Van Alles en van Overal
derde blad
bladzijde 1
I'1
MAANDAG 22 SEPTEMBER 1930
R. K. Leergangen
Henry Ford
De film „Moederweelde"
BINNENLANDSCH NIEUWS
W ieringermeerpolder
GEMENGD NIEUWS
Arbeidersongeval
ONDERWIJS
LUCHTVAART
Vluchten op Indië
«-
Het 25-jarig bestaan der
Technische Hoogeschool
--
Vreeselijk einde van een
parachutist
De Manne-manoeiHtres
\mn
Rede van den aftredenden rector
magnificus, prof. ir. F. Westendorp
14 d»««n een vertrek naar -MM
Indtt piMfe hebben. 39737
B(j de verfeeofog nn bet «ro^octenbt
- ----1 1WM
w Ar.
volgende tel-
III.
aan-
Opening van het 18e studiejaar
Een beaeek aan Nederland?
19353 20175 400
nog
122M
5305
de
De aanneming van werkkrachten
in den vervolge gericht worden tot den heer
15671
16397
17991
19783
19927
30649
268
die
Een drietal eere-doctoraten
10609
12512
1977 139*6
14390
Mededeelingen In een persconferentie
16300
18880 18881
199*1
TvwM* nl-T-ir* s--a-a-
woie ptaatfi aeooexi.
vHegtkigen van de „Heemskerck" wordt, om «ea verkeaniag te gaan kltvoe-
ren. te wafer gelaten.
de
eersteel
door
(waterlinie)
een veel
geha-
•t nog
volk
onze
door
zeer
17746
17930
18182
18500
9b
621
1510
22.18
251
521
766
1299
1554
11946 12005
12454 12490
26?
597
9.15
1349
1570
Voor de aanneming van personen voor het
in cultuur brengen van de gronden van den
Wieringermeerpolder zijn door de directie
van den Wieringermeerpolder de volgende
richtlenen vastgesteld:
Bij het in cultuur brengen van de Wie-
zulken verschillende ca-
arbeid&krachten wordente werk
140
287
605
1041
1431
1599
1600
1835
148
296
629
106.3
1471
5604
63*7
7108
7711
8346
9019
176
302
6X1
1084
1476
163
1098
1900
2432
2*64
3.172
3641
4417
5170
6156
6998
7382
8183
8716
9848
1773
2171
2399
2741
3004
3294
3750
3933
4170
4321
4608
4780
5022
5157
5260
5413
5685
5906
6214
6461
6724
7204
7411
7732
7976
8139
8332
8584
8721
8950
9080
9295
9552
9877
445
1380
1962
2610
3020
3496
3>15
4545
5375
6244
7088
7656
8306
249
483
711
1230
1545
965
1389
1571
4244
447b
4642
4898
5095
5189
5288
5523
5814
5953
6319
649b
7017
7338
7480
7801
8055
8228
8428
8665
88.13
9005
9169
9399
9587
9995
1656
2065
2219
2664
2834
3090
3603
3825
1761
2149
2324
2724
2974
3184
3745
3926
4167
4109
4596
4776
4978
5144
5264
5382
5684
5899
6200
6401
6709
7156
7410
7705
7974
8135
8312
8566
8715
8926
9077
9226
9514
9872
1695
2104
2205
2699
2946
3143
3729
3924
4113
4274
4564
4751
4949
5126
5219
5345
5603
5861
6107
6381
6628
7099
7386
7685
7883
8131
8.109
8524
8714
8910
9068
9184
9480
9834
de Bibliotheek def Leergangen
Goos.sens dat zoowel het
als dat der uitgeleende
aan den heer Ir. P. Jooating voerde prof. Ir.
N. c. Kist het woord, waarin hij de ver
dienstelijke loopbaan van den eere-doctor in
het licht stelde.
Bij de eere-promotie van Ir. J. A. Ringers
sprak prof. Ir. O. H. van Mourick Broek
man namens de aldeeling. waarbij hij uit
eenzette welke redenen den Senaat er toe
hadden doen besluiten, ir. Ringers het eere-
doctoraat in de Technische Wetenschappen te
verleenen.
Na afloop van de plechtigheid hield de Se
naat van de T.H. in den foyer van de Stads
doelen een receptie, waarbij velen van de ge
legenheid gebruik maakten den nieuwen «ere
doctoren hun gelukwenschen aan te bieden.
toeschreeuwen te doen,
vloot afschaffen.
Als ik
11
491
1458
2045
2677
3042
3538
3721
4561
5381
6247
7096
7660
8335
8976
9986 10131
1.5201
15343 15361
19314 19331
19503
12499 12509
zal kunnen gebruiken.
Maar verondersteld hij heeft zóóveel
teriaal, dat hy er voldoende schepen
zal kunnen gebruiken, om óns
door voortdurende nieuwe aanvallen, vleu
gellam te slaan, dan zullen wij toch in elk
geval het forceeren van onze zeegaten en
daarmee de landing op onze eilanden zóó
lang hebben tegengehouden, dat het land
leger tijd en gelegenheid heeft gehad zich
gereed te maken tot tegenweer, zoodat by
verder oprukken de vijand een tegenstan
der tegenover zich vindt, waarmee ernstig
rekening gehouden zal moeten worden. En
al strijdende
terugtrekt
Holland-
ma-
van
ten slotte,
3244
3557
4096
4582 4928
5655
645’
7149
7821
8412
9649
10199 10274
10685 11054 11085
11670 11724 11734
12068 12121
17394 17421
17664 17666
17900 17918
18159 18173
18450
18742
407
1182
1919
2550
2969
3375
3690
4472
5259
6239
70.17
7508
8230
8849
10550 1067»
<N I «1-0 111 c I e e li
454e STAATSLOTERIJ?
Trekking Maandag 22 Sept*'
5<; Klasse. 5e Lijst.
Hoog* Prflzea.
Nieten
223
377
687
1135
1491
Tüdens de door de Belgische vliegclub te
Brussel georganiseerde internationale de
monstraties is gisteren een tragisch onge
luk gebeurd.
Een parachutist.
Naar wij vernemen zal de bekende Ame-
rikaansche fabrikant van automobielen
Henry Fond die op het oogenbhk een rond
reis door Europa maakt, zeer waarschijn-
lijk ook een bezoek aan ons land brengen.
het in
zijn
beschikte, dat hij morgen weer terug zou
kunnen komen met nieuwe schepen? Zelfs
al zouden die dan óók weer worden versla
gen, dan zou toch zeker ook de Blauwe
Partij weer nieuwe schade oploopen en ten
slotte te zwak worden, om nog Iets te kun-
daar zelfs de sloepen niet tot aan den vas
ten grond kunnen naderen, door het water
wadend, zich naar den vasten wal begeven.
Toch, de mannen zullen er nog wel kun
nen kotiipn, maar wat heeft men aan de
mannen, wanneer men niet ook de wape
nen heeft, waarmee die mannen zullen
moeten vechten? Een man kan ten slotte
door het water waden, een kanon, een tank
en al die zware voertuigen, die de trein
noodig heeft voor proviandeerlngf enz. moe
ten er doorgetrokken worden, wat zooals
men begrijpen zal, niet zoo’n eenvoudig
werkje is. Het is al moeilijk onder normale
omstandigheden, wat zal het dan zijn, on
der een voortdurende beschieting, waarmee
toch rekening gehouden moet worden?
Men heeft er in den wereldoorlog, met
het oog op een landing aan de Belgische
kust, al wel eens over gedacht, een soort
platform te maken, een drijvend plankier,
Kjjkje op het voorschip van de „Heems
kerck” met de beide watervliegtuigen,
daar staan opgesteld
115
866
t-1643
2291
2796 28Z7
3195
3542
3548
1637
1995
2216
2653
2615
3077
3590
3820
3953 >3987
4255
4480
4654
4911
5100
5210
5295
5528
5830
5993
6356
6575
7024
7361
7514
7831
8119
8249
8494
8680
8882
9011
9172
040»
9653
10016
Dr.
bezoekers
boeken, vergeleken bij het voorafgaand jaar
vooruitgegaan. De aanwinst aan
bedroeg 481 werken in 507 deelen.
waarvan er 295 zjjn aangekocht en 186 als
geschenken zijn ontvangen.
-Van de 923 in het kalenderjaar 1929 Inge
schreven staande studenten waren er 122.
die het einde van hun studie bereikten en
met een gewenschten uitslag bekroond zs.-
gen.
Ten aanzien van het werk der oud-cursis
ten wees spr. op het boek van Gerard Knu-
velder: „Van tilt „Wingewesten”.
Het boek laat herhaaldelijk zien, dat
Knuvelder het hart van Brabant nog niet
gepeild heeft; dat hij met de wordingen
van de sociale stroom ingen daar niet op ae
hoogte is, hetgeen nader wordt aangetoond.
In een openbare les. die na deze plechtige
opening van het studiejaar werd gegeven,
werd door den directeur der afdeellng Pro
fane Muziek, den heer W. van Kalmthout,
het thema behandeld: Inleiding tot de mo
derne muziek
Sterk is
boeken
het nog niet had geweten, dan
zouden deze manoevres het mü wel hebben
geleerd, dat wie tegen de vlootwet is, zich
tegen zijn eigen medeburgers keert; een
vijand is van zijn vaderland-
ARTHUR TERVOOREN.
15837
15983 15984 16049
16235 16273 16287
16468 16523 16570 16630
19375 19414 19448
19481 19503 19504 19513 19635 19585
196.38 19705 19732 19762 19830 I90»9
20002 20020 20043 30120 20244
17829
18643 18896 18948
19348 10460 19486 19551
19878 19927 19974 20041
20449 20641 20575 »<8»91
Naar ons wordt medegedeeld, zijn
alleenvertooningsrechten voor Nederland van
de film „Moederweelde”, vervaardigd door
en naar het scenario van de Fransche
Cineasten Benoit-Levy en Marie Epstein,
door de N.V. Filmafdeeling van het Centraal
Bureau der K.S.A. verkocht aan den Ned.
R. K. Bond voor Groote Gezinnen, die de
film verder in Nederland zal vertoonen of '|670 |I7,4 H779
doen vertoonen en exploiteeren. 12068 12121 12137 12182
Aanvragen V004 deze film kunnen derhalve 12522 12643 12942 12994
!25!? ’.“31 13831
14436 14472 14482 14522
gere Marine-Kri)gsschool>. die na elk schot
heeft uit te maken, wat er de uitwerking van
is geweest, wat natuurlijk niet zoo maar op-
de-gis geschiedt, maar wel degelijk berust op
wel overwogen berekeningen, gemaakt aan
de hand van daarvoor opgemaakte, op er
varing gegronde staten.
Zoo was dan ook weliswaar den vorigen
dag cie Roode vloot vernietigd, maar ook de
Blauwe had belangrijke schade ojrgeloopen
Zoo was de münenlegger „Douwe Aukes”
buiten gevecht gesteld en miste de ...Brinio”
een zijner kanonnen (kanons zeggen de zee
officieren. in tegenstelling met die van de
landmacht), terwijl schade aan de machine
kamer de vaart tot 9 mijl beperkt had. Ook
de „Heemskerck” had treffers gehad, waar
door een der twee groote kanonnen, het
24 cM. kanon in pantsertoren op het achter
dek, onbruikbaar was geworden
De Blauwen waren er dus, in vergelijking
met de Rooden, weliswaar goed af gekomen,
maar daartegenover stond, dat de Rooden
hun materiaal uit hun reserve konden aan
vullen, terwijl de Blauwen geen reserve meer
hadden en dus met de gehavende schepen
den strijd zouden aanbinden tegen geheel
nieuwe schepen van de Rooden die nog niets
hadden geleden.
Dit geschiedde inderdaad en na hevige ge
vechten weiden andermaal de schepen der
Roode partij vernietigd, of tot terugtrekken
genoodzaakt, bij welke manoeuvre de vlieg
tuigen der beide partijen een belangrijke rol
vervulden, door den tegenstander te verken
nen.
Voor de tweede maal waren de Blauwen
dus overwinnaar, maar tot welk een prijs!
Om maar te blijven bij de „Heemskeriik”,
die dan toch het voornaamste schip was
der Blauwen: dit miste behalve het groote
kanon op het achterdek, dat reeds in het
vorige gevecht onbruikbaar geworden was
zijn beide 15 cM.-kanonnen open schild,
het bakboords-voorkanon van 15 c.M. in
pantsertoren en alle zes zijn 1'/, cM.-ka-
nonnen. Bovendien was de vuurleiding ver
nietigd, zoodat niet meer alle kanonnen
van een centraal punt uit bediend konden
worden, maar ieder afzonderlijk de bevelen
van den vuur leider moesten ontvangen, wat
natuurlijk vertraging geeft, en bij salvo-
vuur, wanneet alle kanonnen te gelijk moe
ten vuren, bezwaren oplevert.
Maar hoe dan ook, w» hebben voor -de
tweede maal den vijand verdreven en zeer
zware schade toegebracht, en niettegen
staande de schade aan het schip was dc
vreugde aan boord van de „Heemskerck'
groot.
Ik voelde mij evenwel door dezen uitslag
nog heeletnaal niet gerust. Ik vond het nu
wel prachtig, dat de Blauwen den aanval
op de vesting Holland zoo kranig hadden
afgeslagen, maar wat gat dat eigenlijk,
wanneer die vijand over zooveel materiaal
Kolonel Röhl, de commandant
„Heemskerck” (rechte) met den eersten
officier. Overste Eikenboom, tijdens het
gevecht, den toestand besprekend
Het heeft natuurlijk geen zin. nu reeds
alle dagen officieele berichten omtrent het
verloop der manoeuvres zijn gepubliceerd,
hier nogmaals te gaan vertellen, wat er van
uur-tot-uur en van dag-tot-dag door de beide
partijen de Blauwe en de Roode. werd ge
daan om de plannen van den tegenstander
in de war te sturen en zoo mogeljjk zijn
schepen bulten gevecht te stellen.
Alleen wil ik even er aan herinneren, dat
den eersten dag de Roode vloot vrijwel vernie
tigd werd, maar dat de Blauwe er ook niet
zonder belangrijke schade was af gekomen.
Natuurlijk werd die schade niet in werke
lijkheid toegebracht en de leek zal zich af
vragen. hoe eigenlijk de commandant van
een in manoeuvre vechtend schip weet, wel
ke schade zijn schot op het schip van den
tegenstander heeft aangericht. Om dat te
bepalen, bevindt zich aan boord van elk der
schepen een arbiter (leeraren van de Hoo-
Batavia aan te komen.
Eén week na 35 September, n.l. op 3 Octo
ber, vertrekt wederom een postvliegtuig en
Hedenmorgen is op de Reindens- Olie -vee-
voeder fabriek de „A\oé” te Zwolle, de 34- 2212
jarige arbeider M. ter Avert tusschen een 2557
hoop steenen dood gedrukt. ^7^
3025
3751
3934
4195
4331
4619
4885
5047
5176
5281
5470
5716
5927
6250
6469
6813
Stacnewsky geheeten, 7251
sprong op een hoogte van 1200 M. uit een 7421
zich 7773
7981
8190
8403
8606
opende zich s773
Na 700 M. te zijn gevallen, 8978
valscherm 9093
9336
9566
9939
Hedenmiddag heeft In de Stadsdoelen de
Senaat der Technische Hoogeschool te Delft
een openbare vergadering gehouden, waarin
de aftredende rector manificus prof Ir. P.
Westendorp een rede hield en het rectoraat
overdroeg aan zijn opvolger Dr. H. 8. Hallo.
Aan de rede van prof. Westendorp ont-
leenen wij het volgende;
Onze gedachten gaan in deze uren terug
naar den lOen Juni 1905, den dag waarop
Delft in feesttooi was en de driekleur wap
perde van de Polytechnische School, die in
haar nieuwe gedaante, als Technische Hooge
school op plechtige wijze door H. M. de Ko
ningin, in tegenwoordigheid van H. M de Ko-
ningln-Moeder en van Z. K. H. den Prins der
Nederlanden, zou worden geopend.
Het getal ingenieursdiploma’s In de jaren
1906 tot Juni 1930 uitgereikt bedraagt 4722.
het getal promoties bedroeg 177, het getal
hoogleeraren is gestegen van 43 tot 69, dat
der lectoren van 2 op 15, dat der assistenten
van 57 tot 117, het budget bedroeg in 1906
f 726.877. en in 1930 f. 2.719.180; berekend
per student is het In die jaren gestegen van
f 618 tot f 1729.
Het aantal Ingeschrevenen steeg van 1176
in 1905 tot 2434 In 1920. daalde in 1927 tot
1438, om daarna weder eenlgszins toe te
nemen. Het getal vrouwelijke studenten be
droeg ten hoogste 121.
Na gewezen te hebben op het bloeiende
leven van diverse studentenvereenigingen,
kwam spreker tot de conclusie, dat de Deut
sche ingenieursopleiding zich, na 25 jaren
opgenomen te zijn geweest in het organisch
verband van het Nederlandsche Hooger On
derwijs, als Technische Hoogeschoool. om
geven ziet door vrienden, die haar met woord
en daad willen steunen om haar roeping be
ter te kunnen vervullen.
Spreker bracht ten slotte hulde aan Dr.
J. L. Cluysenaer voor zijn 16-jarigen arbeid
als president-curator.
De drie eere-promoties
Bij de verleening van het Doctoraat In de
Technische Wetenschap Honoris Hausa aan
den heer prof. Ir. P. K. T. van Iterson heeft
prof. Ir. A. J. Terllnden als promotor een
toespraak gehouden, waarin hij'de verdien
sten op wetenschappelijk gebied van den eere-
promovendus in waardeerende woorden schet
ste.
Overgenomen door den Ned. R.
Bond voor Groote Gezinneo
als die legermacht zich dan.
en den vijand afbreuk doende,
op onze beroemde onneembare
sche waterlinie, dan is de zaak voor den
vijand nog lang niet gewonnen. Waarmee
maar gezegd wil zijn, dat het dwaasheid
zou wezen, ons leger en onze vloot af te
schaffen, want al zijn die dan ook klein en
zullen ze noodzakelkjk altijd klein blijven,
voor de verdediging van het Vaderland zijn
ze toch altijd nog van groote waarde.
Door de gesteldheid van onze kust, kun
nen wü met een veel kleinere macht een
veel grootere weerstaan door de gesteld
heid van onzen bodem (waterlinie) met
een veQl kleiner leger een veel grooter.
Waarom zouden wij dan, zooals agitators
die om een leus verlegen zitten het
ons leger en
zóó geconstrueerd, dat de voorzijde aan den
onderkant afgeschuind was overeenko
mend met de helling van den bodem, zoo
dat het, als men het naar het strand
schoof, daar precies op zou passen en de
bovenkant zou aansluiten aan den drogen
zandbodem. Men heeft een dergelijk plat
form evenwel nooit gebruikt, om de groote
bezwaren die het vervoer ervan zou met
zich brengen. Zoo'n ding zou niet meer een
klein vlotje kunnen wezen, maar een log
gevaarte moeten worden, dat moeilijk te
hanteeren zou zijn en waarvoor de vijand
zeker zou moeten beschikken over onze be
roemde Hollandsche zeesleepers, om ze te
krijgen op de plaats waar ze gebruikt zou
den moeten worden; maar alweer, al zou
het in vredestijd misschien lukken, in
oorlogstijd zou van onzen kant natuurlijk
alles gedaan worden, om het plan te doen
mislukken en zoo’n karwijtje onder een he
vig vuur opknappen is vrijwel een onmo
gelijkheid.
Dat zijn de redenen, waarom een even-
tueelen vijand zich nog wel eens ernstig
zal bedenken, alvorens een landing op on
ze Hollandsche kust te beproeven en liever
de zeegaten als invalspoort zal kiezen.
Tegen die uiteenzetting had Ik als leek
niets in te brengen ze leek me logisch en
zeer aannemelijk. Maar nu kwam ik met
een ander bezwaar. De landingspoging
wordt dus gedaan in de zeegaten en de
manoeuvres die nu gehouden zijn hebben
wel het bewijs geleverd, dat wij zulk een
aanval zullen kunnen afslaan; tot twee
maal toe hebben we de vijandelijke sche
pen vernietigd Maar. na dien tweeden
keer waren ook onze schepen ernstte i
vend en het is zeer de vraag, of zij hei
een derde maal tegen een dergdijken te
genstander zouden hebben kunnen opne
men en zoo al. dan toch zeker geen vier
den keer. „Wat”, vroeg ik „baat het ons
dan eigenlijk, dat wij twee, vier, desnoods
tien schepen van een vijand buiten ge
vecht stellen, als het elfde en het twaalfde
schip onbelemmerd zullen kunnen binnen
komen?”
Waarop ik ten antwoord kreeg, dat eer
stens een vijand zich nog wel eens ernstig
zal beraden, alvorens zooveel schepen voor
een bepaald onderdeel van zijn krijgsplan
op te offeren; een vijandelijke vloot mag
groot zijn, onbeperkt is het aantal schepen
van een tegenstander toch ook niet en bo
vendien zal hij zijn schepen ook wel op
andere plaatsen noodig hebben, daar het
toch ondenkbaar is. dat wü alléén met een
groote mogendheid In oorlog zouden zün.
Een bevelhebber kan, wetend, dat er maar
een zeer geringe kans van slagen is. eens
één of twee schepen willen wagen, omdat
hü het woord onmogeXjk niet wil uitspre
ken, vóór hü daartoe wordt gedwongen,
maar daarbü zal hü het wel laten, omdat
hij zün materiaal elders maar al te goed
vliegtuig, met drie valschermen bij
waarvan hü de eerste twee successievelük
zou loslaten, zoodat hü ten slotte met één
parachute den beganen grond wilde berei
ken. Het eerste valscherm opende zich
naar behooren.
liet Stacnewsky het geopende
los, waarna zich even later de tweede pa
rachute opende, meldt de „Courant”. Na
nog een paar honderd Meter te zün geval
len, liet de parachutist ook dit tweede val-
scherm los, in de stellige verwachting, dat i<iTl
De colleges van het cursusjaar 19301931
der R.K. Leergangen te Tilburg zün Zater-
dag aangevangen. Des morgens om 10 uur
droeg de zeereerw. heer Dr. P. J. M van
GUs, curator der RK Leergangen, met as
sistentie der weleerw. heeren J. Paymans en
A. Adriaanse. ter opening van het nieuwe
studiejaar een plechtige H Mis op In de
parochiekerk van den 3- Jozef Heuvel'.
Na de H. Mts werd het „Veni Creator” ge
zongen en vervolgens had een bijeenkomst
plaats in het Auditorium der RK Leer
gangen aan den Bosschenweg. waarbü door
den Rector mgr. prof. dr. Th. Goossens,
verslag werd uitgebracht over het studiejaar
1929—1930.
Het afgeloopen Jaar heeft wederom oen
belangrüke uitbreiding en stüglng van net
aantal studenten gegeven. Ingeschreven wa
ren 923 studenten, tegenover 812 studenten
m 19281929, hetgeen tot dan toe het
recordcüfer was.
De Leergangen zün thans met haar
verschillende cursussen reeds in 13 plaat
sen van Nederland gevestigd Als voor
naamste nieuwe cursus wordt genoemd de
opleiding voor surnumerair der Directe Be
lastingen. Invoerrechten en Accijnzen en
voor Surnumerair der Registratie en Do
meinen.
Omtrent
verklaarde
aantal
16988 17004 17010 17020 17038 17043
17185 17190 17212 17233 17264 17285
17320 17322 1 7329 17377 - -
17459 17481 17546 17644
17795 17824 17840 17844
18019 1 8117 18120 18151
18263 18286 18322 18369 18441
18553 18578 18626 18628 18667
18916 18919 18922 18929
ringermeergronden
tegorieën
gesteld:
le. a. Landarbeiders, wier gezin niet in of
niet in de nabüheld van den polder woont.
Dele arbeiders worden ondergebracht in
barakken, boerderijen of andere woningen,
zooveel mogelük bü het werk.
Zü worden uitsluitend betrokken door be
middeling van den Rüksdienst der Werk
loosheidsverzekering en Arbeidsbemiddeling,
dus over de Arbeidsbeurzen en hare Cor
respondentschappen. Landarbeiders, die voor
deze categorie in aanmerking wenschen te
komen, behooren zich derhalve bü de betrok
ken Arbeidsbeurzen of Correspondentschap
pen daarvoor op te geven.
In de eerste plaats zullen’voor plaatsing
in den Wieringermeerpolder worden aange
wezen de arbeiders uit de plaatsen waar een
chronische plattelandswerkloosheid heerscht.
Binnen enkele weken zullen een 500-tal
dezer arbeiders tewerk gesteld zün, verdeeld
over vüf kampen, n.1. te De Haukes, te Sluis
I (pl. m. 5 K. M van De Haukes en van
Nieuwesluis), te Nleuwesluis te Kolhom en
te Aarts woud. Een kamp zal worden bezet
met arbeiders uit Friesland, 1 kamp met
arbeiders uit Groningen, 1 uit Drenthe en
1 uit Overijssel en Gelderland.
De bezetting van het 5e kamp zal ver-
moedelük uit Brabant en Zeeland komen.
Behalve een 5-tal barakken zullen dit jaar,
zoo mogelük, nog een 50-tal arbeiderswonin
gen worden gebouwd, waarvan het schuur-
gedeelte wordt ingericht voor het onder
brengen van 6 kostgangers. Uit welke stre
ken deze bezetting zal komen is nog niet
vastgesteld.
Het Is duidelük. dat het diep winter is,
voor deze woningen zullen kunnen worden
betrokken.
b. Landarbeiders, wier gezin in de nabij
heid van den polder woont.
Zü worden eveneens uitsluitend betrokken
door bemiddeling van den Rüksdienst der
Werkloosheidsverzekering en Arbeidsbemid
deling. Zü. die derhalve in den polder wen
schen te werk te worden gesteld, dienen
zich daarvoor bü de Arbeidsbeurzen at de
correspondentschappen op te geven.
Deze arbeiders worden slechts tot een be
perkt aantal aangenomen om te voorkomen,
dat te veel arbeiders uit de omgeving van
den polder worden weggezogen en de daar
bestaande landbouwbedrijven worden ont
wricht.
2e. Landarbeiders wier gezin in den polder
komt wonen.
Door de Wieringermeer-Directie zullen
een 500-tal landarbelderswoningen worden
gebouwd (pj.m. 50 in 1930, pl.m. 300 In 1931
en pl.m. 150 In 1932). Het ligt in de bedoe
ling voor deze categorie de Landarbeiders-
wet toe te passen, zoodat de arbeider op den
duur eigenaar wordt.
Landarbeiders, die hiervoor in aanmer
king wenschen te komen moeten zich te
Züner tijd opgeven bü de Arbeidsbeurzen of
hare Correspontschappen. Zü worden be
trokken uit het geheele land, dus niet alleen
uit de werkloosheidscentra. De arbeidsbeur
zen oefenen de eerste schifting uit, terwül
de definitieve keuze geschiedt door de Wie
ringermeer-Directie Behalve op flinkheid en
bekwaamheid van den arbeider zal vooral
worden gelet op flinkheid en netheid van de
arbeidersvrouw. Het schuurgedeelte van deze
woningen zal tüdelük voor de onderbrenging
van zes kostgangers worden ingericht. De
arbeMeravrouw moet deas ruimte in orde
20591 10.000
1269 5299 11191 13745 1000
4717 16867 18311
2748 7862 12440 200
2183 3016 4112 5305 10084 10349 11069
13863 11514 16507 16986 18758 20974 100
Prilrea vaa 74.
118
899
1689
2329
2830
3278
3573
4221
5125
5824
6531
7282
7938
8582
9772
houden en zorg dragen voor middageten,
koffie en thee voor de kostgangers tegen
een nader vast te stellen vergoeding.
Je. Boeren boeren-aoons. die het voor
nemen hebben zich in de toekemst In den
polder als eigenaar, pachter, erfpachter, enz.
te vestigen.
Aan het in cultuur brengen van zoute
gronden zün verschillende moeflükheden
verbonden, zoodat het gewenscht Is, land
bouwers. die zich vrij spoedig in den polder
wenschen te vestigen. In de gelegenheid te
stellen vooraf practlsche ervaring op te
doen.
De gelegenheid hiertoe wordt door de
Wieringermeer-Directie geopend, door ge
gadigden aanvankelük onder dezelfde voor
waarden. als voor de landarbeiders gelden,
te werk te stellen. De boeren of boeren-
aoons. die landbouwonderwüs hebben geno
ten. genieten de voorkeur.
Zü zullen zooveel mogelük bü de machi
nes. bü het greppelen. draineeren. enz. wor
den geplaatst. Degenen, die blük geven van
buitengewone practische bekwaamheid en
leideraeigenschappen. kunnen in aanmer
king komen voor onderbaas.
Zü dle_te ver van den polder wonen om
dagelüks huiswaarts te gaan, worden zooveel
mogelük gioepsgewijze ondergebracht als
kostgangers in de te bouwen landarbelders
woningen.
Inzake de plaatsing en de eiseben. waar
aan de candldaten moeten voldoen, zal met
de landbouworganisaties overleg worden ge
pleegd en voldoende worden gepubliceerd
4e. Plaatsing als onderbaas, opzichter,
bedrijfsboer. enz
Velen wenschen plaatsing als onderbaas,
opzichter of bedrijfsboer.
Aangezien de uitvoering der werkzaamhe
den gedeeltelük wordt opgedragen aan de
Nederl. Heidemaatschappij, terwül andere
werkzaamheden zullen warden aanbesteed,
wordt door de Wieringermeer-Directie
slechts zeer weinig toezlchthebbend perso
neel aangesteld In het algemeen kan aan
aanvragen in dien <reest niet worden vol
daan.
Zoolang de regeering niet beslist heeft
over de wüze waarop gronden zullen worden
uitgegeven, kunnen evenmin bedrüfsboeren
worden aangesteld.
Wegens gebrek aari onderdak kunnen
voorlooplg slechts diegenen worden aange
nomen, die dagelüks naar hun woonplaats
kunnen tenigkeeren,
nen uitrichten tegen dan wéér versch
rukkend materiaal.
Nietwaar, zoo zou de leek op het eerste
gezicht oordeelen en dan tot het besluit
komen, dat het toch eigenlük dwaasheid
is, er in ons land een vloot op na te hou
den, omdat die ten slotte toch altijd het
onderspit zal moeten delven. Dat zou een
gevaailüke conclusie zün. die men uit deze
manoeuvres zou trekken en zeker door de
agitatoren voor den onbekookten strijd te
gen de vlootwet gretig worden aangegrepen
om reclame te maken voor hun anti-natio
nale actie.
Daarom wilde ik me eens door deskundi
gen laten inlichten en ik vond de officieren
aan boord gaarne bereid mijn vragen te
beantwoorden.
De strüd was voor dien dag afgeloopen en
gezellig zaten wü in de ruime longroom der
officieren bijeen, toen ik mün eerste vraag
lanceerde: „Ik heb nu als leek gezien en
ondervonden hoe uiterst moeilük het voor
een eventueelen vüand moet zün. in onze
zeegaten met.hun verraderlijke ondieepten «n
banken binnen te dringen. Dat weten na-
tuurlük de deskundigen van een eventuee
len vüand ook wel. Lükt het daarom niet
zeer waarschünlük. dat die ooit zullen Be
sluiten, een aanval op onze zeegaten te
doen en liever zullen besluiten te trachten
Noordelüker, aan de kust van Zuid- of
Noord-Holland te landen?”
„In de eerste plaats,” werd mü geant
woord, „kan het In zekeren zin voordeeb-
ger zün voor een vüand de zeegaten als
invalspunt te kiezen omdat als hü in het
bezit is van de eilanden, de weg vrjj is voor
een oprukkend landleger, waarmee de vloot
zal kunnen samenwerken. En in de tweede
plaats is het ook aan onze Hollandsche
kust lang niet eenvoudig om een landing
uit te' voeren in verband met de ondiepte
van het water er vóór. De groote schepen,
die de transportvloot moeten begeleiden,
zullen op aanmerkeiüken afstand van Je
kust moeten blijven, zoodat de landings
troepen een zeer grooten afstand zullen
moeten afleggen, wat bij eenigszlns slecht
weer groote bezwaren met zich zal brengen
En als men nü weet, dat de statistieken
uitwüzen. dat maar ongeveer éénmaal in
de vüf dagen, dus op 70 dagen per jaar,
de weersgesteldheid voor een landings|x>-
ging gunstig is. dan voelt men de groote
moeilükheden. Die gunstige dagen toch vol
gen nij^ op elkaar en er dient rekening
mee te worden gehouden, dat een trans
portvloot. die zich bü gunstig weer op weg
begeeft, bü aankomst voor onze kust daar
zeer ongunstig weer kan vinden. Immers,
wat op open zee nog niet roo slecht lükt,
kan op ohzc ondiepe kust gevaarlük wor
den
Maar nog afgezien van het gevaar der
landing door het slechte weer is er nog een
ander gevaar. Door den grooten afstand
waarop de groote schepen van de kust
moeten blüven, moeten de open landings-
sloepen ook een grooten afstand afleggen
vóór zü de kust bereikt hebben en In dien
tüd staan zü natuurlijk bloot aan het vuur
van onze kustverdediging, waardoor de
kans bestaat op zeer groote verliezen, reeds
vóór het strand bereikt is en de mannen.
De eerste terugreis vangt te ®*J*^*J?
17 October aan. de tweede en volgende tei
beantwoording der mail; In Nederland te dft
twee dagen. Zoo kan het antwoord op een
per luchtpost verzonden brief binnen 2» da
gen na verzending worden ontvangen,^ iy-
geen een belangrijke versnelling vergeleken
bü het vorige jaar beteekent.
Het hoofdbestuur der P- T. T. heeft een
reeks maatregelen genomen ter bevordering
van het luchtpostverteer. Zoo te allereerst
een nieuw briefgewicht van 5 gram hiervoor
Ingevoerd; omslagen met bübehoorend pa
pier. tezamen 5 gram wegend, zün tegen den
prijs van 2 cent aan alle postkantoren ver
krijgbaar. Buiten het gewone tarief van
cent is voor zulk een, brief een luchtrecht
van slechts 30 cent verschuldigd. Men u
dus voor 38 cis klaar met een brief van één
velletje (2 bladzijden). (Van Indie uit voor
42% ct., bulten tiet papier).
De vllegdienst zal aanvankelijk met drie-
motorige Fokker F VII b-toestellen, waarvan
de K L. M. er 5 heeft, worden uitgevoerd.
Op 13 November echter zal het nieuwste
en grootste vliegtuig der K. L. M -vloot, de
F IX P.H.-A.O-A. een heen- en terugvlucht
aan vangen.
Het büaondere van deze vlucht is dat hier
op proeven met radio-ontvang- en zendtoe
stellen, benevens een peilinrichtlng. zullen
worden genomen. De heer A. O. L. Strijkers,
chef van den radiodienst op het vliegveld
Waalhaven, zal deze vlucht daartoe meema
ken.
Bü Fokker zün op het oogenblik een twee
de F IX en een F XII-toestel in bouw, welke
tx.t. op de Indlë-route zullen worden inge
zet. De F XI heeft 15. de F IX 20 zitplaat
sen. Deze vliegtuigen zullen vermoedelijk te
gen het einde vari dit jaar In de vaart ko
men.
Onderhandelingen worden gevoerd tenein
de te geraken tot geregelde luchtlünen naar
Australië.
De K. L. M ontving reeds verschillende
aanvragen voor passage per vliegtuig naar en
van Indië
Met het oog op het feit, dat de organi
satie langs de route thans nog In een ont
wikkelingsstadium verkeert, worden derge-
Hjke passages nog niet aangemoedlgd. Wan
neer echter over groote vliegtuigen, zooals de
F IX en de F XII kan «orden beschikt, gal
de gelegenheid tot het medenemen van pas
sagiers worden verruimd. Echter kan een
wekelüksche luchtdienst voor passagiers en
post niet vóór einde 1932 aanvangen, daar
vóórdien niet over een volledige bemanning
en een complete vloot kan warden beschikt,
terwül ook de grondorganteatie niet eerder
gereed kan zijn.
In een persconferentie heeft de K. L. M.- 6905
directie nadere mededeelingen gedaan over '7071
de tJ. hervatting van de Indië-vluchten. '72«8
mand met Evert van Dük, Th. Wiersma en
M. O, H. Buitenhuis, resp. len, 2en bestuur
der en werktuigkundige, sal 25 September
morgens vroeg van Schiphol vertrekken, 18780
om, indien de vlucht volgens bet opgestelde '9008
schema wordt uitgevoerd, 12 dagen later te
- 19461
19606
19913
20261
135
1068
1758
2365
2850
3329
3636
4371
5132
6136
6944
7345
8056
8588
9803
10276 10476
11296 11473 11538 113H
11800 11831
12389 12441
13188 13413 13493 13509
13876 13973 14094 14318
14565 14734 14«52 14966
15463 15512 15627
16129 16209 16382
16797 16850 16890 1640»
17259 17391 17405 17684
18249 18400 18436
18970 18992 19049 19053
19622 19688 19751
20167 20’08 20419 20442
20677 24«I8 20621
1663
2080
2252
2668
2842
3137
3669
3873
4036
4262
4550
4733
4931
5124
5212
5316
5582
5845
6104
6370
6606
7086
7369
7604
7872
8130
8258
■8515
8684
8886
0060
9173
9417
9706
10025 10053 10117 10143
10’43 10245 1M56 10463 10631
10614 Ï0664 10792 10809
10915 10950 10058 10964 10969
11154 11236 11243 11386 11396
talrijke '1406 11417 11459 11490 11522 11567 11568 11595
11866 11909 11916 11944 11982 12023 12105 12106
1’132 12134 12167
1’331
van,?sil
’2720 12722
as de ’845 12916 12965 13017 13026 13027 13061
tsaristisch kolonel. Bü het ’0** 13118 13175 13193 13269 13286 13448 13462
- 3527 13534 13607 13640 13642 13657 13667 13769
’803 13833 13852 13870 13873 13914 13924 13956
<4030 14062 14083 14102 14108 14178
14196 14215 14298 14312 14342 14347 14351 -
14394 14413 14420 14450 14584 14609 14617 14620
14669 14678 14725 14730 14799 14824 14833 14842
14963 14996 15039 15106 15133 15157 15169 15195
15250 15269 15278 15279 15285 15302 15320
15403 15417 15453 15493 15529 15553
15666 15699 15705 15739 15750 15792 15823
15839 15855 15868 15898 15907 -
16130 16150 16168 16212
16370 16372 16396 16441
66658 16716 16732 16734 16766 16806 16814 16847
16974 - - - -
17161
17308
17443
17754
17986
18204
18516
18795
19046 19052 19075 19105 19124 19205 19231
19286 19291
19475
19623
19957
20266 20345 ’O350 20354 20363 20371 20415
20450 20549 20589 20594 20519 20534 20713
20748 2WW 20810 Mgl 2M|4
1621
1915
2213
2572
2751
3048
3449
3796
3951
4223
4462
4627
4895
5066
5187
5285
5509
5806
5937
6307
6482
6893
7258
7462
7791
8026
8219
8422
8630
8821
8990
9120
9349
9573
9971
10157 10182 10241
10540 10546 10601
---1 10676 10899
zich thans de derde parachute zou openen. 11066 11075 11107
Tot groote ontzetting van bet
publiek gebeurde dit echter niet. Het laat-"676 11760 HSI-* 11850 11854 11855
ste valscherm, dat Stacnewsky tot zün be-”"'
schikking had. weigerde en de ongelukki
ge parachutist sloeg op 200 M. afstand
de tribune te pletter.
Stacnewsky, die 32 jaar oud was, wu 2_
zoon van eenZ'_
uitbreken der revolutie in Rusland nam
hü voor de bolsjewiki de wük en verdiende
sindsdien als parachutist zün brood.
*.:"7 12175 12189 12201 12391
12346 12359 12360 12388 12391
1’520 12546 12583 12614 12624 12719
12743 12758 12759 12786 12810 12838
13519 13678 13731
P. N. de Lange, Prinsengracht 75a, Amster- IW3 ,MI0 I533S 1537,
dam (Burwau van het R. K. Vacantie- en 15815 15011 16038 16068
Rustoord SL-Antomus). }«37 .6794
17687 17*29 17901 17989
-- 18551