ONS BLAD
fl
'fej
NU OF NOOIT!
Voornaamste c^Cieuws
p
DONDERDAG 27 NOVEMBER 1930
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 279
f 40.
LUXE
Onlusten op de Kanarische Eilanden
Hand* en spandiensten
De moord te Bennekom
aan
De dreigende
dijkdoorbraak bij Lobith
De Vrijheid over de Vriizlnnig-
Demokraten
Internationale samenwerking van
R. K. Werkgeversvereenigingen
Besprekingen tusschen Lltwinof en
Grandi
De toestand van baron van Voorst
tot Voorst
De loonen bij de Rijnscheepvaart
verlaagd
De Derde K«*u'scbe Zesdaagsche
Wielerwedstrijd
De aardbevingsramp la Japan
HOE NU?
NICOï. AASNUMMER VAN 8 PAGINA’S
Een Italiaansch crediet
Rusland
JOH. LAUWERS
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
OTLOODEN
t -
EEN STEVIGE ACTIE
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
Hoog water
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
r,T vifp ri artFN
of
Een algemeene werkstaking
Een Italiaansch crediet aan Rusland?
Onlusten op de Kanarische Eilanden.
Verklaringen in het proces-Ramsin.
Bijeenkomst te *s-Gravenhage
Barometerstand 9 uur vm.: 758. Vooruit.
291 dooden ccbcrgen
Het gevaar vermoedeltjk geweken.
lijk.
Jan Hoek gaat in cassatie
De patiënt is stervende
ge-
1—6 Juli
Juli
water te keeren. door te breken.
- 412.—
zal
per wagon.
^$^2
da
voor
be-
Alie «bonne’s no dit blad ilin
teasa onmvallca verzekerd
Te Rome is -en Internationale Bood van
Landbouwtechnici gesticht.
De Tweede Kamer over de Onderwijsbe-
grootlng en de motie-Lingbeek.
1520
22-27
lediging over te gaant
afgekeurd zou wor-
in 1970
in de week van
gen lijk
in 1929
in de week van
De toestand van O. J. O. baron van Voorst
tot Voorst, den oud-voarzltter der Eerste Ka
mer is zorgwekkend. De. patiënt is stervende
De belgische Kamer heeft haar vertrouwew
in de regeerin- uitgesproken.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
werden opgestoken om 4.22 uur.
In het gebied der Japansche aardbeving**
ramp zijn 291 dooden geborgen.
Gevaar voor dijkdoorbraak b(j Lobith ver
moedeltjk geweken.
14—19
21 26
gev
wel
ABONNEMENTSPRIJS:
rtr kwartaal, voor Alkmaar 2.
Voor buiten Alkmaar 2A5
Met Geïllustreerd Zondagsblad
9.60 hooger
f 4O">.
- 45«—
IT W*H««4r*r>
WAARONDER HET ST.
In de Voorbereidende Commissie van den
Volkenbond is besloten tot instelling van
een Permanente Commissie voor de Ontwa
pening.
465-—
326.
325-—
270.
Sinds Albarda’s bekende verklaring In
de Tweede Kamer was men algemeen
van gedachte, dat de S. D. A. P. In geen
enkel geval meer aan landsverdediging
door middel van gewapend optreden zou
meedoen.
Maar nu verschijnt in „Het Volk” weer
een artikel, waarin wij lezen:
PCCT V
Dit laar deed zieb het merkwaardige feit
voor. dat. niettegenstaande de aanvoer aan
de veilingen grooter werd, de prijs zich hand
haafde en zelfs omhoog ging.
Due prijsstijging was voor een «eer belang-
Volgens officieels mededeellngen zijn in
htt Japansche aardbevlngsgebied reeds 291
dcoden geborgen. In Axaml is door de aard
beving een kindertehuis veiwoëst. waardoor
24 kinderen dea dood vonden. Op het zu'de-
Hjk gedeelte van het eiland Sachalln worden,
naar gemeld wordt, eveneens hevige aard
schokken waargenomen.
Zaleski noodigt Calonder uit tot een be
spreking te Warschau.
Dultschland
Volkenbond naar aanleiding van
terreur in Opper-Silezlë.
ovei weegt een stap b(j den
if Poolscbe
Algemeene werkstaking uitgeroepen
Van Tenerlffe wordt nader aan de Spaan-
sche bladen gemeld, dat bij de onlusten op
Tenerlffe drie personen werden gedood en
verscheidene gewond. De algemeene werk
staking werd uitgeroepen. Qe kooplieden
moesten hun zaken sluiten.' De bevolking
etecht het ontslag van den gouverneur.
o Lr
tö n
bil verlies vso
anderen vinger.
De behandeling van de Winkelsluitings
wet in de Eerste Kamer.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—
regels f LU: elke regel meer f-U.
RECLAME per regel f i.U voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina’s f iM.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bij vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 0.12
in goedkoope tot de meest luxe uitvoering
ZILVEREN FOTLOODEN systeem Eversharp
L. Frankenberg - Alkmaar
arbeid.
De burgemeeste- van Herwen en Aerdt,
In welke gemeente Lobith en omgeving lig
gen. heeft voor de arbeiders de passagiers-
boot Koningin Wilhelmina’ van den dienst
LobithArnhem gerequfreerd. Op deze boot,
ge
in
Jan Hoek heeft cassatie aangeteekend te
gen 't arrest van 't Amhemsche gerecht hof.
waarbij hij tot levenslange gevangenisstraf
is veroordeeld wegens den moord te Benne
kom.
Hieruit zou te concludeeren zijn, dat
niet iedere mobilisatie (natuurlijk met
de bede'■ling, in geval van nood tot ge
wapende landsverdt
door de 8. D. Al P
den.
Ra, ra, hoe zit dat?
Krabbelt men "n beetje terug, omdat
men de 8. D. A. P. als regeerlngspartij
gedisquallficeerd ziet? En wil men op
deze wjjze nog het verwijt ontgaan, dat
de 8. D. A. P. zich met Albarda's verkla
ring „a-nationaal, zoo niet antl-natlo-
naal" heeft verklaard?
t Zou een zielig pogen zijn.
Maar in ieder geval staat nu wel vast
dat de leiders der 8. D. A. P. er voordeel
in zien, de kwestie troebel te houden om
voor iedere eventualiteit een achter
deurtje open te hebben.
Toch zullen zij deze taktlek niet kun
nen volhouden, in de partij zelf zullen
de lln'- hej elementen hen wel dwingen,
volkomen klaren wijn te schenken.
En in ieder geval zal de regeering zich
houden aan wat uit Albarda’s verklaring
geconcludeerd moest worden.
Er zijn eenlge personen gewond bl) een
botsing, die volgde op een protestbetooging
tegen het prijsgeven van Tenerlffe op de
Kanarische Eilanden, als haven. welke
transatlantische schepen aandoen. Deze heb
ben hun route gewijzigd, waardoor Las Pal
mas in plaats van Tenerlffe aanloophaven
wordt, hetgeen hier ontstemming heeft ge
wekt.
dreigde
_J in-
om het
Het Met zich aanzien, dat deze dtfk Inder-
d<ad in den loop van den nacht zou te-
zwyken.
Het gevolg sou dan zijn dat ongeveer 30
huisen last van het water zullen kragen.
De bewoners hebben Intusschen reeds
noodige maatrege'en genomen roodst
eiustlge gevo'ven hiervan geen vrees
hoeft te bestaan.
De hulp der militairen
Gistermorgen heeft het achtste regiment
Infanterie een uitzending voor’aereid van
manschappen naar den bedreigden Rijndijk
bij Lo'iith waartoe vrachtauto’s voorzien van
zandzakken en plonlersmateriaal in gereed
heid werden gebracht Men was nog in af
wachting van de toestemming van de Duit
sche autoriteiten voor het paiceeren van de
grens. Het was namelijk niet meer moge-
om van Lobith naar Spijk te komen
Men zou over Zevenaar den weg Didam
Babberich moeten volgen en daar de grens
passeeren.
die op de bedreigde plek ligt, is logies
reed gemaakt en de arbeiders kunnen
ploegen ter plaatse rust nemen.
De burgemeester van Herwen en Aerdt,
de heer Bruns, heeft het gedurende de laat
ste dagen zeer druk gehad tengevolge van
de door den hoogen waterstand veroorzaakt*
overstroom Ingen.
Nu het grootste gevaar voor den dijk van
Spijk geweken schijnt hoewel nog geen
zekerheid bestaat, dat de dijk te houden zal
zjjn dreigt een ander gevaar in Lobith, ztf
het gelukkig niet zoo ernstig, dat men zich
over de gevolgen ongerust behoeft te ma
ken.
In de kom van Loblth-Tolkamer
gisteravond de zomerkade. die door de
woners van Lobith was verhoogd
Te Egmond aan Zee
Tengevolge van den hevlgen storm in de
laatste dagen en de hooge zeeën is de go-
heele &g. Wagenweg weggeslagen. Men is
druk bezig om een nieuwen weg aan te
leggen. Deze komt ten Zuiden van hotel
Welgelegen.
Thans is men zoover gevorderd, dat ae
schelpenkarren weer al en aaa kunnen
rijden.
„De waarheid is. dat de verklaring
van Albarda zich nauwkeurig hle«d
olnnen de grenzen van de resolutie
van 1928, waarnaar zij zelfs met name
verwees. De resolutie hield „rekening
met de mogelijkheid, ook bij het ont
wapeningsvoorstel der Kamerfractie
uitdrukkelijk in acht genomen, dat.
onder bepaalde omstandigheden, een
mobilisatie van beperkten omvang, op
den voet van een veiligheidswacht, oot
door ons onvermijdelijk kan worden
geacht.”
De wueetingen
Er worden 6 personen vermist, 655 hulzen
werden vernield en 4500 beschad'gd. Op het
schiereiland Ize werden tal van derpen ver
woest. Trams en snoonve-ren zijn hier en
daar volkomen gestagneerd.
Hakcnemazjl, nat in het jaar 1923 geheel
verwoest werd, is ook thans weer zwaar ge
tetterd en er zijn slechts enkele huizen
bl”ven s’ean.
De badplaats Ito staat in vlammen.
Woensdagavond te onggveer half acht
hadden wjj een onderhoud met den burge
meester van Herwen en Aerdt. den heer
Bruns, met wlen wij den toestand van den
dijk, die des morgens dreigde door te bre
ken, bespraken.
De burgemeester zelde ons, meer reden
tot tevredenheid te hebben dan des mid
dags.
Volgens de verklaringen van de ingenieurs
van den Waterstaat, hoopt men den dijk
te behouden.
Het dijklichaam is in den loop van den
dag zeer versterkt, zoodat oogenblikkelljk
niet meer bestaat. De vraag is even-
wat het onderlichaam van den dijk
doet. Indien dit niet verder wegzakt, kan
het gevaar voor dijkdoorbraak als geweken
worden beschouwd.
Intusschen zijn de noodige maatregelen
getroffen om den dijk nog verder te ver
sterken. Duizenden zandzakken zjjn in den
loop van den dag op de cedrelgde plek op
en tegen den dijk gebracht. Niet alleen op
de bedreigde plek, doch langs den geheelen
<HJk in deze streek is gewerkt om het kwel
water baas te blijven
De honderden arbeiders, die hier aan de
steenfabrieken werken, zjjn den geheelen
dag voor den dijk in touw geweest.
Van Dultsche zijde wordt groote medewer
king verleend en hierdoor beschikt men op
het oogenbllk over voldoende zakken en zand
om met kracht te blijven doorwerken.
In den nacht van Woensdag op Donder
dag zou wo-den doorgewerkt Daartoe is in
de eerste plaats in den loop van den dag
door de monteurs van de steenfabrieken op
den dijk een noodverlichting aangebraeht.
Onder leiding van Ir. Kanstijn van den
Rijkswaterstaat te Arnhem, zal door een
ploeg van 50 arbeiders den geheelen nacht
aan de versterking van den dijk worden ge-
Met ingang van Maandag sx. zullen de
loonen bij de Rijnscheepvaart met 7 pet
worden verlaagd. De nieuwe loonregeling
kan niet worden opgezegd vóór 1 Maart 1931
en geldt tot 31 Maart 1931.
Dinsdag IJ. zijn ten kantore dér Algemeene
R. K. Werkgevers-Vereeniglng te ’s-Graven-
hage de afgevaardigden der Katholieke
Werkgeversvereenigingen van België. Dultsch
land. Frankrijk en Nederland bijeen geko
men. ten einde een geregeld en voortdurend
overleg tusschei. deze vereenlglngen tot stand
te brengen.
De noodige besluiten en maatregelen zijn
genomen om daartoe te geraken.
Tot leden van het Comité van voorberei
ding werden aangewezen: Mr. M. P. L.
Steenberghe (Nederland), voorzitter; Dr. W
Fonk (Dultschland); Ir. R Lambert
(Waalsch België); Karei Platteau (Vlaamsch
België) en Job. Zamanskl (Frankrijk), le
den.
De niet vertegenwoordigde vereenlglngen
In Engeland, Spanje, Tsjecho-Slowaklje en
Zwitserland zullen worden uitgenoodlgd bun
afgevaardigden in het Comité aan te wijzen.
Het secretariaat van het Comité van voor
bereiding is toevertrouwd aan Dr. L. G. Kor
tenhorst, Lange Voorhout 19, Den Haag.
rijk deel te danken aan de meerdere vraag
uil het buitenland naar onze vroege aard
appelen tengevolge van de lagere spoor-
vrachten, waardoor ons product in grootere
hoeveelheden kon worden geëxponeerd en
b*ter tegen de aanvoeren uit België en andere
landen kon concurreertn.
Welke funeste gevolgen de hooge spoor-
vrachten voor tuinbouwproducten hier heb
ben voor dit bedrijf in vergelijking met
Duitsci.land, ondervindt wei heel sterk
Noord-Hoiland, waar men zich in het bijzon
der toelegt op bet teelcn van kool.
De vrachtgordprijs is in Dultschland over
het algemeen lager, en wel dank zij de in
Dui schland ingevoerde Ui:zondeiingsia-
rieven. Tengevolge van een dergelijk Uit-
zonderingstarief kost het vervoer van een
wagon van 15.000 K.G. sluit kool van Büsum
(in Holstein) naar Dortmund (aistand 486
K-M.) thans 204 Mark, terwijl datzelfde
vervoer van Broek op Langendij k naar
Dortmund (afstand 283 K.M.) 191 Mark
kost. In vergelijking met de Nederlandscl.e
spoorvracht vervoeren de Duitsche Spoor
wegen derhalve de Duitsche koolsoorten
over een afstand van 200 K.M. gratis
Welke gevolgen dit l.eeft voor den Neder-
landschen tuinbouw, hlijkt uit het feit, dat,
dank zij het Duitsche Uitzondenngstarief
voor sluit kool, op dit oogenblik de markten
van Nederlandsch Limburg worden over
stroomd met belangrijke hoe veelheden "800!
uit Holstein, iets, wat zich nooit tevoren heeft
voorgedaan, terwijl voor het Nederlandsche
product geen afzet te vinden is l Limburg,
dar tengevolge van(de ontwikkeling zijner
industrie voor den Nedcrlandschen tuin
bouw als een zeer belangrijk binnenlandscb
afzetgebied in aanmerking komt, gaat op
deze wijze voor den eigen tuinbouw verloren.
Welke gevolgen deze aan voer van Duitsche
tuinbouwproducten in het bijzonder voor
den tuinbouw m Limburg moet hebben, is
duidelijk.
In Italtl en België, de voornaamste concur
renten van den Nederlandsci.en tuinbouw,
zijn de spoorvrachten voor tuinbouwproduc
ten zeer aanzienlijk lager dan in ons land.
De Nederlandsche vrachtprijs voor ijlgoed
is bijna 80 procent hooger dan dé Duitsche.
He’ ergste is echter, want dit wordt vooral
in deze tijden gevoeld als een schrijnend
onrecht, dat de Nederlandsche Spoorwegen
voor bet vervoer van buitenlandsche artike
len lagere tarieven berekenen dan voor het
vervoer der producten van eigen bodem,
lijst de vraag, waarom deze lagere tarieven
indien de Nederlandsche Spoorwegen er
ten aanzien van de buitenlandsche producten
financieel mede uitkomen ook niet voor de
Nederlandsche tuinbouwvoortbrengselen
kunnen gelden. Komen de Nederlandsche
Spoorwegen met de lagere tarieven financieel
niet uit en geven zij dus practisch aan den
handel in bttitenlandtche producten een sub
sidie, waarom wordt deze subsidie dan aan
den handel in Nederlandsche groenten en
fruit onthouden
De jarenlange pogingen, door bet Centraal
Bureau der Tuinbouwveilingen in Neder
land bij de Directie der Nederlandsche Spoor
wegen in het werk gesteld om verlaging der
tarieven te verkrijgen, hebben geen resultaat
opgeleverd.
Reeds meerdere malen hebben we er hier
in het laatste iaat op gewezen en daarom
volstaan we met enkele voorbeelden.
Volgens speciaaltarief 6 bedraagt de vracht-
goedprijs voor het vervoer als wageniading
van 5.000 K.G. van overzee aangevoerde
versche appelen, peren, druiven, perziken,
pruimen en abrikozen van Rotterdam of
Amsterdam naar Maastricht 37.50 en naar
Venlo 32-50.
In omgekeerde richting (dus voor hét ver
voer van Limburgsch fruit) bedraagt de
vracht van Maastricht naar Amsterdam
f 47.en van Venlo naar Amsterdam
f 38.50, zoodat voor het vervoer van het Lim
burgsch fruit ruim 25 méér vracht moet
worden betaald dan -or het vervoer van het
aan onzen tuinbouw zoo felle concurrentie
aandoendc Atnerikaansch en Canadeesch
fruit.
Tenslotte moge nog worden gewezen op
de bepaling van Speciaaltarief 2, volgens
hetwelk het vervoer van 10.000 K.G. btu-
tenlandsch graan (of talrijke andere artikelen)
van Rotterdam naar Oldenzaal A. S. (afstand
203 K.M.) slechts f 37.koet, terwijl hei
vervoer van Nederlandsche producten als
kool, peen, uien of aardappelen over een
zelfden afstand volgens Speciaaltarief 1
niet minder dan 56.kost, dus ruim 51
méér.
Voor het vervoer van Amsterdam naar
Oldenzaal A. S. (afstand 163 K.M.) bedragen
de vrachtprijzen resp. t 33.en 48.
zoodat ook over dit traject het vervoer van het
Nederlandsche product ruim 45 duurdei
is dan van het buitenlandsche artikel.
Men zal met al dit feitenmateriaal, dat aan
de Kamerleden in nog veel groo’er getal is
gezonden, niet kunnen ontkennen, dat de
tuinbouw strijdt voor een rechtvaardigen
eisch. Nu of nooit is het parool en het is »e
hopen dat onder die leuze door de volks
vertegenwoordiging de noodige kracht op
de regeering wordt uitgeoefend.
Verlaging der spoorvrachten is een der
weinige middelen, waarmede de Nederland
sche tuipbouw door de Regeering in deze
moeilijke tijden in zijn geheel en direct
kan worden gesteund en daarom dient dit
middel ook door de Regeering te worden
toe gepast.
Vrijdagavond ex. wordt de Duitsche serie
van de Zesdaagsche wielerwedstrijden voort-
gozet met den Derden Keulschen Zesdaag-
schen.
Om 10 uur des avonds zal het-startschot
vallen in de Rhelnlandhall en wederom sul
len zes dagen en zes nachten de wielen van
de machines rondsuizen, 145 uten zullen
twee dozijn racers de bouten baan rond-
vltegen en als wilde jachten zullen worden
ontketend en ongekende krachten en ener
gie door de renners sullen worden ten toon
gespreid, eerst dan zal de goede Zesdagen
stemming er zijn en zal het publiek de rij
ders enthousiast toejuichen.
In de Rhelnlandha'le zullen 13 koppels de
lange reis aanvaarden, het zijn:
Gebr. van Kempen; GuerraDtnale; Le
moine—Duray; OszmellaMeijer; Damm—
Schorn; KrewerThoüembeek; Rausch
Hürtgen: Khmer—Tietz; Rteger—Kroschel;
SciunitzStegerDamm KrosslmJlnghaus
PrtnRHwtelB Ptfniburg.
Door het Centraal Bureau voor de Vei
lingen in Nederland is thans een stevige actie
ingezet om eindelijk de zoo zeer noodig ge
achte verlaging der spoorvrachttarieven te
krijgen voor de tuinbouwproducten.
In zijn antwoord op hetgeen daaromtrent
bij de algemeene beschouwingen over de
rijksbegrooting was gezegd, zeide de Minis-
ter-Presidem in het geheel niet, dat deze
verlaging met noodig was voor de in moei
lijkheden verkeerende land- en tuinbouw
en nog minder dat hij er tegen was. Met ta-
riefsmaatregelen. die de directie van de
Spoorwegen niet verantwoord acht, moet men
naar het oordeel van de Regeering wel zeer
voorzichtig zijn. De Minister-President ver
wees de Kamer echter naar de Ministers
van Waterstaat en Financiën, die sedert 1921
namens den Staat beschikken over de
meerderheid der aandeeku. Deze beide
ministers zouden van diz macht kunnen ge
bruik maken om maatregelen, die zij noodig
achten, ook tegen bet gevoelen der directie
door te zetten, maar als men dien weg passend
mocht achten, om tot ingrijpende verlaging
van de tarieven te komen, mag men niet het
oog sluiten voor het feit, dat alweer de
schatkist het slachtoffer zou worden. Men
voelt in deze woorden van minister Ruys de
Beerenbrouck waar het bezwaar tegen de
tariefsverlaging vandaan komt en het is te
begrijpen, dat land- en tuinbouw, waar het
hitr gaat om het bestaan van deze takken
van volkswelvaart thans een uiterste poging
doen om door de Kamer pressie op de regee
ring te laten uitoefenen, in het bijzonder op
de beide hier genoemde ministers.
De vrachttarieven der Nederlandsche
Spoorwegen zijn èn in verhouding rot de
waards der genoemde tuinbouwproducten
èn in vergelijking mer de tarieven van de
voornaamste met den Nederlandschen tuin
bouw concurreerende landen èn in vergelij
king met de tarieven, welke de Nederland
sche Spoorwegen berekenen voor het vervoer
van uit het buitenland aangevoerde producten
veel te hoog, gelijk in de hierbij gaande
toelichting nader is uiteengezet.
Dit wordt door den Nederlandschen tuin
bouw gevoeld als een onrechtvaardigheid,
waardoor de geheeie economische positie
van den Nederlandschen tuinbouw ernstig
wordt getroffen.
De Duitsche en Italiaansche producten
kunnen met veel minder vrachtkosten, dus
veel goedkooper worden aangeboden dan de
Nüde landsche tuinbouwvoortbrengselen,
hetgeen vooral in tijden van malaise en werk
loosheid als thans heerseben. van grooten
invloed is. De zooveel hoogere Nederland
sche Spoorvrachten vormen dus een zeer
ernstige belemmering voor den afzet van
Nederlandsche tuinbouwproducten.
Nu de Nederlandsche tuinbouw echter in
zeer moeilijke omstandigheden is geraakt
en de prijzen van tuinbouwproducten tot
een uiterst laag peil zijn gedaald, waardoor
de vrachtkosten in verhouding nog zwaarder
drukken, nu mag zeker niet meer uitsluitend
worden uitgegaan van de vraag wat is in
het belang van de Spoorwegmaatschappij
doch behoort de kwestie ruimer te worden
gesteld en op de eerste plaats het algemeen
belang van den Nederlandschen tuinbouw
bij vrachtverlaging in aanmerking te worden
genomen.
Als de regeering altijd en uitsluitend kijkt
naar de financieele belangen van schatkist
en spoorwegmaatschappij dan is geen enkele
steunregeling mogelijk.
De Directie stelt zich op het standpunt,
dat vrachtverlaging zonder eenigen invloed
op den omvang van het vervoer zou zijn en
derhalve voor de Spoorwegmaatschappij
geenerlei voordeel zou opleveren.
Deze gedachtengang moe’ echter uit han-
delsoogpunt als absoluut onjuist worden
afgewezen. Tallooze malen is door den handel
de ondervinding opgedaan, dat koopover
eenkomsten niet tot stand kwamen en reeds
gedane bestellingen werden geannuleerd
op grond van het feit, dat de transportkosten
te hoog waren en elders (in het bijzonder in
Italië) tegen lagere prijzen de producten
konden worden verkregen. De Nederland
sche spoorwegen missen het vervoer.
Welk een gunsrigen invloed lagere spoor
vrachten op den afzet van tuinbouwproduc
ten ui’oefenen, dat heeft dii jaar de vracht
verlaging voor vroege aardappelen wel heel
duidelijk aangetoond, de eenige verlaging,
waartoe de Regeering bereid bleek en die nog
slechts voor den tijd van zes weken (t Juli
15 Augus’us) verleend werd. Op 1 Juli trad
de verlaging van 30 in werking en den-
zelfden dag ging de prijs van vroege aard
appelen op de veilingen belangrijk in de
hoogte. En op ia Juli kon het Duitsche vak-
blad „Der Kartoffelhandel” schrijven
„In Holland onderging de handel in vroege
aardappelen door de spoorvrachtver-
laging een merkbare verbetering, zoodat de
export weer mer succes kon worden aange
vangen en de Hollandsche vroege aardappelen
weer ver naar het Oosten en naar het Zuiden
doordrongen."
Volgens de thans verschenen officieele
cijfers van het Bureau voor de Statistiek
bedroegen de gemiddelde prijzen voor vroege
aardappelen op de veiling te Broek op Lan-
,J»oté" schrijft in de „VrUbeM":
„WU moeten nog Iets zeggen over de rede
voeringen, door den heer Marchant b*J de
Algemeene Beschouwingen over de Rljksb-
grootlng gehouden. Deze waren in het wezen
der zaak niet anders dan verdediging en
aanprijzing van de S. D. A. P Een eteen
geluld was In die redevoeringen niet te be
kennen, de heer Marchant trad eenvoudig
op als gangmaker voor de 8. D. A. P-, of
wil men, als haar slippendrager. De 8 n
A. P. was zóó vbortreffelijk en zóó onmtebaa.-
dat het schier een misdaad moest genoemd
worden te informeeren naar het Al dan niet
aar.wezig zfjn bij haar <an revolutionaire
voornemens in geval van een mobilisatie
Dat moest alleen dienen om haar „te Jls-
qua'.Ulceeren als re^erlngsna-tU” Men dreef
haar zoodoende in dan revolutionairen hoek!
Welk een dwaasheid! De 8. D. A. P. heeft
revolutionaire bedoelingen of zij heeft die
niet. Heeft zij die niet, dan kan zij er rond
voor uitkomen. De revolutionaire c ementen
In haar midden moeten dan maar een goed
heenkomen zoeken en naar de communisten
loopén of een eigen revolutionair part (It ie
stichten. Heeft zij ze wel,- dan drijft men
haar niet In den revolutionairen hoek, door
haar de duimschroeven aan te leggen. Im
mers dan is z}j allang in dien hoek en aooiit
men haar alleen zich in haar ware gedaante
te vertoonen. De door den heer Marchant
gebezigde tactiek is buitengewoon onhandig.
Wanneer de vrijzinnig-democrat sche partij
naast de 8. D. A. P. nog reden van bestaan
wil hebben, dan kan deze toch al’een h(-»r!»l
gezocht worden, óf dat de vrljzlnnlg-demb-
craten iets anders beoogen, óf dat zij net
beoogen op andere, meer democratische,
ordelievende wijze. De heer Marchant had
dus óf een ander program moeten ontwik
kelen, óf moeten zeggen: laten de orde’ié-
vende elementen uit de 8. D. A P zich
voeden bij mijn groep. Maar hij heeft noch
het een, noch het ander gedaanhij deed
niets dan de S. D. A. P. oobemelen als de
meest voortreffelijke partij ter wereld, als n
macht in ons land, waarmede rcken.ng ge
houden behoort te worden en die op geen
enkele wijce mag worden verzwakt, doch net
regeeringskaateel behoort te bezetten. Op de«é
séyze cijfert hij zjjn eigen partijtje volkomen
S»eg en geeft hij zjjn kiezers als t ware den
wen’.:, bU de eerstkomende gelegenheid liever
mede te werken aan verdere versterking van
de 8. D. A. P., door op hiér te stemmen,
dan aan haar invloed zooveel mogelijk af
breuk te doen. Dat is politieke relfmoorj.
Want ook in het door hem ontwikke de pro
gram was niets eigens meer; het was zuiver
socialistisch. Het eenlge wat hit in de S. D.
A. P. onjuist noemde was, dat zü ten on
rechte de bestaande maatschappelijke orde
den naam van stelsel geeft. Maar zeer
juist achtte hij het. dat de wetgever ult-rst
krachtig moet Ingrijpen om schade voor het
algemeen .«lang te beletten van het ioor
baatzucht gedreven productieproces. In het
gansche verband kon dat kwalijk iecs anders
beteekenen dan dat de winstprikke'als
drijfveer van de productie, door den heer
Marchant evenzeer veroordeeld wordt *!s
door de S. D. A. P. en dat derhalve, om
schade voor het algemeen belang uit ’e
sluiten, de productle-om-wlnst door particu
lieren behoort p'aats te maken voor de socia
listische gemeenschapsproductie. De .leer
Marchant overdrijft, naar soclall'tlschen
trant, zoozeer de behoefte aan en de waard*-
van inerifnen van den wetgever dat hit d”“n
er voor wil spannen om het tegenwoordige
we’vaartpc'l der ar*—tde*s nr-dT al’e n’n-
welvaartspell te handhaven (hij heeft zeker
reeds een leglilatief panacee tegen crises co
werkloosheid on*dekt!); dat hij dezen de
verdeeling van het maatschaopelljk product
wil doen regelen en alle nadeelige gevolgen
van „economische overmacht” wil doen tf-
snljden. Dit dunkt ons alweer alléén mozeljjk.
door óf - zooals bij den aanvang van het
bolsjewisme In Rusland het geval was
voor te schrijven, dat niemand méér dan
een klein bedrag mag bezitten, óf door alle
particulier kapitaalbezit, allen particulieren
eigendom der productiemiddelen op te heffen
Ja, de heer Marchant klaagt er over, dat
In het eene land overvloed van kapitaal is
in ’t andere gebrek en wil den wetgever iu
dén arm nemen om dit te verhelnen. DU
beteekent dus. dat hij een internatio
nale socialistische gemeenschap wtl stich
ten. die de natuurlijke rijkdommen der ver
schillende volken geljlkmatlg distribueert.
Grootsche plannen? Neen, holle socia'is-
tische leuren, er op berekend om op te ruien
tegen „de leiders der productie, die door
baatzucht gedreven, het algemeen belang
benadeelen
De heer Marchant Is geheel In t socla'ls-
tlsch vaarwater tereeht gekomen: hij kan
zfjn eigen partijtje genist liquldeeren!”
Het gevaar gekeerd?.
Liet de toestand van den bandijk van den
Rijn nabij de Duitsche grens zich gister
morgen vroeg zeer dreigend aanzien, gister
middag tegen één uur had men een goede
hoop, het gevaar te kunnen keeren.
De plaats van de dreigende doorbraak is
zeer moeilijk te bereiken, daar ten gevolge
van den hoogen waterstand de geheeie om
geving van Lobith onder water staat. De
's-Gravenwrnrd is geheel volgeloopen en
dientengevolge was de directe verbinding van
Lcbith naar Spijk verbroken. Met donde
rend geweld stroomde het water door den
Ouden Rijn-mond en om op de plaats van
het gevaar te komen, moest men of over
Emmerik reizen, of tegen den sterken
steoom op. per boot naar de Duitsche grens
varen. De gevaarlijke plek is gelegen tus
schen de Duitsch-Nederlandsche grens en de
Hollandsche-Dultsche Steenfabrieken, die op
honderd meter afstand van de grens zijn
gevestigd. Uit de 's-Gravenwaard moesten
vijf gezinnen wegens het hooge water hun
woningei- verlaten en zijn in Huize Aerdt
ondergebracht.
Gistermorgen is ook de Ossenwaard begon
nen vol te loopen. Men heeft geen vrees voor
persoonlijke ongevallen, doch het water ver
oorzaakt vooral in verband met de noodige
werkzaamheden tot versterking van den
dijk, grooten overlast.
Gebleken is, dat onder den dijk een ge
weldig kwelgat was ontstaan, waardoor het
water onder den dijk door:troomde. het dijk
lichaam aantastte, waa.door ten slotte een
verzakking van ongeveer eén meter over een
breedte van 25 meter is ontstaan.
Eenlge honderden arbeiders werden aan
het werk gesteld, gesteund door de brand-
weeran uit Elten er Emmerik B« de boe
ren en de overige bevolking uit de omge
ving werden dekkleeden en zeilen en vooral
zakken gebaald De zeilen werden aan den
onderkant verzwaard met steenen, langs
het dijklichaam aan de rivierzijde naar be
neden gebracht, waarna duizenden zakken
zand daarop werden gebracht. Hetzelfde ge
schiedde aan den binnenkant van den dijk
en men hoopte lerdoor afbrokkeling van
het dijklichaam te voorkomen.
Doordat de dijk ongeveer één meter ge
zakt is. 1* het kwelgat samen gedrukt. «Oo-
dat er tegen den middag minder water on
der den dijk doorstroomde dan gistermor
gen vroeg. Naar de Ingenieurs mededeelden
bestaat er goede hoop, dat men er in zal
slagen het ergste te voorkomen. De dijk is
weliswaar gezakt, doch het water stond
ristermlddag nog 40 c.M onder de kruin van
den dijk.
Intusschen werden alle mogelijke voor
zorgsmaatregelen voor een eventueeie door
braak genomen. Te Lobith te militaire ver
sterking voor politiediensten aangekomen
De burgemeester verklaarde gistermiddag
omstreeks één uur. dat Mj in tegenstelling
met djn meening in den vroegen ochtend,
geloofde, dat men dea toestand meester aal
Hjjvea.
voor een der f 3000.- Levenslange ttheele oeaa. hikiheid tot werken door f wwq Ml een onaevsi met f nen Mi verlies ven een hand, f 4 JE verlies van een CQ bil een breuk van
verlies Van beide «rmen belde beenen ol beide noten doodeliiken sHoon Z5U.- Toet M een ooe duimnt wiisvinaer 1 aW* been o« arm
BUREAU: HOF 6. ALKMAAR
Telefoon: Administratie No. 433
RedarUe No. SU
Over de besprekingen, die te Milaan heb
ben plaats gehad tusschen den Russischen
Volks-Commlssaris van Buitenlandsche Za
ken, Lltwinof, en den Itallaanschen Minister
van Bihten andsche Zaken. Grandi. wordt
gemeld, dat deze besprekingen betrekking
hadden op een crediet, dat Italië voer den
tijd van rijf jaren aan Sovjet Rusland zou
verleenen.
Rusland zal voor een gedeelte van d'-t
crediet in Italië schepen bouwen, niet a'leen
handelsschepen, doch ook onderzeebooten en
lichte kruisers.
Verder zou zijn overeengekomen, dat Rus
I land een gedeelte van het crediet zal oplos-
I een door graanleveranties aan Italië.