Bij Speenhoff op
bezoek
van
w Het huwelijk van Koning Boris III
Bulgarije en Prinses Giovanna van Savoia
Asphalt en gladheid
Romeinschen correspondent)
Fietser onder een auto
zyn
Gasverstikking te s-Gravenhage
Kweekerswoning afgebrand
In een greppel gereden
Knoeien met zgn. emissies
SOCIAAL LEVEN
De aanslag op een schilderspatroon
Het compromis in de typografie
Ernstig ongeval te Rotterdam
Vechtpartij op een kermis
ONZE OOST
Indische Dienst
RECHTSZAKEN
De beruchte moord te Bennekom
LUCHTVAART
Ernstig ongeval op het vliegveld
te Rome
Boyd en Connor ook naar
Amsterdam
Vergiftigingsverschijnselen
te Heerlen
Het onderzoek naar de ramp der
R 101
Een schadcvergoedingskwcstie van
f 75.000
Beslag gelegd op „Huize
Lydia” te Amsterdam
(Van onzen
Levensgevaarlijk gewond
heeft nu
De aankomst der koninklijke families.
voorbereid.
Twee personen gearresteerd
Met de „Miss Columbia.”
Een bclconing van 300 uitgeloofd
l
Graaf Morandi gedood
Ten gevolge van slechte bestrating
(Wordt vervolgd)
Een persoon gedood
wipte
Een interview met den dichter-zan&er
Bestemd voor uitzending naar N-Indië
Jan Hoek voor bei Arnhemsche Hot
Elf personen ongesteld
Hei bestuur van den R.K. Grafischen
Bond adviseert tot aanvaarding
Pater Romualdus Caleen aan b.et hoofd
verwond
1. ien.
De K
nomen.
Een nieuw antl-sllp-proeédé in de
hoofdstad
Op het vliegveld van Rome beeft een on
geval plaats gehad, waarbij de directeur van
de Itallaansche
„Transadrlatica.
Speenhoff thuis!
Na een prachtig geslaagde tournee van elf
maanden door ons Oost-Indië. Dat was voor
cns aanleiding om den dichter-zanger-
teekenaar eens op te zoeken in zijn home
aan het Frans Halspleln te Haarlem Op de
boot was hij al door vele vrienden kennissen
en reporters begroet, maar in zyn eigen huis
gencten w(j de primeur. Speenhoff met zijn
geheels familie knus geschaard te zien om
een haard, diehet vertikte om behoor
lijk te branden. T Was er verbazend gezellig
in de huiskamer, zoo tegen schemerdonker
met een kopje thee echt een sfeer om uren
te babbelen. Koos zat in zijn stoel bij zfjn
bureau en bij de telefoon, die voortdurend
ratelde. Cees was nog In een Indische stem
ming. zc vond het koud in dit kikkerland,
maar was in de tropen zoo verzot op bier
gewordeh. dat ae ar thuis niet af kon blij
ven en meende er van op te kikkeren. De
dochter, de uitverkorene, die mee op reis
geweest was. regelde een en ander, daarbij
geassisteerd door haar raster en de vrouw
vdn Koos junior. De bel stond niet stil,
jubelde van blijdschap na een jaar van non-
acttviteit.
Koos Jr. vu er natuurlijk ook, heel de
familie was present!
We begonnen wat te praten en al spoedig
Gisteravond is de 43.jarige J. van Dooren.
wenende In de Zeelsterstraat te Elncfhoven,
toen hij per flets tan achter een langs den
weg stai.nden auto kwam. In die su-aat door
een automobiel aangereden. De man werd
twintig meter meegesleurd. Hij werd in be-
wusteloozen toestand met een ernstige hoofd
wonde opgenemen en naar het ziekenhuis
or. .gebracht. Zijn toestand Is levensgevaar
lijk. De auto die, evenals de fiets, gedeeltelijk
vernield is, werd in be^Jag genomen.
De Commissaris van Politie in de Se af-
deeling, bureau Nas^aukaud te Rotterdam,
maakt bekend, dat aan hem oi haar, die
aanwijzingen kan geven, leidende tot de
veroordeeling van den dader van den aan
sla In de Maretakstraat. gepleegd op den
schilders pa troon. den heer Vlllerlus. een
beloonlng van 300 gulden zal worden uitge
keerd.
Reetjs la melding gemaakt van, de justl-
tleele actie tegen een op de Nieuwe Prinsen,
gracht te Amste.dam gevestigde „bank", die
in het buitenland annonceerde hypotheken
te kunnen plaatsen, zoogenaamde onkosten
inde en dan verder niets van zich liet hooren.
Een soortgelijk geval heef thans de justitie
opnieuw hier ter stede achterhaald.
Ditmaal waren het twee personen, die
kantoor hielden op de Keizersgracht bij de
Nieuwe Spiegelgracht, die er hun werk van
maakten in het bu nland het plaatsen van
emissies aan te bieden O.a. spiegelden zij
dengenen, die met hen in relatie traden voor,
dat zij obligaties zouden uitgeven voor een*
hier te lande te stichten N.V., die In het
bezit zou zijn /an vele gronden en bosschen.
De buitenlanders, die wat voor de plannen
voelden, stuurden geld maar de emissies
werden natuurlijk nimmer geplaatst.
Klachten bij de Justitie volgden, en een
dezer dagen hebben op het kantoor van de
„emissiebank" justi’ieambtenaren en twee
inspecteurs van de central* recherche een
huiszoeking gedaan en tal van bescheiden in
beslag genomen. De belde personen, dit de
knoeierijen op touw hebben gezet, zijn ge
arresteerd.
Gisteren bevonden zich eenlge feestvie
renden op de kermis te Drachten In het cafe
„Jonker". Er ontstond ruzie met als gevolg
een vechtpartij, waarbij van het mes ge
bruik gemaakt werd.
Na dc vechtpartij bleek, dat de 37-jarige
ongehuwde arbeider J. v. d. Meulen, woon
achtig te De Wilgen nabij Drachten ernstig
in den bulk was gewond door messteken.
Eei half uur daarna is hij aan de gevolgen
van de bekomen verwondingen overleden.
Als vermoedelijke daders zijn dcor de
politie, die onmfddeuyk een uitgebreid
onderzoek instelde, gearresteerd de 30-jarge
muzikant D Tabak, afkomstig van Harkema-
Opelnde en een zekere Wage.iaa, eveneens
fit die plaats afkomstig. Zij zijn In verze
kerde bewaring gesteld
In een slop je aan de Jan Hendriksstraat te
's-Gravenhage is een alleenwonehde 71.jarige
ijsventer door gasverstikking om ..het leven
gekomen.
Niet onwaarschijnlijk is het, dat de usven-
ter des avonds bij ongeluk tegen'het gastoe
stel. waarop hij zijn eigen potje placht te
koken, is opgeloopen en dat daardoor het
kraantje Is opengegaan.
J Lanting, hoofdonderw. bij het openb.
lager onderw Gieten; dr. G. P. Njjkoff, we-
tensch. medewerker by het Kon. Magnet, en
Meteorol. Observatorium te Batavia Am
sterdam. L. O. Ceulemans, baaslasseher bij
het Martne-Etabllss. te Soerabaja, Ou.
Verlofgangers;
W. H H. Reynders, hulpgezagh. ty het
Blnn Best., Utrecht; mej. V. Shamltr, on
der*. 3de kl. bu het openb. Westerse* lager
onderw., 's Oravenhage; mr. C.-»A, Wlmecke,
lid van den Raad van Justitie te Soeaabaja,
Den Helder, V. E. Koot. ambt. 3de kl. bij de
Dienst der In- en Ultvoerr. en Ace., s Gra-
venhage, J Th. de Riddet havenm. Jda kL
te Balikpepan Gravenhage; G 8 Scbin-
lelpennlng onderw 1ste kl. bi) het opet*x
Westersch onoerwRotterdam; E. V. Herre-
>rugh, ben. 1ste kl. bij
Amsterdam; H
afd -hoofd bjj
Kapitein Erroll Boyd en laltenant Harry
Connor, die onlangs den Atlantlscben Oceaan
zjjn overgestoken van West naar Oost zullen
heden op Croydon opstijgen voor een Euro-
jreesche tournee in hun vliegtuig de „Miss
Columbia.” Deze machine is geheel nagezien
en gerepareerd De vliegers zullen heden via
Keulen naar Berlijn vliegen en vla Frie
drichshafen en Amsterdam terugkeeren.
weg. De hotels zijn natuurlijk uitverkocht
Alle vensters van a!le huizen zijn verhuurd.
In het nabye Perugia heeft men ruim vijftig
prinsen moeten onderbrengen wegens plaats
gebrek. Met speciale vergunning hebben de
soldaten hun bivak opgeslagen inde
pau eljjke appartementen van 't Franciscus-
klooster.
Alles is vol vlaggen en illuminatie. In de
Basiliek van den Arme van Assisi, In het
gemeentehuis overal waar Iets dat met het
huwelijk m verband staat, zal plaats hebben
zijn geheimzinnige voorbereidingen gaande,
waar de niet-ingewyde vergeefs poogt een
blik op te kunnen werpen.
De autobus is onvindbaar en we wandelen
dus maar naar het station. Assisl met zijn
wjjde omgeving flakkert in den rossen gloed
der
Te Huissen is door onbekende oorzaak
brand ontstaan in de kweekerswoning van
J. Willemsen in de Laak. Huls, achterhuis
ey inboedel gingen in vlammen op. De
motorspuit kon de belendende perceel behou.
den. Verzekering dekt de schade.
In den vroegen morgen van Zaterdag kee-
ren we terug. De azuren hemel van gisteren
is er verdwenen. Heel het uitspansel is triest
en grijs.^Logge kolossen van grauwe wolken
komen dreigend aan. Het regent.
Desondanks is heel Assist van het station
tot bove np den berg vol krielende men
schen. Politie en militairen zetten alles af.
De auto's mogen niet meer naar de stad.
Voor het station Is een paviljoen opgericht
van veel rood en blauw behangen met na
gemaakte mlddeleeuwsche tapijten, welke
het stadswapen dragen. Het paviljoen wordt
ondersteund door acht pilasters, getooid met
den Romeinschen adelaar. De middelste dier
pilasters dragen de schilden van het Bul-
gaarsche en Itallaansche koningshuis
Reeds wachten vele vertegenwoordigers
van den adel, de aristocratie en de regee-
ring. Ruim 50 prinsen zijn aanwezig. Mus
solini verschijnt aan het hoofd van al zijn
ministers.
Om kwarT' voor tien klinkt een hoorn-
signaal en presenteeren de solaaten hun
wapenen. Langzaam stoomt de koninklijke
trein binnen. Konlng Victor Emanuel. Ko
ningin Helena en de Prinsessen Givanna
en Maria stijgen met hun gevolg uit onder
de tonen van het Itallaansche volkslied, en
worde nbegroet door kroonprins Umberto en
door de Prinsessen lolanda en Mafalda met
haar echtgenooten, graaf Calvi en Prins
von Hessen.
Tien minuten later arriveert een tweede
trein met ex-koning Ferdinand van Bulga
rije. Om 10.05 eindelijk komen de vier salon-
rijtuigen aan. waarin Konlng Boris zijn broer
Prins Cyrillus en zjjn zuster Prinses Eudoxla
hebben plaats genomen. De volksliederen van
Bulgarije en Italië weerklinken terwijl een
hoofsche maar daarom niet minder harte
lijke begroeting plaats heeft.
De koninklijke stoet wordt dan gevormd eh
onder de muziek van verschillende militaire
kapellen, welke de volksliederen blijven spe
len, onder het kleurig vertoon der militai
ren in groot uniform, zet zich, terwijl het
plasregent, de stoet van auto's in beweging.
Vooraan gaan enkele auto's met gevolg
Daarna komt de auto waarin Konlng Victor
Emanuel van Italië en Konlng Boris van
Bulgarije hebben plaats genomen. Beiden zijn
met hun adjudant.
In den tweeden auto zitten koningin Hele
na van Italië en ex-koning Ferdinand en
Prins Cyril van Bulgarije. In den derden
auto zijn Prins Umberto van Piemonte en
Prinses Giovanna van Italië herkenbaar.
De overige leden der beide koninklijke fa
milies en de talrijke vorstelijke gasten ne
men plaats in zeven automobielen, terwijl
de stoet gesloten wordt door de vertegen
woordigers van den adel, de aristocratie en
de regeering, die in een twintigtal auto's
zijn ondergebracht.
Ofschoon t ongeveer kwart over 10 in den
morgen is, betrekt de lucht zoodanig dat de
fotografen tevergeefs trachten hun werk te
verrichten. De regen beneemt alle uitzicht.
Een oogenblik kletteren groote hage’steenen
neer, terwijl een paar donderslagen ratelen.
Het is een noodweer, dat bijna angstig
maakt.
Ondanks regen, hagel en vinnige koude
echter blijven de tienduizenden, die voor de
ze gelegenheid naar Assisi gekomen zijn,
moedig staan, zelfs nadat de koninklijke
stoet voorbij is het hard begint te sneeuwen.
Een machtig hoezee-geroep weerklinkt waar
voor Prinses Giovanna minzaam dankt.
In ongeveer twintig minuten is de Basiliek
van Sint Franciscus bereikt waar de inzege
ning van het huwelijk zal plaats hebben. De
vorsten, prinsen en prmsesren en alle auto
riteiten verlaten hun auto's, om zich te voet
naar de bovenkerk te begeven, waar zij ont
vangen worden door een stoet van geeste
lijken.
R. 101 gemonteerd waren acht ton zwaarder
waren dan was geschat. Zij wogen 17 ton,*
terwijl de motoren der R. 100 negen ton
wegen en die der Graf Zeppelin zeven.
Toen de advocaat-gensraal het bad over
bet hefvermogen der R. 101 Interrumpeerde
Sir John Simon. Hij hield een officieel
document in de hoogte en zeide, dat onder
den datum 9 September verklaard wordt,
dat de R. 101 gemak keljk te behandelen
en buitengewoon stabiel was."
„Ja”, antwoordde Sir William Jowltt,
„dal was de meening, die men er in Juli
op na hield.”
..Dit was dus voordat de R 101 verlengd
was.”
Sir William Jowltt antwoordde bevesti
gend.
Het resultaat van de nieuwe constructie
was. dat het hefvermogen 162 ton bedroeg,
de structuur woog 109 ton. coodat er 53 ton
over bleef.
De procureur-generaal
weersomstandigheden
ren.
„We moeten overwegen,” zeide hij, dat
de ramp misschien veroorzaakt kan
door een fout van den hoogtemeter.”
Sir John Simon: „Of een of andere fout
van den gronddienst om berichten te zen
den.”
Vervolgens werd de mogelUcheid van het
breken van draden besproken waardoor de
mogelijkheid zou zijn ontslaan, dat het
luchtschip was gaan duiken. Er zijn gebro
ken draden gevonden; thans zal microsco
pisch worden onderzocht of de draden vóór-
of nA bet ongeluk xUn. jpbrokea.
De Koningr-soldaat en de Francis-
caanscbe Prinses. t
Het Itallaansche volk heeft een kinderlijke
vereering voor zijn vorstelijke familie. Op
eenlge politieke overtuiging steunt dat gevoel
niet. Het is iets spontaans' Iets waarvan men
zich eigenlijk geen rekenschap geeft. Iets zoo
natuurlijks als de den Italiaan Ingeboren
onmetelijke liefde voor zijn moeder.
Deze volksvereering zette steeds den noo-
dlgen luister en het groote enthousiasme bij
aan alle gebeurtenissen welke de Koninklijke
familie betroffen. Ditmaal echter en dat
was nog nooit gebeurd keerde zij zich
tegen het „Huwelijk van Assisl", dat zijn
naam ontleende aan de plaats waar het werd
ingezegend. Er waren daarvoor verschillende
redenen De afkeer van den Balkan, het
lange uitblijven van de Pauseljjke dispensa
tie en meer nog dan dat: de doordrinr^ide
zekerheid dat het hier slechts een zet op het
politieke schaakbord'betrof. Want vóór alles
wil de Italiaan gelooven en gelooven blijven
in den „Sogno d'Amore". in den liefdes
droom. ook van zijn koningskinderen.
Het ergste evenwel was dat de „Francls-
caansche Prinses” heelemaal niet trouwen
mocht. De overmachtige „vox popull” had
haar bestemd om de traditie noog te houden
van minstens één levende Heilige in het Huis
van Savoia. Van kroonprins Umberto ver
langde men militair gedoe, van zijn twee
oudste en zjjn Jongste zuster wereldsch ver
toon en vorsteiyken luister. Maar prinses
Giovanna moest «n zou tn het klooster.
Franciscanesse en heilig worden. Dat was
zoo bestemd, niemand twijfelde er aan en
konlng Boris werd bjj zyn komst in Italië
bijna vijandig bekeken.
Het ongeluk wilde, dat de Czar der Bul
garen zijn persoon niet mee had. En wie nu
gelooft, dat zulks er weinig op aankomt,
moge weten, dat in Italië, om een voor»
beeld te noemen, minstens twee boeken be
staan over de „mooie pausen". Het oog toch
wil beneden de Alpen niet alleen ook wat.
Blaar veel meer, ja. alles!
Dat er niettemin ten laatste het oprechte
enthousiasme was. is te danken aan konlng
Boris persoonlijk, die daardoor toonde min
stens een goed diplomaat te zijn. Zooals hij
zich op de schouders zijner soldaten door de
straten van Sofia Het dragen, zooals hij in
verschillende Itallaansche telegraafbureaus
meer of minder hartstochtelijke telegram
men voor zijn bruid opgaf ten aanschouwe
van het publiek, zooals hy zich in net open
baar vertoonde, hoffelijk was tegen de ne
derigste boerenvrouw, aandachtige bezoeken
bracht aan Itallaansche monumenten en na
tuurschoon. zoo heeft hij het volk dat met
uitingen van democratische gevoelens niet
bepaald overladen wordt, veroverd; ja. als
iemand direct na de huweiyksplechtlgheid
hem tot konlng van Italië uitgeroepen had.
dan staat het te bezien, of niet heel het land
had meegejubeld!
Assist, de stad van Sint
Franciscus, in afwachting
Een trein, welke nu en dan zekere voor
uitstrevende neigingen vertoont, een andere
trein, die zijn passagiers gelegenheid biedt
om eiken voorbywandelenden telefoonpaal
aandachtig te bekijken, en nóg een andere
trein, welke stapvoets gaat, brengen ons
naar Assisl: althans naar het station van
dien naam. wat in dit geval een horizontaal
verschil van 4 kilometer en een verticaal
verschil van 410 meter is
Genoemd station ia, als al zyn collega's,
stralend wit en. zooals het gebruik dat wil,
▼oor de gelegenheid nog eens speciaal opge
schilderd. Er zijn vier extra sporen aange
legd voor het drukke verkeer en men werkt
hard aan groote paviljoens voor de ont
vangst en de bezoeken van vorsten en auto
riteiten.
Voor het station, te midden der glooiende
vlakte, welke door verre heuvelketenen wordt
omzoomd, ligt als een verspreid groepje witte
huizen de buurtschap „Santa Maria degli
AngeH”, zoo genoemd naar de kerk welke er
domineert en met haar berokken koepel de
plaats overhuift, waar de H. Franciscus
stierf.
Assist ligt juist aan den anderen kant op
de belling van den Monte Sabaslo. Het
lijkt, als alle oude stadjes van Umbrië, een
vesting op het plateau van een rots. Einde
loos ver strekt zich het goud van den herfst,
waarin het diepe groen der alomme olijven.
Een autobus brengt ons langs een weg
welke, ondanks de werkzaamheden der laat
ste dagen smal, steil en vol verontrustende
bochten gebleven is. De tocht duurt maar
kort, want de chauffeur heeft baast om
spoedig terug te zyn by bet station, waar de
passagiers met massa’s wachten. We zwaaien
de „serpentinen” van den weg door, razen
door de nauwe „Ports Nuova", rommelen
door een smalle straat en staan dan, terwijl
de remmen knarsen, met een schok stil op
de piazza S. Chiara. We zijn er.
Assisl onderscheidt zich niet van alle an
dere stadjes van Umbrië. De hobbelige
keienstraten zyn smal, kronkelen tusschen
heldere huizen met bard-groene d opren en
vensterluiken en ontelbare geraniums, en
leiden allemaal naar „het plein”, waar een
monumentale mlddeleeuwsche kerk Is, een
raadhuis dat aan een versterkt kasteel doet
denken en een monumentale fontein met
een zwerm duiven.
Assisl Is vol Er Is vee! politie, de militai
ren zyn ontelbaar en tienduizenden bezoe
kers loopen de ijverige werkers, die een laat
ste hand leggen aan de versiering, in den
20 duidend flambouwen, welke ter eere
van de feesteiykhe'd ontstoken zyn.
Ten slotte biykt ook In Spoleto het laat
ste bed verhuurd. We vinden echter een
stoel welken men ons In Assisl niet had
kunnen aanbieden.
telde, dat de
zeer belangrijk wa
ft
Naar wij vernemen, heeft gistermorgen de
aaimemer H. F. Dammers beslag doen leg
gen op ..Huize Lydia” aan het Roelof Hart-
pleln te Amsterdam. Deze beslaglegging is
een uitvloeisel van een geschil tusschen de-
zejn aannemer en de R. K. Int. Vereeniglng
tot bescherming van meisjes.
De aflevering van het gebouw vond in 1927
plaats met ca 9 maanden vertraging. De
aannemer weet dit aan de directie van da
stichting en eischte schadevergoeding.
De directie van haar kant hield van de
aanneemsom een boete in wegens de te lare
aflevering van het gebouw.
De aannemer maakte de kwestie daarna
aanhangig bij den raad voor arbitrage In de
bouwbedrijven, die in een bindend advies de
R. K. Int. Vereen, ter bescherming van
meisjes veroordeelde tot het betalen van
het ingehouden bedrag, de geëischte schade
vergoeding benevens driekwart van de arbl-
tragekosten.
De R. K. I. V. heeft toen het restant der
aanneemsom voldaan en bood later den aan
nemer. door bemiddeling van den Neder-
land°chen Aannemersbond en het college
van B. en W een bedrag van 55.000 aan
als schadevergoeding.
De heer Dammers verlangde echter
75:000 schadevergoeding en sprak de R. K.
I. V. in rechten aan.
De .rechtbank en het gerechtshof hebben
achtereenvolgens de R. K. I. V. veroordeeld
om te voldoen aan het advies van den raai
van arbitrage en tot betaling van de proces
kosten. Waar de R. K I. V. tot nog toe in
gebreke bleef om de haar opgelegde ver
plichtingen te voldoen, heeft de aannemei
gisterenmorgen beslag doen leggen op de
eetzaal, de cönversatiezaal en de bibliotheek
van het gebouw. Daarbij is het gebleven.''
omdat bleek, dat de advocaat van ..Huize
Lydia” inmiddels een cassatie-dagvaardlng
voor den Hoogen Raad had uitgebracht.
Door de cassatie-aanvrage bij den Hooger
Raad is het beslag opgeheven.
Er is in den laatsten tyd herhaaldelijk
geschreven over het slipgevaar op de z.g.
geruischlooze wegen en vooral van natuur-
asphalt is In dit verband veel kwaad ge
zegd.
De Neuch&tel Asphalte Cy. heeft nu te
Amsterdam voor het eerst een nieuw pro-
cdé toegepast en wel op het Oosteinde. ZO
legt daar gigt-asphalt In plaats van stamp-
asphalt. Dat „giet” en .stamp” houdt alleen
verband met de wijze van storting, asphalt
Is asphalt.
Dit gietasphalt wordt direct op het be
staande wegdek gegoten (ook natuur-
asphalt. dat al dertig jaar ligt). Er is dus
geen opbrekery voor noodig. Het nieuwe
procéd ligt 3 c M. dik op de oude laag. Dit
glet-asphait is Vermengd met basalt. dat
ook bij slytage het wegdek stroef zal hou
den. De maatschappy die het gietasphalt
In het buitenland al jaren heeft toegepast,
verzekert, dat het non-slipplng is. Dit zal
moeten biyken. In elk geval valt het toe te
juichen, dat het gemeentebestuur proeven
wil nemen, waarbij alle „partijen" een ecr-
lUke kans krygen opdat tenslotte kan blHken.
welk bestratingsmaterlaal het beste is.
waarby zich dan verschillende factoren doen
gelden: kostprijs o.a., duurzaamheid en non-
sllpping.
Luchtvaartmaatschappü
Graaf Rensto Morandi
om net leven is gekomen.
Morandi wüde het groote vliegtuig D. 3000
filmen voor het opsteeg om een tweede rond
vlucht boven Rome te maken. H| liep te dien
einde het vliegveld op en were eensklaps
door een binnenkomend Itallaarech vliegtuig
.egrepen en gedood.
Graaf Morandi was een der eirste figuren
op luchtvaartgebied in Italië ea zyn land
heeft door zijn dood dan ook een groot ver
lies te lyden.
Zekerheid omtrent de oorzaak van de ver
giftigingsverschijnselen is nog niet verkre
gen, daar het onderzoek der vleeschwaren
nog niet is afgeloopen.
De tweede dag van het onderzoek.
De tweede dag van het onderzoek naar de
oorzaken van het vergaan van het lucht
schip R. 101 beeft om de mededeeling op
geleverd dat de proeftochten van 4e R. 101
op 1 en 2 October niet bevredigend verloo-
pen ziin. Een motor moest wegens lekkage
van een olietank spoedig na het vertrek
worden af gezet, terwyi een andere niet op
snelheid kon loopen. Men heeft na de ver
bouwing nimmer experimenten verricht met
de ollesnelheld en bovendien werd de tocht
met 16 uren bekort, hoewel nadrukkeiyk was
vastgesteld, dat de proeftocht 34 uur zou
duren en een bevredigend verloop s>u heb
ben. Voorts zouden de voorbereldln^n voor
het vertrek van de R. 101 naar Indlë In ze
keren zin onder pressie van wyien 4en Mi
nister van luchtvaart Lord Thomson tot
stand gekomen zijn De rapporten en bereke
ningen van den deskundige Prof. Calratow
toonen aan. dat hy van de gewyzigde sta
biliteit en gewichtsverhoudingen aar. boord
niet volkomen op de hoogte is geweeM
De Attorney-General verklaarde. <ht niet
alleen de zware motoren de draagkratht van
het luchtschip hebben beïnvloed doch dat
ook bet staartstuk van het schip en de voor
steven bezwaard zyn geweest.
De voorzitter wees op het ontbreken van
documenten betreffende den proeftocht.
In aansluiting hieraan stelde de Attorney-
General vast, dat het luchtschip nog niet
veel meer dan een exjverlment heeft uitge
voerd.
Uit de verklaringen van den intussdien
overleden Church biykt. dat deze het bevel
tot het uitwerpen van een halve ton water
ballast niet meer heeft kunnen uitvoervn.
daar op hetzelfde oogenblik de ramp plaata
had.
Deskundigen zyn van oordeel, dat 4e
scheepsconstruetle in de lacht geen acha^B
kan hebben geleden, en dat het dalen vap
den voorsteven het luchtschip in een hoek
van zeker 25 graden op de horizontale rich
ting heeft gebracht.
Blijkens een rapport van Btlmpsons, den
directeur van de Meteorologische Afdeellng
van het Ministerie van Luchtvaart heeft de
hoogtemeter op het moment van de ramp
goed gefunctionneerd.
Te Heerlerheide zyn by leden van ver.
tchlllende gezinnen vergiftigingsverschijnse
len geconstateerd. Als oorzaak heeft men
opgegeven het eten van ondeugdeiyke
preskop en bloed .vorst. Zoo poedig dit be
kend werd, heeft de directeur van het
slachthuis de vleeschrestea ty de betrokken
fai..Hles en by den slager, waar ze gekocht
waren, dcen in beslag nemen voor het
ond'raoek.
Op het oogenblik worden vyf personen in
het 61. Jozefziekenhuis verpleegd, die het
vry goed maken, zes andere zieken worden
in eigen huis verzorgd.
Hedenmorgen is voor het Arnhemsche ge
rechtshof behandeld de zaak van Jan Hoek,
die in appél was gekomen tegen het vonnis
van de Arnhemsche Rechtbank, gewezen 24
Juni 1930. waarby hy wegens moord werd
veroordeeld tot leven lange gevangenisstraf
Het betreft hier den moord, in den mid
dag van 37 Februari gepleegd op de 31-
jarige verpleegster, mej. T. Koperberg in het
bosch achter bet sanatorium „Hora” te Ben
nekom.
Een dichte drom belangstellenden stone
voor het Paleis van Justitie, ofschoon de
zaak met gesloten deuren zou worden be
handeld.*
In tegenstelling met de behandeling der
zaak voor de rechtbank, toen 36 getuigen
gedagvaard waren, verzamelde zich thans
maar een 15-tal getuigen in de wachtkamer.
Dat in heel Italië de vlaggen uithangen,
riet alleen van de openbare gebouwen, maar
ook van de huizen, de winkels en de kerken,
dat de trams, de autobussen en de taxi's
gepavoiseerd zyn. dat de politie en de sol
daten in groot tenue zyn, dat de autoritei
ten in ambtsgewaad lange redevoeringen hou-,
den. dat de muren beplakt zyn met dave
rende manifesten, dat de kranten Jubelen en
dat de avonden by na nog heller zun dan de
dagen door de overvloedige illuminatie.
het zegt allemaal zoo weinig, het zegt eigen-
lyk byna niets. Het ministerie van binnen-
landsche zaken immers bepaalt zulks een
week van te voren, de podestA fascistisch
aüeen-heerachend burgemeester zorgt er
voor dat zyn onderdanen van deze mlniste-
rieele bepaling in kennis worden gesteld en
de politie heeft de verantwoordeiykheid dat
het gegeven bevel stipt wordt uitgevoerd
Maar dat er In heel Italië ook wezenlijk
en waarachtig feest is, dat het volk zich
enthousiast toont, dat er over patriottische
dingen wordt gesproken en heel het volk voelt
dat er feest Is en daaraan deelneemt, dat
wordt meer en meer Iets ongewoons naar
mate het aantal der nationale feestdagen,
waarvan Mussolini er flink wat scheen te
zullen afschaffen, integendeel weer flink aan
het stygen Is gegaan. En dat juist het huwe
lijk van Konlng Boris TH van Bulgarije en
„Prlndpessa Giovanna” zulk een echt natio
naal feest zou worden, het leek de vorige
week nog het meest onwaarschyniyke van
alles.
In de Kerkhoflaan te Rotterdam heeft
een zeer ernstig onreval plaats gehad.
Daar reed een vrachtauto van de firma
Terpstra, die bestuurd werd door den 32-
Jartgen chauffeur W. A. V. van de Gedempte
Slaak Twee knechten van He firma hadden
plaats genomen of een afslultplank van den
agen, die aan de achterzyde met twee yze-
ren kettingen was opgehangen.
De bestrating in genoemde laan laat vee!
te wenschen over. Zij is vol van oneffen
heden en kullen en by een van die oneffen,
heden wtpte de auto zoo op. dat belde
k..echten het evenwicht verloren en opde
straat v'elen. Een van hen, de 43-jarlge J. C.
de B„ gewoond hebbena* In de Tuinder-
straat, kwam zoo ongelukkig terecht, dat hy
een schedelbreuk kreeg. De andere, ue 30-
jarige G. de K. uit de van Meekerenstraat.
L-P een lichte hersenschudding op.
Beiden zjjn per auto van den G. G. D.
naar het ziekenhuis aan den Coolslngel ver
voerd, waar bleek, dat de B. reeds was over
is in genoemd ziekenhuis opge.
In de gehouden zitting van de commissie
welke belast is met het onderzoek naar de
oorzaken van de ramp tan de rt .01, zeide
de advocaat-generaal 81r William Jowiti
onder andere, dat de Minister van Lucht
vaart, wyien Lord Thomson, in den afge-
:oopen winter heeft verklaard, dat het
luchtschip, het koste wat het koste, einde
September voor een vlucht naar Indië ge
reed moest zyn. daar hy zyn plannen dien
overeenkomstig had gemaakt.
Lord Thomson eou van plan rijn geweest
om gedurende de rüksconferentie naar
Indië en terug te vliegen, om dan na te-
Lands pandhulad,
van Galen Last hoof ding,
de Staatssp. en tramw„
s Gravenhage; dr. A. Wunderlich, waant.
Insp. pharmaceut by de Dienst der Volksge-
zondh., Apeldoorn; mej. P. Simonet, onderw,
3de kl. by het openb. Westersch lager on
derw.. ts Gravenhage.
In het Orgaan van den Ned. R.K. Grafi
schen Bond geeft het bondsbestuur betref
fende de aanvaarding van de gewijzigde
C. A. O. het volgend advies:
Het hoofdbestuur, gezien het verloop der
onderhandellngen. met als Inzet: verbetenn-
van de positie der werknemers eenerzyds
en afweer van door de werkgevers ge-
wenschte vermindering der rechtspositie
door de in hun voorsteUen vervatte Ingrij
pende verslechteringen;
gezien dat de voorstellen tot vermindering
der rechtspositie geheel zyn teruggenomen
en anderzijds eenlge verbetering in de loo-
nen is verkregen, door een directe verhoo-
glng van 2 ct. en een latere verhooging van
1 cent op de mlnlmumgezellenloonen. bene
vens een evenredige verhooging op de rnlni-
mumloonen der jongere werknemers;
betreurend dat enkele zoozeer gewenschte
verbeteringen in de rechtspositie vooralsnog
onvervuld biyven;
acht niettemin hetgeen brelkt werd, onder
inachtneming van de omstandigheden waar
onder het werd verkregen, voldoende motief
om tot aanvaarding der C. A. O. te ad visee
rt n.
Aan de afdeellngsbesturen is verzocht
over dit compromis vóór 15 November met
de leden te vergaderen.
15 November wordt een voorzlttersverga-
dering gehouden ter uiteindelijke beslissing.
reden we met den Speenhoff-auto door Java,
door Sumatra, door Celebes. Koos vertelde
dat hy in zyn auto acht dagen achtereen
een afstand van Amsterdam naar Parijs af
legde en dat hy met zijn dochter op één
dag van Tjllatjap naar Batavia tufte, een
ritje van 900 kilometer. Cees was vol over
de beesten, waaraan Indië rijk is; re had
het over tletjak en spinnen met een mid
delton van een kwart meter, over zwarte en
roode mieren in de soep en in de suiker,
ot'er kakkerlakken en vleermuizen.
De rijsttafel kwam natuuriyk ook op de
proppen, 's Zondags consumeerden ze deze
Indlscne spyzen. maar z^ moesten er op het
laatst niets meer van hebben ze dron-
ken het bleé dat er by hoorde op en ze He
ten de zestig jongens met de zestig schaal
tjes netjes rechts om keer maken.
Cees Is heel erg ziek geweest en het
scheelde niet veel of ze had HoUand niet
meer terug gezien. Op Celebes werd ze niet
wel en spoedig constateerde de dokter aller
hande buitenissige ziekten, als apenpokken,
malaria enz. Ruim een maand kon ze niet
optreden en dan trok Koos er met zyn doch
ter en den auto maar alleen op uit. Dat
ziek zijn droeg ze geduldig, maar dat ze niet
kon optreden en haar man alleen moest la
ten gaan, was verschrikkelyk! Toen we Koos
op den man af vroegen of hy zich altyd kip
lekker gevoeld had. erkende hy, dat het de
laatste maand niet zoo best ging en dat hy
toen naar Holland verlangde, naar de Hol-
landsche keuken, waar blikjes melk en
en Australische boter niet .op het menu
voorkomen en waar de klei-errepels en de
malsche biefstuk je tegenlachen.
Vol lof was de familie over den boottocht
en over de „Johan van Oldehbarnevelt”.
Nauwelijks varen ze In Indië aan boord ge
stapt of ze roken Hollandsch eten en ze
monterden op en voelden zich sterk. De
groote plaatsen in Indië zijn natuuriyk van
alles voorzien, maar men moet niet verge
ten dat het Speenhoff-trio tot in de wil
dernissen doordrong en optrad zoowel in
een eerste klas hotel-paleis als in het scha
mele concertzaaltje, opgetrokken van bana
nenbladeren.
En overal was er een hulde
was men biy den vertegenwoordiger van het
oude Hollandsche levenslied te zien. Speen
hoff met zyn gultaar, zyn gekleed; jas en
zyn flapdas!
En ze vertelden het eene avontuurtje na
het andere en we amuseerden ons met el
kaar of we jaren vrienden waren.
Een hoeraatje ging er op, toen de smid de
kamer binnenkwam om de haard te repa-
reeren. Brr ze vonden het hier toch zoo
koud.
„Nu zal ik je nog een aUeraardigst geval
verteUen”, zei Speenhoff. „we waren in
BenKoelen en daar heerschte groote armoede.
Drie missionarissen en eenlge broeders had
den daar de. zorg voor een groot aantal
menschen. die ze des Zondags In een klein
yreren kerkje verzamelden. Ze hadden haast
niet te eten en ze hadden wel een maand
willen loopen voor een Hollandsche lever
worst Ik dacht aan onze groote conserven
fabrieken en Ik schreef vanuit Benkoelen
een brief waarin Ik om hulp voor die arme
menschen vroeg. Tot mijn groote verbazing
vernam Ik korten tijd daarna, dat een onzer
bekendste conservenfabrieken vier kisten
levensmiddelen gezonden had, met toezeg
ging dat meer zou volgen begrypt. dat Ik
trotsch was op mijn Holland, dat zich zoo
royaal getoond had."
Het was al donker toen we van de familie
Speenhoff afscheid namen. Nog even moes
ten we kyken naar de versiering, die In de
hall was opgehangen, „Welkom” temidden
van hulst en groen. „Wanneer mogen we
dat op het tooneel doen?” vroegen we Koos.
..Nog even rusten van de vermoeienissen",
antwoordde hy, „maar half November gal
mun repertoire gereed zyn dan hoop ik rfifjn
vrienden te vergasten op een speciaal In
disch programma!”
Als Koos tn Indië optrad waren de zalen
te klein, we vertrouwen echter, dat het Hol
landsche publiek den nationalen dlchter-
zanger ook hier met enthousiasme zal be
groeten.
Met den nieuwen ziekenauto van den
Gem Gen. Dienst te Maastricht werd Frater
Lucas van het Klooster der Eerw. Paters der
H. H. Harten te Valkenburg, afgehaald om
in het ziekenhuis Calvariët berg ter verple
ging te worden opgenomen. In den zagen
zat eveneens pater Romualdus Caleen.
Te Houthem reed een auto tegemoet,
welke de scherpe lichten niet dempte, waar
door de ziekenauto naby Hotel Sleypeq in
een greppel geraakte.
Pater Romualdus sloeg met het hoofd
door de glasruit en werd zeer ernstig aan
het hoefd verwond.
De zieke zelve evenal de bestuurder
kregen geen verwondingen. Met een luxe
auto van een heer J., wonende op de Markt
te Maastricht, heeft men Maastricht be
reikt, waar Frater Lucas werd opgenomen
in het Ziekenhuis Calvarte.iberg en Pater
Romualdus verbonden werd o. den G. G. D.
Pater Romualdus kon naar Valkenburg
weer terugkeeren.
Den bestuurder Van den ziekenauto treft
geen schuld. Van den auto werd o m. de as
gebroken.
rugkomst den premiers der Dominions een
omvangryk project voor het tot stand
brengen van luchtverbindingen tusschen
de verschülende deelen van het rijk voor
te leggen.
Sir William Jowltt verklaarde verder dat