ONS BLAD AAR BEZUINIGING OP ONDERWIJS OPNIEUW EEN VREESLIJKE MIJNRAMP I HET KONINKLIJK HUWELIJK TE ASSISI Voornaamste c^Cieuws MAANDAG 27 OCTOBER 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 252 Postvluchtdienst op Ned.-Indlë Mgr. prof. dr. Schrijnen (De plechtige inzegening i SPEELKAARTEN. 33 of 53 blad Groote keuze vanaf 5 cent per spel L. Frankenberg—Alkmaar JOH. LAUWERS Barometers Thermometers PAYOLOP 3 ALKMAAR Nieuw Klein-Seminarie voor het Aartsbisdom DIT NUMMER BESTAAT UFT TWEE BLADEN AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD onderwijskrachten nood tg Reeds 92 dooden geborgen Terrein aangekocht te Apeldoorn van Oosten en BeDonte ei tevreden over d Het eerste retourvliegtuig weer thnis buitenman een het te gasver- Barometerstand 9 uur TJn_: 70S. Vooruit Doodstrijd tegen de gasdampen. een Zondagavond 89 dooden. in Reeds 92 dooden. i I in BraziHë. De niewwe regee programma. de de Onderwijs ten koste wenschten te leggen, waren en zijn feitelijk aan het limiet ge bonden. -• ABONNEMENTSPRIJS-. Per kwartaal, voor Alkmaar l— Voor buiten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger 'Thans het Saargebied in Vroegere rampen in de mjjn Maybach De laatste maal, dat een gasontploffing in de mijn Maybach heeft plaats gehad, was in het jaar 1907. toen 150 mijnwerkers om het leven zijn gekomen. Ueht op De lantaarns moeten merger worden opgestoken om 5.08 uur. Onthulling van het gedenkteeken op be graf van wijlen J. R. v. <L Lans. en den Boris De huweiyksinsegening van Koning Bor' en prinses Giovanni te Asatei. De to ring en Een nieuwe boycot van Duitsche maf Min en grondstoffen? Een nieuw klein-seminarie voer 't Aarts bisdom te Apeldoorn. Bespreking over het tekort aan ieeekiatl- ten bij het openbaar onderwijs. Aanbieding geschenk der Lesdsche burgert aan Prinses Juliana. I Het eerste retourvliegtuig. de P.H.A.OR. is Zaterdagochtend te 5 uur 20 uit Weenen vertrokken en te 11 uur 48 op Schiphol ge- land. Het derde postvliegtuig. Bü de K L M is bericht binnengekomen, dat het derde postvliegtuig, de PF H.-AJE N. gistermorgen om 555 uit Akyab is vertrok ken en om 1335 te Bangkok is gearriveerd. Alles te wel aan boord. Heden wordt de rei» voortgezet. De vlucht van den heer Van Tyen. De heer Van Tyen zal twee dagen te Stamboel blijven, in verband met een panne aan den motor van het Pander-vliegtuig- Daarna ml de reis worden voortgezet. in met een De De stichter van het PauseRjk Bfjbei instituut p. L. Fonck SJ. overleden. Mgr. prof. dr. Job Schrijnen, hoogleeraar aan de R. K. Universlteit. ml op medisch advies tot herstel van krachten eenigen tijd rust gaan nemen. De aankomst Le Bourget. Condoieantiebetuigingen Tot nu toe zijn betuigingen van deelne ming ontvangen van den Rijkspresldent aan de Directie van de Maybachmijn van den Rijksminister van Buitenlandache Zaken, na mens de Rjjksregeering aan den President van de Regeeringscommissie voor het Saar gebied. zoomede van den Opperpresident van de Rijnprovincie en Bisschop Dr. Bornewas- ser. Ter leniging van den nood heeft de regee ringscommissie een crediet van 200.000 fran ken toegestaan. Te Rotterdam 6868 beroofd. De rouwpiechtigheid Woensdag aj De rouwplechtigheid zal Woensdag as. te Friedrichsthal plaats vinden, waarna de lijken der slachtoffers naar de plaats hun ner inwoning gebracht sullen worden. De President van de Regeeringscommissie voor het Saargebied heeft thans ook een tele gram van deelneming namens de Fransche regeering ontvangen van den Franschen Mi nister van Arbeid. Wederom een ernstige mijnramp. Thai in het Saargebied. Waarschijnlijk 99 doode: bii verlies van *r. anderen vinger Directie van de Maybachmijn te Friedrichs thal: „In den diepen rouw, die geheel Duiuschland vervuil om de slachtoffers van de mijnramp te Alsdorf, bereikt ons zoo juist het bericht van de nieuwe ramp te Friedrichsthal. Ten diepste ontroerd door deze beproeving, verzoek ik u, mijn betuiging van oprechte deelneming te wil len overbrengen aan de nagelaten betrek kingen der verongelukte mijnwerkers, en mijn innige wenschen voor hun spoedig herstel aan de gewonden. God geve ,dat men er in slagen moge, de nog vermiste mijnwerkers te redden/' Ook de Duitsche Minister van Buiten- landsche Zaken, dr. Curtius. heeft namens de Rijksregeering aan de Regeeringscosn- missie voor het Saargebied een betuiging van deelneming gezonden. ADVERTENTIEPRIJS: Va» 1—-5 regels 1.25: elke regel meer 835. RECLAME per regel 9.7S voor de eerste pagina: voor de overige pagina's 9.50. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” bij vooruitbetaling per plaatsing 8.M per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 9.12 schrijven: „schijnt” want In werkelijkheid wordt voor de elementaire behoeften van ons Lager Onderwijs van de nationale-betaalkracht niet meer ge vorderd dan voorheen, den groei van het kinderental, enz. natuurlek in aan merking genomen. Het geld wordt thans alleen maar een beetje anders en veel eerlijker! op gebracht. Aan een oud onrecht, aan een parasiteeren van de overheid op de particuliere beurs, is alleen maar een einde gekomen. De verhoogde onderwijskosten, welke noodzakelijk daarvan het gevolg zijn, tellen voor ons bij de waardeering der ..duurte” van het Lager Onderwijs dus niet mee. Het Is voor ons alleen maar de vraag, of zooals Minister Waszink het bij de installatie der Staatscommissle-Rutgers heeft uitgedrukt het niet mogelijk is, dat „met volkomen eerbiediging van het beginsel der finantieele gelijkstelling tegenover de openbare kassen van het openbaar en bijzonder Lager Onderwijs, gelijk dit is neergelegd in artikel 195 der Orondwet, en zonder schade te doen aan de vitale belangen van het onder wijs, aan dat beginsel een minder kost bare toepassing wordt gegeven.” Afgeweaen communteUeehe hulp Nadat een communistische spreker te Frie drichsthal een rede had gehouden, waarin hü zeide. dat het ongeluk in hoofdzaak te wijten was. aan het hooge tempo, waarin de arbeiders door de rationalisatie van den mijnbouw moesten werken, verschenen 12 communisten in het uniform van den Roe den Frontstrijdersbond aan den ingang van de Maybach-mijn. om hun hulp aan te Me dan ate reddingsbrigade, om in de mijn af te. dalen. Van hun hulp werd echter geen gebruik gemaakt en de politie verwijderde hen van het terrein van de m(jn. In de straten. Op straat ziet men niets dan weenende vrouwen, die door kameraden van hun ver ongelukte echtgenooten bijgestaan, met lang zame schreden huiswaarts keeren. Niemand heeft meer eenige hoop. Niette min hebben velen den geheelen nacht tot vroeg In den morgen In de omgeving van den ingang gewacht Vele vrouwen xün daar in onmacht geval- ’en. De begrafenis van de slachtoffers van mijnramp te Alsdwf. Indrukwekkende, dro< re plechtigheid. De heer J. J. G. baron Van Voorst to Voorst Ti» weer ernstig riek geworden. Deelneming van President v. Hindenburg Rijkspresldent Von Hindenburg heeft bet volgende telegram gezonden aan de De vertnoedeltfke ooraak Omtrent de oorzaak van de ramp doen allerlei geruchten de ronde. Het .vermoede» dat een benzol-locomotie! in een dwarsgang van de vierde verdieping zou zjjn ontploft, is onjuist gebleken, aan gezien. naar van de zijde der mijndirectie wordt medegedeeld, op de Maybach-mijn slechts door samengeperste lucht gedreven locomotieven gebruikt worden. En zoo komt men weer terug op de aan- verondersteMing, dat de ramp door een „Schlagwetter”- De Mijnoouw-inspectie deelde Zondag avond te ongeveer tien uur mede, dat het totaal aantal dooden op dat oogenblik 92 bedroeg. Het ligt niet in onze bedoeling, in bij zonderheden na te gaan, door welke om standigheden In den loop der jaren sipfis de pacificatie ons Lager Onderwijs aanvankelijk zoo vreeselijk duur, daar na wat goedkooper, maar ten slotte toch weer duurder geworden is. Het heeft weinig zin, daarover na te pleiten; wij hebben zonder meer den huldigen toestand te aanvaarden en ons naar de gegevens, welke ons thans ter beschikking staan af te vragen, welke factoren de totale kosten van ons Lager Onderwijs veroorzaken, om ver volgens te trachten, een antwoord e vinden op de vraag, welke van die fac toren dus gewijzigd zouden moeten en kunnen worden om verandering te brengen in den toestand, dat ons Lager Onderwijs (daarover behoeft thans toch wel niet meer geredetwist te worden) te duur Is en van onze nationale betaal kracht te veel vergt. Om een maar al te graag gekoesterd en gepropageerd misverstand bij voor baat uit te schakelen, moeten wij echter eerst even afrekenen met de al te goed- koope bewering, dat de finantieele onderwjjsgelijkstelllng de schuld van zoo wat alle duurte zou zijn. Wij willen allerminst ontketanen, dat sinds de pacificatie de Rijks- en ge- gemeente-uitgaven voor het Lager Onderwijs heel veel hooger geworden zijn, dat er een grooter aantal scholen is ontstaan, enz. Maar voorzoover dit het noodaakelqk uitvloeisel is van „een daad van eenvou dige rechtvaardigheid”, behoeven wij ons van dit feit niets aan te trekken, mogen wij ons er integendeel over ver heugen. Tot aan de pacificatie hebben Katho lieken an Protestanten jaarlijks millloe- nen en mlllioenen uit eigen zak betaald em voor hun kinderen het in geweten geëlschte onderwijs te verkrijgen en te behouden voor evenzoovele mlllioenen hebben zij jaar op jaar de onderwijs kosten van Rijk en gemeenten verlicht; jaar op jaar schonken zij aan de over heidsorganen kolossale bedragen voor iets, waar eigenlijk de overheid voor te zorgen had. Hieraan kwam een einde eindelijk! Rijk en gemeente bekostigen nu het Lager Onderwijs, ook voor de eigen katholieke en protestantsche kinderen (behoudens het feit, dat vele bijzondere scholen evengoed nog particuliere gel den van noode hebben) en daardoor schijnt (bij een beschouwing van Rljks- en gemeen ten-begrootingen) het Lager Onderwijs veel duurder geworden te zijn. Wij Hiervan bevonden zich 88 boven den grond, waarbij zijn inbegrepen de gewonden, die aan de gevolgen van hun verwondingen overleden zijn. Van de 21 gewonden verkee- ren er vijf in levensgevaar. Vier dooden be vonden zich nog onder den grond maar kon den nog niet naar boven gebracht worden. De groote hitte In de mijn en de slechte ventilatie maken voorloopig het reddings werk onmogelijk. Tengevolge van het hooge gasgehalte van de lucht te het verblijf in de mijn voor de reddingsmanschappen zoo goed als ónmogelijk, ook al zijn zij voorzien van gasmaskers en zuurstof-apparaten. die slechts hinder veroorzaken en beschadigd warden, doordat de gangen, waarin het reddingswerk verricht moet worden, tengevolge van de in storting slechts een geringe hoogte hebben. Alvorens het reddingswerk kan worden voort gezet zal men in de ventilatie der mijn moe ten voorzien. Zondagmiddag kregen de nabestaanden van ‘de slachtoffers voor de eerste maal toegang tot de groote met palmen en witte asters versierde zaal, waar op vier lange rijen de dooden op stroO waren neergelegd om ge kist te worden. De diepe stilte, die in de zaal heerschte. werd weldra verbroken door het snikken en schreien der vrouwen, die hun man, broer of zoon herkenden. Mijnwerkers die de groeven verlaten had den. werden met vragen bestormd. In de mijngebouwen en in de groote hall zijn de eerste dooden opgebaard. Doctoren en technici, reddingsmanschap pen. mijnwerkers met zwarte gezichten. Fransche gendarmes en Searlandsche land- jagers. mijnbeambten en vertegenwoordigers van alle autoriteiten staan in groepen bij een. In een zijvertrek worden de eerste berich ten bekend gemaakt door mannen van de vierde en vijfde afdeellng, die voor het on heil zjjn gespaard gebleven. Een der mannen had zijn kameraad een heel eind voortge sleept tot hü door giftige gassen werd ge noodzaakt zijn last achter te laten De mannen vertellen hoe zij terug zjjn ge gaan om te trachten in de ondoordringbare duisternis hun naaste familieleden uit het puin der ingestorte steenmassa's te redden. Drie münwerkers die reeds als vermist werden beschouwd, hadden gedurende ge- ruimen tijd in het donker rondgedoold, tot dat. zij door frtesche lucht een uitgang be merkten. De hitte en de uitwaseming van ontplof baar mijngas maken de werkzaamheden der reddingsmanschappen uiterst moeilijk, aan gezien deze met hun apparaten slechts lang zaam kunnen voortschrijden Hèt te zoo goed als uitgesloten, dat men. zü het ook maar een. der ingesloten arbeiders levend zal kunnen bergen. Een aanblik der tot rust gedwongen ber- gingsmanschappen geeft een beeld van hun heldhaftigen arbeid en de ontzettende ge varen, waaraan zü in de diepte bloot staan. Daar voeren zij een harden strijd tegen de gasdampen en ondanks al hun pogingen vin den zü slechts dooden en niets dan dooden. Laten wij er. tot geruststelling van velen, terstond aan toevoegen, dat wij ons niet zouden durven verstouten, een verlaging der salarissen te bepleiten; hoezeer de vastlegging der salarissen >n de wet ook eenmaal een groote fout ge weest is de intrekking van artikel 40 (de poging u om de fout te herstellen' was óók een fout, al was dit dan ook een noodzakelijke fout. Bovendien is het heel moeilijk, een antwoord te geven op de vraag, of een wijziging in de salarieering gewettigd cn gemotiveerd zou zijn gezien de tijds omstandigheden. waarin wij levèh. t Is een Ingewikkelde geschiedenis. w<j twijfelen, en aangezien men zich in gevallen van twijfel, volgens een wijs woord, onthouden moet, begeven wij ons niet verder op dit doornige pad. Bezuiniging op het Lager Onderwijs Welke factoren tellen bij ons wan eer wij de ook door ons erkende duur- van het Lager Onderwijs beschou wen dan wél mee? Wij zullen de voornaamste noemen: Tegelijk met de doorvoering der paci ficatie heeft men het peil van het onderwijs opgevoerd (in technischen. niet in paedagogisch-eruditioneelen zin): de salarissen der onderwijzers werden verhoogd, de klassen werden verkleind, zoodat er méér onderwijskrachten noo- 'ig waren; het M. U. L. O. werd gereor- niseerd; de zevenjarige leerplicht ard ingevoerd..... Maar daarnaast moeten wij ook heel ‘erk laten gelden het feit, dat de ge meenten bij de finantieele behartiging der Lager-Onderwijs belangen al te veel macht in handen kregen; de bedragen, welke de gemeenten aan betjAger Zondagnamiddag had de ramp 89 dooden. waaronder zes in de ziekenhuizen aan de bekomen verwondingen overleden münwer kers. geëischt. Aangezien toen nog ongeveer 30 münwer kers in de diepte waren ingesloten, moest er rekening mede gehouden worden dat het to taal aantal slachtofers van 110 tot 115 zal kunnen bedragen. Volgens een mededeeling van het „Ober- bergamf' bedraagt 't aantal dooden onder den grond 15. Onder hen bevindt zich ook de op zichter van afdeellng negen, waardoor ophel dering van de oorzaak der ontploffing zeer moeilük zal kunnen worden verkregen. Het derde postvliegtuig één dag te Akyab Bü de KLM. is bericht binnengekomen van den piloot van het derde postvliegtuig den heer Duymelaar uit Akyab, dat hij al daar één dag bleef om zün machine na zien. Gisteren zou de tocht voortgezet wor den. Zaterdag werd in het kleine bergstadje Asstei, waar eens de H. Franclscus het le venslicht aanschouwde, het huwelük vol trokken tusschen koning Boris van Bulgarije en prinses Giovanna van Italië, derde dochter van koning Victor Emmanuel en koningin Helena. De voorkeur van Assisi was uitgegaan van prinses Giovanna, die vaak in de basi liek van den H. Franclscus heeft doórge- bracht en reeds sedert haar jeugd voorliefde voor het stille stadje had. Reeds dagen van te voren arriveerden de vorstelüke gasten te Assist. De Italiaansche en Bulgaarsche koninklüke familie, bruid en bruidegom en de eeregasten. arriveerden heden met speciale treinen uit Rome. De eerste trein was een met soldaten bezette Inspectietreln, die onderzocht of de weg vei lig was. In den tweeden trein bevond zich de Italiaansche koninklüke familie, prinses Giovanna en haar drie zusters Yolanda, Ma tilda en Maria, alsmede de echtgenoot van prinses Yolanda, graaf Calvi, en het ko- ninklük gevolg. In den volgenden trein reis de de vader van den bruidegom, ex-ezaar Ferdinand, met verscheidene officieren leden der Bulgaarsche regeering. In laatsten trein bevind zich koning met zün zuster Eudovia en zün broer prins Cyril met hun gevolg. Zoowel koning Vic tor-Emmanuel als koning Boris en ex-ezaar Ferdinand waren in burger gekleed. Mus solini, die later arriveerde, was in uniform en droeg al zün decoraties, waaraan was toegevoegd het ordeteeken van de Orde van den Heiligen Cyrillus, een der hoogste Bul gaarsche onderscheidingen, die hem giste ren werd overhandigd door den adjudant van koning Boris. Behalve de twee koninklüke families »ün te Asstei aanwezig vier en vüftig prinses sen en prinsen en twee eerste-minteter-pre- sldenten. Niettemin duurde de huwelüks- plechtlgheid slechts kort en droeg zij een eenvoudig karakter, daar de bruid haar zooveel mogelük in den geest van 8t. Fran- ctecus wenschte te doen geschieden. De inzegening vond plaats In de basiliek van den H. Franclscus door mgr. Antonio Maria Rteso. Het was een prachtig schouw spel, toen de bruidsstoet bü de oude kerk, die stamt uit de 13e eeuw, aankwam. Door de gekleurde ruiten viel een gedempt licht naar binnen, dat over alles zachte tinten wierp. De vrouwen waren allen, volgens voorschrift, in zwart gekleed met uitzon dering van de vrouwen uit het Hute van Sa voy e. die in de kerk een witten sluier moch ten dragen. De eenige lichte kleur werd aan het kerkgebouw gegeven door de in witte Jurkjes gekleede driehonderd kinderen uit teslsl, die het bruidspaar de kerk binnen leidden. Nadat het bruidspaar binnen was en een koor van 150 kloosterbroeders een lied had gezongen, knielden de 23-jarlge prinses, die diep onder den indruk was en koning Bo ris voer het altaar neer. Na het uttspreken der liturgische gebeden, wendde mgr, Risso De ZaideraeevHaclien Sieanwet. He» eerste poatvBegtaig. dat alt Ned - Tftdië terugkwam. Is Zaterdag te 11 au oa Schiphol geland. vankelüke veroorzaakt te ontploffing. De explosie maakte haar slachtoffers in hoofdzaak in de negende sectie, waar 90 mijnwerkers aan het werk waren, doch ook arbeiders uit de derde sectie .die aan de negende grenst, werden er door getroffen. Van de mjjn Maybach was bekend, dat het Schlagwetter er voor kwam. Volgens eenige niet lang geleden ver richte metingen, was het gehalte van het ontplofbare gas echter zoo gering, dat er geen explosiegevaar door veroorzaakt kon worden en de mün-autoriteiten dan ook geen noodzaak aanwezig achtten, om de mijn te sluiten. Van verscheidene zijden wordt thans mede gedeeld. dat de Maybach-mün altijd eenige- zins de reputatie had. niet tot de beste van het Saarbekken te behooren. zich tot koning Boris en vroeg hem: „Uwe Majesteit Boris III van Bulgarije, wenscht gü Hare Koninklüke Hoogheid prinses Gio vanna van Savoye. die aan uw züde ge knield te. te maken tot uw wettige vrouw volgens dc ritus van de H. Moederkerk?" Koning Boris, die eveneens ontroerd was. antwoordde bevestigend, waarna mgr. Rteso zich tot prinses Giovanna wendde en haar vroeg of zü Boris, koning van Bulgarije, wenschte te aanvaarden als haar wettigen echtgenoot. Na haar bevestigend antwoord sprak mgr. Risso den zegen uit en overhan digde hü de ringen aan bruid en bruidegom een ceremonie, die anders bü gemengde hu- welüken niet wordt toegestaan, maar waar voor de paus voor deze gelegenheid zijn büzondere toestemming had gegeven. Met de woorden: „O Heer, dat zü met Uw hulp altüd beschermd mogen worden', besloot mgr. Risso den zegenwensch, waarna koor en orgel een koraal inzetten. De intocht van het bruidspaar boette veel van zün glans, doordat, voordat het bruids paar de kerk bereikte, de hemel al meer en meer betrok en. terwü! de zon aanvan- kelük nog door de donkere wolken haar stralen de kerk inwierp, stil aan een füne motregen begon te vallen, die weldra over ging in een neerplassende stortbui, zoodat de duizenden, die langs den weg te wachten stonden om hun prinses toe te juichen, de parapluies moesten opsteken en de tocht, die tot dicht bü de kerk in open auto’s plaats zou vinden, in gesloten wagens tot voor het kerkgebouw moest worden voort gezet. Hoewel was aangekondigd dat de plech tigheid een hoogst eenvoudig karakter zou dragen, vielen in de kerk toch nog prach tige toiletten te bewonderen. De bruid was. zooals gemeld, gekleed een prachtig wit satijnen japon, korte sleep, en wijde lange mouwen, japon was hoog aan den hals gesloten. Prinses Mafalda was gekleed in een op vallend mooie wit satünen japon, met een langen witten sluier, terwül koningin He lena gekleed was in een donker koperkleu rig fluweelen toilet. Prinses Yolanda droeg een pauwblauw zijden en prinses Maria een lichtblauw toi let. De bruidegom was in militair galauni- form. evenals koning Victor Emmanuel en ex Czaar Ferdinand- De stoet bestond uit vijf automobielen. In de eerste reden de vleugeladjudanten der aanwezige vorsten. In de tweede zaten de Italiaansche prinsessen, in de derde koning Victor Emmanuel met den bruidegom ho ning Boris, In de vierde de koningin van Italië met ex-koning Ferdinand en prins Cyril, in de vijfde kroonprins Umberto van Italië met de bruid, zün suster prinses Giovanna. Ondanks den stroomenden regen was een groote menigte op de been, om den bruilofs- stoet gade te slaan. Verachenen zijn de voorloopige ventage der Tweede Kamer over de hoofdstakken d« Rijksbegvootins voor 1931 van BinnenL Za ken en landbouw pn van Arbeid, H. en F rouw en ellende Om 12 nur, 23 dooden. Om 2 uur waren er 23 dooden en 25 gewon den geborgen De lüken, die het eerste in de müngangen gevonden werden, zijn bijna niet meer te herkennen, daar zü door steekvlammen grootendeels verbrand zün. De overige mijnwerkers zijn aan giftiging gestorven. MÜnbeambten. die nog in de mün zün afgedaald, deelen mede, dat zij nog steeds lüken. vinden. Het bergingswerk vordert zeer langzaam, daar de müngangen nog steeds met gas gevuld zün en de verongelukten langs een ver verwüderde schacht naar boven ge bracht moeten worden. hoeveel man er op het appèl Het bleken 110 man offers waren te werk gesteld meter verdieping Een telegram van Briand De Fransche Minister van Buitenland- sche Zaken. Briand, heeft een telegram van deelneming gezonden a. d. President der Regeeringscommissie in het Saargebied. Ernest Wilton, waarin hij o.a. zegt: „De regeering der Fransche republiek ‘gedenkt met eerbied de slachtoffers van de ramp. De regeering spreekt haar diepgevoelde deelneming uit met de getroffen gezinnen en haar oprechten dank aan de offervaar dige redders.1’ Wanneer wjj nu overgaan tot een be spreking der bezuinigingsmogelijkheden. móeten wij onderscheid maken tusschen bezuinigingen, welke door het Rijk, en die, welke door de gemeenten in prak tijk gebracht zouden kunnen worden. Maar in beide gevallen zal er sprake moeten zijn van een ingrijpende wijzi ging der bestaande Lager-Onderwijswet, zonder een ingrijpende wijziging in deze wet komen wij er niet. De bezuinigings-objeeben bestaan in hoofdzaak voor het Rijk in a. ) de salarissen en pensioenen: b. ) de leerlingenschaal c. ) den leerplicht; voor de gemeenten in a. ) stichting, vernieuwing en veran dering van schoolgebouwen, b. ) annulteitsbetalingen voor bestaan de gebouwen; c. ) exploitatie-bekostiging van Lager Onderwijs 'artikel 101); 6 d. ) salarieering der boventallige leer krachten. BUREAU: HOF 6. ALKMAAR Telefoon: Administratie Ne. 433 Redactie No. 633 tegen cmsJallen verzekerd voor een «ier^v”v^^a*Ju^‘.,‘*fdea f 3000 - Levenslange geheele onomebiktheid tot werken door f TEA bii eoa ongeval met g Ogn bb verlies van een bend. f 4 OE b>i verliee van een f EA bij een breuk ven f AA 1 mtzeermgen verlig, ven beide armen, beide beenen of belde oogen 3U- doodeliiken efloop ZOU.- TOe, of een ooe 'ZO.- dulmOf wiwvioger 1 been --1 *W' ^-=============^ vanwege het Rijk zal gezocht moeten worden in vergrooting der klassen en in wijziging van den leerplicht, zóó, dat er minder zullen zijn. In een volgend artikel zullen wij de bezuinigingsmogelijkheden vanwege het Rijk nog even nader bespreken en tevens nagaan, hoe de gemeentelijke Lager-Onderwijskosten verminderd zou den kunnen worden. De plannen voor een nieuw Seminarie voor het AartAtedom zün reeds zoo ver gevorderd, dat er een terrein te aangekocht te Apeldoorn. Het terrein ligt aan den Arnhemschen weg, dicht bü de kerk van de H. H. Fabianus en Sebastianus, in de onmiddeUüke nabijheid van Rüksboeachen. die dus niet verkaveld kunnen worden. De oppervlakte van het terrein te 16 H.A., 400 Meter aan den weg en 400 Meter diep. Zaterdagmiddag te half vier heeft op de vierde verdieping van de mün Maybach btj Friedrichsthal (15 K.M. Noordelijk van Saar- brücken) een müngasontploffing plaats ge had. Van de 90 münwerkers. die in de groeve waren afgedaald, zün er drie teruggekeerd. De reddingsbrigades konden spoedig gewon den bergen. Naar verluidt waren er in totaal 778 mün werkers afgedaald in de mün Maybach en van hen hebben er 687 veilig de oppervlakte bereikt, zoodat er Zaterdagavond nog 91 in gesloten waren. Tot 10 uur waren er 19 doo den. 5 zwaar- en 15 lichtgewonden geborgen. De oorzaak van het ongeluk te Frie drichsthal te de ontploffing van een benzol- locomotief op de vierde verdieping van de mün. onmlddellük gevolgd door een explosie van koolgas. Hierdoor werden groote ver woestingen aangericht. Te 10 uur 's avonds werd medegedeeld, dat de ingesloten arbei ders waarschijnlijk opgegeven moeten wor den. Een groot deel van de arbeiders, die de schacht verlaten hebben, heeft zich vrüwillig opgegeven om aan het reddingswerk deel te nemen. Het opruimingswerk te in vollen gang. De ramp heeft begrüpelükerwüze te Frie drichsthal groote verslagenheid veroorzaakt. Waarschijnlijk zal het aantal slachtoffers van de mijnramp te Friedrichsthal 80 bedra gen. In de omgeving van Friedrichsthal is het een doorloepend komen en gaan van men- schen, wagens, automobielen en eerste hulp- cdonnes. Ook ziet men overal hulpman- sdiappen van de naburige groeven, die zich naar de plaats van het ongeluk begeven, als mede brandweermannen, die eveneens voor hulp- en ruimingswerk gerequireerd zün. Duizenden menschen verdringen zich voor de ongeluksmün om inlichtingen te verkrügen over het lot van hun wellicht verongelukte verwanten. Münwerkers. die de groeve verla ten worden door de wachtenden omringd en ondervraagd. Een ieder wil büzonderheden vernemen, die helaas in de meeste gevallen niet kunnen worden verstrekt In de bedrijfsgebouwen worden de lüken van de eerste slachtoffers opgebaard. Wat onder „duurte" van ons Lager Onderwijs verstaan moet worden Wdar bezuinigingsmogelijkheden moeten worden gezocht De Franache lering van hei ongeluk De secretaris-generaal der Domaniale Saarmiinen Raspail. heeft in de Fransche pers een verklaring gepubliceerd, waarin o. a. gezegd wordt, dat de schade te Friedrichsthal aanzdënlük te. Niettemin staat het vast dat de mün zelf gered te De oorzaak van de ramp staat nog niet vast. Men vermoedt echter, dat men te doen heeft met een explosie van het beruchte ontplofbare mijngas, het ...Schlagwetter". De ontploffing ging gepaard met een be gin van brand Dat het ongeluk niet nog grooteren omvang heeft aangenomen, is niet in de laatste plaats te danken aan het koel bloedig optreden van den chef-ingenieur e» eenige opzicht houdende employe's, die on- mkldellijk naar de plaats van den brand liepen en door middel van een pomp schachtwater op het vuur wierpen. Op het oogenblik van de ramp bevonden zich 700 arbeiders in de Maybach,mijn Men merkte pas dat er iets gebeurd was, door de sterke rookontwikkeling tn de mün.De ontploffing zelf hadden slechts weinigen gehoord. Toen het alarmsignaal ging werden de münwerkers met de grootste snelheid, waar mee de kooien opgehaald konden worden, naar boven gebracht. In tegenstelling met Alsdorf heeft men hier büna onmlddellük kunnen controleeren. ontbraken te zün. De slacht- in de 600 N

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1