ONS BLAD
L. Frankenberg - Alkmaar
r
MAANDAG 22 DECEMBER 1930
Voornaamste cKieuws
JOH. LAUWERS
De nieuwe Cementfabriek
te Velsen
aamoihe moet op straffe van verlies van rechten,
ptT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 300
f 3000
f40
f 125.
f50
nog geen resultaat
Door den stroom getroffen
De leiders der P. N. I.
De Zulderzeesteunwet
len van
HELDEN ZONDER DOEL
Hoogovenbedrijf en E. N. C. I
Barometers Thermometers
Telegrafisch Weerbericht
Inbraken te Beverwijk
hoogste
NEN
agscbe
■KEY
Diphtheritis-gevallen in Engeland
Ontginning-MiJ. Noord-Holland
4
«Jstntf
Vaartuigen vergaan
Elf menschen verdronken
Wijziging In de Spaansche
Regeering
Kortsluiting op een onderstation
der Spoorwegen
Voortzetting van de vlucht van het
Italiaansche eskader
Met 50 dooden te Kopenhagen
aangekomen
te
TABELLARISCHE BOEKEN zijn onmisbaar in de moderne boekhouding
De grondregelen voor tegemoet
koming in de schade
Het vijfde retourvliegtuig heeft een
defecten motor
Het Finsche stoomschip
„Arcturus”
PAYGLOP 3
GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL
NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD
üen lulden
rten. h.
de
rten. h.
s.
rten. h.
s.
'rten. h.
Tot gevangenisstraffen veroordeeld
rten, h.
rten. h.
s.
‘rten, h.
8.
*1 punten.
Radiorede van Henderaon tot Amerika.
en in M
urten J64
C. K.
Uden be-
thans
Barometerstand 9 uur tjd. 77B. Stilstand.
hoogste
hoogste
hoogste
776.4 m. M. te
hoogste
barometerstand 754.2 m. M. te
hoogste
hoogste
Geïllustreerd met revolverschoten
hoogste
re-
Veel sterfgevallen
De vertegenwoordigers van het Rgk
If
Samenwerking van liberalen
en conservatieven
dat
geen
wier
een Duitscher, die haa-
helden - vormenden
in
3, 4, 5, 0, 8, 9, 10, 13, 13, 15. 18, 30. 35 en 30 kolommen
Licht op De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 4.18 uur.
Het Finse he stoomschip „Aretums” met
50 dooden te Kopenhagen aangekomen.
De vier leiders der F. N. I. zijn door den
Landraad te Bandoeng tot gevangenisstraf
fen veroordeeld
Do Amerikaanse he gerant hier te lande,
de heer G. Jan Diekema. is overleden.
Mist op de Beneden-Elbe. Zeeschepen
met elkaar in botsing.
De uitbarsting van den Merapi. Reeds
700 dooden. Acht dorpen verwoest.
De „Daily Herald" meldt, dat in Birming
ham vijftig personen voor diphtheritis in ’t
ziekenhuis zijn opgenomen.
a In de laatste maanden zijn achttien kinde
ren aan diphtheritis overleden, hetgeen even
veel is als In de vier voorafgaande jaren
Het Grieksche Ministerie heeft z0n ontslag
ingediend.
Veel sterfgevallen aan diphtheritis in Enge
land.
poten»
Publicatie van een overeenkomst in mke
de Britsch-Belgische betrekkingen.
In verband met de financieele schandalen
in Frankrijk is de onderdirecteur der Bank
van Frankrijk ontslagen.
'urten, ha.
14 beurten
De laat-
het ver- j
achki
oeLD»
nudud
ofiteef
ser
-2.
Geen staking in de Engelsche steenkool
industrie.
irtmund
bood®-
renners
pels ne-
tübectt.
KUten—
Dtnall
ABONNEMENTSPRIJS:
kwartaal, voor Alkmaar t.
gaar bulten Alkmaar 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
Het vulde retourvliegtuig de P. H.A.
G. A., dat In 9 dagen van Batavia naar Boe
dapest was gevlogen zou den tienden dag
Amsterdam kunnen hebben bereikt, ware
het niet dat des morgens toen men uit Boe
dapest wilde vertrekken bij aanzetting der
motoren, de middenmotor niet goed in orde
bleek te zijn.
Alle pogingen om dezen motor weer op
gang te brengen, waren tevergeefsch.
De post is op den trein gezet en Wordt
hedenavond in Nederland verwacht, zoodat
zij In de eerste bestelling van Dinsdag zal
kunnen worden opgenomen.
en w
xrteW
n, veel
aor he*
■note pu-
en plaats
irnool op
?ing „In-
:hen Ga
den Belg
en werd,
en Insu-
hetgeen
en tegen
is speelt.
hoogste
ring tus-
1 eix.de.1
•z* partij
hoogste
30. Voor
i resp. U
edurende
gespeeld i
r de bli
ezen, dat
pelers als
Na al
len voor- j
ring, den
esproken.
chUlende
tot bet I
>ok werd I
voorzitter I
-E. YA I
men, die I
ten bUjk I
wjj ver- I
derland- j
n gister- I
Nieuwe regeling voor do doorgifte van de
HUversumsche programma's per draad.
Het vergaan van de Oberon. Verhaal van
een matroos.
ilfen. 15<XJ
11-03.
tüen, 13M
a. 1138.
tijen. Hu
1138.
-Uen, iih
#31.
’1 punten.
Propaganda per radio voor ..Nederlandsch
Fabrikaat en de bestrijding der werkloos
heid.”
1, h. s. 2»,
h. M
h- 26.
AI,KMA AR
In den vorigen nacht is het Finsche
stoomschip .Arcturus” in de vrijhaven van
Kopenhagen aangekomen Het geheele voor
schip is Ingedrukt. Aan goprd van het schip
Het vijlde retourvliegtuig moet, wegens
motor pech, te Boedapest blijven.
bil verlies vsw
anderen v Inzer
den Ne-
na afloop
1 nog het
thenk na-
id's Noor-
de heer
Mr. M. Steenberghe tot voorzitter van de
Alg. R. K. Werkgeversvereeniging geko
zen.
-^.“inKcn'' f 3000.- LeTen’,“nKe «ebeels ongeschiktheid tot werken door f 7 CA
Verlies van beide armen, beide boenen of beide oogen wV.
Thans heeft ook de Minister van Binnenl.
Zaken en Landbouw de vertegenwoordigen
van het Rijk aangewezen in den raad van
bestuur der in oprichting zijnde N.V. Ont-
ginnlngmaatschappU Noord-Holland. Deze
N.V. heeft ten doel door het ontginnen van
gronden in de provincie Noord-Hnliarwt
werkloozen te plaatsen.
De minister wees aan de heeren B. Brute!
de la Rivlère, hoofdinspecteur van dm
havenarbeid, en Meijer de Vries, Inspecteur
voor de werkverschaffing in algemeenen
De vier leiders van de P. N. I.. die ge
arresteerd werden na de huiszoekingen op
groote scnaal op 29 December 1929, beschul
digd van:
le. deelname aan een vereeniglng. welke
ten doel neeft. het verwekken van revolutie;
2e. opruiing tegen de regeering.
zijn, nadat zij gedurende 7 weken voor den
Landraad te Bandoeng, gepresideerd door mr.
R Slegenbeek van Heukelom. hadden te
rechtgestaan. veroordeeld en wel Ir. Soekar-
no tot 4 jaar gevangenisstraf. Oatot tot
2 jaar; Maskoen tot 1 jaar en 8 maanden;
en Soepriadinata tot 1 jaar en 3 maanden,
onder aftrek van den tijd, In preventieve
hechtenis doorgebracht.
Ir. Soekamo heeft appèl aangeteekend.
Naar uit Cartagena wordt gemeld, zijn de
zes Italiaansche vliegtuigen die bij de Balea-
ren een tusschenlanding hebben gemaakt.
Zaterdag te Cartagena aangekomen, waar zij
zich bij de acht andere watervliegtuigen van
het Italiaansche eskader dat den Atlantl-
■chen Oceaan zal oversteken, hebben gevoegd.
Gisteren zou de tocht worden voortgeaet.
L h-S. log
28 beurten,
len luiden
ha. 71
iO beurten.
stomme dieren,
aan het vlepsch van
beschouwen wij
decadentie.
En met recht.
x» groote
rste kl.^,
ndlgd. De
wedstrij-
>rderkwv.
Onze tijd staat daarvoor in bewonde
ring. Onze tijd zoekt in de sport, dat
gene wat deze eigenlijk niet geeft; hei
den, objecten voor zijn bewondering.
Helden zonder doel!
Is dat niet een markant teeken voor
onzen tijdgeest?
Richtingloos, stuurloos, doelloos
zoo Is het moderne heldendom, dat die
nen moet als „Ersatz” voor het ware
heldendom, door het christendom ge
kweekt.
in I
dat
den, de visschers en de nevenbednjven, en
anderen, het ontwerp ontvangen en dat in
hun organisaties bespreken? Zij kunnen soms
heel belangrijke aanwijzingen doen, waar
mede de Minister zijn voordeel kan doen.
Het voorkomt wensenen, die toch anders
verhuizen naar hen, die zich meer speciaal
met de belangen van de Zulderzeevisschers
bezighouden en zich die aantrekken, welke
belangen hier later moeten worden bespro
ken en verklaard Ik hoep, dat de Minister
zal begrijpen, dat oe algenfeene maatregel
alleen dan kans heeft de algemeene mede
werking bU de uitvoering te ondervinden, als
daarover te voren de belanghebbenden zijn
gehoord.
De Minister van Waterstaat heeft daarop
het volgende geantwoord;
„Wat de interpretatie van art. 13 van de
Zulderzeesteunwet betreft, kan ik mededee-
len, dat ik daarover In overleg ben met de
Generale Commissie en Ik hoop spoedig mijn
daaromtrent te kunnen mededee-
Een zwaar- en een licht-gewonde
Zooals wU reeds in een deel van onze vo
rige oplaag meldden, was Zaterdagmorgen te
Amsterdam een 'weetal monteurs aan het
werk In het gelUkrlchtlngsstatfon der Neder
landse he Spoorwegen, gelegen bij de split
sing der lijnen naar Haarlem en Zaandam,
tegenover de Zaanstraat. Zij verrichtten daar
hun bezigheden in zgr. cellen en bij het be
treden van elke cel wordt gecontroleerd of zu
Inderdaad uitgeschakeld is en dus niet onder
stroom staat. Er wordt dan even contact
gemaakt, komt er een vonkje, dan Is de
stroom nog niet ultgeschaikeld. BU het betre
den van een nieuwe cel had thans echter het
maken van proef-contact door middel van
een aardlUn tot gevolg, dat er een geweldige
vuurstraal ontstond, die een der monteurs
een pijn. 35-Jarigen ongehuwden man trof.
De ongelukkige kreeg zware brandwonden
en werd In deernis wek kenden toestand naar
het Binnengasthuis vervoerd. Ook zUn kame
raad bekwam brandwonden, doch van veel
llchteren aard. HU werd eveneens naar het
ziekenhuis vervoerd, doch kon. na verbonden
te zUn, weer vertrekken
De brandweer, die gewaarschuwd was, ver-
schren nog in de Zaanstraat. doch daar er
in het onderstation geen brand was ontstaan,
behoefde zU geen dienst le doen.
Onmiddellijk na het ongeval werd ter
plaatse de stroom uitgeschakeld, waardoor
ook een dee) van het eiectrisch net der spoor
wegen stroomloos werd. Met het gevolg, dat
er een trelnvertraging op het traject Haar
lemAmsterdam ontstond van ruim een half
uur. Deze vertraging duurde tot elf uur.
ADVERTENTIEPRIJS: Va« 1—5
regels L35: elke regel meer •-».
RECLAME per regel 8.25 voor
de eerste pagina; row de overige
pagina's 0.5*.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD"
bjj vooruitbetaling per plaatsing
0.80 per advertentie van 5 regels'.
Iedere regel meer 0.13
Hoogste barometerstand
Scilly.
Laagste
Stockholm.
Verwachting:
Zwakke tot matigen, veranderleken wind,
meest uit Westelijke richtingen, nevelig tot
licht bewolkt, droog, temperatuur om het
vriespunt tot lichte vorst nes nachts, over
dag weinig verandering in temperatuur.
De Malelsche bladen te Medan melden
het vergaan van de motorboot .Berimadjoe"
uit Bagan-sl-apl-api naar Paslr Pengara-
Jan, waarbij zeven menschen verdronken.
VUf lUken zUn gevonden.
Een Chlneesche tongkang Is nabij Batoe-
Pandjang vergaan. Vier opvarenden ver
dronken, vier leilomi zijn gered.
eeuwen
gen,
aan
kerk,
groote
eert groote klassieke figuren van aller
lei roem, Brutus en Cassius niet uitge
zonderd als patroons van de vorsten
moordenaars. De Fransche Revolutie
dreef op dergelljke namen, die op vele
hoeken van straten stonden geschilderd.
De proletarische beweging, die haat
sterkste uiting vindt in Rusland van
thans, verheft standbeelden In haar
hart voor Marx en Lasalle en Lenin ?n
in Moskou voor Judas. Italië kent de
groote vereerders van den Duce. Ame
rika eert Washington en Wllson, Ford
en Edison en nog vele anderen.
Waarmee Ik maar wil aantoonen, dat
bewondering onder allerlei vorm steeds
gekend wordt in de geschiedenis en
zelfs In de kennis van oude tijden een
groote rol speelt.
Als het Romeinsche volk ophoudt
krijgsroem te eeren, een huurleger aan-
stelt en alleen maar matadors toejuicht,
die in de arena vechten zonder doel of
die zich te goed doen
de christenen, dan
dat als teekenen van
bevinden zich 50 dooden. Zij zullen Dinsdag
a.s door een Finsch schip, dat uit Engeland
komt, gehaald worden en worden overge
bracht naar Finland. De gezagvoerder van
de ..Arcturus” weigert beslist aan de pers
eenlge mededeelmg omtrent de botsing met
de „Oberon" te doen. Hij is diep terneerge
slagen. Zijn broer, de geredde gezagvoerder
van de „Oberon", verblijft In de kapiteins
hui aan boord van de .Arcturus”. Hjj komt
niet uit de kajuit en wil geen menschep
ontvangen. Volgens mededeellngen van
sommige leden van de bemanning zou hij
In zeer overspannen toestand verkeeren;
sommigen beweren zelfs, dat zijn geestver
mogens geschokt zouden zijn.
Hij was met zijn 8-jarig dochtertje in zijn
armen in het water gesprongen. Het kind
stierf In zijn armen, terwUl hU voot^. zijn
oogen zün vrouw zag verdrinken. De Deen-
sche vliegers, die opdracht hadden om naar
de plaats van het ongeluk te vliegen om
naar eventueel nog ronddrUvende lUken te
zoeken zijn niet gestart omdat een Zweed-
sche sleepboot uit Goteburg den geheerin
nacht en een deel van den daarop volgen
den dag tevergeefs heeft gezocht en naar
Goteburg Is teruggekeerd zonder eenig re
sultaat. BU Goteburg zUn Inmiddels drie
reddlngsbooten komen aandrijven. waarvan
twee in het geheel niet gebruikt waren. ter
wUl rich In een derde een tasch en ver
schillende kleedingstukken bevonden.
bij een onaeval mer 8 9Kf) rerliea venteen hand, f 4 rit bil verllea van een f Efl 6i> re*1 breuk van
doodelliken afloop WQ Tocl oo< I I AWa~ duim ol wiwvlnger «*U.- been of arm
van
beschouwt als den
factor, als het instituut, dat de groote
mannen aan de maatschappij zal afle-
veren. Mannen als minliter Kan sullen
BU de behandeling der begrooting voor
het Zulderzeefonds is bovenstaande ter
sprake gebracht. Visschers en andere be
langhebbenden om de Zuiderzee intesfesseert
dit wellicht.
Volgens de Handelingen zei de heer Van
de Bilt.
Mijnheer de Voorzitter!
Het was mUn bedoeling om deze gelegen
heid aan te grijpen om iets te zeggen over
een zaak, die de door ons aangenomen Zul
derzeesteunwet eigenli k geheel beheerscht,
maar na het betoog van den geachten afge
vaardigde. dep heer Duymaer van Twist
kan Ik mU ontslagen achten om dieper op
de zaak van de regeling van die steunrege
ling in te gaan. Ik ben het met dien ge
achten afgevaardigde volkomen eens, dat de
algemeene maatregel vap bestuur zoo spoe
dig mogelUk dient te wbrden uitgevaardigd,
natuurlUk nadat de Eerste Kamer het wets
ontwerp zal hebben aangenomen, waaraan ik
niet twUfel. omdat het Voorloopig Verslag
vrU gunstig Is. maar ik zou den Minister
toch met allen aandrang wllen verzoeken om
dien algemeenen maatregel aan de betrok
kenen toe te zenden hen daarmede te voren
kennis ^tellen. Wat kan er Ugen slfn,
de organisatie* van belaiigfiëbben-
heldendom
heldendom
allerlei
film, niet
mannen af
schappij.
Niet de sport zelf achten wij zonder
doel. Integendeel, wjj erkennen de nood
zakelijkheid. de ontspannende kracht
van de sport, doch wij beweren, dat zij
ver buiten haar boekje gaat, wanneer
zij zichzelf gaat beschouwen als heiden
vormend. als oefenschool voor wils
kracht en wat al niet meer.
Wil zij dat, dan komt zij spoedig voer
de ontdekking te staan, dat haar ener-
gie-ontwikkellng absoluut doelloos Is,
meer 'nog dan die van Don Qulchotle,
die tegen de windmolens vocht.
In het Jaarverslag van het Hoogovenbe-
drfjf te IJmuiden ovet 19291930 werd mel
ding gemaakt van het voornemen, om voor
de verwerking der hoogovenslakken een ce
mentfabriek te bouwen.
In aansluiting hierop kunnen wl)
het volgende mededeelen:
■'■■oor de stichting en exploitatie dier ce-
UMtotfabriek Is een dezer dagen öpgerieht
d« N V. „Cementfabriek IJmuiden”, geves
tigd te IJmuiden. met een maatschappelUk
kapitaal van f 1.000 000 Behalve het Hoog-
ovenbedrUf self neemt de N V. Eerste Ne-
derlandsche Cementlndustrie (E. N. C. I.i te
Maastricht en wel leder voor de helft
deel In het kapitaal.
De Vennootschap wordt bestuurd door eén
Raad van Beheer, samengesteld uit vier le
den en vier plaatsvervangende leden.
Tot leden zUn benoemd, door de E. N. C. I.
de heeren M. Verbeek en Petrus Regout;
door het HoogovenbedrUf de heeren G. A.
Kessler en A. H. Ingen Housz Plaatsver
vangende leden zUn de heeren W. Frey en
H. C. M. Dolk, aangewezen ioor de E. N. C. 1.
en de heeren O. Wehrheim en W. L. Z. van
der Vegte. aangewezen door het Hoogoven
bedrUf. Tot voorzitter van den Raad van
Beheer is gekozen de heer C. A Kessler.
Door de beide Vennooten zal nog worden
opgericht de N. V Verkoopassodatle E. N.
C. I.IJmuiden, welke maatschappU den
verkoop zal ter hand r.emen, zoowel van de
producten der nieuwe cementfabriek als die
van de E. N. C. I.
De fabriek, waarvan de bouw zich reeds
in vollen gang bevindt, zal verrijzen in de
onmiddellUke nabUheid van het Hoogoven
bedrUf en wel aan de nieuwe RUksbinnen-
haven. welke thans gegraven wordt.
Naar het zich laat aanzien, zal het be-
drUf medtó 1931 In gang kunnen worden ge
zet. De hoogovenslak ral worden verwerkt
tot Urerportlandcement en hoogovencement.
De capaciteit van de fabriek bedraagt circa
100.000 ton per jaar.
I WPtaar goedkoopêr vervoeren.
Het tegendeel was het geval, want de
I minister gebruikte het als argument
I legen verlaging.
De tuinbouw had zich de laatste jaren
I enorm uitgebreid ondanks het feit, dat
I de spoorweg vrachten in 1926 verhoogd
I varen. In de eerste plaats waren dc
I jvUzen der producten toen hooger, maar
I het zou al heel ongelukkig zUn als een
I too belangrijke tak van volkswelvaart
kis de tuinbouw in zijn ontwikkeling
geremd werd door de spoorwegtarieven.
Tot welke hulpmiddelen de spoorwe
gen, die In dezen natuurlijk den minister
van advies gediend hebben, hun toe
vlucht nemen ter verdediging 'van de
hooge vrachtkosten, bleek wel toen de
minister beweerde, dat de export beter
op verpakking kon bezuinigen, in plaats
van »an te dringen op lagere tarieven.
Hiermede werd wel heel duidelijk aan-
gegeven dat de spoorwegen niets van de
kwestie begrijpen. Om te kunnen ver-
koopen, vooral op de internationale
markt, moet men prima producten leve
ren in een aan alle eischen beantwoor
dende verpakking. Als men daar op zou
gaan bezuinigen, zouden de tuinbouw e:i
de export zichzelf vermoorden.
Het eenlge argupient, dat eenlge
waarde had, was, dat 25 procent verla
ging aan de spoorwegen anderhalf mil-
lioen minder zou opleveren. Het is best
mogelijk, alhoewel er geen bewijs voor
ia, want nu er niet vervoerd wordt, ont
vangen de spoorwegen ook veel minder
maar Minister de Geer heeft nog on
langs gezegd, dat de overschotten van
vorige jaren er zijn om krlsis-uitgaven
ie dekken.
De Kamer, die met een eenstemmig
heid ais zelden wordt aangetroffen, ver
laging bepleitte, stond heel wat sterker.
We willen slechts een argument noe
men.
In Noord-Holland liggen bijna 100
Rfflioen K.G. kool te wachten op ver-
■nding, daarvoor zouden 8000 wagons
üoodig zijn, maar er is geen handel,
want deze heeft zich verplaatst. De
Nederlandsche exporteurs, die leveren
moeten aan TsJecho-SlowakUe, koopea
thans hun kool in Sleeswijk Holstein,
omdat het vervoer vandaar naar Praag
•5 gld. bedraagt en van Broek op Lan-
«endijk precies het dubbele. Duitsch-
land ontneemt ons door de lage vrach
ten onze afzetgebieden. De spoorwegen
Moeten het zelf weten, maar het vervo.v
•al nog meer minderen, want reeds nu
•ervoeren we dagelijks groote hoeveel
heden groenten per vrachtauto naar
Oldenburg en Bremen.
De minister kon daarom tegen den
Mndrang, die uit de Kamer op hem
werd uitgeoefend, niet op en moest iets
4oen. Het zoo gewenschte resultaat, de
Pegging, dat de tarieven verlaagd
•uden worden, bleef helaas uit. Wij
Wooven niet, dat Minister Reym«*r ooit
*>Maat te geweest, maar den regel van de
strategie, dat een veldheer al veel wint
al wint hij slechts tijd, kent hjj goed.
Er zal een commissie kongen, die met
grooten spoed de zaak zal onderzoeken
Van een op de lange baan schuiven
is geen sprake, maar intusschen mist
de tuinbouw toch maar het element van
zekerheid, waaraan zoo dringend be
hoefte bestaat. Een commissie om ‘c
adfiseeren over de algemeene spoorweg-
politiek zou wat anders zjjn, maar deze
commissie lijkt ons volmaakt overbodig.
De commissie-Lovink heeft uitvoerig ge
adviseerd en eenstemmig voorgesteld de
tarieven direct te verlagen en waarom
moet dat onderzoek nu weder herhaald?
Er zal komen een onpartijdige commis
sie, alsof de commissie-Lovink door
Minister Ruys de Beerenbrouck Ingesteld,
dat niet is. Deze aanduiding van onpar
tijdigheid maakte op de Kamer een zeer
onaangenamen Indruk.
Intusschen is nog geen resultaat be
reikt en dit is voor land- en tuinbouw
een groote teleurstelling. Indien de
Kamer had kunnen bereiken, dat er nu
direct tariefverlaging kwam, dan zou
van die daad van de regeering een sug
gestieve kracht zijn uitgegaan tot door
zetten. Thans is het omgekeerde het ge
val en bestaat de vrees, dat vele tuinders
hun bedrijf zullen inkrimpen, met als
gevolg werkloosheid.
De strijd om verlaging der vrachtta
rieven op de spoorwegen zal moeten
worden voortgezet, ook al mag de regee
ring nu eenlge weken onttrokken zijn
aan den drang, die door de Kamer kar.
worden uitgeoefend. Zij weet nu echter,
dat heel de volksvertegenwoordiging
deze verlaging noodig oordeelt en
wenscht, en dat is voor land- en tuin
bouw het eenig resultaat van het
Kamer-debat, maar dat toch ook hoop
geeft, dat de overwinning, de zoo drin
gend noodlge verlaging, ten slotte wel
bevochten zal worden.
de
dienst.
De provincie Noord-Holland en de
meenten Amsterdam en Haarlem hebben
reeds eenlgen tijd geleden haar vertegen
woordigers aangewezen.
Men kan niet zeggen, dat de Kamer
«voldoende aandacht heeft geschonken
«n de zoo cRingend noodlge verlaging
der vrachttarieven op de Spoorwegen
«or land- en tuinbouwproducten. Acht
tien van de twee en twintig sprekers
«bben zoo goed als bijna uitsluitend ip
een verlaging aangedrongen en wat ook
niet zonder beteekenis is, was, dat ztj
behoorden tot alle politieke p^tijen.
Bestrijding heeft de eisch tot vracht-
wrlagins ln d^zen tijd van krisis, waar
in de waarde der producten enorm
gedaald is, waarbij dan nog komt de be-
eeherming elders, waardoor de afzet be-
BoeiUJkt wordt, niet gevonden. Slechts
een afgevaardigde meende dat de bin
nenscheepvaart van verlaging nadeel
«u ondervinden, maar dat werd direct
weerlegd door de bewering, dat groenten
en fruit, voor den export bestemd, nooit
per schip worden vervoerd.
Voor den minister en in het bijzonder
voor de spoorwegen was het een slechte
dag. Toen er staatsexploitatie van de
«oorwegen moest komen, bepleitte de
ngeering dat, op grond van het niet aan
particulieren mogen overlaten van het
vervoermonopolle, omdat de belangen
van het economisch leven daarbij be
trokken waren. Thans kwam de minister
heel rustig verklaren, dat de spoorweg-
politiek bepaald werd door overwegin
gen van ;yervoerseconomle, zonder zien
iets aan te trekken van het economische
leven.
De verdediging van de spoorwegpoli-
Hek en van het vorderen voor het ver
voer van „geen hooge”, doch alleen
„minder lage” tarieven, zooals de reges-
ring geschreven had, was poover, om
geen sterker woord te gebruiken.
Slechts oude en reeds lang weerlegde
argumenten moesten dienst doen in hst
antwoord van den minister om het niet
verlagen der spoorwegtarieven goed te
praten. De spoorwegen ondervinden
toherpe concurrentie van het vervoer te
water en per auto, zoodat slechts 15 pro
cent van het geheele goederenvervoer
per spoor geschiedt. Dit zou nu juist een
bewijs leveren voor te hooge tarieven
sou leder denken, want daar moet het
geringe vervoer toch aan worden toege-
Khrtren. Met ander^ middelen kan men
Wie zal zeggen wat de bewondering is
in het leven van den rnensch?
John Ruskin heeft' het eens gepro
beerd en hij schreef dat bewondering
een levenselement is, een levensdeugd,
dat bewonderend opalen tot den rnensch
het eenlge is, dat ons de dieren sympa
thiek maakt. dafTins van een Eafid doe:
houden, terwijl wij een vlieg doodslaan;
een rnensch ongelukkig is, als hij
vereerlng koestert voor anderen,
kracht hjj in bepaalde opzichten
eerbiedigt.
Nu geloof ik ook, dat Dr. Schaepman.
toen hij beweerde, dat de jeugd van zijn
tijd niet bewonderen kon, daarmee niet
bedoeld kan hebben, dat zij geen helden
had, absoluut geen, in geen enkelen
vorm.
En ik geloof, dat als thans van de
breede lagen van ons volk hetzelfde ge
zegd wordt, wij dat evenmin in dien
absoluten zin moeten verstaan.
De menschen hebben altijd helden
gekend en helden vereerd.
De Grieken en Romeinen hadden
naast hun halfgoden hun helden en be
wonderden hun groote mannen. Een
Alexander, een Romulus, een Caesar en
zooveel anderen. De christelijke midde«-
kennen hun helden in de heill-
dle als voorbeeld gesteld worden
het volk in de kerk en buiten de
De Renaissance vereert haar
mannen op alle gebied, en ver-
Heldenvereerlng kent ons volk ook.
Wie het thans waagt zich in eenigszlns
oppervlakkig gezelschap te begeven zon
der althans de namen te kennen Wji
een groot aantal filmsterren, bokskam
pioenen, voetbaljagers, Oceaanvliegers
enz., enz., kan geen aanspraak maken
op den toenaam van charmant causeur
En dat dit alles werkelijk heldenver-
eering is, blijkt wel uit de modernste
apologie, die de sport heeft gevonden ir
het boek
toekomst hebben, want de sport
heeft hen tot helden gemaakt. Geen
ambtenaarsloopbaan maakt hen ge
schikt, neen, de sport de heilige voed
bal.
Wij wagen het, dat te betwijfelen.
Wij wagen het een kantteekening le
maken bij deze lofrede.
W wagen het op te merken, dat het
van de moderne sport een
is zonder doel, en evenals
dapperheden, gespeeld voor de
staat om wilskrachtige
leveren aan de maat-
meenlng
len.
Ik kom thans tot de kwestie van den al
gemeenen maatregel van bestuur. Er Is een
zeker meenlngsverschil tussrhen de heeren
Duymaer van Twist en Van de Bilt. Tc» nog
toe waren die heeren het zoo treffend eens
bij de behandeling van de Zulderzeesteunwet.
De heer Duymaer van Twist zegt, als ik
het wel begrepen het dat ik den algemee
nen maatregel van bestuur mag afkondigen,
voordat de Eerste Kamer
MUnheer de Voorzitter! De geachte afge
vaardigde Interrumpeert mU nu. dat hU dit
niet heeft bedoeld. Het blükt dus. dat ik
hem verkeerd verstaan heb. Ik kan alleen
zeggen, dat Ik zooveel mogelUk de zaak zal
bespoedigen en. geluk de heer Duymaer van
Twist weet, alles zal doen om tot een al
gemeenen maatregel van bestuur te komen.
Ik ben ln overleg getreden met de Generale
Commissie en men Is op bet oogenblik be
zig met de zaak naar ik vertrouw op be
vredigende wijze voor te bereiden.
Ot de weg. welken de heer Van de Bilt
aanwees, waarbU ik alle organisaties zal hoo-
ren, de kortste is. waag 'k te betwUfelen.
Ik meen, dat Ik op dat denkbeeld niet moet
Ingaan. Indien ik alle personen en organi
saties zou hooren. zou het geruimen tud du
ren. Ik moet den ambtelUken weg bewan
delen en pas als de Eerste Kamer., die ge
vraagd heeft te mogen weten, hoe die al
gemeene maatregel van be tuur er uit zal
zien, haar sanctie aan de wetswijziging ge
geven heeft, zal deze afgekondlgd kunnen
worden.”
9H, (bonne-* op dit blad zlfn Ineevnlae de t--
<m«vaüen verzekerd voor een der roUend.~uit'l^r7
In den nacht van Zaterdag op Zondag
zUn te BeverwUk op drie verschillende plaat-
sen inbraken gepleegd.
Allereerst werd een bezoek gebracht aan
de villa van dr. B. aan de Vondellaan
Men dacht zich hier gemakkelUk toegang
te kunnen verschaffen door een z.g. orand-
stoffenkoker.
Toevallig echter was dc brandstoffenberg-
plaats pas van een nieuwer, voorraa'l voor
zien, welke ook den koker gedeeltelUk vulde.
De Inbreker moest dan ook halverwege
terugkeeren en probeerde het toen op de
bekende manier: het ultsnUden van een
glasruit bU een spanjolet.
Door een of andere oorzaak is hU daarbU
gestoord.
Het volgende bezoek gold de woning van
den heer M. aan de Akerendamlaan
Door het verbrijzelen van een ruit werd
de bewoner, die zich pas ter ruste had be
geven. gewaarschuwd.
De heer M die het met zUn hulsgenoo-
ten dien avond Juist over inbraken had ge
had. was ln het bezit van een revolver en.
nog onder den Indruk van inbrekersverha-
len, begaf hU zich UHngs naar het raam,
om nog juist te bemerken, dat een Inbreker
beneden bezig was, zich naar binnen te
werken.
OnmlddellUk knalde de revolverschoten
van den heer des huizes zesmaal achtereen,
zonder echter onheilen aan te richten.
De inbreker wist te ontsomen.
OnmlddellUk werd de politie gewaarschuwd
die een onderzoek instelde met een politie
hond, die denzelfden nacht nog uit Bergen
werd gerequlreerd.
Het onderzoek leverde echter geen resul
taat op.
Denzelfden nacht U ook nog een bezoek
gebracht ln het kantoer van de N. V. „Hoe-
matlmex" aan de Leliestraat.
Hier werd alles doorzocht, doch aange
zien er geen geld aanwezig Vas, moest de
Inbreker zich met een hoeveelheid sigaren en
sigaretten tevreden stellen.
Het onderzoek wordt geleld door rijks- en
gonMentepoUtie*
gUBEABt HOF ALKMAAR
faicfoon: Administratie Na. 433
Redartie No. 633
Naar verluidt zal In den Speanschen
geeringsvorm wUziging worden gebracht.
Naar te ParUs in de pers verluidt, heeft
minister-president Berenguer reeds met ver
schillende politici bespreking gehouden.
De nieuwe regeering zal tot stand komen
daar er nauwe samenwerking heerscht tus-
schen conservatieven en liberalen.
Van andere «Ude verneemt men. dat de
heele tegenwoordige regeering zal aftreden
om plaats te maken voor een kabinet van
uiterst rechts.
Generaal Berenguer verklaarde aan een
Spaanschen journalist, dat hU aan den da
tum 1 Maart 1931 voor de nieuwe verkie
zingen van de Cortez blUft vasthouden.
HU zelf zou zich uit het openbare leven
terugtrekken, zoodra hü rijn plicht tegen
over zUn konlng en vaderland zal hebben
vervuld.