.-.yA 1 .Voor de Huiskamer s Het slijmopgeven gaat vanzelf met ABDIJSIROOP ONZE DEFENSIEPOLITIEK TWEEDE KAMER ware GEMENGD NIEUWS WATERSTAATSBELANGEN van het onderhoud der rijks- Een speelhol ontruimd •II ’t Voornaamste 8 2 r! 7 ah van oorlof 'Meer luch taanvallen. Antenne van den Hilversumschen zender afge-knapt Man bewusteloos op den weg gevonden errera- voor wt- >rdt les- een iald tide iot- ffgt beleid van den eersten burèerminister vliegtuigen gevraagd voor afweer van Verbetering van kanalen. - Kosten i wegen. - De tarievenpolitiek der Spobrwe&en Stal krv Aan t^rooting Iggingen pe heer psrticuliere -nar. De jcbt de 1 ^urentegen i Vervolgens oorlogen; het parlement wordt in de te maatregelen niet gekend. De regee- Jta» neemt de mobiltoatlemaatregelen. Het van de preventieve neutraliteit ver- jtLent de gouden medaille onder de rnldde- m otn oorlog over ons land te brengen, en is het gangbare stelsel In ons land, spr. betoogt, dat de vitale belangen van au volk In handen liggen van een kongsie. (Hg niets met democratie en parlement heeft uit t« staan. Spr. wil Inzake genoem de maatregelen de beschikking Juist leggen tn de handen van het parlement, wil men dat niet, dan zal het volk naar onwettige middelen grüpcn. Op Zwitserland kan de gmlster zich tegenover ons niet beroepen, andat Zwitserland internationale verplich- Inval van de politie a Mn rijn geU- beschertnen tegen revolutie irslag heelt geen oog voor nieuwe boegen. Een de van a H de f, 18. geschutfabriek n den re veer T IND ont- op de ■mbllk onder- edeelte lat de J den g van an de Prov. oörd- d in suwe 1 In voor Door een aato overreden ‘f weg te wijlen Opper. nten- i aan fmu- lich te trekken vitale lan lep ooptng n Me- treft, ndjjk l. in oude .Var- xtem 17.078 *92. moe iten, ver- i en ble- llng t te nen II woon- 1 den r den fedra- net mlda- ngen. oedln< U O.- irtee- st in !t OP ird- en icht Iklng. oor veren ult- rol- be- en- en rd- x? I oemdo looten er aj. i. Het leren", ledrü- zullen ieder >e be hoeft gron- heeft en en nrich- 1928 ellln- echta min- ?elen lekte t de d er roor- tnerk weel Voor zelfs die. r de 11 In reeft ;uln- even lekte allé, ssul- .om- tallë baar K te rden iven ar- 8. be- bedrüf neente en op voor- 17. Zoo hadden Foekle en Mauwt je een nieuwen vriend gevonden en zoo trokken zü met hun drieën van den woonwagen en de kachel, die nog altijd doorrookte. Zouden hun nieuwe avonturen wachten? Ze voelden zich vol hoop en vol moed. Hadden zü niet geleerd, dat diegenen, die durven de wereld veroveren? .Ik ben niet bang.” zei Foekle. ..Ik evenmin.’* zei Mauwtje. „Moed verloren, alles verloren," meende Boile- bulsje. van de commtesie-Schepel is nog niet spreker ingekomen. Hollandsche Industrie- en Handelsmü nOR een ergCT JJj en op Wat bevatten dan ge- ar- Spr. België van Vergadering van Dinsdag HOOFDSTUK VIII (Defensie) de orde is hoofdstuk Vin der Rijks- van 1931. De algemeene beraad- worden geopend. MARCHANT (V. D.) ziet in de bewapende organisaties een particuliere wapenfabrieken Minister een landsbelang, spr. een gevaar. bespreekt spr. het ontstaan Rotterdam is het leiding is in handen van Dultschers Duitsche munitlewerkers arbeiden daar la een Oostenrijksche. terwijl Oostenrijkers de kern vormen van het personeel Boven dien levert die fabriek aan iedereen. Met de Hollandsche Industrie- en Handelsmij te „In raadselen wandelt de mensch op aarde", zei die oude Oenestet eens. Plotseling wordt de kring van toeschou wers gebroken. Met Mussollni-gebaren dringt zich een kolenboer door den kring ruimte makend met zün ellebogen. Alles aan hem is zwart en de oogen lijken vreemd in dat donker gezicht Hjj monstert even de toe schouwers. bekijkt de gebroken flesachen, spuwt op den grond, en zich weer om draaiend om terug te gaan, segt-le minach tend: ,_Ala *t nou nog flessies pils geweist ware!?" Ze kwamen na langen tijd geloopen te hebben bij een dorp, waar Juist kermis werd gehouden. Allee was reeds in vollen gang. Ze zagen een draaimolen, een zweefmolen, een rutach- baan, terwijl de geur van oliebo’len en poffertjes in hun neus kwam. „DU riekt goed," zei Foekle. .maar ik heb liever een biefstuk.” „Geef mij maar liever een banaan of wat katjang,” zei HoUebulsje. „Ik zou graag een vet muisje willen," verzekerde Mauwtje. Akker'» Abdijsiroop onderdrukt de be nauwdheid met. maar zuivert borat en ademhalingsorganen van het steeds aan groeiende slijm. Wilt Gij frisch en ruim ademhalen, benauwdheden voorkomen 1 Gij hebt in Abdijsiroop, mede door de knuden-extracten die deze bevat, een mid del van bijzondere samenstelling voor Uw ademhalingsorganen, dat zuiverend en genezend werkt bij Hoest. Bronchitis, Kinkhoest. Griep en Influenza Iets nieuws: Gebruik buitenshuis, op kantoor, op straat, in trein of tram Abdijsiroop-Bonbons. (60 ct.) (Abdijsiroop la .gestolden vorm). In den vroegen morgen, zoo om een uur of negen, kwam er een melkwagen de straat doorgereden. T Was guur herfstweertje en met opgeslagen kragen liepen de weinige voorbijgangers de straat door. Zoo was de toestand, waarin het verhaal zich afspeelt. De melkwagen, waaronder een gemuil korfde hond hielp trekken, hobbelde verder. BIJ elk huls, waarin een klant woonde, ging de mëlkboer aan het tegenhouden, wat de hond dadelijk begreep: tenminste die trok ook niet door. Daar stond de melkkar dan stil. De deur van het huis werd opengegooid en de melkboer slingerde zijn snellek" de over ’t algemeen zeer stille huizen in. Dan wachtte hjj even, of men kwam en na de klanten bediend te hebben ging hjj weer verder. Toen plotseling, door welke oorzaak weet ik niet (was hjj misschien in de tramrails geraakt?) kreeg de wagen een reuzen-schok. De melkboer werkte wat hij kon om de kar in evenwicht te houden*t lukte, maar toch tuimelde er een groote kist met flee- schen melk de straat opl ‘n Geluid van bre kend glas en daar stroomde de witte melk tusschen de voegen van de straatkeien. Zonde, eeuwige zonde! En danJoost mag weten, waar ze van daan komen, is dz kar omgeven door men- schen, werkelijk veel menschen Je ziet er van allerlei soort. Dienstmeisjes, blij dat er eens wat gebeurt, terwijl zjj op straat zijn, 'n heer met een bontjas en een lorgnet krin- getjes-spuwere, die vijf minuten geleden nog over de brug hingen en nu de aardige ge legenheid hebben, om nog eens over iets anders te praten dan over het weer, en wer kelijk daar zie ik zelfs den veldwachter, die bij zulke ernstige gelegenheden meestal toe vallig aan den verkeerden kant van het dorp zit. Waarachtig de oude Schrik heeft van daag veel moed in z’n oude korpus. Er ko men er hoe langer hoe meer en de melk boer Staat er met een verlegen-njjdlg gezicht bjj. Hij heeft zooveel bekijks nog nooit ge had. ,.’t Is God geklaagd van die heerlijke melk” zegt een dikke boerin, wier „aangetast” wel wat anders toont dan dat «U alleen met melk is groot gebracht! „De gemeente moest zorgen, dat zulke in cidenten op den openbaren weg niet voor konden komen”, zegt de bontjas-meneer, die nog eens in den gemeenteraad hoopt te komen. Maar die oude Schrik is pas echt in func tie. Hij maakt proces-verbaal op, alsof (je melkboer er wat aan kan doen, dat zün dutè melk over de straatsteenen geklotst 1*. Maac; bepleit hij een verbod van spoor- en tramverkeer op Zondag, waartoe de regeering z.i. de macht heeft Men laat zelfs voor voetbalwedstrijden extra treinen op Zondag loopen. Op die manier maakt men van den Zondag een zondendag. De heer VAN DEN TEMPEL (8 D.) sluit zich aan bij het betoog van den heer Kete laar ten aanzien van de onhoudbaarheid van den toestand in het oostelijk spoorwegdeel van Amsterdam. Spr. bepleit voorts een verbeterde verbin ding met Zandvoort voor Amsterdam. De heer WIJNKOOP <C.) achtte de or ganisaties van het spoorwegpersoneel bijna volslagen tot machteloosheid gedoemd. Van alle toezeggingen is vrijwel niets terecht gekomen Wat er wel gekomen is, dat is loonsverlaging. Er moet strijd komen. be toogt spr.. om tot verbetering van arbeids voorwaarden te geraken. De rationalisatie van het bedrijf heeft voorts tengevolge gehad, dat In de 'laatste zeven jaren het personeel met 2500 man is verminderd en het aantal treinkilometers met dertig millioen vermeerderd Invoering van den zevenurendag zal aan de werkloos heid eenigermate tegemoet komen. Het treinpersoneel heeft veel te lange diensttij den achtereen. De VOORZITTER verdaagt te 2 35 uur de vergadering tot hedenmiddag 1 uur. Gisteravond even over 10 to een antenne van den Hilversumschen zender, doordat het gewicht ten gevolge van buitengewone V®1* vorming te groot geworden was men schat het gewicht met het Ijzel op ongeveer 1 ton afgeknapt en dwars door het dak van de fabriek van den N.8F. geslagen. Gelukkig kwam de antenne juist tusschen twee trap pen door zoo terecht, dat de nieuwe zender voor Kootwijk, dien men daar aan *t bou wen was, geen noemenswaardlge schade be kwam De storing in de uitzending werd door in schakeling van een oude hulp-antenna in ongeveer 25 minuten opgeheven. geeft spr. weder het stelsel in om een bepaald percentage sergeants slechts een bepaald Ezb algemsrois tariefsherziening wtnacht. Spr. herinnert aan de mededeellng van de regeering. dat zjj dit jaar reeds tweemaal een tariefsverlaging bjj de spoorwegen heeft be kostigd. HU is echter van oordeel, dat dit de regeering niets heeft gekost, daar de verla ging is gecompenseerd door meer vervoer. Spr. zou denzelfden prikkel, die voor markt- treinen, Zondagstreinen en dergeljjke geldt, ook willen zien toegepast voor de bevordering van vervoer van land- en t’iinbouwproducten. Ten slotte zou spreker gaarne zien, dat de lange diensttijden van het locomotiefperao- neel werden verkort. De heer LOVINK (C.H) wijst op eenlge kapitale fouten in het verweerschrift van de spoorwegdirectie. De cüfers van het Centraal Bureau voor de Veilingen daarentegen zijn juist. De Spoorwegen beweren, dat ten on rechte de Duitsche vrachtprijzen zün verge leken met de Nederlandsche. daar de Duit sche tarieven noodtarieven zün, die alleen voor bultenlandsche goederen gelden. Spr. betwist dit, en zegt, dat zü over de geheele linie gelden, zoodat volkomen te recht is op gemerkt. dat de Nederlandsche tarieven 80% hooger zün dan de Duitsche. In verge- lüklng zoowel met het vervoer van bulten- landsche goederen op Nederlandsche 'lünen als met de tarieven in het buitenland zün de tarieven voor onze Nederlandsche tuinbouw producten te hoog. Wü hebben, aldus spreker, allen het gevoel, dat de Nederlandsche Spoorwegen ten aan zien van hun tarievenpolitiek op den ver keerden weg zün. De heer DUYMAER VAN TWIST (Alt) wüst erop, dat de Spoorwegen de kosten van tariefsverlaging voor goederen gemakkelük kunnen verhalen op de personen tarieven. Het gevolg daarvan zal zün. dat aan de schipperij deloyale concurrentie wordt aangedaan, tot ten slotte de binnenschipper!] geheel to dood gedrukt. Voorts klaagt spr. over te lange sluiting van bruggen voor de scheepvaart, die daar door groote vertraging ondervindt Ten slotte dringt hü aan op bevordering van Zondagsrust bü de Spoorwegen en met name op het belemmeren van het laten loo pen van extraplelziertrelnen op Zondagenter- wül toch de Minister verleden jaar heeft toe gezegd dergelüke ritten te beperken. Het laten rüden van extra-Zondagstrelnen tegen verlaagde tarieven lokt het reizen op Zondag uit. Spr. verzet zich met klem daartegen. Mej. MEYER (RK.) bepleit meer facultei ten voor het vervoer van blinde reizigers. Zü vraagt of de Minister wil bevorderen, dat het verstrekken van vrükaarten aan begeleiders van blinden In dien zin wordt uitgebreid, dat blinden steeds voor halven prijs mogen reizen In verband met hun werkkring. De heer KaTElAAR (VX>.) dringt aan op bespoediging van de verbetering in den spoor- wegtoestand aan den overweg bü het station te Leiden en aan de toegangen tot Amster dam. De overwegen te Amsterdam, die tot veschillende dichtbevolkte wüken toegang geven, zün herhaaldelük gesloten. De heer VAN BRAAMBEEK (8. D.) heeft geen bezwaar te^en tariefsverlaging voor ver voer van land- en tuinbouwproducten, mits die worde opgevat als steun aan den land en tuinbouw en mits men bü gebleken ver lies van de züde der Spoorwegen, accoord gaat met eenlge restitutie door de overheid, zoodat het tekort niet op de arbeidsvoorwaar den behoeft te worden verhaald. Spr. be pleit voorts de insteUlng van electrische kop- verllchting op de locomotieven. Wat de dienst- en rusttüden betreft con stateert spr. dat de dienst in de latere jaren zeer is verzwaard, oa. door de vervanging van bewaakte overwegen door onbewaakte, de indienststelling van zwaardere locomo tieven. de versnelling van den rijtüd enz. Onder .Jnsponnenden" arbeid verstaat de minister arbeid die „meer dan gewone" in spanning vergt; spr. is het daarmee niet eens en to van meenlng. dat Inspannende arbeid elke arbeid to, die inspanning vergt. Sjm. dringt op beperking van diensttijd aan. De heer HERMANS (R. K.) sluit zich aan bü het aandringen op verlaging der goede rentarieven en bepleit verbetering van grens tarieven. t meest doeltreffende middelen om de werkgelegenheid te verruimen is de aan leg van nieuwe spoorwegen. De heer SMEENK (A. R.) vraagt aandacht voor eenlge voorziening voor de streek bü Hoorn en Enkhulzen, wanneer de dienst Enk- huUbnStavoren komt te vervallen. Verder behandelt spreker eenlge personeelsaange- Op den Meerssenerweg te Maastricht werd gisterennacht door een wielrijder een man aangetroffen, die bewusteloos was en een bloedende wonde aan het hoofd had. Door den Gem. Gen. Dienst werd h;l overgebracht naar het Ziekenhuis Calvarie berg, alwaar hü gisteren tot bewustzün kwam. Hü bleek te tün de 24-jarige P H. Smeets uit Meerssen, die door een auto, waarvan de bestuurder tot nog toe onbe kend is, werd overreden. De toestand van den gewonde is naar omstandighedeft wel. AVOND VERGADERING Voortgezet werd de behandeling Waterstaatsbegrootlng voor 1931. Bü art. 91 dringt de heer KRIJGER (C. H.) aan op spoedige verbetering van den toestand bü de brug over het Kanaal door Walcheren nabü het station te Middelburg. Minister REYMER zal zün volle aan dacht aan deze zaak wijden en haar be spoedigen. j Bü art. 99 (onderhoud en verbetering van het Geldersche Nierskanaal) wüst de heer VAN POLL (R. KJ op de wenschelükheid van kanalisatie van de Niers bü Gennep. Minister REYMER antwoordt, dat het initiatief dient te komen van het betref fende waterschap. Bü art. 115 verdedigt de heer VAN BRAAMBEEK (8. D.) een amendement om de ultkeering aan het Wegenfonds van vier millioen weder te stellen op vüf millioen. Er is reeds voor 115 milloen gulden aan de wegenverbetering verwerkt en er zal nog voor 430 millioen verwerkt moeten worden Wü komen dus tot 540 millioen in plaats van de geraamde 300 millioen van het Rüks- wegenplan. Het gaat nu z. L niet aan nu nog op de ultkeering van vorige jaren te beknibbelen en alles naar de toekomst te verschuiven. De heer KRIJGER (C. H) heeft sympa thie voor dit amendement, doch de mid delen daarvoor kan spreker niet aanwüaen. Hü geeft den heer Van Braambeek in over weging het amendement in te trekken. Minister REYMER heruinert aan het de bat tusschen den minister van financiën en een aantal Kamerleden, verleden jaar hier gehouden, waarvan de conclusie was, dat elk Jaar zou worden overwogen, welk be drag uit de gewone middelen aan het We genfonds zou worden verstrekt. Het onder houd van de Rükswegen kostte in 1927 23 millioen. in 1928 f 2 millioen en in 1929 2A millioen. Wat thans is uitgetrokken over treft dus hetgeen noodlg te gebleken met IS millioen. De hoofdzaak te, dat de wegenvejbetering in hetzelfde versnelde tempo blüft voort gaan Aanneming van het amendement acht spreker schadelijk, daar dan van het totaal van t 29.5 millioen der Waterstaatsbegrootlng een zoo groot bedrag zal worden afgenomen. dat de uitvoering van waterstaatswerken er yertragiiiK Coor zal aaderviuden. Hü moet (to werf van Smit. Hoe is deze aan die mo derne machines gekomen? Van het oogen- bllk af dat aan Krupp verboden werd oor logsmateriaal te vervaardigen, zün die ma chines hier btnnengesmokkeld. het materi aal bleef liggen te Hoogezand en te Krim pen, totdat men dat gesmokkeld materiaal kon opzetten op de werf van Smit. Wordt dat alles zoo maar toegelaten door de re geering? Deze z.g Hollandsche Mij te een gecamoufleerde dochtermaatschappü van Krupp Spr dl^it een motie in. waarin op grond dat de particuliere vervaardiging van oor logstuig kan leiden tot overtreding van art. 8 van het Volkenbond-sverdrag en bovendien het bestaan daarvan voor de bevolking ge varen oplevert, de regeering wordt uitgenoo- dlgd te bevorderen dat de vervaardiging van munitie en oorlogstuig door particulieren hier te lande wordt verboden. De heer VAN DE BILT (R K.) wüst er op. dat de stijging van deze begroeting in rergelüklng met de vorige een gevolg is van de toeneming van de niet zuiver militaire uitgaven. Spr. behoort tot hen. die het bezoek van onze oorlogsschepen aan Antwerpen hebben toegejuicht. Zulke bezoeken zün nuttig voor de goede verstandhouding en bevorderen den wereldvrede. Aan het Georganiseerd Over leg kon e«n verder strekkende be- oegdheld worden gegeven; over verschillende maatre gelen Is het niet geraadpleegd. De heer TILANUS (O. HJ constateert, inzake de rechtspositie van het personeel, dat binnenkort het voorontwerp van het ma- terleele recht van het personeel tn het Ge organiseerd Overleg zal worden behandeld. Met belangstelling ziet spr Ijet ontwerp te gemoet. De bewapening neemt eer toe dan af; het is alsof men naar een nieuwen oorlog gaat. Spr wijst oo de uitbreiding der bewapening in België, op de spanning tusschen Dultsch- land en Frankrijk enz. - Het incident-Albarda wierp weder sSRerp licht op een overigens bekende zaak. De vraag dringt, zich op te het personeel wel betrouwbaar? Het volk wordt bü elke gele genheid opnieuw opgezet. Naast de sociaal democraten staan links de sovjets-ontwape- naars. rechts de vrljzinnig-democraten. Is hier geen pacificatie mogelük evenals eer tijds in den schoolstrlld? Naast de lichamelüke keuring dient een geestelijke keuring te worden aangelegd aan de dienstplichtigen Met vrijwilligers alleen komen wil er niet. Spr. acht het bilHIk en rechtvaardig van hen. die niet aan 'stands defensie willen deelnemen, een weerbelasting te eischen. Ware het niet aanbevelenswaardlg, het leger meer provinciaal te organiseeren en te oefenen? In dat verband noemt spr. de op heffing van sommige garnizoenen een fout De heer DE VISSER <C. P. H.) verwijst naar het bekende standpunt der commu nisten inzake de landsverdediging. Spr. geeft uitvoerige beschouwingen om te betoogen. dat er internationale plannen be stonden om een oorlog te beginnen tegen de Sovjet-Unie. S|M- Wüst op de klachten der wachtgel ders der moblltsatie-slachtoffers. der ou<J- gepenslonneerden. over de „mishandelingen”, die zü van de regeering ondergaan. De heer ALBARDA <8. Dl spreekt over het begin van de vorming van een fascisti sche militie; welke beteekenis heeft de me dewerking van beroepsmilitairen daarbij? Wel verstrekt het Rük geen wapens, maar ieder weet, dat er wapens genoeg te krijgen zün Waarom blüft de minister in dezen passief? Spr. heeft zich verzet tegen het vormen van groepen voor tegenweer. Maar als de arbeidersbeweging wordt bedreigd door een groep jongelieden, dan kan spr. er niet voor Instaan, dat de arbeiders zich zul len laten weerhouden van daden van tegen weer. De minister vaardige een algemeen verbod uit voor beroeosmtlitalren om aan deze dingen deel te nemen, en trede in over leg met zün ambtgenoot van Justitie om trent het nemen van maatregelen tegen zul ke organisaties. De vergadering wordt te 6 u. 5 geschorst tot 's avonds 8 uur. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft de zedenpolitie te Den Haag weer een inval gedaan in een speelhol aldaar. De exploitant van dat speelhol knoopte de relaties met zün toekomstige slachtoffers bü voorkeur Zaterdagsmiddags aan in de kof fiekamer van het Volksgebouw op de Prin- segracht. Hü bracht hen dan naar een kamer bo ven een café op het Spui, waar hü. zeer waarschünlijk met medeweten van den café houder. gelegenheid gaf tot !iazard-speL Gespeeld werd met dobbelsteenen. bet zoo genaamde „Mijn en Dün", waarbij hü. die over de meeste contanten beschikt of oe- weert te beschikken, in dit geval de speelhol- exploitant, een voordeel heeft, doordat hü telkens den pot kan verdubbelen. Beginnende met een kleinen Inzet. werd het spel hoe langer hoe grover, zoodat ver schillende bezoekers ten slotte volkomen wa ren uitgeschud. Grootmoedig werd dan door den „kennis” voor den volgenden Zaterdag revanene aangeboden, hetgeen door de slachtoffers, die daardoor hun verlies hoopten terug te wtnnen. maar al te dikwijls werd aam aard. Zoo zün er arbeiders, die niet alleen 5 A 6 weken achtereen hun volle weekloon heb ben verspeeld, maar zelfs hun laatste spaar centen vergokt. Het is zelfs gebeurd, dat een werkman zün laatste 100 van de spaarbank haalde ea daarvan op een middag 85 verspeelde. Door eenlge vrouwen der wekelnksche slachtoffers is een en ander ten slotte ter kennis van de politie gekomen, die aan stonds maatregelen nam en tegen Zaterdag middag J.l. een inval in het perceel aan het Spul had voorbereid. Op hét laatste moment dreigde er echter een kink in den kabel te komen, omdat de speelhol-explottant dien morgen, na een dis puut met den oafé-houder. zün „gelegen heid” had verplaatst. Na een nauwkeurig onderzoek kwam de zedenpolitie echter aan de weet, dat voor Zaterdagavond een gele genheid tot spelen was gevonden in een par ticulier huis in de Van Zeggelentaan bü de Laakhaven. Omstreeks het middemachtalljk uur to toen in dit huis een inval gedaan, die dit maal volledig is geslaagd Met den speelhol-exploitant waren in een kamer van het huis aanwezig vüf slacht offers. Toen de politie binnendrong, was men druk bezig met dobbelen, zoodat nu op hee- terdaad de overtreding werd geconstateerd en het aanwezige geld en de dobbelsteenen konden worden in beslag genomen. Bü het politle-onderzoek bleek voorts, dat de* exploitant op groot lef speelde en zelf geen geld bü zich had. hoewel hü aan net begin van den avend „op groot lef” den aanwezigen bezoekers had gevraagd, een bankbiljet van 200 gulden te wisselen. Hü speelde dus slechts „op papier” mee en bü verlies had hü niet kunnen betalen. De exploitant van dit ergerlük bedrüf en de bezoekers zün per auto naar het hoofd- bureaü van politie overgebracht, waar tegen hen proces-verbaal te opgemaakt. daarom de aanneming van bet amendeukent ontraden. bü artikel 125 (f 9500 als büdrage aan «ten A. N. W B. in de kosten van wegwijzers: en waarschuwingsborden) vraagt de heer FLO RIS VOS (M. P.), of deze borden niet beter in een neutrale k>ur kunnen worden ea- schllderd. De MINIS’!'EK zal de opmerking over brengen aan den A. N. W. B. Bü de Afdeeling Luchtvaart bepleit de heer VAN BRAAMBEEK regeling van de rechtspositie van de vliegers bü de K L. U Thans is de commlssie-Schepel ingesteld, die een ontwerp-arbeidsvoorwaarden zal schep pen en die, als spreker goed is Ingelicht, met haar rapport vrijwel gereed is. Minister REYMER antwoordt, dat de K. L. M vrü plotseling in haar groei is gevorderd, waardoor de quaestle der arbeidsvoorwaar den ook meer beteekenis kreeg. Het rapport - - - bü landmacht, bü de infanterie moet nu sta biliteit komen. Bü het niet meer bestendi gen van de dübbelrangen, dient de minister de leeftüdsgrens een Jaar te verhoogen voor degenen, die den majoorsrang moesten be reiken, Spr. komt tot de gewapende corpsen buiten het leger. Het overgroote deel van de koeten voor de landdagen wordt bestre den door particulieren en door den bü®>n* deren vrij willigen landstorm. De heer SCHAEPMAN (R Kbrengt den minister hulde voor hetgeen hü doet koor de uitrusting en verbetering van de landmacht. Voor de aanvulling en verbete ring van hetgeen noodlg ta. zullen in de komende jaren groote bedragen worden ge- «techt. Heeft de minister wel een berekening gemaakt van wat de verbeterde uitrusting in haar geheel zal kosten? Spr. te daarop niet gerust. De opleiding dient te worden verbeterd. Daarbij kan met minder kader worden vol- «taan. Verder ®^enregirig, luitenants en sergeants slechts een oepaaio aantal Jaren te laten dienst doen en hen dan met een premie te ontstaan. Wat de legeroefeningen aangaat, vraagt ’Pr- of het geen aanbeveling verdient, ze niet jaarlüks te doen houden, maar om het andere Jaar en bet vrijkomende geld te besteden voor oefeningen van de divisies Wat de marine betreft acht spr. een flot- Uljelelder niet noodlg Liever ziet spr. een ««fenschlp. De heer VAN ZADELHOFF <8. D.) zal nu niet opnieuw over de ontwapening spre ken, doch constateert, dat de beweging voor de ontwapening ook in rechtsche kringen toeneemt. Aa-n een geschutfabriek te Rotterdam *ordt opgedragen affuiten voor kanonnen te toaken en anders heeft men nog een par- fabriek te Dordrecht om ons te torpen Het heeft den schün, alsof dit Ne- «r’andsche fabrieken zün; maar de zooge- Tarieven vei voel land- en tuinbouwproducten. De heer KAMP8CHOER <R. K.) vestigt bü de afdeeling spoor- en tramwegen de aan dacht op het groote belang van lage tarieven voor het vervoer van land- en tuinbouwpro ducten. Wanneer de tarieven niet worden verlaagd, zal dit groote schade aan den export en het overige spoorwegvervoer van tuinbouwpro ducten teweeg brengen. In October werden reeds 8000 wagons minder verladen. Spreker wüst erop, dat het voorgekomen te. dat uit Loosdulnen groenten per vrachtauto vervoerd naar Essen en Dortmund. De heer KRIJGER (C.-H.) vragat zich af. In hoeverre de tarievenpolitiek der buiten- landsche spoorwegen ten nadeele strekt van nationale en streek-belangen en of de tarie venpolitiek hier te lande daarmede voldoen de rekening houdt. Voorts wüst spreker er op. dat de tarieven van Keulen naar Ant werpen lager zün dan die van Keulen naar Rotterdam en dat de tarieven van Hamburg naar Aken lager zün dan die van Rotterdam naar Aken. Onderscheiden zich dus de tarieven der Nederlandsche Spoorwegen niet ongunstig van die der bultenlandsche maatschappüen Het spoorwegbedrüf. al is het geen staats exploitatie, heeft tot taak het algemeen be lang te dienen. En de minister heeft bet recht in te grijpen en te bepalen, wat het algemeen belang etocht. Spreker zou den minister de instelling van een commissie in overweging willen geven tot onderzoek van de mogelükheld van ver laging der spoorwegtarieven en van de fl- nancieele gevolgen daarvan. De heer LOERAKKER (R.-K.) meent eveneens, dat de spoorwegtarieven veel te hoog zün. Het schünt. dat de spoorwegdirec tie geen begrip heeft van de ontzettende moeilijkheden, waarvoor onze land- en tuin bouw is geplaatst. Ondanks langdurigen en harden arbeid van onze land- en tuinbou wers, en ondanks uitstekende kwaliteit hun ner producten, te hun bedrüf niet meer loo- nend. De spxxxwegen hebben ook daarmee rekening te houden, daar zü het algemeen belang hebben te dienen. Het OentraaJ Bu reau voor de Veilingen is bereid een overeen komst aan te gaan, waarbü voor zün reke ning de benoodigde goederenwagons worden geladen en verzonden. De nood In den tuin bouw is hoog gestegen. Met spanning wordt de uitkomst van dit debat door den tuinbouw tegemoet gezien. De heer BONGAERTS (RK.) dringt aan op den bouw van een tunnel onder het spoor wegemplacement te Roermond ter verbinding van de oude stad met het Roermondsche Veld. Spr. informeert naar de resultaten van het autobusbedrijf der Spoorwegen, nJ. de A.T.O. Hü meent, dat deze in financleelen zin min der gunstig zün. en vraagt, of de opzet van dat bedrüf ^1 de juiste te geweest Ware het niet voordeellger geweest overeenkomsten met bestaande autovervoerondernemlngen aan te gaan? Een ander punt betreft de ontzettend- hooge reizigers- en vrachtgoederen tarieven. Spr. zou hieromtrent overleg willen zien gepleegd b v. in den zin van een vervoerz- garantie door een daartoe in te stellen advies commissie, met den Spoorwegraad en met be langhebbenden. HU vraagt, of de Minister In dien zin zou willen handelen en A.z t. de Kamer op de hoogte stellen van het resul taat. De heer BAKKER (C.H.) klaagt eveneens over de hooge tarieven bü de Spoorwegen. stschaiftng van de cavalerie, tot verminde ring van het leger met een divisie, tot verbetering van de traktementen en rechts positie van de onderofficieren, tot afschaf- ting van de militaire rechtspraak. Wat deze Minister noodlg acht, zal nlnstens 100 millioen kosten. Spr. vraagt waartoe de gewapende korpsen bulten het leger zijn opgericht De Minister wapent een déél van de natie tegen een ander deel, dat ongewapend te Daar zal de Minister later spijt van hebben. Spr. dient de volgende motie in: De Kamer, van oordeel, dat militairen dezelfde rechten hebben als de burgers en dat het dus aan militairen vrü moet staan ta het openbaar handteekenlrigen te ver- nmelen voor een petitionnement aan de re geering of aan de Staten-Generaal, gaat over tot de orde van den dag. De heer DUYMAER VAN TWIST (A. R.) «luit zich aan bü de waardeering voor het werk van den Minister. Er te in de Jaren 1924—1929 op ontoe laatbare wüze bezuinigd. Er te nu een groote achterstand en de fondsen zün niet aan wezig cm aan dien achterstand een einde maken. Men kan zich niet ont- aan den indruk, dat legerbelangen bezuinigd wordt ten bate van de vloot. Voor artillerie-materiaal en vliegdienst van de landmacht wordt f 1.064.000 minder aangevraagd, voor tülerie van de vloot f 1.100 000 wijst op de versterkingen in tand- en luchtmacht. Wat betreft de vredesorganisatie van de ttogen op zich heeft genomen, die wü niet hebben. Een ontwapend land te overigens onder alle omstandigheden neutraal; een bewapend land, ata Nederland, zal niet neutraal kunnen zün. Er blü?t voor spr. slechts één conclusie mogelijk: organisatie niet van de weer macht. maar van een veillgheidsmacht. die en» kan beschermen tegen revolutie en wsnorde. De heer VAN RAPPARD (11b.) sluit zich tan de algemeene waardeering voor den arbeid van dezen Minister. Spr vreest, dat door de uitgaven voor de zeemacht, die roor de landmacht worden gedrukt. Laat men een volgend Jaar aan de landmacht teruggenen, wat men haar nu ontneemt. Spr. bepleit aanschaffing van meer vliegtuigen, wtjsende op België. Zwrltserland en Frank- njk. waar men een groote luchtmacht heeft Weerloosheid te land trekt den oor log aan. weerloosheid in de lucht te nog rerschrtkkelüker. omdat zü den gasoorlog aantrekt. Spr. verklaart zich opnieuw te gen afschaffing der herhalingsoefeningen. Bpr acht deelneming aan de lichamelüke oefeningen van de grootste beteekenis. Er moeten goede sportterreinen zün; ontbre ken deze, of zün ze onvoldoende, dan moet daarin verbetering worden gebracht, de socialistische bladen betreft, deze antl-milltaristtecbe artikelen, moeten deze U1L de cantine worden weerd. De heer TER LAAN (8. D.) zou nu niet spreken over ontwapening en evenmin over de personeelsbelangen met het oog op den beperkten tüd. Wel wil spr het hebben over het beleid van onzen eersten burger- minister van Defensie. Deze heeft kans gezien de begrooting nog weer met een kwart millioen te ver hoogen. Hü 1-- - - dingen. Er komt geen voorstel van hem tot wegneming van de doode weermiddelen, tot tegenheden, o», vraagt hü maatregelen voor het personeel van genoemden dienst. Prof. VAN DER BILT (Lib.) betoogt dat de verlichting In vele treinen nog veel te wenachen overlaat. Verder betoogt spr.. (|at er een onge- wenschte verhouding tusschen de ATO en de Ned. Spoorwegen bestaat» waardoor de ATO vele particuliere ondernemingen bevoorrechte «xmcurrentie aandoet. De heer SCHAEPMAN (R. K.) sluit zich ten aanzien van de goederentarieven aan bü de sprekers, die op verlaging aandrongen. Hü betwist dat de blnnenschlpperij nadeelen zou hebben van tariefsverlaging bü de spoor wegen. zooa’.s de heer Duymaer zelde. want de blnnenschlpperij vervoert geen tuinbouw producten voor export. Spr wüst verder op het abnormaal hooge tarief dat moet worden betaald voor het vervoer van couranten door de spoorwegen Voor het spoorwegbedrijf te het dagbladbedrijf blükbaar een wlnstobject. Indien niet wordt overgegaan tot tarief- verlaging. dan raken de spoorwegen het krantenvervoer kwüt. want voor drie vier ton kan reeds een uitmuntend georganiseer de eigen autodlenst worden gedreven. Trou wens reeds thans worden veel kranten per auto vervoerd. 8pr. vraagt hiervoor 's minis tère aandacht. De heer KNOTTENBELT (lib.) set om. uiteen dat de ultkeering van het zgn. kolen subsidie aan de tramwegen niet afhankelük mag zün van het welmeenen van den minis ter. De heer BIEREMA sluit zich aan bü de opmerkingen van den heer Schaepman en steunt het betoog door verschillende afge vaardigden ten gunste van tariefsverlaging van land- en tulnbouw-producten geleverd. Er moet scherp onderscheid worden gemaakt tusschen commercieel spoorwegbeleid en een beleid uit een oogpunt van algemeen belang. In het büzonder de vrachten van t noor den naar het centrum zün te hoog In ver- gelüklng met de vrachten van het westen naar het oosten. De heer VAN DER HOUVEN bepleit ver betering van den spoorwegovergang te Til burg. Wat de slaapwagens aangaat, de werk tijden van het personeel zün verschrikkelük lang. De heer VAN DIS (8. G.) wüst er op. dat er plannen bestaan om het vervoer van land- en tuinbouw geheel per vrachtauto te ondernemen. Het vervoer van varkens ge schiedt aldus reeds op groote schaal en heeft tot verlaging van de prijzen der slacht- varkens geleid. Wanneer de tarieven voor land- en tuinbouwproducten door de spoor wegen niet spoedig worden verlaagd. dan zullen de spoorwegen dat vervoer geheel kwüt raken. In vete opzichten te het vervoer per vrachtauto economischer dan per spoor* Spr. vraagt voorts maatregelen tegen het gevaar bü onbewaakte overwegen b v door aanbrenging*' van flikkerlichten, opdat on gelukken, als onlangs te de Bilt, zich niet herhalen. Ten slotte

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 7