ONS BLAD i 1 NU OF NOOIT! VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 27* DONDERDAG 27 NOVEMBER 1930 f 40 Voornaamste cKieuws LUXE EEN STEVIGE ACTIE Huldiging te Palembang I Onlusten op de Kanarische Eilanden De winkelsluitingswet Door De aardbevingsramp In Japan De toestand In Spanje Stuurman overboord geslagen Bijna een halve ton schade De terreur in Silezië De tniddenshiis te IJmuiden JOH. LAUWERS Telegrafisch Weerbericht Noord-Holland in het donker Het zesde postvliegtuig l De beschuldigingen in het Ramsin-proces W erkloozenrellef ies te Haarlem De dreigende dijkdoorbraak bij Lobith De politie met steenen bekogeld Barometers Thermometers PAYGLOP 3 Verontwaardiging in Franscbe kringen POTLOODEN De loonen bl] de Rijnse heen vaart verlaagd De vlucht van den Heer Van Tijen 4 de Eerste Kamer aangenomen, aangifte non OP straffe van verlies van rechten, geschieden uiterlijk driemaal vier en twintig uren na het ongeval te NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Mi Het water bU Woudriehem weer hooger. Relletjes te Haarlem. Een Itallaaaach crediet aan Rusland? van de Onlusten op de Kanarische Eilanden. In Peru Is een nieuwe opstand uitgebroken. in Barometerstand 9 uur vjn.756. Vooruit. morgen tot Door een onwilligen schipper kwamen niet op- Hedenmorgen vertrokken. peer in I9?o ver bol pen. en vj Toetreding van Amerika tot het Perma nente Hef van Int. Justitie? Böeenroeping van den Volkenbondsraad gevraagd LICHT OP. De lantaarns moeten worden opgestoken om 4.22 uur. De belgiscbe Kamer heeft haar vei trouwen in de regeerin- uitgesproken.. In het gebied der Japansche aardbevtngs* ramp x(jn 291 doode.i geborgen. De Eerste Kamer heeft het weisuui werp op de winkelsluiting aangenomen. Gevaar voor dijkdoorbraak b(j Lobith ver- moedeljjk geweken. ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal, voor Alkmaar f 2— Voor bulten Alkmaar 2.95 Met Geïllustreerd Zondagsblad f 0.60 hooger De Tweede Kamer over de Onderwljsbe- rrootlng en de motie-Lingbeek. Het sesde postvliegtuig is bedi naar Indlc vertrokken. Btj een ontploffing in Mexico rijn 13 per sonen omgekomen. de voor be- f 40"». - 456— Noodlanding. De heer Van T(jen, die met zjjn Pander- vliegtuig vanmorgen om 6 uur van Palem bang vertrok, was genoodzaakt, wegens een defect aan den magneet van zijn moror een noodlanding te maken te Telok Belong Honderden, die op het vliegveld Tjilitan te Batavia de aankomst van den heer Van Tijen afwachtten, werden hierdoor zeer te leurgesteld. BU het nader onderzoek van het defect aan den motor is gebleken, dat het deksel van den magneet onherstelbaar is vernield. De luchtvaartexperts zijn thans bezig een reservedeksel te zoeken. Het toestel is niet beschadigd. In goedkoope tot de meest luxe uitvoering ZILVEREN POTLOODEN systeem Eversharp L. Frankenberg - Alkmaar Het karakter der nota. De nota aan den Volkenbond tegen Polen zal hedenmorgen worden verzonden. De nota draagt een tweeledig karakter. Ten eerste wijst zij op de gewelddaden der Poolsche bevolking tegen de Dultsche min derheid in Oost-Opper-Silezlë, aan de hand van verschillende, afzonderlijk genoemde ge vallen en ten tweede wijst de nota op oe inbreuk, die de Polen hebben gemaakt op de verklezlngsvrijheld. Ten eerste door het uitoefenen van een terreur op de kiezers en ten tweede door het ongeldig verklaren van verschillende Dultsche overwinningen. Men verwacht, dat de nota Vrijdagmid dag aa. zal worden gepubliceerd. Een gedeelte van Noord-Holland raakte gisteravond in donker, door een onvoorzich tigheid van een schipper. Een versoek. om den Volkenbondsrnad Hf» een te roepen In de torrewr-kwestie in O|BMM De hulp der militairen Gistermorgen heeft het achtste regiment infanterie een uitzending voor'oereld van manrehappe" naar den bedreigden Rijndijk bjj Lobith waartoe vrachtauto’s voorzien van zandzakken en pionlersmaterlaal in gereed heid werden gebracht Men was nog in af wachting van de toestemming van de Dult sche autoriteiten voor het passeeren van de lijk. Zaleski noodigt Calender uit tot een be spreking te Warschau. 7 Tot kalmte gemaand. Met het oog op de opwinding, welke m Opper-SUeziè heerscht. tengevolge van de Poolsche terreur, is door d?n politiepresident van het industriegebied een manifest gericht tot de bevolking, om Li geen geval tot ge welddaden over te gaan jegens de Poolsch- gezinde bevolking. Dit zeu de stappen der regeering in gevaar kunnen brengen. Het gevaar gekeerd? Liet de toestand van den bandjjk van den RUn nabij de Dultsche grens zich gister morgen vroeg zeer dreigend aanzien, gister middag tegen één uur had men een goede hoop, het gevaar te kunnen keeren. De plaats van de dreigende doorbraak is zeer moeilijk te bereiken, daar ten gevolge van den hoogen waterstand de geheele om geving van Lobith onder water staat. is geheel volgeloopen gen dijk in 1929 in de week van tot een vijf jaren plan. De ..Matin” elscht verbreking diplomatieke betrekkingen tusschen Frank rijk en Sovjet-RusJand. Ml deoden geborgea Volgens officieel? mededeellngen rijn bet Japansche aardbevtngsgebied reeds 391 deoden geborgen. In Axaml Is door de aard beving een kindertehuis verwoest, waardoor 24 kinderen den dood vonden. Op het zuide lijk gedeelte van het eiland Sachalln worden, naar gemeld wordt, eveneens hevige aard, schokken waargenomen. Hoogste barometerstand 7615 mK te Ween en. Laagste barometerstand 736.8 nx_M. te Lerwick. Verwachting: Zwakke tot matigen. Zuidoostelijke Zuidwestelijken wind, gedeeltelijk bewolkt, aanvankelijk droog, des nachts iets kouder. 1—6 Juli f 465— 813 326.— 15—20 335.— 2227 270.— in de week van Naar aanleiding van liet verslag, aan het Ministerie van Buitenlandse he Zaken uit gebracht door den Duitschen Consul-gene- raal te Kattowitz, omtrent het optreden der Poolsche regeering tegen de Dultschers in Polen tijdens de afgeloopen verkiezingscam pagne en op grond van ander materiaal, heeft het RUkskabinet gisteren besloten, om, overeenkomstig de bepalingen van het Vol- kenbondspact aan het secretariaat van den Volkenbond te verzoeken, den Volken bonds raad in buitengewone zitting te willen bij eenroepen. aangezien het beschikbare mate riaal hiertoe voldoende aanleiding biedt. Geen bijzondere zitting van den Volkenbondsraad. Het Rljkskablnet heeft besloten geen bij zondere zitting van den Volkenbond voor de behandeling van de Poolsche terreur tn de verkiezingsstrijd te vragen, daar deze sitting dan omstreeks de Kerstdagen zou moeten plaats hebben. Dit zou misschien een weigering tengevolge hebben, hetgeen niet bevorderlijk voor de Dultsche zaak zou zijn. De behandeling zal dus op de eerstvolgen de zitting van den Volkenbond plaats heb ben In de Voorbereidende Commissie van deu Volkenbond te besloten tot instelling van een Permanente Commissie voor de Ontwa- peniny. Verklaringen in het proces-Ramsin. Verontwaardiging m Franscbe kringen. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1— regels LM: elke regel meer/9JS. RECLAME per regel «.75 de eerste pagina; voer de overige pagina's f 0.30. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD” b(j vooruitbetaling per plaatsing f PM per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer f 9-12 breuk vso of srm Bespreking met de directie der Ned. Spoorwegen over het dragen van Insignes door het personeel. Doltochtend overweegt een stap bjj den Volkenbond naar aanleiding van de Poolsche terreur in Opper-Sileziê. Eerlijke verideringen. Na afloop van den Spaanschen kabinets raad verklaarden de ministers, dat de regie ring bereid is eerlijke verkiezingen te doen plaats hebben. Haar eenige wensch is, dat er een parlement komt, dat een werkelijke ver tegenwoordiging is van de wenschen des lands. Gisteren kwam te IJmuiden In de haven de stoomtrawler „Trio" IJm. 175 van de V.E.M met bet treurige bericht, dat de stuurman J. de Groot Zondag tijdens het ruwe weer overboord is geslagen. Het onge veer 30-jarige slachtoffer laat vrouw en één kind achter. Het was namelijk niet meer moge- om van Lobith naar Spijk te komen. Men zou over Zevenaar den weg Dldam Babberich moeten volgen en daar de grens passeeren. Gisterenmiddag even over vier uur wQde een schipper, die bouwmaterialen bij een in aanbouw zijnde sluis In den Wierlngermeer- polder hadgelost, door de sluis nabU Me- demblik-Wes’. dezen polder weer verlaten, maar streek zjjt. mast niet, hoewel de sluis wachter hem hiervoor gewaarschuwd nad. Bovendien had de sluiswachter hem be volen den mast te strijken. Het gevolg was. dat hjj met vrij hevige kracht tegen de hoogspanningsleldlng van het electrlsch ge maal „Lely aanvoer. Deze leiding brandde door en hierdoor werd een groot gedeelte van Noord-HoUand stroomloos. Zoo waren Den Helder. Behagen Medemblik, Hoorn, Enkhuizen enz zonder licht. Persoonlijke ongelukken voor. Tegen den schipper is proces-verbaal gemaakt. Tegen zeven uur was het ongeval In Franscbe kringen acht men de ■beschul digingen. in het Ramsin-proces teren Briand en Poincaré geuit. een belachelijke com die. Men gelooft, dat zU Aechts worden geuit om de aandacht van het Russische volk af te lelden van de werkelijke oorzaken, welke leidden tot een mislukking van het z.g Te Rome te en Internationale Bond van '.andbouwtechnici gesticht. Met de vliegers Beekman en Blaak den mecanicien Naber als bemanning, is be denmorgen te 6.43 uur net zesde postvlieg tuig vin de K L. M., de P. H. A. O. R., naar Indlë vertrokken. Behalve familieleden en kennissen van de bemanning, was ook ditmaal de directeur van de K. L M de heer Plesman aanwe zig, om afscheid te nemen en een goede reis te wenschen. Het vliegtuig heeft 191 KG. post en 24 KG. goederen aan boord. Mi verlies vos anderen vtegac. Algemeene werkstaking uitgeroepen Van Teneriffe wordt nader aan de Spaan- sche bladen gemeld, dat bij de onlusten op Teneriffe drie personen werden gedood en verscheidene gewond. De algemeene werk staking werd uitgeroepen. De kooplieden moesten hun zaken sluiten. De bevolking elscht het ontslag van den gouverneur. Twee gewonden Woensdagmiddag omstreeks vUf uur be vonden zich op de Groote Markt te Haarlem veel menschen, onder wie werkloozen en op geschoten jongens. In de raadszaal werd een debat gevoerd over de werkloosheid. Aan vankelijk was bet onder de menigte rustig, maar te kwart over vijf drongen verscheide ne werkloozen de Paarlaarsteeg In met de bedoeling de ruiten van de raadszaal te bom- bardeeren. ZU hadden steenen bU zich. De politie verzocht of zU zich wilden ver- wUderen. Toen aan dit verzoek niet werd voldaan, werd gechargeerd smet gummistok en hondenbrigade. Verschillende personen werden getroffen en gebeten. Een hunner ging zich beklagen op het po litiebureau en daar bleek, dat hU nog dertig dagen hechtenis te goed had. zoodat hU werd vastgehouden. Om kwart over acht werden de relletjes ernstiger. Een agent van politie die bij de groote kerk op post stond, werd met een hamer op het hoofd geslagen en be kwam. een hoofdwonde. Het publiek gooide met steenen naar de politie, waardoor een agent werd getroffen. Toen werd een charge met de blanke sabel en wederom met de hondenbrigade uitgevoerd. Enkele perso nen werden gearresteerd. BU een werden steenen in den zak gevonden. bU een ander een ijzeren staaf van 40 cM. lengte. LAngzaam keerde de rast in de stad terug. De heer Van Tijen arriveerde in zUn Pan- dervUegtulg Dinsdagmiddag om 2.40 uur te Palembang. Op Palang Betoetoe bestond een enorme belangstelling voor zUn komst. De burgemeester van Palembang de heer Ir. Nessel van Lissa. huldigde in zUn toe spraak den handels- en sportman Van Tijen. De heer Van Tijen dankte en loofde de Nederlandsche vliegtuigindustrie, die ook voor sporttoestellen aan de spits staat. Gisteren had een feestmaaltUd plaats, welke werd aangeboden door een gevormd comité. De heer Van TUen werd op de schouders van het enthousiaste publiek door de tribune gedragen. De Er worden 6 personen vermist, 655 hulzen werden vernield en 4500 laeschadigd. Op het schiereiland Ize werden tal van dorpen ver woest. Trams en spoorwegen zijn hier en daar volkomen gestagneerd. Hakonemazjl, dat in het jaar 1923 geheel verwoest werd. Is ook thans weer zwaar ge teisterd en er z|jn slechts enkele hulzen blijven staan. De badplaats Ito staat in vlammen. Een algemeene werkstaking Er zUn eenige personen gewond bU een laotsing. die volgde op een protestbetooging tegen het prijsgeven van Teneriffe op de Kanarische Eilanden, als haven. welke transatlantische schepen aandoen. Deze heb ben hun route gewUzigd. waardoor Las Pal mas in plaats van Teneriffe aanloopbaven wordt, hetgeen hier ontstemming heeft ge wekt. loonen 'bu'^de pd^ wu4 Jen verlaagd. De nieuwe loonregeling kan niet worden opgezegd vóór 1 Maart U31 en geldt tot 31 Maart 133L per wagon. Dit aar deed zich het merkwaardige feu voor dat niettegenstaande de aanvoer aan de veilingen groo'er werd, de prijs zich hand haafde en zelfs omhoog ging. Deze prijsstijging was voor een zeer belang- luli 712 14—19 - 21 26 De Eerste Kamer heeft heden het ontwerp van wet op de Winkelsluiting aangenomen met 25 tegen 13 stemmen. Tegen de Christ.-HisL tuitgez. v. d. Hoe ven», de liberalen, Dobbelman <R. KJ en de Voorzitter. rijk deel te danken aan de meerdere vraag uit het buitenland naar onze vroege aard appelen tengevolge van de lagere spoor- vrachten. waardoor ons product in grootere hoeveelheden kon worden geëxporteerd en beter tegen de aanvoeren uit België en andere landen kon concurreeren Welke funeste gevolgen de hooge spoor- vrachten voor tuinbouwproducten hier heb ben voor dit bedrijf in vergelijking met Duitschland. ondervindt wel heel sterk Noord-Holland, waar men zich in het bijzon der toelegt op het teelen van kool. De vrachtgoedprijs is in Duitschland over het algemeen lager en wel dank zij de in Dui'schland ingevoerde Uirzonderingsta- rieven. Tengevolge van een dergelijk Ui'- zonderingstartef kost het vervoer van een wagon van 15.000 K.G. sluit kool van Büsum (in Holstein) naar Dortmund (afstand 486 K.M.) thans 204 Mark, terwijl datzelfde vervoer van Broek op Langendijk naar Dortmund (afstand 283 K.M.) 191 Mark kost. In vergelijking met de Nederlandsche spoorvracht vervoeren de Duitsche Spoor wegen derhalve de Duitsche koolsoorten over een afstand van 200 K.M. gratis Welke gevolgen dit heeft voor den Neder- landschen tuinbouw, blijkt tut het feit, dat, dank zij het Duitsche Uitzonderingstarief voor sluit kool, op dit oogenblik de markten van Nederlandsch Limburg worden over stroomd tnet belangrijke hoeveelheden kool uit Holstein, iets wat zich nooit tevoren heeft voorgedaan, terwijl voor het Nederlandsche product geen afzet te vinden is Limburg, da' tengevolge van de ontwikkeling zijner industrie voor den Nederlandschen tuin bouw als een zeer belangrijk btnnenlandsch afzetgebied in aanmerking komt, gaat op deze wijze voor den eigen tuinbouw verloren. Welke gevolgen deze aanvoer van Duitsche 'uinbouwproducten in het bijzonder vost den tuinbouw in Limburg moei hebben, is duidelijk. In /taht en België, de voornaamste concur renten van den Nederlandschen tuinbouw, zijn de sjxxtrvrachten voor tuinbouwproduc ten zeer aanzienlijk lager dan in ons land. De Nederlandsche vrachtprijs voor ijlgoed is bijna 80 procent hooger dan de Duitsche. He' ergste is echter, want du wordt vooral in deze rijden gevoeld als een schrijnend onrecht, dar de Nederlandsche Spoorwegen voor het vervoer van buitenlandsche artike len lagere tarieven berekenen dan voor het vervoer der producten van eigen bodem. rijst de vraag, waarom deze lagere tarieven indien de Nederlandsche Spoorwegen er ten aanzien van de buitenlands<±e producten financieel mede uit komen ook niet voor de Nederlandsche tuinbouwvoortbrengselen kunnen gelden. Komen de Nederlandsche Spoorwegen met de lagere tarieven financieel met uit en geven zij dus practisch aan den handel in bmtenlandsche producten een sub sidie. waarom wordt deze subsidie dan aan den handel in Nederlandsche groenten en fruit onthouden De urenlange pogingen, door het Centraal Bureau der Tuinbouwveilingen in Neder land bij de Directie der Nederlandsche Spoor wegen in het werk gesteld om verlaging der tarieven te verkrijgen, hebben geen resultaat opgeleverd. Reeds meerdere malen hebben we er hier in her laatste taar op gewezen en daarom volstaan we met enkele voorbeelden. Volgens speciaaltanef 6 bedraagt de vracht- goedprijs voor het vervoer als wagenlading van 5.000 K.G. van overzee aangévoerde versche appelen, peren, druiven, perziken, pruimen en abrikozen van Rotterdam of Amsterdam naar Maastricht 37.50 en naar Venlo f 32.50. In omgekeerde richting (dus voor het ver voer van Limburgsch fruit) bedraagt de vracht van Maastricht naar Amsterdam 147.en van Venlo naar Amsterdam t 38.50. zoodat voor het vervoer van het Lim burgsch fruit ruim 25 méér vracht moet worden betaald dan voor het vervoer van bet aan onzen tuinbouw zoo felle concurrentie aandoende Amerikaansch en Canadeesch fruit. Tenslotte moge nog worden gewezen op de bepaling van Speciaaltanef 2, volgens hetwelk het vervoer van 10.000 K.G. bui- tenlandfch graan (of talrijke andere artikelen) van Rotterdam naar Oldenzaal A. S. (afstand 203 K.M.) slechts f37.kost, terwijl het vervoer van Nederlandsche producten als kool. peen, uien of aardappelen over een zelfden afstand volgens Speciaaltarief 1 niet minder dan t 56.kost, dus ruim 51 méér. Voor bet vervoer van Amsterdam naar Oldenzaal A. S. (afstand 163 K M.) bedragen de vrachtprijzen resp. t 33.en I 48. zoodat ook over dit traject het vervoer van het Nederlandsche product ruim 45 duurdet is dan van het buitenlandsche artikel. Men zal met al dit feitenmateriaal, dat aan de Kamerleden in nog veel groo'er getal is gezonden, me' kunnen ontkennen, dat de 'uinbouw strijdt voor een rechtvaardigen etsch. Nu of nooit is het parool en bet ts 'e hopen dat onder die leuze door de volks vertegenwoordiging de noodige kracht op de regeenng wordt uitgeoefend. Verlaging der spoorvrachten ts een der weinige middelen, waarmede de Nederland sche tuinbouw door de Regeering in deze moeilijke tijden in zijn geheel en direct kan worden gesteund en daarom dient dit middel ook door de Regeering te worden toegepast. Door het Centraal Bureau voor de Vei lingen in Nederland is thans een stevige actie ingeze' om eindelijk de zoo zeer noodig ge achte verlaging der spoorvrachttarieven te krijgen voor de tuinbouwproducten. In zijn antwoord op hetgeen daaromtrent bij de algemeene beschouwingen over de rijksbegroormg was gezegd, zeide de Minis ter-President in he» geheel niet, dat deze verlaging n.et noodig was voor de in moei lijkheden verkeerende land- en tuinbouw en nog minder dat hij er tegen was. Met ta- riefsmaatregelen die de directie van de Spoorwegen nier verantwoord acht moet men naar het oordeel van de Regeering wel zeer voorzichtig ziin. De Minister-President ver wees de Kamer echter naar de Ministers van Waterstaat en Financiën, die sedert 1921 namens den Staat beschikken over de meerderheid der aandeelen. Deze beide ministers zouden van die macht kunnen ge bruik maken om maatregelen, die zij noodig achten., ook regen bet gevoelen der directie door te zetten, maar als men dien weg passend mocht achten, om tot ingrijpende verlaging van de tarieven te komen, mag men niet het oog sluiten voor het feit, dat alweer de schatkist het slach'offer zou worden. Men voelt in deze woorden van minister Ruys de Beerenbrouck waar het bezwaar tegen de tariefsverlaging vandaan komt en het is te begrijpen, dat land- en tuinbouw, waar her hier gaat om het bestaan van deze takken van volkswelvaart thans een uiterste poging doen om door de Kamer pressie op de regee ring 'e laten uitoefenen, in het bijzonder op de beide hier genoemde ministers. De vrachttarieven der Nederlandsche Spoorwegen zijn én in verhouding ro> de waarde der genoemde tuinbouwproducten èn in vergelding me' de tarieven van de voornaamste m^den Nederlandschen tuin bouw concurreerernle landen èn tn vergelij king me' de uneven, welke de Nederland sche Spoorwegen berekenen voor het vervoer van uit he' buitenland aangevoerde producten veel 'e hoog, gelijk in de hierbij gaande toelichting nader is uiteengezet. Dit word’ door den Nederlandschen tuin bouw gevoeld als een onrechtvaardigheid, waardoor de geheele economische positie van de» Nederlandschen tuinbouw ernstig wordt getroffen. JDe Duitsche en Italiaansche producten kunnen met veel minder vrachtkosten, dus veel goedkooper worden aangeboden dan de Nederlandsche ruinbouwvoortbrengselen. hetgeen vooral in tijden van mal»»— en werk loosheid als thans heerseben. van groeten invloed is. De zooveel hoogere Nederland- sche Spoorvrachten vormen dus een zeer erns'ige belemmering voor den afzet van Nederlandsche tuinbouwproducten. Nu de Nederlandsche tuinbouw echter in zeer moeilijke omstandigheden is geraakt en de orijzen van tuinbouwproducten rot een uiterst laag peil zijn gedaald, waardoor de vrachtkosten in verhouding nog zwaarder drukken, nu mag zeker niet meer uitsluitend worden uitgegaan van de vraag wat is in het belang van de Spoorwegmaatschappij doch behoort de kwestie ruimer te worden gesteld en op de eerste plaats het algemeen belang van den Nederlandschen tuinbouw bij vrachtverlaging in aanmerking te worden genomen. Ais de regeering altijd en uitsluitend kijkt naar de financieele belangen van schatkist en spoorwegmaatschappij dan is geen enkele steunregeling mogelijk. De Directie stelt zich op het standpunt, dat vrachtverlaging zonder eenigen invloed op den omvang van het vervoer zou zijn en derhalve voor de Spoorwegmaatschappij geenerlei voordeel zou opleveren. Deze gedachtengang moe’ echter uit han- delsoogpunt als absoluut oniuist worden afgewezen. Tallooze malen is door den handel de ondervinding opgedaan, dat koopover eenkomsten met 'ot stand kwamen en reeds gedane bestellingen werden geannuleerd op grond van het feit, dat de transportkosten te hoog waren en elders (in het bijzonder in Italië) 'egen lagere prijzen de producten konden worden verkregen. De Nederland sche spoorwegen missen bet vervoer. Welk een gunsngen invloed lagere spoor vrachten op den afzet van tuinbouwproduc ten ui’oefenen. dat heef» dit laar de vracht verlaging voor vroege aardappelen wei heel duidelijk aangetoond, de eenige verlaging, waartoe de Regeering bereid bleek en die nog slechts voor den tijd van zes weken (1 Juli— 15 Augustus) verleend werd. Op I Juli trad de verlaging van 30 in werking en den- zelfden dag ging de prijs van vroege aard appelen of> de veilingen belangrijk in de hoogte. En op 12 Juli kon het Duitsche vak blad „Der Kartoffelhandel” schrijven „In Holland onderging de handel in vroege aardappelen door de spoorvrachtver- laging een merkbare verbetering, zoodat de export weer me» succes kon worden aange vangen en de Hollandsche vroege aardappelen weer ver naar het Oosten en naar het Zuiden doordrongen." Volgen- de thans verschenen officieele cijfers van het Bureau voor de Statistiek bedroegen de gemiddelde prijzen voor vroege aardappelen op de veiling te Broek op Lan- De ’s-Gmvenwanrd is geheel volgeloopen en dientengevolge was de dlri-cte verbinding van Lcbith naar SpUk verbroken. Met donde rend geweld stroomde het water door den Ouden Rijn-mond en om op*{le plaats van het gevaar te komen, moest men of over Emmerik reizen, ot tegen den sterken stroom op. per boot naar de Duitsche grens varen. De gevaarlUke olek is gelegen tus schen de Dultsoh-Nederlandsche grens en de Hollandsche-Duitsche Steenfabrieken, die op honderd meter afstand van de grens zUn gevestigd. Uit de ’s-Gravenwaard moesten vUf gezinnen wegens het hoog? water hun wcningei- verlaten en zUn tn Huize Aerdt ondergebracht. Gistermorgen is ook de Ossenwaard begon nen vol te loopen Men heeft geen vrees voor persoonlUke ongevallen, dcch het water ver oorzaakt vooral in verband met de noodige werkzaamheden tot versterking van den dUk. groote-i overlast. Gebleken is. dat onder den dUk een ge weldig kwelgat was ontstaan, waardoor het water onder den dUk doorstroomde, het dVk- llchaam aantastte, waa.door ten slotte een verzakking van ongeveer eén meter over een breedte van 25 meter is ontstaan. Eenige honderden arbeiders werden aan het werk gesteld, gesteund door de brand- 4 weeren uit Elten er Emmerik. BU de boe ren en de overige bevolking uit de omge ving werden dekkleeden en zeilen en vooral zakken gehaald De zeilen werden aan den onderkant verzwaard met steenen, langs het dUklichaam aan de rivlerzUde naar be neden gebracht, waarna duizenden zakken zand daarop werden gebracht. Hetzelfde ge schiedde aan den binnenkant van den dUk en men hoopte hierdoor afbrokkeling van het dUklichaam te voorkomen. Dóórdat de dijk ongeveer één meter ge zakt is, is het Kwelgat samen gedrukt, zoo dat er tegen den middag minder water on- de» den dUk doorstroomde dan gistermor gen vroeg. Naar de ingenieurs mededeelden bestaat er goede hoop, dat men er in zal slagen het ergste te voorkomen De dUk is weliswaar gezakt, doch het water stond gistermiddag nog 40 c.M. onder de kruin van den dUk. Intusschen werden alle mogelUke voor zorgsmaatregelen voor een eventueeie door braak genomen Te Lobith is militaire ver sterking voor politiediensten aangekomen. De burgemeester verklaarde gistermiddag omstreelcs eén uur. dat hU In tegenstelling met zijn meening in den vroegen ochtend, geloofde, dat men den toestand meester zal blUven. De behandeling van de Winkelslnitiiig»- wet In de Eerste Kamer. M«e?D PFÜTAAT UT VIFP Rl AnFN WAARONDER HET ST. NICO! AASNUMMER VAN 8 PAGINA’S ongevallen 'vérükerd' 0* rer*ekerinxsvo.)rwa»rden f ^01)1) Le»cn«lan«e eeheele onneohiktlieid tot werken door a TEA Mi een onaevni met a OEA Mi verliea vnn een hand, f 195 Wl ’•’F’ f 5Q leaen ongevallen verrekerd -oor een der ro.aende ui.keerin.envUUU.” verUe. van beide armen, belde beenen ot beid, otwen 750-- doodeiiiken afloop 250.- Xo -net ot een oo« 1 -»im«t win-tamr BU het vertrek uit de mlddensluls te IJmuiden, is Vrijdagavond 11 het motor schip ..Orinoco" van de HamburgAmerika- Llnie, in aanvaring geweest met een drie tal meers toe’en, waarvan er twee geheel onder water werden gedrukt, terwUl de derde ernstig ontwricht werd. Het onderzoek naar de aangerichte schade heeft thans uitgewezen, dat deze niet min der dan f 45.000 bedraagt. Voor het opruimen van de wrakstukken is gisteren gebruik gemaakt van een bok der Amsterdamsche Droogdok Maat schappij BUREAU: HOF ALKMAAR Telefoon: Administratie No. 4U Redartle No. 633 De heer Van TUen moet een noodlanding, maken, wegens een defect aan den motor van zUn Pandervllegtaig. Het gevaar vermoedelUk geweken. Woensdagavond te ongeveer half acht hadden wij een onderhoud met den burge meester van Herwen en Aerdt. den heer Bruns, met wlen wU den toestand zan den dUk, die des morgens dreigde door te bre ken. bespraken. De burgemeester zeide ons. meer reden tot tevredenheid te heboen dan des mid dags. Volgens de verklaringen van de Ingenieurs van den Waterstaat, hoopt men den dUk te behouden. Het dUklichaam Is in den loop van den dag zeer versterkt, zoodat oogenbllkkelUk gevaar niet meer bestaat. De vraag is even wel. wat het onderlichaam van den dUk doet. Indien dit niet verder wegzakt, kan het gevaar voor dijkdoorbraak als geweken worden beschouwd. Intusschen zUn dr noodige maatregelen getroffen om den dUk nog verder te ver sterken. Duizenden zandzakken zun in den loop van den dag op de Gedreigde plek op en tegen den dUk gebracht. Niet alleen op de bedreigde plek, doch langs den geheelen dUk in deze streek is gewerkt om het kwel water baas te blijven De honderden arbeiders, die hier aan de steenfabrieken werken. zUn den geheelen dag voor den dijk in touw geweest. Van Duitsche zUde word' groote medewer king verleend en hierdoor beschikt men op het oogenblik over voldoende zakxen en zand om met kracht te blUven doorwerken. In den nacht van Woensdag op Donder dag zou worden doorgewerkt. Daartoe te In de eerste plaats in den loop van den dag door de monteurs van de steenfabrieken op den dUk een noodverlichting aang-bracht. Onder leiding van Ir. KsnstUn van den Rijkswaterstaat te Arnhem, zal door een ploeg van 50 arbeiders den geheelen nacht aan de versterking van den dUk worden ge arbeid. De burgemeeste’ van Herwen en Aerdt. in welke gemeente Lobith en omgeving lig gen. heeft voor de arbeiders de passagiers- boot .Koningin Wilhelmina' van den dienst LobithArnhem gerequlreerd Op deae boot, die op de bedreigde plek ilgt. Is logies ge reed gemaakt en de arbeiders kunnen in Ploegen ter plaatse rust nemen. De burgemeester van Herwen en Aerdt, de beer Bruns, beeft bet gedurende de laat ste dagen zeer druk gehad tengevolge van de door den hoogen waterstand veroorzaakte overstroom ingen. Nu bet grootste gevaar voor den dUk van SpUk geweken schUnt hoewel nog geer, zekerheid bestaat, dat de dijk te houden aal zUn dreigt een ander gevaar In Lobith. zU het gelukkig niet zoo ernstig, dat men zich over de gevolgen ongerust behoeft te ma ken. In de kom van Lobith-Tolkamer dreigde gisteravond de zómerkade. die door de in woners van Lobith was v-rhoogd om het water te keeren. door te breken. Het Het zich aanzien, dal deze dijk inder daad in den loop van den nacht zou be zwijken. Het gevolg zou dan zijn dat ongeveer 30 huizen last van het water zullen krUgen. Óe bewoners hebben intusschen reeds noodige maatregelen genomen, zoodat ernstige gevolgen hiervan geen vrees hoeft te bestaan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 17