VOOR HET EERST DE LUCHT IN E Pakjes KLEERENVERF t o o o o o o o o l JAN DE VRIES o Van Putten en Oortmeijer - Payglop BLADZIJDE 1 WOENSDAG 10 DECEMBER 1930 0 0 0 0 0 Gevonden voorwerpen 0 TELEFOON 324 - ALKMAAR 0 0 OFFICIEELE MEDEDEELINGEN 0 van 0 i RADIO-NIEUWS Een crediet van 150 millioen dollar ALKMAAR Wethouder Westerhof PROVINCIAAL NIEUWS Postvliegtuig omlaag gestort Uitbreiding verkeersverbeteringen Drie dooden en een zwaar gewond De post vluchten naar en van Indië Het auto-ongeluk te Batavia Rijkspostspaarbank Kmderpost: 'els Noodlanding Verdere besprekingen De Fransche minister-crisis BERICHTEN UIT ONZE ---- TWEEDE BLAD Vreeselijk auto-ongeluk te Solo Voorgenomen bomaanslagen in den Pfalz 0 0 DOOR MEJ. B. VERSLUYS Cebreveteerd vliegenierster Dirk Schafer ims 3 0 31 VORIGE OPLAGE - 4 y’”' De buitenlandschc politiek Duitschland Pos|z£Kelalbums. Vaste en Losbladige Dagboeken. Poëzie-albums. Verjaardag-boekjes'en Briefkaart-albums Het collectief contract in de Bouwbedrijven i met OUDORP De beer Oudegeest over de samenwerking A.V.R.O.V.A.R.A. Buitengewoon A. V. Schaatsen- LUTJEBROEK Holland’s eerste pilote vertelt ons in het volgende artikel hoe zalig ze de vliegsport vindt Het vraagstuk Jer herstelbetalingen Een onuitvoerbaar plan wat den olie-» Llmirun Alkmaar. in alle kleuren 10 ets. per pakje. J2 pakjes tl. De arrestatie van rechter Lindsey It. De Duitsche bioscoopdirecteuren er tegen Curtius? Motie De Duiische RuicsKan-selier dr. Twintig personen gearresteerd Antwoord van den heer Vogt Ra- Voor den Federal*** Farmboard respec- Drie dooden en vyf ernstig gewonden Na een bezoek aan een zieken vader iw». die bij een *n it l’XI met io*i« A Hij eiscbt een millioen dollar schadevergoeding En voor Jaar In de Zaterdag gehouden vergadering van liet Partybesfiiur der S. D. A. P.. hechtte dit. op verzoek van het bestuur van de G^t westelijke Federatie Noord-Holland der S. D. A. P. er zijn goedkeuring aan, dat de heer Westerhof het secretanirai van het Gewest en het wethouderschap van Alkmaar gecom bineerd zl waarnemen. zich daaraan bezondigd hebbenUit verveling klom ik naar 2700 Meter en daalde plotseling om net nog boven het streepje van de 2000 Meter te blijven. dr de hoog de die Naar wij vernemen, heeft de bekende pia nist, Dirk Schafer, die reeds gedurende vijf weken wordt verpleegd in de Ziekenverple ging aan de Prinsengracht te Amsterdam, een ernstige operatie ondergaan. no. 496 op een weiland bij Oud- onder Naarden een noodlanding economische crisis zou worden opgefost. De Minister van Financiën heeft verklaard, dat dit plan onuitvoerbaar Is. 1387’ 1 19067 19109 14^6 1 JR*« 1W2 1 M?7 1*715 9S2I 10127 1040’ 10700 OCK’ 10410 1070* 11700 1’100 MÏSS 10441 inm 111.41 5>3? 6006 7299 7465 7*59 7*70 De film .,lm Westen NichtS Neues” 19131 19151 19”’ 19’43 19546 19574 1 'e7: 14’*O 1^-79 1 50’0 16*0’ 16752 17505 0006 mini 10610 in* 4? 111OO VU76 1*»*41 1V07 1’456 ’5’«O 1**M> 16534 17001 307 601 1044 1394 1755 2047 2320 2677 29u7 3144 3434 3700 4223 4561 48G7 5n?9 5314 5505 5073 62’3 6656 6993 7’50 7-415 7553 7*?7 «123 P4A’ 95*5 0076 0425 N.V. DROGISTERIJ EN CHEMICALIENHANDEL 174 443 834 1274 1606 1814 224“ 2405 2870 3068 3335 3646 4103 4366 4640 4830 5165 5646 591’ 6082 6346 6823 7103 7357 7519 7611 7010 8717 8074 02c8 i7<ni 17964 2881 3093 3379 3704 4131 4374 4664 40?2 5186 56*2 5925 6088 6434 6847 7131 7396 7529 7654 7020 8’2’ ««21 onoi 0301 1606 200? 2303 2542 288^ 3101 3’94 3716 4145 4378 4768 4934 5208 5732 5939 61G9 6446 6*66 7155 7-VM 7*44 7805 7048 8”7 5*55 OOI.’ 03*5 293 564 1019 1354 1742 2045 2317 2556 2950 3110 UO6 37*1 4214 4418 4707 4909 5’10 5707 5050 6’14 6463 6*86 7231 7<in 7*50 7*’5 7070 «’17 «860 00*1 9362 O». irr<io in.’7W 1066f 10067 11 ”4 1HO’ 11Ö*8 1’39« I’M! 8A42 8807 9163 964’ 6650 6910 7209 74’6 7557 78**> 8185 *410 8*0’ 0147 05*0 337 611 1037 1399 1766 2112 23’1 2699 2073 3150 3439 3866, 4259 4567 4800 5068 5366 5882 6004 178lW/ -“722* 56 3b4 800 1159 1581 1806 2196 2358 ’860 3017) 3315 3625 4030 4290 4612 4813 511? 5628 *892 60*0 6’48 6760 7030 7335 7471 7575 700* *201 *658 *0’4 97.34 0777 10051 10385 10604 11072 11’31 11547 11064 12404 l?*** 120’? voor zoon van den. gezant was geweest, had men mij niet beter kunnen verzorgen. Eenmaal hersteld, vertrok Ut van Teheran naar Bushlr per Interview met Hans Martin Aan boord bevonden zich de piloten Frijns en Bot en de mecanicien Bruinenstein. Pas sagier was de heer Hans Martin, secretaris en onder-directeur der K. L. Mdie de vlucht van Batavia heeft medegemaakt. Zoo als bekend heeft de heer Martin gedurende een reis van ongeveer drie maanden een on derzoek ingesteld «naar de op de Indlé-route heerschende toestanden en de mogelijkheden nagegaan van eventueele verbeteringen en wijzigingen. Van de zeer velen die ter ontvangst var. vliegers en passaster op Schiphol aanwezig waren, noemen wij alleen den directeur der De oelangstel- kjwezige pers- reozeer de be- ateietw der K vol- K o zingen bekwam, gunstiger. 209 507 917 1299 ’1316 1661 1975 228' in het clubgebouw van te Amsterdam, algemeene 17726 18KM 18122 ’9859 1O8M ”■082 .’008' TOQOJ (Niet Officieel). 458e STAATSLOTERIJ. Trekking van Dinsdag. 9 Dec. 2e Klasse. 2e Dist. HOOBE PRUZEN. 1i«n* 1”«4 ,128’9 1307.3 13380 1’443 1.3890 1.3084 33» 66» 1<M5 1530 1793 Zlfi» 2324 2734 2991 3212 .3530 3b n 4*71 «04 4811 sin» 550» 5859 6066 Alkmaar. 8 December 1930 Burgemeester e Wethouder» voorth, Wendetaar. Burgemeester- A. Koelma, Secretaris Alleen naar boven. En dan mag je „los” en wo-dt Heintje ver vangen door een zandzak. Verder krijg je aan weerszijden van het toestel een oranje vlag „Pas op, kom niet in mijn buurt. Ik kan er ■nog nletsfian!" beteekent die. De eerste solo- !t voor de meesten een grootsche jn. Jammer genoeg is dat voor mij Volgens de „Echo de Paris” en de ..Matin" zouden de onderhandellngen van Lava! met verschillenden politici zoo goed als afgesloten zijn. De ..Echo de Paris" noemt als personen welke met het mlnlsterie-Laval zouden mede werken: Briand, Barthou, Tardleu en Ma ginot. Aan het postkantoor te Alkmaar werd in de maand November op spaarbankboekjes ingelegd f 41.255.15 en terugbetaald 130010.87. Derhalve méér ingelegd dan terugbetgald i 11.244.58 Het aantal nieuw uitgegeven spaarbankboekjes bedroeg 33. Door tusschenkomst dezer kantoren werd ter Directie op staatsschuldboekjes afgeschre ven f 200.Derhalve minder in- dan afge schreven f 200. De zaak van den bekenden Amerikaanschen vroegere kinderrechter Ben Lindsey, die in verband met zijn arrestatie en het incident in de St. J^hn, Kathedraal gisteren gehoord zou worden, is uitaesteid tot Vrijdag as. Rechter Lindsey heeft een. aanklacht inge diend tegen blsschop Manning wegens laster en beleediging. Zijn advocaat, Arthur Gar field. heeft medegedeeld, dat hjj namens zijn cliënt een eisch tot schadevergoeding tegen blsschop Manning zal indienen ten bedrage van één millioen dollar. Het moet voor velen een onveilig gevoel »iJn. dat hun Hollandsche hemel doorkruist wordt door een vrouw en dan nog wel een op den overmpedigen leeftijd. De gedachte, dat die zwaar ronkende ma chines door een man bestuurd worden gaf tot nu toe zekerlieid. dat hun niet op den een of anderen dag het kostbare hoofd door een amechtig kistje met motorbezwaren verplet terd zou worden. Want daarvan leest men immers voortdurend in verslagen over bul- tenle-d'-he vllwnrestatiei Burgert, stand Gebaren Jacobus Wil helmus zoon van Willem Wij te en Tecla Du- dlnk. Catharina Agnes, dochter van Jaq Bijl cn Catharina Llefting Cornells Johannes, z. van Johannes Bos en Meintje Kaag. Cornelia dochter van Jacobus Buisman en Catharina Maria Moereboer Maria Margaretha. dochter van Adriaan Dudink en Maria Geertruida Hoebe. Wilhelmus Jacobus, zoon van Willem Bos en Cornelia Marla Bommer. t «0«T 1810’ 15-15 158” istno MU» 1K8J0 ISW» 17205 ’7231 1744A 18151 18’55 Naar aanleiding van het artikel in de „Ko- dlobode" van deze week over de evenAieele samenwerking tusschen de A VRO en de V A.R.A.. en vooral den slotzin van dit arti kel: „Zij <de A.V.RjO.) sluit samenwerking met wie ook, niet uit. maar zij is voorts van meenlng, dat de liefde niet van één kant kan komen. Zoy die liefde op bovenstaande pun ten en onder eerbiediging van ‘de hierboven ontwikkelde inzichten van de zijde van V.A. R A. kunnen komen, dan zouden wij die niet versmaden en zelfs bereid zijn veel te ver geten”. schrijft de heer J. Oudegeest. voor zitter der SD.AJP. in „Het Volk" van Maan dagavond V.A.R.A. S liefde zal niet worden versmaad Desniettegenstaande stel ik mij niet voor dat een ..mariage d’inclinationin de naas te toekomst te verwachten is. Het artikel geelt* dan ook eenige punten aan voor „hu welijksvoorwaarden'’. Het gaat dus wel sterk in de richting van een „mariage de convie- nance" of „de raison- Zelfs wordt de\rondslag voor de vaststel ling der bepalingen van het huwehjkscon tret reeds aangegeven: het standpunt van de A V.R.O. aangaande den zendtijd moet „wel willend tegemoet getreden” worden. Al of niet volledige aanvaarding daarvan wordt dus blijkbaar afhankelijk gesteld van nadere onderhandeiing. (Voor de zuivyheld wil ik doen opmerken, dat ik geheel sta bui ten ..vertrouwelijke pogingen,” die blijkens het artikel van den heer Vogt voor realisatie van dit standpunt ’worden gedaan). De wensch naar nadere onderhandeiing komt nog eens gecursiveerd tot uiting in den zin: ..Om deze pogingen te laten slagen, zal dé A VRO, alle medewerking en inschikkelijk heid betoonen. De A.VJt.O. zal dus alle „inschikkelijkheid" betoonen, wanneer men haar standpunt „te gembet (wil) treden.” dat de door het Zend- tjjabeslult van 15 Mei „geschapen stand van zaken,- ten gunste van de A V R O wordt ge wijzigd. Lees ik dit alles goed, dan is er geen sprake van actie tegen het Zendtüdbeslult, doch al leen onderzoek van de mogelijkheid om bin nen het raam van dit besluit te komen tot een regeling, die aan het standpunt van de A.V.R.O. „tegemoet komt." Kan dit -n grond slag voor besprekingen zijn? Tk. persoonlijk, meen ja. Het is alleen maar de vraag, wie het Initiatief tot deze bespre kingen zal nemen. Het wordt hoog tijd, dat w(j uit de velerlei in den Omroep geraken. Samenwer- de Omroepvereenigingen inzake program is” hoog Mej. B. Verslnys b»lu moest u eigenlijk uit louter enthousiast „Hollander-zljn” die vrees op zij kunnen zetten, enkel en alleen door -t besef, dat in Holland nóóit zulke gekke dingen gebeuren, omdat wU een degelijke Hollandsere opleiding genieten en onze sjjorttoestellen veel te go^i geconstrueerd en veel te netjes opgevoed zijn, om een andere landingsplaats uit te zoeken dan die welke hun daarvoor aangewezen is. Maar toch zullen er altijd nog eenigen onder u zijn, die deze overtuiging niet huldi gen en voor hen zal ik probceren een beeld er van te geven hoe geweldig serieus wij ons in de vliegkunst bekwamen en hoe er voor gezwoegd wordt, dat we het leven van onze medemenschen niet in gevaar brengen, tevens moet het een oproep worden alle meisjes, die in de volgende twee haar vliegbrevet A zullen halen. Wanneer ko men jullie nu? Weet je hoe Je moet beginnen? Je wacht tot de t moeiiykst te overtuigen helft van Je ouderenpaar naar het buitenland gaat. Dan toon je de andere helft Je verlan gen om een paar maal in de week frisschc lucht te krijgen en je behoefte om Iets anders te doen dan chauffeerén. Iets waar je tenmin ste minder afhankelijk bent van de stommi teiten van anderen dan van die je zelf Verder is zeer aan te bevelen een fabrieksstad als woonplaats, waar Iedere windrichting een speciaal luchtje heeft en als studie: zingen! En dan ga Je al je rederijkerskunsten aan wenden. om "t slachtoffer te overtuigen van de noodzakelijkheid. Dat lukt natuurlijk! En dan vraag je ais de wind de keuring aan en zorgt, dat je goedgekeurd wordt. Verder stap je naar Hein Schmidt Crans toe en vertelt hem dat je komt lessen. Dan is Heintje ver rukt en plant je in een kistje voor de eerste les. En van hier af aan komt mijn ervaring. Het lijkt gemakkelijk! Ik wordt op 500 M. ge zet en losgelaten. Hein zit voor mij en corri geert alles wat ik doe door de dubbele bestu ring. Ik omkiem den knuppel en probeer het geval. Alles heeft invloed op het kistje, be halve jezelf. Je probeert rechtuit te vliegen en krijgt de sensatie van een cakewalk: op., neer, links beneden, rechts beneden. Niets aan te doen. Dan toovert Hein een paar bochten en daar draai je zelf een raar verwrongen figuur achteraan, wat je met echten vliegertrots ver vult. Je weet geen twee minuten achter mekaar, aan welken kant 't vliegveld ligt en bepeinst dat de motor beslist onregelmatig loopt en hoe je de eerste noodlanding zult doorstaan. Na een half uur kom je beduusd van het vele denken weer beneden, en is iedere piloot voorwerp van een verwonderde vereering. Hoe spelen die menschen dat klaar? Hetzelfde doe je ongeveer vier uur lang, en als je zoo tamelijk rechtuit kunt vliegen en ook wel eens een bocht maakt zonder dat je snelheid varieert tusschen de 60 en 140 K.M dAn komt de eerste zelfgemaakte start en landing. En daarmee begint het werken. Star ten, landen, starten landen, niets anders. Zes of acht maal per half uur en dat doe Je ge middeld tien uur lang, dus ongeveer 140 lan dingen maak je wel. Maar dat is dan ook de moeilijkstè afdee- 'ling van het vliegen. Misschien weet u nog niet, dat de laatste Meter boven den grond altijd de plaats is. waar je feuten de onaange naamste uitwerking helften En dat is de reden waarom juist op het voorzichtig en glij dend neerzetten van een kistje zoo geweldig hard getimmerd wordt. Op welke hoogte je je motor ook afzet. altijd moet je even voor de landing goed kunnen zien en voelen of de verhouding tusschen snelheid en hoogte juist is. En al bjjJbet landen zelf de snelheid te groot is. moet je het toestel eerst zoolang horizontaal laten uitzweven tot je het jroelt doorzakken. Dan trek Je vlug den knuppel naar je toe. Waardoor het toestel lets met den neus de lucht Ingaat, en zoodoende raakt bij het verder wegzakken de staartpin het eerst den grond en daarna pas de wielen. En om dat alles te leeren tot je het automatisch doet ert niet meer angstvallg naar de grasspretjes zit te loeren of ze al duidelijker worden, daarvoor zijn die vele oefenuren noodlg. President Hoover heeft in het congres der Ver. Staten verzocht, onverwijld een cre diet vaii 150 millioen dollar te votccien voor cjpn FJederal Farmboard. vërleden jaar werd een crediet van 50 millioen aan der Farmboard toegestaan, dat echter inmiddels voor een groot deel werd gebruikt. Omstreeks 10 voor 12 moest het militair vliegtuig Valk veen maken Toeschouwers zagen het vliegtuig op pl.m. 50 M hoogte onzekere bewegingen maken. Bij de noodlanding werd een vleugel ernstig beschadigd. Het vliegtuig kwam met ien kop op den wal van een sloot terecht. De vlieger bleef ongedeerd. Men heeft naar Soesterberg om assisten tie getelefoneerd. Nadere büzonderhedei Omtrent het auto-ongeluk zelf wordt nof gemeld, dat dit plaats had Zaterdagmiddag tr 2.45 uur. nadat het stuur van de taxi wa' overgenomen door baron Van der Feltz. Ge noemde heer reed met groote snelheid en wilde een vrachtauto passeeren. Deze werd in de flank aangereden. Beide auto’s zijn vrijwel vernield. De taxichauffeur werd ernstig gewond, ter wijl 3 inlanders, die zich op den vrachtauto bevonden, gewond naar de C. B. Z. moesten worden overgebracht. po*W"5n de XraHj fr de Indië-vluchti het teeken tomen vAn C- dan wel ien heer Martin ig. nadat te eerste begroeting 'en bekender, was afgeluopen het een en ander van zijn be- e te deelen. I zoo vertelde de heer Martin, kwijting van mijn ofxlracht Kb alle stations langs de K. 'gedaan en 'besprekingen ge- ra. Teheran en Britsch-Indië in die plaatsen, die op de iëjgeregeld worden aangedaan, ik speciaal de Westkust van Maandag werden te Haarlem, onder voor zitterschap van den heer Van Eesteren. de besprekingen voorgezet tusschen de Hoofdbe sturen der patroons en der arbeidersorgani saties over de vernieuwing van het landelijk collectief contract in de bouwbedrijven. Besproken vgerd de mogelijkheid een ver scherping aan te brengen in art. 5 omtrent de naleving van het contract. Deze verscherping zou adn inhouden, dat de arbelders-organlsa7 ties aansprakelijk zouden worden gesteld voor onrechtmatige verbreking van het contract De patroons wenschen de»e verscherping o.m door de ondervinding, opgedaan bij het steen- zettersconflict te Amsterdam en bij de moei lijkheden met ..Ons Belang” te Haarlem. Ook werd besproken het inhalen van Kaholieke. Israëlletlsche en nationale feestdagen, waarbij de arbeiders op andere dagen dan een half uur langer zouden moeten werken. Nog werd besproken de mogelijkheid om de ziekteregeling in overeenstemming te brenger met de wettelijke bepalingen en om de vacan- tiedagen van drie op zes te brengen. De besprekingen leverden geen enkel resul taat op en zullen 30 December orden voort gezet o 9845 1«W» 1(MO4 10717 1’070 11IW0 11,00 11'83 ,1*08 1W.3» 1’111 1’437 1’.«3 13*84 1”«4 13041 IJO'8 1W1 1333.3 1.3384 1’3*7 13800 13811 «’OM 1.8180 18484 174* t 17**0 18104 18.382 18400 184.8.8 |«.8Wi 18588 18861 188*0 18880 18895 18955 19017 192.31 19’3’ 10’43 10’68 10’07 10.33» 19444 19468 19476 19.846 19.874 10870 10803 1080’ ’061.3 10*44 19687 10736 10’38 >0751 - - - 10009 1994* ’noil 20013 200’3 29382 20403 20416 20460 20575 20641 20687 2OL27 ’0740 1500. 3463. 5097 elk 1000. 912 /4no. 9412 ƒ206. 4613. 6135 6502. 8067 elk 100. Priizen van f M. 214 563 1005 - rijdersbond Op Zaterdag, 27 December as. des na middag 2 uur. zal de Amsjfrdamsche Ijsclub eei\ derde buitengewone algemeene ver gadering worden gehouden in verband met de aangenomen motie' op de J.L te Zeist Het postvliegtuig SjanghaiNanxing. is bij het opstijgen te Sjangnai in aanraxing ge komen met den mast "an een jonk oo de rivier WhangPo en dientengevolge omlaag gestort. De Amerikaansche piloot en zijn Chinee- sche helper, alsmede een Russische passa- giere werden gedood. Vijf Chlruesjhe passagiers werder ernstig gewond, o.w. generaal HsiungS)it -Hui. de commandant van het ga.nizoen te Sjanghai. de aangenomen motie' op de j.l. te <15 November i gehouden algemeene ver gadering, welke motie luidde De Algemeene Vergadering spreekt den wvnsch uit, het bestuur met twee leden voor de Zuidelijke Provinciën uit te bral den binnen driemaanden. H bestuur stelt de volgende punten aan de orde: Uitbreiding van het bestuur met tlevelijk twee leden. Eventueele benoeming van een bestuurs lid. Eventueele bestuurslid. Mededee.ir Tei: -an het bestuur. Zondagmorgen z(jn by de suikerfabriek Bangak te §olo een Buick en een Chevrolet door woest passeeren tegen elkaar gebotst. De Chevrolet reed tegen een boom te plet ter. De inlandsche chauffeur en twee kin deren van de Europeesche familie Wiler te Solo zijn overleden. Een oudere zuster werd zeer ernstig ge wond De kinderen kwamen van Bojolall. waar zij hun. aldaar herstel van gezondheid zoe kenden vader bezochten. Het 7-jarig zoontje” was op slag dood. De Javaansche chauffeur stierf bij aankomst in het ziekenhuis. Het 12-jarig dochtertje stierf Zondagmiddag. De toestand van de andere dochter is vrij wel hopeloos. K L. M. den heer Plesmary ling van de zijde der enkele' vertegenwoordigers gold niet manning piloten en ma^ L M. hebben hun „pcytll!1 k doende gehad Charivarius, nog het experiment die zich gelukk door vrienden) bereid toonde, 1 vindingen meq „Op 24 Juli.’ „verliet ik ter ons land. Ik 1 L M-route u voerd te AnJ> en uiteraarq route naar yjri In Indië heb Malakka bezocht, waar een recks van nieuwe vliegstations is ontstaan, die nog nimmer door eenlg K. L. M.-vliegtulg zjjn bezocht, aangezien onze vliegtuigen tot nu toe voort, durend de Autc langs de Oostkust hebben genomen. Natuurlijk is mijn opdracht niet met hon derd procent succes bekroond geworden, vele zaken zijn meegeloopen, met andere is het weer minder vlot gegaan zoowel uit een oog punt van vliegtechniek als van politiek. In Indië heb ik mij hoofdzakelijk opge.’.ou. den te Batavia en te Bandoeng. Twaalf da gen geleden stapte ik aan board van de P H - A E. Z. voor de thuisreis, welke voor ml) dub bel interessant was. aangezien ik de tieen- Tels juist zooals de heer Plesman het zoo- even zoo treffend aeide, met een slakkengan. get je gemaakt heb. Op werke manier heeft U op weg naar Indië gereisd? Tot Aleppo, antwoordde de heer Martin, ging de reis per trein. Van Aleppo ben ik via Mosoel dwars door de woestijn per auto naar Bagdad gereisd. In Bagdad was er een Junkersvllegtulg? dat mij naar Teheran bracht. In deze stad ben ik echter vrij ernstig ziek geworden. Bijna drie weken lang heeft men- mij op liefdevolle wijze in het Nederlan<Jsch Gezantschap verpleegd. In verband de kleine ruimte in dit gebouw werd zelfs het balcon als slaaprutmte benut om mij plaats te maken. Als ik den Een bankier heeft bij president Hoover een nieuw olan tot oplossing der herstelbetalingen ingediend. De Vereenigde Staten zouden aan de debi teurenstaten jaarlijks een credie’ ter grootte van de betaling, welke deze staten aan de Vereenigde Staten moeten betalen, moeten verstrekken. Deze credieten moeten dienen voor grond stoffen en industrieproducten, waardoor de vlucht möel sensatie zjji _JH enigszins tegengevallen. Het ging zoo rustig en gewoon, dat t net was of de instructeur nog-voor mij zat. De verdere vluchten waren echter lederen keer heeriyker. Het gevoel een toestel zelf in de hand te hebben, er mee te kunnen stijgen en dalen naar je -t wenscht, dan eens laag boven den grond te vliegen en dan weer dwars door de wolken te klimmen tot je In een sneeuwwit woken-landschap de zon weer te rugvindt. dat was wél een sensatie, en deze Was des te prettiger, omdat er absoluut geen Angstgevoel by kwam! Na zeven uur los te hebben gevlogen, dat F boven het gemiddelde, heb Ik het brevet gehaald. Eerst de hoogte- ▼lucht. dat was een bezoeking. Je moet naar 2000 Mjëer klimmen en daar $en uur biyven Het Was heel erg koud en ik heb boven een deuntje zitten huilen om de pijn In mijn vin gen. (Vermoedeiyk zal geen mijner collega’s Burgemeester en Wethouders van Alkmaar brengen ter algemeene kennis, dat tn het C-emeenteblad van Alkmaar nr. 1192 is opgenomen het besluit vin den Raad dier gemeente van 6 November 1930. waarbij is vastgesteld eene Verordening tot wijziging der ver- ordehing tot regeling van het gewoon en uitgebreid lager onder wijs. Deze verordening is heden aigekondigd en gedurende drie maanden ter gemeente secretarie ter lezing gelegd, waar zij tevens in afdruk, tegen betaling der kosten, ver krijgbaar is. Aanwezig aan het Bureau van politie, Langestraat en aldaar te bevragen op alle werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd op: 5. 6, 7. 8 en 9 December 1930: mutsje, sleutels, portefeuille met lnh„ notitieboekje, portemonnaies m. lnh„ handschoenen, dop van auto, fietsvlaggetjee, ceintuurs, lederen tabakszak. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de ingezetenen, onderstaande voorwerpen, als gevonden aangegeven op: 5. 6, 7. 8 en 3 December 1930: Blauw ketelpak, wachthuisje by de Vlotbrug; damestaschje -m. inh.. L. Peereboom. Noorderkade 9;. grijze hand schoen. Albers, rijwielbewaarplaats. Stations weg: vulpenhouder. L. Lceuwenkamn. St ua rist raat 84; zwaan. J. Wctstyn, Huis waard C8; portemonnaie m. inh.. E. d’ Wild, Heilooërduk f 4; kinderhandschoen. L van Veen. Bleekerslaan 3; kilometerteller. N. Landman. Oudegracht 291; konijnenkls.t. Jac. Beurs. V. D. Kaaystraat 5; kinderpor- temonnaie m..inh„ G. Koster. Houtweg 25. sigarenpijpje in étui. Jac. Wieland. Nieuw- landersingel 15; schaartje, Wed. Schoo. Noodwoningen 20. Westerweg; trouwrinc I Van Daalen, Laat 66; kindcrhandschoen, R Beek. C. W. Bruinvisstraat 6; broche. G. W van der Pol, Ridderstraat 12; sierspeld 1" parel, R. Schouten, Rcgullerslaan 16 en 4a- mesparapluie. J. N. Smit. Laat 1?6 Wanneer men weder in het beril is van het verloren voorwerp, wordt men verzocht hiervan kennis te geven aan het Bureau va l politie. BloemboHencursus Maandag werd een bloembollencursus geopend; 26 deelnemers zullen den cursus volgen. Het L T. B.-bestuur was aanwezig. De voorzitter is verheugd over het groote aantal deelnemers. De tyd is gekomen om de ken nis van de bollenteelt te vermeerderen, daar deze cultuur ook hier een belangryke plaats gaat innemen. Spr. maant de deelnemers aan om vooral dén tyd te benutten, welke er voor beschikbaar is. Dan opent hy den cursus met den Christelijken groet. Junkersmachine. vervolgens ging het via Djask naar Karachi met een vliegtuig van de Imperial Airways. In Karachi paktej ik den trein, die mij ovei Jodpui Calcutta naar Chittagong bi Mee naar Indie? Heuscli, ik heb geen plannen, noch voor een Oceaanvlucht, noch voor een tocht naar Indië. Nu ik soms alleen den grooten tocht onderneem naar Amsterdam.' verwonder Ik me er over hoe iemand zich zal voelen, die uren achter elkaar over een onbekend woest land.vllegt of over een Oceaan. Als je motor stopt, zit je er midden in. boven op een -ty- ger misschien. Brrr!! Later kan het anders worden. Ja dan ga ik zeker eens een interes, santé reis per avion maken. Maar niet, voor dat ik volledig op de hoogte ben van alles, wat daartoe noodig is. ozc kompasvllegen. en ik zelf den motor kan nakyken en repe- reeren. En dat duurt nog wel een Jaartje! Wie van de meisjes is tegen dien tyd klaar om mee te gaan? Er staat een keur van mooie sportkistjes te wachten. Panders en Koolhoven', die heusch niet onderdoen voor d^- beste producten uit het buitenland, en volgens velen nóg betere vliegelgenschappen hebben. Nu hebt u een praatje over de vllegery ge had, ik hoop, dat uw angst weg is, en u zelfs binnenkort het hoofd eens in een cockpit komt steken ter nadere beschouwing Happy landings 18’40 18811 18848 16’83 16366 1 *6’6 16*64 17*90 176’2 17076 180'8 Dat de Alkmaarsche politie de verschillen de onder haar rayon behoorende verkeers- moeliykheden serieus onder de oogen ziet, en tot een goed einde poogt te brengen, zal met ons niemand willen ontkennen. Is het tempo, waarin dc verschillende ver beteringen worden aangebracht, naar de meening van sommigen wat te langzaam. hetgeen ter verbetering van het verkeer en ter beveiliging van dc voetgangers wordt tot stand gebracht, is zeker afdeende. Reeds voor eenigen tyd vestigden wy aandacht op een tweetal vluchtheuvels, geplaatst zijn by de Groote Kerk. Sinds eeni gen tyd is op de Koorstraat ook een derge- lyke vluchtheuvel, voorlooplg nog van hout, geplaatst, zoodat, wat dezen gevaarlijken hoek betreft, o.i.' alleszins afdoende verbete ringen zijn aangebracht. Hierby dient tevens in aanmerking te wor den genomen, dat de gevaarlijke vooruitste- keijde hoek op de Koorstraat door een by de omgeving geheel aanpassende verbouwing is weggenomen, waardoor het uitzicht ter plaatse aanmerkelijk is verbeterd. Nu heeft men ook de gevaariyke kruising by het Postkantoor onder handen genomen en op de Laat, alwaar by wijze van proef, een kleine vluchtheuvel geplaatst. Wellicht zullen by bedoelde kruising meer dere van deze vluchtheuvels worden aange bracht, waardoor het gevaar in de binnen stad aanmerkeiyk zal worden verminderd. misére king van zenderbouw en algemeen noodlg. En uit bovenstaand artikel krijg Ik zeer sterk den indruk, dat, als men eenmaal om de tafel zit. bij dien thans wederzyds blykenden goeden wü. er althaas het begin van een oplossing kan worden gevonden.” Det oestand van baron L. S. fan der Feit auto-ongeluk op den Priokwe«, te Batavia een arm brak en inwendige kneu- J - -is naar omstandigheden Een critiek oogenblik DAt was het zwakke oogenblik, maar ge lukkig heb ik -t doorgezet en t tweede half uurtje ook maar volgehouden. Maar toen de tyd om was. zette ik den motor af en was in drie minuten beneden. De rest was gemakkeiyker. Drie laplandin. gen vanaf 600 meter en vyf achtendraaien op 100 M. boven het veld, om twee punten die 500 M. uit elkaar liggen. Het ging vlot, gelukkig, want welk een slechte indruk zou "t geweest zyn, als de eerste vrouwelyke pilote het examen net op het nippertje van voldoende afgelegd zou hebben. Het zwaarste van de heele vliegry was echter de nasleep De interviews, de vele te beantwoorden brie ven, waar ik nog lang niet doorheen ben! Merkwaardig is de verwachting van al die menschen, wéér ik nu wel heen zal gaan vliegen. De Duitsche Bond van Bioscoopdirecteu ren. het „Reichsverband Deutscher Licht- spieltheaterbesitzer". heeft in een gede'e- geerden-vergadering een resolutie aangeno men. waarin gezegd wordt, dat de bioscoop eigenaars weigeren films te vertoonen. die hun theaters tot het tooneel van polttjeken stryd maken, zy betreuren ten zeerste, dai de Dultsch-Amerikaan Karl laemmie twaalf jaar na het sluiten van den vrede nog een oorlogsfilm kan samenstellen, die in Berlijn niet met dezelfde copie als te Londen en Parys kan draaien. De zevende serie postzegels „Vooi Kind” is weer verschenen en, ges! door uw krachtige medewerking, opbrengst dit jaar wederopfl zëw zyn. De opbrengst strekt wederom ten bate van de vereenlgingen en instellingen van alle gezindten die zich belasten met verzorging of uitzending van zieke, zwakke, doove, blinde, doofstomme. gebrekkige achteriyke, verwaarloosde of misdadige kinderen. Het gebruik van de zegels en kaarten neemt in ons land gelukkig steeds toe Het vorig Jaar bedroeg de opbrengst f 163.370 29 (v. j. f 115.379.85). Dit jaar zal ons streven zyn een bedrag van I 200.000. Ongeveer 349 vereenlgingen kregen het haar toekomende aandeel. Wij hopen, dat in dit jubileumjaar van onze Kinderwetten de opbrengst, die der vorige jaren v e r zal overtreffen. De postzegels zyn verkrygbaar in vier soorten, met frankeer waarde van 1!4, 5. 6 en 1214 cent, die verkocht worden voor 3. 8, 10 en 16 cent. Zy stellen resp. voor: Lente (een kindje op handen gedragen). Zomer (een kind, spelend met een hond), Herfst (kind op den rug van een grijsaard) en Winter (kind met os en ezel) en zijn in plaatdruk uit gevoerd. De zegels zyn, evenals de reclameplaat, ontworpen door André <L Vossen. van wantrouwen tegen dr. len ^mlrg van een tweede Wat de kinderbriefkaarten betreft: deze worden uitgegeven in twee series van zes stuks, de eene reeks naar schilderijen van Maris en Neuhuys; de andere naar ge kleurde ontwerpen van Edzard Koning. De verkoop begint morgen, 10 Dec. tot en met 9 Januari, in de hal van het post kantoor Alkmaar staat aan de spits, verkoop betreft. Helpt gy allen, inwoners van dat de uitgifte, dank zy uw hulp, een groot succes moge rijn. De secretaresse R PRINS—VLES8ING. De DuUsche R(jk.sxan.selier dr. Bruning heelt hedenmorgen oen bijeenkomst gehad vertegenwoordigds >an de chr. soc Volksparty en andere partijen waarin ^hij I verklaarde, dat een motie van wantrouwen tegen den minister van ouiiënlandsqhe za ken. dr Curtius. op heden zeer ongewenscht zou zyn. De Duitsch-Nationale party heeft beslo ten. de regeering te verioeken dr Berns- torff onmiddellyk uit Genève terug te roe pen en aldaar de vei klaring af te leggen, dat. indien de ontwapening nog verder ge saboteerd wordt Duitschland uit den Vol kenbond ml treden. Het is niet ónmogelijk, dat de Christ, so cialen toch een motie ^van wantrouwen te gen "dr. Curtius zullen indienen. In de laatste dagen heeft het onderzoek naar de voorgenomen bomaanslagen in den Pfalz, waaromtrent verschillende bijzonder heden waren uitgelekt, -oodanige resultaten gehad, dat men is overgegaan tot arrestatie van L totaal twintig personen. De politie zou een groot aantal bommen in beslag heb ben genomen. Volgens de gearresteerden zou den de bommen bestemd zyn geweest om te gebruiken in een eventueelen burgeroorbic en tegen de fascisten. De meeste bommen bestonden uit oude granaathulzen, geladen met springstoffen. 16967 103.87 10«? 198*7 11’on 114*6 110’4 ’”02 17831 13010 12623 1.31*3 1.3282 1.3830 1.3157 13077 13*J7 14*83 14*74 14008 14»T6 1830» 1*460, 1***6 18667 16080 1*004 168.38 16$44 170’0 17t2t 17.313 173’9 1747* 17607 180’1 A.-, 'ÓA:'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 5