I
^innenlandsch Nieuws
BEGROOTING VAN WATERSTAAT
Voor de Huiskamer
Het gestolen Luchtballonnetje
OF DE GESCHIEDENIS VAN TWEE DEUGNIETEN
L
-I
I
De getatoeeerde handen^
LANDBOUW EN VEETEELT
<r
kt
74
V
'T’
KUNST, EN KENNIS
1 <14 ill ii
Een nieuwe Reisvereenigfnc
Besten- ea Commissie na Bfrtend
Begroeting Wegenfonds 1931
Voorloopit Verslag
Aangedrongen
De radio-censuur
Noordzeekanaal
te
54-jarig bestaan
de restauratie-wagens toe te
De oud-gepensionneerden
Ontevredenheid over de nonnen
in
■t laatste Koninklijk besluit
Begrooting Zuiderzeefonds 1931
Voorloopig Verslag
de
Jan Dunselman bediend
De steun aan de tarwecultuur
Mr. A. van der Deure spreekt
Luchtvaart
de
sprak ze
o
Het aitstel der kerstening van het K.D.V.
Prins Hendrik
Op reis naar Mecklenburg
is
De Keizer van Ethiopië
Prins Hendrik te hedenochtend vroeg voor
korten tijd naar Mecklenburg vertrokken.
jks iets
bemerkt had. Jardine boog zich over
de scheepvaart van het lang gesloten houden
van spoorbruggen.
15. Nog sneller liep hij voort, de deugniet.
Zag vat hij had aangericht.
De stoomwals ging over 's mans lichaam.
Het was een akelig gezicht.
Alleen het hoofd ging er niet onder.
Maar was het al niet erg genoeg?
Wim snelde voort, durfde niet meer kijken,
Zijn hart van angst heel hevig sloeg.
16. Pim die door het luchtruim bleef zweven.
Voelde berouw om den slechten rand.
Door hem aan zijn vr end Wim gegeven.
Begreep: Zijn oe.ouw kwam ook te laat.
HU zag de havens, den Westertoren,
Zag den Amstel en het IJ.
En de sluizen van IJmuiden,
Leken hem nu heel nabij.
De Ned. Bakkersbond tegen het dir*k«sM
eener teeltpremie
I
I
1
t
1
C
r
r
e
f
P
n
a
si
la
ui
m
m
et
wi
dt
ga
m
de
lo<
gr'
bo
he
dr<
zal
RU
Ro
nie
bul
dui
Azi
hel
vro
bui
nln
HU
ik
Oos
Hoi
onz
veri
bok
dre:
ond
blle
Mat
alle,
redt
De
dan
der
eent
de
wen
over
rich
Den
Hol!
koloi
daar
komi
voor
dank
burg
de
"SolsJ
Rit
afgea
geen
word
vreer
word:
geest
cultu
een i
brac!
tinge
Franl
dan I
ook 1
zende
sleept
Dit
wereb
vereis
cultui
staat
is, da
der v.
niet v
om n
voorot
ernstii
van e
derhet
gaderi
sprak.
I
N.V. Algemeen Advertentiebureau
A. de la Mar Azn.
Verschillende opmerkingen
Eenige leden vroegen of wel voldoende toe
zicht op schepen wordt gehouden; ontplof
fingen komen n.l. herhaaldelijk voor. Ge
vraagd werd naar de bemoeiingen van de re-
geering met de ragenproeven van den heer
Veraart.
Verscheiden leden betuigden hun instem
ming met het voornemen van de regeering
om de rZi te vergoeding bij de rijkspostsjwiar-
bank van 2.64 pet. tot 3 pet. te verhoogen
Enkele leden zouden nog verder willen gaan
en de rente tot 3*4 of 4 pet. willen zien op-
voerd.
van
den
gepensionneerden" te Amster-
x> goed niet heen te gaan ik ben
'licht ik zou u graag even willen
De bruggen «ver bei Noordzee
kanaal
.Gevraagd werd hoe lang de verbeterings-
werken van den Neder-Rijn nog zullen duren.
Sommige leden betuigden hun instemming
met de verruiming van den zuidelijken mond
van het Brabantsche vaarwater en de verbe
tering van het Hellegat.
Ernstig werd geklaagd over den toestand
van de pont bij Veteen en over de bruggen
over het Noordzeekanaal in het algemeen.
Gevraagd werd of het maken van tunnels
geen aanbeveling zou verdienen. Voorts werd
gevraagd naar de oorzaak van de aanvarin
gen aan de Hembrug. Men meende dat de
verbreeding van het Noordzeekanaal niet snel
genoeg te aangevat en vroeg of de minister
niet een grooter bedrag hiervoor zou willen
uittrekken. Men vroeg ook of niet een ver
keerspolitie kan worden ingesteld om aan
varingen tot een minimum te beperken. Som
mige leden oefenden critiek op het antwoord
van den minister op de schriftelijke vragen
van den heer Van den Heuvel, betreffende
de opruiming van steigers in het Noord zee
kanaal
Sommige leden merkten op dat over de
nieuwe schutsluis te IJmuiden reeds ernstige
klachten zijn vernomen en vroegen daarnaar
Andere leden meenden dat de klachten meer
betrekking hebben op den toegang uit zee
tot de sluis dan de sluis zelve.
de
Gevraagd werd waarom de Minister
den Weg Amsterdam‘s-Gravenhage
steeds vasthoudt aan het plan, dien
Spoorwegambtenaren
werd op bespoediging van
der spoorwégtoestanden om
worden inge-
iteter de ont
wikkeling van de luchtvaart alleen ziet in het
gebruik van vliegtuigen of ooWArwus in dat
van luchtschepen. Zjj zouden gaarne van de
denkbeelden van den minister daaromtrent
op de hoogte worden gesteld.
Sommige leden meenden dat bij de sta
king bU de K L M misstanden In de per-
soneeisverhoudingen aan het licht zijn getre
den. Z(j -vroegen Inlichtingen. Eenige leden
waren door de staking teleurgesteld en ble
ken van oordeel dat de piloten geen hooge
opvatting van hun plicht aan den dag heb
ben gelegd. Enkele leden vroegen of er be
hoorlijke samenwerking tusschen de K. L. M.
en de Nederlandsche Spoorwegen tot stand is
gekomen, hetgeen in het belang te van beide
Maatschappijen.
Eenige leden wenschten
licht over de vraag of de
Thans te door de heeren Bakker en mr
an der Flier te zanirn met een aantal an
dere personen te Den Haag definitief opge
richt een neuwe reisvereeniging onder den
naam Algemeene Reisvereeniging voor Ne
derland
Naar het „Hdbd.” verneemt, heeft bet
alg. landelijk bestuur van den Ned. Bakken,
bond, nadat het zich met algemeene stem
men tegen een eventueel maal- en mengge-
bod had uitgesproken, in een te Amsterdam
g houden vergadering óók het denkbeeld
van een teeltpremie (meelaccjjns), zooals
voorgesteld was door de heeren Snapper en
Goudeket verworpen en wel met op twaalf
Raad van Bijstand
In den raad van bijstand en advies heb
ben zitting genomen de heeren: W. baron
Bentinck van Schoonheeten. burgemeester
van Otet, E. Bennlnk Bolt, notaris te Am
sterdam. mr P. R. Blok, substituut-offictzr
van justitie te Den Haag, dr. J. W. M. En
gelberts. predikant te Amsterdam. L. P.
Maartens. lid der Kamer van Koophandel.
Den Haag. H. Ch. G. J. van der Mandere.
directeur-secretarte der Haagsche Volksuni
versiteit te Wassenaar, dr. H. A. Mulder.
Rector van het Gymnasium te Gouda, dr. K
F. Proost, voorzitter van den Bond van Volks
universiteiten te Rotterdam. -Th. A. Verde-
nlus. Rector van het Gemeentelijk Lyceum,
den Haag. prof. dr. D* H. Wester, te Den
Haag. B. T. A. Westerouen van Meeteren,
oud-burgemeester te Arnhem, terwijl er met
eenige andere personen overleg gepleegd
wordt.
De taak der bestuursleden en leiders zal
geheel belangeloos worden vervuld; de ver
eeniging geeft een veertiendaagsch blad uit
en aan haar is verbonden een eigen reis
bureau Hollandla, gevestigd Lange Poten
15, Den Haag.
Gearbeid zal worden In nauwe samenwer
king met de volksuniversiteiten, ten einde
het werk der vereeniging te verdiepen, ter
wijl met kracht de internationale gedachte
zal worden bevorderd.
Ten einde het doel zooveel mogelijk te be
vorderen te de contributie op f 125 gesteld.
Het secretariaat te voorloopig gevestigd
Nassau Dillen burgstraat 8. Den Haag, alwaar
men zich als lid kan’ópgeven.
Beginselverklaring
In de statuten te opgenomen de volgende
beginselverklaring
1. Het reizen en in het algemeen het
tijdelijk verblijf tot verpoozing in een andere
omgeving verschaft een levensgenot van
allereersten rang, hetwelk waard te zoo goed
en zoo veelzijdig als maar mogelijk te. bin
nen het bereik van het gehéele Nederland
sche volk geacht te worden.
2 Daarboven uitgaande, bevat de ontwik
keling van het toerisme een middel in zich,
om individuen en groepen van verschillende
volken in onderling contact te brengen en
aan een gezonde internationale toenadering
mede te werken, leidende tot beter begrijpen
en waardeeren van anderer levensopvattin
gen en gewoonten.
3. Aan een vereeniging. welke deze beide
doeleinden nastreeft en dusdanig georgani
seerd te. dat ztj zulks ongestoord en onver
poosd kan doen, bestaat behoefte.
4. Het ideéele doel van zulk een vereeni
ging sluit reeds aanstonds een monopolis
tisch karakter uit. leidt Integendeel tot sa
menwerking met en aansluiting aan gelijk
gezinde organisaties in binnen- en buiten
land.
Het bestuur bestaat uit vjjf personen, t.w.
de heeren: mr M. J. V. d Flier, voorzitter,
jhr. mr. J. Schuurbeque Boeve, secretaris,
A. E. N. Bakker, penningmeester en mr. J. J.
ten Siethoff. terwijl in de vijfde plaats nog
nader wordt voorzien.
Spoor en tramwegen. De tarieven
Verscheiden leden zouden gaarne net oor
deel van den minister vernemen over tariefs
verlaging. Andere leden drongen speciaal aan
op verlaging van de vrachttarieven voor
land- en tuinbouwproducten. Eenige leden
klaagden er in bet algemeen over, dat de
vrachttarieven voor verschillende buitenland-
ache artikelen belangrijk lager zijn dan voor
btnnenlandsche producten.
Sommige leden vroegen of de tarieven voor
bet reirigersvervoer niet te hoog zijn. Vooral
voor lange afstanden te dit naar hun mee-
ning het geval, alsook daar waar zeer druk
vervoer te, als op de electrische baanvakken
en het traject naar Zandvoort.
Verschelden leden drongen aan op een
krachtige voortzetting van de electrificatie
der spoorwegen en vroegen of het niet moge-
Hjk is het traject AmsterdamAmersfoort
te electrificeeren. Andere leden bepleitten
hetzelfde voor het baanbak HaarlemZand
voort. Vele leden hadden niet anders dan lof
voor de nieuwe derde klasserjjtuigen en dron
gen aan op een snelle uitbreiding van dit rij-
tuigtype voor het stoombed rijf.
Gevraagd werd of bet niet mogeljjk te het
station Haarlem aan de Noordzijde den ge-
beelen dag open te stellen. Op verbetering
van verschillende spoorwegovergangen bij
stations werd aangedrongen.
Verbetering werd ook bepleit voor den over
weg in bet Oostelijk gedeelte van Amster
dam, waar een onhoudbare toestand bestaat.
Verscheiden leden vestigden nogmaals de
aandacht op de onbewaakte overwegen. We
derom weid geklaagd over de beswaren voor
Verschenen te het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer over het IX Hoofdstuk (Wa
terstaat) van de Rljksbegrootlng 1931. Het
volgende te eraan ontleend.
De bekende kunstschilder, de heer Jan
Dunselman, wiens kruiswegstaties in de
Amsterdamsche 6t. Nicolaaskerk in de
toenmalige beschildering onzer kerken een
nieuwe periode openden en die later met
zijn schilderingen betreffende het HH.
Sacrament van Mirakel en het leven van
Sint Nicolaas heel dit merkwaardige kerk
gebouw van Bleys opluteterde een levens
taak tezaam van dertig jaren is van de
laatste HH. Sacramenten voorzien.
Zjjn toestand te thans redelijk.
Het verkeer en de wegen
Sommige leden drongen aan op den aanleg
van viuchthavgns. vooral met het oog op den
winter, o.m. tusschen Gorinchem en Nijme
gen. alsook bjj Mlllingen. Verscheiden leden
drongen er op aan om de njksveeren vrij te
stellen van rechten, evenals de bruggen over
de rivieren bij het rjjk in beheer en onder
houd. Verscheiden leden vroegen of de minis
ter een overzicht kan geven omtrent de oor
zaken van vele ongevallen op de wegen. Som
mige leden drongen aan op een algemeen
snelheidsmaximum van zeventig KM. An
dere leden achtten een dergelijke bepaling
onpracttech en ongewenscht. Aangedrongen
wend op scherpere maatregelen ten einde de
van veiligheids- en verkeersvoor-
beter te verzekerenbepleit werd
instelling van een Rijksverkeers-
dat o.a. tot de ontwikkeling van het adver-
tentie-wezen in Nederland zooveel heeft
bijgedragen, nu toch immers zijn 50 roem
ruchte jaren te danken heeft
Na een geanimeerde discussie werd ten
slotte een protestmotie. te zenden aan de
Regeering. met algemeene stemmen aange
nomen.
naleving
schriften
o.m. de
politie
Verscheiden leden achtten het onjuist dat
bjj de aanvraag tot verlenging van rijbewij
zen geen nieuwe medische verklaring wordt
geeischt. Sommige leden wenschten ook de
wielrijders aan strengere eischen te onder
werpen Men drong er op aan te bepalen, dat
ook vrachtwagens van richtingwijzers moeten
worden voorzien. Aangedrongen werd op
strenger toezicht op het verbod met het rij
den met open knalpot. Verscheiden leden we
zen op de onveiligheid van het verkeer door
bet lawaai van claxon en signaalhoorn.
Sommige leden wilden invoering van we-
genbelastingkaarten zooals in Engeland ge
bruikt worden, welke zichtbaar aan den auto
worden bevestigd, zoodat de controleerende
ambtenaar met een oogopslag kan zien of de
wegenbelasting voldaan is.
De 298 M. en de censuur
Waterstaat
Sommige leden zouden gaarne op de hoogte
worden gebracht van ’s ministers vbomemens
betreffende de reorganisatie van den Rjjks-
waterstaatsdienst Van verschillende zijden
werd wegens de dreigende werkloosheid op
'werkverruiming aangedrongen. Men wees
om. op het bouwen van bruggen, aanleggen
van wegen en op de uitvoering van de Zui
derzeewerken. Bjj de van het departement
uitgaande aanbestedingen zou voorts zooveel
mogeljjk met de belangen van de Nederland-
sche industrie rekening moeten worden ge
houden.
Eenige leden drongen aan op normalisatie
bjj den aanleg van scheepvaartwegen. Ver
scheiden leden vroegen naar de denkbeelden
van den minister inzake de electriciteitsvoor-
Wening; ook drongen sommige leden aan op
het instellen van een electriciteitsraad.
Morgen. Woensdag 5 November, bestaat
de N.V. Algemeen Advertentie Bureau A. de
ja Mar Azn. te Amsterdam 50 jaar.
Tez gelegenheid van dit jubileum heeft
de N.V. een jublleum-uitgave doen verschil-
nen. waarin zijn opgenomen een korte ge
schiedenis en de tegenwoordige outillage
van het bedrijfInteressant te. om te lezen,
hoe de stichter der onderneming, de heer
Abr. de la Mar, destijds bij nacht en ontij
er op uittrok om zijn reclame-cartons in de
rijtuigen der H.IJB.M. opgehangen te krij
gen. Daarna was er vooruitgang, natuurlijk!
Toen nog 's en nog 's: het werd één Jacobs-
ladder van succes, totdat nu de N.V. AJg
Advertentie Bureau A. de la Mar Azn. te
Amsterdam als een der grootste en belang
rijkste ondernemingen op haar gebied be
kend - staat, met bijkantoren te 's.Graven-
hage en te Rotterdam en met een dochter
maatschappij in Indië.
De directie wordt heden ten dage gevoerd
door de heeren W. A. Grollenberg en G. J.
Palm. waarvan de eerstgenoemde, het
directeurschap sinds 1916 bekleedend. o.m.,
tot taak had den koers van het schip te
leiden door het tumult van de oorlogs
periode. Hl) heeft het op energieke wijze ge.
daan en met vaste gelukkige hand.
De algemeene procuratie-houder, de heer
J. W. Schumacher, krijgt in het gedenkboek
een pluim op zijn hoed, omdat hij „vele
jaren met buitengewonen Ijver en toewij
ding den heer Grollenberg terzijde heeft ge
staan".
De uitgebreide service-afdeeling van het
jublleerend advertentie.bureau staat onder
de algemeene leiding van den heer CfSlewe.
In samenwerking met den chef van het
teekenatelier, den heer M. Aronson, zorgt
hij er voor, dat de reclame-creatles van de
la Mar ook in het huldig tijdsgewricht het
aparte cachet dragen, waaraan dit bureau.
Ter gelegenheid v»n diens kroning heeft
de Koningin het grootkruis van de orde van
den Nederlandschen Leeuw verleend aan
Haile Sellable I. toning Oer kooingen van
Ethiopia.
De Radio Omroep ContrMe Commissie
heeft de V.A.R.A bericht, dat zjj in het ver
volg vooraf ter inzage wenscht te ontvangen
den tekst van de litteraire halfuurtjes, welke
de heer A M. de Jong voor de V A RA,
verzorgt.
om &p de rijksveenen geen rechten
Klachten over den toestand
Verscheidéh leden drongen er op aan, de
uitgifte en samenstelling van de spoorboekjes
weer te doen plaats hebben op de wijze, zoo
als voorheen het geval was Het kleine spoor
boekje te onpractisch en veroorzaakt veel
last.
Nogmaals werd aangedrongen op betere
verbinding tusschen Amsterdam en Zand
voort. Wederom drongen eenige leden aan om
passagiers derde klasse ook buiten de hoofd
maaltijden in
laten.
Aanged rongen
de verbetering
Amsterdam
Zaterdag 1.1. om 2 uur namiddag had
..Bal va tori' te Amsterdam een openbare
protestvergadering plaats van de samenwer
kende bonden van burgerlijk gepensionneer
den en gepensionneerden der Nederl. Spoor
wegen, tegen hel
inzake de hoogere ondersteuning voor oud-
gepensionneerden. welke voor de wet van 29
Mei 1920 (Rijksgepens en voor 1 April 1919
ispoorwegpers waren gepenslonneerd.
De vergadering stond onder leiding
den heer Th. v d Horst, voorz. van
.Bond van
dam.
De heer Ketelaar, lid der Tweede Kamer,
als spreker optredende, betoogde, dat de oud-
gepensionneerden hun koperen jubileum
achter den rug hebben, al was er dan ook
geen reden voor hen om dit feestelijk te
herdenken. Reeds 12S jaar lang vechten Zij
voor een klein beetje beteren levensavond.
Telkens te daar strijd over gevoerd in de Ka
mer. tot nu toe met onvoldoend resultaat.
De nu bekend gemaakte normen brengen
geen voldoende oplossing, te meer niet, waar
van de toch al te laag gestelde maxima be
dragen afgetrokken wordt wat de betrokke
nen aan eigen inkomsten hebben, resp. van
de gezinsleden de helft.
Spreker spootde aan tot strijd voor
gelijkstelling van de pensioenen van de oud-
gepensionneerden met die van de tegen
woordig gepensionneerden.
Als tweede spreker trad bjj ontstentenis
van het Tweede Kamerlid v. Braambeek op,
de heer H. J. Klein.
Deze wees er op, dat. mogen de regelingen
voor het Rijkspersoneel getroffen, al niet
voldoen aan behoorlijk te stellen eischen. de
Spoorweggepensionneerden 'oovendlen nog
afgescheept worden met nog lagere bedragen
dan het Rijkspersoneel.
Hjj toonde een staat met 224 afwijzende
beschikkingen van de Spoorwegdirectie om
toeslag op de lage pensioenen. Daarbij waren
er, die van f 50 per jssr tot f 150 per jaar
pensioen genoten. Deze menschen hadden,
de een t 156 ouderdomsrente, de ander f 6
per week kostgeld van een dochter of zoon,
of wel f 6 i f 7 per week eigen inkomsten.
Al deze gevallen werden door de directie af
gewezen.
Uit qBP door de directie gesticht fonds tot
verleening van steun aan behoeftige gepen
sionneerden. ter grootte van circa 1 millioen,
te slechts f 13.745.82 aan de oud-gepension
neerden ten goede gekomen.
De nu getroffen regeling spreekt voor t
Rjjk van 280 pCt. toeslag, voor het Spoor
wegpersoneel 100 pCt. Het eerste wordt ge
geven op het pensioen van voor 29 Mei 1920,
het andere 100 pCtop het tegenwoordige
pensioen voor de gepensionneerden van voor
1 April 1919. Waar er nu rijn, die indertijd
geen 40 pCt. toeslag ontvingen, zooals vroe
ger by het Rijk te gegeven, daar worden deze
personen opnieuw de dupe van de slechtere
regeling der Spoorwegen.
voldoenden toestand van de golf 298 i<,
welke ongenietbaar te door de storingen, die
slechts met uiterst selectieve toestellen zijn
weg te werken. Versterking van den zender
te niet voldoende, de Noordelijke en Zuide
lijke provincies zullen daar geen profijt van
hebben. Het valt toe te juichen dat te Boe
dapest het initiatief te genomen de 2M m.
te ruilen voor een golf van 300 5 400. of
liever nog van 400 a 500 Meter; met 410
M. kan men geheel Nederland bestrükan.
met 298 M. niet zonder bijzender. Te Boe
dapest is men over de ruiling nog niet tot
een acooord gekomen. De regeertngen, ook
de onze, hebben een woordje mee te spo
ken.
Alle zorg moet nu besteed worden aan dt
1875 M. Spanje doet er een aanval op en
alle insnannlng is noodtg om dién aanval
af te slaan. Spanje zegt, als bergland. e«i
lange golf noodlg te hebben, maar nu wtj
de 1060 vrijwel kwijt zijn, moet Nederland
de 1875 behouden, omdat wij er het land en
het buitenland mee kunnen bestrijken, puv
dat de onderlinge storingen op de *«3^9
golf minder rijn dan op de korte.
Bovendien kost een lange golf minder.
Zoo kortzichtig moeten wij niet zijn om
na te volgen, wat van zekere zijde wordt
voorgesteld d el870 M. te rullen voor twee
korte golven. Afgescheiden van de kans, dat
we bij den ruil maar één korte golf zouden
krijgen, moet men bedenken, dat de korte
golf nooit gelijkwaardig aan de lange kan
zijn.
Alle •omroepvereenlgingen zijn het er over
eens dat zenderverbetering noodlg is, maar
een regeling blijft uit. De regeering wacht,
tot de omroepvereenlgingen tot overeen
stemming zijn gekomen. Maar dat gebeurt*
niet.
Misschien zou de regeering nu kunnen
komen met een voorstel aan de vier cul-
tureele groepen gezamenlijk een zender voor
korte golf te bouwen. Wil er een niet mee
doen. dan kunnen de overige het doen. De
omroeporganisatie, die zich afzijdig wil hou
den, kan dan den ‘zender huren.
De N.C.R.O. en de K RO. aarzelen gruoie
kosten te maken voor Kuizen, nu de ver
plichte ruiling er Is en de andere omroep-
vereeniglncen niet in staat zijn een tegen
prestatie te leveren. Door den slechten zen
der van 298 M. komen de koeten aan de
programma’s ten laste gelegd, niet tot haar
recht.
Spreker kwam daarna tot de interpellatie-
Albarda. ‘t Is jammer, dat nf t alle omroep-
vereeniglngen zooveel zelf-oontrole hebben,
dat preventieve censuur overbodig te. Nu
moeten wij haar als goede staatsburgers aaw
vaarden, ondanks de bezwaren. Geconsts
teerd moet echter worden, dat de Radio-
commissie thans een open oog heeft voor Oe
bezwaren.
Maar openbare orde te een rekbaar be
grip. De commissie en de minister verbieden
op grond van die openbare orde elke cri
tiek op een andere om roep vereeniging. Dit
is tot daaraan toe. maar er kan een andere
commissie komen en een andere minister,
die een andere opvatting hebben over open
bare orde.
Dat is verkeerd. Daarom te een beroeps
instantie noodlg; er moet houvast zijn. Wil
de volksvertegenwoordiging nog scherpere
controle, dan moeten wjj ons daaraan on
derwerpen, maar de uitlegging moet vast
staan: er mogen geen wisselende inrichten
■nin en geen willekeur.
De vrilheld van het woord is een koste-
lllk bezit en daarom, zeide spr.. moeten wij
ons verk’n’-en teiren censuur welke niet te
om-even d-or vo’dnende weerborwn tegen
willekeur. De minister heeft nu e<m in
stantie toe-rwd en spreker hoogte dat
•’»”Tnee ongewenschtheden zullen verdwij
nen.
meer te heffen
van de bruggen over het
Toen Daryl Jardine een paar uren in
Sandbourne had doorgebracht, kwam hij
tot de bevinding, dat de badplaats sedert
z’n laatste bezoek, er met reuzenschreden
op vooruitgegaan was. Ze was vliegensvlug
op weg, zoo dacht hij, een tweede Biarritz
te worden.
Het was elf uur *s avonds.
In het „thiatre royal” was „Madame
Butterfly” opgevoerd in de onmiddellijke
nabijheid van het theatergebouw was het
stampvol met de bezoekers van dien avond,
die nu huiswaarts keerden een aantal hun
ner, bezitters van loges en stalles in de opera,
talmde nog wat, in de hoop de schoone
Beatrice de Castelan te zien, die ook naar de
opera geweest was. Daryl Jardine was in ’t
gedrang geraakt en trachtte vergeefs er uit
te komen.
Het was zóó vol vóór *t gebouw, dat de
politie het noodig vond in te grijpen. Weldra
zag men dan ook agenten in uniform, die
orde in den chaos trachtten te scheppen door
een vrijen doorgang te maken. Toen Jardine,
die nog steeds in ’t gedrang was, een paar
stappen achteruit geduwd werd, botste hij
tegen een langen kreupelen man aan, die op
twee krukken liep. Een der krukken viel
op den grond, waardoor het hoornen hand
vat los raakte.
Jardine bukte en raapte de kruk op. Het
viel hem op, dat het gevallen voorwerp zeer
licht en glad en aan *t boveneind van een
gladden koperen ring voorzien was. Hij
schroefde het losgeraakte handvat dicht en
gaf het met een lichte buiging, aan den eige
naar terug. Deze, wiens gelaat door den
breeden, opgeslagen kraag van z’n jas en
den overhangenden rand van z’n vilten hoed,
bijna onzichtbaar was, mompelde een paar
onverstaanbare woorden tot dank en ver
dween tusschen de menigte.
Toen Jardine weer opkeek, zag hij een
zeer mooie jonge vfouw, die aan den arm van
een deftigen ouden heer, met een sneeuw-
witten baard, en een aantal ridderorden op
de borst, een echt zuidelijk type, hem lang
zaam passeerde.
De menigte duwde Jardine van achteren op;
of hij wilde of niet, moest hij met den stroom
mee na eenigen tijd bevond hij zich eens
klaps tegenover het geopend portier van een
prachtigen luze-auto. Op hetzelfde oogen-
blik werd het portier aan de andere zijde
met geweld open gerukt, een donkere ge
stalte sprong in het voertuig en wierp zich
op den ouden, gedecoreerden heer, die ach
terin zat. Jardine hoorde het jonge meisje
om hulp roepen en zag, dat de gespierde
handen van den indringer, den ouden heer
naar de keel grepen. Snel als het weerlicht
sprong ook Jardine door het geopend portier
aan zijn kant den auto in, greep den aanvaller
bij den kraag en wierp hem uit het portier,
waardoor hij binnen gekomen was, op straat.
Dit alles was zoo gauw in z’n werk
da het volk er om heen er nauwelij
van I L J y -
de gestalte, die op de zachte kussens ineen
gepakt was. Beatrice riep den chauffeur iets
m *t Spaansch toe en de auto zette zich in
beweging.
Het duurde niet lang of de oude heer her
kreeg z’n bewustzijn. Hij wierp een angstigen
blik op z’n .edder en bracht er met moeite
uit
„Wees zoo
u zeer verpL.
spreken.”
Beatrice greep hem bij den arm.
„Z’n handen 1” riep ze „hebt u die ge
zien 1 De handen van Luiz Tarok.... 1”
De auto reed nu op een prachtigen, uit
stekend verzorgden hoofdweg. Vlak vóór
hen, hier en daar verspreid, rezen hooge,
statige gebouwen, met tal van verlichte ven
sters, met een prachtig uitzicht op de einde-
looze zee.
Jardine begreep, dat hij zeer toevallig
in een buitengewoon avontuur gewikkeld was.
De geheimzinnige moordenaar met X’n af-
Zondag hield de Bond van Ambtenaren
In dienst bij de Nederlandsche Spoorwegen
een buitengewone algemeene vergadering
te Utrecht, ten einde rijn standpunt te be.
palen of de Bond al dan niet accoord zou
gaan met uitstel der herziening van de
arbeidsvoorwaarden van het spoorwegper
soneel, welke herziening op 1 Januari as.
zou moeten plaats hebben. De vergadering
was druk bezocht.
Na een uitvoerige uiteenzetting van den
voorzitter, den heer J. H. Ujfering en
langdurige debatten werd besloten het ad
vies tot uitstel op te volgen.
zichtelijk getatoeëerde handen de deftige,
oude heer, die meer lag dan zat in z’n auto
de tegenwoordigheid van dit mooie Spaan-
sche meisjeWie onder de menigte,
die nog kort te voren de prachtige „car”
omringde, en de inzittenden misschien om
hun hoogen rang en rijkdom hadden benijd,
zou ook maar in de verte vermoed hebben,
dat een zoo berucht individu als Luiz Tarok
zooeven met zoo’n misdadig voornemen in
hun nabijheid was geweest.
Beatrice wierp een dankbaren blik op den
redder van haar vader.
„U moet wel vreemde gedachten over ons
gekregen hebben.” zoo begon ze met ’n
diepe, welluidende stem, „maar we zijn niet
van plan de aandacht der politie op onze
particuliere aangelegenheden te vestigen.
Ik beschouw het als een bijzondere leiding
der Voorzienigheid, dat u juist te rechter
tijd kwam om ons uit een groot ^gevaar te
redden, en dat, terwijl u niet wist wie we
waren. Mag ik u even m’n vader voorstellen
Senator Arturo de Castelan en ik....”
Jardine glimlachte.
„Ik geloof, dat uw naam me al bekend is,
senonU,” zei hij in ’t Spaansch.
Het jonge meisje keek blij-verwonderd op.
„U spreekt onze taal riep ze.
„Zooals u hoort. M’n naam is Daryl Jar
dine,” liet hij er haastig op volgen „ik ben
een gelukzoeker. U moet weten, dat ik zoowat
de heele wereld heb rondgezworven, en me
daardoor veel vreemde talen heb eigen ge
maakt, waarvoor ik trouwens een uitsteken
den aanleg bezit. Ronduit gezegd, senorita,
wanneer u slechts de helft wist van hetgeen
ik op m’n kerfstok heb, dan zou u den chauf
feur laten stoppen en mij verzoeken onmid-
dellijk den auto te verlaten.”
Beatrice keek hem verbaasd aan. Ze wist
niet wat ze hoorde.
„Ik geloof niet wat u daar zegt,”
met vaste stem.
Mr. A. van der Deure. voorzitter van
Ned. Chr. Radio-Vereen, heeft gisteravond
voor den Hulzer zender eenige bestuurs-
mededeelingen gedaan.
Ten eerste gewaagde hij van den zeer op-
Verschenen te het Voorloopig Verslag der
Tweede Kamer over de begrooting van het
wegenfonds voor 1931.
Verscheidene leden vroegen inlichtingen
over de verhouding van de Rtjkscommlssic
van Overleg voor de wegenverbetering en de
daarnaast bestaande ambtelljke rijkscom-
mtesle. in het bijzonder hoe de samenwerklhg
van beide lichamen te. Sommige leden be
twijfelden of bU het ontwerpen van plannen
tot wegenverbetering wel de noodige een
heid wordt betracht; naar hun meening
wordt te veel aan het oordeel der directies
overgelaten. Geklaagd werd, dat bü het ont
werpen van wegtracees zeer weinig wordt ge
let op de belangen der - landbouwbedrijven,
door welke de wegen worden aangelegd.
Eenige leden vroegen of de Minister niet
van oordeel te dat naast verbetering van de
bestaande wegen enkele hoofdaderen voor
het snelverkeer met motorrijtuigen aangelegd
moeten worden
Verscheidene leden drongen er op aan dat
meer zorg zal worden besteed aan de paden
voor voetgangers. Eenige leden wenschten
voor goede vakopleiding van de straatmakers'
te doen zór^lragen en zoo mogelijk ‘n diplo
ma van rijkswege voor deze vaklieden in te
stellen. Sommige leden waren van meening
dat bjj het bouwen en verbeteren van brug
gen niet systematisch wordt te werk ge
gaan. Zij vroegen voorts of bjj den bruggen
bouw wel voldoende rekening wordt gehou
den met de belangen van de btnnenlandsche
nijverheid. Verschelden leden wezen op de
wenschelfjkheid om bijdragen uit het we
genfonds te verleenen voor verbetering en
onderhoud van wegen, niet op het Rjjkswe-
genplan of een der provinciale wëgenplan-
nen voorkomend en toch van intercommu
naal belang.
Met genoegen hadden verscheidene leden
vernomen dat de tollen in het Gooi snel
worden .opgeheven. Sommige leden drongen
er op' aan, meer aandacht te besteden aan
wegen in de omgeving van Amsterdam
voor
nog
over
Sassenheim te leggen. Naar men meende te
weten, heeft de Amsterdamsche K. v. K.
aangedrongen op een weg beoosten Leiden
en heeft de Minister al opdracht gegeven dit
plan te onderzoeken. Indien dit juist te.
meende men. dat het weinig zin heeft, cm
hangende dit onderzoek, gelden aan te
vragen voor den weg die op het Rijkswegen-
plan staat aangegeven.
Blijkens het Voorloopig Verslag der Twee
de Kamer over de begrooting van het Zui-
derzeefonds voor 1931 werd hulde gebracht
aan de directie der Zuiderzeewerken voor
haar voortvarendheid, al betreurde men dat
sommige posten belangrijk zijn overschreden.
Enkele leden, die tot dusver niet pessimis
tisch waren geweest over de droogmaking
der Zuiderzee, toonden eenige ongerustheid
in verband met artikelen van Ir. Bijl, waarin
wordt uitgesproken dat het IJselmeer geen
zoetwater zal bevatten. ZU vroegen het oor
deel van den Minister hierover.
Verscheiden leden drongen er met kracht
op aan de droogmaking van den noordooste-
Hjken polder spoedig ter hand te nemen,
waardoor tevens aan de bevolking in de
aangrenzende streek werk zal worden ver
schaft. Deze leden drongen ook aan op de
voorbereiding der werken van het U-meer.
Sommige leden stellen de vraag, waarom de
regeering tot dusver geen voorstellen heeft
gedaan omtrent de wijze, waardoor het cul-
tuurrjjp maken van de Wieringermeer zal
geschieden.
Gevraagd w’erd of de regeering voorne
mens is spoedig een orgaan als bedoeld in
art. 194 der grondwet in het leven te roepen
met het oog op de ontginning der gronden.
Gevraagd werd of de afsluiting van de
Zuiderzee'geen gevaar zal opleveren voor de
volksgezondheid in verband met den vuil-
uitvoer van Amsterdam. Ook werd de vraag
gesteld of de afwatering van den IJsel niet
in gevaar zal komen.
Opgemerkt werd, dat In het geheel twaalf
millioen voor de uitvoering van de in art.
10 bedoelde militaire werken zal worden uit
gegeven. Gevraagd werd waarvoor dit noo
dlg te.