ONS BLAD
LÈEKEPREEKEN
ZIJ
rr
n
S
I*
I
8
:ur
niniiitiiuiiitiiiiiiiiiiiiiuiitiiiiiiininiiiiiiiiiniiiiriiniiiiniiuiiiim
nieuwe hbonne’S
gratis
JOH. LAUWER!
Noord-
Hollandsch Oogbl»»
=>t
o
0
o
o
EU FRANC0
1
I
PIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 22
ZATERDAG 27 SEPTEMBER 1930
f 40
f 50
Voornaamste cJCieltw.
EEN VERZUIM
Van de trap gevallen
Aan de gevolgen overleden
Eén doode en één zwaar gewonde
Het Kanaal AlkmaarAmsterdam
Ambtsaanvaarding prol. Gerbrandy
7W:t-
MWS
Scheepsbrand te Rotterdam
Auto-ongeluk
R
.f
A udiëntie
Een gevangenis als hotel
het
Diocesane Jeugdraad
Te Konstantinopel
T 1 E
D E
S
5
Q
to
Ook kunnen
profiteeren
van onze c
den
Missie-Comité in het bisdom
Haarlem
Verduistering bij een Gemeentelijk
Slachthuis
ëtrus
abonneeren.
tners tot L
Drijvende kasteelen op de groote
wereldzee
Barometers - Thermometers - Britk
- PAVGI OP 3
ALKMAAB
Ontploffing aan boord van
„De Stad Zaandam”
RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
die zich thans op
ontvangen de num-
1 October a.s.
De Postvlucht naar
Ned.-Indie
I den.
de nieuwe abonné’s
van de aanbieding
goedkoope romans.
Tegen <?en bè”
15 eenl kunnen k„erk.
„ellen vnn *‘>reedt
Ook de veTtek^né's dade-
voor de nieuwe abonnês
lijk in werking.
D 1 R E C
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
red
ot
Derde groene Kruis-Congres te Utrecht
CARPE DIEM
Dreigende pestepidemie in Noord-Chlna
«e-
maar nu de
De»»:
De vaarweg over het Altmaan»er Meer
kabinetsformateur
rgoedtaj
S ftJ»,
l VLO„
Barometerstand 9 uur vm.: 764 voorn
tftM,
A’dam,
voeding
Familie,
Felle vuurhaard.
Twee zwaar gewonden.
na-
lestr.
het
Nu rijn de inwoners van Paulsboro
Volgens bij de
lillende autoriteiten
■nwerig.
Is
L
Vaagoin in Oostenrijk
De Süexlsche landdag ontbonden.
0
KC0>
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot lid van het Diocesaan Mtasie-
Covnlté rector H. J. M. Peeperkorn als op
volger van pastoor P. W. de Wolf.
als
zoo
mate
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week Dinsdag, Woensdag en Don
derdag geen audiëntie verleenen.
De gemeente Nijmegen voer 1300
benadeeld.
Begrafenis Zeereerw. Heer Pastoor B.
de Jong te Den Helder.
efloo en
n.
zangers,
eügst
irten,
nz.
Gistermiddag heeft prof. mr. P. 8. Ger
brandy het ambt van hoogleeraar aan de
Vrije Unlverstlteit te Amsterdam aanvaard
met een rede getiteld: „Benige opmerkin
gen over een verhouding van handelsrecht
en arbeidsrecht".
Spr. behandelde daarbij in het bijzon
der de arbeidsovereenkomst ter zee.
De relletjes te Praag. Moties en or'
tegen de fascisten
Het voorloopig verslag der Eerste Kan
betreffende het wetsontwerp tot las slum
der Gemeentewet.
De commissie van onderzoek naar de ir
gelijkheid van luchtvaartlijnen in Weat-In
is derwaarts vertrokken.
Het requisitoir in het proces De Ro
daar een
m niet h
Alkmaar-
larig be-
ordt door,
d gehou-
:1e feest-
afplein.
irgen
astrfam
lapoeon.
en, ar
ibriek u
Plaatsen
ABONNEMENTSPRIJS:
Per kwartaal, voor Alkmaar L—
Voor buiten Alkmaar f 2A5
Mst Geïllustreerd Zondagsblad
i 0.60 hooger
Ismet Pasja met de vorming van een nle
kabinet belast.
Te Heemskerk is een 68-jarige man
zij nwonlng van de trap gevallen en t
gevolge daarvan overleden.
begrootlng van
ook met een verhooglng van de
°P
Door het besluit, dat de gemeenteraad van
Alkmaar Donderdag heeft genomen om een
bedrag van 13333, of zooveel minder als
noodig zal blijken te zijn, voor de verbete
ring van den vaarweg over het Alkmaarder
Meer beschikbaar te stellen, is ook de ver
betering van dit kanaal uitvoerbaar gewor
den.
In het plan voor de verbetering van dezen
vaarweg wordt gerekend op een diepte van
3.60 m.A.P. en een breedte van 20 m.
waardoor de weg bevaarbaar zal worden
voor schepen van max. 1000 ton, dat zyu
schepen die de Zaan bevaren kunnen.
De bodem van het Alkmaarder Meer zal
wat betreft de geul op het westelijke deel
van deze Stlerop en op het Meer op een
breedte van 40 m. werden gebracht. Ook in
de bocht tusschen Tapsloot en Markervaart
zal de breedte tot 40 M. vergroot worden.
De lengte van dezen vaarweg van het U
voor Amsterdam tot Alkmaar is 27 KM.
De verbetering wordt van veel belang vooi
deseheepvaart geacht, omdat de weg korter
is dan die door het Noord-Hoilandsche Ka
naal en omdat de schepen slechts één sluis,
die te Zaandam, behoeven te passeeren.
De kosten der verbetering zijn geraamd
op 80.000. Het is echter gebleken, dat dit
voornamelijk door mogelijk ge
bleken verkoop van de bagger uit het Meer
belanrijk lager zal worden. In den Alk-
;rn—rachen gemeenteraad ia dan ook met de
West-Austrafl* van bijdrage rekening ge-
Levenslange ceheele onrachlktbaid tot werken door 7CA met f OEA Mi verlies van oen hand, f 1OE b*j verlies van een f EA bij een breuk van
verliea vaq beide armen, beide beenen of beide oogen doodeliiken afloop 4tOU.- een voet of een oog I4v«" duim of wijsvinger 1 been ot arm
Aan boord van de „Stad Zaandam" he
een ontploffing plaats gehad. Eén der
varenden wend gedood, een ander zwa
gewond.
Z. D. K. de Bisschop van Haarlem heeft
benoemd tot bestuursleden van dén Dice.
Jeugdraad den heer dr. L. Berger te s-Ora-
venhage én mej. M. v. d. Kallen te Sche-
venlngen.
Naar wij vernemen heeft de boekhouder
van het Gemeentelijk Slachthuis te Nijme
gen, dB heer J. van H. fraude gepleegd
door verduistering van een bedrag van
6000. Na de ontdekking van dit feit heeft
de man het verduisterde bedrag in zooverre
aangevuld, dat de gemeente voer 1300
schade Ujdt. De boekhouder is geschorst.
Da poötte aMk nader lufciwiik ta.
bii verlies van
anderen vlag.
Gistermorgen is vanuit Amsterdam te Rot
terdam aangekomen bet Engelsche stoom
schip „Storness" dat daar enkele dagen te
voren was aangekomen met een lading
palmpitten en andere tropische producten, die
het in Lagos op de Westkust van Afrika
had Ingenomen. Het schip was te Amster
dam gedeeltelijk gelost en zou te Rotterdam
verder gelost worden.
Om half 11 in den avond werd door ha
venarbeiders brand ontdekt in ruim 4,
welke brand door een tekort aan stoom
niet door de brandweer van het schip kon
worden gebluscbt. De hulp van de Rotter-
damsche brandweer werd ingeroepen, welke
naar gelang van de binnenkomende berich
ten, verschillende drijvende stoomspuiten
uitzond.
Om 1 uur werd de fel brandende vuur
haard bespoten met 11 stralen, waarbij het
ruim onder water werd gezet. Naar het
zich liet aanzien, zou de brand tegen drie
uur geheel beheerscht zijn. In het ruim lag
een lading van 500 ton palmpitten. welke
verloren is. Ruim 3 was leeg, hetgeen over
slaan van het vuur naar de bunkerrulmten
verhinderd heeft. Ver
waren bij den brand
houden met de mogelijkheid, dat dit totale
bedrag de 50.000 niet overschreden zal.
Van de totale kosten betalen het Rijk cn
de provincie leder een derde deel.
ettea.
762-761
Zaterdag.
Aan het eind van den tramrijjk' te Spi
kenlsse had gistermorgen een ernstig aut
ongeluk plaats. Een personenauto uit Ro
terdam. bestuurd door den 37-JHrigen J. E
derkamp waarin mede waren gezeten c
kooplieden W. van 't Hof uit Rotterdai
en D. Rosdijk eveneens uit Rotterdam, rée
met groote vaart van den zeer stellen Mc
lendljk en sloeg eenige malen over den ko.
De toestand van v. 't Hof. die met groot
moeite uit den vernielden wagen kon wen
den bevrijd, is zeer zorgwekkend, terwijl Rjjs-
<HJk eveneens zware Inwendige verwondlnge
bekwam. De chauffeur bleef ongedeerd. D
gewonden zijn per ziekenauto naar het zit
kenhuis te Rotterdam vervoerd, pet onge
luk moet te wijten zijn aan de veel b
groote snelheid waarmede gereden werd
teiwijl bovendien door den stortregen he'
uitzicht belemmerd werd. De auto is totar
vernield. Een der wielen is meters ver weg
geslingerd. De kooplieden waren op wej
naar de groentenveiling te Oostvoome.
o«
abonne', on dit blad zijn ingevolge de verzekeringsvoorwaarden f OAAfl
ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen: 1 wUUU,
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN
wil slechts een huwelijk aan-
wanneer hij in betere condities
beginnen dan waarin zijn
geëindigd zijn. Het meisje
wil slechts van een huwelijk hooren,
wanneer haar een zorgeloozer leven
wordt geboden dan zij thuis genoten
heeft. Alle leiders van groote en kleine
bedrijven, van winkels, kantoren en fa
brieken, zullen u zeggen, dat de aanko
mende bedienden van den eersten dag
af te verstaan geven binnen zes weken
volleerd te willen zijn; voor een langen
leertijd heeft men geen tijd meer. De
drang om in minder dan geen tijd te
slagen, d.wz. het volledige loon van een
volwassene, van een volleerde te ver
dienen is epidemisch. Het bewijst hoe
men de kunst verleerd Is, die reeds de
oude heidensche dichter aan zijn tljd-
genooten voorhield: carpe dlem, dat Is:
pluk uw dag, lederen dag weer opnieuw,
van den levensboom. Maak van het be
zit van een etmaal telkens een stuk
levensvreugde en bouw daaruit een heel
leven opl
In de haast om het beste stuk van het
leven te krijgen, glipt het leven zelf tus
schen onze vingers door en wanneer
het haar begint te grijzen, beklaagt men
zich, dat het leven zoo weinig geluk
heeft gebracht.
Aan wlen de schuld? Behalve de roe
keloosheid, waarmee wij onze beste da
gen verspillen, zijn er nog vele andere
vijanden, die aan ons levensgeluk kna
gen en wier beeltenis wij In volgende
beschouwingen onderzoeken willen.
HOMO SAPIENS
i
LICHT OP. De lantaarns moeten marge
worden opgestoken om 7.14 en overmorge
om 7.11 uur.
raas - w XUVl
dat hU zich op zee
ADVERTENTIEPRIJS: Van B—5
regels I-tS: elke regel meer
RECLAME per regel f
de eerste pagina; voor de overig!
pagina's 0 50
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD'
bü vooruitbetaling per plaatsine
6.60 per advertentie van 5 regels
Iedere regel meer f 6.1t
Wil' men de sociaal-derdokraten ge-
looven, dan kunnen zij veel beter re-
geeren dan staatslieden van wélke an
dere politieke richting ook.
Geen, of bijna geen, uitgaven voor
leger en vloot; weinig arbeid
en hoog loon; geen Werkloosheid;
voor heel den levensduur van den
mensch de heerlijksfe sociale verzor
ging; op den ouden dag voor ieder
een een ruim staatspensioen, kortom:
alles, wat de naar geluk snakkende
mensch maar verlangen kan van een
humane gemeenschap.
En natuurlijk behoeven alleen maar
degenen, die ’t goed missen kunnen,
belasting te betalen.
Zoo 13 de theorie
praktijk na een proefperiode met een
toekomststaat.
Men herinnert zich, dat wij op 11
September IJ. wezen op het débacle van
het roode bewind In Australië.
„Zal het werelddeel een financleele
curateele moeten aanvaarden?” zoo
vroegen wij.
Het zag er toen wel naar uit, aange
zien cle Australische regeerlng toen niet
veel lust scheen te gevoelen, den goe
den raad van den Britschen financiee-
len expert Sir Otto Niemeyer op te vol
gen-'en door drastische bezuinigingen
de begrootlng in evenwicht te brengen.
Toch schijnt men in Australië aan
het laatste redmiddel nog maar de
voorkeur gegeven te hebben.
Het Engelsche Labour-blad, de „Daily
Herald”, schrijft Immers, dat op de
door den minister-president te Victoria
Ingediende begrootlng voorstellen voor
komen tot verhooglng van de In-
komsten-belasting met 7H pcÉt, met
nog een bijzondere verhooglng voor
ministers, leden van het parlement en
hooge ambtenaren (die een salaris ge
nieten van meer dan 6000 gulden). Ver
der wordt volgens de „Daily Herald”
voorgesteld: verhooglng van de belas
ting op publieke vermakelijkheden en
een verdubbeling van die op het wed
den. bedrag
De loon-belasting wordt verdrievou
digd en daardoor gebracht op 3 pence
(drie stuivers) van het pond. w
De
komt
belasting op vermakelijkheden en op
het wedden, en brengt ook een loonbe
lasting van 3 pence; bovendien worden
salarisverlagingen voor ambtenaren
voorgesteld, die een totale bezuiniging
van 105.000 pond zouden brengen.
Het leven is een kostbaar bezit. Hoe
weinig zijn wij ons bewust van zijn wer
kelijke waarde! Toen wij kinderen wa
ren. leek ons jeugdig leven meer het
I eigendom van anderen dan van ons zelf.
I wij werden gevoed, gekleed, geleld en
gestuurd door ouders, bewaakt en on-
derilcht door onderwijzers. Al onze
stappen werden nagegaan; zelfs onze
spelen werden door anderen geregeld.
Wij begrepen niet dat dit de gelukkigste
tijd van ons leven kon zijn. De jonge
ptant werd gekoesterd en opgekweekt.
Wij waren vrij van zorgen, van haat en
I nijd, van afgunst, van verantwoordelijk-
f held, van al de lasten, die op groote-
menachenzlelen kunnen drukken. Maar
wjj begrepen ons geluk niet, smachtten
I nasr vrijheid en zelfstandigheid en geen
heftiger drang in ons dan het verlan
gen om groot te worden.
De vrijheid blijkt intusschen al heel
spoedig een weinig begeerenswaardig
bedt; de zelfstandigheid brengt den
swaren plicht mee om te voorzien in
eigen onderhoud en ook al heel gauw
i in dat van anderen. De strijd om het
I bestaan, het dringen van medemen-
schen, de ingewikkeldheid van het
maatschappelijk leven verduisteren de
blijde stemming van het volwassen zijn.
De jongeman staat in zijn eerste liefde
als een veroveraar aan de poorten van
het groote leven. Hij meent alles te
kunnen, tot alles in staat te zijn. Maar
weldra blijkt, dat iedere stap vooruit
nieuwe moeite kost en dat de wereld,
die eerst oneindig groot leek, bij het
klimmen der jaren inschrompelt tot een
kleine plek, waarop het zelfs nog moeite
kost een klein, eigen plaatsje te behou-
Wie tot de gelukkigen behoort van
bij machte te zijn zich een vaste maat-
I schappelijke positie te veroveren; eeiv
gezin te vormen, dat hij onderhouden^
tos; zonder ziekten of kwalen tot den
t middelbaren leeftijd op te klimmen, die
komt op een goeden dag opeens tot de
P'^soDclusie, dat, terwijl hij van meening
Is nog altijd bezig te zijn het leven te
veroveren, hij in werkelijkheid al zacht
jes aan de helling weer afglijdt. Nü zou
hjj van het leven kunnen genieten;
maar zie, de ouderdom waars:huwt:
„denk, dat gij nog maar op tien, twintig
jaren volle levenskracht rekenen moogt.
OU moet zorgen voor uw ouden dag en
voor de toekomst van uw nabestaanden.
Juist wanneer gij in uw meest produc
tieve jaren zjjt, zullen uw kinderen voor
hun opvoeding het meest van u
eischen!” En in een stil uur van peinzen
over de waarde van het leven, komt
menigeen er dan toe te vragen: maar
wat is op deze manier het leven? Ik
werk en zwoeg en span mij in om een
doel te bereiken en wanneer ik meen
boven op den top te staan, dan drijft
I een geheimzinnige macht mij alweer
bergafwaarts en wijst mij onverbldde-
hjk op het einde. Wanneer kan ik nu
eigenlijk eens van mijn leven genieten?
En deze vragers en zoekers naar le
vensgeluk behooren nog tot de besten,
tot de werkers, tot de goede elementen
onzer samenleving. Hoevelen zijn er niet
die met het leven goochelen; die er mee
speculeeren als ware het een handels-
zaak. Hoe langer hoe meer wordt het
leven tot inzet van een waandenkbeeld
gemaakt. De parachutist, die zich met
drie achtereen te openen valschermen
van duizend meter hoogte naar beneden
laat vallen; de vlieger, die zonder be
hoorlijke voorzorgsmaatregelen den
oceaan oversteekt; de hongerkunste
naar, die zich zonder voedsel laat op
sluiten; de bokser, die zich waagt aan
«en gevaarlijke tegenpartij; de danser,
die dagen en nachten lang op den glad
den vloer blijft springen; al die record-
I makers, die hun leven of gezondheid in
de waagschaal stellen op hoop van plot-
«eling rijk te worden, het zijn de le
vende getuigen van wat er woelt in de
hersens van tienduizenden: het leven
heeft alleen waarde, wanneer het zor
geloos kan genoten worden. De vele
I honderdtallen, die zich dagelijks aan de
Poorten van de filmbureaux verdringen
in de hoop een rol te kunnen spelen op
het trildoek, hebben maar één verlan
gen: in weinig tijd „er boven op” te zijn
cn dan.... hét leven genieten.
Zoo wordt het levensgeluk hoe langer
hoe meer een speculatie. Vandaar zoo-
veel walging van het leven en zooveel
Wftnoorden. De practijk leert, dat de
beste speculant' na veel winsten en
evenveel verliezen tenslotte blij mag
*Un, met zijn inzet te eindigen; de
I meesten zijn niet tevreden alvorens zij
geruïneerd zijn. En wat de beurs en de
•Peelbank te zien geven, voltrekt zich in
bog veel heviger mate aan de speculan
ten met eigen levensgeluk; daar zijn
•elfs de weinigen, die in de oogen van
•aderen slagen, de meest beklagens-
**«dlgen. Want, wie meent zün geluk
l komén
dat alle lekkernijen der Oude kwartler opsloegen,
eld aanbiedt-, dan de gewone wafi er netjes-prop
waarbij goedkooper. dan in het goedkoopste hotel.
i Nu zijn de Inwoners van Paulsboro zoo-
als zoodanig natuurlek ook gastvrij
teveel Is teveel. „En 171 dollar is teveel"
verklaarde het gemeentebestuur, liet alle
lampjes, behalve de paar, die de directeur
voor eigen gebruik noodig heeft, er uit
schroeven en gaf bevel, dat de poorten
der gevangenis van nu af aan zorgvuldig
gesloten moesten worden, opdat niemand
meer zou kunnen binneosluliMu.
De 68-jarlge heer M. Mok, oud-onderwjj-
zer en schoolhoofd te Heemskerk, had gis
termorgen, toen hij rich bij het opstaan
naar beneden wilde begeven, het ongeluk,
van de trap te vallen. Hij bleef bewusteloos
liggen.
Doordat mevrouw Mok. die rich nog bo
ven bevond, zeer slecht van gehoor en ge
zicht is, had deze niets van het geval be
merkt en werd dit eerst anderhalf uur later
ontdekt.
Onmiddellijk werd toen geestelijke en ge
neeskundige hulp Ingeroepen en de onge
lukkige voorzien van het H. Oliesel.
Zonder tot bewustzijn te zijn gekomen Is
de heer Mok echter te pl.m. 2 uur over
leden tengevolge van dezen val.
te bereiken, na zijn leven tot Inzet van
een gril te hebben gemaakt, vindt het
tegendeel van hetgeen hij meende
wonnen te hebben.
Het leven toch Is een kunst. En iedere
kunst verelscht naast talent harden
arbeid, energie, Inspanning, opoffering,
overgave, gestage ontwikkeling en groei.
Het talent nu wordt Iedereen door den
Schepper meegegeven; zoo weinigen
echter verstaan het hun gave productief
te maken. Levensgeluk moet worden
opgebouwd, steen voor steen. En het
bouwen zelf moot ons grootste genot en
onze hoogste voldoening zijn. Niet de
massale steenklomp, waarvan het ge
raamte van latten en Ijzeren binten in
enkele weken wordt opgesteld; waarbij
honderden werklieden het cement gie
ten en glad strijken en dat in enkele
maanden als een steenen monster met
duizend oogen boven de huizenrijen
staat uit te kijken; niet zulk een ge
vaarte Is het kunstwerk, dat de harten
van vele geslachten verblijdt en als een
onsterfelijke schepping van menschen-
handen geprezen wordt. Maar wel de
grijze kathedraal, steen voor steen door
vlijtige handen opgemetseld; met liefde
geboetseerd tot een kantwerk van on
verwoestbare materie; versierd met
ontroerend schoon beeldhouwwerk en
af gestemd met geestige motieven; de
tempel waaraan honderden vaardige
handen jaren en jaren werkten; waar
in een geheel geslacht haar ziel legde,
zulk een bouwsel blijft verrukken en
bekoren; dat Is ware kunst! En konden
de grijze steenen spreken, zij zouden
verhalen, hoe de kunstzinnige am
bachtslieden zelf hun geluk vonden In
'dat werk hunner handen; hóe iedere
nieuwe dag hun een nieuwe vreugde
was. Niet het jakkeren naar het einde;
niet de haast, om de vlag In top te hlj-
schen was hun werkdrang. maar het
bouwen, het metselen, het houwen en
hakken zelf was hun lust; het zien hoe
telken* een nieuw deel groeide op da
fundamiontea-
Dat is het beeld van het ware levens
geluk; opbouwen dag na dag, zonder te
vragen hoe of wanneer het hoogtepunt
komt, zonder bange zorg of hunkerende
haast.
Iedere dag moet zijn eigen vreugde
geven door het overwinnen van onver
mijdbare moeilijkheden, door de blijde
ervaring, Iets van den vorigen dag ge
leerd te hebben; door het gevoel, te
winnen aan ware levenswijsheid.
Hoe ver Is ons tegenwoordig geslacht
van die opvatting van levensgeluk, van
die levenskunst verwijderd! Het bouwen
aan eigen geluk, het vreugde scheppen
in de worsteling om geluk is aan het
opgroelend menschdom vreemd. De jon
geman
gaan,
kan
ouders
slechts
Tot zoover het bericht In het Engel
sche blad, zooals „Het Volk” dit uit ge
noemd orgaan vertaalde.
WU zijn „Het Volk” daar dankbaar
voor, maar het blad heeft hierbij oJ.
toch een leelljk verzuim gepleegd.
Het roode orgaan vertelt er heele-
maal niet bl], dat dit het onaangename
en fatale einde is van luxueus rood be
wind: belastlngverhooglngen en sala
risverlagingen
Hoe zouden de heeren te keer gaan,
deze beide onaangename dingen
tegelijkertijd en in zoo erge
werden aangekondlgd Iny, een
„kapitalistisch” land.
Hoe zouden zij dan hoog van dén
toren blazen, en met hoeveel geestdrift
zouden zij den volke dan verkondigen,
dat zij zooveel beter geregeerd zouden
hebben
Het gemeentebestuur van Paulsboro
New-Yersey kreeg eenigen tijd gelede:
gen rekening van 171 dollar voer electrise)
stroomverbruik in de stedelijke geevange-
nis.
In een andere stad had waarwhltnlltl
niemand rich daarover verwonderd maa
in Paulsboro verwekte dit voorval d<
grootste verbazing. Want de stad bezit we
een gevangenis en bovendien no/ eei
heel mooie, voorzien van alle modern»
comfort, maar de bewoners van Paulsborc
gedragen rich over het algemeen zóó on
berispelijk, dat er tot nog toe niemanc
anders dan de directeur gewoodd heeft.
Dat geloofde men tenmist tot op der
dag. of beter gezegd. tot in den nacht
waarin de gemeente, ongerust door de
raadselachtige electriciteitsrekening,
gebouw liet bewaken.
Toen bleek, dat verschillende reizigers
die rich voor een nacht in Paulsboro op
hielden, in de gastvrije cellen van de ge
vangenis, waarvan de deur altijd heel vrien
delijk uitnoodlgend openstond de di-
-1 ge-
hun nacht-
Waarom nietHet
er netjes-proper, rustig en heel wat
BUREAU: HOF ALKMAAR
Telefoon: Administratie No. 433
Redactie Na. 633
Het grootste der drie zeilschepen de
Santa Mr-ta", waarmede Columbus in
1492 Amerika ontdekte, had een Inhoud van
237 ton; het eerste stoomschip „Clermont",
weennee Robert Fulton in 1807 op de Hud
son van New-York naar Albany voer, was
18C ton groot; het grootste Duitsche han-
delsschlp „Bremen dat onlangs zijn eer-
reic naar New-York maakte, meet 46 000
registerton. De .Banta Maria”, het schip
van den koenen ontdekker van Amerika,
was 23 M. lang, de „Clermont”, het eerste
stoomschip 42 M., terwijl de lengte van da
„Bremen" 286 M. bedraagt.
In deze getallen ligt de beelc grootsche
I ontwikkeling der scheepvaart in weinig
I meer dan 100 jaar besloten. Wie in vroeger
tijden op den wankelen bodem der zeil
schepen den Oceaan doorkruiste, werd er
maar al te vaak heel ruw aan 'herinnerd,
dat het „water geen balken heeft"; wie
tegenwoordig in een van die moderne, drij
vende reuzenhotels over den Oceaan reist,
behoeft wanneer hij niet wil er nog niet
eens aan te denken,
bevindt en niet in een internationaal, luxe
hotel van Airos. Want niets wat ook de
meest verwende en veelelschende moderne
mensch rich wenschen kan, ontbreekt op
deze drijvende zeekasteelen. die in onze
dagen door een brug van vijf uiterst gezel
lige dagen de Oude met de Nieuwe Wereld
verbinden.
Cabines, die rich in niets meer door de
weelderig ingerichte kamers van een eerste
klas hotel onderscheiden, badkamers en een
zwembassin met marmeren lambrizeering,
turnzalen, sportvelden met open en over
dekte tennis- en kegelbanen, zelfs voetbal-
terreinen, sprookjesachtige eetzalenpal
mentuinen en muziekballen met concert
vleugels, danszalen en bioscopen, vrooiyke
danssalons en rooksalons met donkere lam
brizeering; trappenhuizen zooals in kastee-
k_n. liften, die den passagier de moeite
sparen, den weg door de talrijke verdiepin
gen van het schip te voet af te leggen.
Zulke luxueuze inrichtingen blijven
tuurlUk alleen tot de eerste klas van de
schepen beperkt. Hoe hemelsbreed zich ech
ter ook de tegenwoordige derde klas der
groote oceaanschepen van het beruchte
„tusschendek” der vroegere tijden onder
scheidt, zullen degenen het best weten, die
de groote emigranten-transporten uit den
vooroorlogschen tijd meegemaakt hebben.
De passagier van tegenwoordig, die al
lang aan onze moderne eeuw gewend is ge
raakt, voelt zich zoo licht geneigd, om al
die grootsche inrichtingen als iets heel na
tuurlijks te beschouwen.
Hier volgen echter eenige getallen van
de Bremen die eenlg Inricht geven be-
t: effende het materiaal, dat noodig was
voor den bouw van zoo’n Oceaanreus en
wat een kolossaal werk het is zoo’n kas
teel te oouwen: voor den romp waren 25
millioen K.G. staalplaten noodig, die aan
elkander bevestigd werden door ongeveer
4 mllliorn klinknagels. Alleen voor trans
port van dit bouw-materlaal waren 1745
snoorwagons noodig. De vier scheepsruimten
wegen 6800 K.G. en er werden 900 K.M. i
kabel In het schip gelegd, wat ongeveer 1
overeenkomst met den afstand van Bremen
r.aar Milaan!
Onwllleke’ rig dacht ik aan dit alles, toen
dit wonderwerk der techniek sljn eerste reis
over de zee deed. Is er nog iets heerlijken
da*, mol? Oceaanreis? Ik geloof het niet;
zoo’n reis schenkt den mensch. die* er van
weet te genieten, datgene wat hij te midden
van de onrust en de haast van het tegen
woordige leven zoo zeer mist: het loemaken
van den dagelljkschen sleur, van zijn eigen
IkEn hoe gemakkeltyk orot bat iemand
gemaakt oor eens voor een paar dagen alle
zorgen op zij te zetten en hart en zenuwen
van nieuwe krachten te voorzien! Na de
nachtrust op een uitstekend bed van een uitnoodlgend openstond de
weelderige hut neemt men een heerlijk bad I recteur was noS nooit op de gedsschte
en wekt daardoor den eetlust voor het kom^n 0,11 te sluiten
eerste ontbijt,
en Nieuwe Wereld aanbiedt; dan
vanfailing op het promenadedek, t-
mer de kennissen goeden morgen wenscht en
de gewichte vraag bespreekt ot men goed •k Bewgd. heel voorbeeldige mensrhén'
geslapen heeft. Nu wat ochtendgymnastiek o-
in de turnzaal sport: tennis, voetbal,
boksen het la tijd voor de lunch. Na
een hserVJke slëta in den ligstoel op het
dek, waar men een fijn dutje doet of heer
lijk kan drooeoen. terwijl men naar den
prachtiger blauwen hemel staart at rich
verdiept in de beschouwing der aae, die tH-
keae van geMciit venrieeett..^,
Bij de Directie van de Halcyon-lljn te
Rotterdam is bericht ontvangen dat rich op X
stoososchip ,De Stad Zaandam", dat zich
op het oogenbllk 50 mijlen ten Zuiden van
de Humber bevindt, een ontploffing in de
bunkerrulmten heeft voorgedaan.
Men heeft nog geen overzicht gekregen
van de schade, doch wel is mededeellng
ontvangen van het feit, dat bjj deze ont
ploffing de ongehuwde stoker Kattestaart
uit Vlaardingen is gedood en de trammer
Groen, eveneens uit Vtaardingen, zwaar is
gewond.
De oorzaak van de ontploffing is onbe
kend. doch het is niet onmogelijk, dat zij
gelegen is in de aanwezigheid van een stuk
springstof in de kolen. „De Stad Zaan
dam'1 werd in 1920 gebouwd en meet 2058
brutoton (1235 netto).
Volgens bij de Koninklijke Lu-Atvaart
Maatschappij Ingekomen bericht ta bet eerste
postvliegtuig naar Indié, de P-H.A O-R.
gistermorgen ora 7J0 plaatselljken tijd van
Boedapest vertrokken en om 14.47 plaatseltJ-
ken tijd te Konstantinopel aangekomen.
Alles is wal aan boord. Heden wordt de
tocht voortseeet.