B RJ tweede blad voor Kamer van Koophandel en Fabrieken Hollands Noorderkwartier DE VERBREEDING VAN HET NOORDZEEKANAAL BLADZIJDE 1 VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1930 INGEZONDEN rü x>r ■i m EN 4A Een belangrijk werk - De nieuwe verkeersweg AmsterdamVelsen OPMEER -zy <De verbreedinA van het c^Coordzeekanaal Ik is H bieten. erop, lid en Wagenaar 16673 10853 10877 I2M2 15438 15476 15495 10'55 2 211 i„ welke reed» gereed 50 699 1699 2468 3010 3410 4190 5091 5833 6720 7452 8429 9456 9902 2155 2400 2725 3201 3622 3940 4304 4743 5431 5687 5963 6251 6570 6740 7184 7428 8238 8679 8962 9212 9477 9664 230 1080 1933 2630 3109 3674 4602 5255 6138 6831 7814 8605 9524 9933 161 513 990 1265 1737 1984 2377 2623 2863 3415 3810 4084 4440 5032 5525 5842 6010 6424 6623 426 1261 2053 2745 3161 3728 4866 5318 6298 7023 7958 9335 9596 7173 7418 8083 8452 8844 9112 9425 9657 10107 14593 14805 15890 15892 462 590 1124 1394 1780 2069 2396 2715 3168 3569 3911 4283 4696 5397 5625 5907 6175 6518 1CI 466 775 1193 1513 192? 2309 2419 2773 3273 3650 3971 4343 4805 5443 5724 5970 6260 6572 6823 7210 7606 8264 8718 8969 9217 9479 9699 526 1361 2106 2799 3164 3861 4961 5364 6312 7219 8096 9356 9787 228 577 1110 1312 1778 2062 2383 2685 3052 3553 3905 4225 •tOVl 5139 5617 5891 6131 6513 539 1413 2174 2829 3174 3965 4998 5496 6391 7239 8123 9375 9831 7161 7422 6132 8648 8930 9137 9453 9661 10194 573 1484 2166 2941 3211 4011 5678 5669 6512 7250 8345 9379 9886 '9’47 12 464 768 1165 1483 12052 12273 12504 7299 7902 8413 8761 9096 9388 9629 9977 10624 20736 1000. 1000. 7143. 12668. 18798. 18936 19123 elk ƒ400. 1994. 5270. 10069. 20936 elk ƒ200. 19/ 572 1096 1311 1774 2000 2382 2652 2921 3457 3819 4173 4575 5121 5591 5868 6019 6439 6651 6672 7042/ 7088 7409 7910 8448 8793 9101 9401 9642 18166 18196 18541 N1et«a 121 482 944 1232 1703 1969 2356 2588 2819 3332 3776 4081 4419 4996 5485 5783 5983 6363 6595 6924 7269 7716 8308 8756 9079 9366 9621 9893 flcleel) 454e STAATSLOTERIJ. Trekkhlt va» Donderdak. 18 September 1*3*. Se Klas. 4e Lüst. tiooae Prilren. Voor den inhoud van deze rubriek stelt de Redactie zich niet aansprakelijk Mijnheer de Redacteur, Het is misschien 'n gevolg van den slech ten gang van zaken in den tuinbouw, dat allerlei maatregelen genomen worden, wel ke in het leven en bestaan van de tuin bouwers ingrijpen, zonder dat deze tuinders hierdoor in beweging worden gebracht. Het is alsof zij fatalisten geworden zijn, die zich zonder zich verder te verzetten, onderwer pen aan een noodlot. ..Het is toch zoo slecht" ,jer is toch niets tegen te doen" en „laten we maar toegeven'’ zijn schijn baar de gedachten, welke in de harten der tuinders leven. Wij hadden naar aanleiding van de jong ste ministerieele beschikking dat voortaan alleen uien uitgevoerd mogen worden, wel ke door het U. C. B. goedgekeurd zijn, een stroom van protesten verwacht, maar al wordt er gemopperd het gros aanvaardt en zwijgt, al bewijst ook de uitgave van het nieuwe blad „Handel en Tuinbouw" dat er iets broeit. Zelfs wordt door stemmingsbeeld-schrijver van de schillende landbouwproducten, als bieten, aardappelen enz. konden voorheen aan dezen ste'ser^ worden ingeladen, terwijl ook da dellijke nabijheid konden verschepen. hebbe - kanaalverbreeding een nieuwe steiger Ten stadhuize te AJkmaar vergaderde Woensdagavond de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, onder voorzitterschap van den heer S. W. Amtz. Afwezig de heeren Oronsma, Könlg en Wagenaar. Na opening der vergadering worden de notulen van de a Juli gehouden vergadering conform vastgesteld. De geridderde Voorzitter geluk gewenscht. De heer KOLSTER, hierna het woord verkrijgende, wenscht den Voorzitter na mens de Kamer van harte geluk met de hem verleende hooge onderscheiding van ridder in de orde van Oranje Nassau. Dit was voor de Kamer een zeer verheugende en verras sende gebeurtenis. Spr. wijst erop, hoe de Voorzitter steeds met kennis van zaken en onpartijdig de Kamer bestuurt en Sympathiek de verga deringen leidt. Het is voor de Kamer een voldoening en het verheugt de leden der Kamer, dat het hoogste gezag in den lande bet verdienstelijk werk van den Voorzitter niet alleen erkent en waardeert, maar er prijs op stelt in het openbaar blijk te geven door den Voorzitter met deze hooge onder scheiding te beloonen. Wij zijn er trotsch op, aldus spr., dat de Voorzitter op deze wijze erkend wordt. Namens de leden en den secretaris felici- Voorts is ingekomen een schrijven van de N.V. Vereenigde Industrieën te Rotter dam v/h Ph. Verhagen en Zn. te Rotterdam, met verzoek te willen bevorderen, dat het aanhangig wetsontwerp tot wijziging van den bestaarden geldigheidsduur van ver leende octrooien niet wordt aangenomen. De heer Mr. MOENS adviseert geen adhaesie te betuigen, zoolang geen betere argumenten worden aangevoerd, en het adres voor kennisgeving aan te nemen. Aldus met algemeene stemmen besloten. Inzake de briefwisseling van de K. v. K. te Leiden met den Minister van Buiten- landsche Zaken, inzake de invoerrechten, geheven door het buitenland, bespreekt de heer GRONDSMA de verhoogde invoer rechten door verschillende landen. Spr. uit den wensch, dat de regeering zal trachten deze tarieven te verlagen en spr. adviseert aan het adres van Leiden adhaesie te betui gen. Spr. brengt hulde aan den Secretaris voor de wijze, waarop hij op het Ministerie de belangen van dit district behandeld heeft en voor de wijze, waarop hij rapport heeft uitgebracht. Na eenige discussie wordt besloten aan het adres van Leiden adhaesie te betuigen. Ingekomen stukken Ingekomen is een schrijven van de heeren Grondsma en Wagenaar, berichtende, dat zij iets later zkllen komen. De heer König is wegens ziekte verhin derd. Alvorens over te gaan tot het afhandelen van de agenda, herinnert de Voorzitter aan het heugelijke feit, dat H. M onze Koningin op 31 Augustus ia. haar vijftigsten geboorte dag mocht herdenken Spr. gelooft aller woonde Middenstandscongres te Groningen van a4 Sept. j.l. De VOORZITTER dankt den heer De Raat voor zijn uitgebreid verslag. Aan de orde is hierna het verslag van de heeren Kolster en Nobel van hun bezoek aan de directie der Neder). Spoorwegen, inzake verbeteringen op het traject AlkmaarHaar lem. De heer KOLSTER deelt mede, dat het verzoek om verbetering van de verbinding AlkmaarHaarlem door de directie der Spoorwegen niet ingewilligd kan worden. Een rechtstreeksche verbinding Alkmaar Rotterdam zal niet spoedig mogelijk zijn. Het overstappen in Uitgeest zal vermin derd worden, doordat na de electrificatie om het uur een trein naar Amsterdam zal rijden. De heer NOBEL deelt nog mede, dat een rechtstreeksche verbinding AlkmaarHaar lem pas over 3 iaar tot stand kan komen, als de verbinding LeeuwardenRotterdam over den afsluitdijk tot stand zal komen. De VOORZITTER constateert, dat er een dubieuze toezegging verkregen is, en verzoekt den heer Kolster in den Spoorweg- raad steeds op verbetering aan te dringen. De heer KOLSTER zegt dit toe. Besproken werd hierna de door de Kamer ingestelde enquête naar de waterleiding- tarieven in Nederland. De heer VALKERING geeft de verzeke ring, dat als er wat gebeurt op het gebied van prijsverlaging het eerst de prijs verlaagd zal worden voor het water, door de arbeiders gebruikt de industrie zal zeker op de laatste plaats geholpen worden- Besloten wordt dit punt in studie te geven van de commissie voor Handelsbelangen, die ter gelegener tijd rapport zal uitbrengen. De heer NOBEL doet hierna eenige mede- deelingen omtrent de op te richten cursussen voor winkelpersoneel, welke te Alkmaar en Schagen zullen worden gegeven. Wat betreft de voedingsleer, zal de Keu ringsdienst van Waren medewerken wat textiel betreft, zijn ook reeds leeraressen aan gezocht en bereid gevonden. Voor verkoop- kunde en etaleeren moeten nog leeraren woi» den aangezocht. Te Schagen hebben zich 14 leerlingen aangemeld van Alkmaar kwamen de aangiften nog niet binnen. Inzake een uitgegaan schrijven aan den Dijkgraaf van het Geestmerambacht over den lagen waterstand deelt de heer HOOG LAND mede, dat de oorzaak van de vele moeilijkheden ligt in de sluis aan de Zeswie- len. Het gaat er om. steeds het water zoo hoog mogelijk te houden. Spr. ziet in de kanalisatie van West-Fries land. welke aanstaande is een definitieve oplossing, zoodat men niet meer afhangt van de welwillendheid van een Dijkgraaf of opzichter van den polder. De VOORZITTER merkt op, dat het op peil houden van het water tot de competentie van het polderbestuur hoort en men zich daaraan moet onderwerpen. Bij de rondvraag dankt de heer Schmalz voor de betoonde belangstelling bij het jubileum van de Schager Middenstands- tentoonstelling. De heer NOBEL stelt voor den Minister Een Kaasbeur» te Alkmaar Ais eerste der Ingekomen Stukken komt ter tafel een adres van het College van Burge meester en Wethouders de> Gemeente Alkmaar, waarin advie*. gevraagd wordt omtrent het beschikbaar tellen van een lokaal voor het houden van een kaasbeur». Doo' den Bond van op coöperatieven grondslag werkende zuivelfabrieken in Noord Holland is n.l. aan het bestuur van deze gemeente medewerking verzocht voor het beschikbaar stellen van een lokaal, waar, op Kaasmarktdagen, Kaasbeurs zou kunnen worden gehouden, uitsluitend voor kaas in Noord-Holland gemaakt. Het is de bedoeling van B. en W. bij wijze van proef, de z.g. Kleine Waag voor dit doe) in gebruik te geven en wel op lederen Vrij dag van des morgens 9 uur tot des namiddags 13% “ur," voorloopig tot 1 Mei u. Alvorens echter een definitieve beslissing te nemen, wordt he’ oordeel hieromtrent aan de Kamer van Koophandel gevraagd. Namens de Commissie van Handels belangen rapporteert de heer KOLSTER. dat de Commissie adviseert een lokaal voor het bovenomschreven doel disponibel te stellen. Op een vraag van den heer KUYPER deelt de heer Kolster mede, dat ook de heer Grondsma voor Handelsbelangen zit en dus van het advies weet. De heer KUYPER vreest, dat de kaasmarkt schade zal lijden. Ook vreest spr chicanes bij verkoop van kaas op monster naar spr.’s oordeel is het beter de kaas via de markt te verhandelen De heer NOBEL ontkent niet, dat er tengevolg* van de kaasbeurs moeilijkheden Komen voor kooper en leverancier. Spr meent, dat de proef moet uitwijzen of het wel zoo gaat als de voorstanders van teert spr. van harte den Voorzitter met deze eervolle onderscheiding en spr. uit den wensch, dat het hem gegeven mag zijn dat met Gods zegen in de beste gezondheid zeer vele iaren deze ridderorde zijn borst moge sieren en dat hij nog zeer lang de kracht mag behouden en met denzelfden lust bezield mag blijven, om als voorzitter van de Kamer van Koophandel ae belangen van handel en industrie te blijven beliartigen. (appl.j. De heei GRUNWALD spreekt hierna ook nog woorden van gelukwensch tot den Voorzitter en noemt de onderscheiding een erkenning van het wet» van de Kamer en een aansporing om op den ingeslagen weg voort te gaan. De VOORZITTER dankt voor de tot hem gesproken gelukwensenen en uit den wensch nog lang in het belang van de Kamer werkzaam te mogen zitn (appl.) .jiet merk" mogen worden uitgevoerd en het binnenland mag nog ..de enkele bevro- renen" of ..de enkele slappen” consumee- ren. Teelt men nu uien, omdat het zoo prettig is deze te verbouwen of gaat het tenslotte, om er geld voor te krijgen? Na tuurlijk moet er goed gesorteerd worden, maar is het noodig daarvoor dergelijke regeerlngsmaatregelen in het leven te roe pen? De groote fout is. dat men vergeten heeft dat de kwaliteit van een gewas niet in de eerste plaats afhangt van de sortee- rlng, maar van den groei. Pas al» het goed gegroeid Is. kan men het sorteeren. althans wanneer dan niet door regen of ziekte of vorst dit sorteeren onmogelijk gemaakt wordt. Als voorbeeld kan hier dienen de export van aardappelen in dezen zomer. Alle aardappelen zouden onder U. C. B - contróle verladen worden, maar., ft kwam regen en ziekte en week na week was het ónmogelijk te verladen met U. C. B -con- tróle. Stel dat voor aardappelen nu een dergelijke ministerieele beschikking komt en waarom zou zij wel voor uien en niet voor aardappelen komen dan voelt ieder dat hierdoor voor de tuinders een groote schade ontstaat Hebben de tuinders zich wel eens afge vraagd wat hun leiders bewogen heeft deze wet bjj den Minister aan te bevelen? Dat er tenslotte exporteurs zijn, welke de ze wet bepleiten, is ons verklaarbaar men kan op het standpunt staan dat alleen het beste mag worden uitgevoerd, zonder zich te bekommeren om de vraag of daardoor aan de tuinders geen groote schade wordt toegebracht. Dat er echter bestuursleden van tuin bouworganisaties gevonden worden, welke een dergelijke wet voorstaan en aanbevelen, en dit zonder hun leden hierin te kennen, is ons een raadsel! Met dank voor de plaatsing, hoogachtend. J. KLOOSTERBOER. Firma Oebr. Kloosterboer- Een foto van de nieuwe, vaste brug over zjjkanaal geprezen en met de kaas- en eiercontróle als voorbeeld gesteld, alsof uien, kaas en eieren zoo ongeveer dezelfde artikelen zijn! Alsof met kaas een fabrikaat is waarvan de kwaliteit bepaald wordt door gebruik van volle- of 13309 13312 1336* deze wet een fiasco is, speciaal voor deze 17130 17132 17209 17214 17222 17228 - - - 17354 17419 17533 17535 17548 17613 17674 17781 17808 17884 17954 17983 18064 18091 18234 18244 18308 1 8326 18347 18394 18401 186-’O 18665 18677 18736 18762 18772 1 8790- 18829 18879 18891 -- - - 19'48 10'46 •ei-o tvv- 199.* 2 ’I 18810 19681 20789 20819 20919 20989 13988 140’3 14089 14505 14538 15288 15494 15556 15771 16180 16310 16333 16477 16634 17069 17475 17540 12328 12553 12848 12962 12992 13052 13250 13260 13287 13617 14873 15043 15969 16029 16061 16755 16828 17002 17061 17069 17475 17828 17982 18132 18256 18362 18417 18639 18703 10144 19152 19290 19326 19330 19540 19672 19749 19953 20316 20436 20492 20613 20683 18897 18912 18917 189.39 18968 18982 - 19’99 10’35 10'55 mtl 3 19316 7 1' ;i 19696 IS92’ 2'027 2 143 2 2 211 -C251 2U2 jO 20274 20278 20287 20311 20340 20454 20468 20472 20532 20543 20641 20579 20590 20646 20740 20777 2567. 9449. 10860. 11278. 14130. 15914 elk 100. Prijzen vaa I 79 248 - 1251 1955 2649 3159 3720 4686 5301 6161 6914 7918 8960 9555 10067 10287 10359 10544 10662 10834 10905 10986 11160 11455 11596 12278 12387 12404 12428 12435 12649 12713 12777 12953 13067 13102 een Kaasbeurs zich dat denken. Welken om vang het zal nemen, is niet bekend zoo eenvoudig als de voorstanders het denken, zal het niet zijn. De proef zal uitwijzen of een beurs gehandhaafd kan blijven. Verzocht zal worden de beurs alleen open te stellen voor Noord-Hollandsche kaas, zooals ook Hoorn dat doet De heer ENDEL merkt op, dat aq hande laren er tegen zijn, en vindt het daarom gewaagd te gaan veranderen wat tot nog toe goed is gegaan. De VOORZITTER er wordt aan de markt niets veranderd als de koopers (handelaren) de beurs niet bezoeken, zal deze wel spoedig verdwijnen en zal de proef als niet geslaagd worden opgeheven. De Kaasmarkt is een zoo groote reclame voor het Noord-Hollandsche product, dat het te bejammeren zou zijn als de markt zou gaan, verdwijnen. De heer ENDEL vindt het een verzwak king van de markt als de proef eenigszins slaagt. De VOORZITTER de voorstanders van een beurs zouden bij niet toestaan der proef een ander lokaal nemen. Het gemeente bestuur heeft vooral ook gewezen op de grocte reclame van de markt. De heer GRUNWALD wijst erop, dat de kooper steeds gaarne de heele partij ziet de proef kan genomen worden, maar spr. gelooft niet, dat deze zal slagen. 't Is volgens spr. noch m *t belang van den handel, noch van den consument. Het lijkt spr. niet noodig de restrictie te maken voor kaas uit verschillende streken. De beer NOBEL wijst er op. dat voor de Noord-Hollandsche kaas steeds een betere prijs gemaakt wordt dan voor kaas uit andere gebieden. De VOORZITTER meent, dat een proef met de beurs beter kan slagen, als ook vreem de kaas wordt verkocht. De heer COLTOF stelt voor de proef niet te nemen, aangezien hij de proef gevaar lijk acht. De heer BLAAUBOER vindt het van het gemeentebestuur van Alkmaar tactisch en blijk gevend van vooruitzien door de proef te willen laten nemen. De toestand wijzigt zich. Men kan uit de cijfers van aanvoer concludeeren, dat ook buiten de markt kaas verhandeld wordt de fabrikatie der kaas neemt zoo toe. dat de kaas geëxpor teerd wqfdt óf door de fabrieken zelf, óf door verkoop-combinaties. 't I9 in producen ten-kringen bekend, dat de verkoop via de markt duur en onhygiënisch is. Wordt de proef toegestaan, dan wordt hiermede blijk gegeven, dat men zijn tijd begrijpt. De heer HOOGLAND is ook tegen de restrictie dat uitsluitenu Noord-Hollandsche kaas mag worden verhandeld. Na het betoog van den heer Blaauboer is de heer KUYPER er ook voor te adviseeren de proef te nemen spr. is er echter tegen een restrictie te nemen voor Noord-Hollandsche kaas. (De heeren Grondsma komen ter vergadering). De heer GRONDSMA zegt, dat, indien na het nemen van de proet de beurs gehand haafd zou worden, niet een bepaalde soort uitgesloten kan worden, daar handel vrijheid beteekent. Thans wordt reeds andere kaas in andere okahteiten verhandeld. 1 Na nog eenige discussie wordt dooi den VOORZITTER in stemming gebracht het voorstel de gemeente te adviseeren de proef te nemen, doch zonder de restrictie, dat uit sluitend Noord-Hollandsche kaas mag wor den verhandeld. Voor dit voorstel stemmen 11 leden de heer Endel was geheel tegen het nemen van de proef de heeren Nobel, Grondsma, Blaauboer. Kluitman en Kolster stemden voor, doch met de restrictie. Voorts is ingekomen een schrijven van den beer D. H. Grunwald, met verzoek stappen te doen om te geraken tot een wijzi ging van de bestaande regeling voor het ijken van maten en gewichten. De heer KLUITMAN vraagt, hoe de heer Grünwald zich de oplossing van het vraagstuk denkt. De heer GRUNWALD merkt op, dat de tarieven steeds hooger worden, doordat iedere twee iaar maten en gewichten geijkt worden. Daar het ijken in het belang van het Rijk is, moet ook het Rijk de kosten dragen. In verband met andere Kamers moet z-i. getracht worden de ijk-kosten verminderd te krijgen. De VOORZITTER achtte het vooral wenschelijk, dat de onverkochte en onge bruikte maten en gewichten niet meer her ijkt behoeven te worden. Op voorstel van den heer De Raat werd na veel discussie besloten dit punt in handen te geven van de Commissie voor Handels belangen. Ernstig ongeval De heer Jb. Koenis, van de firma Wed. P. Koenis. had het ongeluk, met zijn arm tusschen den machi- nalen koekenbreker te geraken, met het noodlottig gevolg. dat dit lichaamsdeel bijna geheel verbrijzeld werd. De getroffene is Inmiddels naar het St. Jans Oasthuis te Hoorn vervoerd. Verbetering vlotbrug te *t Zand Op het verzoek van de Kamer van Koop handel tot verbetering van de vlotbrug over het N.-H. Kanaal bij ’t Zand, is van den Minister van Waterstaat het volgende schrij ven ontvangen Omtrent nevenvermelde aangelegenheid heb ik nog geen definitieve beslissing geno men, omdat ik nog wacht op adviezen om trent de met de zaak samenhangende verbin ding van den Rijksweg AlkmaarNieuwe- diep met Den Oever. Ik zal u berichten zoodra ik eene beslissing zal hebben genomen. Voor kennisgeving aangenomen. tolk te zijn, wanneer hij de hoop uitspreekt, dat ons land nog vele jaren de zegeningen zullen mogen ten deel vallen van Harer Majesteit» bew.nd Hierna herinnert spr. aan de droeve tijding, dat de heer Mr. F. Dubois, secretaris der Am- sterdamsche Kamer van Koophandel, zoo plotse*ing door den dood werd weggerukt. Wij mochten aldus spr dezen sympa- thieken werker voor de belangen van den Nedenandschen handel verschillende tnaien ontmoeten en het doet ons tnmg leed, dat hij is heengegaan. Aan de Amsterdamsche Kamer die door dit verscheiden wei zeer zwaar Wordt getroffen, werd een bewijs van deelneming gezonden, terwijl de heer Scheffel, als collega, het laatste afscheid te Wes’erveld heeft bijge woond. Met genoegen, aldus vervolgde spr., zult gij hebben gelezen, dat de Raad van Schagen in zijn spoedeischende vergadering van Donderdag 7 Augustus ld. met algemeene stemmen heeft besioten de resteerende t 2850.te voteeien voor het kanaal Stolpen SchagenKolhorn, waardoor Schagen en omgeving vetmoedelijk het eertte zijn kanaal zal krijgen en ook de waterverbinding met den Wieringermeerpolder to» stand zal Komen Een woord van hulde brengt Spr. gaarne aan den Raad van Schagen, die met grooten durf en vertrouwen in de toekomst dit besluit heeft genomen, dat de econo mische beteekenis van die streek in velerlei opzicht aanzienlijk zal versterken. Sprekend over Schagen, wil Spr. tevens nog even in herinnering brengen, dat op 36 lull iJ. het 25-iar:g jubileum werd her dacht van de Schager Handeldrijvende en Industrieele Middenstandsvereemging. Met den secretaris mocht Spr. bij dit iub'ieum tegenwoordig zijn, waarbij Spr. opnieuw heeft vastgesteld, dal deze vereeniging een onge kende energie ontplooit, waarvan de vruchten aie' zijn uitgebleven, hetgeen niet is te ver wonderen. daai naast de overige wakkere bestuursleden, de heer Schmalz daar als voorzi.ter de leiding heeft. iAppl.J. Vervolgens deelt Spr. mede, dat het Hoofd bestuur der Posterijen en Telegiatie bijwijze van proef de gelegenheid opende om tele grammen ter kaasmarkt aan bestellers aan te bieden, welke proefneming echter niet is geslaagd. Her Bureau, dat in de dagbladen had gelezen, dat deze proeven elders werden genomen, had gevraagd dit ook m zijn dis trict te willen probeeien In dit verband meent spr even te moeten verklaren, dar het hem spijt, dat door samenloop van omstandig beden, de gelegenheid heeft ontbroken ter zake in overleg te treden met den directeur van het marktwezen te Alkmaar van wien de Kamer steeds de volle medewerking ondervindt. Tensiotte heeft spr met leedwezen moeten onstateeren, dat het vermoeden, uitgespro ken in zijn Nieuwjaarsrede, dat de moge lijkheid bestond op een depressie m het be drijfsleven van ons land, bewaarheid ‘is ge worden. Talrijke zakenlieden ondervinden de nadeelen van de huidige groote slapte, terwijl vele anderen zich sleep’s met de groots’e krachtsinspanning en sterk doorge voerde bezuinigingen ian verliezen kunnen onttrekken. Ook de vooruitzichten in den landbouw ztin verre van rooskleurig te noe men. De goede koopmanschap wordt thans wei zwaar op proe' gesteld, doch spr. ver trouwt. dat het gros aan den tegenspoed het hoofd rai weten te bieden in afwachting van de betere tijden, die ongetwijfeld weder vol gen moeten, doch we ke zich helaas nog niet hebben aangekondigd ktreek. Iedere tuinder weet toch dat hij de beste resultaten heeft als hjj een artikel aanbiedt dat op een bepaald moment door anderen niet geleverd kan worden Hoeveel uien worden er in den winter by str~nge vorst niet verkocht „met een enkele ce- vrorene’ en dan tegen hoogeren pry» afge nomen. omdat het aanbod geringer is? Hoe wordt in het voorjaar vaak voor minder Na de vele en omslachtige voorbereidln- m, verbonden aan de onteigening van gronden en andere eigendommen ten oe- boeve van de voorgenomen verbreedlng van het Noordzeekanaal. viel het te voorzien, ae werkzaamheden, gezien de urgentie van deze aangelegenheid voor de groove wheepvaart. met kracht zouden worden ter band genomen. Hoewel het geheele werK eerst in 1932 gereed moet zyn. valt op som mige punten toch reeds duideiyk waar te nemen, van welke groote beteekenis deze Kanaalverbreeding zal zijn. Toen wy dezer dagen op het werk by Buitenhuizen onder de gemeente Assendelft eens een kykje na men, teekende de nieuwe situatie zich daar ter plaatse reeds duideiyk af. De verbrei ding geschiedt over dat gedeelte van het Noordzeekanaal. dat gelegen is tusschen de Hembrug en de Velserspoorbrug. waaroij bet de bedoeling is alleen den Zuideiyken oever te verleggen. Hiervan wordt alleen af geweken ten aanzien van de bocht by Bui tenhuizen. Hier wordt de Noordelijke kanaaloever verlegd, omdat op die wijze de vrij scherpe bocht op de gemakkelykste wijze kan worden weggenomen. Het „ge hucht” Buitenhuizen behoort eigeniyk reeds eenlgen tyd tot de historie, omdat de hui len. welke daar langs den kanaaldijk ston den, reeds onder sloopershanden gevallen ■yn. De Assendelfter dijk is in verband met bet wegnemen van de kanaalbocht Noorde lijk verleg en de nieuwe glooiing van ba salt is nagenoeg gereed. De splegelbreedte van het kanaal wordt van 100 M. op 150 M. gebracht, zij kan echter tot 200 M. worden uitgebreid. Daarvoor zal dan alleen grond- uitbaggering noodig zyn. De bodemdiepie wordt 11.50 M. De weg, die uit Assendelft toegang gaf tot het pont veer, is omgelegd Het voor Haarlem bestemde verkeer wordt met deze pont, welke door middel van hand- kracht langs een staaldraad wordt voort bewogen. naar den anderen oever overgezet, op dezelfde wyze als dit thans nog by de Hembrug geschiedt, doch waar weldra itoomponten^n dienst zullen worden ge steld. Juist dezer dagen heeft de Rykswate. - staat te Haarlem dpn bouw van twee nieuwe aanleginrichingen met onderbouw en bybe- boorende werken ten behoeve van de pont- veren aan de Hembrug aanbesteed. Laagste inschrjjfster was de firma Van wyk »n Jansens te Amsterdam, voor 141.600.—. Aan dit veer zal voorloopig één stoompont in de vaart worden gebracht, doch in öe toekomst moet het in de bedoeling liggen de verbinding tusschen beide k^iaaloevers daar ter plaatse door drie stoomponten tc doen onderhouden. Het verkeer, voor Haar lem bestemd, ondervindt ook bij Buiten huizen steeds veel oponthoud, omdat de drukke scheepvaart in het kanaal het span nen van den staaldraad slechts sporadisch toelaat. Ook aan den Zuidelyken oever van bet kanaal zyn op sommige plaatsen in deze omgeving reeds graafwerken verricht. Ver schillende boerderijen zyn ontruimd en de bewoners hebben de meer landwaarts nieuw gebouwde behuizingen betrokken. De landbouwers, dié het Zuidelyk gedeel te van de gemeente Assendelft bewonen, hebben met bezorgdheid vernomen, hoe door veflegglng van den Noordelijken kanaaldyk bQ Buitenhuizen de los- en laadgelegenheid aan den kanaaloever zal verdwynen. Ver- vergeleken kunnen worden. En dan gaat deze stemmingsbeeld-schrij ver nog wat „stemming” maken en zegt ..er zal wei critiek komen, misschien wel spot” en welk goed vaderlander wil nu staan aan de zyde van hen. die critiek hebben en spotten?) 16291 16389 16426 16449 16462 16513 16564 16593 Toch zal in de toekomst wel blijken, dat 16621 16624 16782 16826 16854 16903 16962 17026 - -- - 17230 17263 steiger 1,11 veehouders den stalmest enz. in de onmld- geen enkele zekerheid, dat na de worden gebouwd. De groote scheepvaart toch ondervindt van deze steigers veel hinder omdat vooral aan de z.g. grondstelgers de binnenschippers, die in vracht varen, voor den nacht vastmaken. Wanneer een groot zeeschip ui tzyn roer loopt, een euvel, dat in het Noordzeekanaal herhaalde malen voorkwam, kunnen ernstige ongevallen daar van het gevolg zyn. Eens zelfs kon ternau wernood een aanvaring met een aan gen steiger liggend schip, geladen met buskruit, worden voorkomen. Het gemeentebestuur van Assendelft, van welke gemeente zeer veel inwonrs den land bouw en de veeteelt beoefenen, is ten op zichte van deze steiger-kwestie diligent, vooral ook, omdat het bezit van een be hoorlijke los- en laadgelegenheid aan net verbreede Noordzeekanaal In de toekomst de vestiging van industrieën in het Zuidc- lyk deel der gemeente in de hand zal wer ken. Burgemeester J. J. de Boer heeft ech ter alle hoop, dat de Rijkswaterstaat vol doende rekennlg met de belangen van As sendelft zal houden. Het hoofd der gemeen te deelde mede, dat de; hoofd-tngenleur zich destijds in gunstigen zin over het bouwen van een aanloopsteigér in het kanaal ten behoeve van de gemeente Assendelft had uitgelaten. Eventueel zou misschien de ge meente bereid gevonden moeten worden zich hiervoor eenige financieele offers tc getroosten. De gemeenteraad acht deze aangelegenheid van voldoende belang, om in dit opzicht zyn medewerking te verlee- nen. De werkzaamheden aan den nieuw ont worpen verkeersweg van Amsterdam naar Velsen. zyn eveneens in vollen gang. Men werkt aan het lichaam van den weg en net zandtreintje puft met komische gewichtig heid door de wijde landerijen, een minia tuur van het IJzeren Paard door de uit gestrekte prairiën van de Far West. Deze nieuwe weg zal dien, welke thans onder aan den dyk loopt, moeten vervangen. D» Rijkswaterstaat heeft den aanleg tot de Hembrug voor baar rekening, het gedeelte van de brug tot de stad wordt door de ge meente Amsterdam aangelegd. Het verbree- dlngswerk van het kanaal wacht op het ge reedkomen van den nieuwen verkeersweg, eerst wanneer de oude grintweg aan het verkeer onttrokken is, kan het kanaalwerk rustig voortgang vinden. De weg naar Am sterdam krygt een kruinbreedte van 29 M de breedte van den ryweg is voorloopig op 6 M. bepaald. In den weg komen drie bruggen, n.l. over de zykanalen B, C en F. Die over kanaal C wordt een draaibrug ten behoeve van de scheepvaart naar Haarlem. De nieuwe vaste brug over zykanaa) B is reeds geheel gereedgekomen. Voor het snelverkeer zal de nieuwe weg een aanzienlyke verbetering beteekenen. Wordt de oude weg door de automobilisten zooveel mogeUJk gemeden, zoodra de nieuwe weg gereed is zal hun de omweg over Haarlem—Halfweg gespaard worden. 159 796 1799 2544 3012 3574 4423 5161 5893 6815 7615 8464 9523 9924 0706 10707 «X- 11811 dank te betuigen voor den fmancieelen steun 12455 voor de kanalisatie en spr. uit den wensch, 13186 131»4 13197 13557 13622 13630 13794 13805 dat Alkmaar eventueel nog meer bijdragen zal in de kosten voor de kanalisatie. Hierna sluiting onder dank. 106 474 875 1228 1514 1939 2346 2528 2807 3310 3740 4046 4402 4943 5460 5744 5975 6277 6593 6861 7249 7633 8296 8738 9023 9355 9606 9744 den 10204 10215 10266 10325 10418 1 0492 10599 10653 Nieuwe 10669 10673 10680 10758 10778 10811 Langedyker Courant de nieuwste maatregel 10990 11028 11045 11058 11060 11100 11155 11202 worden de goede uitkomsten 11210 11220 11255 11326 11424 11452 11551 11608 11616 11641 11646 11664 11687 11739 11799 11792 11830 11893 11972 11998 12012 13047 12090 12097 12129 12159 12188 12223 12279 12281 12555 12772 1278.* 13073 13080 131x4 13’74—13182 13428 13588 13615 13636 13674 afgeroomde melk. alsof eieren met uien 13707 13724 13787 13837 13910 14101 14109 14148 14346 14359 14402 14437 14454 14521 14535 14546 14560 14569 14570 14634 14703 14788 14821 14836 14872 14986 14995 15033 15148 15226 15248 15257 15286 15322 15369 15390 15401 - - 15609 15613 15694 15696 15698 15716 15780 15867 15880 15929 15976 15981 15993 16023 16045 16069 16078 16125 16128 16135 16148 16153 16156 16233 16389 16426 16449 1646’ 16513 16564 16593 i Ui

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 5