VOOR HET EERST DE LUCHT IN
E
Pakjes KLEERENVERF t
o
o
o
o
o
o
o
o
l
JAN DE VRIES
o
Van Putten en Oortmeijer - Payglop
BLADZIJDE 1
WOENSDAG 10 DECEMBER 1930
0
0
0
0
0
Gevonden voorwerpen
0
TELEFOON 324 - ALKMAAR
0
0
OFFICIEELE
MEDEDEELINGEN
0
van
0
i
RADIO-NIEUWS
Een crediet van 150 millioen dollar
ALKMAAR
Wethouder Westerhof
PROVINCIAAL NIEUWS
Postvliegtuig omlaag gestort
Uitbreiding verkeersverbeteringen
Drie dooden en een zwaar gewond
De post vluchten naar en van Indië
Het auto-ongeluk te Batavia
Rijkspostspaarbank
Kmderpost:
'els
Noodlanding
Verdere besprekingen
De Fransche minister-crisis
BERICHTEN UIT ONZE
----
TWEEDE BLAD
Vreeselijk auto-ongeluk
te Solo
Voorgenomen bomaanslagen in den
Pfalz
0
0
DOOR MEJ. B. VERSLUYS
Cebreveteerd vliegenierster
Dirk Schafer
ims
3
0
31
VORIGE OPLAGE
-
4
y’”'
De buitenlandschc politiek
Duitschland
Pos|z£Kelalbums. Vaste en Losbladige Dagboeken. Poëzie-albums.
Verjaardag-boekjes'en Briefkaart-albums
Het collectief contract in de
Bouwbedrijven
i met
OUDORP
De beer Oudegeest over de
samenwerking A.V.R.O.V.A.R.A.
Buitengewoon A. V. Schaatsen-
LUTJEBROEK
Holland’s eerste pilote vertelt ons in het volgende artikel
hoe zalig ze de vliegsport vindt
Het vraagstuk Jer herstelbetalingen
Een onuitvoerbaar plan
wat den
olie-» Llmirun
Alkmaar.
in alle kleuren
10 ets. per pakje. J2 pakjes tl.
De arrestatie van rechter Lindsey
It.
De Duitsche bioscoopdirecteuren er tegen
Curtius?
Motie
De Duiische RuicsKan-selier dr.
Twintig personen gearresteerd
Antwoord van den heer Vogt
Ra-
Voor den Federal*** Farmboard
respec-
Drie dooden en vyf ernstig gewonden
Na een bezoek aan een zieken vader
iw».
die bij een
*n
it
l’XI
met
io*i«
A
Hij eiscbt een millioen dollar
schadevergoeding
En
voor
Jaar
In de Zaterdag gehouden vergadering van
liet Partybesfiiur der S. D. A. P.. hechtte
dit. op verzoek van het bestuur van de G^t
westelijke Federatie Noord-Holland der S. D.
A. P. er zijn goedkeuring aan, dat de heer
Westerhof het secretanirai van het Gewest
en het wethouderschap van Alkmaar gecom
bineerd zl waarnemen.
zich daaraan bezondigd hebbenUit verveling
klom ik naar 2700 Meter en daalde plotseling
om net nog boven het streepje van de 2000
Meter te blijven.
dr de
hoog
de
die
Naar wij vernemen, heeft de bekende pia
nist, Dirk Schafer, die reeds gedurende vijf
weken wordt verpleegd in de Ziekenverple
ging aan de Prinsengracht te Amsterdam,
een ernstige operatie ondergaan.
no. 496 op een weiland bij Oud-
onder Naarden een noodlanding
economische crisis zou worden opgefost.
De Minister van Financiën heeft verklaard,
dat dit plan onuitvoerbaar Is.
1387’
1
19067 19109
14^6
1 JR*«
1W2
1 M?7
1*715
9S2I
10127
1040’
10700
OCK’
10410
1070*
11700
1’100
MÏSS
10441
inm
111.41
5>3?
6006
7299
7465
7*59
7*70
De film .,lm Westen NichtS Neues”
19131 19151
19”’ 19’43
19546 19574
1 'e7:
14’*O
1^-79
1 50’0
16*0’
16752
17505
0006
mini
10610
in* 4?
111OO
VU76
1*»*41
1V07
1’456
’5’«O
1**M>
16534
17001
307
601
1044
1394
1755
2047
2320
2677
29u7
3144
3434
3700
4223
4561
48G7
5n?9
5314
5505
5073
62’3
6656
6993
7’50
7-415
7553
7*?7
«123
P4A’
95*5
0076
0425
N.V. DROGISTERIJ EN CHEMICALIENHANDEL
174
443
834
1274
1606
1814
224“
2405
2870
3068
3335
3646
4103
4366
4640
4830
5165
5646
591’
6082
6346
6823
7103
7357
7519
7611
7010
8717
8074
02c8
i7<ni
17964
2881
3093
3379
3704
4131
4374
4664
40?2
5186
56*2
5925
6088
6434
6847
7131
7396
7529
7654
7020
8’2’
««21
onoi
0301
1606
200?
2303
2542
288^
3101
3’94
3716
4145
4378
4768
4934
5208
5732
5939
61G9
6446
6*66
7155
7-VM
7*44
7805
7048
8”7
5*55
OOI.’
03*5
293
564
1019
1354
1742
2045
2317
2556
2950
3110
UO6
37*1
4214
4418
4707
4909
5’10
5707
5050
6’14
6463
6*86
7231
7<in
7*50
7*’5
7070
«’17
«860
00*1
9362
O».
irr<io
in.’7W
1066f
10067
11 ”4
1HO’
11Ö*8
1’39«
I’M!
8A42
8807
9163
964’
6650
6910
7209
74’6
7557
78**>
8185
*410
8*0’
0147
05*0
337
611
1037
1399
1766
2112
23’1
2699
2073
3150
3439
3866,
4259
4567
4800
5068
5366
5882
6004
178lW/
-“722*
56
3b4
800
1159
1581
1806
2196
2358
’860
3017)
3315
3625
4030
4290
4612
4813
511?
5628
*892
60*0
6’48
6760
7030
7335
7471
7575
700*
*201
*658
*0’4
97.34
0777
10051
10385
10604
11072
11’31
11547
11064
12404
l?***
120’?
voor
zoon van
den. gezant was geweest, had men mij niet
beter kunnen verzorgen. Eenmaal hersteld,
vertrok Ut van Teheran naar Bushlr per
Interview met Hans Martin
Aan boord bevonden zich de piloten Frijns
en Bot en de mecanicien Bruinenstein. Pas
sagier was de heer Hans Martin, secretaris
en onder-directeur der K. L. Mdie de
vlucht van Batavia heeft medegemaakt. Zoo
als bekend heeft de heer Martin gedurende
een reis van ongeveer drie maanden een on
derzoek ingesteld «naar de op de Indlé-route
heerschende toestanden en de mogelijkheden
nagegaan van eventueele verbeteringen en
wijzigingen.
Van de zeer velen die ter ontvangst var.
vliegers en passaster op Schiphol aanwezig
waren, noemen wij alleen den directeur der
De oelangstel-
kjwezige pers-
reozeer de be-
ateietw der K
vol-
K o
zingen bekwam,
gunstiger.
209
507
917
1299 ’1316
1661
1975
228'
in het clubgebouw van
te Amsterdam,
algemeene
17726
18KM 18122
’9859 1O8M
”■082 .’008' TOQOJ
(Niet Officieel).
458e STAATSLOTERIJ.
Trekking van Dinsdag. 9 Dec.
2e Klasse. 2e Dist.
HOOBE PRUZEN.
1i«n*
1”«4
,128’9
1307.3
13380 1’443
1.3890 1.3084
33»
66»
1<M5
1530
1793
Zlfi»
2324
2734
2991
3212
.3530
3b n
4*71
«04
4811
sin»
550»
5859
6066
Alkmaar. 8 December 1930
Burgemeester e Wethouder» voorth,
Wendetaar. Burgemeester-
A. Koelma, Secretaris
Alleen naar boven.
En dan mag je „los” en wo-dt Heintje ver
vangen door een zandzak. Verder krijg je aan
weerszijden van het toestel een oranje vlag
„Pas op, kom niet in mijn buurt. Ik kan er
■nog nletsfian!" beteekent die. De eerste solo-
!t voor de meesten een grootsche
jn. Jammer genoeg is dat voor mij
Volgens de „Echo de Paris” en de ..Matin"
zouden de onderhandellngen van Lava! met
verschillenden politici zoo goed als afgesloten
zijn.
De ..Echo de Paris" noemt als personen
welke met het mlnlsterie-Laval zouden mede
werken: Briand, Barthou, Tardleu en Ma
ginot.
Aan het postkantoor te Alkmaar werd in
de maand November op spaarbankboekjes
ingelegd f 41.255.15 en terugbetaald 130010.87.
Derhalve méér ingelegd dan terugbetgald
i 11.244.58 Het aantal nieuw uitgegeven
spaarbankboekjes bedroeg 33.
Door tusschenkomst dezer kantoren werd
ter Directie op staatsschuldboekjes afgeschre
ven f 200.Derhalve minder in- dan afge
schreven f 200.
De zaak van den bekenden Amerikaanschen
vroegere kinderrechter Ben Lindsey, die in
verband met zijn arrestatie en het incident
in de St. J^hn, Kathedraal gisteren gehoord
zou worden, is uitaesteid tot Vrijdag as.
Rechter Lindsey heeft een. aanklacht inge
diend tegen blsschop Manning wegens laster
en beleediging. Zijn advocaat, Arthur Gar
field. heeft medegedeeld, dat hjj namens zijn
cliënt een eisch tot schadevergoeding tegen
blsschop Manning zal indienen ten bedrage
van één millioen dollar.
Het moet voor velen een onveilig gevoel
»iJn. dat hun Hollandsche hemel doorkruist
wordt door een vrouw en dan nog wel een op
den overmpedigen leeftijd.
De gedachte, dat die zwaar ronkende ma
chines door een man bestuurd worden gaf
tot nu toe zekerlieid. dat hun niet op den een
of anderen dag het kostbare hoofd door een
amechtig kistje met motorbezwaren verplet
terd zou worden. Want daarvan leest men
immers voortdurend in verslagen over bul-
tenle-d'-he vllwnrestatiei
Burgert, stand Gebaren Jacobus Wil
helmus zoon van Willem Wij te en Tecla Du-
dlnk. Catharina Agnes, dochter van Jaq Bijl
cn Catharina Llefting Cornells Johannes, z.
van Johannes Bos en Meintje Kaag. Cornelia
dochter van Jacobus Buisman en Catharina
Maria Moereboer Maria Margaretha. dochter
van Adriaan Dudink en Maria Geertruida
Hoebe. Wilhelmus Jacobus, zoon van Willem
Bos en Cornelia Marla Bommer.
t «0«T
1810’
15-15 158”
istno MU»
1K8J0 ISW»
17205 ’7231
1744A
18151
18’55
Naar aanleiding van het artikel in de „Ko-
dlobode" van deze week over de evenAieele
samenwerking tusschen de A VRO en de
V A.R.A.. en vooral den slotzin van dit arti
kel:
„Zij <de A.V.RjO.) sluit samenwerking met
wie ook, niet uit. maar zij is voorts van
meenlng, dat de liefde niet van één kant kan
komen. Zoy die liefde op bovenstaande pun
ten en onder eerbiediging van ‘de hierboven
ontwikkelde inzichten van de zijde van V.A.
R A. kunnen komen, dan zouden wij die niet
versmaden en zelfs bereid zijn veel te ver
geten”. schrijft de heer J. Oudegeest. voor
zitter der SD.AJP. in „Het Volk" van Maan
dagavond
V.A.R.A. S liefde zal niet worden versmaad
Desniettegenstaande stel ik mij niet voor
dat een ..mariage d’inclinationin de naas
te toekomst te verwachten is. Het artikel
geelt* dan ook eenige punten aan voor „hu
welijksvoorwaarden'’. Het gaat dus wel sterk
in de richting van een „mariage de convie-
nance" of „de raison-
Zelfs wordt de\rondslag voor de vaststel
ling der bepalingen van het huwehjkscon
tret reeds aangegeven: het standpunt van de
A V.R.O. aangaande den zendtijd moet „wel
willend tegemoet getreden” worden.
Al of niet volledige aanvaarding daarvan
wordt dus blijkbaar afhankelijk gesteld van
nadere onderhandeiing. (Voor de zuivyheld
wil ik doen opmerken, dat ik geheel sta bui
ten ..vertrouwelijke pogingen,” die blijkens
het artikel van den heer Vogt voor realisatie
van dit standpunt ’worden gedaan). De
wensch naar nadere onderhandeiing komt
nog eens gecursiveerd tot uiting in den zin:
..Om deze pogingen te laten slagen, zal dé
A VRO, alle medewerking en inschikkelijk
heid betoonen.
De A.VJt.O. zal dus alle „inschikkelijkheid"
betoonen, wanneer men haar standpunt „te
gembet (wil) treden.” dat de door het Zend-
tjjabeslult van 15 Mei „geschapen stand van
zaken,- ten gunste van de A V R O wordt ge
wijzigd.
Lees ik dit alles goed, dan is er geen sprake
van actie tegen het Zendtüdbeslult, doch al
leen onderzoek van de mogelijkheid om bin
nen het raam van dit besluit te komen tot
een regeling, die aan het standpunt van de
A.V.R.O. „tegemoet komt." Kan dit -n grond
slag voor besprekingen zijn?
Tk. persoonlijk, meen ja. Het is alleen maar
de vraag, wie het Initiatief tot deze bespre
kingen zal nemen.
Het wordt hoog tijd, dat w(j uit de velerlei
in den Omroep geraken. Samenwer-
de Omroepvereenigingen inzake
program is” hoog
Mej. B. Verslnys
b»lu moest u eigenlijk uit louter enthousiast
„Hollander-zljn” die vrees op zij kunnen
zetten, enkel en alleen door -t besef, dat in
Holland nóóit zulke gekke dingen gebeuren,
omdat wU een degelijke Hollandsere opleiding
genieten en onze sjjorttoestellen veel te go^i
geconstrueerd en veel te netjes opgevoed zijn,
om een andere landingsplaats uit te zoeken
dan die welke hun daarvoor aangewezen is.
Maar toch zullen er altijd nog eenigen
onder u zijn, die deze overtuiging niet huldi
gen en voor hen zal ik probceren een beeld
er van te geven hoe geweldig serieus wij ons
in de vliegkunst bekwamen en hoe er voor
gezwoegd wordt, dat we het leven van onze
medemenschen niet in gevaar brengen,
tevens moet het een oproep worden
alle meisjes, die in de volgende twee
haar vliegbrevet A zullen halen. Wanneer ko
men jullie nu? Weet je hoe Je moet beginnen?
Je wacht tot de t moeiiykst te overtuigen
helft van Je ouderenpaar naar het buitenland
gaat. Dan toon je de andere helft Je verlan
gen om een paar maal in de week frisschc
lucht te krijgen en je behoefte om Iets anders
te doen dan chauffeerén. Iets waar je tenmin
ste minder afhankelijk bent van de stommi
teiten van anderen dan van die je zelf Verder
is zeer aan te bevelen een fabrieksstad als
woonplaats, waar Iedere windrichting een
speciaal luchtje heeft en als studie: zingen!
En dan ga Je al je rederijkerskunsten aan
wenden. om "t slachtoffer te overtuigen van
de noodzakelijkheid. Dat lukt natuurlijk! En
dan vraag je ais de wind de keuring aan en
zorgt, dat je goedgekeurd wordt. Verder stap
je naar Hein Schmidt Crans toe en vertelt
hem dat je komt lessen. Dan is Heintje ver
rukt en plant je in een kistje voor de eerste
les. En van hier af aan komt mijn ervaring.
Het lijkt gemakkelijk! Ik wordt op 500 M. ge
zet en losgelaten. Hein zit voor mij en corri
geert alles wat ik doe door de dubbele bestu
ring. Ik omkiem den knuppel en probeer het
geval. Alles heeft invloed op het kistje, be
halve jezelf. Je probeert rechtuit te vliegen en
krijgt de sensatie van een cakewalk: op., neer,
links beneden, rechts beneden. Niets aan te
doen. Dan toovert Hein een paar bochten en
daar draai je zelf een raar verwrongen figuur
achteraan, wat je met echten vliegertrots ver
vult.
Je weet geen twee minuten achter mekaar,
aan welken kant 't vliegveld ligt en bepeinst
dat de motor beslist onregelmatig loopt en
hoe je de eerste noodlanding zult doorstaan.
Na een half uur kom je beduusd van het vele
denken weer beneden, en is iedere piloot
voorwerp van een verwonderde vereering. Hoe
spelen die menschen dat klaar?
Hetzelfde doe je ongeveer vier uur lang, en
als je zoo tamelijk rechtuit kunt vliegen en
ook wel eens een bocht maakt zonder dat je
snelheid varieert tusschen de 60 en 140 K.M
dAn komt de eerste zelfgemaakte start en
landing. En daarmee begint het werken. Star
ten, landen, starten landen, niets anders. Zes
of acht maal per half uur en dat doe Je ge
middeld tien uur lang, dus ongeveer 140 lan
dingen maak je wel.
Maar dat is dan ook de moeilijkstè afdee-
'ling van het vliegen. Misschien weet u nog
niet, dat de laatste Meter boven den grond
altijd de plaats is. waar je feuten de onaange
naamste uitwerking helften En dat is de
reden waarom juist op het voorzichtig en glij
dend neerzetten van een kistje zoo geweldig
hard getimmerd wordt. Op welke hoogte je
je motor ook afzet. altijd moet je even voor
de landing goed kunnen zien en voelen of de
verhouding tusschen snelheid en hoogte juist
is. En al bjjJbet landen zelf de snelheid te
groot is. moet je het toestel eerst zoolang
horizontaal laten uitzweven tot je het jroelt
doorzakken. Dan trek Je vlug den knuppel
naar je toe. Waardoor het toestel lets met den
neus de lucht Ingaat, en zoodoende raakt bij
het verder wegzakken de staartpin het eerst
den grond en daarna pas de wielen. En om
dat alles te leeren tot je het automatisch doet
ert niet meer angstvallg naar de grasspretjes
zit te loeren of ze al duidelijker worden,
daarvoor zijn die vele oefenuren noodlg.
President Hoover heeft in het congres der
Ver. Staten verzocht, onverwijld een cre
diet vaii 150 millioen dollar te votccien voor
cjpn FJederal Farmboard.
vërleden jaar werd een crediet van 50
millioen aan der Farmboard toegestaan,
dat echter inmiddels voor een groot deel
werd gebruikt.
Omstreeks 10 voor 12 moest het militair
vliegtuig
Valk veen
maken
Toeschouwers zagen het vliegtuig op pl.m.
50 M hoogte onzekere bewegingen maken.
Bij de noodlanding werd een vleugel ernstig
beschadigd. Het vliegtuig kwam met ien
kop op den wal van een sloot terecht. De
vlieger bleef ongedeerd.
Men heeft naar Soesterberg om assisten
tie getelefoneerd.
Nadere büzonderhedei
Omtrent het auto-ongeluk zelf wordt nof
gemeld, dat dit plaats had Zaterdagmiddag tr
2.45 uur. nadat het stuur van de taxi wa'
overgenomen door baron Van der Feltz. Ge
noemde heer reed met groote snelheid en
wilde een vrachtauto passeeren. Deze werd
in de flank aangereden. Beide auto’s zijn
vrijwel vernield.
De taxichauffeur werd ernstig gewond, ter
wijl 3 inlanders, die zich op den vrachtauto
bevonden, gewond naar de C. B. Z. moesten
worden overgebracht.
po*W"5n de XraHj
fr de Indië-vluchti
het teeken tomen vAn
C- dan wel ien heer Martin
ig. nadat te eerste begroeting
'en bekender, was afgeluopen
het een en ander van zijn be-
e te deelen.
I zoo vertelde de heer Martin,
kwijting van mijn ofxlracht
Kb alle stations langs de K.
'gedaan en 'besprekingen ge-
ra. Teheran en Britsch-Indië
in die plaatsen, die op de
iëjgeregeld worden aangedaan,
ik speciaal de Westkust van
Maandag werden te Haarlem, onder voor
zitterschap van den heer Van Eesteren. de
besprekingen voorgezet tusschen de Hoofdbe
sturen der patroons en der arbeidersorgani
saties over de vernieuwing van het landelijk
collectief contract in de bouwbedrijven.
Besproken vgerd de mogelijkheid een ver
scherping aan te brengen in art. 5 omtrent de
naleving van het contract. Deze verscherping
zou adn inhouden, dat de arbelders-organlsa7
ties aansprakelijk zouden worden gesteld voor
onrechtmatige verbreking van het contract
De patroons wenschen de»e verscherping o.m
door de ondervinding, opgedaan bij het steen-
zettersconflict te Amsterdam en bij de moei
lijkheden met ..Ons Belang” te Haarlem.
Ook werd besproken het inhalen van
Kaholieke. Israëlletlsche en nationale
feestdagen, waarbij de arbeiders op andere
dagen dan een half uur langer zouden moeten
werken.
Nog werd besproken de mogelijkheid om de
ziekteregeling in overeenstemming te brenger
met de wettelijke bepalingen en om de vacan-
tiedagen van drie op zes te brengen.
De besprekingen leverden geen enkel resul
taat op en zullen 30 December orden voort
gezet o
9845
1«W»
1(MO4
10717
1’070 11IW0 11,00
11'83 ,1*08
1W.3» 1’111
1’437 1’.«3
13*84 1”«4
13041 IJO'8 1W1
1333.3 1.3384 1’3*7
13800 13811 «’OM
1.8180
18484
174* t
17**0
18104
18.382 18400 184.8.8 |«.8Wi 18588
18861 188*0 18880 18895 18955 19017
192.31 19’3’ 10’43 10’68 10’07 10.33» 19444 19468
19476 19.846 19.874 10870 10803 1080’ ’061.3 10*44
19687 10736 10’38 >0751 - - -
10009 1994* ’noil 20013 200’3
29382 20403 20416 20460 20575 20641 20687 2OL27
’0740
1500.
3463. 5097 elk 1000.
912 /4no.
9412 ƒ206.
4613. 6135 6502. 8067 elk 100.
Priizen van f M.
214
563
1005
- rijdersbond
Op Zaterdag, 27 December as. des na
middag 2 uur. zal
de Amsjfrdamsche Ijsclub
eei\ derde buitengewone algemeene ver
gadering worden gehouden in verband met
de aangenomen motie' op de J.L te Zeist
Het postvliegtuig SjanghaiNanxing. is bij
het opstijgen te Sjangnai in aanraxing ge
komen met den mast "an een jonk oo de
rivier WhangPo en dientengevolge omlaag
gestort.
De Amerikaansche piloot en zijn Chinee-
sche helper, alsmede een Russische passa-
giere werden gedood.
Vijf Chlruesjhe passagiers werder ernstig
gewond, o.w. generaal HsiungS)it -Hui. de
commandant van het ga.nizoen te Sjanghai.
de aangenomen motie' op de j.l. te
<15 November i gehouden algemeene ver
gadering, welke motie luidde
De Algemeene Vergadering spreekt den
wvnsch uit, het bestuur met twee leden
voor de Zuidelijke Provinciën uit te bral
den binnen driemaanden.
H bestuur stelt de volgende punten aan
de orde:
Uitbreiding van het bestuur met
tlevelijk twee leden.
Eventueele benoeming van een bestuurs
lid.
Eventueele
bestuurslid.
Mededee.ir Tei: -an het bestuur.
Zondagmorgen z(jn by de suikerfabriek
Bangak te §olo een Buick en een Chevrolet
door woest passeeren tegen elkaar gebotst.
De Chevrolet reed tegen een boom te plet
ter. De inlandsche chauffeur en twee kin
deren van de Europeesche familie Wiler te
Solo zijn overleden.
Een oudere zuster werd zeer ernstig ge
wond
De kinderen kwamen van Bojolall. waar
zij hun. aldaar herstel van gezondheid zoe
kenden vader bezochten.
Het 7-jarig zoontje” was op slag dood. De
Javaansche chauffeur stierf bij aankomst
in het ziekenhuis. Het 12-jarig dochtertje
stierf Zondagmiddag.
De toestand van de andere dochter is vrij
wel hopeloos.
K L. M. den heer Plesmary
ling van de zijde der enkele'
vertegenwoordigers gold niet
manning piloten en ma^
L M. hebben hun „pcytll!1 k
doende gehad
Charivarius, nog
het experiment
die zich gelukk
door vrienden)
bereid toonde, 1
vindingen meq
„Op 24 Juli.’
„verliet ik ter
ons land. Ik 1
L M-route u
voerd te AnJ>
en uiteraarq
route naar yjri
In Indië heb
Malakka bezocht, waar een recks van nieuwe
vliegstations is ontstaan, die nog nimmer
door eenlg K. L. M.-vliegtulg zjjn bezocht,
aangezien onze vliegtuigen tot nu toe voort,
durend de Autc langs de Oostkust hebben
genomen.
Natuurlijk is mijn opdracht niet met hon
derd procent succes bekroond geworden, vele
zaken zijn meegeloopen, met andere is het
weer minder vlot gegaan zoowel uit een oog
punt van vliegtechniek als van politiek.
In Indië heb ik mij hoofdzakelijk opge.’.ou.
den te Batavia en te Bandoeng. Twaalf da
gen geleden stapte ik aan board van de P H -
A E. Z. voor de thuisreis, welke voor ml) dub
bel interessant was. aangezien ik de tieen-
Tels juist zooals de heer Plesman het zoo-
even zoo treffend aeide, met een slakkengan.
get je gemaakt heb.
Op werke manier heeft U op weg naar
Indië gereisd?
Tot Aleppo, antwoordde de heer Martin,
ging de reis per trein. Van Aleppo ben ik
via Mosoel dwars door de woestijn per auto
naar Bagdad gereisd. In Bagdad was er een
Junkersvllegtulg? dat mij naar Teheran bracht.
In deze stad ben ik echter vrij ernstig ziek
geworden. Bijna drie weken lang heeft men-
mij op liefdevolle wijze in het Nederlan<Jsch
Gezantschap verpleegd. In verband
de kleine ruimte in dit gebouw werd zelfs
het balcon als slaaprutmte benut om
mij plaats te maken. Als ik den
Een bankier heeft bij president Hoover een
nieuw olan tot oplossing der herstelbetalingen
ingediend.
De Vereenigde Staten zouden aan de debi
teurenstaten jaarlijks een credie’ ter grootte
van de betaling, welke deze staten aan de
Vereenigde Staten moeten betalen, moeten
verstrekken.
Deze credieten moeten dienen voor grond
stoffen en industrieproducten, waardoor de
vlucht möel
sensatie zjji _JH
enigszins tegengevallen. Het ging zoo rustig
en gewoon, dat t net was of de instructeur
nog-voor mij zat.
De verdere vluchten waren echter lederen
keer heeriyker. Het gevoel een toestel zelf in
de hand te hebben, er mee te kunnen stijgen
en dalen naar je -t wenscht, dan eens laag
boven den grond te vliegen en dan weer dwars
door de wolken te klimmen tot je In een
sneeuwwit woken-landschap de zon weer te
rugvindt. dat was wél een sensatie, en deze
Was des te prettiger, omdat er absoluut geen
Angstgevoel by kwam! Na zeven uur los te
hebben gevlogen, dat F boven het gemiddelde,
heb Ik het brevet gehaald. Eerst de hoogte-
▼lucht. dat was een bezoeking. Je moet naar
2000 Mjëer klimmen en daar $en uur biyven
Het Was heel erg koud en ik heb boven een
deuntje zitten huilen om de pijn In mijn vin
gen. (Vermoedeiyk zal geen mijner collega’s
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar
brengen ter algemeene kennis, dat tn het
C-emeenteblad van Alkmaar nr. 1192 is
opgenomen het besluit vin den Raad dier
gemeente van 6 November 1930. waarbij
is vastgesteld eene
Verordening tot wijziging der ver-
ordehing tot regeling van het
gewoon en uitgebreid lager onder
wijs.
Deze verordening is heden aigekondigd
en gedurende drie maanden ter gemeente
secretarie ter lezing gelegd, waar zij tevens
in afdruk, tegen betaling der kosten, ver
krijgbaar is.
Aanwezig aan het Bureau van politie,
Langestraat en aldaar te bevragen op alle
werkdagen tusschen 11 en 1 uur, de navol
gende voorwerpen als gevonden gedeponeerd
op: 5. 6, 7. 8 en 9 December 1930: mutsje,
sleutels, portefeuille met lnh„ notitieboekje,
portemonnaies m. lnh„ handschoenen, dop
van auto, fietsvlaggetjee, ceintuurs, lederen
tabakszak.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen
de ingezetenen, onderstaande voorwerpen,
als gevonden aangegeven op: 5. 6, 7. 8 en 3
December 1930: Blauw ketelpak, wachthuisje
by de Vlotbrug; damestaschje -m. inh.. L.
Peereboom. Noorderkade 9;. grijze hand
schoen. Albers, rijwielbewaarplaats. Stations
weg: vulpenhouder. L. Lceuwenkamn.
St ua rist raat 84; zwaan. J. Wctstyn, Huis
waard C8; portemonnaie m. inh.. E. d’
Wild, Heilooërduk f 4; kinderhandschoen. L
van Veen. Bleekerslaan 3; kilometerteller. N.
Landman. Oudegracht 291; konijnenkls.t.
Jac. Beurs. V. D. Kaaystraat 5; kinderpor-
temonnaie m..inh„ G. Koster. Houtweg 25.
sigarenpijpje in étui. Jac. Wieland. Nieuw-
landersingel 15; schaartje, Wed. Schoo.
Noodwoningen 20. Westerweg; trouwrinc I
Van Daalen, Laat 66; kindcrhandschoen, R
Beek. C. W. Bruinvisstraat 6; broche. G. W
van der Pol, Ridderstraat 12; sierspeld 1"
parel, R. Schouten, Rcgullerslaan 16 en 4a-
mesparapluie. J. N. Smit. Laat 1?6
Wanneer men weder in het beril is van
het verloren voorwerp, wordt men verzocht
hiervan kennis te geven aan het Bureau va l
politie.
BloemboHencursus Maandag werd een
bloembollencursus geopend; 26 deelnemers
zullen den cursus volgen.
Het L T. B.-bestuur was aanwezig. De
voorzitter is verheugd over het groote aantal
deelnemers. De tyd is gekomen om de ken
nis van de bollenteelt te vermeerderen, daar
deze cultuur ook hier een belangryke plaats
gaat innemen. Spr. maant de deelnemers
aan om vooral dén tyd te benutten, welke
er voor beschikbaar is. Dan opent hy den
cursus met den Christelijken groet.
Junkersmachine. vervolgens ging het via
Djask naar Karachi met een vliegtuig van
de Imperial Airways. In Karachi paktej
ik den trein, die mij ovei Jodpui
Calcutta naar Chittagong bi
Mee naar Indie?
Heuscli, ik heb geen plannen, noch voor
een Oceaanvlucht, noch voor een tocht naar
Indië. Nu ik soms alleen den grooten tocht
onderneem naar Amsterdam.' verwonder Ik
me er over hoe iemand zich zal voelen, die
uren achter elkaar over een onbekend woest
land.vllegt of over een Oceaan. Als je motor
stopt, zit je er midden in. boven op een -ty-
ger misschien. Brrr!! Later kan het anders
worden. Ja dan ga ik zeker eens een interes,
santé reis per avion maken. Maar niet, voor
dat ik volledig op de hoogte ben van alles,
wat daartoe noodig is. ozc kompasvllegen.
en ik zelf den motor kan nakyken en repe-
reeren. En dat duurt nog wel een Jaartje!
Wie van de meisjes is tegen dien tyd klaar
om mee te gaan? Er staat een keur van
mooie sportkistjes te wachten. Panders en
Koolhoven', die heusch niet onderdoen voor
d^- beste producten uit het buitenland, en
volgens velen nóg betere vliegelgenschappen
hebben.
Nu hebt u een praatje over de vllegery ge
had, ik hoop, dat uw angst weg is, en u zelfs
binnenkort het hoofd eens in een cockpit
komt steken ter nadere beschouwing Happy
landings
18’40
18811
18848
16’83 16366
1 *6’6 16*64
17*90 176’2
17076 180'8
Dat de Alkmaarsche politie de verschillen
de onder haar rayon behoorende verkeers-
moeliykheden serieus onder de oogen ziet, en
tot een goed einde poogt te brengen, zal met
ons niemand willen ontkennen.
Is het tempo, waarin dc verschillende ver
beteringen worden aangebracht, naar de
meening van sommigen wat te langzaam.
hetgeen ter verbetering van het verkeer en
ter beveiliging van dc voetgangers wordt tot
stand gebracht, is zeker afdeende.
Reeds voor eenigen tyd vestigden wy
aandacht op een tweetal vluchtheuvels,
geplaatst zijn by de Groote Kerk. Sinds eeni
gen tyd is op de Koorstraat ook een derge-
lyke vluchtheuvel, voorlooplg nog van hout,
geplaatst, zoodat, wat dezen gevaarlijken
hoek betreft, o.i.' alleszins afdoende verbete
ringen zijn aangebracht.
Hierby dient tevens in aanmerking te wor
den genomen, dat de gevaarlijke vooruitste-
keijde hoek op de Koorstraat door een by de
omgeving geheel aanpassende verbouwing is
weggenomen, waardoor het uitzicht ter
plaatse aanmerkelijk is verbeterd.
Nu heeft men ook de gevaariyke kruising
by het Postkantoor onder handen genomen
en op de Laat, alwaar by wijze van proef,
een kleine vluchtheuvel geplaatst.
Wellicht zullen by bedoelde kruising meer
dere van deze vluchtheuvels worden aange
bracht, waardoor het gevaar in de binnen
stad aanmerkeiyk zal worden verminderd.
misére
king van
zenderbouw en algemeen
noodlg. En uit bovenstaand artikel krijg Ik
zeer sterk den indruk, dat, als men eenmaal
om de tafel zit. bij dien thans wederzyds
blykenden goeden wü. er althaas het begin
van een oplossing kan worden gevonden.”
Det oestand van baron L. S. fan der Feit
auto-ongeluk op den Priokwe«,
te Batavia een arm brak en inwendige kneu-
J - -is naar omstandigheden
Een critiek oogenblik
DAt was het zwakke oogenblik, maar ge
lukkig heb ik -t doorgezet en t tweede half
uurtje ook maar volgehouden. Maar toen de
tyd om was. zette ik den motor af en was in
drie minuten beneden.
De rest was gemakkeiyker. Drie laplandin.
gen vanaf 600 meter en vyf achtendraaien
op 100 M. boven het veld, om twee punten
die 500 M. uit elkaar liggen. Het ging vlot,
gelukkig, want welk een slechte indruk zou
"t geweest zyn, als de eerste vrouwelyke
pilote het examen net op het nippertje van
voldoende afgelegd zou hebben. Het zwaarste
van de heele vliegry was echter de nasleep
De interviews, de vele te beantwoorden brie
ven, waar ik nog lang niet doorheen ben!
Merkwaardig is de verwachting van al die
menschen, wéér ik nu wel heen zal gaan
vliegen.
De Duitsche Bond van Bioscoopdirecteu
ren. het „Reichsverband Deutscher Licht-
spieltheaterbesitzer". heeft in een gede'e-
geerden-vergadering een resolutie aangeno
men. waarin gezegd wordt, dat de bioscoop
eigenaars weigeren films te vertoonen. die
hun theaters tot het tooneel van polttjeken
stryd maken, zy betreuren ten zeerste, dai
de Dultsch-Amerikaan Karl laemmie twaalf
jaar na het sluiten van den vrede nog een
oorlogsfilm kan samenstellen, die in Berlijn
niet met dezelfde copie als te Londen en
Parys kan draaien.
De zevende serie postzegels „Vooi
Kind” is weer verschenen en, ges!
door uw krachtige medewerking,
opbrengst dit jaar wederopfl zëw
zyn.
De opbrengst strekt wederom ten bate
van de vereenlgingen en instellingen
van alle gezindten die zich belasten met
verzorging of uitzending van zieke, zwakke,
doove, blinde, doofstomme. gebrekkige
achteriyke, verwaarloosde of misdadige
kinderen.
Het gebruik van de zegels en kaarten
neemt in ons land gelukkig steeds toe Het
vorig Jaar bedroeg de opbrengst f 163.370 29
(v. j. f 115.379.85).
Dit jaar zal ons streven zyn een bedrag
van I 200.000. Ongeveer 349 vereenlgingen
kregen het haar toekomende aandeel. Wij
hopen, dat in dit jubileumjaar van onze
Kinderwetten de opbrengst, die der vorige
jaren v e r zal overtreffen.
De postzegels zyn verkrygbaar in vier
soorten, met frankeer waarde van 1!4, 5. 6
en 1214 cent, die verkocht worden voor
3. 8, 10 en 16 cent.
Zy stellen resp. voor: Lente (een kindje
op handen gedragen). Zomer (een kind,
spelend met een hond), Herfst (kind op
den rug van een grijsaard) en Winter (kind
met os en ezel) en zijn in plaatdruk uit
gevoerd.
De zegels zyn, evenals de reclameplaat,
ontworpen door André <L Vossen.
van wantrouwen tegen dr.
len ^mlrg van een tweede
Wat de kinderbriefkaarten betreft: deze
worden uitgegeven in twee series van zes
stuks, de eene reeks naar schilderijen van
Maris en Neuhuys; de andere naar ge
kleurde ontwerpen van Edzard Koning.
De verkoop begint morgen, 10 Dec. tot en
met 9 Januari, in de hal van het post
kantoor
Alkmaar staat aan de spits,
verkoop betreft.
Helpt gy allen, inwoners van
dat de uitgifte, dank zy uw hulp, een
groot succes moge rijn.
De secretaresse
R PRINS—VLES8ING.
De DuUsche R(jk.sxan.selier dr. Bruning
heelt hedenmorgen oen bijeenkomst gehad
vertegenwoordigds >an de chr. soc
Volksparty en andere partijen waarin ^hij
I verklaarde, dat een motie van wantrouwen
tegen den minister van ouiiënlandsqhe za
ken. dr Curtius. op heden zeer ongewenscht
zou zyn.
De Duitsch-Nationale party heeft beslo
ten. de regeering te verioeken dr Berns-
torff onmiddellyk uit Genève terug te roe
pen en aldaar de vei klaring af te leggen,
dat. indien de ontwapening nog verder ge
saboteerd wordt Duitschland uit den Vol
kenbond ml treden.
Het is niet ónmogelijk, dat de Christ, so
cialen toch een motie ^van wantrouwen te
gen "dr. Curtius zullen indienen.
In de laatste dagen heeft het onderzoek
naar de voorgenomen bomaanslagen in den
Pfalz, waaromtrent verschillende bijzonder
heden waren uitgelekt, -oodanige resultaten
gehad, dat men is overgegaan tot arrestatie
van L totaal twintig personen. De politie
zou een groot aantal bommen in beslag heb
ben genomen. Volgens de gearresteerden zou
den de bommen bestemd zyn geweest om te
gebruiken in een eventueelen burgeroorbic
en tegen de fascisten. De meeste bommen
bestonden uit oude granaathulzen, geladen
met springstoffen.
16967
103.87
10«?
198*7
11’on
114*6
110’4
’”02
17831
13010 12623
1.31*3 1.3282
1.3830 1.3157
13077 13*J7
14*83 14*74
14008 14»T6
1830» 1*460,
1***6 18667
16080 1*004
168.38 16$44
170’0 17t2t
17.313 173’9 1747*
17607
180’1
A.-,
'ÓA:'