Gemengd cdGieuws
s
i
Voor de Huiskamer
Het gestolen Luchtballonnetje
OF DE GESCHIEDENIS VAN TWEE DEUGNIETEN
DE VLIEGBOOT DO. X TE AMSTERDAM
Kingsford Smith
LUCHTVAART
Hoog water
fn een half utir van de grens naar Schelling wonde
De Indische post vluchten
Vier inbraken in een nacht
n
I
Een oplichter
Boyd en Connor
De getatoeeerde handen
Ernstige val
Verdronken
Schip omgevallen
Het Amstelwater vannacht 6 c.M.
gedaald
De hoogste rang Mi de teehtmecht
Beoordeeltngen van EngeLscbr deskundigen
De vermoedelyke dader gmrreatm<
met
zelf
zen.
o
or
Drie minuten aan boord.
te
de
(Slot)
om
de
t
Een man gedood
em-
X"
'I I
zei
20
»9
aai.
II
iro
tal
hen
sc
bc
el
dl
;r plaat-
Pogfn-
19. De man bleef pompen en Wim liep verder.
Een agent naar het pompen keek.
„*k Ben benieuwd. rei hij. „of het zal lukken.
HU schijnt mij hee'emaal van streep.”
De jongen bleef met de fietspomp werken.
Aanhoudend pompte hij lucht.
Er scheen leven In den man te komen.
Eensklaps hoorden zjj een zucht.
Te Geffen te een 3-jarig zoontje van den
heer M. Hendriks in een vuilwaaerputje ge
vallen en verdronken.
I
1
I
I
1
1
I
1
t
e
11
v
o
>1
b
n
re:
aa
dv
1
g®
gei
«cl
1
WO
in
te
var
ger
km
inh
alM
ötn
ziet
mei
te 1
ziet
E
veel
leze
wek
gen
juls
gevi
der
lege
kele
het
tekc
mee
dige
best
staa
vóór
mid<
da tg
ren
Wi
een
Hl
inwe
is a
telef
niet
De
tn de
de j<
vorm
goed<
gen.
relzei
bund
verbe
heid
sene
Me:
boek
*t zy
te ko:
te we
Voc
opent
Dit
evenz
Het
onzen
de ge
en te
door
Geluk
UJd d
De ev
In de
Doo
leven,
door
dag,
«ebod<
ling d
wikkel
Bij
ons bi
mite t
leden der bemanning aan boord
vliegboot. om daar den nacht te
doorbrengen. Kon Dr. Tilgenkamp
bijzonderheden vertellen over het
van de reis en de route, die men
had. interessant zou het zijn, van
konden we door het kajult-raam een
werpen in de verlichte, met comforta-
Een 74-jarige bewoner van de Orthen-
straat te ’s-Hertogenbosch struikelde op de
Zuidwillemsvaart over een stuk Ijzer en
wend in leven gevaarlijken toestand naar
het Groot Ziekenhuis overgebracht.
20. Het scheen de kat niet te bevallen.
Zoo hoog boven de groote stad.
Het dier dacht zeker by zichzelve:
Dat te niets voor een gewone kat.
De stok werd door den staart losgelaten,
Pim volgde het dier in zyn vaL
„Tt Geloof," aei hy. „dat ze op haar pootjes.
Wel veilig terecht komen zaL”
In de mynstreek en omgeving opereert
sinds enkele maanden de uit Kerkrade af
komstige M. C. R. die reeds herhaaldeiyk
wegens oplichting met de ju*titie in aan
raking kwam en reeds menig jaar in de ge
vangenis doorbracht.
R schijnt er zyn beroep van te maken cm
op naam van Kerkraadsche ingezetenen en
van Kerkraadsche menschen, die elders wo
nen, op de meest sluwe wyae geld los te
krtjgen. Nu eem komt hy by het koopen van
vee geld tekort, dan weer fantaseert hy een
ander verhaal, dat wel indruk blijkt te ma
ken. Thans schynt hy na eerst Kerkrad»,
Schta op Geul, Hoensbroek en Heerlen ts
hebben afgestroopt zyn operatieterrein naar
Lu t ter ad e te hebben verlegd.
De commissaris van politie te Kerkrade
verzoekt in het algemeen politieblad de
aanhouding van dezen sluwen oplichter.
Het Amstelwater te Ouderkerk, dat Dins,
dagavond nog over den dyk vloeide, is in
den loop van den nacht vrij belangrijk ge
daald. n.l. zes c.M. Mede doordat op de lage
plaatsen nieuwe bekist ngen zyn gemaakt
en zandzakken zyn aangebracht, was het
overloopen gisterochtend geheel geëindigd.
een
scherpen
op het
groote
de
motoren
Gistermiddag om 13 minuten voor twee zyn
de belde Oceaanvliegers Boyd en Connor
van Amsterdam vertrokken met bestemming
naar Croydon.
gingen
de Do.
i een
gens heeft de radio aan boord perfect ge
werkt. Boven Bonn voor wy Keulen bereik
ten was het landschap in een vloletten nevel
gehuld Te vier uur dertig <D. T.) pa seerden
wy de Hollandsch-Duitsche grens by Loblth.
Een draadloos bericht uit Canberra meldt,
dat het Australische Huls van Afgevaardig
den beeft besloten, dat de rang van „air
commodore**, de h*■gsle rang by de Austra
lische luchtmacht, aan Kingsford Smith zal
worden verleend.
In Zuid-Limbnrg
Een gedeelte van het dorp Heugem staat
onder water.
De menschen hebben in de grootste haast
hun vee in veiligheid gebracht naar hooger
gelegen plaatsen.
In Wyk-Maastricht zyn de meeste kelders
weer geheel onder water geloopen.
Ook de verder op gelegen Maasdorpen,
zooals Ummel, Borgharen. Itteren, en de
gehuchten onder Stein hebben reeds veel van
het water te lyden.
Vele latere veldgewassen, eooals bieten,
wortelen, kool en knollen zyn verloren, door
dat het water de landen beeft overstroomd.
De postboden en caurantenbezorgers moe
ten groote omwegen maken om de menschen
te bereiken.
Op enkele plaatsen wordt dan ook van
roeibootjes gebruik gemaakt. Om zes uur
gisteravond was de Maas 4 c. M. gevallen.
België seint overals langzamen val.
De peilschaal aan de Maasbrug staat nu op
3.48 45 M 49 N.A.P.
Veerpont by TM.
Uit Tiel meldde men gisteravond:
De waterstand op de Waal te andermaal
zoo hoog geworden, dat men de gierpont
weer heeft moeten opbreken. De verbinding
met bet Land van Maas en Waal wordt ge
regeld onderholden door de „Ghsbert Stout"
waaraan de kletne pont is vastgemaakt. Het
water biyft wassen.
B(j Maastricht
De Maas by Maastricht is sedert D nsdag.
namiddag nog zes c.M. gewassen. De stand
was gistermorgen 3.52 M„ enkele buurtwgeen
zyn «overstroomd.
Voor de tweede tan
de
Gistermorgen
teerd
In zyn Croydon-overzicht schrijft het Brit-
sche luchtvaartweekblad ..Flight" over den
Indlë-retourpostvlucht van Van Dyk: „wy
vernemen dat de eerste retourvlucht van den
NederlandIndië vhegdienst van Batavia
naar Schiphol precies 8’4 dag heeft geduurd.
Van Dyk was de bestuurder en het vliegtuig
was een Fokker F VU b met drie Titan-
motoren Daar Turkije geen toestemming ver
leende over Turksch gebied te vliegen, vloog
Van Dyk over Cairo en Athene. We moeten
de Hollanders gelukwenschen met hun
energiek en doeltreffend werk."
Over dezelfde vlucht schryft „The Aero
plane": „We ontvingen een brief uit Medan.
Sumatra, welke geschreven aas op 17 Octo
ber. afgestempeld op denzelfden dag en door
ons met de morgenbestelling ontvangen op
27 October. Jammer genoeg stond er geen
poststempel van Amsterdam op. waarillt kon
biyken, wanneer de brief in Holland was
aangekomen. Medan ligt op het eiland Su
matra. op een afstand van een dag vliegens
van Singapore. Hieruit biykt dus. dat een
postvervoer georganiseerde
Gisterennacht zyn er te Roosendaal ver
schillende inbraken gepleegd, in 3 van de 4
gevallen echter zonder succes, daar de be
woners der bezochte perceelen door gestom
mel of glasgerinkel werden gewekt en de
inbreker er onverrichterzaks tusschenuit
trok.
Eerst werd een bezoek gebracht by de fa
Rademakersv. d. Put, aan de Molenstraat,
een galanteriezaak. waar de inbreker echter,
toen hy in een slaapkamer licht zag ont
steken er tusschen uit ging.
Een goed half uur daarna kreeg de po-
lltie weer een telefoontje, nu van de ta. van
Haren, op de Markt, waar de vrouw dca
huizes door gestommel en het rinkelen van
glas wai gewekt. Ook hier moest de inbre
ker onverrichterzake vertrekken.
Intusschen waren een rechercheur en drie
andere politiebeambten er op uit getrokken
om den inbreker op te sporen. Op den hoek
van de Vrouwemadestraat en de Nispen-
schestraat hielden zij hem aan. Het bleek
een 25-jarige Belg te zyn. die gewapend
met een geladen revolver de politie in de
handen liep, ju'st op het moment, dat de
slager Sep uit de Nispen *che straat naar
buiten kwam om by een der buren de po
litie te telefoneeren. dat by hem was tage-
broken.
Ten slotte bleek In den morgen, dat de
dief toch nog ergens succes had gehad. Er
was n.L ook ingebroken by den bakker Pot
ters in de Kalsdonksche traat. waar een be
drag van 10 werd vermist.
De Belg ontkent iets met de inbraken te
maken te hebben.
middag op den dyk naar Nieuwendam niet
veel meer te bespeuren vlei, kwamen we
nog vele fietsers tegen, die een poging had
den gedaan om iets van de Do. X te zien
te krygen. Veel succes hadden ze niet want
het smalle plankier, dat door het modderige
weiland van den dyk voorby bet stoomge
maal van de Oranje-sluizen naar het vlieg
veld leidt, was afgezet door een politiepost,
die voorkwam, dat men ook *s avonds nog
in het vliegkamp door de drukte overstelpi
zou worden.
Ongeveer honderd meter van den steiger
van de groote hangar verwyderd, vast ge
meerd aan de speciaal voor dit doel uitge
zette boei, lag het grijze gevaarte zachtjes
deinend op de golven van het Bulten-U te
glinsteren In het maanlicht, dat een zilve
ren licht over het wyde water wierp, dat
bijna rimpelloos de vele lichten weerspie
gelde. die de Do. X aan voor- en achter
steven. op de dryvers en op de reusachtige
vleugels had branden.
Een motorbootje bracht ons aan boord van
de vliegboot. De reusachtige dryver, waar
aan ons bootje meerde, was een steiger op
zich zelf, van grys. geribd aluminium, dat
schuin omhoog loopt en waar men. indien
men niet oppast, weer makkelyk van af
glijdt. Eenige monteurs stonden voor den
Ingang, een normale deur, op den dryver
een lucht je te scheppen, doch op het geronk
van het motortje van onze -sloep kwamen
eenige officieren naar buiten.
Van onze telefonische afspraak wist men
niets. Kapitein Christiansen had strenge
instructies gegeven, dat hy niet gestoord
mocht worden en in geen geval bezoek kon
ontvangen.
De officieren waren ook al niet spraak
zaam en waarschyniyk stemde de herinne
ring van gisterenmiddag, toen 1 weinig ge
scheeld had of de vele toeschietende vaar
tuigen en motorbootjes hadden de vliegboot
geramd, ook niet ten goede.
De monteurs schenen spraakzamer, maar
werden weerhouden door de aanwezigheid
der officieren.
En dus wisselden we enkele fonneele woor
den over het slagen van de eerste etappe
van de groote Oceaanvlucht, over de ont
vangst te Amsterdam, over den dag. waar
op men uit Amsterdam zou vertrekken,
waarvan men nog eigeniyk niets wist, en
zelfs over het weer. Niet het weer, dat men
op de Oceaanvlucht hoopte te hebben, maar
zooals men ook by den kapper of by den
sigarenhandelaar doet over het fraaie
weer, waarin de Do. X op het Buiten-IJ in
den maneschyn lag te schommelen. Op den
vrij hoog boven het water uitstekenden drij
ver
blik
bele fauteuils gemeubelde salons. Hoog bo
ven
en
Een onderhoud met een der opvarenden
In het Carlton Hotel waar de officieren van
de Do X den nacht doorbrachten, behalve de
commandant Fr. Christiansen, die aan boord
van het vllegschip bleef, hebben we een on
derhoud gehad met Dr. Tilgenkamp, perschef
van Dr. Dornier.
Dr. Tilgenkamp heeft de vlucht van de Do
X van Altenrheta naar Amsterdam meege
maakt.
Hoe was het verloop van deze reis, vroegen
wy.
„Te half elf gistermorgen (Dultschen tijd)
is de Do X uit de hall op het water gebracht
zeide onze zegsman, waar we de motoren
warm lieten loopen. Toen dit geschied was.
zyn we te elf uur dertig vlot gestart. We
maakten eerst eenige rondvluchten boven de
Bodenzee. ten einde de motoren nader te be
proeven en toen deze naar wensch bleken te
loopen, vingen wy onze vlucht aan. Te elf
uur vyftig verlieten wy het meer van Con
stans om vervolgens langs den Ryn tot Ba
zel te vliegen. Dit was het zwaarste en het
gevaarlykste gedeelte van de geheele reis
aangezien, in verband met het feit, dat de
Ryn in dit gebied zeer smal is. wy onmogelij k
een noodlanding hadden kunnen maken, ook
al niet vanwege de vele electriciteitscentra-
les langs den oever. Gelukkig liepen de mo
toren best. Tot Bazel was het weer gunstig,
we arriveerden te 12 uur 40 boven deze stad,
waar eenige Zwitsersche vliegtuigen ons tot
de Zwitsersche grens begeleidden. Vervolgens
sneden we de zg Rynbocht ter plaatse af
we hebben dit trouwens met alle bochten ge
daan waarna we te een uur twintig boven
Breisach waren. De stad zelve baadde in het
zonlicht. Het gebied daarachter echter lag in
een dichten nevel ioodat het zicht nog geen
twee honderd meter was. wy bereikten
Mannheim te twee uur zeven en twintig en
Mainz te twee uur veertig.
By Mainz kwam ons een Dornier Mercur.
D 711 van de Luft Hansa tegemoet vliegen,
welke ons tot Keulen heeft begeleid ën on
derweg een geluidsfilm van de vlucht maakte.
Weer sneden we vervolgens de Rynbocht
tusschen Keulen en Coblenz af, eerstgenoem
de stad bereikten wy om vier uur <D. T.).
Vla het kuststation Nordelch hebben wy ge
tracht, met den burgemeester van Keulen in
verbinding te komen, doch dit is niet gelukt.
Wel ontvingen wy van den burgemeester een
wensch voor een behouden overtocht. Oven
in de laatste dagen kon door het beneden
sas van den Roosendaalschen en ^teen
bergschen Vliet niet voldoende water worden
afgevoerd, terwyi van bovenaf door den aan
houdenden regenval steeds meer water toe
stroomde. De polders rond Kruisland en dg
Heensche polders staan geheel blank.
Omtrent de aankomst van de „DO X"
Schelllngwoude, meldt men ons nader:
Te vier uur werd de belangstelling in het
vliegkamp Schelllngwoude nog vergroot door
de komst van den regenmaker. den heer
Veraart, voorts zagen wü ook vice-admiraal
Mr. Jager, commandant der Marine te Den
Haag, kapitein ter zee Ramswinckel. onder-
commandant der Marine te Amsterdam, dr.
Von Hahn, consul-generaal van Duitschland,
Herr von Billow, Duitsch vice-consul en vele
anderen.
Ook arriveerden omstreeks dien tyd,
heer H. v. d. Poll, chef van het Bureau ex
peditie en Pakketpost aan het Centraal Sta
tion, die gekomen was ter regeling van mail-
aangelegenheden. Het weer, dat in den voor
middag vry slecht was, klaarde tegen vier
uur op, het zicht was toen helder, terwyi er
vrywel geen wind stond.
Te vier uur 20 ontdekten eenige scherpe
oogen in het kamp hoog in de lucht een stip
in Zuid Oosteiyke richting, welke zeer snel
in om vang toenam. Enkele minuten later
klonk reeds het zware geronk van motoren
en te 4 uur 25 precies verscheen de „Do X",
welke schoone lynen en enorme afmetingen
duidelyk tegen de lucht afstaken, boven het
kamp, op ongeveer 150 meter hoogte. Met
een scherpe zwenking keerde de vliegboot
naar het gebied der Zuiderzee terug, waar zy
te half vyf, in de nabyheid van den licht-
opstand op den kop van den strekdam van
Durgerdam, vlot op het water landde en in
vry snelle vaart op eigen krachten naar den
ingang van het buiten Y voer. Op dit punt
lag de marine-motorboot „Coehoom" ge
reed. welke een lyn aan de „DO X” vast
maakte en de enorme vliegboot tot voor het
kamp sleepte, waar zy aan een door het
Loodswezen geplaatste meerboei werd vast
gemaakt.
van hier vertrekken we naar
vandaar gaat het naar Le
Gistermiddag is op de scheepswerf van de
gebroeders Pot te Bolnes de 65-jarige L.
van Es, uit IJsselmonde, onder een op
stapel staand schip, dat omviel, terecht
gekomen.
De ongelukkige moet onmiddeliyk gedood
zyn.
begaven. Vooral in de middaguren
door de Oranjesluizen vele kleine
bootjes geschut.
Het wachten op de DO. X was met name
voor hen, die onder den blooten hemel ston
den ."niet byzonder aangenaam, want her
haalde keeren vielen er stortbuien. Toch
werd het steeds drukker en toen, zooals ge-
aegd. tegen half vyf de DO. X verscheen,
was het op en nabij het vliegkamp Schelling-
woude zeer druk.
Op het vliegkamp waren Intusschen
van autoriteiten aangekomen. Onder
bevonden zich de heeren Adolf Burgerhout,
gedelegeerd commissaris van Aviolando te
Papendrecht. Vice-Admiraal Quant, Stelling-
commandant te Den Helder, in gezelschap
van zyn adjudant luitenant ter zee Hetter-
achy. De DO. X vloog een maal over het
kamp heen, waarschijniyk om een goede
landingsplaats te zoeken en streek toen op
bovengenoemde plek op het water neer.
Onmiddeliyk voer de motorboot „Coehoorn”
van de Marine naar de vliegboot toe. nam
deze op sleeptouw en sleepte het gevaarte
tot voor de hangar, waar de DO. X aan de
speciaal door de Marine geplaatste boei ge
meerd werd. Van alle kanten schoten er
motorbootjes toe en vooral de persfotografen,
die ook in bootjes aanwezig waren, trachtten
gevaariyk dicht by de DO. X te komen. De
polltieboot heeft de motorbootjes daarna op
behoorlijken afstand van het dry vende lueht-
gevaarte gehouden. Voor de aankomst van
de DO. X was door de politie en de Marine
het water geheel vry gehouden om veilig
neerdalen te verzekeren. Er was op Schelllng
woude extra Marinepersoneel aanwezig
by het meeren behulpzaam te zyn.
Als eersten Indruk vernamen wy. dat
DO. X een goede vlucht heeft gehad, a.'
was nu en dan door de wolken gevlogen.
Daar men voor donker wensch te te dalen
werd in Nederland langs den koetsten weg
over land gevlogen. Nadat aan boord de noo-
dige maatregelen waren genomen voor vei
lige meeting van de DO. X hebben officieren
en bemanning zich aan land begeven.
Ter verwelkoming begaven zich verschil
lende autoriteiten aan boord, o.a. vice-admi
raal Quant, namens de Nederlandsche Ma
rine, die den commandant van de DO. X
verwelkomde, de Duitsche consul Von Bülow.
de heer Boogert namens de afdeellng Han-
deteinrichtingen en de heer Van de Poll, Ha
venmeester, namens B. en W. van Amster
dam.
ons hief zich de geweldige vleugel,
een dof geronk verkondigde, dat men
in de machinekamer bezig was. de accumu
latoren van de vliegboot by te laden. Maar
kapitein Christiansen bleef onzichtbaar, en
de officieren „bedauerten” maar konden er
ook niets aan doen.
Met een wyden
den scherpen boeg
zoo op het water
maal groote boot
ven
Boven Hollandsch gebied
Van Lobith uit hebben wy direct over Arn
hem naar Nykerk gevlogen. De hoogte, waar
op wy vlogen had tot dusverre ongeveer vyf
honderd meter bedragen: boven Nederland
ondervonden wy echter zulk een slecht weer,
en was het zicht zoo absoluut onvoldnoende.
dat wy aagezien wy op vaste punten wilden
vliegen, tot op honderd meter moesten dalen,
waarby zelfs onze antenne moest worden in-
haald. Te vier uur vyftig bereikten wy via,
Nykerk het gebied der Zuiderzee en hier werd
het zicht plotseling zoo helder, dat wy tot
onze groote vréugde het geheele watergebied
konden overzien. Van onze landing, waarbij u
tegenwoordig was. hoef ik natuurlyk
niets meer je zeggen. Wel wil ik er op wy-
dat technisch niet het geringste euvel
heeft plaats gehad; de motoren liepen schit
terend en wy zyn dan ook uiterst tevreden."
„Er zyn toch al meer groote vluchten met
de Do X gemaakt?’
„Ja, zelfs een van tien uur. doch thans was
het de eerste maal dat wy niet te Friedrichs
hafen zyn teruggekeerd."
„Wanneer vertrekt de Do X van Schelllng
woude?”
„Dat weet nog geen mensch. dit hangt tn
de eerste plaats van de weersomstandigheden
af."
„Worden er nog meer steden met een be
zoek vereerd?
„Ja zeker;
Southampton; vandaar gaat
Havre: vervolgens naar de Spaansche kust
stad La Coruna en dan naar Lissabon.”
„Wanneer vangt de Oceaanvlucht aan?"
„Ook dat hangt van de weersomstandig
heden af; zelfs is het nog niet leker dat de
vlucht van Lissabon zal uitgaan."
„Waarom heeft u dit slechte jaa rgetijde
gekozen yoor uw vlucht."
„Laat ik u op deze vraag alleen antwoorden,
dat zulks het gevolg is van omstandigheden,
die ik by elkaar het „contractsnoodlot” zou
willen noemen, en wellicht vindt u het tham
goed dat ik afscheid van u neem, het is ne
gen uur en we moeten nog aan tafel!”
De UwJ
De waterstand tn de rivier de IJssel is
tengevolge van de vele regens de laatste
dagen abnormaal hoog gestegen.
Op Mastwyk zyn wederom verschillende
landeryen met de te veld staande gewassen
onder geloopen, terwyi eenige woningen
rondom in het water staan.
In den Hofdyk stroomde het IJsselwater
■•ver den weg en op Heeswflk en in het naby
gelegen Wllleskop was men genoodzaakt de
borstwering met steenen en aarde te ver
sterken. daar men bevreesd was voor over-
strooming.
Eens tegen het vallen van den avond, trof
kapitein Avila Daryl Jardine in z’n kamer
aan. Beatrice zat in *t salon te lezen en De
Castelan deed als naar gewoonte een-dutje.
De beide heeren ontmoetten elkander in de
nauwe gang, welke naar Avila’s kamer
leidde, die Jardine juist verliet. De jonge
Spanjaard had blijkbaar moeite om niet in
toorn uit te barsten en keek Jardine woedend
aan de laatste daarentegen keek zoo on
verschillig mogelijk.
„Mag ik ook weten, wat u in mijn kamer
moest doen vroeg Avila, met ingehouden
drift.
Jardine haalde de schouders op. Hij zag
dat de andere een blik wierp naar zijn
Jardine’s zak, waaruit een vijftal centi
meter van een gouden horloge-ketting bengel
de. Avila herkende dien ketting dadelijk
als z’n eigendom.
„Hoe stom van me mompelde de geluk
zoeker.
Tien minuten later bracht Daryl Jardine
in tegenwoordigheid van Beatrice en den ten
hoogste verbolgen De Castelan, een aantal
kostbaarheden uit z’n zakken te voorschijn,
alles het persoonlijk eigendom van dien
deftigen, ouden senator.
„Ik hoop, dat u nu zelf inziet," zei Jar
dine, Zoo onbeschaamd mogelijk, „dat het
niet verstandig van u was om vertrouwen te
stellen in een u totaal onbekenden vreemde
ling. U zult zich herinneren, dat ik u van te
voren in den auto gewaarschuwd heb.
Beatrice barstte in tranen uit over deze
onverwachte ontdekking De Castelan, ver
schrikkelijk in Z’n toorn, wees gebiedend
naar de deur. Jardine haastte zich IjetY^rtrek
en hótel te verlaten.
speciaal voor
dienst brieven uit Singapore makkelijk in
9 dagen naar Londen kan vervoeren. Be
doelde brief werd, naar wy tneenen, vervoerd
met de eerste retourvlucht van den lucht
postdienst. welken de K. L. M. in samen
werking met de K. N. I. L. M. exploiteert.
Deze vlucht was sneller dan eenige andere
recordvlucht tusschen Londen en Singapore,
met uitzondering van de vlucht van den
wing-commander Kingsford Smith. Onze
vrienden in Nederland beschouwen deze
prestatie als een normale vlucht van hun
geregelden dienst
In het zelfde blad vertelt de schryver van
het wekeiyksche Croydon-overzicht nog van
deze vlucht: „Het te wel vermakeiyk in deze
dagen van sensationeele recordvluchten te
hooren. dat de vliegers Van Dyk en Wiersma
op den geregelden dienst tusschen Neder
land en Indië in een standaard handelsvlieg-
tuig van de K. L. M een lading post van
Batavia naar Amsterdam sleepten in 8'4
dag vla Cairo en Athene. Ofschoon dit
tempo normaal wel niet zal worden byge-
houden, biykt er toch uit, dat de 12 dagen
waarin de reis normaal volbracht moet wor
den door den doorsnee K. L. M.-vlleger als
een al te gemakkeiyke taak wordt be
schouwd.”
het einde van den stok aan z’n mond. Beatrice
slaakte een gil en deed haar oogen dicht.
Een knal als van een schot klonk door *t
vertrek en de kamer was vol rook. Onmiddel
lijk herkreeg het jonge meisje haar zelfbe-
heersching. Zij maakte het venster en de
deur open. De lichten waren plotseling weer
ontstoken en in ’t midden van het ruime
vertrek stond Daryl Jardine die een gemaskerd
man met zijn revolver in bedwang hield;
een man, die zich w.ong en kermde van pijn.
Z’n pols was verbrijzeld,
„Misschien,” sprak Jardine, na eenige
oogenblikken vol spanning „misschien,
Senor de Castelan, zult u nu meer vertrouwen
in mij stellen. Ik beken gaarne, dat de schijn,
eenige dagen geleden, tegen me was. Mag ik
me nu aan u voorstellen als de man van
Scotland-Yard, die nu last heeft voor uw
veiligheid te waken.”
Al sprekend rukte hij den indringer z’n
masker af.
„Wanneer men op zoek is naar een vijand,
senor," ging hij voort, „dan is deze dikwijls
in onze onmiddellijke nabijheid en wanneer
men dan z’n handen nauwkeurig beschouwt,
dan komt men soms tot de bevinding, dat
zij in kunstig nagemaakte rubber handschoe
nen steken, die als „twee druppelen water
op de handen van Luis Tarok, alias Luis
Liardo, alias.
„Kapitein Avila riep Beatrice. „Nu
ziet u, hoe wij ons in hem bedrogen hebben,”
zei ze tot haar vader.
Sprakeloos van ontroering drukte Arturo
de Castelan Jardine's beide handen.
In West-Brabant.
Op verschillende plaatsen ta West-Bra-
bant is de hooge waterstand tengevolge van
de voortduremle regens der laatste dagen
kritiek geworden. In de omgeving van Roo
sendaal staan tal van weiden en landeryen
onder water, maar vooral in de polders rond
Kruisland nemen de overstroomingen
stige vormen aan.
Tengevolge van den Noord-Westen wind
Zonderlinge tooneelen.
De opvarenden van een twintigtal motor
bootjes, die op het buiten Y de komst van
de vliegboot hadden afgewacht, bleken thans
het moment gekomen te achten, om een ge-
zameniyken „run” op de „DO X” te onder
nemen. Van alle kanten schoten deze bootjes,
bemand met fotografen en nieuwsgierigen,
op de vliegboot toe; de fotografen ontstaken
zelfs voor het maken van hun foto’s Blltz-
licht onder de vleugels der machine, een en
ander had tot groote verontwaardiging der
officieren aan boord, die ernstig vreesden
dat er „brokken” gemaakt zouden worden.
Spoedig was echter een politiebopt te:
se, welke naast de vliegboot meerdé.
gen van verschillende personen, om In de
vliegboot door te dringen, werden door de
politie op zeer hardhandige wijze verydeld,
waarby zelfs klappen werden —tgedeeld.
Behalve vice-admiraal Quant, comman
dant der Marine te Den Helder. Dr. Von
Hahn, consul-generaal van Duitschland,
Herr Von Bülow. vice-consul, de hr. Adolph
Burgerhout, gedelegeerd commissaris van
de „Aviolanda” te< Papendrecht, de haven
meester, de heer van de Poll kwamen nog
enkele anderen hun opwachting maken.
De opvarenden van de „DO X” bleven
meer dan een uur aan boord.
Een persvertegenwoordiger die zich in ge
zelschap van drie collega’s, toen de groote
drukte was afgeloopen, met een kleine boot
naar de ,JX> X” begaf, mocht by hooge uit
zondering „genau drei Minuten” aan boord
komen. Er volgde even een snelle rondgang
door het benedengedeelte van de boot
waar zich achter elkander een reeks van ka
juiten bevinden met daartusschen een smal
middenpad en daarop werden de persver
tegenwoordigers tot een ietwat haastigen af
tocht gedwongen, 't Was een niet bepaald
hartelyke ontvangst!
Maneschijn en onvermurwbare
Duitsche officieren
Zooals uit ons onderhoud met den pers
chef der Dornier Werke bleek, bevond de
commandant van de Do. X. kapitein Chris
tiansen. zich met nog eenige officieren en
eenige leden der bemanning aan
van de
bhjven
ons al
verloop
gevolgd
kapt. Christiansen te weten, wat zyn ta-
druk was geweest op deze eerste „Dauer-
flug" van de bestuurbaarheid en de stabili
teit van het reuzen-vliegtuig, dat aan den
vooravond staat van zyn vertrek via Lissa
bon over den Oceaan naar Amerika.
Een telefoontje naar Schelllngwoude, of
kapitein Christiansen te spreken was.
„Komt u maar naar Schelllngwoude. daar
is wel een motorbootje en dan komt de rest
wel ta orde.
In Schellingwoude is men gauw genoeg,
•n ofschoon er van de drukte wn gister-
De Waal en de Maas
laai ta enkele weken is
Waal t voor Nymegen sterk gewassen.
„„_1 werd 65 c.M. was geconsta-
by een stand wan 11.13 M. boven
N.A.P. De kade begint reeds onder te loopen
en de aanlegsteiger van het veer moest wor
den verlengd. Keulen meldde gisteren 85
c.M. was.
Uit Gennep en omgeving wordt gemeld,
dat ook de Maas zeer sterk gewassen is.
Ook voor Grave is de waterstand buiten
gewoon hoog. De voormalige veerweg is
ondergeloopen en de loswallen en uiterwaar.
den staan blank. Gevaar dat de Beersche
Overlaat zal gaan werken bestaat voorlooplg
niet.
In het Peelgebied wordt mede ten gevolge
van den zwaren regenval der laatste dagen
veel overlast van het water ondervonden,
doordat het niet mogeiyk is dit thans op de
Maas te loozen. Maastricht meldde gisteren
19 c.M. was, doch uit België wordt nog
slechts geringe was gemeld, zoodat men
hoopt, dat de hoog-waterperiode niet lang
zal duren en althans geen gevaariyk kazak,
ter zal gaan aannemen.
De Maas is wederom in de omgeving van
Roermond buiten haar oeve~s getreden. Dit
keer echter is de was zeer snel opgekomen.
De Doolhof en de Bonaventura staan geheel
blank, terwyi alle laag gelegen weilanden en
verbindingswegen verbroken zyn. De bewo
ners der Roermondsche Weerd worden door
het water ingesloten. De verhoogde toe
gangsweg staat blank, zoodat zy hun levens
middelen reeds per boot moeten halen. Het
vee is ta alleryi uit de wellanden gehaald,
terwyl toebereidselen worden getrofen voor
een mogelyke grooteren uitloop der rivier.
De loskade te Roermond wordt door het
water overstroomd, zoodat de vrachtschepen
in de Roer een plaats hebben gezocht om te
lossen.
Deze snelle was dër Maas heeft weer
onverwacht veel schade toegebracht aan de
landeryen in den omtrek.
Gistermiddag te vyf minuten voor half vyf
Is etadeiyk het reuzen-vliegtuig, dat zooals
bekend, door 13 motoren wordt voortge-
stuwd, boven Schelllngwoude verschenen en
vyf minuten later was het luchtgevaarte naby
den lichtopstand van het Buiten IJ by Dur
gerdam op het water neergestreken.
Te ruim half vier passeerde de DO. X na
by Lobith de Nederlandsch-Dultsche grenr
Eenige minuten later verscheen de luchtboot
boven Arnhem, waar men reeds den gehee-
len middag de aankomst had verwacht.
Langs de kaden en ook in de straten zelf
was het zeer druk en duizenden hebben de
vliegboot over de stad zien vliegen.
Van Arnhem af heeft de DO. X niet, zoo
als oorspronkelijk in het voornemen lag/ de
rivier naar Rotterdam gevolgd om vervol
gens langs de kust naar IJmuiden te vlie
gen en over het Noordzeekanaal Amsterdam
te bereiken, doch onmiddeliyk naar het
Noordwesten koers gezet. De vliegboot volgde
de spooriyn en vloog over Ede en het Gooi
naar Schellingwoude.
Het was in den namiddag te Amsterdam
bekend geworden, dat de DO. X tusschen
vier uur en half vyf in Schellingwoude ver
wacht werd. Op de daken en op straat had
den duizenden zich opgesteld om het ge
vaarte te zien passeeren. Slechts weinigen
hebben de DO. X evenwel gezien. Tegen dc
verwachting ta kwam het toestel niet boven
de stad, doch bleef ten Oosten daarvan, on-
middeliyk koers zettend naar het vliegkamp
Schelllngwoude.
Slechts zy, die aan den Oostkant der stad
wonen hebben de aankomst van de DO. X
naby de hoqfdstad gezien.
In de omgeving van het Marinevliegkamp
Schellingwoude was het echter zeer druk.
Reeds vroeg ta den ochtend waren velen,
nadat eergisteren definitief was bericht, dat
de vliegboot gisteren naar Amsterdam zou
vertrekken, naar de omgeving van het vlieg
kamp gegaan. Het vliegkamp Schellingwoude
ligt In het Buiten-Y, bulten de Oranjesluizen
en aan den Noordkant van het water heeft
men van den Durgerdammerdyk een goed
overzicht. Op dezen dyk werd het dan ook
in den loop van den dag steeds drukker. De
havenbootjes naar Schelllngwoude hadden
vooral in den middag een druk vervoer, ter
wyl velen zich per auto naar Schellingwoude
werden
motor-
Een paar dagen na Jardine’s onverwacht
ontslag werd er aan de deur van de kamer
geklopt, waar De Castelan zich met z’n
dochter bevond. Het was avond. Beatrice
speelde Spaansche liederen op de piano
Avila stond naast haar en sloeg de bladen om
de senator zat in z’n stoel te rooken.
„Och, kijk eens even wie daar is,”
De Castelan tot Avila.
Beatrice stond van 't pianostoeltje op en
ging naast d’r vader zitten. Ze hoorden Avila
met lichten tred in de gang loopen, het geluid
van een deur die open gemaakt werd en
daarna een.... ijzingwekkenden gil. Het
jonge meisje vloog naar de deur, rukte deze
open en keek even de gang is. Haastig deed
ze de deur weer dicht, en ging er tegen aan
staan. Haar hand hield ze tegen dr voor
hoofd gedrukt.
,,’t Is Juan riep ze ontzet „de kapitein
ligt in de gang iemand heeft hem vermoord!
Met één sprong was De Castelan op de
been. Hij keek z’n dochter niet aan, maar
hij keek naar twee, op klauwen lijkende
handen, die om den hoek van de deur dui
delijk zichtbaar waren worgershanden, met
bloedroode letters getatoeëerd, dezelfde han
den, waarmee men hem in den auto de keel
had willen dichtknijpen.
„Groote God riep hij. Op hetzelfde
oogenblik gingen al de lichten uit.
Daar doemde een gestalte in de duisternis
p een zware, ineengedoken gestalte, die
een voorwerp in z’n hand hield, dat veel op
een wandelstok leek.
„Senor Arturo de Castelan," klonk het op
sissenden toon, ,Xuiz Tarok is gekomen.
Misschien kent u me beter onder den naam
van Luis Liardo, een arme kerel, die door uw
toedoen, tien jaar geleden, in de gevangenis
werd geworpen. Ik ben nu weer vnj, maar ik
heb nog niet vergeten....”
Hier hield hij op met spreken en bracht
boog gingen wy
van de Do. X
gezien een nor
mei vleugels, waarbo-
in zes koppels geplaatste twaalf
fantastisch uitsteken, en konden
nog juist zien hoe een paar Urkers, aan
boord van een vlschbottertje met sputte
renden motor, die juist uit de Oranjesluizen
geschut waren, met verbazing het uitheem-
sche monster, dat de bekende sfeer van de
hun zoo vertrouwde Zuiderzee geheel ver
stoorde. aanstaarden.