I
Schoen
E. DE VRIES
Drukkerij „Ons Blad
Hof 6 TeL 433 Alkmaar*
Hike Breyer
N-H-D
reparatie
?JOH. KNIP
ST E ÏI
il
K. DE HEER
J. MARCHAND
P. N. G. BUREN
M. MEIJER
DE GOEDKOOPE BAZAR
Het
H. NAUTA
H.5
9.70
„DE VALK”
waarborgt een heldere en
onberispelijke wasch geringe
slijtage en is tevens zeer
concurreerend in prijs, t 0.25
per kilo, droog toegeslagen.
Hierbij Inbegrepen platte
goederen gemangeld. Was-
schen geheel of gedeeltelijk
opgemaakt. b.llijk tarief,
hetwelk op aanvraag gaarne
wordt toegezonden Vraagt
voor droog togeslagen ons
speciaal stuktarief.
B. &W.’s
THERESE NEUMANN
o
o
Dames-Mode-artikelen en Fournituren
VARKENSVLEESCH
Te koop gevraagd
G. OUDES
Wilt gij
A
GED. NIEUWESLOOT 9
Practische
St. Nicolaas-cadeaux
C03CURREERENDE
PRIJZEN
N.V. A. MEIBOOM’s Handel-Mij.
Meubeltransport- Meubebewaring
Jac. J. Koop, Tel. 782, Alkmaar
ZOOM’S
SPECIALE BEDDENZAAK
LANGESTR. 9-11
ALKMAAR
PAARDEN- EN
Speciaal Corsettenmagazijn
o
o
o
o
o
en
STRIJKINRICHTING
I
i
I
o
o
J.Otsen, JiHianastr. 31
hoek Prins Hendrikstraat.
DAGELIJKS VERSCHE SPECULAAS
10. 15 en 20 cent per ons.
EEN NIEUWE PIJP?
Naar J. Scheepmaker
LANGESTRAAT 103, b. d. Gr. Kerk
VRAAGT ONZE VITAMINRIJKE LEVERTRAAN
FIJN VAN SMAAK, ONOVERTROFFEN IN KWALITEIT;
Drogisterij HENK VAN DIJ.K
^JSCO
Moet
ITIoderne
STOOM-, WASCH-2 K. O.
i2 reclame!
2 5
11 meer betalen
U Isters
0 c
o GLAS-ORNAMENT 5
met 6 koorden
compleet gemonteerd
o
o
o KO BOTTEMANNE j
MAGDALENENSTRAAT17
343
<n
BOEKBESPREKING
'0
BOTERSTRAAT 1315
PAYGLOP 25. ALKMAAR. TEL. 437
ALKMAAR
HET ADRES VOOR
MAGDALENENSTRAAT 10
Per flesch f 0.50
Goud, Zilver, Dkmant,
Platina en Bloedkcralen
Vakkundige Bediening
Extra hooge prijzen
Alkmaar -Telef. 6 - Laat 223
ADRES
U W
Langestraat 10, Alkmaar
Telefoon 1137
I
VOOR DEN LAAGST MOGELIJKER PRIJS
AMSTERDAMSCH KLEEDINGMAG.
Kragen - Jabots - Vesten Crêpe de
Chine - Crêpe Georgette.
Kwaliteit en afwerking volkomen
gegarandeerd bij
Alle soorten elastiek
(Depot Paltbe, Almelo)
Onder garantie
Ie KWALITEIT
NOORDERKADE 67-68
TELEF. 1209. ALKMAAR
OM RUIMTE TE MAKEN VOOR DE A.S. SINT
NICOLAAS GEVEN WIJ OP ALLE ARTIKELEN
15 TOT 20 PCT. KORTING
0
o
EXTRA-KOOPJES
J. A. PH. STRIKKERS - VERDRONKENOORb 109
ALKMAAR
A JOUREN
PLISSEEREN
Ajouren (recht) 15 ct. p. M.
Ajouren (flg.) v.a. 20 ct. p. M.
D. C. DE GIER
LAAT 161 - ALKMAAR
0
o
Flanellen Nachthemden
vanaf f1.70
Dames-Slobkousen f2.10
Mooie Schorten vanaf f 1.95
Doosjes Zakdoeken v.a. f 0.45
Heerenzakdoeken vanaf f 0.14
Heerén-Slobkousen f2.10
Fantasie-sokken, wol f 1.10
t
tec
If'l
gee
l<y
LUXE-BAKKERIJ - SPOORSTRAAT 8 - TEL. 647
0
n
Heeren zolen en hakken f 2.00
Dames zolen en hakken f 1.65
zelf timmeren?
Koopt dan Uw bont bij
OUDEGRACHt 72 - ALKMAAR
O.O.O.O.O.O.O.O.-!AAH DE ZESWIELEN
llfaarom
Rik arme
ALKMAAR
MIENT 17 - TELEFOON 526
Grootste keuze Lage prijzen
Corset ten
Bustehouders
Kinderlilfies
Buikbanden
Rechthouders
Rechthotider-eorsetfen
Elastieken Kousen
D^mesverband
Soushras en
Rok beschermers
O!....
0
tte gestigmatiseerde van Konnersreuth
CCe Jaargang Na. 7.
volgende
H (Vervolg»
zoo aangrijpend,
VISIOENEN EN EXTASES
(Wordt vervolgd)
„DE WANDELAAR"
heele
zegl
waar.
Terschelling
Directeur.
St. Bonifacius-Mlsslehuls
Hoorn’ postrek. 120937.
hysterie,
ASPHALTPAPIER - MASTIEK
CELOTEX - BEAVER BOARD - INSULITE
Verdronkenoord
1
me
GEGOLFDE en VLAKKE PLATEN ASRESTCEMENT
TRIPLEXHOUT - VERFWAREN ZOUTZUUR - ACCUZUUR.
is onovertrefbaar en zeer voordeelig
in het gebruik
Aanbevelend:
TELEF. M KANTOOR en MAGAZIJN: OUDEGRACHT D 26M
ARTIKELEN VOOR
RELIEFSCHILDERWERK
SCHABLONEERWERK
LEERBEWERKING
Aanbevelend,
WED. N. FLEUR
DAAR IS HET GOEDKOOPSTE
PUPENADRE8 EN DE GROOTSTE
SORTEERING
1.75
1 49
2.29
Alleen BESTE merken sigaren
Rookt Scheepmakertjes 10 stuks 25 ct
o
öl
VI
le
LEPELS - VORKEN - ALLE SOORTEN KAMMEN en SPELDEN - VAZEN
en ANDER GLASWERK - PORCELEIN - AARDEWERK - BLOEMHANGERS
vanaf 49 cent.
Alle soorten SPEELGOEDEREN - GALANTERIEËN - HUISH.ARTIKELEN
ZIE ONZE LAGE PRIJZEN IN LIJSTEN.
ALLE PORTRETTEN WORDEN GRATIS INGELIJST.
TAT IS TOCH GOEDKOOP!
Gemoltonn Heerenpantalons v.a.
Heerenborstrokken v.a.
Heerenflanellen 1.22%, L35, 1.50
Heeren Moltonhemden
1.26, 1.32%, 1.59
Manstruien vanaf
Heerenpullovers vanaf
i
van
heele
dt
VR
dc
h<
II
v(
b<
VI
g<
1 09
1.25
1.79
gó
fe
ee
Aanbevelend:
h
sl
sl
rt
R
dr
gil
de
ge
sti
ml
lio
we
sie
be
cic
tel
1
do
tri
vo
he
dei
rtf
ze»
de:
Sc
be'
he
Sp
Zf»l
toe
dai
pe<
hd
me
is
ten
jur
me
1
dn
las
001
I
nf)
me
I
he.
1
ind
oni
I
en
bee
pei
als
dig
aai
noi
gee
Ur
kai
int
nle
wa
ges
1
ter
zek
am
bet
ker
bet
ind
nle
btf
hie
bet
ges
fen
eed
vet
dn
1
de:
voc
vet
bet
po’
get
toe
tna
en
1
dal
vet
dts
•*8
ben
mo
to
«ei
vei
nle
I
opi
loo
dis
noi
1
vo<
die
toe
Be
hp
tol
he<
•r hen kt aandacht aan Uwe annnttra
HEERLIJKE TAAI-TAA1, KLEINE 40 cent - DIKKE TAAI 35 cent
GEMBER-TAAL iets bijzonders, 40 cent per pond.
Aanbevelend,
TELKEN- en
SCaiLDERBEHOEFTEN
LIJSTEN - ENCADREMENTEN
MAGDALENENSTRAAT 3, ALKMAAR
uai aeze xinaernjKe toestand geen ge
maakte is, zal iedereen toegeven, die zooals
Ik. urenlang zulk een onderhoud gehoord
heeft. Het schijnt een charismatische gave
te zijn in verband met de extase en is mis
schien te verklaren, doordat leder later her
inneringsvermogen zoo zeer wordt uitgescha
keld. dat absoluut niets, van het geziene in
lateren tijd b.v. In school of wat door de lec
tuur bijgeleerd is, hem kan beïnvloeden.
de stem
i plezier, dat je zoo over-
i Zijn H. Wil. Je mag nog
niet sterven. Maar het gebeurde om aan de
wereld te toonen. dat er een hoogere
macht bestaat. Ge moogt nog meer lijden
en zoo met de priesters meewerken aan het
heil der zielen.”
K
A
Op den 25sten Maart 1927. het feest van
Maria Boodschap, dat op een Vrijdag viel
had Therese na haar gewone lijden nog een
tweede extase. Ritter von Lama, wiens be
geleider de beroemde professor In de Semiti
sche talen, prof. dr. WuU was, heeft als oog
getuige dit schouwspel meegemaakt en kan
het dus beschrijven als volgt:
Keerskensdag op Scherpenheuvel
aandacht wezenlijk waard zijn. De föto3
rubriek .'.Schilderachtig Nederland” doet
't goed, evenals de overige fotorubrieken,
die een oppervlakkige beschouwing doen
overgaan In een meer Interessante bezichti
ging. De verhalen dragen gelijk altijd
er weer toe bij, je eens echt op je gemak
HSchilderachtlg f -
evenals de overige fotorubrieken^
oppervlakkige beschouwing doen
te gaan neervlljen om het geschrevene in
z n juisten opzet tot Je te doen komen.
„In wijde kragen s men het er reeds over
eens, en ook psychiatrische en theologische
deskundigen hebben het verklaard, dat met
het afgedane slagwoord ..hysterie’ hier we
tenschappelijk niet te werken valt. De ken-
teekenen voor hysterie, zooals overgroote ge-
voelsprikkelbaarheid, het op den voorgrond
planteen van liet I k, pathologisch liegen etc.
ontbreken hier totaal. Alleen in ’n enkel punt
heb ik bij Therese Neumann een zekere
angstvalligheid kunnen opmerken en dat is:
eene onwaarheid te spreken. Herhaaldelijk
kwam ze op reed; vroeger gesproken oingen te
rug en trachtte eventueel mogelijke onduide
lijkheden duidelijker te maken of zij merkte
op. dat zij „zich deze of gene bijzonderheid
niet meer heel sekuur kon herinneren
„Zooveel zij hier vastgesteld,” schrijft Baron
van Aretin die Therese dagenlang geobser
veerd en ge sproken heeft, „dat het nauw
keurigste geneeskundige onderzoek door de
Commls ie van Erlangen tot het resultaat
kwam, dat Therese Neumann niet alleen
geen spoor van een toestand vertoont, die
men graag met het collectief woord „hyste
risch" zou willen karakterlseeren, maar dat
hare kritische waarheidsliefde bijzonder ver
diend genoemd te worden„Ik vermijd het
woord „hysteri ci!” schrijft ook de anders
om fanatlsche verklaringen niet verlegen Dr
R Relssmann, dat wetenschappelijk niet
slechts één beteekenis heeft en in het volks
gebruik een pyzfil che toestand beteekent.
die bij Res. niet juist Is.”
..Toen ik met vele andere pelgrims in het
vt loen -vertrek was kwam de moeder van
Therese binnen. Monseigneur James A. Mac
Fcddn. m.jn kanselier, zat achter mij. Plot
seling fluisterde Therese die het binnenko
men van haar moeder niet had kunnen op
merken: „Moeder, deze mijnheer naast u
ze bedoelde mij is afkomstig uit dit land.
Hij werd niet ver van hier geboren Doch nu
woont hfj ginds aan het groote weter en werkt
hard voor O. L. Heer. Ik heb hem iets te
zeggen hem alleen." De verzamelde pel
grims begonnen de kamer te verlaten, ook
Mgr. Mac. Fadden. Toen zei Therese: .JJe
heer achter u mag blijven." En zoo werd de
Monseigneur de eenige getuige van het ver-
trouwelljkste gesprek tusschen Therese en
mij. Ze onthulde de diepste geheimen van
mün ziel, die God en ik alleen wiiten. De?e
openbaring overweldigde my zoo. dat ik hevig
weende. Ze sprak dan tegen my over het
verleden en over de toekomst. Ook beschreef
se de prie ters van mijn diocees tot in de per
soonlijke eigenaardigheden. Toen ik dan de
Moeder om een bloeddoordrenkten hoofddoek
van haar dochter vroeg, aarzelde de moeder,
omdat de Bisschop van Regensburg het niet
graag zou zien.
Op mijn verzekering dat van dezen kant
geen tegenspraak zou komen, overlegde de
Moeder met Therese. Een oogenblik wendde
het meisje het hoofd, alsof ze naar een stem
wilde luisteren. Daarna zei ze: „Ja. ja, U mag
hem hebben, Jezus zegt, dat U hem hebben
mag. Moeder, geef hem die met de kroon van
den laatsten Vrijdag."
Bijzonder merkwaardig is b.v. z hetgeen
Mgr. Schrembs, bisschop van Cleveland
,U kunt ons ook geld geven tegen rente
zoolang u leeft. Na uw dood wordt het geld
besteed voor de opleiding van prlester-mls-
sionarissen.
OCDICDBCDBCOBCDICDBCDBCOICDICDICDBCDBCDBCDICDBQI
CARBOLINEUM - KOOLTEER - BLACKVARNISH
Hoe de stigmata ontstonden
In het midden van de Vasten van het
jaar 1936 lag Therese weer te bed. Zij dacht
nergens aan. Opeens kreeg iij weer een
visioen, waarin zij hei lijden van Christus
in het Hof van Olijven zag. Ook zag zij de
1 drie apostelen. Daarbij merkte zij. dat iets
heats langs haar lichaam liep. Het was bloed.
Het bloed bleef aan het dr ppele 1 tot den
volgenden dag tegen den middag. In de drie
daaropvolgende Donderdagnachten zag zij
het tweede, derde en vierde droevige geheim
in den vijfden Donderdagnacht zag zij weer
het eerste droevige geheim. Zij wist de wonde
aan haar zijde tot Witten Donderdag te
yercer’en. Op Goeden Vrijdag, toen zij
in een volle visioensextase was. drong zooveel
bloed uit de wond, dat de ouders het merkten.
Tevens kwam men toen tot de ontdekking
dat zij ook wonden aan handen en voeten
had.
Sanitatsraad Dr. Seidl verklaarde „Merk
waardig is dit deze wonden etteren niet.
Ze gaan met over tot ontsteking. Sommigen
jen het is bedrog, anderen het is ver-
Iding. Van dit alles is niets
Zooeven verscheen bij den uitgever A. O
Schoonderbeek te Laren de November-afleve-
ring van „De Wandelaar", maandblad, gewijd
aan natuurstudie, natuurbescherming, heem
schut. geologie, folklore, buitenleven en toe
risme.
Ds J. I. van Schaick bracht zjjn vacantl?
door op Texel en weidt uit ovei hetgeen hij
daar genoot, terwijl A. Joman den lezer er
over inlicht, hoe wespen haar nesten bouwen.
Mko Tinbergen zet zijn leerzame en onder
houdende beschouwingen over de meeuwen
voort en de redacteur. Rinke Tolman, uit zijn
opgetogenheid over de verschijning van het
prachtige natuurboek ..Het Vogeleiland."
Wat ds. A. M. v. d. Laar Kraft verder voor
boeiends aanschouwde op Terschelling en
Vlieland, krijgen wij thans In een slotartikel
te hooren. Het feit, dat de Nederlandsche
Jeugdbond van Natuurstudie thans tien jaren
bestaat was voor den redacteur aanleiding
hieraan een uitvoerig opstel te wijden.
E. Karst Jr. tenslotte roept den spreeuwen,
die hun herfstreis beginnen, een hartelijk „tot
weerziens" toe.
Uitvoerig is de rubriek „Van en voor de
Lezers" natuurhistorisch allerlei», waarin
oa. het vraagstuk, of er rotsduiven in cn»
lana kunnen voorkomen, aan de orde wordt
gesteld.
Als steeds is de aflevering overvloedig
geïllustreerd met een keur van loto s en tee-
kenjngen.
I <=>ICDICDBC3BCDBC9aOBOa
1 u
wy zullen ook nog even Friedrich Ritter
von Lama aan liet woord laten:
Roerend is haar volledige onwetendheid
van het nog komende. Na iedere extase, die
in het begin heel kor^ is en slechts een paai
minuten duurt, gelooft ze dat Jezus nu
vrijgelaten wordt, en als mijn begeleider
haar vertelt, wat nog zal komen, kan
zij dat niet begrijpen. Omdat deze begeleider
<Prof. Wutz, de beroemde professor in de Se
mitische talen, namelijk) de^woorden kent,
die zij hoort, leeft ze in de gedachte, dat hu
achter haar staat en daarom bij de visioenen
niet wordt gezien. Zoo zegt ze hem, toen Je
toet der kruisdragers voor de stad kwam
..Zoo. nu loop vlug n»nr de Moeder ivan Je
zus) en zeg haar, dat ze Hem hebben vrij
gelaten Ze blijft bjj^haar wensch. cok nog.
nadat de leider haar heeft verklaard, dat hij
gehoord heeft, hoe de lieden besloten had
den. Jezus te dooden en eindelijk wordt ze
het met hem eens onder het compromis
..Zeg haar dan. dat Resl laat haar zeggen,
dat'ze Hem vrijlaten!" Nog op de plaats van
ae kruisiging stelt ze hem geru t met de woor-
aen: „Ze hebben hem maar een stuk hout
voor het bouwen naar boven laten dragen!"
Om het beter te verstaan, zullen we hieraan
toevoegen, dat Jezus geen kruis, maar drie
losse balken draagt, die pas op Golgotha ruw
samengetimmerd worden ien wel In den vorm
van een groote Y».
Dezelfde gebeurtenis beschrijft een oogge
tuige. de Z Eerw. Heer Pa toor Schilcher van
Hasberg. in October 1927 met de woorden
„Na een nieuw visioen ligt ze daar tevreden
glimlachend en professor Wutz. die den in
houd van het gezidht kent, vraagt naar, of
de Joden nu Jezus de drie kruisbalken had
den afgenomen. Hij spreekt zacht, zoodat ik
het haast niet hoor. Daarom kom ik heel
dichbU er. hoor haar nu zeggen: .Ja, und
jetzt dart er tioamgehn!" („Ja. en nu mag HU
naar huis gaan’”) „O neen,’ zegt Wurtz, .jiu
wordt Hij gekruisigd! Na. er derf iatzt
hoamgehn!” („Neen. HU mag naar huis
gaan!”) „Maar Re 1, Ge weet toch dat Hu
sterven moet!" „Nit hoamgehn der er
iazt'(„Nietwaar, naar huis gaan mag HU
nu!’’).
De ondervinding van een Zwitser, wiens
afkeer tegen alle „hysterische vrouwen” al
leen door den sterken Invloed van zUn vrien
den. zoover kon overwonnen worden, dat hU
een reis naar Konnersreuth maakte en die
de meeste gevallen van stlgmattsatle tot
hysterie en autosuggestie terugbracht, kun
nen we lezen in het „Vaterland” van 15 Oc
tober 1928. waarin hU o.a. zegt: „Van hyste
rie of autosuggestie kan geen sprake zijn,
dan zou <fe heele wereld hysterisch moeten
zUn en geeh mens-h zou nog mogen bewe
ren. dat hij normaal is.”
Bedrog is uitgesloten
We zouden hierop nog dieper in kunnen
gaan, doch laten dit, gezien de beknoptheid
dezer artikelen achterwege.
Het lijden, dat aan de stigmatisatie vooraf
ging, was reeds begonnen op 13 Februari
1926. Tor 17 Mei heeft zij op bed gelegen
en kon dat niet meer verlaten. Op dien datum
echter kreeg ze. tuist toen ze in gesprek
was met den Zeereerw. heer pastoor Naber
een extase. Het licht stond weer voor haar
en de haar zoo welbekende stem zeide
„Heb geduld en wees niet verdrietig I Van
daag krijgi gij een kleine verlichting. Ge
zult echter nog veel en hevig moeten lijden.
Ik heb u tot nu toe geholpen eb u altijd
gezegd Ge behoeft niets te vreezen. Blijf
nederig en verlies dén kinderlijken geest
niet Eerst geloofde Thérèse niet aan een
verlichting, maar later stond zu plotseling
op en ging naar de kerk. De zesde genezing
was dus een feit.
OIOIOIOIOIOIOIP»
o
o
o
o
B
j Grootste speciaal magazijn
n
IOIOIOIOIOIOIOI
aen en snoeren, aai
sprake kan zyn. Zoo schrüft b.v. de Univer
siteitsdocent Dr. J. Hollnstelner in de
Jtelchspost” van 25 December 1926.
Tot op den josten September 1926 hadden
nog geregeld de Vrijdagsv!sioenen en extases
plaats gehad, waarin Therese den heelen
Kruisweg vanaf den doodstrijd van Jezus
in den Olijf hof tót aan den Kruisdood aan-
schouwde en meeleed.
Op den I9den November was het echter
zoo aangrijpend, dat men elk oogenblik
het einde verwachtte, zoodat men haar den
volgenden dag reeds vroeg het H. Oliesel
toediende. Plotseling drong gedurende de
ijdensextase het bloed door de reeds op den
eersten Vrijdag ontvangen acht hoofdwonden.
Des middags begon de werkelijke doodstrijd,
toen het lijdensvisioen geëindigd was. Sinds
eenigen tijd leed zij reeds aan longontsteking
en bronchi’is, en deze waren zoo toegenomen,
(dat rpen haar de sterfkaars in de eene en
het sütrfkruis in de andere hand gaf. Pastoor
Naber las de gebeden der stervenden.
Opeens ging Therese rechtop zitten en liet
de kaars vallen, om de armen uit te strekken
zooals bij iedere extase. Het licht was weer
verschenen en de stem had gesproken
„Het doet Jezus
gegeven bent aan
Therese had. zooals de Z.Eerw. Heer pastoor
en professor Dr. Uutz later met moeite van
de ultgeputte zieke te weten kregen werkelUk
de Boodschap aan Maria gezien:. Een armoe
dige kamer zonder schilderUep. met één en
kel raam en naakten vloer, een jong Moldl
(meisje) dat met gekruiste armen op iets
ronds (waarschUnlUk ku sen) knielt en ver
diept is in iets, dat opgerold (waarschUnlUk
schriftrol) is. Daar komt plotseling, een
.Liachter" (een lichtdrager) zoo licht, dat-het
niet te zeggen is. Men kan hem oyna niet
aanzien, zoo stralend en toch had ze het
kunnen aanzien Beiden spreken met elkaar.
Ze neeft er niets van verstaan, t Meisje zei
niet veel bu haar antwoorden, de „lichtdra
ger” sprak echter veel meer. Onder het spre
ken met hem heeft het meisje de handen
uitgestrekt JoodseIw manier bij ’t bidden!)
Haar gewaad was blauw, maar toch niet he
melsblauw. In het midden was het kleed
door een ceintuur samen gehouden. MUnheer
pastoor meende, dat zU het meisje toch had
moeten kennen. Maar neen! Ze had wel ge
leken op O. L. Vrouw, (onder 't kruis) maar
ze was veel jonger.
Professor Dr. Wutz zei haar ook een paar
zinnetjes voor in een vreemde taal, of de
..lichtdrager” misschien zoo of zoo gesproken
had. Ze ontkent normalen. zUne woorden
komen haar geheel onbekend voor. Weer een
tón in een vreemde taal. Nu heeft hU het
juiste, wan! ze glimlacht plotseling blU: „Ja.
ja zoo luidde het! Maar er ontbreekt nog
iets.” Therese heeft weer het juiste gekozen,
want de laat te voorgespreken woordklank
was 't Arameesch uit den tUd van Christus.
Hoe is toch ook juist deze taalkennis van
Therese een frappant bewys voor de echtheid
van haar extasen. VelnzerU en bedrog zou
den zich daar onbe chrUfelUk blameeren.
Was het ook niet merkwaardig, dat de drie
vogels in haar kamer, die zich eerst
stil hielden en wier aanwezigheid wU te vo
ren nauwelUks hadden bemerkt, gedurende de
tweede extase op eens begonnen te zingen en
te jubelen, dat men elkaar bijna niet meer
verstond en men ze telkens, doch tevergeefs,
moest afweren.”
HYSTERIE OF AUTOSUGGESTIE?
In aansluiting op hetgeen we tot nu toe
reeds schreven, willen wU een antwoord ge
ven op de vraag: ,Kan het niet Hysterie
en (of) Autosuggestie zUn.”
Wat hysterie betreft, hiervan schreef het
BerlUnsche niet-katholieke blad „Die Grilne
Post” van 4 September 1927 het volgende:
„Nu jlan. als een hysterische acht maan
den lang (in werkelijkheid was het reeds et-
telUke jaren) zonder voed:el leven kar., dan
zou men in bekoring komen om de weten
schap te vragen: „Als het u belieft hoe kan
ik hysterisch worden?” Dit is zeker waar.
Niemand wil toch beweren, dat de definitie
van hysterlsch-zUn is: jarenlange onthouden
van voedsel, om nog niet eens te spreken
van het noodzakelüke UchamelUke verval,
dat daardoor moet ontstaan, en waarvan bjj
Therese niets te bemerken is.
Trouwens als men spreekt van
dan is dat slechts een hypnose.
Niemand heeft bewezen, dat het bU ITie-
rese werkelUk hysterie is. Men maakte zich
er van af met het slechts te beweren.
Talloos zUn echter de bewijzen van geleer-
In het begin werden deze twee begrippen
visioen en extase steeds met elkaar verward.
Men gebruikte ze mee4t door ëlkaar en dus
dikwijls uist verkeerd. Pas later zijn deze
begrippen gescheiden. Het verschil tusschen
beide is groot. In het visioen wordt haar
datgene, wat ze aanschouwt, in enkele, los
staande beelden voor de oogen gesteld.
Gedurende deze visioenen is Therese voor
uitwendigen invloed geheel apathisch en
gevoelloos. Zij zelf spreekt dan niet. Slechts
enkele woorden uit zij en dbn nog op de
manier van een klein meisje. Na het visioen
treedt gewoonlijk een tusschentoestand in,
waarin zij vrijwel buitengewoon scherp in-
geprente bijzonderheden van het aanschouw
de vertelt. Deze toestand zelf (dus in hei
visioen) noemt Therese Neumann „Ein-
genotnmenheit”. Deze visioenen hebben
meestal betrekking op het leven van Jezus
Christus. Deze visioenen kan men weer m
twee soorten verdeelen, n.l. die. waarin zij
een beeld ziet (b.v. in den Kerstnacht ziet
ze het Kind e Jesus) en die, waarin haar iets
geschiedkundigs voor oogen wordt gesteld,
(b.v. op Jen zesden Mei, het feest van den
apostel Johannes, had zij een langdurig
visioen over het leven van den apostel).
De toestand der extase pleegt zij „den
erhobenen Ruhestand" te noemen. Geregeld
ontstaat deze toestand na het ontvangen der
H. Communie, maar m zeer sterke mate,
als zij een bijzonder groot lichaamlijk lijden
heeft ondergaan. In dezen toestand slaap'
zij. Deze slaap heeft een zeerverkwikkenden
en versterkende invloed op haar, hetgeen
wel te verklaren is door het feit, dat zi) haar
natuurlijken slaap bijna geheel moet missen.
Fr. Höninger zegt hierover in de „West-
deutsche Volkszeitung”, een katholiek blad,
hierover nog het volgende „Zij zegt, dat
de Heiland haar dikwijls verschijnt. Te oor-
deelen naar haar woorden moet ik den inhodd
der extase uitleggen als volgt zij voelt
de nabijheid van Jesus Christus. Dit „voelen”
te beschrijven is bijna onmogelijk”.
Minzaam aanbevelend,
GEBR. van der WAL
en nog wel uit de streek Oberpfalz. BU zUn
bezoek ad llmina aan Rome heeft hU zijn
oude vaderlant^ bezocht en tevens in De
cember 1927 een bezoek gebracht aan The-
rese Neumann, waarover htf het
mededeelde:
Als iedere week, slaan we weer met een
gevoel van genot het K I.-nummer op-n en
voelen hoe langer hoe meer belangstelling
aangroeien bU het doorlezen der artikelen-
Het land van St. Patrick en St. Kevin, en
- --1 die deze
De ouders waren radeloos. Maar terwille
van hen bad Thérèse en liet een relikwie
van de H. Thérèse op de zieke plaats ieggen.
Na een kortstondig lijden richtte de zieke
Zich plotseling een weinig op en opende de
oogen. Haar gelaat scheen als verheerlijkt
Zij Zag weer hetzelfde licht en hoorde weer
dezelfde stem.
Uit hetgeen pastoor Naber bericht over
deze vijfde genezing zullen we Ijet volgende
V ter verduidelijking nemen „Alle pijn en
koortsen waren verdwenen. Hetzelfde licht
en dezelfde stem waren er weer geweest en
de stem had gesproken „Uw geheele'oyer-
pv® ®n uw blijde bereidvaardigheid tot Jiet
lijden verheugen ons. Opdat de wereld
nzie dat er een hoogere macht bestaat4
zul je niet gesneden behoeven te worden.
Je moet opstaan en naar de Kerk gaan, maar
dadelijk, dadelijk, en O. L. Heer bedanken.
Maar ie mag nog veei lijden, ie hoef' er
echter niet bang voor te zijn, ook niet voor
het inwendig lijden. Alleen zóó kun' ge
mee werken aan het heil der zielen. Maar
ge moe' nog altijd meer verzaken aan e
eigen „Ik”. Blijf altijd zoo kinderlijk een
voudig.”
En nog eens bracht de proef de bevestiging
van hetgeen de stem had aangekondigd,
nog eens volgde de ondervinding direct
achterna, maar nog eens was de algeheele
plotselinge genezing waarlt/k een feit."
Een krantenbericht zegt: ,Jn Zu’d-Slavlé
zal een bela-'.ing voor vrijgezellen worden in
gevoerd. Volgens een mededeeling van den
ministerraad zal deze belasting van onge-
huwden van beide geslachten worden gehe
ven.”
Al lang was Ik van ptan om eens een sap
pig woordje met de vrUgezellendinnen) te
spreken.
Het is bekend van een Protestant in En
geland, dat hü. ondanks een groot fortuin,
toch een zaak opzelte met het eenige doei
om al de verdiensten te gebruiken voor de
Protestantsche Zending. Deze vrugezel
maakte hiervan een levensdoel: zooveel mo
ge! Uk verdienen ten bate van de Zending.
ZUn werk werd gezegend eri het geld vloeide
in den loop der jaren bU duizenden in de
Zendingskas.
Nu ken ik ook in ons land, bU persoon-
lUke ondervinding, vrUgezellen( linnen) of
menschen die daarmee gelUkstaan. die waar
lijk uitmunten door hun liefdadlghe-.d zin.
die. als ’t ware, een of ander goed werk aan
hun hart genomen hebben, die bUv. met het
Missiewerk geheel meeleven, die het eenzel
vige van hun bestaan neutraliseeren docr
hun sympathie te verjoanden aan de oplei
ding van priesters.
Maar ik ken er ook. die ik bU deze gele
genheid eens extra wil aanporren, tot wie
het besef nog niet is doorgedrongen, dat zy
■niet geboren zijn om als zorgelooze zonne
kinderen door het leven te gaan, dat O. L.
Heer ook van hen iets verwacht, iets dat
waarlijk een offer kost.
Onderhand ziet men heele clubjes
dergelUke oudere of Jongere heeren,
kransjes van dergelUke oudere of jongere
dames. Ze drinken hun biertje en rooKen
hun sigaartje, ze drinken haar kopje thee en
knabbelen aan haar koekje, vinden verder
hun natje en droogte precies op tUd klaar
en: Wie doet je wat? Zoo wandelen zU zor-
velooze zonnekinderen, rustigjes het leven
door, met als een'ee vrees, dat ze mls’chien
wat ouder worden rn wel eens rheumatiek
zouden kunnen krUgen.
Waarom stichten zij b*1v. niet een vrilee-
zellenclub voor de onle'dlng van arme Jon
gens tot het Priesterschap?
Zal ik u. mijnheer of mejuffrouw, eens ko
men vertellen wat u voor ons doen kunt?
SchrUft maar even een briefkaartje.
FATHER LEFEBER,
a
0
5
o
o
o
o
2
IOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOI
V
■s
gl
1(
n