Gemengd cdGieuws s i Voor de Huiskamer Het gestolen Luchtballonnetje OF DE GESCHIEDENIS VAN TWEE DEUGNIETEN DE VLIEGBOOT DO. X TE AMSTERDAM Kingsford Smith LUCHTVAART Hoog water fn een half utir van de grens naar Schelling wonde De Indische post vluchten Vier inbraken in een nacht n I Een oplichter Boyd en Connor De getatoeeerde handen Ernstige val Verdronken Schip omgevallen Het Amstelwater vannacht 6 c.M. gedaald De hoogste rang Mi de teehtmecht Beoordeeltngen van EngeLscbr deskundigen De vermoedelyke dader gmrreatm< met zelf zen. o or Drie minuten aan boord. te de (Slot) om de t Een man gedood em- X" 'I I zei 20 »9 aai. II iro tal hen sc bc el dl ;r plaat- Pogfn- 19. De man bleef pompen en Wim liep verder. Een agent naar het pompen keek. „*k Ben benieuwd. rei hij. „of het zal lukken. HU schijnt mij hee'emaal van streep.” De jongen bleef met de fietspomp werken. Aanhoudend pompte hij lucht. Er scheen leven In den man te komen. Eensklaps hoorden zjj een zucht. Te Geffen te een 3-jarig zoontje van den heer M. Hendriks in een vuilwaaerputje ge vallen en verdronken. I 1 I I 1 1 I 1 t e 11 v o >1 b n re: aa dv 1 g® gei «cl 1 WO in te var ger km inh alM ötn ziet mei te 1 ziet E veel leze wek gen juls gevi der lege kele het tekc mee dige best staa vóór mid< da tg ren Wi een Hl inwe is a telef niet De tn de de j< vorm goed< gen. relzei bund verbe heid sene Me: boek *t zy te ko: te we Voc opent Dit evenz Het onzen de ge en te door Geluk UJd d De ev In de Doo leven, door dag, «ebod< ling d wikkel Bij ons bi mite t leden der bemanning aan boord vliegboot. om daar den nacht te doorbrengen. Kon Dr. Tilgenkamp bijzonderheden vertellen over het van de reis en de route, die men had. interessant zou het zijn, van konden we door het kajult-raam een werpen in de verlichte, met comforta- Een 74-jarige bewoner van de Orthen- straat te ’s-Hertogenbosch struikelde op de Zuidwillemsvaart over een stuk Ijzer en wend in leven gevaarlijken toestand naar het Groot Ziekenhuis overgebracht. 20. Het scheen de kat niet te bevallen. Zoo hoog boven de groote stad. Het dier dacht zeker by zichzelve: Dat te niets voor een gewone kat. De stok werd door den staart losgelaten, Pim volgde het dier in zyn vaL „Tt Geloof," aei hy. „dat ze op haar pootjes. Wel veilig terecht komen zaL” In de mynstreek en omgeving opereert sinds enkele maanden de uit Kerkrade af komstige M. C. R. die reeds herhaaldeiyk wegens oplichting met de ju*titie in aan raking kwam en reeds menig jaar in de ge vangenis doorbracht. R schijnt er zyn beroep van te maken cm op naam van Kerkraadsche ingezetenen en van Kerkraadsche menschen, die elders wo nen, op de meest sluwe wyae geld los te krtjgen. Nu eem komt hy by het koopen van vee geld tekort, dan weer fantaseert hy een ander verhaal, dat wel indruk blijkt te ma ken. Thans schynt hy na eerst Kerkrad», Schta op Geul, Hoensbroek en Heerlen ts hebben afgestroopt zyn operatieterrein naar Lu t ter ad e te hebben verlegd. De commissaris van politie te Kerkrade verzoekt in het algemeen politieblad de aanhouding van dezen sluwen oplichter. Het Amstelwater te Ouderkerk, dat Dins, dagavond nog over den dyk vloeide, is in den loop van den nacht vrij belangrijk ge daald. n.l. zes c.M. Mede doordat op de lage plaatsen nieuwe bekist ngen zyn gemaakt en zandzakken zyn aangebracht, was het overloopen gisterochtend geheel geëindigd. een scherpen op het groote de motoren Gistermiddag om 13 minuten voor twee zyn de belde Oceaanvliegers Boyd en Connor van Amsterdam vertrokken met bestemming naar Croydon. gingen de Do. i een gens heeft de radio aan boord perfect ge werkt. Boven Bonn voor wy Keulen bereik ten was het landschap in een vloletten nevel gehuld Te vier uur dertig <D. T.) pa seerden wy de Hollandsch-Duitsche grens by Loblth. Een draadloos bericht uit Canberra meldt, dat het Australische Huls van Afgevaardig den beeft besloten, dat de rang van „air commodore**, de h*■gsle rang by de Austra lische luchtmacht, aan Kingsford Smith zal worden verleend. In Zuid-Limbnrg Een gedeelte van het dorp Heugem staat onder water. De menschen hebben in de grootste haast hun vee in veiligheid gebracht naar hooger gelegen plaatsen. In Wyk-Maastricht zyn de meeste kelders weer geheel onder water geloopen. Ook de verder op gelegen Maasdorpen, zooals Ummel, Borgharen. Itteren, en de gehuchten onder Stein hebben reeds veel van het water te lyden. Vele latere veldgewassen, eooals bieten, wortelen, kool en knollen zyn verloren, door dat het water de landen beeft overstroomd. De postboden en caurantenbezorgers moe ten groote omwegen maken om de menschen te bereiken. Op enkele plaatsen wordt dan ook van roeibootjes gebruik gemaakt. Om zes uur gisteravond was de Maas 4 c. M. gevallen. België seint overals langzamen val. De peilschaal aan de Maasbrug staat nu op 3.48 45 M 49 N.A.P. Veerpont by TM. Uit Tiel meldde men gisteravond: De waterstand op de Waal te andermaal zoo hoog geworden, dat men de gierpont weer heeft moeten opbreken. De verbinding met bet Land van Maas en Waal wordt ge regeld onderholden door de „Ghsbert Stout" waaraan de kletne pont is vastgemaakt. Het water biyft wassen. B(j Maastricht De Maas by Maastricht is sedert D nsdag. namiddag nog zes c.M. gewassen. De stand was gistermorgen 3.52 M„ enkele buurtwgeen zyn «overstroomd. Voor de tweede tan de Gistermorgen teerd In zyn Croydon-overzicht schrijft het Brit- sche luchtvaartweekblad ..Flight" over den Indlë-retourpostvlucht van Van Dyk: „wy vernemen dat de eerste retourvlucht van den NederlandIndië vhegdienst van Batavia naar Schiphol precies 8’4 dag heeft geduurd. Van Dyk was de bestuurder en het vliegtuig was een Fokker F VU b met drie Titan- motoren Daar Turkije geen toestemming ver leende over Turksch gebied te vliegen, vloog Van Dyk over Cairo en Athene. We moeten de Hollanders gelukwenschen met hun energiek en doeltreffend werk." Over dezelfde vlucht schryft „The Aero plane": „We ontvingen een brief uit Medan. Sumatra, welke geschreven aas op 17 Octo ber. afgestempeld op denzelfden dag en door ons met de morgenbestelling ontvangen op 27 October. Jammer genoeg stond er geen poststempel van Amsterdam op. waarillt kon biyken, wanneer de brief in Holland was aangekomen. Medan ligt op het eiland Su matra. op een afstand van een dag vliegens van Singapore. Hieruit biykt dus. dat een postvervoer georganiseerde Gisterennacht zyn er te Roosendaal ver schillende inbraken gepleegd, in 3 van de 4 gevallen echter zonder succes, daar de be woners der bezochte perceelen door gestom mel of glasgerinkel werden gewekt en de inbreker er onverrichterzaks tusschenuit trok. Eerst werd een bezoek gebracht by de fa Rademakersv. d. Put, aan de Molenstraat, een galanteriezaak. waar de inbreker echter, toen hy in een slaapkamer licht zag ont steken er tusschen uit ging. Een goed half uur daarna kreeg de po- lltie weer een telefoontje, nu van de ta. van Haren, op de Markt, waar de vrouw dca huizes door gestommel en het rinkelen van glas wai gewekt. Ook hier moest de inbre ker onverrichterzake vertrekken. Intusschen waren een rechercheur en drie andere politiebeambten er op uit getrokken om den inbreker op te sporen. Op den hoek van de Vrouwemadestraat en de Nispen- schestraat hielden zij hem aan. Het bleek een 25-jarige Belg te zyn. die gewapend met een geladen revolver de politie in de handen liep, ju'st op het moment, dat de slager Sep uit de Nispen *che straat naar buiten kwam om by een der buren de po litie te telefoneeren. dat by hem was tage- broken. Ten slotte bleek In den morgen, dat de dief toch nog ergens succes had gehad. Er was n.L ook ingebroken by den bakker Pot ters in de Kalsdonksche traat. waar een be drag van 10 werd vermist. De Belg ontkent iets met de inbraken te maken te hebben. middag op den dyk naar Nieuwendam niet veel meer te bespeuren vlei, kwamen we nog vele fietsers tegen, die een poging had den gedaan om iets van de Do. X te zien te krygen. Veel succes hadden ze niet want het smalle plankier, dat door het modderige weiland van den dyk voorby bet stoomge maal van de Oranje-sluizen naar het vlieg veld leidt, was afgezet door een politiepost, die voorkwam, dat men ook *s avonds nog in het vliegkamp door de drukte overstelpi zou worden. Ongeveer honderd meter van den steiger van de groote hangar verwyderd, vast ge meerd aan de speciaal voor dit doel uitge zette boei, lag het grijze gevaarte zachtjes deinend op de golven van het Bulten-U te glinsteren In het maanlicht, dat een zilve ren licht over het wyde water wierp, dat bijna rimpelloos de vele lichten weerspie gelde. die de Do. X aan voor- en achter steven. op de dryvers en op de reusachtige vleugels had branden. Een motorbootje bracht ons aan boord van de vliegboot. De reusachtige dryver, waar aan ons bootje meerde, was een steiger op zich zelf, van grys. geribd aluminium, dat schuin omhoog loopt en waar men. indien men niet oppast, weer makkelyk van af glijdt. Eenige monteurs stonden voor den Ingang, een normale deur, op den dryver een lucht je te scheppen, doch op het geronk van het motortje van onze -sloep kwamen eenige officieren naar buiten. Van onze telefonische afspraak wist men niets. Kapitein Christiansen had strenge instructies gegeven, dat hy niet gestoord mocht worden en in geen geval bezoek kon ontvangen. De officieren waren ook al niet spraak zaam en waarschyniyk stemde de herinne ring van gisterenmiddag, toen 1 weinig ge scheeld had of de vele toeschietende vaar tuigen en motorbootjes hadden de vliegboot geramd, ook niet ten goede. De monteurs schenen spraakzamer, maar werden weerhouden door de aanwezigheid der officieren. En dus wisselden we enkele fonneele woor den over het slagen van de eerste etappe van de groote Oceaanvlucht, over de ont vangst te Amsterdam, over den dag. waar op men uit Amsterdam zou vertrekken, waarvan men nog eigeniyk niets wist, en zelfs over het weer. Niet het weer, dat men op de Oceaanvlucht hoopte te hebben, maar zooals men ook by den kapper of by den sigarenhandelaar doet over het fraaie weer, waarin de Do. X op het Buiten-IJ in den maneschyn lag te schommelen. Op den vrij hoog boven het water uitstekenden drij ver blik bele fauteuils gemeubelde salons. Hoog bo ven en Een onderhoud met een der opvarenden In het Carlton Hotel waar de officieren van de Do X den nacht doorbrachten, behalve de commandant Fr. Christiansen, die aan boord van het vllegschip bleef, hebben we een on derhoud gehad met Dr. Tilgenkamp, perschef van Dr. Dornier. Dr. Tilgenkamp heeft de vlucht van de Do X van Altenrheta naar Amsterdam meege maakt. Hoe was het verloop van deze reis, vroegen wy. „Te half elf gistermorgen (Dultschen tijd) is de Do X uit de hall op het water gebracht zeide onze zegsman, waar we de motoren warm lieten loopen. Toen dit geschied was. zyn we te elf uur dertig vlot gestart. We maakten eerst eenige rondvluchten boven de Bodenzee. ten einde de motoren nader te be proeven en toen deze naar wensch bleken te loopen, vingen wy onze vlucht aan. Te elf uur vyftig verlieten wy het meer van Con stans om vervolgens langs den Ryn tot Ba zel te vliegen. Dit was het zwaarste en het gevaarlykste gedeelte van de geheele reis aangezien, in verband met het feit, dat de Ryn in dit gebied zeer smal is. wy onmogelij k een noodlanding hadden kunnen maken, ook al niet vanwege de vele electriciteitscentra- les langs den oever. Gelukkig liepen de mo toren best. Tot Bazel was het weer gunstig, we arriveerden te 12 uur 40 boven deze stad, waar eenige Zwitsersche vliegtuigen ons tot de Zwitsersche grens begeleidden. Vervolgens sneden we de zg Rynbocht ter plaatse af we hebben dit trouwens met alle bochten ge daan waarna we te een uur twintig boven Breisach waren. De stad zelve baadde in het zonlicht. Het gebied daarachter echter lag in een dichten nevel ioodat het zicht nog geen twee honderd meter was. wy bereikten Mannheim te twee uur zeven en twintig en Mainz te twee uur veertig. By Mainz kwam ons een Dornier Mercur. D 711 van de Luft Hansa tegemoet vliegen, welke ons tot Keulen heeft begeleid ën on derweg een geluidsfilm van de vlucht maakte. Weer sneden we vervolgens de Rynbocht tusschen Keulen en Coblenz af, eerstgenoem de stad bereikten wy om vier uur <D. T.). Vla het kuststation Nordelch hebben wy ge tracht, met den burgemeester van Keulen in verbinding te komen, doch dit is niet gelukt. Wel ontvingen wy van den burgemeester een wensch voor een behouden overtocht. Oven in de laatste dagen kon door het beneden sas van den Roosendaalschen en ^teen bergschen Vliet niet voldoende water worden afgevoerd, terwyi van bovenaf door den aan houdenden regenval steeds meer water toe stroomde. De polders rond Kruisland en dg Heensche polders staan geheel blank. Omtrent de aankomst van de „DO X" Schelllngwoude, meldt men ons nader: Te vier uur werd de belangstelling in het vliegkamp Schelllngwoude nog vergroot door de komst van den regenmaker. den heer Veraart, voorts zagen wü ook vice-admiraal Mr. Jager, commandant der Marine te Den Haag, kapitein ter zee Ramswinckel. onder- commandant der Marine te Amsterdam, dr. Von Hahn, consul-generaal van Duitschland, Herr von Billow, Duitsch vice-consul en vele anderen. Ook arriveerden omstreeks dien tyd, heer H. v. d. Poll, chef van het Bureau ex peditie en Pakketpost aan het Centraal Sta tion, die gekomen was ter regeling van mail- aangelegenheden. Het weer, dat in den voor middag vry slecht was, klaarde tegen vier uur op, het zicht was toen helder, terwyi er vrywel geen wind stond. Te vier uur 20 ontdekten eenige scherpe oogen in het kamp hoog in de lucht een stip in Zuid Oosteiyke richting, welke zeer snel in om vang toenam. Enkele minuten later klonk reeds het zware geronk van motoren en te 4 uur 25 precies verscheen de „Do X", welke schoone lynen en enorme afmetingen duidelyk tegen de lucht afstaken, boven het kamp, op ongeveer 150 meter hoogte. Met een scherpe zwenking keerde de vliegboot naar het gebied der Zuiderzee terug, waar zy te half vyf, in de nabyheid van den licht- opstand op den kop van den strekdam van Durgerdam, vlot op het water landde en in vry snelle vaart op eigen krachten naar den ingang van het buiten Y voer. Op dit punt lag de marine-motorboot „Coehoom" ge reed. welke een lyn aan de „DO X” vast maakte en de enorme vliegboot tot voor het kamp sleepte, waar zy aan een door het Loodswezen geplaatste meerboei werd vast gemaakt. van hier vertrekken we naar vandaar gaat het naar Le Gistermiddag is op de scheepswerf van de gebroeders Pot te Bolnes de 65-jarige L. van Es, uit IJsselmonde, onder een op stapel staand schip, dat omviel, terecht gekomen. De ongelukkige moet onmiddeliyk gedood zyn. begaven. Vooral in de middaguren door de Oranjesluizen vele kleine bootjes geschut. Het wachten op de DO. X was met name voor hen, die onder den blooten hemel ston den ."niet byzonder aangenaam, want her haalde keeren vielen er stortbuien. Toch werd het steeds drukker en toen, zooals ge- aegd. tegen half vyf de DO. X verscheen, was het op en nabij het vliegkamp Schelling- woude zeer druk. Op het vliegkamp waren Intusschen van autoriteiten aangekomen. Onder bevonden zich de heeren Adolf Burgerhout, gedelegeerd commissaris van Aviolando te Papendrecht. Vice-Admiraal Quant, Stelling- commandant te Den Helder, in gezelschap van zyn adjudant luitenant ter zee Hetter- achy. De DO. X vloog een maal over het kamp heen, waarschijniyk om een goede landingsplaats te zoeken en streek toen op bovengenoemde plek op het water neer. Onmiddeliyk voer de motorboot „Coehoorn” van de Marine naar de vliegboot toe. nam deze op sleeptouw en sleepte het gevaarte tot voor de hangar, waar de DO. X aan de speciaal door de Marine geplaatste boei ge meerd werd. Van alle kanten schoten er motorbootjes toe en vooral de persfotografen, die ook in bootjes aanwezig waren, trachtten gevaariyk dicht by de DO. X te komen. De polltieboot heeft de motorbootjes daarna op behoorlijken afstand van het dry vende lueht- gevaarte gehouden. Voor de aankomst van de DO. X was door de politie en de Marine het water geheel vry gehouden om veilig neerdalen te verzekeren. Er was op Schelllng woude extra Marinepersoneel aanwezig by het meeren behulpzaam te zyn. Als eersten Indruk vernamen wy. dat DO. X een goede vlucht heeft gehad, a.' was nu en dan door de wolken gevlogen. Daar men voor donker wensch te te dalen werd in Nederland langs den koetsten weg over land gevlogen. Nadat aan boord de noo- dige maatregelen waren genomen voor vei lige meeting van de DO. X hebben officieren en bemanning zich aan land begeven. Ter verwelkoming begaven zich verschil lende autoriteiten aan boord, o.a. vice-admi raal Quant, namens de Nederlandsche Ma rine, die den commandant van de DO. X verwelkomde, de Duitsche consul Von Bülow. de heer Boogert namens de afdeellng Han- deteinrichtingen en de heer Van de Poll, Ha venmeester, namens B. en W. van Amster dam. ons hief zich de geweldige vleugel, een dof geronk verkondigde, dat men in de machinekamer bezig was. de accumu latoren van de vliegboot by te laden. Maar kapitein Christiansen bleef onzichtbaar, en de officieren „bedauerten” maar konden er ook niets aan doen. Met een wyden den scherpen boeg zoo op het water maal groote boot ven Boven Hollandsch gebied Van Lobith uit hebben wy direct over Arn hem naar Nykerk gevlogen. De hoogte, waar op wy vlogen had tot dusverre ongeveer vyf honderd meter bedragen: boven Nederland ondervonden wy echter zulk een slecht weer, en was het zicht zoo absoluut onvoldnoende. dat wy aagezien wy op vaste punten wilden vliegen, tot op honderd meter moesten dalen, waarby zelfs onze antenne moest worden in- haald. Te vier uur vyftig bereikten wy via, Nykerk het gebied der Zuiderzee en hier werd het zicht plotseling zoo helder, dat wy tot onze groote vréugde het geheele watergebied konden overzien. Van onze landing, waarbij u tegenwoordig was. hoef ik natuurlyk niets meer je zeggen. Wel wil ik er op wy- dat technisch niet het geringste euvel heeft plaats gehad; de motoren liepen schit terend en wy zyn dan ook uiterst tevreden." „Er zyn toch al meer groote vluchten met de Do X gemaakt?’ „Ja, zelfs een van tien uur. doch thans was het de eerste maal dat wy niet te Friedrichs hafen zyn teruggekeerd." „Wanneer vertrekt de Do X van Schelllng woude?” „Dat weet nog geen mensch. dit hangt tn de eerste plaats van de weersomstandigheden af." „Worden er nog meer steden met een be zoek vereerd? „Ja zeker; Southampton; vandaar gaat Havre: vervolgens naar de Spaansche kust stad La Coruna en dan naar Lissabon.” „Wanneer vangt de Oceaanvlucht aan?" „Ook dat hangt van de weersomstandig heden af; zelfs is het nog niet leker dat de vlucht van Lissabon zal uitgaan." „Waarom heeft u dit slechte jaa rgetijde gekozen yoor uw vlucht." „Laat ik u op deze vraag alleen antwoorden, dat zulks het gevolg is van omstandigheden, die ik by elkaar het „contractsnoodlot” zou willen noemen, en wellicht vindt u het tham goed dat ik afscheid van u neem, het is ne gen uur en we moeten nog aan tafel!” De UwJ De waterstand tn de rivier de IJssel is tengevolge van de vele regens de laatste dagen abnormaal hoog gestegen. Op Mastwyk zyn wederom verschillende landeryen met de te veld staande gewassen onder geloopen, terwyi eenige woningen rondom in het water staan. In den Hofdyk stroomde het IJsselwater ■•ver den weg en op Heeswflk en in het naby gelegen Wllleskop was men genoodzaakt de borstwering met steenen en aarde te ver sterken. daar men bevreesd was voor over- strooming. Eens tegen het vallen van den avond, trof kapitein Avila Daryl Jardine in z’n kamer aan. Beatrice zat in *t salon te lezen en De Castelan deed als naar gewoonte een-dutje. De beide heeren ontmoetten elkander in de nauwe gang, welke naar Avila’s kamer leidde, die Jardine juist verliet. De jonge Spanjaard had blijkbaar moeite om niet in toorn uit te barsten en keek Jardine woedend aan de laatste daarentegen keek zoo on verschillig mogelijk. „Mag ik ook weten, wat u in mijn kamer moest doen vroeg Avila, met ingehouden drift. Jardine haalde de schouders op. Hij zag dat de andere een blik wierp naar zijn Jardine’s zak, waaruit een vijftal centi meter van een gouden horloge-ketting bengel de. Avila herkende dien ketting dadelijk als z’n eigendom. „Hoe stom van me mompelde de geluk zoeker. Tien minuten later bracht Daryl Jardine in tegenwoordigheid van Beatrice en den ten hoogste verbolgen De Castelan, een aantal kostbaarheden uit z’n zakken te voorschijn, alles het persoonlijk eigendom van dien deftigen, ouden senator. „Ik hoop, dat u nu zelf inziet," zei Jar dine, Zoo onbeschaamd mogelijk, „dat het niet verstandig van u was om vertrouwen te stellen in een u totaal onbekenden vreemde ling. U zult zich herinneren, dat ik u van te voren in den auto gewaarschuwd heb. Beatrice barstte in tranen uit over deze onverwachte ontdekking De Castelan, ver schrikkelijk in Z’n toorn, wees gebiedend naar de deur. Jardine haastte zich IjetY^rtrek en hótel te verlaten. speciaal voor dienst brieven uit Singapore makkelijk in 9 dagen naar Londen kan vervoeren. Be doelde brief werd, naar wy tneenen, vervoerd met de eerste retourvlucht van den lucht postdienst. welken de K. L. M. in samen werking met de K. N. I. L. M. exploiteert. Deze vlucht was sneller dan eenige andere recordvlucht tusschen Londen en Singapore, met uitzondering van de vlucht van den wing-commander Kingsford Smith. Onze vrienden in Nederland beschouwen deze prestatie als een normale vlucht van hun geregelden dienst In het zelfde blad vertelt de schryver van het wekeiyksche Croydon-overzicht nog van deze vlucht: „Het te wel vermakeiyk in deze dagen van sensationeele recordvluchten te hooren. dat de vliegers Van Dyk en Wiersma op den geregelden dienst tusschen Neder land en Indië in een standaard handelsvlieg- tuig van de K. L. M een lading post van Batavia naar Amsterdam sleepten in 8'4 dag vla Cairo en Athene. Ofschoon dit tempo normaal wel niet zal worden byge- houden, biykt er toch uit, dat de 12 dagen waarin de reis normaal volbracht moet wor den door den doorsnee K. L. M.-vlleger als een al te gemakkeiyke taak wordt be schouwd.” het einde van den stok aan z’n mond. Beatrice slaakte een gil en deed haar oogen dicht. Een knal als van een schot klonk door *t vertrek en de kamer was vol rook. Onmiddel lijk herkreeg het jonge meisje haar zelfbe- heersching. Zij maakte het venster en de deur open. De lichten waren plotseling weer ontstoken en in ’t midden van het ruime vertrek stond Daryl Jardine die een gemaskerd man met zijn revolver in bedwang hield; een man, die zich w.ong en kermde van pijn. Z’n pols was verbrijzeld, „Misschien,” sprak Jardine, na eenige oogenblikken vol spanning „misschien, Senor de Castelan, zult u nu meer vertrouwen in mij stellen. Ik beken gaarne, dat de schijn, eenige dagen geleden, tegen me was. Mag ik me nu aan u voorstellen als de man van Scotland-Yard, die nu last heeft voor uw veiligheid te waken.” Al sprekend rukte hij den indringer z’n masker af. „Wanneer men op zoek is naar een vijand, senor," ging hij voort, „dan is deze dikwijls in onze onmiddellijke nabijheid en wanneer men dan z’n handen nauwkeurig beschouwt, dan komt men soms tot de bevinding, dat zij in kunstig nagemaakte rubber handschoe nen steken, die als „twee druppelen water op de handen van Luis Tarok, alias Luis Liardo, alias. „Kapitein Avila riep Beatrice. „Nu ziet u, hoe wij ons in hem bedrogen hebben,” zei ze tot haar vader. Sprakeloos van ontroering drukte Arturo de Castelan Jardine's beide handen. In West-Brabant. Op verschillende plaatsen ta West-Bra- bant is de hooge waterstand tengevolge van de voortduremle regens der laatste dagen kritiek geworden. In de omgeving van Roo sendaal staan tal van weiden en landeryen onder water, maar vooral in de polders rond Kruisland nemen de overstroomingen stige vormen aan. Tengevolge van den Noord-Westen wind Zonderlinge tooneelen. De opvarenden van een twintigtal motor bootjes, die op het buiten Y de komst van de vliegboot hadden afgewacht, bleken thans het moment gekomen te achten, om een ge- zameniyken „run” op de „DO X” te onder nemen. Van alle kanten schoten deze bootjes, bemand met fotografen en nieuwsgierigen, op de vliegboot toe; de fotografen ontstaken zelfs voor het maken van hun foto’s Blltz- licht onder de vleugels der machine, een en ander had tot groote verontwaardiging der officieren aan boord, die ernstig vreesden dat er „brokken” gemaakt zouden worden. Spoedig was echter een politiebopt te: se, welke naast de vliegboot meerdé. gen van verschillende personen, om In de vliegboot door te dringen, werden door de politie op zeer hardhandige wijze verydeld, waarby zelfs klappen werden —tgedeeld. Behalve vice-admiraal Quant, comman dant der Marine te Den Helder. Dr. Von Hahn, consul-generaal van Duitschland, Herr Von Bülow. vice-consul, de hr. Adolph Burgerhout, gedelegeerd commissaris van de „Aviolanda” te< Papendrecht, de haven meester, de heer van de Poll kwamen nog enkele anderen hun opwachting maken. De opvarenden van de „DO X” bleven meer dan een uur aan boord. Een persvertegenwoordiger die zich in ge zelschap van drie collega’s, toen de groote drukte was afgeloopen, met een kleine boot naar de ,JX> X” begaf, mocht by hooge uit zondering „genau drei Minuten” aan boord komen. Er volgde even een snelle rondgang door het benedengedeelte van de boot waar zich achter elkander een reeks van ka juiten bevinden met daartusschen een smal middenpad en daarop werden de persver tegenwoordigers tot een ietwat haastigen af tocht gedwongen, 't Was een niet bepaald hartelyke ontvangst! Maneschijn en onvermurwbare Duitsche officieren Zooals uit ons onderhoud met den pers chef der Dornier Werke bleek, bevond de commandant van de Do. X. kapitein Chris tiansen. zich met nog eenige officieren en eenige leden der bemanning aan van de bhjven ons al verloop gevolgd kapt. Christiansen te weten, wat zyn ta- druk was geweest op deze eerste „Dauer- flug" van de bestuurbaarheid en de stabili teit van het reuzen-vliegtuig, dat aan den vooravond staat van zyn vertrek via Lissa bon over den Oceaan naar Amerika. Een telefoontje naar Schelllngwoude, of kapitein Christiansen te spreken was. „Komt u maar naar Schelllngwoude. daar is wel een motorbootje en dan komt de rest wel ta orde. In Schellingwoude is men gauw genoeg, •n ofschoon er van de drukte wn gister- De Waal en de Maas laai ta enkele weken is Waal t voor Nymegen sterk gewassen. „„_1 werd 65 c.M. was geconsta- by een stand wan 11.13 M. boven N.A.P. De kade begint reeds onder te loopen en de aanlegsteiger van het veer moest wor den verlengd. Keulen meldde gisteren 85 c.M. was. Uit Gennep en omgeving wordt gemeld, dat ook de Maas zeer sterk gewassen is. Ook voor Grave is de waterstand buiten gewoon hoog. De voormalige veerweg is ondergeloopen en de loswallen en uiterwaar. den staan blank. Gevaar dat de Beersche Overlaat zal gaan werken bestaat voorlooplg niet. In het Peelgebied wordt mede ten gevolge van den zwaren regenval der laatste dagen veel overlast van het water ondervonden, doordat het niet mogeiyk is dit thans op de Maas te loozen. Maastricht meldde gisteren 19 c.M. was, doch uit België wordt nog slechts geringe was gemeld, zoodat men hoopt, dat de hoog-waterperiode niet lang zal duren en althans geen gevaariyk kazak, ter zal gaan aannemen. De Maas is wederom in de omgeving van Roermond buiten haar oeve~s getreden. Dit keer echter is de was zeer snel opgekomen. De Doolhof en de Bonaventura staan geheel blank, terwyi alle laag gelegen weilanden en verbindingswegen verbroken zyn. De bewo ners der Roermondsche Weerd worden door het water ingesloten. De verhoogde toe gangsweg staat blank, zoodat zy hun levens middelen reeds per boot moeten halen. Het vee is ta alleryi uit de wellanden gehaald, terwyl toebereidselen worden getrofen voor een mogelyke grooteren uitloop der rivier. De loskade te Roermond wordt door het water overstroomd, zoodat de vrachtschepen in de Roer een plaats hebben gezocht om te lossen. Deze snelle was dër Maas heeft weer onverwacht veel schade toegebracht aan de landeryen in den omtrek. Gistermiddag te vyf minuten voor half vyf Is etadeiyk het reuzen-vliegtuig, dat zooals bekend, door 13 motoren wordt voortge- stuwd, boven Schelllngwoude verschenen en vyf minuten later was het luchtgevaarte naby den lichtopstand van het Buiten IJ by Dur gerdam op het water neergestreken. Te ruim half vier passeerde de DO. X na by Lobith de Nederlandsch-Dultsche grenr Eenige minuten later verscheen de luchtboot boven Arnhem, waar men reeds den gehee- len middag de aankomst had verwacht. Langs de kaden en ook in de straten zelf was het zeer druk en duizenden hebben de vliegboot over de stad zien vliegen. Van Arnhem af heeft de DO. X niet, zoo als oorspronkelijk in het voornemen lag/ de rivier naar Rotterdam gevolgd om vervol gens langs de kust naar IJmuiden te vlie gen en over het Noordzeekanaal Amsterdam te bereiken, doch onmiddeliyk naar het Noordwesten koers gezet. De vliegboot volgde de spooriyn en vloog over Ede en het Gooi naar Schellingwoude. Het was in den namiddag te Amsterdam bekend geworden, dat de DO. X tusschen vier uur en half vyf in Schellingwoude ver wacht werd. Op de daken en op straat had den duizenden zich opgesteld om het ge vaarte te zien passeeren. Slechts weinigen hebben de DO. X evenwel gezien. Tegen dc verwachting ta kwam het toestel niet boven de stad, doch bleef ten Oosten daarvan, on- middeliyk koers zettend naar het vliegkamp Schelllngwoude. Slechts zy, die aan den Oostkant der stad wonen hebben de aankomst van de DO. X naby de hoqfdstad gezien. In de omgeving van het Marinevliegkamp Schellingwoude was het echter zeer druk. Reeds vroeg ta den ochtend waren velen, nadat eergisteren definitief was bericht, dat de vliegboot gisteren naar Amsterdam zou vertrekken, naar de omgeving van het vlieg kamp gegaan. Het vliegkamp Schellingwoude ligt In het Buiten-Y, bulten de Oranjesluizen en aan den Noordkant van het water heeft men van den Durgerdammerdyk een goed overzicht. Op dezen dyk werd het dan ook in den loop van den dag steeds drukker. De havenbootjes naar Schelllngwoude hadden vooral in den middag een druk vervoer, ter wyl velen zich per auto naar Schellingwoude werden motor- Een paar dagen na Jardine’s onverwacht ontslag werd er aan de deur van de kamer geklopt, waar De Castelan zich met z’n dochter bevond. Het was avond. Beatrice speelde Spaansche liederen op de piano Avila stond naast haar en sloeg de bladen om de senator zat in z’n stoel te rooken. „Och, kijk eens even wie daar is,” De Castelan tot Avila. Beatrice stond van 't pianostoeltje op en ging naast d’r vader zitten. Ze hoorden Avila met lichten tred in de gang loopen, het geluid van een deur die open gemaakt werd en daarna een.... ijzingwekkenden gil. Het jonge meisje vloog naar de deur, rukte deze open en keek even de gang is. Haastig deed ze de deur weer dicht, en ging er tegen aan staan. Haar hand hield ze tegen dr voor hoofd gedrukt. ,,’t Is Juan riep ze ontzet „de kapitein ligt in de gang iemand heeft hem vermoord! Met één sprong was De Castelan op de been. Hij keek z’n dochter niet aan, maar hij keek naar twee, op klauwen lijkende handen, die om den hoek van de deur dui delijk zichtbaar waren worgershanden, met bloedroode letters getatoeëerd, dezelfde han den, waarmee men hem in den auto de keel had willen dichtknijpen. „Groote God riep hij. Op hetzelfde oogenblik gingen al de lichten uit. Daar doemde een gestalte in de duisternis p een zware, ineengedoken gestalte, die een voorwerp in z’n hand hield, dat veel op een wandelstok leek. „Senor Arturo de Castelan," klonk het op sissenden toon, ,Xuiz Tarok is gekomen. Misschien kent u me beter onder den naam van Luis Liardo, een arme kerel, die door uw toedoen, tien jaar geleden, in de gevangenis werd geworpen. Ik ben nu weer vnj, maar ik heb nog niet vergeten....” Hier hield hij op met spreken en bracht boog gingen wy van de Do. X gezien een nor mei vleugels, waarbo- in zes koppels geplaatste twaalf fantastisch uitsteken, en konden nog juist zien hoe een paar Urkers, aan boord van een vlschbottertje met sputte renden motor, die juist uit de Oranjesluizen geschut waren, met verbazing het uitheem- sche monster, dat de bekende sfeer van de hun zoo vertrouwde Zuiderzee geheel ver stoorde. aanstaarden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8