VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” -
ZONDAGSROEP
EVANGELIE-VERKLARING
DERDE BLAD
BLADZIJDE 1
VRIJDAG 12 DECEMBER 1930
WEEKKALENDER
KERKLIJSTEN
ALKMAAR
r
3e Zondag
den Advent
van
Joannes I, 19—28
Dominicaansche Kalender
CASTRICUM
Miskalender
m. zondag van den advent
AKERSLOOT
BURGERBRUG
DEN HELDER
H. H. Petras en Paulas
ANNA PAULOWNA
BERGEN
Epistel en Evangelie
BREEZAND
LEVENSBLIJHEID
Officie
der
Vigilie
St
van
d. Kruis-
ST. LAURENTIU9
ge-
A
erop uit.
der
de
vruchten
voor
gezongen
zegen
over
ee»
voor
het
Langendij k.
1420 December
ST. JOZEF
eere
Week van 1420 December
Dezen
7 de
half
meisjes
of
en
uur.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de PbilippensenTV. 47.
waren
zagen
Quater-
onthou-
Broedersl verblijdt u altijd in den Heer;
wederom zeg ik: verblijdt u. Uwe zedigheid
zij allen menschen bekend; want de Heer
is nabij. Weest geenszins bekommerd; maar
in al uw gebed en smeeklng draagt uwe
begeerte met dankzegging op aan God. En
de vrede Gods, die alle begrip te bvoen
gaat, beware uwe harten en zedastiten in
na
deze
Evangelie volgens den H. Joannes;
I, 19—U
Valens,
verwoeds te
kerkelijke
hoofdstad
is bet
ernstige
gezag, na
L.
2e
Credo,
vcor de vrouwen.
DONDERDAG-avond cm 7 uur congregatie
voor de meisjes.
VRIJDAG-middag om 4 uur blechthooren
voor de kinderen. Om 7 uur Lof ter eere van
het Allerheiligst Hart.
ZATERDAG-avond om 7 uur Maria-Lof.
gezag
met
hem
houdbaar
baar.
Na schooltijd komen de kinderen biechten.
7 uur Maria-Congregatie der meisjes.
DONDERDAG. De kinderen moeten half
8 in de kerk zUn.
VRIJDAG-avond 7 uur Aloyslus-Congre-
gatie der jongens.
ZATERDAG blechthooren van 58
zendt.
Overheid
Jerusalem,
plan gerijpt;
vergadering
leerlingen waren verheugd,
hun Heer zagen vertelt
Is de roep van Jezus’ komst
u een vreitfede?
Of een verschrikking?
Zoo ja bedenk dan, dat In Chris
tin? de genade Gods is verschenen aan
alle menschen.
Th. J. VAN NOORD, Pr
OFFICIEEL KERKBERICHT
In dien tijde zonden de Joden van Jeru
salem Priesteren en Levieten tot Joannes,
om hem te vragen: Wie zyt gij? En hu
bekende, en loochende niet; en hij beleed:
Ik ben de Christus niet. En zij vraagden
hem: Wie dan? Zjjt gij Elias? En HU zei-
de: Die ben ik niet. Zjjt gij de Profeet? En
hjj antwoorddeNeen. Zij zelden hem dan:
Wie zljt gij. opdat wjj antwoord geven den
genen, die ons gezonden hebben? Wat zegt
gij van uzelven? Hij zeide: Ik ben de stem
van die in de woestijn roept: maakt reent
den weg des Heeren. gelijk de Profeet Isaias
gezegd heeft. En de afgezondenen waren
uit de Farizeeën. En zij vraagden, en zeiden
hem: Wgt doopt gij dan indien gij' noch
zjjt de Christus, noch Ellas, noch de Pro
feet? Joannes antwoordde hun en zeide: Ik
doop in water; maar midden onder u
heeft HU gestaan, dien gU niet kent. HU
is het, die na mU komen zal, die voor mU
geweest is, wiens schoenriem ik niet waar
dig ben te ontbinden. Deze dingen zyn te
Bethanië geschied over de Jordaan, daar
Joannes doopte.
ZONDAG, 3e Zondag van den Advent
Dan wordt de z.g. Sociale Zondag gehou-
ZONDAG, half 8 voor de parochie; 10 uur
voor zekere intentie.
MAANDAG, 8 uur voor een overledene.
DINSDAG, 8 uur voor Cor Mienis.
WOENSDAG. 8 uur voor zekere intentie.
DONDERDAG, 8 uur voor Christina
Schee rm an.
VRIJDAG. 8 uur voor een overledene.
ZATERDAG. 8 uur voor Paulus Schoon
Claslna Zuidervaart.
den en onder alle H.H. Missen een predi
katie gehouden over het nut en de noodza
kelijkheid der Katholieke Sociale Vereenl-
gingen. Te 6 uur de H. Mis voor den bloei
van en den Zegen Gods over de Sociale
Vereenlglngen af te smeeken; vervolgens de
H.H. Missen te half 8. 9 uur en half 11 de
Hoogmis. Van 2 tot 4 uur is de kerk ge
opend. Onder de H.H. Missen collecte voor
de Piusstlchtlng. Bijeenkomst voor de jon
gens half 8. voor groep I. 7 uur Congrega-
ultdrukt. haar rouwgewaad ai wierp HU ver
bond zich met den H Hilarius van Poi
tiers om het Arianisme te bestrijden. Vooral
wendden zU hun pogingen aan tegen
Auxentius van Milaan. Deze ketter zocht de
gunst van keizer Valentinianus te verkrU-
gen en zich aldus te handhaven.
De H Eusebius stierf den len Augustus
omtrent 't jaar 370. Om zUn vele ondergane
martelingen staat hu in den Kerkdijken Ka
lender opgeteekend ais martelaar Er resten
ons van hem slechts drie brieven, welke
hij schreef in zun ballingschap. In 'de
kathedraal van Vercelll bevindt zich 'n oud
handschrift van de “vangellën van Mat-
thaeus en Marcus, welke door hem heeten
geschreven te zUn en welke door koning
Berenaarius in zilver zijn gevat. Aldaar is
ook de reliekschrijn waarin zUne overbiyf-
selen rusten
In 't Romelnsche Martelaarsboek wordt
hij op 1 Aug zUn sterfdag, breedvoerig ge
prezen Op 15 December valt de herdenking
van zUn bisschopswijding, maar wegens het
octaaf van 't feest der Onbevi. Ont”. wordt
deze gevierd op den 16en December. Vandaar
dat 't Martelaarsboek hem vermeldt op 15
en 16 December
WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG,
geboden vasten- en
ZATERDAG
ZONDAG, half 8 voor de overleden leden
v^n de Derde Orde, 10 uur voor bet gees
telyk en tydelyk welzijn van de parochie.
MAANDAG. 8 uur voor Tjerk Arie
Schouten.
DINSDAG, 8 uur voor Beatrix Theodora
ZONDAG 14 Dec. Derde Zondag van den
Advent. De H. H. Missen zun te half 8, 9 uur
en half 11 de Hoogmis; te 1 uur Catechis
mus; 7 uur plechtige opdracht der adspl-
rant-leden van de Maria-congregatie, zoowel
van de congregatie der meisjes als der jon
gens.
MAANDAG 8 uur H. Familie mannen
deellng.
DINSDAG. 7 uur Lof ter eere van den W
Antonlus met vereering der relikwie, half
Congregatie H. Familie, vrouwenafdeelins;
Is
Even
komende en zal Hij komen.
Geboren uit de Maagd Maria naar het
vleesch in den tijd, wil Hij naar den
geest geboren worden in al meer men-
schenharten en zich in elk wedergebo-
ren hart al meer openbaren als een
groeiend licht, dat schijnt in een don
kere plaats.
Hij zal komen als rechter der wereld,
als
DINSDAG,
Zielen.
WOENSDAG.
aarde.
DONDERDAG.
huisgezin.
VRIJDAG. tot zekere
avonds om half 8 oefening
19.
den uit Jerusalem priesters en levieten
tot Joannes om hem te vragen: Wie
zijt gij?
20. En hij herkende het openlijk
Niet ik ben de Christus.
21. Zij vroegen hem: Wat dan? Zijt
gij Elias? En hjj zeide: Ik ben het niet.
Zijt g[j de profeet? Hij antwoordde:
Neen.
22.
opdat
ZONDAG, 3de Zondag van den Advent.
De H.H. Missen te half 8 en 10 uur. Geen
naleering. Collecte voor de onkosten van dc
Congregatie. 7 uur Lof met 1ste plechtige
opdracht der meisjes van de Maria-Congre-
gatie.
WOENSDAG. VrUdag en Zaterdag quater
temperdagen. geboden vasten en onthouding.
bruidegom zijner geliefde en ver
liefde zielen, als koning van het onbe
weeglijke Godsrijk dan, wanneer ge
nade en zonde haar werk hebben vol
bracht.
Jezus’
toen zij
Joannes,
ook voor
gelegenheid om te biechten
van 3 tot 4 en van 7 tot half 8 uur.
ZONDAG: Heden onder alle H.H. Missen
collecte met open schaal voor het onderhoud
van kerk, pastorie en Zusterhuis, aanbevolen.
Vanmiddag te 2 uur plechtig Lof. predika
tie. opdracht en aanneming van leden der
Maria-Congregatie en om half 7 de jongelin
gen -Congregatie.
De H.H. Missen op Zondag om 7 uur. half
9 en 10 uur. terwUl de H. Communie wordt
uitgereikt onder de H. Mis van 7 uur. dan we
derom te kwart over 8 en ook nog na de H.
Mis van half 9.
De leden der Derde Orde zien In hun hand
boekje op pag. 232 voor heden de drie Qua
tertemperdagen en as. Zaterdag.
Voortaan is eiken dag de kerk voor ieder
een open om elkeen, die het wenscht, een
bezoek te laten brengen bU het H. Sacra
ment, op elk uur van den dag dat men dtt
wenscht. Zoodra het donker wordt, gaat de
kerk dicht.
In de week de H.H. Missen om 7 uur, 8
uur en om 9 uur. Communie-ultrelken lede
ren ochtend vóór de H. MIs van 7 uur. onder
de H Mis van 8 uur en vóór de H. MIs van
9 uur.
MAANDAG -avond
congregatie.
WOENSDAG-ochtend om 7 uur gezongen
H. Mis, genaamd de Gulden MIs, ter her
innering aan het gelukkig Moederschap van
Maria. Wie aan dit offer der H. Mis wil deel
nemen. gedenke het St. Antonlusbusje, dat
wU zullen kenmerken met het opschrift:
„Gulden Mis.”
WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG
rijn Quatertemperdagen, geboden Vasten- en
Onthoudingsdagen. waarop vooral uw gebed
wordt gevraagd voor hen. die één van de
grootere wijdingen ontvangen.
VRIJDAG kinderbiechthooren alleen voor
de jongens van de 2e. 3e. 4e en 5e klas en wel
vanaf kwart over 12 tot half 2 en de overigen
Zaterdag zoodra de school uit is.
ZATERDAG-middag blechthooren van
8 uur en Zaterdagavond half 7 Maria-Lof met
Rozenhoed ie en de Litanie van Maria voor de
geloovlge zielen van hem of haar, die op on
ze doodoeel staan ingeschreven.
ZONDAG ax. Eucharistische dag.
Wie bloemen wil brengen voor het H. Sa
crament wordt verzocht het te doen uiteriyk
Zaterdagochtend vóór 12 uur. Voor waslicht
gedenke men deze week vooral het busje
achter in de kerk.
In dienzelfden- tijd zonden de Jo- aelfs deftige en ontwikkelde menschen die
in Jerusalem voor vrijzinnig doorgaan. Dat
kan zoo niet langer, die dingen moeten
geregeld wordenZU steken zich in gala
en gaan erop uit. Het gesprek vlot heel
spoedig.
Wie hU is?
ZU mogen het aanstonds weten: „de
Messias, de Oppermensch. de Eeuwighellige.
de Onsterfeiyke. de OnuitsprekelUke is hU
niet!"
Wie dan? Elias? Men zegt Immers,
dat Elias in dien tijd zal wederkeeren.
Neen!
Mogelyk dan die andere met sagen
omsponnen profeet? Men voorspelt van hem
dezelfde dingen in denzelfden tüd.
Neen!
Toen werden zij ongeduldig en gaven hem
te kennen, dat met een diplomatieke zending,
die in hoogste Instantie komt, niet te spot
en valt, en dat hU nu maar eens met zyn
bekentenis voor den dag komen moest en
positief verklaren, wat hU tot zUn verdediging
in te brengen had.
De profeet hief zUn armen op. gelijk de
oranten in de katakomben. zUn oogen verhef
fen zich naar de opgaande zon en zUn bid
dende mond sprak kalm en deemoedig: „Ik
ben slechts de yoorlooper; ik ben slechts de
bazuin; ik ben slechts de stem van een
roepende in de wildernis: .Maakt recht den
weg des Heeren'
Dan zwijgt hij; en gedurende een heele
tusschenrulmte lag over het struikgewas, over
het rietveld, over den kiezel van den Jor
daan diepe stilte.
,JDe afgevaardigden nu behoorden tot de
Farlseeën". ZU waren dus niet tevreden mét
het verheven, wonderbare antwoord van den
Dooper. Verontwaardigd hervatten zU hun
onderzoek. Zy willen eerst en vooral weten
met verheffing van stem hoe hij het in
zUn hoofd krijgt om hier een particuliere
godsdienstoefening te houden? Dat is toch
het werk van de kerkelUke overheid, vooral
van den Hoogeprlester. die daartoe in allerlei
rangen en klassen zUn rabbijnen en kapelaans
in het land heeft aangesteld. Er is waarlijk
geen gebrek aan theologen in IsraëlOf denkt
hu mlsschen eraan een eigen tempel en een
eigen hiërarchie te stichten, geluk de Sama
ritanen daarginds tusschen de noordelijke en
de zuidelijke provincie?
Daarop antwoordt de Profeet niet eens.
Wellicht kruiste hy zUn armen over elkaar
en zag hen scherp in de oogen. „Wat mUn
doopsel echter betreft, moogt gy weten, dat
het geen sacrament is. doch slechts een sym
bool, een uitwendig teeken. dat de menschen
aansporen moet den inneriyken omkeer aan
God te vragen en zelf daartoe mee te wer
ken. Maar ik verzoek u vrlendelUk het debat
te sluiten. Uw bezorgdheid en uw vragen zyn
den tUd, dien ge eraan besteedt, niet waard.
Waarom onderzoekt ge niet bet voornaamste,
het unieke, het alovertreffende. dat zich in
dezen tyd afspeelt?
„In uw midden staat de GoddelUke Reus
als een met sneeuw bedekt hooggebergte, en
uw blikken sluipen door de schaduwen der
dalen. Verheft uw hoofden naar dien eeuwi
gen bergtop en erkent Hem. Ik ben een paar
maanden eerder dan Hij geboren, toch is
I ouder, leefde HU vóór mU: HU is de
eeuwige, dien niemand onzer benadert. WU
zijn nietiger voor Item dan de Egyptische
slaaf en de Assyrische Savin.die den Perzischen
kortingen de sandalen mogen aan en afbin
den. WU zijn nie^waardig Hem dien ge rin
gen slavendienst te bewijzen, want HU is
hooger boven alle menschenwezens ver
beven dan een New-Yorksch torenhuis met
zUn vUf zestig verdiepingen boven dé arm
zalige huisjes onzer stedekes Sinds Hij onder
ons leeft, is alle ander gesprek leeg en onzin- I
nig slechts een onderhoud heeft waarde
WOENSDAG. 8 uur voor Pieter Polder en
Geertje Metjering en overleden 'familie.
DONDERDAG. 8 uur voor Anna Breed,
huisvrouw van Joannes Beemsterboer. als lid
van de Vereeniging van het H Hart.
VRIJDAG, kwart voor 8 uur voor hen,
die op ons kerkhof begraven zUn.
ZATERDAG. 8 uur voor Gerarda Sloot
hoofd. huisvrouw van Aldert KruUer.
ZONDAG. na de Hoogmis Congregatie
voor de jongens. Om 2 uur vergadering van
de Der-!e Orde, alidan professie en inklee-
dlng van nieuwe leden.
Woensdag. Vriidag en Zaterdag Q’iater-
temperdag-n. geboden vasten- en onthou
dingsdagen.
WOENSDAG. na de H. Mts van 8 uur
Congregatie voor de meisjes.
DONDERDAG, tusschen en na de school
tijden blechthooren van de kinderen.
VRIJDAG is de H. Mis om kwart voor 8;
waaronder algemeene H. Communie der
schoolkinderen met voorbereiding en dank
zegging.
ZATERDAG.
Zondag 14 December. 3e Zond. v. d. Ad
vent, TUdelgen, Mis Gaudete zonder Gloria,
2e geb. Oct. Onb. Ontv.. Pref. H. Drievuldig
heid.
Fr.: 2e geb. Z.Z. Conradus enz., 3e Oct.
Onb. Ontv.
Maandag 15. Octaafdag Onb. Ontv., Mis
als 8 December, 2e geb. Aurem uit de Mis
v. d. Zondag v. d. Advent. Credo. Pref. H.
Maagd.
Dinsdag 18. H Eusebius, 2e geb. Aurem,
3e Deus, qui de beatae.
Woensdag 17. Mis v. Quatertemp Woens
dag in den Advent Rorate zonder Gloria. 2e
geb. Deus, qui de beatae, 3e voor Kerk
Paus.
Heden Gulden Mis (Votiefmis v. O.
V. in den Advent) Rorate met Gloria,
geb. v Quatertemper. Woensdag.
Pref. H. Maagd.
Donderdag 18. Mts als Zondag. 2e en 3e
geb. als Woensdag
Vrijdag 19. MIs van Quatertemp. VrUdag
In den Adv. Prope es zonder Gloria, 2e en
3e geb. als Woensdag.
Zaterdag 20. Mis v. Quatert. Zaterdag In
den Advent. Veni zonder Gloria. 2e geb. en
laatste Ev. v. d. Vigilie H. Thomas. 3e geb.
Deus, oui de beatae.
Of: Mis v. d. Vigilie. 2e geb. en 1. Ev. v.
d Quatertemper, 3e Deus, qui de beatae.
keer is het niet de Dooper die
afgevaardigden zendt, maar de hooge
der theocratische
Sinds weken reeds
in meer dan een
heeft het hoogste
raad gevraagd te hebben bU de
professoren der Universiteit en bU de lei
ders der nationale partU. het besluit ge
nomen om naar dien vreemden prediker
aan de oevers van den Jordaan een offi-
cieele mtesie te zenden, die met het volle
van den Hoogeprlester op schrift en
zegel uitgerust, inlichtingen omtrent
moest inwinnen. De situatie is on-
en wordt steeds meer onhoud-
De zestig synagogen der hoofdstad
vereenzamen zichtbaar, terwijl de massa der
bevolking in drommen naar den Jordaan
trekt, niet slechts de kleine luiden, en de
troostbehoeftige vUfde stand, o neen, maar
ook de „Upper ten", de „Bovenste Tiendui
zend", gelijk men ze noemt. Menschen van
rang en van intellekt en van de groote
wereld staan daar aan den Jordaan tus
schen Arabieren, tollenaars, Samaritanen,
zigeuners, landarbeiders, en worden acht
baar door het woord en het levensvoorbeeld
van den wonderbaren profeet getroffen en
meegesleept. Aan de oevers dier onbedui
dende rivier heeft werkelUk een godsdien
stig gebeuren plaats.. Daarbij kan niemand
zich herinneren den Dooper ooit op «te
theologische college» der Hoogeschool gezien HU
te hebben. HU heeft nimmer een attest ont
vangen. HU heeft geen diploma. HU maakte
geen eindexamen. Wie weet, of hy wel
fatsoenlyk schrijven kan? Nooit heeft hU
rich om de tempelautoriteiten bekommerd
en bU weten nooit verlof gevraagd om
daarginds in het land te mogen preeken er.
godsdienstige vergaderingen te houden, laat
staan om bU die samenkomsten liturgische
handelingen te mogen verrichten, zooals bU
voorbeeld dat doopsel, waaraanr’zich t F
niet te gelooven bUna allen onderwer-
I erkennen diep, gehoorzaam dus of ge wordt
verbannen." t.
De drie bisschoppen wezen nu den keizer
er op, welke rekenschap hy eenmaal had
te geven van zUn macatsgebruik, waarop
de keizer in woede ontstak en ze on mid
dellijk ter dood wilde veroordeelen HU stelde
zich echter tevreden met ze te verbannen.
Door soldaten-oversten werden ze overvallen
by het altaar en in ballingschap gevoerd.
Sint Dionysius naar Cappadoclë waar hU
stierf. Het Romelnsche martelaarsboek ver
meldt hem op den 25sten Mei. Lucifer
werd gebracht naar Germanlcië. 'n stad in
Syrië, waar ‘n berucht Ariaan bisscoop was.
Eusebius werd verbannen naar Scythopolis
in Palestina, waar 'n wreede Ariaan even
eens bisschep was
Paus Liberlus wenschte de moedige bis
schoppen geluk met hetgeen ze voor J. Chr.
mochten lijden en spoorde ze aan tot stand
vastigheid.
De H. Epiphanlus bezocht den H. Euse
bius in zUn ballingsoord; ook ontving hy
daar afgevaardigden uit zyn bisdom Vercelll
en vernam onder tranen hoe zijn geloovigen
de ketterU verachtten en trouw gehoorzaam
den aan de geestelUken, aan wie hU het
bestuur over zyn bisdom had overgelaten.
Ongehoorde martelingen had Eusebius in
zUn ballingschap te verduren, tot hU over
gebracht werd naar Cappadoclë en 'n weinig
later naar Opper-Thebals in Egypte.
Keizer Constantius stierf op 't einde van
361 en zijn opvolger, Jullaan de Afvallige.
stond de bisschoppen toe naar hunne zetels
terug te keeren. Eusebius ging eerst naar
Alexandrië, om met den H. Athanasius te
overleggen hoe in de r.ooden der Kerk te
voorzien.
In 362 werd aldaar ’n Concilie gehouden
en de H. Eusebius onderschreef na den H.
Athanasius, dat de bisschoppen die door
de Arianen bedrogen waren en berouw
hadden over hun misstap hun waardig
heid mochten behouden
Van Alexandrië begaf hU rich naar An-
tlochlë. om daar de scheuring uit te roeien.
Deze werd nog verergerd doordat Lucifer
van Cagliari *n zekeren Paulinus daar tot
bisschop had gewUd. Eusebius wilde met
dezen Paulinus niets te maken hebben en
verliet haastig Antiochlë. Lucifer daardoor
gekrenkt, weigerde nu alle verdere gemeen
schap met Eusebius cn de overige weer op
hun zetels herstelde bissenoppen. Aldus
ontstond de scheuring van Lucifer, die door
zUn hoogmoed alle vruchten verloor, welke
hy zich door zUn lijden vtot de zaak van
J. Chr. had verworven.
De H. Eusebius keerde door niyrië naar
Italië terug, dat. zooals de H Hieronymus 1
Ze zeiden hem dan: Wie zijt ge,
we antwoord brengen aan hen,
die ons gezonden hebben; wat zegt ge
van U zelf?
23. Hij sprak: Ik ben de ,Mern van
een roepende in de woestijn: Maakt
recht den weg des Heeren", zooals Isaias
de- profeet heeft gezegd.
24. De afgevaardigden nu behoorden
tot de Phariseeën.
25. Ze ondervroegen hem en zeiden:
Waarom doopt ge dan, zoo ge de Chris
tus niet zijt, noch Elias, noch de pro
feet?
26. Joannes gaf hun ten antwoord:
Ik doop met water; maar midden onder
u staat Hij, dien gij niet kent.
27. Hij is het, die na mij komt; ik
ben niet waardig zijn schoenriem los te
maken.
26. Dit gebeurde aan de overzijde
van den Jordaan, waar Joannes doopte.
tie voor Groep I en II. dan bijeenkomst voot
Groep II tot 9.15 Te 6 uur Broederschaps-
lof ter eere van het H. en Onbevlekt Halt
van Maria tot bekeering der zondaren, me:
predikatie.
Na alle H.H. Missen wordt bU den uitgang
der kerk van U een bijdrage gevraagd ter
liefde Gods, voor een' extra Kerstmaaltijd
vóór de werkloozen van den R. K. Volks
bond. Heel bUzonder bevelen wU die schoo-
ne daad in Uwe milddadigheid aan.
Maria -Congregaties
MAANDAG. 7 uur Meisjes. Groep I.
DINSDAG, half 8, mannen.
WOENSDAG, half 8. vrouwen.
DONDERDAG, half 8. meisjes, groep II
MAANDAG 8 uur de H. Mis voor de le
den en weldoeners der St. Vincentius-Ver-
eeniging.
WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG
zyn Quatertemperdagen, geboden Vasten-
en Onthoudingsdagen; op die dagen wordt
een bUzonder gebed gevraagd voor de pries
ters en priesterroepingen.
WOENSDAG. Quatertemper-Woensdag. te
6 uur de plechtige H. Mts ter eere van Ma
ria. de z.g. Gulden Mis”. terwUl onder net
Credo van deze H. Mis het ..Et incamatur
est” <En het Woord is Vleesch geworden'
gezongen wordt, wordt dpor allen geknield
ter gedachtenis aan de Menschwording van
God den Zoon in den Maagdeiyken Schoot
(van Maria.
DONDERDAG te 7 uur de gezongen H.
Mis ter eere van het Allerheiligst Sacra
ment. 's Avonds 7 uur Lof ter eere van
het Allerkostbaarst Bloed. Na de H. Mis
van 9 en na het Lof vereering van de Reli
kwie van het H. Bloed.
VRIJDAG: 12 uur en half vier biecht-
hooren voor alle schoolmeisjes 7 uur Lof.
Litanie en toewyding aan Jezus’ GoddelUk
Hart.
ZATERDAG: 7 uur Broederschapsmis ter
eere van het H. en Onbevlekt Hart van
Maria voor de bekeering der zondaren. Van
46 en van half 7 tot 9 uur biechtgelegen
heid. 7 uur Marialof met Rozenhoedje.
DONDERDAG: Half elf vergadering van
de zelatricen van het Genootschap van het
H. Hart aan de Pastorie.
VRIJDAG-aéond na het Lof vergadering
van de Zela’s^ van het Apostolaat des Ge
beds aan de Pastorie.
ZONDAG, 2e Zondag der maand, bijzon
der toegewUd aan den Zoeten Naam Jezus,
collecte voor de schulddelging der kerk. 7J0
en 9 uur stille H.H. Missen, 1030 Hoogmis,
6.30 Lof met gebeden en gezangen ter eere
van den Zoeten Naam Jezus.
Na de H.H. Missen wordt aan de deur
der kerk een schaalcollecte gehouden voor
een Kerstgave aan de werkloozen; wU be
velen die collecte bUzonder in uwe lief
dadigheid aan.
MAANDAG, 7 uur. Lof ter eere van den
H. Petrus, Mart. Patroon der zieken.
DINSDAG, 14e der 15 Dinsdagen ter
van den H. Vader Dominicus, volle aflaat.
7 uur Lof met gebeden en gezangen ter eere
van den H. Vader Dominicus.
WOENSDAG 7 Uur. gez. Gulden Mis.
DONDERDAG. 7 uur Lof ter eere van *t
Allerh. Sacrament; na het Lof vergadering
der Zelatricen van het Apostolaat des Ge-
beds, aan de Pastorie.
VRIJDAG, 3.30 biechten voor de kinderen,
7 uur Lof en oefening voor de leden van
„Voor Eer en Deugd” met toespraak.
WOENSDAG, VRIJDAG en ZATERDAG
zyn Quatertemperdagen, geboden Vasten
en Onthoudingsdagen.
Week van
SINT DOMINICUS
1 1
Heden derde Zondag van dejj Advent. De
H.H. Missen om 6 uur. half 8. 9 uur en om
half 11 de Hoogmis Onder alle H.H. Missen
collecte voor het sieradenfonds. Heden om
12 uur vergadering voor het leeken-aposto-
laat. om 6 uur congregatie voor de jongens
met Advent-preek. Om 7 uur Lof ter eere
ven het Allerheiligst Hart. Het Rozenhoedje
zal gebeden worden voor de intenties van
het apostolaat.
MAANDAG-avond van 67 uur gelegen
heid om te biechten. Om 7 uur vergadering
voor de Derde Orde. 8 uur congregatie voor
de mannen.
DINSDAG, ’s Morgens 7 uur uitstelling van
het Allerheiligste, om 9 uur gezongen H. Mis.
14e Dinsdag ter «ere van den H. Vader Do
minicus. Om 7 uur Lof. waaronder de gebeden
ter eere van den H. Vader.
Woensdag. VrUdag en Zaterdag
temperdagen. geboden vasten- en
dlngsdagen.
WOENSDAG. *s Morgens 7 uur w
H. Mis. genaamd Gulden Mis. WU verwach
ten dat de geloovigen evenals vorige jaren,
in een groot aantal bU deze H. Mis tegen
woordig zullen zUn.
WOENSDAG-avond om 7 uur congregatie
ZONDAG half 8 Vroegmis. 10 uur Hoog
mis. 2 uur H. Fam. afd. vrouwen, half 7
Jongenscongregatie. 7 uur Lof.
DINSDAG algemeene H. Communie
Meisjescongregatie.
WOENSDAG half 7 gezongen H. Mis, zoo
genaamde Gulden Mis. Quatertemper, waar
op geboden vasten met onthouding.
DONDERDAG Eucharistische dag. Om 3
uur uitstelling. Om 7 uur Lof en Rozen
hoedje voor de bekeering van ons vader
land.
VRIJDAG Quatertemper, om half 7 Meis
jescongregatie, om 7 uur oefen,
weg.
ZATERDAG Quatertemper. Van 46 en
van 79 gelegenheid om te biechten.
ZONDAG. 3e Zondag van den Advent, ge
naamd „Oaudete". d.L „Verheugt u". Heden
worden de verzen van de uitnoodlgings-
psalm tot het nachtkoor telkens onderbro
ken door het refrein: „De Heer is reeds
nabU, komt laten we Hem aanbidden.” Jo
annes de Dooper kondigt rijn komst
het evangelie. De kerk noodigt ons daarom
uit ons daarin te verblUden. BU het introï
tus of intreezang klinkt het „Gaudete. ver
heugt u in den Heer... want de Heer is
nabU." Het Epistel begint met dezelfde
woorden. In de Vesperantlphonen vei nemen
wc: „Komen zal de Heer en niet toeven”.
.Jerusalem verheug u met groote vreugde,
want komen zal tot u de Zaligmaker.”
De stemming van den AdventstUd is die
van boete en ingekeerdheid, maar heden
wekt de kerk ons op tot wat meer geeste-
lUke vreugde, om de nabUe komst des Ver
lossers. Daarom worden de paarse plecht
gewaden heden verzacht tot rozerood, mag
het altaar met bloemen versierd worden
en het orgelspel weerklinken. Intusschen
gaat de kerk voort met de komst des Za
ligmakers nog vuriger af te smeeken en
het christenvolk te vermanen tot waardige
voorbereiding.
MAANDAG. Octaaf van het feest der
Onbevlekte Ontvangenis.
DINSDAG. H. Eusebius, biss. en mart., ge
boren uit een voorname familie op ’t eiland
Sardinië. Men vermeldt, dat zyn vader voor
het geloof stierf in den kerker. ZUn moeder
Restltuta. trok met hare beide nog zeer
jeugdige kinderen. Eusebius en diens zusje,
naar Rome. Aldaar opgevoed in de deugd
en de studie van de kerkelUke wetenschap
pen, werd hU door Paus Silvester gewUd tot
lector (voorlezer), de eerste der kleine wU-
dingen. Toen hU Vercelll in Plemont (Ita
lië) bezocht, werd hU met algemeene stem
men tot bisschop aldaar gekozen. HU i» de
eerste der bisschoppen van Vercelll wiens
naam ons bekend is geworden. Volgens den
H. Ambrosius is hU in bet Westen de eerste
geweest, die het monniksleven vereenigde
met het priesterleven. HU woonde te Ver
celll met zUn geestelUkheld In een en het
zelfde huls. Nacht en dag gaven rij zich
aan gemeenschappelijk gebed en boet-
pleging en naast de studie beoefenden zU
ook het handwerk. Vandaar werden zUne
leerlingen by voorkeur aangezocht om ver
schillende kerken te besturen en zUn er ve
len bisschop geworden.
In dien tUd vertroebelden de volgelingen
van den ketter Arius, Arianen geherten, het
kerkelyk leven, gesteund als ze werden door
keizer Constantius. Paus Liberlus zond Euse
bius en Lucifer, biss. van Cagliari, naar den
keizer, die den winter doorbracht te Arles
in Gallië Ct tegenwoordige Frankrijk), om
hem de bUeenroeping te vragen van ’n Con
cilie, waar volkomen vrijheid van werk
zaamheden zou zUn gewaarborgd. Keizer
Constantius gaf In schUn toe. Het Concilie
zou gehouden worden te Milaan In 355. De
keizer zorgde daar ook aanwezig te zUn.
Als legaat des Pausen fungeerde o.a. Hi
larius. bekend geworden als de heilige bis
schop van Poitiers BVschop Eusebius wei
gerde om te komen. wU! nU inzag dat het
er heftig zou toegaan en de Arianen in
weerwil van hunne minderheid de over
macht zouden hebben.
Op aandringen van Paus Liberlus echter
kwam hu naar Milaan en na door de Aria
nen. die hem zeer vreesden, tien dagen lang
belet te zUn geweest om in het Concilie te
verschijnen, werd hU toegelaten. Het oog
merk der Arianen was om Athanasius, den
heiligen biss. van Alexandrië, dien schitte
renden geloofsverdediger tegen de ketterU
van Arius. ’n afvallig priester van Alexan
drië, veroordeeld te krUgen. Eusebius eischte
dat alle aanwezige' bisschoppen, katholieken
en Arianen. eerst oe geloofsbeiydenis van
Nloea als geloofsregel zouden onderschrijven,
alvorens over te gaan tot de behandeling
van de zaak van Athanasius.
De H. Dionysius van Milaan zette zich
neer om te onderteekenen, maar
bisschop van Murcia, een der
Arianen, rukte hem de pen uit de handen
en verscheurde het papier. Om nu verder
onderteekenen te voorkomen, wisten de
ketters het Concilie overgeplaatst te krUgen
naar het paleis des keizers. Daar hield men
zich nu alleen met de zaak van Athanasius
bezig. Vele katholieken werden door de
Arianen overgehaald, vooral ook onder de
bedreigingen van den keizer, om de veroor-
deeling van den H. Athanasius te onder
teekenen.
De H. Dionysius van Milaan onderteeken-
de ook, onder voorwaarde dat de Arianen
de geloofsbelijdenis van Nlcea zouden aan
vaarden.
De H. Eusebius doorzag den strik, welke
hier gespannen werd, en toen men hem
vroeg om ook te teekenen, gaf HU voor, dit
niet te kunnen doen, daar hU moeliyk zyn
handteekening kon plaatsen na die van
Dionysius van Milaan, daar deze wel *n
leeftüd jonger aas dan hy.
Om dit bezwaar te ondervangen wischten
de Arianen de handteekening van Dionysius
uit, maar hoe verbaasd waren ze toen ze
moesten hooren dat én Eusebius én Dio
nysius volstandig weigerden te oudertee-
nen. De keizer Het ze voor zich komen, als
mede ook Lucifer van Cagliari, en drong
op onderteekenlng aan.
ZU antwoordden dat de bisschop onschul
dig was en toch zeker eerst diende gehoord
te worden,
De keizer hernam: „Ik zelf ben zUn un'
klager.”
Op hun bemerking dat *t hie>- geen civiele
zaak betrof welke onder de kelzerlUke
rechtsnraak thulsbehoorde. staak de keizer:
intentie. De»
van den H.
Kruisweg Om 8 uur vergadering van het
Armbestuur aan de pastorie.
ZATERDAG, voor een overledene. Van
uur tot half 9 blechthooren.
ZONDAG, om half 8 tot zekere intentie.
De ernstige mensch, wiens klein ge
loof de' onzichtbare dingen niet ziet,
de klein-geloovige, die door de voorbij
gaande wereld het onbeweeglijke ko
ninkrijk niet ziet, hij heeft wel behoefte
aan Paulus’ aangedrongen, herhaalde
vermaning, om blij te leven, blij te zijn.
De lustige en lustelooze wereldling,
wiens gezichtskring begrensd is, ver
wacht alle heil van allerlei zingenot
en behoeft stellig niet een herhaalde
opwekking tot vroolijkheld en „vreugde
In het leven”, want deze menschen zoe
ken niet anders. Hun levensgang is de
elndelooze kringloop van genot tot ver
veling en van verveling tot genot.
Wat dezulken wel noodig hebbed, ts
de vermaning, om hüh vreugde dieper
en hooger en wijder te zoeken, dan In
de lagere, enge sferen van zinne-
genietlng, omdat de mensch tot groo
tere dingen geboren is.
Heden de Zondag der vreugde.
Niet van de schuimende, schaterende
pret van den mensch zonder ernst, maar
van een vreugde, stil en diep.
Stil als de hemel voor den opgang
der zon; diep als de zee, waarin de wor
tels der bergen schuilen.
Want: Wij hopen en verwachten den
Heer.
Onze hope verwacht, omdat zij leeft
uit het geloof In Jezus’ belofte: Ik kom!
de Heer dan nog niet gekomen?
zeker als Hij gekomen Is, Is Hij
Quatertemperdagen.
onthoudingsdagen.
WOENSDAG tot.
van den dag.
ZATERDAG bovendien
Thomas
Past. CHARLES DE MEULDER,
Hpgowaard.
Parochie St. Jan de Evangelist
ZONDAG 14 December. Heden 3e Zondag
van den Advent, genaamd Gaudete. De H.
Communie wordt uitgereikt om 7 uur, vtjf
minuten voor half 8 en onder de H. MIs
van half 8. welke zal worden opgedragen
voor Alt van Schie en Wilhelmina van
Schie geb. Zonneveld. Om half 10 gezongen
H. Mis voor ons aller geestelijk en tydelUk
welzijn. Onder de 2 H. H. Missen collecte
voor de sieraden der kerk, welke collecte
met warmte wordt aanbevolen. Des avonds
om 7 uur Lof met Miserere en Advents-
meditatle. Onderwerp: de doodzonde maakt
den mensch tot vyand van God.
Epistel: Broeders. verblUdt ir altyd in
den Heer; wederom zeg Ik verblijdt u.
Evangelie: En hU zeide: Ik ben de stem
van die In de woestyn roept: maakt recht
den weg des Heeren.
WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG,
Quatertemperd.. geboden vasten- en ont
houdingsdagen.
In den loop der week zyn de H. H. Mis
sen om 8 uur en wel voor de volgende in
tenties
MAANDAG, tot zekere intentie.
voor de verlaten Geloovlge
Zondag 14 December. 3e Zond. v. d. Advent;
mem. oct. O. L. Vr. en or. Ill (le Zondag
van den Advent).
Maandag 15. Octaafdag v. O. L. yr. Onb.
Ontv.; mem. v. d. Zond. Mis als op het
feest zonder Credo.
Dinsdag 16. Z. SetJastlanus. Bel. s.d.;
mem. v. d. Zondag en or. II (le Zondag van
den Advent)
Woensdag 17. Mis v. d. Zondag zonder AD.
met vers en Credc; or. II en III (le Zond.
d. Advent).
Donderdag 18. Mis evenals gisteren.
Vrijdag 19. MIs evenals gisteren.
Zaterdag 20. H. Dominicus, Abt d.; mem.
d. Zondag.