het werd op net
vliegveld verwelkomd door een groote me
nigte. De stationschef, de heer Bauman,
he^ft de inzittenden namens de K. L. M
ontvangen. Het toestel bracht een aantal
passagiers mede, alle leden van de Duitsch-
delegatie voor het vijfde internationale
Luchtvaart Congres, dat van 16 Sept, in
Den Haag wordt gehouden. Vandaag gaat
de G. 38 door naar Amsterdam, terwijl de
komende week verschillende demonstratie
vluchten boven Nederland zullen worden ge
houden.
In het Loo-paleis
Wjj vernemen nog nader, dat de verster
king -inrichting in het Loo was aangebracht
in de werkkamer van Z. K. H. den Prins,
terwijl in den salon van den Prins de micro
foon was aangebrachl, waardoor H. M. ge
sproken heeft In een daarnaast gelegen
vertrek was de luidspreker opgesteld en
daar heeft het Koninkluk Geze schap de
uitzending aang^ioord. Met H M. de Ko
ningin waren aanwezig H. M. d" Koningin-
Moeder en H. K. H. Prinses Jul ana, de
Hofmaarschalk Baron de Smeth Baron Van
Geen, Particuliei Secretaris van H M. er.
Mevrouw van Geen. Kapitein O T. van
Keileren, adjudant van H. M. de Koningin,
Kapitein Phaff, ordennansofficier, Jhr. Van
Suchtelen van den Haere, Intendant van de
Paleizen en eenige genoedigden. In totaal 17
personen. H M. legde voel belangstelling aan
den dag voor de in het nevenvertrek opge
stelde instrumenten en onderhield zich
evenals H. K. H. Prinses Juliana met de
aanwezige ingenieurs. Dr. N. Koomans. Jhr.
Van der Wijck en Ir. Visser, welke laat
ste speciaal belast was met het lijngedeel
te. kabels, versterkers, enz.
In heK vertrek waar de microfoon was op
gesteld heeft H.M. vol belangstelling het
moment afgewa^ht, waarop Indié de in
stelling der ontvangapparaten sou berich
ten, hetgeen me* bui tengewone snelheid ge
schiedde. Na afloop heeft H. M. hare bij
zondere tevredenheid betuigd over de schit
terende demonstratie.
De verbindingen van de K. L. M. zullen
tudens de staking door de bultenlandsche
ondernem ogen worden onderhouden, waar
door met ingang van heden. 1 September,
de hieronder volgend* luchtlijnen voor brief-
postvervoer worden gebezigd:
Op Londen: van Schiphol 9 uur en 15.45
uur; van Waalhaven 9.45. en 16.30 uur.
Op Antwerpen. Brussel en Parijs: van
Schiphol 15.—: van Waalhaven 15.45.
Op EssenMülheim. Keulen. Frankfurt a.
Main. Mannheim, Bazel en Genève; van
Schiphol 9.20.
Op EssenMülheim. Halle. Leipzig en
Praag: van Schiphol 9.20; van Waalhaven
11.10.
Op Hannover en Berlun. met aansluiting
naar Moscou en verder: van Waalhaven 11.50;
van Schiphol 13.15.
Op Hamburg, Koper
Waalhaven 11.50; van
Op Bremen:
Schiphol 13 10.
Alleen ten aanzien van de diensten
Londen wordt wat de tijdstippen van vertrek
betreft nog eenig voorWioud gemaakt. Even-
tueele wijzigingen zullen echter van weinig
ingrupenden aard zijn en vermoedeluk niet
meer dan 30 minuten van de voor de staking
vastgestelde dienstregeling afwijken
„Neen zeker niet," rei teen de stoker. „Die verdient de
cel. ’t is gewis. Maar wat draagt hU een aardig pakje,
alsof hü Piero zelve is." „Dat stal die kerel van onzen
Piero, ’n vuil jasje gaf hij hem in ruil. En met dat
geruite Pieros pakje, hield de kerel zich heel lang schuil.”
529. De Lange, die heel goed kon spreken, nam voor zijn
vrienden thans het woord. Hij vroeg de oelde spoorweg-
lieden: „Heb je niet van den dief gehoord? Hij stal een
auto, wist te vluchten, 'n ander kreeg voor hem de
schuld. Dat zulk een kerel vrij mag leven, dat wordt toch
cok niet door u geduld.”