Van Alles en van Overal PE VRIES zuivere BÜENV* DE VRIES’ tweede blad Stadsnieuws Vergadering van den Raad Zuivere Bijenwas GROOTE EN KLEINE POTTEN in de kleuren wit. zwart, rood. Reel bruin. Bewaar de biteeplakte cadeau bonnen. ze hebben waarde. Raad pleeg voor inlevering de cadeau- lijsten bij Uw winkelier. Burgerlijke Stand van Alkmaar der gemeente Alkmaar BLADZIJDE l VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1930 a Hollandsche Schouwburg Medaille verleend BERICHTEN UIT ONZE VORIGE OPLAGE De Landbouwtentoonstelling De vliegtochten HollandIndie Franachs Heden het eerste vliegtuig vertokken Het afbreken der Fransch Itallaansche besprekingen Bewusteloos gewordftn ALOM VERKRIJGBAAR N.V. Drogisterij m Cheaicaliënbandel ,,VRIESIA’’v.h. JAN DEVRIES Zaaitarkt - Tal. 324 - ALKMAAR Dtt vnnntei wart achter door Frmjtaflk I Btuart- J GEWETEN8GELD FAILLISSEMENT 9813 •711 9612 95'9 ARTHUR TERVOOREN 8*- 14901 15337 16597 16660 16713 16715 16780 16811 Evert van Dijk. 20054 201M Een verklaring van ItaHaamche zijde van «e- Wiersma. -pui O “i’ voor de wotcen ge ouwd •s te Oe- J 3 16 lOAA) IIX'W IIV'"’ luwv ivw-J op last van Gedepu- lg7W mm IS7M igsas 13926 13937 18935 De 037 18938 18976 18995 18999 19026 19082 19217 5464 ■6433 7173 7573 *217 2576 2967 3158 3385 8105 8562 9921 9298 15622 16598 11116 11217 11219 11492 11513 11'37 116*0 11716 11726 203 7<6 1569 2028 2931 3766 4364 4789 5424 5952 67.38 7659 7928 8376 8795 9055 9197 9283 9593 9838 233 851 1927 24*'5 3249 3976 4383 5108 5440 6095 7014 7133 8117 84'6 8951 154 16088 16413 17076 17169 17482 17572 17908 18008 18805 18*47 10820 19962 547 1007 Bij den Inspecteur der directe belastingen 1ste afdeeling alhier Is onder letter O. f 130 69 Ingekomen wegens over vorige jaren te wei nig betaalde belastingen. 8999 9250 9334 8349 5571 6479 74'9 9042 9254 9365 •666 9954 98 371 7'9 1235 1'50 1693 1737 2033 2195 2611 2972 3173 3423 3583 3809 9076 9268 9571 9805 253 567 1091 12*3 1'85 1750 1893 2095 2297 2840 3086 3265 3458 3646 3974 4159 4311 4529 4786 4*77 5099 5483 5690 5795 6117 6303 6761 7060 7233 7414 7585 7849 8133 8417 8734 8890 258 738 1104 1348 1587 1763 1909 2123 2322 2845 3094 3301 3483 3666 39*1 4171 4323 4546 4810 4986 5154 5486 5706 5857 6127 6329 6763 7064 7254 7464 7616 7866 8163 8460 8759 8915 25« 746 11.37 1410 1188 1765 1949 2152 2397 2857 3122 3321 3493 3681 4019 4172 4.377 4547 4853 5068 5162 5494 5715 5864 6133 6433 6787 7087 7279 7473 7628 7860 8183 8491 8760 8929 9215 9306 0601 9909 4585 4855 5010 5196 5513 5719 5876 6165 6597 6834 7098 7307 7477 7727 7939 8268 8531 8804 8942 1611 1768 2009 2169 2467 2878 3151 3374 3516 3682 4024 4200 Sij van 225 536 931 1276 1574 1721 1811 2090 2243 2818 2999 3233 3425 3621 3845 4114 4282 4451 4755 4932 50'1 5422 5566 578» 6074 6236 6734 7018 7213 7340 7568 7790 8116 8393 8650 8871 270 953 1940 2410 3261 4117 4734 5118 5474 6157 7053 7749 8183 «462 8991 9171 2487 3357 4177 4737 5152 5517 6260 7162 7'26 8226 8475 9007 9263 ninklüke Tooneel" wenschen architect '3 15108 1.5636 leen voor bertaar./e -:Ite r-* d 15692 15755 15875 16635 16920 17014 17249 17277 17627 17629 18346 18361 19453 19*01 19662 '117 17331 8512 18560 1356' 17349 17361 17716 17879 18583 18671 10600 19755 203*0 20427 20958 9243 9318 9614 9916 10171 10249 10684 10705 10974 11007 11288 11366 11547 11589 11735 11789 12037 12063 12245 12286 12443 12493 12750 12756 12929 12945 13237 13372 13723 14004 14197 14537 14743 14977 15007 15187 15193 15355 15373 die de postzakken meevoerde, verscheen. Van den heer K. van de Poll, chef van het bureau Expeditie en Pakketpost aan t Centraal Station, die voor een goede ver- jÏqj ALKMAAR. 24 Sept. Heden is gedeponeerd de eenlge uitdeellngslljst In het faillissement van P. Pastoor, reiziger te Heiloo. Uitkeerlng 1 pet. en in dat van P. J. Stroet, Medemb'lk uitkeerlng 38.77 pet. NIETEN: 231 563 1010 1277 1580 1732 1834 2092 2247 2837 3084 3235 3445 3640 3935 4141 4292 4517 4757 4940 5087 5436 5676 5794 6115 6245 6753 7051 7216 7366 7578 7815 8122 8396 8710 8874 heer Jan Met. Nieuwpoortslaan alhier, met xijn Inzending „vijzel voor een waterge- maal". in de rubriek „Ter Opluistering” een eerste prijs Is toegekend. mogelijk kunnen de weerstaan de Toen de 15-jarige K 8. wonende rtraat. alhier, gistermiddag op de Nieuwe- sloot liep, werd hij plotseling door een d’u- zellng overvallen; hij viel en kwam met sjjn hoofd op den trottoirband terecht. Na door de politie te zijn verbonden. Werd hjj naar xjjn ouderlijke woning ver voerd Benoeming tijdelijk leeraar Gym nasium. In verband met de splitsing van klasse I en van klasse II wordt net aantal uren voor de wiskunde 33 en is het noodzakelijk een fdelVken leeraar h* da, vak aan te stel'.en voor 4 uur. Onder overlegging van net betrekkelijk ad vies van den Inspecteur der Gymnasia stel- len de curatoren van be*. Gymnasium voor herinneren, dat motorwagens ook niet op tot lijdelijk leeraar In de wiskunde te benoe- deaa Ujn kunnen loopen. oudst dto te zwaar men du haas 4> 4. non BUL taraar 9796 10332 101'9 10768 10861 11464 1151! 12514 12733 13238 1.3.183 13950 14022 14639 14643 15276 15300 Het vuurwerk Klokke 9 uur werd met het vuurwerk een aanvang gemaakt. Na de gebruikelijke luchtkanonnade en chrysant-bommen, wer den de toeschouwers opgeschrikt door eco electrlsche telegraaf, zooals dat in vakter men luidt. Vervolgens werd Bengaalscn vuur ontstoken, waarbij men levens de ge- kreeg. de compacte menschen- oogenschouw te nemen. De oe- was zeker evengroot als be‘ t 3» T13 1147 vragen. voor de Dit Het eerste vliegtuig van den beden openden geregelden postvluchtdienst op de HJn AmsterdamBatavia, de P.HA GR, bemand met den eersten bestuurder Evert tan Dijk, den tweeden bestuurder P. Wiers ma en den werktuigkundige E. Bu^tenhuys. Is vanmorgen te 6.40 precies van Schiphol gestart. Indien alles goed gaat, vindt de eerste landing te Neurenberg plaats, terwijl het in de bedoeling der bemanning ligt, om als eindpunt van vandaag Boedapest te bwei- ken. 12791 13684 14190 14758 15445 15504 16458 17206 17609 18291 voor de j«r, w.197 19427 1959£ verre vlucht naar Indië. ditmaal onder lei- .',1*5 20338 ding van Evert van Dijk. Rond de machine bewoog zich, van op een afstand een donkere massa In den buig zaam aanglorenden ochtend, een vrij groote menschenmenlgte; ook ditmaal bleek het vroege uur voor velen geenszins bezwaar geweest te zijn om den verren tocht 4757 14789 14865 15089 15095 15118 vele achterblijvenden. van 5333 15381 wie enkelen die de bemanning het naast ‘"9 15571 waren, vermochten te verbergen 9182 9272 9586 9816 9997 10057 10101 17539 17655 17881 17897 17910 17919 18158 18201 Door den Inspecteur van den VrUwllllgen Landstorm is aan den sergeant-majoor - administrateur J. H. Twenhöfel van het landstormverband Alkmaar de zilveren me daille verleend als beloonlng voor de wijze waarop hij gedurende 34 jaren zijn plich ten bij het Leger trouw en eerlijk heef’, vervuld en tot aanmoediging om het Inge slagen voetspoor te blijven volgen. De medaille werd hedenmorgen om 9 jut met eenlge toepasselijke woorden uitgereist door den Verbandscommandant Majoor J A Brederode op diens bureau. 87 3'4 778 1221 1144 naar IAM Schiphol te ondernemen. Onder hen bevon- >781 den zich verscheidene bekende figuren op 2016 luchtvaartgebied', behalve natuurlijk den heer 2]7* Plesman zagen wjj o.m. Ir. Von Baumhauer. onderdirecteur van den Rljksstudiedlenst voor de Luchtvaart, Ir. Stephan, directeur der Fokkerfabrieken te Amsterdam en den heer 3528 Smits, chef van de afdeeling propaganda 3727 dezer fabrieken. Ook de heer Damme, dlrec- 4026 4,11 - 4264 4413 4747 4912 508,) 5391 5657 5756 5938 6232 6704 7013 7130 7334 7555 7771 8107 8363 8599 8847 13046 13076 13136 13225 13346 13618 13895 14186 14501 14713 Prljrea vaa f 221 797 1679 2237 3166 3834 4378 5086 3434 6046 6851 7672 7991 83'8 8857 9143 19”6 19*60 19'78 1WA4 19617 19621 19707 19*10 19719 19763 19775 19777 19779 19796 19797 19864 19897 19943 19961 JP169 10173 20174 20295 20300 20327 20343 20364 20379 2039’ 204" 20489 20Mi 20625 ’06»9 20715 20717 20749 20773 20615 20629 20837 20852 20898 20899 V erbeterleg: 1791 m x 1791 f70) 1«" (70) m. t 1886 (70) r - Tooi' Hoewel een officieel bericht niet werd ge publiceerd. wordt thans -angenomen., dat de onderhandellngen met Frankrijk over d vlootbeperking definitief xijn geëindigd Van bevoegde zijde wordt er op gewezen dat Italië voortdurend het bewijs van zijn goeden wil heeft getoond, zoowel bij de voorbereidende besprekingen als bjj de on derhar delingen zelf De verklaringen van den MUnister van Buitenlandsche Zaten. Grandl. In'de Kimer de verklaringen van M isso'.tnl in den Se naat. de wljae. waarop de Ital.a nscbe re- geering het Engelscbe aanbod tot samen werking beeft ontvangen en tens otte bet Itallaansche voorstel om dan bouw van oor logsschepen stop te zetten, zijn de bewjj- aen van den goeden wil van Italië om tot overeenstemming te komen. Het is waar, /dat de Pransche regeering ricL bereid hééft verklaard het Italiaan- sche voorstol te aanvaarden, doch deze be reidverklaring werd teniet gedaan door de verklaringen van Dusmesnil in de Pransche Kamer, dat het Itallaansche voorstol geen betrekking kon hebben op de schepen dl- reeds in aanbouw of b jna g re?d w~-en Verder wordt er op gewezen det Itol ook het Britsche voorstel Britste de kon digen naar Genève te sturen, om bij de be- •sprekingen tegenwoordig te zijn, beeft aan genomen. Vervolgens hield Ir Damme, dlr.-cteur- generaal der P. T. T. nog een korte toe spraak, waarin hjj er op wees, dat er baan brekend werk verricht aas voor het heden bereikte punt, de regelmatige vliegd enst naar Indië. verwezenlijking kon vinden. Met voldoening constateerde spreker, dat de belangstelling in de Indlë-vluchten. ondanks de periode van schijnbare rust, die in werkelijkheid echter bestoed was een Intensieve voorbereiding van dienst in het minst niet geschaad la. daar van getuigt ook het. vergeleken bij de vroegere vluchten, belangrijk grootei aan tal poststukken, dan thans wordt medege nomen. Spreker uitto de hoop, vlucht Nadat bommen tioneele pracht helscb kabaal uit elkaar waren gesprongen werd het oog geboeid door verschillende „waterratten" en „fonteinen” hetgeen esn aardlgen aanbllk boon. De kamende boeren was een mooi staaltje vuurwerk en drong een ieders be wondering af. Het .slot werd gevormd door de veelzeg gende spreuk: „Bloeie de Landbouw", om geven, door een groot aantal molens en sd- verfontelnen. Het einde was waarl'jk grootsch. en het vuurwerk prachtig ge slaagd. Na afloop van het vuurwerk bewoog zich een dichte menschenmassa naar het Hof plein, waar door het Stedelijk Muziekcorps, onder de kundige leiding van den heer H A Maas, een populair concert werd gege ven. dat door de aanwezigen, die zeer tal rijk waren zeer op prj;s werd gestold. Ge durende den geheelen avond neersch’e bie zen gzzellige feeststemming tVj willen met na aten nier een wooru van hulde te brengen aan jnze politie, vou de wljae. waarop zij tijdens deze feesten is opgetreden en een regeling had getroffen h»gt Hangt la hier bet juiste woord, want h*i balkon steunt op geen enkelen p laar. waarvan men In de zaal last aou kunnen hebben, maar is vrij hangend gebouwd op trol eleggers. De onderzijde van het balkon •is niet vlak, wat een zekere gedruktheid aan de zaal zou geven, maar is zóó gecon strueerd, dat zij tevens' dient tot het terug- kaatsen van het geluid; boven iedere rij stoelen is een schuln-taande kant tegen de trapsgewijs oploopende zoldering aange bracht, die zóó is berekend, dat de geluids golven die er tegen aan komen, recht naar beneden, dus precies naar de toeschouwers worden teruggekaatst. Op de tweede galerij, maar meer naar achteren, bev.ndt zich eveneens een derge- lljk balkon. Door dit torugsprtngen der ver schillende „verdiepingen" lijkt de zaal veel kleiner dan ze werkelijk is er is in het geheel plaats voor ruim 800 bezoekers wat haar zeer veel gezelliger maakt Ook draagt daar veel toe bij de eenvoudige af werking van wanden en zoldering; deze zijn gepleisterd en daarna overgeplamuurd met craftex, een nieuw Amerikaansch pro cédé. dat een zeer fraaien Indruk maakt met de zachte geel-rcse kleur en het spaar zaam aangebrachte verguldsel De geheele verlichting van de zaal is een indirecte, die een aangenaam zacht licht verspreidt; ook de veelal zoo hinderlijke noodlampjes zijn hier niet te z.en, zij be schijnen alleen de nooddeuren, zonder dat men voortdurend de lampjes zelf voor zich heeft. De geheele meubileering is eveneens vernieuwd met gemakkelijke leunstoelen op alle rangen. Als iets nieuws wil Ik nog even vermelden, dat de middengang, waardoor men de zaal betreedt, niet tot aan het orkest doorloopt, zooals gewoonlijk, maar achter de stalles eindigt de voor te rijen loopen dus ononderbroken door van links tot rechts. Dit is gedaan opdat -t hinderlijke loopen door de middengang, wanneer de voorstelling reeds Is begonnen en waarvan de spelers vaak zooveel last hebben, niet zal kunnen plaats hebben. Het tooneel dat vroeger een brandscherm had van asbestdoek. heeft er nu een van metaal, dat In 16 seconden neergelaten kan worden. Voorts is een regenlnstallatte op het tooneel aangebacht. die, In geval van brand, 3000 liter water per minuut op het tooneel stort. In verband hiermee werkt een deel van de aangebrachte rookkleppen automatisch. Immers, breekt er op het toc- neel brand uit en wordt de regenlnstallatë in werking gesteld, dan zal zich daar een groote hoeveelheid stoom ontwikkelen. Cle naar alle kanten druk uitoefent, óók op het brandscherm. Daar dit berekend is op een druk van 45 K.G. per vierkante meter, zou het, indien de druk grooter werd, bezwijken. Om nu te voorkomen, dat de druk ooit zoo groot worden kan, is een deel der rook luiken zóó geconstrueerd, dat ze zich bij een druk van 35 K.G. per M2 vanzelf openen, waardoor dus stoom of gassen ontsnappen kunnen, zonder schade te veroorzaken Kortom, door deze verbouwing is de Hol landsche Schouwburg geworden tot een der beste en geriefelijkste, tot een der gezellig ste schouwburgen van Amsterdam. In plaats van een zaal waar men met tegenzin tn zat. is het er nu een geworden, waar de Amsterdammers met plezier zullen heengaan Getrouwd: Bernard Kwant en Johanna Boon. Nico laas Veldt e.i Afra Mol. Hendrik Groot en Maartje de Geus. Pie ter Veen en Elisabeth Hulsman. Geboren: Jan Willem, z. van Jan van de Pol en Marjjtje Blaauboer. Bartholomeus Petrus, z. van Johannes de Lange en Maria Dekker. Allda Henries Margot, d. van Gemt Stokreef en Augusta Bomers. zijn voor die lijn en wegveraJtklng zouden veroorzaken. Als het wel mogelijk is en het kost niet te veel geld, denkt spr. niet, dat er tegenstand In den Raad zou zijn. De heer WESTERHOF wijst erop, dat el ders in het land ook deze motorwagens ko men, waar het trein- of tramverkeer wordt af geschaft Het punt wordt aangehouden. Een brief, drl. 21 Augustus 1930, no. 430 van Burgemeester en Wethouders van De Rijp, daarbij verzoekende een renteloos voorschot beschikbaar te stellen voor oe- houd en reorganisatie van de tramlijn Pur- merendAlkmaar. Alsvoren. Een adres. Ingekomen 20 Augustus 1930, van de dommiss ie van den Provincia len Legwedstrijd te Beemster, verzoekende ten behoeve van den met Ingang van 15 Oc tober as. te houden legwedstrijd eene sub sidie uit de gemeentekas te mogen ontvan gen. Besloten te behandelen bjj de begroeting voor 1931. Een brief, dxl 18 Augustus 1930, van bewoners van den Westdljk, daarbij ver zoekende aldaar enkele lantaarns te plaat sen. In handen van Burgemeester en Wethou ders gesteld ter afdoening. De heer KLAVER wijst op de uitbreiding van het bebouwde gedeelte aldaar en geeft het college in overweging, den Raad mede te deelen. dat het verzoek ingewilligd zal worden. De heer BON8EMA doet eenzelfde ver zoek, ten aanzien van dit punt. Wethouder RINGERS heeft voorgesteld, om dit verzoek in handen van B. en W. te stellen, om geen precedent te scheppen. De gevolgen zouden xijn, indien aan dit ver zoek zou worden voldaan, dat meerdere be woners van buitenwijken zouden Er wordt hier alleen gevraagd uitbreiding der gesloten bebouwing, verandert de zaak. De heer WESTERHOF betoogt, dat de bewoners van den onherbergzamen West dljk wel de lasten, maar niet de lusten dra gen als Inwoners van Alkmaar. Dit verzoek lijkt spr. billijk- De koeten zijn weinig en er woont een belangrijk aan tal gezinnen. Per jaar koet het zoo weinig, dat het haast niet de moeite waard Is, om het af te wijzen. ©e heer KLAVER erkent wel, dat er con sequentie schuilt in inwilliging van het verzoek. Toch wordt het tijd, dat ook af gelegen streken aansluiting hebben op het electrisch licht. We zien het in de geheele provincie. Alkmaar is lang niet de eerste gemeente, die buitenwijken van licht zou voorzien. Wethouder RINGERS stelt voor, het verzoek om praeadvies te stellen in >anden van de commissie voor de lichtbedrijven Dan is het vlugger aan de orde. Aldus besloten. Reeds te half 8 bewoog zich in de Lange- straat een groot aantal belangstellenden voor het tradltioneele vuurwerk, dat aan de Landbouwfeesten Is verbonden, welk aantal hoe meer de klok naar half 9 liet) toenam. Ongetwijfeld zal de lezer zich af vragen wat de oorzaak kan zijn, dat reeds op zoor, vroeg tijdstip zooveel menschen In de bin nenstad aanwezig waren. O. L ligt de verklaring hierin, dat velen van meenlng waren, dat er, gelijk vorige jaren, reeds voor den aanvang van het vuurwerk, op het Hofplein door een plaat selijke muziekvereenlglng een concert zou worden gegeven. Dit was echter, jammer genoeg, niet het geval; ongetwijfeld sou de feeststemming dan reeds op een behoorlijk peil zijn gebracht. Het weer liet zich aanvankelijk niet mooi aanzien, af en toe dreigde de fijne motre gen in een ferme regenbui over te slaan, «Joch Pluvlus had medelijden met de schare en tegen half negen hield ook de motregen op. Onderwijl had zich op de Handelskaoe reeds een compacte menschenmenlgte op gesteld. die, hoe later het werd, steeds nog aangroeide. De verschillende langs de kade liggende booten hebben dezen avond goede zaken gemaakt. Toch wil het ons voorkomen, dat dit tegengegaan dient te worden. Was er vorig jaar een tweedekker van de Alkmaar- Packet gecharterd voor leden van de Hol landsche Mij. van Landbouw en verdere genoodigden, dit jaar waren hiervoor 2 één-dekkers gereserveerd, waardoor het ge vaar van kapsijzen inderdaad werd vermin derd. doch hierdoor werd voor personen, die geen kaart hadden, de ruimte op de Handelskade aanmerkelijk verminderd Voorts was ook de „Pomona”, die anders ligplaats heeft aan de Bierkade, hier langs de Handelskade gestationneerd, waardoor het uitzicht nog meer werd verkleind. O. 1 zou het bestuur van de Hollandsche Mij van Landbouw goed doen, te trachten niet al te veel booten hier te statlonneeren waardoor de kijkers op de wal ook iets te zien krijgen. teur-generaal der P.T.T.. was lang voor het vastgestelde tijdstip van vertrek zes uur aanwezig Het werd echter ruim 4ggj kwart over zessen, eer een auto der K. L. M., 5016 5237 5592 5735 5935 -,-J zorging der post zelf was meegekomen, ver- 6687 namen wij dat het verwerken der post- 6968 stukken, die nog met de late nachttreinen 7126 7313 7553 7756 8081 aan de Rijks Hoogere Burgerschool te Alk maar De beer BON8EMA meent, dat het col lege met den Raad speelt. De te benoe men candldaten xjjn reeds sinds 1 Septem ber in functie. Spr s fractie had reeds eer der een vergadering gehad met het oog op deze benoemingen en mede met het oog op de In de vorige vergadering aangehouden voorstellen. Zijn fractie zal in dit voorstel en bet volgende en wat betreft een gedeelte van het daarop volgende voorstel niet mee stemmen. De voorgedragene wordt benoemd met 11 «temmen, 8 blanco. ;.er rc te Lo...: eeds per t t aas t die tot 1938 zouden De Itallaansche vertegenwoordiger I oèss warwa van oordeel, dat het 1 1 tagBDWKntel onvaatdl* is voor eem De raad dezer gemeente vergaderde gis terenmiddag om 1 uur. Ondersoek geloofsbrief G. H. Hojjtink. De VOORZITTER stelt aan de orde het onderzoek van den geloofsbrief en beëediglng van het in de vacature-D. Sluis benoemde lid, den beer G. H. Hotftlnk. In de commissie tot nazien van den ge loofsbrief warden benoemd tnej. Carela en de heeren Bonsema en Keesom. Na gedaan onderzoek rapporteert, namens de commissie, de heer KEESOM gunstig tot toelating. Een brief, d.d. 29 Juli 1930, no. 74-87 van het Gemeentebestuur van Purmerend. houdende het verzoek, a. Burgemeester en Wethoudere te mach tigen In samenwerking met andere belang hebbende gemeenten pogingen aan te wou den tot behoud van de tramlijn Purmerend Alkmaar; b. voorloopig een renteloos voorschot be schikbaar te stellen voor reorganisatie dtor lün. Afgewezen in verband met de op 5 Juni JJ. gehouden interpellatie-Keesom. De heer WESTERHOF herinnert er aan, dat bij de interpellatie-Keesom geen enkel besluit is genomen. Er is niet gestemd over het voor of tegen het behoud van de tram. Spr. vraagt, of het wel verstandig Is.' dit zender meer af te wijzen. Reeds zal steunen de gemeente De Rijp, terwijl de gemeenteraad van Beemster een voorstel tot verleenlng van f 15000 te behandelen zal krijgen. Voorts is ook Schermerhorn bereid tot steunverleenlng. Alleen Oterleek wees een verzoek daartoe af. Spr. stelt voor, een nieuwe exploitatie rekening te vragen; met een dienst met mo torwagens als op de Hjn AlkmaarHoorn en andere zal. naar sprekers inzien, wel een goede exploitatie mogelijk zijn. Deze motorwagens kunnen de concurrentie van de bus weerstaan Spreker stelt voor, aan de z exploitatie maat schappij van de tram een nieuwe exploi tatierekening te vragen, waarbij reken mg gehouden wordt met motorwagens. Den heer KEESOM komt het voor dat zoo n exploitatie mat g gunstiger zal wórden dan de tegenwoordige. Het passagiersverkeer is te gering, om een explc tatle gunstig te maken. Die wagens maken bovendien niet zoo’n gunstigen indruk op de passagiers. Bpr. blijft er bij. dat. waar een bijlage wordt aangeboden, om 13.000 voor vaar- wegverbetering te geven, de gemeente niet ten achter mag blijven waar het be treft het vervoer per as. Als de Beem ter 15.000 wil voteeren en De Rijp, dat veel minder kapltaalkrachtg is. 4000 gaf, mag Alkmaar niet achterblijven. Alkmaar moet 8Ün stand ophouden. Het autebusverkeer is niet afdoende. Het goederenvervoer is ook niet weg te cijferen. In dat opzicht is er ook wel eenig .perspectief. Spr. is er ook niet voor, dit voorstel bot af te wijzen. De VOORZITTER herinnert er aan. dat hij den vorigen keer envoo. bereid den neer Keesom beantwoordde. Zoo ook nu. Caerom stelt spr. voor, dit punt aan te houden voor nader onderzoek van het ides-Westerhof, die in plaats van electr ficatie motorwagens hl bet geding bracht. Spr. meent zich te legenheid massa in langstelling vorige jaar. wederom een aantal chrysant- waren afgeschoten, en de tradl- molentjes een groote kleuren- ten toon hadden gespreid en in 10624 11266 1 12123 1 >13 229'9 13007 13736 IAI2 13853 13879 14.391 14438 14192 14499 14815 14888 14898 15096 waren aangevoerd, tot eenig oponthoud aan leiding had gegeven. Toen de post eenmaal was ingeladen, stond niets het vertrek van de PH.-AGR meer in den weg. Doch een g^so Indlë-vluchk zonder toespraken behoort nog 8569 tot de toekomst en waar het hier de ope- 8826 nlng van den eersten regelmatlgen dienst betrof, kon men ook niet anders verwach- ten dan dat er nog eenlge officleele woorden zouden worden gesproken. En zoo geschied- 9637 de het dan ook dat. toen de heeren Plesman 9947 en Damme bat woord voerden, het voile «269 10391 licht C_ - minuten onbelemmerd schijnen kon op de’®^^ 10752 103'9 10902 10919 10947 heeren Van Dijk. Wiersma en Buitenhuis.," die zich tot het laatste oogenblik met hun, eigen kringetje van verwanten en vrienden1 «jï Fe k1«»»e. 7e Hbl: 13510 13857 14143 14488 14685 14958 14970 15123 15132 15144 5204 15207 1*212 1'259 15331 1.5462 15490 15505 1 5514 1 5528 15645 15649 15685 15701 15760 hun ontro-rtng slechts met moeite 5791 15897 1 5903 15918 15*58 16010 16024 16066 16093 16123 I6I78 16’51 16261 16270 16277 16322 16367 16378 16465 16473 16505 16531 16542 16'49 16585 16597 16660 16713 16715 16780 16811 16830 16837 16846 16954 16972 16987 17040 17136 17148 Hnna witor 17176 17179 17189 17196 17204 17226 17363 17313 uuwg water n3,7 n<52 )7466 174Q) t75J9 I7M5 1766g 1T7M I«EMMER, 25 Sept. Tengevolge van den 7730 1 7775 17794 17837 hoogen boezem waterstand in Friesland Is 794J 17948 13009 18131 18158 18201 18299 18301 het Provinciaal Stoomgemaa. nabij Lem- "Hl 1 18560 13565 18585 18589 18606 18688 18735 mer neaenmorgen - teerde Staten weer In werking gesteld. stand van het boezemwater was hedenmor- "269 9292 19302 Ï9368 19374 193*3 19406 19416 gen 28 cM. boven aomerpeil. Adres bewoners ZegUa Het adres d.d. *!4 Januari jX van J. M. Punt e.a. bewoners van bet Zeglis, houdende verzoek om: 1. het Zeglis tot het HeüooërdUkje te doen verlichten; 2. de bestaande gasleiding door te trekken tot bet HeUooërdijkje; 8. aandrang uit te oefenen op het Provin ciaal Waterleidingbedrijf tot het aanleggen van een waterleiding, opdat ook de bewoners van het Zeglis voorbil de Beltbrug op de waterleiding kunnen worden aangesloten. heeft de Raad in handen van B. en W. om bericht en raad gesteld. De heer BONSEMA herinnert aan het af wijzend prae-adwes van den directeur der lichtbedrijven in het (voorjaar. Spr. meent, dat de gelegenheid moet worden aangegre pen. om voor den winter de Zeglis-bewoners van licht te voorzien. Ten aanzien van de gasleiding meent spr. geen toezegging te moeten doen, omdat dit een kostbare ge schiedenis is. Wat de waterleiding betreft, is spr.'s fractie van meenlng. oat aan dit verzoek moet worden voldaan. Spr.'s tractie is van meenlng, dat het ver zoek sub 1 moet worden IngewUltgd en dat de gemeente, wat betreft sub 3 zich garant moet verklaren. De heer KLAVER zegt, dat meer behoefte aan electriciteit bestaat dan aan gas. Toch meent spr.. dat meer aandacht besteed zal moeten worden aan de persleiding voor gas. Alkmaar komt toch wel een beetje op achter bij andere gemeenten, wat watervoorziening betreft In de buitenwijken. Spr. beveelt dit ten zeerste bij het college aan. Wethouder RINGERS meent, dat de klacht Inzake het water gericht behoort te worden tot het provinciaal waterleidingbedrijf. Spr. beveelt dit punt aan bjj den heer Wester- hof als lid van Provinciale Staten. Ook andere gemeenten, meent spr., ver klaren zich niet garant voor buitenwijken Spr. wil in dit opzicht het voorstel-Bonsc- ma niet steunen. Spr. wil ook wachten met het plaatren van lantaarns, omdat het oe- ter Is, een geheel van voorstellen te behan delen. De heer WEGFERHOF zal het verzoek in overweging nemen. Sprs. fractie In de staten is voor een gelijken prijs voor alle plaatsen. De heer BONSEMA acht geen bezwaren aanwezig, om het voorstel in de commissie te behandelen. Wethouder RINGERS zegt, dat de in de bijlage genoemde lantaanrs direct geplaatst kunnen worden Voor de overige moeten nog nadere berekeningen gemaakt worden. Conform het voorstel wordt besloten. (Wordt vervolgd). 46 569 1108 1942 2692 3469 4219 dat deze eerste 4759 het begin van een lange reeks na tionale vliegtochten naar Indië moge zijn. Voor het vertrek De Amsterdamsche luchthaven bood in den 7839 vroegen morgen het beeld, dat zU reeds zoo vele malen bij het vertrek van een Indlë-vhegtulg te zien gaf. De geheel ver lichte verkeerstoren gloeide als een veilig ojiï baken, dat tot ver tn den om trek zichtbaar 9'21 was. onder den klaren nachthemel; ook in'i'Sto de kantoren op het vliegveld en tn de tot gezellig restaurant ingerictite wachtkamer verspreidde het kunstlicht zijn helderen schijn. Op bet groote betonnen platform van de groote K L.M.-loodj vielen zoo van Ü23 uit de verte de contouren waar te nemen M29 van de vleugels en den romp der P. H. A G R.. den 3-motorigen Fokker, die reeds eenmaal, bestuurd door de vaste hand van Smlrnof. te Batavia was neergestreken en thans opnieuw was uitgerust voor de verliep alles vlot: te ruim half 7 schemering had Inmiddels voor bet volle, daglicht plaats gemaakt draalden de mo-', toren, enkele minuten later reeds taxiede het vliegtuig over het platform naar bet Tin? ütH groene vekL waar het tn Zuidelijke richting 3723 13768 zijn aanloop nam. Te 6 uur 40 was de ma- tois Achtendertig jaar is het nu al geleden, dat Kreeft en Buderman met hun nieuw gevormd operette-gezelschap de eerste voor stelling gaven In den toen nieuwen Artls- Schouwburg In de Plantage Mlddellaan te Amsterdam, den schouwburg dien we nu kennen als de Hollandsche Schouwburg. Al die achtendertig jaren is deze schouw burg een ongezell ge schouwburg geweest, een groote holle ruimte, waarin men nooit prettig sat, waarin het. 'zelfs al was de zaal stampvol, toch altijd „lesg” bleef en waar je jezelf al heel ongelukkig gevoelde, als je het trof, dat er maar weinig publiek gekomen was. De Raad van Bestuur van de N.V Hol- jendsche Schouwburg de fouten die het gebouw en vooral de zaai aankleefden na tuurlijk kennende, heeft kort geleden beslo ten. door verbouwing verbeteringen te doen aanbrengen, waartoe hij den architect Wol ter Bakker opdroeg daarvoor plannen te ontwerpen. Drie maanden nadat met de ultvcerirw dezer plannen was begonnen, heeft de Raad van Bestuur tal van belangstellenden genoo- digd het vernieuwde gebouw te komen zien, om zich met eigen oogen te overtuigen dat de aangebrachte veranderingen ook even zooveel verbeter.ngen zijn. Die bezichtiging had gisteren plaats en Ik moet zeggen, dat ik van verbazing m'r. handen in elkaar sloeg figuurlijk natuur lijk, want ik ga niet roekeloos met m n handen om teen ik zag wat daar In zoo kotten tijd was tot stand gebracht. Voor de eigenlijke bezichtiging werden een paar toespraken gehouden: de heer Gom- pertt, Ud van den Raad van Bestuur, sprak, om de aanwezigen welkom te heeten en den architect voor zijn mooie werk te huldigen; da heer Ver kade sprak, om namens de Ko- Vereeniglng' ,Jïet Nederlar.dsch den Raad van Bestuur geluk te en Rika Hopper sprak, om den nog een extra pluimpje op x'n hoed te steken en daarop begon de rond wandeling onder leiding van den heer Wol ter Bakker, den bouwmeester zelf. Van de fraaie, door de opruiming van gan gen ruimer geworden vestibule, komt men tn een zeer ruime voorhal, die tevens tot vestiaire dient en waar steeds eenzelfde temperatuur zal worden onderhouden als in de zaal zelf, opdat de bezoekers, bjj net verlaten van den schouwburg niet aan stonds. alvorens ze nog hun mantels en jassen hebben aangetrokken. In de kou ko men te staan. Uit deze vestiaire geven dr.e deuren toegang tot de schouwburgzaal (vroe ger maar twee), die er buitengewoon gezel lig uitziet. Is dat de oude Hollandsche Schouwburg? Het is haast niet te gelooven! Niets herin nert er meer aan vroeger. In plaats van drie galerijen zijn tt nu maar twee en ter hoogte van waar vroeger de derde was, Is een nieuw plafond gelegd, waardoor de zaal ruim vie; meter lager geworden is. wat al dadelijk aan de gezelligheid ten goede komt en 's winters ook aan een goede ver warming bevorderlijk zal zijn. Dan zijn de loge's allemaal verdwenen en verbreeden de onderste zijgalerijen, waarop maar één rij stoelen geplaatst is en die dan ook nog maar half zoo breed zijn als ze vroeger waren, zich In het midden, dus tegenover het too neel tot een breed, oploopend balkon, dat dus over het achterste deel van de zaal De KL M -machine voert 23.000 post stukken mede, een record-aantal Voorts ei voor de eerste maal 15 K.G. lucht- vrach’ aangeboden welke lading bestaat uit 4 kistjes champagne, afgezonden door de HandelmtJ. Dell-Atjeh, bestemd voor ver schillende adressen te Medan, een pakket couranten van de N. V. ..Dellcourant” voer haar bureau to Medan, en een colli mon sters van stoffen voor de firma L. Platen te Batavia. Voor het vertrek van het vliegtuig, heeft de beer Plesman. directeur der K. L. M., de bemanning een goede reis en een be houder terugkomst toegewenscht. Heel Nederland en een groot deel het buitenland, xeide bij. zullen u op uw tocht volgen. En als ik een goeden raad mag geven betracht de voorrichtlgheid. 110 M2 1397 1959 2833 3764 4252 4779 5419 5943 6693 7520 7920 8318 8791 •037 9374 9538 I0M6 10136 1-218 1029’ 10522 10*07 10621 106.18 11136 111'7 11266 112*9 11392 1/959 12123 12)36 12362 Italië beeft te Genève voorgestéld een I beperking der vloot niet alleen wat tonnage betreft, doch ook wat betreft bet aantal I eenheden. 1 Dit voorstel aou voldaan hebben aan de Itallaansche verlangens, doch tegelijkertijd een voordeel voor Frankrijk beteëkenen. I daar aan Frankrijk een majoriteit buiten de Middellar.dsche Zee zou worden tce-r-st-nn Het Is inderdaad'een feit, dat tot voor twee dagen bet Initiatief geheel aan Ita laanscbe zijde was cn dat de besnreklngen uitsluitend betrekking hadden op Itallaansche voor stellen. Frankrijk beeft geen enkel voorstel daan. Tenslotte wordt verklaard dat, terwijl het Pransche antwoord op de laatste rtallaan- sche voorstellen werd verwacht, de Fran- sche gedelegeerden onverwacht de bespre kingen over de Itallaansche voorstellen af braken en een tegenvoorstel deden, geba seerd op een verhouding 1H 1. zeldende yooor verschillende typen sch pen. niet al- dcch ook voor die. 'Sten w-r'2r* Dr 64 630 1227 1948 2744 367' 4220 4769 53.-6 5640 656' 7513 7855 8310 86'2 •C-29 9317 9513 10030 16512 0391 1006' 1578 11851 2753 1531 1128 (Niet Officiëen. 454« SIAA1S1OI1RU Trekking v*n l><»nJerdax 25 S-.p<*i»ó>er 3« Klasse. LH’t. HOOGE PRIJZEN: 391 8138 14674 20461 I0OT. 2795 15371 18611 19659 1*164 f 2TO 4732 5|0i 'H8 5644 6521 I3J97 16102 10916 IvOlS 204'8 l<« aan den 9074 92’6 9'44 9693 9959 10)36 10360 10367 10399 10444 KM97 der belangstelling gedurende eenlge-0553 105'6 10662 10571 10589 10621 11016 11070 11093 11435 11442 11467 11620 11631 11657 .1 11897 11955 11961 11994 12010 hadden bezig gehouden. Na de toespraken *082 12107 12143 12235 12239 12241 - de ’31? 12370 1216ê 12383 12401 12439 2'75 12'30 12532 12696 12727 12737 7776 1 2782 12SO9 128’0 1’828 12'37 ”025 13036 13041 3’38 13255 13256 13262 13263 13314 13430 13449 13456 13461 1 13783 13846 13848 14034 14049 14064 14067 chine los van den grond en kort daarop ver-'4727 1 4267 1426.' 14452 14487 dween zij. na tweemaal bij wijze van groet 4574 1*383 14603 14615 14671 -v -w c» 4Tc*» tovert iioxr «ftai anara in wijden boog over bet vliegveld te heb ben gecirkeld tn oosteltjke richting nage staard door de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 5