I Schoen E. DE VRIES Drukkerij „Ons Blad Hof 6 TeL 433 Alkmaar* Hike Breyer N-H-D reparatie ?JOH. KNIP ST E ÏI il K. DE HEER J. MARCHAND P. N. G. BUREN M. MEIJER DE GOEDKOOPE BAZAR Het H. NAUTA H.5 9.70 „DE VALK” waarborgt een heldere en onberispelijke wasch geringe slijtage en is tevens zeer concurreerend in prijs, t 0.25 per kilo, droog toegeslagen. Hierbij Inbegrepen platte goederen gemangeld. Was- schen geheel of gedeeltelijk opgemaakt. b.llijk tarief, hetwelk op aanvraag gaarne wordt toegezonden Vraagt voor droog togeslagen ons speciaal stuktarief. B. &W.’s THERESE NEUMANN o o Dames-Mode-artikelen en Fournituren VARKENSVLEESCH Te koop gevraagd G. OUDES Wilt gij A GED. NIEUWESLOOT 9 Practische St. Nicolaas-cadeaux C03CURREERENDE PRIJZEN N.V. A. MEIBOOM’s Handel-Mij. Meubeltransport- Meubebewaring Jac. J. Koop, Tel. 782, Alkmaar ZOOM’S SPECIALE BEDDENZAAK LANGESTR. 9-11 ALKMAAR PAARDEN- EN Speciaal Corsettenmagazijn o o o o o en STRIJKINRICHTING I i I o o J.Otsen, JiHianastr. 31 hoek Prins Hendrikstraat. DAGELIJKS VERSCHE SPECULAAS 10. 15 en 20 cent per ons. EEN NIEUWE PIJP? Naar J. Scheepmaker LANGESTRAAT 103, b. d. Gr. Kerk VRAAGT ONZE VITAMINRIJKE LEVERTRAAN FIJN VAN SMAAK, ONOVERTROFFEN IN KWALITEIT; Drogisterij HENK VAN DIJ.K ^JSCO Moet ITIoderne STOOM-, WASCH-2 K. O. i2 reclame! 2 5 11 meer betalen U Isters 0 c o GLAS-ORNAMENT 5 met 6 koorden compleet gemonteerd o o o KO BOTTEMANNE j MAGDALENENSTRAAT17 343 <n BOEKBESPREKING '0 BOTERSTRAAT 1315 PAYGLOP 25. ALKMAAR. TEL. 437 ALKMAAR HET ADRES VOOR MAGDALENENSTRAAT 10 Per flesch f 0.50 Goud, Zilver, Dkmant, Platina en Bloedkcralen Vakkundige Bediening Extra hooge prijzen Alkmaar -Telef. 6 - Laat 223 ADRES U W Langestraat 10, Alkmaar Telefoon 1137 I VOOR DEN LAAGST MOGELIJKER PRIJS AMSTERDAMSCH KLEEDINGMAG. Kragen - Jabots - Vesten Crêpe de Chine - Crêpe Georgette. Kwaliteit en afwerking volkomen gegarandeerd bij Alle soorten elastiek (Depot Paltbe, Almelo) Onder garantie Ie KWALITEIT NOORDERKADE 67-68 TELEF. 1209. ALKMAAR OM RUIMTE TE MAKEN VOOR DE A.S. SINT NICOLAAS GEVEN WIJ OP ALLE ARTIKELEN 15 TOT 20 PCT. KORTING 0 o EXTRA-KOOPJES J. A. PH. STRIKKERS - VERDRONKENOORb 109 ALKMAAR A JOUREN PLISSEEREN Ajouren (recht) 15 ct. p. M. Ajouren (flg.) v.a. 20 ct. p. M. D. C. DE GIER LAAT 161 - ALKMAAR 0 o Flanellen Nachthemden vanaf f1.70 Dames-Slobkousen f2.10 Mooie Schorten vanaf f 1.95 Doosjes Zakdoeken v.a. f 0.45 Heerenzakdoeken vanaf f 0.14 Heerén-Slobkousen f2.10 Fantasie-sokken, wol f 1.10 t tec If'l gee l<y LUXE-BAKKERIJ - SPOORSTRAAT 8 - TEL. 647 0 n Heeren zolen en hakken f 2.00 Dames zolen en hakken f 1.65 zelf timmeren? Koopt dan Uw bont bij OUDEGRACHt 72 - ALKMAAR O.O.O.O.O.O.O.O.-!AAH DE ZESWIELEN llfaarom Rik arme ALKMAAR MIENT 17 - TELEFOON 526 Grootste keuze Lage prijzen Corset ten Bustehouders Kinderlilfies Buikbanden Rechthouders Rechthotider-eorsetfen Elastieken Kousen D^mesverband Soushras en Rok beschermers O!.... 0 tte gestigmatiseerde van Konnersreuth CCe Jaargang Na. 7. volgende H (Vervolg» zoo aangrijpend, VISIOENEN EN EXTASES (Wordt vervolgd) „DE WANDELAAR" heele zegl waar. Terschelling Directeur. St. Bonifacius-Mlsslehuls Hoorn’ postrek. 120937. hysterie, ASPHALTPAPIER - MASTIEK CELOTEX - BEAVER BOARD - INSULITE Verdronkenoord 1 me GEGOLFDE en VLAKKE PLATEN ASRESTCEMENT TRIPLEXHOUT - VERFWAREN ZOUTZUUR - ACCUZUUR. is onovertrefbaar en zeer voordeelig in het gebruik Aanbevelend: TELEF. M KANTOOR en MAGAZIJN: OUDEGRACHT D 26M ARTIKELEN VOOR RELIEFSCHILDERWERK SCHABLONEERWERK LEERBEWERKING Aanbevelend, WED. N. FLEUR DAAR IS HET GOEDKOOPSTE PUPENADRE8 EN DE GROOTSTE SORTEERING 1.75 1 49 2.29 Alleen BESTE merken sigaren Rookt Scheepmakertjes 10 stuks 25 ct o öl VI le LEPELS - VORKEN - ALLE SOORTEN KAMMEN en SPELDEN - VAZEN en ANDER GLASWERK - PORCELEIN - AARDEWERK - BLOEMHANGERS vanaf 49 cent. Alle soorten SPEELGOEDEREN - GALANTERIEËN - HUISH.ARTIKELEN ZIE ONZE LAGE PRIJZEN IN LIJSTEN. ALLE PORTRETTEN WORDEN GRATIS INGELIJST. TAT IS TOCH GOEDKOOP! Gemoltonn Heerenpantalons v.a. Heerenborstrokken v.a. Heerenflanellen 1.22%, L35, 1.50 Heeren Moltonhemden 1.26, 1.32%, 1.59 Manstruien vanaf Heerenpullovers vanaf i van heele dt VR dc h< II v( b< VI g< 1 09 1.25 1.79 gó fe ee Aanbevelend: h sl sl rt R dr gil de ge sti ml lio we sie be cic tel 1 do tri vo he dei rtf ze» de: Sc be' he Sp Zf»l toe dai pe< hd me is ten jur me 1 dn las 001 I nf) me I he. 1 ind oni I en bee pei als dig aai noi gee Ur kai int nle wa ges 1 ter zek am bet ker bet ind nle btf hie bet ges fen eed vet dn 1 de: voc vet bet po’ get toe tna en 1 dal vet dts •*8 ben mo to «ei vei nle I opi loo dis noi 1 vo< die toe Be hp tol he< •r hen kt aandacht aan Uwe annnttra HEERLIJKE TAAI-TAA1, KLEINE 40 cent - DIKKE TAAI 35 cent GEMBER-TAAL iets bijzonders, 40 cent per pond. Aanbevelend, TELKEN- en SCaiLDERBEHOEFTEN LIJSTEN - ENCADREMENTEN MAGDALENENSTRAAT 3, ALKMAAR uai aeze xinaernjKe toestand geen ge maakte is, zal iedereen toegeven, die zooals Ik. urenlang zulk een onderhoud gehoord heeft. Het schijnt een charismatische gave te zijn in verband met de extase en is mis schien te verklaren, doordat leder later her inneringsvermogen zoo zeer wordt uitgescha keld. dat absoluut niets, van het geziene in lateren tijd b.v. In school of wat door de lec tuur bijgeleerd is, hem kan beïnvloeden. de stem i plezier, dat je zoo over- i Zijn H. Wil. Je mag nog niet sterven. Maar het gebeurde om aan de wereld te toonen. dat er een hoogere macht bestaat. Ge moogt nog meer lijden en zoo met de priesters meewerken aan het heil der zielen.” K A Op den 25sten Maart 1927. het feest van Maria Boodschap, dat op een Vrijdag viel had Therese na haar gewone lijden nog een tweede extase. Ritter von Lama, wiens be geleider de beroemde professor In de Semiti sche talen, prof. dr. WuU was, heeft als oog getuige dit schouwspel meegemaakt en kan het dus beschrijven als volgt: Keerskensdag op Scherpenheuvel aandacht wezenlijk waard zijn. De föto3 rubriek .'.Schilderachtig Nederland” doet 't goed, evenals de overige fotorubrieken, die een oppervlakkige beschouwing doen overgaan In een meer Interessante bezichti ging. De verhalen dragen gelijk altijd er weer toe bij, je eens echt op je gemak HSchilderachtlg f - evenals de overige fotorubrieken^ oppervlakkige beschouwing doen te gaan neervlljen om het geschrevene in z n juisten opzet tot Je te doen komen. „In wijde kragen s men het er reeds over eens, en ook psychiatrische en theologische deskundigen hebben het verklaard, dat met het afgedane slagwoord ..hysterie’ hier we tenschappelijk niet te werken valt. De ken- teekenen voor hysterie, zooals overgroote ge- voelsprikkelbaarheid, het op den voorgrond planteen van liet I k, pathologisch liegen etc. ontbreken hier totaal. Alleen in ’n enkel punt heb ik bij Therese Neumann een zekere angstvalligheid kunnen opmerken en dat is: eene onwaarheid te spreken. Herhaaldelijk kwam ze op reed; vroeger gesproken oingen te rug en trachtte eventueel mogelijke onduide lijkheden duidelijker te maken of zij merkte op. dat zij „zich deze of gene bijzonderheid niet meer heel sekuur kon herinneren „Zooveel zij hier vastgesteld,” schrijft Baron van Aretin die Therese dagenlang geobser veerd en ge sproken heeft, „dat het nauw keurigste geneeskundige onderzoek door de Commls ie van Erlangen tot het resultaat kwam, dat Therese Neumann niet alleen geen spoor van een toestand vertoont, die men graag met het collectief woord „hyste risch" zou willen karakterlseeren, maar dat hare kritische waarheidsliefde bijzonder ver diend genoemd te worden„Ik vermijd het woord „hysteri ci!” schrijft ook de anders om fanatlsche verklaringen niet verlegen Dr R Relssmann, dat wetenschappelijk niet slechts één beteekenis heeft en in het volks gebruik een pyzfil che toestand beteekent. die bij Res. niet juist Is.” ..Toen ik met vele andere pelgrims in het vt loen -vertrek was kwam de moeder van Therese binnen. Monseigneur James A. Mac Fcddn. m.jn kanselier, zat achter mij. Plot seling fluisterde Therese die het binnenko men van haar moeder niet had kunnen op merken: „Moeder, deze mijnheer naast u ze bedoelde mij is afkomstig uit dit land. Hij werd niet ver van hier geboren Doch nu woont hfj ginds aan het groote weter en werkt hard voor O. L. Heer. Ik heb hem iets te zeggen hem alleen." De verzamelde pel grims begonnen de kamer te verlaten, ook Mgr. Mac. Fadden. Toen zei Therese: .JJe heer achter u mag blijven." En zoo werd de Monseigneur de eenige getuige van het ver- trouwelljkste gesprek tusschen Therese en mij. Ze onthulde de diepste geheimen van mün ziel, die God en ik alleen wiiten. De?e openbaring overweldigde my zoo. dat ik hevig weende. Ze sprak dan tegen my over het verleden en over de toekomst. Ook beschreef se de prie ters van mijn diocees tot in de per soonlijke eigenaardigheden. Toen ik dan de Moeder om een bloeddoordrenkten hoofddoek van haar dochter vroeg, aarzelde de moeder, omdat de Bisschop van Regensburg het niet graag zou zien. Op mijn verzekering dat van dezen kant geen tegenspraak zou komen, overlegde de Moeder met Therese. Een oogenblik wendde het meisje het hoofd, alsof ze naar een stem wilde luisteren. Daarna zei ze: „Ja. ja, U mag hem hebben, Jezus zegt, dat U hem hebben mag. Moeder, geef hem die met de kroon van den laatsten Vrijdag." Bijzonder merkwaardig is b.v. z hetgeen Mgr. Schrembs, bisschop van Cleveland ,U kunt ons ook geld geven tegen rente zoolang u leeft. Na uw dood wordt het geld besteed voor de opleiding van prlester-mls- sionarissen. OCDICDBCDBCOBCDICDBCDBCOICDICDICDBCDBCDBCDICDBQI CARBOLINEUM - KOOLTEER - BLACKVARNISH Hoe de stigmata ontstonden In het midden van de Vasten van het jaar 1936 lag Therese weer te bed. Zij dacht nergens aan. Opeens kreeg iij weer een visioen, waarin zij hei lijden van Christus in het Hof van Olijven zag. Ook zag zij de 1 drie apostelen. Daarbij merkte zij. dat iets heats langs haar lichaam liep. Het was bloed. Het bloed bleef aan het dr ppele 1 tot den volgenden dag tegen den middag. In de drie daaropvolgende Donderdagnachten zag zij het tweede, derde en vierde droevige geheim in den vijfden Donderdagnacht zag zij weer het eerste droevige geheim. Zij wist de wonde aan haar zijde tot Witten Donderdag te yercer’en. Op Goeden Vrijdag, toen zij in een volle visioensextase was. drong zooveel bloed uit de wond, dat de ouders het merkten. Tevens kwam men toen tot de ontdekking dat zij ook wonden aan handen en voeten had. Sanitatsraad Dr. Seidl verklaarde „Merk waardig is dit deze wonden etteren niet. Ze gaan met over tot ontsteking. Sommigen jen het is bedrog, anderen het is ver- Iding. Van dit alles is niets Zooeven verscheen bij den uitgever A. O Schoonderbeek te Laren de November-afleve- ring van „De Wandelaar", maandblad, gewijd aan natuurstudie, natuurbescherming, heem schut. geologie, folklore, buitenleven en toe risme. Ds J. I. van Schaick bracht zjjn vacantl? door op Texel en weidt uit ovei hetgeen hij daar genoot, terwijl A. Joman den lezer er over inlicht, hoe wespen haar nesten bouwen. Mko Tinbergen zet zijn leerzame en onder houdende beschouwingen over de meeuwen voort en de redacteur. Rinke Tolman, uit zijn opgetogenheid over de verschijning van het prachtige natuurboek ..Het Vogeleiland." Wat ds. A. M. v. d. Laar Kraft verder voor boeiends aanschouwde op Terschelling en Vlieland, krijgen wij thans In een slotartikel te hooren. Het feit, dat de Nederlandsche Jeugdbond van Natuurstudie thans tien jaren bestaat was voor den redacteur aanleiding hieraan een uitvoerig opstel te wijden. E. Karst Jr. tenslotte roept den spreeuwen, die hun herfstreis beginnen, een hartelijk „tot weerziens" toe. Uitvoerig is de rubriek „Van en voor de Lezers" natuurhistorisch allerlei», waarin oa. het vraagstuk, of er rotsduiven in cn» lana kunnen voorkomen, aan de orde wordt gesteld. Als steeds is de aflevering overvloedig geïllustreerd met een keur van loto s en tee- kenjngen. I <=>ICDICDBC3BCDBC9aOBOa 1 u wy zullen ook nog even Friedrich Ritter von Lama aan liet woord laten: Roerend is haar volledige onwetendheid van het nog komende. Na iedere extase, die in het begin heel kor^ is en slechts een paai minuten duurt, gelooft ze dat Jezus nu vrijgelaten wordt, en als mijn begeleider haar vertelt, wat nog zal komen, kan zij dat niet begrijpen. Omdat deze begeleider <Prof. Wutz, de beroemde professor in de Se mitische talen, namelijk) de^woorden kent, die zij hoort, leeft ze in de gedachte, dat hu achter haar staat en daarom bij de visioenen niet wordt gezien. Zoo zegt ze hem, toen Je toet der kruisdragers voor de stad kwam ..Zoo. nu loop vlug n»nr de Moeder ivan Je zus) en zeg haar, dat ze Hem hebben vrij gelaten Ze blijft bjj^haar wensch. cok nog. nadat de leider haar heeft verklaard, dat hij gehoord heeft, hoe de lieden besloten had den. Jezus te dooden en eindelijk wordt ze het met hem eens onder het compromis ..Zeg haar dan. dat Resl laat haar zeggen, dat'ze Hem vrijlaten!" Nog op de plaats van ae kruisiging stelt ze hem geru t met de woor- aen: „Ze hebben hem maar een stuk hout voor het bouwen naar boven laten dragen!" Om het beter te verstaan, zullen we hieraan toevoegen, dat Jezus geen kruis, maar drie losse balken draagt, die pas op Golgotha ruw samengetimmerd worden ien wel In den vorm van een groote Y». Dezelfde gebeurtenis beschrijft een oogge tuige. de Z Eerw. Heer Pa toor Schilcher van Hasberg. in October 1927 met de woorden „Na een nieuw visioen ligt ze daar tevreden glimlachend en professor Wutz. die den in houd van het gezidht kent, vraagt naar, of de Joden nu Jezus de drie kruisbalken had den afgenomen. Hij spreekt zacht, zoodat ik het haast niet hoor. Daarom kom ik heel dichbU er. hoor haar nu zeggen: .Ja, und jetzt dart er tioamgehn!" („Ja. en nu mag HU naar huis gaan’”) „O neen,’ zegt Wurtz, .jiu wordt Hij gekruisigd! Na. er derf iatzt hoamgehn!” („Neen. HU mag naar huis gaan!”) „Maar Re 1, Ge weet toch dat Hu sterven moet!" „Nit hoamgehn der er iazt'(„Nietwaar, naar huis gaan mag HU nu!’’). De ondervinding van een Zwitser, wiens afkeer tegen alle „hysterische vrouwen” al leen door den sterken Invloed van zUn vrien den. zoover kon overwonnen worden, dat hU een reis naar Konnersreuth maakte en die de meeste gevallen van stlgmattsatle tot hysterie en autosuggestie terugbracht, kun nen we lezen in het „Vaterland” van 15 Oc tober 1928. waarin hU o.a. zegt: „Van hyste rie of autosuggestie kan geen sprake zijn, dan zou <fe heele wereld hysterisch moeten zUn en geeh mens-h zou nog mogen bewe ren. dat hij normaal is.” Bedrog is uitgesloten We zouden hierop nog dieper in kunnen gaan, doch laten dit, gezien de beknoptheid dezer artikelen achterwege. Het lijden, dat aan de stigmatisatie vooraf ging, was reeds begonnen op 13 Februari 1926. Tor 17 Mei heeft zij op bed gelegen en kon dat niet meer verlaten. Op dien datum echter kreeg ze. tuist toen ze in gesprek was met den Zeereerw. heer pastoor Naber een extase. Het licht stond weer voor haar en de haar zoo welbekende stem zeide „Heb geduld en wees niet verdrietig I Van daag krijgi gij een kleine verlichting. Ge zult echter nog veel en hevig moeten lijden. Ik heb u tot nu toe geholpen eb u altijd gezegd Ge behoeft niets te vreezen. Blijf nederig en verlies dén kinderlijken geest niet Eerst geloofde Thérèse niet aan een verlichting, maar later stond zu plotseling op en ging naar de kerk. De zesde genezing was dus een feit. OIOIOIOIOIOIOIP» o o o o B j Grootste speciaal magazijn n IOIOIOIOIOIOIOI aen en snoeren, aai sprake kan zyn. Zoo schrüft b.v. de Univer siteitsdocent Dr. J. Hollnstelner in de Jtelchspost” van 25 December 1926. Tot op den josten September 1926 hadden nog geregeld de Vrijdagsv!sioenen en extases plaats gehad, waarin Therese den heelen Kruisweg vanaf den doodstrijd van Jezus in den Olijf hof tót aan den Kruisdood aan- schouwde en meeleed. Op den I9den November was het echter zoo aangrijpend, dat men elk oogenblik het einde verwachtte, zoodat men haar den volgenden dag reeds vroeg het H. Oliesel toediende. Plotseling drong gedurende de ijdensextase het bloed door de reeds op den eersten Vrijdag ontvangen acht hoofdwonden. Des middags begon de werkelijke doodstrijd, toen het lijdensvisioen geëindigd was. Sinds eenigen tijd leed zij reeds aan longontsteking en bronchi’is, en deze waren zoo toegenomen, (dat rpen haar de sterfkaars in de eene en het sütrfkruis in de andere hand gaf. Pastoor Naber las de gebeden der stervenden. Opeens ging Therese rechtop zitten en liet de kaars vallen, om de armen uit te strekken zooals bij iedere extase. Het licht was weer verschenen en de stem had gesproken „Het doet Jezus gegeven bent aan Therese had. zooals de Z.Eerw. Heer pastoor en professor Dr. Uutz later met moeite van de ultgeputte zieke te weten kregen werkelUk de Boodschap aan Maria gezien:. Een armoe dige kamer zonder schilderUep. met één en kel raam en naakten vloer, een jong Moldl (meisje) dat met gekruiste armen op iets ronds (waarschUnlUk ku sen) knielt en ver diept is in iets, dat opgerold (waarschUnlUk schriftrol) is. Daar komt plotseling, een .Liachter" (een lichtdrager) zoo licht, dat-het niet te zeggen is. Men kan hem oyna niet aanzien, zoo stralend en toch had ze het kunnen aanzien Beiden spreken met elkaar. Ze neeft er niets van verstaan, t Meisje zei niet veel bu haar antwoorden, de „lichtdra ger” sprak echter veel meer. Onder het spre ken met hem heeft het meisje de handen uitgestrekt JoodseIw manier bij ’t bidden!) Haar gewaad was blauw, maar toch niet he melsblauw. In het midden was het kleed door een ceintuur samen gehouden. MUnheer pastoor meende, dat zU het meisje toch had moeten kennen. Maar neen! Ze had wel ge leken op O. L. Vrouw, (onder 't kruis) maar ze was veel jonger. Professor Dr. Wutz zei haar ook een paar zinnetjes voor in een vreemde taal, of de ..lichtdrager” misschien zoo of zoo gesproken had. Ze ontkent normalen. zUne woorden komen haar geheel onbekend voor. Weer een tón in een vreemde taal. Nu heeft hU het juiste, wan! ze glimlacht plotseling blU: „Ja. ja zoo luidde het! Maar er ontbreekt nog iets.” Therese heeft weer het juiste gekozen, want de laat te voorgespreken woordklank was 't Arameesch uit den tUd van Christus. Hoe is toch ook juist deze taalkennis van Therese een frappant bewys voor de echtheid van haar extasen. VelnzerU en bedrog zou den zich daar onbe chrUfelUk blameeren. Was het ook niet merkwaardig, dat de drie vogels in haar kamer, die zich eerst stil hielden en wier aanwezigheid wU te vo ren nauwelUks hadden bemerkt, gedurende de tweede extase op eens begonnen te zingen en te jubelen, dat men elkaar bijna niet meer verstond en men ze telkens, doch tevergeefs, moest afweren.” HYSTERIE OF AUTOSUGGESTIE? In aansluiting op hetgeen we tot nu toe reeds schreven, willen wU een antwoord ge ven op de vraag: ,Kan het niet Hysterie en (of) Autosuggestie zUn.” Wat hysterie betreft, hiervan schreef het BerlUnsche niet-katholieke blad „Die Grilne Post” van 4 September 1927 het volgende: „Nu jlan. als een hysterische acht maan den lang (in werkelijkheid was het reeds et- telUke jaren) zonder voed:el leven kar., dan zou men in bekoring komen om de weten schap te vragen: „Als het u belieft hoe kan ik hysterisch worden?” Dit is zeker waar. Niemand wil toch beweren, dat de definitie van hysterlsch-zUn is: jarenlange onthouden van voedsel, om nog niet eens te spreken van het noodzakelüke UchamelUke verval, dat daardoor moet ontstaan, en waarvan bjj Therese niets te bemerken is. Trouwens als men spreekt van dan is dat slechts een hypnose. Niemand heeft bewezen, dat het bU ITie- rese werkelUk hysterie is. Men maakte zich er van af met het slechts te beweren. Talloos zUn echter de bewijzen van geleer- In het begin werden deze twee begrippen visioen en extase steeds met elkaar verward. Men gebruikte ze mee4t door ëlkaar en dus dikwijls uist verkeerd. Pas later zijn deze begrippen gescheiden. Het verschil tusschen beide is groot. In het visioen wordt haar datgene, wat ze aanschouwt, in enkele, los staande beelden voor de oogen gesteld. Gedurende deze visioenen is Therese voor uitwendigen invloed geheel apathisch en gevoelloos. Zij zelf spreekt dan niet. Slechts enkele woorden uit zij en dbn nog op de manier van een klein meisje. Na het visioen treedt gewoonlijk een tusschentoestand in, waarin zij vrijwel buitengewoon scherp in- geprente bijzonderheden van het aanschouw de vertelt. Deze toestand zelf (dus in hei visioen) noemt Therese Neumann „Ein- genotnmenheit”. Deze visioenen hebben meestal betrekking op het leven van Jezus Christus. Deze visioenen kan men weer m twee soorten verdeelen, n.l. die. waarin zij een beeld ziet (b.v. in den Kerstnacht ziet ze het Kind e Jesus) en die, waarin haar iets geschiedkundigs voor oogen wordt gesteld, (b.v. op Jen zesden Mei, het feest van den apostel Johannes, had zij een langdurig visioen over het leven van den apostel). De toestand der extase pleegt zij „den erhobenen Ruhestand" te noemen. Geregeld ontstaat deze toestand na het ontvangen der H. Communie, maar m zeer sterke mate, als zij een bijzonder groot lichaamlijk lijden heeft ondergaan. In dezen toestand slaap' zij. Deze slaap heeft een zeerverkwikkenden en versterkende invloed op haar, hetgeen wel te verklaren is door het feit, dat zi) haar natuurlijken slaap bijna geheel moet missen. Fr. Höninger zegt hierover in de „West- deutsche Volkszeitung”, een katholiek blad, hierover nog het volgende „Zij zegt, dat de Heiland haar dikwijls verschijnt. Te oor- deelen naar haar woorden moet ik den inhodd der extase uitleggen als volgt zij voelt de nabijheid van Jesus Christus. Dit „voelen” te beschrijven is bijna onmogelijk”. Minzaam aanbevelend, GEBR. van der WAL en nog wel uit de streek Oberpfalz. BU zUn bezoek ad llmina aan Rome heeft hU zijn oude vaderlant^ bezocht en tevens in De cember 1927 een bezoek gebracht aan The- rese Neumann, waarover htf het mededeelde: Als iedere week, slaan we weer met een gevoel van genot het K I.-nummer op-n en voelen hoe langer hoe meer belangstelling aangroeien bU het doorlezen der artikelen- Het land van St. Patrick en St. Kevin, en - --1 die deze De ouders waren radeloos. Maar terwille van hen bad Thérèse en liet een relikwie van de H. Thérèse op de zieke plaats ieggen. Na een kortstondig lijden richtte de zieke Zich plotseling een weinig op en opende de oogen. Haar gelaat scheen als verheerlijkt Zij Zag weer hetzelfde licht en hoorde weer dezelfde stem. Uit hetgeen pastoor Naber bericht over deze vijfde genezing zullen we Ijet volgende V ter verduidelijking nemen „Alle pijn en koortsen waren verdwenen. Hetzelfde licht en dezelfde stem waren er weer geweest en de stem had gesproken „Uw geheele'oyer- pv® ®n uw blijde bereidvaardigheid tot Jiet lijden verheugen ons. Opdat de wereld nzie dat er een hoogere macht bestaat4 zul je niet gesneden behoeven te worden. Je moet opstaan en naar de Kerk gaan, maar dadelijk, dadelijk, en O. L. Heer bedanken. Maar ie mag nog veei lijden, ie hoef' er echter niet bang voor te zijn, ook niet voor het inwendig lijden. Alleen zóó kun' ge mee werken aan het heil der zielen. Maar ge moe' nog altijd meer verzaken aan e eigen „Ik”. Blijf altijd zoo kinderlijk een voudig.” En nog eens bracht de proef de bevestiging van hetgeen de stem had aangekondigd, nog eens volgde de ondervinding direct achterna, maar nog eens was de algeheele plotselinge genezing waarlt/k een feit." Een krantenbericht zegt: ,Jn Zu’d-Slavlé zal een bela-'.ing voor vrijgezellen worden in gevoerd. Volgens een mededeeling van den ministerraad zal deze belasting van onge- huwden van beide geslachten worden gehe ven.” Al lang was Ik van ptan om eens een sap pig woordje met de vrUgezellendinnen) te spreken. Het is bekend van een Protestant in En geland, dat hü. ondanks een groot fortuin, toch een zaak opzelte met het eenige doei om al de verdiensten te gebruiken voor de Protestantsche Zending. Deze vrugezel maakte hiervan een levensdoel: zooveel mo ge! Uk verdienen ten bate van de Zending. ZUn werk werd gezegend eri het geld vloeide in den loop der jaren bU duizenden in de Zendingskas. Nu ken ik ook in ons land, bU persoon- lUke ondervinding, vrUgezellen( linnen) of menschen die daarmee gelUkstaan. die waar lijk uitmunten door hun liefdadlghe-.d zin. die. als ’t ware, een of ander goed werk aan hun hart genomen hebben, die bUv. met het Missiewerk geheel meeleven, die het eenzel vige van hun bestaan neutraliseeren docr hun sympathie te verjoanden aan de oplei ding van priesters. Maar ik ken er ook. die ik bU deze gele genheid eens extra wil aanporren, tot wie het besef nog niet is doorgedrongen, dat zy ■niet geboren zijn om als zorgelooze zonne kinderen door het leven te gaan, dat O. L. Heer ook van hen iets verwacht, iets dat waarlijk een offer kost. Onderhand ziet men heele clubjes dergelUke oudere of Jongere heeren, kransjes van dergelUke oudere of jongere dames. Ze drinken hun biertje en rooKen hun sigaartje, ze drinken haar kopje thee en knabbelen aan haar koekje, vinden verder hun natje en droogte precies op tUd klaar en: Wie doet je wat? Zoo wandelen zU zor- velooze zonnekinderen, rustigjes het leven door, met als een'ee vrees, dat ze mls’chien wat ouder worden rn wel eens rheumatiek zouden kunnen krUgen. Waarom stichten zij b*1v. niet een vrilee- zellenclub voor de onle'dlng van arme Jon gens tot het Priesterschap? Zal ik u. mijnheer of mejuffrouw, eens ko men vertellen wat u voor ons doen kunt? SchrUft maar even een briefkaartje. FATHER LEFEBER, a 0 5 o o o o 2 IOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOI V ■s gl 1( n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 12