Van Alles en van Overal Weensche Post Auto tegen een huls opgereden De DO X Gasbedwelmlng te Groningen GEMENGD NIEUWS Een gelukkig misverstand Aanrandlng en chantage LUCHTVAART Een vette rugzak De inbreker te Roosendaal LEGER EN VLOOT Bescherming tegen luchtaanvallen Inbraak In een kerk De DO. X te Amsterdam Door de brug gezakt Verdronken Branden De Vorst van Geleen Rome of Moskou Roomse h of Rood Zeppelinverbinding met Indie De Indische Jaarbeurs, die èeen Jaarbeurs is ^eivorden Dr. Hugo Eckener naar Java voor meteorlogische studies Waardeloos bankpapier uitgegeven Een oplichter osngohowden ver- HU heeft bekend, maar b ontsnapt Slechte wat geld gestolen Heden een rondetocht O ’X it r-'ó Uch alle door, motorrijder f schoot Nederlandsche deelneming met 40 millioen Mark Het vuur slechts w Zaterdag vertrek’ Bij gunstige weersomstandigheden ral de „DO. X*' waarschnyHJk Zaterdagmorgen naar Calshot vertrekken. Mr. Frans Leufkens, zich noemende Vorst van Geleen heeft in Duitschland een rechts geding aanhangig gemaakt ter verkrUging vanhetVaratajdpm- Naar wy vernemen, zou de vllegboot .X>O X” hedenochtend hy gunstig weer een rond vlucht maken langs ;moei- Woensdagavond Is een vrachtauto van den dienst WolvegaLemmer bij het dorp Rot tum door de brug over de Van Engelenvaart gezakt. Geen persoonlijke ongelukken. Het verkeer over de brug. eigendom van de pro vincie Friesland, Is gestremd. De kapitale boerderij van de wed. 3. van der Aa te Albergen is tot den grond toe afgebrand. De inboedel, de oogst, een var ken en een toom kippen kwamen in de vlammen om. Verzekering dekt de schade. Oorzaak onbekend. Onder Kelpen (L.) brandde door onbeken de oorzaak, die boerderij tevens wtnkel en café van den landbouwer L. P. geheel uit. ■p zoo snel om zich been, dat gered kon worden. Verzekering dekt de schade. De te Roosendaal aangehouden Belg, ver dacht van de aldaar In den nacht van Dins dag op Woensdag gepleegde Inbraken, heeft bekend hiervan de dader te zijn. Het mooie succes, dat de politie met de vlugge arrestatie van den dief had behaald, is echter weer totaal bedorven door dit heer schap zelf, dat Donderdagavond tusschen 6 en 7 uur kans heeft gezien door 't raampje van zijn cel uit het politiebureau te ont snappen. Begunstigd door de duisternis wist hij aan de nasporingen van de agenten, die even later bemerkten, dat de vogel gevlogen was, te ontkomen. Te 8 uur gisterenavond was men er nog niet in geslaagd hem te pakken te krijgen. Gisteren waren de gasfitters 3. 8. en A. K bezig met het doen van reparaties aan de gasleiding in het perceel Oerbrand Bak kerstraat 33 te Gron-ngen. ZU vergaten evenwel de hoofdkraar af te alulten met het gevolg, dat toen zy een buis moesten door- zagen. zjj door 1 uitstroomende gas werden bedwelmd, werd Gisterenmiddag te half vier is te Nieu- wendijk (NJB.) een auto, komende uit Oeer- truldenberg op weg naar Amsterdam, by het uitwijken voor een bakkerswagen, die uit een zijweg kwam in volle vaart tegen de poort van het huls van 3. 8. gebotst. De poort werd totaal vernield, terwijl de auto ernstig beschadigd werd. De beide Inzittenden liepen lichte ver wondingen op. over zee te nemen. Het w_s inderdaad een onaangename étappe over land Maar Juist het welslagen van die étappe beschouw ik als zeer gewichtig. Te land of te water: alles hangt ten slotte van het weer af. Naar Lissabon vliegen we natuurlijk over see. En de toekomst van het type Do X? Ik verwacht, dat er een tijd zal komen, dat er wel eenlge honderden van dergelljke vlier booten zullen zijn voor het verkeer tus schen de belangrijkste kustplaatsen, en Ik ben ervan overtuigd dat die booten een groote toekomst hebben en het luchtverkeer daarmede ook economisch volkomen verant woord zullen maken. Ten slot’e herhaalde dr. Dornier nog eens, dat de plannen voor Vrijdag geheel van de weerberichten van dezen ochtend afhankelijk zijn Overwogen wordt om elf uur een vlucht over Amsterdam, Den Haag en Rottenjam te ondernemen, al dan niet als onderdeel van den tocht naar Zuid-Engeland. maar er staat dienaangaande nog niets vast. Dr. Dornier gaat hedenochtend aan boord van de Do X voor een laatste inspectie. Ter voorbereiding daarvan moest dr. Dor nier gisteravond laat nog enkele besprekin gen met zijn officieren voeren. De Anglo American News Service beves tigt thans het bericht over de plannen tot het organlseeren van een luchtroute Neder landNederlandsch-Indlë per Zeppelin. Na melding te hebben gemaakt van de reeds eerder gepubliceerde plannen, deelt dit Engelsch-Amerlkaansch persbureau na der mede, dat op verzoek van de Nederland- sche belanghebbenden dr. Hugo Eckener, die ook als meteoroloog goeden naam heeft, zich In het begin van Januari 1931 naar Java zal begeven om de luchtroute ook van me teorologisch gezichtspunt uit te bestudeeren en de atmosferische toestanden tn het alge meen eveneens nauwlettend te onderzoeken. De Anglo American News Service verneemt, dat de route zsd gaan van Nederland over het Rhóne-dal, vervolgens In oostelljke rich ting naar Marseille; vandaar over de Mid- dellandsche Zee naar Alexandrië over Egyp te en de Roode Zee, zuidelijk van het Suez Kanaal en langs de Afrlkaansche kust naar Britsch of Itallaansch Somaliland en dan rechtstreeks In oostelijke richting langs de zuidkust van Sumatra naar Java. Stoomschepen hebben voor de reis naar Indië 31 dagen noodlg. Een luchtachlp zou de route in ongeveer 5 dagen kunnen afleg gen. Een station voor aanvulling van gas en dergelljke en twee of drie ankennasten zou den voldoende zijn. Dr. Eckener zal ook op de heen- of de terugreis een enkele landing willen maken en wel ongeveer half weg. in Egypte. Hjj zal eerst de luchtstroomlngen en de weers gesteldheden In Britsch en Itallaansch So maliland grondig bestudeeren, om de gun stigste landingsplaats voor de vestiging van zulk een tusschenatation te bepalen. De Anglo American News Service verneemt ten slotte, dat de Hollandsche belanghebben de groep de onderneming met een kapitaal van 40 millioen Mark zal financieren. Dr. Dernier te Amsterdam Met den Beriynschen trein is gisteravond de ontwerper van de .DO. X dr. Dornier in gezelschap van zyn echtgenoot?aan het Centraal Station te Amsterdam gearriveerd waar hem door de officieren van de vllegboot een harteltjke ontvangst werd bereid. Van het gezelschap werden eenlge foto’s gemaakt. Dr Domier begaf ziel) hierna met zijn echtge- noote naar Brack's Doelen Hotel. van den luchtbeschermingsdienst van te voren moet hebben ontvangen. De daarvoor noodigeseinen kunnen worden gegeven door middel van kerkklokken, sirenen, en stoom fluiten van fabrieken en schepen, van speci aal voor dit doel opgestelde alarmklokken, luchtdrukdrenen. handsirenen. enz. Ziet of hoort een uitgezette uitkijk- of luisterpost vliegtuigen naderen, dan waar schuwt hij direct het hoofd van den lucht beschermingsdienst. Op deze waarschuwing doet het hoofd overdag doormiddel van zijn alarmsysteem onmiddeliyk het alarmsein ge ven „Een vijandelijke luchtaanval dreigt”. Verdwijnen daarna de vliegtuigen zonder een aanval op de gemeente te hebben uit gevoerd. dan laat hjj het sein geven, „Het gevaar voor gemelden luchtaanval Is ge weken”. 's Nachts zal de bevolking alleen gealar meerd worden, wanneer het voor haar vei ligheid bepaald noodlg is. zooals het geval, kan zijn in gemeenten, die door hun lig-' ging bijzonder aan luchtaanvallen zijn bloot gesteld Op het eerste teeken. dat er op wijst, dat de vtjandelljke vliegtuigen een aanval op de gemeente gaan uitvoeren, moe ten echter ook in nlet-blootgestelde gemeen ten de alarmseinen worden gegeven. Behalve bovengenoemde seinen moeten in gemeenten, die 's nachts geen voortdurende seinen vastgesteld worden voor; „volledige verduistering Instellen” en „de volledige verduistering Is opgeheven". Laatstgenoemd sein; „Volledige verduistering Instellen”, treedt reeeds In werking, wanneer de aan wezigheid van rijandeiyke vliegtuigen boven ons land door den luchtwachtdienst is ge meld. Te Doettnchem is het «-Jarig zoontje van den heer Kopmels In den Oude-Uael ge vallen en verdronken. Het lijkje is nog niet gevonden. Door eenlge visschers js heden uit de Waal onder Rossum opgevlscht het lijk van een ongeveer 36-jarige onbekende vrouw. 8. werd per polltlebrancard naar «Un woning vervoerd en K naar zijn huis door een agent in burger begeleid. Dr. Nathans, de politiegeneesheer leende hulp. In het ziekenhuis te Amersfoort Is over leden een zwerver in de omgeving van Barneveld bekend onder den naam van „de Mot.” Na zjjn overlijden werd er een ondersoek ingesteld naar den inhoud van den rugzak, dien de man steeds bij zich droeg Tot aller verbazing kwam met veel anderen rommel een rol bankpapier te voorschijn tot een to taal bedrag van ruim 8000. De mlnlsterleele „Aanwijzingen" ten behoeve van den luchtbeschermlKMiienst in de gemeenten Voor een eigenaar van een motorfiets Indischen Invoer, bij een stijging weliswaar van de absolute handelscjjfers, In relatieven zin vergeleken dus met andere landen een ernstige daling vertoonde. Bedroeg in 1913 het aandeel van Nederland in den totaal-invoer in Ned.-Indlë nog 33 pCt in 1923 was dit cijfer reeds gedaald tot 21. in 1924 tot 193 in 1925 tot 183, in 1928 tot 17.8 pCt. een achteruitgang, deels gevolg van de snelle industrialisatie van het Oosten (Japan, Noord-China en Indlé zelf, bijv, de inheemsche sigarenindustrie op Midden-Java) deels van de toenemende concurrentie van Europeesche landed, Aurtrallë en Amerika, waarbij wel dit het bedenkelijke was. dat Europeesche landen, welke toch niet in gunstiger omstandighe den verkeerden dan Nederland, zooals Duitschland, Frankrijk, België en Italië. Zweden en Zwitserland, hun export naar onze Nederlandsch-Indische gewesten in re latieven zin wel vermeerderden. De abso lute Invoercljfers toonen aan. om welke bedragen het hier gaat: de waarde van den invoer uit Nederland steeg van 1913 tot 1926 van 145 millioen tot 152 millioen, een voor uitgang dus met slechts 7 millioen gulden, terwijl in dltzefde tijdvak de waarde van den Invoer uit Engeand steeg van 77 mil lioen tot 107 millioen, dus een stijging van 30 millioen. van uit Duitschland van 29 tot 78 mlll oen, dus een vooruitgang van 49 millioen, van uit Frankrijk 3 tot 9 milllcen, dus een stijging tot het drievoudige van het bedrag in 1913, van uit België een stijging van 6 millioen op 12 iftlllloen en van Italië en Zwitserland een stijging van 5 op 28 millioen. dus bijna tot het zesvoudige van den invoer in 1913. Het resultaat van daarop gevoerde be sprekingen met ruim 200 Nederlandsche fabrikanten was, dat er groeft onbekend heid bleek te bestaan met de Ned.-Indische markt, met de daar gestelde eischen, de ai de concurrentie uit het zetmogelljkheden, buitenland enz. BU den Raad van Beheer rees toen het denkbeeld of niet een eerste stap tot ver betering van den bestaanden toestand ge daan zou kunnen worden door het organl seeren eener demonstratie, welke een tweeledig doel zou hebben: ten eerste: aan de Nederlandsche Industrie te toonen. welke artikelen in Ned.- Indië gebruikt worden met zooveel mogelijk volledige voorlichting omtrent omzet, prijs, kwaliteit, marktoondities, verpakking, leve ringsvoorwaarden, enz. en ten tweede een overzicht te geven van wat de Nederlandsche nijverheid in staat was naar Indië te exporteeren en de gelegenheid te openen de Nederlandsche fabrikanten in nauwer, persoonlijk contact te brengen met de Importeurs en inkoopers- kringen voor Indië. De regeering nam het plan over en bij Koninklijk Besluit werd een commissie be noemd, om een nader onderzoek in te stel len. Uitdrukkelijk vermeldde dit Kon. Be sluit als doelstelling dezer commissie: „de organisatie van de in 1930 te Utrecht te houden Koloniale Jaarbeurs”. Zoover zou het echter niet komen. Terwijl de heer J. van Goor voor de commissie in Indië vertoefde, om daar een verzameling monsters en de noodige gegevens bijeen te verzamelen, bleek evenwel, dat er van de zijde van vele fabrikanten bezwaar tegen bestond dat ook monsters van reeds in In dië Ingevoerde Nederlandsche waren zouden worden tentoongesteld, omdat daardoor nooit de Nederlandsche Invoer vergroot kon worden, doch hoogstens een verplaatsing naar nieuwe fabrikanten, die hef nu ook wel eens zouden willen probeeren, ten koste van reeds Ingevoerde. Nog een tweede bezwaar kwam tot uiting: men wilde de monster- verzameling niet voor iedereen ter bezich tiging gesteld zien. De meerderheid der commissie ging uit van de gedachte, dat deze demonstratie beschouwd moest worden als een poging van de Nederlandsche regee ring om steun te verleenen aan de Neder landsche industrie en dat derhalve deze demonstratie ook uitsluitend ten dienste moest zjjn van de Nederlandsche industrie; men vreeade door ook het buitenland in de gelegenheid te stellen te profiteeren van de voorlichting, welke er van deze demonstratie zal uitgaan, het paard van Troje te zul len binnenhalen en dat daardoor juist het tegendeel bereikt zou worden van hetgeen bedoeld en gehoopt werd. Met de opvatting van de meerderheid vereenigde zich de re geering, waardoor dus tevens het idee .Jaar beurs” verviel en alleen overbleef een demonstratie, die geven moet: lo. een collectie monsters van buitenland- sche fabrikaten, welke een voorname rol spelen bp de Indische markt; 2. een verzameling statistische gegevens wat betreft den omvang der handelsbewe- ging, aan de hand waarvaij de bezoekers zich een denkbeeld kunnen vormen van de mogelijkheden voor de Nederlandsche In dustrie ten opzichte van de concurrentie met andere landen; 3a de gelegenheid om persoonlijk bU den heer van Goor zaakkundige voorlichting te ontvangen omtrent al datgene, wat een Nederlandsch fabrikant moet weten, zoo wel wat betreft de eischen der Indische markt als wat aangaat de mogelijkheid om voor zijn artikel plaatsing te vinden op de Indische markt. Wat Ik hierboven allemaal vertelde is meerendeels ontleend aan een rede, die de bekende secretaris van ons Nederlandsche Jaarbeurswezen gisteren voor de vertegen woordigers der pers heeft gehouden en nadat ook nog de heer Th. Llgthart, oud-dlrecteur der Javasche Bank nog een voordracht had gehouden over „Den exporthandel op Ned. Indië,” waarin hjj voor fabrikanten die even tueel een afzetgebied in Indië zouden willen trachten te veroveren, wetenswaardige din gen vertelde, maar waarvan Ik hier niet na der zal gewagen, omdat toch lederen bezoe ker der „Demonstratie," leder dus, die er wer kelijk belang in blijkt te stellen, een afdruk van deze rede zal worden ter hand gesteld, hebben de aanwezige Journalisten de verza meling In ©ogenschouw genomen. Merkwaardig, wat de heer van Goor alle maal heeft weten bijeen te brengen, merk waardig óók. hoe uit deze verzameling blükt, hoezeer de buitenlandsche fabrikant een be ter Inzicht heeft In wat de bewoner» van onze koloniën verlangen, dan wjj dan onze fabrikanten zelf dit hebben. Het gaat natuurlijk niet aan, alles op te, sommen wat hier is bijeengebracht en het zou- ook weinig nut hebben, al was bet al leen maar, omdat de verzameling niet op volledigheid aanspraak maakt. Van meer waarde is, er hier op te wijzen, dat de gege vens die de heer v. Goor heeft meegebracht. Wél volledig «Un en dat dus iedere fabri kant, ook de fabrikant van artikelen die hier niet aanwezig zijn, de ultgebreldste In lichtingen over zijn artikel Iran krijgen: meer nog dan het zien der artikelen.zal het boe ren van hetgeen de heer van Goor er over te vertellen heeft, den belanghebbende weg- Nerterianriyh-^ wijs kunnen.maken, on met groote kap» op succes den Invoer van zUn «pedaal arMkel ter hand te nemen. Wat de buitenlandsche industrie kan, ten de Nederlandsche toch ook, en al zal het een feit blijven, dat de concurrentie met landen met goedkoope werkkrachten, zooals bU voor beeld Japan, moellelljk zal wezen, dat de In voer In onze koloniën van een land met zulke uitermate dure werkkrachten als bijvoor beeld Australië toeneemt waar onse eigen invoer afneemt behoeven onze Nederland- sche fabrikanten toch werkelijk niet over hun kant te laten gaan. En daarom is het een verblijdend ver schijnsel, dat de zaak nu eens krachtig en met steun der Regeering is aangepakt door mannen, die het goed meenen met onze va derlandse!» Industrie en die ter bevordering daarvan al hun krachten inspannen. ARTHUR TERVOOREN. Het is de politie te Overschle gelukt de hand te leggen op twee seer bekende types uit het nachtleven van Rotterdam. M. G D en W. J. B. die zich op den Kanaalweg te Overschle als straatrooverz hebben ontpopt. Toen de heer M. zich langs dezen weg huiswaarts begaf, werd hU door hen belden aangevallen en. beroofd van zijn horloge en verschillende papieren, waarna zU den heer M met chantage te dreigen. De heer M. liet zich geen angst aanjagen en heeft onrold- dellUk aangifte gedaan. Daarna zijn de bel de mannen aangehouden. Het horloge en de papieren werden op de beide verdachten ge vonden. Heden zullen zU voor den officier van justitie te Rotterdam worden geleld. Een onderhoud met dr. Domier Dr. Dornier heeft het .JIdbd." een en an der verteld. Zoo zonder eenigen ophef. Bon der pose, met zachte, kalme stem. Ja, deze eerste groote tocht van de Do X was nog maar een begin. En het ein de van het traject naar Amsterdam bracht de bevrediging van het verlangen van allen, die bU de Do X betrokken zijn. Want blij zjjn wij allen, dat de Do X nu in zout wa ter ligt. De vreugde daarover vertolkte Ik reeds jegens den heer Burgerhout in een telefonisch gesprek, dat Ik onmlddellijk na de aankomst van de Do X met hem had. Aldus dr. Dornier. En hU vervolgde: Zeer bil) ben Ik met de geestdriftige ontvangst, die de Do X hier mocht ondervinden. Om zelf mee te komen hierheen, daartoe had Ik geen tUd en Ik was bet ook niet van plan. (De heer Burgerhout vertelde, dat de bescheidenheid van dr. Dornier hem terug houdt van feestelUke ontvangsten e.d.l. De verslaggever vertelde dr. Domier van de teleurstelling van de Amsterdammers dat zU de Do X nog niet boven de stad hebben gezien. Ik kan mU die teleurstelling volkomen be grijpen, aldus dr Domier Maar het was te mistig en te donker toen de Do X aankwam om nog over de stad te vliegen. Als ’t even kan. zullen wU dat morgen (dat is heden. Vrijdag) doen. Alles hangt evenwel af van de weersomstandigheden. Ook bet vertrek naar Engeland en Lissabon. De reis naar Lissabon zullen mjjn vrouw en ik meemaken. Maar wanneer we vertrekken dat weet Ik nog niet. De weerberichten zUn op 't oogen- bllk niet al te gunstig. Waimeer kwam u het eerst op het denkbeeld van de constructie van een vlleg boot van de afmetingen van de Do X? t Was in 1924 dat de plannen daartoe vaste gestalte kregen. Toen ontstonden de eerste projecten Reeds eerder hadden we groote vliegbooten geconstrueerd, maar de inflatietijd was van slechten Invloed op de werkzaamheden Was de thans gevolgde roul den RUn en over land niet büzohdi lijk voor de Do X? In ieder geval Is het beter de route Zooals thans wel algemeen bekend zal zijn, heeft de Minister van Defensie eenigen tlld geleden aan de gemeenten .Aanwij zingen" verstrekt ten behoeve van den luchtbeschermingsdienst in die gemeenten. De voorbereiding en uitvoering van de In deae „AanwUzlngen" genoemde maatregelen is overgelaten aan de gemeente-autoritelten. Teneinde die voorbereiding en uitvoering van den luchtbeschermingsdienst naar be- hooren te kunnen behartigen, verdient het volgens die .Aanwijzingen” In elk geval aanbeveling, dat elke gemeente daarvoor ëen autoriteit of ambtenaar als hoofd van den luchtbescherming dienst ter plaatse aanwijst. i Een eerste vraag die zich nu bij de in richting van een gemeentelijken luchtbe schermingsdienst voordoet is, hoe de ge meente tijdig voor een naderend luchtgevaar wordt gewaarschuwd Daartoe verleent de ten behoeve van da luchtverdediging, van militaire zijde Ingestelde luchtwachtdienst zijn medewerking. De luchtwachtdienst heeft namelijk over het geheele land een net van luchtwachtposten uitgespreid. die de nade ring van vijandelijke vliegtuigen onmiddel lUk telefonisch melden aan de daarvoor aangewezen luchtwachtbureaux. Nu spreekt het wel van zelf, dat de lucht wachtdienst niet waarschuwt voor elk vlieg tuig, dat de grens pasreert, omdat dan het geheele land aanhoudend gealarmeerd zou worden en het alarm op die wUae zijn be- teekenia zou verliezen. Neen, de lucht wacht dienst waarschuwt alleen, wanneer een groot aantal vliegtuigen, dan wel zware bombardementsvliegtuigen, over de grens komen, omdat slechts In dit geval het land met een emstlgen luchtaanval wordt be dreigd en een waarschuwing dkn op haar plaats is. Ook zal het den luchtwachtdienst in den regel niet mogelUk zUn, uit het overkomen van vUandelijke vliegtuigen conclusies te trekken, waar de vijand een luchtaanval zal ondernemen. De waarschuwing van den luchtwachtdienst, dat vijandelijke vliegtui gen naderen, moet dan ook slechts worden beschouwd als een „weest op uw hoede”- sein, waarvan alle gemeenten kunnen pro fiteeren om de voor hun gemeente noodige maatregelen te nemen. Op welke wijze neemt nu de gemeente kennis van de waarschuwingen van den luchtwachtdienst? Hierbij verleent een radiostation goede diensten. De waarschu- wingsselnen van dit station worden, volgens nader mee te deelen code, met een golf lengte van 600 M. gedempt uitgezonden. Op deze manier kunnen alle gemeenten op het zelfde oogenbllk gewaarschuwd worden, dat een ernstige luchtaanval ons land bedreigt, dan wel. dat de rijandeiyke vliegtuigen op den terugtocht zijn In het laatste geval wordt geseind .Juchtgevaar geweken", waar op de genomen beschermingsmaatregelen weer kunnen worden opgeheven. Teneinde de seinen van het radiostation te kunnen opnemen, is het noodlg, dat de gemeente een ontvangstation heeft inge richt. Voor geen enkele gemeente zal het in den tegenwoordigen tijd meer een be swaar zijn een dergelUk station in te rich ten. Van het grootste belang is het, dit ontvangstation nabU de telefooncentrale of de alarmcentrale van de brandweer op te stellen, opdat de verschillende huljxllensten soo veel mogelijk kunnen worden gewaar schuwd. Of intusschen de vijandelijke luchtaanval oen bepaalde gemeente self bedreigt, kan slechts ter plaatse worden beoordeeld. Daar om zal de gemeente er goed aan doen, na ontvangst van de waarschuwing van den luchtwachtdienst overdag een oi meer uit- kUkposten te plaatsen en nachts luister posten. Deae blijven voor hun gemeente waarnemen, totdat de luchtwachtdienst meldt, dat het gevaar voor een luchtaanval is geweken, waarmede de posten kunnen worden ingetrokken. Blijkt echter, dat de gemeente gevaar loopt, dan moet een alarmsysteem tn wer- king gesteid kunnen worden, dat bet hoofd De proefvlucht van beden.' Hoewel het hedenmorgen vroeg op Schel- llngwoude veel rustiger was dan gisteren, toen behalve de 700 genoodlgden, om een bezoek te brengen aan de DO. X, zeker nog meer beldRgstellenden op eigen gelegenheid met allerlei voertuigen naar het Buiten-IJ waren gegaan, om athans het vllegwonder van bulten te bezichtigen, togen toch reeds vroeg In den ochtend vele belangstellenden naar de plaats, waar de DO X tn de vroolij- ke najaarszon op het spiegelgladde water lag te drUven. Aan boord van de DO X heerschte meer bedrijvigheid dan sinds de aankomst in Am sterdam het geval is geweest, wanneer men althans de bezoekers buiten beschouwing laat. Gisteravond na aankomst van den heer Domier werd besloten, hedenmorgen een proefvlucht te maken. Hiervoor werden reeds vroeg In den mor gen de noodige voorbereidingen getroffen. Hoever deze proefvlucht, waaraan ook een persvertegenwoordiger deelneemt, zich zal uitstrekken, was hedenmorgen te 10 uur nog niet bekend. Het verluidde, dat de DO X ook naar Den Haag en Rotterdam zou vliegen. Bevestiging hiervan konden wy niet krij gen. Evenmin van het gerucht, dat de vlucht zich ook over andere deelen van ons land zou uitstrekken. De landvlucht zal echter ongeveer een half uur duren en een 20 tal pasaglers tal de vlucht meemaken. Hedenmorgen tegen 10 uur Is de heer Dor nier, met wlen wy hedenochtend nog een onderhoud hadden over de kwestie van de Rohrbachpatenten op Schelllngwoude aan gekomen. Voor het vertrek heeft bU «Un vüegschip geïnspecteerd. Tegen het tijdstip van den start voor de rondvlucht nam bet aantal belangstellenden, die zich op den dijk tegenover het vliegkamp Schelllngwtxjde verzamelden, voortdurend tos. Gistermorgen ontdekte de koster der kerk van O. L. Vrouw van Goeden Raad aan den Broekhovenschen weg te Tilburg, dat een glas-in-Ioodraam der doopkapel was stuk geslagen Bij onderzoek bleek, dat een in breker zich des nachts toegang tot de kerk had verschaft, waar hU uit een lessenaar In de doopkapel een zakje met eenlg klein geld had weggenomen. Overigens wordt niets ver mist. Als verdacht van deae inbraak arresteerde de politie zekeren G. J. B. uit Hengelo, die reeds verschillende malen wegens diefstal In de gevangenis heeft gezeten. B. ontkent echter iets van het geval te weten. Hy is op transport gesteld naar Breda. Het was een mooi tochtje, dat ik gisteren met de „Holland gemaakt heb van Am sterdam naar Schelllngwoude. om daar de groote vllegboot Do X te bezichtigen, die er den vorigen dag tegen den avond als een reusachtige meeuw was neergestreken op het water. ^vee groote booten brachten de ongeveer 19® genoodlgden van de Maatschappij voor Vliegtuigbouw „Aviolanda" te Papendrecht en de Domier Metalbauten te Friedrichsha fen. die zU tn Holland vertegenwoordigt, naar den reuzen-watervogel. die daar met zijn twaalf motoren hoog boven den vleu gel. op het Water voor anker lag. Het was by bet mooie, zonnige weer een heeriyk tochtje, waarop je Amsterdam weer eens op z’n mooist kon zien, van de water- zUde, ennlemand had er spijt van. dat door het oponthoud tn de Oranjesluizen de tocht betrekkelijk lang duurde. Niemand, behalve ik. die 's middags in Utrecht moest wezen voor de demonstratie in het Jaarbeurs-gebouw der Commissie tot bevordering van den Nederlandschen Uit voer naar Nederlandsch-Indië. Want het liep al hard tegen twaalven, toen we daar bij de groote vllegboot aan kwamen en de kans om tijdig In Amsterdam terug te zijn, leek me al heel gering. Intusschen lagen we vlak voor de Do X geankerd. Wat een indrukwekkend gezlchf, die groo te gevleugelde metalen boot met haar lange ry patrijspoortjes op het water, beschenen door de zon, zoodat romp en vleugels als silver schitterden! Een echte boot, die er ultzlet alsof ze best een golfslagje verdragen kan, zooals ze daar Ug met den achtersteven, de staart, met het luchtroer, koket uit het water omhoog ge stoken, als een vogel, pronkend met zijn veeren. En boven op den vleugel de rii van 6 pa ren motoren, die een Indruk gaven van kracht en die alleen het begrijpelijk maak ten, dat zulk een gevaarte zich in de lucht kon verheffen. Nauwelijks lagen we met onze „Holland” ▼oor anker, of watertaxi’s kwamen op ons af. om de genoodlgden by groepjes van vijf tien naar de vllegboot te brengen, ten einde die ook van binnen te bezichtigen. Het was voor mij, wilde Ik ook nog maar eenlgszins kans hebben, tydig in Utrecht te syn, nu maar zaak te zien, dat ik tot een der eerste groepen van 15 behoorde en het lukte; met de eerste watertaxi, die vertrok, ging ik van boord. Even daarna wandelde Ik over den on dersten bakboord-vleugel, waarover netjes een looper gelegd was, de vllegboot binnen. Wa* een verrassing! De officier, die ons ontving, leidde ons allereerst In een keurig salonnetje met gemakkelyke fauteuils, de rooksalon, soo iets als de eerste-klasse coupé- den In onze electrische treinen, In het voor schip, waarna we achterin in den grooten. knussen salon kwamen; in het geheel zUn er 66 plaatsen voor passagiers, alle even ge riefelijk. zoodat een reisje met dit aller- vllegtuig een waar genot Woensdagmiddag heeft te Roosendaal een Zwitser getracht door met waardeloos bankpapier te betalen op twee plaatsen geld los te krijgen. In hotel „Goderle’> be stelde hy kamers en bood een biljet van 100 mark aan. waarop hy geld terugontving. Achteraf bleek den hotelhouder, dat de man hem een vóór-oorlogsch biljet in handen had gestopt, waarom hy de marechaussee waarschuwde. Deae wist den man spoedig op het station te arresteeren. Het bleek, dat hU op dezelfde manier ook by den hotel houder Merks aan het werk was geweest Ook van deren had hy geld weten los te krijgen door een biljet van 100 mark in be taling te geven. Het grootste deel van het ontvangen geld bleek nog in zyn bezit te «Un. Wat er elgeniyk In Utrecht te doen was? Van 10 November tot en met 4 December zal er in het Jaarbeursgebouw een verzameling monsters worden tentoongesteld van bul- tenlandsche fabrikaten, welke op de Indi sche markt een voorname rol spelen en nv was de pers uitgenoedigd. die verzameling vooraf te komen bekijken. Tk heb in de „Van-alles-en-van- overalletjes” die ik geregeld tweemaal per jaar over de Nederlandsche Jaarbeurs schryf, al eens verteld, dat er plannen bestonden voor een Indische Jaarbeurs, beoogendc naast een overzicht van wat de Nederland sche Industrie In concurrentie met het bui tenland to staat was of in staat zou kunnen zyn - om naar Indië te exporteeren, een nauwer persoonWk contact tusschen de Nederlandsche fabrikanten en inkoopers- kringen voor Indië, waardoor het mogeiijk zou worden beide partyen nader en rer- tr^Wker tot elkander tebrengen. Dit denkbeeld werd door den Raad van Be heer van de Nederlandsche Jaarbeurs In studie genomen en bet resultaat van zijn Xo* was. dat duidelijk bleek, hoe Ne- dertandi aandeel to den r --- zoodat merkwaardigste moet sUn. Maar er is meer dan deze passagiers- babines, die op het middendek gelegen zUn. evenals de kleine keuken en de toiletten. Vóór den rooksalon is anders nog de bar gelegen, die echter nu weggebroken was, om plaats te m. -en voor de radio-pell-lnrlchting. die voor de plaatsbepaling op den Oceaan tydens de a.s. vlucht naar Amerika nood- sakeiyk is. Heelemaal vooraan ligt de kabel van het 180 KG wegende anker. In den staart bevindt zich het bagageruim. Boven dit dek bevindt zich een ander, het dienstdek. Vooraan de met glas afgesloten commandobrug, daarachter de kaartenkamer en vervolgens de ruimte waaruit centraal de motoren bediend worden, die echter ook door de bestuurders van hun plaats uit, zoo noodlg afgezet kunnen worden. Het benedendek wordt In hoofdzaak ge bruikt voor berging van de noodige byzlne. Nu had ik gezien, waarvoor ik gekomen -was en het zou me nu maar het allerliefste «Un. als ik zoo spoedig mogeiyk aan het Centraal Station was, om naar Utrecht te kunnen komen. Maar jawel, als ik weer In de watertaxi stapte, dan sou die me naar de groote boot terugbrengen, waar nog een paar honderd menschen op een beurt wachtten, om ook naar de vllegboot gebracht te worden en het sou dus zeker nog wel een heelen tijd duren, eer de „Holland” weer naar de stad terug ging. Als Ik maar aan den wal kon' komen, dan zou ik misschien het bootje dat een geregelden dienst tusschen Amsterdam en Schelllngwoude onderhoudt nog wel kunnen halen, maar de Do X lag midden op het water en verbinding met den wal was er niet. Er kwam evenwel redding. Een heer in een motorbootje, die de vllegboot w^t dicht naderde om er eens een goed gezicht op te hebben, zag blijkbaar myn hulpeloos rondkijken en riep me toe of ik soms naar den wal moest en op myn bevestigend ant woord zei hij: „Nou, stapt u dan maar in, dan breng ik er u wel even”. Zoo kwam ik aan den wal en op een hol letje naar het havenbootje, dat om het uur naar de stad vaart, om hetjuist voor m’n neus te zien wegvaren. Een uur wach ten dus. Dan maar probeeren het loopende te halen en Juist «rilde ik op stap gaan, toen ik achter me iemand seggen: „Toch wei handig, dat ze voor vandaag den uurdienst ta een twintig-minutendienst hebben ver anderd, anders zouden we hier nu een vol uur moeten wachten”. Ik stemde natuurlijk van ganscher harte met den geachten vori gen spreker In, wachtte samen met hem twintig minuten en kwam meer dan vroeg genoeg aan het Centraal Station voor mri trein naar Utrecht. Sedert eenlge dagen staat te Rotterdam op den Bergwég, by de viaduct een politie agent op post om bestuurders van voertui gen te waarschuwen voor ultgravlngen in den weg. Woensdagavond kwam een motor rijder aangereden. De agent riep den man toe langzaam te rijden, maar hy reed Juist harder door. De agent riep nog eens, de gaf gas, reed nog harder, eenlge meters verder tn een kuil, sloeg over het stuur en beet In het z^nd De man kwam er met wat schrammen af. De jxilltieman hielp hem op de been, het onbeschadigde rijwiel werd opgeraapt en de agent bood aan den man even naar het ziekenhuis, dat een paar honderd meter verder ligt te brengen. Vlak by het zieken huis gekomen, by een opgespoten stuk land, zette de motorrijder het op een loepen en verdween In de duisternis, motorfiets en agent in den steek latend. De agent vond de gedragingen van den patiënt wel heel zonderling, maar op het bureau werd hem de geschiedenis duldeiyk, want daar bleek dat het rijwiel juist drie kwartier geleden uit een straat In bet Westen was gestolen. Dj dief is verdwenen, maar <te eigenaar heeft zyn motor terug. I» negende November nadert en Cos- tenrilk staat voor de groote keus, voor de ernstige beslissing: „Rome, of Moskou", Roomseb of Rood! In koortsacbtlge spanning wordt aan bei de kanten gewerkt, geschreven en ge schreeuwd om het volk rijp te maken voor de verkiezing van den nieuwen Nationaal- Raad." De roode party heeft het werkelyk hard te verduren om zóóveel zwaarwegende be schuldigingen te kunnen slikken, die juist in den verkiezingstijd door haar tegenstan ders weer telkens worden gelanceerd, zooals de brandstichting van Weenens Paleis vsn Justitie In 1927. het flnsntleel bankroet der gemeenten Weenen en Wlenerneustadt, het neerdrukken van den handel, werkloos- heldsmisère. dwang en verdrukking ten op zichte van den werkman, bankschandalen en gevaar voor burgeroorlog. Dat allee is geen laster tegen het Marxisme, doch onweerleg bare waarheid Wat doet nu de roode party daartegen? Wel. heel eenvoudig: Alles vlakweg ontken nen en het tegendeel beweren sooals een op heeterdaad betrapte straatjongen halsstarrig met leugens verdedigt en schu'd op zyn aanklagers schuift. Dat is daar de roode tactiek: *n Radikale. doch ook zeer naïeve methode, die vroeg of laat zichzelf moet logenstraffen. Te Weenen blykt dit steeds duidelijker. Zondag U. heeft daar weer een sprekend beeld van gegeven by gelegenheid van de groote Heimwehr-betooglng Neen. Weenen is niet rood meer al staat er nog een roode gemeenteraad aan het roer. Weenen is ein delijk tot Inzicht gekomen, na tien jasr sla ve rny. tien jaar van Marxlsten-tyrannte! Het roode partijbestuur schUnt z*n flaaeo eenigermate te vermoeden en beeft dus z’n herauten uitgezonden naar de onbevangen landlevolktng om daar vertrouwen en steun te winnen. Met als Itlfspreuk: ..Lieg maar raak, want allicht blyft er wat van han gen", hebben ze bet goedmoedige volk be werkt en begeesterd voor hun vredelievende Idealen; hebben ze getracht om het volk afkeerig te maken van de aS- Heimwehr- beweglng; hebben ze verzekerd voor de zooveelste maal! dat bet socialisme niet tegen godsdienst ta Ep ondertusschen worden vandaag hier, morgen daar, de roode voorraadkamers vol oorlogsmateriaal ontaekt en staan socialisti sche bladen en tUdachriften vol van smaad en hoon tegen kerk en geesteiykheid. Het socialisme heeft alle gevoel voor recht en waarheid verloren. 1 Is den socialist alleen te doen om eigen dwang- en dwaal- ideeën door te dryven. desnoods met ge weld Hoe dikwijls de genomen „proeven” tn de verscnlllende landen van Europa en zelfs onder de Afrikaansche bevolking, zooals eenl ge laren geleden tn Algiers ook bewezen hebben, dat het socialisme een tragisch en ellendig dwaal-ldee Is: t helpt allemaal niets! Geen redeneering. geen feiten en be wijzen rijn in staat om „dwang-ldeeën” uit den weg te ruimen. Zoo Is n zeker slag van menschen nu eenmaal: zien ze hun pogen mislukken, dan slaan ze In verbittering de waarheid kort en klein. Wat doet nu echter de Katholieke Oos- tenrijksebe bevolking? Natuurlyk ook propaganda maken doch met eerlijke middelen. De vergaderzalen stroomen overvol. meer dan vol en gretig laat het volk zich door zUn leiders voor lichten. Geen brutale storingen van den kant der Marxisten, geen bloedige aanvallen selfs zyn to staat, verkiezing.s-actle te verhinde ren. Doch wat aan de Roomsche verklezings- actle een byzonderen karaktertrek van het Oostenryksche volk geeft Is: dat tn alle kerken van Oostenryk een groote novene ge houden wordt voor het welslagen van de verkiezingen. Zet daar tegenover de „leugenpolltlek" van de roo^e tegenpartij! JAN VAN T NOORDEN. Weenen. s November 1930.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 16