DE VERBREEDING
VAN HET NOORDZEEKANAAL
Fabrieken
en
Kamer van Koophandel
voor Hollands Noorderkwartier
DERDE BLAD
DONDERDAG 18 SEPTEMBER 1930
«w
er°P»
^De verbreedt nA van het c^Coordzeekanaal
2
Een belangrijk werk - De nieuwe
verkeersweg AmsterdamVelsen
INGEZONDEN 2U789 20819 20919 20989
- -
OPMEER
16673 16755 l6*28 17002 17061
Hierna sluiting onder dank. )782g )79g2 1S13J 1((256 1S362
BLADZIJDE 1
4
Een foto van de nieuwe, vaste brug over x(jkanaal B„ welke reeds rereed is gekomen
V(
lid
Wage naar
en
over
20736 1000.
13617
16755
den secretaris felici-
I3M7
15286
70 ontbreekt
V,
wordt in het voorjaar vaak voor
goede kwaliteit een beteren prijs bedongen!
Dit alles is voorbij, alleen de uien met
8962
9212
9477
9664
10204
159
796
1799
2544
3012
3574
4423
5161
5893
6815
7615
8464
9523
9924
426
1261
2053
2745
3161
3728
4866
5318
6298
7023
7958
9335
9596
197
572
1096
1774
2OU0
2382
2652
2921
3457
3819
4173
4575
5121
5591
5808
6019
6439
tuin-
welke
402
590
1124
1394
1780
2069
2396
2715
3168
3569
3911
4283
4696
5397
5625
5907
6175
651S
2400
2725
3201
3622
3940
12
404
768
1165
526
1361
2106
2799
3164
3861
4961
5364
6312
7219
80**6
9356
9787
539
1413
2124
2829
3174
3965
4998
5496
6391
7239
8123
9375
9831
7181
7422
8132
8648
8930
9137
9453
9661
10194
en MM
Wen-
*1 vor»
dl
Irongen
ippeles
sr baaL
Taag te
noteert
□chten-
instiger
wordea
x* AM-
M aan.
fisteren
1 aard-
x*. nl
beter,
wordm
‘ioiiiMt
rtspt
r baak
en» ba-
iin
106
474
875
1228
1514
1939
2346
2528
2M»7
3310
37 <0
4016
4402
4943
5460
5744
5975
6277
6592
6861
7249
7633
8296
8738
9<»23
9355
9606
9744
Ten atadhulne vergaderde Woensdagavond de
Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
Hollands Noorderkwartier, onder voorzitter
schap van den heer S. W. Arntz. Afwezig de
heeren Gronsma, König en Wagenaar.
Na opening der vergadering worden de
notulen van de 2 Juli gehouden vergadering
conform vastgesteld.
komen.
*1
maakt
W per
mn
adat de
e all*.
*n
U te «te
lowen.
2. M
70 p*
en welk goed vaderlander wil nu staan aan
de zijde van hen, die critiek hebben en
spotten?!
14346 14359 14402
14560 14569 14570 14634
14872 14986 14995 15031 15148
15322 15369 15390 15401
161
513
990
1265 1311
1737
1984
2377
26’3
2863
3415
3810
4084
4440
5032
5525
5842
6010
6424
6623
7042
7299
7902
8413
8761
9096
9388
9629
228
577
1110
1312
1778
2062
2383
2685
3052
3553
3905
4225
4694
5139
5617
5891
6131
6513
6651 6672
7088
7409
7910
8448
8793
9101
9401
9642
9977 10024
Nlelca
121
482
944
1232
1703
1969
2356
2588
2819
3332
3776
4081
4419
4996
5485
5783
5943
6363
6595
6924
7269
7716
8308
8756
9079
9366
9621
9893
Een Kaasbeurs te Alkmaar
Als eerste der Ingekomen Stukken komt
ter tatel een adres van het College van Burge
meester en We’hcuders der Gemeente
Alkmaar, waarin advies gevraagd wordt
omtrent het beschikbaar stellen van een lokaal
voor het houden van een kaast eurs.
Doo’ den Bond van op coöperatieven
grondslag werkende zuivelfabrieken in Noord
Holland is n.l. aan het bestuur van deze
gemeente medewerking verzocht voor het
beschikbaar stellen van een lokaal, waar, op
Kaasmark'dagen, Kaasbeurs zou kunnen
worden gehouden, uitsluitend voor kaas in
Noord-Holland gemaakt.
Het is de bedoeling van B. en W. bij wijze
van proef, de z.g. Kleine Waag voor dit doel
in gebruik te geven en wel op lederen Vrij
dag van des morgens 9 uur tot des namiddags
iaV4 uur> voorloopig tot 1 Mei a.s.
Alvorens echter een definitieve beslissing
te nemen, wordt he’ oordeel hieromtrent
aan de Kame.r van Koophandel gevraagd.
Namens de Commissie van Handels
belangen rapporteert de heer KOLSTER,
dat de Commissie adviseert een lokaal voor
het bovenomschreven doel disponibel te
stellen.
Op een vraag van den heer KUYPER deelt
de heer Kotster mede, dat ook de heer
Grondsma voor Handelsbelangen zit en
dut van het advies weet.
De heer KUYPER vreest, dat de kaasmarkt
schade zal lijden. Ook vreest spr. chicanes
bij verkoop van kaas op monster naar spr.’s
oordeel is het beter de kaas via de markt
te verhandelen.
De heer NOBEL ontkent niet, dat er
tengevolge van de kaasbeurs moeilijkheden
komen oor kooper en leverancier.
Spr. meent, dat de proef moet uitwijzen
of bet wel zoo gaat als de voorstanders vaB
De geridderde Voorzitter
geluk gewenscht.
De heer KOLSTER, hierna het woord
verkrijgende, wenscht den Voorzitter na
mens de Kamer van harte geluk met de hem
verleende hooge onderscheiding van ridder
in de orde van Oranje Nassau. Dit was voor
de Kamer een zeer verheugende en verras
sende gebeurtenis.
Spr. wijst erop, hoe de Voorzitter steeds
met kennis van zaken en onpartijdig de
Kamer bestuurt en sympathiek de verga
deringen leidt. Het is voor de Kamer een
voldoening en het verheugt de leden der
Kamer, dat het hoogste gezag in den lande
het verdienstelijk werk van den Voorzitter
met alleen erkent en waardeert, maar er
pnjs op stelt in het openbaar blijk te geven
door den Voorzitter met deze hooge onder
scheiding te beloonen. Wij zijn er trotsch op,
aldus spr., dat de Voorzitter op deze wijze
erkend wordt.
Namens de leden en
kunde en etaleeren moeten nog leeraren w. -
den aangezocht. Te Schagen hebben zich
14 leerlingen aangemeld van Alkmaar
kwamen de aangiften nog niet binnen.
Inzake een uitgegaan schrijven aan den
Dijkgraaf van het Geestmerambacht over
den lagen waterstand deelt de heer HOOG
LAND mede, dat de oorzaak van de vele
moeilijkheden ligt in de sluis aan de Zeswie-
len. Het gaat er om, steeds het water zoo hoog
mogelijk te houden.
Spr. ziet in de kanalisatie van West-Fries-
land, welke aanstaande is een definitieve
oplossing, zoodat men niet meer afhangt van
de welwillendheid van een P;*’;z‘
opzichter van den polder.
De VOORZITTER merkt op, dat het op
pril houden van het w iter tot de competentie
van het polderbestuur hoort en men zich
daaraan moet onderwerpen.
Verbetering vlotbrug te 't Zand
Op het verzoek van de Kamer van Koop
handel tot verbetering van de vlotbrug over
het N.-H. Kanaal bij ’t Zand, is van den
Minister van Waterstaat het volgende schrij
ven ontvangen
Omtrent nevenvermelde aangelegenheid
heb ik nog geen definitieve beslissing geno
men, omdat ik nog wacht op adviezen om
trent de met de zaak samenhangende verbinr
ding van den Rijksweg AlkmaarNieuwe-
diep met Den Oever.
Ik zal u berichten zoodra ik eene beslissing
zal hebben genomen.
Voor kennisgeving aangenomen.
Voorts is ingekomen een schrijven van
de N.V. Vereenigde Industrieën te Rotter
dam v/h Ph. Verhagen en Zn. te Rotterdam,
met verzoek te willen bevorderen, dat het
aanhangig wetsontwerp tot wijziging van
den bestaanden geldigheidsduur van ver
leende octrooien niet wordt aangenomen.
De heer Mr. MOENS adviseert geen
adhaesie te betuigen, zoolang geen betere
argumenten worden aangevoerd, tn het adres
voor kennisgeving aan te nemen.
Aldus met algemeene stemmen besloten.
Inzake de briefwisseling van de K. v. K.
te Leiden met den Minister van Buiten-
landsche Zaken, inzake de invoerrechten,
geheven door het buitenland, bespreekt de
heer GRONDSMA de verhoogde invoer
rechten door verschillende landen. Spr.
uit den wensch, dat de regeering zal trachten
deze tarieven te verlagen en spr. adviseert
aan het adres van Leiden adhaesie te betui
gen. Spr. brengt hulde aan den Secretaris
voor de wijze, waarop hij op het Ministerie
de belangen van dit district behandeld heeft
en voor de wijze, waarop hij rapport heeft
uitgebracht.
Na eenige discussie wordt besloten aan
het adres van Leiden adhaesie te betuigen.
De heer H. DE RAAT brengt verslag uit
van het door hem en den secretaris bijge-
«as
,M*i
:t«.
*>t dw
g«r drt
SS* uit.
«al na
V0«
cewer.
■nd be.
n- nkj«
mak
van dft
tolk te zijn, wanneer hij de hoop uitspreekt,
lat ons land nog vele jaren de zegeningen
zullen mogen ten deel vallen van Harer
Majesteits bew.nd
Hierna herinnert spr. aan de droeve'tijding,
dat de heer Mr. F. Dubois, secretaris der Am-
sterdamsche Kamer van Koophandel, zoo
plotse'ing door den dood werd weggerukt.
Wij mochten aldus spr dezen sympa
thieker! werker voor de belangen van den
Nedenandschen handel verschillende malen
ontmoeten en het doet ons innig leed, dat hij
is heengegaan. Aan de Amsterdamsche Kamer
die door d't verscheiden wei zeer zwaar wordt
getroffen, werd een bewijs van deelneming
gezonden, terwijl de heer Scheffel, als collega,
het laatste afscheid te Wes’erveld heeft bijge
woond.
Met genoegen, aldus vervolgde spr., zult
gil hebben gelezen, dat de Raad van Schagen
in zijn spoedeischende vergadering van
Donderdig 7 Augustus i.l. mei algemeene
stemmen heeft besioten de resteerende
f 2850.te voteeien voor het kanaal Stolpen
SchagenKolhorn, waardoor Schagen en
omgeving vermoedelijk het eerste zijn kanaal
zal knigen en ook de waterverbinding met
den Wienngermeerpolder to’ stand zal
wmen Fen woord van nulde brengt Spr.
gaarne aan den Raad van Schagen, die met
grooten dun en vertrouwen in de toekomst
dit besluit heeft genomen, dat de econo
mische beteekenis van d.e streek in velerlei
opzicht aanz<enlijk zal versterken.
Sprekend over Schagen, wil Spr. tevens
nog even in herinnering brengen, dat op
26 Juli i.l. het 25-jang jubileum werd her
dacht van de Schager Handeldrijvende en
Industneele Middenstandsvereeniging. Met
den secretarie mocht Spr. bij dit <ub<leum
tegenwoordig zijn, waarbij Spr. opnieuw heeft
va»tgesteld, dat deze vereeniging een onge
kende energie ontplooit, waarvan de vruchten
niet zijn uitgebleven, hetgeen niet is te ver
wonderen. daar, naast dg overige wakkere
bestuursleden, de heer Schmaiz daar als
voorzitter de leiding heeft. JAppi.j.
Vervolgens deelt Spr. mede, dat het Hoofd
bestuur der Pos’erijen en Telegiafie bij wijze
van proef de gelegenheid «pende om tele
grammen ter kaasmarkt aan bestellers aan te
bieden, wf'k» proefneming echter niet is
geslaagd. liet Bureau, dat in de dagbladen
had gelezen, dat deze proeven elders werden
genomen, had gevraagd dit ook in zijn dis
trict te willen probeeien. In dit verband meent
spr. even te moeten verklaren dat het hem
spijt, dat door samenloop van omstandig
heden, de gelegenheid heeft ontbroken ter
zake in overleg te treden met den directeur
van het marktwezen te Alkmaar van wien
de Kamer steeds de volle medewerking
orfelervindt.
Tenslotte heeft spr met leedwezen moeten
onstateeren, dat het vermoeden, uitgespro
ken in zijn Nieuw'aarsrede. dat de moge
lijkheid bestond op een depressie in het be
drijfsleven van ens land, bewaarheid is ge
worden. Talrijke zakenlieden oeideivinden
de nadeelep van de huidige groote slapte,
terwijl vele anderen zich sle.h’s met de
grootste krachtsinspanning en sterk doorge-
vocide bezuinigingen aan verliezen kunnen
onttrekken. Ook de vooruitzichten in den
landbouw zijn verre van rooskleurig te noe
men. De goede koopmanschap wordt thans
wel zwaar op proe’ gesteld, doch spr. ver
trouwt, dat het gros aan den tegenspoed het
hoofd zal weten te bieden in afwachting van
de betere tijden, die ongetwijfeld weder vol
gen moeten, doch welke zich helaas nog niet
hebben aangekondigd.
a^g
van u|
>«>n*
een Kaasbeurs zich dat denken. Welken om
vang het zal nemen, is niet bekend zoo
eenvoudig als de voorstanders het denken,
zal het niet zijn. De proef zal uitwijzen at
een beurs gehandhaafd kan blijven.
Verzocht zal worden de beurs alleen open
te stellen voor Noord-Holiandsche kaas,
zooals ook Hoorn dat doet.
De heer ENDEL merkt op, dat 29 hande
laren er tegen zijn, en vindt het daarom
gewaagd te gaan veranderen, wat tot nog toe
goed is gegaan.
De VOORZITTER er wordt aan de
markt niets veranderd als de koopers
(handelaren) de beurs niet bezoeken, zal
deze wel spoedig verdwijnen en zal de proef
als niet geslaagd worden opgeheven. De
Kaasmarkt is een zoo groote reclame voor
het Noord-Hollandsche product, dat het te
bejammeren zou zijn als de markt zou gaan
verdwijnen.
De heer ENDEL vindt het een verzwak
king van de markt als de proef eenigszins
slaagt.
De VOORZITTER de voorstanders
van een beurs zouden bij niet toestaan der
proef een ander lokaal nemen. Het gemeente
bestuur heeft vooral ook gewezen op de
grccte reclame van de markt.
De heer GRüNWALD wijst erop, dat
de kooper steeds gaarne de heele partij ziet
de proef kan genomen worden,» maar spr.
gelooft nigt, dat deze zal slagen.
't Is volgens spr. noch in *t belang van den
handel, noch van den consument.
Het lijkt spr. niet noodig de restrictie
te maken voor kaas uit verschillende streken.
De heer NOBEL wijst er op. dat voor de
Noord-Hollandsche kaas steeds een betere
prijs gemaakt wordt dan voor kaas uit andere
gebieden.
De VOORZITTER meent, dat een proef
met de beurs beter kan slagen, als ook vreem
de kaas wordt verkocht.
De heer COLTOF stelt voor de proef
niet te nemen, aangezien hij de proef gevaar
lijk acht.
De heer BLAAUBOER vindt het van
het gemeentebestuur van Alkmaar tactisch
en blijk gevend van vooruitzien door de
proef te willen laten nemen. De toestand
wijzigt zich. Men kan uit de cijfers van
aanvoer concludeeren, dat ook buiten de
markt kaas verhandeld wordt de fabrikatie
der kaas neemt zoo toe. dat de kaas geëxpor
teerd wordt öf door de fabrieken zelf, óf
door verkoop-combinaties. 't Is in producen
ten-kringen bekend, dat de verkoop via
de markt duur en onhygiënisch is.
Wordt de proef toegestaan, dan wordt
hiermede blijk gegeven, dat men zijn tijd
begrijpt.
De heer HOOGLAND is ook tegen de
restrictie dat uitsluitend Noord-Hollandsche
kaas mag worden verhandeld.
Na het betoog van den heer Blaauboer is
de heer KUYPER er ook voor te adviseeren
de proef te nemen spr. is er echter tegen een
restrictie te nemen voor Noord-Hollandsche
kaas.
(De heeren Grondsma
komen ter vergadering).
De heer GRONDSMA zegt, dat, indien
na het nemen van de proef de beurs gehand
haafd zou worden, niet een bepaalde soort
uitgesloten kan worden, daar handel vrijheid
beteekent.
Thans wordt reeds andere kaas in andere
okaliteiten verhandel!.
I Na nog eenige discussie wordt door den
.VOORZITTER in stemming gebracht het
voorstel de gemeente te adviseeren de proef
te nemen, doch zonder de restrictie, dat uit
sluitend Noord-Hollandsche kaas mag wor
den verhandeld.
Voor dit voorstel stemmen 11 leden
de heer Endel was geheel tegen het nemen
van de proef de heeren Nobel, Grondsma,
Blaauboer, Kluitman en Kotster stemden
voor, doch met de restrictie.
Voorts is ingekomen een schrijven van
den heer D. H. Grunwald, met verzoek
stappen te doen om te geraken tot een wijzi
ging van de bestaande regeling voor het ijken
van maten en gewichten.
De heer KLUITMAN vraagt, hoe de
heer Grunwald zich de oplossing van het
vraagstuk denkt.
De heer GRUNWALD merkt op, dat de
tarieven steeds hooger worden, doordat
iedere twee jaar maten en gewichten geijkt
worden. Daar het ijken in het belang van
het Rijk is, moet ook het Rijk de kosten
dragen.
In verband met andere Kamers moet z.i.
getracht worden de ijk-kosten verminderd
te krijgen.
De VOORZITTER achtte het vooral
wenschelijk, dat de onverkochte en onge
bruikte maten en gewichten niet meer her
ijkt behoeven te worden.
Op voorstel van den heer De Raat werd
na veel discussie besloten dit punt in handen
te geven van de Commissie voor Handels
belangen.
Ingekomen stukken
Jngekomen is een schrijven van de heeren
Grondsma en Wagenaar,/berichtende, dat
zij iefc later zullen komen.
De heer König is wegens ziekte verhin
derd.
Alvorens over te gaan tot het afhandelen
van de agenda, herinnert de Voorzitier aan
het heugelijke feit, dat H. M onze Koningin
op 31 Augustus i.l. haar vijftigsten geboorte
dag mocht herdenken Spr. gelooft aller
de bocht uit liet kanaal wordt genomen. Geheel links, aangegeven
4mt Maf«,fc «ude dgk. Deae f«U geeft een daMelQk beeld vaa de uit te voeren verbreeding
12052 12273
12455 12504 12649 12713 12777
13186 13194 13197 13557 13622
13988 140’3 14089 14505
18810 10144 19152
19681
16389 164’6 16449 16462 1'
16624 16782 16826 16854 16903 16962
230
1080
1933
2630
3109
3674
4602
5255
6138
f831
7814
8605
9524
9933 10667 10287 10359 10544
10834 10905 10986
12278 12387 12404
12953
16180 16310 16333 16477
17069 17475
18417 18639 18703
573
1484
2166
2941
3211
4011
5078
5669
6512
7250
8.345
9379
9886
10662
11160 11455 11596
12428 12435
13067 13102
13630 13794 13805
14593 14805
15890 15892
16634
17540
geprezen en
met de kaas- en eiercontróle als voorbeeld
gesteld, alsof uien, kaas en eieren zoo
ongeveer dezelfde artikelen zijn! Alsof met
kaas een fabrikaat is waarvan de kwaliteit
woonde Middenstandscongres te Groningen
van 24 Sept. j.l.
De VOORZITTER dankt den heer De
Raat voor zijn uitgebreid verslag.
Aan de orde is hierna het verslag van de
heeren Kotster en Nobel van hun bezoek aan
de directie der Nederl. Spoorwegen, inzake
verbeteringen op het traject AlkmaarHaar
lem.
De heer KOLSTER deelt mede, dat het
verzoek om verbetering van de verbinding
Alkmaar-‘-Haarlem door de directie der
Spoorwegen niet ingewilligd kan worden.
Een rechtstreeksche verbinding Alkmaar
Rotterdam zal niet spoedig mogelijk zijn.
Het overstappen in Uitgeest zal vermin
derd worden, doordat na de electrificatie
om het uur een trein naar Amsterdam zal
rijden.
De heer NOBEL deelt nog mede, dat een
rechtstreeksche verbinding AlkmaarHaar
lem pas over 3 jaar tot stand kan komen, als
de verbinding LeeuwardenRotterdam over
den afsluitdijk tot stand zal komen.
De VOORZITTER constateert, dat er
dubieuze toezegging verkregen is, en
refzoekt den heer Kolster in den Spoorweg-
■ald steeds op verbetering aan te dringen.
De heer KOLSTER zegt dit toe.
Besproken werd hierna de door de Kamer
ingestelde enquête naar de waterleiding-
tarieven in Nederland.
Di heer VALKERING geeft de verzeke
ring, dat als er wat gebeurt op het gebied van
prijsverlaging het eerst de prijs verlaagd zal
worden voor het water, door de arbeiders
gebruikt de industrie zal zeker op de laatste
plaats geholpen worden.
Besloten wordt dit punt in studie te geven
van de commissie voor Handelsbelangen,
die ter gelegener tijd rapport zal uitbrengen.
De heer NOBEL doet hierna eenige mede-
deelingen omtrent de op te richten cursussen
voor winkelpersoneel, welke te Alkmaar en
Schagen zullen worden gegeven.
Wat betreft de voedingsleer, zal de Keu
ringsdienst van Waren medewerken wat
textiel betreft, zijn ook reeds leeraressen aan
gezocht en bereid gevonden. Voor verkoop-
de vele en omslachtige voorbereldln-
gea, verbonden aan de onteigening van
gronden en andere eigendommen ten oe-
hoeve van de voorgenomen verbreedlng van
het Noordzeekanaal, viel het te voorzien,
dat de werkzaamheden, gezien de urgentie
van deze aangelegenheid voor de groote
w4mwpvaart, met kracht zouden worden ter
hand genomen. Hoewel het geheele were
eerst In 1832 gereed moet zijn, valt op som
mige punten toch reeds duidelijk waar te
nemen, van welke groote beteekenis deze
ganaalverbreeding zal zijn. Toen wfj dezer
dagen op het werk bij Buitenhuizen onder
de gemeente Assendelft eens een kijkje na
men. teekende de nieuwe situatie zich daar
ter plaatse reeds duidelijk af. De verbrei
ding geschiedt over dat gedeelte van het
Noordzeekanaal. dat gelegen is tusschen de
Hembrug en de Velserspoorbrug. waaroij
bet de bedoeling Is alleen den Zuidelijken
oever te verleggen. Hiervan wordt alleen V-
geweken ten aanzien van de bocht bij Bui
tenhuizen. Hier wordt de Noordelijke
kanaaloever verlegd, omdat op die wüze de
vrU scherpe bocht op de gemakkelijkste
wijze kan worden weggenomen. Het „ge
hucht'" Buitenhuizen behoort eigenlijk reeds
eenigen HJd tot de historie, omdat de hut
sen, welke daar langs den kanaaldijk ston
den, reeds onder sloopershanden gevallen
rijn De Assendelfter dijk is In verband mei
het wegnemen van de kanaalbocht Noorde
lijk verlegd en de nieuwe glooiing van ba
salt is nagenoeg gereed. De spiegelbreedtd
van het kanaal wordt van 100 M. op 150 M.
gebracht, zij kan echter tot 200 M. worden
uttgebreld. Daarvoor zal dan alleen grond-
uitbaggering noodig zijn. De bodetndiepte
wordt 11.50 M. De weg, die uit Assendelft
toegang gaf tot het pontveer, Is omgelegd
Het voor Haarlem bestemde verkeer wordt
met deze pont, welke door middel van hand-
kracht langs een staaldraad wordt voort
bewogen. naar den anderen oever overgezet,
op dezelfde wijze als dit thans nog bij de
Hembrug geschiedt, doch waar weldra
stoomponten in dienst zullen worden ge
steld. Juist dezer dagen heeft de Rijkswater
staat te Haarlem den bouw van twee nieuwe
aanleginrlchlngen met onderbouw en bljbe-
hoorende werken ten behoeve van de pont-
veren aan de Hembrug aanbesteed. Laagste
inschrijf.ster was de firma Van Wijk en
Jansens te Amsterdam, voor f 141.600.—,
Aan dit veer zal voorloopig één stoompont
in de vaart worden gebracht, doch in de
toekomst moet het tn de bedoeling liggen
de verbinding tusschen beide kanaaloevers
daar tor plaatse door drie stoomponten te
doen onderhouden. Het verkeer, voor Haar
lem bestemd, ondervindt ook bij Buiten
huizen 'steeds veel oponthoud, omdat de
drukke scheepvaart in het kanaal het span
nen van den staaldraad slechts sporadisch
toelaat.
Ook aan den Zuidelijken oever van het
kanaal zUn op sommige plaatsen In deze
omgeving reeds graafwerken verricht. Ver-
schlllende boerderijen zijn ontruimd en de
bewoners hebben de meer landwaarts nieuw
gebouwde behuizingen betrokken.
De landbouwers, die het Zuidelijk gedeel
te van de gemeente Assendelft bewonen,
hebben met bezorgdheid vernomen, hoe door
verlegging van den Noordelijken kanaaldijk
bjj Buitenhuizen de los- en laadgelegenheid
(N I e 1-0 f f I c I e 1)
4S4« STAATSLOTERIJ.
Trekklaa vaa Doadardaa. 18 Septeaibar 1938.
Se Klas. 4e LHst.
Hooee Priltee.
1000. 7143. 12668. 18798, 18936 19123 elk f 400.
1994, 5270. 10069. 20936 elk 200,
13U4 13'74 13182
13588
i-kv-9, IIRNJV, tik j
2567. 9449, 10800. 11278. 141J0. 15914 elk ƒ100.
Prijzea vaa f78.—.
- 248
1251
1955
2649
3159
3720
4686
5301
6161
6914
7918
8960
9555
16067
2OÏ85 20820 20861 26864 20876 20948 20985
Ernstig ongeval De heer Jb. Koenls,
van de firma Wed. P. Koenls. had het
ongeluk, met zijn arm tusschen den machi-
nalen koekenbreker te geraken, met het
noodlottig gevolg. dat dit lichaamsdeel
bijna geheel verbrijzeld werd.
De getroffene is Inmiddels naar het St.
Jans Gasthuis te Hoorn vervoerd. -f si
17808 17884 17954 17983 18064 18091
18234 18244 18308 1 83’6 18347 18394 18401
18640 18665 18677 18736 18762 1877}
18879 18891 18897 18912 18917 18939
teert spr. van hartefden Voorzitter'met deze
eervolle onderscheiding en spr. uit den
wensch, dat het hem gegeven mag zijn dat met
Gods zegen in de beste gezondheid zeer
vele iaren deze ridderorde zijn borst moge
sieren en dat hij nog zeer lang de kracht mag
behouden en met deazelfden lust bezield
mag blijven, om als voorzitter van de Kamer
van Koophandel ue belangen van handel en
industrie te blijven behartigen, (appi.).
De heer GRUNWALD spreekt hierna
ook nog woorden van gelukwensch tot den
Voorzitter en noemt oe ondcrscheid'ng een
erkenning van het weik van de Kamer en
een aansporing om op den ingeslagen weg
voort te g.an.
De VOORZITTER dank’ voor de tot
hem gesproken gelukwensenen en uit den
wensch nog lang in het belang van de Kamer
werxzaam te mogen ziin (appl.)
50
699
Dijkgraaf of <699
’468
3010
3410
4190
5091
5833
----r 672O
Bij de rondvraag dankt de heer Schmaiz 7452
voor de betoonde belangstelling bij het *429
jubileum van de Schager Middenstands-
tentoonstelling. 10706 10707
De heer NOBEL stelt voor den Minister 11811
dank te betuigen voor den financieelen steun
voor de kanalisatie en spr. uit den wensch, )3l>|j 139M 140?3 14Ob9 H505 U538
dat Alkmaar eventueel nog meer bijdragen (4873 15043 15288 15494 15556 15771
zal in de kosten voor de kanalisatie. 15969 16029 16061
19290 19.7’6 19330 19540 19672
19749 19953 20316 20436 20492 20613 20683
7173
7418
8083
8452
8844
9112
9425
9657
10107
10599 10652
10853 10877
11202
11608
schillende landbouwproducten, als bieten,
aardappelen enz. konden voorheen aan dezen
steiger worden tngeladen, terwijl ook da
veehouders den stalmest enz. In de onmid-
delljjke nabijheid konden verschepen,
hebbe: geen enkele zekerheid, dat na
kanaalverbreedlng een nieuwe steiger
..het merk” mogen worden uitgevoerd en
het binnenland mag nog „de enkele bevro-
renen” of ..de enkele slappen" consumee-
ren. Teel’, men nu uien, omdat het zoo
prettig is deze te verbouwen of gaat het
tenslotte, om er geld voor te krijgen? Na
tuurlijk moet er goed gesorteerd worden,
maar Is het noodig daarvoor dergelljke
regeeringsmaatregelen in het leven te roe
pen? De groote fout is, dat men vergeten
heeft dat de kwaliteit van een gewas niet
in de eerste plaats afhangt van de sortee-
rlng. maar van den groei. Pas als het goed
gegroeid is. kan men het sorteeren, althans
wanneer dan niet door regen of ziekte of
vorst dit sorteeren onmogelijk gemaakt
wordt. Als voorbeeld kan hier dienen de
export van aardappelen in dezen zomer.
Alle aardappelen zouden onder U. C. B -
contröle verladen worden, maar., er kwam
regen en ziekte en week na week was het
ónmogelijk te verladen met U. C. B.-cpn-
tróle. Stel dat voor aardappelen nu een
dergelljke mjnlsterieele beschikking komt
en waarom zou zij wel voor uien en niet
voor aardappelen komen dan voelt ieder
dal hierdoor voor de tuinders een groote
schade ontstaat.
Hebben de tuinders zich wel eens afge
vraagd wat hun leiders bewogen heeft deze
wet bU den Minister aan te bevelen?
Dat er tenslotte exporteurs zijn, welke de
ze wet bepleiten, is ons verklaarbaar men
kan op het standpunt staan dat alleen het
beste mag worden uitgevoerd, zonder zich
te bekommeren om de vraag of daardoor
aan de tuinders geen groote schade wordt
toegebracht.
Dat er echter bestuursleden van
bouworganisaties gevonden worden,
eert dergelljke wet voorstaan en aanbevelen,
en dit zonder hun leden hierin te kennen,
is ons een raadsel!
Met dank voor de plaatsing,
hoogachtend.
J. KLOOSTERBOER.
Firma Oebr. Kloosterboer-
Voor den inhoud van deze rubriek ttelt
de Redactie zich niet aansprakelijk
Mijnheer de Redacteur,
Het is misschien 'n gevolg van den slech- 1483
ten gang van zaken in den tuinbouw, dat I9v7
allerlei maatregelen genomen worden, wel- 2155
ke in ^iet leven en bestaan van de tuin
bouwers Ingrijpen, zonder dat deze tuinders
hierdoor In beweging worden gebracht. Het
Is alsof zij fatalisten geworden zjjn, die zich
zonder zich verder te verzetten, onderwer- 4304
pen aan een noodlot. ..Het is toch zoo 4743
slecht" jet Is toch niets tegen te doen" 5431
en „laten we maar toegeven"’ zijn schijn- 5687
baar de gedachten, welke in de harten der 5’?3
tuinders leven. 657q
Wij hadden naar aanleiding van de jong- 674O
ste ministerieele beschikking dat voortaan 71M
alleen uien uitgevoerd mogen worden, wel- 7428
ke door het U. C. B. goedgekeurd zijn, een 8238
stroom van protesten verwacht, maar al 8678
wordt er gemopperd het gros aanvaardt
en zwijgt, al bewijst ook de uitgave van
het nieuwe blad „Handel en Tuinbouw”
dat er iets broeit. Zelfs wordt door den
stemmlngsbeeld-schrijver van de Nieuwe io669
ZIJ
de
- - zal
worden gebouwd. De groote scheepvaart toch
ondervindt van deze steigers veel hinder
omdat vooral aan de z.g. grondsteigers de
binnenschippers, die in vracht varen, voor
den nacht vastmaken. Wanneer een groot
zeeschip ui tzijn roer loopt, een euvel, dat
in het Noordzeekanaal herhaalde malen
voorkwam, kunnen ernstige ongevallen daar
van het gevolg zijn. Eens zelfs kon ternau
wernood een aanvaring met een aan een
steiger liggend schip, geladen met buskruit,
worden voorkomen.
Het gemeentebestuur van Assendelft, van
welke gemeente zeer veel Inwonrs den land
bouw en de veeteelt beoefenen, Is ten op
zichte van deze steiger-kwestie diligent,
vooral ook, omdat het bezit van een be
hoorlijke los- en laadgelegenheid aan net
verbreede Noordzeekanaal in de toekomst
de vestiging van industrieën in het Zuide
lijk deel der gemeente In de hand zal wer
ken. Burgemeester J. J. de Boer heeft ech
ter alle hoop, dat de Rijkswaterstaat vol
doende rekennig met de belangen van As
sendelft zal houden. Het hoofd der gemeen
te deelde mede, dat de hoofd-lngenieur zich
destijds in gunstigen zin over het bouwen
van een aanloopstelger in het kanaal ten
behoeve van de gemeente Assendelft had
uitgelaten. Eventueel zou misschien de ge
meente bereid gevonden moeten worden
zich hiervoor eenige financieele offers tc
getroosten. De gemeenteraad acht deze
aangelegenheid van voldoende belang, om
tn dit opzicht zijn medewerking te verlee-
nen.
De wetwaamheden aan den nieuw ont
worpen vfaceersweg van Amsterdam naar
Velsen, zjjh eveneens in vollen gang. Men
werkt aan hèt lichaam van den weg en net
zandtreintje puft met komische gewichtig
heid door de wijde landerijen, een minia
tuur van het Ijzeren Paard door de uit
gestrekte prairiën van de Far West. Deze
nieuwe weg zal dien, welke thans onder aan
den dijk loopt, moeten vervangen. De
Rijkswaterstaat heeft den aanleg tot de
Hembrug voor l-aar rekening, het gedeelte
van de brug tot de stad wordt door de ge
meente Amsterdam aangelegd. Het verbree-
dlngswerk van het kanaal wacht op het ge
reedkomen van den nieuwen verkeersweg,
eerst wanneer de oude grintweg aan het
verkeer onttrokken Is. kan het kanaalwerk
rustig voortgang vinden. De weg naar Am
sterdam krijgt een krutnbreedte van 29 M
de breedte van den rijweg is voorloopig op
6 M bepaald.
In den weg komen drie bruggen, n.l. over
de zükanalen B, C en F. Die over kanaal
C wordt een draaibrug ten behoeve van de
scheepvaart naar Haarlem. De nieuwe
vaste brug over zijkanaal B is reeds geheel
gereed gekomen. Voor het snelverkeer zal
de nieuwe weg een aanzienlijke verbetering
beteekenen. Wordt de oude weg door de
automobilisten zooveel mogelijk gemeden,
zoodra de nieuwe weg gereed is zal hun de
omweg over Haarlem—Halfweg gespaard
aan den kanaaloever zal verdwijnen. Ver- worden.
104
406
775
1.92
1513
1922
2309
2419
2773
3’73
3650
3971
4343
4805
5443
5724
5970
6266
6572
6823
7210
7606
8’64
8718
8969
9217
9479
9f,99
10215 10266 10325 10418 10492
10673 10680 10758 10778 10811
LangedlJker Courant de nlpuwste maatregel 10990 11028 11045 11058 11060 II100 11155
worden de goede uitkomsten 11210 11220 11253 11326 11424 11452 11551
11739 11791 11792
12'.90 12097
12328 12553
12992 13052
13250 13260 13287
13615 13036 13674
14109 14148
14535 14546
14788 14821 14836
15226 15248 15257
15438 15476 15495
.3 15780 15867
15880 15929 15976 15981 15993 16023 16045 16M9
16078 16125 16128 16135 16148 16153 16156 16233
16291 16389 16426 16449 1 6462 16513 16564 16593
Toch zal in de toekomst wel blijken, dat 16621 16624 16782 16826 16854 16903 16962 17026
deze wet een fiasco is, speciaal voor deze 17130 17132 17209 17214 17222 17228 17230 17262
'streek. Iedere tuinder weet toch dat hij de 17354 17419 17533 17535 17548 17613 17674 17781
beste resultaten heeft als hh een artikel 17808 17884 17954 17983 18064 18091 18166 18196
aanbied nn een henAald moment door 18234 18244 18308 18326 18347 18394 18401 18M1
18640 18665 18677 18736 18762 18771 18790 I»82’
anderen nie. geleverd kan worden. Hoeveel 1Hg79 |M91 |8S97 |89)2 189(7 )8939 lsv6g I89gJ
uien worden er in den winter bü strenge 19048 19146 19147 19199 19»5 19255 19313 19316
vorst niet verkocht „met een enkele be- 19319 19335 19413 19467 iwü 19671 19696 19922
29251 2<>26O
18897 18912 18917
19146 19147 19199 19135
enkele be- 19319 19335 19413 19467 19698
vzorene’ en dan tegen hoogeren prijs alge- 19952 20000 20027 20143 20152 20211
nomen, omdat het aanbod geringer is? Hoe ?°274 20278 20287 20311 20.140 20454 20468 20412
minder 20?32 21,532 20537 20576 20590 20636 20730 20777
Verbatariag
5c Klasse, 3c Lijst 9062 met
11646 11664 11687
11830 11893 11972 1J998 12012
12129 1’159 12188 12223 12279 12281
12555 12772 12785 12842 12848 12962
13073 13080
bepaald wordt door gebruik van volle- of 1.33119 13312 13165 13428
afgeroomde melk, alsof eieren met uien 13707 13724 13787 13837 13910 14101
vergeleken kunnen worden. 14346 14359 14402 14137 14454 14521
En dap gaat deze steminingsbeeld-schrij- l3560 14569 14570 14634 14703
ver nog wat „stemming" maken en zegt jet
n !^3 i"696 !?6"i i'^6
15993
hebben