ONS BLAD
GRATIS
ft
wensch
PLI
L. Frankenberg
Al kmaar
/f F
TIE
JOH. LAUWERS
GRATIS
dit nummer bestaat uit twee bladen
Voornaamste cVCieuws
95 et.
I
1
Onze Bordeaux, Port- en
Samoswijnen
per flesch vanaf
i I
jaAr
verzoekt
het
?n^r,taan-
tot X Januari
DINSDAG 16 DECEMBER 1930
s LM J?
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 29S
f 3000
ff 40
ff 125
ff 750
ff 250
Groningen's Burgemeester
De R. K. Volkspartij
De 25.000 K.M. prestatierit
De doodelijke mist In België
PAYGLOP 3
De zender-mlsère
C. E. van Weel
TEN
fEN
\a"
nclub
Onderhoud van tertiaire wegen
ten
den
aa"
Postvluchtdienst op Ned.-Indië
DE DIRECTIE N.-H.D.
^o""'
aa"'"
De commandant van de Marine te
Willemsoord
W. M. H. PELS Zn. - ALKMAAR
VOORSTRAAT 4951 - TELEFOON 297
Die zich thans op het
Noord-HoUandscb Dagblad
abonneeren ontvangen de
nummers tot 1 Januari a.s.
be*°’
•nd-
;d\"«
bet
be\e<
sV°e
Nederlandsche taal bi]
examens
0-5°
onder'
f 50
AANGIFTE MOET OP STRAFFE VAN VERLIES VAM RECHTEN, GESCHIEBEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
een overwinning?
KALEHDERS VOOR 1931
5 re«e'S
\0
'niet
doe"
be
<OOV
a’
Te«'
iOcbt
s\ec"vs
te PXaU
;S\aa"'
,\¥»e"
»;ordt
UNO1
advert
va"
'i tn ra a
-
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
■lm schot I
r
De heer H. F. J. Bloemen benoemd
-0
Werkliedenrer-
einde
Wielrijders op het rijwielpad
Poincaré zeer ernstig ziek.
Wat Timmer vertelde Een ronde mee-
Timmcr de Poolvorscher.
Bestrijding van mond- en klauwzeer
Een nieuw middel?
25 dagen en nachten.
Barometerstand 9 uur vat. 76Z Vooruit.
Barometers Thermometers
Minister De Geer 60 jaar
ALKMAAR
Binnen een half Jaar voorbij?
i.
zich
ui
a
Een request aan Provinciale Staten
C'
Schrijfwijze
>rSen’
te
I
jent,
on-
we! aan boord. Vandaag wordt da
*«e-
Verrock om een verbod In het leven
te roepen
eiav’
van r
Van 31
ffaat
Het vijfde retourvliegtuig te
Jodphar
lê hie-
t (kar
af en
In zijn Zaterdag
heeft
Ook afwijkingen toegestaan voor de
examens L o. en hoofdacte
New
dus
de
op
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 4.15 uur.
Spoedig een
te wachten?
De opstandige beweging in Spanje. Op
stand der vliegers overwonnen.
heeft rich tot de Provin-
van Noord-Holland gewend
uit het RIj kswegen
da ar-
ABONNEMENTSPRIJS!
Per kwartaal, voor Alkmaar L—
Voor buiten Alkmaar 2X5
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
behandeld
Den
1 'Ai
Zondagavond ia te Laag-Soeren de ruw»
49-jarige heer C. E. de Weel te water geraakt
en verdronken. Zijn Hjk werd spoedig gevon
den. De heer Van Weel was oud-burgemees
ter van Broek in Waterland. De teraardebe
stelling geschiedt Donderdag te Spankeren.
Staan vooraan en bovenaan
lardlg-
me.
n Jan
lag al-
:aratn-
beken-
□mme-
beido
□les in
1 22.22.
en ge-
r
□kiuk»
nkelj£
n den
erdam
ert de
.ionale
avond
id. Do
30. De
st ko-
reeni-
iuwen
gevoelen
■n dezen
het dan
ze ver
had wel
un goed
et goede
IdenUnig-
i om te
it partij,
i terecht
i, waren
Prettige
die"’
bo"
toe^'
aan den
•ngt den
met op
F. C.-
pel gaat
>al blijft
•ein. De
periode
mie ver
ier mooi
s begint
te krfj-
ui weer
aanval,
verrast
d. Zei,
iet sein
wat se
rien tot
Ipuntm
eer.
en weer
g. Hol-
erkeljjk.
r in. Al
w v. d.
len AP.
spande,
tenpunt
houdt
orhoede
d. Rol
v. Har-
punten,
ng niet
geen
ndla is
er 4-0
lelt be-
werken
kwam
e kost-
betee-
met de
buitenge-
bruik maken
Rijkswegenplan
Wegenplans
verbetering
Najaarsvergadering R.K.
bond in Nederland.
ns, maar
loorrich-
veel te
tn wor-
ehouden.
orceeren,
ikhuiaer-
vorm en
lt 'n ge-
t bijster
na fraai
tand op
inbreekt.
Ie meer-
Benoemd tot burgemeester van Gronin
gen de heer H. P. J. Bloemers. thans bur
gemeester van Rheden.
De minister van Financiën, jhr. mr. D. J.
de Geer, heeft eergisteren zijn 60stcn ver
jaardag gevierd.
Ingevolge den wensch van den heer De
Geer bleef de viering van den verjaardag be
perkt tot den kring van familieleden en
vrienden.
daan om te voorkomen dat een rijder telkens
het nachttraject moet nemen. Contrólepo-.-
ten zijn gevestigd te Bussum. Amersfoort, al
leen op den heenweg. Zwolle. Deventer,
Arnhem en wederom Bussum. De Koninklij
ke Nederlandsche Motorwielrijders Vereeni-
ging, gevestigd te Den Haag heeft de offici-
eele contróle; alle onderdeelen van de ma-
K.N.M.V.-stempels
Den Haag,
de K.N.M.V.
contro-
Door den heer H. Gilleken» te Roermond is
aan den Minister van landbouw onderzoek
gevraagd onder toezicht van dr. Frenkel,
directeur van den veeartsenijkundlgen dienst
te Utrecht naar de toepassing van een mid
del tegen mond- en klauwzeer, waarvan ge
noemde heer het recept in zijn bezit heeft.
December
hierbij.
chine zijn met speciale
voorzien. De heeren Nortier te
secretaris-penningmeester van
en Schultze te Amsterdam zijn als
leurs aangesteld.
De heer Dieters vertelde ons nog. dat
Blauwe Prins tentoongesteld zal worden
de as. automobleltentoonstelling, welke van
23 Januari tot 11 Februari as. in het R. A. I.
gebouw te Amsterdam wordt gehouden. Maar
dan weer als Blauwe Prins, want nu zit de
machine onder de modder. Merkwaardig is
-r voegde de heer Dieters er aan toe dat
alle stands thans reeds zijn uitverkocht, ja
dat men 5000 M2, ruimte te kort komt en
dat de inschrijvingen partieel zullen moeten
worden toegewezen.
Blijkens de „Staatscourant" van gisteren,
is met ingang van 1 Febr. as. benoemd tot
burgemeester van Groningen de heer H. P.
J. Bloemers, met gelijktijdig eervol ontslag als
burgemeester van Rheden.
om zijn eigen beeldspraak uit de mil-
lioenennota te gebruiken, schuil 1» ge
gaan en donkere wolken zich aan den
financieelen hemel samenpakken. Dat
de strijd tusschen hem en de Kamer
daardoor verscherpt is behoeven we niet
te zeggen. Gelukkig dat hij nu voorloo-
plg niet meer in de Kamer behoeft te
zijn, mogelijk dat daardoor eenige ver
betering komt.
De PHA.GA... het vijfde retourvliegtuig,
Is gisteren om 11.01 uur van Allahabad ver
trokken en landde te 16.03 uur te Jodphur.
Alles is wel aan boord. Vandaag wordt de
reis voortgezet.
AUb «bonne*» nr» dit bind rffln Ingevolge de t-
«uwvrile» verseksrd voor ren der
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—
regels 1.25: elke regel meer 0.25.
RECLAME per regel •-« roor
de eerste pagina; voor de overige
pagina'* 9.59.
RUBRIEK ..VRAAG EN AANBOD"
b|j vooruitbetaling per plaatsing
0.60 per advertentie van 5 regels;
iedere regel meer 0.12
bil verlies tan *a
anderen vinder.
cXieU1VjaörS
De B B. N.. Bond van Bedrjjfairfnhmwierp
in Nederland,
ciale Staten
met een request, waarin te kennen gegeven
werd, dat men met bijzondere waardeering
De keer ten goede schijnt nu snel te zonen
komen. Minister Rejjmer kondigde bet reeds
aan, toen hij de vorige week In de Memorie
van Antwoord betreffende de Waterztaats-
begrootlng de verwachting uitsprak, dat hij
thans spoedig in staat zou zijn een beslissing
in dit ,^eer belangrijke vraagstuk” te nemen.
En als we nu Pastoor Perquln gelooven
mogen, zal de zaak waarschijnlijk binnen een
half jaar haar beslag hebben. H|) zeide ten-
mlnlste In zijn radiopraatje Zondagmiddag
er vast op te vertrouwen, dat het op 1
Januari a.s. de laatste maal zou zijn zijn,
dat KR.O. en N.C.R.V. zouden moeten ver
huizen naar de thans hopelooze 298-meter-
golf, die In sommige deelen va^ ons land
zelfs met het beste toestel niet te ontvangen
is. De ellende zou dan dus nog hoogstens
zes maanden kunnen duren.
Spr. verklaarde daarnevens nogmaals, dat
de K.R.O. ten deze bereid is tot samenwer
king met de andere omroepen, ten einde der
regeering de oplossing van de kwestie ge-
makkelijkerk te maken.
Bjj beschikking van den Minister van On
derwijs, K en W. is thans vastgesteld, dat
bij de Staatsexamens ter verkrijging van de
akte van bekwaamheid als onderwijzer en
als hoofdonderwijzer, te beginnen met het
jaar 1931. bij de beoordeeling van het ge
bruik van de Nederlandsche taal dezelfde
afwijkingen van de tot dusver het meest in
gebruik zijnde schrijfwijze zullen zijn toe
gestaan als eenige maanden geleden voor de
gymnasia, hoogere-burgerscholen, kweekscho
len, enz. Is geschied.
van de op hen drukkende wegenhelaMIng
Om die reden verzoekt de B. B. N. de
Provinciale Staten het voorstel wel te wil
len aannemen.
Naar verluidt, zou de onlangs tot Schout
bij-Nacht bevorderde kapiteln-ter-zee C. J
E. Brutel de la Rlvlère, die eerlang uit
Nederlandsch-Indië hier te lande terugkeert,
bestemd zijn om te rijner tijd, waarschijnlijk
in het voorjaar van 1931, vlce-admlraal L. J.
Quant op te volgen als.commandant van de
Marine te Willemsoord.
PJaaUin¥
n«mmer
bil cc o breuk van
been off arm
-.phe’
■\j\d»
De Belgische kabinetsraad heeft zich gis
teren bezig gehouden met den doodelijken
nevel in het Maasdal.
De regeering is van meenlng. dat de nevel
vergiftigd was en besloot derhalve tot het
Instellen van een commissie van onderzoek.
Ten slotte is er een wet op dit punt en
deze moet worden nageleefd. Zeer streng la
men voor de automobilisten, hetgeen niet an
ders dau toe te juichen kan zijn. Maar da
politie kan nog veel opvoedend werk verrich
ten door op de reflectors der fietsen voort
durend contróle te houden. Het komt elkeen
ten goede.
Bij Woudenberg nemen we afscheid van
Timmer en gaan in een flink tempo vooruit.
Maar Timmer zet er ook zijn gang In ep
bijna tegelijkertijd arrlveeren we bij hotel
..De Rozenboom” te Bussum. Vele rijen men
seden hebben zich langs den weg opgesteld
om den Blauwen Prins en zün berijder toe te
juichen. Onder groot enthousiasme komt
Timmer binnen.
Mr. Jones staat met zijn mannetjes al
klaar, smeeren, vullen, alles Is in een oog
wenk klaar. De K.M. worden opgeschreven,
in totaal was Zaterdagmiddag 7 uur afgelegd
8427 K. M.
Van Hamersveld staat klaar, tien minuten
later rit hij in het zadel. En de honderden
verdringen zich om den rijdei; moed in te
spreken. Dan ronkt hij weg in den mist, *n
zware nacht tegemoet25 dagen en nach
ten. een prestatie mag het heeten voor
mensch en machine.
Maandagmiddag 15 December om 12 uur
waren 10.000 K. M. afgelegd. Nog vijftien
dagen staan dus voor den boeg.
werd, dat men met bijzondere waardeering
heeft kennis genomen van het door het Col
lege van Gedeputeerde Staten tot de Pro
vinciale Staten gerichte voorstel d.d. 12
November 1930. tot het verleenen van gel-
deljjken steun uit de Provinciale kas aan
onderhoudsplichtigen in de jaarlijksche
kosten van wegen, die, hoewel niet op de
Provinciale Wegenplans voorkomende, toch
voor het doorgaand verkeer van belang zijn;
dat van de aanneming van dit voorstel mag
worden verwacht, dat een groot aantal be
dril f sa utohouders. wier auto's nimmer ge-
van wegen hetzij op het
hetzij op de Provincial»»
voorkomende voor welker
gelden uit het Rijkswegen-
fonds warden beschikbaar gesteld, C___
door eenige compensatie zullen ontvangen
Verschenen is de Memorie van Antwoord
op de TarweweL De regeering geef/ de voor
keur aan een „maal- en menggebod”.
oet
befe^e’
Door den Bond van Vrijwillige Verkeers-
Inspectiën in Nederland is aan den Mi
nister van Waterstaat een verzoekschrift
gericht om aan wielrijders te verbieden bij
modem aangelegde wegen met een behoor
lijk rijwielpad gedacht wordt o. a. gan
het gedeelte van den rijksweg Bennebroek
Haarlem en den weg SoesterbereAmers-
I foort van den groeten rijweg gebruik te
maken.
Wielrijders zijn op de rijwegen, vooral bij
regenachtig weder, wanneer er kans op
slippen bestaat, een groot gevaar.
De organisatie berust, zooals we reeds zei
den, b|j de N. V. Wander te Assen. De heer
Dieters van deze maatschappij, was zoo
vriéndelijk ons eenige inlichtingen te ver
strekken.
Alhoewel het sportieve element in dezen rit
natuurlijk aanwezig is, Is het echter meer
een prestatierit van het motorrijwiel. Dit is
een New Imperial type De Blauwe Prins van
350 cx. Het centrum der organisatie is ge
vestigd in hotel ..De Rozenboom" te Bussum.
Het traject is 250 K:M. lang en loopt van
Bussum via Amersfoort. Harderwijk. Zwolle
naar Zutphen en Deventer, en vandaar via
Arnhem en Ede naar Amersfoort, waarna
dezelfde weg naar Bussum weer teruggeno
men wordt. Met een geïnlddclde van onge
veer 40 K.M. per uur wordt dit traject in on
geveer 6 uur afgelegd. Per dag wordt dus
1000 K M afgelegd, mx.w. 25 dagen en nach
ten draait de Blauwe Prins, door-fietsen.
zegt men in Bussum. De eerste start vond
.Vrijdagmiddag 12 uur op 5 December plaats.
Als alles goed loopt, Is men dus nog Voor
Oudejaarsavond gereed met den rit Iedere
ronde van 250 K.M. wordt door een der drie
deelnemende rijders afgelegd, zoodat zij dus
zes uur achter elkaar rijden en dan weer 12
uur rust hebben. Men heeft dit aldus ge-
te Utrecht gehouden
vergadering, heeft het partijbestuur der
R. K. Volkspartij een rapport
van zijn leden C. D. Wesseling, in
Haag, en J. Houtsma, te Zwolle, over door
hen gevoerde onderhandellng-n met een
delegatie der Democratische Partij (prof
Heeres) ter zake van de wenschelijkheld
op politiek terrein, speciaal met het oog op
de komende Staten- en raadsverkiezingen
tot samenwerking te geraken.
Het Initiatief daartoe is ontstaan na de
Antl-Vlootplanbetooging op 28 September
te Amsterdam, door beide partijen georga
niseerd.
Het partijbestuur der R. K. Volkspartij
keurde het beleid zijner delegatie goed, ver
klaarde zich -in beginsel tot samenwerking
bereid en droeg het dagelijksch bestuur op,
de besprekingen met de Democratische
Partij voort te zetten, en zoo mogelijk tot
een goed einde te brengen.
Een tiental jaren geleden heeft in Neder
land eens een 30.000 K.M. rit plaats gevonden
met een Spfjkerauto op het traject Mook—
Maastricht v. v. Daarna is er nou een 13.000
KM. Harley Davidsonrit geweest, maar deze
kon niet bepaald op betrouwbaarheid bogen.
Met duurritten zijn we dus In Holland niet
verwend
En de 25.000 K M. duurrit, die de N. V.
Wander te Assen, lm por trice van het
Imperialmotorrijwiel organiseert, mag
wel even speciale aandacht vragen.
f 3000 - LeTe’",*n,w «ebeele onoe«htkiheld tot werken door f TCD W een ongeval met f DRA Mj verlies van een hand, f 44C Mi verlies
veriim v.n beid, armen. b.tde beenen of beid, oogen «<’«.- doodrtin[en .noop tZ5U.- een roe. o( ren oog duim ot-i.v?„«r
11 -
van de zenderatisère
De samenwerking der R. K. V. P. met
de 8. D. A. P. Is door de socl’s blijkbaar
niet genoeg geapprecieerd, nu gaat de
R. K. V. P. heul zoeken bij een dwerg-
partlftje als de Democratische Partij....
"t Is treurig voor de R. K. V. P.
Het simpel wetteke, zooals Minister de
Geer zün voorstel noemde, om den accijns
op gedistilleerd te brengen van 180 oj>
200 gld. per hectoliter van 50 procent,
heeft in de Kamer bij de openbare be
handeling niet veel steun ondervonden.
Sprekers van alle partijen hebben het
met kracht bestreden en ten spijt van
een werkelijk meesterlijke verdediging
door den minister zou het ongetwijfeld
verworpen zijn, als deze bewindsman
niet op een wijze, die geen twijfel mog**-
lljk maakte, de portefeulUekwestie had
gesteld. Wie het debat leest en kennis
neemt van het zeer sterke betoog van
den minister, vraagt zich onwillekeurig
af, waarom er by een groot deel van de
volksvertegenwoordiging zulk een sterk
verzet bestond tegen dezen maatregel.
Vergissen we ons niet, dan zat er
M de Kamer heel wat politiek in
de lucht. Minister de Geer is de sterke
man. De Kamer kan»,nlet tegen hem op
en In ieder debat is hy tot heden over
winnaar gebleven, zonder ook maar een
duimbreed te wijken van het eenmaal
ingenomen standpunt. De volksverte
genwoordiging moet ook eens lets van
een minister gedaan kunnen krijgen
deze moet niet altyd zijn wil doorzetten
want dat prikkelt de leden. We willen
hiermede niet beweren, dat dit nu reeds
het geval was by allen, die tegen het
ontwerp gesproken hebben, maar alj
velen vormde die geprikkeldheid ov«r
dat doordryven en doorzetten toch den
ondergrond van het verzet. Hier hao
men nu een werkeiyk zeer eenvoudig
wetsontwerpje, en plotseling verklaarde
de geheele vaste commissie voor de be
lastingen zich er tegen. Op zichzelf
baarde dit reeds verwondering, maar
men wenschte nu eenmaal Minister de
Geer, hoe sterk hy ook stond, zooals hij
nu In het debat aantoonde, zyn zin eens
niet te geven. Dat zou de atmosfeer ge
zuiverd hebben en verbetering hebben
gebracht in de stemming ten opzichte
van dezen bewindsman.
Het was geen begroeting en geen
nieuwe belastingwet, zoodat men niet
verwachtte, dat de minister weg zou
gaan, als het ontwerp niet werd aange
nomen. De bewaarder van de schatkist
dacht er echter anders over. Hy wilde
dit wetje hebben, omdat de 4 millloen
gulden meer opbrengst op gedistilleerd,
die hy er uit verwacht, volgens hem on
misbaar zyn, om het tekort van 9 mil-
Uoen, dat er is op de begroeting van
1931, op die manier te verkleinen. Op
een wyze, die moeliyk voor weerlegging
vatbaar Is, heeft hy aangetoond, dat er
voor toeneming van fraude geen gevaar
bestond, dat hy reeds in November 1929
had aangekondlgd met dit voorstel te
zullen komen en dat belanghebbenden,
drankbestryders en ambtenaren het
destyds roerend eens waren over de
vaststelling van den accyns op 200 gld.
De Kamer wilde echter uitstel, onder
motief, dat het niet uitgesloten was dat
de opbrengst toe zou nemen.
Men had echter niet verwacht, dat de
minister voor zoo’n kleinigheid weg zou
gaan, als hy zyn zin niet kreeg en daar
in voelde men als het Ware instinctma
tig, dat dit ontwerpje werd aangegrefjen
om een niet geheel ongewild ontslag te
forceeren. Dit droeg er zeker niet toe t>y
om de stemming te verbeteren.
Minister de Geer heeft door zyn wet
op de financleelc verhouding tusschen
Ryk en gemeente het tekort als het
ware moedwillig In het leven geroepen,
want deze wet kost de schatkist 24 mil
lloen. Nu de moeliykheden komen, zou
de minister de oplossing aan een ander
overlaten.
Men voelt, dat al deze zaken er niet
toe bydroegen om de stemming te ver-
mllderen. Zoowel de minister als dc
Kamer gaven bUJk van zenuwachtig
heid.
Het wetsontwerpje tot verhooglng van
den accyns raakte geheel op den achter
grond. Minister de Geer, die overigens
een uitstekend spreker Is, had het oor
niet van de Kamer. Zyn verdediging
kon de belangstelling niet boeien. m*;n
luisterde niet en op sommige oogenblik-
ken was de minister door het rumoer
geheel onverstaanbaar. Alles wachtte oo
'He slotverklaring, waaruit werkeiyk
blijken zou, dat hy de portefeulllekweó-
tie stelde, hetgeen hy deed door te ver
klaren, dat hy zelf zou bepalen In hoe
verre hy de verantwoordeUjkheid voor
het financieel beleid verder zou dragen
De 8. D. A. P. en de V. D. dachten
dat nu het oogenbllk gekomen was, dat
de door hen zoo fel bestreden bewinds
man de nederlaag zou lyden. Het Is
echter anders geloopen, want een groot
aantal tegenstanders van het ontwerp
verklaarde, dat ze op het oogenbllk
geen krlsis aan financiën wilden verwek
ken of bevorderen en alleen daarom
*®uden voorstemmen.
Minister De Geer zag zyn wetje me»,
groote meerderheid aangenomen, maar
de behaalde overwinning is naar wij
meenen erger dan een nederlaag. De
verhouding tusschen den bewindsman
en de Kamer is er niet beter op gewor-
De overgroote meerderheid staat
vyandig tegenover hem. maar
Voor kantoor en de huiskamer. Luxe Kalenders
ALKMAAR
g^lefoon: Z.dmlnLatratle No, 433
tUdacUc No. '633
De heer Dieters noodtgde ons uit in een
der volgauto's een rondje mee te rijden, van
welk aanbod wjj gaarne gebruik wilden ma
ken. In verband met de slechte weersomstan
digheden was de Blauwe Prins, ditmaal be
stuurd door den Amhemschen rijder van
Dinter ver over tijd. In den nacht van Vrij
dag op Zaterdag met mist en sneeuw bedroeg
de achterstand 2% uur. Van Dinter. die de
ronde van 6 uur des morgens tot 12 uur had.
zou trachten In te loopen. De Bussumsche
rijder van Hamersveld sliep en zoo vonden
we In een der zalen den derden rijder, den
bekenden motorrijder Timmer, van Assen,
bereid ons een en ander te vertellen van zijn
wederwaardigheden.
De „Blue Prince" trekt enorm, het is een
best ding vertelde de Assenaar ons op een
vraag of hjj tevreden was over de machine.
„U begrijpt wel”, ging hij voort, „dat een
dergelijke prestatierit in den zomer veel ge
makkelijker zou kunnen worden uttgevoerd.
Dat we December hebben genomen
kent, dat de prestatie in verband
zeer slechte weersomstandighedea
woon in waarde stijgt.
We hebben met regen, speeuw, hagel cr.
mist te kampen. Af en toe vriest het wi’.
Vaak komen we onder het ijs weer van de
ronde terug. Vooral in de vroege ochtend
uren zijn de wegen spiegelglad. Het is dan.
voorzichtig rijden en door den mist kunnen
we geen hand voor oogen zien. Zoo reed ik
vannacht bijna door de spoorboomen tus
schen Olst en Wijhe heen.
En de belangstelling? vroegen wij.
Buitengewoon groot, luidde het antwoord
In Deventer en In Arnhem staat bet soms
zwart van de menschen. Ze rekenen er al
op, dat op den Juisten tijd de B'a iwe Prins
passeert.
Nu we achterstand hebben is dat voor het
publiek minder aangenaam, daar men dan
vaak lang moet wachten. En de regen
er dan ook nog.
„En alle drie rijders bevinden
goede conditie?" informeerden we.
..Best." lachte Timmer, ..het parcours is
niet gemakkelijk: er wordt heel wat van
ons gevergd. Dat zult u straks wel merken
in den auto. Maar we hebben allen goeden
-moed. Als de soms eentonige weg me wat
•verveelt, nou, dan zing Ik wat....”
Motorgeronk en gejuich buiten waren tee-
kenen dat Van Dinter in aantocht was. Mr.
Jones van de fabriek te Birmingham stond al
klaar om de machine te testen, benzine te
vullen, even smeren. Hij zelf is een inter
nationaal bekend rijder, reed dit jaar nog
mee in de Zesdaagsche te Grenoble.
In tien minuten is alles klaar. Timmer
komt naar bulten; de lange rijder Is plot
seling een corpulent man geworden, zoo dik
heeft hij zich ingepakt. Zoo goed als niets
van het lichaam te onbedekt.
„De wegen zijn nu goed. Timmer,” zegt
Van Dinter. De ander weet nu genoeg. Van
Dinter heeft tijd ingehaald. De Poolvorscher
klimt orWjjn machine en onder gejuich ver
trekt hij in een stortregen richting Amers
foort. Het te dan over half twee.
Een ronde mee
Een paar minuten later vertrekken ook
wü in twee volgauto’s. In flink tempo worót
doorgereden, over den nieuwen Rijksweg
naar Soest en dan naar Amersfoort. Daar
wordt gemeld, dat Timmer al een poosje
weg te, richting Zwolle. Met een 85 K.M
vaartje nemen we den weg naar Zwolle. Njj-
kerk. Putten, Harderwijk worden gepas
seerd, nog steeds niets van den .jllauwc
Prins". Timmer schijnt een flinke vaart er
in gezet te hebben, kennelijk met de bedoe
ling een half uur of een uur van den ach
terstand In te loopen.
Op ongeveer 25 KM. van Zwolle halen we
hem eindelijk in. er te dan al een derde ge
deelte van het parcours af gelegd. Vooral 't
stuk AmersfoortZwolle te eentonig. Even
rijden we naast hem: een bruine Poolbeer
op een flets.
Te Zwolle neemt Timmer na de contröie
een warmen drank. Dan gaat het verder, in
het schemer-donker naar Deventer. De IJs-
sel staat nog steeds bulten haar oevers, sJ
en toe lijkt het vanaf den smallen. kronke
lenden IJsseldijk een onmeteljjke water
vlakte.
Dit parcours te in den nacht al buitenge
woon zwaar, het te dan ook volkomen be
grijpelijk. dat bu mist en gladde wegen dc
rijders een achterstand boeken. Maar on^i
bewondering stijgt voor het moedige drietal.
Zutfen wordt in donker gepasseerd en snel
gaat het op Arnhem af. Te Deventer wordt
Timmer nog gecontroleerd op het politie
bureau. waar aantal KM. en de juiste tud
worden genoteerd. Daar hoorden wjj ook
van een verontwaardigde Deventersche
dame, die dien morgen niet op tijd den
Blauwen Pnns had zien passeeren. Ze had
er op gerekend!
Na de contróle te Arnhem waar blijkt dat
Timmer al een half uur te Ingeloopen, gaat
het snel op Ede aan. De Blauwe Prins rijdt
nu tusschen de twee volgauto's in. Opmerke
lijk was het. dat zooveel fietsen geen of
slechte reflectors hebben.
Hoe- gevaarlijk dit te voor de auto’s begrijpt
een ieder. Vooral bij een tegenlichter te het
dan onmogelijk een flets op den weg te ont-
dekken. Vooral hierdoor ontstaan zoo vele I
l aanrtidlnaen
Het zevende postvliegtuig te Sofia
Het zevende postvliegtuig te gisteren te
7.05 uur uit Boedapest vertrokken en te 10
uur te Belgrado aangekomen. Het vertrok
weder om 10.30 uit Belgrado en kwam te
14A5 uur te Sofia aan. Wegens de weers
omstandigheden ging de tocht gisteren niet
verder.
Alles
,el\t
ui»1
La«e"’
Voof
- ee1-
b"TeaU’
-Abie^a
veH’
dtt^
o"s
-- -^jaaTSR
9
--