ONS BLAD
ELZAS
Ki
NA HET VERGAAN VAN DE R 101
Eiken Schuiftafels
met 2 bladen
Spec, prijs f 16.50
L. Frankenberg—Alkmaar
Langestr. 35-37 - Payglop 8
een vraag
1
dit nummer bestaat uit twee bladen
WOENSDAG 8 OCTOBER 1930
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 23<
f 40
Voornaamste cJCiEUWi
TEELf
Was der Vecht
sluismuur
Nieuwe
strie
Aanranding?
Het faillissement-KloDoenburg
Instorting op de Oranje Nassau II
De vermiste t 13.000
'WIJS
ijze
JOH. LAUWERS
Paarlen-collier vermist
De postviuchten naar Indi
Ter waarde van f 20.000
Een andere route?
Wolkbreuk boven Pachuca
60 menschen omgekomen?
Wij brengen de grootste sorteering
in meubelen op elk gebied
(naast de Singer Mij.)
aairvaringszaak
IJmuiden
SPEELKAARTEN, 33 of 53 blad
Groote keuze vanaf 5 cent per spel
Kingsford Smith weer ziek
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
ALKMAAR
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
De aanvaring tusschen de
„Johan v. Oldenbamevelt”
en de „Reggestroom”
Uitspraak van den Raad voor de
Scheepvaart
NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD
zullen bo.
at
Weesp gedeeltelijk onder water
Verkeerd advies van den hnlploods
regelen
overleed Z D. H. Mgr. Ol
Doodelijke verkeersongevallen.
Geëindigd door homologatie van een accoord.
Drie arbeiders van de buitenwereld afgesloten
Nieuws over de revolutie in Brazilië
(Mexico)
Pachuca
boven
De 15-jnrige looper op vrije voeten gesteld
Barometerstand 9 uur v.m.r 750 stUster
vorloofd
keertng
■olgende
I
van Olden-
eggestroom”
Volgens tot dusverre nog niet bevestigde
berichten heelt boven ..e Mexlcaansche mijn-
werkersstad Pachuca een hevige wolkbreuk
gewoed. Hierbij moeten 60 personen zijn om
gekomen
Duitacbe politiek. De Staatsparty uttee
gevallen.
De lijken der slachtoffers van de Ineh
ramp zjjn gisteren van Beauvais naar Ei
geland overgebracht.
In
den
beschouwt
est geïnfor.
erstel vraag*
van de
en Zeven-
ter suiker*
«grijpende
nee onkcn-
leden er
- volgens
hot klein
t er van
noodtoe-
’k der
ld, is het
and niet
Igemeene
erüchten
ngspllcht
fabrieken
idde het
welwil-
hrüving.
Middel-
taringe-
led uit.
bij ver-
De voorloopige uitslag van de verkiexine
in Finland.
Wolkbreuk
dooden.
Haatregelen worden genomen om de ui<
zendingen op de 298 M.-golf storing vrij t
nutken.
Te Warmond is het PhilOsophicam plee!
tig ingewijd.
omstan-
'ulp thans
ig gezien,
rd boven
Jevenber-
1 plet te
en tegen,
meenlng,
dat
De
ster van
in rege-
reen vou.
:he taal,
rwjjs op
van die
le ..Rot
te betee-
op de
d lager
■entebe-
zondere
rijfwljze
ie aan.
Iklngen,
orloofd,
an niet
J. L. O.
se kun-
■nsche-
De politie te Amsterdam heeft den vijf
tienjarigen looper van den effectenhandelaar
aan de Keizersgracht, die Maandagmorgen
uit zjjn tasch 13.000 vermiste, weer op vrije
voeten gesteld.
De politie tast nog volkomen in het duister.
•n is
►rdt.
mini
n vrachten
■krijgen,
leden toe.
O. Dinte-
G. Zeven-
1. een be-
extra zou
lerde om.
maatregel
Ï.50 alléén
veelheden
leden zjjn
Zooals bekend is het oponthoud van h
tweede postvliegtuig naar Ned.-Indlë te S
fia een gevolg van het uitblijven der ve
gunning van de Turksche regeering voor h<
vliegen over Turksch gebied.
De stappen welke de Nederlandscbe r<
geering heeft gedaan bij de Turksche r
geering hebben tot nu toe geen results:
gehad; evenmin hebben zü geleid tot h
vernemen van de redenen voor het onver
wachte uitblUven der vergunning.
Onder deze omstandigheden wordt ove: -
wogen. liKflen de vergunning uitblijft,
PH-AEO langs een andere route, over Grir
kenland en Egypte te laten vliegen, waa
voor de noodlge vergunningen reeds ve
kregen zijn.
fstand zal
(e reis- en
elend deel
der beidé
wordt ge-
1 Januari
0wor-
sr „■nbte*
en, zullen
Den Haag wordt uit een woning a?
Badhuisweg een paariencotlier
waarde van 20.000 vermist.
ADVERTENTTEFRTJS
regels f 1.25: elke regel meer 085.
RECLAME per regel f 0.75 voor
de eerste pagina; voor do overige
pagina's f 0.50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bij vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels;
iedere regel meer f 0.12
Drie arbeiden zjjn door een instorting e
de Oranje Nassaumjjn II van de buitel
wereld afgesloten.
de pacht nu of in Februari zal worden
behandeld. Mocht de Kamer besluiten
het ontwerp te laten liggen, dan tal
daarbij toch zeer duidelijk moeten wor
den uiteengezet, waarom dat geschiedt,
want land- en tuinbouw, die tot heden
nog steeds rekenen op de volksvertegen -
woordiging, om daardoor pressie uit te
laten oefenen op de regeering, zullen net
anders niet begrijpen. Er zou immeis
een groote tegenspraak zijn tusschen
den drang uit de Kanjer om maatregelen
en het uitstellen van de éénige gelegen
heid, die zij heeft out maatregelen mo
gelijk te maken.
In een te Utrecht gebonden bijeenkom
van exporteurs is besloten geen tweede etc
controlebureau op te richten.
Allen ongedeerd bevrijd
De „Telegraaf’ meldt, dat de drie mijn
werkers eerst gistermiddag uit hun netelige
positie bevrijd zjjn.
Volgens het blad, betrof het hier een van
die plotselinge instortingen, waartegen dc
mijnarbeider zich niet kan in acht nemen
Op een gegeven oogenblik kwam een deel
van het dak in den kolenpijler naar bene
den en sneed den 17-jarigen sleeper Wetsels,
den houwer Raamakers uit Schaesberg en
een te Spanbeek wonenden mijnwerker den
terugweg af. Zeer spoedig was het ongevm
bij de leiding bekend en zooals steeds werd
alles in het werk gesteld om zich terstond
met de Ingesloten mannen in verbinding
te stellen. Het was reeds een groote ge
ruststelling. dat met zekerheid kon worden
vastgesteld, dat de drie mannen zich onge
deerd achter de afsluiting bevonden en, be
houdens onvoorziene omstandigheden, zon
der letsel aan het onaangename avontuur
zouden ontkomen. Men kon van den aan
vang af met hen spreken en na eenigen md
slaagde men er zelfs In hun voedsel te ver
schaffen. Toch moest met groote omzichtig
heid worden opgetreden bij de bevrijding.
ten einde herhaling der instorting te voor
komen. Zoodoende vorderde het opruiming--
werk vrij langzaam en konden de mijnwer
kers eerst gistermiddag bevrijd worden, na
dat zjj ongeveer vier en twintig uur gevan
gen hadden gezeten. Zjj keerden daarop
naar huis terug, verheugd over den goeden
afloop van het ongeval. De oorzaak van net
gebeurde is tot dusver nog niet vastgesteld.
Te Bussum
OffeiUahL
bij verlies van 'i
anderen vinger
n niet een
-r Centrale
n de New-
dige inter*
doende ba.
(elke drl*.
De goud-
i staan en
len om den
tnkrjjk tot
ische goud*
‘scontopoii-
Bank van
verhoogen
Frankrijk
Uke maat-
als Euro.
ZOU brpQ»
AUe op di^blad rijn jnaevolae de veraekerinaiv<x.rwaarden f 3000.- oneewhlkt beid tot werken door f wj-gj Mi een ongeval met f nRA bij verlies van een hand. «IDE bil verlies van een f Cfl bij een breuk van
.^ongevallen verzekerd voor een der volgende u.tkeerlngen VVUM. .rm#o f doode||jken f 25Q,- Toe| of t 125.» daIm O1 winvinger 1 0U’ been of arm
- Door de vele regens en den Westenwind
is de Vecht bij Weesp wederoqj zeer geste
gen. zoodat een stand is bereikt van pl.m.
55 c.M. q- A.P. Reeds staan de laagste gedeel
ten van de stad weer onder. De grillige rivier
wil het den menschen nog eens lastig ma
ken. voordat op 14 November a.s. het in
aanbouw zijnde gemaal in werking gesteld
zal worden. De scheepvaart kan te Weesp
geen voortgang hebben, omdat de slui al
daar buiten werking gesteld is, zoodat het
scheepvaartverkeer gele;d wordt over Nich-
tevegt
Op 19 en 22 September jJ. heeft de
regeering aan de Tweede Kamer gezon
den de memorie van Antwoord op het
voorloopig verslag nopens de wetsorr-
werpen tot regeling van de pacht en oe
pachtcommlssies, dat op 6 Januari 1930
was uitgebracht. In gewone tijden zou
den we voor een ontwerp van wet, dat
voor openbare behandeling gereed is
gekomen, geen bijzondere aandacht
vragen, want het komt dan vanzelf wel
op de agenda, maar thans, nu wij mid
den in een landbouwkrisis zitten, waar
van de regeering blijkens de troonrede
den ernst Inziet want uiterste krachts
inspanning zal noodig zijn wordt de
toestand toch wel eenlgszins anders.
Bij de regeling van werkzaamheden
jn de Kamer op 18 September kon jt
natuurlijk geen rekening worden gehou
den met de regeling van de pacht, om
dat de memorie van antwoord er toen
nog niet was. Van een plaatsing op de
agenda van deze ontwerpen was geen
sprake en, wat erger was, er koh bij ae
samenstelling der agenda ook geen
rekening mee worden gehouden' in dien
sin, dat er eenige dagen gereserveera
werden voor de behandeling.
De vraag rijst nu echter; wat moet
er met deze wetsvoorstellen gebeuren
De gewone gang van zaken zou zijn,
dat deze ontwerpen niet voor Februari
1931 in openbare behandeling komen
Voor de veertien dagen, die de Kamer
bijeen komt op 14 October, is er werk
genoeg en men zal zelfs lang moeten
vergaderen om de Zulderzeesteunwet
bet Vlootplan en twee interpellaties .n
die dagen af te doen.
Op Dinsdag 4 November nemen de al-
gemeene beschouwingen over de staats-
begrootlng een aanvang en dan is er
tot Kerstmis geen gelegenheid meer om
dergelijke omvangrijke wetsontwerpen
te behandelen.
In het voorloopig verslag, dat werd
opgemaakt in December van het vorig*
Jaar, kon er zooals vanzelf spreekt geen
rekening worden gehouden met de
kriste, waarin land- en tuinbouw zica
thans bevinden, maar dat neemt niet
weg, dat toen toch reeds werd opge
merkt, dut het voofr vele pachters een
groote verbetering zou zjjn, als het voor-
■gestelde ontwerp wet zou zijn geworden
Hoeveel te meer zal dat nu het geval
zijn, nu de omstandigheden zooveel
slechter zijn.
De vraag mag daarom worden gesteld
of het in deze tijden wel verantwoord is.
deze wetsontwerpen te laten liggen tot.
Februari. Er gaat van alle organisatie?
een voortdurende roep uit om daden
van de regeering, en ligt het nu niet
op den weg van de Kamer haar daartoe
in staat te stellen? Bij het sutkerwetje
was men aan beide zijden van het Bin
nenhof genegen tA snel werken; waar
om zou men het nu niet doen?
Niets van wat er gedaan kan worden
om land- en tuinbouw te helpen in de
moeilijkheden, waarin zij zich bevinden,
mag worden nagelaten. Met opoffering
desnoods van de enkele dagen, die an
ders beschikbaar zijn ter voorbereiding
van de behandeling der begroetingen,
moet er een weg gezocht worden, om de
nieuwe regeling van de pacht nog deze
maand aan de orde te stellen.
Mogelijk zou dit ook kunnen geschie
den in enkele avondvergaderingen ib
deze maand en in de eerste week van
November. Voor minister Donner, die dc
Pachtontwerpen als eerste onderteeke-
naar wel verdedigen zal, is dat geen be
zwaar, daar hij toch geen ander wérk
met de Kamer heeft in die dagen.
Als de Kamer de volgende week bij
een komt, dient voor alles de vraag te
worden beantwoord, of de regeling van
Tengevolge van een nieuwen aanval van
Influenza is Kingsford Smith wederom ge
dwongen zjjn solo-vlucht naar Australië uit
te stellen. Gisteren zou hjj uit Hendon ver
trekken. Kingsford Smith moet het bed
houden en kan ónmogelijk zeggen, wanneer
hij thans zal vertrekken.
Cpt. Barnard zal Kingsford Smith niet
vergezellen, zooals verluidde.
De uitspraak van den Raad
Scheepvaart inzake de aanvaring van i
„Johan van Oldenbarnevelt”.
Sedert eenige dagen zocht de politie te
Velp een man, die er van verdacht werd een
aldaar wonend me sje te hebben aangerand.
Thans heeft de Amhemsche politie een man
in handen gekregen, en bjj confrontatie werd
hij door het meisje herkend als de dader.
HU is ter beschikking van de politie te Velp
gesteld.
De heer N. B., wonende aan den Badhuis
weg 46 te Den Haag, heeft bij de politie
aangifte gedaan van de vermissing van een
paarlencollier, ter waarde van 20.000, welk
collier in een bjjouteriedoosje was geborgen.
De vermissing werd Maandagochtend half
twaalf door den heer B. geconstateerd, ter
wijl hij eenige uren tevoren het kostbare
kleinood nog in het doosje had zien liggen
Omtrent den dader tast de jx>lltle nog in
het duister. Wel staat vast, dat van inbraak
geen spoor aanwezig is. Het onderzoek gaat
dan ook vooral in de richting van personen,
die in de villa van den heer B„ die zelf
expert in juweelen is. „thuis" geacht kun
nen worden, althans daar zeer wel bekend
moeten zjjn.
Het collier bevat 70 rose paarlen. afloo-
pend in grootte en zoodanig aaneengeregen,
dat om de andere een groote en een kleine
paarl volgen. Verder is het collier voorzien
van een platina veiligheidskettlng.
Indien de Turksche regeering wetgerneh'
blijft vergunning te verleenen, zal de P-H.
A.E.O. over Griekenland en Egypte
Indië vliegen.
De Raad voor de Scheepvaart heeft gis
teren een onderzoek!ingesteld naar de oor
zaak van het op~M Mei j.l. plaats gebed
hebbend ongeval van het motorschip „Kota
Pinang" van den Rotterdamschen Lloyo.
welk schip tegen den sluismuur te IJmuiden
is gevaren, waarbij schip en sluis beschadigd
werden. Van het schip, dat ruim 7200 bruto
register ton meet, werden drie platen inge-
drukt, benevens de spanten en het w d.schot
tusschen luik 1 en 2 aan stuurboordkant
Aan bakboordkant was ter hoogte van luis
5. achterkant, een plaat met eenige spanten
Ingedrukt. Volgens mededeeling van den
sluismeester was ook aan de sluis eenige
averij ontstaan, ten beloope van ongeveer
f 350.
De gezagvoerder, die als heerste getuige
werd gehoord, verklaarde dat de „Kota Pi
nang" op genoemden dag van een proef
tocht op de Noordzee te IJmuiden terug
keerde. Buitengaats kwam de loods aan
boord. De eerste sleepboot werd vastgemaakt,
even nadat men. te twee uur n.m., de pie
ren was gepasseerd; een tweede sleepboot
bij den toeristensteiger. Nog voor de bin
nenpieren zag men in de oude groote sluis
een baggermolen met sleepboot liggen, die
weldra de sluis naar zee verlieten. De kapi
tein besprak met den loods, of het niet be
ter zou zijn, te wachten, tot deze sleep was
gepasseerd. De loods achttex dit overbodig
Volgens den kapitein liet de Ipods reeos
binnen de pieren het schip te veel vaait
loopen. Get. heeft den loods dan ook ge
waarschuwd. Nadat de noodige signalen
waren gegeven, werd de machine gestopt,
het schip had echter nog vaart, toen da
machine weer op „langzaam vooruit" werd
gezet, waardoor het schip weer vrij veel
vaart kreeg. Zoodra het schip naar het roer
luisterde, heeft de kapitein de machine weer
gestopt. Zoodra het schip gebekt lag, werd
„volle kracht achteruit” gegeven. Ondanks
dat liep het s.b.-voorschip met veel vaart
tegen de bazaltsjxmnlng van de binnendeur,
waarna het b.b.-achterschip tegen de bui
tendeur stootte. Daarna scheerde het voor
schip over naar de Noordzijde.
De loods op de „Kota Pinang", die ver
volgens gehoord werd, verklaarde dat het
volgens hem niet mogelijk was, geheel te
stoppen, men moest wel eenige vaart hou
den om vooruit te komen en goed in de
sluis te komen.
Getuige is in 1927 loods geworden, tevoren
was hij drie Jaren kweekeling, daarvoor dnc
jaar matroos bü het loodswezen. Op 22 MH
J.l. heeft hij ook een ongeval gehad, nj. in
de oude sluis.
Enkele leden van den Raad maakten den
loods er een verwijt van, dat hij, hoewel
hij twee sleepbooten tot zijn beschikking
had, daarvan bij het tnanoeuvreeren met
het schip geen gebruik heeft gemaakt. Ook
heeft hjj den kapitein volgens deze leden
een geheel verkeerd advies gegeven, toen
hij zeide, dat men niet op de sleepbooten
behoefde te wachten.
Ten slotte werd gehoord de directeur var.
het Loodswezen in het derde district, de
héér Kruys. Hij verklaarde o.m. dat deze
hulploods volkomen werd gelijkgesteld met
een zeeloods. Het vereischte examen had hjj
naar behooren afgelegd.
De Hoofdinspecteur voor de Scheep
vaart, vlce-admiraal b. d. Fock. zeide de
aanleiding van het ongeval te zien in een
verkeerd advies van den loods aan den ka
pitein. De loods heeft te snel gevaren en
te weinig gebruik gemaakt van de sleepboo
ten. Wel verwonderde het spr., dat de kapi
tein op het laatste oogenblik niet zelf heeft
ingegrepen. Zijn beroep op onbekendheid
met de situatie In de haven Is geen afdoen
de verontschuldiging.
De Raad zal later uitspraak doen.
De le kamer der Haagsche rechtbank heeft
het bereids in de zitting van 20 September
JJ. door crediteuren met bijkans algemeene
stemmen geaccepteerde accoord In het fail
lissement van den vroegeren directeur der
Provinciale Bankvereen'^ng. den heer Klop-
penburg. gehomologeerd.
Het betreffende accoord Is van eenlgszins
bijzonderen aard
Uit overweging dat de privé-schulden van
den gefailleerden heer Kloppenburg slechts
enkele duizenden guldens bedragen en het
faillissement het gevolg was van eenige door
den gefailleerde afgegeven borgtochten, heeft
de grootste crediteur op btllljkheldsgronden
en teneinde de totstandkoming van het in
het belang van crediteuren geoordeelde ac
coord niet In den weg te staan, genoegen
genomen met een op f 2000 gefineerd be
drag.
Het resteerende aanwezige bedrag wordt
pro-rata verdeeld onder de overige crediteu
ren. ter afronding van welke betalingen tot
een rond percentage door een familielid
van den gefailleerde is gestort een bedrag
van f 4000. Alhoewel méér in het wettelljk
voor de aanneming van een a'■■oord ver
eischte 2/3 van het aantal crediteuren zich
voldaan hadden verklaard met het tot uit
komende bedrag en door de toe
stemming in het accoord de rest hunner
vordering kwijtscholden, te zoodanige kwijt
schelding door den gefailleerde niet geac
cepteerd. met het oog op het feit, dat htf
voornemens Is te zijner toekomstige algeheele
rehabilitatie ziln to*komstlg inkomen, voor
zoover dit de f 4000 per jaar zal overtref
fen. geheel aan te wenden ter bevrediging
zijner oude crediteuren tegenover wie hij
ondanks het accoord verklaard heeft hun
het geheele bedrag moreel schuldig te blij
ven.
De ten behoeve van crediteuren door den
heer Kloppenburg te storten bedragen, zul
len komen in handen van een commissie,
welke commissie conform een speciale voor
waarde van het accoord de bevoegdheid
heeft namens de crediteuren af te geven de
verklaring bedoeld bil art. 207 der faillisse-
mentwet en mede te werken aan volledig
eerherstel van den heer Kloppenburg, wan
neer door dezen naar genoegen van de com
missie aan zijn moreele verplichtingen zal
zijn voldaan.
In deze commissie namen zitting de hee-
ren mr. H. J. Rink aftredend curator van
den gefailleerde; mr. O. B. w“ de Kat als
vertegenwoordiger van den grootsten credi
teur; mr. A. Mout, als vertegen’ rdiger
van den heer Kloppenburg; L. A. J. M. Ha
ring. accountant te ’s-Gravenhage en A. G.
Bmiter te Schiedam.
De accoord-perninovn zullen worden uit-
er^eerd door den aftredenden curator mr.
K. J. Rink.
In de ondergrondsche "werken van de
Oranje Nassau II te Schaesberg, hééft gis
teren een instorting plaats gehad, tengevolge
waarvan drie arbeiders van dc. buitenwereld
zijn afgesloten.
Men is aanstonds met alle macht begon
nen aan het oprulmlngswerk, ten einde deze
arbeiders uit hun benarde positie te be
vrijden.
Men kan met deze drie arbeiders spreken
en hun eveneens voedsel doen toekemen
Dinsdagmorgen was men nog druk met het
oprulmlngswerk bezig.
Licht op. De lantaarns moeten mflrg
worden opgestoken om: 5.48 uur.
De Raad voor de Scheepvaart heeft gis
teren uitspraak gedaan in zake de aanvaring
van het motormallschip .Joh
ban,evelt" en het stoomschip
in het Noordzeekanaal.
De Raad is van oordeel, dat deze aan
varing is veroorzaakt door het uit het roer
loopen het ongewild bakboord uitgaan
van de „Reggestroom". Dit ongewild bak-
boord-uitgaan is ongetwijfeld veroorzaakt
door zuiging en wel. doordat het achterschip
van de „Reggestroom” onder den Invloed van
de zuiging van den wal is gekomen. Het wil
den Raad voorkomen, dat op het oogenblik
van het bakboord-uitgaan zuiging door de
„Johan van Oldenbarnevelt" niet plaats had.
In hoeverre de kapitein van de ..Regge
stroom" eenig verwijt kan worden gemaakt,
meent de Raad dat de manoeuvre van den
kapitein om. toen hy zag dat zijn schip bak
boord uitging, nog te trachten door halve
kracht en S B.-roer te geven die B. B.-be-
weglng op te heffen, onvoorwaardelijk moet
worden a'gekeurd De Raad wil. zijn afkeu
ring 0ver de manoeuvre uitsprekende, dit
punt niet zoo zeer naar voren brengen om
de oorzaak van de aanvaring bloot te leg
gen. dan wel dit geval tot leering doen strek
ken voor anderen die in een dergeljjk geval
zouden komen te verkeeren. Ook omdat het
hier geldt een handelen op het laatste oogen
blik, wil de Raad deze onjuiste manoeuvre
niet als een schuldmoment doen gelden.
In de uitspraak behandelt de Raad uit
voerig den toestand op de „Reggestroom”,
welke niet was zooals deze behoorde te zijn.
Gebleken te. dat men op de brug van de
..Reggestroom' het schip niet in zijn macht
had. De Raad concludeert, dat de „Johan
van Oldenbarnevelt” op normale wijze het
Kanaal bevoer, terwijl dit met de „Regge
stroom" geenszins het geval was.
Het onder de ongunstige omstandigheden
op dat oogenblik blijven doorvaren van de
„Reggestroom” is een daad, een onjuiste ge
draging van de „Reggestroom", waardoor
de aanvaring mede is veroorzaakt.
Daar de omstandigheden echter ook voor
den kapitein van de ..Reggestroom'' betrek
kelijk nieuw waren, meent de Raad dat be
doelde gedraging van de „Reggestroom” geen
aanleiding behoeft te geven tot het opleggen
van straf.
1"?
ie
Lg
k.
ia
ABONNEMENTSPRIJS!
Per kwartaal, voor Alkmaar 2^—
Voor bulten Alkmaar 285
Mri Geïllustreerd Zondagsblad
8.60 tenger
BUREAU: HOF ALKMAAR
Telefoon: Administratie N«. 433
Redactie No. 633