Binnenlandsch cJ^ieuws EXTRA VOOR SOPLA ROOKERS 50 OPEL RIJWIELEN GRATIS! Voor de Huiskamer 5 ie n i, e n e P VAN JAN KLAASSEN EN TRIJNTJE; LUCHTVAART SOCIAAL LEVEN Moedertje wacht VERKEER EN POSTERIJEN e n Koningin Wilhelmina 50 jaar De hulde, door Indië Haar gebracht Verslag Algemeene Rekenkamer over 1929 Het grootste vliegtuig ter wereld op Waalhaven geland r KERKNIEUWS I moes* t u t AMERSFOORT Het conflict .bij de K. L. M. r De Italië-rondviucht vol tocht Bultenlandsche solidariteit? op van Besprekingen ten stadhuize waren niet minder dan XI ge- Mgr. Dr. Nolens zeventig jaar I De Junkers G 38 Kon. Hoflandsche Lloyd De „Graf Zeppelin” naar Moskou Misstanden in gezinsverpleging Vragen van het Kamerlid Van der Heide vier bank dan a v P r r Uit 4e Maastrichtsche Aardewerk* industrie Congres voor Bestuursleden der Derde Orde t i* i k I I Dienstregeling met ingang van heden Voorts ontvingen de piloten nog twee tele grammen. resp. afkomstig van de dageljjksche besturen der .Vereeniging van Scheepswerk - tulgkundigen te Rotterdam en van liet Ver bond van Hoofdarbelders. Het eerste telegram luidt: Wij wenschen u moed en volharding toe In rechtvaardigen strijd. Het tweede telegrah luidt: Wenschen voor u veel succes in strijd voor rechtspositie en erkenning van organisatie. Honderdduizenden personen ultgenoodigd voor de ontvangst t 11 Een wijziging in de onteigeningswet te verwachten Sahalve de fraaie geschenken, welke in once flesehenkenlijst staan afgebeeld, zenden wij aan de 50 personen, die ons in de maand October 1930 het grootste aantal SOPLA-bons doen toekomen, gratis en franco 1 OPEL RIJWIEL COMPLEET, (voor Heer of Dame), met een jaar garantie- Oe inzendingen moeten dus uiterlijk 1 Nov. a.s des voormiddags in ons bezit komen. Oe namen dargenen, die een rijwiel ontvangen, worden met het ingezonden aantal bons, door ons bekend gemaakt. N.V. F. M HOUBAER Go’s SOPLA FABRIEKEN i ding barer brieven en opmerkingen wachten. In 1821 deed de kamer der Regeering het denkbeeld aan de hand, door eene wijziging van de onteigeningswet te koenen tot eene aanzienlijke besparing op de hooge adverten- tlekosten. die onder de tegenwoordige bepa lingen onvermijdelijk zijn. De Regeering nam dat denkbeeld in over weging. Sedert is de kamer schier van jaar tot jaar op dit onderwerp teruggekomen. Thans beeft de minister vah Binnenland- sche Zaken en Landbouw medegedeeld, dat binnenkort de indiening van een wetsont werp zal kunnen worden tegemoet gezien. it u ir b u Door frankeermachines gefrankeerde poststukken Aneta seint, dat Curacao Radio heeft geseind, dat de uitvoering volkomen is ge lukt Beide stations waren 'joed te volgen, alhoewel veel last van fading werd onder vonden. Paramaribo heeft geseind dat de Indische eender zwak hoorbaar was en de Kootwijksche sender goed hoorbaar was met- weinig fading en goed constant, echter alleen hoorbaar op telefoon en onvoldoende voor behoorlijke versterking. Nadere uiteenzetting der verkeersvliegers Van de „Nederlandsche Vereeniging van Verkeersvliegers" ontvingen wij het volgende communiqué: De overeenkomst met den Nord-Deutscher Lloyd nhagen en Malmö, van 1 Schiphol 13. van Waalhaven 1150, van Even later landsch-Indiè ft n S >r s u Het Congres voor Bestuursleden der Derde Orde, uitgeschreven door het Centr. Bureau der Derde Orde, dat 8 Sept. ajs. te Weert wordt gehouden, verheugt zich in groote belangstelling Z.D.H. de Bisschep van Roermond, Mgr. L Schrijnen, heeft zijn bijzonderen zegen geschonken Uit alle deelen des lands komen de op gaven van congressisten, directeuren en bestuursleden te Weert binnen. Utterljjk tot 4 September kan .men zich opgeven. Van Utrecht af bestaat gelegenheid om per trein collectief te reizen. Zij, die hiervan wenschen gebruik te maken, gelieven zich onmiddellijk hiervoor aan te melden bij den ZeerEerw Heer G. W. Bolder, pastoor. Kanaalstraat. Utrecht. Weldra luistert het vaartuig niet biesr naar 't roer. De passagiers, eerst beneden gehouden door 't bevel van den gezagvoer der willen daar niet langer blijven en loopen radeloos over 't dek. De kapitein en de stuur man zien den toestand hoe langer hoe ern stiger in. In de verte dreigen de rotsen, over een uur is 't donker en ’t schip, waarvan het roer defeet is geworden, Is aan de genade van wind en golven prijs gegeven. Hartroe rende tooneelen spelen zich op 't dek af. Kin deren kruipen angstig bU hun moeders, man nen plaatsen zich beschermend voor hun weenende vrouwen.! De kapitein beveelt de booten klaar te maken en de aanwezige reddingsgordels uit te deelen. Zoo gaat men angstig den nacht tegemoet. En terwijl de stem van den kapitein nauw hoorbaar is boven ’t geloei van ‘den storm, schuilen de passagiers samen en doet de bemanning haar best de bevelen van den gezagvoerder op te volgen. Plotseling, een schok. Alles vliegt verward door elkaar, 't schip helt merkbaar op zijde. ..Booten uit!" beveelt de kapitein. Met de geladen revolver, leder bedreigend, die vreennd voor zijn leven ’t eerst een plaats wil bemachtigen, bestuurt hij ’t red dingswerk. Eenige booten worden bemand met passagiers. Een deel der bemanning gaat mee. om te trachten de schipbreuke lingen veilig aan wal te brengen. De kapitein blijft op z’n post. Enkele van z'n manschap pen blijven bij hem. Onder hen behoort ook Eduard. Uiterljjk kalm heeft hij ’t reddings werk aanschouwd. Doch nu 't schip merk baar begint te zinken, en bijna allen in de boot zijn ondergebracht, wordt het ook hem bang te moede. Hij denkt aan z'n moeder en werpt weemoedig een blik op de plaats waar z’n sulsterren geborgen waren. De laatste boot wordt met moeite neer gelaten. Daarin nemen de kapitein metde rest van de bemanning plaats. Ook Eduard bemachtigt een plekje. Vreeseljjk wordt de kleine boot heen en weergeslagen. De ande re zijn niet meer te onderscheiden. Daar komt een reusachtige golf aanrollen. Een schok, één hartverscheurende kreet gesmoord door 't geweld van den bruischenden, koken den vloedde boot drijft omg-k-erd op de golven, 's Anderendaags spoelen lijken op 't strand Moedertje wacht vergeefs haar jongen. Intusschen verneemt ,,Het Volk”, dat het zeer waarschijnlijk is, dat het passagiersver voer vandaag niet meer zoo vlot zal gaan. De piloten der bultenlandsche maatschap pijen zouden n.l. te kennen hebben gegeven, dat zij uit solidariteit met hun Hollandscho collega's gisteren aan hun directies zouden mededeelen, dat zU wel bereid zijn hun eigen dienst te doen, maar niet het passagiersver voer van de K L M.-piloten zullen oveme- men. Inmiddels hoopt men, dat de directie der K L M. zich bereid zal toonen met haar piloten tot overleg te komen. Hetb lad verneemt voorts, dat op 't oogen- blik zeven van de zeventien K.L.M.-plloten nog in militair dienstverband staan, zoodat dit zevental, als hun verbintenis met de bur- gerluchtvaartmaatschappij geen voortgang heeft, in militairen dienst terug geroepen sou kunnen worden. Het wordt echter niet waarschijnlijk ge acht. dat dit geschieden za! en van eenigen invloed op het conflict met de K L M.-directie zou dit toch in ieder geval niet kunnen zijn Verschenen is het verslag van de Alge meene Rekenkamer betreffende hare werk zaamheden over 1929. Ook in 1929 is de kamer genöodzaakt ge weest de aandacht van verschillende minis- f ters te vragen voor de omstandigheid, dat, zü meermalen onredelijk lang op beantwoor- Vcor de ontvangst van de ..Graf Zeppelin die dezer dagen een tocht zal maken naai Moskou en daar zal landen, heeft zich een commissie van ontvangst gevormd, waarvan luchtvaartmaatschappij. Oskaviachem Ma- linowsky. Honderdduizenden i>eraonen zijn ultgenoo digd om bij de landing aanwezig te zijn. Twee honderd vijftig arbeiders zullen bij de landingsmanoeuvre helpen. ■en drietal telegrammen He&olgende telegram heeft de Ruksbemid- dclaai mr. S. de Vries Czn., in verband met hét conflict bij de K. L. M. aan de piloten dezer maatschappij gezonden: ..In verband met conflict bij K. L. M. zal ik gaarne op grond van artikel 5 Arbeids geschillenwet spoedig Inlichtingen van u ontvangen omtrent oorzaak conflict en aantal piloten, dat daarbij is betrokken. Voor verdere bijzonderheden, voor mij van belang ter be- oordeeling vraag of mijn tusschenkomst ge- wenscht Is, houd Ik mij aanbevolen." Zondag 7 September as. wordt Z. Exc. Mgr. Prof. Dr. W H. Nolens zeventig jaar. Mgr. Nolens zal dien dag afwezig zijn. Er zal dus geen gelegenheid zijn, om hem per soonlijk gelukwenschen aan te bieden. Maar velen zullen hem op dien gedenk- waardlgen Zondag des ochtends wel op an dere wijze willen gedenken. Dit Is de beste wijse, waarop wij dezen Katholieken Staats man oni^zen dank en hulde kunnen bren gen. burg, Parijs en Malmö. Hiervan heel vol. Verder werd gevlogen met Pandervllegtui- gen van de Nationale Luchtvaartschool en kwamen r.og een Engelsch en een .Dultsch sportvllegtuig aan. Zoo men ziet is dus een bezoek aan Schiphol dus nog alleszins de moeite waard. Voortaan kunnen bij uitzondering door middel van frankeermachines gefrankeerde stukken in een brievenbus worden geworpen, en wel nadat vooraf door de gebruikers dezer machines overleg is gepleegd met den directeur van het betrokken postkantoor. Deze stukken moeten alsdan worden ge sloten in een omslag van helder roode kleur, welke in den linkerbovenhoek van de voor zijde voorzien is van de aanduiding „dadelijk openen" en alagonaalsgewjjae over de voor zijde het woord „frankeermachine” draagt. Op de achterzijde van den omslag moet een aanwijzing van het type en het identiteits- nummer der betrokken machine voorkomen. De bedoelde omslagen zijn onderworpen aan de goedkeuring van den betrokken post directeur. Zaterdag had ten gemeen tehulze te Maastricht een conferentie plaats van B. en Wde directie van de glas- en aardewerk fabriek „De Sphinx" en vertegenwoordigers van de samenwerkende fabrieksarbéidere- bonden. De vertegenwoordigers van „De Sphinx" brachten ter tafel een uitvoerig schrijven, waarin werd betoogd, dat de oorzaak van de monumenteele depressie in de aardewerken industrie te Maastricht ligt in het verwerpéWn van het noodwetje. De direetie meent daarom de zaak principieel te moeten stellen en de verwerpers van de wet te moeten stellen voor de feiten en kan derhalve niet overgaan tot het treffen van afdoende maatregelen, noodig ter bestrijding van de steeds toene mende werkloosheid. Na langdurige besprekingen verklaarden de vertegenwoordigers van ..De Splnx" zich bereid alsnog te overleggen met de aandeel houders, of de mogelijkheid bestaat tot het in het leven roepen van een wachtgeldrege ling, waartoe deze conferentie eigenlijk was belegd. De „Fortuna" had een voorspoedige reis achter den rug. Kalm weer maakte het rei zen voor de passagiers bijna tot een genot. Toch waren allen zonder onderscheid blijde, de Golf van Biscaye gepasseerd te zijn. Het kanaal lag voor hen en Indien de voorspel ling van den eersten stuurman bewaarheid zou worden en het mooie weer aanhield, zou den onze reizigers over enkele dagen de va- derlandsche kust in 't zicht hebben. De ..Fortuna" was een nieuw gebouwd pas sagiersschip. Voor enkele jaren van stapel geloopen te Glasgow. voor rekening eener groote Rotterdamsche Maatschappij, had 't reeds dadelijk bij z'n eerste reis naar Batavia volkomen aan de verwachtingen van snel- loopend vaartuig beantwoord. De luxe en het comfort voldeden volkomen aan de eischen, welke vervoerde passagiers maar konden stellen. Doch niet alleen de passagiers vonden het reizen met de „Fortune" een genot. Ook de bemanning was trotsch op haar bodem. Zij vonden het een eer op zoo'n boot aangemon- stèrd te zijn Onder hen bevond zich Eduard Strafford. Hu was de soon van een weduwe, die van een zeer bescheiden pensioentje moest leven. Zijn vader was kapitein geweest op een flinke boot van de kleine vaart. Door een noodlottig toeval had deze het leien verloren, z’n vrouw en eenig zoontje vrijwel zonder middelen van bestaan achter latend. Oelukklg had de Maatschappij zich hun lot aangetrokken. De vrouw werd In staat gesteld, door middel van een klem maandgeld rond te komen, terwijl Eduard op kosten der Maatschappij mocht studeeren voor stuurman op de groote vaart. Met hart en ziel had onze knaap zich op die studie toegelegd en z’n eerste reis als derde stuur man op de ..Fortuna” was de beloonlng voor zijn volharding. Met Naar aanleiding van het officieele com muniqué van de Directie der Kon. Lucht- vaart-Maatschappu, neergelegd in de avondbiadqn van 30 Augustus, vaarin een geheel verkeerde voorstelling van den tos stand zooals deze zich heeft ontwikkeld, wordt gegeven, meent het bestuur der Ne- derlandsche Vereeniging van Verkeersvlie gers .niet tot een gedetailleerde uiteenzet ting hiervan in de dagbladen over te moeten gaan. Alleen moge het nogmaals uitdrukke lijk de aandacht vestigen op het feit, dat geen enkele dienst, ook niet vanuit het bui tenland. is stopgezet alvorens door de di rectie der K. L. M. definitief ontslag aan Van Dijk was aangezegd. Te 9.05 uur, op 29 Augustus j.I., deelde Van Dijk dit aan Schiphol mede en tien minuten later was bericht aan Rotterdam en Londen doorgegeven, zoodat nog juist voor het vertrek van den 9 20 uur-dienst (9 uur Eng. tijd' de piloot op het Croydon-vlleg- tuig op de hoogte werd gesteld. Het zou ongetwijfeld niet moeilijk zijn, meer onjuistheden In het betoog van de Directie aan te toonen evenwel wenschen de vliegtuigb stuurden ondanks het feit, d. hun ontslag is verleend, geen mededee- ling te doen publiceeren. die aan het nog zoo jonge luchtverkeersbedruf schade zou kunnen berokkenen. Veel meer achten zu het van belang deze voor beide partijen zoo onaangename, pijnlijke aangelegenheid binnenkamers te behandelen en zal daarom het aanbod van den Rjjksbemiddelaar vol gaarne worden aanvaard, ten einde te ge raken tot een spoedige hervatting van den vliegdienst in Europa, alsmede tot het zon der vertraging doorzetten van de voor Nederland zoo uiterst selangrijke vluch ten AmsterdamBatavia. voering van H M de Koningin geklonken hadden, viel een stilte in en daarna sprak de omroeper van den K R O woorden van dankbaarheid voor het feit, dat deze Ver eeniging de belangrijke uitzending had mo- gen rel^yeeren. Deze mag inderdaad als geslaagd beschouwd worden. De eenige maanden geleden tusschen den Koninklijken Hollandschen Lloyd en Nord- deutscher Lloyd gesloten overeenkomst voor de uitoefening van een gemeen schapsdienst op Brazilië en La Plata, zal de volgende maand in werking treden. Het vaarplan zal binnen eenige dagen worden gepubliceerd. De nauwe samenwerking tusschen de Ne- derlandsch-Indtsche en Nederlandsche Te- legraaf-Adminlstraties heeft ’t mogelijk ge maakt, dat de hulde, weïKe Zaterdag op ini tiatief van het Algemeen Nederlandsch Ver bond te Batavia aan onze Koningin ge bracht Is geworden, een imperiale aanhan- kelijkheidsdemonstratle - werd, waarin het Moederland en de Overzeesche Gewesten «ich een wijle innig verbonden hebben ge voeld. Het Indische concert werd uitgezonden door de zenders P.L.E. op 15.93 Meter en P.M.C. op 16.55. Een ontvangst had plaat op Noordwjjk-Radio, waar iedere zender dubbel werd ontvangen, welke vier ontvang- •ten wederom middels twee combinatorer. gemengd werden. Van iecer stel ontvangers was er een geplaatst In de groote ontvang- aaa! van Noordwjjk-Radio en een in de z.g. „hut", welke zich op 50 meter afstand in het Duin bevindt, zulks ter voorkoming van fading. Deze gecombineerde ontvangst werd vervolgens doorgegeven aan de versterkers- kamer van den radio-dienst te Amsterdam. De verster kerskamer had twee verbindingen, ten eerste een rechtstreeksche, langs spe ciaal daartoe uitgezóchte geleidingen ge voerde. met het Paleis Het Loo, waar luid sprekers waren opgesteld In den salon, waar «ich het Koninklijk geselschap bevond. Een tweede verbinding was aangelegd met den Hilversumscl.cn zender, waar de K R O. voor de har-uitzendlng zorgde. De uizending van de redevoering van H-MjtorKonlngln was technisch zoodanig gerègefll dat niet slechts Nederlandsch- Oost-Indié, maar cok de gewesten in We t- Indie deze zouden kunnen volgen, terwijl voorts ook aangenomen mocht worden, dat vele bultenlandsche luisteraars door de Ko ninklijke redevoering verrast zouden wor den. aangez.cn deze werd uitgesproken op het uur. dat bestemd is voor de wekeljjk- sche uitzending van „De Stem van Hol land’. De uitzending had plaats op de pa rallel geschakelde telefoon-zenders van den RÜks-radio-dienst te Kootwijk P.C.K. op 16.3 meter en P C V. op 16.85 meter. Een sa lon in het Paleis Het Loo. waar H.M. Hare redevoering zou uitspreken was speciaal daartoe ingericht met een microfoon en rechtstreeks! he verbinding naar Kootwijk, met een aftakking naar Ajjeldoorn, Am ter- dam en Hilversum, de laatste voor de her uitzending van den K.R.O. op 1071 meter. Dr ir. N. Koomans. chef van het Rüks Radio-laboratorium, die deze geheele rege ling op zich genomen en voorbereid had, was ten Paleize Het Loo aanwezig en regelde uitzending en ontvangst. Om 13 uur 30 was het geheelë betaalde radlo-telefonische vei keer Nederland-Ned.- Indië v.v. stopgezet ter voorbereiding van de grcotsche gebeurtenis. Precies op tijd ving de uitzending van het muzikaal gedeelte van de huldiging, welke op de Pasar Gambir te Batavia plaats vond, aan. Onmiddellijk nadat het Wilhelmus had geklonken ten teeken dat de uitzending een aanvang bad genomen, volgde de reveille door de tamboers, hoornblazers, tromiietters en vereenigde muziekkorpsen, onder leiding van den kapelmeester Fuchs van het derde regiment infanterie. De verschillende onder deden waren uitstekend te onderscheiden. Vooral de tonen der fiuitorkesten klonken zoer zuiver. Dit geldt ook voor de speciale nummers van de Menadoneesche en Ambo- neesche fiuitorkesten, welke hierop volgden. Ook de overige muzieknummers werden uitstekend ontvangen. De zanghulde, waaraan door ongeveer 150 zangers en zangeressen onder leiding van den heer J. F. Bakker, werd deelgeno men, vtng aan met „Wilt heden nu treden" uit Valerius’ Gedenkklanck door een man nenkoor, gevolgd dcor ,.O Heer die daai des Hemels tenten spreidt eveneens uit Valerius’ Gedenkklanck. gezongen door een meisjeskoor. Het dameskoor viel daarna in met „Eln fester Burcht ist unscr Gott”. Vervolgens klonk het forsche ..Merk toch hoe sterek" uit Valerius’ Gedenkklanck, ge zongen door het mannenkoor. Het „Princes- •elled’’ Jubileumcantate van mevr. E. Schu- mann-Van den Bosch was het volgend nummer van het programma, gevolgd door „Lied" van Catharina van Rennes, gezongen door een dameskoor. De eerste twee coupletten van het Wil helmus van Nassouwe, oude zetting, werden vervolgens door het gemengd koor gezongen, waarna het publiek aan de hulde deelnam door uit volle borst het eerste couplet mede te zingen. Een driewerf hoera besloot de Uitzending. De heer Dr. Ir. N. Koomans sprak daarna de Indische luisteraars toe en deelde mede, dat van IJ.M. de Koningin bericht was ont vangen dat Zij wilde antwoorden op het gebodene. Alvorens H.M te verzoeken voor de microfoon plaats te nemen zou hij gaarne lang' den dlensttelefoon vernemen of In Nederlandsch-Indië alles voor de ont vangst in orde was. Op spoedig bericht werd door hem gewacht. Hij deelde den betrok ken dienst in Indlé mede, dat men dezer zijds niet kon antwoorden op het straks verwachte bericht, omdat beide zenders pa rallel staan. Gisteren werd de laatste étappe van de 'talié-rondvlucht afgelegd. Minister Balho was op het vliegveld te Rome aanwezig OOB de aankomende aviateurs tc begroeten. 37 deelnemers hebben den bracht. Als eerste arriveerde gisteren d* Dultscher Lusser. tweede werd Miss Spoo ner. Overste Sachi landde als vijfde. Het Tweede Kamerlid, de heer Van der Heide, heeft den minister van Justitie de volgende vragen gesteld: Is de minister niet van oordeel dat aan de misstanden In de gezinsverpleging, ge schetst in het artikel daarover van de hand van jhr. W. A. Ortt, voorkomende In het „Tijdschrift voor Armwezen. Maatschappe lijke Hulp en Kinderbescherming", 8ste jaargang, nos. 185 en 186 en waarvan de strekking steun vindt in het rapport over „Gezinsverpleging" van" Mei 1928, uitge bracht aan 't bestuur van den Nederl. Bond tot Kinderbescherming indien bedoelde misstanden zich geheel of zelfs ook maar ten deele voordoen zooals de heer Ortt ze teekent zoo spoedig als dit mogelijk is, een einde moet worden gemaakt? Is de minister niet van oordeel, dat hier mede een taak ligt voor de regeering. naardien voor een deel met gelden van het Rijk voogdijvereenlgingen werk verrichten, haar door Rjjksorganen opgedragen, ter uitvoering van Rljkswetten en -besluiten? Heeft de minister kennis genomen van de voorwaaxden. waaraan naar de meenlng van de samenstellers van 't bovengenoemde rapport moet zijn voldaan .zal een behoor lijke goede gezinsverpleging gewaarborgd zijn? Wil de minister zich in verbinding stellen en overleg plegen met het bestuur van den Bond tot Kinderbescherming, opdat de voorwaarden, in de vorige vraag bedoeld, zoo spoedig mogelijk kunnen worden ver vuld? Nadere bijzonderheden Ruim 60.000 enthousiaste bezoekers Pasar Gambir woonden de indrukwekken de serenade bjj. welke voor H.M. de Konin gin werd uitgezonden, op de ^eretribune hadden plaats genomen alle leden van den Raad van Nederlaridsch-Indië, de algemeen secretaris, de hooiden der Departementen en kopstukken uit den handel, terwijl de landvoogd ter voorkoming van verkeersop stoppingen te zijnen paelize door middel van een koptelefoon de demonstratie volgdé. Een diepe ontroering maakte zich van de menschenmassa meester toen de Konink lijke stem doorklonk. De hoorders waren Innig dankbaar dat H. M de Koningin de serenade en ovaties uitstekend had ver staan. Nimmer tevoren werd de saamhoorig- heid tusschen Nederlandsch-India en Neder land zoo duidelük geveeld. Direct na de In drukwekkende plechtigheid barstte een reeds uren dreigende regenbui los. Bediljvigheid op 8chipb<<l De heer Dellaert. havenmeester van Schip hol, deelt ons het volgende mede: „Niettegenstaande de pilotenstaking bij de K. L. M.. heerscht op Schiphol nog groote bedrijvigheid. Weliswaar wordt niet gevlogen met K. L. M -vliegtuigen, doch niettemin kwamen heden 17 verkeersvliegtuigen der internatio nale routes op Schiphol aan. beboerende tot de maatschappijen: Deutsche Lufthansa. Ltgnes Fatman, de Zweedsche Mij. Aero- Transport en de Zwitsersche Dalair. Voorts vertrokken er 15 verkeersvliegtui gen^ naar Londen, Keulen, Genève, Ham- H. M. de Koningin spreekt werd bhjkbaar uit Neder- bericht ontvangen dat daar alles voor de ontvangst gereed was en on middellijk daarop trad H M. de Koningin voor de microfoon. Hare Majesteit sprak als volgt: „Door tien Gouvemeur-Generaal ingelicht omtrent het voornemen van het ccnuté, gevormd op voorstel van het Algemeen Ne derlandsch Verbond, eener feestelijke vie ring van mijn vüftigsten verjaardag en dankbaar gebruik makende van de Mij ge boden moge! jkheid het program per radio aan te hooren is het Mij aangenaam te kunnen mededeelen dat de uilvosrlng vol komen duidelijk door Mij en de Mijnen is gehoord, dank zu de voortreffelijke Inrich ting van den radiodienst. Onder den verschen indruk van het gehoorde voel Ik mij ge drongen het comité en allen, die aan deze uitvoering hebben medegewerkt en den dui zenden belangstellenden aanwezigen, Mijn warmen dank te betuigen voor hun aan- hankelijkheid en medeleven. Dat alle groe pen der bevolking van hun belangstelling hebben doen blijken, stemt MU tot bijzon dere erkentelijkheid. Ik besluit met den Oprechten wensch dat zoowel hier In Ne derland als in Nederlandsch-Indië liet ztreven vaardig blijve naar een Innige sa menwerking ter behartiging van het ge meenschappelijk doel, waarnaar wjj allen streven, hst welzijn van het land onzer inwoning en het welzijn van het geheele »tik. Kaóat de taaiste woorden van de rede- gemengd gevoel van trots op haar Hinken zoon en angst voor ’t kind, dat haar voor langen tud venaten ging, had moeder haar jongen zien vertrekken; was zij een van de laatsten geweest, die op de kade 't schip hadden nageoogd. Doch dit lag nu gelukkig al ver in ’t verleden. Eduard bevond zleh op de thuisreis Hij zelf niet het minst verheugde zich op ’t weerzien. Een gelukkige tijd bfak nu weer aan. Zijn examen voor tweeden stuurman zou hem een tijd aan eten wal binden en geregeld zou hjj nu z’n moe dertje weerzien. HIJ haakte naar ’t oogenblik waarop hij haar in de armen kon vliegen. Beneden had hü een koffer staan, gevuld met herinneringen aan z’n eerste reis; geen dure cadeaux; meest snuisterijen, maar waar toch uit ieder voorwerp de liefde tot moeder sprak. Büna geen dag ging er voorbij at de koffer, die in zjn kajuit stond, werd opengedaan om geïnspecteerd te worden of z’n schatten nog aanwezig waren. Ook nu zien we hem juist van z'n Inspec tiereis terugkomen als de eerste stuurman hem terzijde roept: „Eduard", zegt hu, Jk geloof jongen dat we ons mooiste weer gehad hebben. Die daar in ’t Noord-Westen bevalt me niets. En voor allee zat ik liever in open zee dan hier In dat verwenschte kanaal. Ik zie die rotsen liever van verre dichtbij." Met die minder troostvolle ontboezeming laat hij Eduard staan en gaat den kapitein opzoeken. In t eerst schijnt het of de stuur man te zwartgallig is geweest. Wel wordt de horizon donkerder en stapelen zleh zwar te wolken op. doch ’t weer blijft kalm, de zee effen. Doch zie. na eenige uren treedt er 'n plot selinge verandering In. Het water begint on rustig te worden en te koken, ‘t gaat waaien, eerst zachtjes, doch spoedig harder en wel dra giert de wind over de boot De lucht wordt dreigender; ieder, die niet noodzakeltjk op t dek noodig is, wordt, In t begin met zachten drang, later met streng verbod ge dwongen. naar beneden te gaan. 1 Schip stampt op een verschrikkelijke manier en een vreeseljjke sterm bestookt de „Fortuna" aan alle kanten. Zondagavond ongeéeer half acht is op het vliegveld te Waalhaven het grootste landvliegtuig ter wereld, de Junkers G. 38 aangekomen uit Dessau. Het werd op net vliegveld verwelkomd door een groote me nigte. De stationschef, de heer Bauman, he^ft de inzittenden namens de K. L. M ontvangen. Het toestel bracht een aantal passagiers mede, alle leden van de Duitsch- delegatie voor het vijfde internationale Luchtvaart Congres, dat van 16 Sept, in Den Haag wordt gehouden. Vandaag gaat de G. 38 door naar Amsterdam, terwijl de komende week verschillende demonstratie vluchten boven Nederland zullen worden ge houden. In het Loo-paleis Wjj vernemen nog nader, dat de verster king -inrichting in het Loo was aangebracht in de werkkamer van Z. K. H. den Prins, terwijl in den salon van den Prins de micro foon was aangebrachl, waardoor H. M. ge sproken heeft In een daarnaast gelegen vertrek was de luidspreker opgesteld en daar heeft het Koninkluk Geze schap de uitzending aang^ioord. Met H M. de Ko ningin waren aanwezig H. M. d" Koningin- Moeder en H. K. H. Prinses Jul ana, de Hofmaarschalk Baron de Smeth Baron Van Geen, Particuliei Secretaris van H M. er. Mevrouw van Geen. Kapitein O T. van Keileren, adjudant van H. M. de Koningin, Kapitein Phaff, ordennansofficier, Jhr. Van Suchtelen van den Haere, Intendant van de Paleizen en eenige genoedigden. In totaal 17 personen. H M. legde voel belangstelling aan den dag voor de in het nevenvertrek opge stelde instrumenten en onderhield zich evenals H. K. H. Prinses Juliana met de aanwezige ingenieurs. Dr. N. Koomans. Jhr. Van der Wijck en Ir. Visser, welke laat ste speciaal belast was met het lijngedeel te. kabels, versterkers, enz. In heK vertrek waar de microfoon was op gesteld heeft H.M. vol belangstelling het moment afgewa^ht, waarop Indié de in stelling der ontvangapparaten sou berich ten, hetgeen me* bui tengewone snelheid ge schiedde. Na afloop heeft H. M. hare bij zondere tevredenheid betuigd over de schit terende demonstratie. De verbindingen van de K. L. M. zullen tudens de staking door de bultenlandsche ondernem ogen worden onderhouden, waar door met ingang van heden. 1 September, de hieronder volgend* luchtlijnen voor brief- postvervoer worden gebezigd: Op Londen: van Schiphol 9 uur en 15.45 uur; van Waalhaven 9.45. en 16.30 uur. Op Antwerpen. Brussel en Parijs: van Schiphol 15.—: van Waalhaven 15.45. Op EssenMülheim. Keulen. Frankfurt a. Main. Mannheim, Bazel en Genève; van Schiphol 9.20. Op EssenMülheim. Halle. Leipzig en Praag: van Schiphol 9.20; van Waalhaven 11.10. Op Hannover en Berlun. met aansluiting naar Moscou en verder: van Waalhaven 11.50; van Schiphol 13.15. Op Hamburg, Koper Waalhaven 11.50; van Op Bremen: Schiphol 13 10. Alleen ten aanzien van de diensten Londen wordt wat de tijdstippen van vertrek betreft nog eenig voorWioud gemaakt. Even- tueele wijzigingen zullen echter van weinig ingrupenden aard zijn en vermoedeluk niet meer dan 30 minuten van de voor de staking vastgestelde dienstregeling afwijken „Neen zeker niet," rei teen de stoker. „Die verdient de cel. ’t is gewis. Maar wat draagt hU een aardig pakje, alsof hü Piero zelve is." „Dat stal die kerel van onzen Piero, ’n vuil jasje gaf hij hem in ruil. En met dat geruite Pieros pakje, hield de kerel zich heel lang schuil.” 529. De Lange, die heel goed kon spreken, nam voor zijn vrienden thans het woord. Hij vroeg de oelde spoorweg- lieden: „Heb je niet van den dief gehoord? Hij stal een auto, wist te vluchten, 'n ander kreeg voor hem de schuld. Dat zulk een kerel vrij mag leven, dat wordt toch cok niet door u geduld.”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7