ONS BLAD L. Frankenberg - Alkmaar r MAANDAG 22 DECEMBER 1930 Voornaamste cKieuws JOH. LAUWERS De nieuwe Cementfabriek te Velsen aamoihe moet op straffe van verlies van rechten, ptT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 300 f 3000 f40 f 125. f50 nog geen resultaat Door den stroom getroffen De leiders der P. N. I. De Zulderzeesteunwet len van HELDEN ZONDER DOEL Hoogovenbedrijf en E. N. C. I Barometers Thermometers Telegrafisch Weerbericht Inbraken te Beverwijk hoogste NEN agscbe ■KEY Diphtheritis-gevallen in Engeland Ontginning-MiJ. Noord-Holland 4 «Jstntf Vaartuigen vergaan Elf menschen verdronken Wijziging In de Spaansche Regeering Kortsluiting op een onderstation der Spoorwegen Voortzetting van de vlucht van het Italiaansche eskader Met 50 dooden te Kopenhagen aangekomen te TABELLARISCHE BOEKEN zijn onmisbaar in de moderne boekhouding De grondregelen voor tegemoet koming in de schade Het vijfde retourvliegtuig heeft een defecten motor Het Finsche stoomschip „Arcturus” PAYGLOP 3 GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET OHGEVAL NOORD-BOLLANDSCH DAGBLAD üen lulden rten. h. de rten. h. s. rten. h. s. 'rten. h. Tot gevangenisstraffen veroordeeld rten, h. rten. h. s. ‘rten, h. 8. *1 punten. Radiorede van Henderaon tot Amerika. en in M urten J64 C. K. Uden be- thans Barometerstand 9 uur tjd. 77B. Stilstand. hoogste hoogste hoogste 776.4 m. M. te hoogste barometerstand 754.2 m. M. te hoogste hoogste Geïllustreerd met revolverschoten hoogste re- Veel sterfgevallen De vertegenwoordigers van het Rgk If Samenwerking van liberalen en conservatieven dat geen wier een Duitscher, die haa- helden - vormenden in 3, 4, 5, 0, 8, 9, 10, 13, 13, 15. 18, 30. 35 en 30 kolommen Licht op De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om 4.18 uur. Het Finse he stoomschip „Aretums” met 50 dooden te Kopenhagen aangekomen. De vier leiders der F. N. I. zijn door den Landraad te Bandoeng tot gevangenisstraf fen veroordeeld Do Amerikaanse he gerant hier te lande, de heer G. Jan Diekema. is overleden. Mist op de Beneden-Elbe. Zeeschepen met elkaar in botsing. De uitbarsting van den Merapi. Reeds 700 dooden. Acht dorpen verwoest. De „Daily Herald" meldt, dat in Birming ham vijftig personen voor diphtheritis in ’t ziekenhuis zijn opgenomen. a In de laatste maanden zijn achttien kinde ren aan diphtheritis overleden, hetgeen even veel is als In de vier voorafgaande jaren Het Grieksche Ministerie heeft z0n ontslag ingediend. Veel sterfgevallen aan diphtheritis in Enge land. poten» Publicatie van een overeenkomst in mke de Britsch-Belgische betrekkingen. In verband met de financieele schandalen in Frankrijk is de onderdirecteur der Bank van Frankrijk ontslagen. 'urten, ha. 14 beurten De laat- het ver- j achki oeLD» nudud ofiteef ser -2. Geen staking in de Engelsche steenkool industrie. irtmund bood®- renners pels ne- tübectt. KUten— Dtnall ABONNEMENTSPRIJS: kwartaal, voor Alkmaar t. gaar bulten Alkmaar 2.85 Met Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger Het vulde retourvliegtuig de P. H.A. G. A., dat In 9 dagen van Batavia naar Boe dapest was gevlogen zou den tienden dag Amsterdam kunnen hebben bereikt, ware het niet dat des morgens toen men uit Boe dapest wilde vertrekken bij aanzetting der motoren, de middenmotor niet goed in orde bleek te zijn. Alle pogingen om dezen motor weer op gang te brengen, waren tevergeefsch. De post is op den trein gezet en Wordt hedenavond in Nederland verwacht, zoodat zij In de eerste bestelling van Dinsdag zal kunnen worden opgenomen. en w xrteW n, veel aor he* ■note pu- en plaats irnool op ?ing „In- :hen Ga den Belg en werd, en Insu- hetgeen en tegen is speelt. hoogste ring tus- 1 eix.de.1 •z* partij hoogste 30. Voor i resp. U edurende gespeeld i r de bli ezen, dat pelers als Na al len voor- j ring, den esproken. chUlende tot bet I >ok werd I voorzitter I -E. YA I men, die I ten bUjk I wjj ver- I derland- j n gister- I Nieuwe regeling voor do doorgifte van de HUversumsche programma's per draad. Het vergaan van de Oberon. Verhaal van een matroos. ilfen. 15<XJ 11-03. tüen, 13M a. 1138. tijen. Hu 1138. -Uen, iih #31. ’1 punten. Propaganda per radio voor ..Nederlandsch Fabrikaat en de bestrijding der werkloos heid.” 1, h. s. 2», h. M h- 26. AI,KMA AR In den vorigen nacht is het Finsche stoomschip .Arcturus” in de vrijhaven van Kopenhagen aangekomen Het geheele voor schip is Ingedrukt. Aan goprd van het schip Het vijlde retourvliegtuig moet, wegens motor pech, te Boedapest blijven. bil verlies vsw anderen v Inzer den Ne- na afloop 1 nog het thenk na- id's Noor- de heer Mr. M. Steenberghe tot voorzitter van de Alg. R. K. Werkgeversvereeniging geko zen. -^.“inKcn'' f 3000.- LeTen’,“nKe «ebeels ongeschiktheid tot werken door f 7 CA Verlies van beide armen, beide boenen of beide oogen wV. Thans heeft ook de Minister van Binnenl. Zaken en Landbouw de vertegenwoordigen van het Rijk aangewezen in den raad van bestuur der in oprichting zijnde N.V. Ont- ginnlngmaatschappU Noord-Holland. Deze N.V. heeft ten doel door het ontginnen van gronden in de provincie Noord-Hnliarwt werkloozen te plaatsen. De minister wees aan de heeren B. Brute! de la Rivlère, hoofdinspecteur van dm havenarbeid, en Meijer de Vries, Inspecteur voor de werkverschaffing in algemeenen De vier leiders van de P. N. I.. die ge arresteerd werden na de huiszoekingen op groote scnaal op 29 December 1929, beschul digd van: le. deelname aan een vereeniglng. welke ten doel neeft. het verwekken van revolutie; 2e. opruiing tegen de regeering. zijn, nadat zij gedurende 7 weken voor den Landraad te Bandoeng, gepresideerd door mr. R Slegenbeek van Heukelom. hadden te rechtgestaan. veroordeeld en wel Ir. Soekar- no tot 4 jaar gevangenisstraf. Oatot tot 2 jaar; Maskoen tot 1 jaar en 8 maanden; en Soepriadinata tot 1 jaar en 3 maanden, onder aftrek van den tijd, In preventieve hechtenis doorgebracht. Ir. Soekamo heeft appèl aangeteekend. Naar uit Cartagena wordt gemeld, zijn de zes Italiaansche vliegtuigen die bij de Balea- ren een tusschenlanding hebben gemaakt. Zaterdag te Cartagena aangekomen, waar zij zich bij de acht andere watervliegtuigen van het Italiaansche eskader dat den Atlantl- ■chen Oceaan zal oversteken, hebben gevoegd. Gisteren zou de tocht worden voortgeaet. L h-S. log 28 beurten, len luiden ha. 71 iO beurten. stomme dieren, aan het vlepsch van beschouwen wij decadentie. En met recht. x» groote rste kl.^, ndlgd. De wedstrij- >rderkwv. Onze tijd staat daarvoor in bewonde ring. Onze tijd zoekt in de sport, dat gene wat deze eigenlijk niet geeft; hei den, objecten voor zijn bewondering. Helden zonder doel! Is dat niet een markant teeken voor onzen tijdgeest? Richtingloos, stuurloos, doelloos zoo Is het moderne heldendom, dat die nen moet als „Ersatz” voor het ware heldendom, door het christendom ge kweekt. in I dat den, de visschers en de nevenbednjven, en anderen, het ontwerp ontvangen en dat in hun organisaties bespreken? Zij kunnen soms heel belangrijke aanwijzingen doen, waar mede de Minister zijn voordeel kan doen. Het voorkomt wensenen, die toch anders verhuizen naar hen, die zich meer speciaal met de belangen van de Zulderzeevisschers bezighouden en zich die aantrekken, welke belangen hier later moeten worden bespro ken en verklaard Ik hoep, dat de Minister zal begrijpen, dat oe algenfeene maatregel alleen dan kans heeft de algemeene mede werking bU de uitvoering te ondervinden, als daarover te voren de belanghebbenden zijn gehoord. De Minister van Waterstaat heeft daarop het volgende geantwoord; „Wat de interpretatie van art. 13 van de Zulderzeesteunwet betreft, kan ik mededee- len, dat ik daarover In overleg ben met de Generale Commissie en Ik hoop spoedig mijn daaromtrent te kunnen mededee- Een zwaar- en een licht-gewonde Zooals wU reeds in een deel van onze vo rige oplaag meldden, was Zaterdagmorgen te Amsterdam een 'weetal monteurs aan het werk In het gelUkrlchtlngsstatfon der Neder landse he Spoorwegen, gelegen bij de split sing der lijnen naar Haarlem en Zaandam, tegenover de Zaanstraat. Zij verrichtten daar hun bezigheden in zgr. cellen en bij het be treden van elke cel wordt gecontroleerd of zu Inderdaad uitgeschakeld is en dus niet onder stroom staat. Er wordt dan even contact gemaakt, komt er een vonkje, dan Is de stroom nog niet ultgeschaikeld. BU het betre den van een nieuwe cel had thans echter het maken van proef-contact door middel van een aardlUn tot gevolg, dat er een geweldige vuurstraal ontstond, die een der monteurs een pijn. 35-Jarigen ongehuwden man trof. De ongelukkige kreeg zware brandwonden en werd In deernis wek kenden toestand naar het Binnengasthuis vervoerd. Ook zUn kame raad bekwam brandwonden, doch van veel llchteren aard. HU werd eveneens naar het ziekenhuis vervoerd, doch kon. na verbonden te zUn, weer vertrekken De brandweer, die gewaarschuwd was, ver- schren nog in de Zaanstraat. doch daar er in het onderstation geen brand was ontstaan, behoefde zU geen dienst le doen. Onmiddellijk na het ongeval werd ter plaatse de stroom uitgeschakeld, waardoor ook een dee) van het eiectrisch net der spoor wegen stroomloos werd. Met het gevolg, dat er een trelnvertraging op het traject Haar lemAmsterdam ontstond van ruim een half uur. Deze vertraging duurde tot elf uur. ADVERTENTIEPRIJS: Va« 1—5 regels L35: elke regel meer •-». RECLAME per regel 8.25 voor de eerste pagina; row de overige pagina's 0.5*. RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD" bjj vooruitbetaling per plaatsing 0.80 per advertentie van 5 regels'. Iedere regel meer 0.13 Hoogste barometerstand Scilly. Laagste Stockholm. Verwachting: Zwakke tot matigen, veranderleken wind, meest uit Westelijke richtingen, nevelig tot licht bewolkt, droog, temperatuur om het vriespunt tot lichte vorst nes nachts, over dag weinig verandering in temperatuur. De Malelsche bladen te Medan melden het vergaan van de motorboot .Berimadjoe" uit Bagan-sl-apl-api naar Paslr Pengara- Jan, waarbij zeven menschen verdronken. VUf lUken zUn gevonden. Een Chlneesche tongkang Is nabij Batoe- Pandjang vergaan. Vier opvarenden ver dronken, vier leilomi zijn gered. eeuwen gen, aan kerk, groote eert groote klassieke figuren van aller lei roem, Brutus en Cassius niet uitge zonderd als patroons van de vorsten moordenaars. De Fransche Revolutie dreef op dergelljke namen, die op vele hoeken van straten stonden geschilderd. De proletarische beweging, die haat sterkste uiting vindt in Rusland van thans, verheft standbeelden In haar hart voor Marx en Lasalle en Lenin ?n in Moskou voor Judas. Italië kent de groote vereerders van den Duce. Ame rika eert Washington en Wllson, Ford en Edison en nog vele anderen. Waarmee Ik maar wil aantoonen, dat bewondering onder allerlei vorm steeds gekend wordt in de geschiedenis en zelfs In de kennis van oude tijden een groote rol speelt. Als het Romeinsche volk ophoudt krijgsroem te eeren, een huurleger aan- stelt en alleen maar matadors toejuicht, die in de arena vechten zonder doel of die zich te goed doen de christenen, dan dat als teekenen van bevinden zich 50 dooden. Zij zullen Dinsdag a.s door een Finsch schip, dat uit Engeland komt, gehaald worden en worden overge bracht naar Finland. De gezagvoerder van de ..Arcturus” weigert beslist aan de pers eenlge mededeelmg omtrent de botsing met de „Oberon" te doen. Hij is diep terneerge slagen. Zijn broer, de geredde gezagvoerder van de „Oberon", verblijft In de kapiteins hui aan boord van de .Arcturus”. Hjj komt niet uit de kajuit en wil geen menschep ontvangen. Volgens mededeellngen van sommige leden van de bemanning zou hij In zeer overspannen toestand verkeeren; sommigen beweren zelfs, dat zijn geestver mogens geschokt zouden zijn. Hij was met zijn 8-jarig dochtertje in zijn armen in het water gesprongen. Het kind stierf In zijn armen, terwUl hU voot^. zijn oogen zün vrouw zag verdrinken. De Deen- sche vliegers, die opdracht hadden om naar de plaats van het ongeluk te vliegen om naar eventueel nog ronddrUvende lUken te zoeken zijn niet gestart omdat een Zweed- sche sleepboot uit Goteburg den geheerin nacht en een deel van den daarop volgen den dag tevergeefs heeft gezocht en naar Goteburg Is teruggekeerd zonder eenig re sultaat. BU Goteburg zUn Inmiddels drie reddlngsbooten komen aandrijven. waarvan twee in het geheel niet gebruikt waren. ter wUl rich In een derde een tasch en ver schillende kleedingstukken bevonden. bij een onaeval mer 8 9Kf) rerliea venteen hand, f 4 rit bil verllea van een f Efl 6i> re*1 breuk van doodelliken afloop WQ Tocl oo< I I AWa~ duim ol wiwvlnger «*U.- been of arm van beschouwt als den factor, als het instituut, dat de groote mannen aan de maatschappij zal afle- veren. Mannen als minliter Kan sullen BU de behandeling der begrooting voor het Zulderzeefonds is bovenstaande ter sprake gebracht. Visschers en andere be langhebbenden om de Zuiderzee intesfesseert dit wellicht. Volgens de Handelingen zei de heer Van de Bilt. Mijnheer de Voorzitter! Het was mUn bedoeling om deze gelegen heid aan te grijpen om iets te zeggen over een zaak, die de door ons aangenomen Zul derzeesteunwet eigenli k geheel beheerscht, maar na het betoog van den geachten afge vaardigde. dep heer Duymaer van Twist kan Ik mU ontslagen achten om dieper op de zaak van de regeling van die steunrege ling in te gaan. Ik ben het met dien ge achten afgevaardigde volkomen eens, dat de algemeene maatregel vap bestuur zoo spoe dig mogelUk dient te wbrden uitgevaardigd, natuurlUk nadat de Eerste Kamer het wets ontwerp zal hebben aangenomen, waaraan ik niet twUfel. omdat het Voorloopig Verslag vrU gunstig Is. maar ik zou den Minister toch met allen aandrang wllen verzoeken om dien algemeenen maatregel aan de betrok kenen toe te zenden hen daarmede te voren kennis ^tellen. Wat kan er Ugen slfn, de organisatie* van belaiigfiëbben- heldendom heldendom allerlei film, niet mannen af schappij. Niet de sport zelf achten wij zonder doel. Integendeel, wjj erkennen de nood zakelijkheid. de ontspannende kracht van de sport, doch wij beweren, dat zij ver buiten haar boekje gaat, wanneer zij zichzelf gaat beschouwen als heiden vormend. als oefenschool voor wils kracht en wat al niet meer. Wil zij dat, dan komt zij spoedig voer de ontdekking te staan, dat haar ener- gie-ontwikkellng absoluut doelloos Is, meer 'nog dan die van Don Qulchotle, die tegen de windmolens vocht. In het Jaarverslag van het Hoogovenbe- drfjf te IJmuiden ovet 19291930 werd mel ding gemaakt van het voornemen, om voor de verwerking der hoogovenslakken een ce mentfabriek te bouwen. In aansluiting hierop kunnen wl) het volgende mededeelen: ■'■■oor de stichting en exploitatie dier ce- UMtotfabriek Is een dezer dagen öpgerieht d« N V. „Cementfabriek IJmuiden”, geves tigd te IJmuiden. met een maatschappelUk kapitaal van f 1.000 000 Behalve het Hoog- ovenbedrUf self neemt de N V. Eerste Ne- derlandsche Cementlndustrie (E. N. C. I.i te Maastricht en wel leder voor de helft deel In het kapitaal. De Vennootschap wordt bestuurd door eén Raad van Beheer, samengesteld uit vier le den en vier plaatsvervangende leden. Tot leden zUn benoemd, door de E. N. C. I. de heeren M. Verbeek en Petrus Regout; door het HoogovenbedrUf de heeren G. A. Kessler en A. H. Ingen Housz Plaatsver vangende leden zUn de heeren W. Frey en H. C. M. Dolk, aangewezen ioor de E. N. C. 1. en de heeren O. Wehrheim en W. L. Z. van der Vegte. aangewezen door het Hoogoven bedrUf. Tot voorzitter van den Raad van Beheer is gekozen de heer C. A Kessler. Door de beide Vennooten zal nog worden opgericht de N. V Verkoopassodatle E. N. C. I.IJmuiden, welke maatschappU den verkoop zal ter hand r.emen, zoowel van de producten der nieuwe cementfabriek als die van de E. N. C. I. De fabriek, waarvan de bouw zich reeds in vollen gang bevindt, zal verrijzen in de onmiddellUke nabUheid van het Hoogoven bedrUf en wel aan de nieuwe RUksbinnen- haven. welke thans gegraven wordt. Naar het zich laat aanzien, zal het be- drUf medtó 1931 In gang kunnen worden ge zet. De hoogovenslak ral worden verwerkt tot Urerportlandcement en hoogovencement. De capaciteit van de fabriek bedraagt circa 100.000 ton per jaar. I WPtaar goedkoopêr vervoeren. Het tegendeel was het geval, want de I minister gebruikte het als argument I legen verlaging. De tuinbouw had zich de laatste jaren I enorm uitgebreid ondanks het feit, dat I de spoorweg vrachten in 1926 verhoogd I varen. In de eerste plaats waren dc I jvUzen der producten toen hooger, maar I het zou al heel ongelukkig zUn als een I too belangrijke tak van volkswelvaart kis de tuinbouw in zijn ontwikkeling geremd werd door de spoorwegtarieven. Tot welke hulpmiddelen de spoorwe gen, die In dezen natuurlijk den minister van advies gediend hebben, hun toe vlucht nemen ter verdediging 'van de hooge vrachtkosten, bleek wel toen de minister beweerde, dat de export beter op verpakking kon bezuinigen, in plaats van »an te dringen op lagere tarieven. Hiermede werd wel heel duidelijk aan- gegeven dat de spoorwegen niets van de kwestie begrijpen. Om te kunnen ver- koopen, vooral op de internationale markt, moet men prima producten leve ren in een aan alle eischen beantwoor dende verpakking. Als men daar op zou gaan bezuinigen, zouden de tuinbouw e:i de export zichzelf vermoorden. Het eenlge argupient, dat eenlge waarde had, was, dat 25 procent verla ging aan de spoorwegen anderhalf mil- lioen minder zou opleveren. Het is best mogelijk, alhoewel er geen bewijs voor ia, want nu er niet vervoerd wordt, ont vangen de spoorwegen ook veel minder maar Minister de Geer heeft nog on langs gezegd, dat de overschotten van vorige jaren er zijn om krlsis-uitgaven ie dekken. De Kamer, die met een eenstemmig heid ais zelden wordt aangetroffen, ver laging bepleitte, stond heel wat sterker. We willen slechts een argument noe men. In Noord-Holland liggen bijna 100 Rfflioen K.G. kool te wachten op ver- ■nding, daarvoor zouden 8000 wagons üoodig zijn, maar er is geen handel, want deze heeft zich verplaatst. De Nederlandsche exporteurs, die leveren moeten aan TsJecho-SlowakUe, koopea thans hun kool in Sleeswijk Holstein, omdat het vervoer vandaar naar Praag •5 gld. bedraagt en van Broek op Lan- «endijk precies het dubbele. Duitsch- land ontneemt ons door de lage vrach ten onze afzetgebieden. De spoorwegen Moeten het zelf weten, maar het vervo.v •al nog meer minderen, want reeds nu •ervoeren we dagelijks groote hoeveel heden groenten per vrachtauto naar Oldenburg en Bremen. De minister kon daarom tegen den Mndrang, die uit de Kamer op hem werd uitgeoefend, niet op en moest iets 4oen. Het zoo gewenschte resultaat, de Pegging, dat de tarieven verlaagd •uden worden, bleef helaas uit. Wij Wooven niet, dat Minister Reym«*r ooit *>Maat te geweest, maar den regel van de strategie, dat een veldheer al veel wint al wint hij slechts tijd, kent hjj goed. Er zal een commissie kongen, die met grooten spoed de zaak zal onderzoeken Van een op de lange baan schuiven is geen sprake, maar intusschen mist de tuinbouw toch maar het element van zekerheid, waaraan zoo dringend be hoefte bestaat. Een commissie om ‘c adfiseeren over de algemeene spoorweg- politiek zou wat anders zjjn, maar deze commissie lijkt ons volmaakt overbodig. De commissie-Lovink heeft uitvoerig ge adviseerd en eenstemmig voorgesteld de tarieven direct te verlagen en waarom moet dat onderzoek nu weder herhaald? Er zal komen een onpartijdige commis sie, alsof de commissie-Lovink door Minister Ruys de Beerenbrouck Ingesteld, dat niet is. Deze aanduiding van onpar tijdigheid maakte op de Kamer een zeer onaangenamen Indruk. Intusschen is nog geen resultaat be reikt en dit is voor land- en tuinbouw een groote teleurstelling. Indien de Kamer had kunnen bereiken, dat er nu direct tariefverlaging kwam, dan zou van die daad van de regeering een sug gestieve kracht zijn uitgegaan tot door zetten. Thans is het omgekeerde het ge val en bestaat de vrees, dat vele tuinders hun bedrijf zullen inkrimpen, met als gevolg werkloosheid. De strijd om verlaging der vrachtta rieven op de spoorwegen zal moeten worden voortgezet, ook al mag de regee ring nu eenlge weken onttrokken zijn aan den drang, die door de Kamer kar. worden uitgeoefend. Zij weet nu echter, dat heel de volksvertegenwoordiging deze verlaging noodig oordeelt en wenscht, en dat is voor land- en tuin bouw het eenig resultaat van het Kamer-debat, maar dat toch ook hoop geeft, dat de overwinning, de zoo drin gend noodlge verlaging, ten slotte wel bevochten zal worden. de dienst. De provincie Noord-Holland en de meenten Amsterdam en Haarlem hebben reeds eenlgen tijd geleden haar vertegen woordigers aangewezen. Men kan niet zeggen, dat de Kamer «voldoende aandacht heeft geschonken «n de zoo cRingend noodlge verlaging der vrachttarieven op de Spoorwegen «or land- en tuinbouwproducten. Acht tien van de twee en twintig sprekers «bben zoo goed als bijna uitsluitend ip een verlaging aangedrongen en wat ook niet zonder beteekenis is, was, dat ztj behoorden tot alle politieke p^tijen. Bestrijding heeft de eisch tot vracht- wrlagins ln d^zen tijd van krisis, waar in de waarde der producten enorm gedaald is, waarbij dan nog komt de be- eeherming elders, waardoor de afzet be- BoeiUJkt wordt, niet gevonden. Slechts een afgevaardigde meende dat de bin nenscheepvaart van verlaging nadeel «u ondervinden, maar dat werd direct weerlegd door de bewering, dat groenten en fruit, voor den export bestemd, nooit per schip worden vervoerd. Voor den minister en in het bijzonder voor de spoorwegen was het een slechte dag. Toen er staatsexploitatie van de «oorwegen moest komen, bepleitte de ngeering dat, op grond van het niet aan particulieren mogen overlaten van het vervoermonopolle, omdat de belangen van het economisch leven daarbij be trokken waren. Thans kwam de minister heel rustig verklaren, dat de spoorweg- politiek bepaald werd door overwegin gen van ;yervoerseconomle, zonder zien iets aan te trekken van het economische leven. De verdediging van de spoorwegpoli- Hek en van het vorderen voor het ver voer van „geen hooge”, doch alleen „minder lage” tarieven, zooals de reges- ring geschreven had, was poover, om geen sterker woord te gebruiken. Slechts oude en reeds lang weerlegde argumenten moesten dienst doen in hst antwoord van den minister om het niet verlagen der spoorwegtarieven goed te praten. De spoorwegen ondervinden toherpe concurrentie van het vervoer te water en per auto, zoodat slechts 15 pro cent van het geheele goederenvervoer per spoor geschiedt. Dit zou nu juist een bewijs leveren voor te hooge tarieven sou leder denken, want daar moet het geringe vervoer toch aan worden toege- Khrtren. Met ander^ middelen kan men Wie zal zeggen wat de bewondering is in het leven van den rnensch? John Ruskin heeft' het eens gepro beerd en hij schreef dat bewondering een levenselement is, een levensdeugd, dat bewonderend opalen tot den rnensch het eenlge is, dat ons de dieren sympa thiek maakt. dafTins van een Eafid doe: houden, terwijl wij een vlieg doodslaan; een rnensch ongelukkig is, als hij vereerlng koestert voor anderen, kracht hjj in bepaalde opzichten eerbiedigt. Nu geloof ik ook, dat Dr. Schaepman. toen hij beweerde, dat de jeugd van zijn tijd niet bewonderen kon, daarmee niet bedoeld kan hebben, dat zij geen helden had, absoluut geen, in geen enkelen vorm. En ik geloof, dat als thans van de breede lagen van ons volk hetzelfde ge zegd wordt, wij dat evenmin in dien absoluten zin moeten verstaan. De menschen hebben altijd helden gekend en helden vereerd. De Grieken en Romeinen hadden naast hun halfgoden hun helden en be wonderden hun groote mannen. Een Alexander, een Romulus, een Caesar en zooveel anderen. De christelijke midde«- kennen hun helden in de heill- dle als voorbeeld gesteld worden het volk in de kerk en buiten de De Renaissance vereert haar mannen op alle gebied, en ver- Heldenvereerlng kent ons volk ook. Wie het thans waagt zich in eenigszlns oppervlakkig gezelschap te begeven zon der althans de namen te kennen Wji een groot aantal filmsterren, bokskam pioenen, voetbaljagers, Oceaanvliegers enz., enz., kan geen aanspraak maken op den toenaam van charmant causeur En dat dit alles werkelijk heldenver- eering is, blijkt wel uit de modernste apologie, die de sport heeft gevonden ir het boek toekomst hebben, want de sport heeft hen tot helden gemaakt. Geen ambtenaarsloopbaan maakt hen ge schikt, neen, de sport de heilige voed bal. Wij wagen het, dat te betwijfelen. Wij wagen het een kantteekening le maken bij deze lofrede. W wagen het op te merken, dat het van de moderne sport een is zonder doel, en evenals dapperheden, gespeeld voor de staat om wilskrachtige leveren aan de maat- meenlng len. Ik kom thans tot de kwestie van den al gemeenen maatregel van bestuur. Er Is een zeker meenlngsverschil tussrhen de heeren Duymaer van Twist en Van de Bilt. Tc» nog toe waren die heeren het zoo treffend eens bij de behandeling van de Zulderzeesteunwet. De heer Duymaer van Twist zegt, als ik het wel begrepen het dat ik den algemee nen maatregel van bestuur mag afkondigen, voordat de Eerste Kamer MUnheer de Voorzitter! De geachte afge vaardigde Interrumpeert mU nu. dat hU dit niet heeft bedoeld. Het blükt dus. dat ik hem verkeerd verstaan heb. Ik kan alleen zeggen, dat Ik zooveel mogelUk de zaak zal bespoedigen en. geluk de heer Duymaer van Twist weet, alles zal doen om tot een al gemeenen maatregel van bestuur te komen. Ik ben ln overleg getreden met de Generale Commissie en men Is op bet oogenblik be zig met de zaak naar ik vertrouw op be vredigende wijze voor te bereiden. Ot de weg. welken de heer Van de Bilt aanwees, waarbU ik alle organisaties zal hoo- ren, de kortste is. waag 'k te betwUfelen. Ik meen, dat Ik op dat denkbeeld niet moet Ingaan. Indien ik alle personen en organi saties zou hooren. zou het geruimen tud du ren. Ik moet den ambtelUken weg bewan delen en pas als de Eerste Kamer., die ge vraagd heeft te mogen weten, hoe die al gemeene maatregel van be tuur er uit zal zien, haar sanctie aan de wetswijziging ge geven heeft, zal deze afgekondlgd kunnen worden.” 9H, (bonne-* op dit blad zlfn Ineevnlae de t-- <m«vaüen verzekerd voor een der roUend.~uit'l^r7 In den nacht van Zaterdag op Zondag zUn te BeverwUk op drie verschillende plaat- sen inbraken gepleegd. Allereerst werd een bezoek gebracht aan de villa van dr. B. aan de Vondellaan Men dacht zich hier gemakkelUk toegang te kunnen verschaffen door een z.g. orand- stoffenkoker. Toevallig echter was dc brandstoffenberg- plaats pas van een nieuwer, voorraa'l voor zien, welke ook den koker gedeeltelUk vulde. De Inbreker moest dan ook halverwege terugkeeren en probeerde het toen op de bekende manier: het ultsnUden van een glasruit bU een spanjolet. Door een of andere oorzaak is hU daarbU gestoord. Het volgende bezoek gold de woning van den heer M. aan de Akerendamlaan Door het verbrijzelen van een ruit werd de bewoner, die zich pas ter ruste had be geven. gewaarschuwd. De heer M die het met zUn hulsgenoo- ten dien avond Juist over inbraken had ge had. was ln het bezit van een revolver en. nog onder den Indruk van inbrekersverha- len, begaf hU zich UHngs naar het raam, om nog juist te bemerken, dat een Inbreker beneden bezig was, zich naar binnen te werken. OnmlddellUk knalde de revolverschoten van den heer des huizes zesmaal achtereen, zonder echter onheilen aan te richten. De inbreker wist te ontsomen. OnmlddellUk werd de politie gewaarschuwd die een onderzoek instelde met een politie hond, die denzelfden nacht nog uit Bergen werd gerequlreerd. Het onderzoek leverde echter geen resul taat op. Denzelfden nacht U ook nog een bezoek gebracht ln het kantoer van de N. V. „Hoe- matlmex" aan de Leliestraat. Hier werd alles doorzocht, doch aange zien er geen geld aanwezig Vas, moest de Inbreker zich met een hoeveelheid sigaren en sigaretten tevreden stellen. Het onderzoek wordt geleld door rijks- en gonMentepoUtie* gUBEABt HOF ALKMAAR faicfoon: Administratie Na. 433 Redartie No. 633 Naar verluidt zal In den Speanschen geeringsvorm wUziging worden gebracht. Naar te ParUs in de pers verluidt, heeft minister-president Berenguer reeds met ver schillende politici bespreking gehouden. De nieuwe regeering zal tot stand komen daar er nauwe samenwerking heerscht tus- schen conservatieven en liberalen. Van andere «Ude verneemt men. dat de heele tegenwoordige regeering zal aftreden om plaats te maken voor een kabinet van uiterst rechts. Generaal Berenguer verklaarde aan een Spaanschen journalist, dat hU aan den da tum 1 Maart 1931 voor de nieuwe verkie zingen van de Cortez blUft vasthouden. HU zelf zou zich uit het openbare leven terugtrekken, zoodra hü rijn plicht tegen over zUn konlng en vaderland zal hebben vervuld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 9