DE VERBREEDING VAN HET NOORDZEEKANAAL Fabrieken en Kamer van Koophandel voor Hollands Noorderkwartier DERDE BLAD DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1930 «w er°P» ^De verbreedt nA van het c^Coordzeekanaal 2 Een belangrijk werk - De nieuwe verkeersweg AmsterdamVelsen INGEZONDEN 2U789 20819 20919 20989 - - OPMEER 16673 16755 l6*28 17002 17061 Hierna sluiting onder dank. )782g )79g2 1S13J 1((256 1S362 BLADZIJDE 1 4 Een foto van de nieuwe, vaste brug over x(jkanaal B„ welke reeds rereed is gekomen V( lid Wage naar en over 20736 1000. 13617 16755 den secretaris felici- I3M7 15286 70 ontbreekt V, wordt in het voorjaar vaak voor goede kwaliteit een beteren prijs bedongen! Dit alles is voorbij, alleen de uien met 8962 9212 9477 9664 10204 159 796 1799 2544 3012 3574 4423 5161 5893 6815 7615 8464 9523 9924 426 1261 2053 2745 3161 3728 4866 5318 6298 7023 7958 9335 9596 197 572 1096 1774 2OU0 2382 2652 2921 3457 3819 4173 4575 5121 5591 5808 6019 6439 tuin- welke 402 590 1124 1394 1780 2069 2396 2715 3168 3569 3911 4283 4696 5397 5625 5907 6175 651S 2400 2725 3201 3622 3940 12 404 768 1165 526 1361 2106 2799 3164 3861 4961 5364 6312 7219 80**6 9356 9787 539 1413 2124 2829 3174 3965 4998 5496 6391 7239 8123 9375 9831 7181 7422 8132 8648 8930 9137 9453 9661 10194 en MM Wen- *1 vor» dl Irongen ippeles sr baaL Taag te noteert □chten- instiger wordea x* AM- M aan. fisteren 1 aard- x*. nl beter, wordm ‘ioiiiMt rtspt r baak en» ba- iin 106 474 875 1228 1514 1939 2346 2528 2M»7 3310 37 <0 4016 4402 4943 5460 5744 5975 6277 6592 6861 7249 7633 8296 8738 9<»23 9355 9606 9744 Ten atadhulne vergaderde Woensdagavond de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, onder voorzitter schap van den heer S. W. Arntz. Afwezig de heeren Gronsma, König en Wagenaar. Na opening der vergadering worden de notulen van de 2 Juli gehouden vergadering conform vastgesteld. komen. *1 maakt W per mn adat de e all*. *n U te «te lowen. 2. M 70 p* en welk goed vaderlander wil nu staan aan de zijde van hen, die critiek hebben en spotten?! 14346 14359 14402 14560 14569 14570 14634 14872 14986 14995 15031 15148 15322 15369 15390 15401 161 513 990 1265 1311 1737 1984 2377 26’3 2863 3415 3810 4084 4440 5032 5525 5842 6010 6424 6623 7042 7299 7902 8413 8761 9096 9388 9629 228 577 1110 1312 1778 2062 2383 2685 3052 3553 3905 4225 4694 5139 5617 5891 6131 6513 6651 6672 7088 7409 7910 8448 8793 9101 9401 9642 9977 10024 Nlelca 121 482 944 1232 1703 1969 2356 2588 2819 3332 3776 4081 4419 4996 5485 5783 5943 6363 6595 6924 7269 7716 8308 8756 9079 9366 9621 9893 Een Kaasbeurs te Alkmaar Als eerste der Ingekomen Stukken komt ter tatel een adres van het College van Burge meester en We’hcuders der Gemeente Alkmaar, waarin advies gevraagd wordt omtrent het beschikbaar stellen van een lokaal voor het houden van een kaast eurs. Doo’ den Bond van op coöperatieven grondslag werkende zuivelfabrieken in Noord Holland is n.l. aan het bestuur van deze gemeente medewerking verzocht voor het beschikbaar stellen van een lokaal, waar, op Kaasmark'dagen, Kaasbeurs zou kunnen worden gehouden, uitsluitend voor kaas in Noord-Holland gemaakt. Het is de bedoeling van B. en W. bij wijze van proef, de z.g. Kleine Waag voor dit doel in gebruik te geven en wel op lederen Vrij dag van des morgens 9 uur tot des namiddags iaV4 uur> voorloopig tot 1 Mei a.s. Alvorens echter een definitieve beslissing te nemen, wordt he’ oordeel hieromtrent aan de Kame.r van Koophandel gevraagd. Namens de Commissie van Handels belangen rapporteert de heer KOLSTER, dat de Commissie adviseert een lokaal voor het bovenomschreven doel disponibel te stellen. Op een vraag van den heer KUYPER deelt de heer Kotster mede, dat ook de heer Grondsma voor Handelsbelangen zit en dut van het advies weet. De heer KUYPER vreest, dat de kaasmarkt schade zal lijden. Ook vreest spr. chicanes bij verkoop van kaas op monster naar spr.’s oordeel is het beter de kaas via de markt te verhandelen. De heer NOBEL ontkent niet, dat er tengevolge van de kaasbeurs moeilijkheden komen oor kooper en leverancier. Spr. meent, dat de proef moet uitwijzen of bet wel zoo gaat als de voorstanders vaB De geridderde Voorzitter geluk gewenscht. De heer KOLSTER, hierna het woord verkrijgende, wenscht den Voorzitter na mens de Kamer van harte geluk met de hem verleende hooge onderscheiding van ridder in de orde van Oranje Nassau. Dit was voor de Kamer een zeer verheugende en verras sende gebeurtenis. Spr. wijst erop, hoe de Voorzitter steeds met kennis van zaken en onpartijdig de Kamer bestuurt en sympathiek de verga deringen leidt. Het is voor de Kamer een voldoening en het verheugt de leden der Kamer, dat het hoogste gezag in den lande het verdienstelijk werk van den Voorzitter met alleen erkent en waardeert, maar er pnjs op stelt in het openbaar blijk te geven door den Voorzitter met deze hooge onder scheiding te beloonen. Wij zijn er trotsch op, aldus spr., dat de Voorzitter op deze wijze erkend wordt. Namens de leden en kunde en etaleeren moeten nog leeraren w. - den aangezocht. Te Schagen hebben zich 14 leerlingen aangemeld van Alkmaar kwamen de aangiften nog niet binnen. Inzake een uitgegaan schrijven aan den Dijkgraaf van het Geestmerambacht over den lagen waterstand deelt de heer HOOG LAND mede, dat de oorzaak van de vele moeilijkheden ligt in de sluis aan de Zeswie- len. Het gaat er om, steeds het water zoo hoog mogelijk te houden. Spr. ziet in de kanalisatie van West-Fries- land, welke aanstaande is een definitieve oplossing, zoodat men niet meer afhangt van de welwillendheid van een P;*’;z‘ opzichter van den polder. De VOORZITTER merkt op, dat het op pril houden van het w iter tot de competentie van het polderbestuur hoort en men zich daaraan moet onderwerpen. Verbetering vlotbrug te 't Zand Op het verzoek van de Kamer van Koop handel tot verbetering van de vlotbrug over het N.-H. Kanaal bij ’t Zand, is van den Minister van Waterstaat het volgende schrij ven ontvangen Omtrent nevenvermelde aangelegenheid heb ik nog geen definitieve beslissing geno men, omdat ik nog wacht op adviezen om trent de met de zaak samenhangende verbinr ding van den Rijksweg AlkmaarNieuwe- diep met Den Oever. Ik zal u berichten zoodra ik eene beslissing zal hebben genomen. Voor kennisgeving aangenomen. Voorts is ingekomen een schrijven van de N.V. Vereenigde Industrieën te Rotter dam v/h Ph. Verhagen en Zn. te Rotterdam, met verzoek te willen bevorderen, dat het aanhangig wetsontwerp tot wijziging van den bestaanden geldigheidsduur van ver leende octrooien niet wordt aangenomen. De heer Mr. MOENS adviseert geen adhaesie te betuigen, zoolang geen betere argumenten worden aangevoerd, tn het adres voor kennisgeving aan te nemen. Aldus met algemeene stemmen besloten. Inzake de briefwisseling van de K. v. K. te Leiden met den Minister van Buiten- landsche Zaken, inzake de invoerrechten, geheven door het buitenland, bespreekt de heer GRONDSMA de verhoogde invoer rechten door verschillende landen. Spr. uit den wensch, dat de regeering zal trachten deze tarieven te verlagen en spr. adviseert aan het adres van Leiden adhaesie te betui gen. Spr. brengt hulde aan den Secretaris voor de wijze, waarop hij op het Ministerie de belangen van dit district behandeld heeft en voor de wijze, waarop hij rapport heeft uitgebracht. Na eenige discussie wordt besloten aan het adres van Leiden adhaesie te betuigen. De heer H. DE RAAT brengt verslag uit van het door hem en den secretaris bijge- «as ,M*i :t«. *>t dw g«r drt SS* uit. «al na V0« cewer. ■nd be. n- nkj« mak van dft tolk te zijn, wanneer hij de hoop uitspreekt, lat ons land nog vele jaren de zegeningen zullen mogen ten deel vallen van Harer Majesteits bew.nd Hierna herinnert spr. aan de droeve'tijding, dat de heer Mr. F. Dubois, secretaris der Am- sterdamsche Kamer van Koophandel, zoo plotse'ing door den dood werd weggerukt. Wij mochten aldus spr dezen sympa thieker! werker voor de belangen van den Nedenandschen handel verschillende malen ontmoeten en het doet ons innig leed, dat hij is heengegaan. Aan de Amsterdamsche Kamer die door d't verscheiden wei zeer zwaar wordt getroffen, werd een bewijs van deelneming gezonden, terwijl de heer Scheffel, als collega, het laatste afscheid te Wes’erveld heeft bijge woond. Met genoegen, aldus vervolgde spr., zult gil hebben gelezen, dat de Raad van Schagen in zijn spoedeischende vergadering van Donderdig 7 Augustus i.l. mei algemeene stemmen heeft besioten de resteerende f 2850.te voteeien voor het kanaal Stolpen SchagenKolhorn, waardoor Schagen en omgeving vermoedelijk het eerste zijn kanaal zal knigen en ook de waterverbinding met den Wienngermeerpolder to’ stand zal wmen Fen woord van nulde brengt Spr. gaarne aan den Raad van Schagen, die met grooten dun en vertrouwen in de toekomst dit besluit heeft genomen, dat de econo mische beteekenis van d.e streek in velerlei opzicht aanz<enlijk zal versterken. Sprekend over Schagen, wil Spr. tevens nog even in herinnering brengen, dat op 26 Juli i.l. het 25-jang jubileum werd her dacht van de Schager Handeldrijvende en Industneele Middenstandsvereeniging. Met den secretarie mocht Spr. bij dit <ub<leum tegenwoordig zijn, waarbij Spr. opnieuw heeft va»tgesteld, dat deze vereeniging een onge kende energie ontplooit, waarvan de vruchten niet zijn uitgebleven, hetgeen niet is te ver wonderen. daar, naast dg overige wakkere bestuursleden, de heer Schmaiz daar als voorzitter de leiding heeft. JAppi.j. Vervolgens deelt Spr. mede, dat het Hoofd bestuur der Pos’erijen en Telegiafie bij wijze van proef de gelegenheid «pende om tele grammen ter kaasmarkt aan bestellers aan te bieden, wf'k» proefneming echter niet is geslaagd. liet Bureau, dat in de dagbladen had gelezen, dat deze proeven elders werden genomen, had gevraagd dit ook in zijn dis trict te willen probeeien. In dit verband meent spr. even te moeten verklaren dat het hem spijt, dat door samenloop van omstandig heden, de gelegenheid heeft ontbroken ter zake in overleg te treden met den directeur van het marktwezen te Alkmaar van wien de Kamer steeds de volle medewerking orfelervindt. Tenslotte heeft spr met leedwezen moeten onstateeren, dat het vermoeden, uitgespro ken in zijn Nieuw'aarsrede. dat de moge lijkheid bestond op een depressie in het be drijfsleven van ens land, bewaarheid is ge worden. Talrijke zakenlieden oeideivinden de nadeelep van de huidige groote slapte, terwijl vele anderen zich sle.h’s met de grootste krachtsinspanning en sterk doorge- vocide bezuinigingen aan verliezen kunnen onttrekken. Ook de vooruitzichten in den landbouw zijn verre van rooskleurig te noe men. De goede koopmanschap wordt thans wel zwaar op proe’ gesteld, doch spr. ver trouwt, dat het gros aan den tegenspoed het hoofd zal weten te bieden in afwachting van de betere tijden, die ongetwijfeld weder vol gen moeten, doch welke zich helaas nog niet hebben aangekondigd. a^g van u| >«>n* een Kaasbeurs zich dat denken. Welken om vang het zal nemen, is niet bekend zoo eenvoudig als de voorstanders het denken, zal het niet zijn. De proef zal uitwijzen at een beurs gehandhaafd kan blijven. Verzocht zal worden de beurs alleen open te stellen voor Noord-Holiandsche kaas, zooals ook Hoorn dat doet. De heer ENDEL merkt op, dat 29 hande laren er tegen zijn, en vindt het daarom gewaagd te gaan veranderen, wat tot nog toe goed is gegaan. De VOORZITTER er wordt aan de markt niets veranderd als de koopers (handelaren) de beurs niet bezoeken, zal deze wel spoedig verdwijnen en zal de proef als niet geslaagd worden opgeheven. De Kaasmarkt is een zoo groote reclame voor het Noord-Hollandsche product, dat het te bejammeren zou zijn als de markt zou gaan verdwijnen. De heer ENDEL vindt het een verzwak king van de markt als de proef eenigszins slaagt. De VOORZITTER de voorstanders van een beurs zouden bij niet toestaan der proef een ander lokaal nemen. Het gemeente bestuur heeft vooral ook gewezen op de grccte reclame van de markt. De heer GRüNWALD wijst erop, dat de kooper steeds gaarne de heele partij ziet de proef kan genomen worden,» maar spr. gelooft nigt, dat deze zal slagen. 't Is volgens spr. noch in *t belang van den handel, noch van den consument. Het lijkt spr. niet noodig de restrictie te maken voor kaas uit verschillende streken. De heer NOBEL wijst er op. dat voor de Noord-Hollandsche kaas steeds een betere prijs gemaakt wordt dan voor kaas uit andere gebieden. De VOORZITTER meent, dat een proef met de beurs beter kan slagen, als ook vreem de kaas wordt verkocht. De heer COLTOF stelt voor de proef niet te nemen, aangezien hij de proef gevaar lijk acht. De heer BLAAUBOER vindt het van het gemeentebestuur van Alkmaar tactisch en blijk gevend van vooruitzien door de proef te willen laten nemen. De toestand wijzigt zich. Men kan uit de cijfers van aanvoer concludeeren, dat ook buiten de markt kaas verhandeld wordt de fabrikatie der kaas neemt zoo toe. dat de kaas geëxpor teerd wordt öf door de fabrieken zelf, óf door verkoop-combinaties. 't Is in producen ten-kringen bekend, dat de verkoop via de markt duur en onhygiënisch is. Wordt de proef toegestaan, dan wordt hiermede blijk gegeven, dat men zijn tijd begrijpt. De heer HOOGLAND is ook tegen de restrictie dat uitsluitend Noord-Hollandsche kaas mag worden verhandeld. Na het betoog van den heer Blaauboer is de heer KUYPER er ook voor te adviseeren de proef te nemen spr. is er echter tegen een restrictie te nemen voor Noord-Hollandsche kaas. (De heeren Grondsma komen ter vergadering). De heer GRONDSMA zegt, dat, indien na het nemen van de proef de beurs gehand haafd zou worden, niet een bepaalde soort uitgesloten kan worden, daar handel vrijheid beteekent. Thans wordt reeds andere kaas in andere okaliteiten verhandel!. I Na nog eenige discussie wordt door den .VOORZITTER in stemming gebracht het voorstel de gemeente te adviseeren de proef te nemen, doch zonder de restrictie, dat uit sluitend Noord-Hollandsche kaas mag wor den verhandeld. Voor dit voorstel stemmen 11 leden de heer Endel was geheel tegen het nemen van de proef de heeren Nobel, Grondsma, Blaauboer, Kluitman en Kotster stemden voor, doch met de restrictie. Voorts is ingekomen een schrijven van den heer D. H. Grunwald, met verzoek stappen te doen om te geraken tot een wijzi ging van de bestaande regeling voor het ijken van maten en gewichten. De heer KLUITMAN vraagt, hoe de heer Grunwald zich de oplossing van het vraagstuk denkt. De heer GRUNWALD merkt op, dat de tarieven steeds hooger worden, doordat iedere twee jaar maten en gewichten geijkt worden. Daar het ijken in het belang van het Rijk is, moet ook het Rijk de kosten dragen. In verband met andere Kamers moet z.i. getracht worden de ijk-kosten verminderd te krijgen. De VOORZITTER achtte het vooral wenschelijk, dat de onverkochte en onge bruikte maten en gewichten niet meer her ijkt behoeven te worden. Op voorstel van den heer De Raat werd na veel discussie besloten dit punt in handen te geven van de Commissie voor Handels belangen. Ingekomen stukken Jngekomen is een schrijven van de heeren Grondsma en Wagenaar,/berichtende, dat zij iefc later zullen komen. De heer König is wegens ziekte verhin derd. Alvorens over te gaan tot het afhandelen van de agenda, herinnert de Voorzitier aan het heugelijke feit, dat H. M onze Koningin op 31 Augustus i.l. haar vijftigsten geboorte dag mocht herdenken Spr. gelooft aller de bocht uit liet kanaal wordt genomen. Geheel links, aangegeven 4mt Maf«,fc «ude dgk. Deae f«U geeft een daMelQk beeld vaa de uit te voeren verbreeding 12052 12273 12455 12504 12649 12713 12777 13186 13194 13197 13557 13622 13988 140’3 14089 14505 18810 10144 19152 19681 16389 164’6 16449 16462 1' 16624 16782 16826 16854 16903 16962 230 1080 1933 2630 3109 3674 4602 5255 6138 f831 7814 8605 9524 9933 10667 10287 10359 10544 10834 10905 10986 12278 12387 12404 12953 16180 16310 16333 16477 17069 17475 18417 18639 18703 573 1484 2166 2941 3211 4011 5078 5669 6512 7250 8.345 9379 9886 10662 11160 11455 11596 12428 12435 13067 13102 13630 13794 13805 14593 14805 15890 15892 16634 17540 geprezen en met de kaas- en eiercontróle als voorbeeld gesteld, alsof uien, kaas en eieren zoo ongeveer dezelfde artikelen zijn! Alsof met kaas een fabrikaat is waarvan de kwaliteit woonde Middenstandscongres te Groningen van 24 Sept. j.l. De VOORZITTER dankt den heer De Raat voor zijn uitgebreid verslag. Aan de orde is hierna het verslag van de heeren Kotster en Nobel van hun bezoek aan de directie der Nederl. Spoorwegen, inzake verbeteringen op het traject AlkmaarHaar lem. De heer KOLSTER deelt mede, dat het verzoek om verbetering van de verbinding Alkmaar-‘-Haarlem door de directie der Spoorwegen niet ingewilligd kan worden. Een rechtstreeksche verbinding Alkmaar Rotterdam zal niet spoedig mogelijk zijn. Het overstappen in Uitgeest zal vermin derd worden, doordat na de electrificatie om het uur een trein naar Amsterdam zal rijden. De heer NOBEL deelt nog mede, dat een rechtstreeksche verbinding AlkmaarHaar lem pas over 3 jaar tot stand kan komen, als de verbinding LeeuwardenRotterdam over den afsluitdijk tot stand zal komen. De VOORZITTER constateert, dat er dubieuze toezegging verkregen is, en refzoekt den heer Kolster in den Spoorweg- ■ald steeds op verbetering aan te dringen. De heer KOLSTER zegt dit toe. Besproken werd hierna de door de Kamer ingestelde enquête naar de waterleiding- tarieven in Nederland. Di heer VALKERING geeft de verzeke ring, dat als er wat gebeurt op het gebied van prijsverlaging het eerst de prijs verlaagd zal worden voor het water, door de arbeiders gebruikt de industrie zal zeker op de laatste plaats geholpen worden. Besloten wordt dit punt in studie te geven van de commissie voor Handelsbelangen, die ter gelegener tijd rapport zal uitbrengen. De heer NOBEL doet hierna eenige mede- deelingen omtrent de op te richten cursussen voor winkelpersoneel, welke te Alkmaar en Schagen zullen worden gegeven. Wat betreft de voedingsleer, zal de Keu ringsdienst van Waren medewerken wat textiel betreft, zijn ook reeds leeraressen aan gezocht en bereid gevonden. Voor verkoop- de vele en omslachtige voorbereldln- gea, verbonden aan de onteigening van gronden en andere eigendommen ten oe- hoeve van de voorgenomen verbreedlng van het Noordzeekanaal, viel het te voorzien, dat de werkzaamheden, gezien de urgentie van deze aangelegenheid voor de groote w4mwpvaart, met kracht zouden worden ter hand genomen. Hoewel het geheele were eerst In 1832 gereed moet zijn, valt op som mige punten toch reeds duidelijk waar te nemen, van welke groote beteekenis deze ganaalverbreeding zal zijn. Toen wfj dezer dagen op het werk bij Buitenhuizen onder de gemeente Assendelft eens een kijkje na men. teekende de nieuwe situatie zich daar ter plaatse reeds duidelijk af. De verbrei ding geschiedt over dat gedeelte van het Noordzeekanaal. dat gelegen is tusschen de Hembrug en de Velserspoorbrug. waaroij bet de bedoeling Is alleen den Zuidelijken oever te verleggen. Hiervan wordt alleen V- geweken ten aanzien van de bocht bij Bui tenhuizen. Hier wordt de Noordelijke kanaaloever verlegd, omdat op die wüze de vrU scherpe bocht op de gemakkelijkste wijze kan worden weggenomen. Het „ge hucht'" Buitenhuizen behoort eigenlijk reeds eenigen HJd tot de historie, omdat de hut sen, welke daar langs den kanaaldijk ston den, reeds onder sloopershanden gevallen rijn De Assendelfter dijk is In verband mei het wegnemen van de kanaalbocht Noorde lijk verlegd en de nieuwe glooiing van ba salt is nagenoeg gereed. De spiegelbreedtd van het kanaal wordt van 100 M. op 150 M. gebracht, zij kan echter tot 200 M. worden uttgebreld. Daarvoor zal dan alleen grond- uitbaggering noodig zijn. De bodetndiepte wordt 11.50 M. De weg, die uit Assendelft toegang gaf tot het pontveer, Is omgelegd Het voor Haarlem bestemde verkeer wordt met deze pont, welke door middel van hand- kracht langs een staaldraad wordt voort bewogen. naar den anderen oever overgezet, op dezelfde wijze als dit thans nog bij de Hembrug geschiedt, doch waar weldra stoomponten in dienst zullen worden ge steld. Juist dezer dagen heeft de Rijkswater staat te Haarlem den bouw van twee nieuwe aanleginrlchlngen met onderbouw en bljbe- hoorende werken ten behoeve van de pont- veren aan de Hembrug aanbesteed. Laagste inschrijf.ster was de firma Van Wijk en Jansens te Amsterdam, voor f 141.600.—, Aan dit veer zal voorloopig één stoompont in de vaart worden gebracht, doch in de toekomst moet het tn de bedoeling liggen de verbinding tusschen beide kanaaloevers daar tor plaatse door drie stoomponten te doen onderhouden. Het verkeer, voor Haar lem bestemd, ondervindt ook bij Buiten huizen 'steeds veel oponthoud, omdat de drukke scheepvaart in het kanaal het span nen van den staaldraad slechts sporadisch toelaat. Ook aan den Zuidelijken oever van het kanaal zUn op sommige plaatsen In deze omgeving reeds graafwerken verricht. Ver- schlllende boerderijen zijn ontruimd en de bewoners hebben de meer landwaarts nieuw gebouwde behuizingen betrokken. De landbouwers, die het Zuidelijk gedeel te van de gemeente Assendelft bewonen, hebben met bezorgdheid vernomen, hoe door verlegging van den Noordelijken kanaaldijk bjj Buitenhuizen de los- en laadgelegenheid (N I e 1-0 f f I c I e 1) 4S4« STAATSLOTERIJ. Trekklaa vaa Doadardaa. 18 Septeaibar 1938. Se Klas. 4e LHst. Hooee Priltee. 1000. 7143. 12668. 18798, 18936 19123 elk f 400. 1994, 5270. 10069. 20936 elk 200, 13U4 13'74 13182 13588 i-kv-9, IIRNJV, tik j 2567. 9449, 10800. 11278. 141J0. 15914 elk ƒ100. Prijzea vaa f78.—. - 248 1251 1955 2649 3159 3720 4686 5301 6161 6914 7918 8960 9555 16067 2OÏ85 20820 20861 26864 20876 20948 20985 Ernstig ongeval De heer Jb. Koenls, van de firma Wed. P. Koenls. had het ongeluk, met zijn arm tusschen den machi- nalen koekenbreker te geraken, met het noodlottig gevolg. dat dit lichaamsdeel bijna geheel verbrijzeld werd. De getroffene is Inmiddels naar het St. Jans Gasthuis te Hoorn vervoerd. -f si 17808 17884 17954 17983 18064 18091 18234 18244 18308 1 83’6 18347 18394 18401 18640 18665 18677 18736 18762 1877} 18879 18891 18897 18912 18917 18939 teert spr. van hartefden Voorzitter'met deze eervolle onderscheiding en spr. uit den wensch, dat het hem gegeven mag zijn dat met Gods zegen in de beste gezondheid zeer vele iaren deze ridderorde zijn borst moge sieren en dat hij nog zeer lang de kracht mag behouden en met deazelfden lust bezield mag blijven, om als voorzitter van de Kamer van Koophandel ue belangen van handel en industrie te blijven behartigen, (appi.). De heer GRUNWALD spreekt hierna ook nog woorden van gelukwensch tot den Voorzitter en noemt oe ondcrscheid'ng een erkenning van het weik van de Kamer en een aansporing om op den ingeslagen weg voort te g.an. De VOORZITTER dank’ voor de tot hem gesproken gelukwensenen en uit den wensch nog lang in het belang van de Kamer werxzaam te mogen ziin (appl.) 50 699 Dijkgraaf of <699 ’468 3010 3410 4190 5091 5833 ----r 672O Bij de rondvraag dankt de heer Schmaiz 7452 voor de betoonde belangstelling bij het *429 jubileum van de Schager Middenstands- tentoonstelling. 10706 10707 De heer NOBEL stelt voor den Minister 11811 dank te betuigen voor den financieelen steun voor de kanalisatie en spr. uit den wensch, )3l>|j 139M 140?3 14Ob9 H505 U538 dat Alkmaar eventueel nog meer bijdragen (4873 15043 15288 15494 15556 15771 zal in de kosten voor de kanalisatie. 15969 16029 16061 19290 19.7’6 19330 19540 19672 19749 19953 20316 20436 20492 20613 20683 7173 7418 8083 8452 8844 9112 9425 9657 10107 10599 10652 10853 10877 11202 11608 schillende landbouwproducten, als bieten, aardappelen enz. konden voorheen aan dezen steiger worden tngeladen, terwijl ook da veehouders den stalmest enz. In de onmid- delljjke nabijheid konden verschepen, hebbe: geen enkele zekerheid, dat na kanaalverbreedlng een nieuwe steiger ..het merk” mogen worden uitgevoerd en het binnenland mag nog „de enkele bevro- renen” of ..de enkele slappen" consumee- ren. Teel’, men nu uien, omdat het zoo prettig is deze te verbouwen of gaat het tenslotte, om er geld voor te krijgen? Na tuurlijk moet er goed gesorteerd worden, maar Is het noodig daarvoor dergelljke regeeringsmaatregelen in het leven te roe pen? De groote fout is, dat men vergeten heeft dat de kwaliteit van een gewas niet in de eerste plaats afhangt van de sortee- rlng. maar van den groei. Pas als het goed gegroeid is. kan men het sorteeren, althans wanneer dan niet door regen of ziekte of vorst dit sorteeren onmogelijk gemaakt wordt. Als voorbeeld kan hier dienen de export van aardappelen in dezen zomer. Alle aardappelen zouden onder U. C. B - contröle verladen worden, maar., er kwam regen en ziekte en week na week was het ónmogelijk te verladen met U. C. B.-cpn- tróle. Stel dat voor aardappelen nu een dergelljke mjnlsterieele beschikking komt en waarom zou zij wel voor uien en niet voor aardappelen komen dan voelt ieder dal hierdoor voor de tuinders een groote schade ontstaat. Hebben de tuinders zich wel eens afge vraagd wat hun leiders bewogen heeft deze wet bU den Minister aan te bevelen? Dat er tenslotte exporteurs zijn, welke de ze wet bepleiten, is ons verklaarbaar men kan op het standpunt staan dat alleen het beste mag worden uitgevoerd, zonder zich te bekommeren om de vraag of daardoor aan de tuinders geen groote schade wordt toegebracht. Dat er echter bestuursleden van bouworganisaties gevonden worden, eert dergelljke wet voorstaan en aanbevelen, en dit zonder hun leden hierin te kennen, is ons een raadsel! Met dank voor de plaatsing, hoogachtend. J. KLOOSTERBOER. Firma Oebr. Kloosterboer- Voor den inhoud van deze rubriek ttelt de Redactie zich niet aansprakelijk Mijnheer de Redacteur, Het is misschien 'n gevolg van den slech- 1483 ten gang van zaken in den tuinbouw, dat I9v7 allerlei maatregelen genomen worden, wel- 2155 ke in ^iet leven en bestaan van de tuin bouwers Ingrijpen, zonder dat deze tuinders hierdoor In beweging worden gebracht. Het Is alsof zij fatalisten geworden zjjn, die zich zonder zich verder te verzetten, onderwer- 4304 pen aan een noodlot. ..Het is toch zoo 4743 slecht" jet Is toch niets tegen te doen" 5431 en „laten we maar toegeven"’ zijn schijn- 5687 baar de gedachten, welke in de harten der 5’?3 tuinders leven. 657q Wij hadden naar aanleiding van de jong- 674O ste ministerieele beschikking dat voortaan 71M alleen uien uitgevoerd mogen worden, wel- 7428 ke door het U. C. B. goedgekeurd zijn, een 8238 stroom van protesten verwacht, maar al 8678 wordt er gemopperd het gros aanvaardt en zwijgt, al bewijst ook de uitgave van het nieuwe blad „Handel en Tuinbouw” dat er iets broeit. Zelfs wordt door den stemmlngsbeeld-schrijver van de Nieuwe io669 ZIJ de - - zal worden gebouwd. De groote scheepvaart toch ondervindt van deze steigers veel hinder omdat vooral aan de z.g. grondsteigers de binnenschippers, die in vracht varen, voor den nacht vastmaken. Wanneer een groot zeeschip ui tzijn roer loopt, een euvel, dat in het Noordzeekanaal herhaalde malen voorkwam, kunnen ernstige ongevallen daar van het gevolg zijn. Eens zelfs kon ternau wernood een aanvaring met een aan een steiger liggend schip, geladen met buskruit, worden voorkomen. Het gemeentebestuur van Assendelft, van welke gemeente zeer veel Inwonrs den land bouw en de veeteelt beoefenen, Is ten op zichte van deze steiger-kwestie diligent, vooral ook, omdat het bezit van een be hoorlijke los- en laadgelegenheid aan net verbreede Noordzeekanaal in de toekomst de vestiging van industrieën in het Zuide lijk deel der gemeente In de hand zal wer ken. Burgemeester J. J. de Boer heeft ech ter alle hoop, dat de Rijkswaterstaat vol doende rekennig met de belangen van As sendelft zal houden. Het hoofd der gemeen te deelde mede, dat de hoofd-lngenieur zich destijds in gunstigen zin over het bouwen van een aanloopstelger in het kanaal ten behoeve van de gemeente Assendelft had uitgelaten. Eventueel zou misschien de ge meente bereid gevonden moeten worden zich hiervoor eenige financieele offers tc getroosten. De gemeenteraad acht deze aangelegenheid van voldoende belang, om tn dit opzicht zijn medewerking te verlee- nen. De wetwaamheden aan den nieuw ont worpen vfaceersweg van Amsterdam naar Velsen, zjjh eveneens in vollen gang. Men werkt aan hèt lichaam van den weg en net zandtreintje puft met komische gewichtig heid door de wijde landerijen, een minia tuur van het Ijzeren Paard door de uit gestrekte prairiën van de Far West. Deze nieuwe weg zal dien, welke thans onder aan den dijk loopt, moeten vervangen. De Rijkswaterstaat heeft den aanleg tot de Hembrug voor l-aar rekening, het gedeelte van de brug tot de stad wordt door de ge meente Amsterdam aangelegd. Het verbree- dlngswerk van het kanaal wacht op het ge reedkomen van den nieuwen verkeersweg, eerst wanneer de oude grintweg aan het verkeer onttrokken Is. kan het kanaalwerk rustig voortgang vinden. De weg naar Am sterdam krijgt een krutnbreedte van 29 M de breedte van den rijweg is voorloopig op 6 M bepaald. In den weg komen drie bruggen, n.l. over de zükanalen B, C en F. Die over kanaal C wordt een draaibrug ten behoeve van de scheepvaart naar Haarlem. De nieuwe vaste brug over zijkanaal B is reeds geheel gereed gekomen. Voor het snelverkeer zal de nieuwe weg een aanzienlijke verbetering beteekenen. Wordt de oude weg door de automobilisten zooveel mogelijk gemeden, zoodra de nieuwe weg gereed is zal hun de omweg over Haarlem—Halfweg gespaard aan den kanaaloever zal verdwijnen. Ver- worden. 104 406 775 1.92 1513 1922 2309 2419 2773 3’73 3650 3971 4343 4805 5443 5724 5970 6266 6572 6823 7210 7606 8’64 8718 8969 9217 9479 9f,99 10215 10266 10325 10418 10492 10673 10680 10758 10778 10811 LangedlJker Courant de nlpuwste maatregel 10990 11028 11045 11058 11060 II100 11155 worden de goede uitkomsten 11210 11220 11253 11326 11424 11452 11551 11739 11791 11792 12'.90 12097 12328 12553 12992 13052 13250 13260 13287 13615 13036 13674 14109 14148 14535 14546 14788 14821 14836 15226 15248 15257 15438 15476 15495 .3 15780 15867 15880 15929 15976 15981 15993 16023 16045 16M9 16078 16125 16128 16135 16148 16153 16156 16233 16291 16389 16426 16449 1 6462 16513 16564 16593 Toch zal in de toekomst wel blijken, dat 16621 16624 16782 16826 16854 16903 16962 17026 deze wet een fiasco is, speciaal voor deze 17130 17132 17209 17214 17222 17228 17230 17262 'streek. Iedere tuinder weet toch dat hij de 17354 17419 17533 17535 17548 17613 17674 17781 beste resultaten heeft als hh een artikel 17808 17884 17954 17983 18064 18091 18166 18196 aanbied nn een henAald moment door 18234 18244 18308 18326 18347 18394 18401 18M1 18640 18665 18677 18736 18762 18771 18790 I»82’ anderen nie. geleverd kan worden. Hoeveel 1Hg79 |M91 |8S97 |89)2 189(7 )8939 lsv6g I89gJ uien worden er in den winter bü strenge 19048 19146 19147 19199 19»5 19255 19313 19316 vorst niet verkocht „met een enkele be- 19319 19335 19413 19467 iwü 19671 19696 19922 29251 2<>26O 18897 18912 18917 19146 19147 19199 19135 enkele be- 19319 19335 19413 19467 19698 vzorene’ en dan tegen hoogeren prijs alge- 19952 20000 20027 20143 20152 20211 nomen, omdat het aanbod geringer is? Hoe ?°274 20278 20287 20311 20.140 20454 20468 20412 minder 20?32 21,532 20537 20576 20590 20636 20730 20777 Verbatariag 5c Klasse, 3c Lijst 9062 met 11646 11664 11687 11830 11893 11972 1J998 12012 12129 1’159 12188 12223 12279 12281 12555 12772 12785 12842 12848 12962 13073 13080 bepaald wordt door gebruik van volle- of 1.33119 13312 13165 13428 afgeroomde melk, alsof eieren met uien 13707 13724 13787 13837 13910 14101 vergeleken kunnen worden. 14346 14359 14402 14137 14454 14521 En dap gaat deze steminingsbeeld-schrij- l3560 14569 14570 14634 14703 ver nog wat „stemming" maken en zegt jet n !^3 i"696 !?6"i i'^6 15993 hebben

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 15