Bij Speenhoff op bezoek van w Het huwelijk van Koning Boris III Bulgarije en Prinses Giovanna van Savoia Asphalt en gladheid Romeinschen correspondent) Fietser onder een auto zyn Gasverstikking te s-Gravenhage Kweekerswoning afgebrand In een greppel gereden Knoeien met zgn. emissies SOCIAAL LEVEN De aanslag op een schilderspatroon Het compromis in de typografie Ernstig ongeval te Rotterdam Vechtpartij op een kermis ONZE OOST Indische Dienst RECHTSZAKEN De beruchte moord te Bennekom LUCHTVAART Ernstig ongeval op het vliegveld te Rome Boyd en Connor ook naar Amsterdam Vergiftigingsverschijnselen te Heerlen Het onderzoek naar de ramp der R 101 Een schadcvergoedingskwcstie van f 75.000 Beslag gelegd op „Huize Lydia” te Amsterdam (Van onzen Levensgevaarlijk gewond heeft nu De aankomst der koninklijke families. voorbereid. Twee personen gearresteerd Met de „Miss Columbia.” Een bclconing van 300 uitgeloofd l Graaf Morandi gedood Ten gevolge van slechte bestrating (Wordt vervolgd) Een persoon gedood wipte Een interview met den dichter-zan&er Bestemd voor uitzending naar N-Indië Jan Hoek voor bei Arnhemsche Hot Elf personen ongesteld Hei bestuur van den R.K. Grafischen Bond adviseert tot aanvaarding Pater Romualdus Caleen aan b.et hoofd verwond 1. ien. De K nomen. Een nieuw antl-sllp-proeédé in de hoofdstad Op het vliegveld van Rome beeft een on geval plaats gehad, waarbij de directeur van de Itallaansche „Transadrlatica. Speenhoff thuis! Na een prachtig geslaagde tournee van elf maanden door ons Oost-Indië. Dat was voor cns aanleiding om den dichter-zanger- teekenaar eens op te zoeken in zijn home aan het Frans Halspleln te Haarlem Op de boot was hij al door vele vrienden kennissen en reporters begroet, maar in zyn eigen huis gencten w(j de primeur. Speenhoff met zijn geheels familie knus geschaard te zien om een haard, diehet vertikte om behoor lijk te branden. T Was er verbazend gezellig in de huiskamer, zoo tegen schemerdonker met een kopje thee echt een sfeer om uren te babbelen. Koos zat in zijn stoel bij zfjn bureau en bij de telefoon, die voortdurend ratelde. Cees was nog In een Indische stem ming. zc vond het koud in dit kikkerland, maar was in de tropen zoo verzot op bier gewordeh. dat ae ar thuis niet af kon blij ven en meende er van op te kikkeren. De dochter, de uitverkorene, die mee op reis geweest was. regelde een en ander, daarbij geassisteerd door haar raster en de vrouw vdn Koos junior. De bel stond niet stil, jubelde van blijdschap na een jaar van non- acttviteit. Koos Jr. vu er natuurlijk ook, heel de familie was present! We begonnen wat te praten en al spoedig Gisteravond is de 43.jarige J. van Dooren. wenende In de Zeelsterstraat te Elncfhoven, toen hij per flets tan achter een langs den weg stai.nden auto kwam. In die su-aat door een automobiel aangereden. De man werd twintig meter meegesleurd. Hij werd in be- wusteloozen toestand met een ernstige hoofd wonde opgenemen en naar het ziekenhuis or. .gebracht. Zijn toestand Is levensgevaar lijk. De auto die, evenals de fiets, gedeeltelijk vernield is, werd in be^Jag genomen. De Commissaris van Politie in de Se af- deeling, bureau Nas^aukaud te Rotterdam, maakt bekend, dat aan hem oi haar, die aanwijzingen kan geven, leidende tot de veroordeeling van den dader van den aan sla In de Maretakstraat. gepleegd op den schilders pa troon. den heer Vlllerlus. een beloonlng van 300 gulden zal worden uitge keerd. Reetjs la melding gemaakt van, de justl- tleele actie tegen een op de Nieuwe Prinsen, gracht te Amste.dam gevestigde „bank", die in het buitenland annonceerde hypotheken te kunnen plaatsen, zoogenaamde onkosten inde en dan verder niets van zich liet hooren. Een soortgelijk geval heef thans de justitie opnieuw hier ter stede achterhaald. Ditmaal waren het twee personen, die kantoor hielden op de Keizersgracht bij de Nieuwe Spiegelgracht, die er hun werk van maakten in het bu nland het plaatsen van emissies aan te bieden O.a. spiegelden zij dengenen, die met hen in relatie traden voor, dat zij obligaties zouden uitgeven voor een* hier te lande te stichten N.V., die In het bezit zou zijn /an vele gronden en bosschen. De buitenlanders, die wat voor de plannen voelden, stuurden geld maar de emissies werden natuurlijk nimmer geplaatst. Klachten bij de Justitie volgden, en een dezer dagen hebben op het kantoor van de „emissiebank" justi’ieambtenaren en twee inspecteurs van de central* recherche een huiszoeking gedaan en tal van bescheiden in beslag genomen. De belde personen, dit de knoeierijen op touw hebben gezet, zijn ge arresteerd. Gisteren bevonden zich eenlge feestvie renden op de kermis te Drachten In het cafe „Jonker". Er ontstond ruzie met als gevolg een vechtpartij, waarbij van het mes ge bruik gemaakt werd. Na dc vechtpartij bleek, dat de 37-jarige ongehuwde arbeider J. v. d. Meulen, woon achtig te De Wilgen nabij Drachten ernstig in den bulk was gewond door messteken. Eei half uur daarna is hij aan de gevolgen van de bekomen verwondingen overleden. Als vermoedelijke daders zijn dcor de politie, die onmfddeuyk een uitgebreid onderzoek instelde, gearresteerd de 30-jarge muzikant D Tabak, afkomstig van Harkema- Opelnde en een zekere Wage.iaa, eveneens fit die plaats afkomstig. Zij zijn In verze kerde bewaring gesteld In een slop je aan de Jan Hendriksstraat te 's-Gravenhage is een alleenwonehde 71.jarige ijsventer door gasverstikking om ..het leven gekomen. Niet onwaarschijnlijk is het, dat de usven- ter des avonds bij ongeluk tegen'het gastoe stel. waarop hij zijn eigen potje placht te koken, is opgeloopen en dat daardoor het kraantje Is opengegaan. J Lanting, hoofdonderw. bij het openb. lager onderw Gieten; dr. G. P. Njjkoff, we- tensch. medewerker by het Kon. Magnet, en Meteorol. Observatorium te Batavia Am sterdam. L. O. Ceulemans, baaslasseher bij het Martne-Etabllss. te Soerabaja, Ou. Verlofgangers; W. H H. Reynders, hulpgezagh. ty het Blnn Best., Utrecht; mej. V. Shamltr, on der*. 3de kl. bu het openb. Westerse* lager onderw., 's Oravenhage; mr. C.-»A, Wlmecke, lid van den Raad van Justitie te Soeaabaja, Den Helder, V. E. Koot. ambt. 3de kl. bij de Dienst der In- en Ultvoerr. en Ace., s Gra- venhage, J Th. de Riddet havenm. Jda kL te Balikpepan Gravenhage; G 8 Scbin- lelpennlng onderw 1ste kl. bi) het opet*x Westersch onoerwRotterdam; E. V. Herre- >rugh, ben. 1ste kl. bij Amsterdam; H afd -hoofd bjj Kapitein Erroll Boyd en laltenant Harry Connor, die onlangs den Atlantlscben Oceaan zjjn overgestoken van West naar Oost zullen heden op Croydon opstijgen voor een Euro- jreesche tournee in hun vliegtuig de „Miss Columbia.” Deze machine is geheel nagezien en gerepareerd De vliegers zullen heden via Keulen naar Berlijn vliegen en vla Frie drichshafen en Amsterdam terugkeeren. weg. De hotels zijn natuurlijk uitverkocht Alle vensters van a!le huizen zijn verhuurd. In het nabye Perugia heeft men ruim vijftig prinsen moeten onderbrengen wegens plaats gebrek. Met speciale vergunning hebben de soldaten hun bivak opgeslagen inde pau eljjke appartementen van 't Franciscus- klooster. Alles is vol vlaggen en illuminatie. In de Basiliek van den Arme van Assisi, In het gemeentehuis overal waar Iets dat met het huwelijk m verband staat, zal plaats hebben zijn geheimzinnige voorbereidingen gaande, waar de niet-ingewyde vergeefs poogt een blik op te kunnen werpen. De autobus is onvindbaar en we wandelen dus maar naar het station. Assisl met zijn wjjde omgeving flakkert in den rossen gloed der Te Huissen is door onbekende oorzaak brand ontstaan in de kweekerswoning van J. Willemsen in de Laak. Huls, achterhuis ey inboedel gingen in vlammen op. De motorspuit kon de belendende perceel behou. den. Verzekering dekt de schade. In den vroegen morgen van Zaterdag kee- ren we terug. De azuren hemel van gisteren is er verdwenen. Heel het uitspansel is triest en grijs.^Logge kolossen van grauwe wolken komen dreigend aan. Het regent. Desondanks is heel Assist van het station tot bove np den berg vol krielende men schen. Politie en militairen zetten alles af. De auto's mogen niet meer naar de stad. Voor het station Is een paviljoen opgericht van veel rood en blauw behangen met na gemaakte mlddeleeuwsche tapijten, welke het stadswapen dragen. Het paviljoen wordt ondersteund door acht pilasters, getooid met den Romeinschen adelaar. De middelste dier pilasters dragen de schilden van het Bul- gaarsche en Itallaansche koningshuis Reeds wachten vele vertegenwoordigers van den adel, de aristocratie en de regee- ring. Ruim 50 prinsen zijn aanwezig. Mus solini verschijnt aan het hoofd van al zijn ministers. Om kwarT' voor tien klinkt een hoorn- signaal en presenteeren de solaaten hun wapenen. Langzaam stoomt de koninklijke trein binnen. Konlng Victor Emanuel. Ko ningin Helena en de Prinsessen Givanna en Maria stijgen met hun gevolg uit onder de tonen van het Itallaansche volkslied, en worde nbegroet door kroonprins Umberto en door de Prinsessen lolanda en Mafalda met haar echtgenooten, graaf Calvi en Prins von Hessen. Tien minuten later arriveert een tweede trein met ex-koning Ferdinand van Bulga rije. Om 10.05 eindelijk komen de vier salon- rijtuigen aan. waarin Konlng Boris zijn broer Prins Cyrillus en zjjn zuster Prinses Eudoxla hebben plaats genomen. De volksliederen van Bulgarije en Italië weerklinken terwijl een hoofsche maar daarom niet minder harte lijke begroeting plaats heeft. De koninklijke stoet wordt dan gevormd eh onder de muziek van verschillende militaire kapellen, welke de volksliederen blijven spe len, onder het kleurig vertoon der militai ren in groot uniform, zet zich, terwijl het plasregent, de stoet van auto's in beweging. Vooraan gaan enkele auto's met gevolg Daarna komt de auto waarin Konlng Victor Emanuel van Italië en Konlng Boris van Bulgarije hebben plaats genomen. Beiden zijn met hun adjudant. In den tweeden auto zitten koningin Hele na van Italië en ex-koning Ferdinand en Prins Cyril van Bulgarije. In den derden auto zijn Prins Umberto van Piemonte en Prinses Giovanna van Italië herkenbaar. De overige leden der beide koninklijke fa milies en de talrijke vorstelijke gasten ne men plaats in zeven automobielen, terwijl de stoet gesloten wordt door de vertegen woordigers van den adel, de aristocratie en de regeering, die in een twintigtal auto's zijn ondergebracht. Ofschoon t ongeveer kwart over 10 in den morgen is, betrekt de lucht zoodanig dat de fotografen tevergeefs trachten hun werk te verrichten. De regen beneemt alle uitzicht. Een oogenblik kletteren groote hage’steenen neer, terwijl een paar donderslagen ratelen. Het is een noodweer, dat bijna angstig maakt. Ondanks regen, hagel en vinnige koude echter blijven de tienduizenden, die voor de ze gelegenheid naar Assisi gekomen zijn, moedig staan, zelfs nadat de koninklijke stoet voorbij is het hard begint te sneeuwen. Een machtig hoezee-geroep weerklinkt waar voor Prinses Giovanna minzaam dankt. In ongeveer twintig minuten is de Basiliek van Sint Franciscus bereikt waar de inzege ning van het huwelijk zal plaats hebben. De vorsten, prinsen en prmsesren en alle auto riteiten verlaten hun auto's, om zich te voet naar de bovenkerk te begeven, waar zij ont vangen worden door een stoet van geeste lijken. R. 101 gemonteerd waren acht ton zwaarder waren dan was geschat. Zij wogen 17 ton,* terwijl de motoren der R. 100 negen ton wegen en die der Graf Zeppelin zeven. Toen de advocaat-gensraal het bad over bet hefvermogen der R. 101 Interrumpeerde Sir John Simon. Hij hield een officieel document in de hoogte en zeide, dat onder den datum 9 September verklaard wordt, dat de R. 101 gemak keljk te behandelen en buitengewoon stabiel was." „Ja”, antwoordde Sir William Jowltt, „dal was de meening, die men er in Juli op na hield.” ..Dit was dus voordat de R 101 verlengd was.” Sir William Jowltt antwoordde bevesti gend. Het resultaat van de nieuwe constructie was. dat het hefvermogen 162 ton bedroeg, de structuur woog 109 ton. coodat er 53 ton over bleef. De procureur-generaal weersomstandigheden ren. „We moeten overwegen,” zeide hij, dat de ramp misschien veroorzaakt kan door een fout van den hoogtemeter.” Sir John Simon: „Of een of andere fout van den gronddienst om berichten te zen den.” Vervolgens werd de mogelUcheid van het breken van draden besproken waardoor de mogelijkheid zou zijn ontslaan, dat het luchtschip was gaan duiken. Er zijn gebro ken draden gevonden; thans zal microsco pisch worden onderzocht of de draden vóór- of nA bet ongeluk xUn. jpbrokea. De Koningr-soldaat en de Francis- caanscbe Prinses. t Het Itallaansche volk heeft een kinderlijke vereering voor zijn vorstelijke familie. Op eenlge politieke overtuiging steunt dat gevoel niet. Het is iets spontaans' Iets waarvan men zich eigenlijk geen rekenschap geeft. Iets zoo natuurlijks als de den Italiaan Ingeboren onmetelijke liefde voor zijn moeder. Deze volksvereering zette steeds den noo- dlgen luister en het groote enthousiasme bij aan alle gebeurtenissen welke de Koninklijke familie betroffen. Ditmaal echter en dat was nog nooit gebeurd keerde zij zich tegen het „Huwelijk van Assisl", dat zijn naam ontleende aan de plaats waar het werd ingezegend. Er waren daarvoor verschillende redenen De afkeer van den Balkan, het lange uitblijven van de Pauseljjke dispensa tie en meer nog dan dat: de doordrinr^ide zekerheid dat het hier slechts een zet op het politieke schaakbord'betrof. Want vóór alles wil de Italiaan gelooven en gelooven blijven in den „Sogno d'Amore". in den liefdes droom. ook van zijn koningskinderen. Het ergste evenwel was dat de „Francls- caansche Prinses” heelemaal niet trouwen mocht. De overmachtige „vox popull” had haar bestemd om de traditie noog te houden van minstens één levende Heilige in het Huis van Savoia. Van kroonprins Umberto ver langde men militair gedoe, van zijn twee oudste en zjjn Jongste zuster wereldsch ver toon en vorsteiyken luister. Maar prinses Giovanna moest «n zou tn het klooster. Franciscanesse en heilig worden. Dat was zoo bestemd, niemand twijfelde er aan en konlng Boris werd bjj zyn komst in Italië bijna vijandig bekeken. Het ongeluk wilde, dat de Czar der Bul garen zijn persoon niet mee had. En wie nu gelooft, dat zulks er weinig op aankomt, moge weten, dat in Italië, om een voor» beeld te noemen, minstens twee boeken be staan over de „mooie pausen". Het oog toch wil beneden de Alpen niet alleen ook wat. Blaar veel meer, ja. alles! Dat er niettemin ten laatste het oprechte enthousiasme was. is te danken aan konlng Boris persoonlijk, die daardoor toonde min stens een goed diplomaat te zijn. Zooals hij zich op de schouders zijner soldaten door de straten van Sofia Het dragen, zooals hij in verschillende Itallaansche telegraafbureaus meer of minder hartstochtelijke telegram men voor zijn bruid opgaf ten aanschouwe van het publiek, zooals hy zich in net open baar vertoonde, hoffelijk was tegen de ne derigste boerenvrouw, aandachtige bezoeken bracht aan Itallaansche monumenten en na tuurschoon. zoo heeft hij het volk dat met uitingen van democratische gevoelens niet bepaald overladen wordt, veroverd; ja. als iemand direct na de huweiyksplechtlgheid hem tot konlng van Italië uitgeroepen had. dan staat het te bezien, of niet heel het land had meegejubeld! Assist, de stad van Sint Franciscus, in afwachting Een trein, welke nu en dan zekere voor uitstrevende neigingen vertoont, een andere trein, die zijn passagiers gelegenheid biedt om eiken voorbywandelenden telefoonpaal aandachtig te bekijken, en nóg een andere trein, welke stapvoets gaat, brengen ons naar Assisl: althans naar het station van dien naam. wat in dit geval een horizontaal verschil van 4 kilometer en een verticaal verschil van 410 meter is Genoemd station ia, als al zyn collega's, stralend wit en. zooals het gebruik dat wil, ▼oor de gelegenheid nog eens speciaal opge schilderd. Er zijn vier extra sporen aange legd voor het drukke verkeer en men werkt hard aan groote paviljoens voor de ont vangst en de bezoeken van vorsten en auto riteiten. Voor het station, te midden der glooiende vlakte, welke door verre heuvelketenen wordt omzoomd, ligt als een verspreid groepje witte huizen de buurtschap „Santa Maria degli AngeH”, zoo genoemd naar de kerk welke er domineert en met haar berokken koepel de plaats overhuift, waar de H. Franciscus stierf. Assist ligt juist aan den anderen kant op de belling van den Monte Sabaslo. Het lijkt, als alle oude stadjes van Umbrië, een vesting op het plateau van een rots. Einde loos ver strekt zich het goud van den herfst, waarin het diepe groen der alomme olijven. Een autobus brengt ons langs een weg welke, ondanks de werkzaamheden der laat ste dagen smal, steil en vol verontrustende bochten gebleven is. De tocht duurt maar kort, want de chauffeur heeft baast om spoedig terug te zyn by bet station, waar de passagiers met massa’s wachten. We zwaaien de „serpentinen” van den weg door, razen door de nauwe „Ports Nuova", rommelen door een smalle straat en staan dan, terwijl de remmen knarsen, met een schok stil op de piazza S. Chiara. We zijn er. Assisl onderscheidt zich niet van alle an dere stadjes van Umbrië. De hobbelige keienstraten zyn smal, kronkelen tusschen heldere huizen met bard-groene d opren en vensterluiken en ontelbare geraniums, en leiden allemaal naar „het plein”, waar een monumentale mlddeleeuwsche kerk Is, een raadhuis dat aan een versterkt kasteel doet denken en een monumentale fontein met een zwerm duiven. Assisl Is vol Er Is vee! politie, de militai ren zyn ontelbaar en tienduizenden bezoe kers loopen de ijverige werkers, die een laat ste hand leggen aan de versiering, in den 20 duidend flambouwen, welke ter eere van de feesteiykhe'd ontstoken zyn. Ten slotte biykt ook In Spoleto het laat ste bed verhuurd. We vinden echter een stoel welken men ons In Assisl niet had kunnen aanbieden. telde, dat de zeer belangrijk wa ft Naar wij vernemen, heeft gistermorgen de aaimemer H. F. Dammers beslag doen leg gen op ..Huize Lydia” aan het Roelof Hart- pleln te Amsterdam. Deze beslaglegging is een uitvloeisel van een geschil tusschen de- zejn aannemer en de R. K. Int. Vereeniglng tot bescherming van meisjes. De aflevering van het gebouw vond in 1927 plaats met ca 9 maanden vertraging. De aannemer weet dit aan de directie van da stichting en eischte schadevergoeding. De directie van haar kant hield van de aanneemsom een boete in wegens de te lare aflevering van het gebouw. De aannemer maakte de kwestie daarna aanhangig bij den raad voor arbitrage In de bouwbedrijven, die in een bindend advies de R. K. Int. Vereen, ter bescherming van meisjes veroordeelde tot het betalen van het ingehouden bedrag, de geëischte schade vergoeding benevens driekwart van de arbl- tragekosten. De R. K. I. V. heeft toen het restant der aanneemsom voldaan en bood later den aan nemer. door bemiddeling van den Neder- land°chen Aannemersbond en het college van B. en W een bedrag van 55.000 aan als schadevergoeding. De heer Dammers verlangde echter 75:000 schadevergoeding en sprak de R. K. I. V. in rechten aan. De .rechtbank en het gerechtshof hebben achtereenvolgens de R. K. I. V. veroordeeld om te voldoen aan het advies van den raai van arbitrage en tot betaling van de proces kosten. Waar de R. K I. V. tot nog toe in gebreke bleef om de haar opgelegde ver plichtingen te voldoen, heeft de aannemei gisterenmorgen beslag doen leggen op de eetzaal, de cönversatiezaal en de bibliotheek van het gebouw. Daarbij is het gebleven.'' omdat bleek, dat de advocaat van ..Huize Lydia” inmiddels een cassatie-dagvaardlng voor den Hoogen Raad had uitgebracht. Door de cassatie-aanvrage bij den Hooger Raad is het beslag opgeheven. Er is in den laatsten tyd herhaaldelijk geschreven over het slipgevaar op de z.g. geruischlooze wegen en vooral van natuur- asphalt is In dit verband veel kwaad ge zegd. De Neuch&tel Asphalte Cy. heeft nu te Amsterdam voor het eerst een nieuw pro- cdé toegepast en wel op het Oosteinde. ZO legt daar gigt-asphalt In plaats van stamp- asphalt. Dat „giet” en .stamp” houdt alleen verband met de wijze van storting, asphalt Is asphalt. Dit gietasphalt wordt direct op het be staande wegdek gegoten (ook natuur- asphalt. dat al dertig jaar ligt). Er is dus geen opbrekery voor noodig. Het nieuwe procéd ligt 3 c M. dik op de oude laag. Dit glet-asphait is Vermengd met basalt. dat ook bij slytage het wegdek stroef zal hou den. De maatschappy die het gietasphalt In het buitenland al jaren heeft toegepast, verzekert, dat het non-slipplng is. Dit zal moeten biyken. In elk geval valt het toe te juichen, dat het gemeentebestuur proeven wil nemen, waarbij alle „partijen" een ecr- lUke kans krygen opdat tenslotte kan blHken. welk bestratingsmaterlaal het beste is. waarby zich dan verschillende factoren doen gelden: kostprijs o.a., duurzaamheid en non- sllpping. Luchtvaartmaatschappü Graaf Rensto Morandi om net leven is gekomen. Morandi wüde het groote vliegtuig D. 3000 filmen voor het opsteeg om een tweede rond vlucht boven Rome te maken. H| liep te dien einde het vliegveld op en were eensklaps door een binnenkomend Itallaarech vliegtuig .egrepen en gedood. Graaf Morandi was een der eirste figuren op luchtvaartgebied in Italië ea zyn land heeft door zijn dood dan ook een groot ver lies te lyden. Zekerheid omtrent de oorzaak van de ver giftigingsverschijnselen is nog niet verkre gen, daar het onderzoek der vleeschwaren nog niet is afgeloopen. De tweede dag van het onderzoek. De tweede dag van het onderzoek naar de oorzaken van het vergaan van het lucht schip R. 101 beeft om de mededeeling op geleverd dat de proeftochten van 4e R. 101 op 1 en 2 October niet bevredigend verloo- pen ziin. Een motor moest wegens lekkage van een olietank spoedig na het vertrek worden af gezet, terwyi een andere niet op snelheid kon loopen. Men heeft na de ver bouwing nimmer experimenten verricht met de ollesnelheld en bovendien werd de tocht met 16 uren bekort, hoewel nadrukkeiyk was vastgesteld, dat de proeftocht 34 uur zou duren en een bevredigend verloop s>u heb ben. Voorts zouden de voorbereldln^n voor het vertrek van de R. 101 naar Indlë In ze keren zin onder pressie van wyien 4en Mi nister van luchtvaart Lord Thomson tot stand gekomen zijn De rapporten en bereke ningen van den deskundige Prof. Calratow toonen aan. dat hy van de gewyzigde sta biliteit en gewichtsverhoudingen aar. boord niet volkomen op de hoogte is geweeM De Attorney-General verklaarde. <ht niet alleen de zware motoren de draagkratht van het luchtschip hebben beïnvloed doch dat ook bet staartstuk van het schip en de voor steven bezwaard zyn geweest. De voorzitter wees op het ontbreken van documenten betreffende den proeftocht. In aansluiting hieraan stelde de Attorney- General vast, dat het luchtschip nog niet veel meer dan een exjverlment heeft uitge voerd. Uit de verklaringen van den intussdien overleden Church biykt. dat deze het bevel tot het uitwerpen van een halve ton water ballast niet meer heeft kunnen uitvoervn. daar op hetzelfde oogenblik de ramp plaata had. Deskundigen zyn van oordeel, dat 4e scheepsconstruetle in de lacht geen acha^B kan hebben geleden, en dat het dalen vap den voorsteven het luchtschip in een hoek van zeker 25 graden op de horizontale rich ting heeft gebracht. Blijkens een rapport van Btlmpsons, den directeur van de Meteorologische Afdeellng van het Ministerie van Luchtvaart heeft de hoogtemeter op het moment van de ramp goed gefunctionneerd. Te Heerlerheide zyn by leden van ver. tchlllende gezinnen vergiftigingsverschijnse len geconstateerd. Als oorzaak heeft men opgegeven het eten van ondeugdeiyke preskop en bloed .vorst. Zoo poedig dit be kend werd, heeft de directeur van het slachthuis de vleeschrestea ty de betrokken fai..Hles en by den slager, waar ze gekocht waren, dcen in beslag nemen voor het ond'raoek. Op het oogenblik worden vyf personen in het 61. Jozefziekenhuis verpleegd, die het vry goed maken, zes andere zieken worden in eigen huis verzorgd. Hedenmorgen is voor het Arnhemsche ge rechtshof behandeld de zaak van Jan Hoek, die in appél was gekomen tegen het vonnis van de Arnhemsche Rechtbank, gewezen 24 Juni 1930. waarby hy wegens moord werd veroordeeld tot leven lange gevangenisstraf Het betreft hier den moord, in den mid dag van 37 Februari gepleegd op de 31- jarige verpleegster, mej. T. Koperberg in het bosch achter bet sanatorium „Hora” te Ben nekom. Een dichte drom belangstellenden stone voor het Paleis van Justitie, ofschoon de zaak met gesloten deuren zou worden be handeld.* In tegenstelling met de behandeling der zaak voor de rechtbank, toen 36 getuigen gedagvaard waren, verzamelde zich thans maar een 15-tal getuigen in de wachtkamer. Dat in heel Italië de vlaggen uithangen, riet alleen van de openbare gebouwen, maar ook van de huizen, de winkels en de kerken, dat de trams, de autobussen en de taxi's gepavoiseerd zyn. dat de politie en de sol daten in groot tenue zyn, dat de autoritei ten in ambtsgewaad lange redevoeringen hou-, den. dat de muren beplakt zyn met dave rende manifesten, dat de kranten Jubelen en dat de avonden by na nog heller zun dan de dagen door de overvloedige illuminatie. het zegt allemaal zoo weinig, het zegt eigen- lyk byna niets. Het ministerie van binnen- landsche zaken immers bepaalt zulks een week van te voren, de podestA fascistisch aüeen-heerachend burgemeester zorgt er voor dat zyn onderdanen van deze mlniste- rieele bepaling in kennis worden gesteld en de politie heeft de verantwoordeiykheid dat het gegeven bevel stipt wordt uitgevoerd Maar dat er In heel Italië ook wezenlijk en waarachtig feest is, dat het volk zich enthousiast toont, dat er over patriottische dingen wordt gesproken en heel het volk voelt dat er feest Is en daaraan deelneemt, dat wordt meer en meer Iets ongewoons naar mate het aantal der nationale feestdagen, waarvan Mussolini er flink wat scheen te zullen afschaffen, integendeel weer flink aan het stygen Is gegaan. En dat juist het huwe lijk van Konlng Boris TH van Bulgarije en „Prlndpessa Giovanna” zulk een echt natio naal feest zou worden, het leek de vorige week nog het meest onwaarschyniyke van alles. In de Kerkhoflaan te Rotterdam heeft een zeer ernstig onreval plaats gehad. Daar reed een vrachtauto van de firma Terpstra, die bestuurd werd door den 32- Jartgen chauffeur W. A. V. van de Gedempte Slaak Twee knechten van He firma hadden plaats genomen of een afslultplank van den agen, die aan de achterzyde met twee yze- ren kettingen was opgehangen. De bestrating in genoemde laan laat vee! te wenschen over. Zij is vol van oneffen heden en kullen en by een van die oneffen, heden wtpte de auto zoo op. dat belde k..echten het evenwicht verloren en opde straat v'elen. Een van hen, de 43-jarlge J. C. de B„ gewoond hebbena* In de Tuinder- straat, kwam zoo ongelukkig terecht, dat hy een schedelbreuk kreeg. De andere, ue 30- jarige G. de K. uit de van Meekerenstraat. L-P een lichte hersenschudding op. Beiden zjjn per auto van den G. G. D. naar het ziekenhuis aan den Coolslngel ver voerd, waar bleek, dat de B. reeds was over is in genoemd ziekenhuis opge. In de gehouden zitting van de commissie welke belast is met het onderzoek naar de oorzaken van de ramp tan de rt .01, zeide de advocaat-generaal 81r William Jowiti onder andere, dat de Minister van Lucht vaart, wyien Lord Thomson, in den afge- :oopen winter heeft verklaard, dat het luchtschip, het koste wat het koste, einde September voor een vlucht naar Indië ge reed moest zyn. daar hy zyn plannen dien overeenkomstig had gemaakt. Lord Thomson eou van plan rijn geweest om gedurende de rüksconferentie naar Indië en terug te vliegen, om dan na te- Lands pandhulad, van Galen Last hoof ding, de Staatssp. en tramw„ s Gravenhage; dr. A. Wunderlich, waant. Insp. pharmaceut by de Dienst der Volksge- zondh., Apeldoorn; mej. P. Simonet, onderw, 3de kl. by het openb. Westersch lager on derw.. ts Gravenhage. In het Orgaan van den Ned. R.K. Grafi schen Bond geeft het bondsbestuur betref fende de aanvaarding van de gewijzigde C. A. O. het volgend advies: Het hoofdbestuur, gezien het verloop der onderhandellngen. met als Inzet: verbetenn- van de positie der werknemers eenerzyds en afweer van door de werkgevers ge- wenschte vermindering der rechtspositie door de in hun voorsteUen vervatte Ingrij pende verslechteringen; gezien dat de voorstellen tot vermindering der rechtspositie geheel zyn teruggenomen en anderzijds eenlge verbetering in de loo- nen is verkregen, door een directe verhoo- glng van 2 ct. en een latere verhooging van 1 cent op de mlnlmumgezellenloonen. bene vens een evenredige verhooging op de rnlni- mumloonen der jongere werknemers; betreurend dat enkele zoozeer gewenschte verbeteringen in de rechtspositie vooralsnog onvervuld biyven; acht niettemin hetgeen brelkt werd, onder inachtneming van de omstandigheden waar onder het werd verkregen, voldoende motief om tot aanvaarding der C. A. O. te ad visee rt n. Aan de afdeellngsbesturen is verzocht over dit compromis vóór 15 November met de leden te vergaderen. 15 November wordt een voorzlttersverga- dering gehouden ter uiteindelijke beslissing. reden we met den Speenhoff-auto door Java, door Sumatra, door Celebes. Koos vertelde dat hy in zyn auto acht dagen achtereen een afstand van Amsterdam naar Parijs af legde en dat hy met zijn dochter op één dag van Tjllatjap naar Batavia tufte, een ritje van 900 kilometer. Cees was vol over de beesten, waaraan Indië rijk is; re had het over tletjak en spinnen met een mid delton van een kwart meter, over zwarte en roode mieren in de soep en in de suiker, ot'er kakkerlakken en vleermuizen. De rijsttafel kwam natuuriyk ook op de proppen, 's Zondags consumeerden ze deze Indlscne spyzen. maar z^ moesten er op het laatst niets meer van hebben ze dron- ken het bleé dat er by hoorde op en ze He ten de zestig jongens met de zestig schaal tjes netjes rechts om keer maken. Cees Is heel erg ziek geweest en het scheelde niet veel of ze had HoUand niet meer terug gezien. Op Celebes werd ze niet wel en spoedig constateerde de dokter aller hande buitenissige ziekten, als apenpokken, malaria enz. Ruim een maand kon ze niet optreden en dan trok Koos er met zyn doch ter en den auto maar alleen op uit. Dat ziek zijn droeg ze geduldig, maar dat ze niet kon optreden en haar man alleen moest la ten gaan, was verschrikkelyk! Toen we Koos op den man af vroegen of hy zich altyd kip lekker gevoeld had. erkende hy, dat het de laatste maand niet zoo best ging en dat hy toen naar Holland verlangde, naar de Hol- landsche keuken, waar blikjes melk en en Australische boter niet .op het menu voorkomen en waar de klei-errepels en de malsche biefstuk je tegenlachen. Vol lof was de familie over den boottocht en over de „Johan van Oldehbarnevelt”. Nauwelijks varen ze In Indië aan boord ge stapt of ze roken Hollandsch eten en ze monterden op en voelden zich sterk. De groote plaatsen in Indië zijn natuuriyk van alles voorzien, maar men moet niet verge ten dat het Speenhoff-trio tot in de wil dernissen doordrong en optrad zoowel in een eerste klas hotel-paleis als in het scha mele concertzaaltje, opgetrokken van bana nenbladeren. En overal was er een hulde was men biy den vertegenwoordiger van het oude Hollandsche levenslied te zien. Speen hoff met zyn gultaar, zyn gekleed; jas en zyn flapdas! En ze vertelden het eene avontuurtje na het andere en we amuseerden ons met el kaar of we jaren vrienden waren. Een hoeraatje ging er op, toen de smid de kamer binnenkwam om de haard te repa- reeren. Brr ze vonden het hier toch zoo koud. „Nu zal ik je nog een aUeraardigst geval verteUen”, zei Speenhoff. „we waren in BenKoelen en daar heerschte groote armoede. Drie missionarissen en eenlge broeders had den daar de. zorg voor een groot aantal menschen. die ze des Zondags In een klein yreren kerkje verzamelden. Ze hadden haast niet te eten en ze hadden wel een maand willen loopen voor een Hollandsche lever worst Ik dacht aan onze groote conserven fabrieken en Ik schreef vanuit Benkoelen een brief waarin Ik om hulp voor die arme menschen vroeg. Tot mijn groote verbazing vernam Ik korten tijd daarna, dat een onzer bekendste conservenfabrieken vier kisten levensmiddelen gezonden had, met toezeg ging dat meer zou volgen begrypt. dat Ik trotsch was op mijn Holland, dat zich zoo royaal getoond had." Het was al donker toen we van de familie Speenhoff afscheid namen. Nog even moes ten we kyken naar de versiering, die In de hall was opgehangen, „Welkom” temidden van hulst en groen. „Wanneer mogen we dat op het tooneel doen?” vroegen we Koos. ..Nog even rusten van de vermoeienissen", antwoordde hy, „maar half November gal mun repertoire gereed zyn dan hoop ik rfifjn vrienden te vergasten op een speciaal In disch programma!” Als Koos tn Indië optrad waren de zalen te klein, we vertrouwen echter, dat het Hol landsche publiek den nationalen dlchter- zanger ook hier met enthousiasme zal be groeten. Met den nieuwen ziekenauto van den Gem Gen. Dienst te Maastricht werd Frater Lucas van het Klooster der Eerw. Paters der H. H. Harten te Valkenburg, afgehaald om in het ziekenhuis Calvariët berg ter verple ging te worden opgenomen. In den zagen zat eveneens pater Romualdus Caleen. Te Houthem reed een auto tegemoet, welke de scherpe lichten niet dempte, waar door de ziekenauto naby Hotel Sleypeq in een greppel geraakte. Pater Romualdus sloeg met het hoofd door de glasruit en werd zeer ernstig aan het hoefd verwond. De zieke zelve evenal de bestuurder kregen geen verwondingen. Met een luxe auto van een heer J., wonende op de Markt te Maastricht, heeft men Maastricht be reikt, waar Frater Lucas werd opgenomen in het Ziekenhuis Calvarte.iberg en Pater Romualdus verbonden werd o. den G. G. D. Pater Romualdus kon naar Valkenburg weer terugkeeren. Den bestuurder Van den ziekenauto treft geen schuld. Van den auto werd o m. de as gebroken. rugkomst den premiers der Dominions een omvangryk project voor het tot stand brengen van luchtverbindingen tusschen de verschülende deelen van het rijk voor te leggen. Sir William Jowltt verklaarde verder dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 14