ONS BLAD IMPERIAL - OESTERS en L. Frankenberg—Alkmaar ie JOH. LAUWERS DINSDAG 23 DECEMBER 1930 Voornaamste cMeuws f 1.50 per dozijn CRAMER - Ritsevoort 28 Telefeoa 116 'E 1 7WS pil NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN VIER EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 3«l f 3000 f40 f250 f 125 f50 nog geen resultaat Balans 40-jarig priesterjubilé De Leidsche Raadhuisbouw Het Nederlandsche Wegencongres Het aantal dooden tot 700 beperkt? De postvluchten op Indië 4 De Holland Society De strijd in China Stoomgemaal bij Lemmer 3^ o t» Waarom de trein het Leidsche station voorbijreed - Het Moederhuis voor de St. Juliana-congregatie Reizlgersvervoer met de Nachttreinen Barometers Thermometers PAYGLOP 3 De vesting Toengkoe bestormd: 2000 dooden GESCHIEDEN UITERLIJK DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL A. W. M. H. Pels &Zn.,Wijnhandel Koorstr. 49-51 - Alkmaar - Tel. 207 Jozrnaal-, Rekening-Conrant- en Tab ellarisch Papier SCHAAKMAT ^-«”^«36».-—^^^-^- f750. MOGIFTE MOET 02 STRAFFE VAR VERLIES VAR RECHTER, De uitbarsting van den Merapi NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD i* den Het Tarwe wetje in de Tweede Kamer. De ramp van den Merapi. Trein* on U poring te Zevenaar. Resultaat van het onderzoek h*t zal i willen Barometerstand 9 uur vin.: 774. Stilstand Op Kapel te Hellw Een nieuw stadhuis op de Lammermarkt stadhuis Bespreking van het RUkswegenplau- 1932 het z T reinontsporing Overzicht over de maand November het Een uitstapje naar het Stamland t l 4 S te pgeset Het Is heel omzichtig gesegd; het ..4. j Het sevende postvliegtuig te Bankok. Vooi Kerstmis te Batavia 60 45 65 45 37 ALK MAAK Na 433 De strijd in China, Ï006 dooden bU de toe- storming van de vesting Toenghoe. MO EN AANBOD" ng per plaatsing ntie van 5 regels: meer 6.12 it niet »k bij meet tneentj e voet- e soe- enover P Uld ren in Het de Se van den secretaris heer H. W. O. de Een bankbiljetten-affaire. Fa Waterloo A Sons veroordeeld. ringd maar Dit van af de brug een nvoud n bul- punt h rij ven K aan. lat d liever, danige Ig uit- aan- rzltter groet. lóer. gen, van n over iverla- en van voeren ten, de opende elljken om en >te op- sr na- bij ver een in enkele ergun- veilin- alge- Mi een ongeval roet OCft verlies van een band, f IOC bii ver I te» van een f £f) bit een breuk *an dnodelliken afloop 4wV«" een .oet of een oos duim oi wiwlnaer been nt arm 'l. */u Oude Jeneverf3.25 per Liter Advocaatvanaf f 1.85 per fl. Cognacvanaf f2.50 per fl. Likeuren (10 soorten) v.a. f2.p. fl. SPAANSCHE WIJN., f 1.30 per fl. De vereen iging ..Het Nederlandsche W - gencongres” kwam gisterochtend In een de- zalen van den Dierentuin te 's-Qravenhage onder voorzitterschap van den heer ir. J. .1 jaarvergadering ojj- China en de Mogendheden. Uiteenzetting van Minister Wang. Zware mist In Engeland. 7 dooden en 24 gewonden. •gel f 6.71 voor voor de overige pagina'^ O 50 RUBRIEK „VI bU vooruitbeb f 0.60 per advei iedere reg Vergiftiging in Tsjeeho-Slowakije. das den. ABONNEMENTSPRIJS) Ar kwartaal, voor Alkmaar f 2. Veer bullen Alkmaar f 2413 Mot Geïllustreerd Zondagsblad 0.60 hooger Gistermiddag is het provinciaal stoomge maal bij Lemmer stopgezet. Dit stoomgemaal heeft, na 49 etmalen onafgebroken in wer king te zijn geweest, ruim 300 millioen kub water naar zee gevoerd. "Het is tot dusver nlmnaei zoo tang in be drijf geweest. In bet voorjaar van 1928 was bet'48 etmalen in werking. De waterstand is thans 10 cX boven ZP. ADVERTENTIEPRIJS: regels 1.25: elke regel meer 125 RECLAME per de eerste pagina rails liep en tamelijk beschadigd werd, belde hoofdlijnen werden versperd. Het keer werd emplacement, niet gebeurd. Gisteravond is op het stationemplacement te Zevenaar, vermoedelijk door verkeerden wisselstand, een gedeelte van den D-trein München—Amsterdam ontspoord Het res tauratierijtuig liep op verkeerd spoor, waar door het er achter komende rijtuig uit de De ver- omgelegd over het goederen- Persoonlljke ongelukken zijn 75% 69 C5»/, 18 24 bil verlies van *n anderen vinger. LICHT OP. De lantaarns moeten morgen worden opgestoken om: 4.18 uur. irdeelt en en tuln- het eenlg resujtaat van nar Kamer-debat, maar dat toch ook hoop geeft, dat de overwinning, de zoo drin gend noodige verlaging, ten slotte wel bevochten zal worden. Telefoon: Administratie Bedactie No. 633 Wij verwachtten, dat het N. V. V. met een fijnen zet zou antwoorden, dat het schaakspel nog voortgezet zou worden. Het bestuur van het N. V. V. heeft ons echter teleurgesteld. Het bestuur moet toegeven, dat deze oJ. op zichzelf vrij onschuldige medezeggenschap de hierboven beschre ven strekking heeft. In het vanwege het N. V. V. aan de werkgevers gerichte antwoord-schril ven staat te lezen: Uit Nanking wordt gemeld, dat de re- geerings-troepen na een verbitterd gevecht, dat twee dagen heeft geduurd, de vesting Toengkoe in het .Zuiden van de provincie Kiangsi hebben bestormd. Deze vesting was het hoofdkwartier der communisten Bi) de gevechten zijn 2000 communisten gedord terwijl de gebouwen, waar de plaat- selijke i adenregeertng haar zetel gevestigd had, geheel verwoest en met den grond ge lijk gemaakt zijn Vythonderd gevangenen werden bevrijd. De communisten vluchtten in Zuidelijke richting en worden door bombardeervhegUii- gen achterna gezet. I duren. De Zeereerw. Heer A. H J. Sprengen pas toor van de parochie H. Joan, de Dooper te Letmuklen heeft zijp 40-jarig priester jubilé gevierd, dat ongeveer samenvalt met zijn koperen jubilé als herder van Leimul- den. Het feest werd plechtig voorbereid door de vernieuwing der H. Missie en verder Za terdag en Zondag bekroond door de feeste lijkheden ter eere van den Jubilaris, was de wensch van den jubilaris, dat feestelijkheden alleen kerkelijk zouden vlerd worden, doch de vlaggen moesten tóch ook bulten van feestjubel getuigen. Zaterdag <den elgelijken dag) werd een gezongen H. Mis in het met wimpels en bloe men versierde kerkgebouw opgedragen. ta Zondag werden predikaties gehouden over het H. Priesterschap. Voor de Hoogmis wud de jubilaris begroet met een schitterende priesterdantate gecomponeerd door Dobbel steen. Het zangkoor voerde verdienstelijk de Mis .Xauda Sion" van H. Cuüpers uit. De Zeereerw. jubilaris celebreerde zelf de plechtige H. Mis, daarbij geassisteerd door de Weleerw. Paters Cyprlanus en Bruno van de Orde der CapucUnen, resp. als diaken en sub-dlaken. 's Avonds had een plechtig Lof gecelebreerd dor den jubilaris plaats. Tevens was het plechtige sluiting der H. Missie. De verschillende godsdienstige en kerke- lijke corporaties hebben door een schat van bloemen en kostbare cadeaux van allerlei aard op grootsche wijze van hun eerbied, liefde en sympathie voor den Zeereerw. ju bilaris blijk gegeven. De soc.-dem. raadsfractie te Leiden heeft een voorstel aan den raad gedaan om het nieuwe stadhuis op de Lammermarkt te bouwen. De voorstellers zijn van meening. dat bi) vraagstuk van den stadhuisbouw, be halve dat rekening zal moeten worden ge houden met de kosten, vooral aandacht zal moeten worden geschonken aan stedebouw- kundige eischen en aan de richting, waarin de stad zich uitbreldt. Vanuit dat standpunt bezien, achten zij de keuze van de Breestraat als de plaats waarop het stadhuis zal moeten worden her bouwd. niet gelukkig. Rekening houdende met de toekomstige uitbreiding der stad aanleg van wegen in en om de stad, waar door het centrum der stad zal komen te liggen in de omgeving van het station, waar alle groote verkeerswegen op een bepaald kruispunt zullen samenkomen. zou het vol gens de voorstellers van onjuist inzicht ge tuigen. Indien met deze belangrijke factoren bij den bouw van het stadhuis geen rekening Het zevende postvliegtuig, de P. H.-A. B. 0. Is gisteren 5.38 van Calcutta vertrokken en te 9.30 te Agrab geland. Van daar, is het vliegtuig te 105 opgestegen en in Bangkok aangekomen om 17.15. De PH.-A. E. O. heeft dus een vliegdag ingehaald en komt dus morgen in Batavia aan. Is de schuld van den wagenvervoerder vast komen te staan en is deze buiten dienst gesteld. De Holland Society te New York heeft In samenwerking met de Ned. Spoorwegen en de American Express Cy., met hartelijke instem ming van verschillende Kamers van Koop handel in Nederland en van een aantal Ne- dcrlandsche gemeentebesturen en de Neder landsche regeering voor haar leden In het komende jaar een uitstapje naar Nederland georganiseerd. De deelnemers zullen 15 Augustus 1931 per sa. „Statendam" van de Holland-Amerika- hjn uit New York vertrekken en 24 Aug. da.v. te Rotterdam aankomen. Op het voor- looplg plan staan bezoeken aan Den Haag met bezichtiging van het Vredespaleis, het Maurttshuls, t Huis ten Bosch en een con cert in het" Kurhaus. Daarna bezoeken aan Leiden, de Kagerplassen. het Brasemermeer. Aalsmeer en Warmond; Haarlem, Amster dam met het Rijksmuseum. de diamantslij perij van de firma Asscher. het gemeentelijk Museum. Schiphol, het Koloniaal Museum, zoo mogelijk; voorts Volendam. Edam. Mar ken, Alkmaar, Langendijk en Hoorn. Van daar gaat de tocht naar Leeuwarden, de Frlesche meren. Bolsward. Franeker en Marssum; ten slotte Utrecht, Zeist, Doorn en Breukelen. Het verblijf in Nederland sal tien dagen Stieltjes in algemeene een. In het jaarverslag penningmeester, den Bruyn, wordt herinnerd aan de viering van het tienjarig bestaan, in het bijzonder aan de excursie in het Westland, waarbij nog maals dank wordt gebracht aan de ont vangst aldaar, en aan den feestmaaltijd >r hotel „De Witte Brug”. Het ledenaantal steeg met 100 personeele leden en elf maat schappijen en openbare lichamen tot 700. De verkiezing van vier bestuursleden we gens periodieke aftreding van de heeren mr. D. Hudig. mr, J. H. Mulock Houwer, dr. Ir. M. J. W. Raegholt en ir. M. H. Granpré Molière, die niet herkelsbaar waren, had tot uitslag, dat gekozen werden de heeren H. P J. y,Bloemers, voorzitter van het Instituut varr“Vo!kshulsvestlng en Woningbouw, be noemd burgemeester van Groningen, mr. A. Jonker, directeur van de Ver enlging voor Nederl. Gemeenten te 's-Gr^venhage. C. J van Wijngaarden van Rees, secretaris van den Bond van Vrijwillige Verkeerslnspectles In Nederland te Utrecht en J. Eringaard. voorzitter van de Kon. Ned. Motorwielrii- ders Vereeniging. De voorzitter heette welkom de vertegen woordigers van de Ministers van Waterstaat ei van Defensie, resp. ir. Rosenwald en luit - kolonel Best en majoor Van Dooden. die ter bijwoning van de voordracht van den heet Van der Steur ter vergadering waren geko men. De heer P. J. P. van der Steur, referenda ris aan t Departement van Waterstaat, hield vervolgens een voordracht over ■--* RÜkswegenplan 1932. Uw antwoord komt hierop neer, dat u tot eenlgerlei medewerking In de door ons in doeleinden. 1 Men kan niet zeggen, dat de Kam?r I onvoldoende aandacht heeft geschonken Ij gan de zoo dringend noodige verlaging I der vrachttarieven op de spoorwegen I voor land- en tuinbouwproducten. Acht- I tien van de twee en twintig sprekers I hebben zoo goed als bijna uitsluitend ip I een verlaging aangedrongen en wat ook I niet zonder beteekenls is. was. dat zij I behoorden tot alle politieke partijen. I Bestrijding heeft de elsch tot vracht- I verlaging in dezen tijd van krisls, waar- J fa de waarde der producten enorm I gedaald is, waarbij dan nog komt de be - I eeherming elders, waardoor de afzet be- moeilijkt wordt, niet gevonden. Slech's een afgevaardigde meende dat de bin I nenscheepvaart van verlaging nade-1 I sou ondervinden, maar dat werd direct weerlegd door de bewering, dat groenten en fruit, voor den export bestemd, nooit per-schip worden vervoerd. I Voor den minister en In het bljzond ?r I voor de spoorwegen was het een slechte dag. Toen er staatsexploitatie van <1* I spoorwegen 'moest komen, bepleitte de I regeering dat. op grond van het niet aan j particulieren mogen overlaten van hei I vervoermonopolle. omdat de belangen I van het economisch leven daarbij be- I trokken waren. Thans kwam de minister heel rustig verklaren, dat de spoorweg- politiek bepaald- werd door overwegin gen van vervoerseconomie, zonder zien I Iets aan te trekken van het economische leven. De verdediging van de spoorwegpoli tiek en van het vorderen voor het ver voer van „geen hooge”, doch alleen «minder lage” tarieven, zooals de rege?- ring geschreven had, was poover, om geen stetker woord te gebruiken. Slechts oude en reeds lang weerlegde argumenten moesten dienst doen In h3* antwoord van den minister om het nl-it verlagen der spoorwegtarieven goed te praten. De spoorwegen ondervinden scherpe concurrentie van het vervoer Ic water en per auto, zoodat slechts 15 pro cent van het geheele goederenvervoer per spoor geschiedt. Dit zou nu juist een bewijs leveren voor te hooge tarieven sou leder denken, want daar moet het Rittage vervoer toch aan worden toege schreven. Met andere middelen kan men htykbaar goedkooper vervoeren. Het tegendeel was het geval, want de minister gebruikte het als argument tegen verlaging. De tuinbouw had zich de laatste jaren enorm uitgebreid ondanks het feit, dat de spoorwegvrachten in 1926 verhoog! waren. In de eerste plaats waren de prijzen der producten toen hooger, maar het zou al heel ongelukkig zijn als een zoo belangrijke tak van volkswelvaart als de tuinbouw in zijn ontwikkeling geremd werd door de spoorwegtarieven Tot welke hulpmiddelen de spoorwe- die In dezen natuurlijk den minister advies gediend hebben, hun toe vlucht nemen 'ter verdediging van de hooge vrachtkosten, bleek wel toen de minister beweerde, dat de export beter op verpakking kon bezuinigen, In plaats van aan te dringen op lagere tarieven Hiermede werd wel heel duidelijk aan- gegeven dat de spoorwegen niets van de kwestie begrijpen. Om te kunnen ver knopen, vooral op de internationale markt, moet men prima producten leve ren In. een aan alle eischen beantwoor dende verpakking. Als men daar op zo i gaan bezuinigen, zouden de tuinbouw eu de export zichzelf vermoorden. Het eenige argument, dat eenlg? waarde had, was, dat 25 procent veria ging aan de spoorwegen anderhalf mil lioen minder zou opleveren. Het is best mogelijk, alhoewel er geen bewijs voo. is, want nu er niet vervoerd wordt, ont vangen de spoorwegen ook veel minder maar Minister de Geer heeft nog on langs gezegd, dat de overschotten van vorige jaren er zijn om krlsls-ultgaven te dekken. De Kamer, .die met een eenstemmig heid als zelden wordt -Uangetroffen, ver laging bepleitte, stond heel wat sterker. We willen slechte een argument noe men. In Noord-Holland liggen bijna 100 millioen K.O. kool te wachten op ver- sending, daarvoor zouden 8000 wagons noodig zijn, maar er is geen handel want deze heeft zich verplaatst. Df Nederlandsche exporteurs, die leveren moeten aan Tsjecho-Slowakije, koopen thans hun kool in Slees wijk Holstein omdat het vervoer vandaar naar Praai gld. bedraagt en van Broek op Lan- gendijk precies het dubbele. Duitsch- land ontneemt ons door de lage vrach ten onze afzetgebieden. De spoorwegen moeten het zelf weten, maar het vervoer *al nog meer minderen, want reeds nu vervoeren we dagelijks groote hoeveel heden groenten per vrachtauto naar Oldenburg en Bremen. De minister kon daarom tegen den aandrang, die uit de Kamer op he~i werd uitgeoefend, niet op en moest iets toen. Het zoo gewenschte resultaat, de toezegging, dat de tarieven verlaagd ■ouden worden, bleef helaas uit. Wn telooven niet, dat Minister Reymer oo:t •°Maat is geweest, maar den regel van de •ö*togla, dat een veldheer al veel wint Uit meer dan één artikel tn ons blad kent men het verloop: Aangekondlgd werd, dat bij de roode N.V. „De Arbeiderspers” per I Januari aj. de medezeggenschap zou Ingevoerd worden. De aangekondlgde medezeggenschap werd hier en daar op den keper be schouwd en algemeen was men van oordeel, dat hier van echte medezeg genschap van medebeslissingsrecht geen sprake was. Deze gedachte kwam ook tot uiting In het orgaan van het Verbond van Ne derlandsche Werkgevers. Toen zei het roode N. V. V.: Goed! Wanneer de door ons bij ,JJe Arbeiderspers” In te voeren medezeg genschap dan niets hoegenaamd betee- kent, laten de drie vakcentralen dan eens met uw bestuur samen komen ter bespreking van de mogelijkheid om d«* medezeggenschap, welke bij „De Arbei derspers” zal worden Ingevoerd, ook toe te passen In het door uw Verbond be streken deel van het Nederlandsche bedrijfsleven. Waarna het bestuur van het werkge versverbond het bestuur van het N. V. V. echter herinnerde aan zeer opmerke lijke passages In het indertijd versche nen sociallsatierapport, waarin gezegd werd, dat een aanvankelijk in te voeren medezeggenschap voor de soclaal-demo- kratlsche leiding ten doel had, den weg te effenen tot socialisatie, tot onteige ning der productiemiddelen, tot.... het socialisme. En aangezien de werkgevers er fees telijk voor bedankten, mede te werken tot Invoering van het socialisme, zagen zij In een bespreking, als waartoe hier werd ultgenoodlgd, bok geen heil. Zaterdag heeft aan het station te Leiden een gemeenschappelijk onderzoek plaats ge had naar de oorzaken van het niet tot stil stand komen van trein 1088 op Dinsdag 16 December jJ. In de 1ste klasse wachtkamer, die daarvoor gereserveerd was. had het ge- meenschapnellik onderzoek plaats onder lei ding van den hoofdingenieur, den beer Hei liger; ook het Rljkstoezicht was daarbij te- eenwoordlg. Verschillende personen, oa. dc hoofdconducteur P. van Leun en de wagen- voerder H. Angement. beiden uit Amster dam. werden gehoord. Bij dit onderzoen bleek, dat de electrische trein uit Rotterdam was vertrokken en dat alle remmen toen goed functionneerden. Ook te Schiedam. Delft en Den Haag was de trein regelmatig tot stilstand gekomen en werkten de rem men goed. Na vertrek uit Den Haag zjjn waarschijnlU’ de remmen van de achterste rijtuigen, toen de trein plotseling langzaam moest rijden, defect geraakt. De dat niet meer meewerkten, heeft, om den trein vertraging te brengen, den trein met de zelfde snelheid willen vervoeren, met het bekende gevolg. Bij het onderzoek al wint hjj slechte tijd, kent hU go-i. Er zal een commissie komen, die met grooten spoed de zaak zal onderzoeken Van een op de lange baan schuivep is geen sprake, maar intusschen mm de tuinbouw toch maar het element var> zekerheid, waaraan zoo dringend Be hoefte bestaat. Een commissie om te adviseeren over de algemeene spoorweg- politiek zou wat anders zijn, maar deze commissie lijkt ons volmaakt overbodig. De commissie-Lovink heeft uitvoerig ge adviseerd en eenstemmig voorgesteld de tarieven direct te verlagen en waarom moet dat onderzoek nu weder herhaald.’ Er zal komen een onpartijdige commis sie. alsof de commissie-Lovink door Minister Ruys de Beerenbrouck ingesteld, dat niet is. Deze aanduiding van onpar tijdigheid maakte op de Kamer een zeer □naangenamen indruk. Intusschen is nog geen resultaat be reikt en dit is voor land- en tuinbouw een groote teleurstelling. Indien Je Kamer had kunnen bereiken, dat er nu direct tariefverlaging kwam, dan zou van die daad van de regeering een sug gestieve kracht zijn uitgegaan tot door- zetten. Thans is het omgekeerde het ge val en bestaat de vrees, dat vele tuinders hun bedrijf zullen inkrimpen, met aU jevolg werkloosheid. De strijd om verlaging der vrachtta rieven op de spoorwegen zal moeten worden voortgezet, ook al mag de regee ring nu eenige weken onttrokken zijn aan den drang, die door de Kamer kar. worden uitgeoefend. Zij weet nu echter, dat heel de volksvertegenwoordiging deze verlaging noodig pon wenscht, en dat is voor iaJil- bouw het eenlg resultaat Z. D. H. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschop van Haarlem, heeft niet alleen een halvcn bunder «rond geschonken voor het op te i richten Moederhuis der SL Jullana-congre- gatie. gelegen aan de Kapellaan bU het heiligdom van O. L. Vr. ter Nood in Heiloo. maar Z. D. Tl. zegde ook tien duizend gulden I toe voor den bouw zelf. De architect, de heer H. W. Valk. B.N.A heeft geheel belangloos de architectuur va den toekomstigen bouw op zich genomen. wagenvoerder. die wel bemerkt had. alle remmen der rijtuigen niet In jute .temnr'. on dii nt.d (|m |„1S(.„l|ge r- ooxe.allen veraekerd voor ,otun(^ woord ..socialisme” wordt zelfs niet uit gesproken. Maar de gevolgtrekking is onvermijdelijk; Het is dus waar, dat het voorstel deze medezeggenschap ook elders en meer algemeen ingevoerd te krijgen een min of meer slfnksche poging ge acht moet worden om te komen tot so cialisatie, tot onteigening van de pro ductiemiddelen en tot socialisme. En met deze bekentenis heeft N. V. V. zichzelf schaakmat gezet. Welke princtpieele niet-sociallst zich gewillig, wetend dat hij afgemaakt gaat worden, voor het socialistisch kar retje laten spannen? Nu is het N.V.V. over het antwoord der werkgevers erg boos: het beticht deze werkgevers van „een misleidende voor stelling van zaken” het zegt ken nende den geest van het verbond ver wacht te hebben dat het medezeggen- schapsstreven bij het verbond geen sympathie of steun zou ontmoeten, maar niettemin wel getroffen te zijn door „de onwaardige wijze van behande ling dezer zaak” en het N.V.V. be looft den strijd voort te zetten. Dat is boosheid.wegens tekort aan argumenten. Eerst wanneer de sociaal-demokraten openlijk verklaarden, dat deze mede zeggenschap geen socialistische bedoe ling of strekking heeft, zouden de werk gevers over invoering daarvan kunnen praten, want inderdaad: zooals het plan tot invoering van medezeggenschap bU „De Arbeiderspers” daar ligt, lost het de jarenlang gesuggereerde belofte geens zins in. Maar juist de verder liggende bedoe ling en strekking dwingen tot voorzich tigheid, tot afwijzing. En die strekking en die bedoeling mo gen de sociaal-demokraten nu eenmaal niet verloochenen. Anders is voor de volgelingen de aar digheid eraf! *t Is tegenwoordig héél lastig, leidend S.D.A.P.-er te zijn! In het laatst verschener» nummer van „Spoor- en Tramwegen” is opgenomen een overzicht over de maand November van hét gemiddeld „per dag” vervoerde aantal reiri- gers met de nachttreinen. Van Amsterdam naar Utrecht reisden per nacht gemiddeld 30 passagiers derde klas, tien tweede en twee eerste. Dit houdt niet in dat deze getallen alleen betrekking hebben op het bereizen van het traject Amsterdam—Utrecht, want in dit gemiddelde zijn ook meegerekend die reizigers, die over Utrecht verder gingen naar het Zuiden, dan wel daar overstapten in den trein naar het Noorden, of uit de richting Rotterdam komend hier overstap pen voor Maastricht. Vervolgens het tra ject UtrechtEindhoven. Hier waren voor de derde, tweede en eerste klas respectieve lijk 15. 7 en 1 reiziger. Voor het traject van Eindhoven naar Maastricht waren oe cijfert 12, 6 en 1. In tegengestelde richtiiK en in bovengenoemde volgorde der klassen waren de cijfers voor de drie trajecten MaastrichtEindhovenUtrechtAmster dam resp. 7.4 en 0. 6.4 enO. 9.6 en 1. een vergelijking tusschen de cijfers voor beide richtingen toont dus aan. dat de animo voor het nachtreizen van Amsterdam naar Maas tricht grooter is dan' voor het reizen in de richting van de ifdstad. Dan de cijfers voor RotterdamGmntn- gen. gerangschikt naar de derde, tweede en eerste klas. Rotterdam—Utrecht: 15, 7 en 1 hier de splitsing Amersfoort^Hengelo- 5 i en 0. en naar Meppel 19, 9 en 2; Meppel— Groningen 14, 8 en 1. Meppel—leeuwarden 6, 2 en 0. De belangstelling voor de treinen uit Groningen en Leeuwarden bleek zeer ge ring. Van beide richtingen kwamen zeven passagiers naar Meppel. negen reisden door naar Amersfoort, waar er met den trein uit Hengelo gemiddeld acht aankwamen. Van hier reisden twaalf passagiers door naar Utrecht en ten slotte hier naar Rotterdam Op al deze trajecten in de richting van de Maasstad waren er gemiddeld geen reizigers eerste klas. Aneta deelt mede, dat thans vast staat, dat de desa's Maron, Sakoh en Tegalrendoe geheel zijn afgebrand. De resident verzocht om militaire hulp, welke dadelijk werd verleend: 150 militairen, onder leiding van den kapitein van den Ge- neralen Staf Du Croo, zijn naar het bedreig de gebied gezonden. Bij aankomst aldaar zijn zü direct begonnen de gewonden uit de ge vaarlijke zone te brengen. De gewonden heb ben allen ernstige voet- en beenwonden, die zU bekwamen bij het loopen door den lava stroom. - Onder de gewonden bevindt zich ook een Europeesche opzichter van den Vulcanoiogi- schen dienst. Geen groote vermeerdering van het aantal dooden verwacht. Er wordt geen groote vermeerdering boven het aanvankelijk getaxeerde getaal van 700 slachtoffers verwacht, aangezien de meeste desa's die in de gevaarlijke zone lig gen ontruimd zijn. Het vee moest echter wor den achtergelaten. Sedert Zondagavond is weinig verande ring In den toestand gekomen. Gedurende den nacht kwamen wederom zeer onrustbarende berichten binnen om trent de bedreiging van Sroemboeng, doch de lavastroom is ten minste acht kilometer van den grooten weg verwijderd, zoodat ge vaar vóór dien weg voorshands uitgesloten geacht mag worden. De tabak en de suiker. Een on beschrijfelijke ellende. Het dagblad ,J>e Locomotief" heeft nog de volgende berichten met betrekking tot de ramp: De ergste lavastroom werd gelocallseerd boven Sroembong. De vrees van de bewoners van het Klatengebied en de zuidhelllng voor den lavastroom Is tot dusverre nog niet be waarheid. Zelfs de aschregens waren tot dus verre zoo gering, dat de tabak niet bescha digd is. Het bestuur oordeelt, dat een bedrei ging van Moentilan onmogelijk is. Djokja karta is eveneens volkomen buiten gevaar. De sulkerstreken en de tabakstreken ten Zui den van den Merapi zijn zeer bevreesd voor de mogelijkheid dat de lavastroom de bedding van de Opak zal bereiken. Voorloopig is ech ter alleen Sroemboeng en de Westelijke hel ling van den Merapi getroffen. Hier is de aanblik van de half bedolven desa's ver schrikkelijk. BU het bezoek van eergisteren stootte men telkens weer op tientallen half- bedolven lijken. De militairen begroeven de dooden, waarbij telkens een vijftigtal in een gemeenschappelijk graf werden begraven. Het aantal zwaargewonden, dat naar het hospitaal is vervoerd, bedraagt 46. De ellende op de Westelijke helling van den Merapi is onbeschrijfelijk. Telkens moe ten nieuwe desa's ontruimd worden. Tegen het vallen van den avond trokken onafzien bare stroomen vluchtelingen in de richting van Klabak en Magelang. gehouden werd, f Immers, het stadhuis als hoofdgebouw der stad, behoort op een centraal punt te zijn gelegen en dient voor ieder ingezetene op een gemakkelijke manier bereikbaar te zijn Bij een toenemende ontwikkeling der stad zal bij den bouw van een stadhuis op een andere plaats, dit gebouw niet alleen om zijn door smalle straten en steger geheel excentrisch komen te liggen. stadhuis zou dan komen te staan op een terrein, waarbij aan den voorkant een groot plein is ontworpen, waarop de diverse wegen uitloopen. Aan den Rljnsburgerssingel- rand kan men met eerbiediging van de Israr- lietische overtuiging, op de voormalige be graafplaats een aanleg van plantsoenen tot stand brengen of deze oppervlakte tot uit bouw beschikbaar stellen. Door verwljderlnr. van het politleposthuis, de kegelbaan en de sociëteit kan men aan den slngelrand dooi plantsoenaanleg verfraaiing aanbrengen en van de Binnenvestgracht een straat maken van pl.m. 30 M. breedte. Aldus verkrijgt men Stationsweg-Steenstraat een onbelemmerd uitzicht op het front van het stadhuis. De voorstellers vertrouwen dan ook, dat de raad dit voorstel zal willen aanvaarden als een ernstige poging om den heer Dudok in de gelegenheid te stellen, naast het be staande plan een nieuw vrijstaand raadhuis te ontwerpen, geheel volgens zUn eigen in zichten. zonder daarin belemmerd te worden door een ouden gevel, die gespaard moe’ worden. -Uw bedoelde richting niet bereid zijl verband met onze verder liggende uoeieiüuên. Aannemende, dat aan uw brief waarde moet worden toegekend In dien zin. dat uw motief niet slechte als een uitvlucht is te beschouwen, wijzen wij u er op, dat elke elsch. welke onzerzijds in de jaren sedert ons bestaan gesteld is, en dat elke etach. welken wij nog stellen gillen, niet slechte beoogde en beoogt, de ar beiders op een hooger levenspeil te brengen, maar ook gezien moet worden in het raam van ons algemeene streven, de arbeidersklasse nader te brengen to-, haar bevrljding en dus tevens gericht te tegen de ondergeschikte plaats van den arbeider in het bedrijfsleven. In dit opzicht te er dus geen verschil tusschen onzen etech voor medezeggen schap en eiken anderen elsch tot ver betering van de positie der arbeiders. lil111 HOF

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 1