tweede blae Stadsnieuws DE LEGEROEFENINGEN IN LIMBURG I Bijlagen tot den Raad Ir. J. A. RINGERS 4 i» BLADZIJDE 1 DINSDAG 23 SEPTEMBER 1930 Nieuwe Buurt vereeniging De tunnelbouw aan het Station Faillissementen Doctor honoris causa er Ie R u M. KAT ER A UK MAAR MltNT26< DE VERDIENSTEN VAN ONZEN OUD-STADGENOOT Oproe*» van de R. K. Jongens- patronaten van Alkmaar en omstreken naar Helloo van VERTROKKEN PERSONEN voor R.K. KIESVEREENIGING Kapelaan C. PEBSOON. DE KORTEBAANDEAVEBU bestaande rX, I invloed van dr. Ringers' krachtige per genomen, waar Op Zondag M t8 September INGEKOMEN PERSONEN. KT En het blad besloot zijn artikel aldus verbetering dienstbode. van Ut n. S 40-jarig professiefeest Pater S. Ulterwaal O.P. „Zeiden wij teveel, toen wij constateer den, dat Delft door de keuze der eere- land, rX, etaleur, van Winterswijk Laat 163- M. A. Col paart. r. k-. Met 12. ALKMAAR, 22 Sept. Heden is gedepo neerd de nadere ultdeeling JUst in het fail lissement van Herat. Gerardus Beek, tim merman te Oosthuizen v/h te Hoorn; our. mr. B. W. C. Dwars; ultkeering 48 pet; be houdens verzet. R. K. HERSTELLINGSOORD VEREENI GING VAN SPOOR- EN TRAMWEG PERSONEEL MGL MUTSAERS van A. -De dr. ir. i” 31. De verdiensten Ringers, legenheid van diens promotie tot heeft prof. ir. G. H. van Mourik- een het oog op de landbouwfeesten van Woensdag is de op/Woensdag 24 Sep tember aangekondigde vergadering der RK. Klesvereeniging. waar de heer C. J. Kuiper lid der 2e Kamer der Staten-Generaal sou spreken over bet vlootplan 1930 vervet naar Maandag 29 September. Niet op 24 maar op Maandag 29 Septem ber spreekt du-. Kuiper in het 8t. Jozefge- zellenhuis over het vlootplan. Men boude dus dezen datum vrij. secretaris en penningmeester zijn reep, de heefen Leegwater. Schoonhoven en du Croq. den gebracht, die zeer op prijs is met het feestelijk Voor de harddraverij, welke morgen. Woensdag, in de Harddraverslaan gehouden zal worden, zijn de navolgende dravers in geschreven: Premier Reva D Konora Idylle Prinses Duluth Otelha Remplacante Hartstein Mary Magowan Sister Pa trick H Silent Nancy Marie P Kap. de Bruane Harrold Pleternel Meteor Spier Frettchen Maggy Henry —Oplooper Senator Azbond Malle B Janet Harvester. De afstanden zijn als volgt: No. 1, 270 M 3—6, 275 M.; 7 en 8. 280 M 9 tot en met 19, 285 M.; 20 tot en met 22, 290 M.; 23, 300 M. HET ZILVEREN JUBILEUM DER TECHNISCHE HOOGE8CHOOL TE DELFT tl Maandagmiddag met een eMMeeie H>een- komst, ii'Vi «l deer E- Exc- mhstiw Reymer werd b tfcr we end. herdacht. Een «verzicht van de berdenkingsbfjeenkonmt x Onze ew6-eta4g«neat X J. X Ringen, wten het eiai dssterzet De jongelingschap van Kennemerland zal ook op haar beurt een bloemkrans van ge beden gaan vlechten om de slapen van het hoofd onzer Moeder Maagd Maria. Op tal van plaatsen op de aarde troont Zij als de Koningin van hemel en aarde en de Uitdeel ster der rijke genadeschatten van haar God- delllken Zoon, Jezus Christus. Daar in Helloo, het Nazareth van Kenne merland, is Maria, de O. L. Vrouw van troost en hulp in nood. Dat duizenden mannen en vrouwen, die zooveel dagen van droefheid en behoefte aan hulp doorworstelen, zich bege ven naar Haar, die de troosteres der bedruk ten en de hulp der christenen is, spreekt van zelf, maar dat ook de jongelingen, wier le venszonnetje nog niet verduisterd went door Zooals wij gisteren reeds onder de rubriek „Onderwijs” hebben medegedeeld, is het eere-doctoraat in de technische wetenschap pen door de Technische Hoogeschool te Delft verleend aan de ingenieurs van Iter- son, Joosting en onzen oud-stadgenoot Ringers, thans Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat te 's Gravenhage. de wolkjes van smart en tegenslag en die zoo sterk zich voelen In bewustzijn van eigen kracht, rich ook begeven naar Helloo. waar Maria zit als troost en hulp in nood, dat Ujkt niet >oo duidelijk. En toch gaan met alle reden ook de jongens naar O. L. Vr.. troost en hulp in nood. Ja. allen weten, dat zfj op Haar hun ver trouwen moeten stellen in de moeilijke jaren van harden levensstrijd, die hun nog wacht en zich moeten bewust maken, dat Maria, de Sterre van de zee van hun leven, waarin zoo straks menig golfje de stille oppervlakte zal bewegen, den julsten weg zal wijzen en dat zü niet in de wispelturigheid van eigen zwak heid. maar in de kracht van Maria’s hulp en bescherming hun leven zullen leiden. Zij kennen nog het leven niet en weten niet, dat het leven van zeer velen hier op de aarde Is als een schip In nood, dat hulp en bijstand noodlg heeft, om niet zoo straks als stukge slagen schip en wrak op t stille strand van het leven zonder doel te worden weggewor pen. De doornen van het leven steken niet, alleen nog zachte bloem in ontloken knop be tasten zij. Hun leven is nog als een blijde koekoeksroep in ’t sombere woud van het léven van het menschdom. Nog rijst hun levenszonne in pracht van morgenrood en niet de middagzon van kom- mervolle arbeid brandt nog op het gelaat en geen avondschemering dooft het felle levens licht, dat fonkelend in hun oogen leeft en glans en kleur nog legt op aangezicht. Maar toen willen ook zü opgaan naar O. L. Vr. ter Nood om smeekende te vragen Haar bijstand in den strijd, die wacht. Met het scherp-omlijnde beeld van de toe komst van hun leven, waarin als in een kleed naast de zilveren draden van de vreugd ook de zwarte van den strijd en de roode van het Lijden geweven zullen zijn, gaan zü dan op naar Haar, die allen wacht om te geven de schatten van Jezus’ genade. In groot getal door directeuren van Pa tronaat en Congregatie opgeroepen, zullen rij tezamen komen binnen de muren van Alk maar, om vandaar te trekken in militaire orde naar ’t stille woud van Heiloos heilig dom. ZIJ zullen onderweg de bloemen vlech ten om deze neer te leggen aan den voet van 't beeld van Haar, die zoo zeer bemint de bloemen van oprechte deugd en heilig heid, ontloken aan den stam van het jonge jongenshart. Zü wacht op hen In de schaduw van Haar heiligdom, om van hen te ontvan gen hun klndergroet. gebracht aan Haar, de Hemelkoningin, de Moeder vol van teedere mln. aan Haar, die is ons leven, onze zoet heid. hoop en vreugd, ons lichtpunt op het pad der deugd. Welaan dan. Kennemerland’s Jongeling schaap toont te rijn de kinderen van Maria en trekt in groot getal naar O. L. Vrouw ter Nood. Een waardecrende pers stem. Het „Hdbd.” vond in deze eere-promo- ties aanleiding, een hooggestemd artikel te schrijven, welks aanhef als volgt luidde sluis der wereld schiej ar. ir. Ringers aan bet geweldigste in genieurswerk ooit in Nederland onder nomen, beeft hij daarna enkele jaren zijr krachten gewijd op een leidende plaats et sedert dien heeft hij een taak op zijn schou ders genomen, die van zijn persoon mee: nog eischt, dan wat hij reeds tot stanc bracht. Hij is eerst kort aan het departe ment van „Waterstaat”, «aar zoovee deskundigheid zich *oo stevig gefundee»_ - dat onder niet-deskundige ministers de *°ortgang van het werk daaronder wel Wde* moest. Ea reeds bespeurt men den Benoeming tiidelijk perso neel Handelsavondschool Voor den duur van den cursus 1930/1931 bestaat aan de Handelsavondschool naast .het vast aangesteld personeel nog behoefte aan een leeraar voor 2 uren per week aard rijkskunde. B. en W. hebben gemeend, voor deze be trekking te moeten voordragen den heer J. J. TKooij, onderwijzer aan de Gemeenteschool nr. 1. De heer Kooij was ook den vorigen cursusaan de Handelsavondschool ver bon oen. De Minister van Onderwijs, Kunsten ea Wetenschappen heeft deze voordracht goed gekeurd. terwijl de betrokken Inspecteur zich daarmede kan vereenigen. De benoeming zal gelden 31 Augustus 1931. r<w niet* 1 met en- Reeds vijf weken wordt thans gearbeid aan het maken van een voetgangerstunnel vanaf het Stationsplein naar het late, 2de en 3de perron. Het werk, dat volgens het bestek In acht maanden tijd moet worden opgeleverd, zal. naar men ons mededeelde, nog wel enkele maanden meer vorderen. De tüd van het Jaar Is oorzaak, dat niet met twee ploegen gewerkt kan worden, om dat de dagen te kort zijn, terwijl bovendien het treinverkeer, dat zün gewonen loop moet hebben, nogal stagneerend werkt op het karwei, dat men thans onder handen heeft. Men Is n.l. bezig met het storten van vier maal vier betonnen pülers in het terrein tus schen het eerste en het tweede perron. Dit is een kostbaar werk, dat ongeveer een vijfde vordert van de totale bouwsom, welke ruim f 100.000 bedraagt. Deze 16 pülers dienen als fundament voor de tüdelüke bruggen onder de sporen tusschen het tweede en derde perron, omdat het ge deelte van het Stationsplein naar het tweede perron eerst voltooid moet rijn, voor gear beid mag worden aan het gedeelte van het 2de perron naar het 3de perron. De geheele tunnel, die onder 13 sporen door zal loopen, zal een lengte krügen van 73 meter en een breedte van 4 meter. Het werk staat onder leiding van den beer Ir. Schweers, ingenieur der Nederlandsche Spoorwegen en wordt uitgevoerd door de N.V. Meesters Gewapend Betonbouw te Am sterdam; oprichter van het werk is de bui tengewoon opzichter bü de Nederlandsche Spoorwegen, de heer Bakker, alhier. Door genoemde N.V. is het grondwerk over gedragen aan den heer Coevert. aannemer al hier. terwijl de ü«er-constructiewerken zijn toevertreuwd aan de fa. van Maarleveld en Zn., alhier. Gelijk met de electrlficatle van de lijn Alk maarAmsterdam zal deze tunnel voor voet gangers gereed moeten zün. Wanneer zouden we onzen lezers een zelfde bericht kunnen geven over een flinke mo derne tunnel voor rij- en voetgangersverkeer onder den Berger-Overweg. waar de toe stand onhoudbaarder wordt, naarmate bet drukke verkeer in die lichting toeneemt? In verband met het 40-jarig professie- feest van Pater S. Ulterwaal OP, waarvan 3ond.de viering heeft plaats gehad, is door de muziekvereeniglng den jubilaris een serenade werd gesteld. soonlijkbeid. Er waait een frissche wind over het Binnenhof, alsof men op de nieuwe sluis in IJmuiden stond Er worden besluiten vroeger alleen van eindeïooze aarzeling bleek, die ernstige gevaren met zich bracht. Juist op dr. Ringers’ specifieke terrein is er verheugende voortvarendheid, die de overtuiging weet te vestigen, dat haar vlotheid niet voortspruit uit miskenning van de beteekenis der genomen beslissingen Wij denken aan de jaren en jarenlang sleepend gehouden kwestie van Amster dams verbinding met den Rijn, aan wat de Troonrede en de Waterstaatsbegroo- ting beloven aan bruggen, waar nu het verkeer tusschen Noord-en Zuid-Neder- land stokte aan de groote rivieren.*' O. Oostenrijk Neumann, rL.. De jubileerende Technische Hooge- zchool geeft aan drie barer oud-leerlingen vandaag den doctorshoed I Zij zijn niet de eersten, wien deze onder scheiding ten deel viel. Aan anderen vóór hen is de toch nog zeer zeldzame bul van «eredoctor der Technische Hoogeschool uitgereikt, om hun verdiensten voor de techniek, om de eer, die zij aan Delft be wezen door hun werk, om de kansen, die zij aan in Delft opgeleide ingenieurs hebben gboden te bewijzen, wat de Technische Hoogeschool hun had meegegeven. Dr. ir. F. K. Th. van Iterson, dr. ir. P- Joosting en dr. J. A. Ringers zijn de «eredoctoren van vandaag. De keuze eert hen evenzeer, als ze de Technische Hooge school tot eere strekt. Immers niet slechts bewijst de Delftsche Hoogeschool door deze keuze opnieuw, dat zij slechts aan de allerwaardigsten de kostbaarste gave schenkt, die zij tot haar beschikking heeft en de onderscheiding heeft daardoor voor de drie nieuwe doctoren een zeer bij- zondere waarde maar de Senaat doet tevens duidelijk blijken van bet inzicht, dat een Technische Hoogeschool in onze dagen haar waarde niet alléén ontleent aan de wetenschappelijke waarde barer opleiding. Het werk van deze drie doctoren immers spreekt tot de verbeelding van ons volk en is uitermate geschikt, om bet bewustzijn te verlevendigen, wat wij voor onze welvaart te danken hebben aan de zilveren jubilaresse.” Over ir. Ringers schreef bet blad speciaal Aan de Griffie der Arr. Rechtbank te Alkmaar zün gedeponeerd de uitdee- UngsUjsten inzake het faillissement van Th. Peerdeman. koopman te Grootebroek, met geen ultkeering aan concurrente schuldei chers, en van A. A. J. Balk, voor heen winkelier te Helloo, met een ultkeering van 7 pet. aan concurrente schuldeischers. Dl anders soo rustige landwegen van het Hdd-Oostelük deel van de Peel rond Ven- rey, Tienray. Horst en zelfs Oploo en st. Anthonis. hebben vandaag gedaverd van de regelmatige stappen der soldaten, de hoeven vin paarden en de zware wielen van affui ten der vuurmonden en munitiewagens In dtt ontgonnen deel van de Peel, dat ten Westen begrensd wordt door uitgestrekte heidevelden en moerassen van de Vrede peel zal moreen de oorlogstoestand intre den. Gedurende meer dan 24 uren zal men daar kunnen hnoren de stem van het ka non. afgewisseld door het ratelen der mi trailleurs en t geknetter de. geweren, want de manoeuvres van de le Divisie ra de Ve Infanteriebrigade, versterkt met tal van hulpwapras. worden hier gehouden onder leiding van dra commandant van het veld leger. Oorspronkelijk was daarvoor de Veluwe aangewezen. maar het daar heerschende mond- en klauwzeer was oorzaak, dat order werd gegeven deze oefeningen te houden to de PeeL la acht dagen tlid een dergeiljke oefening voorbereiden ver van de standnlaatsen der troepen, die daar allen (per trein» moeten worden gebracht. gele«reM en gevoed is een kranig stuk werk, waarvoor den militairen autoriteiten alle lof toekomt Buitenge woon lastig was de opdracht tn deze door den spoorwegdienst van den Generaira staf want alle troenen. naarden en voertuigen noesten niet alleen vervoerd worden maar ook gelost op de llto Ni1me«en—Venlo die ten spilt van het drukke vervoer dat daar langs plaats heeft, het nog niet verder heeft kunnen brengen dan tot enkel sooor. Bltns alle langs deze llto liggende stations moeten daarom dienst doen als laad- ra losplaat sen, waarop ze niet waren taeerteht. Dank rij de groote medewerking vsn de directie der spoorwegen Is h»t toch gelukt dit ver voer sfdorad te revelra. al heeft het eroo- tendeels to den nacht plaats gehad, waar toe de emplacementen tHdelUk een uitge beelde verlichting hebben gekregen. Aan de stations te ’s-Gravrahaee Utrecht en Breda heerschte gisteren gedurende dra geheelra dag eroote bedritvlvheid wsnt de artillerie moert wonfra orwi«dra In dit ge val was het onnoodlg hiermede te wachten tot de duisternis was Ingevallen, want dan sou dit werk vooral met de paarden veel lastiger riln geweest Met de troelen was het een heel ander geval want ook deze nanertra in den nacht vervoerd worden, maar konden natuurtUk eerst kort voor het vertrek van den trein lp de wagens plsats nemen. Daar het gewone reirieers- en goederen vervoer on geen enkele wtire hinder mocht ondervinden van bet militair vervoer. tno»rt dit wel in den n»obt nlaats hebben want het Is niet moe„’H> traierten van Den Haag en te’dra naar Utrecht ra van Utrecht naar Arnhem evenals van Breda naar Eindhoven. re”'t„tre treinen te laten rtMen tusschen de dlenrtgn. Voor militaire tretora ve’d» de henaitne dat ze niet harder morei rilden dan 95 KM. oer mir en dan zouden re overdag d«or tal van trein sn wordra ingehaald trazii men de militaire treinen v*rt’nrende ian«en t’id on tosrehenatations liet wachten, wat tot —groote tiidverrailttng aanleiding zou geven en mnefUtVheeen onieveren met de voeding Vandaar dat hedenmorgen de HJn Nijmegen straat IX Gortochem naar Trompstraat 4. M. Haalem, geen, dienstbode van Gortochem naar Trompstraat 4. M. W. Vermeer, g-k-, U. verpleegster, van Hll- ligerzberg naar WUbelmlnalaan 11. W. Un- naar dienst bode. van Breda naar Emmastraat 50. Mosch, rk-, slagersknecht, van Bergen Ritaevoort 36. E. Schoonhoven. c«„ dienst bode, van 8L Pancras naar Groot Nieuw- land 68- E. Phelffer-Hart en kinderen, nJi, van Ooat-Afrika naar Liefdelaan 13. B. T. H. de Groot, r±-, winkelbediende, van ’s-Gravenhage naar Verdronkenoord 36. M. M- Kroone, rl, zonder beroep, van Behagen naar Spoorstraat 69. J. Bijwaard. fA-. kapper, van Behagen naar Spoorrtraat No. 29. J. A. v. Dorsser Keuss en echtgen.. geen. ig. N. 8.. van Utrecht naar Verschulrstraat 6. W. P. J. Beemater, rk, plaatwerker, van Zaandam naar Elke- lenbergstraat 58- Wed. G. Romen—v. Die- P««L r-k-. eender beroep, van Uraem naar Emmastraat 11 H. M A. Stadegaard. rk. eender beroep, van Amsterdam naar Laat 307. J. Eljztaga. geen, fabrieksarbeider, van Frankrijk naar Ellandswal 1- E. 'T' upema, rX. petegtar, vm Ntfmw naar Braed- tot en met doctoren op dezen feestdag zichzelf niet minder eerde dan hen T Op de beteekenis van een goed ingericht instituut van technische wetenschap voor het aanzien en voor de welvaart van een volk, kon niet op sprekender wijze zijn gewezen. Beter rechtvaardiging van de verheffing van de Polytechnische tot Hoogeschool kon moeilijk worden ge geven dan door het feit, dat bij dit jubi leum drie leerlingen konden worden on derscheiden, die zóó belangrijke diensten bewezen aan ons land en dat konden doen, dank zij de wetenschappelijk-technische vorming, die de Delftsche school hun gaf. Den jongen doctoren heil. Mo^e het hun gegeven zijn nog vele jaren in dienst van de wetenschap en van hun volk te woekeren met de talenten, die hun aanleg en Delft bun medegaven in dit leven.”' Ledenvergadering op Woensdag 1 October des avonds 8 uur to St. WUlibrord. Oude- gracht 130. In behandeling komt de Beschrijvings brief voor de algemeene vergadering te Venlo, en verkiezing van een afgevaardigde. Aller opkomst dringend gewenscht. HET BESTUUR. straat 9. T. Kracht, nJi„ zonder beroep, van Jlsp naar Kenn. Straatweg 53. P. P- Ver- duto en zuster, rit, comm. in effecten, van Schagen naar Lindenlaan 103. P. W. VleeW en gezin, n-h„ teekenaar. van Heemstede n. Nieuwesloot 36. J- P- Slükerman, r. fc, melkslljter. van Zljpe naar Zljdam 5. C. v. Niekerke en gezin, n.h.. zonder beroep, van Schoort naar Verdronkenoord 15. J- Prine. OA.. visscher, van Egmond aan Zee naar Liefdelaan 5. M. Roorda, 1. d. H., kappers bediende, van Zd. Scharwoude naar Dük 23 C. Nagtegaal, nh.. paardeslagersknecht, V. Alfen a. d. Rün naar Koningsstraat 8. O. Slnniger. r-k-, huishoudster, van Beemster naar Voormeer 4. J. Th. Wiese en gezin, r-k. en nil., banketbakker, van Enkhuizen naar Fnidsen 92. C. L. de Bruün en gezin, nh, secr. Wiertagermeerpolder. van Wil lemstad naar Corfstraat 8. S. Ramm nJL. 1-1. verpleegster, van Krommenie naar Wil- helminalaan 11. G. A. M. Snüders, rt- leeraar Eng. taal, van ’s-Gravenhage naar v. Houtenkade 17. O." E. Slükerman-Kap- teln, ri.. van Uitgeest naar Zljdam 5. Wed. A. Arnold-Verduün. nJi.. van Castricton n. Stationsweg 164. N. Zeegers. nJi., dienst bode. van St. Pancras naar Westerweg 39. H. J- Scheepers. kappersbediende, van Weststelllngwerf naar Elkelenbergstraat 43. C. van Twuüver. en gezin, r. k„ los ar beider. van Koedük naar Heiligland 32. C. J. Scheppingen, r.k, dienstbode, van Bloemenrfaal naar Van Everdingenstraat IK St G. A Bos, geen, leerllng-verpleegster. van Züpe naar WUhelminalaan 11. H H. Noot. nJ» .xllenstbode. van Zwolle naar Nassauplein 8. G. A. de Boer. r.k.. lood gieter. van Amsterdam naar Kanaaldük 37. G. J. M. Borst. r.lL, leerllng-verpleegster. van Amsterdam naar Van Everdinvenstraat 18. P. Pijl. rJt.. kappersbediende, van Kol- lumerland naar Kraanbuurt 8. Door de bewoners van de Hoogstraat, een buurvereeniging opgericht doel den 8 Octoberdag Jaarlüks te vieren. Voorzitter. 1 Venlo vu Boxmeer tot Blertck toe een ongewoon schouwspel bood, omdat men aan leder station honderden militairen en de wegen rond de stations opgepropt stonden met militaire voertuigen en kanon nen. Slechts de wielrijders utt Den Bosch, die te 8t. Anthonis gelegerd ritn en de rij dende artillerie uit Arnhem, die naar Bie- rick moesten, begaven rich daarheen op eigen kracht In den loop van den morgen zjjn alle tot de Ie Divisie behoorende troepen af komstig uit Den Haag Leiden Ede en KM- megen m de verschillende dorpen van de Noord-Brabantsche en Llmburgsche Peel togekwartierd. waartoe de burgemeesters dier plaatsen op büzondere wüze hebben medegewerkt Heel deze streek van het land is nu over stroomd met militairen die er heden na de nachtreis een welverdiende rust genieten om morgen reeds vroeg frisch en uitgerust de 'ange oefening te kunnen aanvangen. Om tien uur treedt de alvemeene oorlogstoe stand to en moeten alle afdeelingen ter ’Maatse zün. zoodat reeds lang voor dtt uur door tal van afdeeltoven moet worden af- 'temarcheerd. De manoeuvre wijkt In zoo verre van die van voorgaande laren af. dat thans de oefening geheel overeenkomstig de werkelijkheid ral wreken voortveret ook als de duisternis valt. De troenen gaan dus in den nacht van Wo-u*dav on Dord--Hro niet naar de kwartieren terug maar blüven ter plaatse, wn bil het eerste eloren van het licht op Donderdag den strild weder voort te zetten zoo men ook al niet reeds in den nacht genoogd heeft den tegenstander terug te dringen of door troepenverplaatsing of ^■anvoer van reserves de positie te verster ken. Het is te hopen dat de regen gedurende deze dagen even vacantie neemt, want an ders is een dérreiijke oefening to vredestUd niet wel mogellik Aan belangstelling zal bet den troenen niet ontbreken, alhoewel het terrein, dat maar schaarach met weven doorsneden is niet vee! gelegenheid biedt aan toeschouwers om wat te zien. Alleen echter het feit, dat H M. de Koningin en H. K. H. de Prinses zullen komen is reden genoeg om b~ 1 de h-vniktng van dere streek te doen uitloonen. want de gelegenheid om de Kontovto te zien, zullen ze niet onge bruikt laten. De troenen zlto er heden dan ook blijde begroet en de mannen zullen het er van daag goed hebben daar staat de Brabant- sche en 1-tmburvsche gartvrUheM borg voor De commandant van het ve’d’eger met riln staf verbluft 00 het oovenhllk te Ven lo alwaar het hoofdkwa tier is onre«laven to de socJSteit M«riaweJ<fe een nre-htlg ga leven gebouw, dat voor dit doel zeer ge schikt la Over de oefening waarbtl rich een roode nartli bestaande utt de Vde Infanterie brigade d’e In Vra’o In >-ntvoen is to het Zuiden bevindt en een nartli be- rtaande ntt de troenen der Tate DivisJe in het Nre-d-n mrerep we tbara 1 reg—ra. Or»k rare rdt-vera ruüra Vele e»e»rtrt”-« ann a waartoe t<*deT,Jk een rite 1 'n to—e- -Icht in de rreraf, rtrere Vrar de aan- -—<»•••><»• .ra-.—»- waar een gnd-nef’-t»--vliegenier burgemeester is. een hard gelagl E. Gonczi, rJu, zonder beroep, van Buda pest naar Kennemerstraatweg 153. H. Ebertz, rX, stoffeerder, van Hamborn naar Verdronkenoord 12. G. dl Pol, rX-, graniet- werker. van Italic naar Achterstraat 44a. M. Prangi, rX„ dienstbode. van Weenen naar Kennemerstraatweg 55. A. Meyer, geen, zonder beroep, van Den Helder naar Houtweg 6. J. Hollnsteto. rX-, kappersbe diende, van Weenen naar Achterdam 5. M. Lingenhöl. rX„ dienstbode, van Augsburg naar Bergerweg 16. P. Sampel, rX., dienst bode, van Linz naar Houtweg 23. E. Thlè- me, de dienstbode, van Duitschland naar Langestraat 94. E. P. W. Uhlmann, e. L, kappersbediende, van Chemnitz naar Laat 177. E. Wagner, r k., naaister, van Duitsch land naar Weeterkolkstraat 12. O. Warzo, rk, kappersbediende, van Budapest naar Verdronkenoord B 9. M. Wetobauer, rX.. dienstbode, van Oostenrijk naar Van Ever- dtogenstraat 13. H. Behr, rk., slagerskn., van Hamborn naar Heerenstraat 4. D. H. van Dalen, nJi Inspecteur stonnverz.. van Zuid Afrika naar Paternosterstraat 5a. Krystova. rX, dienstbode, van naar Nassaulaan 7. X dienstbode, van Weenen naar Langestraat 69. m. Wagner. rX. Duitschland naar Kenn. Straatweg 122. M. Ricker, ger., dienstbode, van Duitschland naar Boteratraat 4. 8. Stepczak, rX., dienst bode, van Duitschland naar Kruislaan X O- J. F. Eidt, de., meubelmaker, van Duitschland naar Vrouwenstraat 10. E. Graf, rX., dienstbode, van Duitschland n. Payglop X P- D. Purmer, nX, zonder be roep, van N. O. Indië naar Macl. Pont- J. J. Hoekmeüer. rX„ voeger, naar geen. Trompstraat „Waterstaat”, u .{jen <joet eigen opvattingen De verbetering vaarweg Alkm? r lermter Naar aanleiding vau net voorstel van 17 Juli 1928, stelde de Raad bij besluit van 20 Juli d.a.v. een bijdrage van f 13.333. beschikbaar voor de verbetering van den scheepvaartweg van de Achterzaan bij Knol lendam naar bet Noord-Hollandsch Kanaal. Gelijk bekend is, zal, komt die verbetering tot stand. Alkmaar langs de Zaan te bereiken zijn voor schepen van 1000 ton. Thans is de vaart van Alkmaar door het Noord-Hollandsch Kanaal via Purmerend alleen mogelijk voor schepen van ten hoogste 600 ton. Bovendien is de vaarweg over Zaandam 5 K.M. korter en is er slechts één schutsluis, terwijl de schepen langs de andere verbinding twee sluizen moeten passeeren. De uitvoering der werken is vertraagd, doordat eenige gemeenten m de Zaanstreek weigerachtig zijn gebleven, de van haar ge vraagde bijdrage te verleenen, zelfs nadat ae Provincie door een combinatie mogelijk te maken met de wegverbetenng door de Schermeer, de kosten had weten te vermin deren van 80.000.tot t 50.000. De Provincie vraagt thans, of Alkmaar ondanks de besparing op de totale kosten van het werk, de in 1928 toegezegde bijdrage wil handhaven. Alleen wanneer dat het geval is, bestaat er kans, dat de verbetering van den vaarweg tot stand komt. B. en 5Lmeenen, dat Alkmaar aan het ver zoek der Provincie moet voldoen. Nu het er alleen om pat, een reeds toegezegde bij drage te handhaven, zij het dan dat die soms tot de overige bijdragen in andere verhouding staat dan men zich in 19x8 voorstelde, kan Alkmaar de verantwoordelijkheid voor een weigering niet op zich nemen, te meer niet nu met een matig bedrag, voor éénmaal te storten. Alkmaar de beschikking zal verkrij gen over een aan hooge eischen voldoende verbinding te water met Amsterdam. B. en W. geven den Raad dan ook in overweging, hun college te machtigen, aan Gedeputeerde Staten te berichten dat deze remeente de bü Raadsbesluit van 26 Juli 1928 toegezegde bijdrage van f 13.333. voor de bovenaangeduide verbetering v» den vaarweg over het Alkmaardermeer alsnog beschikbaar zal stellen, onder de voor dé hand liggende voorwaarde, dat, wanneer de totale kosten minder mochten bedragen dan ƒ50.000.—, de bijdrage der gemeer - v«- oudingagewijs zal worden verminde» H. van Klompenburg en gezin, nh, zan der beroep, van Overdlestraat KFnaar Oter- leeX O. M. A. Blessels-Kuhne, rX. van Bo- terstraat 22 naar Nijmegen. E. Behrens, tl, dienstbode, van Kruislaan 2 naar Duitsch land. M. M Schouten. rX. zonder beroep, van Hofdükstraat 7 naar Lelden. G. F. Ga lerna, geen, zonder beroep, van Nassauplein 42 naar Lelden. D. M. Swager. nh, dienst bode. van Kennemerstraatweg 8 naar Am sterdam. A. M de Wit en gezin, geen, tim merman. van Heiligland naar Oudorp. J. L. H. Hazeloop. n.h.. chemiker. van Westerweg 96 naar Frankrijk. A. Blom-Horn. rX. van 2e Landdwarsstraat 6 naar Den Kelder; J. Bus. nh.. electricien N. 8., van Boomkamp- straat 22 naar Uitgeest; P. C. Mlchiels. rX. keltoerto. van Langestraat 96 naar Amster dam: G. C. Teeling, rX. machinist N. S., van Snaarmanslaan 61 naar Eindhoven; P. C. Maüers, nJi.. van Karl Marxstraat 1 naar Helloo; J. A. van Dijk. rX. kinder juffrouw. van Kennemerstraatweg 19 naar Alternatie; E. de Groot. nJi.. dienstbode, van HouttU 20 naar Koedijk. A. Bakker en ge zin. rX, koopman, van Lmnbartsteeg 17 naar Graft; N. C. de Jager, n.h.. onderwij zeres. van Steynstraat 27 naar Amsterdam; C. G. Dolle rX. van Nieuwesloot 27 naar Wogmim; J. JoppeKoldenhof dg., van Kennemerstraatweg 129 naar Brielle. P. W. Havelaar. n.h., kok. van Ccbdenstraat 2 naar Haarlem; H. van Bork. n.h.. kleermaker, van Spoorstraat 36 naar Diemen; H. Roo- beek. rX, zonder beroep, van le Kanaal straat 10 naar Behagen; G M A. Boom, zonder beroep, van Jullanastraat 36a naar Hooge en Lage Zwaluwe; L. J. Wortel, r.k., timmerman, van Nieuwnoortslaan 139 naar Haarlem. J. Veth en gezin nJn. zon der beroep, van Asterstraat 9 naar Haar lem: Wed -A Duivens-van der Leek, nJt. boekhandelaarster. van Scharlooll naar Amsterdam; J. J. de Raan-Bakker en kin deren veen van le Landdwarsstrsat 30 naar Den Kelder. 8. Snoek, geen, meubelmakers- knecht. van Gashoudlerstraat 29 naar Leeuwarden; H. J. Mellvovel O. Ger win kelbediende. van Doelenstraat 24 naar Schiedam. Ter gele, eeredoctor, Broekman in een uitvoerige rede de ver diensten geschetst van ir J. A. Ringers. Na een 4-jarige studie aan deze T. H., verwierf Ringers in 1906 zijn ingenieur- diploma „met lof”. In dienst getreden bij den Rijkswaterstaat wordt hij, na een succes vollen diensttijd, naar Ned.-Indie geroepen, om tijdelijk bij de Ned.-Indische Spoorweg mij. werkzaam te zijn. Bij zijn terugkeer in het vaderland wordt hij arrondissements- ingemeur te Hoorn. Hierdoor werd Rin gers in de gelegenheid gesteld de plannen te ontwerpen voor de kanalisatie van West- Fnesland, met de uitvoering waarvan thans een aanvang wordt gemaakt. Het door hem destijds opgestelde rapport voor kanalisatie van West-Friesland, waarin de economische zijde van het vraagstuk op systematische wijze op den voorgrond is gesteld, trok in vakkringen al dadelijk zeer de aandacht. Hoewel vóór hem zeer zeker ook anderen bij het ontwerpen van ingenieurswerken de economische zijde van het vraagstuk alle recht deden wedervaren, was Ringers de eerste, die zulks in Nederland bij een kanalen- ontwerp op systematische wijze deed. De groote verdiensten van Ringers liggen niet in de eerste plaats op economisch ter rein vóór alles bleef hij de wetenschappe- lijk-praktische ingenieur. Mede op aandrin gen van de gemeente Amsterdam, werd bij het maken van de nieuwe sluis te IJmuidtai, op Ringers beslag gelegd. Uitvoerig stond prof. Broekman stil bij deze sluis, waarbij Ringers blijk heeft ge geven van een groote wetenschappelijk- technische scherpzinnigheid en van een practischen blik. In de vergadering van het K. I. I., gehou den op 1 September 1927, reikte de voor zitter aan Ringers hiervoor de Conrad's premie uit. Hiermede was de groote waar- deering van de Nederlandsche ingenieurs- wereld voor zijn werk op officieele wijze aan Ringen kenbaar gemaakt. Een waardeering, die den bouwmeester van de grootste sluis ter wereld, een werk dat het buitenland tot navolging opwekt men denke aan de in uitvoering zijnde sluis te Bremerhaven ten volle toekomt. Toen de werken te IJmuiden de voltooiing naderden, wist de Mij. tot Uitvoering van Zuiderzeewerken Ringen aan zich te ver binden. Zijn werk in dienst van die Mij. werd betrekkelijk spoedig afgebroken. Een eente regeeringsdaden van den tegenwo^^r gen Minister van Waterstaat was, het 'Kon. Besluit te bevorderen, waarbij aan Ringen, als directeur-generaal van den Rijkswater staat de algemeene leiding van den dienst werd opgedragen. Een hoogst eervolle loop baan, gedurende welke van Ringen nog veel belangrijk werk mag worden verwacht, ligt nog vóór hem. In de groote groep van Nederlandsche ingenieun, die op het oogenblik Hollands naam op waterbouwkundig gebied hoog hou den, zien we als een van de duidelijkste figuren scherp afgeteekend, ir. J. A. Ringers. Prof. Van Mourik Broekman besloot zijn rede met de aanhaling van het Senaats besluit en overhandigde ir. Ringen het diploma van doctor in de technische weten schap honoris causa. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 11