rnpje 1
iVöi&rsoeiN
Voor
Huiskamer
Net niet ziek genoeg
om het bed te houden
Neem ABDIJSIROOP
Zoo'n hoestaanval. die U afmat en ver
velend maakt, die kou door Uw leden,
die beklemde ademhalingdat zijn de
gevolgen eener verkoudheid, waarmee Ge
blijft rondloopen. Laat Uw toestand niet
verergeren. Neem 3 x per dag Abdijsiroop
en gebruik de gemdkkelijk mede te nemen
Abdijsiroop-Bonbons i 60 a (.gestolde'*
Abdijsiroop). De meest vastzittende slijia
komt los door Abdijsiroop, waardoor
Uw hoest kan verdwijnen en Uw adem
regelmatig wordt. Gij voelt U opknappen
DE TARWEWET AANGENOMEN
MIJNHARDT'S TABLETTEN
Zenuw Laxeer ''Hoofdpijn Kiespijn
LUCHTVAART
TWEEDE KAMER
EERSTE KAMER
Post vlucht dienst op Ned.-Indië
1
Een droeve Kerstavond
t.
De reis der DO X
RECHTSZAKEN
n.
Verduistering door een advocaat
IXe minister dreigt met intrekking van het wetsontwerp bij
aanneming van de amendementen De Kamer
Vergadering van Dinsdag.
De FU.-A.GA te Amsterdam
wmdeu
ojn. de walgende
van
op reces
Vergaöenn* ran Dinsdag
Inschrijvingen Grootboek.
zoo hevige me le
Het wetaonwerp aangenomen
ge-
mo-
Toespraak van den voorzitter.
hoort’.
o
2.
Uit het dagboek van een reporter
3.
4.
De
S.
De rente naar Amerika gewijzigd
9.
10.
12.
13.
14.
ingetrokken
II. 1
IS.
wordt
verworpen
van
zou
amendement handhaven
buitengewone
De MINISTER heeft nu tegen het amen
dement geen bezwaar, dat zonder stemming
wordt aangenomen.
De verdere artikelen worden goedgekeurd.
9. 1
z
J
2. 1
tabletten
cl
De straf ia één jaar en 6 maanden
gevangenis
1.
J
1
H
n
1
I. I
Vier Kerstherinnenngen uit het dagboek
van een reporter. Viermaal kreet de stem
van den rampspoed als een schrille dishar
monie door de vrede-boodschap van dezen
Kerstnacht. En zoo is 't steeds- Vreugde
en leed beide zijn gelijktijdig op deze
aarde. Hier popelt een hart van vreugde
ginds heerscht droefenis in *t gemoed van
een eenzame en ook in onzen vredigen
Kerstnacht zal een moeder van deur tot
deur gaan op zoek naar een schamele rust
plaats. .-
14.
1. 1
1
1
2. 1
3. j
1
4. 1
1
i
1
kunnen doen bestaan.
De MINISTER heeft groot bezwaar tegen
het laten vervallen van een maximum.
De heer VAN HELLENBERG HUBAR
iRKi stelt dan voor, «e Commissie te doen
bestaan uit ..ten hoogste 15 leden.”
Op races
De VOORZITTER wijst er op. dat dank
zij de krachtige medewerking vóór Kerstmis
niet alleen de begrootlng. maar ook nog vele
andere wetsontwerpen zijn afgedaan.
Het Is zijn bedoeling, de Kamer weer bij
een te roepen tegen 10 Februari, met dien
verstande, dat in het begin van Januari een
korte zitting zal worden gehouden voor het
afdoen van enkele spoedelschende wetsont
werpen.
Hy dankt de leden en de medehelpers voor
hun toewijding en wenscht allen, ook hen.
die van uit de hoogte op de Kamer neerzien
een aangename Kerstmis en een gelukkig
Nieuwjaar.
De Kamer gaat te 6 uur op reces.
34 December 1928
Om 11 uur in den Kerstnacht reed de
D-express No. 33, 'n driehonderd meter
van bet station op een boemeltrein Het
ongeluk liep goed af, daar de machinist
van den D-trein op 't hachelijke moment
den trein bemerkte en haastig de rem
men trok. Alleen de pakwagen van den
boemeltrein werd geheel versplinterd, de
conducteur werd zwaar verwond en is
in den loop van den nacht aan z’n bekomen
kwetsuren overleden
•n.
verdedigt
34 December 1927
In den aanduisterenden Kerstavond
zat de familie bijeen en wachtte o^ het
uur der geschenken. De kinderen zongen
een oude Kerstwijs en moeder las het
schoon verhaal van Christus’ geboorte.
Alleen vader, die anders zoo vroolijk
ieder feest bijwoonde, scheen in mijme
ring verzonken. Terwijl de kinderen in
de keuken zich te goed deden aan den
Kerstkrans en de ouders alleen zaten tn
het licht van de Kribbe, vroeg de vrouw
„Maar man, wat is er toch V’
„Niets, tk voel me wat vermoeid.** Maar
er was iets anders. Juist dien morgen was
de man uit z’n dienst ontslagenToen
kwam het oogenblik der surprises. Ieder
kind zei vroolijk z’n gedicht op en moeders
gezicht straalde van geluk. Alleen de
man staarde strak voor zich uit.
stoomboot Regine, met 36 man aan
boord. Geen der manschappen kon gered
worden.
34 December 1925
Een Deensch schip strandde heden
avond 300 Meter ten Westen van het
eiland Sylt_. qp een klip. Alle pogingen
om de schepelingen=Iïfcredden. faalden.
Geheel den nacht bleven de bewoners van
het eiland op het strand bijeen, om bet
tragische schouwspel van den onder
gang van het schip gade te slaan. In de
ochtend-schemering van Eersten Kerst
dag is het schip gezonken. Het was de
Dé* VOORZITTER wenscht alvorens de
vergadering te sluiten aan de heeren Minis
ters en zjjn collega's een recht gezegend
Kerstfeest toe. Inzonderheid twee hoog-
geachten collega's, die zich resp. op den eer
sten en tweeden Kerstdag een nieuw levens
jaar zullen zien toegevoegd. Mogen zij by
het klimmen der jaren hoe langer hoe meer
de ervaring opdoen, dat de grysheld is een
sleriyke kroon.
De vergadering wordt te 11 uur 40 ge
sloten.
Bil wetsontwerp no. 3 maakte de heer DE
GY8ELAAR (C.H.) enkele opmerkingen
zyn hoofdbezwaar geldt de positie van de
nieuwe 3% Grootboek leening.
Voorts vraagt spr.: Mag de Minister met
het geld dat hy door den verkoop van in
schrijvingen en door bet bedrag dat voor
aflossing beschikbaar wordt gestald, leentn-
gen van hooge rente, b.v. criste-leeningen.
aflossen? Volgens spr. mag dat niet.
De MINISTER VAN FINANCIËN, de
heer DE GEER, antwoordt dat gedurende
veertig jaar 334 van het nominale bedrag
zal worden afgelost. Voorts wyst hy er op.
dat deze bedragen niet worden gebruikt voor
de aflossing van crisis-leentngen, die trou
wens niet het hoogrte rentetype hebben Er
te ook nog een leening voor den gewonen
dienst van 6%.
Wat overigens het hoofdbezwaar betreft
zegt spr. dat de aflossingen a's regel bedoeld
zyn voor oudere schuld, al is de mogeiykheld
niet ultges’oten dat ook een deel van de
nieuwe schuld wordt afgelost.
34 December 1934.
Heden-avond werd een inbraak ge
pleegd. Door een schoorsteen kwamen
vier tuchthuisboeven op bet dak. Langs
een regenbuis lieten ze zich in den tuin
zakken en geraakten zoo buiten de muren
van het tuchthuis. Een waker, die de
vluchtelingen bemerkt had. sloeg alarm.
Een felle fusillade ontstond tusschen de
cipiers en de vluchtelingen. Een nacht
waker en twee vluchtelingen werden ge
dood. Toen men de familie van den
nachtwaker de droeve hiding meedeelde
waren dezen juist rond den Kerstboom
gezeten en zongen een lied.
der
een
lijken
aldus
onderstreepten deze woorden
een harteiyk hoeraatje.
Onderhoud met den heer
Strijkers.
Kort voordat de de PJÏ.-A.GA.. het vlieg
tuig van Smirnoff en Aler en van den heer
Strijkers, chef van het radiostation op
Waalhaven, op schiphol landde, hadden wij
nog een onderhoud met den directeur der
K-L-M.. den heer Hesman. Deze aeide ons,
dat hy. qndanks de kleine tegenslagen, waar
mede het vliegtuig te kampen heeft gehad
de vlucht alleszins als geslaagd beschouwde
Met deze machine. aldus de heer Hes
man hebben wy de keuze voor onze
luchtvloot verrijkt wy hebben thans de be
schikking over drie typen vliegtuigen: de F
VII b. waarvan wij er vyf hebben. Twee
daarvan zyn verkocht aan de Fransche
mtatschappy .^Alr Orient", die van Parys op
Saigon vliegt, echter hebben wy er weer
twee van hetzelfde type bybesteld Deze ma
chine Is voor de Indlé-route uistekend ge
schikt. Door de sterkte van de motoren en
de groote laadruimte kon het aanvankelijk
beperkte laadvermogen tot 5300 K.G. worden
opgevoerd. Het andere type, de F. XII.
naar bekend een verbeterd type F. Vin
kan niet minder dan 7250 K.G. vracht aan
boord nemen. Deze machine, die een hooge
kruissnelheid heeft, is voor de Indlë-route
ook aeer geschikt. Juist baar grootere snel
heid te van veel belang; zy loopt 190 K.M.
tegen de F. VII b 165 KM De groote snel
heid verlicht het werk der bemanning en
geeft bovendien groote zekerheid, voor de
uitvoering van den Indlé-dienst.
Naast de F. XII het nieuwste type
staat, een graadje hooger. de F. IX net
type toestel, waar wy thans op wachten
die 3309 KG vracht kan medenemen. Het
materiaal is er dus. zoo vervolgde de heer
Plesman: bet hangt alleenvan de lading
af. hoe detoekomst zich zal ontwikkelen.
De Haagsche Rechtbank heeft gisteren
vonnis gewezen in de zaak van den 50-j*ri-
gen gewezen advocaat en procureur en waar
nemend kantonrechter mr. H. V., die op 11
dezer terecht had gestaan wegens verduis
tering van gelden, welke hy als curator in
een faillissement onder zich had en wegens
verduistering ten nadeele van cliënten en
tegen wien door het O. M. drie jaren ge
vangenisstraf was geëiscbL
Verdachte werd veroordeeld tot één jast
en zes maanden gevangenisstraf met aftrek
van de preventieve hechtenis.
desondanks
en betreurt
mate deze afwijzende
houding van den minister. Spr. neemt het
sub-amendement-Oud over.
De heer OUD (V.D.l betreurt het, dat de
minister de Kamer dwingen wil met zyn
onaannemelijkverklaring. Laat de Kamer
beseffen, dat zy ook nog iets beteekent.
Neemt de minister het ontwerp terug, dan
zal spr. een initiatief-ontwerp indienen,
dat morgen op de griffie zal zijn.
STEMMINGEN
wordt in stem-
Langzaam is de avond gevallen.
Kerstnacht nadert.
Ik sta voor de ramen van een groot kran-
ten-paleis en tuur naar de straten. Zij zijn
leeg en ontvolkt, hoewel 't nog vroeg is in
den aanduisterenden nacht. Doch vanavond
zijn allen vroegtijdiger dan anders naar buis
getogen. Nu en dan klinkt een haastige
schrede door de vale straten een dak-
looze zwerver door den Kerstavond.
Ook in ’t dagblad-gebouw heerscht vol
komen rust. De dreunende rotatie-peraen
zijn verstomd geen deuren slaan klappend
toe geen telefoon rinkelt van kamer tot
kamer. De krant is eenige uren vroeger afge
drukt. De kiosken zijn gesloten wie
leest op Kerstavond nog z’n dagblad 2
Ja, zelfs het dagblad-kantoor is in slui
merende rust verzonken doch de an
tennen op de daken doortrilt nog 't jachtend
leven van alledag. Vol spanning wachten
ze op de codes uit de werelden, die geen
Kerstmis kennen. En ik zit verlaten op m’n
bureau, om de geheimzinnige meldingen
uit den aether te beluisteren en ook op
Kerstavond ben ik de nacht-redacteur van
't groot dagblad-concem.
Mijn collega’s zijn naar huis gegaan. Mij
eenzamen radi'ist hebben ze alleen gelaten in
het verstorven kranten-huis.
Met den kophoorn rond m’n hoofd luister
ik naar het bewegen der aether-golven.
Vrede op aarde klinkt het overal de
Kerstwenseb, die allerwege nu verkondigd
wordt over de wereld. Vrede en eenheid
heerscht alom. Nergens hoe ik ook
ingespannen luister verneem ik eenige
tegenspraak. Niemand weerspreekt deze
heilige boodschapOpeens een heesch
geluid door de vredige atmospheer: .Bij een
Kerstfeest in het asyl der dakloozen ont
stond een felle brand veel arme zwervers
kwamen tn de vlammen om.’*
Ik zoek een andere golflengte ik wil
deze stem niet meer hooren, die de vredes
boodschap bespot. Maar spreekt zij niet
juist, omdat ik haar niet hooren wil Dag
in dag uit klonk deze onheilstem dus
ook op dezen avond, nu de klokken het
Kerstfeest plechtig gaan inluiden. Geen
seconde is er op deze wereld-planeet blanke,
ongerepte vrede, volkomen geluk en onver
mengde blijheid. Ook op dezen avond klin
ken de Jobstijdingen, de ongeluks-meldingen
door het heelal, de menschen herinnerend
aan hun droeve vergankelijkheid op deze
aarde.
Voor me ligt mijn notitieboek. Mijmerend
laat ik de bladen door m’n vingers glijden,
ze dateeren van vijf jaar terug, deze notities.
Viermaal ontmoet ik den naam Kerstmis.
Bedachtzaam herlees ik m’n aanteekenmgen
RAMP IN INDIE
houdt de volgende
tabletten I I tabletten I I tabletten 1
Doo. 60 ct.| [Bul.,, 30 60 <x|
nji -oorin- d-, oaj» Mi|»h»rdt bq Apolh ea Drpyiwn
Het wetsontwerp wordt hierna aangeno
men met 58 tegen 31 stemmen.
Tegen stemden de liberalen, behalve de
heeren Blerema en Van Rappard, de vry-
zlnnig-democraten. en de sociaal-democra
ten. behalve de heeren Van der Helde, Scha
per en Hiemstra
17.
1
12.
1
1
19. 1
1
i
20. j
1
aandacht op dat de geheele uitvoering van
de wet wordt geregeld in een algemeenen
maatregel van bestuur met uitschakeling van
het parlement. De Minister heeft zich ten
aanzien van de meeste bezwaren in een nevel
gehuld.
De heer VAN DEN HEUVEL <A. R.i
vraagt, of er nu ook een steunmaatregel voor
de sulkerbielenverbouwers zal komen.
De ,M-Uister dupliceert. Ontheffing van
den landbouw van de lasten der sociale ver
zekering zou niet van wijs beleid getuigen.
De regeering volgt met groote belangstelling
den landbouw met de landarbeiders Steun
aan de beetwortelverbouwers is zeker ook
noodig en hiervoor zullen maatregelen by de
Kamer inkomen.
regeering vertrouwt, dat in het moe-
zoowel als in de overzeesche
westen velen het hunne er toe zullen be
dragen de gevolgen daarvan zoo veel
gelijk te lenigen.
Moge de saamhoorigheid der inwoners van
alle deelen des rijks hierby tot uiting ko
men!
’Beide toespraken worden staande aang°-
4
De VOORZITTER
toespraak.
..Blijkens de tot ons gekomen berichten is
midden-Java door een ernstige natuurramp
getroffen. Honderden bewoners aan den
voet van den Merapi hebben 'n afschuwelyken
dood gevonden. Duizenden hebben in wan
hoop en vertwyfeling in wilde vlucht have
en goed aan het verzengende vuur moeten
Prijs geven. Ik weet namens u allen te
spreken, wanneer ik getuig, dat dit droeve
lot van zoovele slachtoffers en van het door
hen bewoond gebied ons. vertegenwoordigers
van het Nederlandsche volk met levendige
deernis vervult, deernis, die niet groote.-
zou kunnen zyn. indien ons eigen grondge
bied en zyn bewoners in
zouden zijn geteisterd
De MINISTER VAN BINNENLANDSCHE
ZAKEN en LANDBOUW zegt, dat de re
geering met de Kamer onder den indruk is
van de natuurramp, die een deel van Indlé
heeft' geteisterd
De
derland.
De F VII b zal er op den duur uitgaan;
wy hopen dan de beschikking te krijgen
over 5 machines van het type F XII en 5
van het type F IX.
Biykt er voor de Indië-route in de toe
komst nog meer laadvermogen noodig te
zyn dan zullen we wel weer zien. Ons stre
ven gaat uit naar een wekeiyksche lucht
verbinding; is deze tot stand, dan slaan we
de boot verbinding met minstens 14 dagen'
Ais onze besprekingen met de Nederland-
De ontvangst
flog velen hadden den tocht naar Schip
hol gemaakt om getuigen te zyn van de
aankomst van de A_ O. A. Van onze lucht
vaartautoriteiten merkten wy op den direc
teur van de KLM., den heer A. Plesman
den algem. secretaris, den heer Hans Mar
tin, den heer Stephan van de Fokkerfabrie
ken en den heer Thomson, den comman
dant van Schiphol.
Nadat de bemanning was uitgestapt en
door de familie begroet, trad de heer Hes
man naar voren om de mannen namens de
K LM. geluk te wenschen met den goeden
uitslag van dezen tocht, die volkomen ge-,
slaagd genoemd mag worden. Ondanks
motorpech is men er in geslaagd nog vóór
Kerstmis de post uit het verre Oosten naar
het moederland over te brengen. He:
Nederlandsche publiek stelt het zeer op
Prijs, dat de bemanning het zekere voor het
onzekere genomen heeft en tienduizenden
tn den lande zyn er haar dankbaar voor,
dat zy de post zoo veilig en snel heeft
overgebracht.
Deze vlucht, aldus spr., was byzond»r
interessant voor de bemanning, omdat op
dezen tocht voor het eerst radlo-proeven zyn
genomen. Spr. dankte den heer Strijkers
voor zyn arbeid. Op deze vlucht is wel ge
bleken van hoe groot belang de radio voor
de post vluchten kan zyn: op den terugweg
te het vliegtuig tot Djisk met Bandoeng in
verbinding geweest en onmlddeliyk daarop
kon het door den Radio-dlenst in Neder
land worden overgenomen. Spr. heeft allen
lof voor de radiodiensten in Indlé en hier te
lande.
De heer Hesman drukte hierna allen leden
bemanning de hand en wensebte hun
genoeglyke Kerstmis aan den huise-
haard. „Dat hebt u wel verdiend"
besloot spreker en de aanwezigen
nog eens met
Aan de orde is de voortzetting der behan
deling van het Tarwewetje
Minister RUYS DE BEERENBROUCK
beantwoordt de sprekers. Hy zegt, dat de
regeering nwf met dit ontwerp is gekomen
dan nadat zij zich overtuigd heeft van de
uitvoerbaarheid. Het ontwerp geeft alleen
den grondslag aan, maar de regeering moet
in de uitvoering grootendeels vrij blyven.
De regeering zal er zich niet toe laten ver
leiden alle aanwezige tarwe in het brood
over te hevelen. Er zal degelyk worden ge
let op de hoedanigheid. Ongeschikte tarwe
zai in het brood dus niet voorkomen. Daar-
by komt, dat in tyden van grooten oogst 10
A 15 pct. inlandsche tarwe gebruikt werd
zonder dat het publiek het zelfs merkte.
Wat de meel-importeurs aangaat, deze
hebben inderdaad een verandering in hun
bedrijf De regeering kan hun zeker veel
vrijheid laten. Dat is een zaak van uitvoe-
zmg;. Het zou onblllyk zyn als de meel-im-
porteurs ongemengd méel mochten invoeren,
terwijl de maalderijen uitsluitend gemengd
■Kei in den handel moeten brengen. Een
atmkoopgebod van inlandsch meel door
meel-importeurs zou de regeering de be
voegdheid ontnemen te verbieden het in
vtKrraad hebben van ongemengd meel. Bij
dit stelsel zouden de importeurs zeer be
voordeeld worden boven de maalderijen
Wanneer de bakkers zelf verplicht zouden
worden het meel te mengen, zouden de
nsocilykheden met de controle slechts ver-.
jAaatst worden. Indien het inlandsch meel
moet dienen als entrée-biljet voor het bui-
tenlandsch meel, zou dit entrée-biljet op
«ie goedkoopste wyze worden aangeschaft.
Hierbij krijgt dus het slechtste meel de
voorkeur.
De regeering laat echter overwegen de
mogelijkheid of een proef kan women geno
men met het stelsel van by-levering van
inlandsch meel Verder kan de regeering
ia haar toezegging niet gaan.
Bovendien wil spr de toezegging doen de
mogeiykheid van het nemen van een proel te
overwegen van levermg van buitenlandsch
meel met byievering vnn inlandsch meel
Er is gesproken over het verleenen van een
teeltpremie uit s lands kas. zooals de motie-
Vau der Sluis wil. Hieraan kleven ernstige
bedenkingen met het oog op andere takken
van bedrijf en landbouw. Het toekennen van
een premie geeft aanleiding tot willekeur.
De motie is daarom voor spr niet aanne-
meiyk.
Een ander stelsel werd door den heer Co-
Ijjn aanbevolen. n.l. het Zwitsersche stelsel.
Dtet zal de regeering gaarne in ernstige over
denking aanvaarden als in de praktyk zou
blijken dat het huidige regeeringsvoorstel
niet tot het beoogde doel zou leiden.
Spr. komt thans tot de belangen van an-
«tere betrokkenen: de bloem en meelverwer-
kende bedrijven. Door deskundigen zal moe
ten worden uitgemaakt, of die bedrijven,
nadeelen zullen hebben van het maal- en
menggebod. Is dit zoo. dan zullen er ont
heffingen moeten w’orden verleend.
Een andere groep belanghebbenden zijn de
molenaars ten plattelande, en de zgn. onge-
bnild-malers. Om de belangen van deze groep
te bevorderen, moet worden gezorgd, dat de
prijs niet te hoog wordt, opdat zy geen bui-
tenlandsche tarwe zullen aankoopen. Dat is
echter ook weer een kwestie van uitvoering
en dit punt beeft de bijzondere aandacht der
■egeering.
Tegen vergrooting van den uitzaai van
tarwe heeft de regeering geen bezwaar, mits
bet een nevengevolg is van de te nemen
maatregelen. Een rem ligt echter in het vast
te stellen percentage, dat zoo laag mogelijk
onder het theoretisch maximum moet blyven.
Met de aanneming van dit wetsontwerp is
nAet alleen een landbouwbelang, maar ook
een algemeen belang gediend. Daarom be
veelt spr. aanneming met grooten aandrang
aan.
De heer OUD (V. D.) is over het antwoord
van den Minister niet tevreden; deze gaf
geen enkele byzonderheid over de uitvoering.
De regeering vraagt een blanco volmacht, zy
wR geen uitgewerkte regeling geven. Zü
moet eerst nog even"praten met de deskun
digen.
De heer KNOTTENBELT <V. B i meent,
dat de rede van den Minister bevestigt, dat
«ie indiening van het wetsontwerp prematuur
is. Waarom heeft hy de deskundigen niet
vooraf aan het werk gezet?
De heer KERSTEN <S. G. P.) herhaalt zijn
klacht van Maandag, dat de landbouw onthe
ven moet worden van de ondragelyke lasten,
die op het bedrijf drukken. Een vermenging
van het buitenlandsche meel met meer dan
35 pct. is best mogelijk.
'198wcCr VévZtiJtöTl vrt. XV. r ntXzut; xtttt -vt Tl .ntrvit tTtrft trrv lilt VI ttttrt iVtivli t"
geen de Miiuater over de importeurs heeft
gezegd, niet zyn laatste woord zal zyn.
De heer LOCKEFEER (R. K.) betoogt nog
eens, dat het publiek schade zal lyden door de
bemoeilyking van den import.
De heer DE VISSER <C. P.i vestigt er de
sche Indische postautoritelten slagen,
hoopt de K. L. M. het volgend jaar October
den wekeiykschen vllegdienst op Indlé aan
te vangen Alleen de moesönperlode levert
nog eenig bezwaar op. Maar....
Verder kwam de heer Hesman niet
gezien, hoog in de lucht, het geronk van
motoren de komst van de P. H A. Q
aankondlgde.
Over de aankomst van het Indlé-vliegtuta
hebben wy reeds hierboven een en ander
medegedeeld: wy kunnen thans dan ook
volstaan met het vermelden vin het onder
houd. dat wy met den eersten Indié-marco^
nist, den heer Strijkers, chef van het radio-
station op Waalhaven, mochten hebben.
Uiteraard kan ik u over mijn ervaringen
weinig mededeelen. ving de heer Strijkers
njet zeer bemoedigend aan. Ik kan nl
niet in finesses uitloopen op het rapport
dat ik moet opstellen voor den Minister van
Waterstaat. Maar toch heb ik wel een paar
Interessante feiten. Zoo hebben we op
heenreis boven de Mlddellandache Zee een
schip ontmoet, waarvan we de natlonalftek
aanvankelyk niet konden ontdekken. We
zyn er laag overheen gevlogen, doch date
we geen vlag zagen, was ons succes nihil.
Ik heb de schuit toen echter per radio
opgeroepen en toen bleek, dat we met een
Hollandsch schip te doen hadden. De kapi- I
tein gaf onze postille op. welke precies bleek
te kloppen met de koers dien we zelf in I
kaart hadden gezet. In de buurt van Ran- I
goon hadden we een tweede ontmoeting I
met een Hollandsch schip, n.l. het s.s. „Kan- I
gean”. De kapitein was zoo vrlendeiyk onze 1
totale onkunde met hetgeen er In de wereld 1
geschied was. weg te nemen, door ons een I
aantal persberichten te seinen. U begrijpt. I
hoe wy dat op prijs stelden. Wat overigens I
myn radio-proefnemingen betreft: die op de j
kortegolf waren op de terugreis beter dan 1
op de heenreis.
Hoofdzaak was, te weten te komen, hoe I
ver de radlo-organlsatle met vliegtuigen op I
de Indië-route reikt. Ik heb daarom zoo- I
veel mogeiyk getracht met grondstations, I
speciaal voor de luchtvaart ingericht in ver- I
binding te komen, zooals stations in Europa, I
Egypte. Irak en Britsch-Indië. Waar de pr- I
ganisatie stokte, zocht Ik verbinding met de J
kuststatlons. Op de lange golf heb ik zoowel 1
gedurende de heen- als de terugvlucht uit- I
stekend gewerkt, overigens hebben we op I
belde golven lange afstanden overbrugd.
Een defect aan d en korten-go'fzender I
tusschen Cairo en Bagdad, is op de heen- I
reis door de werktuigkundigen. Westrate en I
Walewyn. hersteld.
Wy hebben tenslotte nog den heer Wale- 1
wyn. een der werktuigkundigen aan boord I
van de P.H-A.G.A.. byzonderheden ge- 1
vraavd omtrent het te Boedapest ontstané I
defect aan den middenmoter.
De beer Walewyn antwoordde, dat van I
een defect felteiyk niet kon worden gespro- I
ken. aangezien van een breuk in één of
meer vitale onderdeelen geen sprake is I
geweest. De nieuwe onderdeelen welke naar I
Boedapest werden gezonden, zyn dan ook I
niet gebruikt, aangezien de motor gisteren- I
wer "it zichzelf gin" fuict'onneeren.
De heef Walewyn vermoedt daarom, dat
alleen de weersomstandigheden het gebeur- K
de veroorzaakt hebben.
Aangenomen
wetsontwerpen
1. Goedkeuring van de enderhandeehe
overdracht door ruiling van gronden onder
Maanwn aan de N. V. „Nederlandsche
Klntnefabriek", gevestigd aldaar.
3. Machtiging tot het verkoopen van in
schrijvingen in bet Grootboek der 3% rente-
gevende Nationale Schuld tot een nominaal
bedrag va^/ 60.000.000.
3. Wyzlglng van de begrootlng van uit
gaven van het Wegenfonds voor 1938. (Re
gularise Ue).
Het amendement-Boon
ming gebracht.
D< heer COLLIN (A R betreurt de hou
ding. door den minister tegen het arnende-
ment-Boon aangenomen. Daar hy het wets
ontwerp echter niet ingetrokken wil zien,
zal hij niettemin tegen net amendement
stemmen
De heer LOCKEFEER <R.K.) heeft ten
volle vertrouwen in den minister en zal
tegen het amendement stemmen.
De heer BIEREMA (Lib.) meent, dat de
Kamer voor het terrorisme van den minister
met uit den weg moet gaan.
De heer DE VISSER (C.P.) zegt, dat het
optreden van den minister terrorisme is. Het
is een zeer brutaal optreden.
De heer SCHOKKING (C.H.) zegt, dat
zijn partygenooten zeer onaangenaam ge
troffen zyn door de houding van de Regee
ring. maar toch noodt tegen het amende
ment zullen stemmen.
Het amendement-Boon
met 49 tegen 41 stemmen.
Het amendement-Oud wordt ingetrok-
Ken om de Kamer een stemming te bespa
ren.
By art. 4 verdedigt de heer VAN HELLEN
BERG HUBAR (R.K.) een amendement, be-
oogende. het aantal leden der Commissie
Voorts
ment op het amendement-Boon. strek
kende om te bepalen dat alleen het ver
voeren en afleveren, dus niet „het voorhan
den” hebben van tarwemeel of tarwebloem,
waarvan de samenstelling niet voldoet aan
eischen. door den minister gesteld, niet dan
voorwaardelijk kan worden toegestaan.
De heer VAN DEN HEUVEL (A. R.) be
strijdt het amendement-Boon en het sub-
amendement-Oud. Hy meent, dat het by-
geleveide inlandsche meel niet behoeft te
worden gebruikt, het kan weer terugge
bracht worden naar den leverancier.
De heer IDVINK (C. H.) zegt, dat de
argementen der importeurs tegen het meng
gebod op hem een sterken indruk heb
ben gemaakt. Hy kan zich niet met het
amendement-Boon vereenigen. Wordt een
ander stelsel gekozen, dan heeft het wets
ontwerp zijn effect verloren.
De heer KERSTEN <St. O.) zegt, dat
het amendement-Oud tot gevolg zal heb
ben. dat minder Inlandsche tarwe zal wor
den geconsumeerd.
Hy is het echter wel eens met het amen
dement-Boon en met daarop voorgestelde
sub-amendement -Oud
De heer VAN HELLENBERG HUBAR
(R. K.) zegt, dat de minister door zyn toe
zegging. dat hy bereid is een proef te ne
men. aan zyn bezwaren voor een groot deel
Is tegemoet gekomen, doch zou gaarne zien,
dat die proef zou worden genomen, voordat
de wet in haar geheel zou worden toege-
past
De heer SCHOUTEN <A. R.i wil ten
aanzien van het amendement-Oud <15 in
plaats van 25 pet.) het antwoord van den
minister afwachten.
De heer DE VISSER (C. P.> zegt, dat
al worden de amendementen aangenomen,
waardoor het wetsontwerp beter wordt, hy
toch tegen het ontwerp zal stemmen.
De heer SCHOKKING <C. H meent,
dat in gewone omstandigheden, na de toe
zegging van den minister, het amendement-
Boon overbodig is. De minister moet hem
echter de verzekering geven, dat hy de
proef zal nemen en er toe zal bijdragen, dat
de kans van slagen niet wordt belemmerd.
De MINISTER bestrijdt het amendement-
Oud om het percentage van 25 te verlagen
tot 15. Daartegen heeft hij ernstige beden
kingen. Onder normale omstandigheden,
bij gunstigen tarweprys. wordt wel eens
vrywillig 20 pet. bügemengd.
Ook het amendement-Boon. dat mee
brengt de vryheid om onvermengd meel
in voorraad te hebben, moet spr. ontraden,
evenals het sub-amendement.
De amendementen zyn onaannemelyk en
het wetsontwerp zal worden
als zij worden aangenomen.
De heer BOON (lib moet
zijn
in
De Do X zal 15 Januari as. weer vlleg-
klaar zyn. In verband met het gevorderd
jaargetyde en de ongunstige weersgesteld
heid in het noordeiyk deel van den Atlanti-
achen Oceaan heeft de route der vlueht
naar de V. S. een wyzlging ondergaan. De
nieuwe route Is als volgt: Lissabon. Kana
rische eilanden. Kaapverdlsche eilanden.
Natal, Rio de Janeiro, Havana, New York.
De motie-Van der Sluis verworpen
De motie-Van der Sluis komt in stemming
en wordt verworpen met 68 tegen 18 stem
men. Vóór: alleen de S. D. en de heer Floris
Vos.
BiJ art. 2 licht de heer BOON een amen
dement toe strekkende om het impera
tieve menggebod te schrappen en te bepalen,
dat „hij. die tarwemeel of tarwebloem af
levert. hetwelk vervaardigd is van in het
buitenland verbouwde tarwe. wordt ver
plicht een hoeveelheid bloem van in Neder
land verbouwde tarwe te koopen. welke een
nader te bepalen percentage bedraagt van
het quantum door hem afgeleverde tarwe
meel of -bloem. Dit percentage zal ten hoog»
ste 25 pet. mogen bedrvy'n.
De heer OUD <VD.> verdedigt een
amendement, strekkende om het maximum
TARWE-'VET4éè-f-j»f.rcentage vall (jc verplichte menging met
inlandsch meel te bepalen op vyftien in
plaats v^n 25. Dit zal een ongelimiteerde
uitbreiding van de tarweteelt beletten.
verdedigt spr. een sub-amende-
amendement-Boon.
De P.H.-A.GA., het retourvUegtulg. dat
13 Doe uit Indlë vertrok en Zondag te Boe
dapest is gestrand, la gisteren, geiyk ge
meld, veilig en wel op Schiphol gedaald.
wy herinneren er aan. dat de A.G.A. op
13 November van Amsterdam vertrok. De
bemaAning van het toestel een grooter
type Fokker, dat voorzien is van de meest
moderne radio-install? ties bestond uit den
heer Ivan Smirnoff, gezagvoerder, I. A.
Aler. tweeden bestuurder, den boordwerktuig
kundige Waalewyn en Weststraete en den
chef van den radiodienst op Waalhaven
Strijkers, als radlo-telegrafist, die in op
dracht van Waterstaat deze vlucht beeft
medegemaakt om langs den luchtweg naar
Indlé en terug met de radio te experimen-
teeren.
39. Met zyn drieën ging men op zoek naar een barbier, «He al
dat witte goedje wel van BoUebulsje zou afscheren. Ein
delijk na lang zoeken zagen zy in een straat, niet ver van
het plein, waar de kennis werd gehouden, een barUerswin-
keL Daar moeten wy weaen, zei Toekie, die de slimste van
de drie was.