I i tó-1? NIEUWE REGELING VAN DE PACHT Voor de Huiskamer Het gestolen Luchtballonnetje OF DE GESCHIEDENIS VAN TWEE DEUGNIETEN l I 1 A- 1' i ?s. i I VVS TWEEDE KAMER Gedistilleerd accijns R. K. Werkgevers-lnternationale Op vacantie LANDBOUW EN VEETEELT Notaris en zaakwaarnemer ONDERWIJS Lager Onderwijs 19271928 ONZE OOST 1 s I i 5 Ongunstige ontvangst In de vaste commissie voor belastingen s I I De moord op den polltie-opziener De Ruiter Aü'.' gkjt ■- Sm. - r Intprpelatie-aarrvrage-Wljnkoop r- 480 090 844 820 26.87» «17.947 het allerminst bepleit gr. O er Een klacht De l•■■••■■BBBBBBB•B•B■l i /i van het 6 6. 5. Het regeeringsvenlair. Aantal scholen en leerlingen B den. iiai- van kerken, (Me precies dezelfde regelen toepas sen als gewbne verpachters. Wtm had we! ooren naar den slechten raad. Hem door zijn vriend Pim gegeven. Stelen wilde hij. Begreep hij niet wat Deer hem aou worden misdreven? De koopman vroeg beleefd: .Jongeheer Wilt U zoon ballonnetje koopen. Houdt U het maar goed", sei de man, „Moet Ut *t touw om Uw vinger knoopen?" a 306 380 311 587 508 75» 216.448 ’dfge vele De jongens liepen rond met 1 geld op zak. Toen ze *n man met luchtballon zagen: „Ik aou zoon ballon willen hebben," ml Wim. „Wat aou de koopman daarvoor vragen?” „Houd je geld op zak,” fluisterde Pim. „Je moet net doen of je wilt koopen. Heb je eenmaal aeo'n ding in je hand Dan eet je bet gauw op oen loopen." Datum van inwerkingtreding Volgens den wensch der commissie heeft de minister den datum van inwerkingtreding der wet veranderd van 1 Januari in 15 Ja nuari a.s. weten te brengen? In geen land ter wereld la de zelfcritiek zoo werkzaam als daar. De VOORZITTER verdaagt te half een de vergadering tot bedenmiddag 1 uur. - 1, totaal bijz. sch. jongens meisjes Uien rden Hoiland- gemeld. del- met aale lerd, uwe *«r. met i de 3or- zooals is, do tu in net nte *n >n- tui- ian ^an tan lig' Het ÉT. «U DO tn ie in 1U loor jro- dle alle <a- nde •■•■■■■■bbbbbbbbbbbbbAbbbbbbbbbbbbbi a vporstei ruilende 31 Deo. 26 31 Deel? minder 382012 508.75» 5253 218078 216.448 1832 Gratie voer den nmerdrnsar gouverneur van Sumatra’s Oostkust veranderde het over Sekan. den moordenaar van den polltie-opziener De Ruiter, uitge sproken doodvonnis in levenslange gevan genisstraf. Antwoord der regeering In haar antwoord betoogt de regeering. dat het nooit de bedoeling is geweest door de verlaging van den accijns een beduidend reel van de belastingopbrengst prijs te ge ven. Een geregi 473.205 6888» meer 321.403 15 023 323.417 118M Een vraag van den heer De Vteoer De VOORZITTER deelt mede, dat de heer De Visser schriftelijk heeft verzocht een vraag te mogen richten tot de regeering Spr deelt mede, dat hij op een dergelijke onbe stemde vraag niet kan antwoorden en dat de heer De Visser den gebrulkelijken weg moet volgen, als hjj de regeering wil interpelleeren Uit het zooeven verschenen versla? over het lager onderwijs in Nederland, blijkt, dat er op l Januari 1927 waren 7552 scholen. In den loop van dat jaar nam dit aantal toe met 282 en bedroeg toen 7834 scholen. Het aantal openbare scholen steeg van 3683 tot 3682 en nam dus toe met 19: dat der bijzondere seholen klom van 3889 tot 4152 en vermeerderde dus met 263. Van die bij- zondere scholen waren er protestantsche scholen 1880. roomsch-katholieke 2121, israë- Gemeenten zonder openbare school Het aantal gemeenten, waarvoor art. 19 tweede lid der lager onderwijswet 1920 is toegepast «ontheffing van het in stand hou den van een of meer openbare scholen) be droeg op bet eind van 1927 148 tegen 121 het jaar te voren. Het grootste aantal gemeenten was in Noord-Brabant. n.l. 52. het kleinste aantal, nj. 2, in Overjjsel. Verschenen is bet Verslag over bet wets ontwerp tot verbooging van den accijns cp gedistilleerd. Het bevat de opmerkingen van de Vaste Commissie voor belastingen uit de Tweede Kamer en de antwoorden van de regeering daarop. Volgens de commissie houdt het voorstel der regeering niet voldoende rekening met den eisch om de veranderingen tot het noodzakellike te beperken. De commissie meent dat er reden bestaat voor de veronderstelling dat de bate van 4 millioen, die de regeering verwacht, by lange na niet ral worden bereikt. Ook acnt de commissie het herleven der grensfraude ais gevolg van de verhooging niet denkbeel dig’. De commissie is in haar geheel van - oor deel van de belastingopbrengst prijs te ge vat. geen aanbeveling verdient. Benige leden wezen er nog op. hoe door de voorgestelde accijnsverhooging het Ne- derlandsche product nog meer wordt ach tergesteld bij uit het buitenland ingevoerde laag belaste alcoholhoudende dranken. jqtde bate van f 4 mlllloer. per Jaar kan vólgens den minister kwalijk en bagatelle behandeld worden door hen die jaarlijks de verantwoording hebben ce dragen van een begrooting. die aan onver mijdelijke behoeften en rechtmatige wen- schen voldoet en niettemin niet boven de capaciteiten der middelen uitgaat. Dat door het aanhangige voorstel de fraude zal herleven, ontkende de minister. Het continuatlereeht. dat in het wetsont werp van de regeering wordt voorgesteld, zal veeleer ten gevolge hebben, dat de beschik king over den grond voor de pachters zal worden verkort Dit wetsontwerp zal veeleer de rechten van de verpachters versterken. Spr. Met in dit ontwerp van de regeering de driedubbel overgehaalde beschermster van de belangen van het kapitaal slechts een regiemen teer ing van de armoede. De heer DE BOER <S D.) betoogt, dat ook onder de boeren sprake is van organi satie. Er is echter een groot verschil tus- schen de organisaties van de arbeiders en van de boeren tot nu toe. Die van de ar beiders zijn strijdorganisaties, terwijl de boe- renorganisaties meer belangenorganisaties zijn. Alleen door strijd zullen de tegenstel lingen kunnen worden opge'ost en spr. ver heugt zieh er over, dat dit hans ook meer en meer door de bberen wordt in gezien. De heer VAN DIS <8. O. P.) gelooft dat Uit Noord-Holland was aan de sche Maatschappij van Landbouw dat een ontvanger der successierechten aan iemand, die een successlememorle moest op stellen. het advies had gegeven zich tof een deskundige te wenden, b.v. tot een notaris of een zaakwaarnemer. Daarop had het hoofdbestuur van de Broederschap van Candidaat-Notarissen dit advies ter kennis gebracht van den minister van Justitie, die den ontvanger daarover een opmerking had gemaakt. Hjj had al naast den notaris niet ook den zaakwaar nemer moeten noemen. Het dagelüksch bestuur der Hollandsche Maatschappij heeft toen deze zaak bespro ken en geconstateerd, dat het optreden van den minister, zoowel in strijd is met de wet die alleen spreekt van „aangevers" zonder meer, zoodat men geenszins verplicht is. zich tot een notaris te wenden, als in strijd met het boerenbelang. omdat da zaakwaarnemers veel goedkooper werken. Men trok daaruit de conclusie, dat de mi nister wil, dat de ontvanger zijn cliënten zal suggereeren. dat ze alleen bij den no taris terecht kunnen. De Hollandsche Maatschappij beeft thaw besloten, aan het Kon. Ned. Landbouw Comité te verzoeken zich Inzake deze klacht tot de regeering te wenden. -f De heer DE VISSER (Comm.) wijst op het verband tusschen het agrarische vraag stuk en de wereldcrisis. Op landbouwgebied doen zich al sedert een 'tiental jaren de grootste moeilijkheden voor. De kapitalis tische wanorde droogt daarvan de schuld Sprekers wetsvoorstel komt volkomen te- gemoft aan de belangen van de pachters en spreker ziet volstrekt niet in. dat zijn voor stel zou lelden tot ontwrichting van den landbouw. H»t regeeringsontwerp voorziet niet in het minst in een verlaging van de pachtsom, doch wel zal het het uitzieklngs- proces in den landbouw versterken. De kleine boeren zijn reeds onteigend. Wjj aldus spreker brengen hen weer in het bezit van hun grond door gemeenschaps- bezit. Men stelle de vraag, hoe was de toe stand voordat de Bolsjewlkl kwamen in Rusland en hoe hebben zij daarin weer orde Avondvergadering De gisteravond gehouden vergadering stond onder leiding van den heer J. H. Schaper. Voortgezet werd de behandeling van de wetsontwerpen tot nieuwe regeling van de pacht, enz. De heer VAN WIJNBERGEN (R.K.) wijst er op, dat van deze wetsontwerpen veel te veel wordt verwacht Anderzijds wordt veel daarin gemist. Het is daarom wenschelpk de beteekenis tot de ware proportie teruz te brengen. Wat het contlnuatje-recht be treft, dit heeft door de eeuwen heen be staan. De wettelijke regeling ervan, lie thans wordt voorgesteld, tal den meester pachters in de praktijk wel even zoo ont gaan, als de wettelijke regeling van n»*- huwelijksrecht en het huwelijks-goederen recht den meesten echtparen. 8pr. dringt er op aan. dat ook de beslissingen van den kantonrechter inzake continuatie van pacht beroepsmogelijk rullen worden gemaakt. De regeling van vergoeding voor gemaak- Hieruit blijkt dus. dat de openbare seho len met bijna 7000 leerlingen achteruit, de bijzondere met bijna 27.000 vooruit zijn ge gaan. Op 31 Dec. 1927 werden de lagere schoten bezocht door ruim 15 pCt. der mannelijke en ruim 14 pCt. van de vrouweliJke bevol king. Van de 1000 leerlingen bezochten 955 de lagere school. 46 de ulo-school. Vervoer van schoolkinderen. Steun uit de gemeentekas voor het bezoe ken van scholen van de gewenschte richting op greoten afstand gelegen werd verstrekt: het meest In Noord-Brabant. n.l. f 6561, het minst in Drente, n.l. f276. Totaal.voor het geheele land f 40.400. Onderwijzend personeel. Aan alle lagere scholen werkten niet inbegrejien de vakonderwijzers op 31 Dec. 1927 totaal 34 350 leerkrachten, d.l. 521 meer dan het Jaar tevoren. Het aantal leerkrachten der openbare scholen was 237 minder dan het Jaar tevoren, dat der bijzondere scholen 725 meer. Aan de openbare scholen bestond het per soneel voor 60 pCt. uit mannen, aan de bij zondere scholen voor 52 pCt. Er waren 284 onenbare en 43 bijzondere gewone lagere scheden met 1 leerkracht, reap. 724 en 594 met 2 leerkrachten. In 1927 werd-n leerkrachten op wacht geld gesteld, n.l. bij het openbaar onderwijs 19 hoofden en 109 onderwijzers, bij het bij zonder 5 hoofden en 95 onderwijzers. Het totaal aantal wachtgelders bedroeg op het etnd van 1927 bij het openbaar onder wijs 634, bij het btjaonder 437. te verbeteringao Jnteh» spr. van harte te» Spr. zal een voorstel indienen om in dc eerste plaats deskundigen, o.*, elgengeërfde landbouwers, te de pachtconunissles op te nemen. De heer VAN RAPPARD (VB.) heeft landbouwkundige en Juridische bezwaren Dat de Nederlandsche landbouw door deae wet zal worden verheven is ten eenenmalr onjuist. Zijn grootste bezwaar is echter het con- tlnuatie-recbt. Dit grijpt zoodanig in hot eigendomsrecht in, dat alleen daarom het ontwerp voor spr. onaannemelijk ia. ■En nu moge men beweren, dat het slechte een beperkt contlnuatle-recht is, dit neemt niet weg. dat het een ingrijpen in het eigen domsrecht beteekent. Een ander bezwaar is, dat een buitengewone macht in handen va8 den kantonrechter wordt gelegd. Hooger be roep zal in-elk geval mogelijk moeten wor den gemankt^ De heer VAN POLL <R. K.) acht het ont werp te weinig ingrijpend. Het gebruiksrecht van den grond behoort ten volle te zijn ver- waardoor de menschen zwaar worden last De heer FLORIS VO6 (M. Pj wijst op de groote beteekenis van een erkenning van de rechten der pachters. De heer WIJNKOOP (C. P.) zegt dat de pachtprijzen sedert 1920 niet alleen niet zijn gedaald, doch veeleer gestegen. Ook pleiten I vele omstandigheden tegen de zelfstandigheid va» de elgengeërfde boeren. Verder be- rechter j hoort 10 pet. aan rellgeuze stichtingen en j ln w* vele gevallen een h’el goede verhou- zekerd. Slechte dan kunnen goede resultaten tusschen verpachter en pachter be- van de bewerking van den grond worden verwacht. Spr. bestrijdt vervolgens het ontwerp L. de Visser. Spr zal zijn Stem geven aan alle amendementen, welke beoogen het gebruiks recht van den grond voor den pachter te versterken. De heer VAN DEN HEUVEL (A R con stateert. dat ’t gemakkelijker is de algemeene regeling van het pachtwezen op het program van actie te plaatsen dan een zoodanige rege ling inderdaad te verkrijgen, intusschen heeft het ontwerp slechte op een klein gedeelte van de landbouwende bevo’klng betrekking: 51 pet. zijn eigen boeren en 7 pct. van de oppervlakte is in handen van hun zoons, ter wijl voor de overige 42 pet nog een groot deel buiten deze pachtregellng valt. Voor de genen die geen middelen hebben, de arme boeren dus. acht spr een behoorlijke pacht beter dan het steken van geld in den grond --be- lietische A Niet aan bepaalde godsdienstig» beginselen gebonden 147. De toeneming van bet aantal protegtant- sche scholen sedert 1 Januari 1927 bedroeg 107, die der r.-k. scholen 144, die der israëL 1 en die der neutrale scholen 11. Er waren Jongensscholen 138 openb. 739 büa Meisjesscholen 84 openb-, 884 bijz. Ge mengde scholen 3460 openb.. 2529 bijz. De aantallen leerlingen der verschillende soorten van scholen waren: openb sch. Jongens meisjes De „Volkskrant" schrijft: De Katholieke werkgevers zijn op weg een Internationale op te richten. Te Antwerpen zijn besprekingen daarover ingeleid, en op bet lustrumcongres der Alge meene R. K Werkgeversvereniging hoopt men de R. K Werkgevers-lnternationale tot een feit te maken. Met belangstelling zien wij deze sympa thieke poging tegemoet, omdat de bedoeling niet kan zijn, de katholieke werkgevers in ternationaal te sterken tegen de arbei ders, maar hen internationaal toegankelijk te maken voor samenspreking en overleg met de werklieden niet alleen, maar voor een gezamenlijke bestvdeering van het vraag stuk van den arbeid. In de ,Jt.K Werkgever,", waarin de mede- deeling voorkomt omtrent de Werkgevers- lnternationale. wordt verslag gegeven van de te Luik gehouden „Joumées Patronales”, ge schoeid op de leest der bekende Fransche „Semaines Sociale». Op de Luiksche .Patroonsdagen" hield de Fransche industrieel en practische iccioloog Léon Harmel een lezing over de so-lale kwestie in de Fransche industrie en pleitte met kraeht van overtuiging voor samenwer king van patroon en werkman, daarbij na druk leggend up wat een dogma van de Hannel's zou mogen w irden genoemd: doe zooveel ln uw vermogen is pour l'ouvrler et avec l'ouvrler. mals jamais saus lui et a plus forte raison jamais ma’eré lui (doe zooveel >n uw vermogen is voor den we’kman en met den werkman, maar nool: zonder hem en stellig nooit tegen hem). Dit ia een mooi richtsnoer, en werd het algemeen aanvaard, aan auuden wc reeds een eind verder zijn. wijziging waarden. Spr. wijst er op dat het stelsel van scha deloosstelling. dat ln Engeland is toegepast gunstig werkt. De beteekenis nagaande van het wetsont werp voor de elgengeërfde boeren, merkte spr. op, dat 60 pct. van den bodem eigendom van de boeren is en dat ln hoofdzaak de groote bedrijven verpacht zijn. Voor deze eigenaren is het van belang, dat o.a. volgens de notarissen, die op dit punt groote auto rlteit bezitten, het gevolg van dit ontwerp zal zijn een daling der grondprijzen. Het gevolg van dit ontwerp zal volgens spr. zijn, dat de crlsismoeilijkheden voor de boeren nog erger worden. De heer EB ELS (V.-D.) acht de vraag, hoe de pacht is geregeld, van groote betee kenis en het lijkt spr. wel een goede ge dachte. dat deze ontwerpen in dezen tijd van depressie aan de orde zijn gesteld. In het ontwerp is niet een bepaling opge nomen volgens welke den pachter het vr.je gebruik van den grond is gewaarborgd. In het pachtcontract kunnen hem allerlei be perkingen in zijn bedrijfsvoering worden op gelegd. Er is gewezen op het slechte voor beeld. dat de Staat geeft, die ln pachtcon- tracten den pachter allerlei voorschriften geeft omtrent verkoop van producten, ge bruik van kunstmest, enz. Vroeger hebben deze dingen wellicht eenige beteekenis ge had. maar zij zijn uit den-tijd. Tegenwoordig hebben de boeren voldoende vakkennis om te weten hoe zij een bedrijf moeten voeren en spr. bgrijpt niet welk bezwaar er tegen bestaat den pachter het vrije gebruik over den grond te geven. De heer WEITKAMP (C.-H.) constateert, dat het vereenlglngsleven onder de land bouwers niet is, wat het zijn moest. De boeren zouden zoo vaak de schepers kunnen zijn en zij zijn zoo vaak de honden. De pachten en verhuringen vooral van losse gronden, zouden dan als dit beter was, door de boerenbonden Kunnen geschieden. 8pr. heeft steeds meegewerkt aan de so ciale wetgeving, maar hjj staat daar thans eenigszins huiverig tegenover. Het schijnt een fatum te zijn, dat de eene groep van proletariërs bevoordeeld wordt ten k<»te van de andere De practijk doet zien, dat onder de grondeigenaars tallooaen zün, die met moeite zich een rustlgen ouden dag moeten verzekeren. Het pachtvraagstuk acht spr. niet van primaire beteekenis. Van veel meer belang is, voor pachter en verpachter beide, noe zij goede prijzen voor hun producten krij gen. Het regeeringsvoorstel brengt geen op lossing. Beter ware het te zorgen, dat de producten met door de konijnen worden op gegeten. De vergadering wordt te 6 uur geschort tot des avonds 8 uur. Het eerst, wat mij' in mijn vacantie te beurt viel, die ik met mijn kinder-kokmi» te Noimoutier doorbracht, was regen en wind. Toch beleeiden zij een goeden tijd in het ruime, prettig ingerichte huis, genoten van overvloedige voeding, voldoende rust en van allerlei spel en spelen naar welgevallen, van de oudsten tot de kleuters En zooals voor het lichamelijk welzijn, werd voor hun zièl gezorgd.... De laatste week begon het weder wat op te klaren. Op een middag, dat ik met mijn kleine Parijzenaars er op uit was in een ouderwetsche brik, getrokken door twee stevige JtnolJen van paarden, bevond ik mij toevallig op de eereplaats, als zoo danig beschouwd door het heele kinder- troepie, op den hoogen bok, naast den zwaarlijvigen koetsier. In de verte zagen wil een vervoermiddel naderen, dat voor het onze niet onderdeed in eerbiedwaardigheid van een lang verleden Eensklaps riep mijn koetsier „Maar die oude Polydoor 1 Polydoor Hé. Polydoor I Toen de voertuigen elkaar passeerden, keek een grijze ezel met goedige, starre oogen op naar mijn wagenmenner. „O zei deze, „altijd moet ik lachen als ik Polydoor weer Zie 1 Achttien maanden geleden hadden wij het druk met Parijze naars, die op hun getnak hier den omtrek wilden bezichtigen. Mijn paarden kenden het niet langer volhouden, zonder hulp krachten. Ik ging dus ter markt in de stad om een ezel te koopen. Daar ontdek ik ’n Flink beest, mooi glanzend van huid, jeng vurig, stevig op de pooten. Ik besluit tot den koop na eemg heen- en weerpraten. Polydoor was zijn saam. Het is een deftige naam/het beest is van adel. Het beteekent. dat hij alle goede gaven bezit Mijnheer Pastoor, zoo waar ik hier op mijn eigen bok Zit, ik was nog niet thuis met mijn ezel of al zijn ieugdig vuur was verdwenen. Met zweepslagen en groote moeite kreeg ik hem vooruit. Van mijn vrouw liep ik een standie op, toen ik met den deftigen Polydoor thuis kwam. En lede ren dag takelde hij nog meer af. Veel hulp met trekken had ik er natuurlijk ook met aan. Het leek een ezel uit de ark van Noach Goede raad was duur. Ik kwam op het denkbeeld er een ander in te laten loopen. Mijn grauwtje heb ik heeiemaal opge kalefaterd, 'm geborsteld, geroskamd, zijn huid gevernist, daarna duwde ik ’m met zijn jxjoten in den modder vn het moeras en werkte de spleten van zijn hoeven met zwarte was bij. Enkele dagen voerde ik 'm volop Cayenne-peper in zijn rantsoen. Het was ’n pracht van 'n ezel, waar ik mee naar de markt trok. Hij heeft mij 1350 franken opgebracht. Doch ik durfde het glaasje niet aannemen, dat de gelukkige I) eigenaar mn aanbood ter bezegeling van den koop I Zoo'n haast had ik om weg te komen I Nu he‘ mooiste 1” vervolgde de koetsier. „Ik heb het heele laar den levensloop van Polydoor nagegaan. Nu is hij bijna verklapt in deze streek. Op iedere markt verschijnt hij weer en wordt voordeelig van de hand gezeu Ik ken ’m te goed e« hij mij I Telkens heb ik er m’n plezier van. als er een ander inloopt.** Hij lachte, dat- hij schudde. „Nu is hij het eigendom van een con current van mij. Lang zal het niet duren. Men zal een ander toonee voor zijn optre den moeten zoeken I” Het lachen van den zelfvoldanen bedrieger hinderde mij. Ben komieke geschiedenis is het wei, Jat geef ik toe. Maar zij teekent te zeer het onverantwoordelijk gebrek aan eerlijken zin in de huidige samenleving. Men had hem bestalen, bil stal ook .-Het is zoo eenvoudig, de listige daad van den buur man verwekt en rechtvaardigt de zijne Met zoo'n theorie kan men ver gaan Waar blijft het wederziidtthe vertrouwen 1 „Vindt u de geschiedenis niet leuk t“ vroeg de koetzier. Ik antwoordde „dat hangt ervan gf I" Mijn antwoord was hem een raadsel. Vergadering van Dinsdag 28 October Aan de orde is de behandeling van het, ver- soelc van den heer Wijnkoop om verlof tot het richten van vragen aan de Ministers van Bin- nenlandsche Zaken en Landbouw en Justitie over de vrijwaring der rechten van de leden van het parlement. De VOORZITTER zegt, dat indien één feit zou kunnen worden aangevoerd van belemme ring der Kamerleden ln de uitoefening van hun rechten, waarover de regeering ophelde ring zou kunnen geven, er aanleiding zou be staan den heer Wijnkoop het gevraagde ver lof te geven. Nu dit niet het geval is. - telt spr voor, de interpellatie niet toe te staan. De heer WIJNKOOP (C. P.) is het daarmee niet eens en wijst op het tncldent-De Visser De regeering is ten slotte degene geweest, die heeft liltgevoerd, wat hier is ge chied En al zou er aan deze redeneerlng iets on'Drekea. toch meent spr., dat de zaak op deze wijze moet worden behandeld. Het is tenslotte de regeering. die ons den voorzitter oplegt. De VOORZITTER handhaaft zUn voorstel. Het bezwaar van den heer Wijnkoop gaat tegen het door spr. gevolgd beleid, waarbij spr. gebruik gemaakt heeft van de bevoegd heid, die art. 74 van het Reglement van Orde hem geeft. De heer WIJNKOOP betoogt, dat het beleid van den voorzitter ln dere zaak ondergeb|acht is aan, zijn jiersoonlljke opvatting van het pau.-elijk gezag. Dat is de oorzaak geweest. De beer VLIEGEN <8. Dmerkt op. dat or.dqr bet verzoek ook verstaan zou kunnen worden vrijwaring van de rechten der Kamer leden buiten de Kamer. In dat geval aou er aanleiding kunnen zijn een interpellatie tot de regeering te richten. Hier echter gaat Let om de toepassing van het reglement van orde, dat de Kamer-zelve heeft gemaakt en zelve toe past. Daarin de regeering te kennen zou be- teckenen abdicatie van haar eigen oevoegd- heid De heer Wijnkoop kan een wijziging van het reglement voorstellen. De heer de VISSER <C. P.) betoogt, dstt het hier gaat om de bevoegdheid van fret parlement om over buitenlandsche machten te spreken. Daarvoor is het dringend noodig de regeering te interpelleeren en wanneer de In- terpellatle niet wordt toegestaan, zal sur. we gen vinden om over de zaak te spreken Men zoekt hier een formule om eraan te ontko men De Kamer laat het recht van critlek in het parlement aanta ten en kruipt weg achter een Reglement van Orde, het rijn zulke hel den. deze ridders van de droevige figuur. De VOORZITTER verzoekt den heer De Visser zich te matigen. De heer DE VISSER zal. als men op for- meele gronden deze Interpellatie niet toestaat, een vraag doen op volkomen formeele wijze Het gaat hier om deze uiterst ernstige vraag, of wjj hier kunnen debatteeren. niet over 1 r hoofd van een staatje, maar over den leider van een Kerk. De heer DUYS (S. D.) laat daar of de voorzitter den heer De Visser te vlug tot de orde heeft geroepen. Theoretisch deze moge lijkheid-ln acht nemend, gaat het over de vraag, welken weg men moet volgen om aan een terror! eerlng van één persoon een einde te maken. Daaria de regeering te betrekken is fascistisch. De VOORZITTER betoogt, dat het er om gaat, dat de heer De Visser ondanks spr. s herhaalde waarschuwingen, nadat spr hem tot de orde had geroepen, voort bleef gaan De heer WIJNKOOP zegt, dat de heer De VI ser om heel iets anders verwijderd te dan om hetgeen aan de orde was. De heer MARCHANT: „Zeg toch, wat Je aan de,regeering hebt te vragen.” De heer WIJNKOOP: „Dat zal Ik wel doen als de Interpellatie wordt toegestaan De ver houding van den Paus tot den Nederland- schen staat wenscht spr. in de Interpellatie aan de orde te stellen. Het voorstel van den voorzitter om de in terpellatie niet toe te staan wordt aangeno men met 70 tegen 2 stemmen. Tegen de com munisten. tusschen staat. HU vreest, dat dit wetsontwerp te veel zal ingrüpen in dia verhoudingen De landbouwers zul’cn door het wetsontwerp niet worden verlicht. Een bezwaar te het vergoeden van het aanbrengen van verbeteringen op kosten van den verpachter door den pachter, gpn- der dat de verpachter Invloed kan doen gelden op den aard der verbeteringen, welke de pachter wil aanbrengen. Hier moet over leg tusschen pachter en verpachter worden verlangd. De Pachtwetten Aan de orde aljn de algemeene beschouwin gen over de ontwerpen tot regeling van de pacht en van de pocht-comml sies. en over het voorstel-de Visser, dienaangaande De heer VAN DER SLUIS (8.D AP.) cri- tisccrt de huidige toestanden op paehtgebled De toestanden worden geheel beheerzeht dooi het vrije spel van maatschappelijke krachten Dit is een geroutineerd stekel. De meest voor zichtige boer biedt op openbare verpachtingen maar raak. Dit is geen zorgeloosheid, maar de boer moet bieden hooger dan een ander, omdat hij anders geen land krijgt. Er is' bier sprake van een uitbuiteriJ, die alle grenzen over schrijdt. Tot dusver is er niets gedaan voor deze mervehen. Het is de schuld van de pachters, dat er niets gebeurd te. Zij hebben het juk gelaten gedragen. De huurcommlssiewet is er gekomen voor de stadsarbelders. De pacht- ‘commissiewet liet op zich wachten, omdat de pachters sliepen. In de gisteren voortgeze tte vergadering van de Tweede Kamer kwamen aan de orde de wetsontwerpen: nleuwe regeling van de pacht; regeling pachtcommissles: r van wet van den beer De Visser, hoi regeling van de samenstelling en bevoegd heid der pachtcommissles. De beer VAN VOORST TOT VOORST (R. K.) ziet in deze voorstellen niets dat d> gevolgen van de landbouwcrisis zal ver- zacnven. Liever had spreker gezien dat wij op dit oogenbllk hadden kunnen behandelen een maalgebod en een credietverleenlng aan de aardappelmeelindustrie. Dat neemt niet weg, dat spr. zich verheugt over de in diening van dese ontwerpen, waarmee njj zich zeer we] kan vercenigen. al sullen er nog enkele wijzigingen noodig zijn. Een fout lijkt spr„ dat aan de continua tie de onveranderde pacht is verbonden: daardoor is veel van de waarde contlnustie-reeht weggenomen. Wil men doe pachter waarlijk beschermen dan moet de pachter het recht hebben, tegen het eind van den pechttermijn door den kantonrech ter de pacht voor den volgenden termijn te laten bepalen. In het ontwerp vindt spr. geen enkelen maatregel tegen het opdrijven van de pacht Dc eigenaar, die tot openbare ve.-paohtin» overgaat. hreiMt zich in een finaneieele ver houding van de slechtets soort tegen zijn toekomstlgen pachter omdat hij toont dzt het hem slechts om de hoogste pacht te doen is. De heer BAKKER (CJi.l legt er den na druk op. dat dit ontwerp met de crisis niets te maken heeft en van dc aanneming zal de landbouwende bevolking ten aanrien van de crisis ntets merken. Bovendien is het ent- werp thans niet urgent. De landbouwende bevolking roept thans niet ln de eerste plaats om een Pachtwet, maar om verzach ting van de gevolgen van de crisis. Zal de nieuwe Pachtwet worden nage leefd? Of zullen de pachters en verpachters ln vele voorschriften ni;t lezen, dat het ook anders kan dan bedoeld is? Van de zUde der landbouwers hoorde spr. onlangs, dat dit ontwerp wat-r en melk Is en niets meer. 8pr. ontkomt niet aan de vrees, dat de wet ln de toekomst een heerlijk kluifje zal worden voor de juristen. Met de uitvoering van de wet zouden de landbouworganen. uit de practljk opgeko men kunnen worden belast. In het Noorden des lands zou de wet door de vereenigingen loyaal worden ultrevcerd en tot goede rechtsverhoudingen kunnen lelden. Ook ln andere provincies zouden de pachtcommis sles dan wel volgen en langzamerhand zou de regeling groeien in ons geheele land. Een Pachtwet in dien geest zou zich <ten- rrerkon door decentralisatie. aanpassing aan wat organisatorisch reeds gegroeid is en worden tot één stuk volksovert'uging. Spr. zou wenschen. dat de regeering ln dien zin het ontwerp zou wijzigen. De heer HIEMSTRA <8. D con-ta teert, dat men in stijgende mate het gevoel heeft, dat het zoo niet kan voortgaan. Spr. betoogt, dat maatregelen noodig zijn om de landarbeiders te beschermen tegen uitbuiting door de j>achters ten bate van de grondeigenaars. Door een Pachtwet zal in tusschen bet landbouwvraagstuk niet wor den opgeheven Een grondige verbetering zal eerst komen als het monopolie op den grond wordt opgetrven en een staatsmono polie wordt ingesteld. De heer AMENT <R. K.) betoogt, dat het wetsontwerp. zooals het daar ligt, geen crisia-ontwerp is, omdat beoogt pachten te verlagen. Spr. bepleit het bepirkte continuatie- recht: hjj acht het gewenscht den 1 de bevoegdheid te geven bij continuatie de pachtsom te wijzigen. Ten slotte vraagt spreker maatregelen tegen de gevolgen van het opzeggen op kor ten termijn van pachten op gronden in de nabijheid van steden die ln handen van bouwmaatschappijen zijn. De heer BIEREMA (llb.) acht de Pacht wet niet urgent. Juist door dit ontwerp zullen de moeilijkheden van de crisis voor een groot deel der boeren zelfs grooter worden, ook al worden er verbeteringen voorgesteld. Wat betreft de vergoeding voor verbete ring is de bestaande toestand ln den regel, dat in onderling overleg een verd reling der kosten wordt gemaakt. Er zijn echter land eigenaren. die daaraan niet mee willen wer ken. Spr. betoogt, dat er strijd is tusschen het wetsontwerp, dat verandering van de ge daante of de inrichting van het gepachte bedrijf toelaat, terwijl het B W verande ring van bestemming niet toelaat. Uit de 5- van T. blijkt namelijk, dat onder ver andering van inrichting of gedaante ook begrepen wordt het veranderen van een grasbedrijf ln een bouwbedrijf Spr. kan dit niet anders zien dan als een verandering van bestemming. Aangaande de continuatie wil de Regee ring een beperkt recht, inhoudende, dat de rechter verlenging kan toestaan, maar geen kan brengen in de pachtvoor- Eeti der laatste dogen van mijn verblijf in de Vendée, terwijl mijn jongens respec tievelijk een zwem- en een voetbalmatch hielden, onder toezicht van mijn welwillende assistenten en ik mij voorbereidde op een zalig uurtje van studie en nadenken, klopte de oude getrouwe Germaine aan de deur „Bezoek voor u.” „Wie vraag ik. Zij overhandigt mij het visiftkaartje van een neef van den ex-president van Oostenrijk, die kort daarop, vergezeld van een missio naris en twee respectabele dames uit Angers bij mij binnentreedt. Hij is een blonde, lange jonkman met blauwe oogen, gedis tingeerd en zeer hoffelijk. Natuurlijk spreekt hij uitstekend Duitsch, maar Fransch minder goed. Zijn doel is mij om mijn handteeken ng e verzoeken voor zijn collectie. Thuis had hij al mijn boeken gelezen. Ons gesprek liep over verscheidene onder werpen, totdat wij aan de schuld van den wereldoorlog geraakten. Vast overtuigd bleek hij, dat wij, Franschen, het ongelukkige Servië belet hadden het ultimatum van Oostenrijk te aanvaarden dat wij België,, binnengedrongen waren en de gebruikelijk/ rest. Verbaasd hoorde ik hem die leugens verkondigen. Eindelijk zei hij „Juist, bewijst u mij eens, dat het leugens zijn Nutfelooze moeite I De missionaris en de wrlgezellende dames bedankten mij voor mijn poging om de waarheid ingang te doen vinden bij den jeugdigen officier, die eenmaal geroepen zal zijn, in zijn land een belangrijke rol te spelen. „Nu nog dacht ik, nu nog na zooveel ■aren. Droevig zag ik zijn ranke gestalte zich door de oprijlaan verwijderen. Hoe schuldig zijn degenen, die door eenzijdige voorlichting, aan weerszijden, haat en laster doen voortwoekeren in de zielen der jonge ren I Zij hebben reeds op hun handen het bloed, dat zij droomen te vergieten!.... Ik zocht troost bij mijn kleine dappere jongens, die in ongekunstelde vreugd zich vermeiden op de zonnige sfieelplaats. Het zonnetje zoo pas dcorgebroken wil ik be schouwen als het zinnebeeld der gelukkige toekomst, die ik hun toewensch f >e Is k

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 12