Van Alles en van Overal
PE VRIES
zuivere
BÜENV*
DE VRIES’
tweede blad
Stadsnieuws
Vergadering van den Raad
Zuivere Bijenwas
GROOTE EN KLEINE POTTEN
in de kleuren wit. zwart, rood. Reel
bruin. Bewaar de biteeplakte cadeau
bonnen. ze hebben waarde. Raad
pleeg voor inlevering de cadeau-
lijsten bij Uw winkelier.
Burgerlijke Stand
van Alkmaar
der gemeente Alkmaar
BLADZIJDE l
VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1930
a
Hollandsche Schouwburg
Medaille verleend
BERICHTEN UIT ONZE
VORIGE OPLAGE
De Landbouwtentoonstelling
De vliegtochten
HollandIndie
Franachs
Heden het eerste vliegtuig
vertokken
Het afbreken der Fransch
Itallaansche besprekingen
Bewusteloos gewordftn
ALOM VERKRIJGBAAR
N.V. Drogisterij m Cheaicaliënbandel
,,VRIESIA’’v.h. JAN DEVRIES
Zaaitarkt - Tal. 324 - ALKMAAR
Dtt vnnntei wart achter door Frmjtaflk
I
Btuart-
J
GEWETEN8GELD
FAILLISSEMENT
9813
•711
9612
95'9
ARTHUR TERVOOREN
8*-
14901
15337
16597 16660 16713 16715 16780 16811
Evert van Dijk.
20054 201M
Een verklaring van ItaHaamche zijde
van
«e-
Wiersma.
-pui
O
“i’ voor de
wotcen ge ouwd
•s te Oe-
J 3 16 lOAA) IIX'W IIV'"’ luwv ivw-J
op last van Gedepu- lg7W mm IS7M igsas 13926 13937 18935
De 037 18938 18976 18995 18999 19026 19082 19217
5464
■6433
7173
7573
*217
2576
2967
3158
3385
8105
8562
9921
9298
15622
16598
11116 11217 11219
11492 11513 11'37
116*0 11716 11726
203
7<6
1569
2028
2931
3766
4364
4789
5424
5952
67.38
7659
7928
8376
8795
9055
9197
9283
9593
9838
233
851
1927
24*'5
3249
3976
4383
5108
5440
6095
7014
7133
8117
84'6
8951
154
16088 16413
17076 17169
17482 17572
17908 18008
18805 18*47
10820 19962
547
1007
Bij den Inspecteur der directe belastingen
1ste afdeeling alhier Is onder letter O. f 130 69
Ingekomen wegens over vorige jaren te wei
nig betaalde belastingen.
8999
9250
9334
8349
5571
6479
74'9
9042
9254
9365
•666
9954
98
371
7'9
1235
1'50
1693
1737
2033
2195
2611
2972
3173
3423
3583
3809
9076
9268
9571
9805
253
567
1091
12*3
1'85
1750
1893
2095
2297
2840
3086
3265
3458
3646
3974
4159
4311
4529
4786
4*77
5099
5483
5690
5795
6117
6303
6761
7060
7233
7414
7585
7849
8133
8417
8734
8890
258
738
1104
1348
1587
1763
1909
2123
2322
2845
3094
3301
3483
3666
39*1
4171
4323
4546
4810
4986
5154
5486
5706
5857
6127
6329
6763
7064
7254
7464
7616
7866
8163
8460
8759
8915
25«
746
11.37
1410
1188
1765
1949
2152
2397
2857
3122
3321
3493
3681
4019
4172
4.377
4547
4853
5068
5162
5494
5715
5864
6133
6433
6787
7087
7279
7473
7628
7860
8183
8491
8760
8929
9215
9306
0601
9909
4585
4855
5010
5196
5513
5719
5876
6165
6597
6834
7098
7307
7477
7727
7939
8268
8531
8804
8942
1611
1768
2009
2169
2467
2878
3151
3374
3516
3682
4024
4200
Sij
van
225
536
931
1276
1574
1721
1811
2090
2243
2818
2999
3233
3425
3621
3845
4114
4282
4451
4755
4932
50'1
5422
5566
578»
6074
6236
6734
7018
7213
7340
7568
7790
8116
8393
8650
8871
270
953
1940
2410
3261
4117
4734
5118
5474
6157
7053
7749
8183
«462
8991
9171
2487
3357
4177
4737
5152
5517
6260
7162
7'26
8226
8475
9007
9263
ninklüke
Tooneel"
wenschen
architect
'3
15108
1.5636
leen voor bertaar./e
-:Ite r-* d
15692 15755 15875
16635 16920 17014
17249 17277
17627 17629
18346 18361
19453 19*01
19662
'117 17331
8512 18560 1356'
17349 17361
17716 17879
18583 18671
10600 19755
203*0 20427 20958
9243
9318
9614
9916
10171 10249
10684 10705
10974 11007
11288 11366
11547 11589
11735 11789
12037 12063
12245 12286
12443 12493
12750 12756
12929 12945
13237
13372
13723
14004
14197
14537
14743
14977 15007
15187 15193
15355 15373
die de postzakken meevoerde, verscheen.
Van den heer K. van de Poll, chef van
het bureau Expeditie en Pakketpost aan t
Centraal Station, die voor een goede ver- jÏqj
ALKMAAR. 24 Sept. Heden is gedeponeerd
de eenlge uitdeellngslljst In het faillissement
van P. Pastoor, reiziger te Heiloo.
Uitkeerlng 1 pet. en in dat van P. J. Stroet,
Medemb'lk uitkeerlng 38.77 pet.
NIETEN:
231
563
1010
1277
1580
1732
1834
2092
2247
2837
3084
3235
3445
3640
3935
4141
4292
4517
4757
4940
5087
5436
5676
5794
6115
6245
6753
7051
7216
7366
7578
7815
8122
8396
8710
8874
heer Jan Met. Nieuwpoortslaan alhier, met
xijn Inzending „vijzel voor een waterge-
maal". in de rubriek „Ter Opluistering” een
eerste prijs Is toegekend.
mogelijk
kunnen de
weerstaan
de
Toen de 15-jarige K 8. wonende
rtraat. alhier, gistermiddag op de Nieuwe-
sloot liep, werd hij plotseling door een d’u-
zellng overvallen; hij viel en kwam met sjjn
hoofd op den trottoirband terecht.
Na door de politie te zijn verbonden.
Werd hjj naar xjjn ouderlijke woning ver
voerd
Benoeming tijdelijk leeraar Gym
nasium.
In verband met de splitsing van klasse I
en van klasse II wordt net aantal uren voor
de wiskunde 33 en is het noodzakelijk een
fdelVken leeraar h* da, vak aan te stel'.en
voor 4 uur.
Onder overlegging van net betrekkelijk ad
vies van den Inspecteur der Gymnasia stel-
len de curatoren van be*. Gymnasium voor
herinneren, dat motorwagens ook niet op tot lijdelijk leeraar In de wiskunde te benoe-
deaa Ujn kunnen loopen. oudst dto te zwaar men du haas 4> 4. non BUL taraar
9796
10332 101'9
10768 10861
11464 1151!
12514 12733
13238 1.3.183
13950 14022
14639 14643
15276 15300
Het vuurwerk
Klokke 9 uur werd met het vuurwerk een
aanvang gemaakt. Na de gebruikelijke
luchtkanonnade en chrysant-bommen, wer
den de toeschouwers opgeschrikt door eco
electrlsche telegraaf, zooals dat in vakter
men luidt. Vervolgens werd Bengaalscn
vuur ontstoken, waarbij men levens de ge-
kreeg. de compacte menschen-
oogenschouw te nemen. De oe-
was zeker evengroot als be‘
t
3»
T13
1147
vragen.
voor de
Dit
Het eerste vliegtuig van den beden
openden geregelden postvluchtdienst op de
HJn AmsterdamBatavia, de P.HA GR,
bemand met den eersten bestuurder Evert
tan Dijk, den tweeden bestuurder P. Wiers
ma en den werktuigkundige E. Bu^tenhuys.
Is vanmorgen te 6.40 precies van Schiphol
gestart.
Indien alles goed gaat, vindt de eerste
landing te Neurenberg plaats, terwijl het in
de bedoeling der bemanning ligt, om als
eindpunt van vandaag Boedapest te bwei-
ken.
12791
13684
14190
14758
15445
15504
16458
17206
17609
18291
voor de j«r, w.197 19427 1959£
verre vlucht naar Indië. ditmaal onder lei- .',1*5 20338
ding van Evert van Dijk.
Rond de machine bewoog zich, van op een
afstand een donkere massa In den buig
zaam aanglorenden ochtend, een vrij groote
menschenmenlgte; ook ditmaal bleek het
vroege uur voor velen geenszins bezwaar
geweest te zijn om den verren tocht
4757 14789 14865
15089 15095 15118
vele achterblijvenden. van 5333 15381
wie enkelen die de bemanning het naast ‘"9 15571
waren,
vermochten te verbergen
9182
9272
9586
9816
9997 10057 10101
17539 17655
17881 17897 17910 17919
18158 18201
Door den Inspecteur van den VrUwllllgen
Landstorm is aan den sergeant-majoor -
administrateur J. H. Twenhöfel van het
landstormverband Alkmaar de zilveren me
daille verleend als beloonlng voor de wijze
waarop hij gedurende 34 jaren zijn plich
ten bij het Leger trouw en eerlijk heef’,
vervuld en tot aanmoediging om het Inge
slagen voetspoor te blijven volgen.
De medaille werd hedenmorgen om 9 jut
met eenlge toepasselijke woorden uitgereist
door den Verbandscommandant Majoor J
A Brederode op diens bureau.
87
3'4
778
1221
1144
naar IAM
Schiphol te ondernemen. Onder hen bevon- >781
den zich verscheidene bekende figuren op 2016
luchtvaartgebied', behalve natuurlijk den heer 2]7*
Plesman zagen wjj o.m. Ir. Von Baumhauer.
onderdirecteur van den Rljksstudiedlenst
voor de Luchtvaart, Ir. Stephan, directeur der
Fokkerfabrieken te Amsterdam en den heer 3528
Smits, chef van de afdeeling propaganda 3727
dezer fabrieken. Ook de heer Damme, dlrec- 4026 4,11
- 4264
4413
4747
4912
508,)
5391
5657
5756
5938
6232
6704
7013
7130
7334
7555
7771
8107
8363
8599
8847
13046 13076 13136 13225
13346
13618
13895
14186
14501
14713
Prljrea vaa f
221
797
1679
2237
3166
3834
4378
5086
3434
6046
6851
7672
7991
83'8
8857
9143
19”6 19*60 19'78 1WA4 19617 19621
19707 19*10 19719 19763 19775 19777 19779
19796 19797 19864 19897 19943 19961
JP169 10173 20174 20295 20300 20327 20343 20364
20379 2039’ 204" 20489 20Mi 20625 ’06»9 20715
20717 20749 20773 20615 20629 20837 20852 20898
20899
V erbeterleg:
1791 m x 1791 f70)
1«" (70) m. t 1886 (70)
r - Tooi'
Hoewel een officieel bericht niet werd ge
publiceerd. wordt thans -angenomen., dat
de onderhandellngen met Frankrijk over d
vlootbeperking definitief xijn geëindigd
Van bevoegde zijde wordt er op gewezen
dat Italië voortdurend het bewijs van zijn
goeden wil heeft getoond, zoowel bij de
voorbereidende besprekingen als bjj de on
derhar delingen zelf
De verklaringen van den MUnister van
Buitenlandsche Zaten. Grandl. In'de Kimer
de verklaringen van M isso'.tnl in den Se
naat. de wljae. waarop de Ital.a nscbe re-
geering het Engelscbe aanbod tot samen
werking beeft ontvangen en tens otte bet
Itallaansche voorstel om dan bouw van oor
logsschepen stop te zetten, zijn de bewjj-
aen van den goeden wil van Italië om tot
overeenstemming te komen.
Het is waar, /dat de Pransche regeering
ricL bereid hééft verklaard het Italiaan-
sche voorstol te aanvaarden, doch deze be
reidverklaring werd teniet gedaan door de
verklaringen van Dusmesnil in de Pransche
Kamer, dat het Itallaansche voorstol geen
betrekking kon hebben op de schepen dl-
reeds in aanbouw of b jna g re?d w~-en
Verder wordt er op gewezen det Itol
ook het Britsche voorstel Britste de kon
digen naar Genève te sturen, om bij de be-
•sprekingen tegenwoordig te zijn, beeft aan
genomen.
Vervolgens hield Ir Damme, dlr.-cteur-
generaal der P. T. T. nog een korte toe
spraak, waarin hjj er op wees, dat er baan
brekend werk verricht aas voor het heden
bereikte punt, de regelmatige vliegd enst
naar Indië. verwezenlijking kon vinden.
Met voldoening constateerde spreker,
dat de belangstelling in de Indlë-vluchten.
ondanks de periode van schijnbare rust, die
in werkelijkheid echter bestoed was
een Intensieve voorbereiding van
dienst in het minst niet geschaad la. daar
van getuigt ook het. vergeleken bij de
vroegere vluchten, belangrijk grootei aan
tal poststukken, dan thans wordt medege
nomen.
Spreker uitto de hoop,
vlucht
Nadat
bommen
tioneele
pracht
helscb kabaal uit elkaar waren gesprongen
werd het oog geboeid door verschillende
„waterratten" en „fonteinen” hetgeen esn
aardlgen aanbllk boon.
De kamende boeren was een mooi
staaltje vuurwerk en drong een ieders be
wondering af.
Het .slot werd gevormd door de veelzeg
gende spreuk: „Bloeie de Landbouw", om
geven, door een groot aantal molens en sd-
verfontelnen. Het einde was waarl'jk
grootsch. en het vuurwerk prachtig ge
slaagd.
Na afloop van het vuurwerk bewoog zich
een dichte menschenmassa naar het Hof
plein, waar door het Stedelijk Muziekcorps,
onder de kundige leiding van den heer H
A Maas, een populair concert werd gege
ven. dat door de aanwezigen, die zeer tal
rijk waren zeer op prj;s werd gestold. Ge
durende den geheelen avond neersch’e bie
zen gzzellige feeststemming
tVj willen met na aten nier een wooru
van hulde te brengen aan jnze politie, vou
de wljae. waarop zij tijdens deze feesten is
opgetreden en een regeling had getroffen
h»gt Hangt la hier bet juiste woord, want
h*i balkon steunt op geen enkelen p laar.
waarvan men In de zaal last aou kunnen
hebben, maar is vrij hangend gebouwd op
trol eleggers. De onderzijde van het balkon
•is niet vlak, wat een zekere gedruktheid
aan de zaal zou geven, maar is zóó gecon
strueerd, dat zij tevens' dient tot het terug-
kaatsen van het geluid; boven iedere rij
stoelen is een schuln-taande kant tegen de
trapsgewijs oploopende zoldering aange
bracht, die zóó is berekend, dat de geluids
golven die er tegen aan komen, recht naar
beneden, dus precies naar de toeschouwers
worden teruggekaatst.
Op de tweede galerij, maar meer naar
achteren, bev.ndt zich eveneens een derge-
lljk balkon. Door dit torugsprtngen der ver
schillende „verdiepingen" lijkt de zaal veel
kleiner dan ze werkelijk is er is in het
geheel plaats voor ruim 800 bezoekers
wat haar zeer veel gezelliger maakt Ook
draagt daar veel toe bij de eenvoudige af
werking van wanden en zoldering; deze
zijn gepleisterd en daarna overgeplamuurd
met craftex, een nieuw Amerikaansch pro
cédé. dat een zeer fraaien Indruk maakt
met de zachte geel-rcse kleur en het spaar
zaam aangebrachte verguldsel
De geheele verlichting van de zaal is een
indirecte, die een aangenaam zacht licht
verspreidt; ook de veelal zoo hinderlijke
noodlampjes zijn hier niet te z.en, zij be
schijnen alleen de nooddeuren, zonder dat
men voortdurend de lampjes zelf voor zich
heeft. De geheele meubileering is eveneens
vernieuwd met gemakkelijke leunstoelen op
alle rangen. Als iets nieuws wil Ik nog even
vermelden, dat de middengang, waardoor
men de zaal betreedt, niet tot aan het
orkest doorloopt, zooals gewoonlijk, maar
achter de stalles eindigt de voor te rijen
loopen dus ononderbroken door van links
tot rechts. Dit is gedaan opdat -t hinderlijke
loopen door de middengang, wanneer de
voorstelling reeds Is begonnen en waarvan
de spelers vaak zooveel last hebben, niet
zal kunnen plaats hebben.
Het tooneel dat vroeger een brandscherm
had van asbestdoek. heeft er nu een van
metaal, dat In 16 seconden neergelaten kan
worden. Voorts is een regenlnstallatte op
het tooneel aangebacht. die, In geval van
brand, 3000 liter water per minuut op het
tooneel stort. In verband hiermee werkt
een deel van de aangebrachte rookkleppen
automatisch. Immers, breekt er op het toc-
neel brand uit en wordt de regenlnstallatë
in werking gesteld, dan zal zich daar een
groote hoeveelheid stoom ontwikkelen. Cle
naar alle kanten druk uitoefent, óók op het
brandscherm. Daar dit berekend is op een
druk van 45 K.G. per vierkante meter, zou
het, indien de druk grooter werd, bezwijken.
Om nu te voorkomen, dat de druk ooit zoo
groot worden kan, is een deel der rook
luiken zóó geconstrueerd, dat ze zich bij een
druk van 35 K.G. per M2 vanzelf openen,
waardoor dus stoom of gassen ontsnappen
kunnen, zonder schade te veroorzaken
Kortom, door deze verbouwing is de Hol
landsche Schouwburg geworden tot een der
beste en geriefelijkste, tot een der gezellig
ste schouwburgen van Amsterdam. In plaats
van een zaal waar men met tegenzin tn
zat. is het er nu een geworden, waar de
Amsterdammers met plezier zullen heengaan
Getrouwd: Bernard Kwant en Johanna
Boon. Nico laas Veldt e.i Afra Mol.
Hendrik Groot en Maartje de Geus. Pie
ter Veen en Elisabeth Hulsman.
Geboren: Jan Willem, z. van Jan van de
Pol en Marjjtje Blaauboer. Bartholomeus
Petrus, z. van Johannes de Lange en Maria
Dekker. Allda Henries Margot, d. van
Gemt Stokreef en Augusta Bomers.
zijn voor die lijn en wegveraJtklng zouden
veroorzaken. Als het wel mogelijk is en het
kost niet te veel geld, denkt spr. niet, dat
er tegenstand In den Raad zou zijn.
De heer WESTERHOF wijst erop, dat el
ders in het land ook deze motorwagens ko
men, waar het trein- of tramverkeer wordt
af geschaft
Het punt wordt aangehouden.
Een brief, drl. 21 Augustus 1930, no.
430 van Burgemeester en Wethouders van
De Rijp, daarbij verzoekende een renteloos
voorschot beschikbaar te stellen voor oe-
houd en reorganisatie van de tramlijn Pur-
merendAlkmaar.
Alsvoren.
Een adres. Ingekomen 20 Augustus
1930, van de dommiss ie van den Provincia
len Legwedstrijd te Beemster, verzoekende
ten behoeve van den met Ingang van 15 Oc
tober as. te houden legwedstrijd eene sub
sidie uit de gemeentekas te mogen ontvan
gen.
Besloten te behandelen bjj de begroeting
voor 1931.
Een brief, dxl 18 Augustus 1930, van
bewoners van den Westdljk, daarbij ver
zoekende aldaar enkele lantaarns te plaat
sen.
In handen van Burgemeester en Wethou
ders gesteld ter afdoening.
De heer KLAVER wijst op de uitbreiding
van het bebouwde gedeelte aldaar en
geeft het college in overweging, den Raad
mede te deelen. dat het verzoek ingewilligd
zal worden.
De heer BON8EMA doet eenzelfde ver
zoek, ten aanzien van dit punt.
Wethouder RINGERS heeft voorgesteld,
om dit verzoek in handen van B. en W. te
stellen, om geen precedent te scheppen. De
gevolgen zouden xijn, indien aan dit ver
zoek zou worden voldaan, dat meerdere be
woners van buitenwijken zouden
Er wordt hier alleen gevraagd
uitbreiding der gesloten bebouwing,
verandert de zaak.
De heer WESTERHOF betoogt, dat de
bewoners van den onherbergzamen West
dljk wel de lasten, maar niet de lusten dra
gen als Inwoners van Alkmaar.
Dit verzoek lijkt spr. billijk- De koeten
zijn weinig en er woont een belangrijk aan
tal gezinnen. Per jaar koet het zoo weinig,
dat het haast niet de moeite waard Is, om
het af te wijzen.
©e heer KLAVER erkent wel, dat er con
sequentie schuilt in inwilliging van het
verzoek. Toch wordt het tijd, dat ook af
gelegen streken aansluiting hebben op het
electrisch licht. We zien het in de geheele
provincie. Alkmaar is lang niet de eerste
gemeente, die buitenwijken van licht zou
voorzien.
Wethouder RINGERS stelt voor, het
verzoek om praeadvies te stellen in >anden
van de commissie voor de lichtbedrijven
Dan is het vlugger aan de orde.
Aldus besloten.
Reeds te half 8 bewoog zich in de Lange-
straat een groot aantal belangstellenden
voor het tradltioneele vuurwerk, dat aan
de Landbouwfeesten Is verbonden, welk
aantal hoe meer de klok naar half 9 liet)
toenam.
Ongetwijfeld zal de lezer zich af vragen
wat de oorzaak kan zijn, dat reeds op zoor,
vroeg tijdstip zooveel menschen In de bin
nenstad aanwezig waren.
O. L ligt de verklaring hierin, dat velen
van meenlng waren, dat er, gelijk vorige
jaren, reeds voor den aanvang van het
vuurwerk, op het Hofplein door een plaat
selijke muziekvereenlglng een concert zou
worden gegeven. Dit was echter, jammer
genoeg, niet het geval; ongetwijfeld sou de
feeststemming dan reeds op een behoorlijk
peil zijn gebracht.
Het weer liet zich aanvankelijk niet mooi
aanzien, af en toe dreigde de fijne motre
gen in een ferme regenbui over te slaan,
«Joch Pluvlus had medelijden met de schare
en tegen half negen hield ook de motregen
op.
Onderwijl had zich op de Handelskaoe
reeds een compacte menschenmenlgte op
gesteld. die, hoe later het werd, steeds nog
aangroeide.
De verschillende langs de kade liggende
booten hebben dezen avond goede zaken
gemaakt. Toch wil het ons voorkomen, dat
dit tegengegaan dient te worden. Was er
vorig jaar een tweedekker van de Alkmaar-
Packet gecharterd voor leden van de Hol
landsche Mij. van Landbouw en verdere
genoodigden, dit jaar waren hiervoor 2
één-dekkers gereserveerd, waardoor het ge
vaar van kapsijzen inderdaad werd vermin
derd. doch hierdoor werd voor personen,
die geen kaart hadden, de ruimte op de
Handelskade aanmerkelijk verminderd
Voorts was ook de „Pomona”, die anders
ligplaats heeft aan de Bierkade, hier langs
de Handelskade gestationneerd, waardoor
het uitzicht nog meer werd verkleind. O. 1
zou het bestuur van de Hollandsche Mij
van Landbouw goed doen, te trachten niet
al te veel booten hier te statlonneeren
waardoor de kijkers op de wal ook iets
te zien krijgen.
teur-generaal der P.T.T.. was lang voor het
vastgestelde tijdstip van vertrek zes
uur aanwezig Het werd echter ruim 4ggj
kwart over zessen, eer een auto der K. L. M., 5016
5237
5592
5735
5935
-,-J
zorging der post zelf was meegekomen, ver- 6687
namen wij dat het verwerken der post- 6968
stukken, die nog met de late nachttreinen 7126
7313
7553
7756
8081
aan de Rijks Hoogere Burgerschool te Alk
maar
De beer BON8EMA meent, dat het col
lege met den Raad speelt. De te benoe
men candldaten xjjn reeds sinds 1 Septem
ber in functie. Spr s fractie had reeds eer
der een vergadering gehad met het oog op
deze benoemingen en mede met het oog op
de In de vorige vergadering aangehouden
voorstellen. Zijn fractie zal in dit voorstel
en bet volgende en wat betreft een gedeelte
van het daarop volgende voorstel niet mee
stemmen.
De voorgedragene wordt benoemd met 11
«temmen, 8 blanco.
;.er rc te Lo...:
eeds per t t aas t
die tot 1938 zouden
De Itallaansche vertegenwoordiger
I oèss warwa van oordeel, dat het 1
1 tagBDWKntel onvaatdl* is voor eem
De raad dezer gemeente vergaderde gis
terenmiddag om 1 uur.
Ondersoek geloofsbrief G. H. Hojjtink.
De VOORZITTER stelt aan de orde het
onderzoek van den geloofsbrief en beëediglng
van het in de vacature-D. Sluis benoemde
lid, den beer G. H. Hotftlnk.
In de commissie tot nazien van den ge
loofsbrief warden benoemd tnej. Carela en
de heeren Bonsema en Keesom.
Na gedaan onderzoek rapporteert, namens
de commissie, de heer KEESOM gunstig tot
toelating.
Een brief, d.d. 29 Juli 1930, no. 74-87
van het Gemeentebestuur van Purmerend.
houdende het verzoek,
a. Burgemeester en Wethoudere te mach
tigen In samenwerking met andere belang
hebbende gemeenten pogingen aan te wou
den tot behoud van de tramlijn Purmerend
Alkmaar;
b. voorloopig een renteloos voorschot be
schikbaar te stellen voor reorganisatie dtor
lün.
Afgewezen in verband met de op 5 Juni
JJ. gehouden interpellatie-Keesom.
De heer WESTERHOF herinnert er aan,
dat bij de interpellatie-Keesom geen enkel
besluit is genomen. Er is niet gestemd over
het voor of tegen het behoud van de tram.
Spr. vraagt, of het wel verstandig Is.' dit
zender meer af te wijzen. Reeds zal steunen
de gemeente De Rijp, terwijl de gemeenteraad
van Beemster een voorstel tot verleenlng van
f 15000 te behandelen zal krijgen. Voorts is
ook Schermerhorn bereid tot steunverleenlng.
Alleen Oterleek wees een verzoek daartoe
af. Spr. stelt voor, een nieuwe exploitatie
rekening te vragen; met een dienst met mo
torwagens als op de Hjn AlkmaarHoorn en
andere zal. naar sprekers inzien, wel een
goede exploitatie mogelijk zijn. Deze
motorwagens kunnen de concurrentie
van de bus weerstaan Spreker stelt
voor, aan de z exploitatie maat
schappij van de tram een nieuwe exploi
tatierekening te vragen, waarbij reken mg
gehouden wordt met motorwagens.
Den heer KEESOM komt het voor dat
zoo n exploitatie mat g gunstiger zal wórden
dan de tegenwoordige. Het passagiersverkeer
is te gering, om een explc tatle gunstig te
maken. Die wagens maken bovendien niet
zoo’n gunstigen indruk op de passagiers.
Bpr. blijft er bij. dat. waar een bijlage
wordt aangeboden, om 13.000 voor vaar-
wegverbetering te geven, de gemeente
niet ten achter mag blijven waar het be
treft het vervoer per as. Als de Beem ter
15.000 wil voteeren en De Rijp, dat veel
minder kapltaalkrachtg is. 4000 gaf, mag
Alkmaar niet achterblijven. Alkmaar moet
8Ün stand ophouden. Het autebusverkeer
is niet afdoende. Het goederenvervoer is ook
niet weg te cijferen. In dat opzicht is er
ook wel eenig .perspectief. Spr. is er ook niet
voor, dit voorstel bot af te wijzen.
De VOORZITTER herinnert er aan. dat
hij den vorigen keer envoo. bereid den neer
Keesom beantwoordde. Zoo ook nu. Caerom
stelt spr. voor, dit punt aan te houden voor
nader onderzoek van het ides-Westerhof,
die in plaats van electr ficatie motorwagens
hl bet geding bracht. Spr. meent zich te
legenheid
massa in
langstelling
vorige jaar.
wederom een aantal chrysant-
waren afgeschoten, en de tradl-
molentjes een groote kleuren-
ten toon hadden gespreid en in
10624
11266 1
12123 1
>13 229'9 13007
13736 IAI2 13853 13879
14.391 14438 14192 14499
14815 14888 14898 15096
waren aangevoerd, tot eenig oponthoud aan
leiding had gegeven. Toen de post eenmaal
was ingeladen, stond niets het vertrek van
de PH.-AGR meer in den weg. Doch een g^so
Indlë-vluchk zonder toespraken behoort nog 8569
tot de toekomst en waar het hier de ope- 8826
nlng van den eersten regelmatlgen dienst
betrof, kon men ook niet anders verwach-
ten dan dat er nog eenlge officleele woorden
zouden worden gesproken. En zoo geschied- 9637
de het dan ook dat. toen de heeren Plesman 9947
en Damme bat woord voerden, het voile «269 10391
licht C_ -
minuten onbelemmerd schijnen kon op de’®^^ 10752 103'9 10902 10919 10947
heeren Van Dijk. Wiersma en Buitenhuis.,"
die zich tot het laatste oogenblik met hun,
eigen kringetje van verwanten en vrienden1 «jï
Fe k1«»»e. 7e Hbl:
13510
13857
14143
14488
14685
14958 14970
15123 15132 15144
5204 15207 1*212 1'259 15331
1.5462 15490 15505 1 5514 1 5528
15645 15649 15685 15701 15760
hun ontro-rtng slechts met moeite 5791 15897 1 5903 15918 15*58 16010 16024 16066
16093 16123 I6I78 16’51 16261 16270 16277 16322
16367 16378 16465 16473 16505 16531 16542 16'49
16585 16597 16660 16713 16715 16780 16811 16830
16837 16846 16954 16972 16987 17040 17136 17148
Hnna witor 17176 17179 17189 17196 17204 17226 17363 17313
uuwg water n3,7 n<52 )7466 174Q) t75J9 I7M5 1766g 1T7M
I«EMMER, 25 Sept. Tengevolge van den 7730 1 7775 17794 17837
hoogen boezem waterstand in Friesland Is 794J 17948 13009 18131 18158 18201 18299 18301
het Provinciaal Stoomgemaa. nabij Lem- "Hl
1 18560 13565 18585 18589 18606 18688 18735
mer neaenmorgen -
teerde Staten weer In werking gesteld.
stand van het boezemwater was hedenmor- "269 9292 19302 Ï9368 19374 193*3 19406 19416
gen 28 cM. boven aomerpeil.
Adres bewoners ZegUa
Het adres d.d. *!4 Januari jX van J. M.
Punt e.a. bewoners van bet Zeglis, houdende
verzoek om:
1. het Zeglis tot het HeüooërdUkje te doen
verlichten;
2. de bestaande gasleiding door te trekken
tot bet HeUooërdijkje;
8. aandrang uit te oefenen op het Provin
ciaal Waterleidingbedrijf tot het aanleggen
van een waterleiding, opdat ook de bewoners
van het Zeglis voorbil de Beltbrug op de
waterleiding kunnen worden aangesloten.
heeft de Raad in handen van B. en W. om
bericht en raad gesteld.
De heer BONSEMA herinnert aan het af
wijzend prae-adwes van den directeur der
lichtbedrijven in het (voorjaar. Spr. meent,
dat de gelegenheid moet worden aangegre
pen. om voor den winter de Zeglis-bewoners
van licht te voorzien. Ten aanzien van de
gasleiding meent spr. geen toezegging te
moeten doen, omdat dit een kostbare ge
schiedenis is. Wat de waterleiding betreft,
is spr.'s fractie van meenlng. oat aan dit
verzoek moet worden voldaan.
Spr.'s tractie is van meenlng, dat het ver
zoek sub 1 moet worden IngewUltgd en dat
de gemeente, wat betreft sub 3 zich garant
moet verklaren.
De heer KLAVER zegt, dat meer behoefte
aan electriciteit bestaat dan aan gas. Toch
meent spr.. dat meer aandacht besteed zal
moeten worden aan de persleiding voor gas.
Alkmaar komt toch wel een beetje op achter
bij andere gemeenten, wat watervoorziening
betreft In de buitenwijken. Spr. beveelt dit
ten zeerste bij het college aan.
Wethouder RINGERS meent, dat de klacht
Inzake het water gericht behoort te worden
tot het provinciaal waterleidingbedrijf. Spr.
beveelt dit punt aan bjj den heer Wester-
hof als lid van Provinciale Staten.
Ook andere gemeenten, meent spr., ver
klaren zich niet garant voor buitenwijken
Spr. wil in dit opzicht het voorstel-Bonsc-
ma niet steunen. Spr. wil ook wachten met
het plaatren van lantaarns, omdat het oe-
ter Is, een geheel van voorstellen te behan
delen.
De heer WEGFERHOF zal het verzoek
in overweging nemen. Sprs. fractie In de
staten is voor een gelijken prijs voor alle
plaatsen.
De heer BONSEMA acht geen bezwaren
aanwezig, om het voorstel in de commissie
te behandelen.
Wethouder RINGERS zegt, dat de in de
bijlage genoemde lantaanrs direct geplaatst
kunnen worden Voor de overige moeten
nog nadere berekeningen gemaakt worden.
Conform het voorstel wordt besloten.
(Wordt vervolgd).
46
569
1108
1942
2692
3469
4219
dat deze eerste 4759
het begin van een lange reeks na
tionale vliegtochten naar Indië moge zijn.
Voor het vertrek
De Amsterdamsche luchthaven bood in den 7839
vroegen morgen het beeld, dat zU reeds
zoo vele malen bij het vertrek van een
Indlë-vhegtulg te zien gaf. De geheel ver
lichte verkeerstoren gloeide als een veilig ojiï
baken, dat tot ver tn den om trek zichtbaar 9'21
was. onder den klaren nachthemel; ook in'i'Sto
de kantoren op het vliegveld en tn de tot
gezellig restaurant ingerictite wachtkamer
verspreidde het kunstlicht zijn helderen
schijn. Op bet groote betonnen platform
van de groote K L.M.-loodj vielen zoo van Ü23
uit de verte de contouren waar te nemen M29
van de vleugels en den romp der P. H.
A G R.. den 3-motorigen Fokker, die
reeds eenmaal, bestuurd door de vaste hand
van Smlrnof. te Batavia was neergestreken
en thans opnieuw was uitgerust voor de
verliep alles vlot: te ruim half 7
schemering had Inmiddels voor bet volle,
daglicht plaats gemaakt draalden de mo-',
toren, enkele minuten later reeds taxiede
het vliegtuig over het platform naar bet Tin? ütH
groene vekL waar het tn Zuidelijke richting 3723 13768
zijn aanloop nam. Te 6 uur 40 was de ma- tois
Achtendertig jaar is het nu al geleden,
dat Kreeft en Buderman met hun nieuw
gevormd operette-gezelschap de eerste voor
stelling gaven In den toen nieuwen Artls-
Schouwburg In de Plantage Mlddellaan te
Amsterdam, den schouwburg dien we nu
kennen als de Hollandsche Schouwburg.
Al die achtendertig jaren is deze schouw
burg een ongezell ge schouwburg geweest,
een groote holle ruimte, waarin men nooit
prettig sat, waarin het. 'zelfs al was de zaal
stampvol, toch altijd „lesg” bleef en waar
je jezelf al heel ongelukkig gevoelde, als
je het trof, dat er maar weinig publiek
gekomen was.
De Raad van Bestuur van de N.V Hol-
jendsche Schouwburg de fouten die het
gebouw en vooral de zaai aankleefden na
tuurlijk kennende, heeft kort geleden beslo
ten. door verbouwing verbeteringen te doen
aanbrengen, waartoe hij den architect Wol
ter Bakker opdroeg daarvoor plannen te
ontwerpen.
Drie maanden nadat met de ultvcerirw
dezer plannen was begonnen, heeft de Raad
van Bestuur tal van belangstellenden genoo-
digd het vernieuwde gebouw te komen zien,
om zich met eigen oogen te overtuigen
dat de aangebrachte veranderingen ook
even zooveel verbeter.ngen zijn.
Die bezichtiging had gisteren plaats en Ik
moet zeggen, dat ik van verbazing m'r.
handen in elkaar sloeg figuurlijk natuur
lijk, want ik ga niet roekeloos met m n
handen om teen ik zag wat daar In zoo
kotten tijd was tot stand gebracht.
Voor de eigenlijke bezichtiging werden een
paar toespraken gehouden: de heer Gom-
pertt, Ud van den Raad van Bestuur, sprak,
om de aanwezigen welkom te heeten en den
architect voor zijn mooie werk te huldigen;
da heer Ver kade sprak, om namens de Ko-
Vereeniglng' ,Jïet Nederlar.dsch
den Raad van Bestuur geluk te
en Rika Hopper sprak, om den
nog een extra pluimpje op x'n
hoed te steken en daarop begon de rond
wandeling onder leiding van den heer Wol
ter Bakker, den bouwmeester zelf.
Van de fraaie, door de opruiming van gan
gen ruimer geworden vestibule, komt men
tn een zeer ruime voorhal, die tevens tot
vestiaire dient en waar steeds eenzelfde
temperatuur zal worden onderhouden als in
de zaal zelf, opdat de bezoekers, bjj net
verlaten van den schouwburg niet aan
stonds. alvorens ze nog hun mantels en
jassen hebben aangetrokken. In de kou ko
men te staan. Uit deze vestiaire geven dr.e
deuren toegang tot de schouwburgzaal (vroe
ger maar twee), die er buitengewoon gezel
lig uitziet.
Is dat de oude Hollandsche Schouwburg?
Het is haast niet te gelooven! Niets herin
nert er meer aan vroeger. In plaats van
drie galerijen zijn tt nu maar twee en ter
hoogte van waar vroeger de derde was, Is
een nieuw plafond gelegd, waardoor de
zaal ruim vie; meter lager geworden is.
wat al dadelijk aan de gezelligheid ten goede
komt en 's winters ook aan een goede ver
warming bevorderlijk zal zijn. Dan zijn de
loge's allemaal verdwenen en verbreeden
de onderste zijgalerijen, waarop maar één rij
stoelen geplaatst is en die dan ook nog maar
half zoo breed zijn als ze vroeger waren,
zich In het midden, dus tegenover het too
neel tot een breed, oploopend balkon, dat
dus over het achterste deel van de zaal
De KL M -machine voert 23.000 post
stukken mede, een record-aantal Voorts
ei voor de eerste maal 15 K.G. lucht-
vrach’ aangeboden welke lading bestaat uit
4 kistjes champagne, afgezonden door de
HandelmtJ. Dell-Atjeh, bestemd voor ver
schillende adressen te Medan, een pakket
couranten van de N. V. ..Dellcourant” voer
haar bureau to Medan, en een colli mon
sters van stoffen voor de firma L. Platen
te Batavia.
Voor het vertrek van het vliegtuig, heeft
de beer Plesman. directeur der K. L. M.,
de bemanning een goede reis en een be
houder terugkomst toegewenscht.
Heel Nederland en een groot deel
het buitenland, xeide bij. zullen u op uw
tocht volgen. En als ik een goeden raad
mag geven betracht de voorrichtlgheid.
110
M2
1397
1959
2833
3764
4252
4779
5419
5943
6693
7520
7920
8318
8791
•037
9374
9538
I0M6 10136 1-218 1029’
10522 10*07 10621 106.18
11136 111'7 11266 112*9
11392 1/959 12123 12)36
12362
Italië beeft te Genève voorgestéld een
I beperking der vloot niet alleen wat tonnage
betreft, doch ook wat betreft bet aantal
I eenheden.
1 Dit voorstel aou voldaan hebben aan de
Itallaansche verlangens, doch tegelijkertijd
een voordeel voor Frankrijk beteëkenen.
I daar aan Frankrijk een majoriteit buiten de
Middellar.dsche Zee zou worden tce-r-st-nn
Het Is inderdaad'een feit, dat tot voor twee
dagen bet Initiatief geheel aan Ita laanscbe
zijde was cn dat de besnreklngen uitsluitend
betrekking hadden op Itallaansche voor
stellen.
Frankrijk beeft geen enkel voorstel
daan.
Tenslotte wordt verklaard dat, terwijl het
Pransche antwoord op de laatste rtallaan-
sche voorstellen werd verwacht, de Fran-
sche gedelegeerden onverwacht de bespre
kingen over de Itallaansche voorstellen af
braken en een tegenvoorstel deden, geba
seerd op een verhouding 1H 1. zeldende
yooor verschillende typen sch pen. niet al-
dcch ook voor die.
'Sten w-r'2r* Dr
64
630
1227
1948
2744
367'
4220
4769
53.-6
5640
656'
7513
7855
8310
86'2
•C-29
9317
9513
10030
16512
0391 1006'
1578 11851
2753
1531
1128
(Niet Officiëen.
454« SIAA1S1OI1RU
Trekking v*n l><»nJerdax 25 S-.p<*i»ó>er
3« Klasse. LH’t.
HOOGE PRIJZEN:
391 8138 14674 20461 I0OT.
2795 15371 18611 19659 1*164 f 2TO
4732 5|0i 'H8 5644 6521 I3J97 16102 10916 IvOlS
204'8 l<«
aan
den
9074
92’6
9'44
9693
9959
10)36 10360 10367 10399 10444 KM97
der belangstelling gedurende eenlge-0553 105'6 10662 10571 10589 10621
11016 11070 11093
11435 11442 11467
11620 11631 11657
.1 11897 11955 11961 11994 12010
hadden bezig gehouden. Na de toespraken *082 12107 12143 12235 12239 12241
- de ’31? 12370 1216ê 12383 12401 12439
2'75 12'30 12532 12696 12727 12737
7776 1 2782 12SO9 128’0 1’828 12'37
”025 13036 13041
3’38 13255 13256 13262 13263 13314
13430 13449 13456 13461
1 13783 13846 13848
14034 14049 14064 14067
chine los van den grond en kort daarop ver-'4727 1 4267 1426.' 14452 14487
dween zij. na tweemaal bij wijze van groet 4574 1*383 14603 14615 14671
-v -w c» 4Tc*» tovert iioxr «ftai anara
in wijden boog over bet vliegveld te heb
ben gecirkeld tn oosteltjke richting nage
staard door de