I ^innenlandsch Nieuws BEGROOTING VAN WATERSTAAT Voor de Huiskamer Het gestolen Luchtballonnetje OF DE GESCHIEDENIS VAN TWEE DEUGNIETEN L -I I De getatoeeerde handen^ LANDBOUW EN VEETEELT <r kt 74 V 'T’ KUNST, EN KENNIS 1 <14 ill ii Een nieuwe Reisvereenigfnc Besten- ea Commissie na Bfrtend Begroeting Wegenfonds 1931 Voorloopit Verslag Aangedrongen De radio-censuur Noordzeekanaal te 54-jarig bestaan de restauratie-wagens toe te De oud-gepensionneerden Ontevredenheid over de nonnen in ■t laatste Koninklijk besluit Begrooting Zuiderzeefonds 1931 Voorloopig Verslag de Jan Dunselman bediend De steun aan de tarwecultuur Mr. A. van der Deure spreekt Luchtvaart de sprak ze o Het aitstel der kerstening van het K.D.V. Prins Hendrik Op reis naar Mecklenburg is De Keizer van Ethiopië Prins Hendrik te hedenochtend vroeg voor korten tijd naar Mecklenburg vertrokken. jks iets bemerkt had. Jardine boog zich over de scheepvaart van het lang gesloten houden van spoorbruggen. 15. Nog sneller liep hij voort, de deugniet. Zag vat hij had aangericht. De stoomwals ging over 's mans lichaam. Het was een akelig gezicht. Alleen het hoofd ging er niet onder. Maar was het al niet erg genoeg? Wim snelde voort, durfde niet meer kijken, Zijn hart van angst heel hevig sloeg. 16. Pim die door het luchtruim bleef zweven. Voelde berouw om den slechten rand. Door hem aan zijn vr end Wim gegeven. Begreep: Zijn oe.ouw kwam ook te laat. HU zag de havens, den Westertoren, Zag den Amstel en het IJ. En de sluizen van IJmuiden, Leken hem nu heel nabij. De Ned. Bakkersbond tegen het dir*k«sM eener teeltpremie I I 1 t 1 C r r e f P n a si la ui m m et wi dt ga m de lo< gr' bo he dr< zal RU Ro nie bul dui Azi hel vro bui nln HU ik Oos Hoi onz veri bok dre: ond blle Mat alle, redt De dan der eent de wen over rich Den Hol! koloi daar komi voor dank burg de "SolsJ Rit afgea geen word vreer word: geest cultu een i brac! tinge Franl dan I ook 1 zende sleept Dit wereb vereis cultui staat is, da der v. niet v om n voorot ernstii van e derhet gaderi sprak. I N.V. Algemeen Advertentiebureau A. de la Mar Azn. Verschillende opmerkingen Eenige leden vroegen of wel voldoende toe zicht op schepen wordt gehouden; ontplof fingen komen n.l. herhaaldelijk voor. Ge vraagd werd naar de bemoeiingen van de re- geering met de ragenproeven van den heer Veraart. Verscheiden leden betuigden hun instem ming met het voornemen van de regeering om de rZi te vergoeding bij de rijkspostsjwiar- bank van 2.64 pet. tot 3 pet. te verhoogen Enkele leden zouden nog verder willen gaan en de rente tot 3*4 of 4 pet. willen zien op- voerd. van den gepensionneerden" te Amster- x> goed niet heen te gaan ik ben 'licht ik zou u graag even willen De bruggen «ver bei Noordzee kanaal .Gevraagd werd hoe lang de verbeterings- werken van den Neder-Rijn nog zullen duren. Sommige leden betuigden hun instemming met de verruiming van den zuidelijken mond van het Brabantsche vaarwater en de verbe tering van het Hellegat. Ernstig werd geklaagd over den toestand van de pont bij Veteen en over de bruggen over het Noordzeekanaal in het algemeen. Gevraagd werd of het maken van tunnels geen aanbeveling zou verdienen. Voorts werd gevraagd naar de oorzaak van de aanvarin gen aan de Hembrug. Men meende dat de verbreeding van het Noordzeekanaal niet snel genoeg te aangevat en vroeg of de minister niet een grooter bedrag hiervoor zou willen uittrekken. Men vroeg ook of niet een ver keerspolitie kan worden ingesteld om aan varingen tot een minimum te beperken. Som mige leden oefenden critiek op het antwoord van den minister op de schriftelijke vragen van den heer Van den Heuvel, betreffende de opruiming van steigers in het Noord zee kanaal Sommige leden merkten op dat over de nieuwe schutsluis te IJmuiden reeds ernstige klachten zijn vernomen en vroegen daarnaar Andere leden meenden dat de klachten meer betrekking hebben op den toegang uit zee tot de sluis dan de sluis zelve. de Gevraagd werd waarom de Minister den Weg Amsterdam‘s-Gravenhage steeds vasthoudt aan het plan, dien Spoorwegambtenaren werd op bespoediging van der spoorwégtoestanden om worden inge- iteter de ont wikkeling van de luchtvaart alleen ziet in het gebruik van vliegtuigen of ooWArwus in dat van luchtschepen. Zjj zouden gaarne van de denkbeelden van den minister daaromtrent op de hoogte worden gesteld. Sommige leden meenden dat bij de sta king bU de K L M misstanden In de per- soneeisverhoudingen aan het licht zijn getre den. Z(j -vroegen Inlichtingen. Eenige leden waren door de staking teleurgesteld en ble ken van oordeel dat de piloten geen hooge opvatting van hun plicht aan den dag heb ben gelegd. Enkele leden vroegen of er be hoorlijke samenwerking tusschen de K. L. M. en de Nederlandsche Spoorwegen tot stand is gekomen, hetgeen in het belang te van beide Maatschappijen. Eenige leden wenschten licht over de vraag of de Thans te door de heeren Bakker en mr an der Flier te zanirn met een aantal an dere personen te Den Haag definitief opge richt een neuwe reisvereeniging onder den naam Algemeene Reisvereeniging voor Ne derland Naar het „Hdbd.” verneemt, heeft bet alg. landelijk bestuur van den Ned. Bakken, bond, nadat het zich met algemeene stem men tegen een eventueel maal- en mengge- bod had uitgesproken, in een te Amsterdam g houden vergadering óók het denkbeeld van een teeltpremie (meelaccjjns), zooals voorgesteld was door de heeren Snapper en Goudeket verworpen en wel met op twaalf Raad van Bijstand In den raad van bijstand en advies heb ben zitting genomen de heeren: W. baron Bentinck van Schoonheeten. burgemeester van Otet, E. Bennlnk Bolt, notaris te Am sterdam. mr P. R. Blok, substituut-offictzr van justitie te Den Haag, dr. J. W. M. En gelberts. predikant te Amsterdam. L. P. Maartens. lid der Kamer van Koophandel. Den Haag. H. Ch. G. J. van der Mandere. directeur-secretarte der Haagsche Volksuni versiteit te Wassenaar, dr. H. A. Mulder. Rector van het Gymnasium te Gouda, dr. K F. Proost, voorzitter van den Bond van Volks universiteiten te Rotterdam. -Th. A. Verde- nlus. Rector van het Gemeentelijk Lyceum, den Haag. prof. dr. D* H. Wester, te Den Haag. B. T. A. Westerouen van Meeteren, oud-burgemeester te Arnhem, terwijl er met eenige andere personen overleg gepleegd wordt. De taak der bestuursleden en leiders zal geheel belangeloos worden vervuld; de ver eeniging geeft een veertiendaagsch blad uit en aan haar is verbonden een eigen reis bureau Hollandla, gevestigd Lange Poten 15, Den Haag. Gearbeid zal worden In nauwe samenwer king met de volksuniversiteiten, ten einde het werk der vereeniging te verdiepen, ter wijl met kracht de internationale gedachte zal worden bevorderd. Ten einde het doel zooveel mogelijk te be vorderen te de contributie op f 125 gesteld. Het secretariaat te voorloopig gevestigd Nassau Dillen burgstraat 8. Den Haag, alwaar men zich als lid kan’ópgeven. Beginselverklaring In de statuten te opgenomen de volgende beginselverklaring 1. Het reizen en in het algemeen het tijdelijk verblijf tot verpoozing in een andere omgeving verschaft een levensgenot van allereersten rang, hetwelk waard te zoo goed en zoo veelzijdig als maar mogelijk te. bin nen het bereik van het gehéele Nederland sche volk geacht te worden. 2 Daarboven uitgaande, bevat de ontwik keling van het toerisme een middel in zich, om individuen en groepen van verschillende volken in onderling contact te brengen en aan een gezonde internationale toenadering mede te werken, leidende tot beter begrijpen en waardeeren van anderer levensopvattin gen en gewoonten. 3. Aan een vereeniging. welke deze beide doeleinden nastreeft en dusdanig georgani seerd te. dat ztj zulks ongestoord en onver poosd kan doen, bestaat behoefte. 4. Het ideéele doel van zulk een vereeni ging sluit reeds aanstonds een monopolis tisch karakter uit. leidt Integendeel tot sa menwerking met en aansluiting aan gelijk gezinde organisaties in binnen- en buiten land. Het bestuur bestaat uit vjjf personen, t.w. de heeren: mr M. J. V. d Flier, voorzitter, jhr. mr. J. Schuurbeque Boeve, secretaris, A. E. N. Bakker, penningmeester en mr. J. J. ten Siethoff. terwijl in de vijfde plaats nog nader wordt voorzien. Spoor en tramwegen. De tarieven Verscheiden leden zouden gaarne net oor deel van den minister vernemen over tariefs verlaging. Andere leden drongen speciaal aan op verlaging van de vrachttarieven voor land- en tuinbouwproducten. Eenige leden klaagden er in bet algemeen over, dat de vrachttarieven voor verschillende buitenland- ache artikelen belangrijk lager zijn dan voor btnnenlandsche producten. Sommige leden vroegen of de tarieven voor bet reirigersvervoer niet te hoog zijn. Vooral voor lange afstanden te dit naar hun mee- ning het geval, alsook daar waar zeer druk vervoer te, als op de electrische baanvakken en het traject naar Zandvoort. Verschelden leden drongen aan op een krachtige voortzetting van de electrificatie der spoorwegen en vroegen of het niet moge- Hjk is het traject AmsterdamAmersfoort te electrificeeren. Andere leden bepleitten hetzelfde voor het baanbak HaarlemZand voort. Vele leden hadden niet anders dan lof voor de nieuwe derde klasserjjtuigen en dron gen aan op een snelle uitbreiding van dit rij- tuigtype voor het stoombed rijf. Gevraagd werd of bet niet mogeljjk te het station Haarlem aan de Noordzijde den ge- beelen dag open te stellen. Op verbetering van verschillende spoorwegovergangen bij stations werd aangedrongen. Verbetering werd ook bepleit voor den over weg in bet Oostelijk gedeelte van Amster dam, waar een onhoudbare toestand bestaat. Verscheiden leden vestigden nogmaals de aandacht op de onbewaakte overwegen. We derom weid geklaagd over de beswaren voor Verschenen te het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over het IX Hoofdstuk (Wa terstaat) van de Rljksbegrootlng 1931. Het volgende te eraan ontleend. De bekende kunstschilder, de heer Jan Dunselman, wiens kruiswegstaties in de Amsterdamsche 6t. Nicolaaskerk in de toenmalige beschildering onzer kerken een nieuwe periode openden en die later met zijn schilderingen betreffende het HH. Sacrament van Mirakel en het leven van Sint Nicolaas heel dit merkwaardige kerk gebouw van Bleys opluteterde een levens taak tezaam van dertig jaren is van de laatste HH. Sacramenten voorzien. Zjjn toestand te thans redelijk. Het verkeer en de wegen Sommige leden drongen aan op den aanleg van viuchthavgns. vooral met het oog op den winter, o.m. tusschen Gorinchem en Nijme gen. alsook bjj Mlllingen. Verscheiden leden drongen er op aan om de njksveeren vrij te stellen van rechten, evenals de bruggen over de rivieren bij het rjjk in beheer en onder houd. Verscheiden leden vroegen of de minis ter een overzicht kan geven omtrent de oor zaken van vele ongevallen op de wegen. Som mige leden drongen aan op een algemeen snelheidsmaximum van zeventig KM. An dere leden achtten een dergelijke bepaling onpracttech en ongewenscht. Aangedrongen wend op scherpere maatregelen ten einde de van veiligheids- en verkeersvoor- beter te verzekerenbepleit werd instelling van een Rijksverkeers- dat o.a. tot de ontwikkeling van het adver- tentie-wezen in Nederland zooveel heeft bijgedragen, nu toch immers zijn 50 roem ruchte jaren te danken heeft Na een geanimeerde discussie werd ten slotte een protestmotie. te zenden aan de Regeering. met algemeene stemmen aange nomen. naleving schriften o.m. de politie Verscheiden leden achtten het onjuist dat bjj de aanvraag tot verlenging van rijbewij zen geen nieuwe medische verklaring wordt geeischt. Sommige leden wenschten ook de wielrijders aan strengere eischen te onder werpen Men drong er op aan te bepalen, dat ook vrachtwagens van richtingwijzers moeten worden voorzien. Aangedrongen werd op strenger toezicht op het verbod met het rij den met open knalpot. Verscheiden leden we zen op de onveiligheid van het verkeer door bet lawaai van claxon en signaalhoorn. Sommige leden wilden invoering van we- genbelastingkaarten zooals in Engeland ge bruikt worden, welke zichtbaar aan den auto worden bevestigd, zoodat de controleerende ambtenaar met een oogopslag kan zien of de wegenbelasting voldaan is. De 298 M. en de censuur Waterstaat Sommige leden zouden gaarne op de hoogte worden gebracht van ’s ministers vbomemens betreffende de reorganisatie van den Rjjks- waterstaatsdienst Van verschillende zijden werd wegens de dreigende werkloosheid op 'werkverruiming aangedrongen. Men wees om. op het bouwen van bruggen, aanleggen van wegen en op de uitvoering van de Zui derzeewerken. Bjj de van het departement uitgaande aanbestedingen zou voorts zooveel mogeljjk met de belangen van de Nederland- sche industrie rekening moeten worden ge houden. Eenige leden drongen aan op normalisatie bjj den aanleg van scheepvaartwegen. Ver scheiden leden vroegen naar de denkbeelden van den minister inzake de electriciteitsvoor- Wening; ook drongen sommige leden aan op het instellen van een electriciteitsraad. Morgen. Woensdag 5 November, bestaat de N.V. Algemeen Advertentie Bureau A. de ja Mar Azn. te Amsterdam 50 jaar. Tez gelegenheid van dit jubileum heeft de N.V. een jublleum-uitgave doen verschil- nen. waarin zijn opgenomen een korte ge schiedenis en de tegenwoordige outillage van het bedrijfInteressant te. om te lezen, hoe de stichter der onderneming, de heer Abr. de la Mar, destijds bij nacht en ontij er op uittrok om zijn reclame-cartons in de rijtuigen der H.IJB.M. opgehangen te krij gen. Daarna was er vooruitgang, natuurlijk! Toen nog 's en nog 's: het werd één Jacobs- ladder van succes, totdat nu de N.V. AJg Advertentie Bureau A. de la Mar Azn. te Amsterdam als een der grootste en belang rijkste ondernemingen op haar gebied be kend - staat, met bijkantoren te 's.Graven- hage en te Rotterdam en met een dochter maatschappij in Indië. De directie wordt heden ten dage gevoerd door de heeren W. A. Grollenberg en G. J. Palm. waarvan de eerstgenoemde, het directeurschap sinds 1916 bekleedend. o.m., tot taak had den koers van het schip te leiden door het tumult van de oorlogs periode. Hl) heeft het op energieke wijze ge. daan en met vaste gelukkige hand. De algemeene procuratie-houder, de heer J. W. Schumacher, krijgt in het gedenkboek een pluim op zijn hoed, omdat hij „vele jaren met buitengewonen Ijver en toewij ding den heer Grollenberg terzijde heeft ge staan". De uitgebreide service-afdeeling van het jublleerend advertentie.bureau staat onder de algemeene leiding van den heer CfSlewe. In samenwerking met den chef van het teekenatelier, den heer M. Aronson, zorgt hij er voor, dat de reclame-creatles van de la Mar ook in het huldig tijdsgewricht het aparte cachet dragen, waaraan dit bureau. Ter gelegenheid v»n diens kroning heeft de Koningin het grootkruis van de orde van den Nederlandschen Leeuw verleend aan Haile Sellable I. toning Oer kooingen van Ethiopia. De Radio Omroep ContrMe Commissie heeft de V.A.R.A bericht, dat zjj in het ver volg vooraf ter inzage wenscht te ontvangen den tekst van de litteraire halfuurtjes, welke de heer A M. de Jong voor de V A RA, verzorgt. om &p de rijksveenen geen rechten Klachten over den toestand Verscheidéh leden drongen er op aan, de uitgifte en samenstelling van de spoorboekjes weer te doen plaats hebben op de wijze, zoo als voorheen het geval was Het kleine spoor boekje te onpractisch en veroorzaakt veel last. Nogmaals werd aangedrongen op betere verbinding tusschen Amsterdam en Zand voort. Wederom drongen eenige leden aan om passagiers derde klasse ook buiten de hoofd maaltijden in laten. Aanged rongen de verbetering Amsterdam Zaterdag 1.1. om 2 uur namiddag had ..Bal va tori' te Amsterdam een openbare protestvergadering plaats van de samenwer kende bonden van burgerlijk gepensionneer den en gepensionneerden der Nederl. Spoor wegen, tegen hel inzake de hoogere ondersteuning voor oud- gepensionneerden. welke voor de wet van 29 Mei 1920 (Rijksgepens en voor 1 April 1919 ispoorwegpers waren gepenslonneerd. De vergadering stond onder leiding den heer Th. v d Horst, voorz. van .Bond van dam. De heer Ketelaar, lid der Tweede Kamer, als spreker optredende, betoogde, dat de oud- gepensionneerden hun koperen jubileum achter den rug hebben, al was er dan ook geen reden voor hen om dit feestelijk te herdenken. Reeds 12S jaar lang vechten Zij voor een klein beetje beteren levensavond. Telkens te daar strijd over gevoerd in de Ka mer. tot nu toe met onvoldoend resultaat. De nu bekend gemaakte normen brengen geen voldoende oplossing, te meer niet, waar van de toch al te laag gestelde maxima be dragen afgetrokken wordt wat de betrokke nen aan eigen inkomsten hebben, resp. van de gezinsleden de helft. Spreker spootde aan tot strijd voor gelijkstelling van de pensioenen van de oud- gepensionneerden met die van de tegen woordig gepensionneerden. Als tweede spreker trad bjj ontstentenis van het Tweede Kamerlid v. Braambeek op, de heer H. J. Klein. Deze wees er op, dat. mogen de regelingen voor het Rijkspersoneel getroffen, al niet voldoen aan behoorlijk te stellen eischen. de Spoorweggepensionneerden 'oovendlen nog afgescheept worden met nog lagere bedragen dan het Rijkspersoneel. Hjj toonde een staat met 224 afwijzende beschikkingen van de Spoorwegdirectie om toeslag op de lage pensioenen. Daarbij waren er, die van f 50 per jssr tot f 150 per jaar pensioen genoten. Deze menschen hadden, de een t 156 ouderdomsrente, de ander f 6 per week kostgeld van een dochter of zoon, of wel f 6 i f 7 per week eigen inkomsten. Al deze gevallen werden door de directie af gewezen. Uit qBP door de directie gesticht fonds tot verleening van steun aan behoeftige gepen sionneerden. ter grootte van circa 1 millioen, te slechts f 13.745.82 aan de oud-gepension neerden ten goede gekomen. De nu getroffen regeling spreekt voor t Rjjk van 280 pCt. toeslag, voor het Spoor wegpersoneel 100 pCt. Het eerste wordt ge geven op het pensioen van voor 29 Mei 1920, het andere 100 pCtop het tegenwoordige pensioen voor de gepensionneerden van voor 1 April 1919. Waar er nu rijn, die indertijd geen 40 pCt. toeslag ontvingen, zooals vroe ger by het Rijk te gegeven, daar worden deze personen opnieuw de dupe van de slechtere regeling der Spoorwegen. voldoenden toestand van de golf 298 i<, welke ongenietbaar te door de storingen, die slechts met uiterst selectieve toestellen zijn weg te werken. Versterking van den zender te niet voldoende, de Noordelijke en Zuide lijke provincies zullen daar geen profijt van hebben. Het valt toe te juichen dat te Boe dapest het initiatief te genomen de 2M m. te ruilen voor een golf van 300 5 400. of liever nog van 400 a 500 Meter; met 410 M. kan men geheel Nederland bestrükan. met 298 M. niet zonder bijzender. Te Boe dapest is men over de ruiling nog niet tot een acooord gekomen. De regeertngen, ook de onze, hebben een woordje mee te spo ken. Alle zorg moet nu besteed worden aan dt 1875 M. Spanje doet er een aanval op en alle insnannlng is noodtg om dién aanval af te slaan. Spanje zegt, als bergland. e«i lange golf noodlg te hebben, maar nu wtj de 1060 vrijwel kwijt zijn, moet Nederland de 1875 behouden, omdat wij er het land en het buitenland mee kunnen bestrijken, puv dat de onderlinge storingen op de *«3^9 golf minder rijn dan op de korte. Bovendien kost een lange golf minder. Zoo kortzichtig moeten wij niet zijn om na te volgen, wat van zekere zijde wordt voorgesteld d el870 M. te rullen voor twee korte golven. Afgescheiden van de kans, dat we bij den ruil maar één korte golf zouden krijgen, moet men bedenken, dat de korte golf nooit gelijkwaardig aan de lange kan zijn. Alle •omroepvereenlgingen zijn het er over eens dat zenderverbetering noodlg is, maar een regeling blijft uit. De regeering wacht, tot de omroepvereenlgingen tot overeen stemming zijn gekomen. Maar dat gebeurt* niet. Misschien zou de regeering nu kunnen komen met een voorstel aan de vier cul- tureele groepen gezamenlijk een zender voor korte golf te bouwen. Wil er een niet mee doen. dan kunnen de overige het doen. De omroeporganisatie, die zich afzijdig wil hou den, kan dan den ‘zender huren. De N.C.R.O. en de K RO. aarzelen gruoie kosten te maken voor Kuizen, nu de ver plichte ruiling er Is en de andere omroep- vereeniglncen niet in staat zijn een tegen prestatie te leveren. Door den slechten zen der van 298 M. komen de koeten aan de programma’s ten laste gelegd, niet tot haar recht. Spreker kwam daarna tot de interpellatie- Albarda. ‘t Is jammer, dat nf t alle omroep- vereeniglngen zooveel zelf-oontrole hebben, dat preventieve censuur overbodig te. Nu moeten wij haar als goede staatsburgers aaw vaarden, ondanks de bezwaren. Geconsts teerd moet echter worden, dat de Radio- commissie thans een open oog heeft voor Oe bezwaren. Maar openbare orde te een rekbaar be grip. De commissie en de minister verbieden op grond van die openbare orde elke cri tiek op een andere om roep vereeniging. Dit is tot daaraan toe. maar er kan een andere commissie komen en een andere minister, die een andere opvatting hebben over open bare orde. Dat is verkeerd. Daarom te een beroeps instantie noodlg; er moet houvast zijn. Wil de volksvertegenwoordiging nog scherpere controle, dan moeten wjj ons daaraan on derwerpen, maar de uitlegging moet vast staan: er mogen geen wisselende inrichten ■nin en geen willekeur. De vrilheld van het woord is een koste- lllk bezit en daarom, zeide spr.. moeten wij ons verk’n’-en teiren censuur welke niet te om-even d-or vo’dnende weerborwn tegen willekeur. De minister heeft nu e<m in stantie toe-rwd en spreker hoogte dat •’»”Tnee ongewenschtheden zullen verdwij nen. meer te heffen van de bruggen over het Toen Daryl Jardine een paar uren in Sandbourne had doorgebracht, kwam hij tot de bevinding, dat de badplaats sedert z’n laatste bezoek, er met reuzenschreden op vooruitgegaan was. Ze was vliegensvlug op weg, zoo dacht hij, een tweede Biarritz te worden. Het was elf uur *s avonds. In het „thiatre royal” was „Madame Butterfly” opgevoerd in de onmiddellijke nabijheid van het theatergebouw was het stampvol met de bezoekers van dien avond, die nu huiswaarts keerden een aantal hun ner, bezitters van loges en stalles in de opera, talmde nog wat, in de hoop de schoone Beatrice de Castelan te zien, die ook naar de opera geweest was. Daryl Jardine was in ’t gedrang geraakt en trachtte vergeefs er uit te komen. Het was zóó vol vóór *t gebouw, dat de politie het noodig vond in te grijpen. Weldra zag men dan ook agenten in uniform, die orde in den chaos trachtten te scheppen door een vrijen doorgang te maken. Toen Jardine, die nog steeds in ’t gedrang was, een paar stappen achteruit geduwd werd, botste hij tegen een langen kreupelen man aan, die op twee krukken liep. Een der krukken viel op den grond, waardoor het hoornen hand vat los raakte. Jardine bukte en raapte de kruk op. Het viel hem op, dat het gevallen voorwerp zeer licht en glad en aan *t boveneind van een gladden koperen ring voorzien was. Hij schroefde het losgeraakte handvat dicht en gaf het met een lichte buiging, aan den eige naar terug. Deze, wiens gelaat door den breeden, opgeslagen kraag van z’n jas en den overhangenden rand van z’n vilten hoed, bijna onzichtbaar was, mompelde een paar onverstaanbare woorden tot dank en ver dween tusschen de menigte. Toen Jardine weer opkeek, zag hij een zeer mooie jonge vfouw, die aan den arm van een deftigen ouden heer, met een sneeuw- witten baard, en een aantal ridderorden op de borst, een echt zuidelijk type, hem lang zaam passeerde. De menigte duwde Jardine van achteren op; of hij wilde of niet, moest hij met den stroom mee na eenigen tijd bevond hij zich eens klaps tegenover het geopend portier van een prachtigen luze-auto. Op hetzelfde oogen- blik werd het portier aan de andere zijde met geweld open gerukt, een donkere ge stalte sprong in het voertuig en wierp zich op den ouden, gedecoreerden heer, die ach terin zat. Jardine hoorde het jonge meisje om hulp roepen en zag, dat de gespierde handen van den indringer, den ouden heer naar de keel grepen. Snel als het weerlicht sprong ook Jardine door het geopend portier aan zijn kant den auto in, greep den aanvaller bij den kraag en wierp hem uit het portier, waardoor hij binnen gekomen was, op straat. Dit alles was zoo gauw in z’n werk da het volk er om heen er nauwelij van I L J y - de gestalte, die op de zachte kussens ineen gepakt was. Beatrice riep den chauffeur iets m *t Spaansch toe en de auto zette zich in beweging. Het duurde niet lang of de oude heer her kreeg z’n bewustzijn. Hij wierp een angstigen blik op z’n .edder en bracht er met moeite uit „Wees zoo u zeer verpL. spreken.” Beatrice greep hem bij den arm. „Z’n handen 1” riep ze „hebt u die ge zien 1 De handen van Luiz Tarok.... 1” De auto reed nu op een prachtigen, uit stekend verzorgden hoofdweg. Vlak vóór hen, hier en daar verspreid, rezen hooge, statige gebouwen, met tal van verlichte ven sters, met een prachtig uitzicht op de einde- looze zee. Jardine begreep, dat hij zeer toevallig in een buitengewoon avontuur gewikkeld was. De geheimzinnige moordenaar met X’n af- Zondag hield de Bond van Ambtenaren In dienst bij de Nederlandsche Spoorwegen een buitengewone algemeene vergadering te Utrecht, ten einde rijn standpunt te be. palen of de Bond al dan niet accoord zou gaan met uitstel der herziening van de arbeidsvoorwaarden van het spoorwegper soneel, welke herziening op 1 Januari as. zou moeten plaats hebben. De vergadering was druk bezocht. Na een uitvoerige uiteenzetting van den voorzitter, den heer J. H. Ujfering en langdurige debatten werd besloten het ad vies tot uitstel op te volgen. zichtelijk getatoeëerde handen de deftige, oude heer, die meer lag dan zat in z’n auto de tegenwoordigheid van dit mooie Spaan- sche meisjeWie onder de menigte, die nog kort te voren de prachtige „car” omringde, en de inzittenden misschien om hun hoogen rang en rijkdom hadden benijd, zou ook maar in de verte vermoed hebben, dat een zoo berucht individu als Luiz Tarok zooeven met zoo’n misdadig voornemen in hun nabijheid was geweest. Beatrice wierp een dankbaren blik op den redder van haar vader. „U moet wel vreemde gedachten over ons gekregen hebben.” zoo begon ze met ’n diepe, welluidende stem, „maar we zijn niet van plan de aandacht der politie op onze particuliere aangelegenheden te vestigen. Ik beschouw het als een bijzondere leiding der Voorzienigheid, dat u juist te rechter tijd kwam om ons uit een groot ^gevaar te redden, en dat, terwijl u niet wist wie we waren. Mag ik u even m’n vader voorstellen Senator Arturo de Castelan en ik....” Jardine glimlachte. „Ik geloof, dat uw naam me al bekend is, senonU,” zei hij in ’t Spaansch. Het jonge meisje keek blij-verwonderd op. „U spreekt onze taal riep ze. „Zooals u hoort. M’n naam is Daryl Jar dine,” liet hij er haastig op volgen „ik ben een gelukzoeker. U moet weten, dat ik zoowat de heele wereld heb rondgezworven, en me daardoor veel vreemde talen heb eigen ge maakt, waarvoor ik trouwens een uitsteken den aanleg bezit. Ronduit gezegd, senorita, wanneer u slechts de helft wist van hetgeen ik op m’n kerfstok heb, dan zou u den chauf feur laten stoppen en mij verzoeken onmid- dellijk den auto te verlaten.” Beatrice keek hem verbaasd aan. Ze wist niet wat ze hoorde. „Ik geloof niet wat u daar zegt,” met vaste stem. Mr. A. van der Deure. voorzitter van Ned. Chr. Radio-Vereen, heeft gisteravond voor den Hulzer zender eenige bestuurs- mededeelingen gedaan. Ten eerste gewaagde hij van den zeer op- Verschenen te het Voorloopig Verslag der Tweede Kamer over de begrooting van het wegenfonds voor 1931. Verscheidene leden vroegen inlichtingen over de verhouding van de Rtjkscommlssic van Overleg voor de wegenverbetering en de daarnaast bestaande ambtelljke rijkscom- mtesle. in het bijzonder hoe de samenwerklhg van beide lichamen te. Sommige leden be twijfelden of bU het ontwerpen van plannen tot wegenverbetering wel de noodige een heid wordt betracht; naar hun meening wordt te veel aan het oordeel der directies overgelaten. Geklaagd werd, dat bü het ont werpen van wegtracees zeer weinig wordt ge let op de belangen der - landbouwbedrijven, door welke de wegen worden aangelegd. Eenige leden vroegen of de Minister niet van oordeel te dat naast verbetering van de bestaande wegen enkele hoofdaderen voor het snelverkeer met motorrijtuigen aangelegd moeten worden Verscheidene leden drongen er op aan dat meer zorg zal worden besteed aan de paden voor voetgangers. Eenige leden wenschten voor goede vakopleiding van de straatmakers' te doen zór^lragen en zoo mogelijk ‘n diplo ma van rijkswege voor deze vaklieden in te stellen. Sommige leden waren van meening dat bjj het bouwen en verbeteren van brug gen niet systematisch wordt te werk ge gaan. Zij vroegen voorts of bjj den bruggen bouw wel voldoende rekening wordt gehou den met de belangen van de btnnenlandsche nijverheid. Verschelden leden wezen op de wenschelfjkheid om bijdragen uit het we genfonds te verleenen voor verbetering en onderhoud van wegen, niet op het Rjjkswe- genplan of een der provinciale wëgenplan- nen voorkomend en toch van intercommu naal belang. Met genoegen hadden verscheidene leden vernomen dat de tollen in het Gooi snel worden .opgeheven. Sommige leden drongen er op' aan, meer aandacht te besteden aan wegen in de omgeving van Amsterdam voor nog over Sassenheim te leggen. Naar men meende te weten, heeft de Amsterdamsche K. v. K. aangedrongen op een weg beoosten Leiden en heeft de Minister al opdracht gegeven dit plan te onderzoeken. Indien dit juist te. meende men. dat het weinig zin heeft, cm hangende dit onderzoek, gelden aan te vragen voor den weg die op het Rijkswegen- plan staat aangegeven. Blijkens het Voorloopig Verslag der Twee de Kamer over de begrooting van het Zui- derzeefonds voor 1931 werd hulde gebracht aan de directie der Zuiderzeewerken voor haar voortvarendheid, al betreurde men dat sommige posten belangrijk zijn overschreden. Enkele leden, die tot dusver niet pessimis tisch waren geweest over de droogmaking der Zuiderzee, toonden eenige ongerustheid in verband met artikelen van Ir. Bijl, waarin wordt uitgesproken dat het IJselmeer geen zoetwater zal bevatten. ZU vroegen het oor deel van den Minister hierover. Verscheiden leden drongen er met kracht op aan de droogmaking van den noordooste- Hjken polder spoedig ter hand te nemen, waardoor tevens aan de bevolking in de aangrenzende streek werk zal worden ver schaft. Deze leden drongen ook aan op de voorbereiding der werken van het U-meer. Sommige leden stellen de vraag, waarom de regeering tot dusver geen voorstellen heeft gedaan omtrent de wijze, waardoor het cul- tuurrjjp maken van de Wieringermeer zal geschieden. Gevraagd w’erd of de regeering voorne mens is spoedig een orgaan als bedoeld in art. 194 der grondwet in het leven te roepen met het oog op de ontginning der gronden. Gevraagd werd of de afsluiting van de Zuiderzee'geen gevaar zal opleveren voor de volksgezondheid in verband met den vuil- uitvoer van Amsterdam. Ook werd de vraag gesteld of de afwatering van den IJsel niet in gevaar zal komen. Opgemerkt werd, dat In het geheel twaalf millioen voor de uitvoering van de in art. 10 bedoelde militaire werken zal worden uit gegeven. Gevraagd werd waarvoor dit noo dlg te.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8