rnpje 1 iVöi&rsoeiN Voor Huiskamer Net niet ziek genoeg om het bed te houden Neem ABDIJSIROOP Zoo'n hoestaanval. die U afmat en ver velend maakt, die kou door Uw leden, die beklemde ademhalingdat zijn de gevolgen eener verkoudheid, waarmee Ge blijft rondloopen. Laat Uw toestand niet verergeren. Neem 3 x per dag Abdijsiroop en gebruik de gemdkkelijk mede te nemen Abdijsiroop-Bonbons i 60 a (.gestolde'* Abdijsiroop). De meest vastzittende slijia komt los door Abdijsiroop, waardoor Uw hoest kan verdwijnen en Uw adem regelmatig wordt. Gij voelt U opknappen DE TARWEWET AANGENOMEN MIJNHARDT'S TABLETTEN Zenuw Laxeer ''Hoofdpijn Kiespijn LUCHTVAART TWEEDE KAMER EERSTE KAMER Post vlucht dienst op Ned.-Indië 1 Een droeve Kerstavond t. De reis der DO X RECHTSZAKEN n. Verduistering door een advocaat IXe minister dreigt met intrekking van het wetsontwerp bij aanneming van de amendementen De Kamer Vergadering van Dinsdag. De FU.-A.GA te Amsterdam wmdeu ojn. de walgende van op reces Vergaöenn* ran Dinsdag Inschrijvingen Grootboek. zoo hevige me le Het wetaonwerp aangenomen ge- mo- Toespraak van den voorzitter. hoort’. o 2. Uit het dagboek van een reporter 3. 4. De S. De rente naar Amerika gewijzigd 9. 10. 12. 13. 14. ingetrokken II. 1 IS. wordt verworpen van zou amendement handhaven buitengewone De MINISTER heeft nu tegen het amen dement geen bezwaar, dat zonder stemming wordt aangenomen. De verdere artikelen worden goedgekeurd. 9. 1 z J 2. 1 tabletten cl De straf ia één jaar en 6 maanden gevangenis 1. J 1 H n 1 I. I Vier Kerstherinnenngen uit het dagboek van een reporter. Viermaal kreet de stem van den rampspoed als een schrille dishar monie door de vrede-boodschap van dezen Kerstnacht. En zoo is 't steeds- Vreugde en leed beide zijn gelijktijdig op deze aarde. Hier popelt een hart van vreugde ginds heerscht droefenis in *t gemoed van een eenzame en ook in onzen vredigen Kerstnacht zal een moeder van deur tot deur gaan op zoek naar een schamele rust plaats. .- 14. 1. 1 1 1 2. 1 3. j 1 4. 1 1 i 1 kunnen doen bestaan. De MINISTER heeft groot bezwaar tegen het laten vervallen van een maximum. De heer VAN HELLENBERG HUBAR iRKi stelt dan voor, «e Commissie te doen bestaan uit ..ten hoogste 15 leden.” Op races De VOORZITTER wijst er op. dat dank zij de krachtige medewerking vóór Kerstmis niet alleen de begrootlng. maar ook nog vele andere wetsontwerpen zijn afgedaan. Het Is zijn bedoeling, de Kamer weer bij een te roepen tegen 10 Februari, met dien verstande, dat in het begin van Januari een korte zitting zal worden gehouden voor het afdoen van enkele spoedelschende wetsont werpen. Hy dankt de leden en de medehelpers voor hun toewijding en wenscht allen, ook hen. die van uit de hoogte op de Kamer neerzien een aangename Kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar. De Kamer gaat te 6 uur op reces. 34 December 1928 Om 11 uur in den Kerstnacht reed de D-express No. 33, 'n driehonderd meter van bet station op een boemeltrein Het ongeluk liep goed af, daar de machinist van den D-trein op 't hachelijke moment den trein bemerkte en haastig de rem men trok. Alleen de pakwagen van den boemeltrein werd geheel versplinterd, de conducteur werd zwaar verwond en is in den loop van den nacht aan z’n bekomen kwetsuren overleden •n. verdedigt 34 December 1927 In den aanduisterenden Kerstavond zat de familie bijeen en wachtte o^ het uur der geschenken. De kinderen zongen een oude Kerstwijs en moeder las het schoon verhaal van Christus’ geboorte. Alleen vader, die anders zoo vroolijk ieder feest bijwoonde, scheen in mijme ring verzonken. Terwijl de kinderen in de keuken zich te goed deden aan den Kerstkrans en de ouders alleen zaten tn het licht van de Kribbe, vroeg de vrouw „Maar man, wat is er toch V’ „Niets, tk voel me wat vermoeid.** Maar er was iets anders. Juist dien morgen was de man uit z’n dienst ontslagenToen kwam het oogenblik der surprises. Ieder kind zei vroolijk z’n gedicht op en moeders gezicht straalde van geluk. Alleen de man staarde strak voor zich uit. stoomboot Regine, met 36 man aan boord. Geen der manschappen kon gered worden. 34 December 1925 Een Deensch schip strandde heden avond 300 Meter ten Westen van het eiland Sylt_. qp een klip. Alle pogingen om de schepelingen=Iïfcredden. faalden. Geheel den nacht bleven de bewoners van het eiland op het strand bijeen, om bet tragische schouwspel van den onder gang van het schip gade te slaan. In de ochtend-schemering van Eersten Kerst dag is het schip gezonken. Het was de Dé* VOORZITTER wenscht alvorens de vergadering te sluiten aan de heeren Minis ters en zjjn collega's een recht gezegend Kerstfeest toe. Inzonderheid twee hoog- geachten collega's, die zich resp. op den eer sten en tweeden Kerstdag een nieuw levens jaar zullen zien toegevoegd. Mogen zij by het klimmen der jaren hoe langer hoe meer de ervaring opdoen, dat de grysheld is een sleriyke kroon. De vergadering wordt te 11 uur 40 ge sloten. Bil wetsontwerp no. 3 maakte de heer DE GY8ELAAR (C.H.) enkele opmerkingen zyn hoofdbezwaar geldt de positie van de nieuwe 3% Grootboek leening. Voorts vraagt spr.: Mag de Minister met het geld dat hy door den verkoop van in schrijvingen en door bet bedrag dat voor aflossing beschikbaar wordt gestald, leentn- gen van hooge rente, b.v. criste-leeningen. aflossen? Volgens spr. mag dat niet. De MINISTER VAN FINANCIËN, de heer DE GEER, antwoordt dat gedurende veertig jaar 334 van het nominale bedrag zal worden afgelost. Voorts wyst hy er op. dat deze bedragen niet worden gebruikt voor de aflossing van crisis-leentngen, die trou wens niet het hoogrte rentetype hebben Er te ook nog een leening voor den gewonen dienst van 6%. Wat overigens het hoofdbezwaar betreft zegt spr. dat de aflossingen a's regel bedoeld zyn voor oudere schuld, al is de mogeiykheld niet ultges’oten dat ook een deel van de nieuwe schuld wordt afgelost. 34 December 1934. Heden-avond werd een inbraak ge pleegd. Door een schoorsteen kwamen vier tuchthuisboeven op bet dak. Langs een regenbuis lieten ze zich in den tuin zakken en geraakten zoo buiten de muren van het tuchthuis. Een waker, die de vluchtelingen bemerkt had. sloeg alarm. Een felle fusillade ontstond tusschen de cipiers en de vluchtelingen. Een nacht waker en twee vluchtelingen werden ge dood. Toen men de familie van den nachtwaker de droeve hiding meedeelde waren dezen juist rond den Kerstboom gezeten en zongen een lied. der een lijken aldus onderstreepten deze woorden een harteiyk hoeraatje. Onderhoud met den heer Strijkers. Kort voordat de de PJÏ.-A.GA.. het vlieg tuig van Smirnoff en Aler en van den heer Strijkers, chef van het radiostation op Waalhaven, op schiphol landde, hadden wij nog een onderhoud met den directeur der K-L-M.. den heer Hesman. Deze aeide ons, dat hy. qndanks de kleine tegenslagen, waar mede het vliegtuig te kampen heeft gehad de vlucht alleszins als geslaagd beschouwde Met deze machine. aldus de heer Hes man hebben wy de keuze voor onze luchtvloot verrijkt wy hebben thans de be schikking over drie typen vliegtuigen: de F VII b. waarvan wij er vyf hebben. Twee daarvan zyn verkocht aan de Fransche mtatschappy .^Alr Orient", die van Parys op Saigon vliegt, echter hebben wy er weer twee van hetzelfde type bybesteld Deze ma chine Is voor de Indlé-route uistekend ge schikt. Door de sterkte van de motoren en de groote laadruimte kon het aanvankelijk beperkte laadvermogen tot 5300 K.G. worden opgevoerd. Het andere type, de F. XII. naar bekend een verbeterd type F. Vin kan niet minder dan 7250 K.G. vracht aan boord nemen. Deze machine, die een hooge kruissnelheid heeft, is voor de Indlë-route ook aeer geschikt. Juist baar grootere snel heid te van veel belang; zy loopt 190 K.M. tegen de F. VII b 165 KM De groote snel heid verlicht het werk der bemanning en geeft bovendien groote zekerheid, voor de uitvoering van den Indlé-dienst. Naast de F. XII het nieuwste type staat, een graadje hooger. de F. IX net type toestel, waar wy thans op wachten die 3309 KG vracht kan medenemen. Het materiaal is er dus. zoo vervolgde de heer Plesman: bet hangt alleenvan de lading af. hoe detoekomst zich zal ontwikkelen. De Haagsche Rechtbank heeft gisteren vonnis gewezen in de zaak van den 50-j*ri- gen gewezen advocaat en procureur en waar nemend kantonrechter mr. H. V., die op 11 dezer terecht had gestaan wegens verduis tering van gelden, welke hy als curator in een faillissement onder zich had en wegens verduistering ten nadeele van cliënten en tegen wien door het O. M. drie jaren ge vangenisstraf was geëiscbL Verdachte werd veroordeeld tot één jast en zes maanden gevangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis. desondanks en betreurt mate deze afwijzende houding van den minister. Spr. neemt het sub-amendement-Oud over. De heer OUD (V.D.l betreurt het, dat de minister de Kamer dwingen wil met zyn onaannemelijkverklaring. Laat de Kamer beseffen, dat zy ook nog iets beteekent. Neemt de minister het ontwerp terug, dan zal spr. een initiatief-ontwerp indienen, dat morgen op de griffie zal zijn. STEMMINGEN wordt in stem- Langzaam is de avond gevallen. Kerstnacht nadert. Ik sta voor de ramen van een groot kran- ten-paleis en tuur naar de straten. Zij zijn leeg en ontvolkt, hoewel 't nog vroeg is in den aanduisterenden nacht. Doch vanavond zijn allen vroegtijdiger dan anders naar buis getogen. Nu en dan klinkt een haastige schrede door de vale straten een dak- looze zwerver door den Kerstavond. Ook in ’t dagblad-gebouw heerscht vol komen rust. De dreunende rotatie-peraen zijn verstomd geen deuren slaan klappend toe geen telefoon rinkelt van kamer tot kamer. De krant is eenige uren vroeger afge drukt. De kiosken zijn gesloten wie leest op Kerstavond nog z’n dagblad 2 Ja, zelfs het dagblad-kantoor is in slui merende rust verzonken doch de an tennen op de daken doortrilt nog 't jachtend leven van alledag. Vol spanning wachten ze op de codes uit de werelden, die geen Kerstmis kennen. En ik zit verlaten op m’n bureau, om de geheimzinnige meldingen uit den aether te beluisteren en ook op Kerstavond ben ik de nacht-redacteur van 't groot dagblad-concem. Mijn collega’s zijn naar huis gegaan. Mij eenzamen radi'ist hebben ze alleen gelaten in het verstorven kranten-huis. Met den kophoorn rond m’n hoofd luister ik naar het bewegen der aether-golven. Vrede op aarde klinkt het overal de Kerstwenseb, die allerwege nu verkondigd wordt over de wereld. Vrede en eenheid heerscht alom. Nergens hoe ik ook ingespannen luister verneem ik eenige tegenspraak. Niemand weerspreekt deze heilige boodschapOpeens een heesch geluid door de vredige atmospheer: .Bij een Kerstfeest in het asyl der dakloozen ont stond een felle brand veel arme zwervers kwamen tn de vlammen om.’* Ik zoek een andere golflengte ik wil deze stem niet meer hooren, die de vredes boodschap bespot. Maar spreekt zij niet juist, omdat ik haar niet hooren wil Dag in dag uit klonk deze onheilstem dus ook op dezen avond, nu de klokken het Kerstfeest plechtig gaan inluiden. Geen seconde is er op deze wereld-planeet blanke, ongerepte vrede, volkomen geluk en onver mengde blijheid. Ook op dezen avond klin ken de Jobstijdingen, de ongeluks-meldingen door het heelal, de menschen herinnerend aan hun droeve vergankelijkheid op deze aarde. Voor me ligt mijn notitieboek. Mijmerend laat ik de bladen door m’n vingers glijden, ze dateeren van vijf jaar terug, deze notities. Viermaal ontmoet ik den naam Kerstmis. Bedachtzaam herlees ik m’n aanteekenmgen RAMP IN INDIE houdt de volgende tabletten I I tabletten I I tabletten 1 Doo. 60 ct.| [Bul.,, 30 60 <x| nji -oorin- d-, oaj» Mi|»h»rdt bq Apolh ea Drpyiwn Het wetsontwerp wordt hierna aangeno men met 58 tegen 31 stemmen. Tegen stemden de liberalen, behalve de heeren Blerema en Van Rappard, de vry- zlnnig-democraten. en de sociaal-democra ten. behalve de heeren Van der Helde, Scha per en Hiemstra 17. 1 12. 1 1 19. 1 1 i 20. j 1 aandacht op dat de geheele uitvoering van de wet wordt geregeld in een algemeenen maatregel van bestuur met uitschakeling van het parlement. De Minister heeft zich ten aanzien van de meeste bezwaren in een nevel gehuld. De heer VAN DEN HEUVEL <A. R.i vraagt, of er nu ook een steunmaatregel voor de sulkerbielenverbouwers zal komen. De ,M-Uister dupliceert. Ontheffing van den landbouw van de lasten der sociale ver zekering zou niet van wijs beleid getuigen. De regeering volgt met groote belangstelling den landbouw met de landarbeiders Steun aan de beetwortelverbouwers is zeker ook noodig en hiervoor zullen maatregelen by de Kamer inkomen. regeering vertrouwt, dat in het moe- zoowel als in de overzeesche westen velen het hunne er toe zullen be dragen de gevolgen daarvan zoo veel gelijk te lenigen. Moge de saamhoorigheid der inwoners van alle deelen des rijks hierby tot uiting ko men! ’Beide toespraken worden staande aang°- 4 De VOORZITTER toespraak. ..Blijkens de tot ons gekomen berichten is midden-Java door een ernstige natuurramp getroffen. Honderden bewoners aan den voet van den Merapi hebben 'n afschuwelyken dood gevonden. Duizenden hebben in wan hoop en vertwyfeling in wilde vlucht have en goed aan het verzengende vuur moeten Prijs geven. Ik weet namens u allen te spreken, wanneer ik getuig, dat dit droeve lot van zoovele slachtoffers en van het door hen bewoond gebied ons. vertegenwoordigers van het Nederlandsche volk met levendige deernis vervult, deernis, die niet groote.- zou kunnen zyn. indien ons eigen grondge bied en zyn bewoners in zouden zijn geteisterd De MINISTER VAN BINNENLANDSCHE ZAKEN en LANDBOUW zegt, dat de re geering met de Kamer onder den indruk is van de natuurramp, die een deel van Indlé heeft' geteisterd De derland. De F VII b zal er op den duur uitgaan; wy hopen dan de beschikking te krijgen over 5 machines van het type F XII en 5 van het type F IX. Biykt er voor de Indië-route in de toe komst nog meer laadvermogen noodig te zyn dan zullen we wel weer zien. Ons stre ven gaat uit naar een wekeiyksche lucht verbinding; is deze tot stand, dan slaan we de boot verbinding met minstens 14 dagen' Ais onze besprekingen met de Nederland- De ontvangst flog velen hadden den tocht naar Schip hol gemaakt om getuigen te zyn van de aankomst van de A_ O. A. Van onze lucht vaartautoriteiten merkten wy op den direc teur van de KLM., den heer A. Plesman den algem. secretaris, den heer Hans Mar tin, den heer Stephan van de Fokkerfabrie ken en den heer Thomson, den comman dant van Schiphol. Nadat de bemanning was uitgestapt en door de familie begroet, trad de heer Hes man naar voren om de mannen namens de K LM. geluk te wenschen met den goeden uitslag van dezen tocht, die volkomen ge-, slaagd genoemd mag worden. Ondanks motorpech is men er in geslaagd nog vóór Kerstmis de post uit het verre Oosten naar het moederland over te brengen. He: Nederlandsche publiek stelt het zeer op Prijs, dat de bemanning het zekere voor het onzekere genomen heeft en tienduizenden tn den lande zyn er haar dankbaar voor, dat zy de post zoo veilig en snel heeft overgebracht. Deze vlucht, aldus spr., was byzond»r interessant voor de bemanning, omdat op dezen tocht voor het eerst radlo-proeven zyn genomen. Spr. dankte den heer Strijkers voor zyn arbeid. Op deze vlucht is wel ge bleken van hoe groot belang de radio voor de post vluchten kan zyn: op den terugweg te het vliegtuig tot Djisk met Bandoeng in verbinding geweest en onmlddeliyk daarop kon het door den Radio-dlenst in Neder land worden overgenomen. Spr. heeft allen lof voor de radiodiensten in Indlé en hier te lande. De heer Hesman drukte hierna allen leden bemanning de hand en wensebte hun genoeglyke Kerstmis aan den huise- haard. „Dat hebt u wel verdiend" besloot spreker en de aanwezigen nog eens met Aan de orde is de voortzetting der behan deling van het Tarwewetje Minister RUYS DE BEERENBROUCK beantwoordt de sprekers. Hy zegt, dat de regeering nwf met dit ontwerp is gekomen dan nadat zij zich overtuigd heeft van de uitvoerbaarheid. Het ontwerp geeft alleen den grondslag aan, maar de regeering moet in de uitvoering grootendeels vrij blyven. De regeering zal er zich niet toe laten ver leiden alle aanwezige tarwe in het brood over te hevelen. Er zal degelyk worden ge let op de hoedanigheid. Ongeschikte tarwe zai in het brood dus niet voorkomen. Daar- by komt, dat in tyden van grooten oogst 10 A 15 pct. inlandsche tarwe gebruikt werd zonder dat het publiek het zelfs merkte. Wat de meel-importeurs aangaat, deze hebben inderdaad een verandering in hun bedrijf De regeering kan hun zeker veel vrijheid laten. Dat is een zaak van uitvoe- zmg;. Het zou onblllyk zyn als de meel-im- porteurs ongemengd méel mochten invoeren, terwijl de maalderijen uitsluitend gemengd ■Kei in den handel moeten brengen. Een atmkoopgebod van inlandsch meel door meel-importeurs zou de regeering de be voegdheid ontnemen te verbieden het in vtKrraad hebben van ongemengd meel. Bij dit stelsel zouden de importeurs zeer be voordeeld worden boven de maalderijen Wanneer de bakkers zelf verplicht zouden worden het meel te mengen, zouden de nsocilykheden met de controle slechts ver-. jAaatst worden. Indien het inlandsch meel moet dienen als entrée-biljet voor het bui- tenlandsch meel, zou dit entrée-biljet op «ie goedkoopste wyze worden aangeschaft. Hierbij krijgt dus het slechtste meel de voorkeur. De regeering laat echter overwegen de mogelijkheid of een proef kan women geno men met het stelsel van by-levering van inlandsch meel Verder kan de regeering ia haar toezegging niet gaan. Bovendien wil spr de toezegging doen de mogeiykheid van het nemen van een proel te overwegen van levermg van buitenlandsch meel met byievering vnn inlandsch meel Er is gesproken over het verleenen van een teeltpremie uit s lands kas. zooals de motie- Vau der Sluis wil. Hieraan kleven ernstige bedenkingen met het oog op andere takken van bedrijf en landbouw. Het toekennen van een premie geeft aanleiding tot willekeur. De motie is daarom voor spr niet aanne- meiyk. Een ander stelsel werd door den heer Co- Ijjn aanbevolen. n.l. het Zwitsersche stelsel. Dtet zal de regeering gaarne in ernstige over denking aanvaarden als in de praktyk zou blijken dat het huidige regeeringsvoorstel niet tot het beoogde doel zou leiden. Spr. komt thans tot de belangen van an- «tere betrokkenen: de bloem en meelverwer- kende bedrijven. Door deskundigen zal moe ten worden uitgemaakt, of die bedrijven, nadeelen zullen hebben van het maal- en menggebod. Is dit zoo. dan zullen er ont heffingen moeten w’orden verleend. Een andere groep belanghebbenden zijn de molenaars ten plattelande, en de zgn. onge- bnild-malers. Om de belangen van deze groep te bevorderen, moet worden gezorgd, dat de prijs niet te hoog wordt, opdat zy geen bui- tenlandsche tarwe zullen aankoopen. Dat is echter ook weer een kwestie van uitvoering en dit punt beeft de bijzondere aandacht der ■egeering. Tegen vergrooting van den uitzaai van tarwe heeft de regeering geen bezwaar, mits bet een nevengevolg is van de te nemen maatregelen. Een rem ligt echter in het vast te stellen percentage, dat zoo laag mogelijk onder het theoretisch maximum moet blyven. Met de aanneming van dit wetsontwerp is nAet alleen een landbouwbelang, maar ook een algemeen belang gediend. Daarom be veelt spr. aanneming met grooten aandrang aan. De heer OUD (V. D.) is over het antwoord van den Minister niet tevreden; deze gaf geen enkele byzonderheid over de uitvoering. De regeering vraagt een blanco volmacht, zy wR geen uitgewerkte regeling geven. Zü moet eerst nog even"praten met de deskun digen. De heer KNOTTENBELT <V. B i meent, dat de rede van den Minister bevestigt, dat «ie indiening van het wetsontwerp prematuur is. Waarom heeft hy de deskundigen niet vooraf aan het werk gezet? De heer KERSTEN <S. G. P.) herhaalt zijn klacht van Maandag, dat de landbouw onthe ven moet worden van de ondragelyke lasten, die op het bedrijf drukken. Een vermenging van het buitenlandsche meel met meer dan 35 pct. is best mogelijk. '198wcCr VévZtiJtöTl vrt. XV. r ntXzut; xtttt -vt Tl .ntrvit tTtrft trrv lilt VI ttttrt iVtivli t" geen de Miiuater over de importeurs heeft gezegd, niet zyn laatste woord zal zyn. De heer LOCKEFEER (R. K.) betoogt nog eens, dat het publiek schade zal lyden door de bemoeilyking van den import. De heer DE VISSER <C. P.i vestigt er de sche Indische postautoritelten slagen, hoopt de K. L. M. het volgend jaar October den wekeiykschen vllegdienst op Indlé aan te vangen Alleen de moesönperlode levert nog eenig bezwaar op. Maar.... Verder kwam de heer Hesman niet gezien, hoog in de lucht, het geronk van motoren de komst van de P. H A. Q aankondlgde. Over de aankomst van het Indlé-vliegtuta hebben wy reeds hierboven een en ander medegedeeld: wy kunnen thans dan ook volstaan met het vermelden vin het onder houd. dat wy met den eersten Indié-marco^ nist, den heer Strijkers, chef van het radio- station op Waalhaven, mochten hebben. Uiteraard kan ik u over mijn ervaringen weinig mededeelen. ving de heer Strijkers njet zeer bemoedigend aan. Ik kan nl niet in finesses uitloopen op het rapport dat ik moet opstellen voor den Minister van Waterstaat. Maar toch heb ik wel een paar Interessante feiten. Zoo hebben we op heenreis boven de Mlddellandache Zee een schip ontmoet, waarvan we de natlonalftek aanvankelyk niet konden ontdekken. We zyn er laag overheen gevlogen, doch date we geen vlag zagen, was ons succes nihil. Ik heb de schuit toen echter per radio opgeroepen en toen bleek, dat we met een Hollandsch schip te doen hadden. De kapi- I tein gaf onze postille op. welke precies bleek te kloppen met de koers dien we zelf in I kaart hadden gezet. In de buurt van Ran- I goon hadden we een tweede ontmoeting I met een Hollandsch schip, n.l. het s.s. „Kan- I gean”. De kapitein was zoo vrlendeiyk onze 1 totale onkunde met hetgeen er In de wereld 1 geschied was. weg te nemen, door ons een I aantal persberichten te seinen. U begrijpt. I hoe wy dat op prijs stelden. Wat overigens I myn radio-proefnemingen betreft: die op de j kortegolf waren op de terugreis beter dan 1 op de heenreis. Hoofdzaak was, te weten te komen, hoe I ver de radlo-organlsatle met vliegtuigen op I de Indië-route reikt. Ik heb daarom zoo- I veel mogeiyk getracht met grondstations, I speciaal voor de luchtvaart ingericht in ver- I binding te komen, zooals stations in Europa, I Egypte. Irak en Britsch-Indië. Waar de pr- I ganisatie stokte, zocht Ik verbinding met de J kuststatlons. Op de lange golf heb ik zoowel 1 gedurende de heen- als de terugvlucht uit- I stekend gewerkt, overigens hebben we op I belde golven lange afstanden overbrugd. Een defect aan d en korten-go'fzender I tusschen Cairo en Bagdad, is op de heen- I reis door de werktuigkundigen. Westrate en I Walewyn. hersteld. Wy hebben tenslotte nog den heer Wale- 1 wyn. een der werktuigkundigen aan boord I van de P.H-A.G.A.. byzonderheden ge- 1 vraavd omtrent het te Boedapest ontstané I defect aan den middenmoter. De beer Walewyn antwoordde, dat van I een defect felteiyk niet kon worden gespro- I ken. aangezien van een breuk in één of meer vitale onderdeelen geen sprake is I geweest. De nieuwe onderdeelen welke naar I Boedapest werden gezonden, zyn dan ook I niet gebruikt, aangezien de motor gisteren- I wer "it zichzelf gin" fuict'onneeren. De heef Walewyn vermoedt daarom, dat alleen de weersomstandigheden het gebeur- K de veroorzaakt hebben. Aangenomen wetsontwerpen 1. Goedkeuring van de enderhandeehe overdracht door ruiling van gronden onder Maanwn aan de N. V. „Nederlandsche Klntnefabriek", gevestigd aldaar. 3. Machtiging tot het verkoopen van in schrijvingen in bet Grootboek der 3% rente- gevende Nationale Schuld tot een nominaal bedrag va^/ 60.000.000. 3. Wyzlglng van de begrootlng van uit gaven van het Wegenfonds voor 1938. (Re gularise Ue). Het amendement-Boon ming gebracht. D< heer COLLIN (A R betreurt de hou ding. door den minister tegen het arnende- ment-Boon aangenomen. Daar hy het wets ontwerp echter niet ingetrokken wil zien, zal hij niettemin tegen net amendement stemmen De heer LOCKEFEER <R.K.) heeft ten volle vertrouwen in den minister en zal tegen het amendement stemmen. De heer BIEREMA (Lib.) meent, dat de Kamer voor het terrorisme van den minister met uit den weg moet gaan. De heer DE VISSER (C.P.) zegt, dat het optreden van den minister terrorisme is. Het is een zeer brutaal optreden. De heer SCHOKKING (C.H.) zegt, dat zijn partygenooten zeer onaangenaam ge troffen zyn door de houding van de Regee ring. maar toch noodt tegen het amende ment zullen stemmen. Het amendement-Boon met 49 tegen 41 stemmen. Het amendement-Oud wordt ingetrok- Ken om de Kamer een stemming te bespa ren. By art. 4 verdedigt de heer VAN HELLEN BERG HUBAR (R.K.) een amendement, be- oogende. het aantal leden der Commissie Voorts ment op het amendement-Boon. strek kende om te bepalen dat alleen het ver voeren en afleveren, dus niet „het voorhan den” hebben van tarwemeel of tarwebloem, waarvan de samenstelling niet voldoet aan eischen. door den minister gesteld, niet dan voorwaardelijk kan worden toegestaan. De heer VAN DEN HEUVEL (A. R.) be strijdt het amendement-Boon en het sub- amendement-Oud. Hy meent, dat het by- geleveide inlandsche meel niet behoeft te worden gebruikt, het kan weer terugge bracht worden naar den leverancier. De heer IDVINK (C. H.) zegt, dat de argementen der importeurs tegen het meng gebod op hem een sterken indruk heb ben gemaakt. Hy kan zich niet met het amendement-Boon vereenigen. Wordt een ander stelsel gekozen, dan heeft het wets ontwerp zijn effect verloren. De heer KERSTEN <St. O.) zegt, dat het amendement-Oud tot gevolg zal heb ben. dat minder Inlandsche tarwe zal wor den geconsumeerd. Hy is het echter wel eens met het amen dement-Boon en met daarop voorgestelde sub-amendement -Oud De heer VAN HELLENBERG HUBAR (R. K.) zegt, dat de minister door zyn toe zegging. dat hy bereid is een proef te ne men. aan zyn bezwaren voor een groot deel Is tegemoet gekomen, doch zou gaarne zien, dat die proef zou worden genomen, voordat de wet in haar geheel zou worden toege- past De heer SCHOUTEN <A. R.i wil ten aanzien van het amendement-Oud <15 in plaats van 25 pet.) het antwoord van den minister afwachten. De heer DE VISSER (C. P.> zegt, dat al worden de amendementen aangenomen, waardoor het wetsontwerp beter wordt, hy toch tegen het ontwerp zal stemmen. De heer SCHOKKING <C. H meent, dat in gewone omstandigheden, na de toe zegging van den minister, het amendement- Boon overbodig is. De minister moet hem echter de verzekering geven, dat hy de proef zal nemen en er toe zal bijdragen, dat de kans van slagen niet wordt belemmerd. De MINISTER bestrijdt het amendement- Oud om het percentage van 25 te verlagen tot 15. Daartegen heeft hij ernstige beden kingen. Onder normale omstandigheden, bij gunstigen tarweprys. wordt wel eens vrywillig 20 pet. bügemengd. Ook het amendement-Boon. dat mee brengt de vryheid om onvermengd meel in voorraad te hebben, moet spr. ontraden, evenals het sub-amendement. De amendementen zyn onaannemelyk en het wetsontwerp zal worden als zij worden aangenomen. De heer BOON (lib moet zijn in De Do X zal 15 Januari as. weer vlleg- klaar zyn. In verband met het gevorderd jaargetyde en de ongunstige weersgesteld heid in het noordeiyk deel van den Atlanti- achen Oceaan heeft de route der vlueht naar de V. S. een wyzlging ondergaan. De nieuwe route Is als volgt: Lissabon. Kana rische eilanden. Kaapverdlsche eilanden. Natal, Rio de Janeiro, Havana, New York. De motie-Van der Sluis verworpen De motie-Van der Sluis komt in stemming en wordt verworpen met 68 tegen 18 stem men. Vóór: alleen de S. D. en de heer Floris Vos. BiJ art. 2 licht de heer BOON een amen dement toe strekkende om het impera tieve menggebod te schrappen en te bepalen, dat „hij. die tarwemeel of tarwebloem af levert. hetwelk vervaardigd is van in het buitenland verbouwde tarwe. wordt ver plicht een hoeveelheid bloem van in Neder land verbouwde tarwe te koopen. welke een nader te bepalen percentage bedraagt van het quantum door hem afgeleverde tarwe meel of -bloem. Dit percentage zal ten hoog» ste 25 pet. mogen bedrvy'n. De heer OUD <VD.> verdedigt een amendement, strekkende om het maximum TARWE-'VET4éè-f-j»f.rcentage vall (jc verplichte menging met inlandsch meel te bepalen op vyftien in plaats v^n 25. Dit zal een ongelimiteerde uitbreiding van de tarweteelt beletten. verdedigt spr. een sub-amende- amendement-Boon. De P.H.-A.GA., het retourvUegtulg. dat 13 Doe uit Indlë vertrok en Zondag te Boe dapest is gestrand, la gisteren, geiyk ge meld, veilig en wel op Schiphol gedaald. wy herinneren er aan. dat de A.G.A. op 13 November van Amsterdam vertrok. De bemaAning van het toestel een grooter type Fokker, dat voorzien is van de meest moderne radio-install? ties bestond uit den heer Ivan Smirnoff, gezagvoerder, I. A. Aler. tweeden bestuurder, den boordwerktuig kundige Waalewyn en Weststraete en den chef van den radiodienst op Waalhaven Strijkers, als radlo-telegrafist, die in op dracht van Waterstaat deze vlucht beeft medegemaakt om langs den luchtweg naar Indlé en terug met de radio te experimen- teeren. 39. Met zyn drieën ging men op zoek naar een barbier, «He al dat witte goedje wel van BoUebulsje zou afscheren. Ein delijk na lang zoeken zagen zy in een straat, niet ver van het plein, waar de kennis werd gehouden, een barUerswin- keL Daar moeten wy weaen, zei Toekie, die de slimste van de drie was.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1930 | | pagina 8