VADER PIUS XI, BIJ DE GODDELIJKE GENADE PAUS OFFICIEELE MEDEDEELINGEN DERDE DEEL van STADSNIEUWS Algemeen Naderlandsch Verbond Gevonden voorwerpen VIERDE DEEL Triduum in de St Dominicuskerk Burgerijsclub Dienst van den Wlerlngenneer- polder 4 TWEEDE BLAD BLADZIJDE 1 WOENSDAG 14 JANUARI 1931 n n- ir 3e Vervolg) De ondergang ran het gezin. op ft Hullebroeck zingt baring wilde toevoegen, en opdat men deze rnnhf xrö o rHir» a am «tav>a cKmcwam zwl» ir» ei a Het gemengde huwelijk eert* be- deze maand gevierd wordt. worden. meerpolder ter standplaats Alkmaar. di. haar neemt, art is ten. zalen het 100ste lid i Spr. wijst op de ge it allen voor Het godsdienstig karakter het huwelijk U'eru^keer tot de Goddelijke Orde Verbied voor God. Omdat het dus niet mogel'Jk ia de harts tochten voldoende te remmen. alvorens de ziel nederig de hulde van haar eerbied en godsvrucht aan den Schepper heett gebracht, is bet boven alles noodsakelUk, dat sU die den band van het huwelUk aannemen wil len. goed doordrongen sUu van een diepen Gehoorzaamhe'd aan de Kerk. Opdat de ware en eerlijke kennis van Gods gebod en geen simulatie of verdorven na bootsing daa-van. licht en leider zij van het verstand en het gedrag der menschen wordt gevraagd dat men aan den wil om God te dienen en Hem te gehoorzamen, een kinder lijke en nederige gehoorzaamheid pare je gens de H. Kerk Wan» het was onze Heer Jezus Christus, die de Kerk meesteresje der waarheid stelde ook in de’e dingen, die be- hooren tot de regeerlng en regeling der ze den, ofschoon vrle er van niet toegankelijk zijn voor het menschelijk begrip En zooals de Heer voor wat betreft de natuurlijke waarheden van geloof -n zenen, aan het eenvoudige licht der rede dat van de open- ontbonden kan worden. Tegenover dit alles staat onbewogen de wet van God die door Christus bevestigd ge worden is en noch door de meenlng der vol ken, noch door den wil der wetgevers ver anderd kan worden: „Wat God vereenigd heeft, zal de mensch niet schelden." En wan neer de mensch op schandelijke wijze de scheiding uitspreekt, dan heeft deze uit spraak geen enkele waarde en blijft onver anderd wat Christus zelde: „Wie zijn vtouw weg zendt en een andere trouwt, pleegt over spel, en wie een door haar man verstoeten vrouw trouwt, pleegt overspel.” Deze woor den van Christus zijn van toepassing op elk huwelijk, ook op het natuurlijke of alleen wettige; want tot elk echt huwelijk behoort de onontbindbaarheid waardoor het ont trokken wordt zoowel aan de opheffing van den band als aan het oordeel der echtgenoo ten en van elke leekenmacht. Hier verdient de plechtige uitspraak her dacht te worden van het Concilie van Tren- te. „Wie zegt, dat de huwelijksband ver broken kan worden door een der partijen, ter oorzake van ketterij, bemoell'iking der sa menleving of lange afwezigheid, is een ket ter"; en verder: „Wie zegt, dat de Kerk dwaalt als zij geleerd heeft en leert dat volgens de evangelische en apostolische leer de huwe- lllksband niet geslaakt kan worden om het overspel van een der echtgenooten, en dat geen <Jer belden, ook de onschuldige niet, die geen aanleiding gaf tot dit overspel, een an der huweli’k kan aangaan zoo lang de andere echtgenoot in leven is. en dat zoo wel hh. die na de ontrouwe bruid verstooten te hebben huwt, als zij die. na door man verlaten te zijn, een anderen overspsl bedrijven, is een ketter.” Als de Kerk niet dwaalde en niet dwaalt in deze leer en het daardoor vaststaat dat de huwelijksband zelfs niet door overspel ver broken kan worden, dan volgt daaruit, dat de zooveel mindere motieven die men ge- woonl"k pleegt aan te voeren voor de echt scheiding, zoo weinig waarde hebben dat het de moeite niet loont ze hier allemaal te be handelen. De overheid heeft ook geen enkele zeg gingschap over de ledematen barer onder danen. en waar geen schuld Is, kan een dergelijke straf niet worden opgelegd. Dit leert ons ook de H. Thomas van Aquine Ten slotte zegt de christelijke leer die daarmee geheel In overeenstemming is met de men- scheliJke rede, dat de mensch zijn ledema ten niet anders gebruiken mag dan voor hun natuurlijke doeleinden en dat hij ze niet kan verwoesten of verminken, behalve In het geval dat het welzijn van het heele lichaam dit vereischt. Morgenavond zal er een triduum beginnen voor de leden van de meisjescongregatie tn de St. Docninlcvskerk. De predikaties rullen gehouden worden door den Zeereerw. Pater Raym. Hagemans, uit het klooster te Zwolle. De regeling is aldus - Donderdagavond 15 Jan. om 7 uur: Ope ning en eerste preek, voor de gecombineerde afdee’ingen A (boven 17 Jaar) en B (bene den 17). VriJda-avond om kwa-t na 8: Conferentie voor afd. A. die alléén toegankelbk is voor leden en belangstel lenden boven 17 jaar. Zondagmorgen: cm 8 uur precies. H. MIs en Genera's H Communie voor de gecom bineerde afdeellngen A. en B. met korte Communletoesnraak door den Directeur. Zondagavond om 7 uur: Slotp'.echtlgheM met f eest predikst 1» en opdracht van de nieu we leden tevens feestavond ter eere van de H Familie. Deze oefening is beslist 8 uur gedlrdlgd. De Directeur verwacht niet alleen de leden van Donderdagavond en van de Vrtjdagsdw conferenties zonder uitzondering, maar noo- digt tevens alle x>ud*rs en belangstellenden uit tot deze oefeningen. De echtscheiding Men geeft voor de echtscheiding vele en verschillende redenen aan, die deels voort komen uit de schuld en de geneigdheden der personen deels uit de omstandigheden; men noemt die respectievelijk subjectieve en ob jectieve oorzaken. Deze redenen tracht men te verklaren met vele argumenten: ten eerste het welz"n van belde ec itgenooten, van den onschuldige die het recht heeft te schelden van de Schuldige, van de schuldige die ont heven dient te worden van een onmogelijke en verstoorde samenleving; dan ook het welzijn van de kinderen die verstogen blij ven van een gorde opvoeding doornat zll te makkelijk geërgerd worden en afgetrokken van het pad de- deugd door de tweedracht sn de misstappen der ouden; ten laatste het ’.elri'n der maatschapp'l. dat de ontbinding slacht van huwelijken die toch het door de natuur gestelde doel niet meer kunnen nas tra ven: vervolgens vraagt men. dat de wet de echtscheiding toestaat ter voorkoming van Je misdaden die makkelijk zouden kunnen voortkomen uit een vereer samenleven van •ulke echtelieden. Nog drie-ter verkondigen anderen, dat t hu welijk als een zuiver private overeenkomst overgelaten moet worden aan degenen, die haar aangaan, aooals dit met alle andere en hun wil vervult van een hooge vereering van God. Goed en geheel In overeenstemming met den volmaakten christelijken geest, gedragen zich daarom de zle'ehe-ders, die. om de ech telieden te behoeden voor het afwijken van Gods wet, hen opwekken tot vrome gods dienstige oefeningen en om zich geheel In God te vereenlgen. om voortdurend zijn hulp In te roepen en veelvuldig de Sacramenten te gebruiken, om altijd en overal gevoelens van vroomheid en godsvrucht te koesteren en aan te vuren. En grootelijks dwalen degenen, die. met verwaarloozing van deze middelen, gelooven, dat men eenvoudig m-t de middelen van de natuurwetenschappen, rooals biologie, de studie der erfelijkheid e d., de menschen kan overtuigen om hun vleeschelljke begeerten te betoomen. Hie-mee bedoelen W(j echter niet te zeg gen, dat men geen rekening moet houden met deze natuurlijk» hulp voor zeever zij geoorloofd is. wart het is God zeil, eenige Schepper van natuur en genade, die bepaa'd heeft, dat het goed van ce eene en van de andere orde diene tot het vebrulk en het heil der menschen De veloovlgen Kunnen en moeten dus gebruik maken van dere natuur lijke hulpkrachten. Maar zij vergissen zich, die aannemen dat zij voldoende zijn om de reinheid van het huwelijk te garandeeren en gelooven dat zij krachtiger werken zullen dan de bovennatuuriykc iulp de; genade. Dere gelljkvo-mlgheld der samenleving en der huwelijksbeden aan Geds wetten, waar buiten een afdcend herstel er van onmo-e- H)k is. veronderstelt dat allen makkelijk met abso'ute zekerheid en zonder gevaar voor dwa'lngen. fteze wetten kunnen kennen. Aan niemand kan ontgaan v»r hoeveel vergis singen men de deur zou openen hoe talrijke dwalingen zich In de waarheid zouden men gen, wanneer dit onderzoek werd overgela ten aan het Individueel verstand met geen ander licht dan dat der natuur, of wanneer de geopenbaarde waarheid aan een Ieders eigen Interpretatie werd toevertrouwd. Iets dat. wanneer het ge'dt voot zoo vele waar heden van moreele orde, vooral gezegd moet worden van de andere die tot het huwelijk behooren. daar de hartstocht der begeerte zoo makkelijk over de zwakke menschelllke natuur zegeviert, haar bedreigt en verleidt; te meer daar de naleving der wet Gods van de echtelieden soms zware en dagelijksche offers vraagt: en de ondervinding toont aan, dat de menschelijke zwakte zich juist daar van bedient om het In acht nemen van Gods wetten te verwaarloozeji. den strijd woorden En omdat men alles moet terugleiden tot de wetten en gedachten van God, moeten Wij, opdat een algemeen en stabiel herstel van het huwelijk bereikt worde, het van het grootste belang achten dat de geloovlgen mondeling en schriftelijk goed In bet huwe lijk onderwezen worden, niet één maal en slechts oppervlakkig, doch dikwijls en diep gaand, met heldere en krachtige argumen ten. die goed worden gegrift In het verstand en doordringen tot In het hart. WIJ weten en men overwege hoeveel wijsheid, heiligheid en goedheid de Heer jegens het menschelijk eeslacht heeft getoond door de instelling van het huwelijk, door de regeling er van met heilige geboden en nog meer door het te ver heffen tot de oewonderenswaa-dl-e waar digheid van Sacrament, waa-door voor de christelijke echtelieden een zoo rijke bron van genade geopend wordt, dat zfj In rein heid en trouw kunnen voldoen aan de hoogste doilelnden van het huwelijk tot eigen welzijn en heil, tot dat d-r kinderen, tot dat der beschaafde w.-reki. tot dat der gehee'.e menschheid. En zeker, wanneer de moderne verwoesters van het huwelijk zich zooveel moeite geven met redevozringen boeken, brochures en talrijke andere middelen om de geesten te ve-giftigen, dj harten te bederven. de echte lijke reinheid te verstoren en de schande lijk ste neigingen op te hemelen, dan moet vooral gij. Beminde Broeders „die door den H. Geest tot Bisschoppen zi't aangesteld In de Kerk Gods, die HU met Zijn eigen bloed heeft opgericht" geen middel onbeproefd laten om zelf of door middel uwer priesters of ook met de medewerking der zorgvuldig uitgekozen leden der Katholieke Actie. de waarheid teenover de dwaling te stellen, de schittering der kulschheld te genover de vunzigheid der driften, de vrij heid der kinderen Gods tegenover de sla vernij der hartstochten, en tegenover de schadelijke gemakkelijkheid der echtschei ding, de durende hechtheid der echtelijke liefde en van de onverbreekbaarheid tot den dood van den gezworen eed van trouw. Wordt vehvolgd Degenen, die een gemengd huwelijk aan gaan zonder ernstige redenen schieten voor al hierin te kort en brengen zelfs hun eeuwi ge zaligheid In gevaar. Van die zoogenaamde gemengde huwelijken houdt de kerk de ge- loovlgen met voorzichtige liefde zooveel mo ge! Ijk verwijderd om talrijke redenen welke aldus In den Codex van het Canonlsch Reeht beschreven worden: „Met groote strengheid verbiedt de kerk het huwelijk tusschen twee gedoopten waarvan de één Katholiek is en de ander tot een secte van ketters of scheur makers behoort; wanneer er gevaar bestaat van het geloof van de katholieke partij en de'kinderen wordt het huwelijk door de god delijke wet verboden Ook wanneer de kerk om redenen van tijd, persoon en omstandig heden. overgaat tot net verleenen van dis pensatie, (met behoud van het goddelijk recht en na door allerlei garanties het gevaar van sfval zooveel mogelijk bezworen te heb bent dan blijft het toch nog altijd zeer twU- felachtlg of dc katholieke echtgenoot van dit huwelijk geen schade ondervinden zal. Niet zelden toch komt er voor de kinderen een treurig gebrek aan godsdienst of min stens de geneigdheid uit voort om spoedig in de onverschilligheid te vervallen die zeer nauw aan ongeloof en afval grenst. Boven dien la In gemengde huwelijken die levendige vereenlging der zielen re er moiüUk welke het bovengenoemde geheim van Christus’ vereenlging met de kerk zou moeten afspie gelen En zoo zal die nauwe vereenlging der de len spoedig ontbreken, die zooals rij het tee- ken en de onderscheiding van Christus en de kerk is. ook de onderscheiding en het sie raad van het christelijk huwelijk moet zijn. Want nooizakelttk mo?t de band der harten breken of minstens verslappen waar ver- -chli van msentng en gehechtheid bestaat ten opzichte van de hoogste en verhevenste din gen. dat Is in de waarheid en In de godsdien stige gevoelens. Daarna komt bet gevaar dat de liefde tusschen de echtgenooten uitdooft en de vrede en het geluk ondergaan van *t -czln, dat alleen als de harten één zijn, bloeien kan. Daarom ook telde reeds zoo vele eeuwen terug het Romelnsche recht: Het huwelijk Is de vereenlging van man en vrouw In de samenleving voor heel het leven en In d- gemeenschap van goddelijk en men-chel''k recht.” Wat echter. Beminde Broeders, voorname lijk het herstel en de volmaaktheid van het oor Christus den Verlosser inqesteld hu- we1"k In den weg staat, is zooals Wil reeds zelden, de steeds groeiende vergemakkelij king der echtscheiding. De afdeellng Alkmaar en omstreken van het A-gemeen Neder-andsch Verbo.d hield gisteravond In de „Harmonie" haar tweeden jaarlukrehen propaganda-avond; dairvoor was de Vlaamsche zanger Hullebroeck ult- genoodlgd. Het was nog niet zoo heil lang geleden, dat Hullebroeck hier ter stede voor een voile zaal optrad ter viering van zjn zilveren jubileum als propagandist van het Diitsche lied; toch hadden we gisteren een grooter opkomst verwacht. De geringe belangstelling voor een avond als deze is geen goede noot voor het Alk- maarsche publiek, dat schijnbaar liever zijn geestelijke ontspanning zoekt in het zien van luchtige films of nog luchtiger cabaret- AV-éioéAM i „i—- - -SS Het A. N. V. heeft tot hoofddoel de geestelijke en stoffelijke verheffing van alle tot den Dictschen stam behoorende volks groepen, zoowel In Nederland en In Vlaan- als In de Kaapkolonie en N. O.J Burgemeester en Wethouders van Akmaar* brengen ter algemeene kennis dat In het Gemeenteblad van Alkmaar nr. 1J98 is on genomen het besluit van detx.Rasd dier gemeente van 11 December JJL* waarbij is vastgesteld eene VERORDENING tot W.WgteT Van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van den Raad der gemeente Alkmaar. Deze verordening Is heden afgekondlgd en g-.durende drie dagen ter gemccntc-secreta- rie ter lezing ge’egd, waar zij tevens ta af druk t—ren betaling der koeten, verkrijgbaar Is. Alkmaar, 13 Jan. 1931. Burgemeester en Wethouders voomoemd, WEM DELAAR, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. lang en op de Ideëele zaak van het A. N. V.. dat de geeetelijke vrijheid eerbiedigt en bewaart. Spr. eindigt met een krachtige opwek king. om de eer van den Dtitxhen stam ook in Alkmaar en omgeving hoog te hou den en daarvan het biwijs te leveren door het lidmaatschap van het A. N. V. Het woord was hierna aan Hulleb'oeck. die zijn gebruikelijke causerie h'.ell over zijn Vlaanderen, het land van de blijheid en den humor, van h:t lied en van den strijd voor eigen cultuur. Hij maakte met hot publiek een murikaal reisje door Vlaandercnland en vertelde van het kantklossen, van de Fran-chmans. van de franskiljons, en plaat-tï ons midden in de Vlaamsche beweg rg, die n et alleen een strijd 4s om eigen taa', om eigen .alles”; om eigen bestuurders en eigen cultuu'; de Vlaamsche beweging is veeleer een soc'ale beweging; een strijd om eigen stoffelijke en geestelijke belangen, om e’gen vak onderwijs enz. Men wil bevrijd worden van die Waalsche bedrijfsleiders en meester gasten, die oorzaak zijn, dat de Vlaamrehe arbeiders nog te veel zijn de para's In de samenleving. Met trots wees Hullebroeck op de verkr-g’n Vl-amsehe hocgeschool. vanwaar u t de cultuur en vervlaamschlng zeker zullen terugslaan sn neerdalen op het heels Vlaamsche wulk. Met zlln bekende liedjes llluitreerde Hullebroeck zijn betoog. Na de pauze had hij allen tijd noodlg voor het zingen op verzoek. Geen wonder, dat we een bloemlezing te hooren kregen uit zlln rijken liederenscha*. Hullebroeck wekte de Hollanders on In Vlaanderen toch vooral geen Frarseh ts spreken, doch hun e’gen zuivere Neder- landsche taal, waarvan de Vlaming nog kan leeren Sor. wees on de groote betaekenls van de Nederlandsche taa', die de zesde wereldtaal Is en waarmee men zich overal, zeker In Waande-en. kan redden. De voorzitter dankte H'il eb-oeok harte- Utk voor zlln sym->athl“k pleidooi en riep hem een tot weerszlens toe. mas- dan V'<t een stampvolle raai A. N. V.-ers. We hopen het met hém. deren Indié. Naast de Neder-Dletsche taal tracht het A. N. V. ook de streektaal te behouden; spr herinnert In dit verband aan het lectoraat aan de universlteit In de Priesche taal. Te Den Haag, wa»r het hoofdbestuur zetelt, heeft 't A. N. V. een boekerij en een boekenc ommlssie ter verspreiding van Ne- derlandsche letterkundige en muzikale wer ken In het buitenland. Voorts heeft het A. N. V. aangebonden tegen ultheemsche en gebruiken. Een goed vaderlander, aldus spr., zijn taal- en stam-gebrulken; spr. wekte op tot dankbaarheid voor het feit, dat men tot den Dletschen stam behoort. Ook In het buitenland wordt de band tu'schen starn- genooten onderhouden, getuigen de Hol- landsche avonden op St. Nicolaas-a'ond op de consulaten In de verschillende groote steden In het buitenland. Spr. komt dan tot Alkmaar, waar ook een centrum van het A. N. V. gesticht is; zijn reputatie als centrumplaats van Noordelijk Noord-Holland handhaaft Alkmaar echter niet wat betreft het ledental van het A. N. V.. Spr. hoopt, dat dit door dezen pro paganda-avond en verder In den loop van het jaar moge toenemen en dat spoedig mag worden geboekt, i net groote culturëele De opwerplngen die tegen de hechtheid van den huwelijksband gemaakt worden, zijn zeer makkelijk te ontzenuwen. Immers de bovengenoemde schaden en gevaren worden In het uiterste geval verhinderd door de on- vo’maakte scheiding die den band onverbro ken laat voortbestaan, en die met duidelijke woorden door de Kerk wordt toegestaan In de wet on de scheiding van bed, tafel en woning. Het vaststellen der redenen van een aoodanige scheiding, van de voorwaarden, de wijze en de maatregelen waarmee wordt voorzien In de opvoeding der kinderen en het behoud van het gezin en waarmee men de schade, we ke wordt toegebracht aan de echtelieden, hun kinderen en aan de maat schappij. zoo klein mogelijk tracht te maken, valt onder de Kerkelijke wetten en ten deele ook onder de burgerlijke wet. omdat deze scheiding burgerlijke beteekenls heeft. Alle argumenten welke men gewoonlijk aan voert en waarvan Wil boven gesproken hebben om de onontbindbaarheid van het huwelijk aan te toonen, zijn voldoende om niet alleen de noodzakelljkhe'd der echt scheiding. maar ook de faculteit t«t het toe staan daarvan ten eenen male uit te sluiten. Want zoo voortreffelijk als de voordeelen der onontbindbaarheid zijn, zoo verderfelijk en gevaarlijk blijken de schaden der echt scheiding voor Individu en maatschappij. Om Ons dan nog eens te bedienen van de wijze -’oorden van Onzen voorganger, is het namelijk noodlg op te merken hoeveel zeker heid er ligt in de hechtheid van den huwe lijksband. en hoeveel kwaad de echtscheld n- gen met zich sleepen. Aan dm eenen kant maakt de onverbreekbaarheid van den band den echt absoluut zeker; aan de andere zijde maakt de mogelijkheid en zelfs de waar schijnlijkheid der scheiding den echt on standvastig en in elk geval onderworpen aan angst en wantrouwen. Aan den eenen kant wordt de wederkeerige welwillendheid en gemeenschap van bezit versterkt, aan de an dere zijde verzwakt door de faculteit van te schelden Aan den eenen kant krachtige on dersteuning van de fouw der echte'leden, aan de andere zijde prikkeling tot ontrouw. Aan den eenen kant de voortplanting, be scherming en opvoeding der kinderen, krach tig bevorderd aan de andere zijde bloot gesteld aan ernstige schaden. Aan den eenen kant de waardigheid en de taak van de vrouw In gezin en maatschappij herste'd ei. vervolmaakt, aan den anderen kant onwaar dig onderdrukt, blootgesteld als de bruid er aan is „verlaten te worden en alleen den hartstocht van den man gediend te hebben." Over het Christelijke Huwelijkt in de huidige omstandigheden, nooden, dwalingen en neigingen van gezin en maatschappij Deze trekken tsn minste voller dan de brengers van een edeler de kunst, zooals een Hullebroeck. Niettemin heeft de Vlaamsche zanger zijn publiek gisteren toch op aangename a ijze onderhouden. Het gewenschte contact bleef niet uit. Vooraf hield de voorzitter, Jhr. van Fri- dagh, uit Schoorl, na een hartclijk openings woord. een betoog, waarin bij het wezen en het doel van het A. N. V. ultecnzettc. hoofddoel rechtvaardige en ware dingen „ook in huidige omstandigheden der menschelllKe natuur makkelijk zou kunnen onderscheiden en met absolute zekerheid en zonder scha duw van dwaling kennen", zoo wilde HU met hetzelfde doel de Kerk 'tellen als bewaar ster en meesteresse van alle waarheden, die godsdienst en zeden betreffen; en de geloo- 'vlgen moeten dus, wanneer zj) vooi dwalin gen van hun «erstand »n bederf der zeden bewaard willen blUver, gehoorzamen en zich onderwerpen met hart en ziel. En om zich niet te berooven van een hulpmiddel, dat de Heer hun met zooveel welwillendheid ge geven heeft, moeten zU gehoorzaamheid be tuigen niet alleen aan de plecht.ge uitspra ken der Kerk, maar uok, met Inachtneming der verhouding, van de constit„nes en de creten. waardoor sommlg» meenlngen als slecht en gevaarlUk veroordeeld worden. De Christenen moeten zich dus verre hou den van een te groote onafhanxelUkheid van oordeel en van een valsehe .autonomie” der rede, ook In sommige kwesties rondom het huwelUk, waarover men In onze dagen strijdt. Zeer slecht toch zou liet staan voor een christen, die dezen naam waardig is. om tot die hoogte op zich zelv»n te vertrouwen, dat hU alleen geloof kan hechten aan die waarheden, waarvan hU den diepen zin begrüpt. of te gelooven dat d“ Kerk, die door God tot meesteresse en Bestuurster der vol ken gesteld is. niet genoeg is ingelicht om trent de moderne dingen en omstandighe den, ofwel haar niet gehoorzamer of met haar instemmen omdat sU haar gezag niet doet gelden door plechtige uitspraken, alsof men hssr andere beslissingen beschouwen kan als valsche of niet genozg gesterkt door redenen van waarheid en eerbaarheid. In tegendeel ts het eigen aan alle wezenlijke volgelingen van Christus, geleerden zoowel als onwetenden, om zich te laten lelden en regeeren door Gods H. Kerk Ir. alles wat ge loof en zeden aanbelangt, dcor mldde' van haar Hoogsten Herder, den Paus van Rome, Tot nu toe, Beminde Broeders, hebben Wu eerbiedig de beschikkingen bewonderd, ge geven door den zeer wUzen Schepper en Verlosser van het menschelijk geslacht ten opzichte van het huwe'ijk, en te gelijk be treurd dat deze heilige bedoelingen der God delijke Ooedhe’d zoo dikwijls vergeefsch ge- maak' en met de voetzn getreden worden door de dwalingen en hartstochten der men schen. Het is daarom natuurlijk, dat WU met den vaderlijken ijver Onzer ziel trach ten de noodlge geneesmiddelen te vinden om de genoemde zeer gevaarlijke misbruiken uit te roeien en den verplichten eerbied aan het huwelUk terug te geven. Om het huwelijk terug te lelden in stelde orde. Is het noodzakelijk <ki het goddelijk doel van het huwelUk oogen houden en probeeren zich daaraan aan te passen. En omdat dat vooral bemosllUkt wordt door de begeerte welke ongetwUfeld de voornaamste oorzaak Is dat msn zond gt tegen de heilige wetten van het huwelUk. en omdat de mensch zUn hartstochten niet onderwerpen kan als hU niet eerst zlchzelven aan God onderwerpt, moet vooreerst in de ze «richting alle zorg gaan volgens goddelUk vastgestelde orde. I'et is een onveranderlUke wet. dat wie leeft in onderworpenhe'd aan God, met godde Vke genade zUn hartstoch ten aan zich onderworpen ziet, en dat wie In tegendeel In opstand leeft tegen God, de smarten voelt van den inwendlgen strUd der felle hartrtochten En zulks gebeurt niet zc ider een wUze beschik king. zooa's de H. August’nus leert: ..Het is juist, dat de mindere zich onde: werpt aan den meerdere; zoodat, wie wil dat die onder hem staat, aan hem onderworpen ia. op zUn beurt onderworpen moet zUn aan die boven hem staat. Erken de orde, soek den vrede. Gij aan God. het v'eesch aan u. Wat ia er juister, wat mooier? G|j aan den meerdere, de m'ndere aan u. Dien Hem. Die u geschapen heeft opdat gU gediend wordt door wat voor u geschapen la. Pas achter op. want de orde die wU bedoelen is niet deze: aan u het v'.eeach en gU aan God. doch: gü aan God en het vleesch aan u. En wanneer ge het „gij aarAtad" verwaarloort. cu t ge bet „aan u het nooit bereiken." Burgerlijk en kerkelijk hnwelUk. Tot hier toe, Beminde Broeders, hebben WU uitslu.tend de twee voornaamste zege ningen van het huwelUk verdedigd tegen de lagen der hervormers van onze maatschap pij. Maar waar deze zegeningen verre over troffen worden door een derde, die name- lUk van het Sacrament, zoo kan het geen verwondering baren wanneer wU constatee- ren dat hierop vooral alle tegenstrijdige krachten zich conccntreeren. Vooreerst dan leeren zU dat het huwelUk een geheel hel- densche en burgerlUke Instelling Is die niets uitstaande heeft met de Kerk van Christus, doch u't lultend aan de burgerlUke samen leving behoort: voorts beweren zil dat ce huwelUkrovereenkomst vrij moet blUven van alle onverbreekbare banden en dat men de 'Che’d<ng der echtgenooten niet alleen tole- reeren, maar ook wettelilk erkennen moet; waarvan het gevolg is, dat het huwelUk van alle hell'gheld ontdaan, tot een geheel bui- ge-Ujke en p-ofane aangelegenheid vervalt. Eerst en voor alles stellen rit vast dat de civiele acte als een gewoon verd-ag moet worden beschouwd, wat zU een burgerlijk huwelUk plegen te noemen: de godsdienstige acte wordt dan een vrU en onnoodzakélUk toevoegsel dat men hoogstens kan toestaan voor het bVgeloovlge volk. Vervolgens willen zij dat er aan het huwel'ik tu’schen ka tholieken en nlet-katholieken geen enkele mo’llUkhe'd In den weg wo-dt gelegd, waar door niet op den god'dlenst hoeft gelet te wo-den en de toestemming der kerkelifke overheid overbodig Is. Terwill het gevolg van dit alles bestaat In het verontschuldigen der echtrche’dlngen en in het pri’zen en ver breiden der bunre-lPke wetten d'e de ver- b-ev-lng van den band begunstigen. Wat de godsdienstige natuur van -onver schillig welk huwelUk en vooral van het christelijk huwelijk dat een Sac-ament is, betreft verwii-en WH naar de door Ons meermalen aangehaaldr en bekrachtigde En cycliek van Leo XIH. waaruit WU enkele punten overschrUven. H'l. d'e de monumenten der geschiedenis onderro-ken. de voortdurende opvatting der volken ondervragen, de Instellingen en zeden van alle tilden raadplegen wil. kan daaruit alleen reeds met liet licht van zijn verstand aflelden, dat zelfs In het natuur- huweli'k Iets heiligs en godsdienstigs ge mengd was. dat er niet aan toegevoegd, doch er In geboren, niet door de menschen ln"e-teld was.” want het huwelUk heeft God tot Insteller en was van den beginne af een beeld van de Vleeechwordlng van het Wcord Gods.” Deze godsdienstige natuur van het huwe lUk en zUn sublieme beteekenls van Chris tus’ vereenlging met de kerk, vraagt van het toekomstig bruidspaar een heiligen eerbied voo- het christelHk huwelUk en een heilige liefde en Uver. opdat het huwelUk. het welk zll «rillen aangaan, zooveel mogelUk het voorbeeld van Christus en de kerk benadere. Om dan toe te komen aan de dwalingen welke de huwelUkstrouw bedre.gen, elke zonde d.e In het nadeel van de kinderen wordt begaan, Is te gelUker tUd noodzake- lUk ook een zonde tegen de trouw, omdat de zegeningen van het huwelUk onderling yan elkaar afhankelUk zUn. Ja. er zUn even veel dwalingen tegen deze trouw als dit zU deugden omvat: de kulsche trouw der echtge-ooten onderling, de eerbare onderwer ping der vrouw aan den man en de sterke, eerlUke liefde tusrehen hen beiden. Vooreerst wordt deze trouw aldus geschon- - den door hen die meenen, dat men Indul gent moet wezen tegenover de Ideeën en beden van onzentUd, zooals de valsche en schadelUke vriend chap met derden en die beweren dat deze relaties den echtgenooten toestaan om ruimer te denken en te hande len, en dit te meer omdat zoo wordt be weerd velen een bijzondere sexueele ge neigdheid bezitten waaraan zU binnen de grenzen van een mono«amlsch huwelijk niet kunnen voldoen De absolute afkeer van re laties met vreemden wordt door dezulken als bekremnen hfld van geest en lafhartige ja- loez'e beschouwd en daarom vragen zU de der wetten die de huwelUks- BU Koninklijk besluit te met Ingang van 1 Januari 1931, ir. Chr U van Steen, te Behagen, benoemd tot tudeiuk adjunct-tn- speeteur b|j den dienst van den Wlerixwf. meerpolder ter standplaats Alkmaar. BU den heer L. Frankenberg ta de Lan- gestraat te geëtaleerd een foto van den eersten wedst Ud door de BurgerUsclub op de Voormeer gehouden. Deze had plaats op 27 Januari 1891, tij dens den bekenden strengen winter. Hoewel natuurlUk zeer velen op die groep voorkomenden overleden zijn, ral men nog menie bekende Alkmaarsche figuur er oo ontdekken Een aa-dlge herinnering bU geleesnhe*d van het 40-.arie bestaan der club Aanwezig aan het B’renu van pcütle. Lan-es‘raat en aldaar te bevragen op ge werkdagen tusschen 1! en 1 uur. de navW- »end? voo-wernen a’s gevonden v-deponéérd op 9, 10, 11. 12 en 13 Januari 1931: Portemonnale met inhoud: broche: huissleu tel: bos sleutels. Aanwezig en te bevragen bij de navolgen de Ingezetenen, onderrttande voorwemen, a's gevord-m aangegeven op 9, 10, 11, 13 en 13 Januari; Schooltasch met inhoud, J. Westveen, Kennesnerstraatweg 39: riJwielbela-tlngmerk in étui, A. Stuifbergen, Fabrieksweg 6; bontkraag. F. Jansen, Nleuwpoortslaau 317; klnderbandscroen. P Kalb, le Landdwars- st aat 28; paar slobkousjes, A. Reus, E'ke- 'enbergstraat 4«; lorgnet In étui. P. B om, Kalkovensbrug: vulpenhouder, A. Stoop. Hee- renweg 238 Hel’oo; dameshand-choen, M. Karskens Voordam 4; moer van een wa gon. J, H. Kluft, O’idegracht 158; jis aplule. Wed. J. Rempt, Kennemerpark 12, zak waschvoed, J. Warmerdam. G en*rtraat 14; zllverbon. Apo'heek AnslnhMeemen. Ach terstraat 50 en dame-tasch met Inhoud, A. de Geus, KoedUk-Zuid 334. Wanneer men weder in bet bezit te van het ver’oren voorwep, wordt mm verzocht hiervan kennis te geven aan het bureau van politie. afschaffing trouw beschermen. Deze zelfde dwaalleeren die den glans van de echtelUke trouw en reinheid besmeuren werpen al te makkeluk met slUk naar de trouwe en eerbare onderwerping der vrouw aan den man. En nog stoutmoediger bewe ren velen van hen op lichtzinnige wUze dat dit een onwaardige slavemU te van een der echtelieden ten opzichte van den ander; zU achten de rechten voor be d? echtelieden ge- lUk. en omdat zil die gclUkheld geschonden achten door slaafschheld aan den eenen kant, huldigen si1 als reeds tot stand gekomen of zoo spoedig mogelUk te bewerken een zoo genaamde emancipatie der vrouw Deze emancipatie moet, volgens hen. drievoudig zlln en wel In bet bestuur van het gezin, in het beheer van het bezit en in de buitensluiting of onderdrukking der kinderen; deze emancipatie noemen zU aoc’aal, economische en phvslologiech. Phys’ologlsch omdat zij achten dat de vrouw volgens haar eigen vrUen wil onthe ven moet worden van haar echtelijke plich ten van echtgenoote en moeder; dat dit veeleer een ergerlUke bandeloosheid dan em«”Cl-atle te. h“bb°n WU reeds voldoende bewezen. Economische emancipatie moet daarin bestaan, dat de vrouw zonder or teuen den wil van haar man vrU haar eigen zaken kan hebben, behandelen en behee- ren met ve-waa-loosing van haar echtge noot. haar kinde-en en haar gezin Sociale em”ne’nat‘e ein«ie1"k welke de vrouw ont heft van baar hn'«el"ke zorgen voor kln- de-en en g—in o»’’’»! zU baar e'e-n we” kan vo'»en en zich wUden ook aan de openbare diensten. Ntauurll'k te dit heelemaal niet de echte emanc patle van de vrouw en evenmin de redeP'ke en waa-dlge vrijheid welke beta- meli'k te voor den -delen en chrteteliiken plicht van vrouw en moeder maar veeleer de co-runtie van de vrouwelUke zending en een aanslag on het gezin omdat de man er door van zlln vrouw, de kinderen van hun moeder en het hu‘s van zUn altUd ijve rige be-ch—m-ter beroofd worden. Zelfs wo-dt d—e valsche v-”he1d en onnatuurl'lke g-iukbe’d m*t den man de ondergang van de vrouw, want wanneer zij haar waarlijk kc-i-’-''"ken 7-i-t w-«--on z'l door het Evan- g-1'e binnen de hutee1"ke muren werd ge- p'aer-- ve-’"»t d-n ral z’1 spoedig zoo niet In sch"n. dan toch In wezen teruv va'len fn b«e» m”** en zo--’’ 'n b“t h“1- derdnnt weer een m'ver gebruiksvoorwerp worden von- d-n man. De geli'kheld der rechten voorts welke men zoo pp den voorg-ond dringt en overdrijft, moet erkend worden ta alles dat aan de men-chel>'ke persoon en waardigheid eigen te en voo-tvloe’t uit de ov—eenkomsi tot h»t huwel"k waarin de echtelieden zonder twU- fel dezelfde rechten gen'"ten en door den- ■elf^en plicht «mhond-n sUn. Overt«*r>s moet er wel een zekere geP'khe'd ri*n. omdat die wordt ve--.’--»'t d~v h»t we'-'’n der fam'lle en do— eenheid en hechtheid der orde var het gerln. Wanneer hier en daar de condities $er gehuwde vrouw eenige wUzlging moeten on deraan In verband met de veranderde ge woonten en gebruiken der mcnschelUke sa- msnlev.ng, dan te het aan de openbare macht om de burgerlUke rechten van de ▼rouw in overeenstemming te brengen met *1 de nooden en elschen van onzen tUd; •n sU zal daarbij rekening houden met de bUrondere vrouweli'ke natuur, met de goede •eden en het welzijn der familie, want de e-sentleele orde van het gezin moet Intact blUven omdat zU werd ingesteld door een gezag en een wijsheid die niet menschelUk doch »o'**?*1"k z"n en omdat z’1 daarom niet gew"»i”d kan wo-den door publieke wetten of persoorlHken smaak. Maar de huwelljkshervormers gaan nog ▼erder en willen de eerlijke en trouwe liefde welke hit fundament der Intieme zoetheid en van het echtelUk geluk te, vervangen met een blinde overeenstemming In karakter en •maak, wat zU sympathie noemen; met het ophouden daarvan achten 'U dat ook de •en're band die de ba-tsn «tm-nhoudt, mtet verbroken worden. Wat te dit andere aan een b.ute bouwen oo rand? Waarvan Chris tus re-t éat. rood-a het aang-v«Uen wordt door de on-ezweeote r’vieren, het zal wan kelen en insto-ten. En de w'-^-n bliezen 0” woedden treen dit h'''s en h-t «dng ten onder en zUn ruïne was groot.” Het huls daarente~en dat r*r~ondve«t wordt op steen d*t Is op 1e w-d—k—ige liefde der echt- geronten en een hechte, redelllke en blU- ▼ende vereenlging van zielen rel nooit door g«fn -nkelen storm geschokt ot verwoest G. G. a a a a. G. >3 iv. t- u;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 11