1 5 I I I I I Fa. H. KRIJNS, LAAT 147 Burgerlijke stand van ENCYCLIEK VAN ONZEN HEILIGEN VADER PIUS XI, BIJ DE GODDELIJKE GENADE PAUS I ^Balans-opruimin^ I i i Alkmaar 1 i TWEEDE BLAD BLADZIJDE 1 DONDERDAG 15 JANUARI 1931 BERICHTEN UIT ONZE VORIGE OPLAGE De Rondetafel-conferentie ALKMAAR Algemeen Nederlandsch Verbond DERDE DEEL van VIERDE DEEL Strenge koude in Spanje Noodweer boven Tripolis Over het Christelijk Huwelijk in de huidige omstandigheden, nooden, dwalingen en neigingen van gezin en maatschappij Overval op den trein Boekarest Galatz cTeruèkeer tot de Goddelijke Orde Dienst van den Wieringeraieer- polder Amerika verwacht Volkenbonds- interventie in Liberia Gandhi scheidsrechter tusschen Mohammedanen en Hindoes Vulkanische uitbarsting in Argentinië Thunberg verbetert een wereldrecord M. KAT ER ALKMAAR MIENT2* Voor Eer en Deugd Het &odsdiensti& karakter het huwelijk verschillende merken Sigaren met 35 korting. Sigaretten extra ver laagde prijzen. Rook- en pruimtabak vanaf 16 cent per ons. Prima kwali teit. Dus alle rockers even kijken in de Sigaren en Sigaretten-centrale IS 3e Vervolg). Moeilijkheden Hullebroeck zingt Het gemengde hnweljjk be- boven Jacobus Kamp en 4 Het die zijn gebruikelijke causerie eert spr. wekte i strijd woorden Vrijdagavond 16 Januari te 7 uur Lof In de St. Josephkerk, met toespraak van den directeur. I I eerbiedig d< geven dóór wei hij. die na de ontrouwe bruid te hebben huwt, als zij die, na door man verlaten te zijn, een anderen overspel bedrijven. is een ketter." Als de Kerk niet dwaalde en niet dwaalt tn deze leer en het daardoor vaststaat dat de huwelijksband zelfs niet door overspel ver- Eerbied voor God. Omdat het dus niet mogeljk 1* de harts tochten voldoende te remmen, alvorens de ziel nederig de hulde van haar eerbied en godsvrucht aan den Schepper heeft gebracht, is het boven alles noodzakelijk, dat zU die den band van het huwelijk aannemen wil len, goed doordrongen sUn van een diepen 1 genover de vunzigheid der driften, de vrij heid der kinderen Gods tegenover de sla vernij der hartstochten, en tegenover de schadelijke gemakkelijkheid der echtschei ding, de durende hechtheid der echtelijke liefde en van de onverbreekbaarheid tot den dood van den gezworen eed van trouw. (Wordt vervolgd). Bij Koninklijk besluit is met ingang van 1 Januari 1931, ir. Chr. L. van Steen, te Behagen, benoemd tot tljdelijk adjunct-ln- specteur bij den dienst van den Wieringef- meerpolder ter standplaats Alkmaar In geheel Spanje heerschte sedert de laat ste 24 uur een zeer strenge koude. In 31 provincies Is de thermometer tot beneden nul gedaald. In verscheidene deelen van Catalo- nië is de temperatuur tien graden onder nul, te Saragossa en te San Ildefonso zelfs 17 graden onder nuL Te Madrid viel gisteren de eerste sneeuw. Om Qns dan nog eens te bedienen van de wijze —oorden van Onzen voorganger, fs het namelijk noodlg op te merken hoeveel zeker heid er ligt in de hechtheid van den huwe lijksband, en hoeveel kwaad de echtscheidin gen met zich sleepen. Aan den eenen kant maakt de onverbreekbaarheid van den band den echt absoluut zeker; aan de andere zijde maakt de mogelijkheid en zelfs de waar schijnlijkheid der scheiding den echt- on standvastig en in elk geval onderworpen aan angst en wantrouwen. Aan den eenen kant wordt de wederkeerlge welwillendheid en gemeenschap van bezit versterkt, aan de an dere zijde verzwakt door vde faculteit van te schelden. Aan den eenen kant krachtige on dersteuning van de trouw der echtelieden, aan de andere zijde prikkeling tot ontrouw. Aan den eenen kant de voortplanting, be scherming en opvoeding der kinderen, krach tig bevorderd aan de andere zijde bloot gesteld aan ernstige schaden. Aan den eenen kant de waardigheid en de taak van de vrouw in gezin en maatschappij hersteld ei, vervolmaakt, aan den anderen kant onwaar dig onderdrukt, blootgesteld als de bruid er aan is ..verlaten te worden en alleen den hartstocht van den man gediend te hebben." SÜ - Drie Hlndoe-vertegenwoordlgera publicee- ren een brief, waarin zij den Mohammeda nen voorstellen de op de Ronde-Tafel-Con- ferentie gerezen moeilijkheden tusschen Mo hammedanen en Hindoes, aan een schei rechterlijke uitspraak te onderwerpen. Als scheidsrechters stellen zij os. voor Lord Sankey. Mac Donald en Gandhl. Zij zouden echter ook bereid zijn andere scheidsrechters, die door de Mohammedanen worden gewenscht. te erkennen. Het noemen echter van Gandhi is In dit verband echter merkwaardig. Het schijnt een poging te zijn om den leider der Indische Nationalisten, die op de Conferentie niet vertegenwoordigd zijn, naar Londen te brengen. Gisteren zijn twee vulkanen bij San An tonio de Las Cobres, in de provincie Les Andes, plotseling gaan werken en hebben groote lavamassa’s uitgeworpen. Verscheidene menschen zouden slacht offers van de erupties zijn geworden en door den lavastroom zijn bedolven. Bovendien werd in de streek rondom den vulkaan de geheele oogst vernield, terwijl het verlies aan vee zeer groot is. De Gouverneur van Salta heeft een hulp expeditie naar de getroffen streek gezonden deren en gezin opdat zij haar eigen weg kan volgen en zich wijden ook aan de openbare diensten. Ntauurlijk is dit heelemaal niet de echte emancipatie van de vrouw en evenmin de redelijke en waardige vrijheid welke beta melijk is voor den edelen en christelijken plicht van vrouw en moeder, maar veeleer de corruptie van de vrouwelijke zending en een aanslag op het gezin, omdat de man er door van zijn vrouw, de kinderen van hun moeder en het huls van zijn altijd ijve rige beschermster beroofd worden. Zelfs wordt deze valsche vrijheid en onnatuurlijke gelijkheid met den man de ondergang van de vrouw, want wanneer zij haar waarlijk koninklijken zetel waarop zij door het Evan gelie binnen de huiselijke muren werd ge plaatst. verlaat, dan zal zij spoedig zoo niet in schijn, dan toch In wezen, terug vallen in haar oude slavernij en zoon Is tn het hel dendom weer een zuiver gebruiksvoorwerp worden voor den man. De gelijkheid der rechten voorts welke men zoo op den voorgrond dringt en overdrijft, moet erkend worden in alles dat aan de menscheltjke persoon en waardigheid eigen is en voortvloeit uit de overeenkomst tot het huwelijk waarin de echtelieden zonder twij fel dezelfde rechten genieten en door den- selfden plicht gebonden zijn. Overigens moet er wel een zekere gelijkheid zijn, omdat die wordt verelscht door het welzijn der familie en door de verplichte eenheid en hechtheid der orde van het gezin. Wanneer hier en daar de condities der gehuwde vrouw eenlge wijziging moeten on dergaan In verband met de veranderde ge woonten en gebruiken der menschelijke sa menleving, dan is het aan de openbare macht om de burgerlijke rechten van de vrouw In overeenstemming te brengen met *1 de nooden en elschen van onzen tijd; en zij zal daarbij rekening houden met de bijzondere vrouwelijke nétuur, met de goede reden en het welzijn der familie, want de essentleele orde van het gezin moet Intact blijven omdat zij werd ingesteld door een gezag en een wijsheid die niet menschelijk doch goddelijk zijn, en omdat zij daarom niet SewiJzigd kan worden door publieke wetten of persoonlijken smaak. Maar de huwelUkshervormers gaan nog verder en willen de eerlijke en trouwe liefde welke het fundament der Intieme zoetheid en van het echtelijk geluk Is, vervangen met een blinde overeenstemming in karakter en «naak, wat zij sympathie noemen; met het ophouden daarvan achten zij dat ook de •enige band die de harten samenhoudt, moet verbroken worden. Wat is dit anders dan een huls bouwen op zand? Waarvan Chris tus zegt dat. zoodra het aangevallen wordt •toor de opgezweepte rivieren, het zal wan kelen en instorten. „En de winden bliezen en woedden tegen dit huls, en het ging ten onder en zijn ruïne was groot.” Het huls dearentegen dat gegrondvest wordt op steen, *Mt is op de wederkeerlge liefde der echt- tenooten en een hechte, redelijke en blij vende vereeniglng van zielen, zal nooit door Wen enkelen storm geschokt of verwoest worden. Gisterennacht hebben bandieten een over val gedaan op den personentrein Boekarest- Galatz, op het oogenbllk waarop hij het station Galatz verliet. Zij hadden zich als passagiers over den geheelen trein verdeeld en wilden de reizi gers blijkbaar uitplunderen. Toen reeds vijf bandieten met opgeheven revolver een coupé waren blnnengedrongen, slaagde men er In aan de noodrem te trek ken eh alarm te maken. De politie was terstond ter plaatse en kon reeds twee der roovers te pakken krijgen. ■taan. en die met duidelijke de Kerk wordt toegestaan in ie scheiding van bed, tafel en (et vaststellen der redenen van een scheiding, van de voorwaarden, de m de maatregelen waarmee wordt tn in de opvoeding der kinderen en Degenen, die een gemengd huwelijk aan gaan zonder ernstige redenen schieten voor al hierin te kort en brengen zelfs hun eeuwi ge zaligheid in gevaar. Van die zoogenaamde gemengde huwelijken houdt de kerk de ge- loovlgen met voorzichtige liefde zooveel mo- gelijk verwijderd om talrijke redenen welke aldus In den Codex van het Canonisch Recht beschreven worden: „Met groote strengheid verbiedt de kerk het huwelijk tusschen twee gedoopten waarvan de één Katholiek is en de ander tot een secte van ketters of scheur makers behoort; wanneer er gevaar bestaat van het geloof van de katholieke partij en de klnöeren wordt het huwelijk door de god delijke wet verboden. Ook wanneer de kerk om redenen van tijd, persoon en omstandig heden, overgaat tot het verleenen van dis pensatie, (met behoud van het goddelijk recht en na door allerlei garanties het gevaar van afval zooveel mogelijk bezworen te heb ben) dan blijft het toch nog altijd zeer twij felachtig of de katholieke echtgenoot van dit huwelijk geen schade ondervinden zal. Niet zelden toch komt er voor de hinderen een treurig gebrek aan godsdienst of min stens de geneigdheid uit voort om spoedig in de onverschilligheid te vervallen die zeer nauw aan ongeloof en afval grenst. Boven dien is in gemengde huwelijken die levendige vereeniglng der zielen zeer moeilijk, welke het bovengenoemde geheim van Christus’ vereeniglng met de kerk zou moeten afspie gelen. En zoo zal die nauwe vereeniglng der zie len spoedig ontbreken, die zooals zij het tee- ken en de onderscheiding van Christus en de kerk Is, ook de onderscheiding en het sie raad van het christelijk huwelijk moet zijn. Want noodzakelijk moet de band der harten breken of minstens verslappen waar ver schil van meentng en gehechtheid bestaat ten opzichte van de hoogste en verhevenste din gen, dat is In de waarheid en In de godsdien stige gevoelens. Daarna komt bet gevaar dat de liefde tusschen de echtgenooten uitdooft en de vrede en het geluk ondergaan van *t gezin, dat alleen als de harten één zijn, bloeien kan. Daarom ook zeide reeds zoo vele eeuwen terug het Romelnsche recht: „Het huwelijk is de vereeniglng van man en vrouw in de samenleving voor heel het leven en In de gemeenschap van goddelijk en menschelijk recht.” Wat echter, Beminde Broeders, voorname lijk het herstel en de volmaaktheid van het door Christus den Verlosser Ingesteld hu welijk In den weg staat, is. zooals WU reeds zelden, de steeds groeiende vergemakkelij king der echtscheiding. in het beheer van het bezit en da buitensluiting of onderdrukking kinderen; deze emancipatie noemen zij sociaal, economische en physlologlsch. Physlologlsch omdat zij achten dat de vrouw volgens haar eigen vrijen wil onthe ven moet worden van haar echtelijke plich ten van echtgenoote en moeder; dat dit veeleer een ergerlijke bandeloosheid dan emancipatie is. hebben WU reeds voldoende bewezen. Economische emancipatie moet daarin bestaan, dat de vrouw zonder of tegen den wil van haar man vrij haar eigen zaken kan hebben, behandelen en behee- ren met verwaarloozlng van haar echtge noot. haar kinderen en haar gezin Sociale emancipatie eindelijk welke de vrouw ont heft van haar huiseliike zorgen voor kln- In de bijeenkomst van de subcommissie voor de federale structuur der Rondetafel conferentie zeide lord Reading, dat de liberale delegatie geen aanleiding had af te wijken van de meeningen, die hij in zijn rede van 5 Januari had geuit, doch moest opmerken, dat zij waren gebaseerd op twee veronderstellingen, n.l. dat de quaestle der Hindoes en Mahomedanen wordt geregeld en dat de federale constitutie doeltreffend in werking wordt gesteld. Sjafi zeide, dat voor de Indische Mahome danen geen constitutie aanvaardbaar was, tenzij hun belangen behoorlijk werden ge waarborgd. Ook Jinnah betoogde, dat rege- ling van de quaestie der Hindoes en Maho medanen een voorwaarde was, die vooraf moest gaan aan de opstelling van een con stitutie, waarop Sastri antwoordde met het uiten van het dreigement, dat de Mahome danen het noodzakelijk zouden achten den verderen arbeid te blokkeeren. indien aan hun eischen niet werd voldaan. Een hevige storm heeft gewoed boven Tripolis en omgeving. Volgens de „Popolo dl Roma” zijn vier personen gedood en ver- scheldenen gewond. Een huls stortte In. ter wijl verschillende gebouwen beschadigd werden. Verschillende in de haven voor anker Hg. «ends schepen Hepen averij op. Het A. N. V. heeft tot hoofddoel de geestelijke en stoffelijke verheffing van alle tot den Dietschen stam behoorende volks groepen, zoowel in Nederland en In Vlaan- als in de Kaapkolonie en N. O.- overeenkomsten het geval is; waarom het. volgens hen, ten allen tijde en om elke reden ontbonden kan worden. Tegenover dit alles staat onbewogen de wet van God die door Christus bevestigd ge worden is en noch door de meenlng der vol ken, noch door den wil der wetgevers ver anderd kan worden: „Wat God vereenlgd heeft, zal de mensch niet scheiden.” En wan neer de mensch op schandelijke wijze de scheiding uitspreekt, dan heeft deze uit spraak geen enkele waarde en blijft onver anderd wat Christus zeide: „Wie zijn vrouw weg zendt en een andere trouwt, pleegt over spel, en wie een door haar man verstoeten vrouw trouwt, pleegt overspel." Deze woor den van Christus zijn van toepassing op elk huwelijk, ook op het natuurlijke of alleen wettigs; want tot elk echt huwelijk behoort de onontbindbaarheid waardoor het ont trokken wordt zoowel aan de opheffing van den band als aan het oordeel der echtgenoo ten en van elke leekerunacht. Hier verdient de plechtige uitspraak her dacht te worden van het Concilie van Tren- te. „Wie zegt, dat de huwelijksband ver broken kan worden door een der partijen, ter oorzake van ketterij, bemoeilijking der sa menleving of lange afwezigheid, Is een ket ter”; en verder: „Wie zegt, dat de Kerk dwaalt als zij geleerd heeft en leert dat volgens de evangelische en apostolische leer de huwe- lllksband niet geslaakt kan worden om het overspel van een der echtgenooten, en dat geen der belden, ook de onschuldige niét, die geen aanleiding gaf tot dit overspel, een an der huwelijk kan aangaan zoo lang de andere echtgenoot In leven is, en dat zoo- verstooten haar neemt, Getrouwd: Antonie Anna de Jonge. Geboren: Willem, soon van Johannes Leek en Catharina Kos; Cornelia, dochter van Cornells Balder en Jantje .Witte. De ondergang van het gezin. De cpwerpingen die tegen de hechtheid van den huwelijksband gemaakt worden, zijn zeer makkelijk te orttzenuwjen. Immers de bovengenoemde schgden en gevaren worden in het uiterste geval verhinderd door de on volmaakte schejding die den band onverbro ken laat voort woorden dopf de wet op, woning, zoodanü wijze vooi het behoud van het gezin en waarmee men de schade, welke wordt toegebracht aan de echtelieden, hun kinderen en aan de maat schappij. zoo klein mogeltjk tracht te maken, valt onder de Kerkelijke wetten en ten deele ook onder de burgerlijke wet, omdat deze scheiding burgerlijke beteekenls heeft. Alle argumenten welke men gewoonlijk aanvoert en waarvan Wij boven gesproken hebben om de onontbindbaarheid van het huwelijk aan te toonen. zijn voldoende om niet alleen de noodzakelijkheid der echt scheiding. maar ook de faculteit tot het toe staan daarvan ten eenen male uit te sluiten. Want zoo voortreffelijk als de voordeelen der onontbindbaarheid z"n, zoo verderfelijk en gevaarlijk blijken de schaden der echt- godsdlenstzin, welke de lijn is waarlangs hun leven rich ontwikkelt, en die hun verstand en hun wil vervult van een hooge vereering van God. Goed en geheel In overeenstemming met den volmaakten christelijken geest, gedragen zich daarom de rieleherders, die. om de ech telieden te behoeden voor het afwijken van Gods wet, hen opwekken tot vrome, gods dienstige oefeningen en om zich geheel in God te vereenigen. om voortdurend zijn hulp In te roepen en veelvuldig de Sacramenten te gebruiken, om altijd en overal gevoelens van vroomheid en godsvrucht te koesteren en aan te vuren. En grooteltjks dwalen degenen, die, met verwaarloozlng van deze middelen, gelooven, dat men eenvoudig met de middelen van de natuurwetenschappen, zooals biologie, de studie der erfelijkheid e d„ de menschen kan overtuigen om hun vleeschclijke begeerten te betoomen Hiermee bedoelen Wij echter niet te zeg gen. dat men geen rekening moet houden met deze natuurlijke hulp voor zoover zij geoorloofd is. want het is God zelf, eenige Schepper van natuur en genade, die bepaald heeft, dat het goed van de eene en van de andere orde diene tot het gebruik en het heil der menschen. De geloovigen kunnen en moeten dus gebruik maken van deze natuur lijke hulpkrachten. Maar zU vergissen zich, die aannemen dat zij voldoende zijn om de reinheid van het huwelijk te garandeeren en gelooven dat zij krachtiger werken zullen dan de bovennatuurlijke .iulp der genade. Deze gelijkvormigheid der samenleving en der huwelijkszeden aan Gods wetten, waar buiten een afdoend herstel er van ónmoge lijk is, veronderstelt dat allen makkelijk met absolute zekerheid en zonder .gevaar voor dwalingen, deze wetten kunnen kennen. Aan niemand kan ontgaan voor hoeveel vergis singen men de deur zou openen, hoe talrijke dwalingen zich in de waarheid zouden men gen, wanneer dit onderzoek werd overgela ten aan het individueel verstand met geen ander licht dan dat der natuur, of wanneer de geopenbaarde waarheid aan een ieders eigen interpretatie werd toevertrouwd. Iets dat. wanneer het geldt voor zoo vele waar heden van moreele orde, vooral gezegd moet worden van de andere die tot het huwelijk behooren. daar de hartstocht der begeerte zoo makkelijk over de zwakke menschelijke natuur zegeviert, haar bedreigt en verleidt; te meer daar de naleving der wet Gods van de echtelieden soms zware en dagelijksche offers vraagt; en de ondervinding toont aan, dat de menschelijke zwakte zich juist daar van bedient om het in acht nemen van Gods wetten te verwaarloozen. De afdeeling Alkmaar en omstreken van het Algemeen Nederlandsch Verbond hield Dinsdag in de „Harmonie" haar tweeden jaarlljkschen propaganda-avond; daarvoor was de Vlaamsche zanger Hullebroeck ult- genoodigd. Het was nog niet zoo heel lang geleden, dat Hullebroeck hier ter stede voor een volle zaal optrad ter viering van zijn zilveren jubileum als propagandist van het Dietsche lied; toch hadden we gisteren een grooter opkomst verwacht. De geringe belangstelling voor een avond als deze is geen goede noot voor het Alk- maarsche publiek, dat schijnbaar liever zijn geestelijke ontspanning zoekt in het zien van luchtige films of nog luchtiger cabaret- artisten. Deze trekken ten minste voller zalen dan de brengers van een edeler kunst, zooals een Hullebroeck. Niettemin heeft de Vlaamsche zanger zijn publiek gisteren toch op aangename wijze onderhouden. Het gewenschte contact bleef niet uit. S Vooraf hield de voorzitter, jhr. van Fri- dagh, uit Schoort, na een hartelijk openlngs- woo"i, een betoog, waarin bij het wezen en het doel van het A. N. V. uiteenzette. hoofddoel De echtscheiding Men geeft voor de echtscheiding vele en verschillende redenen aan, die deels voort komen uit de schuld en de geneigdheden der personen deels uit de omstandigheden; men noemt die respectievelijk subjectieve en ob jectieve oorzaken. Deze redenen tracht men te verklaren met vele argumenten: ten eerste het welzijn van belde echtgenooten, van den onschuldige die het recht heeft te schelden van de schuldige, van de schuldige die ont heven dient te worden van een ónmogelijke en verstoorde samenleving; dan ook het welzijn van de kinderen die verstoken blij ven van een goede opvoeding doordat zij te makkelijk geërgerd worden en afgetrokken van het pad de- deugd door de tweedracht en de misstappen der ouders; ten laatste het welzijn der maatschappij, dat de ontbinding eischt van huwelijken die toch het door de natuur gestelde doel niet meer kunnen nastre ven; vervolgens vraagt men, dat de wet de echtscheiding toestaat tervoorkoming van de misdaden die makkelijk zouden kunnen voortkomen uit een verder samenleven van zulke echtelieden. Nog driester verkondigen anderen, dat 1 hu welijk als een zuiver private overeenkomst overgelaten moet worden aan degenen, die haar ««nqnin acxiaJs dit met alle andere afschaffing trouw beschermen. Deze zelfde dwaalleeren die den glans van de echtelijke trouw en reinheid besmeuren, werpen al te makkelijk met slijk naar de trouwe en eerbare onderwerping der vrouw aan den man. En nog stoutmoediger bewe ren velen van hen op lichtzinnige wijze dat dit een onwaardige slavernij is van een der echtelieden ten opzichte van den ander; zij achten de rechten voor belde echtelieden ge lijk, en omdat zij die gelijkheid geschonden achten door slaafschheid aan den eenen kant, huldigen rij als reeds tot stand gekomen of zoo spoedig mogelijk te bewerken een zoo genaamde emancipatie der vrouw. Deze emancipatie moet, volgens hen. drievoudig djn en wel in het bestuur van het gezin, het beheer van het bezit en In buitensluiting of onderdrukking der deze economische omdat Burgerlijk en kerkelijk huwelijk. Tot hier toe, Beminde Broeders, hebben Wij uitsluitend de twee voornaamste zege ningen van het huwelijk verdedigd tegen de lagen der hervormers van onze maatschap pij. Maar waar deze zegeningen verre over troffen worden door een derde, die name lijk van het Sacrament, zoo kan het geen verwondering baren wanneer wij constatee- ren dat hierop vooral, alle tegenstrijdige krachten zich concentreeren. Vooreerst dan leeren zij dat het huwelijk een geheel hei- densche en burgerlijke instelling is die niets uitstaande heeft met de Kerk van Christus, doch uitsluitend aan de burgerlijke samen leving behoort: voorts beweren zij dat de huwelijksovereenkomst vrij moet blijven van alle onverbreekbare banden en dat men de scheiding der echtgenooten niet alleen tole- reeren. maar ook wettelijk erkennen moet; waarvan het gevolg is. dat het huwelijk, van alle heiligheid ontdaan, tot een geheel bur gerlijke en profane aangelegenheid vervalt. Eerst en voor alles stellen zij vast dat de civiele acte als een gewoon verdrag moet worden beschouwd, wat zij een burgerlijk huwelijk plegen te noemen; de godsdienstige acte wordt dan een vrij en onnoodzakelijk toevoegsel dat men hoogstens kan toestaan voor het biigeloovige volk. Vervolgens willen zij dat er aan het huwelijk tusschen ka tholieken en niet-katholleken geen enkele moeilijkheid in den weg wordt gelegd, waar door niet op den godsdienst hoeft gelet te worden en de toestemming der kerkelijke overheid overbodig is. Terwijl het gevolg van dit alles bestaat in het verontschuldigen der echtscheidingen en in het prijzen en ver breiden der burgerlijke wetten die de ver breking van den band begunstigen. Wat de godsdienstige natuur van onver schillig welk huwelijk en vooral van het christelijk huwelijk dat een Sacrament is, betreft, verwijzen Wil naar de door Ons meermalen aangehaalde en bekrachtigde En cycliek van Leo XIII, waaruit Wij enkele punten overschrijven. HU. die de monumenten der geschiedenis onderzoeken, de voortdurende opvatting der volken ondervragen, de instellingen en zeden van alle tUden raadplegen wil, kan daaruit alleen reeds met liet licht van zUn verstand aflelden, dat zelfs In het natuur- huwelijk iets heiligs en godsdienstigs ge mengd was. „dat er niet aan toegevoegd, doch er in geboren, niet door de menschen ineesteld was.” want het huwelUk heeft „God tot Insteller en was van den beginne af een beeld van de Vleeschwordlng van het Woord Gods.” Deze godsdienstige natuur van het huwe lUk en zUn sublieme beteekenls van Chris tus’ vereeniglng met de kerk, vraagt van het toekomstig bruidspaar een heiligen eerbied vbor het christelijk huwelUk en een heilige liefde en Uver. opdat het huwelUk. het- scheiding voor individu en maatschappU. welk zij willen aangaan, zooveel mogelUk het’ - - voorbeeld van Christus en de kerk benadere. In politieke kringen te Washington ver wacht men dat de morgen bijeenkomende Volkenbondsraad zal besluiten tot het zen den van een Commissie naar Liberia, die tot taak zal hebben toezicht te houden op de noodlgr maatregelen voor de uitvoering van de bepalingen tot afschaffing der sla- vemU in de neger-republiek. De regeering te Washington is bereid aan de Volkenbonds-actie deel te nemen. Dezer dagen zal Stimson hierover een verklaring afleggen. deren Indië. Naast de Neder-Dietsche taal tracht het A. N. V. ook de streektaal te behouden; spr. herinnert in dit verband aan het lectoraat ,aan de unlversltelt In de Friesche taal. Te Den Haag, waar het hoofdbestuur zetelt, heeft 't A. N. V. een boekerij en een boekencommissie ter verspreiding van Ne- derlandsche letterkundige en muzikale wer ken in het buitenland. Voorts heeft het A. N. V. den aangebonden tegen ultheemsche i en gebruiken. Een goed vaderlander, aldus spr.. .zUn taal- en stam-gebruiken; op tot dankbaarheid voor het feit, dat men tot den Dietschen stam behoort. Ook In het buitenland wordt de band tusschen stam- genooten onderhouden, getuigen de Hol- landsche avonden op St. Nicolaas-avond op de consulaten in de verschillende groote steden In het buitenland. Spr. komt dan tot Alkmaar, waar ook een centrum van het A. N. V. gesticht Is; zijn reputatie als centrumplaats van NoordelUk Noord-Holland handhaaft Alkmaar echter niet wat betreft het ledental van het A, N. V.. Spr. hoopt, dat dit door dezen pro- paganda-avond en verder In den loop van het jaar moge toenemen en dat spoedig het 100ste lid mag worden geboekt. Spr. wUst op het groote cultureele lang en op de Ideëele zaak van het A. N. V.. dat de geestelUke vrijheid eerbiedigt en bewaart. Spr. eindigt met een krachtige opwek king, om de eer van den Dietschen stam ook tn Alkmaar en omgeving hoog te hou den en daarvan het bewUs te leveren door het lidmaatschap van het A. N. V. woord was hierna aan Hullebroeck, hield over zün Vlaanderen, het land van de blUheld en den humor, van het lied en van den strijd voor eigen cultuur. Hij maakte met het publiek een muzikaal reisje door Vlaanderenland en vertelde van het kantklossen, van de Franschmans, van de franskiljons, en plaatste ons midden In de Vlaamsche beweging, die niet alleen een strijd is om eigen taal, om eigen .alles”; om eigen bestuurders en eigen cultuur; de Vlaamsche beweging is veeleer een sociale beweging; een strijd om eigen stoffelijke en geestelijke belangen, om eigen vak onderwijs enz. Men wil bevrijd worden van die Waalsche bedrijfsleiders en meester gasten. die oorzaak zijn, dat de Vlaamsche arbeiders nog te veel zijn de paria’s In de samenleving. Met trots wees Hullebroeck op de verkregen Vlaamsche hoogeschool, vanwaar uit de cultuur en vervlaamsching zeker zullen terugslaan en neerdalen op het heele Vlaamsche volk. Met zijn bekende liedjes illustreerde Hullebroeck zijn betoog. Na de pauze had hjj allen tijd noodlg voor het zingen op verzoek. Geen wonder, dat we een bloemlezing te hooren kregen uit zijn rijken liederenschat. Hullebroeck wekte de Hollanders op In Vlaanderen toch vooral geen Fransch te spreken, doch hun eigen zuivere Neder- landsche taal, waarvan de Vlaming nog kan leeren. Spr. wees op de groote beteekenls van de Nederlandsche taal, die de zesde wereldtaal is en waarmee men zich overal, zeker in Vlaanderen, kan redden. De voorzitter dankte Hullebroeck harte lijk voor zijn sympathiek pleidooi en riep hem een tot weersriens toe, maar dan voor een stampvolle zaal A. N. V -ers. We hopen het met hém. Gisteren vonden te St. Moritz internatio nale wedstrijden op de schaats plaats, waar aan o. a. door den Fin Clas Thunber* werd deelgenomen. Hij slaagde er In het wereldrecord 500 Meter, dat op zijn naam stond met 42A sec., te brengen op 43.6 sec. Tweede werd zijn landgenoot Blomquist. Op de 5000 Meter werd de laatste eerst- aankomende in 8 min 44.2 sec. Thunberg werd tweede met een tijd van 8 min. 46.8 sec.. Heden vinden wedstrijden over 1500 en 10.000 Meter plaats. Gehoorzaamheid aanede Kerk. Opdat de ware en eerlijke kennis van Gods gebod en geen simulatie of verdorven na bootsing daarvan, licht en leider zij van het verstand en het gedrag der menschen. wordt gevraagd dat men aan den wil om God te dienen en Hem te gehoorzamen, een kinder lijke en nederige gehoorzaamheid pare je gens de H. Kerk Want het wa# onze Heer Jezus Christus, die de Kerk meesteresje der waarheid stelde ook in deze dingen, die be hooren tot de regeering en regeling der ze den, ofschoon vele er van niet toegankelijk zijn voor het menschelijk begrip. En zooals de Heer voor wat betreft de natuurlijke waarheden van geloof en zeden, aan het eenvoudige licht der rede dat van de open baring wilde toevoegen, en opdat men deze rechtvaardige en ware dingen „ook in de huidige omstandigheden der menschelijke natuur makkelijk zou kunnen onderscheiden en met absolute zekerheid en zonder scha duw van dwaling kennen”, zoo wilde HU met hetzelfde doel de Kerk «tellen als bewaar ster en meesteresse van alle waarheden, die godsdienst en zeden betreffen: en de gqloo- vigen moeten dus, wanneer zij voor dwalin gen van hun verstand en bederf der zeden bewaard willen blijven, gehoorzamen en zich onderwerpen met hart en ziel. En om zich niet te berooven van een hulpmiddel, dat de Heer hun met zooveel welwillendheid ge geven heeft, moeten zij gehoorzaamheid be tuigen niet alleen aan de plechtige uitspra ken der Kerk, maar ook, met Inachtneming der verhouding, van de constituties en de creten, waardoor sommige meeningen als slecht en gevaarlijk veroordeeld worden. De Christenen moeten zich dus verre hou den van een te groote onafhankelijkheid van oordeel en van een valsche „autonomie" der rede, ook in sommige kwesties rondom het huwelijk, waarover men In onze dagen strijdt. Zeer slecht toch zou het staan voor een christen, die dezen naam waardig is. om tot die hoogte op zich zelven te vertrouwen, dat hij alleen geloof kan hechten aan die waarheden, waarvan hjj den diepen zin begrijpt, ot te gelooven dat de Kerk, die door God tot meesteresse en bestuurster der vol ken gesteld is, niet genoeg is ingelicht om trent de moderne dingen en omstandighe den, ofwel haar niet gehoorzamen of met haar instemmen omdat zij haar gezag niet doet gelden door plechtige uitspraken, alsof men haar andere beslissingen beschouwen kan als valsche of niet genoeg gesterkt door redenen van waarheid en eerbaarheid. In tegendeel is het eigen aan alle wezenlijke volgelingen van Christus, geleerden zoowel als onwetenden, om zich te laten leiden en regeeren door Gods H. Kerk in alles wat ge loof en zeden aanbelangt, door middel van haar Hoogsten Herder, den Paus van Rome, die op zijn beurt geleid wordt door Onzen Heer Jezus Christus. En omdat men alles moet terugleiden tot de wetten en gedachten van God. moeten WIJ, opdat een algemeen en stabiel herstel van het huwelijk bereikt worde, het van het grootste belang achten dat de geloovigen mondeling en schriftelijk goed In het huwe lijk onderwezen worden, niet één maal en slechts oppervlakkig, doch dikwijls en diep gaand, met heldere en krachtige argumen ten. die goed worden gegrift In het verstand en doordringen tot in het hart. WU weten en men overwege hoeveel wijsheid, heiligheid en goedheid de Heer jegens het menschelijk geslacht heeft getoond door de instelling van het huwelijk, door de regeling er van met heilige geboden en nog meer door het te ver heffen tot de bewonderenswaardlge waar digheid van Sacrament, waardoor voor de christelijke echtelieden een zoo rijke bron van genade geopend wordt, dat zij in rein heid en trouw kunnen voldoen aan de hoogste doeleinden van het huwelijk tot eigen welzijn en heil, tot dat der kinderen, tot dat der beschaafde wereld, tot dat der geheele menschheid. En zeker, wanneer de moderne verwoesters van het huwelijk zich zooveel moeite geven met redevoeringen, boeken, brochures en talrijke andere middelen om de geesten te vergiftigen, de harten te bederven, de echte lijke reinheid te verstoren en de schandelijk- ste neigingen op te hemelen, dan moet vooral gij. Beminde Broeders, „die door den H. Geest tot Bisschoppen zljt aangesteld In de Kerk Gods, die Hij met Zijn eigen bloed heeft opgericht”, geen middel onbeproefd laten om zelf of door middel uwer priesters of ook met de medewerking der zorgvuldig uitgekozen leden der Katholieke Actie. de waarheid tegenover de dwaling te ateUeo, de schittering der kulscbheld te- Om dan toe te komen aan de dwalingen welke de huwelijkstrouw bedreigen, elke zonde die in het nadeel van de kinderen wordt begaan, is te gelijker tijd noodzake lijk ook een zonde tegen de trouw, omdat de zegeningen van het huwelijk onderling van elkaar afhankelijk zijn. Ja. er zijn even veel dwalingen tegen deze trouw als dat zjj deugden omvat: de kuische trouw der echtgenooten onderling, de eerbare onderwer ping der vrouw aan den man en de sterke, eerlijke liefde tusschen hen beiden. Vooreerst wordt deze trouw aldus geschon den door hen die meenen, dat men indul gent moet wezen tegenover de Ideeën en zeden van onzentijd, zooals de valsche en schadelijke vriendschap met derden, en die beweren dat deze relaties den echtgenooten toestaan om ruimer te denken en te hande len, en dit te meer omdat zoo wordt be weerd velen een bijzondere sexueele ge neigdheid bezitten waaraan zij binnen de grenzen van een mono0amlsch huwelijk niet kunnen voldoen. De absolute afkeer van re laties met vreemden wordt door dezulken als bekrompenheid van geest en lafhartige ja loezie beschouwd en daarom vragen zij de der wetten die de huwelilks- De overheid heeft ook geen enke4 zeg gingschap over de ledematen harer onder danen, en waar geen schuld is, kan een dergelijke straf niet worden opgelegd. Dit leert ons ook de H. Thomas van Aqulne. Ten slotte zegt de christelijke leer die daarmee geheel in overeenstemming is met de men- schelijke rede, dat de mensch zijn ledema ten niet anders gebruiken mag dan voor hun natuurlijke doeleinden en dat hij ze niet kan verwoesten of verminken, behalve in het geval dat,het welzijn van het heele lichaam dit vereiScht. broken kan worden, dan volgt daaruit, dat de zooveel mindere motieven die men ge woon Hjk pleegt aan te voeren voor de echt scheiding, zoo weinig waarde hebben dat het de moeite niet loont ze hier allemaal te be handelen. Tot nu toe, Beminde Broeders, hebben Wi) -ie beschikkingen bewonderd, ge- den zeer wijzen Schepper en Verlosser van het menschelijk geslacht ten opzichte van het huwelijk, en te gelijk be treurd dat deze Heilige bedoelingen der God delijke Goedheid zoo dikwijls vergeefsch ge maakt en met de voeten getreden worden door de dwalingen en hartstochten der men schen. Het is daarom natuurlijk, dat WU met den vaderlijken Uver Onzer ziel trach ten de noodlge geneesmiddelen te vinden om de genoemde zeer gevaarlijke misbruiken uit te roeien en den verplichten eerbied aan het huwelUk terug te geven. Om het huwelUk terug te leiden in de ge stelde orde, is het noodzakelUk dat allen het goddelUk doel van het huwelUk voor oogen houden en probeeren zich daaraan aan te passen. En omdat dat vooral bemoeilijkt wordt door de begeerte welke ongetwUfeld de voornaamste oorzaak is dat men zondigt tegen de heilige wetten van het huwelUk, en omdat de mensch zUn hartstochten niet onderwerpen kan als hU niet eerst zichzelven aan God onderwerpt, moet vooreerst in de ze richting alle zorg gaan volgens goddelijk vastgestelde orde. Fet is een onveranderlUke wet, dat wie leeft in onderworpenheid aan God, met goddelUke genade zUn hartstoch ten aan zich onderworpen ziet, en dat wie in tegendeel in opstand leeft tegen God. de smarten voelt van den inwendlgen strijd der felle hartstochten. En sulks gebeurt niet zonder een wUze beschik king, zooals de H. Augustinus leert: „Het is juist, dat de mindere zich onderwerpt aan den meerdere; zoodat, wie wil dat die onder hem staat, aan hem onderworpen is, op zUn beurt onderworpen moet zUn aan die boven hem staat. Erken de orde, zoek den vrede. GU aan God, het vleesch aan u. Wat is er juister, wat mooier? GU aan den meerdere, de mindere aan u. Dien Hem, Die u geschapen heeft opdat gü gediend wordt door wat voor u geschapen is. Pas echter op. want de orde die wU bedoelen is niet deze: aan u het vleesch en gU aan God. doch: gU aan God en het vleesch aan u. En wanneer ge het „gU aan God” verwaarloost, zult ge het „aan u het vleesch” nooit bereiken.”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1931 | | pagina 5