Van Alles en van Overal derde blad bladzijde 1 I'1 MAANDAG 22 SEPTEMBER 1930 R. K. Leergangen Henry Ford De film „Moederweelde" BINNENLANDSCH NIEUWS W ieringermeerpolder GEMENGD NIEUWS Arbeidersongeval ONDERWIJS LUCHTVAART Vluchten op Indië «- Het 25-jarig bestaan der Technische Hoogeschool -- Vreeselijk einde van een parachutist De Manne-manoeiHtres \mn Rede van den aftredenden rector magnificus, prof. ir. F. Westendorp 14 d»««n een vertrek naar -MM Indtt piMfe hebben. 39737 B(j de verfeeofog nn bet «ro^octenbt - ----1 1WM w Ar. volgende tel- III. aan- Opening van het 18e studiejaar Een beaeek aan Nederland? 19353 20175 400 nog 122M 5305 de De aanneming van werkkrachten in den vervolge gericht worden tot den heer 15671 16397 17991 19783 19927 30649 268 die Een drietal eere-doctoraten 10609 12512 1977 139*6 14390 Mededeelingen In een persconferentie 16300 18880 18881 199*1 TvwM* nl-T-ir* s--a-a- woie ptaatfi aeooexi. vHegtkigen van de „Heemskerck" wordt, om «ea verkeaniag te gaan kltvoe- ren. te wafer gelaten. de eersteel door (waterlinie) een veel geha- •t nog volk onze door zeer 17746 17930 18182 18500 9b 621 1510 22.18 251 521 766 1299 1554 11946 12005 12454 12490 26? 597 9.15 1349 1570 Voor de aanneming van personen voor het in cultuur brengen van de gronden van den Wieringermeerpolder zijn door de directie van den Wieringermeerpolder de volgende richtlenen vastgesteld: Bij het in cultuur brengen van de Wie- zulken verschillende ca- arbeid&krachten wordente werk 140 287 605 1041 1431 1599 1600 1835 148 296 629 106.3 1471 5604 63*7 7108 7711 8346 9019 176 302 6X1 1084 1476 163 1098 1900 2432 2*64 3.172 3641 4417 5170 6156 6998 7382 8183 8716 9848 1773 2171 2399 2741 3004 3294 3750 3933 4170 4321 4608 4780 5022 5157 5260 5413 5685 5906 6214 6461 6724 7204 7411 7732 7976 8139 8332 8584 8721 8950 9080 9295 9552 9877 445 1380 1962 2610 3020 3496 3>15 4545 5375 6244 7088 7656 8306 249 483 711 1230 1545 965 1389 1571 4244 447b 4642 4898 5095 5189 5288 5523 5814 5953 6319 649b 7017 7338 7480 7801 8055 8228 8428 8665 88.13 9005 9169 9399 9587 9995 1656 2065 2219 2664 2834 3090 3603 3825 1761 2149 2324 2724 2974 3184 3745 3926 4167 4109 4596 4776 4978 5144 5264 5382 5684 5899 6200 6401 6709 7156 7410 7705 7974 8135 8312 8566 8715 8926 9077 9226 9514 9872 1695 2104 2205 2699 2946 3143 3729 3924 4113 4274 4564 4751 4949 5126 5219 5345 5603 5861 6107 6381 6628 7099 7386 7685 7883 8131 8.109 8524 8714 8910 9068 9184 9480 9834 de Bibliotheek def Leergangen Goos.sens dat zoowel het als dat der uitgeleende aan den heer Ir. P. Jooating voerde prof. Ir. N. c. Kist het woord, waarin hij de ver dienstelijke loopbaan van den eere-doctor in het licht stelde. Bij de eere-promotie van Ir. J. A. Ringers sprak prof. Ir. O. H. van Mourick Broek man namens de aldeeling. waarbij hij uit eenzette welke redenen den Senaat er toe hadden doen besluiten, ir. Ringers het eere- doctoraat in de Technische Wetenschappen te verleenen. Na afloop van de plechtigheid hield de Se naat van de T.H. in den foyer van de Stads doelen een receptie, waarbij velen van de ge legenheid gebruik maakten den nieuwen «ere doctoren hun gelukwenschen aan te bieden. toeschreeuwen te doen, vloot afschaffen. Als ik 11 491 1458 2045 2677 3042 3538 3721 4561 5381 6247 7096 7660 8335 8976 9986 10131 1.5201 15343 15361 19314 19331 19503 12499 12509 zal kunnen gebruiken. Maar verondersteld hij heeft zóóveel teriaal, dat hy er voldoende schepen zal kunnen gebruiken, om óns door voortdurende nieuwe aanvallen, vleu gellam te slaan, dan zullen wij toch in elk geval het forceeren van onze zeegaten en daarmee de landing op onze eilanden zóó lang hebben tegengehouden, dat het land leger tijd en gelegenheid heeft gehad zich gereed te maken tot tegenweer, zoodat by verder oprukken de vijand een tegenstan der tegenover zich vindt, waarmee ernstig rekening gehouden zal moeten worden. En al strijdende terugtrekt Holland- ma- van ten slotte, 3244 3557 4096 4582 4928 5655 645’ 7149 7821 8412 9649 10199 10274 10685 11054 11085 11670 11724 11734 12068 12121 17394 17421 17664 17666 17900 17918 18159 18173 18450 18742 407 1182 1919 2550 2969 3375 3690 4472 5259 6239 70.17 7508 8230 8849 10550 1067» <N I «1-0 111 c I e e li 454e STAATSLOTERIJ? Trekking Maandag 22 Sept*' 5<; Klasse. 5e Lijst. Hoog* Prflzea. Nieten 223 377 687 1135 1491 Tüdens de door de Belgische vliegclub te Brussel georganiseerde internationale de monstraties is gisteren een tragisch onge luk gebeurd. Een parachutist. Naar wij vernemen zal de bekende Ame- rikaansche fabrikant van automobielen Henry Fond die op het oogenbhk een rond reis door Europa maakt, zeer waarschijn- lijk ook een bezoek aan ons land brengen. het in zijn beschikte, dat hij morgen weer terug zou kunnen komen met nieuwe schepen? Zelfs al zouden die dan óók weer worden versla gen, dan zou toch zeker ook de Blauwe Partij weer nieuwe schade oploopen en ten slotte te zwak worden, om nog Iets te kun- daar zelfs de sloepen niet tot aan den vas ten grond kunnen naderen, door het water wadend, zich naar den vasten wal begeven. Toch, de mannen zullen er nog wel kun nen kotiipn, maar wat heeft men aan de mannen, wanneer men niet ook de wape nen heeft, waarmee die mannen zullen moeten vechten? Een man kan ten slotte door het water waden, een kanon, een tank en al die zware voertuigen, die de trein noodig heeft voor proviandeerlngf enz. moe ten er doorgetrokken worden, wat zooals men begrijpen zal, niet zoo’n eenvoudig werkje is. Het is al moeilijk onder normale omstandigheden, wat zal het dan zijn, on der een voortdurende beschieting, waarmee toch rekening gehouden moet worden? Men heeft er in den wereldoorlog, met het oog op een landing aan de Belgische kust, al wel eens over gedacht, een soort platform te maken, een drijvend plankier, Kjjkje op het voorschip van de „Heems kerck” met de beide watervliegtuigen, daar staan opgesteld 115 866 t-1643 2291 2796 28Z7 3195 3542 3548 1637 1995 2216 2653 2615 3077 3590 3820 3953 >3987 4255 4480 4654 4911 5100 5210 5295 5528 5830 5993 6356 6575 7024 7361 7514 7831 8119 8249 8494 8680 8882 9011 9172 040» 9653 10016 Dr. bezoekers boeken, vergeleken bij het voorafgaand jaar vooruitgegaan. De aanwinst aan bedroeg 481 werken in 507 deelen. waarvan er 295 zjjn aangekocht en 186 als geschenken zijn ontvangen. -Van de 923 in het kalenderjaar 1929 Inge schreven staande studenten waren er 122. die het einde van hun studie bereikten en met een gewenschten uitslag bekroond zs.- gen. Ten aanzien van het werk der oud-cursis ten wees spr. op het boek van Gerard Knu- velder: „Van tilt „Wingewesten”. Het boek laat herhaaldelijk zien, dat Knuvelder het hart van Brabant nog niet gepeild heeft; dat hij met de wordingen van de sociale stroom ingen daar niet op ae hoogte is, hetgeen nader wordt aangetoond. In een openbare les. die na deze plechtige opening van het studiejaar werd gegeven, werd door den directeur der afdeellng Pro fane Muziek, den heer W. van Kalmthout, het thema behandeld: Inleiding tot de mo derne muziek Sterk is boeken het nog niet had geweten, dan zouden deze manoevres het mü wel hebben geleerd, dat wie tegen de vlootwet is, zich tegen zijn eigen medeburgers keert; een vijand is van zijn vaderland- ARTHUR TERVOOREN. 15837 15983 15984 16049 16235 16273 16287 16468 16523 16570 16630 19375 19414 19448 19481 19503 19504 19513 19635 19585 196.38 19705 19732 19762 19830 I90»9 20002 20020 20043 30120 20244 17829 18643 18896 18948 19348 10460 19486 19551 19878 19927 19974 20041 20449 20641 20575 »<8»91 Naar ons wordt medegedeeld, zijn alleenvertooningsrechten voor Nederland van de film „Moederweelde”, vervaardigd door en naar het scenario van de Fransche Cineasten Benoit-Levy en Marie Epstein, door de N.V. Filmafdeeling van het Centraal Bureau der K.S.A. verkocht aan den Ned. R. K. Bond voor Groote Gezinnen, die de film verder in Nederland zal vertoonen of '|670 |I7,4 H779 doen vertoonen en exploiteeren. 12068 12121 12137 12182 Aanvragen V004 deze film kunnen derhalve 12522 12643 12942 12994 !25!? ’.“31 13831 14436 14472 14482 14522 gere Marine-Kri)gsschool>. die na elk schot heeft uit te maken, wat er de uitwerking van is geweest, wat natuurlijk niet zoo maar op- de-gis geschiedt, maar wel degelijk berust op wel overwogen berekeningen, gemaakt aan de hand van daarvoor opgemaakte, op er varing gegronde staten. Zoo was dan ook weliswaar den vorigen dag cie Roode vloot vernietigd, maar ook de Blauwe had belangrijke schade ojrgeloopen Zoo was de münenlegger „Douwe Aukes” buiten gevecht gesteld en miste de ...Brinio” een zijner kanonnen (kanons zeggen de zee officieren. in tegenstelling met die van de landmacht), terwijl schade aan de machine kamer de vaart tot 9 mijl beperkt had. Ook de „Heemskerck” had treffers gehad, waar door een der twee groote kanonnen, het 24 cM. kanon in pantsertoren op het achter dek, onbruikbaar was geworden De Blauwen waren er dus, in vergelijking met de Rooden, weliswaar goed af gekomen, maar daartegenover stond, dat de Rooden hun materiaal uit hun reserve konden aan vullen, terwijl de Blauwen geen reserve meer hadden en dus met de gehavende schepen den strijd zouden aanbinden tegen geheel nieuwe schepen van de Rooden die nog niets hadden geleden. Dit geschiedde inderdaad en na hevige ge vechten weiden andermaal de schepen der Roode partij vernietigd, of tot terugtrekken genoodzaakt, bij welke manoeuvre de vlieg tuigen der beide partijen een belangrijke rol vervulden, door den tegenstander te verken nen. Voor de tweede maal waren de Blauwen dus overwinnaar, maar tot welk een prijs! Om maar te blijven bij de „Heemskeriik”, die dan toch het voornaamste schip was der Blauwen: dit miste behalve het groote kanon op het achterdek, dat reeds in het vorige gevecht onbruikbaar geworden was zijn beide 15 cM.-kanonnen open schild, het bakboords-voorkanon van 15 c.M. in pantsertoren en alle zes zijn 1'/, cM.-ka- nonnen. Bovendien was de vuurleiding ver nietigd, zoodat niet meer alle kanonnen van een centraal punt uit bediend konden worden, maar ieder afzonderlijk de bevelen van den vuur leider moesten ontvangen, wat natuurlijk vertraging geeft, en bij salvo- vuur, wanneet alle kanonnen te gelijk moe ten vuren, bezwaren oplevert. Maar hoe dan ook, w» hebben voor -de tweede maal den vijand verdreven en zeer zware schade toegebracht, en niettegen staande de schade aan het schip was dc vreugde aan boord van de „Heemskerck' groot. Ik voelde mij evenwel door dezen uitslag nog heeletnaal niet gerust. Ik vond het nu wel prachtig, dat de Blauwen den aanval op de vesting Holland zoo kranig hadden afgeslagen, maar wat gat dat eigenlijk, wanneer die vijand over zooveel materiaal Kolonel Röhl, de commandant „Heemskerck” (rechte) met den eersten officier. Overste Eikenboom, tijdens het gevecht, den toestand besprekend Het heeft natuurlijk geen zin. nu reeds alle dagen officieele berichten omtrent het verloop der manoeuvres zijn gepubliceerd, hier nogmaals te gaan vertellen, wat er van uur-tot-uur en van dag-tot-dag door de beide partijen de Blauwe en de Roode. werd ge daan om de plannen van den tegenstander in de war te sturen en zoo mogeljjk zijn schepen bulten gevecht te stellen. Alleen wil ik even er aan herinneren, dat den eersten dag de Roode vloot vrijwel vernie tigd werd, maar dat de Blauwe er ook niet zonder belangrijke schade was af gekomen. Natuurlijk werd die schade niet in werke lijkheid toegebracht en de leek zal zich af vragen. hoe eigenlijk de commandant van een in manoeuvre vechtend schip weet, wel ke schade zijn schot op het schip van den tegenstander heeft aangericht. Om dat te bepalen, bevindt zich aan boord van elk der schepen een arbiter (leeraren van de Hoo- Batavia aan te komen. Eén week na 35 September, n.l. op 3 Octo ber, vertrekt wederom een postvliegtuig en Hedenmorgen is op de Reindens- Olie -vee- voeder fabriek de „A\oé” te Zwolle, de 34- 2212 jarige arbeider M. ter Avert tusschen een 2557 hoop steenen dood gedrukt. ^7^ 3025 3751 3934 4195 4331 4619 4885 5047 5176 5281 5470 5716 5927 6250 6469 6813 Stacnewsky geheeten, 7251 sprong op een hoogte van 1200 M. uit een 7421 zich 7773 7981 8190 8403 8606 opende zich s773 Na 700 M. te zijn gevallen, 8978 valscherm 9093 9336 9566 9939 Hedenmiddag heeft In de Stadsdoelen de Senaat der Technische Hoogeschool te Delft een openbare vergadering gehouden, waarin de aftredende rector manificus prof Ir. P. Westendorp een rede hield en het rectoraat overdroeg aan zijn opvolger Dr. H. 8. Hallo. Aan de rede van prof. Westendorp ont- leenen wij het volgende; Onze gedachten gaan in deze uren terug naar den lOen Juni 1905, den dag waarop Delft in feesttooi was en de driekleur wap perde van de Polytechnische School, die in haar nieuwe gedaante, als Technische Hooge school op plechtige wijze door H. M. de Ko ningin, in tegenwoordigheid van H. M de Ko- ningln-Moeder en van Z. K. H. den Prins der Nederlanden, zou worden geopend. Het getal ingenieursdiploma’s In de jaren 1906 tot Juni 1930 uitgereikt bedraagt 4722. het getal promoties bedroeg 177, het getal hoogleeraren is gestegen van 43 tot 69, dat der lectoren van 2 op 15, dat der assistenten van 57 tot 117, het budget bedroeg in 1906 f 726.877. en in 1930 f. 2.719.180; berekend per student is het In die jaren gestegen van f 618 tot f 1729. Het aantal Ingeschrevenen steeg van 1176 in 1905 tot 2434 In 1920. daalde in 1927 tot 1438, om daarna weder eenlgszins toe te nemen. Het getal vrouwelijke studenten be droeg ten hoogste 121. Na gewezen te hebben op het bloeiende leven van diverse studentenvereenigingen, kwam spreker tot de conclusie, dat de Deut sche ingenieursopleiding zich, na 25 jaren opgenomen te zijn geweest in het organisch verband van het Nederlandsche Hooger On derwijs, als Technische Hoogeschoool. om geven ziet door vrienden, die haar met woord en daad willen steunen om haar roeping be ter te kunnen vervullen. Spreker bracht ten slotte hulde aan Dr. J. L. Cluysenaer voor zijn 16-jarigen arbeid als president-curator. De drie eere-promoties Bij de verleening van het Doctoraat In de Technische Wetenschap Honoris Hausa aan den heer prof. Ir. P. K. T. van Iterson heeft prof. Ir. A. J. Terllnden als promotor een toespraak gehouden, waarin hij'de verdien sten op wetenschappelijk gebied van den eere- promovendus in waardeerende woorden schet ste. Overgenomen door den Ned. R. Bond voor Groote Gezinneo als die legermacht zich dan. en den vijand afbreuk doende, op onze beroemde onneembare sche waterlinie, dan is de zaak voor den vijand nog lang niet gewonnen. Waarmee maar gezegd wil zijn, dat het dwaasheid zou wezen, ons leger en onze vloot af te schaffen, want al zijn die dan ook klein en zullen ze noodzakelkjk altijd klein blijven, voor de verdediging van het Vaderland zijn ze toch altijd nog van groote waarde. Door de gesteldheid van onze kust, kun nen wü met een veel kleinere macht een veel grootere weerstaan door de gesteld heid van onzen bodem (waterlinie) met een veQl kleiner leger een veel grooter. Waarom zouden wij dan, zooals agitators die om een leus verlegen zitten het ons leger en zóó geconstrueerd, dat de voorzijde aan den onderkant afgeschuind was overeenko mend met de helling van den bodem, zoo dat het, als men het naar het strand schoof, daar precies op zou passen en de bovenkant zou aansluiten aan den drogen zandbodem. Men heeft een dergelijk plat form evenwel nooit gebruikt, om de groote bezwaren die het vervoer ervan zou met zich brengen. Zoo'n ding zou niet meer een klein vlotje kunnen wezen, maar een log gevaarte moeten worden, dat moeilijk te hanteeren zou zijn en waarvoor de vijand zeker zou moeten beschikken over onze be roemde Hollandsche zeesleepers, om ze te krijgen op de plaats waar ze gebruikt zou den moeten worden; maar alweer, al zou het in vredestijd misschien lukken, in oorlogstijd zou van onzen kant natuurlijk alles gedaan worden, om het plan te doen mislukken en zoo’n karwijtje onder een he vig vuur opknappen is vrijwel een onmo gelijkheid. Dat zijn de redenen, waarom een even- tueelen vijand zich nog wel eens ernstig zal bedenken, alvorens een landing op on ze Hollandsche kust te beproeven en liever de zeegaten als invalspoort zal kiezen. Tegen die uiteenzetting had Ik als leek niets in te brengen ze leek me logisch en zeer aannemelijk. Maar nu kwam ik met een ander bezwaar. De landingspoging wordt dus gedaan in de zeegaten en de manoeuvres die nu gehouden zijn hebben wel het bewijs geleverd, dat wij zulk een aanval zullen kunnen afslaan; tot twee maal toe hebben we de vijandelijke sche pen vernietigd Maar. na dien tweeden keer waren ook onze schepen ernstte i vend en het is zeer de vraag, of zij hei een derde maal tegen een dergdijken te genstander zouden hebben kunnen opne men en zoo al. dan toch zeker geen vier den keer. „Wat”, vroeg ik „baat het ons dan eigenlijk, dat wij twee, vier, desnoods tien schepen van een vijand buiten ge vecht stellen, als het elfde en het twaalfde schip onbelemmerd zullen kunnen binnen komen?” Waarop ik ten antwoord kreeg, dat eer stens een vijand zich nog wel eens ernstig zal beraden, alvorens zooveel schepen voor een bepaald onderdeel van zijn krijgsplan op te offeren; een vijandelijke vloot mag groot zijn, onbeperkt is het aantal schepen van een tegenstander toch ook niet en bo vendien zal hij zijn schepen ook wel op andere plaatsen noodig hebben, daar het toch ondenkbaar is. dat wü alléén met een groote mogendheid In oorlog zouden zün. Een bevelhebber kan, wetend, dat er maar een zeer geringe kans van slagen is. eens één of twee schepen willen wagen, omdat hü het woord onmogeXjk niet wil uitspre ken, vóór hü daartoe wordt gedwongen, maar daarbü zal hü het wel laten, omdat hij zün materiaal elders maar al te goed vliegtuig, met drie valschermen bij waarvan hü de eerste twee successievelük zou loslaten, zoodat hü ten slotte met één parachute den beganen grond wilde berei ken. Het eerste valscherm opende zich naar behooren. liet Stacnewsky het geopende los, waarna zich even later de tweede pa rachute opende, meldt de „Courant”. Na nog een paar honderd Meter te zün geval len, liet de parachutist ook dit tweede val- scherm los, in de stellige verwachting, dat i<iTl De colleges van het cursusjaar 19301931 der R.K. Leergangen te Tilburg zün Zater- dag aangevangen. Des morgens om 10 uur droeg de zeereerw. heer Dr. P. J. M van GUs, curator der RK Leergangen, met as sistentie der weleerw. heeren J. Paymans en A. Adriaanse. ter opening van het nieuwe studiejaar een plechtige H Mis op In de parochiekerk van den 3- Jozef Heuvel'. Na de H. Mts werd het „Veni Creator” ge zongen en vervolgens had een bijeenkomst plaats in het Auditorium der RK Leer gangen aan den Bosschenweg. waarbü door den Rector mgr. prof. dr. Th. Goossens, verslag werd uitgebracht over het studiejaar 1929—1930. Het afgeloopen Jaar heeft wederom oen belangrüke uitbreiding en stüglng van net aantal studenten gegeven. Ingeschreven wa ren 923 studenten, tegenover 812 studenten m 19281929, hetgeen tot dan toe het recordcüfer was. De Leergangen zün thans met haar verschillende cursussen reeds in 13 plaat sen van Nederland gevestigd Als voor naamste nieuwe cursus wordt genoemd de opleiding voor surnumerair der Directe Be lastingen. Invoerrechten en Accijnzen en voor Surnumerair der Registratie en Do meinen. Omtrent verklaarde aantal 16988 17004 17010 17020 17038 17043 17185 17190 17212 17233 17264 17285 17320 17322 1 7329 17377 - - 17459 17481 17546 17644 17795 17824 17840 17844 18019 1 8117 18120 18151 18263 18286 18322 18369 18441 18553 18578 18626 18628 18667 18916 18919 18922 18929 ringermeergronden tegorieën gesteld: le. a. Landarbeiders, wier gezin niet in of niet in de nabüheld van den polder woont. Dele arbeiders worden ondergebracht in barakken, boerderijen of andere woningen, zooveel mogelük bü het werk. Zü worden uitsluitend betrokken door be middeling van den Rüksdienst der Werk loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling, dus over de Arbeidsbeurzen en hare Cor respondentschappen. Landarbeiders, die voor deze categorie in aanmerking wenschen te komen, behooren zich derhalve bü de betrok ken Arbeidsbeurzen of Correspondentschap pen daarvoor op te geven. In de eerste plaats zullen’voor plaatsing in den Wieringermeerpolder worden aange wezen de arbeiders uit de plaatsen waar een chronische plattelandswerkloosheid heerscht. Binnen enkele weken zullen een 500-tal dezer arbeiders tewerk gesteld zün, verdeeld over vüf kampen, n.1. te De Haukes, te Sluis I (pl. m. 5 K. M van De Haukes en van Nieuwesluis), te Nleuwesluis te Kolhom en te Aarts woud. Een kamp zal worden bezet met arbeiders uit Friesland, 1 kamp met arbeiders uit Groningen, 1 uit Drenthe en 1 uit Overijssel en Gelderland. De bezetting van het 5e kamp zal ver- moedelük uit Brabant en Zeeland komen. Behalve een 5-tal barakken zullen dit jaar, zoo mogelük, nog een 50-tal arbeiderswonin gen worden gebouwd, waarvan het schuur- gedeelte wordt ingericht voor het onder brengen van 6 kostgangers. Uit welke stre ken deze bezetting zal komen is nog niet vastgesteld. Het Is duidelük. dat het diep winter is, voor deze woningen zullen kunnen worden betrokken. b. Landarbeiders, wier gezin in de nabij heid van den polder woont. Zü worden eveneens uitsluitend betrokken door bemiddeling van den Rüksdienst der Werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemid deling. Zü. die derhalve in den polder wen schen te werk te worden gesteld, dienen zich daarvoor bü de Arbeidsbeurzen at de correspondentschappen op te geven. Deze arbeiders worden slechts tot een be perkt aantal aangenomen om te voorkomen, dat te veel arbeiders uit de omgeving van den polder worden weggezogen en de daar bestaande landbouwbedrijven worden ont wricht. 2e. Landarbeiders wier gezin in den polder komt wonen. Door de Wieringermeer-Directie zullen een 500-tal landarbelderswoningen worden gebouwd (pj.m. 50 in 1930, pl.m. 300 In 1931 en pl.m. 150 In 1932). Het ligt in de bedoe ling voor deze categorie de Landarbeiders- wet toe te passen, zoodat de arbeider op den duur eigenaar wordt. Landarbeiders, die hiervoor in aanmer king wenschen te komen moeten zich te Züner tijd opgeven bü de Arbeidsbeurzen of hare Correspontschappen. Zü worden be trokken uit het geheele land, dus niet alleen uit de werkloosheidscentra. De arbeidsbeur zen oefenen de eerste schifting uit, terwül de definitieve keuze geschiedt door de Wie ringermeer-Directie Behalve op flinkheid en bekwaamheid van den arbeider zal vooral worden gelet op flinkheid en netheid van de arbeidersvrouw. Het schuurgedeelte van deze woningen zal tüdelük voor de onderbrenging van zes kostgangers worden ingericht. De arbeMeravrouw moet deas ruimte in orde 20591 10.000 1269 5299 11191 13745 1000 4717 16867 18311 2748 7862 12440 200 2183 3016 4112 5305 10084 10349 11069 13863 11514 16507 16986 18758 20974 100 Prilrea vaa 74. 118 899 1689 2329 2830 3278 3573 4221 5125 5824 6531 7282 7938 8582 9772 houden en zorg dragen voor middageten, koffie en thee voor de kostgangers tegen een nader vast te stellen vergoeding. Je. Boeren boeren-aoons. die het voor nemen hebben zich in de toekemst In den polder als eigenaar, pachter, erfpachter, enz. te vestigen. Aan het in cultuur brengen van zoute gronden zün verschillende moeflükheden verbonden, zoodat het gewenscht Is, land bouwers. die zich vrij spoedig in den polder wenschen te vestigen. In de gelegenheid te stellen vooraf practlsche ervaring op te doen. De gelegenheid hiertoe wordt door de Wieringermeer-Directie geopend, door ge gadigden aanvankelük onder dezelfde voor waarden. als voor de landarbeiders gelden, te werk te stellen. De boeren of boeren- aoons. die landbouwonderwüs hebben geno ten. genieten de voorkeur. Zü zullen zooveel mogelük bü de machi nes. bü het greppelen. draineeren. enz. wor den geplaatst. Degenen, die blük geven van buitengewone practische bekwaamheid en leideraeigenschappen. kunnen in aanmer king komen voor onderbaas. Zü dle_te ver van den polder wonen om dagelüks huiswaarts te gaan, worden zooveel mogelük gioepsgewijze ondergebracht als kostgangers in de te bouwen landarbelders woningen. Inzake de plaatsing en de eiseben. waar aan de candldaten moeten voldoen, zal met de landbouworganisaties overleg worden ge pleegd en voldoende worden gepubliceerd 4e. Plaatsing als onderbaas, opzichter, bedrijfsboer. enz Velen wenschen plaatsing als onderbaas, opzichter of bedrijfsboer. Aangezien de uitvoering der werkzaamhe den gedeeltelük wordt opgedragen aan de Nederl. Heidemaatschappij, terwül andere werkzaamheden zullen warden aanbesteed, wordt door de Wieringermeer-Directie slechts zeer weinig toezlchthebbend perso neel aangesteld In het algemeen kan aan aanvragen in dien <reest niet worden vol daan. Zoolang de regeering niet beslist heeft over de wüze waarop gronden zullen worden uitgegeven, kunnen evenmin bedrüfsboeren worden aangesteld. Wegens gebrek aari onderdak kunnen voorlooplg slechts diegenen worden aange nomen, die dagelüks naar hun woonplaats kunnen tenigkeeren, nen uitrichten tegen dan wéér versch rukkend materiaal. Nietwaar, zoo zou de leek op het eerste gezicht oordeelen en dan tot het besluit komen, dat het toch eigenlük dwaasheid is, er in ons land een vloot op na te hou den, omdat die ten slotte toch altijd het onderspit zal moeten delven. Dat zou een gevaailüke conclusie zün. die men uit deze manoeuvres zou trekken en zeker door de agitatoren voor den onbekookten strijd te gen de vlootwet gretig worden aangegrepen om reclame te maken voor hun anti-natio nale actie. Daarom wilde ik me eens door deskundi gen laten inlichten en ik vond de officieren aan boord gaarne bereid mijn vragen te beantwoorden. De strüd was voor dien dag afgeloopen en gezellig zaten wü in de ruime longroom der officieren bijeen, toen ik mün eerste vraag lanceerde: „Ik heb nu als leek gezien en ondervonden hoe uiterst moeilük het voor een eventueelen vüand moet zün. in onze zeegaten met.hun verraderlijke ondieepten «n banken binnen te dringen. Dat weten na- tuurlük de deskundigen van een eventuee len vüand ook wel. Lükt het daarom niet zeer waarschünlük. dat die ooit zullen Be sluiten, een aanval op onze zeegaten te doen en liever zullen besluiten te trachten Noordelüker, aan de kust van Zuid- of Noord-Holland te landen?” „In de eerste plaats,” werd mü geant woord, „kan het In zekeren zin voordeeb- ger zün voor een vüand de zeegaten als invalspunt te kiezen omdat als hü in het bezit is van de eilanden, de weg vrjj is voor een oprukkend landleger, waarmee de vloot zal kunnen samenwerken. En in de tweede plaats is het ook aan onze Hollandsche kust lang niet eenvoudig om een landing uit te' voeren in verband met de ondiepte van het water er vóór. De groote schepen, die de transportvloot moeten begeleiden, zullen op aanmerkeiüken afstand van Je kust moeten blijven, zoodat de landings troepen een zeer grooten afstand zullen moeten afleggen, wat bij eenigszlns slecht weer groote bezwaren met zich zal brengen En als men nü weet, dat de statistieken uitwüzen. dat maar ongeveer éénmaal in de vüf dagen, dus op 70 dagen per jaar, de weersgesteldheid voor een landings|x>- ging gunstig is. dan voelt men de groote moeilükheden. Die gunstige dagen toch vol gen nij^ op elkaar en er dient rekening mee te worden gehouden, dat een trans portvloot. die zich bü gunstig weer op weg begeeft, bü aankomst voor onze kust daar zeer ongunstig weer kan vinden. Immers, wat op open zee nog niet roo slecht lükt, kan op ohzc ondiepe kust gevaarlük wor den Maar nog afgezien van het gevaar der landing door het slechte weer is er nog een ander gevaar. Door den grooten afstand waarop de groote schepen van de kust moeten blüven, moeten de open landings- sloepen ook een grooten afstand afleggen vóór zü de kust bereikt hebben en In dien tüd staan zü natuurlijk bloot aan het vuur van onze kustverdediging, waardoor de kans bestaat op zeer groote verliezen, reeds vóór het strand bereikt is en de mannen. De eerste terugreis vangt te ®*J*^*J? 17 October aan. de tweede en volgende tei beantwoording der mail; In Nederland te dft twee dagen. Zoo kan het antwoord op een per luchtpost verzonden brief binnen 2» da gen na verzending worden ontvangen,^ iy- geen een belangrijke versnelling vergeleken bü het vorige jaar beteekent. Het hoofdbestuur der P- T. T. heeft een reeks maatregelen genomen ter bevordering van het luchtpostverteer. Zoo te allereerst een nieuw briefgewicht van 5 gram hiervoor Ingevoerd; omslagen met bübehoorend pa pier. tezamen 5 gram wegend, zün tegen den prijs van 2 cent aan alle postkantoren ver krijgbaar. Buiten het gewone tarief van cent is voor zulk een, brief een luchtrecht van slechts 30 cent verschuldigd. Men u dus voor 38 cis klaar met een brief van één velletje (2 bladzijden). (Van Indie uit voor 42% ct., bulten tiet papier). De vllegdienst zal aanvankelijk met drie- motorige Fokker F VII b-toestellen, waarvan de K L. M. er 5 heeft, worden uitgevoerd. Op 13 November echter zal het nieuwste en grootste vliegtuig der K. L. M -vloot, de F IX P.H.-A.O-A. een heen- en terugvlucht aan vangen. Het büaondere van deze vlucht is dat hier op proeven met radio-ontvang- en zendtoe stellen, benevens een peilinrichtlng. zullen worden genomen. De heer A. O. L. Strijkers, chef van den radiodienst op het vliegveld Waalhaven, zal deze vlucht daartoe meema ken. Bü Fokker zün op het oogenblik een twee de F IX en een F XII-toestel in bouw, welke tx.t. op de Indlë-route zullen worden inge zet. De F XI heeft 15. de F IX 20 zitplaat sen. Deze vliegtuigen zullen vermoedelijk te gen het einde vari dit jaar In de vaart ko men. Onderhandelingen worden gevoerd tenein de te geraken tot geregelde luchtlünen naar Australië. De K. L. M ontving reeds verschillende aanvragen voor passage per vliegtuig naar en van Indië Met het oog op het feit, dat de organi satie langs de route thans nog In een ont wikkelingsstadium verkeert, worden derge- Hjke passages nog niet aangemoedlgd. Wan neer echter over groote vliegtuigen, zooals de F IX en de F XII kan «orden beschikt, gal de gelegenheid tot het medenemen van pas sagiers worden verruimd. Echter kan een wekelüksche luchtdienst voor passagiers en post niet vóór einde 1932 aanvangen, daar vóórdien niet over een volledige bemanning en een complete vloot kan warden beschikt, terwül ook de grondorganteatie niet eerder gereed kan zijn. In een persconferentie heeft de K. L. M.- 6905 directie nadere mededeelingen gedaan over '7071 de tJ. hervatting van de Indië-vluchten. '72«8 mand met Evert van Dük, Th. Wiersma en M. O, H. Buitenhuis, resp. len, 2en bestuur der en werktuigkundige, sal 25 September morgens vroeg van Schiphol vertrekken, 18780 om, indien de vlucht volgens bet opgestelde '9008 schema wordt uitgevoerd, 12 dagen later te - 19461 19606 19913 20261 135 1068 1758 2365 2850 3329 3636 4371 5132 6136 6944 7345 8056 8588 9803 10276 10476 11296 11473 11538 113H 11800 11831 12389 12441 13188 13413 13493 13509 13876 13973 14094 14318 14565 14734 14«52 14966 15463 15512 15627 16129 16209 16382 16797 16850 16890 1640» 17259 17391 17405 17684 18249 18400 18436 18970 18992 19049 19053 19622 19688 19751 20167 20’08 20419 20442 20677 24«I8 20621 1663 2080 2252 2668 2842 3137 3669 3873 4036 4262 4550 4733 4931 5124 5212 5316 5582 5845 6104 6370 6606 7086 7369 7604 7872 8130 8258 ■8515 8684 8886 0060 9173 9417 9706 10025 10053 10117 10143 10’43 10245 1M56 10463 10631 10614 Ï0664 10792 10809 10915 10950 10058 10964 10969 11154 11236 11243 11386 11396 talrijke '1406 11417 11459 11490 11522 11567 11568 11595 11866 11909 11916 11944 11982 12023 12105 12106 1’132 12134 12167 1’331 van,?sil ’2720 12722 as de ’845 12916 12965 13017 13026 13027 13061 tsaristisch kolonel. Bü het ’0** 13118 13175 13193 13269 13286 13448 13462 - 3527 13534 13607 13640 13642 13657 13667 13769 ’803 13833 13852 13870 13873 13914 13924 13956 <4030 14062 14083 14102 14108 14178 14196 14215 14298 14312 14342 14347 14351 - 14394 14413 14420 14450 14584 14609 14617 14620 14669 14678 14725 14730 14799 14824 14833 14842 14963 14996 15039 15106 15133 15157 15169 15195 15250 15269 15278 15279 15285 15302 15320 15403 15417 15453 15493 15529 15553 15666 15699 15705 15739 15750 15792 15823 15839 15855 15868 15898 15907 - 16130 16150 16168 16212 16370 16372 16396 16441 66658 16716 16732 16734 16766 16806 16814 16847 16974 - - - - 17161 17308 17443 17754 17986 18204 18516 18795 19046 19052 19075 19105 19124 19205 19231 19286 19291 19475 19623 19957 20266 20345 ’O350 20354 20363 20371 20415 20450 20549 20589 20594 20519 20534 20713 20748 2WW 20810 Mgl 2M|4 1621 1915 2213 2572 2751 3048 3449 3796 3951 4223 4462 4627 4895 5066 5187 5285 5509 5806 5937 6307 6482 6893 7258 7462 7791 8026 8219 8422 8630 8821 8990 9120 9349 9573 9971 10157 10182 10241 10540 10546 10601 ---1 10676 10899 zich thans de derde parachute zou openen. 11066 11075 11107 Tot groote ontzetting van bet publiek gebeurde dit echter niet. Het laat-"676 11760 HSI-* 11850 11854 11855 ste valscherm, dat Stacnewsky tot zün be-”"' schikking had. weigerde en de ongelukki ge parachutist sloeg op 200 M. afstand de tribune te pletter. Stacnewsky, die 32 jaar oud was, wu 2_ zoon van eenZ'_ uitbreken der revolutie in Rusland nam hü voor de bolsjewiki de wük en verdiende sindsdien als parachutist zün brood. *.:"7 12175 12189 12201 12391 12346 12359 12360 12388 12391 1’520 12546 12583 12614 12624 12719 12743 12758 12759 12786 12810 12838 13519 13678 13731 P. N. de Lange, Prinsengracht 75a, Amster- IW3 ,MI0 I533S 1537, dam (Burwau van het R. K. Vacantie- en 15815 15011 16038 16068 Rustoord SL-Antomus). }«37 .6794 17687 17*29 17901 17989 -- 18551

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 16