VAN HET „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD” - ZONDAGSROEP EVANGELIE-VERKLARING DERDE BLAD BLADZIJDE 1 VRIJDAG 12 DECEMBER 1930 WEEKKALENDER KERKLIJSTEN ALKMAAR r 3e Zondag den Advent van Joannes I, 19—28 Dominicaansche Kalender CASTRICUM Miskalender m. zondag van den advent AKERSLOOT BURGERBRUG DEN HELDER H. H. Petras en Paulas ANNA PAULOWNA BERGEN Epistel en Evangelie BREEZAND LEVENSBLIJHEID Officie der Vigilie St van d. Kruis- ST. LAURENTIU9 ge- A erop uit. der de vruchten voor gezongen zegen over ee» voor het Langendij k. 1420 December ST. JOZEF eere Week van 1420 December Dezen 7 de half meisjes of en uur. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de PbilippensenTV. 47. waren zagen Quater- onthou- Broedersl verblijdt u altijd in den Heer; wederom zeg ik: verblijdt u. Uwe zedigheid zij allen menschen bekend; want de Heer is nabij. Weest geenszins bekommerd; maar in al uw gebed en smeeklng draagt uwe begeerte met dankzegging op aan God. En de vrede Gods, die alle begrip te bvoen gaat, beware uwe harten en zedastiten in na deze Evangelie volgens den H. Joannes; I, 19—U Valens, verwoeds te kerkelijke hoofdstad is bet ernstige gezag, na L. 2e Credo, vcor de vrouwen. DONDERDAG-avond cm 7 uur congregatie voor de meisjes. VRIJDAG-middag om 4 uur blechthooren voor de kinderen. Om 7 uur Lof ter eere van het Allerheiligst Hart. ZATERDAG-avond om 7 uur Maria-Lof. gezag met hem houdbaar baar. Na schooltijd komen de kinderen biechten. 7 uur Maria-Congregatie der meisjes. DONDERDAG. De kinderen moeten half 8 in de kerk zUn. VRIJDAG-avond 7 uur Aloyslus-Congre- gatie der jongens. ZATERDAG blechthooren van 58 zendt. Overheid Jerusalem, plan gerijpt; vergadering leerlingen waren verheugd, hun Heer zagen vertelt Is de roep van Jezus’ komst u een vreitfede? Of een verschrikking? Zoo ja bedenk dan, dat In Chris tin? de genade Gods is verschenen aan alle menschen. Th. J. VAN NOORD, Pr OFFICIEEL KERKBERICHT In dien tijde zonden de Joden van Jeru salem Priesteren en Levieten tot Joannes, om hem te vragen: Wie zyt gij? En hu bekende, en loochende niet; en hij beleed: Ik ben de Christus niet. En zij vraagden hem: Wie dan? Zjjt gij Elias? En HU zei- de: Die ben ik niet. Zjjt gij de Profeet? En hjj antwoorddeNeen. Zij zelden hem dan: Wie zljt gij. opdat wjj antwoord geven den genen, die ons gezonden hebben? Wat zegt gij van uzelven? Hij zeide: Ik ben de stem van die in de woestijn roept: maakt reent den weg des Heeren. gelijk de Profeet Isaias gezegd heeft. En de afgezondenen waren uit de Farizeeën. En zij vraagden, en zeiden hem: Wgt doopt gij dan indien gij' noch zjjt de Christus, noch Ellas, noch de Pro feet? Joannes antwoordde hun en zeide: Ik doop in water; maar midden onder u heeft HU gestaan, dien gU niet kent. HU is het, die na mU komen zal, die voor mU geweest is, wiens schoenriem ik niet waar dig ben te ontbinden. Deze dingen zyn te Bethanië geschied over de Jordaan, daar Joannes doopte. ZONDAG, 3e Zondag van den Advent Dan wordt de z.g. Sociale Zondag gehou- ZONDAG, half 8 voor de parochie; 10 uur voor zekere intentie. MAANDAG, 8 uur voor een overledene. DINSDAG, 8 uur voor Cor Mienis. WOENSDAG. 8 uur voor zekere intentie. DONDERDAG, 8 uur voor Christina Schee rm an. VRIJDAG. 8 uur voor een overledene. ZATERDAG. 8 uur voor Paulus Schoon Claslna Zuidervaart. den en onder alle H.H. Missen een predi katie gehouden over het nut en de noodza kelijkheid der Katholieke Sociale Vereenl- gingen. Te 6 uur de H. Mis voor den bloei van en den Zegen Gods over de Sociale Vereenlglngen af te smeeken; vervolgens de H.H. Missen te half 8. 9 uur en half 11 de Hoogmis. Van 2 tot 4 uur is de kerk ge opend. Onder de H.H. Missen collecte voor de Piusstlchtlng. Bijeenkomst voor de jon gens half 8. voor groep I. 7 uur Congrega- ultdrukt. haar rouwgewaad ai wierp HU ver bond zich met den H Hilarius van Poi tiers om het Arianisme te bestrijden. Vooral wendden zU hun pogingen aan tegen Auxentius van Milaan. Deze ketter zocht de gunst van keizer Valentinianus te verkrU- gen en zich aldus te handhaven. De H Eusebius stierf den len Augustus omtrent 't jaar 370. Om zUn vele ondergane martelingen staat hu in den Kerkdijken Ka lender opgeteekend ais martelaar Er resten ons van hem slechts drie brieven, welke hij schreef in zun ballingschap. In 'de kathedraal van Vercelll bevindt zich 'n oud handschrift van de “vangellën van Mat- thaeus en Marcus, welke door hem heeten geschreven te zUn en welke door koning Berenaarius in zilver zijn gevat. Aldaar is ook de reliekschrijn waarin zUne overbiyf- selen rusten In 't Romelnsche Martelaarsboek wordt hij op 1 Aug zUn sterfdag, breedvoerig ge prezen Op 15 December valt de herdenking van zUn bisschopswijding, maar wegens het octaaf van 't feest der Onbevi. Ont”. wordt deze gevierd op den 16en December. Vandaar dat 't Martelaarsboek hem vermeldt op 15 en 16 December WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG, geboden vasten- en ZATERDAG ZONDAG, half 8 voor de overleden leden v^n de Derde Orde, 10 uur voor bet gees telyk en tydelyk welzijn van de parochie. MAANDAG. 8 uur voor Tjerk Arie Schouten. DINSDAG, 8 uur voor Beatrix Theodora ZONDAG 14 Dec. Derde Zondag van den Advent. De H. H. Missen zun te half 8, 9 uur en half 11 de Hoogmis; te 1 uur Catechis mus; 7 uur plechtige opdracht der adspl- rant-leden van de Maria-congregatie, zoowel van de congregatie der meisjes als der jon gens. MAANDAG 8 uur H. Familie mannen deellng. DINSDAG. 7 uur Lof ter eere van den W Antonlus met vereering der relikwie, half Congregatie H. Familie, vrouwenafdeelins; Is Even komende en zal Hij komen. Geboren uit de Maagd Maria naar het vleesch in den tijd, wil Hij naar den geest geboren worden in al meer men- schenharten en zich in elk wedergebo- ren hart al meer openbaren als een groeiend licht, dat schijnt in een don kere plaats. Hij zal komen als rechter der wereld, als DINSDAG, Zielen. WOENSDAG. aarde. DONDERDAG. huisgezin. VRIJDAG. tot zekere avonds om half 8 oefening 19. den uit Jerusalem priesters en levieten tot Joannes om hem te vragen: Wie zijt gij? 20. En hij herkende het openlijk Niet ik ben de Christus. 21. Zij vroegen hem: Wat dan? Zijt gij Elias? En hjj zeide: Ik ben het niet. Zijt g[j de profeet? Hij antwoordde: Neen. 22. opdat ZONDAG, 3de Zondag van den Advent. De H.H. Missen te half 8 en 10 uur. Geen naleering. Collecte voor de onkosten van dc Congregatie. 7 uur Lof met 1ste plechtige opdracht der meisjes van de Maria-Congre- gatie. WOENSDAG. VrUdag en Zaterdag quater temperdagen. geboden vasten en onthouding. bruidegom zijner geliefde en ver liefde zielen, als koning van het onbe weeglijke Godsrijk dan, wanneer ge nade en zonde haar werk hebben vol bracht. Jezus’ toen zij Joannes, ook voor gelegenheid om te biechten van 3 tot 4 en van 7 tot half 8 uur. ZONDAG: Heden onder alle H.H. Missen collecte met open schaal voor het onderhoud van kerk, pastorie en Zusterhuis, aanbevolen. Vanmiddag te 2 uur plechtig Lof. predika tie. opdracht en aanneming van leden der Maria-Congregatie en om half 7 de jongelin gen -Congregatie. De H.H. Missen op Zondag om 7 uur. half 9 en 10 uur. terwUl de H. Communie wordt uitgereikt onder de H. Mis van 7 uur. dan we derom te kwart over 8 en ook nog na de H. Mis van half 9. De leden der Derde Orde zien In hun hand boekje op pag. 232 voor heden de drie Qua tertemperdagen en as. Zaterdag. Voortaan is eiken dag de kerk voor ieder een open om elkeen, die het wenscht, een bezoek te laten brengen bU het H. Sacra ment, op elk uur van den dag dat men dtt wenscht. Zoodra het donker wordt, gaat de kerk dicht. In de week de H.H. Missen om 7 uur, 8 uur en om 9 uur. Communie-ultrelken lede ren ochtend vóór de H. MIs van 7 uur. onder de H Mis van 8 uur en vóór de H. MIs van 9 uur. MAANDAG -avond congregatie. WOENSDAG-ochtend om 7 uur gezongen H. Mis, genaamd de Gulden MIs, ter her innering aan het gelukkig Moederschap van Maria. Wie aan dit offer der H. Mis wil deel nemen. gedenke het St. Antonlusbusje, dat wU zullen kenmerken met het opschrift: „Gulden Mis.” WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG rijn Quatertemperdagen, geboden Vasten- en Onthoudingsdagen. waarop vooral uw gebed wordt gevraagd voor hen. die één van de grootere wijdingen ontvangen. VRIJDAG kinderbiechthooren alleen voor de jongens van de 2e. 3e. 4e en 5e klas en wel vanaf kwart over 12 tot half 2 en de overigen Zaterdag zoodra de school uit is. ZATERDAG-middag blechthooren van 8 uur en Zaterdagavond half 7 Maria-Lof met Rozenhoed ie en de Litanie van Maria voor de geloovlge zielen van hem of haar, die op on ze doodoeel staan ingeschreven. ZONDAG ax. Eucharistische dag. Wie bloemen wil brengen voor het H. Sa crament wordt verzocht het te doen uiteriyk Zaterdagochtend vóór 12 uur. Voor waslicht gedenke men deze week vooral het busje achter in de kerk. In dienzelfden- tijd zonden de Jo- aelfs deftige en ontwikkelde menschen die in Jerusalem voor vrijzinnig doorgaan. Dat kan zoo niet langer, die dingen moeten geregeld wordenZU steken zich in gala en gaan erop uit. Het gesprek vlot heel spoedig. Wie hU is? ZU mogen het aanstonds weten: „de Messias, de Oppermensch. de Eeuwighellige. de Onsterfeiyke. de OnuitsprekelUke is hU niet!" Wie dan? Elias? Men zegt Immers, dat Elias in dien tijd zal wederkeeren. Neen! Mogelyk dan die andere met sagen omsponnen profeet? Men voorspelt van hem dezelfde dingen in denzelfden tüd. Neen! Toen werden zij ongeduldig en gaven hem te kennen, dat met een diplomatieke zending, die in hoogste Instantie komt, niet te spot en valt, en dat hU nu maar eens met zyn bekentenis voor den dag komen moest en positief verklaren, wat hU tot zUn verdediging in te brengen had. De profeet hief zUn armen op. gelijk de oranten in de katakomben. zUn oogen verhef fen zich naar de opgaande zon en zUn bid dende mond sprak kalm en deemoedig: „Ik ben slechts de yoorlooper; ik ben slechts de bazuin; ik ben slechts de stem van een roepende in de wildernis: .Maakt recht den weg des Heeren' Dan zwijgt hij; en gedurende een heele tusschenrulmte lag over het struikgewas, over het rietveld, over den kiezel van den Jor daan diepe stilte. ,JDe afgevaardigden nu behoorden tot de Farlseeën". ZU waren dus niet tevreden mét het verheven, wonderbare antwoord van den Dooper. Verontwaardigd hervatten zU hun onderzoek. Zy willen eerst en vooral weten met verheffing van stem hoe hij het in zUn hoofd krijgt om hier een particuliere godsdienstoefening te houden? Dat is toch het werk van de kerkelUke overheid, vooral van den Hoogeprlester. die daartoe in allerlei rangen en klassen zUn rabbijnen en kapelaans in het land heeft aangesteld. Er is waarlijk geen gebrek aan theologen in IsraëlOf denkt hu mlsschen eraan een eigen tempel en een eigen hiërarchie te stichten, geluk de Sama ritanen daarginds tusschen de noordelijke en de zuidelijke provincie? Daarop antwoordt de Profeet niet eens. Wellicht kruiste hy zUn armen over elkaar en zag hen scherp in de oogen. „Wat mUn doopsel echter betreft, moogt gy weten, dat het geen sacrament is. doch slechts een sym bool, een uitwendig teeken. dat de menschen aansporen moet den inneriyken omkeer aan God te vragen en zelf daartoe mee te wer ken. Maar ik verzoek u vrlendelUk het debat te sluiten. Uw bezorgdheid en uw vragen zyn den tUd, dien ge eraan besteedt, niet waard. Waarom onderzoekt ge niet bet voornaamste, het unieke, het alovertreffende. dat zich in dezen tyd afspeelt? „In uw midden staat de GoddelUke Reus als een met sneeuw bedekt hooggebergte, en uw blikken sluipen door de schaduwen der dalen. Verheft uw hoofden naar dien eeuwi gen bergtop en erkent Hem. Ik ben een paar maanden eerder dan Hij geboren, toch is I ouder, leefde HU vóór mU: HU is de eeuwige, dien niemand onzer benadert. WU zijn nietiger voor Item dan de Egyptische slaaf en de Assyrische Savin.die den Perzischen kortingen de sandalen mogen aan en afbin den. WU zijn nie^waardig Hem dien ge rin gen slavendienst te bewijzen, want HU is hooger boven alle menschenwezens ver beven dan een New-Yorksch torenhuis met zUn vUf zestig verdiepingen boven dé arm zalige huisjes onzer stedekes Sinds Hij onder ons leeft, is alle ander gesprek leeg en onzin- I nig slechts een onderhoud heeft waarde WOENSDAG. 8 uur voor Pieter Polder en Geertje Metjering en overleden 'familie. DONDERDAG. 8 uur voor Anna Breed, huisvrouw van Joannes Beemsterboer. als lid van de Vereeniging van het H Hart. VRIJDAG, kwart voor 8 uur voor hen, die op ons kerkhof begraven zUn. ZATERDAG. 8 uur voor Gerarda Sloot hoofd. huisvrouw van Aldert KruUer. ZONDAG. na de Hoogmis Congregatie voor de jongens. Om 2 uur vergadering van de Der-!e Orde, alidan professie en inklee- dlng van nieuwe leden. Woensdag. Vriidag en Zaterdag Q’iater- temperdag-n. geboden vasten- en onthou dingsdagen. WOENSDAG. na de H. Mts van 8 uur Congregatie voor de meisjes. DONDERDAG, tusschen en na de school tijden blechthooren van de kinderen. VRIJDAG is de H. Mis om kwart voor 8; waaronder algemeene H. Communie der schoolkinderen met voorbereiding en dank zegging. ZATERDAG. Zondag 14 December. 3e Zond. v. d. Ad vent, TUdelgen, Mis Gaudete zonder Gloria, 2e geb. Oct. Onb. Ontv.. Pref. H. Drievuldig heid. Fr.: 2e geb. Z.Z. Conradus enz., 3e Oct. Onb. Ontv. Maandag 15. Octaafdag Onb. Ontv., Mis als 8 December, 2e geb. Aurem uit de Mis v. d. Zondag v. d. Advent. Credo. Pref. H. Maagd. Dinsdag 18. H Eusebius, 2e geb. Aurem, 3e Deus, qui de beatae. Woensdag 17. Mis v. Quatertemp Woens dag in den Advent Rorate zonder Gloria. 2e geb. Deus, qui de beatae, 3e voor Kerk Paus. Heden Gulden Mis (Votiefmis v. O. V. in den Advent) Rorate met Gloria, geb. v Quatertemper. Woensdag. Pref. H. Maagd. Donderdag 18. Mts als Zondag. 2e en 3e geb. als Woensdag Vrijdag 19. MIs van Quatertemp. VrUdag In den Adv. Prope es zonder Gloria, 2e en 3e geb. als Woensdag. Zaterdag 20. Mis v. Quatert. Zaterdag In den Advent. Veni zonder Gloria. 2e geb. en laatste Ev. v. d. Vigilie H. Thomas. 3e geb. Deus, oui de beatae. Of: Mis v. d. Vigilie. 2e geb. en 1. Ev. v. d Quatertemper, 3e Deus, qui de beatae. keer is het niet de Dooper die afgevaardigden zendt, maar de hooge der theocratische Sinds weken reeds in meer dan een heeft het hoogste raad gevraagd te hebben bU de professoren der Universiteit en bU de lei ders der nationale partU. het besluit ge nomen om naar dien vreemden prediker aan de oevers van den Jordaan een offi- cieele mtesie te zenden, die met het volle van den Hoogeprlester op schrift en zegel uitgerust, inlichtingen omtrent moest inwinnen. De situatie is on- en wordt steeds meer onhoud- De zestig synagogen der hoofdstad vereenzamen zichtbaar, terwijl de massa der bevolking in drommen naar den Jordaan trekt, niet slechts de kleine luiden, en de troostbehoeftige vUfde stand, o neen, maar ook de „Upper ten", de „Bovenste Tiendui zend", gelijk men ze noemt. Menschen van rang en van intellekt en van de groote wereld staan daar aan den Jordaan tus schen Arabieren, tollenaars, Samaritanen, zigeuners, landarbeiders, en worden acht baar door het woord en het levensvoorbeeld van den wonderbaren profeet getroffen en meegesleept. Aan de oevers dier onbedui dende rivier heeft werkelUk een godsdien stig gebeuren plaats.. Daarbij kan niemand zich herinneren den Dooper ooit op «te theologische college» der Hoogeschool gezien HU te hebben. HU heeft nimmer een attest ont vangen. HU heeft geen diploma. HU maakte geen eindexamen. Wie weet, of hy wel fatsoenlyk schrijven kan? Nooit heeft hU rich om de tempelautoriteiten bekommerd en bU weten nooit verlof gevraagd om daarginds in het land te mogen preeken er. godsdienstige vergaderingen te houden, laat staan om bU die samenkomsten liturgische handelingen te mogen verrichten, zooals bU voorbeeld dat doopsel, waaraanr’zich t F niet te gelooven bUna allen onderwer- I erkennen diep, gehoorzaam dus of ge wordt verbannen." t. De drie bisschoppen wezen nu den keizer er op, welke rekenschap hy eenmaal had te geven van zUn macatsgebruik, waarop de keizer in woede ontstak en ze on mid dellijk ter dood wilde veroordeelen HU stelde zich echter tevreden met ze te verbannen. Door soldaten-oversten werden ze overvallen by het altaar en in ballingschap gevoerd. Sint Dionysius naar Cappadoclë waar hU stierf. Het Romelnsche martelaarsboek ver meldt hem op den 25sten Mei. Lucifer werd gebracht naar Germanlcië. 'n stad in Syrië, waar ‘n berucht Ariaan bisscoop was. Eusebius werd verbannen naar Scythopolis in Palestina, waar 'n wreede Ariaan even eens bisschep was Paus Liberlus wenschte de moedige bis schoppen geluk met hetgeen ze voor J. Chr. mochten lijden en spoorde ze aan tot stand vastigheid. De H. Epiphanlus bezocht den H. Euse bius in zUn ballingsoord; ook ontving hy daar afgevaardigden uit zyn bisdom Vercelll en vernam onder tranen hoe zijn geloovigen de ketterU verachtten en trouw gehoorzaam den aan de geestelUken, aan wie hU het bestuur over zyn bisdom had overgelaten. Ongehoorde martelingen had Eusebius in zUn ballingschap te verduren, tot hU over gebracht werd naar Cappadoclë en 'n weinig later naar Opper-Thebals in Egypte. Keizer Constantius stierf op 't einde van 361 en zijn opvolger, Jullaan de Afvallige. stond de bisschoppen toe naar hunne zetels terug te keeren. Eusebius ging eerst naar Alexandrië, om met den H. Athanasius te overleggen hoe in de r.ooden der Kerk te voorzien. In 362 werd aldaar ’n Concilie gehouden en de H. Eusebius onderschreef na den H. Athanasius, dat de bisschoppen die door de Arianen bedrogen waren en berouw hadden over hun misstap hun waardig heid mochten behouden Van Alexandrië begaf hU rich naar An- tlochlë. om daar de scheuring uit te roeien. Deze werd nog verergerd doordat Lucifer van Cagliari *n zekeren Paulinus daar tot bisschop had gewUd. Eusebius wilde met dezen Paulinus niets te maken hebben en verliet haastig Antiochlë. Lucifer daardoor gekrenkt, weigerde nu alle verdere gemeen schap met Eusebius cn de overige weer op hun zetels herstelde bissenoppen. Aldus ontstond de scheuring van Lucifer, die door zUn hoogmoed alle vruchten verloor, welke hy zich door zUn lijden vtot de zaak van J. Chr. had verworven. De H. Eusebius keerde door niyrië naar Italië terug, dat. zooals de H Hieronymus 1 Ze zeiden hem dan: Wie zijt ge, we antwoord brengen aan hen, die ons gezonden hebben; wat zegt ge van U zelf? 23. Hij sprak: Ik ben de ,Mern van een roepende in de woestijn: Maakt recht den weg des Heeren", zooals Isaias de- profeet heeft gezegd. 24. De afgevaardigden nu behoorden tot de Phariseeën. 25. Ze ondervroegen hem en zeiden: Waarom doopt ge dan, zoo ge de Chris tus niet zijt, noch Elias, noch de pro feet? 26. Joannes gaf hun ten antwoord: Ik doop met water; maar midden onder u staat Hij, dien gij niet kent. 27. Hij is het, die na mij komt; ik ben niet waardig zijn schoenriem los te maken. 26. Dit gebeurde aan de overzijde van den Jordaan, waar Joannes doopte. tie voor Groep I en II. dan bijeenkomst voot Groep II tot 9.15 Te 6 uur Broederschaps- lof ter eere van het H. en Onbevlekt Halt van Maria tot bekeering der zondaren, me: predikatie. Na alle H.H. Missen wordt bU den uitgang der kerk van U een bijdrage gevraagd ter liefde Gods, voor een' extra Kerstmaaltijd vóór de werkloozen van den R. K. Volks bond. Heel bUzonder bevelen wU die schoo- ne daad in Uwe milddadigheid aan. Maria -Congregaties MAANDAG. 7 uur Meisjes. Groep I. DINSDAG, half 8, mannen. WOENSDAG, half 8. vrouwen. DONDERDAG, half 8. meisjes, groep II MAANDAG 8 uur de H. Mis voor de le den en weldoeners der St. Vincentius-Ver- eeniging. WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG zyn Quatertemperdagen, geboden Vasten- en Onthoudingsdagen; op die dagen wordt een bUzonder gebed gevraagd voor de pries ters en priesterroepingen. WOENSDAG. Quatertemper-Woensdag. te 6 uur de plechtige H. Mts ter eere van Ma ria. de z.g. Gulden Mis”. terwUl onder net Credo van deze H. Mis het ..Et incamatur est” <En het Woord is Vleesch geworden' gezongen wordt, wordt dpor allen geknield ter gedachtenis aan de Menschwording van God den Zoon in den Maagdeiyken Schoot (van Maria. DONDERDAG te 7 uur de gezongen H. Mis ter eere van het Allerheiligst Sacra ment. 's Avonds 7 uur Lof ter eere van het Allerkostbaarst Bloed. Na de H. Mis van 9 en na het Lof vereering van de Reli kwie van het H. Bloed. VRIJDAG: 12 uur en half vier biecht- hooren voor alle schoolmeisjes 7 uur Lof. Litanie en toewyding aan Jezus’ GoddelUk Hart. ZATERDAG: 7 uur Broederschapsmis ter eere van het H. en Onbevlekt Hart van Maria voor de bekeering der zondaren. Van 46 en van half 7 tot 9 uur biechtgelegen heid. 7 uur Marialof met Rozenhoedje. DONDERDAG: Half elf vergadering van de zelatricen van het Genootschap van het H. Hart aan de Pastorie. VRIJDAG-aéond na het Lof vergadering van de Zela’s^ van het Apostolaat des Ge beds aan de Pastorie. ZONDAG, 2e Zondag der maand, bijzon der toegewUd aan den Zoeten Naam Jezus, collecte voor de schulddelging der kerk. 7J0 en 9 uur stille H.H. Missen, 1030 Hoogmis, 6.30 Lof met gebeden en gezangen ter eere van den Zoeten Naam Jezus. Na de H.H. Missen wordt aan de deur der kerk een schaalcollecte gehouden voor een Kerstgave aan de werkloozen; wU be velen die collecte bUzonder in uwe lief dadigheid aan. MAANDAG, 7 uur. Lof ter eere van den H. Petrus, Mart. Patroon der zieken. DINSDAG, 14e der 15 Dinsdagen ter van den H. Vader Dominicus, volle aflaat. 7 uur Lof met gebeden en gezangen ter eere van den H. Vader Dominicus. WOENSDAG 7 Uur. gez. Gulden Mis. DONDERDAG. 7 uur Lof ter eere van *t Allerh. Sacrament; na het Lof vergadering der Zelatricen van het Apostolaat des Ge- beds, aan de Pastorie. VRIJDAG, 3.30 biechten voor de kinderen, 7 uur Lof en oefening voor de leden van „Voor Eer en Deugd” met toespraak. WOENSDAG, VRIJDAG en ZATERDAG zyn Quatertemperdagen, geboden Vasten en Onthoudingsdagen. Week van SINT DOMINICUS 1 1 Heden derde Zondag van dejj Advent. De H.H. Missen om 6 uur. half 8. 9 uur en om half 11 de Hoogmis Onder alle H.H. Missen collecte voor het sieradenfonds. Heden om 12 uur vergadering voor het leeken-aposto- laat. om 6 uur congregatie voor de jongens met Advent-preek. Om 7 uur Lof ter eere ven het Allerheiligst Hart. Het Rozenhoedje zal gebeden worden voor de intenties van het apostolaat. MAANDAG-avond van 67 uur gelegen heid om te biechten. Om 7 uur vergadering voor de Derde Orde. 8 uur congregatie voor de mannen. DINSDAG, ’s Morgens 7 uur uitstelling van het Allerheiligste, om 9 uur gezongen H. Mis. 14e Dinsdag ter «ere van den H. Vader Do minicus. Om 7 uur Lof. waaronder de gebeden ter eere van den H. Vader. Woensdag. VrUdag en Zaterdag temperdagen. geboden vasten- en dlngsdagen. WOENSDAG. *s Morgens 7 uur w H. Mis. genaamd Gulden Mis. WU verwach ten dat de geloovigen evenals vorige jaren, in een groot aantal bU deze H. Mis tegen woordig zullen zUn. WOENSDAG-avond om 7 uur congregatie ZONDAG half 8 Vroegmis. 10 uur Hoog mis. 2 uur H. Fam. afd. vrouwen, half 7 Jongenscongregatie. 7 uur Lof. DINSDAG algemeene H. Communie Meisjescongregatie. WOENSDAG half 7 gezongen H. Mis, zoo genaamde Gulden Mis. Quatertemper, waar op geboden vasten met onthouding. DONDERDAG Eucharistische dag. Om 3 uur uitstelling. Om 7 uur Lof en Rozen hoedje voor de bekeering van ons vader land. VRIJDAG Quatertemper, om half 7 Meis jescongregatie, om 7 uur oefen, weg. ZATERDAG Quatertemper. Van 46 en van 79 gelegenheid om te biechten. ZONDAG. 3e Zondag van den Advent, ge naamd „Oaudete". d.L „Verheugt u". Heden worden de verzen van de uitnoodlgings- psalm tot het nachtkoor telkens onderbro ken door het refrein: „De Heer is reeds nabU, komt laten we Hem aanbidden.” Jo annes de Dooper kondigt rijn komst het evangelie. De kerk noodigt ons daarom uit ons daarin te verblUden. BU het introï tus of intreezang klinkt het „Gaudete. ver heugt u in den Heer... want de Heer is nabU." Het Epistel begint met dezelfde woorden. In de Vesperantlphonen vei nemen wc: „Komen zal de Heer en niet toeven”. .Jerusalem verheug u met groote vreugde, want komen zal tot u de Zaligmaker.” De stemming van den AdventstUd is die van boete en ingekeerdheid, maar heden wekt de kerk ons op tot wat meer geeste- lUke vreugde, om de nabUe komst des Ver lossers. Daarom worden de paarse plecht gewaden heden verzacht tot rozerood, mag het altaar met bloemen versierd worden en het orgelspel weerklinken. Intusschen gaat de kerk voort met de komst des Za ligmakers nog vuriger af te smeeken en het christenvolk te vermanen tot waardige voorbereiding. MAANDAG. Octaaf van het feest der Onbevlekte Ontvangenis. DINSDAG. H. Eusebius, biss. en mart., ge boren uit een voorname familie op ’t eiland Sardinië. Men vermeldt, dat zyn vader voor het geloof stierf in den kerker. ZUn moeder Restltuta. trok met hare beide nog zeer jeugdige kinderen. Eusebius en diens zusje, naar Rome. Aldaar opgevoed in de deugd en de studie van de kerkelUke wetenschap pen, werd hU door Paus Silvester gewUd tot lector (voorlezer), de eerste der kleine wU- dingen. Toen hU Vercelll in Plemont (Ita lië) bezocht, werd hU met algemeene stem men tot bisschop aldaar gekozen. HU i» de eerste der bisschoppen van Vercelll wiens naam ons bekend is geworden. Volgens den H. Ambrosius is hU in bet Westen de eerste geweest, die het monniksleven vereenigde met het priesterleven. HU woonde te Ver celll met zUn geestelUkheld In een en het zelfde huls. Nacht en dag gaven rij zich aan gemeenschappelijk gebed en boet- pleging en naast de studie beoefenden zU ook het handwerk. Vandaar werden zUne leerlingen by voorkeur aangezocht om ver schillende kerken te besturen en zUn er ve len bisschop geworden. In dien tUd vertroebelden de volgelingen van den ketter Arius, Arianen geherten, het kerkelyk leven, gesteund als ze werden door keizer Constantius. Paus Liberlus zond Euse bius en Lucifer, biss. van Cagliari, naar den keizer, die den winter doorbracht te Arles in Gallië Ct tegenwoordige Frankrijk), om hem de bUeenroeping te vragen van ’n Con cilie, waar volkomen vrijheid van werk zaamheden zou zUn gewaarborgd. Keizer Constantius gaf In schUn toe. Het Concilie zou gehouden worden te Milaan In 355. De keizer zorgde daar ook aanwezig te zUn. Als legaat des Pausen fungeerde o.a. Hi larius. bekend geworden als de heilige bis schop van Poitiers BVschop Eusebius wei gerde om te komen. wU! nU inzag dat het er heftig zou toegaan en de Arianen in weerwil van hunne minderheid de over macht zouden hebben. Op aandringen van Paus Liberlus echter kwam hu naar Milaan en na door de Aria nen. die hem zeer vreesden, tien dagen lang belet te zUn geweest om in het Concilie te verschijnen, werd hU toegelaten. Het oog merk der Arianen was om Athanasius, den heiligen biss. van Alexandrië, dien schitte renden geloofsverdediger tegen de ketterU van Arius. ’n afvallig priester van Alexan drië, veroordeeld te krUgen. Eusebius eischte dat alle aanwezige' bisschoppen, katholieken en Arianen. eerst oe geloofsbeiydenis van Nloea als geloofsregel zouden onderschrijven, alvorens over te gaan tot de behandeling van de zaak van Athanasius. De H. Dionysius van Milaan zette zich neer om te onderteekenen, maar bisschop van Murcia, een der Arianen, rukte hem de pen uit de handen en verscheurde het papier. Om nu verder onderteekenen te voorkomen, wisten de ketters het Concilie overgeplaatst te krUgen naar het paleis des keizers. Daar hield men zich nu alleen met de zaak van Athanasius bezig. Vele katholieken werden door de Arianen overgehaald, vooral ook onder de bedreigingen van den keizer, om de veroor- deeling van den H. Athanasius te onder teekenen. De H. Dionysius van Milaan onderteeken- de ook, onder voorwaarde dat de Arianen de geloofsbelijdenis van Nlcea zouden aan vaarden. De H. Eusebius doorzag den strik, welke hier gespannen werd, en toen men hem vroeg om ook te teekenen, gaf HU voor, dit niet te kunnen doen, daar hU moeliyk zyn handteekening kon plaatsen na die van Dionysius van Milaan, daar deze wel *n leeftüd jonger aas dan hy. Om dit bezwaar te ondervangen wischten de Arianen de handteekening van Dionysius uit, maar hoe verbaasd waren ze toen ze moesten hooren dat én Eusebius én Dio nysius volstandig weigerden te oudertee- nen. De keizer Het ze voor zich komen, als mede ook Lucifer van Cagliari, en drong op onderteekenlng aan. ZU antwoordden dat de bisschop onschul dig was en toch zeker eerst diende gehoord te worden, De keizer hernam: „Ik zelf ben zUn un' klager.” Op hun bemerking dat *t hie>- geen civiele zaak betrof welke onder de kelzerlUke rechtsnraak thulsbehoorde. staak de keizer: intentie. De» van den H. Kruisweg Om 8 uur vergadering van het Armbestuur aan de pastorie. ZATERDAG, voor een overledene. Van uur tot half 9 blechthooren. ZONDAG, om half 8 tot zekere intentie. De ernstige mensch, wiens klein ge loof de' onzichtbare dingen niet ziet, de klein-geloovige, die door de voorbij gaande wereld het onbeweeglijke ko ninkrijk niet ziet, hij heeft wel behoefte aan Paulus’ aangedrongen, herhaalde vermaning, om blij te leven, blij te zijn. De lustige en lustelooze wereldling, wiens gezichtskring begrensd is, ver wacht alle heil van allerlei zingenot en behoeft stellig niet een herhaalde opwekking tot vroolijkheld en „vreugde In het leven”, want deze menschen zoe ken niet anders. Hun levensgang is de elndelooze kringloop van genot tot ver veling en van verveling tot genot. Wat dezulken wel noodig hebbed, ts de vermaning, om hüh vreugde dieper en hooger en wijder te zoeken, dan In de lagere, enge sferen van zinne- genietlng, omdat de mensch tot groo tere dingen geboren is. Heden de Zondag der vreugde. Niet van de schuimende, schaterende pret van den mensch zonder ernst, maar van een vreugde, stil en diep. Stil als de hemel voor den opgang der zon; diep als de zee, waarin de wor tels der bergen schuilen. Want: Wij hopen en verwachten den Heer. Onze hope verwacht, omdat zij leeft uit het geloof In Jezus’ belofte: Ik kom! de Heer dan nog niet gekomen? zeker als Hij gekomen Is, Is Hij Quatertemperdagen. onthoudingsdagen. WOENSDAG tot. van den dag. ZATERDAG bovendien Thomas Past. CHARLES DE MEULDER, Hpgowaard. Parochie St. Jan de Evangelist ZONDAG 14 December. Heden 3e Zondag van den Advent, genaamd Gaudete. De H. Communie wordt uitgereikt om 7 uur, vtjf minuten voor half 8 en onder de H. MIs van half 8. welke zal worden opgedragen voor Alt van Schie en Wilhelmina van Schie geb. Zonneveld. Om half 10 gezongen H. Mis voor ons aller geestelijk en tydelUk welzijn. Onder de 2 H. H. Missen collecte voor de sieraden der kerk, welke collecte met warmte wordt aanbevolen. Des avonds om 7 uur Lof met Miserere en Advents- meditatle. Onderwerp: de doodzonde maakt den mensch tot vyand van God. Epistel: Broeders. verblUdt ir altyd in den Heer; wederom zeg Ik verblijdt u. Evangelie: En hU zeide: Ik ben de stem van die In de woestyn roept: maakt recht den weg des Heeren. WOENSDAG. VRIJDAG en ZATERDAG, Quatertemperd.. geboden vasten- en ont houdingsdagen. In den loop der week zyn de H. H. Mis sen om 8 uur en wel voor de volgende in tenties MAANDAG, tot zekere intentie. voor de verlaten Geloovlge Zondag 14 December. 3e Zond. v. d. Advent; mem. oct. O. L. Vr. en or. Ill (le Zondag van den Advent). Maandag 15. Octaafdag v. O. L. yr. Onb. Ontv.; mem. v. d. Zond. Mis als op het feest zonder Credo. Dinsdag 16. Z. SetJastlanus. Bel. s.d.; mem. v. d. Zondag en or. II (le Zondag van den Advent) Woensdag 17. Mis v. d. Zondag zonder AD. met vers en Credc; or. II en III (le Zond. d. Advent). Donderdag 18. Mis evenals gisteren. Vrijdag 19. MIs evenals gisteren. Zaterdag 20. H. Dominicus, Abt d.; mem. d. Zondag.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9