ONS BLAD
AAR BEZUINIGING OP ONDERWIJS
OPNIEUW EEN VREESLIJKE
MIJNRAMP
I
HET KONINKLIJK HUWELIJK
TE ASSISI
Voornaamste c^Cieuws
MAANDAG 27 OCTOBER 1930
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 252
Postvluchtdienst op Ned.-Indlë
Mgr. prof. dr. Schrijnen
(De plechtige inzegening
i
SPEELKAARTEN. 33 of 53 blad
Groote keuze vanaf 5 cent per spel
L. Frankenberg—Alkmaar
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
PAYOLOP 3
ALKMAAR
Nieuw Klein-Seminarie voor het
Aartsbisdom
DIT NUMMER BESTAAT UFT TWEE BLADEN
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
onderwijskrachten nood tg
Reeds 92 dooden geborgen
Terrein aangekocht te Apeldoorn
van Oosten en BeDonte ei
tevreden over d
Het eerste retourvliegtuig weer thnis
buitenman
een
het
te
gasver-
Barometerstand 9 uur TJn_: 70S. Vooruit
Doodstrijd tegen de gasdampen.
een
Zondagavond 89 dooden.
in
Reeds 92 dooden.
i
I in BraziHë. De niewwe regee
programma.
de
de
Onderwijs ten koste wenschten te leggen,
waren en zijn feitelijk aan het limiet ge
bonden.
-• ABONNEMENTSPRIJS-.
Per kwartaal, voor Alkmaar l—
Voor buiten Alkmaar 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
'Thans het Saargebied in
Vroegere rampen in de mjjn
Maybach
De laatste maal, dat een gasontploffing
in de mijn Maybach heeft plaats gehad, was
in het jaar 1907. toen 150 mijnwerkers om
het leven zijn gekomen.
Ueht op De lantaarns moeten merger
worden opgestoken om 5.08 uur.
Onthulling van het gedenkteeken op be
graf van wijlen J. R. v. <L Lans.
en
den
Boris
De huweiyksinsegening van Koning Bor'
en prinses Giovanni te Asatei.
De to
ring en
Een nieuwe boycot van Duitsche maf Min
en grondstoffen?
Een nieuw klein-seminarie voer 't Aarts
bisdom te Apeldoorn.
Bespreking over het tekort aan ieeekiatl-
ten bij het openbaar onderwijs.
Aanbieding geschenk der Lesdsche burgert
aan Prinses Juliana.
I
Het eerste retourvliegtuig. de P.H.A.OR.
is Zaterdagochtend te 5 uur 20 uit Weenen
vertrokken en te 11 uur 48 op Schiphol ge-
land.
Het derde postvliegtuig.
Bü de K L M is bericht binnengekomen,
dat het derde postvliegtuig, de PF H.-AJE N.
gistermorgen om 555 uit Akyab is vertrok
ken en om 1335 te Bangkok is gearriveerd.
Alles te wel aan boord. Heden wordt de rei»
voortgezet.
De vlucht van den heer Van Tyen.
De heer Van Tyen zal twee dagen te
Stamboel blijven, in verband met een panne
aan den motor van het Pander-vliegtuig-
Daarna ml de reis worden voortgezet.
in
met een
De
De stichter van het PauseRjk Bfjbei
instituut p. L. Fonck SJ. overleden.
Mgr. prof. dr. Job Schrijnen, hoogleeraar
aan de R. K. Universlteit. ml op medisch
advies tot herstel van krachten eenigen tijd
rust gaan nemen.
De aankomst
Le Bourget.
Condoieantiebetuigingen
Tot nu toe zijn betuigingen van deelne
ming ontvangen van den Rijkspresldent aan
de Directie van de Maybachmijn van den
Rijksminister van Buitenlandache Zaken, na
mens de Rjjksregeering aan den President
van de Regeeringscommissie voor het Saar
gebied. zoomede van den Opperpresident van
de Rijnprovincie en Bisschop Dr. Bornewas-
ser.
Ter leniging van den nood heeft de regee
ringscommissie een crediet van 200.000 fran
ken toegestaan.
Te Rotterdam
6868 beroofd.
De rouwpiechtigheid Woensdag aj
De rouwplechtigheid zal Woensdag as.
te Friedrichsthal plaats vinden, waarna de
lijken der slachtoffers naar de plaats hun
ner inwoning gebracht sullen worden. De
President van de Regeeringscommissie voor
het Saargebied heeft thans ook een tele
gram van deelneming namens de Fransche
regeering ontvangen van den Franschen Mi
nister van Arbeid.
Wederom een ernstige mijnramp. Thai
in het Saargebied. Waarschijnlijk 99 doode:
bii verlies van *r.
anderen vinger
Directie van de Maybachmijn te Friedrichs
thal: „In den diepen rouw, die geheel
Duiuschland vervuil om de slachtoffers
van de mijnramp te Alsdorf, bereikt ons
zoo juist het bericht van de nieuwe ramp
te Friedrichsthal. Ten diepste ontroerd
door deze beproeving, verzoek ik u, mijn
betuiging van oprechte deelneming te wil
len overbrengen aan de nagelaten betrek
kingen der verongelukte mijnwerkers, en mijn
innige wenschen voor hun spoedig herstel
aan de gewonden. God geve ,dat men er
in slagen moge, de nog vermiste mijnwerkers
te redden/'
Ook de Duitsche Minister van Buiten-
landsche Zaken, dr. Curtius. heeft namens
de Rijksregeering aan de Regeeringscosn-
missie voor het Saargebied een betuiging
van deelneming gezonden.
ADVERTENTIEPRIJS: Va» 1—-5
regels 1.25: elke regel meer 835.
RECLAME per regel 9.7S voor
de eerste pagina: voor de overige
pagina's 9.50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD”
bij vooruitbetaling per plaatsing
8.M per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 9.12
schrijven: „schijnt” want In
werkelijkheid wordt voor de elementaire
behoeften van ons Lager Onderwijs van
de nationale-betaalkracht niet meer ge
vorderd dan voorheen, den groei van
het kinderental, enz. natuurlek in aan
merking genomen.
Het geld wordt thans alleen maar een
beetje anders en veel eerlijker! op
gebracht. Aan een oud onrecht, aan
een parasiteeren van de overheid op de
particuliere beurs, is alleen maar een
einde gekomen.
De verhoogde onderwijskosten, welke
noodzakelijk daarvan het gevolg zijn,
tellen voor ons bij de waardeering der
..duurte” van het Lager Onderwijs dus
niet mee.
Het Is voor ons alleen maar de vraag,
of zooals Minister Waszink het bij de
installatie der Staatscommissle-Rutgers
heeft uitgedrukt het niet mogelijk is,
dat „met volkomen eerbiediging van het
beginsel der finantieele gelijkstelling
tegenover de openbare kassen van het
openbaar en bijzonder Lager Onderwijs,
gelijk dit is neergelegd in artikel 195
der Orondwet, en zonder schade te doen
aan de vitale belangen van het onder
wijs, aan dat beginsel een minder kost
bare toepassing wordt gegeven.”
Afgeweaen communteUeehe hulp
Nadat een communistische spreker te Frie
drichsthal een rede had gehouden, waarin
hü zeide. dat het ongeluk in hoofdzaak te
wijten was. aan het hooge tempo, waarin
de arbeiders door de rationalisatie van den
mijnbouw moesten werken, verschenen 12
communisten in het uniform van den Roe
den Frontstrijdersbond aan den ingang van
de Maybach-mijn. om hun hulp aan te Me
dan ate reddingsbrigade, om in de mijn af
te. dalen. Van hun hulp werd echter geen
gebruik gemaakt en de politie verwijderde
hen van het terrein van de m(jn.
In de straten.
Op straat ziet men niets dan weenende
vrouwen, die door kameraden van hun ver
ongelukte echtgenooten bijgestaan, met lang
zame schreden huiswaarts keeren.
Niemand heeft meer eenige hoop. Niette
min hebben velen den geheelen nacht tot
vroeg In den morgen In de omgeving van den
ingang gewacht
Vele vrouwen xün daar in onmacht geval-
’en.
De begrafenis van de slachtoffers van
mijnramp te Alsdwf. Indrukwekkende, dro<
re plechtigheid.
De heer J. J. G. baron Van Voorst to
Voorst Ti» weer ernstig riek geworden.
Deelneming van President v. Hindenburg
Rijkspresldent Von Hindenburg heeft
bet volgende telegram gezonden aan de
De vertnoedeltfke ooraak
Omtrent de oorzaak van de ramp doen
allerlei geruchten de ronde.
Het .vermoede» dat een benzol-locomotie!
in een dwarsgang van de vierde verdieping
zou zjjn ontploft, is onjuist gebleken, aan
gezien. naar van de zijde der mijndirectie
wordt medegedeeld, op de Maybach-mijn
slechts door samengeperste lucht gedreven
locomotieven gebruikt worden.
En zoo komt men weer terug op de aan-
verondersteMing, dat de ramp
door een „Schlagwetter”-
De Mijnoouw-inspectie deelde Zondag
avond te ongeveer tien uur mede, dat het
totaal aantal dooden op dat oogenblik 92
bedroeg.
Het ligt niet in onze bedoeling, in bij
zonderheden na te gaan, door welke om
standigheden In den loop der jaren
sipfis de pacificatie ons Lager Onderwijs
aanvankelijk zoo vreeselijk duur, daar
na wat goedkooper, maar ten slotte toch
weer duurder geworden is.
Het heeft weinig zin, daarover na te
pleiten; wij hebben zonder meer den
huldigen toestand te aanvaarden en ons
naar de gegevens, welke ons thans
ter beschikking staan af te vragen,
welke factoren de totale kosten van ons
Lager Onderwijs veroorzaken, om ver
volgens te trachten, een antwoord e
vinden op de vraag, welke van die fac
toren dus gewijzigd zouden moeten en
kunnen worden om verandering te
brengen in den toestand, dat ons Lager
Onderwijs (daarover behoeft thans toch
wel niet meer geredetwist te worden) te
duur Is en van onze nationale betaal
kracht te veel vergt.
Om een maar al te graag gekoesterd
en gepropageerd misverstand bij voor
baat uit te schakelen, moeten wij echter
eerst even afrekenen met de al te goed-
koope bewering, dat de finantieele
onderwjjsgelijkstelllng de schuld van
zoo wat alle duurte zou zijn.
Wij willen allerminst ontketanen, dat
sinds de pacificatie de Rijks- en ge-
gemeente-uitgaven voor het Lager
Onderwijs heel veel hooger geworden
zijn, dat er een grooter aantal scholen
is ontstaan, enz.
Maar voorzoover dit het noodaakelqk
uitvloeisel is van „een daad van eenvou
dige rechtvaardigheid”, behoeven wij
ons van dit feit niets aan te trekken,
mogen wij ons er integendeel over ver
heugen.
Tot aan de pacificatie hebben Katho
lieken an Protestanten jaarlijks millloe-
nen en mlllioenen uit eigen zak betaald
em voor hun kinderen het in geweten
geëlschte onderwijs te verkrijgen en te
behouden voor evenzoovele mlllioenen
hebben zij jaar op jaar de onderwijs
kosten van Rijk en gemeenten verlicht;
jaar op jaar schonken zij aan de over
heidsorganen kolossale bedragen voor
iets, waar eigenlijk de overheid voor te
zorgen had.
Hieraan kwam een einde eindelijk!
Rijk en gemeente bekostigen nu het
Lager Onderwijs, ook voor de eigen
katholieke en protestantsche kinderen
(behoudens het feit, dat vele bijzondere
scholen evengoed nog particuliere gel
den van noode hebben) en daardoor
schijnt (bij een beschouwing van Rljks-
en gemeen ten-begrootingen) het Lager
Onderwijs veel duurder geworden te
zijn.
Wij
Hiervan bevonden zich 88 boven den grond,
waarbij zijn inbegrepen de gewonden, die
aan de gevolgen van hun verwondingen
overleden zijn. Van de 21 gewonden verkee-
ren er vijf in levensgevaar. Vier dooden be
vonden zich nog onder den grond maar kon
den nog niet naar boven gebracht worden.
De groote hitte In de mijn en de slechte
ventilatie maken voorloopig het reddings
werk onmogelijk. Tengevolge van het hooge
gasgehalte van de lucht te het verblijf in de
mijn voor de reddingsmanschappen zoo goed
als ónmogelijk, ook al zijn zij voorzien van
gasmaskers en zuurstof-apparaten. die slechts
hinder veroorzaken en beschadigd warden,
doordat de gangen, waarin het reddingswerk
verricht moet worden, tengevolge van de in
storting slechts een geringe hoogte hebben.
Alvorens het reddingswerk kan worden voort
gezet zal men in de ventilatie der mijn moe
ten voorzien.
Zondagmiddag kregen de nabestaanden van
‘de slachtoffers voor de eerste maal toegang
tot de groote met palmen en witte asters
versierde zaal, waar op vier lange rijen de
dooden op stroO waren neergelegd om ge
kist te worden.
De diepe stilte, die in de zaal heerschte.
werd weldra verbroken door het snikken en
schreien der vrouwen, die hun man, broer
of zoon herkenden.
Mijnwerkers die de groeven verlaten had
den. werden met vragen bestormd. In de
mijngebouwen en in de groote hall zijn de
eerste dooden opgebaard.
Doctoren en technici, reddingsmanschap
pen. mijnwerkers met zwarte gezichten.
Fransche gendarmes en Searlandsche land-
jagers. mijnbeambten en vertegenwoordigers
van alle autoriteiten staan in groepen bij
een.
In een zijvertrek worden de eerste berich
ten bekend gemaakt door mannen van de
vierde en vijfde afdeellng, die voor het on
heil zjjn gespaard gebleven. Een der mannen
had zijn kameraad een heel eind voortge
sleept tot hü door giftige gassen werd ge
noodzaakt zijn last achter te laten
De mannen vertellen hoe zij terug zjjn ge
gaan om te trachten in de ondoordringbare
duisternis hun naaste familieleden uit het
puin der ingestorte steenmassa's te redden.
Drie münwerkers die reeds als vermist
werden beschouwd, hadden gedurende ge-
ruimen tijd in het donker rondgedoold, tot
dat. zij door frtesche lucht een uitgang be
merkten.
De hitte en de uitwaseming van ontplof
baar mijngas maken de werkzaamheden der
reddingsmanschappen uiterst moeilijk, aan
gezien deze met hun apparaten slechts lang
zaam kunnen voortschrijden Hèt te zoo
goed als uitgesloten, dat men. zü het ook
maar een. der ingesloten arbeiders levend zal
kunnen bergen.
Een aanblik der tot rust gedwongen ber-
gingsmanschappen geeft een beeld van hun
heldhaftigen arbeid en de ontzettende ge
varen, waaraan zü in de diepte bloot staan.
Daar voeren zij een harden strijd tegen de
gasdampen en ondanks al hun pogingen vin
den zü slechts dooden en niets dan dooden.
Laten wij er. tot geruststelling van
velen, terstond aan toevoegen, dat wij
ons niet zouden durven verstouten, een
verlaging der salarissen te bepleiten;
hoezeer de vastlegging der salarissen >n
de wet ook eenmaal een groote fout ge
weest is de intrekking van artikel 40
(de poging u om de fout te herstellen'
was óók een fout, al was dit dan ook
een noodzakelijke fout.
Bovendien is het heel moeilijk, een
antwoord te geven op de vraag, of een
wijziging in de salarieering gewettigd cn
gemotiveerd zou zijn gezien de tijds
omstandigheden. waarin wij levèh.
t Is een Ingewikkelde geschiedenis.
w<j twijfelen, en aangezien men
zich in gevallen van twijfel, volgens een
wijs woord, onthouden moet, begeven
wij ons niet verder op dit doornige pad.
Bezuiniging op het Lager Onderwijs
Welke factoren tellen bij ons wan
eer wij de ook door ons erkende duur-
van het Lager Onderwijs beschou
wen dan wél mee?
Wij zullen de voornaamste noemen:
Tegelijk met de doorvoering der paci
ficatie heeft men het peil van het
onderwijs opgevoerd (in technischen.
niet in paedagogisch-eruditioneelen
zin):
de salarissen der onderwijzers werden
verhoogd, de klassen werden verkleind,
zoodat er méér onderwijskrachten noo-
'ig waren; het M. U. L. O. werd gereor-
niseerd; de zevenjarige leerplicht
ard ingevoerd.....
Maar daarnaast moeten wij ook heel
‘erk laten gelden het feit, dat de ge
meenten bij de finantieele behartiging
der Lager-Onderwijs belangen al te veel
macht in handen kregen; de bedragen,
welke de gemeenten aan betjAger
Zondagnamiddag had de ramp 89 dooden.
waaronder zes in de ziekenhuizen aan de
bekomen verwondingen overleden münwer
kers. geëischt.
Aangezien toen nog ongeveer 30 münwer
kers in de diepte waren ingesloten, moest er
rekening mede gehouden worden dat het to
taal aantal slachtofers van 110 tot 115 zal
kunnen bedragen.
Volgens een mededeeling van het „Ober-
bergamf' bedraagt 't aantal dooden onder den
grond 15. Onder hen bevindt zich ook de op
zichter van afdeellng negen, waardoor ophel
dering van de oorzaak der ontploffing zeer
moeilük zal kunnen worden verkregen.
Het derde postvliegtuig één dag te Akyab
Bü de KLM. is bericht binnengekomen
van den piloot van het derde postvliegtuig
den heer Duymelaar uit Akyab, dat hij al
daar één dag bleef om zün machine na
zien. Gisteren zou de tocht voortgezet wor
den.
Zaterdag werd in het kleine bergstadje
Asstei, waar eens de H. Franclscus het le
venslicht aanschouwde, het huwelük vol
trokken tusschen koning Boris van Bulgarije
en prinses Giovanna van Italië, derde
dochter van koning Victor Emmanuel en
koningin Helena.
De voorkeur van Assisi was uitgegaan
van prinses Giovanna, die vaak in de basi
liek van den H. Franclscus heeft doórge-
bracht en reeds sedert haar jeugd
voorliefde voor het stille stadje had.
Reeds dagen van te voren arriveerden de
vorstelüke gasten te Assist. De Italiaansche
en Bulgaarsche koninklüke familie, bruid
en bruidegom en de eeregasten. arriveerden
heden met speciale treinen uit Rome. De
eerste trein was een met soldaten bezette
Inspectietreln, die onderzocht of de weg vei
lig was. In den tweeden trein bevond zich
de Italiaansche koninklüke familie, prinses
Giovanna en haar drie zusters Yolanda, Ma
tilda en Maria, alsmede de echtgenoot van
prinses Yolanda, graaf Calvi, en het ko-
ninklük gevolg. In den volgenden trein reis
de de vader van den bruidegom, ex-ezaar
Ferdinand, met verscheidene officieren
leden der Bulgaarsche regeering. In
laatsten trein bevind zich koning
met zün zuster Eudovia en zün broer prins
Cyril met hun gevolg. Zoowel koning Vic
tor-Emmanuel als koning Boris en ex-ezaar
Ferdinand waren in burger gekleed. Mus
solini, die later arriveerde, was in uniform
en droeg al zün decoraties, waaraan was
toegevoegd het ordeteeken van de Orde van
den Heiligen Cyrillus, een der hoogste Bul
gaarsche onderscheidingen, die hem giste
ren werd overhandigd door den adjudant
van koning Boris.
Behalve de twee koninklüke families »ün
te Asstei aanwezig vier en vüftig prinses
sen en prinsen en twee eerste-minteter-pre-
sldenten. Niettemin duurde de huwelüks-
plechtlgheid slechts kort en droeg zij een
eenvoudig karakter, daar de bruid haar
zooveel mogelük in den geest van 8t. Fran-
ctecus wenschte te doen geschieden.
De inzegening vond plaats In de basiliek
van den H. Franclscus door mgr. Antonio
Maria Rteso. Het was een prachtig schouw
spel, toen de bruidsstoet bü de oude kerk,
die stamt uit de 13e eeuw, aankwam. Door
de gekleurde ruiten viel een gedempt licht
naar binnen, dat over alles zachte tinten
wierp. De vrouwen waren allen, volgens
voorschrift, in zwart gekleed met uitzon
dering van de vrouwen uit het Hute van Sa
voy e. die in de kerk een witten sluier moch
ten dragen. De eenige lichte kleur werd aan
het kerkgebouw gegeven door de in witte
Jurkjes gekleede driehonderd kinderen uit
teslsl, die het bruidspaar de kerk binnen
leidden.
Nadat het bruidspaar binnen was en een
koor van 150 kloosterbroeders een lied had
gezongen, knielden de 23-jarlge prinses, die
diep onder den indruk was en koning Bo
ris voer het altaar neer. Na het uttspreken
der liturgische gebeden, wendde mgr, Risso
De ZaideraeevHaclien
Sieanwet.
He» eerste poatvBegtaig. dat alt Ned -
Tftdië terugkwam. Is Zaterdag te 11 au
oa Schiphol geland.
vankelüke
veroorzaakt te
ontploffing.
De explosie maakte haar slachtoffers
in hoofdzaak in de negende sectie, waar 90
mijnwerkers aan het werk waren, doch ook
arbeiders uit de derde sectie .die aan de
negende grenst, werden er door getroffen.
Van de mjjn Maybach was bekend, dat
het Schlagwetter er voor kwam.
Volgens eenige niet lang geleden ver
richte metingen, was het gehalte van het
ontplofbare gas echter zoo gering, dat er
geen explosiegevaar door veroorzaakt kon
worden en de mün-autoriteiten dan ook geen
noodzaak aanwezig achtten, om de mijn te
sluiten.
Van verscheidene zijden wordt thans mede
gedeeld. dat de Maybach-mün altijd eenige-
zins de reputatie had. niet tot de beste
van het Saarbekken te behooren.
zich tot koning Boris en vroeg hem: „Uwe
Majesteit Boris III van Bulgarije, wenscht
gü Hare Koninklüke Hoogheid prinses Gio
vanna van Savoye. die aan uw züde ge
knield te. te maken tot uw wettige vrouw
volgens dc ritus van de H. Moederkerk?"
Koning Boris, die eveneens ontroerd was.
antwoordde bevestigend, waarna mgr. Rteso
zich tot prinses Giovanna wendde en haar
vroeg of zü Boris, koning van Bulgarije,
wenschte te aanvaarden als haar wettigen
echtgenoot. Na haar bevestigend antwoord
sprak mgr. Risso den zegen uit en overhan
digde hü de ringen aan bruid en bruidegom
een ceremonie, die anders bü gemengde hu-
welüken niet wordt toegestaan, maar waar
voor de paus voor deze gelegenheid zijn
büzondere toestemming had gegeven. Met
de woorden: „O Heer, dat zü met Uw hulp
altüd beschermd mogen worden', besloot
mgr. Risso den zegenwensch, waarna koor
en orgel een koraal inzetten.
De intocht van het bruidspaar boette veel
van zün glans, doordat, voordat het bruids
paar de kerk bereikte, de hemel al meer
en meer betrok en. terwü! de zon aanvan-
kelük nog door de donkere wolken haar
stralen de kerk inwierp, stil aan een füne
motregen begon te vallen, die weldra over
ging in een neerplassende stortbui, zoodat
de duizenden, die langs den weg te wachten
stonden om hun prinses toe te juichen, de
parapluies moesten opsteken en de tocht,
die tot dicht bü de kerk in open auto’s
plaats zou vinden, in gesloten wagens tot
voor het kerkgebouw moest worden voort
gezet.
Hoewel was aangekondigd dat de plech
tigheid een hoogst eenvoudig karakter zou
dragen, vielen in de kerk toch nog prach
tige toiletten te bewonderen.
De bruid was. zooals gemeld, gekleed
een prachtig wit satijnen japon,
korte sleep, en wijde lange mouwen,
japon was hoog aan den hals gesloten.
Prinses Mafalda was gekleed in een op
vallend mooie wit satünen japon, met een
langen witten sluier, terwül koningin He
lena gekleed was in een donker koperkleu
rig fluweelen toilet.
Prinses Yolanda droeg een pauwblauw
zijden en prinses Maria een lichtblauw toi
let.
De bruidegom was in militair galauni-
form. evenals koning Victor Emmanuel en
ex Czaar Ferdinand-
De stoet bestond uit vijf automobielen. In
de eerste reden de vleugeladjudanten der
aanwezige vorsten. In de tweede zaten de
Italiaansche prinsessen, in de derde koning
Victor Emmanuel met den bruidegom ho
ning Boris, In de vierde de koningin van
Italië met ex-koning Ferdinand en prins
Cyril, in de vijfde kroonprins Umberto van
Italië met de bruid, zün suster prinses
Giovanna.
Ondanks den stroomenden regen was een
groote menigte op de been, om den bruilofs-
stoet gade te slaan.
Verachenen zijn de voorloopige ventage
der Tweede Kamer over de hoofdstakken d«
Rijksbegvootins voor 1931 van BinnenL Za
ken en landbouw pn van Arbeid, H. en F
rouw en ellende
Om 12 nur, 23 dooden.
Om 2 uur waren er 23 dooden en 25 gewon
den geborgen
De lüken, die het eerste in de müngangen
gevonden werden, zijn bijna niet meer te
herkennen, daar zü door steekvlammen
grootendeels verbrand zün.
De overige mijnwerkers zijn aan
giftiging gestorven.
MÜnbeambten. die nog in de mün zün
afgedaald, deelen mede, dat zij nog steeds
lüken. vinden.
Het bergingswerk vordert zeer langzaam,
daar de müngangen nog steeds met gas
gevuld zün en de verongelukten langs een
ver verwüderde schacht naar boven ge
bracht moeten worden.
hoeveel man er op het appèl
Het bleken 110 man
offers waren te werk gesteld
meter verdieping
Een telegram van Briand
De Fransche Minister van Buitenland-
sche Zaken. Briand, heeft een telegram
van deelneming gezonden a. d. President der
Regeeringscommissie in het Saargebied.
Ernest Wilton, waarin hij o.a. zegt: „De
regeering der Fransche republiek ‘gedenkt
met eerbied de slachtoffers van de ramp.
De regeering spreekt haar diepgevoelde
deelneming uit met de getroffen gezinnen
en haar oprechten dank aan de offervaar
dige redders.1’
Wanneer wjj nu overgaan tot een be
spreking der bezuinigingsmogelijkheden.
móeten wij onderscheid maken tusschen
bezuinigingen, welke door het Rijk, en
die, welke door de gemeenten in prak
tijk gebracht zouden kunnen worden.
Maar in beide gevallen zal er sprake
moeten zijn van een ingrijpende wijzi
ging der bestaande Lager-Onderwijswet,
zonder een ingrijpende wijziging in deze
wet komen wij er niet.
De bezuinigings-objeeben bestaan in
hoofdzaak voor het Rijk in
a. ) de salarissen en pensioenen:
b. ) de leerlingenschaal
c. ) den leerplicht;
voor de gemeenten in
a. ) stichting, vernieuwing en veran
dering van schoolgebouwen,
b. ) annulteitsbetalingen voor bestaan
de gebouwen;
c. ) exploitatie-bekostiging van
Lager Onderwijs 'artikel 101); 6
d. ) salarieering der boventallige leer
krachten.
BUREAU: HOF 6. ALKMAAR
Telefoon: Administratie Ne. 433
Redactie No. 633
tegen cmsJallen verzekerd voor een «ier^v”v^^a*Ju^‘.,‘*fdea f 3000 - Levenslange geheele onomebiktheid tot werken door f TEA bii eoa ongeval met g Ogn bb verlies van een bend. f 4 OE b>i verliee van een f EA bij een breuk ven f AA
1 mtzeermgen verlig, ven beide armen, beide beenen of belde oogen 3U- doodeliiken efloop ZOU.- TOe, of een ooe 'ZO.- dulmOf wiwvioger 1 been --1 *W'
^-=============^
vanwege het Rijk zal gezocht moeten
worden in vergrooting der klassen en
in wijziging van den leerplicht, zóó, dat
er minder
zullen zijn.
In een volgend artikel zullen wij de
bezuinigingsmogelijkheden vanwege het
Rijk nog even nader bespreken en
tevens nagaan, hoe de gemeentelijke
Lager-Onderwijskosten verminderd zou
den kunnen worden.
De plannen voor een nieuw Seminarie voor
het AartAtedom zün reeds zoo ver gevorderd,
dat er een terrein te aangekocht te Apeldoorn.
Het terrein ligt aan den Arnhemschen weg,
dicht bü de kerk van de H. H. Fabianus en
Sebastianus, in de onmiddeUüke nabijheid
van Rüksboeachen. die dus niet verkaveld
kunnen worden.
De oppervlakte van het terrein te 16 H.A.,
400 Meter aan den weg en 400 Meter diep.
Zaterdagmiddag te half vier heeft op de
vierde verdieping van de mün Maybach btj
Friedrichsthal (15 K.M. Noordelijk van Saar-
brücken) een müngasontploffing plaats ge
had. Van de 90 münwerkers. die in de groeve
waren afgedaald, zün er drie teruggekeerd.
De reddingsbrigades konden spoedig gewon
den bergen.
Naar verluidt waren er in totaal 778 mün
werkers afgedaald in de mün Maybach en
van hen hebben er 687 veilig de oppervlakte
bereikt, zoodat er Zaterdagavond nog 91 in
gesloten waren. Tot 10 uur waren er 19 doo
den. 5 zwaar- en 15 lichtgewonden geborgen.
De oorzaak van het ongeluk te Frie
drichsthal te de ontploffing van een benzol-
locomotief op de vierde verdieping van de
mün. onmlddellük gevolgd door een explosie
van koolgas. Hierdoor werden groote ver
woestingen aangericht. Te 10 uur 's avonds
werd medegedeeld, dat de ingesloten arbei
ders waarschijnlijk opgegeven moeten wor
den.
Een groot deel van de arbeiders, die de
schacht verlaten hebben, heeft zich vrüwillig
opgegeven om aan het reddingswerk deel te
nemen. Het opruimingswerk te in vollen gang.
De ramp heeft begrüpelükerwüze te Frie
drichsthal groote verslagenheid veroorzaakt.
Waarschijnlijk zal het aantal slachtoffers
van de mijnramp te Friedrichsthal 80 bedra
gen.
In de omgeving van Friedrichsthal is het
een doorloepend komen en gaan van men-
schen, wagens, automobielen en eerste hulp-
cdonnes. Ook ziet men overal hulpman-
sdiappen van de naburige groeven, die zich
naar de plaats van het ongeluk begeven, als
mede brandweermannen, die eveneens voor
hulp- en ruimingswerk gerequireerd zün.
Duizenden menschen verdringen zich voor de
ongeluksmün om inlichtingen te verkrügen
over het lot van hun wellicht verongelukte
verwanten. Münwerkers. die de groeve verla
ten worden door de wachtenden omringd en
ondervraagd. Een ieder wil büzonderheden
vernemen, die helaas in de meeste gevallen
niet kunnen worden verstrekt
In de bedrijfsgebouwen worden de lüken
van de eerste slachtoffers opgebaard.
Wat onder „duurte" van ons Lager Onderwijs verstaan
moet worden
Wdar bezuinigingsmogelijkheden moeten worden gezocht
De Franache lering van hei ongeluk
De secretaris-generaal der Domaniale
Saarmiinen Raspail. heeft in de Fransche
pers een verklaring gepubliceerd, waarin
o. a. gezegd wordt, dat de schade te
Friedrichsthal aanzdënlük te. Niettemin
staat het vast dat de mün zelf gered te
De oorzaak van de ramp staat nog niet
vast. Men vermoedt echter, dat men te doen
heeft met een explosie van het beruchte
ontplofbare mijngas, het ...Schlagwetter".
De ontploffing ging gepaard met een be
gin van brand
Dat het ongeluk niet nog grooteren
omvang heeft aangenomen, is niet in
de laatste plaats te danken aan het koel
bloedig optreden van den chef-ingenieur e»
eenige opzicht houdende employe's, die on-
mkldellijk naar de plaats van den brand
liepen en door middel van een pomp
schachtwater op het vuur wierpen.
Op het oogenblik van de ramp bevonden
zich 700 arbeiders in de Maybach,mijn Men
merkte pas dat er iets gebeurd was, door
de sterke rookontwikkeling tn de mün.De
ontploffing zelf hadden slechts weinigen
gehoord.
Toen het alarmsignaal ging werden de
münwerkers met de grootste snelheid, waar
mee de kooien opgehaald konden worden,
naar boven gebracht.
In tegenstelling met Alsdorf heeft men
hier büna onmlddellük kunnen controleeren.
ontbraken
te zün. De slacht-
in de 600
N