ONS BLAD fl 'fej NU OF NOOIT! Voornaamste c^Cieuws p DONDERDAG 27 NOVEMBER 1930 VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 279 f 40. LUXE Onlusten op de Kanarische Eilanden Hand* en spandiensten De moord te Bennekom aan De dreigende dijkdoorbraak bij Lobith De Vrijheid over de Vriizlnnig- Demokraten Internationale samenwerking van R. K. Werkgeversvereenigingen Besprekingen tusschen Lltwinof en Grandi De toestand van baron van Voorst tot Voorst De loonen bij de Rijnscheepvaart verlaagd De Derde K«*u'scbe Zesdaagsche Wielerwedstrijd De aardbevingsramp la Japan HOE NU? NICOï. AASNUMMER VAN 8 PAGINA’S Een Italiaansch crediet Rusland JOH. LAUWERS Barometers Thermometers PAYGLOP 3 OTLOODEN t - EEN STEVIGE ACTIE AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAN RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL Hoog water NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD r,T vifp ri artFN of Een algemeene werkstaking Een Italiaansch crediet aan Rusland? Onlusten op de Kanarische Eilanden. Verklaringen in het proces-Ramsin. Bijeenkomst te *s-Gravenhage Barometerstand 9 uur vm.: 758. Vooruit. 291 dooden ccbcrgen Het gevaar vermoedeltjk geweken. lijk. Jan Hoek gaat in cassatie De patiënt is stervende ge- 1—6 Juli Juli water te keeren. door te breken. - 412.— zal per wagon. ^$^2 da voor be- Alie «bonne’s no dit blad ilin teasa onmvallca verzekerd Te Rome is -en Internationale Bood van Landbouwtechnici gesticht. De Tweede Kamer over de Onderwijsbe- grootlng en de motie-Lingbeek. 1520 22-27 lediging over te gaant afgekeurd zou wor- in 1970 in de week van gen lijk in 1929 in de week van De toestand van O. J. O. baron van Voorst tot Voorst, den oud-voarzltter der Eerste Ka mer is zorgwekkend. De. patiënt is stervende De belgische Kamer heeft haar vertrouwew in de regeerin- uitgesproken. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen werden opgestoken om 4.22 uur. In het gebied der Japansche aardbeving** ramp zijn 291 dooden geborgen. Gevaar voor dijkdoorbraak b(j Lobith ver moedeltjk geweken. 14—19 21 26 gev wel ABONNEMENTSPRIJS: rtr kwartaal, voor Alkmaar 2. Voor buiten Alkmaar 2A5 Met Geïllustreerd Zondagsblad 9.60 hooger f 4O">. - 45«— IT W*H««4r*r> WAARONDER HET ST. In de Voorbereidende Commissie van den Volkenbond is besloten tot instelling van een Permanente Commissie voor de Ontwa pening. 465-— 326. 325-— 270. Sinds Albarda’s bekende verklaring In de Tweede Kamer was men algemeen van gedachte, dat de S. D. A. P. In geen enkel geval meer aan landsverdediging door middel van gewapend optreden zou meedoen. Maar nu verschijnt in „Het Volk” weer een artikel, waarin wij lezen: PCCT V Dit laar deed zieb het merkwaardige feit voor. dat. niettegenstaande de aanvoer aan de veilingen grooter werd, de prijs zich hand haafde en zelfs omhoog ging. Due prijsstijging was voor een «eer belang- Volgens officieels mededeellngen zijn in htt Japansche aardbevlngsgebied reeds 291 dcoden geborgen. In Axaml is door de aard beving een kindertehuis veiwoëst. waardoor 24 kinderen dea dood vonden. Op het zu'de- Hjk gedeelte van het eiland Sachalln worden, naar gemeld wordt, eveneens hevige aard schokken waargenomen. Zaleski noodigt Calonder uit tot een be spreking te Warschau. Dultschland Volkenbond naar aanleiding van terreur in Opper-Silezlë. ovei weegt een stap b(j den if Poolscbe Algemeene werkstaking uitgeroepen Van Tenerlffe wordt nader aan de Spaan- sche bladen gemeld, dat bij de onlusten op Tenerlffe drie personen werden gedood en verscheidene gewond. De algemeene werk staking werd uitgeroepen. Qe kooplieden moesten hun zaken sluiten.' De bevolking etecht het ontslag van den gouverneur. o Lr tö n bil verlies vso anderen vinger. De behandeling van de Winkelsluitings wet in de Eerste Kamer. ADVERTENTIEPRIJS: Van 1— regels f LU: elke regel meer f-U. RECLAME per regel f i.U voor de eerste pagina; voor de overige pagina’s f iM. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bij vooruitbetaling per plaatsing 0.60 per advertentie van 5 regels: Iedere regel meer 0.12 in goedkoope tot de meest luxe uitvoering ZILVEREN FOTLOODEN systeem Eversharp L. Frankenberg - Alkmaar arbeid. De burgemeeste- van Herwen en Aerdt, In welke gemeente Lobith en omgeving lig gen. heeft voor de arbeiders de passagiers- boot Koningin Wilhelmina’ van den dienst LobithArnhem gerequfreerd. Op deze boot, ge in Jan Hoek heeft cassatie aangeteekend te gen 't arrest van 't Amhemsche gerecht hof. waarbij hij tot levenslange gevangenisstraf is veroordeeld wegens den moord te Benne kom. Hieruit zou te concludeeren zijn, dat niet iedere mobilisatie (natuurlijk met de bede'■ling, in geval van nood tot ge wapende landsverdt door de 8. D. Al P den. Ra, ra, hoe zit dat? Krabbelt men "n beetje terug, omdat men de 8. D. A. P. als regeerlngspartij gedisquallficeerd ziet? En wil men op deze wjjze nog het verwijt ontgaan, dat de 8. D. A. P. zich met Albarda's verkla ring „a-nationaal, zoo niet antl-natlo- naal" heeft verklaard? t Zou een zielig pogen zijn. Maar in ieder geval staat nu wel vast dat de leiders der 8. D. A. P. er voordeel in zien, de kwestie troebel te houden om voor iedere eventualiteit een achter deurtje open te hebben. Toch zullen zij deze taktlek niet kun nen volhouden, in de partij zelf zullen de lln'- hej elementen hen wel dwingen, volkomen klaren wijn te schenken. En in ieder geval zal de regeering zich houden aan wat uit Albarda’s verklaring geconcludeerd moest worden. Er zijn eenlge personen gewond bl) een botsing, die volgde op een protestbetooging tegen het prijsgeven van Tenerlffe op de Kanarische Eilanden, als haven. welke transatlantische schepen aandoen. Deze heb ben hun route gewijzigd, waardoor Las Pal mas in plaats van Tenerlffe aanloophaven wordt, hetgeen hier ontstemming heeft ge wekt. dreigde _J in- om het Het Met zich aanzien, dat deze dtfk Inder- d<ad in den loop van den nacht zou te- zwyken. Het gevolg sou dan zijn dat ongeveer 30 huisen last van het water zullen kragen. De bewoners hebben Intusschen reeds noodige maatrege'en genomen roodst eiustlge gevo'ven hiervan geen vrees hoeft te bestaan. De hulp der militairen Gistermorgen heeft het achtste regiment Infanterie een uitzending voor’aereid van manschappen naar den bedreigden Rijndijk bij Lo'iith waartoe vrachtauto’s voorzien van zandzakken en plonlersmateriaal in gereed heid werden gebracht Men was nog in af wachting van de toestemming van de Duit sche autoriteiten voor het paiceeren van de grens. Het was namelijk niet meer moge- om van Lobith naar Spijk te komen Men zou over Zevenaar den weg Didam Babberich moeten volgen en daar de grens passeeren. die op de bedreigde plek ligt, is logies reed gemaakt en de arbeiders kunnen ploegen ter plaatse rust nemen. De burgemeester van Herwen en Aerdt, de heer Bruns, heeft het gedurende de laat ste dagen zeer druk gehad tengevolge van de door den hoogen waterstand veroorzaakt* overstroom Ingen. Nu het grootste gevaar voor den dijk van Spijk geweken schijnt hoewel nog geen zekerheid bestaat, dat de dijk te houden zal zjjn dreigt een ander gevaar in Lobith, ztf het gelukkig niet zoo ernstig, dat men zich over de gevolgen ongerust behoeft te ma ken. In de kom van Loblth-Tolkamer gisteravond de zomerkade. die door de woners van Lobith was verhoogd Te Egmond aan Zee Tengevolge van den hevlgen storm in de laatste dagen en de hooge zeeën is de go- heele &g. Wagenweg weggeslagen. Men is druk bezig om een nieuwen weg aan te leggen. Deze komt ten Zuiden van hotel Welgelegen. Thans is men zoover gevorderd, dat ae schelpenkarren weer al en aaa kunnen rijden. „De waarheid is. dat de verklaring van Albarda zich nauwkeurig hle«d olnnen de grenzen van de resolutie van 1928, waarnaar zij zelfs met name verwees. De resolutie hield „rekening met de mogelijkheid, ook bij het ont wapeningsvoorstel der Kamerfractie uitdrukkelijk in acht genomen, dat. onder bepaalde omstandigheden, een mobilisatie van beperkten omvang, op den voet van een veiligheidswacht, oot door ons onvermijdelijk kan worden geacht.” De wueetingen Er worden 6 personen vermist, 655 hulzen werden vernield en 4500 beschad'gd. Op het schiereiland Ize werden tal van derpen ver woest. Trams en snoonve-ren zijn hier en daar volkomen gestagneerd. Hakcnemazjl, nat in het jaar 1923 geheel verwoest werd, is ook thans weer zwaar ge tetterd en er zijn slechts enkele huizen bl”ven s’ean. De badplaats Ito staat in vlammen. Woensdagavond te onggveer half acht hadden wjj een onderhoud met den burge meester van Herwen en Aerdt. den heer Bruns, met wlen wij den toestand van den dijk, die des morgens dreigde door te bre ken, bespraken. De burgemeester zelde ons, meer reden tot tevredenheid te hebben dan des mid dags. Volgens de verklaringen van de ingenieurs van den Waterstaat, hoopt men den dijk te behouden. Het dijklichaam is in den loop van den dag zeer versterkt, zoodat oogenblikkelljk niet meer bestaat. De vraag is even- wat het onderlichaam van den dijk doet. Indien dit niet verder wegzakt, kan het gevaar voor dijkdoorbraak als geweken worden beschouwd. Intusschen zijn de noodige maatregelen getroffen om den dijk nog verder te ver sterken. Duizenden zandzakken zjjn in den loop van den dag op de cedrelgde plek op en tegen den dijk gebracht. Niet alleen op de bedreigde plek, doch langs den geheelen <HJk in deze streek is gewerkt om het kwel water baas te blijven De honderden arbeiders, die hier aan de steenfabrieken werken, zjjn den geheelen dag voor den dijk in touw geweest. Van Dultsche zijde wordt groote medewer king verleend en hierdoor beschikt men op het oogenbllk over voldoende zakken en zand om met kracht te blijven doorwerken. In den nacht van Woensdag op Donder dag zou wo-den doorgewerkt Daartoe is in de eerste plaats in den loop van den dag door de monteurs van de steenfabrieken op den dijk een noodverlichting aangebraeht. Onder leiding van Ir. Kanstijn van den Rijkswaterstaat te Arnhem, zal door een ploeg van 50 arbeiders den geheelen nacht aan de versterking van den dijk worden ge- Met ingang van Maandag sx. zullen de loonen bij de Rijnscheepvaart met 7 pet worden verlaagd. De nieuwe loonregeling kan niet worden opgezegd vóór 1 Maart 1931 en geldt tot 31 Maart 1931. Dinsdag IJ. zijn ten kantore dér Algemeene R. K. Werkgevers-Vereeniglng te ’s-Graven- hage de afgevaardigden der Katholieke Werkgeversvereenigingen van België. Dultsch land. Frankrijk en Nederland bijeen geko men. ten einde een geregeld en voortdurend overleg tusschei. deze vereenlglngen tot stand te brengen. De noodige besluiten en maatregelen zijn genomen om daartoe te geraken. Tot leden van het Comité van voorberei ding werden aangewezen: Mr. M. P. L. Steenberghe (Nederland), voorzitter; Dr. W Fonk (Dultschland); Ir. R Lambert (Waalsch België); Karei Platteau (Vlaamsch België) en Job. Zamanskl (Frankrijk), le den. De niet vertegenwoordigde vereenlglngen In Engeland, Spanje, Tsjecho-Slowaklje en Zwitserland zullen worden uitgenoodlgd bun afgevaardigden in het Comité aan te wijzen. Het secretariaat van het Comité van voor bereiding is toevertrouwd aan Dr. L. G. Kor tenhorst, Lange Voorhout 19, Den Haag. rijk deel te danken aan de meerdere vraag uil het buitenland naar onze vroege aard appelen tengevolge van de lagere spoor- vrachten, waardoor ons product in grootere hoeveelheden kon worden geëxponeerd en b*ter tegen de aanvoeren uit België en andere landen kon concurreertn. Welke funeste gevolgen de hooge spoor- vrachten voor tuinbouwproducten hier heb ben voor dit bedrijf in vergelijking met Duitsci.land, ondervindt wei heel sterk Noord-Hoiland, waar men zich in het bijzon der toelegt op bet teelcn van kool. De vrachtgordprijs is in Dultschland over het algemeen lager, en wel dank zij de in Dui schland ingevoerde Ui:zondeiingsia- rieven. Tengevolge van een dergelijk Uit- zonderingstarief kost het vervoer van een wagon van 15.000 K.G. sluit kool van Büsum (in Holstein) naar Dortmund (aistand 486 K-M.) thans 204 Mark, terwijl datzelfde vervoer van Broek op Langendij k naar Dortmund (afstand 283 K.M.) 191 Mark kost. In vergelijking met de Nederlandscl.e spoorvracht vervoeren de Duitsche Spoor wegen derhalve de Duitsche koolsoorten over een afstand van 200 K.M. gratis Welke gevolgen dit l.eeft voor den Neder- landschen tuinbouw, hlijkt uit het feit, dat, dank zij het Duitsche Uitzondenngstarief voor sluit kool, op dit oogenblik de markten van Nederlandsch Limburg worden over stroomd met belangrijke hoe veelheden "800! uit Holstein, iets, wat zich nooit tevoren heeft voorgedaan, terwijl voor het Nederlandsche product geen afzet te vinden is l Limburg, dar tengevolge van(de ontwikkeling zijner industrie voor den Nedcrlandschen tuin bouw als een zeer belangrijk binnenlandscb afzetgebied in aanmerking komt, gaat op deze wijze voor den eigen tuinbouw verloren. Welke gevolgen deze aan voer van Duitsche tuinbouwproducten in het bijzonder voor den tuinbouw m Limburg moet hebben, is duidelijk. In Italtl en België, de voornaamste concur renten van den Nederlandsci.en tuinbouw, zijn de spoorvrachten voor tuinbouwproduc ten zeer aanzienlijk lager dan in ons land. De Nederlandsche vrachtprijs voor ijlgoed is bijna 80 procent hooger dan dé Duitsche. He’ ergste is echter, want dit wordt vooral in deze tijden gevoeld als een schrijnend onrecht, dat de Nederlandsche Spoorwegen voor bet vervoer van buitenlandsche artike len lagere tarieven berekenen dan voor het vervoer der producten van eigen bodem, lijst de vraag, waarom deze lagere tarieven indien de Nederlandsche Spoorwegen er ten aanzien van de buitenlandsche producten financieel mede uitkomen ook niet voor de Nederlandsche tuinbouwvoortbrengselen kunnen gelden. Komen de Nederlandsche Spoorwegen met de lagere tarieven financieel niet uit en geven zij dus practisch aan den handel in bttitenlandtche producten een sub sidie, waarom wordt deze subsidie dan aan den handel in Nederlandsche groenten en fruit onthouden De jarenlange pogingen, door bet Centraal Bureau der Tuinbouwveilingen in Neder land bij de Directie der Nederlandsche Spoor wegen in het werk gesteld om verlaging der tarieven te verkrijgen, hebben geen resultaat opgeleverd. Reeds meerdere malen hebben we er hier in het laatste iaat op gewezen en daarom volstaan we met enkele voorbeelden. Volgens speciaaltarief 6 bedraagt de vracht- goedprijs voor het vervoer als wageniading van 5.000 K.G. van overzee aangevoerde versche appelen, peren, druiven, perziken, pruimen en abrikozen van Rotterdam of Amsterdam naar Maastricht 37.50 en naar Venlo 32-50. In omgekeerde richting (dus voor hét ver voer van Limburgsch fruit) bedraagt de vracht van Maastricht naar Amsterdam f 47.en van Venlo naar Amsterdam f 38.50, zoodat voor het vervoer van het Lim burgsch fruit ruim 25 méér vracht moet worden betaald dan -or het vervoer van het aan onzen tuinbouw zoo felle concurrentie aandoendc Atnerikaansch en Canadeesch fruit. Tenslotte moge nog worden gewezen op de bepaling van Speciaaltarief 2, volgens hetwelk het vervoer van 10.000 K.G. btu- tenlandsch graan (of talrijke andere artikelen) van Rotterdam naar Oldenzaal A. S. (afstand 203 K.M.) slechts f 37.koet, terwijl hei vervoer van Nederlandsche producten als kool, peen, uien of aardappelen over een zelfden afstand volgens Speciaaltarief 1 niet minder dan 56.kost, dus ruim 51 méér. Voor het vervoer van Amsterdam naar Oldenzaal A. S. (afstand 163 K.M.) bedragen de vrachtprijzen resp. t 33.en 48. zoodat ook over dit traject het vervoer van het Nederlandsche product ruim 45 duurdei is dan van het buitenlandsche artikel. Men zal met al dit feitenmateriaal, dat aan de Kamerleden in nog veel groo’er getal is gezonden, niet kunnen ontkennen, dat de tuinbouw strijdt voor een rechtvaardigen eisch. Nu of nooit is het parool en het is »e hopen dat onder die leuze door de volks vertegenwoordiging de noodige kracht op de regeering wordt uitgeoefend. Verlaging der spoorvrachten is een der weinige middelen, waarmede de Nederland sche tuipbouw door de Regeering in deze moeilijke tijden in zijn geheel en direct kan worden gesteund en daarom dient dit middel ook door de Regeering te worden toe gepast. Vrijdagavond ex. wordt de Duitsche serie van de Zesdaagsche wielerwedstrijden voort- gozet met den Derden Keulschen Zesdaag- schen. Om 10 uur des avonds zal het-startschot vallen in de Rhelnlandhall en wederom sul len zes dagen en zes nachten de wielen van de machines rondsuizen, 145 uten zullen twee dozijn racers de bouten baan rond- vltegen en als wilde jachten zullen worden ontketend en ongekende krachten en ener gie door de renners sullen worden ten toon gespreid, eerst dan zal de goede Zesdagen stemming er zijn en zal het publiek de rij ders enthousiast toejuichen. In de Rhelnlandha'le zullen 13 koppels de lange reis aanvaarden, het zijn: Gebr. van Kempen; GuerraDtnale; Le moine—Duray; OszmellaMeijer; Damm— Schorn; KrewerThoüembeek; Rausch Hürtgen: Khmer—Tietz; Rteger—Kroschel; SciunitzStegerDamm KrosslmJlnghaus PrtnRHwtelB Ptfniburg. Door het Centraal Bureau voor de Vei lingen in Nederland is thans een stevige actie ingezet om eindelijk de zoo zeer noodig ge achte verlaging der spoorvrachttarieven te krijgen voor de tuinbouwproducten. In zijn antwoord op hetgeen daaromtrent bij de algemeene beschouwingen over de rijksbegrooting was gezegd, zeide de Minis- ter-Presidem in het geheel niet, dat deze verlaging met noodig was voor de in moei lijkheden verkeerende land- en tuinbouw en nog minder dat hij er tegen was. Met ta- riefsmaatregelen. die de directie van de Spoorwegen niet verantwoord acht, moet men naar het oordeel van de Regeering wel zeer voorzichtig zijn. De Minister-President ver wees de Kamer echter naar de Ministers van Waterstaat en Financiën, die sedert 1921 namens den Staat beschikken over de meerderheid der aandeeku. Deze beide ministers zouden van diz macht kunnen ge bruik maken om maatregelen, die zij noodig achten, ook tegen bet gevoelen der directie door te zetten, maar als men dien weg passend mocht achten, om tot ingrijpende verlaging van de tarieven te komen, mag men niet het oog sluiten voor het feit, dat alweer de schatkist het slachtoffer zou worden. Men voelt in deze woorden van minister Ruys de Beerenbrouck waar het bezwaar tegen de tariefsverlaging vandaan komt en het is te begrijpen, dat land- en tuinbouw, waar het hitr gaat om het bestaan van deze takken van volkswelvaart thans een uiterste poging doen om door de Kamer pressie op de regee ring te laten uitoefenen, in het bijzonder op de beide hier genoemde ministers. De vrachttarieven der Nederlandsche Spoorwegen zijn èn in verhouding rot de waards der genoemde tuinbouwproducten èn in vergelijking mer de tarieven van de voornaamste met den Nederlandschen tuin bouw concurreerende landen èn in vergelij king met de tarieven, welke de Nederland sche Spoorwegen berekenen voor het vervoer van uit het buitenland aangevoerde producten veel te hoog, gelijk in de hierbij gaande toelichting nader is uiteengezet. Dit wordt door den Nederlandschen tuin bouw gevoeld als een onrechtvaardigheid, waardoor de geheeie economische positie van den Nederlandschen tuinbouw ernstig wordt getroffen. De Duitsche en Italiaansche producten kunnen met veel minder vrachtkosten, dus veel goedkooper worden aangeboden dan de Nüde landsche tuinbouwvoortbrengselen, hetgeen vooral in tijden van malaise en werk loosheid als thans heerseben. van grooten invloed is. De zooveel hoogere Nederland sche Spoorvrachten vormen dus een zeer ernstige belemmering voor den afzet van Nederlandsche tuinbouwproducten. Nu de Nederlandsche tuinbouw echter in zeer moeilijke omstandigheden is geraakt en de prijzen van tuinbouwproducten tot een uiterst laag peil zijn gedaald, waardoor de vrachtkosten in verhouding nog zwaarder drukken, nu mag zeker niet meer uitsluitend worden uitgegaan van de vraag wat is in het belang van de Spoorwegmaatschappij doch behoort de kwestie ruimer te worden gesteld en op de eerste plaats het algemeen belang van den Nederlandschen tuinbouw bij vrachtverlaging in aanmerking te worden genomen. Als de regeering altijd en uitsluitend kijkt naar de financieele belangen van schatkist en spoorwegmaatschappij dan is geen enkele steunregeling mogelijk. De Directie stelt zich op het standpunt, dat vrachtverlaging zonder eenigen invloed op den omvang van het vervoer zou zijn en derhalve voor de Spoorwegmaatschappij geenerlei voordeel zou opleveren. Deze gedachtengang moe’ echter uit han- delsoogpunt als absoluut onjuist worden afgewezen. Tallooze malen is door den handel de ondervinding opgedaan, dat koopover eenkomsten niet tot stand kwamen en reeds gedane bestellingen werden geannuleerd op grond van het feit, dat de transportkosten te hoog waren en elders (in het bijzonder in Italië) tegen lagere prijzen de producten konden worden verkregen. De Nederland sche spoorwegen missen het vervoer. Welk een gunsrigen invloed lagere spoor vrachten op den afzet van tuinbouwproduc ten ui’oefenen, dat heeft dii jaar de vracht verlaging voor vroege aardappelen wel heel duidelijk aangetoond, de eenige verlaging, waartoe de Regeering bereid bleek en die nog slechts voor den tijd van zes weken (t Juli 15 Augus’us) verleend werd. Op 1 Juli trad de verlaging van 30 in werking en den- zelfden dag ging de prijs van vroege aard appelen op de veilingen belangrijk in de hoogte. En op ia Juli kon het Duitsche vak- blad „Der Kartoffelhandel” schrijven „In Holland onderging de handel in vroege aardappelen door de spoorvrachtver- laging een merkbare verbetering, zoodat de export weer mer succes kon worden aange vangen en de Hollandsche vroege aardappelen weer ver naar het Oosten en naar het Zuiden doordrongen." Volgens de thans verschenen officieele cijfers van het Bureau voor de Statistiek bedroegen de gemiddelde prijzen voor vroege aardappelen op de veiling te Broek op Lan- ,J»oté" schrijft in de „VrUbeM": „WU moeten nog Iets zeggen over de rede voeringen, door den heer Marchant b*J de Algemeene Beschouwingen over de Rljksb- grootlng gehouden. Deze waren in het wezen der zaak niet anders dan verdediging en aanprijzing van de S. D. A. P Een eteen geluld was In die redevoeringen niet te be kennen, de heer Marchant trad eenvoudig op als gangmaker voor de 8. D. A. P-, of wil men, als haar slippendrager. De 8 n A. P. was zóó vbortreffelijk en zóó onmtebaa.- dat het schier een misdaad moest genoemd worden te informeeren naar het Al dan niet aar.wezig zfjn bij haar <an revolutionaire voornemens in geval van een mobilisatie Dat moest alleen dienen om haar „te Jls- qua'.Ulceeren als re^erlngsna-tU” Men dreef haar zoodoende in dan revolutionairen hoek! Welk een dwaasheid! De 8. D. A. P. heeft revolutionaire bedoelingen of zij heeft die niet. Heeft zij die niet, dan kan zij er rond voor uitkomen. De revolutionaire c ementen In haar midden moeten dan maar een goed heenkomen zoeken en naar de communisten loopén of een eigen revolutionair part (It ie stichten. Heeft zij ze wel,- dan drijft men haar niet In den revolutionairen hoek, door haar de duimschroeven aan te leggen. Im mers dan is z}j allang in dien hoek en aooiit men haar alleen zich in haar ware gedaante te vertoonen. De door den heer Marchant gebezigde tactiek is buitengewoon onhandig. Wanneer de vrijzinnig-democrat sche partij naast de 8. D. A. P. nog reden van bestaan wil hebben, dan kan deze toch al’een h(-»r!»l gezocht worden, óf dat de vrljzlnnlg-demb- craten iets anders beoogen, óf dat zij net beoogen op andere, meer democratische, ordelievende wijze. De heer Marchant had dus óf een ander program moeten ontwik kelen, óf moeten zeggen: laten de orde’ié- vende elementen uit de 8. D. A P zich voeden bij mijn groep. Maar hij heeft noch het een, noch het ander gedaanhij deed niets dan de S. D. A. P. oobemelen als de meest voortreffelijke partij ter wereld, als n macht in ons land, waarmede rcken.ng ge houden behoort te worden en die op geen enkele wijce mag worden verzwakt, doch net regeeringskaateel behoort te bezetten. Op de«é séyze cijfert hij zjjn eigen partijtje volkomen S»eg en geeft hij zjjn kiezers als t ware den wen’.:, bU de eerstkomende gelegenheid liever mede te werken aan verdere versterking van de 8. D. A. P., door op hiér te stemmen, dan aan haar invloed zooveel mogelijk af breuk te doen. Dat is politieke relfmoorj. Want ook in het door hem ontwikke de pro gram was niets eigens meer; het was zuiver socialistisch. Het eenlge wat hit in de S. D. A. P. onjuist noemde was, dat zü ten on rechte de bestaande maatschappelijke orde den naam van stelsel geeft. Maar zeer juist achtte hij het. dat de wetgever ult-rst krachtig moet Ingrijpen om schade voor het algemeen .«lang te beletten van het ioor baatzucht gedreven productieproces. In het gansche verband kon dat kwalijk iecs anders beteekenen dan dat de winstprikke'als drijfveer van de productie, door den heer Marchant evenzeer veroordeeld wordt *!s door de S. D. A. P. en dat derhalve, om schade voor het algemeen belang uit ’e sluiten, de productle-om-wlnst door particu lieren behoort p'aats te maken voor de socia listische gemeenschapsproductie. De .leer Marchant overdrijft, naar soclall'tlschen trant, zoozeer de behoefte aan en de waard*- van inerifnen van den wetgever dat hit d”“n er voor wil spannen om het tegenwoordige we’vaartpc'l der ar*—tde*s nr-dT al’e n’n- welvaartspell te handhaven (hij heeft zeker reeds een leglilatief panacee tegen crises co werkloosheid on*dekt!); dat hij dezen de verdeeling van het maatschaopelljk product wil doen regelen en alle nadeelige gevolgen van „economische overmacht” wil doen tf- snljden. Dit dunkt ons alweer alléén mozeljjk. door óf - zooals bij den aanvang van het bolsjewisme In Rusland het geval was voor te schrijven, dat niemand méér dan een klein bedrag mag bezitten, óf door alle particulier kapitaalbezit, allen particulieren eigendom der productiemiddelen op te heffen Ja, de heer Marchant klaagt er over, dat In het eene land overvloed van kapitaal is in ’t andere gebrek en wil den wetgever iu dén arm nemen om dit te verhelnen. DU beteekent dus. dat hij een internatio nale socialistische gemeenschap wtl stich ten. die de natuurlijke rijkdommen der ver schillende volken geljlkmatlg distribueert. Grootsche plannen? Neen, holle socia'is- tische leuren, er op berekend om op te ruien tegen „de leiders der productie, die door baatzucht gedreven, het algemeen belang benadeelen De heer Marchant Is geheel In t socla'ls- tlsch vaarwater tereeht gekomen: hij kan zfjn eigen partijtje genist liquldeeren!” Het gevaar gekeerd?. Liet de toestand van den bandijk van den Rijn nabij de Duitsche grens zich gister morgen vroeg zeer dreigend aanzien, gister middag tegen één uur had men een goede hoop, het gevaar te kunnen keeren. De plaats van de dreigende doorbraak is zeer moeilijk te bereiken, daar ten gevolge van den hoogen waterstand de geheeie om geving van Lobith onder water staat. De 's-Gravenwrnrd is geheel volgeloopen en dientengevolge was de directe verbinding van Lcbith naar Spijk verbroken. Met donde rend geweld stroomde het water door den Ouden Rijn-mond en om op de plaats van het gevaar te komen, moest men of over Emmerik reizen, of tegen den sterken steoom op. per boot naar de Duitsche grens varen. De gevaarlijke plek is gelegen tus schen de Duitsch-Nederlandsche grens en de Hollandsche-Dultsche Steenfabrieken, die op honderd meter afstand van de grens zijn gevestigd. Uit de 's-Gravenwaard moesten vijf gezinnen wegens het hooge water hun woningei- verlaten en zijn in Huize Aerdt ondergebracht. Gistermorgen is ook de Ossenwaard begon nen vol te loopen. Men heeft geen vrees voor persoonlijke ongevallen, doch het water ver oorzaakt vooral in verband met de noodige werkzaamheden tot versterking van den dijk, grooten overlast. Gebleken is, dat onder den dijk een ge weldig kwelgat was ontstaan, waardoor het water onder den dijk door:troomde. het dijk lichaam aantastte, waa.door ten slotte een verzakking van ongeveer eén meter over een breedte van 25 meter is ontstaan. Eenlge honderden arbeiders werden aan het werk gesteld, gesteund door de brand- weeran uit Elten er Emmerik B« de boe ren en de overige bevolking uit de omge ving werden dekkleeden en zeilen en vooral zakken gebaald De zeilen werden aan den onderkant verzwaard met steenen, langs het dijklichaam aan de rivierzijde naar be neden gebracht, waarna duizenden zakken zand daarop werden gebracht. Hetzelfde ge schiedde aan den binnenkant van den dijk en men hoopte lerdoor afbrokkeling van het dijklichaam te voorkomen. Doordat de dijk ongeveer één meter ge zakt is. 1* het kwelgat samen gedrukt. «Oo- dat er tegen den middag minder water on der den dijk doorstroomde dan gistermor gen vroeg. Naar de Ingenieurs mededeelden bestaat er goede hoop, dat men er in zal slagen het ergste te voorkomen. De dijk is weliswaar gezakt, doch het water stond ristermlddag nog 40 c.M onder de kruin van den dijk. Intusschen werden alle mogelijke voor zorgsmaatregelen voor een eventueeie door braak genomen. Te Lobith te militaire ver sterking voor politiediensten aangekomen De burgemeester verklaarde gistermiddag omstreeks één uur. dat Mj in tegenstelling met djn meening in den vroegen ochtend, geloofde, dat men dea toestand meester aal Hjjvea. voor een der f 3000.- Levenslange ttheele oeaa. hikiheid tot werken door f wwq Ml een onaevsi met f nen Mi verlies ven een hand, f 4 JE verlies van een CQ bil een breuk van verlies Van beide «rmen belde beenen ol beide noten doodeliiken sHoon Z5U.- Toet M een ooe duimnt wiisvinaer 1 aW* been o« arm BUREAU: HOF 6. ALKMAAR Telefoon: Administratie No. 433 RedarUe No. SU Over de besprekingen, die te Milaan heb ben plaats gehad tusschen den Russischen Volks-Commlssaris van Buitenlandsche Za ken, Lltwinof, en den Itallaanschen Minister van Bihten andsche Zaken. Grandi. wordt gemeld, dat deze besprekingen betrekking hadden op een crediet, dat Italië voer den tijd van rijf jaren aan Sovjet Rusland zou verleenen. Rusland zal voor een gedeelte van d'-t crediet in Italië schepen bouwen, niet a'leen handelsschepen, doch ook onderzeebooten en lichte kruisers. Verder zou zijn overeengekomen, dat Rus I land een gedeelte van het crediet zal oplos- I een door graanleveranties aan Italië.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1