r
tó
L. Frankenberg—Alkmaar
Z-
Voornaamste cKieuws
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 255
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN
f 50
f 125
BERICHT
Bel 150 op, wij helpen U direct
Is Uw SCHRIJFMACHINE defect
Reeds 16 dooden
Vechtpartij op een kermis
De nachttreinen
JOH. LAUWERS
Knoeien met zgn. emissies
Waarschijnlijk Zondag a.s.
Vreeselijk schrikbewind
VERZOEK
Adverteerders
Het incident in de Tweede Kamer
De Nieuwe Boerhaave
Sodalitas Medicorum
Ir. L. A. fruytier
Nederland in oorlogstijd
De Wieringermeer
Het spoorwegongeluk
bij Perigueux
Het Kon. Ned. Landbouw Comité en
de Landbouwbegrooting
Nederlandsche Priestercollege
te Rome
alkmaar
Groote verbeteringen met ingang van
3 November
Ernstig ongeval op het vliegveld
te Rome
Bespreking in het St. Bernulphus-
Gilde
Het communisme
in China
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
ALKMAAR
ƒ3 mp der
De D.O. X naar
Amsterdam
Een Ned.-Indische seldleening van
f 75 millioen
„DWINGELANDIJ
Mr. dr. G. F. M. Baron van
Hugenpoth tot Aerdt
H. M. de Koningin-Moeder
De plaatsing van het
orgel in de kerk
Hongarije steunt de huisindustrie
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
Het onderzoek na^r de
R 101
i
I
Eerste Kamer goedgekeurd
Door de
Een persoon gedood
nog eenige in levensgevaar ver
ton
,’erbeteringen in de nachttreinen.
bevesti-
de
Een directeur-generaal van den Landbouw
wij
Barometerstand 9 uur vjn.: 760 stilstand.
Twee personen gearresteerd
De bouw binnen eenige dagen voltooid
niet voor buurtverkeer worden
aan
Graaf Morandi gedood
Interpellatie-aanvrage De Visser
Morandi.
Surséance van betaling aangevraagd
Beroep aangeteekend.
Naar Maastricht
Een historisch spel
Staking bij het cultiveeringswerk
De
cultiveeringswerk
Terugkeer uit bet buitenland
I* XUBBOZn
n
S
Na 433
de
een
30 X
Ijierbij
Kamer heeft goedgekeurd het
betreffende het aangaan van
Louis de Visser berft een nieuwe interpel
latie ingediend naar aanleiding van het in
cident in de Tweede Kamer.
Bij een vechtpartij op de kermis te Drach
ten is een 27-jarige ongehuwde arbeider door
messteken gedood.
De boogwaterca tastro phe
Groote materieele schade.
De Do X komt waarschijnlijk Zondag a.s.
naar Amsterdam.
Staking bij het cultiveeringswerk in den
«Vieringe rmeerpolder.
BUREAU i
Talefoon.-
„Tc Haulerwuk (Fr.) zal het aantal
scholen met een voor Hervormd Chris
telijk onderwijs venheerderd worden. In
dat dorp van 2434 inwoners zullen dan
zes scholen zijn: twee openbare en vier
christelijke. Dit is voor elke 406 inwoners
een school
■volg
ge-
Duitschland en de vermindering der bewa
pening Een resolutie.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 5.02 uur.
Lord Thomson tot
ipporten en bereke-
Vervbenen is de Memorie van Antwoord op
de algemeene bex Louwinger* over de Rjjka-
brgrooting 1931.
de
wa-
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
ONS BLAD
DONDERDAG 30 OCTOBER 1930
Modern materieel
Gisteren is de beslissing over deze maat
regelen gevallen, die met Ingang van 3 No
vember van kracht worden.
Als belangrijkste kan genoemd
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels 1.25: elke regel meer f 9M.
RECLAME per regel 8-75 voer
de eerste pagina; voor de overige
pagina f 4 5»
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bij vooruitbetaling per plaatsing
f 0.60 per advertentie van 5 regels:
ledeée regel meer f 4.12
adverteerders wordt daarom
dringend verzocht hun annonces, voor
het Zaterdag-nummer bestemd, uiterlijk
Vrljdagvoormiddag 12 uur in te zenden.
Zaterdagochtend worden geen adver
tenties meer aangenomen.
DE DIRECTIE.
In de Tweede Kamer heeft minister Rays
de Beerenbrouck de pachtwet-ontwerpen
verdedigd.
Vervoer van rijwielen.
Tenslotte kan het blad berichten, dat ook
rijwielen met de nachttreinen kunnen wor
den vervoerd tegen het sneltreintarief van
f 1.25. hetgeen voor velen, die ver van het
station wonen en midden in den nacht nog
geen andere vervoermiddelen aantreffen, een
groot gemak zal zijn. De nachttreinen zul-
De Eerste
wetsontwerp
een geldleening van 75 millioen. ten laste
van Ned-Ii.dië
llge Prof. Cairstow Het
dfc gewijzigde sta-
WVerhoudihgen aan boord
de hoogte is geweest
neral verklaarde, dat niet
’re motoren de draagkracht van
:hip hebben beïnvloed doch dat
rt staartstuk van het schip en de voor-
overwegen," zeide hl), dat
zijn
Het groote vliegschip Do. X zal. volgens
de laatste berichten. Zondag a.s. de eerste
étappe van de vlucht naar Amerika gaan
maken. Het zal van Altenrhein naar Am
sterdam vliegen.
De vliegboot zal in het algemeen op deze
eerste vlucht den loop van den Rijn volgen,
maar het is niet ónmogelijk, dat het eerste
deel van de vlucht zal worden bekort, ten
einde tijd te sparen.
Dr. Dornier en zijn vrouw zullen de vlucht
meemaken. Zjj gaan mee tot Engeland.
Behalve Maurice Dornier zullen aan de
vlucht naar Amerika deelnemen lady Drum
mond Hay en de heer von Wiegand. Lady
Drummond Hay vertegenwoordigt de Hearst
Press.
Het plan is om 12 November van Lissabon
naar de Azoren te vliegen
Afgevaardigden-'dezer arbeiders zijn naar
de vertegenwoordigers der Maatschappij,
welke te Kolhom gevestigd is. vertrokken
ten einde nader te onderhandelen omtrent
Dinsdag heeft men tevergeefs getracht
draadlooze verbinding te Krijgen met Kant-
sjau. een stad met een bevolking van 250 000
zielen in het Z. der provincie Kiangsi. Ge
vreesd wordt dat de communisten die sedert
5 October de stad Kian bezet houden, dit
deel der provincie zijn binnengedrongen.
Volgens latere berichten hebben de com
munisten Natsjau in de provincie Hoenan
genomen en daarbij 100 Chineezen gedood.
len echter
opengesteld.
Behalve de kwestie van de plaatsing van
het altaar, trekt ook de opstelling van het
orgel in onze kerken zeer de aandacht. Daar
over zal thans pater Dr. Caec. Kuigens
OFM. directeur der Ned. R.K. Kertanu-
ziekschool. spreken op de algemeene vergade
ring van het St. Bemulphusgilde. 20 No
vember te Utrecht. De vereeniging P. E.
T. R. A. werd aangezocht een kleine ten
toonstelling te organiseeren in verband met
dit onderwerp.
Het ligt in de bedoeling van. het bestuur
op een der volgende vergaderingen een be
spreking te houden over een actueel onder
werp. nJ.: Het Wegkruis, waaraan waar
schijnlijk verbonden zal worden een tentoon
stelling van ontwerpen.
HOF
Administratie
Redactie Ne. «33
Als belangrijkste kan genoemd worden
het vervangen van het oude, ongeriefelijke
materieel door moderne, vier-assige rijtui
gen.
Aan slaapwagens kunnen de spoorwegen
vooreerst nog niet denken, daar een vervoer
van gemiddeld tien reizigers naar Maastricht
en 20 naar Groningen een dergelljke uitgave
niet zou verantwoorden.
Alle slofXtations leveren
kaartjes.
Eén tweede, eveneens ingrijpende wijzi
ging, bestaat in het besluit. Utrecht als aan-
vraagkantoor voor het tusschentjjds in- en
uitstappen uit te schakelen. Men kan du* na
3 November aan eik willekeurig stopstation
zonder eenige formaliteit den trein verlaten
of met dezen meereizen. Wel daarentegen zal
men zijn kaartje vóór het normale sluitings
uur der loketten moeten koopen. tenzij men
bereid is een kleinen toeslag te betalen.
De reiziger uit de provincie, die bijv, on
verwachts in Amsterdam tot na middernacht
is opgehouden, kan dan toch met den nacht
trein terug, door zijn biljet met den con
ducteur te verrekenen, aan wien hij boven
het reisgeld een kwartje toeslag betaalt voor
de derde klasse en twee kwartjes voor de
eerste en tweede klasse.
bit verlies van *n
unde ren v inner.
Het spoorwegongeluk bij Perigueux
Frankrijk Reeds 16 dooden geborgen.
luitenant-kolonel der intanterie b.d
Capttfn heeft een „historisch spel" ge
schreven. onder den titel ..Vlag en Vaandel
dat een herinnering bevat aan de gebeur
tenissen in ons land, tijdens de oorlogsjaren.
19141918. en een aanschouwelijk beeld geeft
van de plichtsbetrachting van leger en vloot
en de vaderlandsliefde van ons volk.
De Minister van Defensie heeft met den
Inhoud van dit stuk zijn instemming be
tuigd. Het zal over enkele maanden warden
Gisteren bevonden zich eenige feestvie
renden op de kermis te Drachten in het café
„Jonker". Er ontstond ruzie met als
een vechtpartij, waarbij van het ir
brulk gemaakt werd.
Na de' vechtpartij bleek, dat de 27-jarige
ongehuwde arbeider J. v. d. Meulen. woon,
achtig/te De Wilgen nabij Drachten ernstig
in den, buik'’ was gewond door messteken.
Een half uur daarna is hjj aan de gevolgen
éan de bekomen verwondingen overleden
Als vermoedelijke daders zjjn door de
politie, die onmiddellijk een uitgebreid
onderzoek instelde, gearresteerd de 30-jarge
muzikant D. Tabak, afkomstig van Harkema-
Opeinde en een zekere Wagenaa, eveneens
uit die plaats afkomstig. Zij zijn in verze
kerde bewaring gesteld
Naar wij vernemen, is de toestand van den
heer mr dr. O. F. M baron Hugenpoth tot
Aerdt. lid van den Raad van State, die reeds
geruimen tijd ziek is en voorzien van de
laatste HJI. Sacramenten. sterk achteruit
gaande.
De .Staatscourant van gisteravond bevat
de benoeming van ir. L. A. Fruytier. oud.
gouverneur van Curacao, met ingang van 1
December aa„ tot hoofd van den dienst der
Arbeidsinspectie in het eerste district, met
standplaats Maastrcht.
Dit beteekent een tamelijk onbedek
te aanval op de geste der gemeentebe
sturen in het zuiden, die ertoe mede
werken, dat, indien er vrijwel geen ani
mo voor de openbare school bestaat,
(om de eenvoudige reden dat er weinig
of geen niet-katholieken wonen)
openbare school wordt omgezet in
katholieke school.
Van „De Nederlander” hadden
zulk een aanval allerminst verwacht.
Het blad moet toch weten, dat juist
Minister De Geer zich zeer ongerust
maakt over de stijging der Lager-On-
derwjjs-kosten, en dat het volgens de
inzichten van Minister De Geer niet
wenschelijk, zelfs niet verdedigbaar kan
zfju voor een handjevol leerlingen apar
te openbare scholen in stand te houden
■of op te richten.
Evenmin als het ooit in de bedoeling
van dezen principieelen, maar evengbed
zuinigen bewindsman gelegen kan heb
ben, dat de verschillende protestantsche
secten zooveel aparte scholen zouden
verlangen.
Onlangs lazen wij in de „Nieuwe Rot-
terdamsche Courant:
HM. de Koningin-Moeder zal morgen
avond 20.13 uur uit het buitenland te Arnhem
aan’.omen, vergezeld door de hofdame baro
nesse Van Tuyll van Serooskerken en den
Minister Henderson protesteert tegen
schending van een'belofte van Sovjet Rus
land. inzake propaganda.
ABONNEMENTSPRIJS»
Per kwartaal, voor Alkmaar f 2.—
Voor buiten Alkmaar 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
4.M booger
Ook de iegentreinen beginnen
3 November.
Met ingang van 3 November zullen even
eens de z<. tegentreinen worden ingelegd,
die uit Groningen en Maastricht vla Utrecht
naar Amsterdam en Rotterdam en Den
Haag loopen. terwijl bovendien nieuwe trei
nen naar Leeuwarden en Hengelo zullen
worden gedirigeerd.
Aan het bezwaar van het overstappen ge
durende den nachtelijken rit kan om econo
mische redenen nog niet worden tegemoet
gekomen. Reizigers, die uit het Zuiden naar
Leeuwarden vertrekken, zullen, behalve mis
schien in Utrecht, ook in Zwolle moeten
overstappen, terwijl zij. die Hengelo als eind
punt hunner reis hebben gekozen en uit de
hoofdstad komen, in Amersfoort van trein
moeten verwisselen.
De Eerste Kamer heeft aangenomen het
wetsontwerp in zake de regeling van het toe-
gepast-natuurwetenM-happelijk onderzoek
is dasma verdaagd tot II November.
Surséance van betaling voor „De Nieuwe
Boerhaave” aangevraagd.
Burgers en Co’s Bank heeft beroep aange-
teekend tegen de uitspraak in de zaak van
de ..Sodalitas Medicorum.’’
De christ.-hist. „Nederlander” be
spreekt het zoo juist verschenen Verslag
over het Lager Onderwijs 1927; het is
de redactie opgevallen, dat het aantal
gemeenten, waar geen openbare school
meer is, stijgt.
In genoemd verslagjaar steeg het aan
tal der gemeenten van 121 tot 14«, con
stateert het blad en het voegt daaraan
toe, dat 75 van deze gemeenten dus
de helft in Brabant en Limburg al
léén gelegen zijn.
No. 14 10
Het chr.-hist. orgaan levert
eenig commentaar;
Zooals wU enkele dagen geleden al heb
ben medegedeeld, bericht het „Hbd."'. over
wogen de Nederlandsche Spoorwegen ver
schillende maatregelen, die het reizen gedu
rende den nacht zouden veraangenamen en
verbeteren.
Naar wij vernemen, heeft Burgers Cos
Baak, welke door den president der Haag-
sene Rechtbank tegen borgstelling en ze
kerheid is veroordeeld tot overschrijving van
de te haren name staande hypotheek be
treffende de Sodalitas Medicorum leening.
bjj het Haagsche Gerechtshof beroep tegen
deze uitspraak aangeteekend.
Naar verluidt, zouden thans de onderhan-
delingen tusschen de commissie uit de obli-
ge.tiehouders van de Sodalitas Medicorum en
graaf Karachony te Boedapest zijn afge-
spróngen Deze onderhandel ingen betroffen
het voorste! dier commissie, waarbij de obli- i
gatiehouders in plaats van hun 8 pet. obli-
gaties zouden krijgen optanten-obligaties ter
zake van de schadevergoeding, welke de
graaf eventueel zou krijgen voor de van
hem afgenomen goederen in verband met
de grensregeling tusschen Hongarije. Roeme
nië Tsiecho-Slowakije. ingevolge het verdrag
van Trianon.
Naar voorts vernomen wordt, vertoeven de
commissieleden prof dr. Brouwer en mr. Van
Velzen in verband met deze zaak te Boe-
Beleefd rei roeken wij de
medewerking van onze HTT
Adverteerders mzakc net
vroegtijdig toezenden van
de voor de Zaterdag-num-
tners bestemde advertentién.
WU sullen bet zeer op prijs
stellen Indien wU de an
nonces. bestemd voos Zater
dag. reeds des Donderdags of
utterly X des Vrijdagsmorgens
ontvangen
Door bet vroegtijdig inzen
den van advertentiën kan
nen wtj nok aan de uitvoe
ring, dus aan bet netten
van de advertentie, mrrr
aandacht schenken, hetgeen
vanzelfsprekend de reclanie-
waarde van de annonce ten
goede Komt.
Mede m Uw eigen belang
vertrouwen wtj op Uwe
medewerking Inzake een en
ander te mogen rekenen,
waarvoor M> voorbaat onsen
dank.
Ter bevordering van de huisindustrie in
het graafschap Borsod. waar de ook ten I
onzent welbekende veelkleurige zgn Mezö. I
kövesderkleedjes en kussens worden gemaakt
heeft de Hongaarsche regeer.ng 120 000 pengo
ter beschikking gesteld.
Op het vliegveld van Rome heelt een on
geval plaats gehad, waarbij de directeur van
de Italiaansche Luchtvaartmaatschappij
„Transadriatica.” Graaf Fenato
om het leven is gekomen.
Morandi wilde het^. groote vliegtuig D. 2000
filmen voor het opsteeg om een tweede rond
vlucht boven Rome te maken. HU liep te dien
einde het vliegveld op en werd eensklaps
door een binnenkomend Italiaansch vliegtuig
gegrepen en gedood.
Graaf Morandi was een der eerste figuren
op luchtvaartgebied in Italië en zijn land
heeft door zUn dood dan ook een groot ver
lies te Ujden.
Te Hypolitushoef hebben gistermorgen bij
het cultiveeringswerk van den polder bü
Sluis 1, in handen van de Nederlandsche
Heidemaatschappij. 158 arbeiders het werk
neergelegd wegens een loongeschil.
De tweede dag van het onderzoek.
De tweede dag van het onderzoek naar de
oorzaken van het vergaap van het lucht
schip R. 101 heeft o.m. de mededeeling op
geleverd dat de proeftochten van de R. 101
op 1 en 2 October niet bevredigend verloo-
pen ziin. Een motor moest wegens lekkage
van een olietank spoedig na het vertrek
worden afgezet, terwijl een andere niet op
snelheid kon loopen. Men heeft na de ver
bouwing nimmer experimenten verricht met
de ollesneiheld en bovendien werd de tocht
met 16 uren bekort, hoewel nadrukkelijk was
vastgesteld, dat de proeftocht 24 uur zou
duren en een bevredigend verloop zeu heb
ben. Voorts zouden de voorbereidingen voor
liet vertrek van de R. 101 naar Indië in ze
keren zin onder pressie van .wijlen den Mi
nister van luchtvaart
stand gekomen zijn De 1
ningen van den deskiuft
toonen aan. dat hlj^rai
biliteit en gewich!
niet volkomen
De AttorneykQe
alleen de
het luykl
oo|
steven bezwaard zijn geweest.
De voorzitter wees op het ontbreken van
documenten betreffende den proeftocht.
In aansluiting hieraan stelde oe Attorney-
General vast, dat het luchtschip nog niet
veel meer dan een experiment heeft uitge
voerd.
Uit de verklaringen van den intusschen
overleden Church blijkt, dat deze het bc -1
tot het uitwerpen van een halve ton water-
ballast niet meer heeft kunnen uitvoeren,
daar op hetzelfde oogenblik de ramp plaats
had.
Deskundigen zijn van oordeel, dat de
scheepsconstructie in de lucht geen schade
kan hebben geleden, en dat het dalen van
den voorsteven het luchtschip in een hoek
van zeker 25 graden op defl horizontale rich
ting heeft gebracht.
Blijkens een rapport van Stimpsons. den
directeur van de Meteorologische Afdeeling
van het Ministerie van Luchtvaart heeft de
hoogtemeter op het moment van de ramp
goed gefunctionneerd.
In verband met den feestdag van
Allerheiligen, zal Het Noord Hollandsch
Dagblad Zaterdag a.s. vroeger dan ge
woonlijk en in beknopten vorm ver
schijnen.
Heeren
Het Kon Ned. Landbouw Comité heeft aan
de Tweede Kamer opmerfcingen doen toeko
men aangaande de landbouwbegrooting.
Het volgende is er aan ontleend:
Met teleurstelling wordt geconstateerd, dat
de Minister geen post op de begrootlng heeft
gebracht ter voorziening in de functie van
Directeur-Generaal van den Landbouw.
Het heeft onze aandacht getrokken, dat een
post is opgenomen, voor de aanstelling van
een consulent in algemeenen dienst.
Het is wenschelijk, dat de bedoeling van
de aanstelling van dezen consulent in alge
meenen dienst duidelijk wordt toegelicht.
Wij zijn van oordeel, dat een verslag over
den Landbouw, waarin veel waardevolle
statistische gegevens voorkomen, door het
laat vreschijnen veel van zijn waarde
Inboet.
Daarom spreken wij de hoop uit, dat. zoo
noodig door het aanstellen van meer deskun
dig personeel bij de betrokken afdeeling van
de directie van den Landbouw voor een zoo
tijdig mogelijk verschijnen zal worden zorg,
gedragen.
Alle abonné** oo dit blad »ita inaevolae de verrekerinsivoorwaarden f Onflfl 'LevetulanUe ccbeele omteacbiktheid tot werken door f 7Kf| *>i’ een onzeral met f OCn bil verlie» van een band. f 195 - ’erliea van een f CQ bil een breuk van
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeeringen wUUUv* verliea van beide armen, beide beenen of beide ooaen «aW»” doodeliiken afloop voet of een oog w, duim ol wijsvinger been
De Verzekeringsmaatschappij „De Nieuwe
Boerhaave’, wier faillissement door de
Haagsche Ree. :s aangevraagd, heeft
bij die rechtbank gisteren een verzoek inge
diend om haar surséance van betaling te
verleenen.
De heer De Visser fC. P.) heelt verlof
gevraagd, vragen te mogen stellen aan de
regeertng, in het bijzonder aan den Minis
ter van Buitenlandsche Zaken omtrent
eventueele betrekkingen tusschen den Paus
als staatshoofd en het Rijk der Nederlanden
en omtrent de positie van Kamerleden ten
opzichte van den Paus als hoofd der Katho
lieke Kerk, als Deze in maatschappeijke
acties optreedt.
Over dit verzoek zou heden worden be
slist.
..Waar zonder twijfel de wettelijke re
gelen en waarborgen voor de opheffing
eener openbare school in acht genomen
zijn, kan tegen het proces op zichzelf
geen bezwaar ingebracht worden. Maar
het wordt tijd om niet te vergeten dat
heel de schoolstrijd is gestreden onder ae
leuze der vrijheid, der vrijheid voor de
ouders, om te kiezen wat zü voor hun
kinderen we nachten De ..dwingelandij'*
heette ondragelijk; zij was ook ondrage-
lljk
Maar zij moet niet langs een omweg
terugkeeren! Want dan zal zij even on-
dragehjk zijn.
Overal in Nederland moeten ouders
voor hun kinderen de school kunnen
vinden, die hun sympathiek is, of voor
het minst: die hun niet anti-pathiek is.
Dit is de regel; ook als de wet daarop
nauwkeurig omschreven uitzonderingen
toelaat, moet de regel de regel blijven.
Want het gaat om de vrijheid der
ouders
De wachtkamers zullen open
Un.
Voorts hebben de Spoorwegen bepaald, dat
de wachtkamers van alle tusschenstations.
waar de nachttreinen stoppen, een half uur
voor het vertrek van den trein geopend zul
len zijn, een maatregel die door velen op
prijs zal worden gesteld.
Nog maakte men er ons opmerkzaam op.
dat reizigers, die van de nachttreinen ge
bruik maken, goed zullen doen, zich nauw
keurig volgens de aangebrachte borden van
de richting dienen te overtuigen, omdat an
ders gemakkelijk vergissingen kunnen voor
komen.
De wagens van den trein Amsterdam
Groningen bijv, worden niet voor dezelfde
route terug gebruikt, maar gaan van Gro
ningen naar Rotterdam.
Reeds is melding gemaakt van de justi-
tieele actie tegen een op de Nieuwe Prinsen,
gracht te Amsterdam gevestigde ..bank die
in het buitenland annonceerde hypotheken
te kunnen plaatsen, zoogenaamde onkosten
inde en dan verder niets van zich liet hooren.
Een soortgelijk geval heefthans de justitie
opnieuw hier ter stede achterhaald.
Ditmaal waren het twee personen, die
kantoor hielden op de Keizersgracht bij de
Nieuwe Spiegelgracht, die er hun werk vhu
maakten in het buitenland het plaatsen van
emissies aan te bieden. O.a. spiegelden zij-
dengenen, die met hen in relatie traden voor,
dat zij obligaties zoucjen uitgeven voor een
hier te lande te stichten N.V.. die in het
bezit zou zijn van vele gronden en bosschen.
De buitenlanders, die wat voor de plannen
voelden, stuurden geld maar de emissies
werden natuurlijk nimmer geplaatst.
Klachten bij de justitie volgden, en een
dezer dagen hebben op het kantoor van de
„emlssiebank'" justitieambtenaren en twee
inspecteurs van de centrale recherche een
huiszoeking gedaan en tal van bescheiden in
beslag genomen. De beide personen, die de
knoeierijen op touw hebben gezet, zijn ge
arresteerd.
En nu schijnt er elders zelfs nog een
nieuwe school gesticht te moeten wor
den, omdat een zeker christelijk school
bestuur zich niet kan vereenigen met de
christelijke inzichten van een school
hoofd, den heer Fedde Schurer.
Voor een tamelijk persoonlijk
christelijk inzicht dreigt er nu een
nieuwe school te moeten komen.
Zie als men zóó „de vrijheid voor de
ouders om te kiezen, wat zij voor hun
kinderen wenschen” opvat, en daarnaar
handelt, dan maakt men de finantieele
gelijkstelling praktisch onmogelijk en
vermoordt men haar.
Aan alles is een grens en het gaat
niet aan, over „dwingelandij” te spre
ken, als gemeentebesturen in het Zui
den het redelijke willen betrachten,
juist om de finantieele onderwljsgelijk-
stelling niet ónmogelijk te maken.
Waar zou het heengaan, als deze ge
meentebesturen de miniatuur-schooltjes
Voor openbaar onderwijs, voor slechts
enkele kinderen verlangd, lieten voort
bestaan of oprichten?
„De Nederlander” ga daaromtrent
eens bij Minister de Geer te rade!
En vrage eens, of een en ander een
uiting van dwingelandij is!
Of.... van wijs beleid.
De express GenëveBordeaux is bu Peri
gueux door onbekende oorzaak gederailleerd
Volgens de laatste ontvangen berichten is
het aantal slachtoffers van de spoorweg
ramp bij Perigueux gestegen tot 16. Eerst
laat in den middag slaagde men er in 4
lijken, die bedolven lagen onder de over
blijfselen van een eerste klasse wagon te
bergen .Drie dooden konden tot dusverre
niet, geïdentificeerd worden. De plaats des
onheils biedt een troosteloozen aanbllk. Men
is er niet zeker van of er nog meer dooden
onder de in elkaar geschoven wagons liggen
bedolven.
Het aantal zwaargewonden bedraagt 25,
waarvan
keeren.
De eerste vijf wagons van den trein wer
den letterlijk getelescopeerd.
Het oprulmingswerk wordt met onverflauw-
deh ijver voortgezet, om althans een van de
beide sporen zoo spoedig mogelijk vrij te
maken.
De autoriteiten hebben reeds een aantal
reizigers verhoord. Dezen verklaarden dat zij
cp het oogenblik van de ontsporing een
schok hebben waargenomen, die deed ver
onderstellen. „dat er een zwaar voorwerp op
de rails lag. Passagiers van den sneltrein,
die 20 minuten vroeger passeerde, hebben
medegedeeld, dat zij op dezelfde plek een
dergelijken schok hebben gevoeld.
In de gehouden zitting van oe commissie
welke belast is met het onderzoek naar de
oorzaken van de ramp van de R uil. zeide
de advocaat-generaal Sir William Jowltt
onder andere, dat de Minister van Lucht
vaart. wijlen Lord Thomson, in den afge-
loopcn winter heeft verklaard. <fht het
luchtschip, het koste wat het koste, einde
September voor een vlucht naar Indië ge
reed moest zijn, daar hij zijn plannen dien
overeenkomstig had gemaakt.
Lord Thomson zou van plan zijn geweest
om gedurende de rijksconferentie naar
Indië en terug te vliegen, om dan na te
rugkomst den premiers der Dominions een
omvangrijk project voor het tot stand
brengen van luchtverbindingen tusschen
de verschillende deelen van het rijk voor
te leggen.
Sir William Jowitt verklaarde verder, dat
de experimenteele oliemotoren. die in de
R. 101 gemonteerd waren acht ton zwaarder
waren dan was geschat. Zij wogen 17 ton.
terwijl de motoren der R. 100 negen
wegen en die der Graf Zeppelin zeven.
Toen de advocaat-generaal het had over
het hefvermogen der R. 101 Interrumpeerde
Sir John Simon. Hij hield een officieel
document in de hoogte en zeide. dat onder
den datum 9 September, verklaard wordt
dat de R. 101 gemakkelijk te behandelen
en buitengewoon stabiel was."'
..Ja”, antwoordde Sir William Jowitt.
..dat was de meening, die men er in Juli
op na hield.
„Dit was dus voordat de R 101 verlengd
was
Sir William Jowitt antwoordde
gend.
Het resultaat van de nieuwe constructie
was, dat het hefvermogen 162 ton bedroeg,
de structuur woog 109 ton, zoodat er 53 ton
over bleef.
De procureur-generaal zeide. dat
weersomstandigheden zeer belangrijk
ren.
„We moeten
de ramp misschien veroorzaakt kan
door een fout van den hoogtemeter.”
Sir John Simon: „Of een of andere fout
van den gronddienst om berichten te zen
den."
Vervolgens werd de mogelijkheid van het
breken van draden besproken, waardoor de
mogelijkheid zou zijn ontstaan, dat het
luchtschip was gaan duiken. Er zijn gebro
ken draden gevonden; thans zal microsco
pisch worden onderzocht of de draden vóór-
of na het ongeluk zijn gebroken
Maandagnamiddag bezocht Z. Exc. Mgr.
Schioppa. die zijn vacantie te Rome door,
brengt in gezelschap van Mgr. Eras, het in
aanbouw zijnde Nederlandsche priester
college. Z.Exc. sprak herhaaldelïjk zijne
groote tevredenheid uit over de fraaie lijnen
der gevels en over de doelmatige indeeling
van het inwendige en wenschte. hoogst vol
daan. den archtect, ir. Villa, geluk met het
welslagen van den bouw.
De bouw is thans van buiten geheel vol
tooid en binnen enkele weken zal het college
ook binnen zijn afgewerkt.