VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” ZONDAGSROEP EVANGELIE-VERKLARING DLRDE BLAD BLADZIJDE 1 VRIJDAG 28 NOVEMBER 1930 KERKtlJSTEN ALKMAAR WEEKKALENDER T 'll AKERSLOOT Dominicaansche Kalender RREFZAND Miskalender CASTRICUM BERGEN ANNA PAULOWNA BEBICKT bU de paarse biyft 2e Exclta. 3e MARAN-ATHA! Deum Alleluja biechten op de aarde aijgst onder maand. der Luc. XXI. 25-33 alle den dag g 'vangenne- 7 wU d. en or. II over zegen en Gedoopt: Petrus en Past. CH. DE MEULDER. Hcerhugowaard. Of in paars: Mts colaas, 3e Exclta. en Te van is net geen in de ter volle der b leden bt u*t- OFFICIEEL KERK ZONDAG, half 8 tot zekere tatectie; 10 uur voor de p^r-xthle. MAANDAG, 8 uur voor de overleden ar men der parochie. DINSDAG. 8 uur voor Geiardus Kuys en Maart’e Zonneveld. WOENSDAG, 8 uur voor Gerardus Lin ders. DONDERDAG. 8 uur voor familie Swart.,. VRIJDAG, half 8 voor de leden ~*n he» *-‘ Genootschap van het H. Hart. ZATERDAG, 8 uur voor G uurtje Groot. eerbaar wandelen: cronkenschappen, ontuchtigheden, r maar doet aan den Heer Jezus. Christus. Epistel en Evangelie EERSTE ZONDAG VAN DEN ADVENT Epistel alt den brief van den H. Apostel Panlns aan de Romeinen; XIII, 11—14 Broeders! wij weten, dat het uur nu daar is, om uit den slaap te ontwaken. Want nu is onze zal ghe d nader, dan teen wy het geloof eerst aannamen. De nacht is voorbij, en de dag nadert. Laten wy dan de werken der duisternissen afleggen en de wapenen des lichts aandoen. Laten wy. als by dag. niet in bras; en en in n et in slaapkamers en niet in twist en afgunst: Week van SO Nov. tot en met 8 Deo. ZONDAG 30 NOVEMBER, le Zond. V. Advent, or. II en lil. Langend ijk. Th. J. VAN NOORD Pr. Gekruisigden. Het antieke denken kon zien cnmogeiyk een gekruisigden God voorstel len. Ook het woord ..Zoon van David", waar aan Hy als drager der Israëlitische Messlas- ’rtee zooveel gewicht hechtte, lukt Hem min der goed om hen in te leiden in het mys terie van zyn lydsn. Het kleine toen al niet nüll’aristlsche vo'k in dien syrischen uit hoek van de Middellandsche Zee danste er voor om den stryd tegen zijn toenmalige overheerochers de va’.e trekken te geven van ’n do'mengekroonden koning. Inderdaad, 't wcord „Menschenzoon” gaf werkeiyk goed het grocte dogma weer, voor welks" versprei ding en inprent.ng de Nazaretr vooral net laatste Jaar van zyn opeYibaar leven zoo on afgebroken yverde. Op dat beeld in den styi van Michel An gelo volgt, opzet elijk om den schrucmaruK weg te nemen het groote woord der vol maakte zlelerust. Voor allen, die in relnheia des harten, georganiseerd of niet georgani seerd, bewurt if onbewust christen zyn. dat wü zeggen, «oor allen, die niet de dwaling. Orde. WOENSDAG 3 DECEMBER, H. Francis cus Xaverius, 3e geb. Exclta. DONDERDAG 4 DECEMBER, H Petrus Ctrysologus. 2e geb. Exclta, 3e geb. H. Bar bara. Credo. Op den uitkijk Men wil riu eenmaal gaarne des Zondags avonds vroeg thuis zyn. waar veel voor te zeggen is. Daarom zal de Advent-preek wor den gehouden door den directeur der jon gens-Congregatie om 6 uur. De keuze van dit uur spreekt voer zichzelf. Men kan nu een Advent-preek bijwonen, toch vroeg thuis zyn. Moge het drukke bezoek Zondagavond bewyzen, dat het nemen van dezen maatre gel op prys wordt ge teld. Anderen verkiezen het Lof. welnu, ook daar is men vroeg thuis, zoodat n'emar.d zich verontschuldigen kan en wegbiyven. een. Jacobus, MAANDAG 1 DECEMBER, H. Andreas, Ap. t. d. <30 Nov.)mem. Z. Joannes, bel. <3 Dec.) en van den Zondag. DINSDAG 3 .DECEMBER, zonder Gloria, 3e geb. H. Sabbas. 3e Deus, qul de beatoe. Pr.: Z. Nlcolaas Tavilei. H. Sabbas. ZATERDAG 6 DECEMBER, H. Nicolaas. "e geb. Excita, 3e geb en laatst? Evang. v. d. Vigilie van O. L Vr. Onb. Ontvangenis. d. Vigilie, 2e H. Nl- msar in waarheid den Nazareër volgen, is zijn paro'.isia geen angstaanjagend st arge- richt. zy kunnen gerust hun hoofden op heffen. want voor hen is het de laatste „ver lossing". Nauweiyks echter heeft HU,dat Oosterscn getinte be-ld geschilderd en daaraan dat al- gemeene ct'iisehe slot gegeven, of een der Apostelen steekt vlak voor zijn gezicht aen vinger op Het woord vdn dien morgen hem nog niet dbidelyk: hy is min of meer bedwelmd door* zijn blik op de zuilen, de tinnen, den masralen bouw des tempels, die aan gen? zijde der "boek Cedron over het dal tegen den heuvel ligt. Hl) wil weten, wanneer die schrikwekkende dingen zullen gebeuren eh of men de catastrophe d?r verwoesting van Jerusalem een paar maanden van te voren weten kan. Wy weten wel. dat de catastrophe valt in het Jaar 70 na Christrs. Wil kennen de kei zers. die den veldtocht leidden en de revolu tie in Palestina, die daartoe aanleiding gai; wij kennen ook het beeldhouwwerk op triomfboog van Titus by het Romeinsche Forum, dat ons de wegvoering ran den ae- venarmigen kandelaar en de mlng der tet slaven gedegradeerde joodsene oproerlingen voorstelt. Die Apostel echter staat nog vóór de ge beurtenissen. Het is eerst het jaar 33. ..Kan men op een of andere manier te weten ko men. wanneer die vreeselijke dingen een aanvarg n-men?" Toen vatte de Heer hem bij de nand en onderrlchtte hem met een voorbeeld uit de landbouwschool. De Apostel herinnert zich nog wel de vilgebcomen bij het meer van Genesareth. die ook in Juda groeien. Hy weet, dat het dorre hout in het voorjaar, wanneer de sappen stygen. zacht wordt en zwelt. Dan kan men ai was men blind al had men geen reuk, al merkte men niets van de temperatuur of van de synsche zen, die over de stze.iachtlge velden rond Betn- saida klatert, dan kan men met de hand voelen, dat die knoppen uitbotten. Tusschen hen en den beginnenden zomer bestaat een innig verband Zoo zal men ook uit het ge- hee’e leven van 1 Israëlitische volk kunnen weten, of het en hoe lang het nog duurt. Als het zoo voortgaat daarginds in Jeruza lem. als de officierie Kerk zoo dood biyft. als de leidende klassen van het volk de -ronte beteeken's van hun tijd zoo weinig begrijpen, ais in den lande nog slechts en kele stille menschen onrecht vroom zHn en den grooten joodseben God in hun ziel dra gen. als de anarchie tot binnen den tem- nel heerscht en men van den tempel een warenhuis maakt, als de geldkoersen en het stagen en dalen van den do"ar hun meer Interesseert dan de onderhouding van Gods wet bl: het stille avondgebed of bij het hei ligen der dag’aak. als de verwording hen tot blanketten en tet losbandigheid drijft en daarbU verdorren de wordende kinderen en verwildert d» tucht, de onrechtheid, de of- 'ervaardi»beid van den huis-lijken baard dan is d» cata-trophe niet meer tegen te sovden Dan zullen huizen tempel en stad verwoest wore* en; chn Is bet vuur dezer heilige offemlaats ulteedoofd. Dat "iggn*tche breid sluit met een krach- ti»en o-ro-n de christen menschen: .wanneer d-t al’es geschiedt, weet dan dat het .Riik Gods” nab’j Is." Ook Marcis kent fat wcord. M»ttheus echter, meer dan de heide andere Evangelisten in het joed-che ’eankerd huivert om den heiligen Naam "ods on»m”-o»den uit te snreken. Daarom noemt hh den ni-uwen t”d het .Rilk der TT“ir“!en Hm nochtans is bet dui- lel'lk. dat met Christus een nieuw tijdperk '-egirt, a»n betw»’k het leuter rat’onale en ■""■ter pcl’tl»*» Jere-r’—n van f«n b—h—n- 'f d-n rug toekre»de. Het is niet voldoende n-t b’a’nve b’c“d d»r a->’'t~""d“rs en der ko- )r> r«»> he***en. F-t nienwr spant zyn tenten cn «Un gezichten rul- ZONDAG, le Zendag van den Advent. Ad vent is een Latllnsch woord en beteekent: komst. Het Grleksche woord is parousie (parcesle) en wordt gebruikt o-n Jezus’ komst in -t laatete oordeel aan te d'lden. De viering van d»n Advent dagteekent van het einde der 4e eeuw. De eerste of- flcieele vermelding vinden we in het concilie van Sa-agossa tn Spanje in 380. Van de 5e eeuw af bert-nd het gebruik om het volk op te wekken tot ’n waardige voortere'ding tot het H. Kerstfeest. Bisschop Perpetuus van To-ts verorde-de omstreeks 480 dat de ge- loovlgen van 11 Nov. St. Martlnus af zou den vesten op Ma»ndar. Woensdag en Vry- dag. dus 'n groote vasten gell’k die vóór Pascben. Tn de He eeuw werd deze vasten eeuw i, wel- Evangelie vo*gens den II. Lucas; XXI, 2533 In dien tyde zeid? Jezus aan Z.'ne leer lingen: In zen, en maan en sterren zullen teekenen zyn. en r. de volken uit verbaasdheid van net geru sch der zee en der baren; d» menschen tullen bezwyken van /rees en verv/achting van hetgeen der gehcele Wereld zal overkomen; v/ant de krach.en der hemelen zullen be teerd worden. En dan zullen zy den Zoon des menschen in eene wolk zien komen met groote macht en heeriykheid. Als dan deze dingen beginnen te gesch'eden. zoo ziet omhoog en heft uwe hooioen op; omdat uwe verlossing naby is. En Hy zeide hun eene geiykenls: Beschouwt den vygebexim en alle beamen; als zy nu uitschieten, dan weet gy. dat de z:mer naby is. Zoo ook, als gy deze d ngen ziet geschieden, weet dan, dat het R’Jk Gods naby is. Vcorwaar. ik zeg u. dat dit geslacht niet zal voorbijgaan, eer al deze dlnren geschieden. Hemel en aarde zullen voorbygaan. maar myne woor den zullen niet voorbijgaan. Parochie St. Jan de Evangelist ZONDAG 30 Nov Hsden 1ste Zondag van den Advent opening van het Kerkeli’k Jaar. Epistel: Broedefs! wy weten, dat het uur nu daar is, om uit den slaap te ontwa ken. t Evangelie: In zon, en maan en sterren zullen teekenen zyn. en op de aarde angst onder de volken. De H. Communie zal worden uitgereikt om zeven uur. vijf minuten voor half acht en onder de H Mis van half acht, welke zal worden opgedragen voor de ove"leden familie BrouwerAlkemade. Om half tien gezongen H. Mis voor ons aller geestelHjt en tljdeiyk welzijn. Onder de twee H. H. Missen collecte voor de schulddelging der kerk, welke collecte met bilzondere warmte wordt aanbevolen. Des avonds om 7 uur Lof met Miserere en Advents-meditatie. Onder werp: En het einde van het leven is de Dood. Voor de vrije plaatsen zal geen extra contributie worden gevraaed. In den loop der week zyn de H H. Misren om 8 uur en wel voor de vo’cende intenties: MAANDAG, als Noveenbede. DINSDAG, voor Cornells Zwanenburg. WOENSDAG voor een overleden Priester. DONDERDAG, voor de overleden familie Gerelt Timmer en Joanna de Groot. VRIJDAG, 1ste Vrijdag der maand, toe gewijd aan Jezus H. Hart De H. Mis om - half 8, gezongen door het dameskoortje. tot intentie van Joannes Roos'oot er ove-leden - dochter. Des avonds om half 8 oefening van den H. Kruisweg. a ZATERDAG, voor Margaretha RWn. geb. v. d. Holst. Des avonds van 8 tot half 9 uur blechthooren. ZONDAG, half 8 voor huisgezin. Geboren Weyers. tijd tot 4 weken beperkt, tn de 12 werd enkel onthovd’ng voorgeschreven, ke in de 14e eeuw kwam te vervallen. De le Zondag v. d. Advent is 't kerkeiyk Nieuwjaar Wy staan dan weer am t be gin ven 'n nieuw, kerkeltjk, liturgisch jaa/ en treden daarmee den Kerstfeestkring bin nen, d w.a wij maken ons op ter viering van het Kerstfeest met zijn vcorbere'dlnvs- en navierlngstijd Op de twee eerste Ad vents-Zondagen bidt de kerk in haar bre vier: Den Kontne die komen zal den Heer komt laten we Hem aanb‘<fden. De naaste voortereiding begint den 3en Zondag ajs de kerk bidt: Naby is reeds de Keer, komt la ten we Hem aanbidden. Een meer onmlddel- lykelllke voorbereiding, we zouden die 'n no vene kunnen noemen, begint op 17 Dec. waar in by de Vespers vóór en na het Magnificat eiken dag wordt gebeden een der zeven grocte O-Ant!nhonen. waarin *n vurig ver langen naar de komst des Zaligmakers tot uiting komt. De allernaaste voorbereiding is dan de Vigilie met vasten en onthouding daags voor Kerstmis. Alsdan lezen we in 't brevier: „He den zult ge weten dat de Heer zal komen en morgen zult ge zyn heeriykheid aanschou wen." De naviering van Kerstmi» herinnert aan de gebeurtenissen die op 's Heeren ge boorte volgen. n.l. de kindermoord in Beth lehem. de besnijdenis, het bezoek der Wijzen uit t Oosten, de opdracht in den tempel op Maria Lichtmis, terwijl de v'erlng wordt voortgezet op de Zondagen na Driekoningen tot Pepti'a’eslma toe. Er is altijd ten minste een Zondag na Drie- kos’ngen en er zyn er ten hoogste zes al naar 't Paaschfeest vroeger of later invalt. Zie daar den Kerstfeeetkrlng en Kerstmis met zyn voor- en naviering. Verder worden alle misboeken op ’t al- tae.r. de gett’denboeken in de handen van priesters en kloosterl’neen de zangboeken op de kerkkoren opengeslagen by de eerste blad zijde. immers ’t kerkeiyk feestjaar begint weer opnieuw. Het bovendeel dezer bladzijde Is met *n fraaie teekenlng verlucht en de eerste letter waarmee de intreezahg begint, de A. is groot en sleriyk geteekend. Zoo virden we dit reeds in het oudste hand schrift van den Gre-goriaanrehen rang dat van Et. Gallen. Benedictijner klooster in Zwitserland, tegenwoordig 'n Staatsmusevm. Dit handschrift dagteekent uit 't begin der 0e eeuw. Als de priester heden naar t altaar op zant om de eerste Hco°-mls in ‘t nieuwe ker- kell. k jaar te beginnen, hoe zlelsverheffer.d klinkt dan de muziek van het Introïtus (den Intreezang) zoo treffend weergvend den in houd der woorden: „Ad te levari anlmam me am" enz. ,.Tot u verhef ik myn Üel myn God, op u vertrouw ik. wil my niet bescha men; en dat mijne vUanden mij niet be spotten. immers allen die naar u uiteten zul len niet beschaamd worden." Dan vólgt het psalmvers: „Toon my Heer uwe wegen en leer my uwe paden.” In 't gevoel van eigen onmacht verheft zich de mensch ver boven t aardsshe tot God en smeekt vertrouwvol toch te mogen wandelen langs Gods wegen. De vier Zondagen van den Advent, waar van de liturgie in hoofdzaak is vastgesteld bij 't begin der 7e eeuw door Paus Gregorius I den Grooten. den insteller van den naar hem genoemden Gregoriaanschen zang, ge ven ons ‘n korte samenvatting van hetgeen tj? kerk ons in dezen tyd wil leeren. Dat is de aanstaande komst van den Zoon Gods 'n het vleeech, op welke komst wij ons toet zorg moeten voorbere'den. Het is de stem van de profeten, vooral van Isaïas, die ons den Mesri-s, d'e komt aankondigen; dat is de wereld die reikhalzend uitziet naar haren Week van 30 Nov. tot en met 6 Dec. ZONDAG 30 NOVEMBER, le van Can Advent, Tydeigen, Mis Ad te levavl, zonder Gloria, 2e geb. Deus, qui de bsatae, 3e voor Kerk ef Paus. Pref. H. Drievuld. MAANDAG 1 DECEMBER, H. Andreas, 2e geb. H. Eliglus. Fr.: 2e geb. Z. Antonlus Bonfadina. DINSDAG 2 DECEMBER. H. Btbiana, 3e geb. Exclta. 3e Deus, qul de beatae. F.: Allerzielenmis der beraphijnsclK ST. JOZEF ZONDAG, eerste Zondag ran den Advent, ccllecte voor de Jeugdorganisaties van onze parochie: half 8 en 9 uw stille H.H. Mls-cn; half 11 Hoogmis; half 7 Lof voor de geloo- vige zielen. MAANDAG. 7 uur Lof ter eere van den H. Petrus. Marte'aar, Patroon der zieken. DINSDAG. I2e der 15 Dinsdagen e-ze van den H. Vader Dominicus. aflaat; 7 uur Lof met gebeden en gezangen ter eere van den H. Vader Dominicus. WOENSDAG, 9 uur gez. Requiem op het kerkhof. DONDERDAG. 4 uur biechten voor de kinderen; 6 tot 7 uur voor oude’en. 7 uur Lof ter eere van het AHerh. Sacrament. VR’JDAG, 1ste Vrydag der maand, bij zonder toegewijd aan het Allerh. Hart van Jezus: 9 uur gez. H. Mis met uitstelling van het AIleri-ei’l"ste: 7 uur Lof met eereboete aan het GoddeHik Hart. ZATERDAG. 1ste Zaterdag volle afaat. As. ZONDAG DINSDAG: ,H. Bib ana, maagd en marte lares te Rome, onder Juliaan den afval lige t 383. WOENSDAG: H. Franclscus Xaveriïis. be lijder. Een der eerste volgelingen van den H. Ignatius van Loyola, apostel van Indlë en patrom van het Ka th. Mlssleweik t 3 Dec. 1552. DONDERDAG: H Petrus Chry-ologus <bet gu'den woerd cm zijn groote welspre kendheid». bisschep van Ravenna beP'der en kerk'eeraar, omt ent 450. Ged. H Bar bara, maagd en mart. 233 N corned le. VRIJDAG: Officie van den dag. Ged. v. H. Sabba», abt. stichter eener Kluizenaars kolonie bij Jeruza'em t 532. ZATERDAG: VH’le v. Onbevl Ontv. Feest H. Nicclna", birreh ran Myra in KI. Azië en bel. Pate, van A dam orntr. 350. ook bloem versier ng diensten achterwege. By 'n sclemneele mis draagt de diaken geen dalmat ek en de subdiaken geen tu niek, komen dus enkel in bun alben op. De geestelijke vreugde werdt onderhouden door het zingen ven Alleluja op de Zondagen en vcorai door de hoogere vreugde op den 3den Zendag. Ga :dete (verheugt u). De lilurgl- sche kleur is dan verzacht tot *n Ucht-rcse, diaken en 'ubdiaken mogen zich met hun plechtgewaden bekleeden.- het altaar mag met bloemen gesmukt worden en volledig orgelspel 's dan toegestaan, en op Quat r- ter. -er-Wcen-dag is de zoogenaamde Gul den mis als fecstel lke votlefml-, to-ge!aten. De advent bren 't orrf* in herinnering de t’jden van hst Oude Verbond, weke de kemst van Chrt-f’s vco-afgngen en daarren d'enen w- deren t 'd door te brengen geluk de profe'en en heil gen van het O. V. deden In boetvaardig» verbet .ring van ds leven. In 1 beoefenen van liefdewerken en vooral in ’t storten van vurige -meekbrden naar de K'-rr-t des Verloesem. Zoo moren we z»g- »en. dat Ged, vo-jr Wlen verl-den en toe komst éin rijn b"J de komst van zijn Z-x>n op aarde, ee'ct heeft zoowel cn de g»bed»n van de heiligen in h't Oude Verb-nd. a's cp die van de he Uren van het Nieuwe Verbond en die rijn wit. MAANDAG: 'H. Ard ea". apost en -Z'- da '-tenls van dSi H. Eliglus, eerrt eouo- -mld. daarna murtm-ester van den Fran- klseben kcn'ng. verd In C41 blsscb.op van Noyon .en Doornik, Pat. oon van de ed’l- smeden t BSO. SINT DOMINICUS ZONDAG. Heden eerste Zondag van den Advent. De H.H. Mi sen om 6 uur, half 8, 9 uur en om half 11 de Hoogmis. Onder alle H.H. Missen collecte voor het Sieradenfonds der kerk; 6 uur Congregatie voor de jongens; om 7 uur Lof voor de geioovige zielen, af lezen van de namen dergenen, die op het Zleleboek zyn ingeschreven; voor hen zal daarna het Rozenhoedje worden gebeden. De Advent-preek zal worden gehouden ge durende de Congregatie vóór 6 uur. MAANDAG JS avonds van 67 uur gele genheid om te biechten; 8 uur Congregatie voor de mannen. DINSDAG, 's morgens om 7 uur uitstelling van het Allerheiligste. Tevens 12e Dlnsoag ter eere van den H. Vader Dominicus. Om 9 uur gez. H. Mis ter eere van den H. Anro- nius; 's avonds om 7 uur Lof. waaronder de gebeden ter eere van den H. Vader Donn- nicus. Heden feestdag van de H. Bibiana. maand-patrones van het apostolaat. Volle aflaat. WOENSDAG, *a avonds om 7 uur Congre gatie voor de vrouwen. DONDERDAG, ’a morgens tot 10 uur en ’s avonds van 67 uur gelegenheid om te biechten; 's avonds om 7 uur Congregatie voor de meisjes. VRIJDAG, eerste Vrijdag der maand, bij zonder toegewyd aan het Allerheiligst Hart van Jezus. Volle aflaat voor de leden van het Apostolaat9 uur gezongen H. Mi*; om 4 uur blechthooren voor de kinderen; half 7 Lof voor de kinderen van St. Francises Romans; om 7 uur Lof en eereboete ter eere van het Al’erhelllg-t Hart. Liederboekjes meenemen. Om kwart over 8 Conferentie voor de leden der melsjes-Congregatie, 1ste afdeellng. ZATERDAG. "8 morgens kwart over 13 Catecb'rmus voor de groote leering; 7 uur schooltijd komen de *s avonds blechthooren blechteelevenheid m t Rozenhoedje. Nogmaals versreken wij alls ouders allervriendelijkst by het koopen van boeken v:or k’nde en. ook vore de grootsre boven de 15 jaar. uitsluitend hunne keuze te doen uit de iy-t, de zoogenaamde keurlijst. by lederen R K. boekhandel en bij- de hoof den der scholen te bekomen. de verkwikkende dauw des Hemels. (Rorate coeli desuper. Dauwt hemden van omhoog enz.); dat is hetgeen St Paulus ens ver maant om uit den slaap te ontwaken by de nabyheld van Christus’ kemst. en St. Jan de Dooper. de laatste van de large rij der pro feten, die in de wcest jn roept: „E-ereldt den weg des Heeren en Maria wie de engel de geboorte van den lang verwachten Messias keent aankondigendat is de tweede komst van Christus op het einde der tijden, wan neer Hy niet zal komen als lieftallig kind met handen vol barmhartigheid om ons te verlossen, maar als strenge Rechter om ons te oordeelen. De advent heeft ‘n geheel eigen, afzon derlijk karakter in de liturgie. Diepe e.nct gaat gepaard met hcoge vreugde. Bezorgd held voor de teekomst. mrt hoopvol vert.ou wen daarop. Boetgebeden met jube'rangen Boetvaardige ernst wordt gewekt door het evangelie van het laetete oerdeel op den Isten Zondag: door dat van den boetepredi ker Joannes den Doc-per op de overige Zon dagen door het verbed van huwelijksfeesten plechtigheden, door 't weglaten van net in de koorgebeolcn en van h t Glor a in de ml', door de paarse It’.eur der liturgische gewaden, door het wegvallen van 't Alleluja in de weekmiseen m't paarse kleur, en door het verbed van O’-gelspel in al die diensten, die in paarre geweden worden verricht. All en 'n geval van n'cd, als de zangers niet zonder erge! kannen zin gen, is begeleiding to-gesta-n maar dan eek alleen gedurende den Grcgorikonrchen rang, dus niet er voor, er tusrehen er na ST. LALTSENTIUS ZATERDAG 29 Nov. De Maria-Congrega- nlsten die aan den oproep gehoor wcnschen te geven, om Zendag as te maken tot een bede en boetedag, worden tevens uitgenoo- digd xandaag te willen vasten en een aal moes te willen geven, om daardoor aan het gemeenschappelijk gebed van eerherstel en om uitkomst voor onze arme broeders en zusters van Rusland nog meer kracht by te zetten. ZONDAG le Zondag van den Advent. Al- gemeene H. Communie van eerherstel voor alle Maria-Congreganisten. De H.H. Missen te 6 uur, half 8. 9 uur en half elf de Hoog mis voor de leden van het Zangkoor. Onaer de H.H. Missen collecte voor de Plusstlch- ting. Van 25 uur is de kerk geopend voor een bezoek aan het Allerheiligste en het bid den van den Kruisweg, 's Avonds om 7 uur Lof en Rozenhoedje om God eerherstel te brengen en redd'ng te vragen voor het arme Ru-land en predikatie. Voor de jongens: byeenkomst half 6 voor groep I, 7 uur Congregatie voor belde groe pen, daarna byeenkomst voor groep II, tot 915. MAANDAG, feestdag van den H. Andreas Apprtel. dag van devotie; 's avonds 7 uur Mar a-Conreegatle voor de meisjes afd. I. DINSDAGAVOND half 2 Maria-Congre- gati? voor de mannen. WOENSDAG. Ct feest van den H -Francis, cus Xaverius, den groeten Pst oon van het Mlss’ewerk wordt Zondag as. gevierd); 's avonds half 8 Maria-C:ngregatie voor de vrouwen. DONDERDAG. eerste Donderdag maand, 7 uur Gezonren H. Mis voorerf; van de Br. der Ged.. aanbidding mfei s'ell'ng van het Al’erhe’llg't? Sacrament, dat tot na de H. Mis Van 9 uur ter aanbidding blh't uituestéld. wy verzoeken de gelosv'gen v lendelfjk cenige oogenbl kken voor het Allerhe lirete te korren bidden vooral in deren Adven*.tyd, d»i. een t ld van beet? en vebed te 12 uur en half 4 b echthoreen vore de mes'es, 5 uur H. Uur voor het Aller hevigste Sacrament, waa by de leden van het Aposto’aat der Gebeds zooveel mogelltk worden ultrenoodigd. Van 6 tot half 8 b'echt- eelegenheld; 7 uur Lef ter eere van het Al’erh'il’gste Sacramen*. vereering van de Relikwie van het H. Blo»d daarna Maria- Cp"»reuatie vore d’e melsles, afd. II. VRIJDAG, eerste Vrijdag der maand, te res uur de rerste H. Mis. om ook hen, d'e vreeg aan den arbe'd of hun zaken gaan, in de gelerenheld te stellen den eers'en Vrij dag mee te vieren; te 7 uur de gezongen H. Mis voor de leden van het Gen otrehap ven het H. Hart; te halt 8 aan hst Marla- a't'ar de Klnderm's. De parochianen wor den beleefd verzreht de plaatsen vcor het Ma ’a-altaar en de laa'ste banken in het middenschip zooveel morelijk voor de kin deren oren te laten en relf plaa's te nemen *n de voorste helft der banken van het mld- densch p; 's avonds 7 uur Lof. Li'anie en toewl'dfng aan Jezus’ Gcddelllk Hart. VRIJDAG de H.H. Missen dus te 6, 7, half 8 en 9 uur. ZATERDAG, ter Maria 1ste Zondag der maand, volle aflaat, de Eucharistische das In onze kerk; den geheelen dag uitstelling van het Allerheiligste; half 7 Lof en processie ter eere van de Koningin van den Allerh. Ro zenkrans. H. Bibiana, Mgd„ Ms..; mem. V. d. Zondag (le Zondag van den Advent). WOENSDAG 3 DECEMBER, H. Francis- cus. Bel. d.; mem. v. d. Zondag. DONDERDAG 4 DECEMBER, H. Petrus. Biss. Bel. Kerkl. d. (Mis XIII); mem. v. d. Zondag en H. Barbara Mgd., M. 1 VRIJDAG 5 DECEMBER, Mis v. d. Zon dag, zonder AU. met vers en Credo; II en III (le Zondag v. d. Advent). ZATERDAG 6 DECEMBER. H. Nlcplaas, Biss. Bel. d.; mem. v. d. Zondag. In de week de H. H. Missen te 7. 8 en 9 uur, terwijl onder en na de H. H. Missen gelegenheid bestaat om te biechten en de H. Communie wordt uitgereikt voor de H."' Mis van 7 uur. onder de H. Mis van 8 uur en voor de H. Mis van negen uur. De H. H. Missen op Zondag: om 7 uur, half 9 en 10 uur, terwjjl de H. Communie*1 wordt uitgereikt onder de H. MIs van 7 um.' dan wederom te kwart over 8 en ook nog na de H. Mis van half 9. maandag-avond *de Meisjes Congrega» Aan hetgeen 8t. Lucas In dit Evangelie mededeelt, gaat een morgenscène vooraf. De Apostelen waren in het gezelschap van aen Meester de breede trappen van den tempei afgedaald cn In den vollen gloed der Pa- lestynsche zon blyven staan op den Sions- berg tegenover zyn majestueuzen voorgevel. De tempel is hun een voorwerp van st Jgen- de bewondering geworden Nooit senen-n hun zyn zuilen zoo geweldig, zyn tinnen zoo schitterend, zyn geheel zoo massaal en zoo eeuwig als vandaag. Toen gebeurde het. Een geestdriftige verheerlijking van den tempei vloeide van hun Galileesche lippen; zo spraken in den overtreffenden trap; alles was voor hen „ongehoord-!; fabeiachtig ..onbeschryfelijk’’. De Meestér zeide aanvan- keiyk niets; dan haalde hij diep adem, sloct de oogen en perste zyn fyne lippen merx- baar op elkaar, alsof hM nog vore een laas sten keer dit woord en dit vonnis wilde uit stellen en inhouden. Doch de ure was ge komen. HIJ opende zyn mend en sprak met klem: „Geen steen van dat reuzengebouw zal op den aqderen blyven!” TOen hij zich daarna met hen naar ue stad begaf, zwegen zy allen. Geen waague ftet Hem- te ondervragen, totdat de avond viel en zy zich nedervlelden tegen de ne»- ling van den Olijfberg en de onbeschrijflijk schoone stad aan hun vóeten lag. .Moet deze stad nu uitsterven? Zal aeze prachtbouw, gevest op Slons fondamenten, verwoest worden? Geen marmerblok op net ander blijven?” Dat stond in hup Joodsche hersenen ge lijk met den ondergang der wereld. De dood van Jerusalem beteekende den dood van X heelal, zy zullen Hem hierover ondervragen een hunner waagt de eerste vraag, de tweeae volgt. De gansche avond wordt gevuld door het angstig gesprek over de uiterste dingen. Zoo geeft de tekst van St. Lucas oo aen eersten Zondag van den Advent, evenals de Mattheustekst op den laatsten Zondag van het kerkeiyke jaar dezelfde reeks oren na- ringen ovet den ondergang der wereld en over den ondervang van Jerusa'em. Christus schildert de wereldcatastrophe in de geweldige literarische beelden van zfjn tyd. Teekenen aan de zon, aan de maan, aan de sterren. Doodsangst onder ae volken op aarde. De zee werpt met donderend ge raas haar wateren buiten de oevers De menschen vallen in onmacht van vrees en bange verwachting. De krachten des he mels worden geschokt. Zoo wordt de gran dioze gedachte der ceropenbaring einde der wereld geteekend. Het dramatisch natuurverschijnsel, gelijk ure van Christus' dood op Golgotha. Neen, het is een. werkelMke „wereldbrand", waarbij de kosmos Ineenstort; Op den achtergrond van zulk een apocalyptische duisternis schildert Christus zyn ,.f»ro isia”. Door aat Grieksche woord „parousla" beduidt de oude Kerk de wederkomst des Keeren. Het vuur breekt uit de hemelpoorten en golft over den wee. waarlangs de Nazarcer naar de aarde afdaalt. Het fantastische beeld is naar Daniël geteekend. Het doet denken in eioote lijnen aan de schilderingen van aen Noordschen hemel In de Scardinavtscne "’Odensaeen Op een wolkenwagen zal Hit in de wereld nederdalen. In de taal der Joodsche Boeken beteekent een wolk steeds Gods aanwezigheid Daarom stijgt het getuigenis, dat Christus hier over Zichzelf aflegt, tot een krachtige proclama tie zyner Godheid. Hii noemt Zich echter den met macht en hierlVkheld omgeven „Menschenzoon". Het woord „Menschenzoon" is de klasslexe naam des Heeren geworden. Hy beschouwde dat woord blijkbaar beter geschikt om het in tellect van zün land tot het begrip van ziln lieden te brengen dan welke andere bena ming ook. Het woord 7oon van God", welks volle bete'keuls Hii voor zich oovre- ZONDAG: Heden onder alle H. H. Mis- sen collecte met open schaal voor den Sint Pieterspenning Aar bevolen. Vanmiddag te- 2 uur Lof met Rozenhoedje en de Litanie van Maria voor de bekeer‘mg van Rusland, - waarna de H. Familie en om half 7 Jonge lingencongregatie. In de week de H. H. Missen te 7. 8 M3t deze twee arameesche woorden, die beteekenen: de Heer komt, en klin ken als bazulnstoo'.en, herinnert Paulus zijn Corinthiërs aan de wederkomst des Hèëren -ten gerichte. Maran-atha is ook de Inhoud van hot engelenlied in den Kerstnacht. Maran-atha, »oo schalt het ook door de donkere dagrn vóór Kerstmis. Jesus komt! t)e Kerk denkt niet a’Ieen op haar ge zette tijden aan Jezus’ komst in het menschelijk vieesch, aan Zijn komst tot het wicijtende Israël of aan Zijn kornet in het hart der zijnen; de Kerk over weegt ook de hoogheid en heerlijkheid van Zijn komst op den laatsten dag. een komen in heerlijkheid als van den Brui degom in (ten lichtenden bruiloftsnacht, als van dea Rechter ten gerichte. Hij kom: eens weder is machtlgre adventswmrd dan dit andere: Hij is gekomen, en Zijn teeken Is de kribbe. Heerlijk geloof, dat zeker weet: mijn Heer en Heiland zal nog eenmaal komen en op aard» gezien Worden In den gloed Zijner majesteit, even zeker als HIJ eens kwam In de gestalte van een dienst- knechUrDe belofte van die toekomst is gewaarborgd dow de macht en de trouw van God, die n<g nooit een belofte ge schonden heeft. De aard der Kerk, heel haar aanleg en toeleg vordert die open baring van laar Stichter en de vele voorteekenen, (oor den Koning der Kerk genoemd, toonsn reeds hier en daar, dat de tak van den vljgeboom teer wordt en de bladergi uitsprulten. Het uur isonzeker. Geen vegelljklng, welke zoo vaak weerkeert. is van den dief in den nacht. Doch het dtstel der belofte geeft geen enkelen gend voor valtsche gerustheid, want dit weten wij al heel zeker, dat voor led a geioovige de dag des Heeren gekomen is, wanneer de doodsure sloeg. Jezus lomt eens terug! HU, let klndeke In de kribbe; de knaap Ji den tempel; de Meester, die leeraarce in Israëls steden en dorpen; de Verbsser, die stervende voor God een wereld won; de Koning, die trlumpUe»- rend o»stond uit het graf; de Overwin naar, «ie voor het oog der Zijnen opvoer naar len Hemel. Daf van liefde en elndelooze vreugd», - wanneer alle sluiers vallen en de Koning in alZUn schoonheid woi^t aanschouwd en a het goede, dat gedacht en gedaan en gedragen werd, meellcht In Zijne heeM’Jkheld. Og van toorn en ellenc>e,- wanneer ook d» werken der duisternis openbaar zulen worden en al wat misdaan en vczulmd werd vergolden wordt naar G»ds recht. Hoe wil Jezus dat de -ZUnen zullen staan tegenover dien dag? Jezus wil niet, dat zU dien dag uit hun gedachten zetten; nog minder, dat rij den dag berekenen zullen; allerminst, dat zU dien dag angstig verbeiden. Het ongeloof, de zonde, de onverschil ligheid moet beven bU het uitzicht oo dien dag der dagen. Het geloof, dat door de liefde leefde, moet Jubelen: ziet, deze is oize Ood, wij hebben hem verwacht, HU komt ons zalig maken. Daarop vooral komt het aan, dat se christen een open oog heeft voor Je teekenen der tUden, die hem telkens een onderpand moeten zUn van Christus laatste openbaring. Het geloof aan Jesus’ komst-belofte er. de vermenigvuldiging van de teekenen der tUden moeten ons waakzaam en werkzaam houden, totdat het groo.e Maran-atha bazuint door den nacht! ZONDAG. Vroerenis ba’f 8: Hoogmis 10 •uur; half 7 jongens-Corgregatle; 7 uur Lof. WOENSDAG, 7 uur H. Familie, afd. vrou wen. DONDERDAG. VRIJDAG en ZATER DAG driwiaagsche oefening voor de melsjes- Corgre~atie DONDERDAG, van 57 uur gelerenheid om te biechten: 7 uur Lot met nreek. VRIJDAG, let» Vri'dag van de maard; 7 uur gedongen H. MIs; ’s avoids 6 uur Lof met nrrek. werens den Sinterklaasavond. ZATERDAG, van 46 uur en 79 v”r ge- leren'ieid om te biechten; 7 uur Lof met preek. 25. En er zullen teekenen zyn in zon en maan en stenen, en op de aarde dood.-anjse onder de volken radeloos door het fonde rend gewe’d van de zee en de golven. 28. En de menschen zullen verstyven van vrees en bange verwachting, van wat ae wereld gaat overkomen; want de krachten der hemelen zullen worden geschokt. 27. En dan zullen ze den Menschenzoon op een wo k zien komen, met groote macnt en majesteit. 28. Welnu, wanneer dit aT.es een aanvang gaat nemen, blikt op dan en heft uw hoof den omhoog, want uw Verlossing is nabij. 29. En Hij etelde hun een geiykenls voor: Ziet naar den vijgeboom en alle andere boomen; 30. zoodra ge ze uitbotten ziet, dan weet ge ook. dat de zomer naby is. 31. Zoo ook. wanneer ge dit alles ziet, weet dan. dat het konlnkrUk Gods naby ia 32. Voonvaar. Ik zeg u: Dit geslacht gaat niet voorby. vóórdat dit alles Is geschied. 33. Heme< en aarde zullen voorbijgaan, maar myn woorden zullen niet vooroqgaan. 4miet den zlnnehjken lust, niet de zelfzucnt. ZONDAG. 1ste Zondag van den Advent. Paars. De H H. Missen te half 8 en 10 uur. Daarna leering. Collecte voor de sieraden der kerk, 3 uur Lof met rozenkransgebed voor de geloovi-e zielen. WOENSDAG, 's avonds 7 uur Maria-Con- gregatle voor de meisje-. DONDERDAG, na kinderen biechten, van 7 tot 8 uur. VRIJDAG, 1ste Vrijdag van het H. Hart. De kinderen moeten om half 8 in de kerk rijn, 's Avonds half 8 Aloyslus-Congregatle voor de Jongens. ZATERDAG, blechthooren van 5 tot 8 uur. uur Broederschapsmls eere van het H. Onbevlekt Hart van voor de bekeering der zondaren: 's nam. van 46 en van half 7 tot 9 uur en te 7 uur Maria-Lof 1ste Zondag van den Advent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9