ROSSEN’ TROOST ROOKT y mededeelmgen OFFICIEELE I 1 tri» I urw I PER PAKJE PROVINCIAAL NIEUWS De wegen in de Schermer LANDBOUW EN VEETEELT De proefpolder te Andijk CASTRICUM Motor* en Rijwiel - verordening ZWAAGDIJK VEILING-OVERZICHT Het te verboden met c~ ANDIJK WESTWOUD ANNA PAULOWNA niet voor aan te gund aan de firma J.' Ktlhne, te Alkmaar. op Zon- en feestdagen, zoomede op da- worden de tuinders te verklaren De proefnemingen in 1930 het motorrijtuig of rijwiel. borden. ae- f gestopt houden, grand hebben. m eer ■taan naar naar 710—2450 1880—3300 Noord de Zuid naar week 1.20 A f 1.40. Grove werden verkocht 130 8 f 2.20 per 100 KG. Aangevoerd werd .Geslaagd Mej. O. Halff alhier slaagde verleden week te Amsterdam voor de examen stenografie en typen van de „Ver. v. Leer, in stemmen en Mach." ver- per- K G. stroo 2670—3470 3930—«"00 29"O—6970 32607420 3940—7490 Artikel 13. Het Is verboden binnen de bebouwde kom der gemeente met een motorrijtuig of rijwiel sender noodzaak te blijven staan of een mo- K.G zaad 28205110 2850—4780 22’0—4710 3100—6180 3910—6’00 1870—2700 5980—7840 Naam der brag.. Nleuwlanderbrug Zandersbrug Turfmarkt brug Kooltulnbrug Bckkebrug Dik brug Pchenenbrug Spekbrug Platte Steenenbrug Verdr. Oord Eenhoorn°brug St. Annabrug Kuipersbrug Dambrug Zoutkeetbrug Werfbrug Popman'brug Baanbrug HoMraatbrug Ridderstraat Brillesteegbrug Wasrenaarsbrug Verlaat tesbiig Bleekerslootbrug Coc’crbrug Hou’brüg Metiu-brug Lindenbrug Max. wielbelastlng 2030 K.G. 1170 1790 1000 2014 1900 2200 2200 I960 1050 650 860 800 570 330 270 2320 370 2000 625 1470 2060 1440 265 2200 1125 705 Koolzaad Wintergerst Zomertarwe Goudgerst Zegehaver Kanarlezaad Kortstr. grdene erwten 9703540 2280—3'20 870—1520 810—1340 Artikel 18.. Burgemeester en Wethouders kunnen van de bepalingen vermeld in de artikelen 8. 9. 10 en IC ontheffing verleenen voor bepaalden Of voor onbepaalden tijd, onder door hen terrütulg of rijwiel te laten staan: a. vóór een spoorwegovergang, vóór den ingang van een weg of uitweg, op den hoek van een weg of binnen een afstand van 8 M. wan een of ander; b. op een brug voor het openbaar verkeer bestemd of binnen de ruimte tusschen de de daarvoor aangebrachte stop- Artikel 14. Het is den bestuurder van een motorrijtuig of rijwiel verboden op een weg te rijden, anders dan met tenminste een hand «aan de stuurkruk. Onverminderd het bepaalde in artikel 69 van het Motor- en Rljwlelreglement Is het aan bestuurders van rijwielen en motorrij tuigen op twee wielen verboden zonder nood zaak met meer dan tweeén naast elkander te rijden. MIe toej ►Us zaj •reven. De he *op. di Mrlemei steun vi eerste n Hst b Mnlands soeren i «Blek. Ook li ting vai het aanbod zich hoofdzakelük tot taf wij- f kende kwaliteit. Was dit goed niet al te f slecht, dan kon het deze week koopers vtn- den voor prijzen van 130 tot f 3-.— per 100 KG. De goéde kwaliteit kon van 12M tot f 5.opbrengen, waarbij een extra mooie partij tot hoogstens f 550 kon komen. I ven.- I beid I het i I bend I doch I near I sche I dertc I nsan I door I tegen I Oo I ge™* I perce I sche I dat i I lelijk I maxii I Eer I den I Spr. I Prils I impor I meel I door De I of In I gel g' I groep I van a I ger, u I te ge I tarwe De fractii Zü oc helper zullen De door i landtx zicht krijger Het waarvi erkent gumen nen. Een van d' terult gaat 1 gezinn hun b De I dat he bouw wordy; gelijk, wanort achape De t die no tuinder wen, v wel de len.- Spr. J3e vellng een te( schatkl tarwe met m ring w orde vi De hi eer wor en men andere maal- i naren bultenli Worden Sprek stemme ging w onverm De 1 eenlgszi ttegenca Sluis g< ren gel groepen landbot zijn, Ir worden. De h (R K.) voorstel zworen, tegemoe Ons 1 product, quallteli bereldlr buitenls Broed te vree? De hi vrijwel den aki band m is bet e danig v vraag b zal de i kunnen Een g tot zeer gebod z den en i Remaak: menggel De h< »1« de v de arbe: Bet n klasse n de kapt bourgeo Ten sl leidende maakt r graan. Het b den. En brood v zchatkls Mfers v De h« Je nood Bedankt. De heer J. Schaper verzocht eervol ontslag als directeur van het R. K Zangkoor. gen van wedstrijden en andere apenbare ver makelijkheden In het gemeentelijk sport park: de Nteuwpoortslaan, de Nleuwpoorts- steeg, de Zuiderhoutlaan. en den Kennemer straatweg tusschen de Krulslaan en de Re- gullerslaan; b. de Noordzijde van de Langestraat. dit is aan de zijde der even straatnummers op de oneven dagen der maand, de Zuidzijde van de Langestraat, dit is de zijde der oneven stratnummers, op de even dagen der maand. C. en voorts I. de navolgende bruggen gesloten te ver klaren voor motorrljtu’gen en aanhangwa gens. voor zoover hunne grootste wiefbelas- tlng het achter elke brug vermelde maxi mum overschrijdt: brug en streep. c. anders dan asm den kant van den weg, zoo dicht mogelük bü het trottoir of den berm, en wel zoodanig dat de lengte-as van bet motorrijtuig ot -rijwiel evenwijdig aan de lengte-as van den weg Is. Het is verboden binnen de bebouwde kom dar gemeente zonder noodzaak met een mo torrijtuig op meer dan twee wielen te blijven staan ot een zoodanig motorrijtuig binnen een afstand van 8 M. van een aan de over zijde van den weg geplaatst motorrijtuig op meer dan twee wielen of van een ander ril ed voertuig. Artikel 15 Het is den bestuurder van een motorrijtuig op twee wielen of een rijwiel verboden daar op meer dan een persoon mede te voeren of een persoon mede te voeren anders dan met behulp van een, in bet bijzonder daarvoor be stemde inrichting. Dit vervoer moet op de voor het verkeer minst hinderlijke wijze ge- •chfeden- Onverminderd het bepaalde in het vorige Md is het den bestuurder van een motorrij- 'tulg pp twee wielen of een rijwiel verboden dakrop te vervoeren een kind beneden den leeftijd van twee jaren. Artikel 17. Bestuurders van motorrijtuigen en rijwie len zijn verplicht op een weg bij het pas- meren van een stilstaande autobus op zoo- danlgen afstand daarvan te blijven, dat het ta- en uitstappen van passagiers van die autobus geen belemmering ondervindt. Zij zijn voorts verplicht onmlddellijk ge volg te geven aan de door de Politie, In het belang van de openbare orde of van de vrij heid en veiligheid van het verkeer gegeven bevelen en aanwijzingen. Wanneer het verkeer wordt gestremd of gestopt, zijn zij verplicht zich op te stellen in de volgorde van aankomst met dien ver-w stande, dat: a. de stopetreep, aangebracht bij kruisin gen of samenvloeiingen van wegen, niet woedt overschreden: b. de linkerzijde van den weg wordt vrij gelaten; e. nageleefd worden 1e uiieiA aanwijzin gen de Politie en die, welke voorkomen op de ter plaatse van gemeentewege geplaatste borden. Bestuurders van rijwielen ziin bevendien verplicht, wanneer het verkeer gestremd of wordt, op zoodanige wyze stil te dat zij minstens één voet op den van de roode kool zijn die van de Deensche A. Gemeentebladen 1167 en 1178. Artikel 8. Het ia verboden een motorrijtuig op meer dan twee wielen onbeheerd op den weg te laten staan op wegen, of gedeelten van we gen, door Burgemeester en Wethouders aan te wlizen. Op de overige wegen geldt dit verbod, voor zoover faet laten staan het karakter heeft van geregeld in gebruik nemen van den weg Het in dit artikel bepaalde geldt den tijd van bet op- en afladen. Artikel 9. een motorrijtuig op nemen. Artikel 12. Het ia verboden zonder noodzaak een md- terrtjtulg of een rijwiel aanwezig te hebbén op stoepen of in gras- of bloemperken, of grasbanden of tusschen plantsoen. Het Is verboden, in de plantsoenen op openbare v.-egen minder dan 3 Meter breed, voorzoover niet als rijwielpad aangewezen, te rijden II. onverminderd het bepaalde onder 1. ten aanzien van de hiervoor genoemde bruggen, alsmede ten aanzien van de volgende pil de gemeente In beheer zijnde bruggen, de Belt- bruv. de Hontvaartbrug, de Pe'.molenbrug en 1e Bmmolenbrug. de maxlmom-snenieid. door motorrijtuigen en aanhangwagens, waarvan de grootste wielbzelartlng 1200 K.G. overschrijdt. In acht te nemen bij het rijden over de beid hiervoor bedoelde bruggen, vast te steden op 1# Kilo meter per uur De Inwerkingtreding van de hiervoor onder A. B.. en C. genoemde voorschriften is vast gesteld op 1 Januari 1931. Alkmaar. 22 December 1930. Burgemeester en Wethouders voornoemd, WEndÊ*LAAR. Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. Paardeboonen Gele mosterd B’auwma anzaad Roode Star aardappelen 1860031700 K.G. aan groote en pot*rs; suikerbieten 41200 52500: wort-’en 19300^-37700 KG. loof: voe- derh’eten «410087800 KG. wartels, 8400— 12400 KG. loof: uien 12600—32100 De geha’ten der onderzochte bietenmon sters schomme’den tusschen: suikerbieten 18 319,5 pet suiker, 24,525.2 pet. droge stof; voederbieten ’85—11,1 pet. su1k*r, 13.2— 15.9 pet. droge stof. De stroo- en loofontwilckellng was nsar verhouding grooter dan in 1929. De hecto- litergewichten waren normaal. ült bemestlnesproeven valt alleen af te lelden, dat aanwending van stikstof de ont wikkeling der gewassen heeft bevorderd. B|j de grondbewerklngsproeven kon dit jaar geen verschil in opbrengst worden waar-1 genomen tusschen diep en ondiep geploegde akkers. Het grasland heeft, zooa’s hiervoor reeds Is opgemerkt, vermoedelljk geleden doqr den drogen voorzomer De eerste snede leverde ge middeld slechts matige hoeveelheden: de op brengst van de akkers, die vanaf na laar 1928 tot en met na’aar 1929 successievelijk werden ingeraatd. schommelen tusschen 6900 en 16000 K.G. groene massa of 2800 tot «100 K.G. hooi per H A. De nagrasontwilckellng, aanvankelijk wat traag, was later goed te noemen. De voorlaar 1930 ingezaaide akkers, die bij het maaien fhalf Juni) der bovengenoemde akkers nog geen massa haoden gevormd, ontwilckelden rich later eveneens goed; bU het maaien (begin Augustus) werden on- brengsten aan groene massa van 1280016100 K.G. per H.A. verkregen. De bemestlnrsproeven on grasland wezen alleen op werking van stikstof. Van een luceme-prwefveld, voorjaar 1929 aangelegd op een vrij nat terrelngedeelte, werden In 1930 drie sneden geoogst. De op brengsten varlee-den gemiddeld: voor de verste snede IPOO14200 K.G, groene massa of 41005000 K.G. hooi; voor de tweede snede 3’004800 K.G. nooi; voor de derde snede 790011500 K.G. groene massa. Aan de onkruldbestriidlng moest In 1930 de noodige aandacht worden geschonken. De droge voorzom-r werkte de bestrijding In de hand. Evenals In 1929 overbe-rschte weer het kruiskruid (Seneclo vulgaris). In 1930 is de lastste hand gelevd aan de afwerking en inrichting van den polder; deze is nu gehefel in cultuur. de Schoolstraat van Noord naar Zuid (dus van de Paardenmarkt naar de Nieuwe- sloot); e. de het gedeelte der Breedstraat van he< Vlaandzrhof naar het Payglop van West naar Oost <dus van Vlaanderhof naar het Payglop). X. de maximum snelheid, op wegen bin nen de bebouwde kom dooi motor-rijtuigen op meer dan twee wielen door middel waar van een of meer rii- of voertuigen worden voortbewogen In acht te nemen, vast te stel len op 28 kilometer per uur; door alle an dere motorrijtuigen in acht te nemen op 30 kilometer per uur en door rijwielen in scht te nemen op 15 kilometer per uur. XI. aan te wijzen »ls p'aatsen binnen de bebouwde kom waar de bij artikel 16 eerste lid van het Motor- en Rljwlelreglement voorbeschreven wrilrhVi* niet noodlg Is ten aan zien van stilstaande motorrijtuigen: a het parkeerterrein aan de Koorstraat bjj de Groote Kerk; b. het parkeerterrein op de Steenbrug; c. het parkeerterrein op het Hofplein; d. h»t parkeerterrein on de Paardenmarkt; e. het parkeerterrein op de Platte Steenen brug; f. het parkeerterrein vormende een gedeel te van de laan parallel lo~p"nde aan d'-n Geesterweg tusschen de uitrit voor auto- b’is'en aldaar en den Westerweg (de Emaus- laan> g. de standplaatsen voor autobussen aan den Stafonsweg. nabij den Gee'terweg; bü de Friesche brug. en aan den Nieuwlander- sln^e!; XII. aan te wllsen als wegen of gedeelten van wegen, overeenkomstig artikel 8 der Motor- eh rijwielverordenlng, waar het ver boden is een motorrHtuig on meer dan twee w^lrn onbeheerd te laten staan (narkeeren): Schoutenstraat, Hoogstraat. Pastoorsteeg. Achterstraat, Payglop. Boterstraat. Mient. Kraanbuurt. Hulgbrouwerstraat. Koorstraat Pftsevoort Vrouwenstraat. Lindengracht Z.z„ Clarissenbuurt. Schete’-doekshaven, Zeven huizen. Kerkplein, behalve aan de zijde der woonhuizen en aan de ziide van het Land- bouwhuis. Pa’eroostcrstraat. St. Laurens- strast. Schoolstraat. Dubbelebuurt. Doe’.en- kluft. Lombardsteeg, Koningstraat. Pleter- straat. Peperstraat. Hou'tll. Marktstraat (al leen on marktdagen), Waagp’ein (alleen pn marktdagen). Voordam. Kaansemakersgracht. Achterlam. Ziidam, Heerenstraat. Toren- ourg. Wortel'teeg. Lutt'k-oudorp. Heiligland, Verdronken oord. Fnldsen (tusschen Bierka de en 8t. Annastraat), St, Annastraat. Zoutstraat. Kapelsteeg, Hofstraat. Vijvertje, Zilverstraat, Geest "rain cel (tusschen Gees- terweg en Kanaalhade). Snaarmanslaan, 'tusschen Spoorstraat en Scharioo); ZU1. aan te wlizen als gedeelte van een weg overeenkomstig artikel 8 der Motor- en rijwielverordenlng. waar het verboden is op benaalde dagen een mo'orrtjtuig op dan twee wielen onbeheerd te laten (parkeeren) Mto een v&ste standplaats in te rt^^*-*** behoudens bet bepaalde btf artikel 10 Artikel 10. Behoudens hetgeen bepaald wordt krach tens de Wet Openbare Vervoermiddelen m het aw Loden met een autobus op een weg standplaats in te nemen, ofwel aldaar te stoppen tot het in- en uitlaten van reizigers. Artikel 11. Behoudens hetgeen bepaald wordt krach tens de Wet Openbare Vervoermiddelen is het aan den houder of bestuurder van een motorrijtuig of van een autobus, aan wlen krachtens artikel 18 een ontltefflng van da bepaling van artikel 9 of artikel 10 niet is verleend verboden lo. op den weg het motorrijtuig of de autobus aan het publiek te huur aan te bie den of daarin een plaats te verhuren of ie huur aan te bieden; 3o. op den weg te rijden of post te vatten met het kennelijk doel het motorrijtuig of ds autobus te huur aan te bieden of daar’n een plaats te verhuren of te huur bieden. Achterstraat van Zuid naar Noord ((dus van de Langestraat naar de Koning straat) f. het Payglop van Zuid naar Noord (dus van de Laat naar de Langestraatv g. de Boterstraat van Noord naar Zuid (dus van de Langestraat naar de Laat); h. de Hulgbrouwerstraat van Zuid naar Noord (dus van de Ldat naar de Kraan buurt) 1. de Kraanbuurt van Zuid naar (dus van de Hulgbrouwerstraat naar Langestraat) j. de Westzijde van de Mient van Noord naar Zuid (dus Van net Waagplein naar de Langestraat) k. de Oostzijde van de Mient van naar Noord (dus van de Steenenbrug bet Fnldsen i l. de Sint Josephstraat van ZuA Noord (dus van de Snaarmanslaan den Stationsweg) m den .Voordam tusschen Dijk ent Scha- penbrug van Noord naar Zuid (dus van den Dijk naar de Schapenorug); n. den Voordam tusschen Schapenbrug en Zijdam van Zuid naar Noord (dus van den Zijdam naa"- de Schapenbrug o. den Zijdam van Oost naar West (dus van den Achterdam naar den Voordam); p. den Achterdam van Noord naar Zuid (dus van den Djjk naar den Zijdam); q. de Noordzijde van het Luttlk-Oudorp van Oost naar West (dus van de Vlotbrug naar den Zijdam)^ r. de Zuidzijde van het Luttik-oudorp van West naar Oost (dus van de Appelsteeg naar de Bierkade); w s. de Zuidzijde van het Verdronkenoord behalve het gedeelte tusschen Kapelsteeg en Kraanbuurt van West naar Oost (dus van de Kapelsteeg naar den Limmerhoek); t. de Noordzijde van het Verdronkenoord van Oost naar West (dus van de Bierkade naar de Hekelstraat) u. de Druivenlaan van West naar Oost (dus van de Snaarmanslaan naar den Oeez- teralngel). IX. voortdnrend gesloten te verklaren voor het berijden in één richting met rfl- Niet rendabel geweest. In den loop dezer week houden de zaadhandelaren hun jaar- Hjksche uitbetalingen. De prijzen, voor na genoeg alle zaadsoorten, zijn zeer laag, zoodat ook de zaadteelt dit jaar bü lange na niet rendabel is geweest. Een verras sing is dit voor onze telera niet. De prij zen, waartegen aan de zaadbeurs te Hoorn verschillende zaadsoorten worden verhan deld, had hun reeds geleerd, dat de zaad teelt deelt In de algemeene malaise op tuin bouwgebied. Volgens de opgaaf, die een Andjjker zaadhandelaar aan ons verstrekte, zün de ultbetallngsprljzen der voornaamste artike len als volgt: Boonen, dubbele met draad 20, ld. zonder draad 22, Witte reuzen met draad 24, Perfect 30, Volgers 30, Stamsnjj- boonen 50, Stoksnjjboonen enkele zonder draad 46JBtoksnijbo3nen slagzwaard 80. ld. vroege Veensche 50, Erwtenpeulen Hendriks en Veenendaalsche 38, Doperwten 28, Tuln- boonen, lange hangers 24, Wit kleur 30, Koolzaad: Roem van Enkhuteen 70, Füne» witte 64, Brunswljker 66, Bleekblad bieten zaad 36 ct. per K.G. ut uinnoiiingen woraen achrtftelljk ver leend. Zij worden geacht tot wederopzeg ging te zün verleend, tenaü er een tijdsbe paling In is ultjedrukt en onder stllzwügend voorbehoud, dat de daaraan verbonden voor waarden worden In acht genomen. Wie eenige In d.*ze verordening omschie- ven ontheffing heeft bekomen en daarmede in strijd handelt, wordt geacht zonder ont heffing te hebben gehandeld. De ontheffing moet door den houder op de eerste vordering van hen. die belast zün met het opsporen van overtredingen dezer ver ordening, aan hen worden vertoond. Bü nlet- vertoonen wordt men geacht zonder onthef fing te hebben gehandeld. toch iets beter; op zich zelf beschouwd zün ze toch te laag. Eerste kwaliteit werd ver kocht voor f 150 tot f 2.60 per 100 KG. De uitschot noteerlng liep van de f 0.60 tot f 2. Aangevoerd werd totaal 16300 K.G. te gen 7200 K.G. in de vorige week. Gele Nep. Voor 125 K.G. Nep werd taald f 3J0 per 100 K.G. Gele uien. Voor de uiten is de belangsta- llng ook geweken. In het begin van week werd nog f 1.90 en f 2.30 beta»»- JJ. Zaterdag betaalde men voor m0°‘® uien slechts f 150. Voor Iets geruimd, wat weg moet en daaróm bepaalt kwaliteit bedroeg de noteerlng In deze we« het aanbod zich hoofdzakelijk tot (afwil- f 1-20 l 1.40. Grove werden verkocht vore 1.80 A f 320 per 100 K.G. Aangevoerd w®” In totaal 18875 K.G. tegen 13050 K.G. de vorige week. ’I Peen. Kleine peen werd verkocht w®’ f 0.60 A t 0.70. Groote peen f 1J0 A f Aangevoerd werd 5675 K.G. tegen 81®Jn Langendük. Het pleegt In de maand December en vooral tegen de Kerstdagen nooit druk te zün aan de veilingen, maar zoo weinig als thans van de stapelgroenten wordt afgeaet, Is nog niet veel voorgekomen. Winterweer dat ongetwijfeld de vraag wel wat zou ver levendigen, blijft niet alleen uit, maar het is dagelijks uitermate zacht. Van de Roode kooi wordt vrijwel alleen werd vastgesteld op 1. De gecombineerde schietwedstrijd werd vervolgens vastgesteld op 10 Januari a s 5 uur. De wedstrijd zal bestaan uit vrije baan en geluksbaan. Door het bestuur werd voor de geluksbaan een nieuw model schüf voor gesteld. waarmee de aanwezige leden genoe gen namen. Op de vraag betreffende de vacature van wege het vertrek van den voorzitter, werd medegedeeld dat hierin zal worden voorzien In de jaarvergadering. Door den commandant werd 'de wensche- lükheld naar voren gebracht, de Zwaag- düksche schutters, voorheen lid dezer af- deellng, tot den schietwedstrijd toe te laten. Besloten werd, indien desbetreffende leden den wensch daartoe te kennen geven, toe gang te verleenen. Met een dankwoord door burgemeester Haverkamp werd de vergadering gesloten. in nader onderzoek genomen. Evenals In 1929 was het effect van een goede ontwatering duidelük merkbaar; de vakken zonder greppels of drams staken on gunstig af tegen de begreppelde en gedrai neerde. Tengevolge ven Ie geringe hoeveel heid Beerslag gedurende de eerste helft van 1930 was het niet mtArelljk. een betrouwbare vergelüklng te krijgen tusschen de greppels en drains onderling. De verbouwde gewassen hebben bevredi gende resultaten opgeleverd. De winter 1929-1930 was zacht en vrij droog; de wintergewassen hadden voorjaar 1930 grootendeels een behoorlijken stand Op enjiele tarweveldjes leek de grond we! iets te fij8 en gesloten geweest te zijn voor een goede ontwikkeling van de plantjes. De zomragewassen ontwikkelden zich goed: de vóórzomer Is wellicht voor het grasland te droog geweest. Door de natte maanden Juli en Augustus zltn de oogstwerkzaamhe- den bemoeilijkt en Is aan enkele gewassen nogal schade toegebracht. De niet-ontwaterde perceelen hebben in doorsnede aanzienlijk minder opgebracht dan de begreppelde en gedraineerde Op d» nl-t-ontwateTrie vakken moesten enkele mislukkingen worden gecon stateerd; de oogst op de grepnel- en draln- vlakken Is voor het meerendeel der gewassen even groot geweest als op normale klei gronden. Per H.A. omgerekend varieerden de op brengsten On go-d ontwaterd doch niet be mest veld als volgt: Büz. Vrljw. Landstorm In hotel .De Lindeboom" werd Zaterdagavond ’n druk bezochte vergadering gehouden van den Büz. Vrüw.' Landstorm en de plaatselüke Burgerwacht. Door den leider, burgemeester Haver kamp, werd In een korte inleiding het doel dezer bijeenkomst op duidelijke wüze uit eengezet. Spreker zeide, dat de jaarlüks te houden gecombineerde wedstrijd voor Landstorm en Burgerwacht door omstandigheden later dan gewoonlük zal plaats vinden en In overleg met den commandant tot na de Kerstdagen Is uitgesteld. Medegedeeld werd, dat de schutters, zoo wel van de Burgerwacht als van den Land storm, worden ingedeeld volgms capaciteit der gehouden schietoefeningen in klasse A B en C. Uit het financieel verslag van den pen ningmeester blükt, dat de uitgaven bedroe gen 147.25. Medegedeeld werd, dat uit de kas van den Büz. Vrij willigen Landstorm een bedrag van 10.— voor den schietwed strijd beschikbaar is gesteld, een zelfde be drag door de Burgerwacht. De mlnlmum- büdrage voor deelnemers aan den wedstrijd nog een aanbod van gemiddeld 8 wagons per dag aan beide veilingen samen, van de Gele kool bedroeg dit niet meer dan 3 of 4 wagons. Hiervoor was dooreengenomen os prüs nog weer lager dan vorige week, we gens het absoluut gebrek aan eenig be duidende vraag. Slechts voor de meest ge wilde partütjes werden prüzen betaald van f 2.00 tot f 2.40 per 100 K.G„ maar de grooteren en de afwükende kwaliteit vari eerden van f 1.tot f 2. Ook Deensche witte kool kwam slechts in geringe hoeveeheden ter veiling, gemiddeld 6 wagons per dag en kon de prüs van f2^~ tot f 2.60 per 100 K.G. handhaven, waarbjj het meeste werd betaald voor groote K.-ol, die naar de fabrieken wordt afgezet. Ook afwükende kool wordt hiervoor gekocht en bracht deze voor dit doel nc? gemiddeld f 150 op. Behalve voor de kool, was er ook voor de andere producten weinig belangstelling. De aanvoer van Bloemkool had weinig betee- kenls meer. Van wat er nog kwam, gingen de besten weg voor 5 A 7 cent per stuk. Het aanbod van Uien is thans vrij con stant en bedroeg gemiddeld 2 wagons per dag. De hoogste prüs voor de mooiste par tijen ging zelden de f 2.20 te boven en ds afwijkenden noteerden vanaf f 1.60 per 100 K.G Drielingen brachten tusschen de f 1^. en f 150 op en de enkele nog komends partütjes nep van f 250 tot f 3. Als steeds werden de geringe hoeveelhe den kleine kroten, ais een product dat spo radisch voorkomt, graag gekocht en liepen deze soms tot f 5.60. Van Peen kwamen da gelijks slechts enkele partijen. Alleen daar om kon dit product nu weer voor de mooi- sten tot hoog; tens f 2.per 100 K.G. ko men, maar dan ook slechts bü uitzondering. De algemeene toestand in den handel te dus nog even lusteloos als tevoren en er wordt daarom sterk op kouder weer gehoopt, dat hierin mogelük eenige verbetering zou brengen. Artikel 18. Het te den bestuurder verboden op een weg: a. te rijden met een twee- of driewielig motorrijtuig of rijwiel, terwijl de bestuurder of een ander zich daarop bevindend persoon aan een ander rü- of voertuig of een tech daarop bevindend persoon vasthoudt; b. met een motorrijtuig of rijwiel een last te vervoeren, die den bestuurder in het vrüe Uitzicht naar de voorzüde belemmert; c. met een motorrijtuig op twee wielen at een rijwiel een last te vervoeren, die in de breedte meer dan 0.10 M. buiten de stuur kruk uitsteekt, of waarvan de breedte op zich zelf meer dan 0.65 bedraagt, of die in de lengte meer dan 0.10 M. uitsteekt buitep W ARMENHUIZEN Overzicht „C. V. V.” 15 Dec.—20 Dee. 1930. Noodgedwongen zün de land- en tuin- bouwers In de laatste week er toe gekomen om den aanvoer van de diverse stapelprus ducten te verhoogen. Ja noodgedwongen een gedeelte van hun producten te verkro pen. De aanhoudende zachte weersgesteld heid Is de oorzaak van een dergeijken aanvoer van producten. Het is algemeea bekend, dat de kwaliteit van stapelproduc- ten vergeleken bü de vorige Jaren thans ver beneden het normale Is. Bü een gere gelde vorst zou de toestand wat betreft de kwaliteit niet zoo bedenkelük zün Jam mer genoeg Is dit niet het geval. Iedere tuinbouwer klaagt en terecht over de kwaliteit, en vraagt zich zelf af wat het wor den moet. Indien het winterweer nog eenlgea tüd zal uitblüven. Dat, bü eenig winter weer, de aanvocr eenige malen zal verme nigvuldigen ligt voor de hand. De land- huur nog daar gelaten, zitten de betrokkene tuinbouwers met smart te wachten op kon tanten, ten einde In hun noodzakelük levens onderhoud te voorzien. Roode kool. Intusschen is in de laatste week meer levendigheid in de brouwerij ge komen. Zooals gewoonlük was op Maandag JX totaal geen aanvoer van producten. Dins dag daarop was het aantal aanvoerders zoo groot, zooals in geen weken is voorgevallen. Over het algemeen was de handel in roode kool stug te noemen. Aangaande de prüzen van de eerste kwaliteit roode kool zij ver meld, dat de hoogste noteerlng van de kleine roode in deze week f 030 per 100 K.G. lager bedroeg dan die van de vorige week. Voor groote roode betaalde men op Dins dag JJ. f 3.20 tot f3 per 100 K.G. Ne laatstgenoemden dag tot J.l. Zateraag be droeg de noteerlng van de iets kleinere roode kool van f 3 tot f4 per 100 K.O. Voor de afwükende kwaliteit roode kool 1» de vraag niet zoo groot als die voor de eerste kwaliteit. Voor doorschot roode werd van deze week betaald van f 0.80 tot f 3- De vorige week bedroeg de noteerlng van de doorschot roode ten hoogste f 350 per 100 K.G. De kale roode kool gold van f 0.60 f 230. De totale aanvoer van roode bedroeg In deze week 69.000 K.G. tegen 38.300 K.G. In de vorige week. Gele kóól. Hoewel de voorraad van gele kool niet onbelangrijk is, was de aanvoer van gele kool in deze week toch gering. Deze bedroeg 7400 K.G. tegen 1000 K.G. ta de vorige week. De prijzen bleven echter laag. Dinsdag betaalde men voor eerste kwa liteit gele kool van f 150—230 en QP Woensdag d.a.v. van f 2.20 tot f 250 per 100 K.G. Voor doorschot gele kool Is be taald f 0.60 tot t 1.10 en voor uitschot gele kool f 1.10. Deensche witte kool. Ook was de markt voor Deensche witte kool niet oeiwald gunstig te noemen. Vergeleken bü de prijzen Liquidatie van de Tuinbouwvereenlgtag. Zaterdagavond kwamen de leden van de op 26 April opgeheven veUlngsvereeniging voor het laatst bijeen in de „Vlas en Korenbeurs", ter verdeellng van de nalatenschap. De heer D. Stammes deelt In zün openings woord mede, dat de liquidatie meer tüd heeft gevorderd dan aanvankelijk verwacht werd, maar dat thans toch de rekening op gemaakt en bereids door de heeren J. Smit en H. Op ’t Veld nagezien Is. Na voorlezing en goedkeuring van de no- ti€en* brengt laatstgenoemde heer verslag uit. Hij en de h^er Smit hebben de geheele rekening In orde bevonden en na voorlezing van de verschillende posten, kan hü de ver heugende mededeellng doen, dat per aan deel f 93 uitgekeerd kan worden. De voorzitter dankt de commissie en den penningmeester voor hun werk HO maakt bekend, dat de aandeelen In de weegbrug geplaatst zijn bü 21 persoren en dat daar onder niet alleen oud-leden zün. maar ook andere Ingezetenen, die vee' van de weeg brug gebruik qiaken, o.a. emcele brandstof fenhandelaars. Voor zoover de leden aanwezig zijn, wordt hun het aandeel In de erfenis uitgekeerd, dat voor velen in deze tilden slechts een druppel op een gloelenden steen zal zün. De heer Stammes neemt dan het woord en zegt: Dit is dus het einde van een ver- eeniglng, die In de goede Jaren voor een f 70 000 veilde Als het tü verloopt, worden de bakens verzet en zoo is er een tüd ge komen. vooral gedurende de groote uitbrei ding der bollencultu’ir, dat de aan voer te gering werd en er voer de vereeniging geen bestaansgrond meer was. Wat in de toekomst gebeuren gaat, weten we natuurlük niet. Mogelük echter Is. dat met de uitbreiding der grove teelt weer een veiling gesticht zal worden, maar dan zal dat wel niet in dit dee> van den polder zün. We zijh dan bereid onze krachten In haar dienst te stellen. Spr. wil dan tot sluiting overgaan, doch de heer Kaan, secretaris van de gewezen vereeniging. gaat nog in kor: bestek haar leven en werken gedurende 24 Jaar na. Het hoogtepunt bereikte de vereeniging In de oorlogsjaren, vooral toen na den wa tersnood de vrüe teelt werd toegestaan, waaraan echter verplicht-vellen was bonden. Spr. meende de vereeniging soonljik veel dank verschuldigd te zün. daar zün werk hiervoor vennoedelük aanleiding is geweest, om hem later lot penningmeester van den Anna Paulownapolder en kassier van de Boerenleenbank te benoemen. Levering schoolbehoeften. De levering van schoolbehoeften voor de O. L. scholen in deze gemeente voor het Jaar 1931 is ge- De Bond v. Bedrijfsautohouders In Neder land heeft kort geleden over het Wegenon- derhoud in het waterschap de Schermcer geklaagd en het Is vanzelfsprekend, dat men deze klachten in het Polderbestuur nader on der de oogen gezien heeft. Vele gebreken waren reeds grootendeels hersteld vóór het schril ven der be’dril fsauto- houders In het bezit van het Polderbestuur kwam. Naar wü vernemen heeft men er In het antwoord o.a. op gewezen, dat men eveneens van meenlng was dat de weg aan het Oost- elnde van den Grootschermerweg tiidens ’t bletenvervoer hoogst voorzichtig bereden moest worden, doch dat op den dag. waarop de laatste bletenwagen het land ter plaatse verliet, door toedoen van den polder tevens de eerste wagens grint op den bovenbedoel den weg reeds In lo'-ing waren. De Bond heeft blt’kbaar gemeend dat een polderbestuui het aangewezen lichaam Is, dat heeft te zorgen, dat weren van de cate gorie als de gewraakte, voortdurende tn een staat van onderhoud verkeeren als zoo goed mogelijk is te noemen. .Zoo goed mogelijk” beteekept voor het waterschap zoo goed mogelük voor den weg gebruiker. die daarbü het meeste belang heeft en dus óók voor den bleten-vervoerder. een beginsel dat in alle opzichten gegrond is op het waterstaatsrecht. Velen zün In de laatste jaren de meenlng toegedaan dat het meerendeel der wegen (zulke wegen als van den polder daarmder begrepen) als ob'ecten van algemeen belang behooren te worden gezien en derhalve ook door of vanwege de overheid behooren te worden onderhouden. Ten aanzien van dit wegenvraagstuk nu komen de belangen van den polder (en die van het meerendeel van 'de Noord-Holland- sche waterschappen' ernstig in het gedrang, daar de polder eenerzilds heeft te voldoen aan zün publieken plicht van wegenonder- houd. waartegenover he:n anderzijds in het geheel geen hulpbronnen ten dienste staan of verleend worden. Immers de uitvoering der Wegenbelasting heeft in onze provincie tot schromelüke onbillijkheden geleid. Nadat zich bü de vemeeling der opbrengst hieruit het Rijk 70 pCt. had gereserveerd, werd de resteerende 30 pCt. door de provincie Noord- Holland tot zich genomen, terwjjl er voor de overige belanghebbenden een theoretische .kans’’ op uitkeering overbleef. Wü verwüzen voor dit laatste nog eens nsar de rede, welke diiikgraaf Wijdenes Spaans dezer dagen te Behagen heeft ge houden en welke in onze courant van Don derdag is opgenomen Het is inderdaak hoogst onbillijk, dat Rijk en Provincie hier macht misbruiken en de voor wegenverbetering be schikbare gelden eenvoudig verdeden, zoo dat er voor andere lichamen, die voor kost- baar wegenonderhoud staan. practLsch niets overblijft. Hat ziet er. gezien de in de Kamer daar over gehouden besprekingen, niet naar uit. <Jat hierin spoedig verandering sal ko lk Gemeenteblad 1182. Krachtens de bepalingen der Motor- cn Rüwielverordenlhg hebben Burgemeester en Wethouders voornoemd besloten: In het belang van de vrijheid en veilig heid van het verkeer I. voortdurend gesloten te verklaren voor het berüden met alle motorrijtuigen en rij wielen: het Victonepark, behalve het pad langs het Noordhollandsch Kanaal, het Fnidsen (uitgezonderd het gedeelte tusschen de Bierkade en de St. Annastraat), de Ap pelsteeg, de Magdalenenstraat, de Krebbe- stegen van de Gedempte Nleuwesloot tot de Laat, de Diggelaarsteeg. de Kooltuin, de Ruitersteeg. de Augustünsteeg. de tunhel met Noordelijken oprit aan den Bergerweg. de wandelplaatsen In het plantsoen op het Bol werk van de Heilooèrbrug tot de Texelsche brug, de Kitsteeg, de wandelpaden In den Hout, gelegen: a. tusschen den Kennemerstraatweg, de Harddraverslaan en de Kruislaan, uitgezon derd da twt*e Noordelijkste paden in den Voorhout, die de verbinding vormen turschen de Harddraverslaan en den Kennemerstraat weg; b. tusschen den Kennemerstraatweg, de Krulslaan en de Zuiderhoutlaan, uitgezon derd het breede pad, dat de verbinding vormt tusschen de Zu derhoutlaan en Kruls laan, uitkomende nabij den Westerweg; c. de wandelpaden in den j.g. Westerhout ten Oosten van den Westerweg en ten Noor den van de Krul'laan. met uitzondering van het meest Oostelüke pad. loopende van het Ropjeskuil langs de Stadskweekerü naar de Krulslaan. van het breede pad, loopende van d^ Akerslaan naar den Westerweg nabij den hoofdingang van de Alg Begraafplaats (de Weezenlaan) en van het meest Noor delijke breede boschpad, dat de verbinding vormt tusschen de Weezenlaan en het Rop jeskuil. II. voortdurend gesloten te verklaren voor het berijden met alle motorrütaigen op meer dan twee wielen: de 8t. Jacobstraat, de Nleuwztraat, het Verdronkenoord tusschen de Kapelsteeg en de Kraanbuurt. de Korte 8t. Jacobstraat, het Noordelijkste der twee paden in den Voor hout. dat de verbinding vormt tusschen de Metlusgracht en de T esselschad est raat; III. voortdurend gesloten te verklaren voor het berijden met alle motorrütaigen: het pad In het Vlctoriepark la|ks het Noord-Hollandsch Kanaal, den Zandtrsweg. zijnde het wandelpad tusschen de Julder- houtlaan en de Regulierslaan, de Brlllesteeg. het wandelpad In het plantsoen van de Em- mabrug tot de Oosterkolkstraat langs de Singelgracht, de Bleekerslaan. de Hekel straat. de Most rdsteeg, de Vondelbrug, de z.g. Vischmarkt tusschen de beide Steenen- bruggen, de Breestraat, voorzoover gelegen tusschen Vlaanderhof en Payglop; TV. tltdelük gesloten te verklaren voor het berijden met alle motorrütaigen en rijwielen: op Maandag, Vrijdag en Zaterdag van 7 uur v.m. tot 2 uur nm. de Markstraat; V. tUdelijk gesloten te verklaren voor het berüden met alle motrrrütalgen op meer dan twee wielen, ^op Maandag. Vrijdag en Zater dag van 7 uur vm. tot 2 uur nm.: de Houttil, behalve het gedeelte tusschen Marktstraat en Koningstraat, de Plèter- straat. de Koningstraat, de Mient, het Waagplein VI. tüdelük gesloten te verklaren voor het berüden met alle motorrijtuigen op twee wielen en rijwielen: a. op Zaterdag van 8 uur vm tot 1 uur n.m. de korte Gedempte Nleuwesloot. tus schen de Marktstraat en het Hofplein, het Hofplein en de Gedempte Nleuwesloot tus schen Hofplein en Hoogstraat; b. op Zaterdag van 4 uur n.m. tot 1Ó uur nm. de Laat, gelegen tusschen de Schouten straat en de Kapelsteeg; VII. tüdelük gesloten te verklaren voor het berüden met rijwielen: óp Zaterdagnamiddagen en Zon- en feest dagen den Zandersweg. zijnde het wandel pad tusschen de Zuiderhoutlaan en de Regu- Uerstraat; VIII. voortdurend gesloten voor het berijden In één richting met motor rijtuigen on meer dan twee wielen en wel: a. de Schoutenstraat van Noord naar Zuid (dus van d* Langestraat naar de Laat), 1». de Hoogstraat van Noord naar Zuid (dus van de Nleuwesloot naar de Patemos- straat) c. de Dubbelebuurt van Oost naar west (dus van de Nleuwesloot naar de Paternas- terstraat); d. Burgemeester en Wethouders van Alkmaai brengen ter algemeene kennis, dat de voor naamste bepalingen van de Motor- en R;j- wielverordenlng en van de uit kracht daar van vastgestelde besluiten, ongenomen ’n gemeentebladen 1187, 1178 en 1182, die af- •ooderiük tegen betaling verkrijgbaar zün gesteld, lulden als volgt: De proeven, in 1930 in den proefpolder te Andük genomen, sluiten aan bü die van de beide voorgaande jaren. Als gevolg van de in den zomer 1928 uit gevoerde ontwatering en van de droge en warme zomers 1928 en *29 kon in 1929 een sterke indrogtng van den grond worden ge constateerd: de slappe niet-begaanbare sllk- klelgrond, zooals die In Aug. 1927 boven wa ter kwam, had In den zomer van 1929 aan de oppervlakte een droge, kruimelige laag gekre gen. De daaronder liggende laag U-as taai, brokkelig, terwijl het onderste gedeelte van den slik-bovengrond het slikachtig karakter nog gedeeltelijk bezat. Niettegenstaande de sterke Indroglng was het, op een'enkele uit sondering na, In 1929 niet mogelük, met paarden op het terrein te komen: de benoo- digde trekkracht werd geleverd door een motortrekker op rupsbanden. Sindsdien heeft de grond zich nog zooveel ..gezet", dat In 1930 op vrijwel alle terreingedeelten de paarden bij de verschillende bewerkingen werden gebruikt De inzinking van den grond veroorzaakte een merkbare daling van het maaiveld. D* ontrllting is blijkens de vooriaarsbemon- stering 1930 zoover voort geschreden, dat de bovengrond tot 20 cM diapte practisch ge sproken vrü van keukenzout is: een uitson dering hierop vormen de minder intensief ontwaterde gedeelten. Op grootere diepten wordt meestal nog zout aangetroffen; de hoeveelheid neemt naar beneden toe. In den toestand van de mlero-flora te dert 1929 weinig verandering gekomen. Die pere bewerking van den grond en onder brenging van organische stof bleken de ontwikkeling der micro-organlsmen te be-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 6