ROSSEN’
TROOST
ROOKT
y
mededeelmgen
OFFICIEELE
I
1 tri»
I urw
I
PER PAKJE
PROVINCIAAL NIEUWS
De wegen in de Schermer
LANDBOUW EN VEETEELT
De proefpolder te Andijk
CASTRICUM
Motor* en Rijwiel -
verordening
ZWAAGDIJK
VEILING-OVERZICHT
Het te verboden met c~
ANDIJK
WESTWOUD
ANNA PAULOWNA
niet voor
aan te
gund aan de firma J.' Ktlhne, te Alkmaar.
op Zon- en feestdagen, zoomede op da-
worden de tuinders
te verklaren
De proefnemingen in 1930
het motorrijtuig of rijwiel.
borden.
ae-
f
gestopt
houden,
grand hebben.
m eer
■taan
naar
naar
710—2450
1880—3300
Noord
de
Zuid
naar
week
1.20 A f 1.40. Grove werden verkocht
130 8 f 2.20 per 100 KG. Aangevoerd werd
.Geslaagd Mej. O. Halff alhier slaagde
verleden week te Amsterdam voor de examen
stenografie en typen van de „Ver. v. Leer, in
stemmen en Mach."
ver-
per-
K G. stroo
2670—3470
3930—«"00
29"O—6970
32607420
3940—7490
Artikel 13.
Het Is verboden binnen de bebouwde kom
der gemeente met een motorrijtuig of rijwiel
sender noodzaak te blijven staan of een mo-
K.G zaad
28205110
2850—4780
22’0—4710
3100—6180
3910—6’00
1870—2700 5980—7840
Naam der brag..
Nleuwlanderbrug
Zandersbrug
Turfmarkt brug
Kooltulnbrug
Bckkebrug
Dik brug
Pchenenbrug
Spekbrug
Platte Steenenbrug Verdr. Oord
Eenhoorn°brug
St. Annabrug
Kuipersbrug
Dambrug
Zoutkeetbrug
Werfbrug
Popman'brug
Baanbrug
HoMraatbrug
Ridderstraat
Brillesteegbrug
Wasrenaarsbrug
Verlaat tesbiig
Bleekerslootbrug
Coc’crbrug
Hou’brüg
Metiu-brug
Lindenbrug
Max. wielbelastlng
2030 K.G.
1170
1790
1000
2014
1900
2200
2200
I960
1050
650
860
800
570
330
270
2320
370
2000
625
1470
2060
1440
265
2200
1125
705
Koolzaad
Wintergerst
Zomertarwe
Goudgerst
Zegehaver
Kanarlezaad
Kortstr.
grdene erwten 9703540
2280—3'20
870—1520
810—1340
Artikel 18..
Burgemeester en Wethouders kunnen van
de bepalingen vermeld in de artikelen 8. 9.
10 en IC ontheffing verleenen voor bepaalden
Of voor onbepaalden tijd, onder door hen
terrütulg of rijwiel te laten staan:
a. vóór een spoorwegovergang, vóór den
ingang van een weg of uitweg, op den hoek
van een weg of binnen een afstand van 8 M.
wan een of ander;
b. op een brug voor het openbaar verkeer
bestemd of binnen de ruimte tusschen de
de daarvoor aangebrachte stop-
Artikel 14.
Het is den bestuurder van een motorrijtuig
of rijwiel verboden op een weg te rijden,
anders dan met tenminste een hand «aan de
stuurkruk.
Onverminderd het bepaalde in artikel 69
van het Motor- en Rljwlelreglement Is het
aan bestuurders van rijwielen en motorrij
tuigen op twee wielen verboden zonder nood
zaak met meer dan tweeén naast elkander
te rijden.
MIe toej
►Us zaj
•reven.
De he
*op. di
Mrlemei
steun vi
eerste n
Hst b
Mnlands
soeren i
«Blek.
Ook li
ting vai
het aanbod zich hoofdzakelük tot taf wij- f
kende kwaliteit. Was dit goed niet al te f
slecht, dan kon het deze week koopers vtn-
den voor prijzen van 130 tot f 3-.— per 100
KG. De goéde kwaliteit kon van 12M tot
f 5.opbrengen, waarbij een extra mooie
partij tot hoogstens f 550 kon komen.
I ven.-
I beid
I het i
I bend
I doch
I near
I sche
I dertc
I nsan
I door
I tegen
I Oo
I ge™*
I perce
I sche
I dat i
I lelijk
I maxii
I Eer
I den
I Spr.
I Prils
I impor
I meel
I door
De
I of In
I gel g'
I groep
I van a
I ger, u
I te ge
I tarwe
De
fractii
Zü oc
helper
zullen
De
door i
landtx
zicht
krijger
Het
waarvi
erkent
gumen
nen.
Een
van d'
terult
gaat 1
gezinn
hun b
De I
dat he
bouw
wordy;
gelijk,
wanort
achape
De t
die no
tuinder
wen, v
wel de
len.-
Spr.
J3e
vellng
een te(
schatkl
tarwe
met m
ring w
orde vi
De hi
eer wor
en men
andere
maal- i
naren
bultenli
Worden
Sprek
stemme
ging w
onverm
De 1
eenlgszi
ttegenca
Sluis g<
ren gel
groepen
landbot
zijn, Ir
worden.
De h
(R K.)
voorstel
zworen,
tegemoe
Ons 1
product,
quallteli
bereldlr
buitenls
Broed
te vree?
De hi
vrijwel
den aki
band m
is bet e
danig v
vraag b
zal de i
kunnen
Een g
tot zeer
gebod z
den en i
Remaak:
menggel
De h<
»1« de v
de arbe:
Bet n
klasse n
de kapt
bourgeo
Ten sl
leidende
maakt r
graan.
Het b
den. En
brood v
zchatkls
Mfers v
De h«
Je nood
Bedankt. De heer J. Schaper verzocht
eervol ontslag als directeur van het R. K
Zangkoor.
gen van wedstrijden en andere apenbare ver
makelijkheden In het gemeentelijk sport
park: de Nteuwpoortslaan, de Nleuwpoorts-
steeg, de Zuiderhoutlaan. en den Kennemer
straatweg tusschen de Krulslaan en de Re-
gullerslaan;
b. de Noordzijde van de Langestraat. dit is
aan de zijde der even straatnummers op de
oneven dagen der maand, de Zuidzijde van
de Langestraat, dit is de zijde der oneven
stratnummers, op de even dagen der maand.
C. en voorts
I. de navolgende bruggen gesloten te ver
klaren voor motorrljtu’gen en aanhangwa
gens. voor zoover hunne grootste wiefbelas-
tlng het achter elke brug vermelde maxi
mum overschrijdt:
brug en
streep.
c. anders dan asm den kant van den weg,
zoo dicht mogelük bü het trottoir of den
berm, en wel zoodanig dat de lengte-as van
bet motorrijtuig ot -rijwiel evenwijdig aan
de lengte-as van den weg Is.
Het is verboden binnen de bebouwde kom
dar gemeente zonder noodzaak met een mo
torrijtuig op meer dan twee wielen te blijven
staan ot een zoodanig motorrijtuig binnen
een afstand van 8 M. van een aan de over
zijde van den weg geplaatst motorrijtuig op
meer dan twee wielen of van een ander ril
ed voertuig.
Artikel 15
Het is den bestuurder van een motorrijtuig
op twee wielen of een rijwiel verboden daar
op meer dan een persoon mede te voeren of
een persoon mede te voeren anders dan met
behulp van een, in bet bijzonder daarvoor be
stemde inrichting. Dit vervoer moet op de
voor het verkeer minst hinderlijke wijze ge-
•chfeden-
Onverminderd het bepaalde in het vorige
Md is het den bestuurder van een motorrij-
'tulg pp twee wielen of een rijwiel verboden
dakrop te vervoeren een kind beneden den
leeftijd van twee jaren.
Artikel 17.
Bestuurders van motorrijtuigen en rijwie
len zijn verplicht op een weg bij het pas-
meren van een stilstaande autobus op zoo-
danlgen afstand daarvan te blijven, dat het
ta- en uitstappen van passagiers van die
autobus geen belemmering ondervindt.
Zij zijn voorts verplicht onmlddellijk ge
volg te geven aan de door de Politie, In het
belang van de openbare orde of van de vrij
heid en veiligheid van het verkeer gegeven
bevelen en aanwijzingen.
Wanneer het verkeer wordt gestremd of
gestopt, zijn zij verplicht zich op te stellen
in de volgorde van aankomst met dien ver-w
stande, dat:
a. de stopetreep, aangebracht bij kruisin
gen of samenvloeiingen van wegen, niet
woedt overschreden:
b. de linkerzijde van den weg wordt vrij
gelaten;
e. nageleefd worden 1e uiieiA aanwijzin
gen de Politie en die, welke voorkomen op
de ter plaatse van gemeentewege geplaatste
borden.
Bestuurders van rijwielen ziin bevendien
verplicht, wanneer het verkeer gestremd of
wordt, op zoodanige wyze stil te
dat zij minstens één voet op den
van de roode kool zijn die van de Deensche
A. Gemeentebladen 1167 en 1178.
Artikel 8.
Het ia verboden een motorrijtuig op meer
dan twee wielen onbeheerd op den weg te
laten staan op wegen, of gedeelten van we
gen, door Burgemeester en Wethouders aan
te wlizen.
Op de overige wegen geldt dit verbod, voor
zoover faet laten staan het karakter heeft
van geregeld in gebruik nemen van den weg
Het in dit artikel bepaalde geldt
den tijd van bet op- en afladen.
Artikel 9.
een motorrijtuig op
nemen.
Artikel 12.
Het ia verboden zonder noodzaak een md-
terrtjtulg of een rijwiel aanwezig te hebbén
op stoepen of in gras- of bloemperken, of
grasbanden of tusschen plantsoen.
Het Is verboden, in de plantsoenen op
openbare v.-egen minder dan 3 Meter breed,
voorzoover niet als rijwielpad aangewezen, te
rijden
II. onverminderd het bepaalde onder 1. ten
aanzien van de hiervoor genoemde bruggen,
alsmede ten aanzien van de volgende pil de
gemeente In beheer zijnde bruggen, de Belt-
bruv. de Hontvaartbrug, de Pe'.molenbrug en
1e Bmmolenbrug.
de maxlmom-snenieid. door motorrijtuigen
en aanhangwagens, waarvan de grootste
wielbzelartlng 1200 K.G. overschrijdt. In acht
te nemen bij het rijden over de beid hiervoor
bedoelde bruggen, vast te steden op 1# Kilo
meter per uur
De Inwerkingtreding van de hiervoor onder
A. B.. en C. genoemde voorschriften is vast
gesteld op 1 Januari 1931.
Alkmaar. 22 December 1930.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WEndÊ*LAAR. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
Paardeboonen
Gele mosterd
B’auwma anzaad
Roode Star aardappelen 1860031700 K.G.
aan groote en pot*rs; suikerbieten 41200
52500: wort-’en 19300^-37700 KG. loof: voe-
derh’eten «410087800 KG. wartels, 8400—
12400 KG. loof: uien 12600—32100
De geha’ten der onderzochte bietenmon
sters schomme’den tusschen: suikerbieten
18 319,5 pet suiker, 24,525.2 pet. droge
stof; voederbieten ’85—11,1 pet. su1k*r, 13.2—
15.9 pet. droge stof.
De stroo- en loofontwilckellng was nsar
verhouding grooter dan in 1929. De hecto-
litergewichten waren normaal.
ült bemestlnesproeven valt alleen af te
lelden, dat aanwending van stikstof de ont
wikkeling der gewassen heeft bevorderd.
B|j de grondbewerklngsproeven kon dit
jaar geen verschil in opbrengst worden waar-1
genomen tusschen diep en ondiep geploegde
akkers.
Het grasland heeft, zooa’s hiervoor reeds
Is opgemerkt, vermoedelljk geleden doqr den
drogen voorzomer De eerste snede leverde ge
middeld slechts matige hoeveelheden: de op
brengst van de akkers, die vanaf na laar 1928
tot en met na’aar 1929 successievelijk werden
ingeraatd. schommelen tusschen 6900 en
16000 K.G. groene massa of 2800 tot «100
K.G. hooi per H A.
De nagrasontwilckellng, aanvankelijk wat
traag, was later goed te noemen.
De voorlaar 1930 ingezaaide akkers, die bij
het maaien fhalf Juni) der bovengenoemde
akkers nog geen massa haoden gevormd,
ontwilckelden rich later eveneens goed; bU
het maaien (begin Augustus) werden on-
brengsten aan groene massa van 1280016100
K.G. per H.A. verkregen.
De bemestlnrsproeven on grasland wezen
alleen op werking van stikstof.
Van een luceme-prwefveld, voorjaar 1929
aangelegd op een vrij nat terrelngedeelte,
werden In 1930 drie sneden geoogst. De op
brengsten varlee-den gemiddeld: voor de
verste snede IPOO14200 K.G, groene massa
of 41005000 K.G. hooi; voor de tweede
snede 3’004800 K.G. nooi; voor de derde
snede 790011500 K.G. groene massa.
Aan de onkruldbestriidlng moest In 1930
de noodige aandacht worden geschonken. De
droge voorzom-r werkte de bestrijding In de
hand. Evenals In 1929 overbe-rschte weer
het kruiskruid (Seneclo vulgaris).
In 1930 is de lastste hand gelevd aan de
afwerking en inrichting van den polder;
deze is nu gehefel in cultuur.
de Schoolstraat van Noord naar Zuid
(dus van de Paardenmarkt naar de Nieuwe-
sloot);
e. de
het gedeelte der Breedstraat van he<
Vlaandzrhof naar het Payglop van West
naar Oost <dus van Vlaanderhof naar het
Payglop).
X. de maximum snelheid, op wegen bin
nen de bebouwde kom dooi motor-rijtuigen
op meer dan twee wielen door middel waar
van een of meer rii- of voertuigen worden
voortbewogen In acht te nemen, vast te stel
len op 28 kilometer per uur; door alle an
dere motorrijtuigen in acht te nemen op 30
kilometer per uur en door rijwielen in scht
te nemen op 15 kilometer per uur.
XI. aan te wijzen »ls p'aatsen binnen de
bebouwde kom waar de bij artikel 16 eerste
lid van het Motor- en Rljwlelreglement
voorbeschreven wrilrhVi* niet noodlg Is
ten aan zien van stilstaande motorrijtuigen:
a het parkeerterrein aan de Koorstraat
bjj de Groote Kerk;
b. het parkeerterrein op de Steenbrug;
c. het parkeerterrein op het Hofplein;
d. h»t parkeerterrein on de Paardenmarkt;
e. het parkeerterrein op de Platte Steenen
brug;
f. het parkeerterrein vormende een gedeel
te van de laan parallel lo~p"nde aan d'-n
Geesterweg tusschen de uitrit voor auto-
b’is'en aldaar en den Westerweg (de Emaus-
laan>
g. de standplaatsen voor autobussen aan
den Stafonsweg. nabij den Gee'terweg; bü
de Friesche brug. en aan den Nieuwlander-
sln^e!;
XII. aan te wllsen als wegen of gedeelten
van wegen, overeenkomstig artikel 8 der
Motor- eh rijwielverordenlng, waar het ver
boden is een motorrHtuig on meer dan twee
w^lrn onbeheerd te laten staan (narkeeren):
Schoutenstraat, Hoogstraat. Pastoorsteeg.
Achterstraat, Payglop. Boterstraat. Mient.
Kraanbuurt. Hulgbrouwerstraat. Koorstraat
Pftsevoort Vrouwenstraat. Lindengracht Z.z„
Clarissenbuurt. Schete’-doekshaven, Zeven
huizen. Kerkplein, behalve aan de zijde der
woonhuizen en aan de ziide van het Land-
bouwhuis. Pa’eroostcrstraat. St. Laurens-
strast. Schoolstraat. Dubbelebuurt. Doe’.en-
kluft. Lombardsteeg, Koningstraat. Pleter-
straat. Peperstraat. Hou'tll. Marktstraat (al
leen on marktdagen), Waagp’ein (alleen pn
marktdagen). Voordam. Kaansemakersgracht.
Achterlam. Ziidam, Heerenstraat. Toren-
ourg. Wortel'teeg. Lutt'k-oudorp. Heiligland,
Verdronken oord. Fnldsen (tusschen Bierka
de en 8t. Annastraat), St, Annastraat.
Zoutstraat. Kapelsteeg, Hofstraat. Vijvertje,
Zilverstraat, Geest "rain cel (tusschen Gees-
terweg en Kanaalhade). Snaarmanslaan,
'tusschen Spoorstraat en Scharioo);
ZU1. aan te wlizen als gedeelte van een
weg overeenkomstig artikel 8 der Motor- en
rijwielverordenlng. waar het verboden is op
benaalde dagen een mo'orrtjtuig op
dan twee wielen onbeheerd te laten
(parkeeren)
Mto een v&ste standplaats in te rt^^*-***
behoudens bet bepaalde btf artikel 10
Artikel 10.
Behoudens hetgeen bepaald wordt krach
tens de Wet Openbare Vervoermiddelen m
het aw Loden met een autobus op een weg
standplaats in te nemen, ofwel aldaar te
stoppen tot het in- en uitlaten van reizigers.
Artikel 11.
Behoudens hetgeen bepaald wordt krach
tens de Wet Openbare Vervoermiddelen is
het aan den houder of bestuurder van een
motorrijtuig of van een autobus, aan wlen
krachtens artikel 18 een ontltefflng van da
bepaling van artikel 9 of artikel 10 niet is
verleend verboden
lo. op den weg het motorrijtuig of de
autobus aan het publiek te huur aan te bie
den of daarin een plaats te verhuren of ie
huur aan te bieden;
3o. op den weg te rijden of post te vatten
met het kennelijk doel het motorrijtuig of
ds autobus te huur aan te bieden of daar’n
een plaats te verhuren of te huur
bieden.
Achterstraat van Zuid naar Noord
((dus van de Langestraat naar de Koning
straat)
f. het Payglop van Zuid naar Noord (dus
van de Laat naar de Langestraatv
g. de Boterstraat van Noord naar Zuid
(dus van de Langestraat naar de Laat);
h. de Hulgbrouwerstraat van Zuid naar
Noord (dus van de Ldat naar de Kraan
buurt)
1. de Kraanbuurt van Zuid naar
(dus van de Hulgbrouwerstraat naar
Langestraat)
j. de Westzijde van de Mient van Noord
naar Zuid (dus Van net Waagplein naar de
Langestraat)
k. de Oostzijde van de Mient van
naar Noord (dus van de Steenenbrug
bet Fnldsen i
l. de Sint Josephstraat van ZuA
Noord (dus van de Snaarmanslaan
den Stationsweg)
m den .Voordam tusschen Dijk ent Scha-
penbrug van Noord naar Zuid (dus van
den Dijk naar de Schapenorug);
n. den Voordam tusschen Schapenbrug en
Zijdam van Zuid naar Noord (dus van den
Zijdam naa"- de Schapenbrug
o. den Zijdam van Oost naar West (dus
van den Achterdam naar den Voordam);
p. den Achterdam van Noord naar Zuid
(dus van den Djjk naar den Zijdam);
q. de Noordzijde van het Luttlk-Oudorp
van Oost naar West (dus van de Vlotbrug
naar den Zijdam)^
r. de Zuidzijde van het Luttik-oudorp van
West naar Oost (dus van de Appelsteeg
naar de Bierkade); w
s. de Zuidzijde van het Verdronkenoord
behalve het gedeelte tusschen Kapelsteeg en
Kraanbuurt van West naar Oost (dus
van de Kapelsteeg naar den Limmerhoek);
t. de Noordzijde van het Verdronkenoord
van Oost naar West (dus van de Bierkade
naar de Hekelstraat)
u. de Druivenlaan van West naar Oost
(dus van de Snaarmanslaan naar den Oeez-
teralngel).
IX. voortdnrend gesloten te verklaren
voor het berijden in één richting met rfl-
Niet rendabel geweest. In den loop dezer
week houden de zaadhandelaren hun jaar-
Hjksche uitbetalingen. De prijzen, voor na
genoeg alle zaadsoorten, zijn zeer laag,
zoodat ook de zaadteelt dit jaar bü lange
na niet rendabel is geweest. Een verras
sing is dit voor onze telera niet. De prij
zen, waartegen aan de zaadbeurs te Hoorn
verschillende zaadsoorten worden verhan
deld, had hun reeds geleerd, dat de zaad
teelt deelt In de algemeene malaise op tuin
bouwgebied.
Volgens de opgaaf, die een Andjjker
zaadhandelaar aan ons verstrekte, zün de
ultbetallngsprljzen der voornaamste artike
len als volgt: Boonen, dubbele met draad
20, ld. zonder draad 22, Witte reuzen met
draad 24, Perfect 30, Volgers 30, Stamsnjj-
boonen 50, Stoksnjjboonen enkele zonder
draad 46JBtoksnijbo3nen slagzwaard 80. ld.
vroege Veensche 50, Erwtenpeulen Hendriks
en Veenendaalsche 38, Doperwten 28, Tuln-
boonen, lange hangers 24, Wit kleur 30,
Koolzaad: Roem van Enkhuteen 70, Füne»
witte 64, Brunswljker 66, Bleekblad bieten
zaad 36 ct. per K.G.
ut uinnoiiingen woraen achrtftelljk ver
leend. Zij worden geacht tot wederopzeg
ging te zün verleend, tenaü er een tijdsbe
paling In is ultjedrukt en onder stllzwügend
voorbehoud, dat de daaraan verbonden voor
waarden worden In acht genomen.
Wie eenige In d.*ze verordening omschie-
ven ontheffing heeft bekomen en daarmede
in strijd handelt, wordt geacht zonder ont
heffing te hebben gehandeld.
De ontheffing moet door den houder op de
eerste vordering van hen. die belast zün met
het opsporen van overtredingen dezer ver
ordening, aan hen worden vertoond. Bü nlet-
vertoonen wordt men geacht zonder onthef
fing te hebben gehandeld.
toch iets beter; op zich zelf beschouwd zün
ze toch te laag. Eerste kwaliteit werd ver
kocht voor f 150 tot f 2.60 per 100 KG.
De uitschot noteerlng liep van de f 0.60 tot
f 2. Aangevoerd werd totaal 16300 K.G. te
gen 7200 K.G. in de vorige week.
Gele Nep. Voor 125 K.G. Nep werd
taald f 3J0 per 100 K.G.
Gele uien. Voor de uiten is de belangsta-
llng ook geweken. In het begin van
week werd nog f 1.90 en f 2.30 beta»»-
JJ. Zaterdag betaalde men voor m0°‘®
uien slechts f 150. Voor Iets
geruimd, wat weg moet en daaróm bepaalt kwaliteit bedroeg de noteerlng In deze we«
het aanbod zich hoofdzakelijk tot (afwil- f 1-20 l 1.40. Grove werden verkocht vore
1.80 A f 320 per 100 K.G. Aangevoerd w®”
In totaal 18875 K.G. tegen 13050 K.G.
de vorige week. ’I
Peen. Kleine peen werd verkocht w®’
f 0.60 A t 0.70. Groote peen f 1J0 A f
Aangevoerd werd 5675 K.G. tegen 81®Jn
Langendük.
Het pleegt In de maand December en
vooral tegen de Kerstdagen nooit druk te
zün aan de veilingen, maar zoo weinig als
thans van de stapelgroenten wordt afgeaet,
Is nog niet veel voorgekomen. Winterweer
dat ongetwijfeld de vraag wel wat zou ver
levendigen, blijft niet alleen uit, maar het
is dagelijks uitermate zacht.
Van de Roode kooi wordt vrijwel alleen
werd vastgesteld op 1.
De gecombineerde schietwedstrijd werd
vervolgens vastgesteld op 10 Januari a s
5 uur. De wedstrijd zal bestaan uit vrije baan
en geluksbaan. Door het bestuur werd voor
de geluksbaan een nieuw model schüf voor
gesteld. waarmee de aanwezige leden genoe
gen namen.
Op de vraag betreffende de vacature van
wege het vertrek van den voorzitter, werd
medegedeeld dat hierin zal worden voorzien
In de jaarvergadering.
Door den commandant werd 'de wensche-
lükheld naar voren gebracht, de Zwaag-
düksche schutters, voorheen lid dezer af-
deellng, tot den schietwedstrijd toe te laten.
Besloten werd, indien desbetreffende leden
den wensch daartoe te kennen geven, toe
gang te verleenen.
Met een dankwoord door burgemeester
Haverkamp werd de vergadering gesloten.
in nader onderzoek genomen.
Evenals In 1929 was het effect van een
goede ontwatering duidelük merkbaar; de
vakken zonder greppels of drams staken on
gunstig af tegen de begreppelde en gedrai
neerde. Tengevolge ven Ie geringe hoeveel
heid Beerslag gedurende de eerste helft van
1930 was het niet mtArelljk. een betrouwbare
vergelüklng te krijgen tusschen de greppels
en drains onderling.
De verbouwde gewassen hebben bevredi
gende resultaten opgeleverd.
De winter 1929-1930 was zacht en vrij
droog; de wintergewassen hadden voorjaar
1930 grootendeels een behoorlijken stand Op
enjiele tarweveldjes leek de grond we! iets te
fij8 en gesloten geweest te zijn voor een
goede ontwikkeling van de plantjes.
De zomragewassen ontwikkelden zich goed:
de vóórzomer Is wellicht voor het grasland
te droog geweest. Door de natte maanden
Juli en Augustus zltn de oogstwerkzaamhe-
den bemoeilijkt en Is aan enkele gewassen
nogal schade toegebracht. De niet-ontwaterde
perceelen hebben in doorsnede aanzienlijk
minder opgebracht dan de begreppelde en
gedraineerde Op d» nl-t-ontwateTrie vakken
moesten enkele mislukkingen worden gecon
stateerd; de oogst op de grepnel- en draln-
vlakken Is voor het meerendeel der gewassen
even groot geweest als op normale klei
gronden.
Per H.A. omgerekend varieerden de op
brengsten On go-d ontwaterd doch niet be
mest veld als volgt:
Büz. Vrljw. Landstorm In hotel .De
Lindeboom" werd Zaterdagavond ’n druk
bezochte vergadering gehouden van den
Büz. Vrüw.' Landstorm en de plaatselüke
Burgerwacht.
Door den leider, burgemeester Haver
kamp, werd In een korte inleiding het doel
dezer bijeenkomst op duidelijke wüze uit
eengezet.
Spreker zeide, dat de jaarlüks te houden
gecombineerde wedstrijd voor Landstorm en
Burgerwacht door omstandigheden later dan
gewoonlük zal plaats vinden en In overleg
met den commandant tot na de Kerstdagen
Is uitgesteld.
Medegedeeld werd, dat de schutters, zoo
wel van de Burgerwacht als van den Land
storm, worden ingedeeld volgms capaciteit
der gehouden schietoefeningen in klasse A
B en C.
Uit het financieel verslag van den pen
ningmeester blükt, dat de uitgaven bedroe
gen 147.25. Medegedeeld werd, dat uit de
kas van den Büz. Vrij willigen Landstorm
een bedrag van 10.— voor den schietwed
strijd beschikbaar is gesteld, een zelfde be
drag door de Burgerwacht. De mlnlmum-
büdrage voor deelnemers aan den wedstrijd
nog een aanbod van gemiddeld 8 wagons
per dag aan beide veilingen samen, van de
Gele kool bedroeg dit niet meer dan 3 of 4
wagons. Hiervoor was dooreengenomen os
prüs nog weer lager dan vorige week, we
gens het absoluut gebrek aan eenig be
duidende vraag. Slechts voor de meest ge
wilde partütjes werden prüzen betaald van
f 2.00 tot f 2.40 per 100 K.G„ maar de
grooteren en de afwükende kwaliteit vari
eerden van f 1.tot f 2.
Ook Deensche witte kool kwam slechts in
geringe hoeveeheden ter veiling, gemiddeld 6
wagons per dag en kon de prüs van f2^~
tot f 2.60 per 100 K.G. handhaven, waarbjj
het meeste werd betaald voor groote K.-ol,
die naar de fabrieken wordt afgezet. Ook
afwükende kool wordt hiervoor gekocht en
bracht deze voor dit doel nc? gemiddeld
f 150 op.
Behalve voor de kool, was er ook voor de
andere producten weinig belangstelling. De
aanvoer van Bloemkool had weinig betee-
kenls meer. Van wat er nog kwam, gingen
de besten weg voor 5 A 7 cent per stuk.
Het aanbod van Uien is thans vrij con
stant en bedroeg gemiddeld 2 wagons per
dag. De hoogste prüs voor de mooiste par
tijen ging zelden de f 2.20 te boven en ds
afwijkenden noteerden vanaf f 1.60 per
100 K.G
Drielingen brachten tusschen de f 1^.
en f 150 op en de enkele nog komends
partütjes nep van f 250 tot f 3.
Als steeds werden de geringe hoeveelhe
den kleine kroten, ais een product dat spo
radisch voorkomt, graag gekocht en liepen
deze soms tot f 5.60. Van Peen kwamen da
gelijks slechts enkele partijen. Alleen daar
om kon dit product nu weer voor de mooi-
sten tot hoog; tens f 2.per 100 K.G. ko
men, maar dan ook slechts bü uitzondering.
De algemeene toestand in den handel te
dus nog even lusteloos als tevoren en er
wordt daarom sterk op kouder weer gehoopt,
dat hierin mogelük eenige verbetering zou
brengen.
Artikel 18.
Het te den bestuurder verboden op een
weg:
a. te rijden met een twee- of driewielig
motorrijtuig of rijwiel, terwijl de bestuurder
of een ander zich daarop bevindend persoon
aan een ander rü- of voertuig of een
tech daarop bevindend persoon vasthoudt;
b. met een motorrijtuig of rijwiel een last
te vervoeren, die den bestuurder in het vrüe
Uitzicht naar de voorzüde belemmert;
c. met een motorrijtuig op twee wielen at
een rijwiel een last te vervoeren, die in de
breedte meer dan 0.10 M. buiten de stuur
kruk uitsteekt, of waarvan de breedte op
zich zelf meer dan 0.65 bedraagt, of die in
de lengte meer dan 0.10 M. uitsteekt buitep
W ARMENHUIZEN
Overzicht „C. V. V.” 15 Dec.—20 Dee. 1930.
Noodgedwongen zün de land- en tuin-
bouwers In de laatste week er toe gekomen
om den aanvoer van de diverse stapelprus
ducten te verhoogen.
Ja noodgedwongen
een gedeelte van hun producten te verkro
pen. De aanhoudende zachte weersgesteld
heid Is de oorzaak van een dergeijken
aanvoer van producten. Het is algemeea
bekend, dat de kwaliteit van stapelproduc-
ten vergeleken bü de vorige Jaren thans
ver beneden het normale Is. Bü een gere
gelde vorst zou de toestand wat betreft de
kwaliteit niet zoo bedenkelük zün Jam
mer genoeg Is dit niet het geval. Iedere
tuinbouwer klaagt en terecht over de
kwaliteit, en vraagt zich zelf af wat het wor
den moet. Indien het winterweer nog eenlgea
tüd zal uitblüven. Dat, bü eenig winter
weer, de aanvocr eenige malen zal verme
nigvuldigen ligt voor de hand. De land-
huur nog daar gelaten, zitten de betrokkene
tuinbouwers met smart te wachten op kon
tanten, ten einde In hun noodzakelük levens
onderhoud te voorzien.
Roode kool. Intusschen is in de laatste
week meer levendigheid in de brouwerij ge
komen. Zooals gewoonlük was op Maandag
JX totaal geen aanvoer van producten. Dins
dag daarop was het aantal aanvoerders zoo
groot, zooals in geen weken is voorgevallen.
Over het algemeen was de handel in roode
kool stug te noemen. Aangaande de prüzen
van de eerste kwaliteit roode kool zij ver
meld, dat de hoogste noteerlng van de
kleine roode in deze week f 030 per 100
K.G. lager bedroeg dan die van de vorige
week.
Voor groote roode betaalde men op Dins
dag JJ. f 3.20 tot f3 per 100 K.G. Ne
laatstgenoemden dag tot J.l. Zateraag be
droeg de noteerlng van de iets kleinere
roode kool van f 3 tot f4 per 100 K.O.
Voor de afwükende kwaliteit roode kool 1»
de vraag niet zoo groot als die voor de
eerste kwaliteit. Voor doorschot roode werd
van deze week betaald van f 0.80 tot f 3-
De vorige week bedroeg de noteerlng van de
doorschot roode ten hoogste f 350 per 100
K.G. De kale roode kool gold van f 0.60
f 230. De totale aanvoer van roode bedroeg
In deze week 69.000 K.G. tegen 38.300 K.G.
In de vorige week.
Gele kóól. Hoewel de voorraad van gele
kool niet onbelangrijk is, was de aanvoer
van gele kool in deze week toch gering.
Deze bedroeg 7400 K.G. tegen 1000 K.G. ta
de vorige week. De prijzen bleven echter
laag. Dinsdag betaalde men voor eerste kwa
liteit gele kool van f 150—230 en QP
Woensdag d.a.v. van f 2.20 tot f 250 per
100 K.G. Voor doorschot gele kool Is be
taald f 0.60 tot t 1.10 en voor uitschot gele
kool f 1.10.
Deensche witte kool. Ook was de markt
voor Deensche witte kool niet oeiwald
gunstig te noemen. Vergeleken bü de prijzen
Liquidatie van de Tuinbouwvereenlgtag.
Zaterdagavond kwamen de leden van de op
26 April opgeheven veUlngsvereeniging voor
het laatst bijeen in de „Vlas en Korenbeurs",
ter verdeellng van de nalatenschap.
De heer D. Stammes deelt In zün openings
woord mede, dat de liquidatie meer tüd
heeft gevorderd dan aanvankelijk verwacht
werd, maar dat thans toch de rekening op
gemaakt en bereids door de heeren J. Smit
en H. Op ’t Veld nagezien Is.
Na voorlezing en goedkeuring van de no-
ti€en* brengt laatstgenoemde heer verslag
uit. Hij en de h^er Smit hebben de geheele
rekening In orde bevonden en na voorlezing
van de verschillende posten, kan hü de ver
heugende mededeellng doen, dat per aan
deel f 93 uitgekeerd kan worden.
De voorzitter dankt de commissie en den
penningmeester voor hun werk HO maakt
bekend, dat de aandeelen In de weegbrug
geplaatst zijn bü 21 persoren en dat daar
onder niet alleen oud-leden zün. maar ook
andere Ingezetenen, die vee' van de weeg
brug gebruik qiaken, o.a. emcele brandstof
fenhandelaars.
Voor zoover de leden aanwezig zijn, wordt
hun het aandeel In de erfenis uitgekeerd,
dat voor velen in deze tilden slechts een
druppel op een gloelenden steen zal zün.
De heer Stammes neemt dan het woord
en zegt: Dit is dus het einde van een ver-
eeniglng, die In de goede Jaren voor een
f 70 000 veilde Als het tü verloopt, worden
de bakens verzet en zoo is er een tüd ge
komen. vooral gedurende de groote uitbrei
ding der bollencultu’ir, dat de aan voer te
gering werd en er voer de vereeniging geen
bestaansgrond meer was.
Wat in de toekomst gebeuren gaat, weten
we natuurlük niet. Mogelük echter Is. dat
met de uitbreiding der grove teelt weer een
veiling gesticht zal worden, maar dan zal
dat wel niet in dit dee> van den polder
zün. We zijh dan bereid onze krachten In
haar dienst te stellen.
Spr. wil dan tot sluiting overgaan, doch
de heer Kaan, secretaris van de gewezen
vereeniging. gaat nog in kor: bestek haar
leven en werken gedurende 24 Jaar na.
Het hoogtepunt bereikte de vereeniging
In de oorlogsjaren, vooral toen na den wa
tersnood de vrüe teelt werd toegestaan,
waaraan echter verplicht-vellen was
bonden. Spr. meende de vereeniging
soonljik veel dank verschuldigd te zün. daar
zün werk hiervoor vennoedelük aanleiding
is geweest, om hem later lot penningmeester
van den Anna Paulownapolder en kassier
van de Boerenleenbank te benoemen.
Levering schoolbehoeften. De levering
van schoolbehoeften voor de O. L. scholen
in deze gemeente voor het Jaar 1931 is ge-
De Bond v. Bedrijfsautohouders In Neder
land heeft kort geleden over het Wegenon-
derhoud in het waterschap de Schermcer
geklaagd en het Is vanzelfsprekend, dat men
deze klachten in het Polderbestuur nader on
der de oogen gezien heeft.
Vele gebreken waren reeds grootendeels
hersteld vóór het schril ven der be’dril fsauto-
houders In het bezit van het Polderbestuur
kwam.
Naar wü vernemen heeft men er In het
antwoord o.a. op gewezen, dat men eveneens
van meenlng was dat de weg aan het Oost-
elnde van den Grootschermerweg tiidens ’t
bletenvervoer hoogst voorzichtig bereden
moest worden, doch dat op den dag. waarop
de laatste bletenwagen het land ter plaatse
verliet, door toedoen van den polder tevens
de eerste wagens grint op den bovenbedoel
den weg reeds In lo'-ing waren.
De Bond heeft blt’kbaar gemeend dat een
polderbestuui het aangewezen lichaam Is,
dat heeft te zorgen, dat weren van de cate
gorie als de gewraakte, voortdurende tn een
staat van onderhoud verkeeren als zoo goed
mogelijk is te noemen.
.Zoo goed mogelijk” beteekept voor het
waterschap zoo goed mogelük voor den weg
gebruiker. die daarbü het meeste belang
heeft en dus óók voor den bleten-vervoerder.
een beginsel dat in alle opzichten gegrond is
op het waterstaatsrecht.
Velen zün In de laatste jaren de meenlng
toegedaan dat het meerendeel der wegen
(zulke wegen als van den polder daarmder
begrepen) als ob'ecten van algemeen belang
behooren te worden gezien en derhalve ook
door of vanwege de overheid behooren te
worden onderhouden.
Ten aanzien van dit wegenvraagstuk nu
komen de belangen van den polder (en die
van het meerendeel van 'de Noord-Holland-
sche waterschappen' ernstig in het gedrang,
daar de polder eenerzilds heeft te voldoen
aan zün publieken plicht van wegenonder-
houd. waartegenover he:n anderzijds in het
geheel geen hulpbronnen ten dienste staan
of verleend worden. Immers de uitvoering
der Wegenbelasting heeft in onze provincie
tot schromelüke onbillijkheden geleid. Nadat
zich bü de vemeeling der opbrengst hieruit
het Rijk 70 pCt. had gereserveerd, werd de
resteerende 30 pCt. door de provincie Noord-
Holland tot zich genomen, terwjjl er voor de
overige belanghebbenden een theoretische
.kans’’ op uitkeering overbleef.
Wü verwüzen voor dit laatste nog eens
nsar de rede, welke diiikgraaf Wijdenes
Spaans dezer dagen te Behagen heeft ge
houden en welke in onze courant van Don
derdag is opgenomen Het is inderdaak hoogst
onbillijk, dat Rijk en Provincie hier macht
misbruiken en de voor wegenverbetering be
schikbare gelden eenvoudig verdeden, zoo
dat er voor andere lichamen, die voor kost-
baar wegenonderhoud staan. practLsch niets
overblijft. Hat ziet er. gezien de in de Kamer
daar over gehouden besprekingen, niet naar
uit. <Jat hierin spoedig verandering sal ko
lk Gemeenteblad 1182.
Krachtens de bepalingen der Motor- cn
Rüwielverordenlhg hebben Burgemeester en
Wethouders voornoemd besloten:
In het belang van de vrijheid en veilig
heid van het verkeer
I. voortdurend gesloten te verklaren voor
het berüden met alle motorrijtuigen en rij
wielen: het Victonepark, behalve het pad
langs het Noordhollandsch Kanaal, het
Fnidsen (uitgezonderd het gedeelte tusschen
de Bierkade en de St. Annastraat), de Ap
pelsteeg, de Magdalenenstraat, de Krebbe-
stegen van de Gedempte Nleuwesloot tot de
Laat, de Diggelaarsteeg. de Kooltuin, de
Ruitersteeg. de Augustünsteeg. de tunhel met
Noordelijken oprit aan den Bergerweg. de
wandelplaatsen In het plantsoen op het Bol
werk van de Heilooèrbrug tot de Texelsche
brug, de Kitsteeg, de wandelpaden In den
Hout, gelegen:
a. tusschen den Kennemerstraatweg, de
Harddraverslaan en de Kruislaan, uitgezon
derd da twt*e Noordelijkste paden in den
Voorhout, die de verbinding vormen turschen
de Harddraverslaan en den Kennemerstraat
weg;
b. tusschen den Kennemerstraatweg, de
Krulslaan en de Zuiderhoutlaan, uitgezon
derd het breede pad, dat de verbinding
vormt tusschen de Zu derhoutlaan en Kruls
laan, uitkomende nabij den Westerweg;
c. de wandelpaden in den j.g. Westerhout
ten Oosten van den Westerweg en ten Noor
den van de Krul'laan. met uitzondering van
het meest Oostelüke pad. loopende van het
Ropjeskuil langs de Stadskweekerü naar de
Krulslaan. van het breede pad, loopende van
d^ Akerslaan naar den Westerweg nabij den
hoofdingang van de Alg Begraafplaats
(de Weezenlaan) en van het meest Noor
delijke breede boschpad, dat de verbinding
vormt tusschen de Weezenlaan en het Rop
jeskuil.
II. voortdurend gesloten te verklaren
voor het berijden met alle motorrütaigen op
meer dan twee wielen:
de 8t. Jacobstraat, de Nleuwztraat, het
Verdronkenoord tusschen de Kapelsteeg en
de Kraanbuurt. de Korte 8t. Jacobstraat, het
Noordelijkste der twee paden in den Voor
hout. dat de verbinding vormt tusschen de
Metlusgracht en de T esselschad est raat;
III. voortdurend gesloten te verklaren
voor het berijden met alle motorrütaigen:
het pad In het Vlctoriepark la|ks het
Noord-Hollandsch Kanaal, den Zandtrsweg.
zijnde het wandelpad tusschen de Julder-
houtlaan en de Regulierslaan, de Brlllesteeg.
het wandelpad In het plantsoen van de Em-
mabrug tot de Oosterkolkstraat langs de
Singelgracht, de Bleekerslaan. de Hekel
straat. de Most rdsteeg, de Vondelbrug, de
z.g. Vischmarkt tusschen de beide Steenen-
bruggen, de Breestraat, voorzoover gelegen
tusschen Vlaanderhof en Payglop;
TV. tltdelük gesloten te verklaren voor
het berijden met alle motorrütaigen en
rijwielen:
op Maandag, Vrijdag en Zaterdag van 7
uur v.m. tot 2 uur nm.
de Markstraat;
V. tUdelijk gesloten te verklaren voor het
berüden met alle motrrrütalgen op meer dan
twee wielen, ^op Maandag. Vrijdag en Zater
dag van 7 uur vm. tot 2 uur nm.:
de Houttil, behalve het gedeelte tusschen
Marktstraat en Koningstraat, de Plèter-
straat. de Koningstraat, de Mient, het
Waagplein
VI. tüdelük gesloten te verklaren voor
het berüden met alle motorrijtuigen op twee
wielen en rijwielen:
a. op Zaterdag van 8 uur vm tot 1 uur
n.m. de korte Gedempte Nleuwesloot. tus
schen de Marktstraat en het Hofplein, het
Hofplein en de Gedempte Nleuwesloot tus
schen Hofplein en Hoogstraat;
b. op Zaterdag van 4 uur n.m. tot 1Ó uur
nm. de Laat, gelegen tusschen de Schouten
straat en de Kapelsteeg;
VII. tüdelük gesloten te verklaren voor
het berüden met rijwielen:
óp Zaterdagnamiddagen en Zon- en feest
dagen den Zandersweg. zijnde het wandel
pad tusschen de Zuiderhoutlaan en de Regu-
Uerstraat;
VIII. voortdurend gesloten
voor het berijden In één richting met motor
rijtuigen on meer dan twee wielen en wel:
a. de Schoutenstraat van Noord naar
Zuid (dus van d* Langestraat naar de Laat),
1». de Hoogstraat van Noord naar Zuid
(dus van de Nleuwesloot naar de Patemos-
straat)
c. de Dubbelebuurt van Oost naar west
(dus van de Nleuwesloot naar de Paternas-
terstraat);
d.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaai
brengen ter algemeene kennis, dat de voor
naamste bepalingen van de Motor- en R;j-
wielverordenlng en van de uit kracht daar
van vastgestelde besluiten, ongenomen ’n
gemeentebladen 1187, 1178 en 1182, die af-
•ooderiük tegen betaling verkrijgbaar zün
gesteld, lulden als volgt:
De proeven, in 1930 in den proefpolder te
Andük genomen, sluiten aan bü die van de
beide voorgaande jaren.
Als gevolg van de in den zomer 1928 uit
gevoerde ontwatering en van de droge en
warme zomers 1928 en *29 kon in 1929 een
sterke indrogtng van den grond worden ge
constateerd: de slappe niet-begaanbare sllk-
klelgrond, zooals die In Aug. 1927 boven wa
ter kwam, had In den zomer van 1929 aan de
oppervlakte een droge, kruimelige laag gekre
gen. De daaronder liggende laag U-as taai,
brokkelig, terwijl het onderste gedeelte van
den slik-bovengrond het slikachtig karakter
nog gedeeltelijk bezat. Niettegenstaande de
sterke Indroglng was het, op een'enkele uit
sondering na, In 1929 niet mogelük, met
paarden op het terrein te komen: de benoo-
digde trekkracht werd geleverd door een
motortrekker op rupsbanden. Sindsdien heeft
de grond zich nog zooveel ..gezet", dat In
1930 op vrijwel alle terreingedeelten de
paarden bij de verschillende bewerkingen
werden gebruikt
De inzinking van den grond veroorzaakte
een merkbare daling van het maaiveld.
D* ontrllting is blijkens de vooriaarsbemon-
stering 1930 zoover voort geschreden, dat de
bovengrond tot 20 cM diapte practisch ge
sproken vrü van keukenzout is: een uitson
dering hierop vormen de minder intensief
ontwaterde gedeelten. Op grootere diepten
wordt meestal nog zout aangetroffen; de
hoeveelheid neemt naar beneden toe.
In den toestand van de mlero-flora te
dert 1929 weinig verandering gekomen. Die
pere bewerking van den grond en onder
brenging van organische stof bleken de
ontwikkeling der micro-organlsmen te be-