VADER PIUS XI, BIJ DE GODDELIJKE
GENADE PAUS
OFFICIEELE
MEDEDEELINGEN
DERDE DEEL
van
STADSNIEUWS
Algemeen Naderlandsch Verbond
Gevonden voorwerpen
VIERDE DEEL
Triduum in de St Dominicuskerk
Burgerijsclub
Dienst van den Wlerlngenneer-
polder
4
TWEEDE BLAD
BLADZIJDE 1
WOENSDAG 14 JANUARI 1931
n
n-
ir
3e Vervolg)
De ondergang ran het gezin.
op
ft
Hullebroeck zingt
baring wilde toevoegen, en opdat men deze
rnnhf xrö o rHir» a am «tav>a cKmcwam zwl» ir» ei a
Het gemengde huwelijk
eert*
be-
deze maand gevierd wordt.
worden.
meerpolder ter standplaats Alkmaar.
di.
haar
neemt,
art is ten.
zalen
het 100ste lid i
Spr. wijst op
de ge
it allen
voor
Het godsdienstig karakter
het huwelijk
U'eru^keer tot de Goddelijke
Orde
Verbied voor God.
Omdat het dus niet mogel'Jk ia de harts
tochten voldoende te remmen. alvorens de
ziel nederig de hulde van haar eerbied en
godsvrucht aan den Schepper heett gebracht,
is bet boven alles noodsakelUk, dat sU die
den band van het huwelUk aannemen wil
len. goed doordrongen sUu van een diepen
Gehoorzaamhe'd aan de Kerk.
Opdat de ware en eerlijke kennis van Gods
gebod en geen simulatie of verdorven na
bootsing daa-van. licht en leider zij van het
verstand en het gedrag der menschen wordt
gevraagd dat men aan den wil om God te
dienen en Hem te gehoorzamen, een kinder
lijke en nederige gehoorzaamheid pare je
gens de H. Kerk Wan» het was onze Heer
Jezus Christus, die de Kerk meesteresje der
waarheid stelde ook in de’e dingen, die be-
hooren tot de regeerlng en regeling der ze
den, ofschoon vrle er van niet toegankelijk
zijn voor het menschelijk begrip En zooals
de Heer voor wat betreft de natuurlijke
waarheden van geloof -n zenen, aan het
eenvoudige licht der rede dat van de open-
ontbonden kan worden.
Tegenover dit alles staat onbewogen de
wet van God die door Christus bevestigd ge
worden is en noch door de meenlng der vol
ken, noch door den wil der wetgevers ver
anderd kan worden: „Wat God vereenigd
heeft, zal de mensch niet schelden." En wan
neer de mensch op schandelijke wijze de
scheiding uitspreekt, dan heeft deze uit
spraak geen enkele waarde en blijft onver
anderd wat Christus zelde: „Wie zijn vtouw
weg zendt en een andere trouwt, pleegt over
spel, en wie een door haar man verstoeten
vrouw trouwt, pleegt overspel.” Deze woor
den van Christus zijn van toepassing op
elk huwelijk, ook op het natuurlijke of alleen
wettige; want tot elk echt huwelijk behoort
de onontbindbaarheid waardoor het ont
trokken wordt zoowel aan de opheffing van
den band als aan het oordeel der echtgenoo
ten en van elke leekenmacht.
Hier verdient de plechtige uitspraak her
dacht te worden van het Concilie van Tren-
te. „Wie zegt, dat de huwelijksband ver
broken kan worden door een der partijen, ter
oorzake van ketterij, bemoell'iking der sa
menleving of lange afwezigheid, is een ket
ter"; en verder: „Wie zegt, dat de Kerk dwaalt
als zij geleerd heeft en leert dat volgens de
evangelische en apostolische leer de huwe-
lllksband niet geslaakt kan worden om het
overspel van een der echtgenooten, en dat
geen <Jer belden, ook de onschuldige niet, die
geen aanleiding gaf tot dit overspel, een an
der huweli’k kan aangaan zoo lang de
andere echtgenoot in leven is. en dat zoo
wel hh. die na de ontrouwe bruid verstooten
te hebben huwt, als zij die. na door
man verlaten te zijn, een anderen
overspsl bedrijven, is een ketter.”
Als de Kerk niet dwaalde en niet dwaalt
in deze leer en het daardoor vaststaat dat
de huwelijksband zelfs niet door overspel ver
broken kan worden, dan volgt daaruit, dat
de zooveel mindere motieven die men ge-
woonl"k pleegt aan te voeren voor de echt
scheiding, zoo weinig waarde hebben dat het
de moeite niet loont ze hier allemaal te be
handelen.
De overheid heeft ook geen enkele zeg
gingschap over de ledematen barer onder
danen. en waar geen schuld Is, kan een
dergelijke straf niet worden opgelegd. Dit
leert ons ook de H. Thomas van Aquine Ten
slotte zegt de christelijke leer die daarmee
geheel In overeenstemming is met de men-
scheliJke rede, dat de mensch zijn ledema
ten niet anders gebruiken mag dan voor hun
natuurlijke doeleinden en dat hij ze niet
kan verwoesten of verminken, behalve In het
geval dat het welzijn van het heele lichaam
dit vereischt.
Morgenavond zal er een triduum beginnen
voor de leden van de meisjescongregatie tn
de St. Docninlcvskerk.
De predikaties rullen gehouden worden
door den Zeereerw. Pater Raym. Hagemans,
uit het klooster te Zwolle.
De regeling is aldus -
Donderdagavond 15 Jan. om 7 uur: Ope
ning en eerste preek, voor de gecombineerde
afdee’ingen A (boven 17 Jaar) en B (bene
den 17).
VriJda-avond om kwa-t na 8: Conferentie
voor afd. A. die alléén toegankelbk is voor
leden en belangstel lenden boven 17 jaar.
Zondagmorgen: cm 8 uur precies. H. MIs
en Genera's H Communie voor de gecom
bineerde afdeellngen A. en B. met korte
Communletoesnraak door den Directeur.
Zondagavond om 7 uur: Slotp'.echtlgheM
met f eest predikst 1» en opdracht van de nieu
we leden tevens feestavond ter eere van de
H Familie.
Deze oefening is beslist 8 uur gedlrdlgd.
De Directeur verwacht niet alleen de leden
van Donderdagavond en van de Vrtjdagsdw
conferenties zonder uitzondering, maar noo-
digt tevens alle x>ud*rs en belangstellenden
uit tot deze oefeningen.
De echtscheiding
Men geeft voor de echtscheiding vele en
verschillende redenen aan, die deels voort
komen uit de schuld en de geneigdheden der
personen deels uit de omstandigheden; men
noemt die respectievelijk subjectieve en ob
jectieve oorzaken. Deze redenen tracht men
te verklaren met vele argumenten: ten eerste
het welz"n van belde ec itgenooten, van den
onschuldige die het recht heeft te schelden
van de Schuldige, van de schuldige die ont
heven dient te worden van een onmogelijke
en verstoorde samenleving; dan ook het
welzijn van de kinderen die verstogen blij
ven van een gorde opvoeding doornat zll te
makkelijk geërgerd worden en afgetrokken
van het pad de- deugd door de tweedracht
sn de misstappen der ouden; ten laatste het
’.elri'n der maatschapp'l. dat de ontbinding
slacht van huwelijken die toch het door de
natuur gestelde doel niet meer kunnen nas tra
ven: vervolgens vraagt men. dat de wet de
echtscheiding toestaat ter voorkoming van
Je misdaden die makkelijk zouden kunnen
voortkomen uit een vereer samenleven van
•ulke echtelieden.
Nog drie-ter verkondigen anderen, dat t hu
welijk als een zuiver private overeenkomst
overgelaten moet worden aan degenen, die
haar aangaan, aooals dit met alle andere
en hun wil vervult van een hooge vereering
van God.
Goed en geheel In overeenstemming met
den volmaakten christelijken geest, gedragen
zich daarom de zle'ehe-ders, die. om de ech
telieden te behoeden voor het afwijken van
Gods wet, hen opwekken tot vrome gods
dienstige oefeningen en om zich geheel In
God te vereenlgen. om voortdurend zijn hulp
In te roepen en veelvuldig de Sacramenten
te gebruiken, om altijd en overal gevoelens
van vroomheid en godsvrucht te koesteren
en aan te vuren.
En grootelijks dwalen degenen, die. met
verwaarloozing van deze middelen, gelooven,
dat men eenvoudig m-t de middelen van de
natuurwetenschappen, rooals biologie, de
studie der erfelijkheid e d., de menschen kan
overtuigen om hun vleeschelljke begeerten
te betoomen.
Hie-mee bedoelen W(j echter niet te zeg
gen, dat men geen rekening moet houden
met deze natuurlijk» hulp voor zeever zij
geoorloofd is. wart het is God zeil, eenige
Schepper van natuur en genade, die bepaa'd
heeft, dat het goed van ce eene en van de
andere orde diene tot het vebrulk en het
heil der menschen De veloovlgen Kunnen en
moeten dus gebruik maken van dere natuur
lijke hulpkrachten. Maar zij vergissen zich,
die aannemen dat zij voldoende zijn om de
reinheid van het huwelijk te garandeeren en
gelooven dat zij krachtiger werken zullen
dan de bovennatuuriykc iulp de; genade.
Dere gelljkvo-mlgheld der samenleving en
der huwelijksbeden aan Geds wetten, waar
buiten een afdcend herstel er van onmo-e-
H)k is. veronderstelt dat allen makkelijk met
abso'ute zekerheid en zonder gevaar voor
dwa'lngen. fteze wetten kunnen kennen. Aan
niemand kan ontgaan v»r hoeveel vergis
singen men de deur zou openen hoe talrijke
dwalingen zich In de waarheid zouden men
gen, wanneer dit onderzoek werd overgela
ten aan het Individueel verstand met geen
ander licht dan dat der natuur, of wanneer
de geopenbaarde waarheid aan een Ieders
eigen Interpretatie werd toevertrouwd. Iets
dat. wanneer het ge'dt voot zoo vele waar
heden van moreele orde, vooral gezegd moet
worden van de andere die tot het huwelijk
behooren. daar de hartstocht der begeerte
zoo makkelijk over de zwakke menschelllke
natuur zegeviert, haar bedreigt en verleidt;
te meer daar de naleving der wet Gods van
de echtelieden soms zware en dagelijksche
offers vraagt: en de ondervinding toont aan,
dat de menschelijke zwakte zich juist daar
van bedient om het In acht nemen van Gods
wetten te verwaarloozeji.
den strijd
woorden
En omdat men alles moet terugleiden tot
de wetten en gedachten van God, moeten
Wij, opdat een algemeen en stabiel herstel
van het huwelijk bereikt worde, het van het
grootste belang achten dat de geloovlgen
mondeling en schriftelijk goed In bet huwe
lijk onderwezen worden, niet één maal en
slechts oppervlakkig, doch dikwijls en diep
gaand, met heldere en krachtige argumen
ten. die goed worden gegrift In het verstand
en doordringen tot In het hart. WIJ weten
en men overwege hoeveel wijsheid, heiligheid
en goedheid de Heer jegens het menschelijk
eeslacht heeft getoond door de instelling van
het huwelijk, door de regeling er van met
heilige geboden en nog meer door het te ver
heffen tot de oewonderenswaa-dl-e waar
digheid van Sacrament, waa-door voor de
christelijke echtelieden een zoo rijke bron
van genade geopend wordt, dat zfj In rein
heid en trouw kunnen voldoen aan de
hoogste doilelnden van het huwelijk tot
eigen welzijn en heil, tot dat d-r kinderen,
tot dat der beschaafde w.-reki. tot dat der
gehee'.e menschheid.
En zeker, wanneer de moderne verwoesters
van het huwelijk zich zooveel moeite geven
met redevozringen boeken, brochures en
talrijke andere middelen om de geesten te
ve-giftigen, dj harten te bederven. de echte
lijke reinheid te verstoren en de schande lijk
ste neigingen op te hemelen, dan moet
vooral gij. Beminde Broeders „die door den
H. Geest tot Bisschoppen zi't aangesteld In
de Kerk Gods, die HU met Zijn eigen bloed
heeft opgericht" geen middel onbeproefd
laten om zelf of door middel uwer priesters
of ook met de medewerking der zorgvuldig
uitgekozen leden der Katholieke Actie.
de waarheid teenover de dwaling
te stellen, de schittering der kulschheld te
genover de vunzigheid der driften, de vrij
heid der kinderen Gods tegenover de sla
vernij der hartstochten, en tegenover de
schadelijke gemakkelijkheid der echtschei
ding, de durende hechtheid der echtelijke
liefde en van de onverbreekbaarheid tot den
dood van den gezworen eed van trouw.
Wordt vehvolgd
Degenen, die een gemengd huwelijk aan
gaan zonder ernstige redenen schieten voor
al hierin te kort en brengen zelfs hun eeuwi
ge zaligheid In gevaar. Van die zoogenaamde
gemengde huwelijken houdt de kerk de ge-
loovlgen met voorzichtige liefde zooveel mo
ge! Ijk verwijderd om talrijke redenen welke
aldus In den Codex van het Canonlsch Reeht
beschreven worden: „Met groote strengheid
verbiedt de kerk het huwelijk tusschen twee
gedoopten waarvan de één Katholiek is en
de ander tot een secte van ketters of scheur
makers behoort; wanneer er gevaar bestaat
van het geloof van de katholieke partij en
de'kinderen wordt het huwelijk door de god
delijke wet verboden Ook wanneer de kerk
om redenen van tijd, persoon en omstandig
heden. overgaat tot net verleenen van dis
pensatie, (met behoud van het goddelijk
recht en na door allerlei garanties het gevaar
van sfval zooveel mogelijk bezworen te heb
bent dan blijft het toch nog altijd zeer twU-
felachtlg of dc katholieke echtgenoot van
dit huwelijk geen schade ondervinden zal.
Niet zelden toch komt er voor de kinderen
een treurig gebrek aan godsdienst of min
stens de geneigdheid uit voort om spoedig
in de onverschilligheid te vervallen die zeer
nauw aan ongeloof en afval grenst. Boven
dien la In gemengde huwelijken die levendige
vereenlging der zielen re er moiüUk welke
het bovengenoemde geheim van Christus’
vereenlging met de kerk zou moeten afspie
gelen
En zoo zal die nauwe vereenlging der de
len spoedig ontbreken, die zooals rij het tee-
ken en de onderscheiding van Christus en
de kerk is. ook de onderscheiding en het sie
raad van het christelijk huwelijk moet zijn.
Want nooizakelttk mo?t de band der harten
breken of minstens verslappen waar ver-
-chli van msentng en gehechtheid bestaat ten
opzichte van de hoogste en verhevenste din
gen. dat Is in de waarheid en In de godsdien
stige gevoelens. Daarna komt bet gevaar dat
de liefde tusschen de echtgenooten uitdooft
en de vrede en het geluk ondergaan van *t
-czln, dat alleen als de harten één zijn,
bloeien kan. Daarom ook telde reeds zoo
vele eeuwen terug het Romelnsche recht:
Het huwelijk Is de vereenlging van man en
vrouw In de samenleving voor heel het leven
en In d- gemeenschap van goddelijk en
men-chel''k recht.”
Wat echter. Beminde Broeders, voorname
lijk het herstel en de volmaaktheid van het
oor Christus den Verlosser inqesteld hu-
we1"k In den weg staat, is zooals Wil reeds
zelden, de steeds groeiende vergemakkelij
king der echtscheiding.
De afdeellng Alkmaar en omstreken van
het A-gemeen Neder-andsch Verbo.d hield
gisteravond In de „Harmonie" haar tweeden
jaarlukrehen propaganda-avond; dairvoor
was de Vlaamsche zanger Hullebroeck ult-
genoodlgd.
Het was nog niet zoo heil lang geleden,
dat Hullebroeck hier ter stede voor een voile
zaal optrad ter viering van zjn zilveren
jubileum als propagandist van het Diitsche
lied; toch hadden we gisteren een grooter
opkomst verwacht.
De geringe belangstelling voor een avond
als deze is geen goede noot voor het Alk-
maarsche publiek, dat schijnbaar liever zijn
geestelijke ontspanning zoekt in het zien
van luchtige films of nog luchtiger cabaret-
AV-éioéAM i „i—- - -SS
Het A. N. V. heeft tot hoofddoel de
geestelijke en stoffelijke verheffing van alle
tot den Dictschen stam behoorende volks
groepen, zoowel In Nederland en In Vlaan-
als In de Kaapkolonie en N. O.J
Burgemeester en Wethouders van Akmaar*
brengen ter algemeene kennis dat In het
Gemeenteblad van Alkmaar nr. 1J98 is on
genomen het besluit van detx.Rasd dier
gemeente van 11 December JJL* waarbij is
vastgesteld eene
VERORDENING tot W.WgteT Van
het Reglement van Orde voor de
vergaderingen van den Raad der
gemeente Alkmaar.
Deze verordening Is heden afgekondlgd en
g-.durende drie dagen ter gemccntc-secreta-
rie ter lezing ge’egd, waar zij tevens ta af
druk t—ren betaling der koeten, verkrijgbaar
Is.
Alkmaar, 13 Jan. 1931.
Burgemeester en Wethouders
voomoemd,
WEM DELAAR, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
lang en op de Ideëele zaak van het A. N. V..
dat de geeetelijke vrijheid eerbiedigt en
bewaart.
Spr. eindigt met een krachtige opwek
king. om de eer van den Dtitxhen stam
ook in Alkmaar en omgeving hoog te hou
den en daarvan het biwijs te leveren door
het lidmaatschap van het A. N. V.
Het woord was hierna aan Hulleb'oeck.
die zijn gebruikelijke causerie h'.ell over
zijn Vlaanderen, het land van de blijheid
en den humor, van h:t lied en van den
strijd voor eigen cultuur.
Hij maakte met hot publiek een murikaal
reisje door Vlaandercnland en vertelde van
het kantklossen, van de Fran-chmans. van
de franskiljons, en plaat-tï ons midden in
de Vlaamsche beweg rg, die n et alleen een
strijd 4s om eigen taa', om eigen .alles”;
om eigen bestuurders en eigen cultuu'; de
Vlaamsche beweging is veeleer een soc'ale
beweging; een strijd om eigen stoffelijke
en geestelijke belangen, om e’gen vak
onderwijs enz. Men wil bevrijd worden van
die Waalsche bedrijfsleiders en meester
gasten, die oorzaak zijn, dat de Vlaamrehe
arbeiders nog te veel zijn de para's
In de samenleving. Met trots wees
Hullebroeck op de verkr-g’n Vl-amsehe
hocgeschool. vanwaar u t de cultuur en
vervlaamschlng zeker zullen terugslaan sn
neerdalen op het heels Vlaamsche wulk.
Met zlln bekende liedjes llluitreerde
Hullebroeck zijn betoog.
Na de pauze had hij allen tijd noodlg
voor het zingen op verzoek. Geen wonder,
dat we een bloemlezing te hooren kregen
uit zlln rijken liederenscha*.
Hullebroeck wekte de Hollanders on In
Vlaanderen toch vooral geen Frarseh ts
spreken, doch hun e’gen zuivere Neder-
landsche taal, waarvan de Vlaming nog kan
leeren Sor. wees on de groote betaekenls
van de Nederlandsche taa', die de zesde
wereldtaal Is en waarmee men zich overal,
zeker In Waande-en. kan redden.
De voorzitter dankte H'il eb-oeok harte-
Utk voor zlln sym->athl“k pleidooi en riep
hem een tot weerszlens toe. mas- dan V'<t
een stampvolle raai A. N. V.-ers. We
hopen het met hém.
deren
Indié.
Naast de Neder-Dletsche taal tracht het
A. N. V. ook de streektaal te behouden; spr
herinnert In dit verband aan het lectoraat
aan de universlteit In de Priesche taal.
Te Den Haag, wa»r het hoofdbestuur
zetelt, heeft 't A. N. V. een boekerij en een
boekenc ommlssie ter verspreiding van Ne-
derlandsche letterkundige en muzikale wer
ken In het buitenland.
Voorts heeft het A. N. V.
aangebonden tegen ultheemsche
en gebruiken.
Een goed vaderlander, aldus spr.,
zijn taal- en stam-gebrulken; spr. wekte
op tot dankbaarheid voor het feit, dat men
tot den Dletschen stam behoort. Ook In het
buitenland wordt de band tu'schen starn-
genooten onderhouden, getuigen de Hol-
landsche avonden op St. Nicolaas-a'ond
op de consulaten In de verschillende
groote steden In het buitenland.
Spr. komt dan tot Alkmaar, waar ook een
centrum van het A. N. V. gesticht is; zijn
reputatie als centrumplaats van Noordelijk
Noord-Holland handhaaft Alkmaar echter
niet wat betreft het ledental van het A.
N. V.. Spr. hoopt, dat dit door dezen pro
paganda-avond en verder In den loop van
het jaar moge toenemen en dat spoedig
mag worden geboekt,
i net groote culturëele
De opwerplngen die tegen de hechtheid
van den huwelijksband gemaakt worden, zijn
zeer makkelijk te ontzenuwen. Immers de
bovengenoemde schaden en gevaren worden
In het uiterste geval verhinderd door de on-
vo’maakte scheiding die den band onverbro
ken laat voortbestaan, en die met duidelijke
woorden door de Kerk wordt toegestaan In
de wet on de scheiding van bed, tafel en
woning. Het vaststellen der redenen van een
aoodanige scheiding, van de voorwaarden, de
wijze en de maatregelen waarmee wordt
voorzien In de opvoeding der kinderen en
het behoud van het gezin en waarmee men
de schade, we ke wordt toegebracht aan de
echtelieden, hun kinderen en aan de maat
schappij. zoo klein mogelijk tracht te maken,
valt onder de Kerkelijke wetten en ten deele
ook onder de burgerlijke wet. omdat deze
scheiding burgerlijke beteekenls heeft.
Alle argumenten welke men gewoonlijk
aan voert en waarvan Wil boven gesproken
hebben om de onontbindbaarheid van het
huwelijk aan te toonen, zijn voldoende om
niet alleen de noodzakelljkhe'd der echt
scheiding. maar ook de faculteit t«t het toe
staan daarvan ten eenen male uit te sluiten.
Want zoo voortreffelijk als de voordeelen
der onontbindbaarheid zijn, zoo verderfelijk
en gevaarlijk blijken de schaden der echt
scheiding voor Individu en maatschappij.
Om Ons dan nog eens te bedienen van de
wijze -’oorden van Onzen voorganger, is het
namelijk noodlg op te merken hoeveel zeker
heid er ligt in de hechtheid van den huwe
lijksband. en hoeveel kwaad de echtscheld n-
gen met zich sleepen. Aan dm eenen kant
maakt de onverbreekbaarheid van den band
den echt absoluut zeker; aan de andere zijde
maakt de mogelijkheid en zelfs de waar
schijnlijkheid der scheiding den echt on
standvastig en in elk geval onderworpen aan
angst en wantrouwen. Aan den eenen kant
wordt de wederkeerige welwillendheid en
gemeenschap van bezit versterkt, aan de an
dere zijde verzwakt door de faculteit van te
schelden Aan den eenen kant krachtige on
dersteuning van de fouw der echte'leden,
aan de andere zijde prikkeling tot ontrouw.
Aan den eenen kant de voortplanting, be
scherming en opvoeding der kinderen, krach
tig bevorderd aan de andere zijde bloot
gesteld aan ernstige schaden. Aan den eenen
kant de waardigheid en de taak van de
vrouw In gezin en maatschappij herste'd ei.
vervolmaakt, aan den anderen kant onwaar
dig onderdrukt, blootgesteld als de bruid er
aan is „verlaten te worden en alleen den
hartstocht van den man gediend te hebben."
Over het Christelijke Huwelijkt in de huidige omstandigheden, nooden,
dwalingen en neigingen van gezin en maatschappij
Deze trekken tsn minste voller
dan de brengers van een edeler
de kunst, zooals een Hullebroeck.
Niettemin heeft de Vlaamsche zanger
zijn publiek gisteren toch op aangename a ijze
onderhouden. Het gewenschte contact bleef
niet uit.
Vooraf hield de voorzitter, Jhr. van Fri-
dagh, uit Schoorl, na een hartclijk openings
woord. een betoog, waarin bij het wezen en
het doel van het A. N. V. ultecnzettc.
hoofddoel
rechtvaardige en ware dingen „ook in
huidige omstandigheden der menschelllKe
natuur makkelijk zou kunnen onderscheiden
en met absolute zekerheid en zonder scha
duw van dwaling kennen", zoo wilde HU met
hetzelfde doel de Kerk 'tellen als bewaar
ster en meesteresse van alle waarheden, die
godsdienst en zeden betreffen; en de geloo-
'vlgen moeten dus, wanneer zj) vooi dwalin
gen van hun «erstand »n bederf der zeden
bewaard willen blUver, gehoorzamen en zich
onderwerpen met hart en ziel. En om zich
niet te berooven van een hulpmiddel, dat de
Heer hun met zooveel welwillendheid ge
geven heeft, moeten zU gehoorzaamheid be
tuigen niet alleen aan de plecht.ge uitspra
ken der Kerk, maar uok, met Inachtneming
der verhouding, van de constit„nes en de
creten. waardoor sommlg» meenlngen als
slecht en gevaarlUk veroordeeld worden.
De Christenen moeten zich dus verre hou
den van een te groote onafhanxelUkheid van
oordeel en van een valsehe .autonomie” der
rede, ook In sommige kwesties rondom het
huwelUk, waarover men In onze dagen
strijdt. Zeer slecht toch zou liet staan voor
een christen, die dezen naam waardig is. om
tot die hoogte op zich zelv»n te vertrouwen,
dat hU alleen geloof kan hechten aan
die waarheden, waarvan hU den diepen zin
begrüpt. of te gelooven dat d“ Kerk, die door
God tot meesteresse en Bestuurster der vol
ken gesteld is. niet genoeg is ingelicht om
trent de moderne dingen en omstandighe
den, ofwel haar niet gehoorzamer of met
haar instemmen omdat sU haar gezag niet
doet gelden door plechtige uitspraken, alsof
men hssr andere beslissingen beschouwen
kan als valsche of niet genozg gesterkt door
redenen van waarheid en eerbaarheid. In
tegendeel ts het eigen aan alle wezenlijke
volgelingen van Christus, geleerden zoowel
als onwetenden, om zich te laten lelden en
regeeren door Gods H. Kerk Ir. alles wat ge
loof en zeden aanbelangt, dcor mldde' van
haar Hoogsten Herder, den Paus van Rome,
Tot nu toe, Beminde Broeders, hebben Wu
eerbiedig de beschikkingen bewonderd, ge
geven door den zeer wUzen Schepper en
Verlosser van het menschelijk geslacht ten
opzichte van het huwe'ijk, en te gelijk be
treurd dat deze heilige bedoelingen der God
delijke Ooedhe’d zoo dikwijls vergeefsch ge-
maak' en met de voetzn getreden worden
door de dwalingen en hartstochten der men
schen. Het is daarom natuurlijk, dat WU
met den vaderlijken ijver Onzer ziel trach
ten de noodlge geneesmiddelen te vinden om
de genoemde zeer gevaarlijke misbruiken uit
te roeien en den verplichten eerbied aan het
huwelUk terug te geven.
Om het huwelijk terug te lelden in
stelde orde. Is het noodzakelijk <ki
het goddelijk doel van het huwelUk
oogen houden en probeeren zich daaraan aan
te passen. En omdat dat vooral bemosllUkt
wordt door de begeerte welke ongetwUfeld
de voornaamste oorzaak Is dat msn zond gt
tegen de heilige wetten van het huwelUk.
en omdat de mensch zUn hartstochten niet
onderwerpen kan als hU niet eerst zlchzelven
aan God onderwerpt, moet vooreerst in de
ze «richting alle zorg gaan volgens goddelUk
vastgestelde orde. I'et is een onveranderlUke
wet. dat wie leeft in onderworpenhe'd aan
God, met godde Vke genade zUn hartstoch
ten aan zich onderworpen ziet, en
dat wie In tegendeel In opstand leeft
tegen God, de smarten voelt van den
inwendlgen strUd der felle hartrtochten En
zulks gebeurt niet zc ider een wUze beschik
king. zooa's de H. August’nus leert: ..Het is
juist, dat de mindere zich onde: werpt aan
den meerdere; zoodat, wie wil dat die onder
hem staat, aan hem onderworpen ia. op zUn
beurt onderworpen moet zUn aan die boven
hem staat. Erken de orde, soek den vrede.
Gij aan God. het v'eesch aan u. Wat ia er
juister, wat mooier? G|j aan den meerdere, de
m'ndere aan u. Dien Hem. Die u geschapen
heeft opdat gU gediend wordt door wat voor
u geschapen la. Pas achter op. want de orde
die wU bedoelen is niet deze: aan u het
v'.eeach en gU aan God. doch: gü aan God
en het vleesch aan u. En wanneer ge het
„gij aarAtad" verwaarloort. cu t ge bet „aan
u het nooit bereiken."
Burgerlijk en kerkelijk hnwelUk.
Tot hier toe, Beminde Broeders, hebben
WU uitslu.tend de twee voornaamste zege
ningen van het huwelUk verdedigd tegen de
lagen der hervormers van onze maatschap
pij. Maar waar deze zegeningen verre over
troffen worden door een derde, die name-
lUk van het Sacrament, zoo kan het geen
verwondering baren wanneer wU constatee-
ren dat hierop vooral alle tegenstrijdige
krachten zich conccntreeren. Vooreerst dan
leeren zU dat het huwelUk een geheel hel-
densche en burgerlUke Instelling Is die niets
uitstaande heeft met de Kerk van Christus,
doch u't lultend aan de burgerlUke samen
leving behoort: voorts beweren zil dat ce
huwelUkrovereenkomst vrij moet blUven van
alle onverbreekbare banden en dat men de
'Che’d<ng der echtgenooten niet alleen tole-
reeren, maar ook wettelilk erkennen moet;
waarvan het gevolg is, dat het huwelUk van
alle hell'gheld ontdaan, tot een geheel bui-
ge-Ujke en p-ofane aangelegenheid vervalt.
Eerst en voor alles stellen rit vast dat de
civiele acte als een gewoon verd-ag moet
worden beschouwd, wat zU een burgerlijk
huwelUk plegen te noemen: de godsdienstige
acte wordt dan een vrU en onnoodzakélUk
toevoegsel dat men hoogstens kan toestaan
voor het bVgeloovlge volk. Vervolgens willen
zij dat er aan het huwel'ik tu’schen ka
tholieken en nlet-katholieken geen enkele
mo’llUkhe'd In den weg wo-dt gelegd, waar
door niet op den god'dlenst hoeft gelet
te wo-den en de toestemming der kerkelifke
overheid overbodig Is. Terwill het gevolg van
dit alles bestaat In het verontschuldigen
der echtrche’dlngen en in het pri’zen en ver
breiden der bunre-lPke wetten d'e de ver-
b-ev-lng van den band begunstigen.
Wat de godsdienstige natuur van -onver
schillig welk huwelUk en vooral van het
christelijk huwelijk dat een Sac-ament is,
betreft verwii-en WH naar de door Ons
meermalen aangehaaldr en bekrachtigde En
cycliek van Leo XIH. waaruit WU enkele
punten overschrUven.
H'l. d'e de monumenten der geschiedenis
onderro-ken. de voortdurende opvatting
der volken ondervragen, de Instellingen en
zeden van alle tilden raadplegen wil. kan
daaruit alleen reeds met liet licht van zijn
verstand aflelden, dat zelfs In het natuur-
huweli'k Iets heiligs en godsdienstigs ge
mengd was. dat er niet aan toegevoegd,
doch er In geboren, niet door de menschen
ln"e-teld was.” want het huwelUk heeft
God tot Insteller en was van den beginne
af een beeld van de Vleeechwordlng van
het Wcord Gods.”
Deze godsdienstige natuur van het huwe
lUk en zUn sublieme beteekenls van Chris
tus’ vereenlging met de kerk, vraagt van het
toekomstig bruidspaar een heiligen eerbied
voo- het christelHk huwelUk en een heilige
liefde en Uver. opdat het huwelUk. het
welk zll «rillen aangaan, zooveel mogelUk het
voorbeeld van Christus en de kerk benadere.
Om dan toe te komen aan de dwalingen
welke de huwelUkstrouw bedre.gen, elke
zonde d.e In het nadeel van de kinderen
wordt begaan, Is te gelUker tUd noodzake-
lUk ook een zonde tegen de trouw, omdat
de zegeningen van het huwelUk onderling
yan elkaar afhankelUk zUn. Ja. er zUn even
veel dwalingen tegen deze trouw als dit
zU deugden omvat: de kulsche trouw der
echtge-ooten onderling, de eerbare onderwer
ping der vrouw aan den man en de sterke,
eerlUke liefde tusrehen hen beiden.
Vooreerst wordt deze trouw aldus geschon- -
den door hen die meenen, dat men Indul
gent moet wezen tegenover de Ideeën en
beden van onzentUd, zooals de valsche en
schadelUke vriend chap met derden en die
beweren dat deze relaties den echtgenooten
toestaan om ruimer te denken en te hande
len, en dit te meer omdat zoo wordt be
weerd velen een bijzondere sexueele ge
neigdheid bezitten waaraan zU binnen de
grenzen van een mono«amlsch huwelijk niet
kunnen voldoen De absolute afkeer van re
laties met vreemden wordt door dezulken als
bekremnen hfld van geest en lafhartige ja-
loez'e beschouwd en daarom vragen zU de
der wetten die de huwelUks-
BU Koninklijk besluit te met Ingang van 1
Januari 1931, ir. Chr U van Steen, te
Behagen, benoemd tot tudeiuk adjunct-tn-
speeteur b|j den dienst van den Wlerixwf.
meerpolder ter standplaats Alkmaar.
BU den heer L. Frankenberg ta de Lan-
gestraat te geëtaleerd een foto van den
eersten wedst Ud door de BurgerUsclub op
de Voormeer gehouden.
Deze had plaats op 27 Januari 1891, tij
dens den bekenden strengen winter.
Hoewel natuurlUk zeer velen op die groep
voorkomenden overleden zijn, ral men nog
menie bekende Alkmaarsche figuur er oo
ontdekken
Een aa-dlge herinnering bU geleesnhe*d
van het 40-.arie bestaan der club
Aanwezig aan het B’renu van pcütle.
Lan-es‘raat en aldaar te bevragen op ge
werkdagen tusschen 1! en 1 uur. de navW-
»end? voo-wernen a’s gevonden v-deponéérd
op 9, 10, 11. 12 en 13 Januari 1931:
Portemonnale met inhoud: broche: huissleu
tel: bos sleutels.
Aanwezig en te bevragen bij de navolgen
de Ingezetenen, onderrttande voorwemen,
a's gevord-m aangegeven op 9, 10, 11, 13 en
13 Januari;
Schooltasch met inhoud, J. Westveen,
Kennesnerstraatweg 39: riJwielbela-tlngmerk
in étui, A. Stuifbergen, Fabrieksweg 6;
bontkraag. F. Jansen, Nleuwpoortslaau 317;
klnderbandscroen. P Kalb, le Landdwars-
st aat 28; paar slobkousjes, A. Reus, E'ke-
'enbergstraat 4«; lorgnet In étui. P. B om,
Kalkovensbrug: vulpenhouder, A. Stoop. Hee-
renweg 238 Hel’oo; dameshand-choen, M.
Karskens Voordam 4; moer van een wa
gon. J, H. Kluft, O’idegracht 158; jis aplule.
Wed. J. Rempt, Kennemerpark 12, zak
waschvoed, J. Warmerdam. G en*rtraat 14;
zllverbon. Apo'heek AnslnhMeemen. Ach
terstraat 50 en dame-tasch met Inhoud, A.
de Geus, KoedUk-Zuid 334.
Wanneer men weder in bet bezit te van
het ver’oren voorwep, wordt mm verzocht
hiervan kennis te geven aan het bureau
van politie.
afschaffing
trouw beschermen.
Deze zelfde dwaalleeren die den glans van
de echtelUke trouw en reinheid besmeuren
werpen al te makkeluk met slUk naar de
trouwe en eerbare onderwerping der vrouw
aan den man. En nog stoutmoediger bewe
ren velen van hen op lichtzinnige wUze dat
dit een onwaardige slavemU te van een der
echtelieden ten opzichte van den ander; zU
achten de rechten voor be d? echtelieden ge-
lUk. en omdat zil die gclUkheld geschonden
achten door slaafschheld aan den eenen kant,
huldigen si1 als reeds tot stand gekomen of
zoo spoedig mogelUk te bewerken een zoo
genaamde emancipatie der vrouw Deze
emancipatie moet, volgens hen. drievoudig
zlln en wel In bet bestuur van het gezin,
in het beheer van het bezit en in
de buitensluiting of onderdrukking der
kinderen; deze emancipatie noemen zU
aoc’aal, economische en phvslologiech.
Phys’ologlsch omdat zij achten dat de
vrouw volgens haar eigen vrUen wil onthe
ven moet worden van haar echtelijke plich
ten van echtgenoote en moeder; dat dit
veeleer een ergerlUke bandeloosheid dan
em«”Cl-atle te. h“bb°n WU reeds voldoende
bewezen. Economische emancipatie moet
daarin bestaan, dat de vrouw zonder or
teuen den wil van haar man vrU haar eigen
zaken kan hebben, behandelen en behee-
ren met ve-waa-loosing van haar echtge
noot. haar kinde-en en haar gezin Sociale
em”ne’nat‘e ein«ie1"k welke de vrouw ont
heft van baar hn'«el"ke zorgen voor kln-
de-en en g—in o»’’’»! zU baar e'e-n we” kan
vo'»en en zich wUden ook aan de openbare
diensten.
Ntauurll'k te dit heelemaal niet de echte
emanc patle van de vrouw en evenmin de
redeP'ke en waa-dlge vrijheid welke beta-
meli'k te voor den -delen en chrteteliiken
plicht van vrouw en moeder maar veeleer
de co-runtie van de vrouwelUke zending en
een aanslag on het gezin omdat de man
er door van zlln vrouw, de kinderen van
hun moeder en het hu‘s van zUn altUd ijve
rige be-ch—m-ter beroofd worden. Zelfs
wo-dt d—e valsche v-”he1d en onnatuurl'lke
g-iukbe’d m*t den man de ondergang van
de vrouw, want wanneer zij haar waarlijk
kc-i-’-''"ken 7-i-t w-«--on z'l door het Evan-
g-1'e binnen de hutee1"ke muren werd ge-
p'aer-- ve-’"»t d-n ral z’1 spoedig zoo niet
In sch"n. dan toch In wezen teruv va'len
fn b«e» m”** en zo--’’ 'n b“t h“1-
derdnnt weer een m'ver gebruiksvoorwerp
worden von- d-n man.
De geli'kheld der rechten voorts welke men
zoo pp den voorg-ond dringt en overdrijft,
moet erkend worden ta alles dat aan de
men-chel>'ke persoon en waardigheid eigen
te en voo-tvloe’t uit de ov—eenkomsi tot h»t
huwel"k waarin de echtelieden zonder twU-
fel dezelfde rechten gen'"ten en door den-
■elf^en plicht «mhond-n sUn. Overt«*r>s moet
er wel een zekere geP'khe'd ri*n. omdat die
wordt ve--.’--»'t d~v h»t we'-'’n der fam'lle
en do— eenheid en hechtheid
der orde var het gerln.
Wanneer hier en daar de condities $er
gehuwde vrouw eenige wUzlging moeten on
deraan In verband met de veranderde ge
woonten en gebruiken der mcnschelUke sa-
msnlev.ng, dan te het aan de openbare
macht om de burgerlUke rechten van de
▼rouw in overeenstemming te brengen met
*1 de nooden en elschen van onzen tUd;
•n sU zal daarbij rekening houden met de
bUrondere vrouweli'ke natuur, met de goede
•eden en het welzijn der familie, want de
e-sentleele orde van het gezin moet Intact
blUven omdat zU werd ingesteld door een
gezag en een wijsheid die niet menschelUk
doch »o'**?*1"k z"n en omdat z’1 daarom niet
gew"»i”d kan wo-den door publieke wetten
of persoorlHken smaak.
Maar de huwelljkshervormers gaan nog
▼erder en willen de eerlijke en trouwe liefde
welke hit fundament der Intieme zoetheid
en van het echtelUk geluk te, vervangen met
een blinde overeenstemming In karakter en
•maak, wat zU sympathie noemen; met het
ophouden daarvan achten 'U dat ook de
•en're band die de ba-tsn «tm-nhoudt, mtet
verbroken worden. Wat te dit andere aan
een b.ute bouwen oo rand? Waarvan Chris
tus re-t éat. rood-a het aang-v«Uen wordt
door de on-ezweeote r’vieren, het zal wan
kelen en insto-ten. En de w'-^-n bliezen
0” woedden treen dit h'''s en h-t «dng ten
onder en zUn ruïne was groot.” Het huls
daarente~en dat r*r~ondve«t wordt op steen
d*t Is op 1e w-d—k—ige liefde der echt-
geronten en een hechte, redelllke en blU-
▼ende vereenlging van zielen rel nooit door
g«fn -nkelen storm geschokt ot verwoest
G.
G.
a
a
a
a.
G.
>3
iv.
t-
u;