ONS BLAD
IMPERIAL - OESTERS
en
L. Frankenberg—Alkmaar
ie
JOH. LAUWERS
DINSDAG 23 DECEMBER 1930
Voornaamste cMeuws
f 1.50 per dozijn
CRAMER - Ritsevoort 28
Telefeoa 116
'E 1
7WS
pil NUMMER BESTAAT UIT
TWEE BLADEN
VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 3«l
f 3000
f40
f250
f 125
f50
nog geen resultaat
Balans
40-jarig priesterjubilé
De Leidsche Raadhuisbouw
Het Nederlandsche Wegencongres
Het aantal dooden tot 700 beperkt?
De postvluchten op Indië
4
De Holland Society
De strijd in China
Stoomgemaal bij Lemmer
3^
o
t»
Waarom de trein het Leidsche station
voorbijreed -
Het Moederhuis voor de
St. Juliana-congregatie
Reizlgersvervoer met de
Nachttreinen
Barometers Thermometers
PAYGLOP 3
De vesting Toengkoe bestormd:
2000 dooden
GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
A.
W. M. H. Pels &Zn.,Wijnhandel
Koorstr. 49-51 - Alkmaar - Tel. 207
Jozrnaal-, Rekening-Conrant- en Tab ellarisch Papier
SCHAAKMAT
^-«”^«36».-—^^^-^- f750.
MOGIFTE MOET 02 STRAFFE VAR VERLIES VAR RECHTER,
De uitbarsting van den
Merapi
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
i* den
Het Tarwe wetje in de Tweede Kamer.
De ramp van den Merapi.
Trein* on U poring te Zevenaar.
Resultaat van het onderzoek
h*t
zal
i
willen
Barometerstand 9 uur vin.: 774. Stilstand
Op Kapel te Hellw
Een nieuw stadhuis op de Lammermarkt
stadhuis
Bespreking van het RUkswegenplau- 1932
het
z
T reinontsporing
Overzicht over de maand November
het
Een uitstapje naar het Stamland
t
l
4
S te pgeset
Het Is heel omzichtig gesegd; het
..4. j
Het sevende postvliegtuig te Bankok. Vooi
Kerstmis te Batavia
60
45
65
45
37
ALK MAAK
Na 433
De strijd in China, Ï006 dooden bU de toe-
storming van de vesting Toenghoe.
MO EN AANBOD"
ng per plaatsing
ntie van 5 regels:
meer 6.12
it niet
»k bij
meet
tneentj
e voet-
e soe-
enover
P Uld
ren in
Het
de
Se
van den secretaris
heer H. W. O. de
Een bankbiljetten-affaire. Fa Waterloo A
Sons veroordeeld.
ringd
maar
Dit
van af de brug
een
nvoud
n bul-
punt
h rij ven
K aan.
lat d
liever,
danige
Ig uit-
aan-
rzltter
groet.
lóer.
gen,
van
n over
iverla-
en van
voeren
ten, de
opende
elljken
om en
>te op-
sr na-
bij
ver
een in
enkele
ergun-
veilin-
alge-
Mi een ongeval roet OCft verlies van een band, f IOC bii ver I te» van een f £f) bit een breuk *an
dnodelliken afloop 4wV«" een .oet of een oos duim oi wiwlnaer been nt arm
'l.
*/u
Oude Jeneverf3.25 per Liter
Advocaatvanaf f 1.85 per fl.
Cognacvanaf f2.50 per fl.
Likeuren (10 soorten) v.a. f2.p. fl.
SPAANSCHE WIJN., f 1.30 per fl.
De vereen iging ..Het Nederlandsche W -
gencongres” kwam gisterochtend In een de-
zalen van den Dierentuin te 's-Qravenhage
onder voorzitterschap van den heer ir. J. .1
jaarvergadering ojj-
China en de Mogendheden. Uiteenzetting
van Minister Wang.
Zware mist In Engeland. 7 dooden en 24
gewonden.
•gel f 6.71 voor
voor de overige
pagina'^ O 50
RUBRIEK „VI
bU vooruitbeb
f 0.60 per advei
iedere reg
Vergiftiging in Tsjeeho-Slowakije. das
den.
ABONNEMENTSPRIJS)
Ar kwartaal, voor Alkmaar f 2.
Veer bullen Alkmaar f 2413
Mot Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hooger
Gistermiddag is het provinciaal stoomge
maal bij Lemmer stopgezet. Dit stoomgemaal
heeft, na 49 etmalen onafgebroken in wer
king te zijn geweest, ruim 300 millioen kub
water naar zee gevoerd.
"Het is tot dusver nlmnaei zoo tang in be
drijf geweest. In bet voorjaar van 1928 was
bet'48 etmalen in werking.
De waterstand is thans 10 cX boven ZP.
ADVERTENTIEPRIJS:
regels 1.25: elke regel meer 125
RECLAME per
de eerste pagina
rails liep en tamelijk beschadigd werd,
belde hoofdlijnen werden versperd. Het
keer werd
emplacement,
niet gebeurd.
Gisteravond is op het stationemplacement
te Zevenaar, vermoedelijk door verkeerden
wisselstand, een gedeelte van den D-trein
München—Amsterdam ontspoord Het res
tauratierijtuig liep op verkeerd spoor, waar
door het er achter komende rijtuig uit de
De
ver-
omgelegd over het goederen-
Persoonlljke ongelukken zijn
75%
69
C5»/,
18
24
bil verlies van *n
anderen vinger.
LICHT OP. De lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om: 4.18 uur.
irdeelt en
en tuln-
het eenlg resujtaat van nar
Kamer-debat, maar dat toch ook hoop
geeft, dat de overwinning, de zoo drin
gend noodige verlaging, ten slotte wel
bevochten zal worden.
Telefoon: Administratie
Bedactie No. 633
Wij verwachtten, dat het N. V. V. met
een fijnen zet zou antwoorden, dat het
schaakspel nog voortgezet zou worden.
Het bestuur van het N. V. V. heeft
ons echter teleurgesteld.
Het bestuur moet toegeven, dat deze
oJ. op zichzelf vrij onschuldige
medezeggenschap de hierboven beschre
ven strekking heeft.
In het vanwege het N. V. V. aan de
werkgevers gerichte antwoord-schril ven
staat te lezen:
Uit Nanking wordt gemeld, dat de re-
geerings-troepen na een verbitterd gevecht,
dat twee dagen heeft geduurd, de vesting
Toengkoe in het .Zuiden van de provincie
Kiangsi hebben bestormd.
Deze vesting was het hoofdkwartier der
communisten
Bi) de gevechten zijn 2000 communisten
gedord terwijl de gebouwen, waar de plaat-
selijke i adenregeertng haar zetel gevestigd
had, geheel verwoest en met den grond ge
lijk gemaakt zijn
Vythonderd gevangenen werden bevrijd.
De communisten vluchtten in Zuidelijke
richting en worden door bombardeervhegUii-
gen achterna gezet. I duren.
De Zeereerw. Heer A. H J. Sprengen pas
toor van de parochie H. Joan, de Dooper te
Letmuklen heeft zijp 40-jarig priester
jubilé gevierd, dat ongeveer samenvalt met
zijn koperen jubilé als herder van Leimul-
den.
Het feest werd plechtig voorbereid door
de vernieuwing der H. Missie en verder Za
terdag en Zondag bekroond door de feeste
lijkheden ter eere van den Jubilaris,
was de wensch van den jubilaris, dat
feestelijkheden alleen kerkelijk zouden
vlerd worden, doch de vlaggen moesten tóch
ook bulten van feestjubel getuigen.
Zaterdag <den elgelijken dag) werd een
gezongen H. Mis in het met wimpels en bloe
men versierde kerkgebouw opgedragen. ta
Zondag werden predikaties gehouden over
het H. Priesterschap. Voor de Hoogmis wud
de jubilaris begroet met een schitterende
priesterdantate gecomponeerd door Dobbel
steen. Het zangkoor voerde verdienstelijk de
Mis .Xauda Sion" van H. Cuüpers uit.
De Zeereerw. jubilaris celebreerde zelf de
plechtige H. Mis, daarbij geassisteerd door
de Weleerw. Paters Cyprlanus en Bruno van
de Orde der CapucUnen, resp. als diaken en
sub-dlaken. 's Avonds had een plechtig Lof
gecelebreerd dor den jubilaris plaats.
Tevens was het plechtige sluiting der
H. Missie.
De verschillende godsdienstige en kerke-
lijke corporaties hebben door een schat van
bloemen en kostbare cadeaux van allerlei
aard op grootsche wijze van hun eerbied,
liefde en sympathie voor den Zeereerw. ju
bilaris blijk gegeven.
De soc.-dem. raadsfractie te Leiden heeft
een voorstel aan den raad gedaan om het
nieuwe stadhuis op de Lammermarkt te
bouwen.
De voorstellers zijn van meening. dat bi)
vraagstuk van den stadhuisbouw, be
halve dat rekening zal moeten worden ge
houden met de kosten, vooral aandacht zal
moeten worden geschonken aan stedebouw-
kundige eischen en aan de richting, waarin
de stad zich uitbreldt.
Vanuit dat standpunt bezien, achten zij de
keuze van de Breestraat als de plaats
waarop het stadhuis zal moeten worden her
bouwd. niet gelukkig. Rekening houdende
met de toekomstige uitbreiding der stad
aanleg van wegen in en om de stad, waar
door het centrum der stad zal komen te
liggen in de omgeving van het station, waar
alle groote verkeerswegen op een bepaald
kruispunt zullen samenkomen. zou het vol
gens de voorstellers van onjuist inzicht ge
tuigen. Indien met deze belangrijke factoren
bij den bouw van het stadhuis geen rekening
Het zevende postvliegtuig, de P. H.-A. B.
0. Is gisteren 5.38 van Calcutta vertrokken
en te 9.30 te Agrab geland. Van daar, is het
vliegtuig te 105 opgestegen en in Bangkok
aangekomen om 17.15.
De PH.-A. E. O. heeft dus een vliegdag
ingehaald en komt dus morgen in Batavia
aan.
Is de schuld van den
wagenvervoerder vast komen te staan en is
deze buiten dienst gesteld.
De Holland Society te New York heeft In
samenwerking met de Ned. Spoorwegen en de
American Express Cy., met hartelijke instem
ming van verschillende Kamers van Koop
handel in Nederland en van een aantal Ne-
dcrlandsche gemeentebesturen en de Neder
landsche regeering voor haar leden In het
komende jaar een uitstapje naar Nederland
georganiseerd.
De deelnemers zullen 15 Augustus 1931 per
sa. „Statendam" van de Holland-Amerika-
hjn uit New York vertrekken en 24 Aug.
da.v. te Rotterdam aankomen. Op het voor-
looplg plan staan bezoeken aan Den Haag
met bezichtiging van het Vredespaleis, het
Maurttshuls, t Huis ten Bosch en een con
cert in het" Kurhaus. Daarna bezoeken aan
Leiden, de Kagerplassen. het Brasemermeer.
Aalsmeer en Warmond; Haarlem, Amster
dam met het Rijksmuseum. de diamantslij
perij van de firma Asscher. het gemeentelijk
Museum. Schiphol, het Koloniaal Museum,
zoo mogelijk; voorts Volendam. Edam. Mar
ken, Alkmaar, Langendijk en Hoorn. Van
daar gaat de tocht naar Leeuwarden, de
Frlesche meren. Bolsward. Franeker en
Marssum; ten slotte Utrecht, Zeist, Doorn
en Breukelen.
Het verblijf in Nederland sal tien dagen
Stieltjes in algemeene
een.
In het jaarverslag
penningmeester, den
Bruyn, wordt herinnerd aan de viering van
het tienjarig bestaan, in het bijzonder aan
de excursie in het Westland, waarbij nog
maals dank wordt gebracht aan de ont
vangst aldaar, en aan den feestmaaltijd >r
hotel „De Witte Brug”. Het ledenaantal
steeg met 100 personeele leden en elf maat
schappijen en openbare lichamen tot 700.
De verkiezing van vier bestuursleden we
gens periodieke aftreding van de heeren
mr. D. Hudig. mr, J. H. Mulock Houwer, dr.
Ir. M. J. W. Raegholt en ir. M. H. Granpré
Molière, die niet herkelsbaar waren, had tot
uitslag, dat gekozen werden de heeren H. P
J. y,Bloemers, voorzitter van het Instituut
varr“Vo!kshulsvestlng en Woningbouw, be
noemd burgemeester van Groningen, mr. A.
Jonker, directeur van de Ver enlging voor
Nederl. Gemeenten te 's-Gr^venhage. C. J
van Wijngaarden van Rees, secretaris van
den Bond van Vrijwillige Verkeerslnspectles
In Nederland te Utrecht en J. Eringaard.
voorzitter van de Kon. Ned. Motorwielrii-
ders Vereeniging.
De voorzitter heette welkom de vertegen
woordigers van de Ministers van Waterstaat
ei van Defensie, resp. ir. Rosenwald en luit -
kolonel Best en majoor Van Dooden. die ter
bijwoning van de voordracht van den heet
Van der Steur ter vergadering waren geko
men.
De heer P. J. P. van der Steur, referenda
ris aan t Departement van Waterstaat,
hield vervolgens een voordracht over ■--*
RÜkswegenplan 1932.
Uw antwoord komt hierop neer, dat
u tot eenlgerlei medewerking In de door
ons
in
doeleinden.
1 Men kan niet zeggen, dat de Kam?r
I onvoldoende aandacht heeft geschonken
Ij gan de zoo dringend noodige verlaging
I der vrachttarieven op de spoorwegen
I voor land- en tuinbouwproducten. Acht-
I tien van de twee en twintig sprekers
I hebben zoo goed als bijna uitsluitend ip
I een verlaging aangedrongen en wat ook
I niet zonder beteekenls is. was. dat zij
I behoorden tot alle politieke partijen.
I Bestrijding heeft de elsch tot vracht-
I verlaging in dezen tijd van krisls, waar-
J fa de waarde der producten enorm
I gedaald is, waarbij dan nog komt de be -
I eeherming elders, waardoor de afzet be-
moeilijkt wordt, niet gevonden. Slech's
een afgevaardigde meende dat de bin
I nenscheepvaart van verlaging nade-1
I sou ondervinden, maar dat werd direct
weerlegd door de bewering, dat groenten
en fruit, voor den export bestemd, nooit
per-schip worden vervoerd.
I Voor den minister en In het bljzond ?r
I voor de spoorwegen was het een slechte
dag. Toen er staatsexploitatie van <1*
I spoorwegen 'moest komen, bepleitte de
I regeering dat. op grond van het niet aan
j particulieren mogen overlaten van hei
I vervoermonopolle. omdat de belangen
I van het economisch leven daarbij be-
I trokken waren. Thans kwam de minister
heel rustig verklaren, dat de spoorweg-
politiek bepaald- werd door overwegin
gen van vervoerseconomie, zonder zien
I Iets aan te trekken van het economische
leven.
De verdediging van de spoorwegpoli
tiek en van het vorderen voor het ver
voer van „geen hooge”, doch alleen
«minder lage” tarieven, zooals de rege?-
ring geschreven had, was poover, om
geen stetker woord te gebruiken.
Slechts oude en reeds lang weerlegde
argumenten moesten dienst doen In h3*
antwoord van den minister om het nl-it
verlagen der spoorwegtarieven goed te
praten. De spoorwegen ondervinden
scherpe concurrentie van het vervoer Ic
water en per auto, zoodat slechts 15 pro
cent van het geheele goederenvervoer
per spoor geschiedt. Dit zou nu juist een
bewijs leveren voor te hooge tarieven
sou leder denken, want daar moet het
Rittage vervoer toch aan worden toege
schreven. Met andere middelen kan men
htykbaar goedkooper vervoeren.
Het tegendeel was het geval, want de
minister gebruikte het als argument
tegen verlaging.
De tuinbouw had zich de laatste jaren
enorm uitgebreid ondanks het feit, dat
de spoorwegvrachten in 1926 verhoog!
waren. In de eerste plaats waren de
prijzen der producten toen hooger, maar
het zou al heel ongelukkig zijn als een
zoo belangrijke tak van volkswelvaart
als de tuinbouw in zijn ontwikkeling
geremd werd door de spoorwegtarieven
Tot welke hulpmiddelen de spoorwe-
die In dezen natuurlijk den minister
advies gediend hebben, hun toe
vlucht nemen 'ter verdediging van de
hooge vrachtkosten, bleek wel toen de
minister beweerde, dat de export beter
op verpakking kon bezuinigen, In plaats
van aan te dringen op lagere tarieven
Hiermede werd wel heel duidelijk aan-
gegeven dat de spoorwegen niets van de
kwestie begrijpen. Om te kunnen ver
knopen, vooral op de internationale
markt, moet men prima producten leve
ren In. een aan alle eischen beantwoor
dende verpakking. Als men daar op zo i
gaan bezuinigen, zouden de tuinbouw eu
de export zichzelf vermoorden.
Het eenige argument, dat eenlg?
waarde had, was, dat 25 procent veria
ging aan de spoorwegen anderhalf mil
lioen minder zou opleveren. Het is best
mogelijk, alhoewel er geen bewijs voo.
is, want nu er niet vervoerd wordt, ont
vangen de spoorwegen ook veel minder
maar Minister de Geer heeft nog on
langs gezegd, dat de overschotten van
vorige jaren er zijn om krlsls-ultgaven
te dekken.
De Kamer, .die met een eenstemmig
heid als zelden wordt -Uangetroffen, ver
laging bepleitte, stond heel wat sterker.
We willen slechte een argument noe
men.
In Noord-Holland liggen bijna 100
millioen K.O. kool te wachten op ver-
sending, daarvoor zouden 8000 wagons
noodig zijn, maar er is geen handel
want deze heeft zich verplaatst. Df
Nederlandsche exporteurs, die leveren
moeten aan Tsjecho-Slowakije, koopen
thans hun kool in Slees wijk Holstein
omdat het vervoer vandaar naar Praai
gld. bedraagt en van Broek op Lan-
gendijk precies het dubbele. Duitsch-
land ontneemt ons door de lage vrach
ten onze afzetgebieden. De spoorwegen
moeten het zelf weten, maar het vervoer
*al nog meer minderen, want reeds nu
vervoeren we dagelijks groote hoeveel
heden groenten per vrachtauto naar
Oldenburg en Bremen.
De minister kon daarom tegen den
aandrang, die uit de Kamer op he~i
werd uitgeoefend, niet op en moest iets
toen. Het zoo gewenschte resultaat, de
toezegging, dat de tarieven verlaagd
■ouden worden, bleef helaas uit. Wn
telooven niet, dat Minister Reymer oo:t
•°Maat is geweest, maar den regel van de
•ö*togla, dat een veldheer al veel wint
Uit meer dan één artikel tn ons blad
kent men het verloop:
Aangekondlgd werd, dat bij de roode
N.V. „De Arbeiderspers” per I Januari
aj. de medezeggenschap zou Ingevoerd
worden.
De aangekondlgde medezeggenschap
werd hier en daar op den keper be
schouwd en algemeen was men van
oordeel, dat hier van echte medezeg
genschap van medebeslissingsrecht
geen sprake was.
Deze gedachte kwam ook tot uiting In
het orgaan van het Verbond van Ne
derlandsche Werkgevers.
Toen zei het roode N. V. V.:
Goed! Wanneer de door ons bij ,JJe
Arbeiderspers” In te voeren medezeg
genschap dan niets hoegenaamd betee-
kent, laten de drie vakcentralen dan
eens met uw bestuur samen komen ter
bespreking van de mogelijkheid om d«*
medezeggenschap, welke bij „De Arbei
derspers” zal worden Ingevoerd, ook toe
te passen In het door uw Verbond be
streken deel van het Nederlandsche
bedrijfsleven.
Waarna het bestuur van het werkge
versverbond het bestuur van het N. V.
V. echter herinnerde aan zeer opmerke
lijke passages In het indertijd versche
nen sociallsatierapport, waarin gezegd
werd, dat een aanvankelijk in te voeren
medezeggenschap voor de soclaal-demo-
kratlsche leiding ten doel had, den weg
te effenen tot socialisatie, tot onteige
ning der productiemiddelen, tot.... het
socialisme.
En aangezien de werkgevers er fees
telijk voor bedankten, mede te werken
tot Invoering van het socialisme, zagen
zij In een bespreking, als waartoe hier
werd ultgenoodlgd, bok geen heil.
Zaterdag heeft aan het station te Leiden
een gemeenschappelijk onderzoek plaats ge
had naar de oorzaken van het niet tot stil
stand komen van trein 1088 op Dinsdag 16
December jJ. In de 1ste klasse wachtkamer,
die daarvoor gereserveerd was. had het ge-
meenschapnellik onderzoek plaats onder lei
ding van den hoofdingenieur, den beer Hei
liger; ook het Rljkstoezicht was daarbij te-
eenwoordlg. Verschillende personen, oa. dc
hoofdconducteur P. van Leun en de wagen-
voerder H. Angement. beiden uit Amster
dam. werden gehoord. Bij dit onderzoen
bleek, dat de electrische trein uit Rotterdam
was vertrokken en dat alle remmen toen
goed functionneerden. Ook te Schiedam.
Delft en Den Haag was de trein regelmatig
tot stilstand gekomen en werkten de rem
men goed. Na vertrek uit Den Haag zjjn
waarschijnlU’ de remmen van de achterste
rijtuigen, toen de trein plotseling langzaam
moest rijden, defect geraakt.
De
dat niet meer
meewerkten, heeft, om den trein
vertraging te brengen, den trein met de
zelfde snelheid willen vervoeren, met het
bekende gevolg.
Bij het onderzoek
al wint hjj slechte tijd, kent hU go-i.
Er zal een commissie komen, die met
grooten spoed de zaak zal onderzoeken
Van een op de lange baan schuivep
is geen sprake, maar intusschen mm
de tuinbouw toch maar het element var>
zekerheid, waaraan zoo dringend Be
hoefte bestaat. Een commissie om te
adviseeren over de algemeene spoorweg-
politiek zou wat anders zijn, maar deze
commissie lijkt ons volmaakt overbodig.
De commissie-Lovink heeft uitvoerig ge
adviseerd en eenstemmig voorgesteld de
tarieven direct te verlagen en waarom
moet dat onderzoek nu weder herhaald.’
Er zal komen een onpartijdige commis
sie. alsof de commissie-Lovink door
Minister Ruys de Beerenbrouck ingesteld,
dat niet is. Deze aanduiding van onpar
tijdigheid maakte op de Kamer een zeer
□naangenamen indruk.
Intusschen is nog geen resultaat be
reikt en dit is voor land- en tuinbouw
een groote teleurstelling. Indien Je
Kamer had kunnen bereiken, dat er nu
direct tariefverlaging kwam, dan zou
van die daad van de regeering een sug
gestieve kracht zijn uitgegaan tot door-
zetten. Thans is het omgekeerde het ge
val en bestaat de vrees, dat vele tuinders
hun bedrijf zullen inkrimpen, met aU
jevolg werkloosheid.
De strijd om verlaging der vrachtta
rieven op de spoorwegen zal moeten
worden voortgezet, ook al mag de regee
ring nu eenige weken onttrokken zijn
aan den drang, die door de Kamer kar.
worden uitgeoefend. Zij weet nu echter,
dat heel de volksvertegenwoordiging
deze verlaging noodig pon
wenscht, en dat is voor iaJil-
bouw het eenlg resultaat
Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop
van Haarlem, heeft niet alleen een halvcn
bunder «rond geschonken voor het op te i
richten Moederhuis der SL Jullana-congre-
gatie. gelegen aan de Kapellaan bU het
heiligdom van O. L. Vr. ter Nood in Heiloo.
maar Z. D. Tl. zegde ook tien duizend gulden I
toe voor den bouw zelf.
De architect, de heer H. W. Valk. B.N.A
heeft geheel belangloos de architectuur va
den toekomstigen bouw op zich genomen.
wagenvoerder. die wel bemerkt had.
alle remmen der rijtuigen
niet In
jute .temnr'. on dii nt.d (|m |„1S(.„l|ge r-
ooxe.allen veraekerd voor ,otun(^
woord ..socialisme” wordt zelfs niet uit
gesproken. Maar de gevolgtrekking is
onvermijdelijk;
Het is dus waar, dat het voorstel
deze medezeggenschap ook elders en
meer algemeen ingevoerd te krijgen
een min of meer slfnksche poging ge
acht moet worden om te komen tot so
cialisatie, tot onteigening van de pro
ductiemiddelen en tot socialisme.
En met deze bekentenis heeft
N. V. V. zichzelf schaakmat gezet.
Welke princtpieele niet-sociallst
zich gewillig, wetend dat hij afgemaakt
gaat worden, voor het socialistisch kar
retje laten spannen?
Nu is het N.V.V. over het antwoord der
werkgevers erg boos: het beticht deze
werkgevers van „een misleidende voor
stelling van zaken” het zegt ken
nende den geest van het verbond ver
wacht te hebben dat het medezeggen-
schapsstreven bij het verbond geen
sympathie of steun zou ontmoeten,
maar niettemin wel getroffen te zijn
door „de onwaardige wijze van behande
ling dezer zaak” en het N.V.V. be
looft den strijd voort te zetten.
Dat is boosheid.wegens tekort aan
argumenten.
Eerst wanneer de sociaal-demokraten
openlijk verklaarden, dat deze mede
zeggenschap geen socialistische bedoe
ling of strekking heeft, zouden de werk
gevers over invoering daarvan kunnen
praten, want inderdaad: zooals het plan
tot invoering van medezeggenschap bU
„De Arbeiderspers” daar ligt, lost het de
jarenlang gesuggereerde belofte geens
zins in.
Maar juist de verder liggende bedoe
ling en strekking dwingen tot voorzich
tigheid, tot afwijzing.
En die strekking en die bedoeling mo
gen de sociaal-demokraten nu eenmaal
niet verloochenen.
Anders is voor de volgelingen de aar
digheid eraf!
*t Is tegenwoordig héél lastig, leidend
S.D.A.P.-er te zijn!
In het laatst verschener» nummer van
„Spoor- en Tramwegen” is opgenomen een
overzicht over de maand November van hét
gemiddeld „per dag” vervoerde aantal reiri-
gers met de nachttreinen. Van Amsterdam
naar Utrecht reisden per nacht gemiddeld
30 passagiers derde klas, tien tweede en twee
eerste. Dit houdt niet in dat deze getallen
alleen betrekking hebben op het bereizen
van het traject Amsterdam—Utrecht, want
in dit gemiddelde zijn ook meegerekend die
reizigers, die over Utrecht verder gingen
naar het Zuiden, dan wel daar overstapten
in den trein naar het Noorden, of uit de
richting Rotterdam komend hier overstap
pen voor Maastricht. Vervolgens het tra
ject UtrechtEindhoven. Hier waren voor
de derde, tweede en eerste klas respectieve
lijk 15. 7 en 1 reiziger. Voor het traject
van Eindhoven naar Maastricht waren oe
cijfert 12, 6 en 1. In tegengestelde richtiiK
en in bovengenoemde volgorde der klassen
waren de cijfers voor de drie trajecten
MaastrichtEindhovenUtrechtAmster
dam resp. 7.4 en 0. 6.4 enO. 9.6 en 1. een
vergelijking tusschen de cijfers voor beide
richtingen toont dus aan. dat de animo voor
het nachtreizen van Amsterdam naar Maas
tricht grooter is dan' voor het reizen in de
richting van de ifdstad.
Dan de cijfers voor RotterdamGmntn-
gen. gerangschikt naar de derde, tweede en
eerste klas. Rotterdam—Utrecht: 15, 7 en 1
hier de splitsing Amersfoort^Hengelo- 5 i
en 0. en naar Meppel 19, 9 en 2; Meppel—
Groningen 14, 8 en 1. Meppel—leeuwarden
6, 2 en 0. De belangstelling voor de treinen
uit Groningen en Leeuwarden bleek zeer ge
ring. Van beide richtingen kwamen zeven
passagiers naar Meppel. negen reisden door
naar Amersfoort, waar er met den trein uit
Hengelo gemiddeld acht aankwamen. Van
hier reisden twaalf passagiers door naar
Utrecht en ten slotte hier naar Rotterdam
Op al deze trajecten in de richting van de
Maasstad waren er gemiddeld geen reizigers
eerste klas.
Aneta deelt mede, dat thans vast staat,
dat de desa's Maron, Sakoh en Tegalrendoe
geheel zijn afgebrand.
De resident verzocht om militaire hulp,
welke dadelijk werd verleend: 150 militairen,
onder leiding van den kapitein van den Ge-
neralen Staf Du Croo, zijn naar het bedreig
de gebied gezonden. Bij aankomst aldaar zijn
zü direct begonnen de gewonden uit de ge
vaarlijke zone te brengen. De gewonden heb
ben allen ernstige voet- en beenwonden, die
zU bekwamen bij het loopen door den lava
stroom. -
Onder de gewonden bevindt zich ook een
Europeesche opzichter van den Vulcanoiogi-
schen dienst.
Geen groote vermeerdering van
het aantal dooden verwacht.
Er wordt geen groote vermeerdering boven
het aanvankelijk getaxeerde getaal van
700 slachtoffers verwacht, aangezien de
meeste desa's die in de gevaarlijke zone lig
gen ontruimd zijn. Het vee moest echter wor
den achtergelaten.
Sedert Zondagavond is weinig verande
ring In den toestand gekomen.
Gedurende den nacht kwamen wederom
zeer onrustbarende berichten binnen om
trent de bedreiging van Sroemboeng, doch
de lavastroom is ten minste acht kilometer
van den grooten weg verwijderd, zoodat ge
vaar vóór dien weg voorshands uitgesloten
geacht mag worden.
De tabak en de suiker. Een on
beschrijfelijke ellende.
Het dagblad ,J>e Locomotief" heeft nog
de volgende berichten met betrekking tot de
ramp:
De ergste lavastroom werd gelocallseerd
boven Sroembong. De vrees van de bewoners
van het Klatengebied en de zuidhelllng voor
den lavastroom Is tot dusverre nog niet be
waarheid. Zelfs de aschregens waren tot dus
verre zoo gering, dat de tabak niet bescha
digd is. Het bestuur oordeelt, dat een bedrei
ging van Moentilan onmogelijk is. Djokja
karta is eveneens volkomen buiten gevaar.
De sulkerstreken en de tabakstreken ten Zui
den van den Merapi zijn zeer bevreesd voor
de mogelijkheid dat de lavastroom de bedding
van de Opak zal bereiken. Voorloopig is ech
ter alleen Sroemboeng en de Westelijke hel
ling van den Merapi getroffen. Hier is de
aanblik van de half bedolven desa's ver
schrikkelijk. BU het bezoek van eergisteren
stootte men telkens weer op tientallen half-
bedolven lijken. De militairen begroeven de
dooden, waarbij telkens een vijftigtal in een
gemeenschappelijk graf werden begraven.
Het aantal zwaargewonden, dat naar het
hospitaal is vervoerd, bedraagt 46.
De ellende op de Westelijke helling van
den Merapi is onbeschrijfelijk. Telkens moe
ten nieuwe desa's ontruimd worden. Tegen
het vallen van den avond trokken onafzien
bare stroomen vluchtelingen in de richting
van Klabak en Magelang.
gehouden werd, f
Immers, het stadhuis als hoofdgebouw der
stad, behoort op een centraal punt te zijn
gelegen en dient voor ieder ingezetene op een
gemakkelijke manier bereikbaar te zijn
Bij een toenemende ontwikkeling der stad
zal bij den bouw van een stadhuis op een
andere plaats, dit gebouw niet alleen om
zijn door smalle straten en steger
geheel excentrisch komen te liggen.
stadhuis zou dan komen te staan op
een terrein, waarbij aan den voorkant een
groot plein is ontworpen, waarop de diverse
wegen uitloopen. Aan den Rljnsburgerssingel-
rand kan men met eerbiediging van de Israr-
lietische overtuiging, op de voormalige be
graafplaats een aanleg van plantsoenen tot
stand brengen of deze oppervlakte tot uit
bouw beschikbaar stellen. Door verwljderlnr.
van het politleposthuis, de kegelbaan en de
sociëteit kan men aan den slngelrand dooi
plantsoenaanleg verfraaiing aanbrengen en
van de Binnenvestgracht een straat maken
van pl.m. 30 M. breedte.
Aldus verkrijgt men
Stationsweg-Steenstraat een onbelemmerd
uitzicht op het front van het stadhuis.
De voorstellers vertrouwen dan ook, dat
de raad dit voorstel zal willen aanvaarden
als een ernstige poging om den heer Dudok
in de gelegenheid te stellen, naast het be
staande plan een nieuw vrijstaand raadhuis
te ontwerpen, geheel volgens zUn eigen in
zichten. zonder daarin belemmerd te worden
door een ouden gevel, die gespaard moe’
worden.
-Uw
bedoelde richting niet bereid zijl
verband met onze verder liggende
uoeieiüuên.
Aannemende, dat aan uw brief waarde
moet worden toegekend In dien zin. dat
uw motief niet slechte als een uitvlucht
is te beschouwen, wijzen wij u er op, dat
elke elsch. welke onzerzijds in de jaren
sedert ons bestaan gesteld is, en dat
elke etach. welken wij nog stellen gillen,
niet slechte beoogde en beoogt, de ar
beiders op een hooger levenspeil te
brengen, maar ook gezien moet worden
in het raam van ons algemeene streven,
de arbeidersklasse nader te brengen to-,
haar bevrljding en dus tevens gericht te
tegen de ondergeschikte plaats van den
arbeider in het bedrijfsleven.
In dit opzicht te er dus geen verschil
tusschen onzen etech voor medezeggen
schap en eiken anderen elsch tot ver
betering van de positie der arbeiders.
lil111
HOF