tweede blae
Stadsnieuws
DE LEGEROEFENINGEN IN
LIMBURG
I
Bijlagen tot den Raad
Ir. J. A. RINGERS
4
i»
BLADZIJDE 1
DINSDAG 23 SEPTEMBER 1930
Nieuwe Buurt vereeniging
De tunnelbouw aan het Station
Faillissementen
Doctor honoris causa
er
Ie
R
u
M. KAT ER
A UK MAAR
MltNT26<
DE VERDIENSTEN VAN ONZEN
OUD-STADGENOOT
Oproe*» van de R. K. Jongens-
patronaten van Alkmaar en
omstreken naar Helloo
van
VERTROKKEN PERSONEN
voor
R.K. KIESVEREENIGING
Kapelaan C. PEBSOON.
DE KORTEBAANDEAVEBU
bestaande
rX,
I
invloed van dr. Ringers' krachtige per
genomen, waar
Op Zondag M t8 September
INGEKOMEN PERSONEN.
KT
En het blad besloot zijn artikel aldus
verbetering
dienstbode.
van
Ut
n.
S
40-jarig professiefeest Pater
S. Ulterwaal O.P.
„Zeiden wij teveel, toen wij constateer
den, dat Delft door de keuze der eere-
land, rX, etaleur, van Winterswijk
Laat 163- M. A. Col paart. r. k-.
Met
12.
ALKMAAR, 22 Sept. Heden is gedepo
neerd de nadere ultdeeling JUst in het fail
lissement van Herat. Gerardus Beek, tim
merman te Oosthuizen v/h te Hoorn; our.
mr. B. W. C. Dwars; ultkeering 48 pet; be
houdens verzet.
R. K. HERSTELLINGSOORD VEREENI
GING VAN SPOOR- EN TRAMWEG
PERSONEEL MGL MUTSAERS
van
A.
-De
dr. ir.
i”
31.
De verdiensten
Ringers,
legenheid van diens promotie tot
heeft prof. ir. G. H. van Mourik-
een
het oog op de landbouwfeesten van
Woensdag is de op/Woensdag 24 Sep
tember aangekondigde vergadering der RK.
Klesvereeniging. waar de heer C. J. Kuiper
lid der 2e Kamer der Staten-Generaal sou
spreken over bet vlootplan 1930 vervet naar
Maandag 29 September.
Niet op 24 maar op Maandag 29 Septem
ber spreekt du-. Kuiper in het 8t. Jozefge-
zellenhuis over het vlootplan.
Men boude dus dezen datum vrij.
secretaris en penningmeester
zijn reep, de heefen Leegwater. Schoonhoven
en du Croq.
den
gebracht, die zeer op prijs
is
met het
feestelijk
Voor de harddraverij, welke morgen.
Woensdag, in de Harddraverslaan gehouden
zal worden, zijn de navolgende dravers in
geschreven:
Premier Reva D Konora Idylle
Prinses Duluth Otelha Remplacante
Hartstein Mary Magowan Sister Pa
trick H Silent Nancy Marie P Kap.
de Bruane Harrold Pleternel Meteor
Spier Frettchen Maggy Henry
—Oplooper Senator Azbond Malle B
Janet Harvester.
De afstanden zijn als volgt:
No. 1, 270 M 3—6, 275 M.; 7 en 8. 280 M
9 tot en met 19, 285 M.; 20 tot en met 22, 290
M.; 23, 300 M.
HET ZILVEREN JUBILEUM DER TECHNISCHE HOOGE8CHOOL TE DELFT tl Maandagmiddag met een eMMeeie H>een-
komst, ii'Vi «l deer E- Exc- mhstiw Reymer werd b tfcr we end. herdacht. Een «verzicht van de berdenkingsbfjeenkonmt
x Onze ew6-eta4g«neat X J. X Ringen, wten het eiai dssterzet
De jongelingschap van Kennemerland zal
ook op haar beurt een bloemkrans van ge
beden gaan vlechten om de slapen van het
hoofd onzer Moeder Maagd Maria. Op tal
van plaatsen op de aarde troont Zij als de
Koningin van hemel en aarde en de Uitdeel
ster der rijke genadeschatten van haar God-
delllken Zoon, Jezus Christus.
Daar in Helloo, het Nazareth van Kenne
merland, is Maria, de O. L. Vrouw van troost
en hulp in nood. Dat duizenden mannen en
vrouwen, die zooveel dagen van droefheid en
behoefte aan hulp doorworstelen, zich bege
ven naar Haar, die de troosteres der bedruk
ten en de hulp der christenen is, spreekt van
zelf, maar dat ook de jongelingen, wier le
venszonnetje nog niet verduisterd went door
Zooals wij gisteren reeds onder de rubriek
„Onderwijs” hebben medegedeeld, is het
eere-doctoraat in de technische wetenschap
pen door de Technische Hoogeschool te
Delft verleend aan de ingenieurs van Iter-
son, Joosting en onzen oud-stadgenoot
Ringers, thans Directeur-Generaal van
Rijkswaterstaat te 's Gravenhage.
de wolkjes van smart en tegenslag en die zoo
sterk zich voelen In bewustzijn van eigen
kracht, rich ook begeven naar Helloo. waar
Maria zit als troost en hulp in nood, dat
Ujkt niet >oo duidelijk. En toch gaan met
alle reden ook de jongens naar O. L. Vr..
troost en hulp in nood.
Ja. allen weten, dat zfj op Haar hun ver
trouwen moeten stellen in de moeilijke jaren
van harden levensstrijd, die hun nog wacht
en zich moeten bewust maken, dat Maria, de
Sterre van de zee van hun leven, waarin zoo
straks menig golfje de stille oppervlakte zal
bewegen, den julsten weg zal wijzen en dat
zü niet in de wispelturigheid van eigen zwak
heid. maar in de kracht van Maria’s hulp en
bescherming hun leven zullen leiden. Zij
kennen nog het leven niet en weten niet,
dat het leven van zeer velen hier op de aarde
Is als een schip In nood, dat hulp en bijstand
noodlg heeft, om niet zoo straks als stukge
slagen schip en wrak op t stille strand van
het leven zonder doel te worden weggewor
pen. De doornen van het leven steken niet,
alleen nog zachte bloem in ontloken knop be
tasten zij. Hun leven is nog als een blijde
koekoeksroep in ’t sombere woud van het
léven van het menschdom.
Nog rijst hun levenszonne in pracht van
morgenrood en niet de middagzon van kom-
mervolle arbeid brandt nog op het gelaat en
geen avondschemering dooft het felle levens
licht, dat fonkelend in hun oogen leeft en
glans en kleur nog legt op aangezicht.
Maar toen willen ook zü opgaan naar O.
L. Vr. ter Nood om smeekende te vragen
Haar bijstand in den strijd, die wacht.
Met het scherp-omlijnde beeld van de toe
komst van hun leven, waarin als in een kleed
naast de zilveren draden van de vreugd ook
de zwarte van den strijd en de roode van
het Lijden geweven zullen zijn, gaan zü dan
op naar Haar, die allen wacht om te geven
de schatten van Jezus’ genade.
In groot getal door directeuren van Pa
tronaat en Congregatie opgeroepen, zullen rij
tezamen komen binnen de muren van Alk
maar, om vandaar te trekken in militaire
orde naar ’t stille woud van Heiloos heilig
dom. ZIJ zullen onderweg de bloemen vlech
ten om deze neer te leggen aan den voet
van 't beeld van Haar, die zoo zeer bemint
de bloemen van oprechte deugd en heilig
heid, ontloken aan den stam van het jonge
jongenshart. Zü wacht op hen In de schaduw
van Haar heiligdom, om van hen te ontvan
gen hun klndergroet. gebracht aan Haar, de
Hemelkoningin, de Moeder vol van teedere
mln. aan Haar, die is ons leven, onze zoet
heid. hoop en vreugd, ons lichtpunt op het
pad der deugd.
Welaan dan. Kennemerland’s Jongeling
schaap toont te rijn de kinderen van Maria
en trekt in groot getal naar O. L. Vrouw ter
Nood.
Een waardecrende pers
stem.
Het „Hdbd.” vond in deze eere-promo-
ties aanleiding, een hooggestemd artikel
te schrijven, welks aanhef als volgt luidde
sluis der wereld schiej
ar. ir. Ringers aan bet geweldigste in
genieurswerk ooit in Nederland onder
nomen, beeft hij daarna enkele jaren zijr
krachten gewijd op een leidende plaats et
sedert dien heeft hij een taak op zijn schou
ders genomen, die van zijn persoon mee:
nog eischt, dan wat hij reeds tot stanc
bracht. Hij is eerst kort aan het departe
ment van „Waterstaat”, «aar zoovee
deskundigheid zich
*oo stevig gefundee»_ -
dat onder niet-deskundige ministers de
*°ortgang van het werk daaronder wel
Wde* moest. Ea reeds bespeurt men den
Benoeming tiidelijk perso
neel Handelsavondschool
Voor den duur van den cursus 1930/1931
bestaat aan de Handelsavondschool naast
.het vast aangesteld personeel nog behoefte
aan een leeraar voor 2 uren per week aard
rijkskunde.
B. en W. hebben gemeend, voor deze be
trekking te moeten voordragen den heer J. J.
TKooij, onderwijzer aan de Gemeenteschool
nr. 1. De heer Kooij was ook den vorigen
cursusaan de Handelsavondschool ver bon oen.
De Minister van Onderwijs, Kunsten ea
Wetenschappen heeft deze voordracht goed
gekeurd. terwijl de betrokken Inspecteur
zich daarmede kan vereenigen.
De benoeming zal gelden
31 Augustus 1931.
r<w niet*
1 met en-
Reeds vijf weken wordt thans gearbeid aan
het maken van een voetgangerstunnel vanaf
het Stationsplein naar het late, 2de en 3de
perron.
Het werk, dat volgens het bestek In acht
maanden tijd moet worden opgeleverd, zal.
naar men ons mededeelde, nog wel enkele
maanden meer vorderen.
De tüd van het Jaar Is oorzaak, dat niet
met twee ploegen gewerkt kan worden, om
dat de dagen te kort zijn, terwijl bovendien
het treinverkeer, dat zün gewonen loop moet
hebben, nogal stagneerend werkt op het
karwei, dat men thans onder handen heeft.
Men Is n.l. bezig met het storten van vier
maal vier betonnen pülers in het terrein tus
schen het eerste en het tweede perron. Dit
is een kostbaar werk, dat ongeveer een vijfde
vordert van de totale bouwsom, welke ruim
f 100.000 bedraagt.
Deze 16 pülers dienen als fundament voor
de tüdelüke bruggen onder de sporen tusschen
het tweede en derde perron, omdat het ge
deelte van het Stationsplein naar het tweede
perron eerst voltooid moet rijn, voor gear
beid mag worden aan het gedeelte van het
2de perron naar het 3de perron.
De geheele tunnel, die onder 13 sporen
door zal loopen, zal een lengte krügen van
73 meter en een breedte van 4 meter.
Het werk staat onder leiding van den beer
Ir. Schweers, ingenieur der Nederlandsche
Spoorwegen en wordt uitgevoerd door de
N.V. Meesters Gewapend Betonbouw te Am
sterdam; oprichter van het werk is de bui
tengewoon opzichter bü de Nederlandsche
Spoorwegen, de heer Bakker, alhier.
Door genoemde N.V. is het grondwerk over
gedragen aan den heer Coevert. aannemer al
hier. terwijl de ü«er-constructiewerken zijn
toevertreuwd aan de fa. van Maarleveld en
Zn., alhier.
Gelijk met de electrlficatle van de lijn Alk
maarAmsterdam zal deze tunnel voor voet
gangers gereed moeten zün.
Wanneer zouden we onzen lezers een zelfde
bericht kunnen geven over een flinke mo
derne tunnel voor rij- en voetgangersverkeer
onder den Berger-Overweg. waar de toe
stand onhoudbaarder wordt, naarmate bet
drukke verkeer in die lichting toeneemt?
In verband met het 40-jarig professie-
feest van Pater S. Ulterwaal OP, waarvan
3ond.de viering heeft plaats gehad, is
door de muziekvereeniglng den jubilaris
een serenade
werd gesteld.
soonlijkbeid.
Er waait een frissche wind over het
Binnenhof, alsof men op de nieuwe sluis
in IJmuiden stond
Er worden besluiten
vroeger alleen van eindeïooze aarzeling
bleek, die ernstige gevaren met zich bracht.
Juist op dr. Ringers’ specifieke terrein
is er verheugende voortvarendheid, die
de overtuiging weet te vestigen, dat haar
vlotheid niet voortspruit uit miskenning
van de beteekenis der genomen beslissingen
Wij denken aan de jaren en jarenlang
sleepend gehouden kwestie van Amster
dams verbinding met den Rijn, aan wat
de Troonrede en de Waterstaatsbegroo-
ting beloven aan bruggen, waar nu het
verkeer tusschen Noord-en Zuid-Neder-
land stokte aan de groote rivieren.*'
O.
Oostenrijk
Neumann, rL..
De jubileerende Technische Hooge-
zchool geeft aan drie barer oud-leerlingen
vandaag den doctorshoed I
Zij zijn niet de eersten, wien deze onder
scheiding ten deel viel. Aan anderen vóór
hen is de toch nog zeer zeldzame bul van
«eredoctor der Technische Hoogeschool
uitgereikt, om hun verdiensten voor de
techniek, om de eer, die zij aan Delft be
wezen door hun werk, om de kansen, die
zij aan in Delft opgeleide ingenieurs hebben
gboden te bewijzen, wat de Technische
Hoogeschool hun had meegegeven.
Dr. ir. F. K. Th. van Iterson, dr. ir.
P- Joosting en dr. J. A. Ringers zijn de
«eredoctoren van vandaag. De keuze eert
hen evenzeer, als ze de Technische Hooge
school tot eere strekt. Immers niet slechts
bewijst de Delftsche Hoogeschool door
deze keuze opnieuw, dat zij slechts aan
de allerwaardigsten de kostbaarste gave
schenkt, die zij tot haar beschikking heeft
en de onderscheiding heeft daardoor
voor de drie nieuwe doctoren een zeer bij-
zondere waarde maar de Senaat doet
tevens duidelijk blijken van bet inzicht,
dat een Technische Hoogeschool in onze
dagen haar waarde niet alléén ontleent
aan de wetenschappelijke waarde barer
opleiding. Het werk van deze drie doctoren
immers spreekt tot de verbeelding van
ons volk en is uitermate geschikt, om bet
bewustzijn te verlevendigen, wat wij voor
onze welvaart te danken hebben aan de
zilveren jubilaresse.”
Over ir. Ringers schreef bet blad speciaal
Aan de Griffie der Arr. Rechtbank te
Alkmaar zün gedeponeerd de uitdee-
UngsUjsten inzake het faillissement van
Th. Peerdeman. koopman te Grootebroek,
met geen ultkeering aan concurrente
schuldei chers, en van A. A. J. Balk, voor
heen winkelier te Helloo, met een ultkeering
van 7 pet. aan concurrente schuldeischers.
Dl anders soo rustige landwegen van het
Hdd-Oostelük deel van de Peel rond Ven-
rey, Tienray. Horst en zelfs Oploo en st.
Anthonis. hebben vandaag gedaverd van de
regelmatige stappen der soldaten, de hoeven
vin paarden en de zware wielen van affui
ten der vuurmonden en munitiewagens In
dtt ontgonnen deel van de Peel, dat ten
Westen begrensd wordt door uitgestrekte
heidevelden en moerassen van de Vrede
peel zal moreen de oorlogstoestand intre
den. Gedurende meer dan 24 uren zal men
daar kunnen hnoren de stem van het ka
non. afgewisseld door het ratelen der mi
trailleurs en t geknetter de. geweren, want
de manoeuvres van de le Divisie ra de Ve
Infanteriebrigade, versterkt met tal van
hulpwapras. worden hier gehouden onder
leiding van dra commandant van het veld
leger.
Oorspronkelijk was daarvoor de Veluwe
aangewezen. maar het daar heerschende
mond- en klauwzeer was oorzaak, dat order
werd gegeven deze oefeningen te houden to
de PeeL
la acht dagen tlid een dergeiljke oefening
voorbereiden ver van de standnlaatsen der
troepen, die daar allen (per trein» moeten
worden gebracht. gele«reM en gevoed is een
kranig stuk werk, waarvoor den militairen
autoriteiten alle lof toekomt Buitenge
woon lastig was de opdracht tn deze door
den spoorwegdienst van den Generaira staf
want alle troenen. naarden en voertuigen
noesten niet alleen vervoerd worden maar
ook gelost op de llto Ni1me«en—Venlo die
ten spilt van het drukke vervoer dat daar
langs plaats heeft, het nog niet verder heeft
kunnen brengen dan tot enkel sooor. Bltns
alle langs deze llto liggende stations moeten
daarom dienst doen als laad- ra losplaat
sen, waarop ze niet waren taeerteht. Dank
rij de groote medewerking vsn de directie
der spoorwegen Is h»t toch gelukt dit ver
voer sfdorad te revelra. al heeft het eroo-
tendeels to den nacht plaats gehad, waar
toe de emplacementen tHdelUk een uitge
beelde verlichting hebben gekregen.
Aan de stations te ’s-Gravrahaee Utrecht
en Breda heerschte gisteren gedurende dra
geheelra dag eroote bedritvlvheid wsnt de
artillerie moert wonfra orwi«dra In dit ge
val was het onnoodlg hiermede te wachten
tot de duisternis was Ingevallen, want dan
sou dit werk vooral met de paarden veel
lastiger riln geweest
Met de troelen was het een heel ander
geval want ook deze nanertra in den nacht
vervoerd worden, maar konden natuurtUk
eerst kort voor het vertrek van den trein
lp de wagens plsats nemen.
Daar het gewone reirieers- en goederen
vervoer on geen enkele wtire hinder mocht
ondervinden van bet militair vervoer. tno»rt
dit wel in den n»obt nlaats hebben want
het Is niet moe„’H> traierten van
Den Haag en te’dra naar Utrecht ra van
Utrecht naar Arnhem evenals van Breda
naar Eindhoven. re”'t„tre treinen te laten
rtMen tusschen de dlenrtgn. Voor
militaire tretora ve’d» de henaitne dat ze
niet harder morei rilden dan 95 KM. oer
mir en dan zouden re overdag d«or tal van
trein sn wordra ingehaald trazii men de
militaire treinen v*rt’nrende ian«en t’id on
tosrehenatations liet wachten, wat tot
—groote tiidverrailttng aanleiding zou geven
en mnefUtVheeen onieveren met de voeding
Vandaar dat hedenmorgen de HJn Nijmegen
straat IX
Gortochem naar Trompstraat 4.
M. Haalem, geen, dienstbode van
Gortochem naar Trompstraat 4. M.
W. Vermeer, g-k-, U. verpleegster, van Hll-
ligerzberg naar WUbelmlnalaan 11. W. Un-
naar
dienst
bode. van Breda naar Emmastraat 50.
Mosch, rk-, slagersknecht, van Bergen
Ritaevoort 36. E. Schoonhoven. c«„ dienst
bode, van 8L Pancras naar Groot Nieuw-
land 68- E. Phelffer-Hart en kinderen,
nJi, van Ooat-Afrika naar Liefdelaan 13.
B. T. H. de Groot, r±-, winkelbediende,
van ’s-Gravenhage naar Verdronkenoord
36. M. M- Kroone, rl, zonder beroep, van
Behagen naar Spoorstraat 69. J. Bijwaard.
fA-. kapper, van Behagen naar Spoorrtraat
No. 29. J. A. v. Dorsser Keuss
en echtgen.. geen. ig. N. 8.. van Utrecht
naar Verschulrstraat 6. W. P. J. Beemater,
rk, plaatwerker, van Zaandam naar Elke-
lenbergstraat 58- Wed. G. Romen—v. Die-
P««L r-k-. eender beroep, van Uraem naar
Emmastraat 11 H. M A. Stadegaard. rk.
eender beroep, van Amsterdam naar Laat
307. J. Eljztaga. geen, fabrieksarbeider, van
Frankrijk naar Ellandswal 1- E. 'T' upema,
rX. petegtar, vm Ntfmw naar Braed-
tot en met
doctoren op dezen feestdag zichzelf niet
minder eerde dan hen T
Op de beteekenis van een goed ingericht
instituut van technische wetenschap voor
het aanzien en voor de welvaart van een
volk, kon niet op sprekender wijze zijn
gewezen. Beter rechtvaardiging van de
verheffing van de Polytechnische tot
Hoogeschool kon moeilijk worden ge
geven dan door het feit, dat bij dit jubi
leum drie leerlingen konden worden on
derscheiden, die zóó belangrijke diensten
bewezen aan ons land en dat konden doen,
dank zij de wetenschappelijk-technische
vorming, die de Delftsche school hun gaf.
Den jongen doctoren heil.
Mo^e het hun gegeven zijn nog vele
jaren in dienst van de wetenschap en van
hun volk te woekeren met de talenten,
die hun aanleg en Delft bun medegaven
in dit leven.”'
Ledenvergadering op Woensdag 1 October
des avonds 8 uur to St. WUlibrord. Oude-
gracht 130.
In behandeling komt de Beschrijvings
brief voor de algemeene vergadering te
Venlo, en verkiezing van een afgevaardigde.
Aller opkomst dringend gewenscht.
HET BESTUUR.
straat 9. T. Kracht, nJi„ zonder beroep, van
Jlsp naar Kenn. Straatweg 53. P. P- Ver-
duto en zuster, rit, comm. in effecten, van
Schagen naar Lindenlaan 103. P. W. VleeW
en gezin, n-h„ teekenaar. van Heemstede n.
Nieuwesloot 36. J- P- Slükerman, r. fc,
melkslljter. van Zljpe naar Zljdam 5. C. v.
Niekerke en gezin, n.h.. zonder beroep, van
Schoort naar Verdronkenoord 15. J- Prine.
OA.. visscher, van Egmond aan Zee naar
Liefdelaan 5. M. Roorda, 1. d. H., kappers
bediende, van Zd. Scharwoude naar Dük 23
C. Nagtegaal, nh.. paardeslagersknecht, V.
Alfen a. d. Rün naar Koningsstraat 8. O.
Slnniger. r-k-, huishoudster, van Beemster
naar Voormeer 4. J. Th. Wiese en gezin,
r-k. en nil., banketbakker, van Enkhuizen
naar Fnidsen 92. C. L. de Bruün en gezin,
nh, secr. Wiertagermeerpolder. van Wil
lemstad naar Corfstraat 8. S. Ramm nJL.
1-1. verpleegster, van Krommenie naar Wil-
helminalaan 11. G. A. M. Snüders, rt-
leeraar Eng. taal, van ’s-Gravenhage naar
v. Houtenkade 17. O." E. Slükerman-Kap-
teln, ri.. van Uitgeest naar Zljdam 5. Wed.
A. Arnold-Verduün. nJi.. van Castricton n.
Stationsweg 164. N. Zeegers. nJi., dienst
bode. van St. Pancras naar Westerweg 39.
H. J- Scheepers. kappersbediende, van
Weststelllngwerf naar Elkelenbergstraat
43. C. van Twuüver. en gezin, r. k„ los ar
beider. van Koedük naar Heiligland 32.
C. J. Scheppingen, r.k, dienstbode, van
Bloemenrfaal naar Van Everdingenstraat IK
St G. A Bos, geen, leerllng-verpleegster.
van Züpe naar WUhelminalaan 11. H H.
Noot. nJ» .xllenstbode. van Zwolle naar
Nassauplein 8. G. A. de Boer. r.k.. lood
gieter. van Amsterdam naar Kanaaldük 37.
G. J. M. Borst. r.lL, leerllng-verpleegster.
van Amsterdam naar Van Everdinvenstraat
18. P. Pijl. rJt.. kappersbediende, van Kol-
lumerland naar Kraanbuurt 8.
Door de bewoners van de Hoogstraat,
een buurvereeniging opgericht
doel den 8 Octoberdag Jaarlüks
te vieren.
Voorzitter.
1 Venlo vu Boxmeer tot Blertck toe een
ongewoon schouwspel bood, omdat men
aan leder station honderden militairen
en de wegen rond de stations opgepropt
stonden met militaire voertuigen en kanon
nen. Slechts de wielrijders utt Den Bosch,
die te 8t. Anthonis gelegerd ritn en de rij
dende artillerie uit Arnhem, die naar Bie-
rick moesten, begaven rich daarheen op
eigen kracht
In den loop van den morgen zjjn alle
tot de Ie Divisie behoorende troepen af
komstig uit Den Haag Leiden Ede en KM-
megen m de verschillende dorpen van de
Noord-Brabantsche en Llmburgsche Peel
togekwartierd. waartoe de burgemeesters
dier plaatsen op büzondere wüze hebben
medegewerkt
Heel deze streek van het land is nu over
stroomd met militairen die er heden na de
nachtreis een welverdiende rust genieten om
morgen reeds vroeg frisch en uitgerust de
'ange oefening te kunnen aanvangen. Om
tien uur treedt de alvemeene oorlogstoe
stand to en moeten alle afdeelingen ter
’Maatse zün. zoodat reeds lang voor dtt uur
door tal van afdeeltoven moet worden af-
'temarcheerd. De manoeuvre wijkt In zoo
verre van die van voorgaande laren af. dat
thans de oefening geheel overeenkomstig de
werkelijkheid ral wreken voortveret ook als
de duisternis valt. De troenen gaan dus in
den nacht van Wo-u*dav on Dord--Hro
niet naar de kwartieren terug maar blüven
ter plaatse, wn bil het eerste eloren van het
licht op Donderdag den strild weder voort
te zetten zoo men ook al niet reeds in den
nacht genoogd heeft den tegenstander terug
te dringen of door troepenverplaatsing of
^■anvoer van reserves de positie te verster
ken.
Het is te hopen dat de regen gedurende
deze dagen even vacantie neemt, want an
ders is een dérreiijke oefening to vredestUd
niet wel mogellik Aan belangstelling zal
bet den troenen niet ontbreken, alhoewel
het terrein, dat maar schaarach met weven
doorsneden is niet vee! gelegenheid biedt
aan toeschouwers om wat te zien. Alleen
echter het feit, dat H M. de Koningin en
H. K. H. de Prinses zullen komen is reden
genoeg om b~ 1 de h-vniktng van dere streek
te doen uitloonen. want de gelegenheid om
de Kontovto te zien, zullen ze niet onge
bruikt laten.
De troenen zlto er heden dan ook blijde
begroet en de mannen zullen het er van
daag goed hebben daar staat de Brabant-
sche en 1-tmburvsche gartvrUheM borg voor
De commandant van het ve’d’eger met
riln staf verbluft 00 het oovenhllk te Ven
lo alwaar het hoofdkwa tier is onre«laven
to de socJSteit M«riaweJ<fe een nre-htlg ga
leven gebouw, dat voor dit doel zeer ge
schikt la
Over de oefening waarbtl rich een roode
nartli bestaande utt de Vde Infanterie
brigade d’e In Vra’o In >-ntvoen is to het
Zuiden bevindt en een nartli be-
rtaande ntt de troenen der Tate DivisJe in
het Nre-d-n mrerep we tbara 1
reg—ra. Or»k rare rdt-vera ruüra
Vele e»e»rtrt”-« ann a
waartoe t<*deT,Jk een rite 1 'n to—e-
-Icht in de rreraf, rtrere Vrar de aan-
-—<»•••><»• .ra-.—»- waar een
gnd-nef’-t»--vliegenier burgemeester is. een
hard gelagl
E. Gonczi, rJu, zonder beroep, van Buda
pest naar Kennemerstraatweg 153. H.
Ebertz, rX, stoffeerder, van Hamborn naar
Verdronkenoord 12. G. dl Pol, rX-, graniet-
werker. van Italic naar Achterstraat 44a.
M. Prangi, rX„ dienstbode. van Weenen
naar Kennemerstraatweg 55. A. Meyer,
geen, zonder beroep, van Den Helder naar
Houtweg 6. J. Hollnsteto. rX-, kappersbe
diende, van Weenen naar Achterdam 5. M.
Lingenhöl. rX„ dienstbode, van Augsburg
naar Bergerweg 16. P. Sampel, rX., dienst
bode, van Linz naar Houtweg 23. E. Thlè-
me, de dienstbode, van Duitschland naar
Langestraat 94. E. P. W. Uhlmann, e. L,
kappersbediende, van Chemnitz naar Laat
177. E. Wagner, r k., naaister, van Duitsch
land naar Weeterkolkstraat 12. O. Warzo,
rk, kappersbediende, van Budapest naar
Verdronkenoord B 9. M. Wetobauer, rX..
dienstbode, van Oostenrijk naar Van Ever-
dtogenstraat 13. H. Behr, rk., slagerskn.,
van Hamborn naar Heerenstraat 4. D. H.
van Dalen, nJi Inspecteur stonnverz.. van
Zuid Afrika naar Paternosterstraat 5a.
Krystova. rX, dienstbode, van
naar Nassaulaan 7. X
dienstbode, van Weenen naar Langestraat
69. m. Wagner. rX.
Duitschland naar Kenn. Straatweg 122. M.
Ricker, ger., dienstbode, van Duitschland
naar Boteratraat 4. 8. Stepczak, rX., dienst
bode, van Duitschland naar Kruislaan X
O- J. F. Eidt, de., meubelmaker, van
Duitschland naar Vrouwenstraat 10. E.
Graf, rX., dienstbode, van Duitschland n.
Payglop X P- D. Purmer, nX, zonder be
roep, van N. O. Indië naar Macl. Pont-
J. J. Hoekmeüer. rX„ voeger,
naar
geen.
Trompstraat
„Waterstaat”,
u .{jen <joet
eigen opvattingen
De verbetering vaarweg
Alkm? r lermter
Naar aanleiding vau net voorstel van 17
Juli 1928, stelde de Raad bij besluit van 20
Juli d.a.v. een bijdrage van f 13.333.
beschikbaar voor de verbetering van den
scheepvaartweg van de Achterzaan bij Knol
lendam naar bet Noord-Hollandsch Kanaal.
Gelijk bekend is, zal, komt die verbetering
tot stand. Alkmaar langs de Zaan te bereiken
zijn voor schepen van 1000 ton. Thans is de
vaart van Alkmaar door het Noord-Hollandsch
Kanaal via Purmerend alleen mogelijk voor
schepen van ten hoogste 600 ton. Bovendien
is de vaarweg over Zaandam 5 K.M. korter
en is er slechts één schutsluis, terwijl de
schepen langs de andere verbinding twee
sluizen moeten passeeren.
De uitvoering der werken is vertraagd,
doordat eenige gemeenten m de Zaanstreek
weigerachtig zijn gebleven, de van haar ge
vraagde bijdrage te verleenen, zelfs nadat
ae Provincie door een combinatie mogelijk
te maken met de wegverbetenng door de
Schermeer, de kosten had weten te vermin
deren van 80.000.tot t 50.000.
De Provincie vraagt thans, of Alkmaar
ondanks de besparing op de totale kosten
van het werk, de in 1928 toegezegde bijdrage
wil handhaven. Alleen wanneer dat het geval
is, bestaat er kans, dat de verbetering van den
vaarweg tot stand komt.
B. en 5Lmeenen, dat Alkmaar aan het ver
zoek der Provincie moet voldoen. Nu het
er alleen om pat, een reeds toegezegde bij
drage te handhaven, zij het dan dat die soms
tot de overige bijdragen in andere verhouding
staat dan men zich in 19x8 voorstelde, kan
Alkmaar de verantwoordelijkheid voor een
weigering niet op zich nemen, te meer niet
nu met een matig bedrag, voor éénmaal te
storten. Alkmaar de beschikking zal verkrij
gen over een aan hooge eischen voldoende
verbinding te water met Amsterdam.
B. en W. geven den Raad dan ook in
overweging, hun college te machtigen, aan
Gedeputeerde Staten te berichten dat deze
remeente de bü Raadsbesluit van 26 Juli
1928 toegezegde bijdrage van f 13.333.
voor de bovenaangeduide verbetering v»
den vaarweg over het Alkmaardermeer alsnog
beschikbaar zal stellen, onder de voor dé
hand liggende voorwaarde, dat, wanneer de
totale kosten minder mochten bedragen dan
ƒ50.000.—, de bijdrage der gemeer - v«-
oudingagewijs zal worden verminde»
H. van Klompenburg en gezin, nh, zan
der beroep, van Overdlestraat KFnaar Oter-
leeX O. M. A. Blessels-Kuhne, rX. van Bo-
terstraat 22 naar Nijmegen. E. Behrens, tl,
dienstbode, van Kruislaan 2 naar Duitsch
land. M. M Schouten. rX. zonder beroep,
van Hofdükstraat 7 naar Lelden. G. F. Ga
lerna, geen, zonder beroep, van Nassauplein
42 naar Lelden. D. M. Swager. nh, dienst
bode. van Kennemerstraatweg 8 naar Am
sterdam. A. M de Wit en gezin, geen, tim
merman. van Heiligland naar Oudorp. J. L.
H. Hazeloop. n.h.. chemiker. van Westerweg
96 naar Frankrijk. A. Blom-Horn. rX. van
2e Landdwarsstraat 6 naar Den Kelder; J.
Bus. nh.. electricien N. 8., van Boomkamp-
straat 22 naar Uitgeest; P. C. Mlchiels. rX.
keltoerto. van Langestraat 96 naar Amster
dam: G. C. Teeling, rX. machinist N. S.,
van Snaarmanslaan 61 naar Eindhoven; P.
C. Maüers, nJi.. van Karl Marxstraat 1
naar Helloo; J. A. van Dijk. rX. kinder
juffrouw. van Kennemerstraatweg 19 naar
Alternatie; E. de Groot. nJi.. dienstbode, van
HouttU 20 naar Koedijk. A. Bakker en ge
zin. rX, koopman, van Lmnbartsteeg 17
naar Graft; N. C. de Jager, n.h.. onderwij
zeres. van Steynstraat 27 naar Amsterdam;
C. G. Dolle rX. van Nieuwesloot 27 naar
Wogmim; J. JoppeKoldenhof dg., van
Kennemerstraatweg 129 naar Brielle. P. W.
Havelaar. n.h., kok. van Ccbdenstraat 2 naar
Haarlem; H. van Bork. n.h.. kleermaker,
van Spoorstraat 36 naar Diemen; H. Roo-
beek. rX, zonder beroep, van le Kanaal
straat 10 naar Behagen; G M A. Boom,
zonder beroep, van Jullanastraat 36a
naar Hooge en Lage Zwaluwe; L. J. Wortel,
r.k., timmerman, van Nieuwnoortslaan 139
naar Haarlem. J. Veth en gezin nJn. zon
der beroep, van Asterstraat 9 naar Haar
lem: Wed -A Duivens-van der Leek, nJt.
boekhandelaarster. van Scharlooll naar
Amsterdam; J. J. de Raan-Bakker en kin
deren veen van le Landdwarsstrsat 30 naar
Den Kelder. 8. Snoek, geen, meubelmakers-
knecht. van Gashoudlerstraat 29 naar
Leeuwarden; H. J. Mellvovel O. Ger win
kelbediende. van Doelenstraat 24 naar
Schiedam.
Ter gele,
eeredoctor,
Broekman in een uitvoerige rede de ver
diensten geschetst van ir J. A. Ringers.
Na een 4-jarige studie aan deze T. H.,
verwierf Ringers in 1906 zijn ingenieur-
diploma „met lof”. In dienst getreden bij
den Rijkswaterstaat wordt hij, na een succes
vollen diensttijd, naar Ned.-Indie geroepen,
om tijdelijk bij de Ned.-Indische Spoorweg
mij. werkzaam te zijn. Bij zijn terugkeer in
het vaderland wordt hij arrondissements-
ingemeur te Hoorn. Hierdoor werd Rin
gers in de gelegenheid gesteld de plannen te
ontwerpen voor de kanalisatie van West-
Fnesland, met de uitvoering waarvan thans
een aanvang wordt gemaakt. Het door hem
destijds opgestelde rapport voor kanalisatie
van West-Friesland, waarin de economische
zijde van het vraagstuk op systematische
wijze op den voorgrond is gesteld, trok in
vakkringen al dadelijk zeer de aandacht.
Hoewel vóór hem zeer zeker ook anderen
bij het ontwerpen van ingenieurswerken
de economische zijde van het vraagstuk alle
recht deden wedervaren, was Ringers de
eerste, die zulks in Nederland bij een kanalen-
ontwerp op systematische wijze deed.
De groote verdiensten van Ringers liggen
niet in de eerste plaats op economisch ter
rein vóór alles bleef hij de wetenschappe-
lijk-praktische ingenieur. Mede op aandrin
gen van de gemeente Amsterdam, werd bij
het maken van de nieuwe sluis te IJmuidtai,
op Ringers beslag gelegd.
Uitvoerig stond prof. Broekman stil bij
deze sluis, waarbij Ringers blijk heeft ge
geven van een groote wetenschappelijk-
technische scherpzinnigheid en van een
practischen blik.
In de vergadering van het K. I. I., gehou
den op 1 September 1927, reikte de voor
zitter aan Ringers hiervoor de Conrad's
premie uit. Hiermede was de groote waar-
deering van de Nederlandsche ingenieurs-
wereld voor zijn werk op officieele wijze aan
Ringen kenbaar gemaakt. Een waardeering,
die den bouwmeester van de grootste sluis
ter wereld, een werk dat het buitenland tot
navolging opwekt men denke aan de in
uitvoering zijnde sluis te Bremerhaven
ten volle toekomt.
Toen de werken te IJmuiden de voltooiing
naderden, wist de Mij. tot Uitvoering van
Zuiderzeewerken Ringen aan zich te ver
binden. Zijn werk in dienst van die Mij. werd
betrekkelijk spoedig afgebroken. Een
eente regeeringsdaden van den tegenwo^^r
gen Minister van Waterstaat was, het 'Kon.
Besluit te bevorderen, waarbij aan Ringen,
als directeur-generaal van den Rijkswater
staat de algemeene leiding van den dienst
werd opgedragen. Een hoogst eervolle loop
baan, gedurende welke van Ringen nog
veel belangrijk werk mag worden verwacht,
ligt nog vóór hem.
In de groote groep van Nederlandsche
ingenieun, die op het oogenblik Hollands
naam op waterbouwkundig gebied hoog hou
den, zien we als een van de duidelijkste
figuren scherp afgeteekend, ir. J. A. Ringers.
Prof. Van Mourik Broekman besloot zijn
rede met de aanhaling van het Senaats
besluit en overhandigde ir. Ringen het
diploma van doctor in de technische weten
schap honoris causa.
I