VAN HET
„NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD”
ZONDAGSROEP
EVANGELIE-VERKLARING
DLRDE BLAD
BLADZIJDE 1
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1930
KERKtlJSTEN
ALKMAAR
WEEKKALENDER
T
'll
AKERSLOOT
Dominicaansche Kalender
RREFZAND
Miskalender
CASTRICUM
BERGEN
ANNA PAULOWNA
BEBICKT
bU de paarse
biyft
2e Exclta.
3e
MARAN-ATHA!
Deum
Alleluja
biechten
op de aarde aijgst onder
maand.
der
Luc. XXI. 25-33
alle
den
dag
g 'vangenne-
7
wU
d.
en or. II
over
zegen
en Gedoopt:
Petrus
en
Past. CH. DE MEULDER.
Hcerhugowaard.
Of in paars: Mts
colaas, 3e Exclta.
en
Te
van
is
net
geen
in de
ter
volle
der
b leden
bt u*t-
OFFICIEEL KERK
ZONDAG, half 8 tot zekere tatectie; 10
uur voor de p^r-xthle.
MAANDAG, 8 uur voor de overleden ar
men der parochie.
DINSDAG. 8 uur voor Geiardus Kuys en
Maart’e Zonneveld.
WOENSDAG, 8 uur voor Gerardus Lin
ders.
DONDERDAG. 8 uur voor familie Swart.,.
VRIJDAG, half 8 voor de leden ~*n he» *-‘
Genootschap van het H. Hart.
ZATERDAG, 8 uur voor G uurtje Groot.
eerbaar wandelen:
cronkenschappen,
ontuchtigheden, r
maar doet aan den Heer Jezus. Christus.
Epistel en Evangelie
EERSTE ZONDAG VAN DEN ADVENT
Epistel alt den brief van den H. Apostel
Panlns aan de Romeinen; XIII, 11—14
Broeders! wij weten, dat het uur nu daar
is, om uit den slaap te ontwaken. Want nu
is onze zal ghe d nader, dan teen wy het
geloof eerst aannamen. De nacht is voorbij,
en de dag nadert. Laten wy dan de werken
der duisternissen afleggen en de wapenen
des lichts aandoen. Laten wy. als by dag.
niet in bras; en en in
n et in slaapkamers en
niet in twist en afgunst:
Week van SO Nov. tot en met 8 Deo.
ZONDAG 30 NOVEMBER, le Zond. V.
Advent, or. II en lil.
Langend ijk.
Th. J. VAN NOORD Pr.
Gekruisigden. Het antieke denken kon zien
cnmogeiyk een gekruisigden God voorstel
len. Ook het woord ..Zoon van David", waar
aan Hy als drager der Israëlitische Messlas-
’rtee zooveel gewicht hechtte, lukt Hem min
der goed om hen in te leiden in het mys
terie van zyn lydsn. Het kleine toen al niet
nüll’aristlsche vo'k in dien syrischen uit
hoek van de Middellandsche Zee danste
er voor om den stryd tegen zijn toenmalige
overheerochers de va’.e trekken te geven van
’n do'mengekroonden koning. Inderdaad, 't
wcord „Menschenzoon” gaf werkeiyk goed
het grocte dogma weer, voor welks" versprei
ding en inprent.ng de Nazaretr vooral net
laatste Jaar van zyn opeYibaar leven zoo on
afgebroken yverde.
Op dat beeld in den styi van Michel An
gelo volgt, opzet elijk om den schrucmaruK
weg te nemen het groote woord der vol
maakte zlelerust. Voor allen, die in relnheia
des harten, georganiseerd of niet georgani
seerd, bewurt if onbewust christen zyn. dat
wü zeggen, «oor allen, die niet de dwaling.
Orde.
WOENSDAG 3 DECEMBER, H. Francis
cus Xaverius, 3e geb. Exclta.
DONDERDAG 4 DECEMBER, H Petrus
Ctrysologus. 2e geb. Exclta, 3e geb. H. Bar
bara. Credo.
Op den uitkijk
Men wil riu eenmaal gaarne des Zondags
avonds vroeg thuis zyn. waar veel voor te
zeggen is. Daarom zal de Advent-preek wor
den gehouden door den directeur der jon
gens-Congregatie om 6 uur. De keuze van dit
uur spreekt voer zichzelf. Men kan nu een
Advent-preek bijwonen, toch vroeg thuis
zyn. Moge het drukke bezoek Zondagavond
bewyzen, dat het nemen van dezen maatre
gel op prys wordt ge teld. Anderen verkiezen
het Lof. welnu, ook daar is men vroeg thuis,
zoodat n'emar.d zich verontschuldigen kan
en wegbiyven.
een.
Jacobus,
MAANDAG 1 DECEMBER, H. Andreas,
Ap. t. d. <30 Nov.)mem. Z. Joannes, bel.
<3 Dec.) en van den Zondag.
DINSDAG 3 .DECEMBER,
zonder Gloria, 3e geb. H. Sabbas. 3e Deus,
qul de beatoe.
Pr.: Z. Nlcolaas Tavilei.
H. Sabbas.
ZATERDAG 6 DECEMBER, H. Nicolaas.
"e geb. Excita, 3e geb en laatst? Evang. v.
d. Vigilie van O. L Vr. Onb. Ontvangenis.
d. Vigilie, 2e H. Nl-
msar in waarheid den Nazareër volgen, is
zijn paro'.isia geen angstaanjagend st arge-
richt. zy kunnen gerust hun hoofden op
heffen. want voor hen is het de laatste „ver
lossing".
Nauweiyks echter heeft HU,dat Oosterscn
getinte be-ld geschilderd en daaraan dat al-
gemeene ct'iisehe slot gegeven, of een der
Apostelen steekt vlak voor zijn gezicht aen
vinger op Het woord vdn dien morgen
hem nog niet dbidelyk: hy is min of meer
bedwelmd door* zijn blik op de zuilen, de
tinnen, den masralen bouw des tempels, die
aan gen? zijde der "boek Cedron over het dal
tegen den heuvel ligt. Hl) wil weten, wanneer
die schrikwekkende dingen zullen gebeuren
eh of men de catastrophe d?r verwoesting
van Jerusalem een paar maanden van te
voren weten kan.
Wy weten wel. dat de catastrophe valt in
het Jaar 70 na Christrs. Wil kennen de kei
zers. die den veldtocht leidden en de revolu
tie in Palestina, die daartoe aanleiding gai;
wij kennen ook het beeldhouwwerk op
triomfboog van Titus by het Romeinsche
Forum, dat ons de wegvoering ran den ae-
venarmigen kandelaar en de
mlng der tet slaven gedegradeerde joodsene
oproerlingen voorstelt.
Die Apostel echter staat nog vóór de ge
beurtenissen. Het is eerst het jaar 33. ..Kan
men op een of andere manier te weten ko
men. wanneer die vreeselijke dingen een
aanvarg n-men?"
Toen vatte de Heer hem bij de nand en
onderrlchtte hem met een voorbeeld uit de
landbouwschool. De Apostel herinnert zich
nog wel de vilgebcomen bij het meer van
Genesareth. die ook in Juda groeien. Hy
weet, dat het dorre hout in het voorjaar,
wanneer de sappen stygen. zacht wordt en
zwelt. Dan kan men ai was men blind
al had men geen reuk, al merkte men niets
van de temperatuur of van de synsche zen,
die over de stze.iachtlge velden rond Betn-
saida klatert, dan kan men met de hand
voelen, dat die knoppen uitbotten. Tusschen
hen en den beginnenden zomer bestaat een
innig verband Zoo zal men ook uit het ge-
hee’e leven van 1 Israëlitische volk kunnen
weten, of het en hoe lang het nog duurt.
Als het zoo voortgaat daarginds in Jeruza
lem. als de officierie Kerk zoo dood biyft.
als de leidende klassen van het volk de
-ronte beteeken's van hun tijd zoo weinig
begrijpen, ais in den lande nog slechts en
kele stille menschen onrecht vroom zHn en
den grooten joodseben God in hun ziel dra
gen. als de anarchie tot binnen den tem-
nel heerscht en men van den tempel een
warenhuis maakt, als de geldkoersen en het
stagen en dalen van den do"ar hun meer
Interesseert dan de onderhouding van Gods
wet bl: het stille avondgebed of bij het hei
ligen der dag’aak. als de verwording hen
tot blanketten en tet losbandigheid drijft en
daarbU verdorren de wordende kinderen en
verwildert d» tucht, de onrechtheid, de of-
'ervaardi»beid van den huis-lijken baard
dan is d» cata-trophe niet meer tegen te
sovden Dan zullen huizen tempel en stad
verwoest wore* en; chn Is bet vuur dezer
heilige offemlaats ulteedoofd.
Dat "iggn*tche breid sluit met een krach-
ti»en o-ro-n de christen menschen:
.wanneer d-t al’es geschiedt, weet dan dat
het .Riik Gods” nab’j Is." Ook Marcis kent
fat wcord. M»ttheus echter, meer dan de
heide andere Evangelisten in het joed-che
’eankerd huivert om den heiligen Naam
"ods on»m”-o»den uit te snreken. Daarom
noemt hh den ni-uwen t”d het .Rilk der
TT“ir“!en Hm nochtans is bet dui-
lel'lk. dat met Christus een nieuw tijdperk
'-egirt, a»n betw»’k het leuter rat’onale en
■""■ter pcl’tl»*» Jere-r’—n van f«n b—h—n-
'f d-n rug toekre»de. Het is niet voldoende
n-t b’a’nve b’c“d d»r a->’'t~""d“rs en der ko-
)r> r«»> he***en. F-t nienwr
spant zyn tenten cn «Un gezichten rul-
ZONDAG, le Zendag van den Advent. Ad
vent is een Latllnsch woord en beteekent:
komst. Het Grleksche woord is parousie
(parcesle) en wordt gebruikt o-n Jezus’
komst in -t laatete oordeel aan te d'lden.
De viering van d»n Advent dagteekent
van het einde der 4e eeuw. De eerste of-
flcieele vermelding vinden we in het concilie
van Sa-agossa tn Spanje in 380. Van de 5e
eeuw af bert-nd het gebruik om het volk op
te wekken tot ’n waardige voortere'ding tot
het H. Kerstfeest. Bisschop Perpetuus van
To-ts verorde-de omstreeks 480 dat de ge-
loovlgen van 11 Nov. St. Martlnus af zou
den vesten op Ma»ndar. Woensdag en Vry-
dag. dus 'n groote vasten gell’k die vóór
Pascben. Tn de He eeuw werd deze vasten
eeuw
i, wel-
Evangelie vo*gens den II. Lucas;
XXI, 2533
In dien tyde zeid? Jezus aan Z.'ne leer
lingen: In zen, en maan en sterren zullen
teekenen zyn. en r.
de volken uit verbaasdheid van net geru sch
der zee en der baren; d» menschen tullen
bezwyken van /rees en verv/achting van
hetgeen der gehcele Wereld zal overkomen;
v/ant de krach.en der hemelen zullen be
teerd worden. En dan zullen zy den Zoon
des menschen in eene wolk zien komen
met groote macht en heeriykheid. Als dan
deze dingen beginnen te gesch'eden. zoo ziet
omhoog en heft uwe hooioen op; omdat
uwe verlossing naby is. En Hy zeide hun
eene geiykenls: Beschouwt den vygebexim
en alle beamen; als zy nu uitschieten, dan
weet gy. dat de z:mer naby is. Zoo ook, als
gy deze d ngen ziet geschieden, weet dan,
dat het R’Jk Gods naby is. Vcorwaar. ik
zeg u. dat dit geslacht niet zal voorbijgaan,
eer al deze dlnren geschieden. Hemel en
aarde zullen voorbygaan. maar myne woor
den zullen niet voorbijgaan.
Parochie St. Jan de Evangelist
ZONDAG 30 Nov Hsden 1ste Zondag van
den Advent opening van het Kerkeli’k Jaar.
Epistel: Broedefs! wy weten, dat het uur
nu daar is, om uit den slaap te ontwa
ken. t
Evangelie: In zon, en maan en sterren
zullen teekenen zyn. en op de aarde angst
onder de volken.
De H. Communie zal worden uitgereikt
om zeven uur. vijf minuten voor half acht
en onder de H Mis van half acht, welke
zal worden opgedragen voor de ove"leden
familie BrouwerAlkemade. Om half tien
gezongen H. Mis voor ons aller geestelHjt
en tljdeiyk welzijn. Onder de twee H. H.
Missen collecte voor de schulddelging der
kerk, welke collecte met bilzondere warmte
wordt aanbevolen. Des avonds om 7 uur Lof
met Miserere en Advents-meditatie. Onder
werp: En het einde van het leven is de
Dood. Voor de vrije plaatsen zal geen
extra contributie worden gevraaed.
In den loop der week zyn de H H. Misren
om 8 uur en wel voor de vo’cende intenties:
MAANDAG, als Noveenbede.
DINSDAG, voor Cornells Zwanenburg.
WOENSDAG voor een overleden Priester.
DONDERDAG, voor de overleden familie
Gerelt Timmer en Joanna de Groot.
VRIJDAG, 1ste Vrijdag der maand, toe
gewijd aan Jezus H. Hart De H. Mis om -
half 8, gezongen door het dameskoortje. tot
intentie van Joannes Roos'oot er ove-leden -
dochter. Des avonds om half 8 oefening van
den H. Kruisweg. a
ZATERDAG, voor Margaretha RWn.
geb. v. d. Holst. Des avonds van 8 tot half 9
uur blechthooren.
ZONDAG, half 8 voor
huisgezin.
Geboren
Weyers.
tijd tot 4 weken beperkt, tn de 12
werd enkel onthovd’ng voorgeschreven,
ke in de 14e eeuw kwam te vervallen.
De le Zondag v. d. Advent is 't kerkeiyk
Nieuwjaar Wy staan dan weer am t be
gin ven 'n nieuw, kerkeltjk, liturgisch jaa/
en treden daarmee den Kerstfeestkring bin
nen, d w.a wij maken ons op ter viering
van het Kerstfeest met zijn vcorbere'dlnvs-
en navierlngstijd Op de twee eerste Ad
vents-Zondagen bidt de kerk in haar bre
vier: Den Kontne die komen zal den Heer
komt laten we Hem aanb‘<fden. De naaste
voortereiding begint den 3en Zondag ajs de
kerk bidt: Naby is reeds de Keer, komt la
ten we Hem aanbidden. Een meer onmlddel-
lykelllke voorbereiding, we zouden die 'n no
vene kunnen noemen, begint op 17 Dec. waar
in by de Vespers vóór en na het Magnificat
eiken dag wordt gebeden een der zeven
grocte O-Ant!nhonen. waarin *n vurig ver
langen naar de komst des Zaligmakers tot
uiting komt.
De allernaaste voorbereiding is dan de
Vigilie met vasten en onthouding daags voor
Kerstmis. Alsdan lezen we in 't brevier: „He
den zult ge weten dat de Heer zal komen en
morgen zult ge zyn heeriykheid aanschou
wen." De naviering van Kerstmi» herinnert
aan de gebeurtenissen die op 's Heeren ge
boorte volgen. n.l. de kindermoord in Beth
lehem. de besnijdenis, het bezoek der Wijzen
uit t Oosten, de opdracht in den tempel op
Maria Lichtmis, terwijl de v'erlng wordt
voortgezet op de Zondagen na Driekoningen
tot Pepti'a’eslma toe.
Er is altijd ten minste een Zondag na Drie-
kos’ngen en er zyn er ten hoogste zes al naar
't Paaschfeest vroeger of later invalt. Zie
daar den Kerstfeeetkrlng en Kerstmis met zyn
voor- en naviering.
Verder worden alle misboeken op ’t al-
tae.r. de gett’denboeken in de handen van
priesters en kloosterl’neen de zangboeken op
de kerkkoren opengeslagen by de eerste blad
zijde. immers ’t kerkeiyk feestjaar begint
weer opnieuw. Het bovendeel dezer bladzijde
Is met *n fraaie teekenlng verlucht en de
eerste letter waarmee de intreezahg begint,
de A. is groot en sleriyk geteekend. Zoo
virden we dit reeds in het oudste hand
schrift van den Gre-goriaanrehen rang dat
van Et. Gallen. Benedictijner klooster in
Zwitserland, tegenwoordig 'n Staatsmusevm.
Dit handschrift dagteekent uit 't begin der
0e eeuw.
Als de priester heden naar t altaar op
zant om de eerste Hco°-mls in ‘t nieuwe ker-
kell. k jaar te beginnen, hoe zlelsverheffer.d
klinkt dan de muziek van het Introïtus (den
Intreezang) zoo treffend weergvend den in
houd der woorden: „Ad te levari anlmam
me am" enz. ,.Tot u verhef ik myn Üel myn
God, op u vertrouw ik. wil my niet bescha
men; en dat mijne vUanden mij niet be
spotten. immers allen die naar u uiteten zul
len niet beschaamd worden." Dan vólgt het
psalmvers: „Toon my Heer uwe wegen en
leer my uwe paden.” In 't gevoel van eigen
onmacht verheft zich de mensch ver boven
t aardsshe tot God en smeekt vertrouwvol
toch te mogen wandelen langs Gods wegen.
De vier Zondagen van den Advent, waar
van de liturgie in hoofdzaak is vastgesteld
bij 't begin der 7e eeuw door Paus Gregorius
I den Grooten. den insteller van den naar
hem genoemden Gregoriaanschen zang, ge
ven ons ‘n korte samenvatting van hetgeen
tj? kerk ons in dezen tyd wil leeren. Dat is
de aanstaande komst van den Zoon Gods
'n het vleeech, op welke komst wij ons toet
zorg moeten voorbere'den. Het is de stem
van de profeten, vooral van Isaïas, die ons
den Mesri-s, d'e komt aankondigen; dat is de
wereld die reikhalzend uitziet naar haren
Week van 30 Nov. tot en met 6 Dec.
ZONDAG 30 NOVEMBER, le van Can
Advent, Tydeigen, Mis Ad te levavl, zonder
Gloria, 2e geb. Deus, qui de bsatae, 3e voor
Kerk ef Paus. Pref. H. Drievuld.
MAANDAG 1 DECEMBER, H. Andreas,
2e geb. H. Eliglus.
Fr.: 2e geb. Z. Antonlus Bonfadina.
DINSDAG 2 DECEMBER. H. Btbiana, 3e
geb. Exclta. 3e Deus, qul de beatae.
F.: Allerzielenmis der beraphijnsclK
ST. JOZEF
ZONDAG, eerste Zondag ran den Advent,
ccllecte voor de Jeugdorganisaties van onze
parochie: half 8 en 9 uw stille H.H. Mls-cn;
half 11 Hoogmis; half 7 Lof voor de geloo-
vige zielen.
MAANDAG. 7 uur Lof ter eere van den H.
Petrus. Marte'aar, Patroon der zieken.
DINSDAG. I2e der 15 Dinsdagen
e-ze van den H. Vader Dominicus.
aflaat; 7 uur Lof met gebeden en gezangen
ter eere van den H. Vader Dominicus.
WOENSDAG, 9 uur gez. Requiem op het
kerkhof.
DONDERDAG. 4 uur biechten voor de
kinderen; 6 tot 7 uur voor oude’en. 7 uur
Lof ter eere van het AHerh. Sacrament.
VR’JDAG, 1ste Vrydag der maand, bij
zonder toegewijd aan het Allerh. Hart van
Jezus: 9 uur gez. H. Mis met uitstelling van
het AIleri-ei’l"ste: 7 uur Lof met eereboete
aan het GoddeHik Hart.
ZATERDAG. 1ste Zaterdag
volle afaat.
As. ZONDAG
DINSDAG: ,H. Bib ana, maagd en marte
lares te Rome, onder Juliaan den afval
lige t 383.
WOENSDAG: H. Franclscus Xaveriïis. be
lijder. Een der eerste volgelingen van den
H. Ignatius van Loyola, apostel van Indlë
en patrom van het Ka th. Mlssleweik t 3
Dec. 1552.
DONDERDAG: H Petrus Chry-ologus
<bet gu'den woerd cm zijn groote welspre
kendheid». bisschep van Ravenna beP'der
en kerk'eeraar, omt ent 450. Ged. H Bar
bara, maagd en mart. 233 N corned le.
VRIJDAG: Officie van den dag. Ged. v.
H. Sabba», abt. stichter eener Kluizenaars
kolonie bij Jeruza'em t 532.
ZATERDAG: VH’le v. Onbevl Ontv.
Feest H. Nicclna", birreh ran Myra in KI.
Azië en bel. Pate, van A dam orntr. 350.
ook bloem versier ng
diensten achterwege.
By 'n sclemneele mis draagt de diaken
geen dalmat ek en de subdiaken geen tu
niek, komen dus enkel in bun alben op. De
geestelijke vreugde werdt onderhouden door
het zingen ven Alleluja op de Zondagen en
vcorai door de hoogere vreugde op den 3den
Zendag. Ga :dete (verheugt u). De lilurgl-
sche kleur is dan verzacht tot *n Ucht-rcse,
diaken en 'ubdiaken mogen zich met hun
plechtgewaden bekleeden.- het altaar mag
met bloemen gesmukt worden en volledig
orgelspel 's dan toegestaan, en op Quat r-
ter. -er-Wcen-dag is de zoogenaamde Gul
den mis als fecstel lke votlefml-, to-ge!aten.
De advent bren 't orrf* in herinnering de
t’jden van hst Oude Verbond, weke de
kemst van Chrt-f’s vco-afgngen en daarren
d'enen w- deren t 'd door te brengen geluk
de profe'en en heil gen van het O. V. deden
In boetvaardig» verbet .ring van ds leven.
In 1 beoefenen van liefdewerken en vooral
in ’t storten van vurige -meekbrden naar de
K'-rr-t des Verloesem. Zoo moren we z»g-
»en. dat Ged, vo-jr Wlen verl-den en toe
komst éin rijn b"J de komst van zijn Z-x>n
op aarde, ee'ct heeft zoowel cn de g»bed»n
van de heiligen in h't Oude Verb-nd. a's
cp die van de he Uren van het Nieuwe
Verbond en die rijn wit.
MAANDAG: 'H. Ard ea". apost en -Z'-
da '-tenls van dSi H. Eliglus, eerrt eouo-
-mld. daarna murtm-ester van den Fran-
klseben kcn'ng. verd In C41 blsscb.op van
Noyon .en Doornik, Pat. oon van de ed’l-
smeden t BSO.
SINT DOMINICUS
ZONDAG. Heden eerste Zondag van den
Advent. De H.H. Mi sen om 6 uur, half 8,
9 uur en om half 11 de Hoogmis. Onder alle
H.H. Missen collecte voor het Sieradenfonds
der kerk; 6 uur Congregatie voor de jongens;
om 7 uur Lof voor de geioovige zielen, af
lezen van de namen dergenen, die op het
Zleleboek zyn ingeschreven; voor hen zal
daarna het Rozenhoedje worden gebeden.
De Advent-preek zal worden gehouden ge
durende de Congregatie vóór 6 uur.
MAANDAG JS avonds van 67 uur gele
genheid om te biechten; 8 uur Congregatie
voor de mannen.
DINSDAG, 's morgens om 7 uur uitstelling
van het Allerheiligste. Tevens 12e Dlnsoag
ter eere van den H. Vader Dominicus. Om
9 uur gez. H. Mis ter eere van den H. Anro-
nius; 's avonds om 7 uur Lof. waaronder de
gebeden ter eere van den H. Vader Donn-
nicus. Heden feestdag van de H. Bibiana.
maand-patrones van het apostolaat. Volle
aflaat.
WOENSDAG, *a avonds om 7 uur Congre
gatie voor de vrouwen.
DONDERDAG, ’a morgens tot 10 uur en
’s avonds van 67 uur gelegenheid om te
biechten; 's avonds om 7 uur Congregatie
voor de meisjes.
VRIJDAG, eerste Vrijdag der maand, bij
zonder toegewyd aan het Allerheiligst Hart
van Jezus. Volle aflaat voor de leden van
het Apostolaat9 uur gezongen H. Mi*; om
4 uur blechthooren voor de kinderen; half 7
Lof voor de kinderen van St. Francises
Romans; om 7 uur Lof en eereboete ter eere
van het Al’erhelllg-t Hart. Liederboekjes
meenemen. Om kwart over 8 Conferentie
voor de leden der melsjes-Congregatie, 1ste
afdeellng.
ZATERDAG. "8 morgens kwart over 13
Catecb'rmus voor de groote leering; 7 uur
schooltijd komen de
*s avonds blechthooren
blechteelevenheid
m t Rozenhoedje.
Nogmaals versreken wij alls ouders
allervriendelijkst by het koopen van boeken
v:or k’nde en. ook vore de grootsre boven
de 15 jaar. uitsluitend hunne keuze te doen
uit de iy-t, de zoogenaamde keurlijst. by
lederen R K. boekhandel en bij- de hoof
den der scholen te bekomen.
de verkwikkende dauw des Hemels. (Rorate
coeli desuper. Dauwt hemden van omhoog
enz.); dat is hetgeen St Paulus ens ver
maant om uit den slaap te ontwaken by de
nabyheld van Christus’ kemst. en St. Jan de
Dooper. de laatste van de large rij der pro
feten, die in de wcest jn roept: „E-ereldt den
weg des Heeren en Maria wie de engel de
geboorte van den lang verwachten Messias
keent aankondigendat is de tweede komst
van Christus op het einde der tijden, wan
neer Hy niet zal komen als lieftallig kind
met handen vol barmhartigheid om ons te
verlossen, maar als strenge Rechter om ons
te oordeelen.
De advent heeft ‘n geheel eigen, afzon
derlijk karakter in de liturgie. Diepe e.nct
gaat gepaard met hcoge vreugde. Bezorgd
held voor de teekomst. mrt hoopvol vert.ou
wen daarop. Boetgebeden met jube'rangen
Boetvaardige ernst wordt gewekt door het
evangelie van het laetete oerdeel op den
Isten Zondag: door dat van den boetepredi
ker Joannes den Doc-per op de overige Zon
dagen door het verbed van huwelijksfeesten
plechtigheden, door 't weglaten van net
in de koorgebeolcn en van h t
Glor a in de ml', door de paarse It’.eur der
liturgische gewaden, door het wegvallen van
't Alleluja in de weekmiseen m't paarse
kleur, en door het verbed van O’-gelspel in
al die diensten, die in paarre geweden
worden verricht. All en 'n geval van n'cd,
als de zangers niet zonder erge! kannen zin
gen, is begeleiding to-gesta-n maar dan eek
alleen gedurende den Grcgorikonrchen rang,
dus niet er voor, er tusrehen er na
ST. LALTSENTIUS
ZATERDAG 29 Nov. De Maria-Congrega-
nlsten die aan den oproep gehoor wcnschen
te geven, om Zendag as te maken tot een
bede en boetedag, worden tevens uitgenoo-
digd xandaag te willen vasten en een aal
moes te willen geven, om daardoor aan het
gemeenschappelijk gebed van eerherstel en
om uitkomst voor onze arme broeders en
zusters van Rusland nog meer kracht by te
zetten.
ZONDAG le Zondag van den Advent. Al-
gemeene H. Communie van eerherstel voor
alle Maria-Congreganisten. De H.H. Missen
te 6 uur, half 8. 9 uur en half elf de Hoog
mis voor de leden van het Zangkoor. Onaer
de H.H. Missen collecte voor de Plusstlch-
ting. Van 25 uur is de kerk geopend voor
een bezoek aan het Allerheiligste en het bid
den van den Kruisweg, 's Avonds om 7 uur
Lof en Rozenhoedje om God eerherstel te
brengen en redd'ng te vragen voor het arme
Ru-land en predikatie.
Voor de jongens: byeenkomst half 6 voor
groep I, 7 uur Congregatie voor belde groe
pen, daarna byeenkomst voor groep II, tot
915.
MAANDAG, feestdag van den H. Andreas
Apprtel. dag van devotie; 's avonds 7 uur
Mar a-Conreegatle voor de meisjes afd. I.
DINSDAGAVOND half 2 Maria-Congre-
gati? voor de mannen.
WOENSDAG. Ct feest van den H -Francis,
cus Xaverius, den groeten Pst oon van het
Mlss’ewerk wordt Zondag as. gevierd);
's avonds half 8 Maria-C:ngregatie voor de
vrouwen.
DONDERDAG. eerste Donderdag
maand, 7 uur Gezonren H. Mis voorerf;
van de Br. der Ged.. aanbidding mfei
s'ell'ng van het Al’erhe’llg't? Sacrament, dat
tot na de H. Mis Van 9 uur ter aanbidding
blh't uituestéld. wy verzoeken de gelosv'gen
v lendelfjk cenige oogenbl kken voor het
Allerhe lirete te korren bidden vooral in
deren Adven*.tyd, d»i. een t ld van beet? en
vebed te 12 uur en half 4 b echthoreen vore
de mes'es, 5 uur H. Uur voor het Aller
hevigste Sacrament, waa by de leden van
het Aposto’aat der Gebeds zooveel mogelltk
worden ultrenoodigd. Van 6 tot half 8 b'echt-
eelegenheld; 7 uur Lef ter eere van het
Al’erh'il’gste Sacramen*. vereering van de
Relikwie van het H. Blo»d daarna Maria-
Cp"»reuatie vore d’e melsles, afd. II.
VRIJDAG, eerste Vrijdag der maand, te
res uur de rerste H. Mis. om ook hen, d'e
vreeg aan den arbe'd of hun zaken gaan, in
de gelerenheld te stellen den eers'en Vrij
dag mee te vieren; te 7 uur de gezongen
H. Mis voor de leden van het Gen otrehap
ven het H. Hart; te halt 8 aan hst Marla-
a't'ar de Klnderm's. De parochianen wor
den beleefd verzreht de plaatsen vcor het
Ma ’a-altaar en de laa'ste banken in het
middenschip zooveel morelijk voor de kin
deren oren te laten en relf plaa's te nemen *n
de voorste helft der banken van het mld-
densch p; 's avonds 7 uur Lof. Li'anie en
toewl'dfng aan Jezus’ Gcddelllk Hart.
VRIJDAG de H.H. Missen dus te 6, 7,
half 8 en 9 uur.
ZATERDAG,
ter
Maria
1ste Zondag der maand,
volle aflaat, de Eucharistische das In onze
kerk; den geheelen dag uitstelling van het
Allerheiligste; half 7 Lof en processie ter
eere van de Koningin van den Allerh. Ro
zenkrans.
H. Bibiana,
Mgd„ Ms..; mem. V. d. Zondag
(le Zondag van den Advent).
WOENSDAG 3 DECEMBER, H. Francis-
cus. Bel. d.; mem. v. d. Zondag.
DONDERDAG 4 DECEMBER, H. Petrus.
Biss. Bel. Kerkl. d. (Mis XIII); mem. v. d.
Zondag en H. Barbara Mgd., M. 1
VRIJDAG 5 DECEMBER, Mis v. d. Zon
dag, zonder AU. met vers en Credo; II en
III (le Zondag v. d. Advent).
ZATERDAG 6 DECEMBER. H. Nlcplaas,
Biss. Bel. d.; mem. v. d. Zondag.
In de week de H. H. Missen te 7. 8 en 9
uur, terwijl onder en na de H. H. Missen
gelegenheid bestaat om te biechten en de
H. Communie wordt uitgereikt voor de H."'
Mis van 7 uur. onder de H. Mis van 8 uur
en voor de H. Mis van negen uur.
De H. H. Missen op Zondag: om 7 uur,
half 9 en 10 uur, terwjjl de H. Communie*1
wordt uitgereikt onder de H. MIs van 7 um.'
dan wederom te kwart over 8 en ook nog
na de H. Mis van half 9.
maandag-avond *de Meisjes Congrega»
Aan hetgeen 8t. Lucas In dit Evangelie
mededeelt, gaat een morgenscène vooraf. De
Apostelen waren in het gezelschap van aen
Meester de breede trappen van den tempei
afgedaald cn In den vollen gloed der Pa-
lestynsche zon blyven staan op den Sions-
berg tegenover zyn majestueuzen voorgevel.
De tempel is hun een voorwerp van st Jgen-
de bewondering geworden Nooit senen-n
hun zyn zuilen zoo geweldig, zyn tinnen zoo
schitterend, zyn geheel zoo massaal en zoo
eeuwig als vandaag. Toen gebeurde het. Een
geestdriftige verheerlijking van den tempei
vloeide van hun Galileesche lippen; zo
spraken in den overtreffenden trap; alles
was voor hen „ongehoord-!; fabeiachtig
..onbeschryfelijk’’. De Meestér zeide aanvan-
keiyk niets; dan haalde hij diep adem, sloct
de oogen en perste zyn fyne lippen merx-
baar op elkaar, alsof hM nog vore een laas
sten keer dit woord en dit vonnis wilde uit
stellen en inhouden. Doch de ure was ge
komen. HIJ opende zyn mend en sprak met
klem: „Geen steen van dat reuzengebouw
zal op den aqderen blyven!”
TOen hij zich daarna met hen naar ue
stad begaf, zwegen zy allen. Geen waague
ftet Hem- te ondervragen, totdat de avond
viel en zy zich nedervlelden tegen de ne»-
ling van den Olijfberg en de onbeschrijflijk
schoone stad aan hun vóeten lag.
.Moet deze stad nu uitsterven? Zal aeze
prachtbouw, gevest op Slons fondamenten,
verwoest worden? Geen marmerblok op net
ander blijven?”
Dat stond in hup Joodsche hersenen ge
lijk met den ondergang der wereld. De dood
van Jerusalem beteekende den dood van X
heelal, zy zullen Hem hierover ondervragen
een hunner waagt de eerste vraag, de tweeae
volgt. De gansche avond wordt gevuld door
het angstig gesprek over de uiterste dingen.
Zoo geeft de tekst van St. Lucas oo aen
eersten Zondag van den Advent, evenals de
Mattheustekst op den laatsten Zondag van
het kerkeiyke jaar dezelfde reeks oren na-
ringen ovet den ondergang der wereld en
over den ondervang van Jerusa'em.
Christus schildert de wereldcatastrophe
in de geweldige literarische beelden van zfjn
tyd. Teekenen aan de zon, aan de maan,
aan de sterren. Doodsangst onder ae volken
op aarde. De zee werpt met donderend ge
raas haar wateren buiten de oevers De
menschen vallen in onmacht van vrees en
bange verwachting. De krachten des he
mels worden geschokt. Zoo wordt de gran
dioze gedachte der ceropenbaring
einde der wereld geteekend. Het
dramatisch natuurverschijnsel, gelijk
ure van Christus' dood op Golgotha. Neen,
het is een. werkelMke „wereldbrand", waarbij
de kosmos Ineenstort; Op den achtergrond
van zulk een apocalyptische duisternis
schildert Christus zyn ,.f»ro isia”. Door aat
Grieksche woord „parousla" beduidt de
oude Kerk de wederkomst des Keeren. Het
vuur breekt uit de hemelpoorten en golft
over den wee. waarlangs de Nazarcer naar
de aarde afdaalt. Het fantastische beeld is
naar Daniël geteekend. Het doet denken in
eioote lijnen aan de schilderingen van aen
Noordschen hemel In de Scardinavtscne
"’Odensaeen Op een wolkenwagen zal Hit in
de wereld nederdalen.
In de taal der Joodsche Boeken beteekent
een wolk steeds Gods aanwezigheid Daarom
stijgt het getuigenis, dat Christus hier over
Zichzelf aflegt, tot een krachtige proclama
tie zyner Godheid.
Hii noemt Zich echter den met macht en
hierlVkheld omgeven „Menschenzoon". Het
woord „Menschenzoon" is de klasslexe naam
des Heeren geworden. Hy beschouwde dat
woord blijkbaar beter geschikt om het in
tellect van zün land tot het begrip van ziln
lieden te brengen dan welke andere bena
ming ook. Het woord 7oon van God",
welks volle bete'keuls Hii voor zich oovre-
ZONDAG: Heden onder alle H. H. Mis-
sen collecte met open schaal voor den Sint
Pieterspenning Aar bevolen. Vanmiddag te-
2 uur Lof met Rozenhoedje en de Litanie
van Maria voor de bekeer‘mg van Rusland, -
waarna de H. Familie en om half 7 Jonge
lingencongregatie.
In de week de H. H. Missen te 7. 8
M3t deze twee arameesche woorden,
die beteekenen: de Heer komt, en klin
ken als bazulnstoo'.en, herinnert Paulus
zijn Corinthiërs aan de wederkomst des
Hèëren -ten gerichte.
Maran-atha is ook de Inhoud van hot
engelenlied in den Kerstnacht.
Maran-atha, »oo schalt het ook door
de donkere dagrn vóór Kerstmis.
Jesus komt!
t)e Kerk denkt niet a’Ieen op haar ge
zette tijden aan Jezus’ komst in het
menschelijk vieesch, aan Zijn komst tot
het wicijtende Israël of aan Zijn kornet
in het hart der zijnen; de Kerk over
weegt ook de hoogheid en heerlijkheid
van Zijn komst op den laatsten dag. een
komen in heerlijkheid als van den Brui
degom in (ten lichtenden bruiloftsnacht,
als van dea Rechter ten gerichte.
Hij kom: eens weder is machtlgre
adventswmrd dan dit andere: Hij is
gekomen, en Zijn teeken Is de kribbe.
Heerlijk geloof, dat zeker weet: mijn
Heer en Heiland zal nog eenmaal komen
en op aard» gezien Worden In den gloed
Zijner majesteit, even zeker als HIJ eens
kwam In de gestalte van een dienst-
knechUrDe belofte van die toekomst is
gewaarborgd dow de macht en de trouw
van God, die n<g nooit een belofte ge
schonden heeft. De aard der Kerk, heel
haar aanleg en toeleg vordert die open
baring van laar Stichter en de vele
voorteekenen, (oor den Koning der Kerk
genoemd, toonsn reeds hier en daar, dat
de tak van den vljgeboom teer wordt
en de bladergi uitsprulten.
Het uur isonzeker.
Geen vegelljklng, welke zoo vaak
weerkeert. is van den dief in den nacht.
Doch het dtstel der belofte geeft geen
enkelen gend voor valtsche gerustheid,
want dit weten wij al heel zeker, dat
voor led a geioovige de dag des Heeren
gekomen is, wanneer de doodsure sloeg.
Jezus lomt eens terug!
HU, let klndeke In de kribbe; de
knaap Ji den tempel; de Meester, die
leeraarce in Israëls steden en dorpen;
de Verbsser, die stervende voor God een
wereld won; de Koning, die trlumpUe»-
rend o»stond uit het graf; de Overwin
naar, «ie voor het oog der Zijnen opvoer
naar len Hemel.
Daf van liefde en elndelooze vreugd»,
- wanneer alle sluiers vallen en de Koning
in alZUn schoonheid woi^t aanschouwd
en a het goede, dat gedacht en gedaan
en gedragen werd, meellcht In Zijne
heeM’Jkheld.
Og van toorn en ellenc>e,- wanneer
ook d» werken der duisternis openbaar
zulen worden en al wat misdaan en
vczulmd werd vergolden wordt naar
G»ds recht.
Hoe wil Jezus dat de -ZUnen zullen
staan tegenover dien dag?
Jezus wil niet, dat zU dien dag uit hun
gedachten zetten; nog minder, dat rij
den dag berekenen zullen; allerminst,
dat zU dien dag angstig verbeiden.
Het ongeloof, de zonde, de onverschil
ligheid moet beven bU het uitzicht oo
dien dag der dagen. Het geloof, dat door
de liefde leefde, moet Jubelen: ziet, deze
is oize Ood, wij hebben hem verwacht,
HU komt ons zalig maken.
Daarop vooral komt het aan, dat se
christen een open oog heeft voor Je
teekenen der tUden, die hem telkens een
onderpand moeten zUn van Christus
laatste openbaring.
Het geloof aan Jesus’ komst-belofte er.
de vermenigvuldiging van de teekenen
der tUden moeten ons waakzaam en
werkzaam houden, totdat het groo.e
Maran-atha bazuint door den nacht!
ZONDAG. Vroerenis ba’f 8: Hoogmis 10
•uur; half 7 jongens-Corgregatle; 7 uur
Lof.
WOENSDAG, 7 uur H. Familie, afd. vrou
wen.
DONDERDAG. VRIJDAG en ZATER
DAG driwiaagsche oefening voor de melsjes-
Corgre~atie
DONDERDAG, van 57 uur gelerenheid
om te biechten: 7 uur Lot met nreek.
VRIJDAG, let» Vri'dag van de maard;
7 uur gedongen H. MIs; ’s avoids 6 uur Lof
met nrrek. werens den Sinterklaasavond.
ZATERDAG, van 46 uur en 79 v”r ge-
leren'ieid om te biechten; 7 uur Lof met
preek.
25. En er zullen teekenen zyn in zon en
maan en stenen, en op de aarde dood.-anjse
onder de volken radeloos door het fonde
rend gewe’d van de zee en de golven.
28. En de menschen zullen verstyven van
vrees en bange verwachting, van wat ae
wereld gaat overkomen; want de krachten
der hemelen zullen worden geschokt.
27. En dan zullen ze den Menschenzoon
op een wo k zien komen, met groote macnt
en majesteit.
28. Welnu, wanneer dit aT.es een aanvang
gaat nemen, blikt op dan en heft uw hoof
den omhoog, want uw Verlossing is nabij.
29. En Hij etelde hun een geiykenls voor:
Ziet naar den vijgeboom en alle andere
boomen;
30. zoodra ge ze uitbotten ziet, dan weet
ge ook. dat de zomer naby is.
31. Zoo ook. wanneer ge dit alles ziet,
weet dan. dat het konlnkrUk Gods naby ia
32. Voonvaar. Ik zeg u: Dit geslacht gaat
niet voorby. vóórdat dit alles Is geschied.
33. Heme< en aarde zullen voorbijgaan,
maar myn woorden zullen niet vooroqgaan. 4miet den zlnnehjken lust, niet de zelfzucnt.
ZONDAG. 1ste Zondag van den Advent.
Paars. De H H. Missen te half 8 en 10 uur.
Daarna leering. Collecte voor de sieraden der
kerk, 3 uur Lof met rozenkransgebed voor de
geloovi-e zielen.
WOENSDAG, 's avonds 7 uur Maria-Con-
gregatle voor de meisje-.
DONDERDAG, na
kinderen biechten,
van 7 tot 8 uur.
VRIJDAG, 1ste Vrijdag van het H. Hart.
De kinderen moeten om half 8 in de kerk
rijn, 's Avonds half 8 Aloyslus-Congregatle
voor de Jongens.
ZATERDAG, blechthooren van 5 tot 8 uur.
uur Broederschapsmls
eere van het H. Onbevlekt Hart van
voor de bekeering der zondaren:
's nam. van 46 en van half 7 tot 9 uur
en te 7 uur Maria-Lof
1ste Zondag van den Advent