.-.yA
1
.Voor de Huiskamer
s
Het slijmopgeven
gaat vanzelf met
ABDIJSIROOP
ONZE DEFENSIEPOLITIEK
TWEEDE KAMER
ware
GEMENGD NIEUWS
WATERSTAATSBELANGEN
van het onderhoud der rijks-
Een speelhol ontruimd
•II
’t Voornaamste
8
2
r!
7
ah
van oorlof 'Meer
luch taanvallen.
Antenne van den Hilversumschen
zender afge-knapt
Man bewusteloos op den weg
gevonden
errera-
voor
wt-
>rdt
les-
een
iald
tide
iot-
ffgt beleid van den eersten burèerminister
vliegtuigen gevraagd voor afweer van
Verbetering van kanalen. - Kosten i
wegen. - De tarievenpolitiek der Spobrwe&en
Stal
krv
Aan
t^rooting
Iggingen
pe heer
psrticuliere
-nar. De
jcbt de 1
^urentegen i
Vervolgens
oorlogen; het parlement wordt in de
te maatregelen niet gekend. De regee-
Jta» neemt de mobiltoatlemaatregelen. Het
van de preventieve neutraliteit ver-
jtLent de gouden medaille onder de rnldde-
m otn oorlog over ons land te brengen, en
is het gangbare stelsel In ons land,
spr. betoogt, dat de vitale belangen van
au volk In handen liggen van een kongsie.
(Hg niets met democratie en parlement
heeft uit t« staan. Spr. wil Inzake genoem
de maatregelen de beschikking Juist leggen
tn de handen van het parlement, wil men
dat niet, dan zal het volk naar onwettige
middelen grüpcn. Op Zwitserland kan de
gmlster zich tegenover ons niet beroepen,
andat Zwitserland internationale verplich-
Inval van de politie
a Mn
rijn
geU-
beschertnen tegen revolutie
irslag
heelt geen oog voor nieuwe
boegen.
Een
de
van
a
H
de
f,
18.
geschutfabriek
n den
re veer
T
IND
ont-
op de
■mbllk
onder-
edeelte
lat de
J den
g van
an de
Prov.
oörd-
d in
suwe
1 In
voor
Door een aato overreden
‘f
weg te
wijlen
Opper.
nten-
i aan
fmu-
lich
te
trekken
vitale
lan
lep
ooptng
n Me-
treft,
ndjjk
l. in
oude
.Var-
xtem
17.078
*92.
moe
iten,
ver-
i en
ble-
llng
t te
nen
II
woon-
1 den
r den
fedra-
net
mlda-
ngen.
oedln<
U O.-
irtee-
st in
!t OP
ird-
en
icht
Iklng.
oor
veren
ult-
rol-
be-
en-
en
rd-
x?
I
oemdo
looten
er aj.
i. Het
leren",
ledrü-
zullen
ieder
>e be
hoeft
gron-
heeft
en en
nrich-
1928
ellln-
echta
min-
?elen
lekte
t de
d er
roor-
tnerk
weel
Voor
zelfs
die.
r de
11 In
reeft
;uln-
even
lekte
allé,
ssul-
.om-
tallë
baar
K te
rden
iven
ar-
8. be-
bedrüf
neente
en op
voor-
17. Zoo hadden Foekle en Mauwt je een nieuwen vriend gevonden
en zoo trokken zü met hun drieën van den woonwagen en
de kachel, die nog altijd doorrookte. Zouden hun nieuwe
avonturen wachten? Ze voelden zich vol hoop en vol moed.
Hadden zü niet geleerd, dat diegenen, die durven de wereld
veroveren? .Ik ben niet bang.” zei Foekle. ..Ik evenmin.’*
zei Mauwtje. „Moed verloren, alles verloren," meende Boile-
bulsje.
van de commtesie-Schepel is nog niet
spreker ingekomen.
Hollandsche Industrie- en Handelsmü
nOR een ergCT JJj
en
op
Wat
bevatten
dan
ge-
ar-
Spr.
België van
Vergadering van Dinsdag
HOOFDSTUK VIII (Defensie)
de orde is hoofdstuk Vin der Rijks-
van 1931. De algemeene beraad-
worden geopend.
MARCHANT (V. D.) ziet in de
bewapende organisaties een
particuliere wapenfabrieken
Minister een landsbelang, spr.
een gevaar.
bespreekt spr. het ontstaan
Rotterdam is het
leiding is in handen van Dultschers
Duitsche munitlewerkers arbeiden daar
la een Oostenrijksche. terwijl Oostenrijkers
de kern vormen van het personeel Boven
dien levert die fabriek aan iedereen. Met de
Hollandsche Industrie- en Handelsmij te
„In raadselen wandelt de mensch op aarde",
zei die oude Oenestet eens.
Plotseling wordt de kring van toeschou
wers gebroken. Met Mussollni-gebaren dringt
zich een kolenboer door den kring ruimte
makend met zün ellebogen. Alles aan hem
is zwart en de oogen lijken vreemd in dat
donker gezicht Hjj monstert even de toe
schouwers. bekijkt de gebroken flesachen,
spuwt op den grond, en zich weer om
draaiend om terug te gaan, segt-le minach
tend: ,_Ala *t nou nog flessies pils geweist
ware!?"
Ze kwamen na langen tijd geloopen te hebben bij een dorp,
waar Juist kermis werd gehouden. Allee was reeds in vollen
gang. Ze zagen een draaimolen, een zweefmolen, een rutach-
baan, terwijl de geur van oliebo’len en poffertjes in hun
neus kwam. „DU riekt goed," zei Foekle. .maar ik heb liever
een biefstuk.” „Geef mij maar liever een banaan of wat
katjang,” zei HoUebulsje. „Ik zou graag een vet muisje
willen," verzekerde Mauwtje.
Akker'» Abdijsiroop onderdrukt de be
nauwdheid met. maar zuivert borat en
ademhalingsorganen van het steeds aan
groeiende slijm. Wilt Gij frisch en ruim
ademhalen, benauwdheden voorkomen 1
Gij hebt in Abdijsiroop, mede door de
knuden-extracten die deze bevat, een mid
del van bijzondere samenstelling voor Uw
ademhalingsorganen, dat zuiverend en
genezend werkt bij Hoest. Bronchitis,
Kinkhoest. Griep en Influenza Iets nieuws:
Gebruik buitenshuis, op kantoor, op straat,
in trein of tram Abdijsiroop-Bonbons.
(60 ct.) (Abdijsiroop la .gestolden vorm).
In den vroegen morgen, zoo om een uur
of negen, kwam er een melkwagen de straat
doorgereden. T Was guur herfstweertje en
met opgeslagen kragen liepen de weinige
voorbijgangers de straat door. Zoo was de
toestand, waarin het verhaal zich afspeelt.
De melkwagen, waaronder een gemuil
korfde hond hielp trekken, hobbelde verder.
BIJ elk huls, waarin een klant woonde, ging
de mëlkboer aan het tegenhouden, wat de
hond dadelijk begreep: tenminste die trok
ook niet door. Daar stond de melkkar dan
stil. De deur van het huis werd opengegooid
en de melkboer slingerde zijn snellek" de
over ’t algemeen zeer stille huizen in. Dan
wachtte hjj even, of men kwam en na de
klanten bediend te hebben ging hjj weer
verder.
Toen plotseling, door welke oorzaak weet
ik niet (was hjj misschien in de tramrails
geraakt?) kreeg de wagen een reuzen-schok.
De melkboer werkte wat hij kon om de kar
in evenwicht te houden*t lukte, maar
toch tuimelde er een groote kist met flee-
schen melk de straat opl ‘n Geluid van bre
kend glas en daar stroomde de witte melk
tusschen de voegen van de straatkeien.
Zonde, eeuwige zonde!
En danJoost mag weten, waar ze van
daan komen, is dz kar omgeven door men-
schen, werkelijk veel menschen Je ziet er
van allerlei soort. Dienstmeisjes, blij dat er
eens wat gebeurt, terwijl zjj op straat zijn, 'n
heer met een bontjas en een lorgnet krin-
getjes-spuwere, die vijf minuten geleden nog
over de brug hingen en nu de aardige ge
legenheid hebben, om nog eens over iets
anders te praten dan over het weer, en wer
kelijk daar zie ik zelfs den veldwachter, die
bij zulke ernstige gelegenheden meestal toe
vallig aan den verkeerden kant van het dorp
zit. Waarachtig de oude Schrik heeft van
daag veel moed in z’n oude korpus. Er ko
men er hoe langer hoe meer en de melk
boer Staat er met een verlegen-njjdlg gezicht
bjj. Hij heeft zooveel bekijks nog nooit ge
had.
,.’t Is God geklaagd van die heerlijke melk”
zegt een dikke boerin, wier „aangetast” wel
wat anders toont dan dat «U alleen met
melk is groot gebracht!
„De gemeente moest zorgen, dat zulke in
cidenten op den openbaren weg niet voor
konden komen”, zegt de bontjas-meneer, die
nog eens in den gemeenteraad hoopt te
komen.
Maar die oude Schrik is pas echt in func
tie. Hij maakt proces-verbaal op, alsof (je
melkboer er wat aan kan doen, dat zün dutè
melk over de straatsteenen geklotst 1*. Maac;
bepleit hij een verbod van
spoor- en tramverkeer op Zondag, waartoe
de regeering z.i. de macht heeft Men laat
zelfs voor voetbalwedstrijden extra treinen
op Zondag loopen. Op die manier maakt
men van den Zondag een zondendag.
De heer VAN DEN TEMPEL (8 D.) sluit
zich aan bij het betoog van den heer Kete
laar ten aanzien van de onhoudbaarheid van
den toestand in het oostelijk spoorwegdeel
van Amsterdam.
Spr. bepleit voorts een verbeterde verbin
ding met Zandvoort voor Amsterdam.
De heer WIJNKOOP <C.) achtte de or
ganisaties van het spoorwegpersoneel bijna
volslagen tot machteloosheid gedoemd. Van
alle toezeggingen is vrijwel niets terecht
gekomen Wat er wel gekomen is, dat is
loonsverlaging. Er moet strijd komen. be
toogt spr.. om tot verbetering van arbeids
voorwaarden te geraken.
De rationalisatie van het bedrijf heeft
voorts tengevolge gehad, dat In de 'laatste
zeven jaren het personeel met 2500 man is
verminderd en het aantal treinkilometers
met dertig millioen vermeerderd Invoering
van den zevenurendag zal aan de werkloos
heid eenigermate tegemoet komen. Het
treinpersoneel heeft veel te lange diensttij
den achtereen.
De VOORZITTER verdaagt te 2 35 uur de
vergadering tot hedenmiddag 1 uur.
Gisteravond even over 10 to een antenne
van den Hilversumschen zender, doordat het
gewicht ten gevolge van buitengewone V®1*
vorming te groot geworden was men schat
het gewicht met het Ijzel op ongeveer 1 ton
afgeknapt en dwars door het dak van de
fabriek van den N.8F. geslagen. Gelukkig
kwam de antenne juist tusschen twee trap
pen door zoo terecht, dat de nieuwe zender
voor Kootwijk, dien men daar aan *t bou
wen was, geen noemenswaardlge schade be
kwam
De storing in de uitzending werd door in
schakeling van een oude hulp-antenna in
ongeveer 25 minuten opgeheven.
geeft spr. weder het stelsel in
om een bepaald percentage
sergeants slechts een bepaald
Ezb algemsrois tariefsherziening
wtnacht.
Spr. herinnert aan de mededeellng van de
regeering. dat zjj dit jaar reeds tweemaal een
tariefsverlaging bjj de spoorwegen heeft be
kostigd. HU is echter van oordeel, dat dit de
regeering niets heeft gekost, daar de verla
ging is gecompenseerd door meer vervoer.
Spr. zou denzelfden prikkel, die voor markt-
treinen, Zondagstreinen en dergeljjke geldt,
ook willen zien toegepast voor de bevordering
van vervoer van land- en t’iinbouwproducten.
Ten slotte zou spreker gaarne zien, dat de
lange diensttijden van het locomotiefperao-
neel werden verkort.
De heer LOVINK (C.H) wijst op eenlge
kapitale fouten in het verweerschrift van de
spoorwegdirectie. De cüfers van het Centraal
Bureau voor de Veilingen daarentegen zijn
juist. De Spoorwegen beweren, dat ten on
rechte de Duitsche vrachtprijzen zün verge
leken met de Nederlandsche. daar de Duit
sche tarieven noodtarieven zün, die alleen
voor bultenlandsche goederen gelden. Spr.
betwist dit, en zegt, dat zü over de geheele
linie gelden, zoodat volkomen te recht is op
gemerkt. dat de Nederlandsche tarieven
80% hooger zün dan de Duitsche. In verge-
lüklng zoowel met het vervoer van bulten-
landsche goederen op Nederlandsche 'lünen
als met de tarieven in het buitenland zün de
tarieven voor onze Nederlandsche tuinbouw
producten te hoog.
Wü hebben, aldus spreker, allen het gevoel,
dat de Nederlandsche Spoorwegen ten aan
zien van hun tarievenpolitiek op den ver
keerden weg zün.
De heer DUYMAER VAN TWIST (Alt)
wüst erop, dat de Spoorwegen de kosten van
tariefsverlaging voor goederen gemakkelük
kunnen verhalen op de personen tarieven. Het
gevolg daarvan zal zün. dat aan de schipperij
deloyale concurrentie wordt aangedaan, tot
ten slotte de binnenschipper!] geheel to dood
gedrukt.
Voorts klaagt spr. over te lange sluiting
van bruggen voor de scheepvaart, die daar
door groote vertraging ondervindt
Ten slotte dringt hü aan op bevordering
van Zondagsrust bü de Spoorwegen en met
name op het belemmeren van het laten loo
pen van extraplelziertrelnen op Zondagenter-
wül toch de Minister verleden jaar heeft toe
gezegd dergelüke ritten te beperken. Het
laten rüden van extra-Zondagstrelnen tegen
verlaagde tarieven lokt het reizen op Zondag
uit. Spr. verzet zich met klem daartegen.
Mej. MEYER (RK.) bepleit meer facultei
ten voor het vervoer van blinde reizigers. Zü
vraagt of de Minister wil bevorderen, dat het
verstrekken van vrükaarten aan begeleiders
van blinden In dien zin wordt uitgebreid, dat
blinden steeds voor halven prijs mogen reizen
In verband met hun werkkring.
De heer KaTElAAR (VX>.) dringt aan op
bespoediging van de verbetering in den spoor-
wegtoestand aan den overweg bü het station
te Leiden en aan de toegangen tot Amster
dam. De overwegen te Amsterdam, die tot
veschillende dichtbevolkte wüken toegang
geven, zün herhaaldelük gesloten.
De heer VAN BRAAMBEEK (8. D.) heeft
geen bezwaar te^en tariefsverlaging voor ver
voer van land- en tuinbouwproducten, mits
die worde opgevat als steun aan den land
en tuinbouw en mits men bü gebleken ver
lies van de züde der Spoorwegen, accoord
gaat met eenlge restitutie door de overheid,
zoodat het tekort niet op de arbeidsvoorwaar
den behoeft te worden verhaald. Spr. be
pleit voorts de insteUlng van electrische kop-
verllchting op de locomotieven.
Wat de dienst- en rusttüden betreft con
stateert spr. dat de dienst in de latere jaren
zeer is verzwaard, oa. door de vervanging
van bewaakte overwegen door onbewaakte,
de indienststelling van zwaardere locomo
tieven. de versnelling van den rijtüd enz.
Onder .Jnsponnenden" arbeid verstaat de
minister arbeid die „meer dan gewone" in
spanning vergt; spr. is het daarmee niet
eens en to van meenlng. dat Inspannende
arbeid elke arbeid to, die inspanning vergt.
Sjm. dringt op beperking van diensttijd aan.
De heer HERMANS (R. K.) sluit zich aan
bü het aandringen op verlaging der goede
rentarieven en bepleit verbetering van
grens tarieven.
t meest doeltreffende middelen om
de werkgelegenheid te verruimen is de aan
leg van nieuwe spoorwegen.
De heer SMEENK (A. R.) vraagt aandacht
voor eenlge voorziening voor de streek bü
Hoorn en Enkhulzen, wanneer de dienst Enk-
huUbnStavoren komt te vervallen. Verder
behandelt spreker eenlge personeelsaange-
Op den Meerssenerweg te Maastricht
werd gisterennacht door een wielrijder een
man aangetroffen, die bewusteloos was en
een bloedende wonde aan het hoofd had.
Door den Gem. Gen. Dienst werd h;l
overgebracht naar het Ziekenhuis Calvarie
berg, alwaar hü gisteren tot bewustzün
kwam. Hü bleek te tün de 24-jarige P H.
Smeets uit Meerssen, die door een auto,
waarvan de bestuurder tot nog toe onbe
kend is, werd overreden.
De toestand van den gewonde is naar
omstandighedeft wel.
AVOND VERGADERING
Voortgezet werd de behandeling
Waterstaatsbegrootlng voor 1931.
Bü art. 91 dringt de heer KRIJGER
(C. H.) aan op spoedige verbetering van den
toestand bü de brug over het Kanaal door
Walcheren nabü het station te Middelburg.
Minister REYMER zal zün volle aan
dacht aan deze zaak wijden en haar be
spoedigen.
j Bü art. 99 (onderhoud en verbetering van
het Geldersche Nierskanaal) wüst de heer
VAN POLL (R. KJ op de wenschelükheid
van kanalisatie van de Niers bü Gennep.
Minister REYMER antwoordt, dat het
initiatief dient te komen van het betref
fende waterschap.
Bü art. 115 verdedigt de heer VAN
BRAAMBEEK (8. D.) een amendement om
de ultkeering aan het Wegenfonds van vier
millioen weder te stellen op vüf millioen.
Er is reeds voor 115 milloen gulden aan de
wegenverbetering verwerkt en er zal nog
voor 430 millioen verwerkt moeten worden
Wü komen dus tot 540 millioen in plaats
van de geraamde 300 millioen van het Rüks-
wegenplan. Het gaat nu z. L niet aan nu
nog op de ultkeering van vorige jaren te
beknibbelen en alles naar de toekomst te
verschuiven.
De heer KRIJGER (C. H) heeft sympa
thie voor dit amendement, doch de mid
delen daarvoor kan spreker niet aanwüaen.
Hü geeft den heer Van Braambeek in over
weging het amendement in te trekken.
Minister REYMER heruinert aan het de
bat tusschen den minister van financiën
en een aantal Kamerleden, verleden jaar
hier gehouden, waarvan de conclusie was,
dat elk Jaar zou worden overwogen, welk be
drag uit de gewone middelen aan het We
genfonds zou worden verstrekt. Het onder
houd van de Rükswegen kostte in 1927 23
millioen. in 1928 f 2 millioen en in 1929
2A millioen. Wat thans is uitgetrokken over
treft dus hetgeen noodlg te gebleken met
IS millioen.
De hoofdzaak te, dat de wegenvejbetering
in hetzelfde versnelde tempo blüft voort
gaan Aanneming van het amendement acht
spreker schadelijk, daar dan van het totaal
van t 29.5 millioen der Waterstaatsbegrootlng
een zoo groot bedrag zal worden afgenomen.
dat de uitvoering van waterstaatswerken er
yertragiiiK Coor zal aaderviuden. Hü moet
(to werf van Smit. Hoe is deze aan die mo
derne machines gekomen? Van het oogen-
bllk af dat aan Krupp verboden werd oor
logsmateriaal te vervaardigen, zün die ma
chines hier btnnengesmokkeld. het materi
aal bleef liggen te Hoogezand en te Krim
pen, totdat men dat gesmokkeld materiaal
kon opzetten op de werf van Smit. Wordt
dat alles zoo maar toegelaten door de re
geering? Deze z.g Hollandsche Mij te een
gecamoufleerde dochtermaatschappü van
Krupp
Spr dl^it een motie in. waarin op grond
dat de particuliere vervaardiging van oor
logstuig kan leiden tot overtreding van art.
8 van het Volkenbond-sverdrag en bovendien
het bestaan daarvan voor de bevolking ge
varen oplevert, de regeering wordt uitgenoo-
dlgd te bevorderen dat de vervaardiging van
munitie en oorlogstuig door particulieren
hier te lande wordt verboden.
De heer VAN DE BILT (R K.) wüst er
op. dat de stijging van deze begroeting in
rergelüklng met de vorige een gevolg is van
de toeneming van de niet zuiver militaire
uitgaven.
Spr. behoort tot hen. die het bezoek van
onze oorlogsschepen aan Antwerpen hebben
toegejuicht. Zulke bezoeken zün nuttig voor
de goede verstandhouding en bevorderen den
wereldvrede. Aan het Georganiseerd Over
leg kon e«n verder strekkende be- oegdheld
worden gegeven; over verschillende maatre
gelen Is het niet geraadpleegd.
De heer TILANUS (O. HJ constateert,
inzake de rechtspositie van het personeel,
dat binnenkort het voorontwerp van het ma-
terleele recht van het personeel tn het Ge
organiseerd Overleg zal worden behandeld.
Met belangstelling ziet spr Ijet ontwerp te
gemoet.
De bewapening neemt eer toe dan af; het
is alsof men naar een nieuwen oorlog gaat.
Spr wijst oo de uitbreiding der bewapening
in België, op de spanning tusschen Dultsch-
land en Frankrijk enz. -
Het incident-Albarda wierp weder sSRerp
licht op een overigens bekende zaak. De
vraag dringt, zich op te het personeel wel
betrouwbaar? Het volk wordt bü elke gele
genheid opnieuw opgezet. Naast de sociaal
democraten staan links de sovjets-ontwape-
naars. rechts de vrljzinnig-democraten. Is
hier geen pacificatie mogelük evenals eer
tijds in den schoolstrlld?
Naast de lichamelüke keuring dient een
geestelijke keuring te worden aangelegd aan
de dienstplichtigen Met vrijwilligers alleen
komen wil er niet. Spr. acht het bilHIk en
rechtvaardig van hen. die niet aan 'stands
defensie willen deelnemen, een weerbelasting
te eischen.
Ware het niet aanbevelenswaardlg, het
leger meer provinciaal te organiseeren en te
oefenen? In dat verband noemt spr. de op
heffing van sommige garnizoenen een fout
De heer DE VISSER <C. P. H.) verwijst
naar het bekende standpunt der commu
nisten inzake de landsverdediging.
Spr. geeft uitvoerige beschouwingen om te
betoogen. dat er internationale plannen be
stonden om een oorlog te beginnen tegen
de Sovjet-Unie.
S|M- Wüst op de klachten der wachtgel
ders der moblltsatie-slachtoffers. der ou<J-
gepenslonneerden. over de „mishandelingen”,
die zü van de regeering ondergaan.
De heer ALBARDA <8. Dl spreekt over
het begin van de vorming van een fascisti
sche militie; welke beteekenis heeft de me
dewerking van beroepsmilitairen daarbij?
Wel verstrekt het Rük geen wapens, maar
ieder weet, dat er wapens genoeg te krijgen
zün Waarom blüft de minister in dezen
passief? Spr. heeft zich verzet tegen het
vormen van groepen voor tegenweer. Maar
als de arbeidersbeweging wordt bedreigd
door een groep jongelieden, dan kan spr. er
niet voor Instaan, dat de arbeiders zich zul
len laten weerhouden van daden van tegen
weer. De minister vaardige een algemeen
verbod uit voor beroeosmtlitalren om aan
deze dingen deel te nemen, en trede in over
leg met zün ambtgenoot van Justitie om
trent het nemen van maatregelen tegen zul
ke organisaties.
De vergadering wordt te 6 u. 5 geschorst
tot 's avonds 8 uur.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
heeft de zedenpolitie te Den Haag weer een
inval gedaan in een speelhol aldaar.
De exploitant van dat speelhol knoopte de
relaties met zün toekomstige slachtoffers bü
voorkeur Zaterdagsmiddags aan in de kof
fiekamer van het Volksgebouw op de Prin-
segracht.
Hü bracht hen dan naar een kamer bo
ven een café op het Spui, waar hü. zeer
waarschünlijk met medeweten van den café
houder. gelegenheid gaf tot !iazard-speL
Gespeeld werd met dobbelsteenen. bet zoo
genaamde „Mijn en Dün", waarbij hü. die
over de meeste contanten beschikt of oe-
weert te beschikken, in dit geval de speelhol-
exploitant, een voordeel heeft, doordat hü
telkens den pot kan verdubbelen.
Beginnende met een kleinen Inzet. werd
het spel hoe langer hoe grover, zoodat ver
schillende bezoekers ten slotte volkomen wa
ren uitgeschud.
Grootmoedig werd dan door den „kennis”
voor den volgenden Zaterdag revanene
aangeboden, hetgeen door de slachtoffers,
die daardoor hun verlies hoopten terug te
wtnnen. maar al te dikwijls werd aam aard.
Zoo zün er arbeiders, die niet alleen 5 A
6 weken achtereen hun volle weekloon heb
ben verspeeld, maar zelfs hun laatste spaar
centen vergokt.
Het is zelfs gebeurd, dat een werkman zün
laatste 100 van de spaarbank haalde ea
daarvan op een middag 85 verspeelde.
Door eenlge vrouwen der wekelnksche
slachtoffers is een en ander ten slotte ter
kennis van de politie gekomen, die aan
stonds maatregelen nam en tegen Zaterdag
middag J.l. een inval in het perceel aan het
Spul had voorbereid.
Op hét laatste moment dreigde er echter
een kink in den kabel te komen, omdat de
speelhol-explottant dien morgen, na een dis
puut met den oafé-houder. zün „gelegen
heid” had verplaatst. Na een nauwkeurig
onderzoek kwam de zedenpolitie echter aan
de weet, dat voor Zaterdagavond een gele
genheid tot spelen was gevonden in een par
ticulier huis in de Van Zeggelentaan bü de
Laakhaven.
Omstreeks het middemachtalljk uur to
toen in dit huis een inval gedaan, die dit
maal volledig is geslaagd
Met den speelhol-exploitant waren in een
kamer van het huis aanwezig vüf slacht
offers.
Toen de politie binnendrong, was men
druk bezig met dobbelen, zoodat nu op hee-
terdaad de overtreding werd geconstateerd
en het aanwezige geld en de dobbelsteenen
konden worden in beslag genomen.
Bü het politle-onderzoek bleek voorts, dat
de* exploitant op groot lef speelde en zelf
geen geld bü zich had. hoewel hü aan net
begin van den avend „op groot lef” den
aanwezigen bezoekers had gevraagd, een
bankbiljet van 200 gulden te wisselen. Hü
speelde dus slechts „op papier” mee en bü
verlies had hü niet kunnen betalen.
De exploitant van dit ergerlük bedrüf en
de bezoekers zün per auto naar het hoofd-
bureaü van politie overgebracht, waar tegen
hen proces-verbaal te opgemaakt.
daarom de aanneming van bet amendeukent
ontraden.
bü artikel 125 (f 9500 als büdrage aan «ten
A. N. W B. in de kosten van wegwijzers: en
waarschuwingsborden) vraagt de heer FLO
RIS VOS (M. P.), of deze borden niet beter
in een neutrale k>ur kunnen worden ea-
schllderd.
De MINIS’!'EK zal de opmerking over
brengen aan den A. N. W. B.
Bü de Afdeeling Luchtvaart bepleit de
heer VAN BRAAMBEEK regeling van de
rechtspositie van de vliegers bü de K L. U
Thans is de commlssie-Schepel ingesteld, die
een ontwerp-arbeidsvoorwaarden zal schep
pen en die, als spreker goed is Ingelicht, met
haar rapport vrijwel gereed is.
Minister REYMER antwoordt, dat de K. L.
M vrü plotseling in haar groei is gevorderd,
waardoor de quaestle der arbeidsvoorwaar
den ook meer beteekenis kreeg. Het rapport
- - - bü
landmacht, bü de infanterie moet nu sta
biliteit komen. Bü het niet meer bestendi
gen van de dübbelrangen, dient de minister
de leeftüdsgrens een Jaar te verhoogen voor
degenen, die den majoorsrang moesten be
reiken,
Spr. komt tot de gewapende corpsen
buiten het leger. Het overgroote deel van
de koeten voor de landdagen wordt bestre
den door particulieren en door den bü®>n*
deren vrij willigen landstorm.
De heer SCHAEPMAN (R Kbrengt
den minister hulde voor hetgeen hü doet
koor de uitrusting en verbetering van de
landmacht. Voor de aanvulling en verbete
ring van hetgeen noodlg ta. zullen in de
komende jaren groote bedragen worden ge-
«techt. Heeft de minister wel een berekening
gemaakt van wat de verbeterde uitrusting
in haar geheel zal kosten? Spr. te daarop
niet gerust.
De opleiding dient te worden verbeterd.
Daarbij kan met minder kader worden vol-
«taan.
Verder
®^enregirig,
luitenants en sergeants slechts een oepaaio
aantal Jaren te laten dienst doen en hen
dan met een premie te ontstaan.
Wat de legeroefeningen aangaat, vraagt
’Pr- of het geen aanbeveling verdient, ze
niet jaarlüks te doen houden, maar om het
andere Jaar en bet vrijkomende geld te
besteden voor oefeningen van de divisies
Wat de marine betreft acht spr. een flot-
Uljelelder niet noodlg Liever ziet spr. een
««fenschlp.
De heer VAN ZADELHOFF <8. D.) zal
nu niet opnieuw over de ontwapening spre
ken, doch constateert, dat de beweging voor
de ontwapening ook in rechtsche kringen
toeneemt.
Aa-n een geschutfabriek te Rotterdam
*ordt opgedragen affuiten voor kanonnen te
toaken en anders heeft men nog een par-
fabriek te Dordrecht om ons te
torpen Het heeft den schün, alsof dit Ne-
«r’andsche fabrieken zün; maar de zooge-
Tarieven vei voel land- en
tuinbouwproducten.
De heer KAMP8CHOER <R. K.) vestigt bü
de afdeeling spoor- en tramwegen de aan
dacht op het groote belang van lage tarieven
voor het vervoer van land- en tuinbouwpro
ducten.
Wanneer de tarieven niet worden verlaagd,
zal dit groote schade aan den export en het
overige spoorwegvervoer van tuinbouwpro
ducten teweeg brengen. In October werden
reeds 8000 wagons minder verladen. Spreker
wüst erop, dat het voorgekomen te. dat uit
Loosdulnen groenten per vrachtauto
vervoerd naar Essen en Dortmund.
De heer KRIJGER (C.-H.) vragat zich af.
In hoeverre de tarievenpolitiek der buiten-
landsche spoorwegen ten nadeele strekt van
nationale en streek-belangen en of de tarie
venpolitiek hier te lande daarmede voldoen
de rekening houdt. Voorts wüst spreker er
op. dat de tarieven van Keulen naar Ant
werpen lager zün dan die van Keulen naar
Rotterdam en dat de tarieven van Hamburg
naar Aken lager zün dan die van Rotterdam
naar Aken.
Onderscheiden zich dus de tarieven der
Nederlandsche Spoorwegen niet ongunstig
van die der bultenlandsche maatschappüen
Het spoorwegbedrüf. al is het geen staats
exploitatie, heeft tot taak het algemeen be
lang te dienen. En de minister heeft bet
recht in te grijpen en te bepalen, wat het
algemeen belang etocht.
Spreker zou den minister de instelling van
een commissie in overweging willen geven
tot onderzoek van de mogelükheld van ver
laging der spoorwegtarieven en van de fl-
nancieele gevolgen daarvan.
De heer LOERAKKER (R.-K.) meent
eveneens, dat de spoorwegtarieven veel te
hoog zün. Het schünt. dat de spoorwegdirec
tie geen begrip heeft van de ontzettende
moeilijkheden, waarvoor onze land- en tuin
bouw is geplaatst. Ondanks langdurigen en
harden arbeid van onze land- en tuinbou
wers, en ondanks uitstekende kwaliteit hun
ner producten, te hun bedrüf niet meer loo-
nend. De spxxxwegen hebben ook daarmee
rekening te houden, daar zü het algemeen
belang hebben te dienen. Het OentraaJ Bu
reau voor de Veilingen is bereid een overeen
komst aan te gaan, waarbü voor zün reke
ning de benoodigde goederenwagons worden
geladen en verzonden. De nood In den tuin
bouw is hoog gestegen. Met spanning wordt
de uitkomst van dit debat door den tuinbouw
tegemoet gezien.
De heer BONGAERTS (RK.) dringt aan
op den bouw van een tunnel onder het spoor
wegemplacement te Roermond ter verbinding
van de oude stad met het Roermondsche
Veld.
Spr. informeert naar de resultaten van het
autobusbedrijf der Spoorwegen, nJ. de A.T.O.
Hü meent, dat deze in financleelen zin min
der gunstig zün. en vraagt, of de opzet van
dat bedrüf ^1 de juiste te geweest Ware
het niet voordeellger geweest overeenkomsten
met bestaande autovervoerondernemlngen aan
te gaan?
Een ander punt betreft de ontzettend-
hooge reizigers- en vrachtgoederen tarieven.
Spr. zou hieromtrent overleg willen zien
gepleegd b v. in den zin van een vervoerz-
garantie door een daartoe in te stellen advies
commissie, met den Spoorwegraad en met be
langhebbenden. HU vraagt, of de Minister In
dien zin zou willen handelen en A.z t. de
Kamer op de hoogte stellen van het resul
taat.
De heer BAKKER (C.H.) klaagt eveneens
over de hooge tarieven bü de Spoorwegen.
stschaiftng van de cavalerie, tot verminde
ring van het leger met een divisie, tot
verbetering van de traktementen en rechts
positie van de onderofficieren, tot afschaf-
ting van de militaire rechtspraak.
Wat deze Minister noodlg acht, zal
nlnstens 100 millioen kosten. Spr. vraagt
waartoe de gewapende korpsen bulten het
leger zijn opgericht De Minister wapent
een déél van de natie tegen een ander deel,
dat ongewapend te Daar zal de Minister
later spijt van hebben.
Spr. dient de volgende motie in:
De Kamer, van oordeel, dat militairen
dezelfde rechten hebben als de burgers en
dat het dus aan militairen vrü moet staan
ta het openbaar handteekenlrigen te ver-
nmelen voor een petitionnement aan de re
geering of aan de Staten-Generaal, gaat
over tot de orde van den dag.
De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R.)
«luit zich aan bü de waardeering voor het
werk van den Minister.
Er te in de Jaren 1924—1929 op ontoe
laatbare wüze bezuinigd. Er te nu een groote
achterstand en de fondsen zün niet aan
wezig cm aan dien achterstand een einde
maken. Men kan zich niet ont-
aan den indruk, dat
legerbelangen bezuinigd wordt ten
bate van de vloot. Voor artillerie-materiaal
en vliegdienst van de landmacht wordt
f 1.064.000 minder aangevraagd, voor
tülerie van de vloot f 1.100 000
wijst op de versterkingen in
tand- en luchtmacht.
Wat betreft de vredesorganisatie van de
ttogen op zich heeft genomen, die wü niet
hebben. Een ontwapend land te overigens
onder alle omstandigheden neutraal; een
bewapend land, ata Nederland, zal niet
neutraal kunnen zün.
Er blü?t voor spr. slechts één conclusie
mogelijk: organisatie niet van de weer
macht. maar van een veillgheidsmacht. die
en» kan beschermen tegen revolutie en
wsnorde.
De heer VAN RAPPARD (11b.) sluit zich
tan de algemeene waardeering voor
den arbeid van dezen Minister. Spr vreest,
dat door de uitgaven voor de zeemacht, die
roor de landmacht worden gedrukt. Laat
men een volgend Jaar aan de landmacht
teruggenen, wat men haar nu ontneemt. Spr.
bepleit aanschaffing van meer vliegtuigen,
wtjsende op België. Zwrltserland en Frank-
njk. waar men een groote luchtmacht
heeft Weerloosheid te land trekt den oor
log aan. weerloosheid in de lucht te nog
rerschrtkkelüker. omdat zü den gasoorlog
aantrekt. Spr. verklaart zich opnieuw te
gen afschaffing der herhalingsoefeningen.
Bpr acht deelneming aan de lichamelüke
oefeningen van de grootste beteekenis. Er
moeten goede sportterreinen zün; ontbre
ken deze, of zün ze onvoldoende, dan moet
daarin verbetering worden gebracht,
de socialistische bladen betreft,
deze antl-milltaristtecbe artikelen,
moeten deze U1L de cantine worden
weerd.
De heer TER LAAN (8. D.) zou nu niet
spreken over ontwapening en evenmin over
de personeelsbelangen met het oog op
den beperkten tüd. Wel wil spr het hebben
over het beleid van onzen eersten burger-
minister van Defensie.
Deze heeft kans gezien de begrooting
nog weer met een kwart millioen te ver
hoogen. Hü 1-- - -
dingen. Er komt geen voorstel van hem tot
wegneming van de doode weermiddelen, tot
tegenheden, o», vraagt hü maatregelen voor
het personeel van genoemden dienst.
Prof. VAN DER BILT (Lib.) betoogt dat
de verlichting In vele treinen nog veel te
wenachen overlaat.
Verder betoogt spr.. (|at er een onge-
wenschte verhouding tusschen de ATO en de
Ned. Spoorwegen bestaat» waardoor de ATO
vele particuliere ondernemingen bevoorrechte
«xmcurrentie aandoet.
De heer SCHAEPMAN (R. K.) sluit zich
ten aanzien van de goederentarieven aan bü
de sprekers, die op verlaging aandrongen.
Hü betwist dat de blnnenschlpperij nadeelen
zou hebben van tariefsverlaging bü de spoor
wegen. zooa’.s de heer Duymaer zelde. want
de blnnenschlpperij vervoert geen tuinbouw
producten voor export. Spr wüst verder op
het abnormaal hooge tarief dat moet worden
betaald voor het vervoer van couranten door
de spoorwegen Voor het spoorwegbedrijf te
het dagbladbedrijf blükbaar een wlnstobject.
Indien niet wordt overgegaan tot tarief-
verlaging. dan raken de spoorwegen het
krantenvervoer kwüt. want voor drie vier
ton kan reeds een uitmuntend georganiseer
de eigen autodlenst worden gedreven. Trou
wens reeds thans worden veel kranten per
auto vervoerd. 8pr. vraagt hiervoor 's minis
tère aandacht.
De heer KNOTTENBELT (lib.) set om.
uiteen dat de ultkeering van het zgn. kolen
subsidie aan de tramwegen niet afhankelük
mag zün van het welmeenen van den minis
ter.
De heer BIEREMA sluit zich aan bü de
opmerkingen van den heer Schaepman en
steunt het betoog door verschillende afge
vaardigden ten gunste van tariefsverlaging
van land- en tulnbouw-producten geleverd.
Er moet scherp onderscheid worden gemaakt
tusschen commercieel spoorwegbeleid en een
beleid uit een oogpunt van algemeen belang.
In het büzonder de vrachten van t noor
den naar het centrum zün te hoog In ver-
gelüklng met de vrachten van het westen
naar het oosten.
De heer VAN DER HOUVEN bepleit ver
betering van den spoorwegovergang te Til
burg. Wat de slaapwagens aangaat, de werk
tijden van het personeel zün verschrikkelük
lang.
De heer VAN DIS (8. G.) wüst er op.
dat er plannen bestaan om het vervoer van
land- en tuinbouw geheel per vrachtauto te
ondernemen. Het vervoer van varkens ge
schiedt aldus reeds op groote schaal en
heeft tot verlaging van de prijzen der slacht-
varkens geleid. Wanneer de tarieven voor
land- en tuinbouwproducten door de spoor
wegen niet spoedig worden verlaagd. dan
zullen de spoorwegen dat vervoer geheel
kwüt raken. In vete opzichten te het vervoer
per vrachtauto economischer dan per spoor*
Spr. vraagt voorts maatregelen tegen het
gevaar bü onbewaakte overwegen b v door
aanbrenging*' van flikkerlichten, opdat on
gelukken, als onlangs te de Bilt, zich niet
herhalen.
Ten slotte