ONS BLAD ELZAS Ki NA HET VERGAAN VAN DE R 101 Eiken Schuiftafels met 2 bladen Spec, prijs f 16.50 L. Frankenberg—Alkmaar Langestr. 35-37 - Payglop 8 een vraag 1 dit nummer bestaat uit twee bladen WOENSDAG 8 OCTOBER 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 23< f 40 Voornaamste cJCiEUWi TEELf Was der Vecht sluismuur Nieuwe strie Aanranding? Het faillissement-KloDoenburg Instorting op de Oranje Nassau II De vermiste t 13.000 'WIJS ijze JOH. LAUWERS Paarlen-collier vermist De postviuchten naar Indi Ter waarde van f 20.000 Een andere route? Wolkbreuk boven Pachuca 60 menschen omgekomen? Wij brengen de grootste sorteering in meubelen op elk gebied (naast de Singer Mij.) aairvaringszaak IJmuiden SPEELKAARTEN, 33 of 53 blad Groote keuze vanaf 5 cent per spel Kingsford Smith weer ziek Barometers Thermometers PAYGLOP 3 ALKMAAR AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL De aanvaring tusschen de „Johan v. Oldenbamevelt” en de „Reggestroom” Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD zullen bo. at Weesp gedeeltelijk onder water Verkeerd advies van den hnlploods regelen overleed Z D. H. Mgr. Ol Doodelijke verkeersongevallen. Geëindigd door homologatie van een accoord. Drie arbeiders van de buitenwereld afgesloten Nieuws over de revolutie in Brazilië (Mexico) Pachuca boven De 15-jnrige looper op vrije voeten gesteld Barometerstand 9 uur v.m.r 750 stUster vorloofd keertng ■olgende I van Olden- eggestroom” Volgens tot dusverre nog niet bevestigde berichten heelt boven ..e Mexlcaansche mijn- werkersstad Pachuca een hevige wolkbreuk gewoed. Hierbij moeten 60 personen zijn om gekomen Duitacbe politiek. De Staatsparty uttee gevallen. De lijken der slachtoffers van de Ineh ramp zjjn gisteren van Beauvais naar Ei geland overgebracht. In den beschouwt est geïnfor. erstel vraag* van de en Zeven- ter suiker* «grijpende nee onkcn- leden er - volgens hot klein t er van noodtoe- ’k der ld, is het and niet Igemeene erüchten ngspllcht fabrieken idde het welwil- hrüving. Middel- taringe- led uit. bij ver- De voorloopige uitslag van de verkiexine in Finland. Wolkbreuk dooden. Haatregelen worden genomen om de ui< zendingen op de 298 M.-golf storing vrij t nutken. Te Warmond is het PhilOsophicam plee! tig ingewijd. omstan- 'ulp thans ig gezien, rd boven Jevenber- 1 plet te en tegen, meenlng, dat De ster van in rege- reen vou. :he taal, rwjjs op van die le ..Rot te betee- op de d lager ■entebe- zondere rijfwljze ie aan. Iklngen, orloofd, an niet J. L. O. se kun- ■nsche- De politie te Amsterdam heeft den vijf tienjarigen looper van den effectenhandelaar aan de Keizersgracht, die Maandagmorgen uit zjjn tasch 13.000 vermiste, weer op vrije voeten gesteld. De politie tast nog volkomen in het duister. •n is ►rdt. mini n vrachten ■krijgen, leden toe. O. Dinte- G. Zeven- 1. een be- extra zou lerde om. maatregel Ï.50 alléén veelheden leden zjjn Zooals bekend is het oponthoud van h tweede postvliegtuig naar Ned.-Indlë te S fia een gevolg van het uitblijven der ve gunning van de Turksche regeering voor h< vliegen over Turksch gebied. De stappen welke de Nederlandscbe r< geering heeft gedaan bij de Turksche r geering hebben tot nu toe geen results: gehad; evenmin hebben zü geleid tot h vernemen van de redenen voor het onver wachte uitblUven der vergunning. Onder deze omstandigheden wordt ove: - wogen. liKflen de vergunning uitblijft, PH-AEO langs een andere route, over Grir kenland en Egypte te laten vliegen, waa voor de noodlge vergunningen reeds ve kregen zijn. fstand zal (e reis- en elend deel der beidé wordt ge- 1 Januari 0wor- sr „■nbte* en, zullen Den Haag wordt uit een woning a? Badhuisweg een paariencotlier waarde van 20.000 vermist. ADVERTENTTEFRTJS regels f 1.25: elke regel meer 085. RECLAME per regel f 0.75 voor de eerste pagina; voor do overige pagina's f 0.50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bij vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels; iedere regel meer f 0.12 Drie arbeiden zjjn door een instorting e de Oranje Nassaumjjn II van de buitel wereld afgesloten. de pacht nu of in Februari zal worden behandeld. Mocht de Kamer besluiten het ontwerp te laten liggen, dan tal daarbij toch zeer duidelijk moeten wor den uiteengezet, waarom dat geschiedt, want land- en tuinbouw, die tot heden nog steeds rekenen op de volksvertegen - woordiging, om daardoor pressie uit te laten oefenen op de regeering, zullen net anders niet begrijpen. Er zou immeis een groote tegenspraak zijn tusschen den drang uit de Kanjer om maatregelen en het uitstellen van de éénige gelegen heid, die zij heeft out maatregelen mo gelijk te maken. In een te Utrecht gebonden bijeenkom van exporteurs is besloten geen tweede etc controlebureau op te richten. Allen ongedeerd bevrijd De „Telegraaf’ meldt, dat de drie mijn werkers eerst gistermiddag uit hun netelige positie bevrijd zjjn. Volgens het blad, betrof het hier een van die plotselinge instortingen, waartegen dc mijnarbeider zich niet kan in acht nemen Op een gegeven oogenblik kwam een deel van het dak in den kolenpijler naar bene den en sneed den 17-jarigen sleeper Wetsels, den houwer Raamakers uit Schaesberg en een te Spanbeek wonenden mijnwerker den terugweg af. Zeer spoedig was het ongevm bij de leiding bekend en zooals steeds werd alles in het werk gesteld om zich terstond met de Ingesloten mannen in verbinding te stellen. Het was reeds een groote ge ruststelling. dat met zekerheid kon worden vastgesteld, dat de drie mannen zich onge deerd achter de afsluiting bevonden en, be houdens onvoorziene omstandigheden, zon der letsel aan het onaangename avontuur zouden ontkomen. Men kon van den aan vang af met hen spreken en na eenigen md slaagde men er zelfs In hun voedsel te ver schaffen. Toch moest met groote omzichtig heid worden opgetreden bij de bevrijding. ten einde herhaling der instorting te voor komen. Zoodoende vorderde het opruiming-- werk vrij langzaam en konden de mijnwer kers eerst gistermiddag bevrijd worden, na dat zjj ongeveer vier en twintig uur gevan gen hadden gezeten. Zjj keerden daarop naar huis terug, verheugd over den goeden afloop van het ongeval. De oorzaak van net gebeurde is tot dusver nog niet vastgesteld. Te Bussum OffeiUahL bij verlies van 'i anderen vinger n niet een -r Centrale n de New- dige inter* doende ba. (elke drl*. De goud- i staan en len om den tnkrjjk tot ische goud* ‘scontopoii- Bank van verhoogen Frankrijk Uke maat- als Euro. ZOU brpQ» AUe op di^blad rijn jnaevolae de veraekerinaiv<x.rwaarden f 3000.- oneewhlkt beid tot werken door f wj-gj Mi een ongeval met f nRA bij verlies van een hand. «IDE bil verlies van een f Cfl bij een breuk van .^ongevallen verzekerd voor een der volgende u.tkeerlngen VVUM. .rm#o f doode||jken f 25Q,- Toe| of t 125.» daIm O1 winvinger 1 0U’ been of arm - Door de vele regens en den Westenwind is de Vecht bij Weesp wederoqj zeer geste gen. zoodat een stand is bereikt van pl.m. 55 c.M. q- A.P. Reeds staan de laagste gedeel ten van de stad weer onder. De grillige rivier wil het den menschen nog eens lastig ma ken. voordat op 14 November a.s. het in aanbouw zijnde gemaal in werking gesteld zal worden. De scheepvaart kan te Weesp geen voortgang hebben, omdat de slui al daar buiten werking gesteld is, zoodat het scheepvaartverkeer gele;d wordt over Nich- tevegt Op 19 en 22 September jJ. heeft de regeering aan de Tweede Kamer gezon den de memorie van Antwoord op het voorloopig verslag nopens de wetsorr- werpen tot regeling van de pacht en oe pachtcommlssies, dat op 6 Januari 1930 was uitgebracht. In gewone tijden zou den we voor een ontwerp van wet, dat voor openbare behandeling gereed is gekomen, geen bijzondere aandacht vragen, want het komt dan vanzelf wel op de agenda, maar thans, nu wij mid den in een landbouwkrisis zitten, waar van de regeering blijkens de troonrede den ernst Inziet want uiterste krachts inspanning zal noodig zijn wordt de toestand toch wel eenlgszins anders. Bij de regeling van werkzaamheden jn de Kamer op 18 September kon jt natuurlijk geen rekening worden gehou den met de regeling van de pacht, om dat de memorie van antwoord er toen nog niet was. Van een plaatsing op de agenda van deze ontwerpen was geen sprake en, wat erger was, er koh bij ae samenstelling der agenda ook geen rekening mee worden gehouden' in dien sin, dat er eenige dagen gereserveera werden voor de behandeling. De vraag rijst nu echter; wat moet er met deze wetsvoorstellen gebeuren De gewone gang van zaken zou zijn, dat deze ontwerpen niet voor Februari 1931 in openbare behandeling komen Voor de veertien dagen, die de Kamer bijeen komt op 14 October, is er werk genoeg en men zal zelfs lang moeten vergaderen om de Zulderzeesteunwet bet Vlootplan en twee interpellaties .n die dagen af te doen. Op Dinsdag 4 November nemen de al- gemeene beschouwingen over de staats- begrootlng een aanvang en dan is er tot Kerstmis geen gelegenheid meer om dergelijke omvangrijke wetsontwerpen te behandelen. In het voorloopig verslag, dat werd opgemaakt in December van het vorig* Jaar, kon er zooals vanzelf spreekt geen rekening worden gehouden met de kriste, waarin land- en tuinbouw zica thans bevinden, maar dat neemt niet weg, dat toen toch reeds werd opge merkt, dut het voofr vele pachters een groote verbetering zou zjjn, als het voor- ■gestelde ontwerp wet zou zijn geworden Hoeveel te meer zal dat nu het geval zijn, nu de omstandigheden zooveel slechter zijn. De vraag mag daarom worden gesteld of het in deze tijden wel verantwoord is. deze wetsontwerpen te laten liggen tot. Februari. Er gaat van alle organisatie? een voortdurende roep uit om daden van de regeering, en ligt het nu niet op den weg van de Kamer haar daartoe in staat te stellen? Bij het sutkerwetje was men aan beide zijden van het Bin nenhof genegen tA snel werken; waar om zou men het nu niet doen? Niets van wat er gedaan kan worden om land- en tuinbouw te helpen in de moeilijkheden, waarin zij zich bevinden, mag worden nagelaten. Met opoffering desnoods van de enkele dagen, die an ders beschikbaar zijn ter voorbereiding van de behandeling der begroetingen, moet er een weg gezocht worden, om de nieuwe regeling van de pacht nog deze maand aan de orde te stellen. Mogelijk zou dit ook kunnen geschie den in enkele avondvergaderingen ib deze maand en in de eerste week van November. Voor minister Donner, die dc Pachtontwerpen als eerste onderteeke- naar wel verdedigen zal, is dat geen be zwaar, daar hij toch geen ander wérk met de Kamer heeft in die dagen. Als de Kamer de volgende week bij een komt, dient voor alles de vraag te worden beantwoord, of de regeling van Tengevolge van een nieuwen aanval van Influenza is Kingsford Smith wederom ge dwongen zjjn solo-vlucht naar Australië uit te stellen. Gisteren zou hjj uit Hendon ver trekken. Kingsford Smith moet het bed houden en kan ónmogelijk zeggen, wanneer hij thans zal vertrekken. Cpt. Barnard zal Kingsford Smith niet vergezellen, zooals verluidde. De uitspraak van den Raad Scheepvaart inzake de aanvaring van i „Johan van Oldenbarnevelt”. Sedert eenige dagen zocht de politie te Velp een man, die er van verdacht werd een aldaar wonend me sje te hebben aangerand. Thans heeft de Amhemsche politie een man in handen gekregen, en bjj confrontatie werd hij door het meisje herkend als de dader. HU is ter beschikking van de politie te Velp gesteld. De heer N. B., wonende aan den Badhuis weg 46 te Den Haag, heeft bij de politie aangifte gedaan van de vermissing van een paarlencollier, ter waarde van 20.000, welk collier in een bjjouteriedoosje was geborgen. De vermissing werd Maandagochtend half twaalf door den heer B. geconstateerd, ter wijl hij eenige uren tevoren het kostbare kleinood nog in het doosje had zien liggen Omtrent den dader tast de jx>lltle nog in het duister. Wel staat vast, dat van inbraak geen spoor aanwezig is. Het onderzoek gaat dan ook vooral in de richting van personen, die in de villa van den heer B„ die zelf expert in juweelen is. „thuis" geacht kun nen worden, althans daar zeer wel bekend moeten zjjn. Het collier bevat 70 rose paarlen. afloo- pend in grootte en zoodanig aaneengeregen, dat om de andere een groote en een kleine paarl volgen. Verder is het collier voorzien van een platina veiligheidskettlng. Indien de Turksche regeering wetgerneh' blijft vergunning te verleenen, zal de P-H. A.E.O. over Griekenland en Egypte Indië vliegen. De Raad voor de Scheepvaart heeft gis teren een onderzoek!ingesteld naar de oor zaak van het op~M Mei j.l. plaats gebed hebbend ongeval van het motorschip „Kota Pinang" van den Rotterdamschen Lloyo. welk schip tegen den sluismuur te IJmuiden is gevaren, waarbij schip en sluis beschadigd werden. Van het schip, dat ruim 7200 bruto register ton meet, werden drie platen inge- drukt, benevens de spanten en het w d.schot tusschen luik 1 en 2 aan stuurboordkant Aan bakboordkant was ter hoogte van luis 5. achterkant, een plaat met eenige spanten Ingedrukt. Volgens mededeeling van den sluismeester was ook aan de sluis eenige averij ontstaan, ten beloope van ongeveer f 350. De gezagvoerder, die als heerste getuige werd gehoord, verklaarde dat de „Kota Pi nang" op genoemden dag van een proef tocht op de Noordzee te IJmuiden terug keerde. Buitengaats kwam de loods aan boord. De eerste sleepboot werd vastgemaakt, even nadat men. te twee uur n.m., de pie ren was gepasseerd; een tweede sleepboot bij den toeristensteiger. Nog voor de bin nenpieren zag men in de oude groote sluis een baggermolen met sleepboot liggen, die weldra de sluis naar zee verlieten. De kapi tein besprak met den loods, of het niet be ter zou zijn, te wachten, tot deze sleep was gepasseerd. De loods achttex dit overbodig Volgens den kapitein liet de Ipods reeos binnen de pieren het schip te veel vaait loopen. Get. heeft den loods dan ook ge waarschuwd. Nadat de noodige signalen waren gegeven, werd de machine gestopt, het schip had echter nog vaart, toen da machine weer op „langzaam vooruit" werd gezet, waardoor het schip weer vrij veel vaart kreeg. Zoodra het schip naar het roer luisterde, heeft de kapitein de machine weer gestopt. Zoodra het schip gebekt lag, werd „volle kracht achteruit” gegeven. Ondanks dat liep het s.b.-voorschip met veel vaart tegen de bazaltsjxmnlng van de binnendeur, waarna het b.b.-achterschip tegen de bui tendeur stootte. Daarna scheerde het voor schip over naar de Noordzijde. De loods op de „Kota Pinang", die ver volgens gehoord werd, verklaarde dat het volgens hem niet mogelijk was, geheel te stoppen, men moest wel eenige vaart hou den om vooruit te komen en goed in de sluis te komen. Getuige is in 1927 loods geworden, tevoren was hij drie Jaren kweekeling, daarvoor dnc jaar matroos bü het loodswezen. Op 22 MH J.l. heeft hij ook een ongeval gehad, nj. in de oude sluis. Enkele leden van den Raad maakten den loods er een verwijt van, dat hij, hoewel hij twee sleepbooten tot zijn beschikking had, daarvan bij het tnanoeuvreeren met het schip geen gebruik heeft gemaakt. Ook heeft hjj den kapitein volgens deze leden een geheel verkeerd advies gegeven, toen hij zeide, dat men niet op de sleepbooten behoefde te wachten. Ten slotte werd gehoord de directeur var. het Loodswezen in het derde district, de héér Kruys. Hij verklaarde o.m. dat deze hulploods volkomen werd gelijkgesteld met een zeeloods. Het vereischte examen had hjj naar behooren afgelegd. De Hoofdinspecteur voor de Scheep vaart, vlce-admiraal b. d. Fock. zeide de aanleiding van het ongeval te zien in een verkeerd advies van den loods aan den ka pitein. De loods heeft te snel gevaren en te weinig gebruik gemaakt van de sleepboo ten. Wel verwonderde het spr., dat de kapi tein op het laatste oogenblik niet zelf heeft ingegrepen. Zijn beroep op onbekendheid met de situatie In de haven Is geen afdoen de verontschuldiging. De Raad zal later uitspraak doen. De le kamer der Haagsche rechtbank heeft het bereids in de zitting van 20 September JJ. door crediteuren met bijkans algemeene stemmen geaccepteerde accoord In het fail lissement van den vroegeren directeur der Provinciale Bankvereen'^ng. den heer Klop- penburg. gehomologeerd. Het betreffende accoord Is van eenlgszins bijzonderen aard Uit overweging dat de privé-schulden van den gefailleerden heer Kloppenburg slechts enkele duizenden guldens bedragen en het faillissement het gevolg was van eenige door den gefailleerde afgegeven borgtochten, heeft de grootste crediteur op btllljkheldsgronden en teneinde de totstandkoming van het in het belang van crediteuren geoordeelde ac coord niet In den weg te staan, genoegen genomen met een op f 2000 gefineerd be drag. Het resteerende aanwezige bedrag wordt pro-rata verdeeld onder de overige crediteu ren. ter afronding van welke betalingen tot een rond percentage door een familielid van den gefailleerde is gestort een bedrag van f 4000. Alhoewel méér in het wettelljk voor de aanneming van een a'■■oord ver eischte 2/3 van het aantal crediteuren zich voldaan hadden verklaard met het tot uit komende bedrag en door de toe stemming in het accoord de rest hunner vordering kwijtscholden, te zoodanige kwijt schelding door den gefailleerde niet geac cepteerd. met het oog op het feit, dat htf voornemens Is te zijner toekomstige algeheele rehabilitatie ziln to*komstlg inkomen, voor zoover dit de f 4000 per jaar zal overtref fen. geheel aan te wenden ter bevrediging zijner oude crediteuren tegenover wie hij ondanks het accoord verklaard heeft hun het geheele bedrag moreel schuldig te blij ven. De ten behoeve van crediteuren door den heer Kloppenburg te storten bedragen, zul len komen in handen van een commissie, welke commissie conform een speciale voor waarde van het accoord de bevoegdheid heeft namens de crediteuren af te geven de verklaring bedoeld bil art. 207 der faillisse- mentwet en mede te werken aan volledig eerherstel van den heer Kloppenburg, wan neer door dezen naar genoegen van de com missie aan zijn moreele verplichtingen zal zijn voldaan. In deze commissie namen zitting de hee- ren mr. H. J. Rink aftredend curator van den gefailleerde; mr. O. B. w“ de Kat als vertegenwoordiger van den grootsten credi teur; mr. A. Mout, als vertegen’ rdiger van den heer Kloppenburg; L. A. J. M. Ha ring. accountant te ’s-Gravenhage en A. G. Bmiter te Schiedam. De accoord-perninovn zullen worden uit- er^eerd door den aftredenden curator mr. K. J. Rink. In de ondergrondsche "werken van de Oranje Nassau II te Schaesberg, hééft gis teren een instorting plaats gehad, tengevolge waarvan drie arbeiders van dc. buitenwereld zijn afgesloten. Men is aanstonds met alle macht begon nen aan het oprulmlngswerk, ten einde deze arbeiders uit hun benarde positie te be vrijden. Men kan met deze drie arbeiders spreken en hun eveneens voedsel doen toekemen Dinsdagmorgen was men nog druk met het oprulmlngswerk bezig. Licht op. De lantaarns moeten mflrg worden opgestoken om: 5.48 uur. De Raad voor de Scheepvaart heeft gis teren uitspraak gedaan in zake de aanvaring van het motormallschip .Joh ban,evelt" en het stoomschip in het Noordzeekanaal. De Raad is van oordeel, dat deze aan varing is veroorzaakt door het uit het roer loopen het ongewild bakboord uitgaan van de „Reggestroom". Dit ongewild bak- boord-uitgaan is ongetwijfeld veroorzaakt door zuiging en wel. doordat het achterschip van de „Reggestroom” onder den Invloed van de zuiging van den wal is gekomen. Het wil den Raad voorkomen, dat op het oogenblik van het bakboord-uitgaan zuiging door de „Johan van Oldenbarnevelt" niet plaats had. In hoeverre de kapitein van de ..Regge stroom" eenig verwijt kan worden gemaakt, meent de Raad dat de manoeuvre van den kapitein om. toen hy zag dat zijn schip bak boord uitging, nog te trachten door halve kracht en S B.-roer te geven die B. B.-be- weglng op te heffen, onvoorwaardelijk moet worden a'gekeurd De Raad wil. zijn afkeu ring 0ver de manoeuvre uitsprekende, dit punt niet zoo zeer naar voren brengen om de oorzaak van de aanvaring bloot te leg gen. dan wel dit geval tot leering doen strek ken voor anderen die in een dergeljjk geval zouden komen te verkeeren. Ook omdat het hier geldt een handelen op het laatste oogen blik, wil de Raad deze onjuiste manoeuvre niet als een schuldmoment doen gelden. In de uitspraak behandelt de Raad uit voerig den toestand op de „Reggestroom”, welke niet was zooals deze behoorde te zijn. Gebleken te. dat men op de brug van de ..Reggestroom' het schip niet in zijn macht had. De Raad concludeert, dat de „Johan van Oldenbarnevelt” op normale wijze het Kanaal bevoer, terwijl dit met de „Regge stroom" geenszins het geval was. Het onder de ongunstige omstandigheden op dat oogenblik blijven doorvaren van de „Reggestroom” is een daad, een onjuiste ge draging van de „Reggestroom", waardoor de aanvaring mede is veroorzaakt. Daar de omstandigheden echter ook voor den kapitein van de ..Reggestroom'' betrek kelijk nieuw waren, meent de Raad dat be doelde gedraging van de „Reggestroom” geen aanleiding behoeft te geven tot het opleggen van straf. 1"? ie Lg k. ia ABONNEMENTSPRIJS! Per kwartaal, voor Alkmaar 2^— Voor bulten Alkmaar 285 Mri Geïllustreerd Zondagsblad 8.60 tenger BUREAU: HOF ALKMAAR Telefoon: Administratie N«. 433 Redactie No. 633

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1