DE RAMP VAN DE R 101
Ratine
Jekkers
Bervoets
.s
r
I
i
i
ook
voor
meisjes
3
o
in
tl
De lijken worden door torpedoboot jagers naar Engeland gebracht
nationale begrafenis in Cardington
Het aantal personen
in de R 101
Telegrafisch Weerbericht
8 October na 2 uur gesloten
Het smokkeldrama tiij Ptffendorf
Faillissementen
ONDERWIJS
Dr. R. Post
IJ
GEMENGD NIEUWS
MARKTNIEUWS
Het weer der laatste dagen
lR
PROVINCIAAL NIEUWS
illiu
i
OUDE NIEDORP
ENKHUIZEN
SCHERMERHORN
OPDAM
UITGEEST
WIERINGEN
-
HOORN
ASSENDELFT
Rouwdag in Frankrijk en een i
i»
^De commissie van onderzoek
WOGNUM
VENHUIZEN
TUITIFNHORN
aan het werk
ZIJPE
Nederl. Staatsloterij
HOOGE PRIJZEN
itxp
werd
787 5 m.M. tt
barometerstand
baromet ars t a nd
736 2 m.M. te
byeengeza-
per
Het slachtoffer overleden
0—
Jeanne Bacilek
stoffeerder.
Den
Haag,
Laan van Meeraer-
R.
Sannen. bakker, Tilburg. R.c.
Mr.
worden
het
medewerker
van
dien
‘P-
de algemeen?
i
Dr Hugo Eckener weer
aan het woord
Voorts staat r
weerooms tandUu
zeer buiig wan
Gemeente ud De raad dezer gemeente
vergadert Vrijdag 10 October «x, om half
twee.
5 Oct
Baldadig Dezer dagen zijn zeer waar
schijnlijk enkele kwajongens binnengedron
gen in de onbewoonde predlkantswoning en
hebben de woning danig bevuild. De politie
onderzoekt deze zaak.
Tweede lustrum Op 14 Dec. as. ral het
10 jaar geleden zijn, dat de R. K. Tooreel-
vereeniging ,.St Antonius” werd opjericht.
PerscnaVa De heer Charles Dazelet,
thans onderwijzer aan de R. K. Lagere
school te Obdam is benoemd tot hoofdon
derwijzer aan de R. K. Lagere school alhier.
De in aanbouw zijnde school zal hoogst
waarschijnlijk geopend worden na de Kerst-
vacantie.
Binnengebracht Door een sleepboot en
met behulp van Enkhuizer vletterlleden werd
alhier binnengebracht de klipper „Frederika.
schipper J. Jeriks. geladen met steenkolen
van Gelsenkirchen naar Enkhulzen. Het
schip wa nabjj Enkhulzen aan den grond ge-
loopen en had de noodvlag geheschen.
Verkocht Da heer 8. P. Bakker v:r-
kocht zijn dubbel woonhuis, schuur en erf
aan den Stratweg onderhands aan den heer
J. W. de Mozl. b ozmbollrn ;weeker alhier
Voetbal Het tweede e ftal van „Victo
ria” heeft JJ. Zondag de competitie ingezet
met een 31-overwirning op S. V w Hut
Wervershoof. Ds éérst; puntjes zijn dus b n-
n n. Nu as. Zondag tegen de Valken in
Venhuizen opgepast
Maatregelen ter vergemakkelij
king der identificatie.
Om den nagelaten betrekkingen van de
slachtoffers den aanblik der onherkenbare
lijken te bespa-en. zijn alle overblijfselen van
kleeren, gebruiksvoorwerpen enz., die bij de
dooden zijn gevonden, in genummerde kas
ten opgeborgen, bij elke doodkist een
Britsche marlne-officleren hebben dit werk
verricht.
De familieleden hebben op deze wijze ge
legenheid on grond der gevonden voorwer
pen de dooden te identificeeren.
Heldenmoed van commandant Irwin
Een der overlevenden van de R. 101. met
name Cook, die zware brandwonden heeft
bekomen, heeft iets kunnen mededee'en over
het einde van Irwin, den commandant van
het luchtschip.
,JHj heeft zich zoo vertelde Cook als
een held gedragen. Toen ik mij een weg
door de vlammen baande, zag ik hem rustig
op zijn póst staan, bevelen gevend. En hij
stierf ook op zijn post.”
Voetbaluitslagen v_n Zondag
Uitgeest IRivalen I (Am ter dam)
Uitgeest IIIAsscndeift IV
Westzaan aUitgeest a
Nog een verklaring van Leach.
Leach, een der overlevenden, weet in een
interview het onheil aan de hevigheid van
den storm en dwarrelwinden, ve-oorzaakt
door de keten van heuve’s bij Beauvais. H’J
verklaarde eveneens, dat er een korte tijd
ruimte verliep tusschen den val en de ont
ploffing, die hij toeschrijft aan het breken
van de electrische draden.
BRO3K OP LANGENDIJK, 6 October.
6000 KG. aardappelen. Schotsche muizen
f 330—330. groote f 2.70—230, blauwe aard
appelen f 2.70 Due of York f 230. drielingen
f 5.40630; 3400 K.G. wortelen f 1.70—130;
10.400 stuks bloemkool, le soort f 930—
f 15.10, 2e soort f 130—130, reuzen f 1130—
f 13.70; 15 200 KG. roode kool f 150—3.80;
2800 K.G. gele kool f 1.103.00; 30.000 K.G.
vroege witte kool f 0.60—130; 6500 K.G.
Deenrche witte kool f 130—2 10; 25.0C0 K G.
uien f 2.30—2 80. groote f 230—230. drielin
gen f 1.30—150. nep f 2?03 90; 175 sla
boonen f 4.40—21.60 30 K.G. kassnijboonen
f 3630 600 stuks witkrop f 130—2.70.
ALKMAAR. 6 October 1930 Veemarkt
77 Vette koeien f 275460. handel matig: 6
Vette kalveren 50—110; Vette kalveren oer
K.G. f 1.001 40; 14 Nuchtere kalveren s’acht
per stuk f 14—38: 317 Vtte Vark-ns, zware
per K.G. 0360.62. Handel goed.
In een onderhoud met een persvertegen
heeft dr. Hugo Eckener m t
tot het verongelukken van het
luchtschip, het volgende ver-
Personals Tot boekhouder aan den
vischafalag te Den Oever is door de verga
dering van de vereenlglng „Het Vlsschers-
fonds" benoemd de heer J. Tijaen Ja Jr.
De lijken der slachtoffers naar
hef gemeentehuis.
De eerste doodkisten met slachtoffers van
de catastrofe van de R 101 kwamen onder
stoitregens op het stadhuis te Beauvais aan,
waarvoor zich in weerwil van den storm een
talrijke menigte bevindt..
Er worden militaire eerbewijzen gebracht.
De klokken van de kathedraal luiden. De
doodkisten wo den door soldaten gedragen
en neergezet in de groote Conferentiezaal,
die herschapen is in een chapelle ardente.
De toestand van de gewonden is onveran
derd.
On-1 ent het drama, dat zich bij Puffen-
dorf heeft afgespceld en waarove. wij gis
teren bericht en. wordt neg nader gemeld:
Du t'che beambten bemerkten een ver-
dacr.'en Kollandschen auto, in da buurt van
Geilenkirchen, die in de omgeving van het
kasteel „Rlmburg” langs een zijweg over de
grens was gereden. De beambten achtervolg
den onmiddellyk per motorrijwiel den auto.
Toen de smokkelaars dit bemerkten, gaven
ze vol gas en de snelheid werd opgevoero’ t:t
100 K M. per uur. Het werd een wilde Jacht
tuscchen de smokkelaars en de douaniers.
Nabij Fufienórf waren de beambten den
au.o zco d cht genaderd, dat degene, die cp
den duo had plaats genomen, op oen wagen
kon schieten. En met succes. Een der ach
terwielen werd getroffen. Ofschoon de auto
hevig begon te slingeren, reden de Holland-
sche smokkelaars met nog grootere snclhe d
door. Eerst nadat het wiel totaal was stuk
geschoten en de wagen nog eenlgen tijd dp
drie wielen had ge'.oopen, stoptea de smok
kelaars. Intusschen waren de beambvep
(Acht genaderd. Het gelukte den smokke
laars uit den auto te springen en over de
landerijen te vluchten. De beambten ach-
De R 101 te zwaar beladen
geweest?
Fragmenten van het carcas van het lucht
schip heeft men gevonden op 10 KM. ten
Noord-Oosten van Beauvais Men onderstelt,
dat deze stukken reeds eenlge minuten vóór
de ramp naar beneden gevallen zijn, hetgeen
bewijzen zou, dat het geraamte, te zwaar
beladen en door den wind geteisterd, al eer
der verbogen en gebreken was.
De gendarmerie houdt het echter ook voor
mo-jelljk, dat deze fragmenten afkomstig
zijn van pe-sonen, die stukken van het ge
vallen carcas hebben wegzehaald, en die la
ter weer hebben achtergelaten.
Een onderzoek wordt ingeste'd om te we
ten te komen, welke onderstelling de juiste
is.
Naar uit officleele Engelsche mededeelin-
gen blijkt, bevat de definitieve passagiers
lijst 54 namen. Telt men echter het aantal
1 geredden bij dat der gevonden lijken op,
dan komt men tot een aantal van 55. Men
houdt het daarom voor mogelijk, dat cr ren
verstekeling aan boord geweest is, die dus
zijn binnendringen met den dood heeft iioe-
ten bekoopen.
en omgeving stormweer gebracht.
Na het voorbijtrekken van deze depressie,
is een derde secundaire gevolgd, die Zon
dagnamiddag den barometer hier weer deed
dalen, en in den nacht van Zondag op Maan
dag met veel regen en onweer voorbij trok.
De laatste depressie lag hedenmorgen boven
de Noordzee
Wjj hebben dus sedert Vrijdagnamiddag te
mak engehad met drie secundaire depressies,
aanhangels van de groote depressie in het
Westen en Noordwesten, die in Oost-Noord-
oosteUJke richting over het Zuidelijk gedeel
te der B-ltsche eilanden, het Engelsche Ka
naal en omgeving en over de Noordzee trok
ken. Zij kwamen met groette snelheid op en
doorkrui'ten dit gebied eveneens zeer snel.
Het gevolg hiervan was. dat het weer na
Vrijdagmorgen vrij plotseling geheel omsloeg
en groote en snelle veranderingen ver
toonde.
Deze eehee'e omslag en de gevolgen daar
van hadden iets verrassends, waarop blijk-
b'ar in meteorologische kringen niet ge
rekend kon worden. Uit de Vrijdag, Zater
dag en Zondae door de meteorologische cen
traal bureaux in verschillende landen uitge-
ronoen weekberichten, spreekt niet, dat zul
ke sterke rtorineen verwacht werden als ge-
P’s'e"rd zijn. Wel gaf Engeland Zaterdag
morgen stormwaarschuwlnven af voor een
deel van het Britsche Rijk, gegrond op de
verwachting, dat een ten Westen van Ier
land naderende denressle dieper zou worden,
maar men kon er toch niet het vooruit
zicht aan verbinden, dat het weer zoo snel
en zoo inten'ief zon veranderen
Toch moet men zich er over verwonderen,
dat bij den Zaterdag heerschenden fcee-s-
toe'tard in Enge’and besloten Is het lucht
schip R 101 te laten vertrekken. Weliswaar
lag in het Zuiden nog een gebied van hoo
ien druk met mooi weer, maar om dit te
bereiken, zou het luchtschip een gebied met
sterken tot stormachtlgen tegenwind. veel
regen en la<r» bewolking, over het Kanaal
en de Noordelijke helft van Frankrijk moe
ten doorloopen. Het moet dus ook in En
geland een verrassing zijn geweest, dat de al-
gemeene weerstoestand zich zoo snel in zulk
een ongunstigen zin heeft ontwikkeld. Voor
een juiste keoordeeling van den wcerrtoe-
ctend moeten wij echter op nadere berich
ten wachten.
Dr. R. Post, leeraar aan het Seminarie te
Culemborg, is benoemd tot tijdellik geschied
kundig medewerker van het Ned. Historisch
In tituut te Rome.
Dr. R. R. Post is geboren te Kloosterbu
ren, 18 Mei 1801. Hfi maakte zijn studies
op het Klein Seminarie te Culemborg en het
Grcot Sem r.arle te Rijsenburg en werd in
1919 priester gewijd. Datzelfde Jaar werd hjj
benoemd tot Professor aan het Seminarie te
Culemborg. welke functie hij tot nu toe be
kleedde. Intu schen zette hij zijn studie
voort aan de Rijks-universltelt te Utrecht
en promoveerde daar 23 November 1928 eum
laude, tot Doctor in de letteren en wijsbe
geerte cp een proefschrift, getiteld: „Elften
kerken cn BlsschoppIUk gezag in het D-O-
cees Utrecht tot de XIHe eeuw”.
Dr. Pe t is secretaris van het Aartsbl -
schoppelijk Museum,Bibliothecaris van de
Redactie van het Archief voor de geschie
denis van t Aartsb sdom en Hd van t be
stuur der Oudheidkamer te Culemborg.
0 83 per bakje Rabarber 7.10 per 100 boa.
Roode kool 38 per 100 stuks. Spinazie
f 0 671 04 per bak. Spruiten 412y SnjJ-
bocnen 21 1023 20, Dubbele Sperc eboo-
nen 2 CO16.20. Tomaten: A 813 90,
B 13 50, Ko 1.90—3.70. C 10 10, CC
f 180 per 100 pond. Wortelen 4 60—9 50
100 boa. Chlneesche kool f 34.40 per
100 stuks.
Personalia De controleerende genees
heer bij de Ned. Spoorwegen dr. H. A. van
den Berg alnicr is op verzoek van zijn func
tie ontheven. Als zoodanig is benoemd dr. J.
F. J. Baes.ou, alhier.
„Kunst na Arbeid” De zangvereenlglng
.Kunst na Arbeid’ geeft 19 Nov. a.s. een
zanguitvoering, waarbij ook de „Bohcemsche
nachtegaal," de zangeres
medewerking zal verleenen.
Sport. Assendelft I—A. P. G. 8. I 35.
Assendelft I speelde Zondag den eersten
competitie-wedstrijd van dit seizoen tegen
A. P G. S. I uit Amsterdam en verloor de
zen met 35.
De Amsterdammers verdienden de over
winning door beter spel van de achterhoede.
Assendelft II speelde tegen Westzaan I
en won met 63.
Een alcomeene rouwdag in
Frankrijk.
De dag van heden zal in Frankrijk een
algemeene rouwdag zjjn. Van alle openbare
gebouwen zal de vlag ha:fstok v/aalen. Tar-
dleu, de minister-president, en Laurent Ey-
nac, minister van Luchtvaart^ zullen bij de
plechtigheden aanwezig zijn.
GEEN IDENTIFICATIE MOGELUK
GEMEENSCHAPPELIJKE TERAARDE
BESTELLING
Scholten, aannemer, van Heeckeren-
laan 2, Zutphen. R.c. Mr. A. H. van der
Glesen. Cur. Mr. R P. J. Derksema. Zut-
pben.
Jos. Beckers, Hotel Beckers. Valkenburg.
Hoogste
Lacoruna.
Laagste
Dantzig.
Verwachting: Matige, later wellicht toe
nemende, Westelijke tot Zuldwzstelijkcn
wind, zwaar bewolkt met tijdelijke opklaring,
aanvankelijk nog regenbuien, iets zachter
overdag.
Zeppelin-luchschepenbouw zal door
deae verschrikkelijke ramp niet van de wijs
gebracht worden Men zal zich tet taak
stellen de luchtschepenbouw verdere te ont
wikkelen .steeds veiliger te construeeren.
BROEK OP LANGENDIJK, 7 October
2100 aardapnelen: Schotsche mul~en 3430;
4000 K. G. Wortelen 1.90—2.10: 12C0lLstuks
bloemkool, le roort 6—7 80; 2e soort*0.90—
330; Reuzen 710—1430; 22000 Roode Kool
1304.00 22100 Gele Kool 1450; 21500
Vroege Witte Kool 0 80—1 30 5300 Deensche
Witte Kool 1.60—2 00 9000 Uien 2 50—3.00,
Grove 2.40—260; Drielingen 1.1—130; Nep
2 503 30; 650 slaboonen 15—26; 450 bieten
f 2 60 3000 stuks Witkroo f 130—2'”
AMSTERDAM. 7 October De a^la;
pelprijzen waren heden onveranderd.
Geen aanvoer.
ENKHUIZEN, 6 October 1930 Aardappe
len en fruitmarkt Goudreinetten 19 60—
22.40, Pippeling 17.40, Beurré Diehl 9 70,
Sister main 6307.Nouveau Poiteau 9 20,
Comtesse de Paris 6.60, Graclolen 7.40, alles
per 100 pond. Slaboonen 130—2.85 per zak.
ALKMAAR, 6 Oct. 1930 Alkmazrsche
Ex port veiling Groentenveiling And’Jvl?
0.80—330 per 100 stuks. Appelen 7--17
per 100 pond. Bloemkool: 1ste soort 730—
15 10, idem 2de soort 1 2.60—4.90 per 100 st.
Druiven 3—26, per 100 pood. Gele kool
4—7, Groene kool 3—0, Kropsla 0.50—
330. Kcmkommera 330—7, per 100 stuks
Peren 5—10 per 100 pond. Poateleta 037
ge-
Wüst
het
ncerstoren, iets met het luchtschip gebeurd
moet zijn.
Deze wrakstukken dienen
meld en onderzocht te worden.
Captain Holt zou voorts sceptisch staan
tegenover het door het Ministerie varstrzk-
te officleele totaalcijfer der slachtoffers.
Het Ministerie wijst er echter op, dat er
zich volgens de nomlna’e HJst 54 persoren
aan boord hebben bevonden, van wie er
47 omgekomen zijn. Dat er een blinde
passagier aan boord zou zijn gekropen,
wordt onwaarschijnlijk geacht.
In officleele kring en te Londen is men
de meening toegedean, dat het voor het
oogenbllk niet mogelijk is. een juiste mee
ning te vormen omtrent de oorzaak van de
ramp.
In verband hiermede kon men tot dus-
a verer evenmin beoordeelen in hoeverre de
uit Frankrijk ontvangen berichten jul t
zijn, volgens welke het klemmen van de
hoogteroeren, het stijgen ónmogelijk ge
maakt zou hebben, hetgeen de oorzaak van
de ramp genoemd werd.
4 Oetcter opjegeven door v. d. Graaf Co.
N.V. (Afd. Handelslnformatlea)
Uitjes proiim;
2 Oct. H. K. Franken, stoffeerder, Den
Haag, Regen esselaan 303. R. c. mr. J. C. van
der Burcht van Llchtenbergh. Cur. mr W.
P. M. van der Loo, Den Haag, Parkstraat
37a.
2 Oct. Je nalatenschap van J. H. F. Peter.
’s-Gravenhage, Laan van Meerdervoort 66.
R.c. mr. H. W. E. Klomp. Cur. mr. M. Oppen
heimer, --
voort 8.
3 °C1
mr. F. Tilman. Cur. mr. E. Bloemem Til
burg.
3 Oct. M. Tunders, landbouwer, Steenber
gen. R.c. mr. F. Tllman. Cur. mr. p; O.
Horste, Bergen op Zoom..
2 Oct. C. F. Die Jen, leeraar. Arnhem,
Raapopscheweg 32. R.c. Mr. H. J. Hütschler.
Cur. Mr. C. J. Pické, Arnhem.
J. Gerrits schilder, Wlfchen. R.c. Mr. H.
J. Hütschler. Cur. Mr P. M. H Sassen.
Nijmegen.
H.
Aangezien de meeste lijken niet geïden
tificeerd kunnen worden, heeft het Engel-
sche Ministerie van Luchtvaart de b’.oed-
f verwanten voorgesteld de slachtoffers ge-
ir-enschappelljk te begraven en wel in de
nabijheid van Cardlngon.
Op het graf aal dan een gemeenschap
pelijke grafsteen worden opgericht.
De kisten zullen vanuit Boulogne met de
torpedojaagers „Tribune en „Tempest" naar
Dover worden gebracht.
In de haven van Dover en op het Victo-
ria-statlon te Londen zullen eerewachten
worden opgesteld.
Het opbaren der kisten zal vooreerst in
de Westminster Abbey geschieden.
Het Witte Kruis Bovengenoemde ver-
cmlging hield een algemeene vergadering
in het lokaal van den heer W. de Hart.
De voorzitter, de heer P. Woeder, opende
de vergadering met een v oord van welkom,
in het bijzonder den Edelachtb. Heer J.
Commandeur en Dr. Wesemaelen.
De notulen werden onveranderd vastge
steld.
Vervolgens werden eenlge ingekomen stuk
ken behandeld, waarna dé beschrijvingsbrief
voTT de algemeene vergader ng.
Bij het punt candldaatsteüing merkte bur-
gemee ter Commandeur op, dat, nu in het
hoofdbestuur geen enkele katholiek zitting
heeft, hiervoor een katholiek aan te wijzen.
Dr. Wesemaelen beveelt de candldatuur
van dr. Spierlngs ten zeerrte aan. Besloten
wordt dat de afgevaardigde zijn stem zal
uitbrengen op dr. Spiering-.
Tot afgevaardigden naar
vergadeilng werden aangewezen de heeren
P. Weelter en A W. Hcuter.
BU de rondvraag werd nog door dr. We
semaelen ter sprake gebracht het gemis van
een straatlantaarn bij het Witte Kruisge
bouwtje aan den Kerkeweg. Besloten werd,
den gemeenteraad te verzoeken tot plaat
sing van een lantaarn daar ter plaatse over
te gaan. Na een dankwoord van den zoor-
Mtter volgde sluiting.
Gemeenteraad Een vergadering van
den raad dezer gemeente ward Maandag ten
raadhuize gehouden. Nadat de raad in co
mité was gegaan, werd de openbare verga
dering geopend, de notulen door den secre
taris, den heer K. Kool, voorgelezen en on
veranderd goedgekeurd. Ingekomen stukken.
Dankbetuiging van Ged. Staten voor de otj-
drage aankleedlng Gouvernementsgebouw In
kas van den Gemeente-ontvanger moest
zijn en was aanwezig 1816.77. Geldleening
schoolbouw. Voorstel van B. en W.
sluiten van een geldleenlng. groot 21.060.
ten behoeve van de schoolbouw bü de Holi.
Sociëteit van Levensverzekeringen te Am
sterdam tegen 4J< pet. en per jaar bijko
mende aflossing van f 700. De eerste vijf
Jaren mag niet extra worden afgelost. Na
dien tijd Is dit wel toegestaan, waarbij ech
ter 1 pet. extra voor boete, moet worden
betaald. De heer C. de Moet vraagt of er
niet goedkooper geld kan worden verkregen
Voorzitter had het wel minder willen geven
doch bad het niet (gelach). Het voorstel
wordt zonder hoofdelljke stemming aange
nomen.
Benoeming hoofd der school te Hem. Voor
dracht: 1. J. Swagerman, Enkhulzen; 2. J
Kok Wijdenes; J. Hugesteker, Hoorn. Weid
benoemd J. Swagerman met 6 stemmen, ter
wijl J. Kok 1 stem verwierf. Indiensttreding
1 December 1930. Rapport commissie nazien
begrootlng. Bij monde van den heer C. Vis
Gz. wordt medegedeeld, dat de begrootlng
In orde was, echter vond men den post
2000 voor veranderen bestaande woning
in een onderwijzerswoning wat laag, «-11
daar de post onvoorzien nog al groot was
stelde men voor deze post 2000 met 1000
te verhoogen. Na eenige discusslé* werd deze
post gelaten zooals het was. De heer K.
Bouwman dankt B. en W„ dat ze zulk ee.n
ruim oog hebben gehad vbor de sociale toe
standen. Voorzitter deelt mede, dat de di
recteur der Gasfabriek van Hoorn mede
deelde, dat het verbruik van gas niet me-
deviel, en dat er vermoedelljk door de ge
meente 1100 ,aan garantie zal moeten
worden betaald. Op de begrootlng stond
hiervoor 1000 uitgetrokken. Dit hebben
we nu op 2000 gebracht.
De rekening 1928 werd vastgesteld. B. en
W. stellen voor de 300 op de begrootlng
voorkomende, voor opruiming krotten be
schikbaar te stellen, ten einde de behulp
zame hand te kunnen bieden aan de bewo
ners der onbewoonbaar verklaarde woning
De heer K. Visser merkt op. dat er mis
schien meerderen zullen komen. De heer R
Bouwman juicht ten zeerste het plan toe.
De heer C. de Moet: We zitten in het
schuitje en moeten meevaren. Wie kent een
andere oplossing? De heer K. Visser her
innert er aan, dat de gemeente nog grond
heeft op Elba, aan het West Einde Hem.
Voorzitter antwoordt: We zullen met een en
ander rekening houden.
Verder werd het voorstel aangenomen.
De rondvraag leverde geen bijzonderhe
den op, waarna de voorzitter de vergadering
sloot.
Op de plaats van de ramp.
Te Beauvais kwamen gisteren op de plaats
van de ramp technische deskundigen aan
voor het instellen van een onderzoek, zy
vlo'en op ongeveer 20 meter hoogte over het
wrak van de R 101, waarbij zij verscheidene
loto s maakten.
Verscheidene andere vliegmachines vlogen
tot het brengen van een eerbewijs enkele ma
len over het wrak.
In den loop van den ochtend stak een
hevige storm op, waardoor de overblijfselen
van het luchtschip verstrooid werden.
De technische deskundigen onderzoeken
thans in het bijzonder de overblijfselen van
de stuurinrichting.
De tot nog toe uit de ruïne te voorschijn
gebaalde lijken zijn gistermorgen uit d^ van
eenvoudig hout vervaardigde lijkkisten, #ai
in zij waren opgebaard, in zware eikenhou-
ten kisten verbed. De doodsplechtlgheden
zullen heden In tegenwoordigheid van den
Franschen minister van luchtvaart in de
kathedraal van Beauvais plaats hebben. Na
de plechtigheid zullen de lijkkisten langs en
hale opgestelde troepen uit de garnizoenen
van Beauvais, Compiegne en Senlls met mi
litaire eer naar het station warden ge
bracht Te elf uur worden zti in een spe-
ctalm trein naar Calala overgebracht
Een hof van onderzoek.
Officieel wordt bevestigd, dat de Enrel-
sche minister van Luchtvaart en 54 andere
pe-sonen zich aan boord van de R 101 be
vonden.
De luchtraad. die gisteren onder voorzit
terschap van Montague, onde:secretaris van
Luchtvaart, bijeen kwam, besloot een hof
van onderzoek In te stellen. Het ministerie
van Luchtvaa-t bezit geen enkele bepaalde
inlichting betreffende de oorzaak van de
ramp.
Feestavond In het Patronaat. Het min
der gunstige weer was wellicht oorzaak, dat
niet alle genoodigden waren gekomen, toch
was de opkomst vrij goed te noemen.
Allereerst werden wij vergast op een drie
tal nummers van het fanfarecorps ..St. Hil-
degardls", onder leiding van den heer E.
Peetoom
Toen het welverdiende applaus was weg
gestorven riep de Zeereerw. heer Pastoor al
len een hartelijk welkom toe. in het bij
zonder den leden der fanfareclub, die als
altl'd bereid waren geweest door hun mede
werking den feestavond te doen s’agen.
Een woord van dank wilde spreker bren
gen aan de parochianen, die op passende
wijze het H. Rozenk-ansfeest hebbe< ge
vierd. Verder dankte spr. de donateurs van
het Patronaatsgebouw. die nu voor de derde
maal hun offert‘e hebben gesto:t.
Nog slechts éénmaal zal een offertje wor
den gevraagd, n.l. het volrende jaar.
Alvorens de film De legende van Ober
ammergau" zou worden vertoond, verte’de de
Zeereerw. heer Pastoor eenlg? b jzonderhe-
den over het ontstaan der Passiespelen.
Volgens ren gelofte zullen de bewoners
van dit kleine dorpje, dat gelegen is in het
Ettalt ten eeuwigen dage het leven en Hjden
des Heeren vertoonen.
Onder steeds groeiende belangstelling werd
ve-vo!gens de uit 6 acten bestaande film
afgedraaid.
Hierna betrad het fanfarecorps wederom
h?t tooneel en werden nog eenlge nummers
ten gehoore gebracht, we'ke bjj het publiek,
ee-len het applaus, wel in den smaak ade
len.
Namens het kerkbestuur sprak de heer
Jac. Groot een dankwoord tot de donateurs,
waarna nog een paar kluchtfilms volgden.
Vanaf het witte doek werd een tot weer
ziens toegeroepep. wat zeker door velen niet
onber ntwoo-d zal gelaten worden, want al
len keerden hoogst voldaan huiswaarts.
tcrvolgden hen en sommeerden hen te blijven
t taan.
Toen hieraan geen gevolg werd gegeven
rchoten ze met hun revolver. Een der smok,
kelaars, de chauffeur, kreeg een schot In de
linkerzijde, waarbij de lever werd do:rge-
schoten.
Terwijl de beambten zich met den gewon
de bezig hielden wist de tweede smokke
laar, op een nog in der haast gestolen
rijwiel, te vluchten en ontkwam.
De zwaar gewonde werd, na voorlocplg
door een geneesheer te zijn verbonden, naar
het hospitaal te Linnich gebracht, waar hy
is overleden.
De smokkelauto bevatte 700 pond koffie.
Ai., o contrabande werden naar Aken ge
bracht.
Engelsche lezingen
Door een Engelsch agentschap werd gis
teren een verklaring gepubliceerd van
Captain Holt, directeur van de Technische
afdeeilng voor de Luchtscheepvaartontwlk-
kellng van het Britsche Departement van
Luchtvaart, betrekking hebbende op de
oorzaak van het ongeluk met de R 101.
Volgens dezen deskundige etaat het de
finitief vast, dat de ramp door een breuk
in het geraamte van het luchtechlp
veroorzaakt en niet door het welgrren der
motoren. Men heeft op 8 K.M. afstand van
de plaats van de ramp wrakstukken
vonden, welker aanwezigheid er op
dat er reeds vyr of rei minuten voor
Stationsplein. R.c. Jhr. Dr. Testa. Cur. Mr.
van Liebergen. Maastricht.
3 Oct. W. L. J. van den Berg, kruide-
nlersbed'er’de. Amsterdam. Gerard Schaap-
straat 11 huis. R.c. Mr. M. D. K. 8. van
I ler. Cur. Mr G M. C. Driebeek. Amster
dam. Weteringschans 28a.
Opgeheven wegens gebrek aan actief:
2 Oct. J. M. Staal, Am”terefam; 8. Silas,
Amsterdam; W. P. Boerhout. Bussvm; F.
Duijvls, Amsterdam: H. Toussaint. Ubach
over Worms.
3 Oct. P. Vogelsang, Geldrop.
In de week van 29 September4 October
1930 zyn in Nederland uitgesproken 47 fail
lissementen.
Opgeheven wegens gebrek aan actief:
OBDAM. 6 October 1930 „De Tuin
bouw" 13500 roode kool 1—330; 3000 gele
90—3.40 45000 witte 50—1.10: 2500 uien 2—
2.60; 3000 drielingen 70—1.00; 1500 nep 2.40
230; 150 Bloemkool V-4.40: 1960 Witkrop
50—2,00; 511 nk slaboonen 70—335.
WARMENHUIZEN, 7 October 1930. Nep
2—230, Drielingen 0.40X-1.40, uien 2 49
—2.80, groote uien 2.50—2.60, Schotsche
muizen f 2.40, Drielingen 4.63—43J,
eigenheimers 6.20, blauwe eigenheimers
230—2.40, roode kool f 1—330. witte kool
0.80—130, gele kool 1.60—2.50.
HEM, 6 October 1930. Zuider Kogge. Sla
boonen 8 tot 38; Snyboonen 46 tot 49; Drui
ven 40 tot 53; Bloemkool I f 10.60 tot f 16;
idem II f 2 50 tot f 730; William 20 tot 28;
Bon Louis 26 tot 43; Boerengroen f 1030
tot f 12; Gieze Wildeman f 15 tot f 1830;
Elsa 22 tt 26; Win ter jan f 11 tot I 1240;
Meloenen 8 tot 34; Andyvle f 130 ot f 330;
Tomaten A f 3330; B f 32.20; C t 23; CC
f II.
PURMEKEND, 4 October. ..Afslagvereena-
glng Beemster. Purmerend en Omstreken”
Augurken: middel 18 ct„ basterd 21 et, grof
fyn 30—50 ct., fyn tyn 60—90 ct„ stek II ct„
bommen 6 ct., per mand (6 K.G Laatste
veiling van augurken.
PURMEREND. 6 Oct 1930 „Afslagver.
Beemster. Purmerend en Omsteken”
Aardappelen 120—137 oer 25 K.G. Sla
boonen f 0.804 25, Snyboonen 4 50—3.40
per 15 K.G. Tomaten: A f 2232, B 22
32. C 12—22 per 100 K O. Bloemkool 2—
19, Roode Kool 4.60—8.40, Witte Kool
f 4.80. Savoye Kool 4 80930, per 100 st
Spru tkool 12.70 per 15 K.G. Spinazie
0331.17 per 6 K.G. Postelein 0.90 per
6 KG. Sla 0.90—180, Andyvle 0.40—
2.90 per 100 krep. Selderij 8 per 100 bos.
Bieten f 912 per 1000 stuks. Wortelen
4.30—12 80 per 100 bos. Uien 0 54-032,
Idem Drielingen 0.19034. Nep 0.65 per
25 K.G. Druiven 0.42—0G) per K.G. Ap
pel'.: Westlandsche Bellefleur 1423. Bls-
ma rek-appel 1426, Bramley Seedling
1426, Groninger Kroon 1628, Huls-
manszost 22, Notaris-appel 27, Present
van Engeland 1636. Reinette, goud 16
38, Relne'.te, oranje 1824, per 100
K.G. Peren: Beurré Clairgeau 419,
Beurré Die! f 613, Boerengroen 5—15,
Ccmtesse de Paris 612. Conselller de la
Cour 1642. Gleser Wi deman 8—16,
St. Germain peer 412, Kamperveen 7
11, Louise Bonne 1645, Maagdenpeer
f 1624. Nouveau Poiteau 132, Soldat
Laboureur 1232, St Nlcolaaspeer f 713
per 100 KG.
BOVENKARSPEL. 6 October ,JDe Tuin
bouw" Aardappelen gr. M. 140—145; id.
kl. M. 2.05; Due 140. Ulen, groote gele 80
1.10; drielngen 3035; nep 80130 Bloem
kool le soort 9 70—19 40 2e soort 3.80—830:
3e soort 75—1 80; Roode kooi 903.00; gele
120170; witte 1-401.70; bieten groote
5 30930; slaboonen 1340.
woordlger,
betrekking
Engelsche
klaard;
Ik kan my slechts met een zeker voorbe
houd over deze zaak uitlaten. Men schijnt
echter als zeker te mogen aannemen. dat
het luchtschip zeer laag gevlogen heeft.
mm stelligheid vast, dat de
heften ten tyde van de ramp
ren. Naar alle waarschljniyk-
held is de R 101 zwaar, ja zelfs buitenge
woon zwaar geweest, toen de ramp plaats
had.
Onder de gegeven weersomstandigheden,
kwam daarby nog de zeer sterke gewichts-
toename tengevolge van den regen. Daar
tegenover staat weer, dat het luchtschip in
de zes uren, gedurende welke het in de
lucht is geweest, 2 tot 2y, ton sto-kolle
heeft verbruikt, zoodat er nog een totale
last van 7 tof 8 ten overblecf, voorzoover
deze niet door het ledigen van de Arater-
ballasttanks verminderd werd Het is ech
ter moeliyk aan te nemen, dat men een
zoo groots hoeveelheid waterballast reeds
by hrt begin van den tocht heeft willen
loozen
Het is bekend, dat een lichtschip, dat
tijdens buiig weer om'aag gedrukt wordt
slechts met zeer viel moeite op de vroegere
hoogte kan worden gebracht. Inden het
luchtschip wat vrywel vaststaat zeer
laag heeft gevlogen ,is het gevaar natuur-
iyk zeer groot geweest en kon gemakkelijk
een botsing met den grond plaats hebben,
indien overwacht een heuve’.of andere ver-
hooging voor den bceg opdook. Dat by een
botsing met den grond en daarop volgende
beleedlging van h:t sta’en geraamte van
het luchtschip, een ontsteking van gas en
brandstoffen moeeiyk was, was van den
beginne af duldeiyk, want men herinnert
het zich van tallooze vlieg-ongevallen by
ineendrukking van het «talen geraamte
ontstaan steeds vonken, waardoor de gassen
der ultstroomende benzine tot ontsteking
kunnen komen.
Waarschyniyk zou de omvang van de
catastrophe niet zoo groot zyn geweest, als
d romp niet met waterstofgas, doch met
helium gevuld was geweest.
De
Oud notariz G. Vrjjburg f Alhier is
overleden in den ouderdom van 69 jaren de
heer G. VrUburg. oud-notaris te dezer plaatse.
De weerkundige
„Vad." schryft:
De snelle en groote ommekeer In de weers
gesteldheid na de twee mooie dagen van de
vorige week is tot op zekere hoogte geheel
onverwachts gekomen. De barometer stond
tot Vrijdagmorgen hoog over een groot ge
deelte van het midden- en West-Evrona en
na t terugtrekken der depressies in 't Zuid
westen geleek het wel, dat het gebied van
hoogen druk nog eenlge dagen stationnalr
zou blijven.
Vrijdag tn den loop van den voormiddag
begon een daling van den barometer, die een
aanwyzlng was voor de naderipg van een
nieuwe depressie in het Westen. 'Deze daling
nam in den avond van dien dag sterk toe
en den volgenden morgen was na een nacht
van overvloedlgen regen over het Engelsche
Kanaal en zyn omgeving het weer geheel
omgeslagen. Het bleek dat zich van de de-
press'e, die een paar dagen boven de golf
van Blscaye gelegen had en die neiging had
getoond zich terug te trekken, een nieuwe
kern bad losgemaakt, welke met groote snel
heid naar de Noordzee was getrokken, waar
zy Zaterdagmorgen te vinden was.
Over het Engelsche Kanaal woel
morgen een krachtige Zuidwesteiyke wind,
die warme en vochtige lucht aanvoerde. De
barometer-daling hield Zaterdag tegen den
middag op. maar de stijging, die iren na
het voorbijtrekken van het centrum der de
pressie had kunnen verwachten, bleef uit en
in plaats daarvan uaalde de barometer tot
In den avond stationnalr. Dit en de bewol
king in den namiddag en avond wezen niet
op een te verwachten opklaring. Integendeel.
iar-jfmen kon echter aannemen. dat een nieuwe
depressie op komst was. waarvan trouwens
de weerkaart van Zaterdagmorgen voldoende
aanwyzingen bevatte.
Deze nieuwe depressie kondigde zich hier
reeds Zaterdagavond laat aan, door een met
toenemende snelheid dalenden barometer
die in den vroegen morgen van Zondag tot
staan kwam In den nacht van Zaterdag op
Zondag vlei veel regen. Deze nieuwe de
pressie. evenals de vorige een secundaire
van het groote deprossiegebiad over den
Trekking van Dinsdag 7 Octobar.
25 000: 12633.
5C00 20611.
1CC0: 10658 15241 6041 11022
400 4012 397
200: 1403 3352 9450 15094 16216 7641
15977 2033 20111.
100 379 8152 1 5402 18437 8860 10195
12749 14087 17920 2060 12101.
PURMEREND, 7 Ortober 1930 Kaas.
Aanvoer 28 000 K.G. Kaas Kleine Fa-
briekskaas. 14 stapels, 42, Kleine Bceren
19 stapels, f 41. per 50 K G. Handel matig.
Boter 1.35—125, WeibotFr 105—130 per
K.G. 610 Runderen, sriaarender 460 vette
koelen 1.10—1.18 per K.G. en 105 melk
en geldekceien 190440 per tuk. 45 Stie
ren 0 80—0 90 per K.G. 16 Paarden 100
200 per stuk.
Vette kalveren 16 f 1.101.10 per kilo,
vlug; Nuchtere Kalveren 196 f 1243 per
«tuk. vlug; Veite Varkens 237 f 0.540.60
per kilo, matig; Zouters f 0.7—0 52 per
kilo; Magere Varkens 27 f 1838 per stuk,
vlug; 217 Biggen f 1623 per stuk. 1383
Schapen f 3445. Biggen stug. Schapen
matig; Ganzen f 4 505.50, Piepkuikens
f 0 503, Klpeieren f 7.25—835 Eendeieren
f 4 per 100 stuks.
BEVERWIJK, 6 October Vrije veiling
Groene kool 57%; bloemkool 518; roode
kool 5—6; selderleknollen 48 c.; komkom
mers 26 c.; meloenen 1020 c. per stuk;
appelen 1327 c. peeren 841 c.; druiven
2654 c.; tomaten 726 c.; snyboonen 32—
52 cent; dubbee boonen 1822 c.; enk. stok-
speciale 3151 c.; tros 6j;43 e.; postelein
16—21 c.; Spinazie 817 c.; spruiten 15
16K e. per K.G. Wortelen 11—14 c.; Prei 14
—15 e.; Pieterselie 13 c.; per bes; Andij
vie 1565 c.; Sla 2045 c.; Spinazie 40
150 e.; postelein 85115 o.; komkommer en
bjoemkoolstek 545 c. per kist.
NOORD-SCHARWOUDE 7 October 1930.'*
Aanvoer 274C0 K. G. aardappelen Schotsche
muizen 330—430, Idem groote 2.70—230,
Ronde Duccen 2.60, Schoolmeesters 3.40.
Drielingen 5.10—530, 700 K. G. Spercieboo-
nen 10.60—18.70 36.400 K.G. Uien, Grove uien
2.10—230, Uien 2.40—230, Drielingen 130—
130, Nep 2.40—3.40, 3400 K.G. Peen (groote)
130—230, 5100 K.G. roode kool 030—1.70,
17200 K.G. Gele kool 0.70—330, 39400 K. O.
Witte Kool 030130, 550 stuks Bloemkool
9.60—1230.
SCHAGEN, 6 October. Paardenmarkt Aan
gevoerd 228 stuks. Veulens 85—185, 1'4-
jarige paarden 160—26J. 3-jarige paarden
200315, njtuigpaarden f 300500, werk
paarden f 225375, slachtpaarden 180—
300, hitten 120—280. Handel vrij goed.
Oosteiyken Atlantlschen Oceaan,
Benoemd Wegens ontslagaanvrage van
den Edelachtb. Heer J. Wlering als amb
tenaar ter secretarie alhier, is aU zoodanig
benoemd de heer P J. Commandeur, volon-